Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Řetězce zvyšují dodavatelům poplatky za umístění jejich zboží

Chřadnoucí tržby nahrazují obchodní řetězce zvýšenými poplatky, které vybírají od dodavatelů za to, že prodávají jejich zboží. S poklesem cen některých surovin zároveň tlačí výrobce k nižším cenám.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

budik

co dodat?

ad článek

1. maloobchod je skutečně tvrdý byznys a slabším povahám se nemusí líbit a asi i nelíbí. konkurence v čr je velká a zejména v době krize je tlak na ceny velký. je jasné, že plus má ten, kdo náklady v řetězci dokáže přesunout na jiného - jak to nazvat? zlodějina, vyčuranost, spíš umění možného! 2. mimochodem, i dodavatelé mohou zvýšit svoji vyjednávací sílu. v jednotě je síla - dodavatelé masa mohou vytvořit sdružení a dohodnout se, že nebudou akceptovat podmínky řetězců, to samé platí pro dodavatele jakéhokoli jiného oboru: nápoje, sladkosti

ad příspěvky

1. může se nám hnusit, co řetězce prodávají, ale prodávají to, co lidé chtějí

2. dále, lidé nečtou, co přesně kupují a pak se diví, že to nemá chuť, kterou čekali nebo koupili něco, co ani nechtěli! 3. jinak český krámy - děs - u skoro všech nabízených produktů mám možnost výběru - koupit si kvalitní nebo nekvalitní zboží: uzeniny, pivo, drogerii, čaj, kávu, ale otřesná je kvalita ovoce/zeleniny a chování a přístup prodavačů!

0/0
23.4.2009 22:19

hapluska2

Nenažrané hypermarkety

Hypermarkety dosáhly toho, že se na trh dodávají výrobky mizerné kvality. Zlaté české kvalitní zboží z dob bolševika. Kvalita je nesrovnatelná. Výrobci jsou neustále tlačeni ke snižování cen, čili snižují kvalitu a hypermarkety si vesele zvyšují zisky. Až zavřou malé české obchody, budeme chodit nakupovat i běžný nákup do hypermarketů. To pak bude veselo.

0/0
23.4.2009 13:53

jeste asocialnejsi grupa

popravde ...

netusim, co na vyjadreni ""Vycházíme z toho, že v momentě, kdy dochází k uzavření smlouvy, souhlasí obě strany s podmínkami, na kterých se dohodly" je spatne ... je to naprosto logicke sdeleni, komu se podminky retezcu nelibi, nemusi tam dodavat, muze najit jineho odberatele, ktery mu treba da lepsi podminky ... no a nebo taky treba neda. to, ze dodavatel ma nejake predstavy o cene a podminkach, za jakych by se melo jeho zbozi vykupovat jeste nevypovida naprosto nic o tom, ze odberatel bude tyto podminky akceptovat ... a jak jsem jiz rekl, pokud se tyto dve strany nedhodnou, tak proste obchod neuzavrou, dodavatel si musi hledat jineho odberatele a odberatel jineho dodavatele. jednoduche, proste, fungujici R^

0/0
23.4.2009 13:19

sunic78

Re: popravde ...

To je jistě pravda, jenže pokud budou řetezce postupovat takovouhle nátlakovkou, tak lidi budou za chvíli jíst tak akorát dobře zabalený fekálie. Protože ten dodavatel mu to tak vyrobí, aby vůbec pokryl svoje náklady a nemusel krachnout.

0/0
23.4.2009 13:43

jeste asocialnejsi grupa

Re: popravde ...

nu ... opravdu se domnivate, ze zrovna tohle ty retezce nejakym zasadnim zpusobem trapi ? retezce jsou firmy jako kazda jina, jejich cilem je tvorba zisku, a to tak ze zisku maximalniho mozneho ... coz je zrejme presne to, co ty retezce cini  soucasne dobe. ano, v retezcich se prodavaji casto nekvalitni potraviny - ale kdo nechce, nemusi tam nakupovat, a ani tam nemusi dodavat svoje zbozi.

0/0
23.4.2009 14:02

sunic78

Re: popravde ...

Jasně, já tomu rozumím a je mi jasný, že je to netrápí, ale tlakem na výrobce na nízký ceny řetězce likvidují veškerou konkurenci a za chvíli si nebudu moc koupit kvalitní jídlo. Protože tomu výrobci se prostě nevyplatí varábět cokoli kvalitního, protože by to neměl kde prodat. Proto radši bude vyrábět s.ačky aby vůbec mohl dál fungovat. Jsem zvědavej kdy lidi pochopí, že na úmělinách se žít věčně nedá a začnou kupovat kvalitní věci a né bláto v Lídlech, Tescách a podobnej kšeftech. Věřím, že spousta výrobců by třeba i kvalitní věci dělala, ale proč, když to pak nemají komu prodat.

0/0
23.4.2009 15:01

velbloud

Re: popravde ...

nesmysl. Obchody typu Kaufland příliš nezajímají levný výrobky pochybný kvality, ale výrobky, na kterých mají maximální marže, což jsou zpravidla dražší značkový věci a ne levný cajky

0/0
23.4.2009 18:08

Sharkee

Re: popravde ...

Nejde o to, že je někdo k něčemu nucen na začátku psolupráce, problém je v tom, že si ty náklady rozkalkulujete na dohodnutou dobu a oni vám pak začnou po nějaké době (v řádech měsíců) začnou nutit k dlaším poplatklm nebi lsevám s kterýma již nekalkulujete. Ukončení spolupráce v této chvíli samozřejmě nese ztrátu v podobě vstupních investic (vybavení - odkup zboží konkurence - instalace - poplatky atd). V té chvíli Vás řetězec tlačí a tlačí a tlačí kam až půjdete.

0/0
23.4.2009 17:27

Qingdao

Omlouvám se

ale musím udělat jedno malé PR. Osobní zkušenosti s nákupy v českých hypermarketech musím konstatovat, že absolutní jedničkou, kterému ostatní nesahají ani po kotníky je pro mne Globus. Sice trošku dražší, ale kvalita základních potravin proti Tescu nebo Hypernově nesrovnatelně vyšší. Kauflanf nepovažuji za hypermarket.

0/0
23.4.2009 12:37

mpixel

Re: Omlouvám se

Globus narozdíl od Kauflandu neprodává zdravé celozrnné pečivo.

0/0
23.4.2009 12:41

mpixel

Re: Omlouvám se

pouze ty jejich bílé čerstvé chleby. Tmavé pečivo je pouze barvené karamelem a maximálně posypané ze shora.

0/0
23.4.2009 12:42

Sharkee

Re: Omlouvám se

u nás má Globus naprosto úžasnou "moskvu" a pak mixované chleby, jinak je výběr celozrného pečiva opravud špatný

0/0
23.4.2009 17:29

sunic78

Re: Omlouvám se

Já mám zase asi nejlepší zkušenost z Intersparem. U uzenin jsou sice fronty(aspoň v Hradci), ale zas to svědčí o kvalitě(nebyly by asi fronty) a čerstvosti, protože to ani oschnout nestihne. Ale stejně nejradši si koupím uzeninu v Makru(bohužel ve větším balení) kde si můžu na obalu přečíst složení. Pod 70% obsahu masa nejdu. Bohužel jednou v životě jsem byl nucenej koupit párky v Lídlu, nic jinýho tehdy při dovolený v Českým Krumlově v neděli otevřenýho nebylo a do dneška mi je nevolno, když si vzpomenu na tu chuť. Teda dá-li se to nazvat vůbec chutí. Jednou jsem si kousl a letělo to, i s ostatníma šesti kouskama buřtů do koše. Větší humus jsem nejed!!

0/0
23.4.2009 13:15

velbloud

Re: Omlouvám se

já chodím nejradši do Tesca nebo Kauflandu;-D

0/0
23.4.2009 18:10

xblack13

tak jak?

Hypermarkety bodují. Zákazníci utrácejí jako o živothttp://aktualne.centrum.cz/ekonomika/nakupy/clanek.phtml?id=635266

;-D

0/0
23.4.2009 12:06

sunic78

Ach ta kvalita

Nesnáším řetězce a jejich nehorázný tlak na ceny. Zas to celý od.erou lidi, kreří si nemůžou dovolit připlatit si za kvalitnější potraviny. Zas budou o to víc jíst párky a salámy nacpaný sojou, moukou, škrobem a jinými nechutnostmi. Ale on určitě přeceda Jyrka přijde z nějakým sojovným, moučným, škrobovným a nebo něčím ještě určitě lepčejším :-))

0/0
23.4.2009 11:46

javacentrum

Re: Ach ta kvalita

Snad se díky hladovosti řetězců pomalu dělá místo na trhu pro obchody s kvalitními potravinami.

Výrobci se tlaku řetězců přizpůsobí tím, že budou dělat potraviny méně kvalitní aby o svůj zisk také nepřišli. Pokud se nepřizpůsobí, budou hledat jiné odbytové kanály.

0/0
23.4.2009 12:31

dezzo

Re: Ach ta kvalita

Soja se pouziva minimalne, je draha. Pouziva se separat a voda.

0/0
23.4.2009 12:48

collega1

kvalita potravin

jde do (Y)

0/0
23.4.2009 11:17

Lukas1000

Organizovany zlocin

At se na me nikdo nezlobi, ale jednani retezcu ma vsechny znaky oragnizovaneho zlocinu. Bohuzel za nehty top lobistu zustavaji nemale penize ... takze se s tim asi nebude nic delat.

Je to normalni mafie.

0/0
23.4.2009 10:17

PatrikChrz

Re: Organizovany zlocin

Fajn a jaké tedy navrhuješ řešení? Je jich několik:

1) supermarkety nebudou vybírat regálné a zboží do sortimentu budou vybírat jen dle ceny - to dělá Lidl,  a nestál bych zrovna o to, aby se mu sortiment v ostatních obchodem nějak přibližoval

2) supermarkety budou upřednostňovat zboží, které kupuje většina zákazníků - pak ale ostrouhají malí výrobci, protože většinu obsadí ti velcí, kteří budou investovat ušetřené peníze za regálné do reklamy

Podle mě je regálné nejférovější varianta. Pokud řetězec nemá o dané zboží zájem (právem nebo neprávem se domnívá, že se mu jeho prodej nevyplatí) může mu výrobce zaplacením regálného dokázat, že svému zboží věří a dostat tak do obchodu i výrobky, které by si jinak supermarket nevzal.

Na jakoukoliv regulaci v této oblasti by nakonec doplatil zákazník. Buď vyšší cenou nebo chudší nabídkou (pravděpodobně obojím).

0/0
23.4.2009 10:32

papazian

Re: Organizovany zlocin

Vysokým regálným se ale nabídka  také ochuzuje. Novodobé výpalné?

0/0
23.4.2009 11:01

PatrikChrz

Re: Organizovany zlocin

Jenže regálné je férovější.

Vem to tak - jsi nový výrobce, nebo uvádíš nový produkt. Pokud nebude smět obchod vybírat regálné a ty ho nepřesvědčíš, že tvůj výrobek má šanci najít si své zákazníky (ať proto, že neakceptuješ jeho cenu nebo se prostě nákupčímu nebude líbit), tak si ho můžeš akorát naložit do lihu. Pokud jsi ale ochoten zaplatit regálné, obchod výrobek na zkoušku může vzít. Jednak ho přesvědčíš, že svému výrobku věříš a on nic netratí, protože místo v regálu je zaplaceno aspoň paušálně, když ne obratem.

0/0
23.4.2009 11:16

Stone_Pilot

Re: Organizovany zlocin

Myslíte ten paušální poplatek zvaný regálné? A co paušály v případě bank za vední účtu, paušálu za telefon, polatku za elektroměr či naopak franchisových poplatků za právo využívání nějaké značky či know-how? To je taky zločin?

V maloobchodě je taková konkurence, že se o monopolu či kartelu nedá mluvit (na rozdíl od některých výše uvedených oborů).

Věřte tomu, že když má nějaký dodavatel produkt, o který je zájem, řetězce ho málem prosí, aby dodával. A leckterý poplatek vůbec není na stole. Když ale někdo dělá jogurty, musí se smířit s tím, že konkurence dodavatelů je veliká a musí si za svůj distribuční kanál holt něco zaplatit. Nechte to na výrobcích a obchodnících, oni se s tím nějak popasují.

0/0
23.4.2009 11:22

Lukas1000

Re: Organizovany zlocin

Srovnavate nesrovnatelne - ja pokud se mi u nejake banky, ci operatora nelibi - tak sbalim penize a jdu jinam. Ale vyrobci tu sance nemaji. Navic jim meni podminky naprosto jednostrane - jestli se ti neco nelibi nazdar.  Z meho pohledu je to spina.

0/0
23.4.2009 13:58

jeste asocialnejsi grupa

Re: Organizovany zlocin

samozrejme, ze vyrobci MOHOU dodavat kamkoliv jinam ... napriklad tam, kde si dokazi sjednat lepsi podminky. pokud vyrobce nedokaze sehnat nikoho, kdo by splnil jeho podminky, bud bude muset ze svych podminek ustoupit, nebo si najit nejaky jiny obor cinnosti. samotny fakt, ze vyrobce ma nejakou predstavu o cenach a podminkach,  za jakych je ochoten zbozi dodavat jeste nevypovida naprosto nic o tom, jestli se najde nejaky odberatel, ktery tyto podminky bude ochoten splnit.

0/0
23.4.2009 14:07

Lukas1000

Re: Organizovany zlocin

Ne. Pokud vyrobci prodavaji 80% zbozi pres retezce NEMAJI kam odejit. Zmena oboru cinnosti je demagogie.

Je treba se zamyslet kam to retezce vyrobce dotlacili ... misto masa v pastikach je separat, misto mlika v jogurtu je skrob, misto mouky v rohliku je nevim co, syry se taky delaji z mne neznamych latek nikoliv z mleka ..... a k tomuto vsemu doslo jenom a pouze z tlaku retezcu, je jedno co retezce chteli - jestli nizsi cenu, regalne, zavozy zdarma ... vyrobce to musi nekde promitnout (hmotnost ci kvalita vyrobku).

Muzete mi prosim vysvetlit proc retezce tak hajite? Vite jakou marzi maji vyrobci a jakou retezce? Bavime se o rozdilu ve stovkach procent (ten rozdil v marzich).

Stavite to do nerealne roviny kdy vyrobce ma moznost jit jinam a retezec nema moznost jine volby (to jsem samozrejme zvelicil).

0/0
23.4.2009 15:44

Stone_Pilot

Re: Organizovany zlocin

Levnej šunt chce zákazník. Když bude zákazník chtít prvotřídní kvalitu, budou řetězce první, kdo změní sortiment. U nás bohužel průměrný zákazník hledí hlavně na cenu.

Výrobci si můžou udělat vlastní síť prodejen, není nikde psané, že musí vše tlačit přes řetězce. Ale ono vybudování hypermarketu něco stojí a pak se ty strašlivě nenažrané marže řetězců jeví jinak, že. taky provoz prodejny, ve které se musí svítit a topit každý den je něco jiného než na jaře zasázet, na podzim  vyorat brambory z pole a dovézt je do skladu prodejny. Ale to už výrobci neříkají. Nechci se ale do výrobců navážet - jen chci vyjádřit, že marže a její výše je v těchto diskusích absolutně irelevantní. P.S. Technická pozn: Marže nemůže být nikdy větší než 100%. Pokud jste tedy neměl na mysli přirážku k nákupní ceně.

0/0
23.4.2009 15:51

Trisa

Re: Organizovany zlocin

Osobně by mne zajímalo, proč by marže nemohla být větší než 100%? Čistě teoreticky (matematicky) by klidně mohla. Marží je totiž popisován podíl zisku na nákupní ceně. Přiklad: Nakoupím za 1 Kč a prodám za 100. Zisk je 99 (pro jednoduchost nepočítáme s daní). Podíl je 99/1*100%. Marže je tedy 9900%. Navíc existuje několik typů marží (v principu se počítají stejně, jen se mění nákupní cena či prodejní cena na základě jiných skutečností), např. nákupní marže, prodejní marže, statistická marže, inventurní marže a zajímalo by mne tedy, s jakou diskutující operují:-) Ale jinak s názorem souhlasím...

0/0
23.4.2009 22:14

Stone_Pilot

Re: Organizovany zlocin

Podle mezinárodních účetních standardů je marže prodejní cena minus nákupní cena děleno prodejní cena. Odpovídá to struktuře výsledovky (tržby minus náklady na prodané zboží). Ve vašem modelovém příkladě tedy máte marži 99%. Maximálně můžete realizovat 100% marži; když máte něco za nulovou nákupní cenu.

0/0
24.4.2009 8:39

jeste asocialnejsi grupa

Re: Organizovany zlocin

nemam s ochodnimi retezci spolecneho nic vic nez to, ze tam obcas nakupuji ... ovsem z principu se me nelibi jakekoliv zasahovani do volneho trhu. mame dva subjekty, dodavatele a odberatele a tyto dva subjekty se bud dohodnou a uzavrou obchod, nebo nedohodnou ... a je uplne jedno z jakych duvodu. nikdo nenuti dodavatele dodavat z 80 procent retezcum ... to je ciste rozhodnuti tech dodavatelu, ze chteji mit za odberatele zrovna tyto retezce, nikdo je k nicemu podobnemu nenutil a pokud se tito dodavatele rozhodnou dodavat nekam jinam, nic (krome radne uzavrenych smluv) jim v tom nezabrani. to, ze retezce hledaji stale cestu k minimalizaci nakladu je naprosto pochopitelne, a pokud by pozadavky retezcu byly natolik nerealne, ze je nesplni NIKDO, zrejme by tyto retezce mely prazdne regaly ... coz zcela zrejme neni zrovna situace, ktera by panovala na ceskem trhu.

samozrejme, ze retezce obcas prodavaji "sunt" ... kdo chce kvalitu, musi si za ni priplatit. trzby retezcu ale mluvi za vse.

0/0
23.4.2009 16:30

djrhedy

Re: Organizovany zlocin

Zase ty neustálé teorie o abs. volném trhu, kterej ale bohužel nikde na světě neexistuje. Trh je pokřiven celou řadou omezení, zákonů a předpisů. Celá škála obchodních jednání je na samé hranici zákonů, pokud ne až za hranicí, o etice v tomhle případě nemůže být ani řeč. Vaše představy jsou naivní a skutečnost je na hony vzdálená tomu, co tu vykládáte. Řetězce mají v rukou obrovskou moc a řeči o tom, že si výrobce/dodavatel může vybrat a jít jinam jsou jen teorií, která nemá s praxí nic společného. Takhle mluví pouze člověk, která podobná jednání vůbec nezažil a který tady dokola pouze teoretizuje na diskuzi. A to je přesně váš případ!

0/0
24.4.2009 17:12

Stone_Pilot

Re: Organizovany zlocin

Vy jste mi asi dobře neporozuměl - pokud má výrobce tak jedinečný produkt, že bez něj nemůže řetězec fungovat, diktuje si výrobce. Když je to ale nějaký jednoduchý výrobek typu jogurt nebo vepřová kotleta, kterého je všude spoustu, diktuje si řetězec. Co je na tom špatného? Je to úplně stejný vztah jako vy a vaše banka. Když máte miliardu, dolejzají za vámi bankéři; když máte na účtě 20 tisíc, nejste pro ně nic než malá položka v účetnictví.

0/0
23.4.2009 15:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.