Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát vymýšlí, jak stavět levnější dálnice

Stavitele dálnic nutí nedostatek peněz na jejich stavbu vymýšlet, jak na nich ušetřit. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je za stavby nových silnic zodpovědné, proto prozkoumá technické normy, podle kterých se dnes staví.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

takyjá

Jednoduše:-))

pozavírat lobisty, zloděje, korupčníky a vybrat!!! ty nejlevnější:-)ne ty co sponzorují pravověrné strany?:-)))))))))))

0/0
14.5.2009 13:40

Mak1

Nápady na snížení korupce jsou hezké,

ale nereálné - ODS teď ukázala, jak ráda hrabe, před ní to samé ukázala i ČSSD. A nenasytní zelení se taky hned po té, co se s odřenýma ušima dostali do sněmovny předvedi ....;-€

Takže můžeme akorát nadávat, protože kapříci si přeci rybník nevypustí ....:-©

0/0
13.5.2009 11:33

Frr

stavební sponzoři partají

Vše se u nás předraží, klasika. Když o tom rozhodují lidé u moci a ti pak je dají svým příznivcům a všichni jsou nenasitní, chtějí brzy zbohatnout a užívat si. Proč je vše dražší než v ostatních státech, ač nám tady na stavbách dělají ukrajinci za pár šupů? Protože je v tom angažováno moc lidí a vše je neprůhledné, tak si to zařídili, ti u koryt. Stát to unese![>-]

0/0
12.5.2009 23:18

other_side

klasika

a o korupci ani slovo, dete k sipku

0/0
12.5.2009 22:37

65c02

A co třeba snížit korupci?

Je tohle jedno z možných řešení?:-P

0/0
12.5.2009 21:55

Eye of the Beholder

5 jednoduchých receptů pro začátek

1.Zrušit nekontrolovatelné příspěvkové ŘSD s více než přátelskými vazbami na určité firmy a založit a.s. ve 100% vlastnictví státu, která bude vybírat mýto a zároveň zajišťovat opravy a výstavbu dálnic, tak to funguje v Rakousku.

2. Rozdělit výstavbu na několik krátkých úseků, tak aby se mohly účastnit i menší firmy (pořád prostor pro korupci, ale o řád menší)

3. Trvat na dodržení vysoutěžené ceny=více práce max 5%

4. Řádně kontrolovat kvalitu v průběhu od projektu po použité materiály (největší sviňárny=nekvlaitní povrch) až po provedení, s tím souvisí záruky

5. Pustit na trh projekty PPP

0/0
12.5.2009 19:45

Lobos

Levnejsi dalnice,

by pohly byt treba tim, ze je nebudou stavet ceske firmy;-D

0/0
12.5.2009 18:37

Ledrp

Zeptejte se v Německu

Máme 4x dražší 1km dálnice než sousedi. Zřejmě máme dražší pracovní sílu a naše dálnice mají více jízdních pruhů. Nebo hlavním kritériem výběrové řízení k získání veřejné zakázky je  větší úplatek rozhodujícím úředníkům. Obávám se že blíže pravdy bude druhá možnost.8-o8-o8-o8-o8-o8-o8-o

0/0
12.5.2009 18:36

Vilém Hynek Jarmila

a co rozdělit stavbu dálnice na několik menších staveb

.. a pustit do soutěže i menší firmy, které doposud neměly šanci s gigantickými molochy typu Skanska šanci poměřit síly, protože je předem vyloučily kvalifikační požadavky? Celek pak může koordinovat další firma.

V Chorvatsku stříleli skoro celou dálnici ve skále s tunely a postavili to jednak strašně rychle, jednak prej za 3x méně než my dálnice tady. Kde je chyba?

0/0
12.5.2009 18:02

Jantar19

jake sjezdy a stoupaní???

všude je to stejné.

Protikorupční policie by stačila.

Všude v evropě postaví km o polovinu levněji a to ve většině případů mají mnohem složitější terén.

Držíme trojnásobné prvenství: absolutně nejdražší dálnice, nejméně kvalitní a nejdelší doba výstavby.

A nejedná se pouze o dálnice. Každý den jezdím přes  rozkopaný Havlíčkův Brod. Pokaždé stojí jeden (nepracující) dělník ve výkopu a dalších cca 9 na něj kouká. Chápu, potřebují si občas odpočinout, ale jel sem kolem tak 50x a pokaždé je situace stejná. Nedělají nikdy. Nechápu, že se tam městští zastupitelé nejdou podívat a takové firmy nevymetou

0/0
12.5.2009 17:17

zakladna2

Re: jake sjezdy a stoupaní???

Jsou to jejich firmy, napsané na bráchu.

0/0
12.5.2009 17:55

Eye of the Beholder

Re: jake sjezdy a stoupaní???

bohužel je to tak, v této branži panuje u nás pořád hluboký socialismus, úzká skupina se pakuje=občané to sponzorují

0/0
12.5.2009 19:47

dr.mudr

Nekazte nam image

Ikdyz jsem pro snizovani nakladu a hledani cest jak usetrit penize ale zjednodusit stavby na minimum mi neprijde jako spravne reseni situace. Nechtel bych se jednoho dne probudit a vsude kolem sebe videt "jednoduche mosty" podobdnych tvaru a jine "jednoduche stavby". 

Ale jinak s temi uplatky souhlasim, jsou vsude a vetsinou plati pravidlo 10% ze zakazky jde podepisovateli/podepisovatelum. Tak si predstavte kolik to hodi na nekolika miliardach...8-o

0/0
12.5.2009 16:44

Spring-peace

E-aukce

Zkuste chlapci z ministerstvae-aukce. Nevýhoda tohoto způsobu je, že se při tom těžko uplácí a proto se to nepoužívá. Výsledky jsou ale skvělé, tedy pokud jde někomu o rozumnou cenu a ne o vlastní kapsu. Ale nebojte, příjdete si na své při vícenákladech!

0/0
12.5.2009 16:38

sunka007

korupce

Staci kvalitne udelat vyberove rizeni, kdyz v Rakousku nebo NSR vyjde km levneji nez u nas (o kvalite nemluve) tak je treba hledat dodavatele i za hranicemi. Bohuzel to vetsinou dopadne tak, ze o vitezi je jasno nez se samotna soutez vypise - viz elektronicke mitne kdy z formalnich duvodu byla konkurence Kapsch vyloucena  a vyhral to mikrovlnny system misto satelitu. Toto je do oci bijici.

0/0
12.5.2009 14:52

AldaPalda

levneji ? jednoduse :o)

1. konec uplatku ; 2. KVALITA, KVALITA, KVALITA, ne jen udelat to nejak tak, abych mel za par let praci znova, vsechno se sidi ; 3. proc to nedela levna pracovni sila ? at uz nezamestnani za nejaky pakatel nebo vezni zadarmo

0/0
12.5.2009 13:49

zv02

Re: levneji ? jednoduse :o)

Když chceš kvalitu, těžko to mohou dělat nekvalifikovaní nezaměstnaní, což jsou většinou stejně netáhla. Už jsi viděl nezaměstnaného, aby dělal za pakatel? To se radši bude válet u TV za podporu.

0/0
12.5.2009 14:36

Eye of the Beholder

Re: levneji ? jednoduse :o)

A co dělají dělnící na úzávěrách a stavbách, postávají a pokuřují, pokud tam vůbec jsou

0/0
12.5.2009 19:37

ERIK_

Řešení je velmi jednoduché.

Řešení předražených dálnic je velmi jednoduché. Méně korupce a úplatků a více kontroly a přímé odpovědnosti. Ale, ty kteří by to mohli změnit (t.j. úředníci a poslanci) z těchto úplatků dobře profitují a přece si nezabijí vlastní dojnou krávu. :-©:-©:-©

0/0
12.5.2009 12:44

Bariq

Re: Řešení je velmi jednoduché.

Naprostý souhlas. Ceny dopravních cest dělají hlavně úplatky. Jak jinak by bylo možné, že jeden a ten samý dodavatel postaví 1 km v Chorvatsku (tunely, skály, ...) levněji než u nás? Před x lety jsem dělal obchodníka v jiném resortu a tehdy, když jsme se účastnili veřejných zakázek, zněl pokyn GŘ jednoznačně. Úplatek se musí promítnout do fakturované ceny a to ne ve výši 100% ale 200%. A úplatky si úředníci vyptali ve výši cca 10 - 15% z nabídkové ceny, což stavbu prodražilo ve finále o 20 - 30%

0/0
12.5.2009 15:57

nekronomicon2

Stačilo by tam nahnat

ty co se jim nechce dělat a postavit se nad ně s bičem.

0/0
12.5.2009 11:53

FrantaV

Re: Stačilo by tam nahnat

A myslis ze by se to nejak pozitivne projevilo na kvalite a rychlosti? Kdyz budes na nucenych pracech tak jiste nebudes prekypovat aktivitou k vykonnosti a peclivosti.

Extreme to pak vede k situaci v 50. letech kdy politicti vezni za neplneni pracovnich norem nedostavali jidlo, ale biti, samotky (jak jinak potrestat vezne?). Vysledkem nebylo zvyseni vykonu ale smrt.

0/0
12.5.2009 12:00

bufalo.blil

Re: Stačilo by tam nahnat

no a vovovovovotom to je. dvě mouchy jednou ranou. hotová dálnice a eliminace zločinců:-)

0/0
12.5.2009 12:08

compli

Jak prosté!

Stačí skončit s tímto systémem: Stát vypíše výběrové řízení (pokud!) a přihlásí se 3 firmy. Např. 1. fa Skaska, 2. fa Sbabag a 3. firma F.Zametal. 1. fa dá nabídku za 19 mil., 2. fa za 20 mil a 3. fa za 10 mil. No a jak to dopadne? Výběrové řízení "vyhraje" fa Skaska, která si na práci najme fu F.Zametal a o rozdíl 9 mil se podělí s firmou Sbabag a úředníky z výběrové komise. Fa Skaska ještě stáhne cenu fy F.Zametal na 8 mil a fy Skaska a Sbabag se stanou jejími subdodavateli. Dodají materiál 2 jakosti, nedodrží technologické postupy, technologické prodlevy, ošidí sílu vrstev komunikace, no a pak silnice vypadá zhruba půl roku hezky, než přijde první zima, no a pak se zase jen flikuje a záplatuje a za 5 let se musí udělat rekonstrukce povrchu, no a hádejte, která firma vyhraje "výběrové" řízení?

0/0
12.5.2009 11:46

sedmy.trpajzlik

Re: Jak prosté!

No no, přece si státní moloch a firmy nešáhnou na své zisky. To radši překopou normy. Povolíme prudké stoupáky a ostré zatáčky. Žádné sjezdy a mosty. Nejlépe dálníce s nájezdem u hranic s Německem a se sjezdem u Slovenska. Přerušit všechny křížení, na všechny řeky, potoky a bažiny v dálce trasy hodit jen pontony. Snížit tloušťku vrstev pouze na vrchní z nekvalitního asfaltu,  atd. atd. ;-D

0/0
12.5.2009 12:01

AldaPalda

Re: Jak prosté!

dobrej nazorR^

0/0
12.5.2009 13:52

(db)

Re: Jak prosté!

bohužel to není jen názor ale pravda.

0/0
12.5.2009 21:21

Eye of the Beholder

Re: Jak prosté!

No přece osvědčená firma Zametal která se mezitím stala součástí firmy Skaska! A cena bude 2 x vyšší než původně.;-D

0/0
12.5.2009 19:51

sedmy.trpajzlik

To je teda nápad

Stát vymýšlí, jak stavět levnější dálnice, proto prozkoumá technické normy..... To zas udělali z kozlů zahradníky ;-D.  Spíš by měli hledat, jak ušetřit na tom kdo a za kolik to staví, za kolik si ůčtuje materiál. Kontrolovat důsledně jakou kvalitu ten dodaný materiál má a v jaké kvalitě je pak zhotovaná práce. Aspoň by se nestalo, že po první zimě jsou v cestě díry jako po náletu a je zvlněná jako housenková dráha.

0/0
12.5.2009 11:45

zlababa.dvur

asi takhle

mám informace od známého v jedné z velkých stavebních firem, která velmi často vyhrává státní zakázky. A takovéto firmy nejenže uplácejí úředníky, ale dávají úplatky i svým konkurentům za to, že nedají do výběrového řízení nabídku s nižší cenou - někdy přímý finanční úplatek, jindy podíl na nějakém jiném projektu či výběrovém řízení...

0/0
12.5.2009 11:41

bufalo.blil

Re: asi takhle

nedělám si iluze. já a každý další by to dělal taky tak, ale dostat se mezi ně, to je těžké:-)

0/0
12.5.2009 12:10

statid

diskuze o autech

Procitala jsem si diskuzi o autech a potrebe snizit provoz na silnicich a da se rici, ze s tim souhlasim, ale chapu, ze je problem hlavne v nepomeru nakladech na autobusy a vlaky. Ziji nekolik let v Anglii, kde se pokud vim za dob Margaret Thatcher (mozna i drive?) rusily nejenom doly, ale take vlak. spoje, aby se podporil automobil. prumysl. Pred mnoha lety se zacaly stavet nove a stale stavi, vlak. koridory, jejichz kvalita je skvela. Pokud bych chtela jet do Londyna, je to asi 4 hodiny cestovani autem a naklady jsou kolem 80-100 liber za cestu tam a zpet. Pokud se rozhodnu jet autobusem, cesta je stejne dlouha, ale stoji 10 liber. Pokud to vim dopredu a mam stesti, ze jsou jeste listky, vlak mne prijde na 30 liber a cesta trva 1.5. Pokud stesti nemate, jizdenka na vlak stoji i 60 liber jedna cesta. Nemuzu ani srovnavat kvalitu vlaku tady a v Cechach. Tolik veci se v Cechach musi zmenit, ze ani nedoufam, ze se to vubec nekdy povede.

0/0
12.5.2009 11:12

dr.mudr

Re: diskuze o autech

Jo kvalita je sice lepsi ale na ukor ceny. V UK jsou nejdrazsi vlaky v EU. A lide radeji cestuji letadlem nez vlakem protoze to casove vychazi na stejne a financne mnohdy levneji. Avsak kvalita dalnic je podstatne lepsi (az 5 proudove dalnice) ktere vyhovuji provoznimu zatizeni a jeste budou min dalsich 15 let. Nad timto by se meli stavitele zamyslet. Kdyz uz dalnice tak poradne at se nemusi za dalsi miliony rozsirovat o par let po jejim dokonceni...:-/

0/0
12.5.2009 17:25

honza2007

jednoduchý recept

- snížit úplatky :-P

0/0
12.5.2009 11:09

jaroslav-s

řešení

je jednoduché:

1) zastavit výstavbu dalších dálnic

2) zastavit údržbu stávajících dálnic - pouze osadit značkami "Jízda jen na vlastní zodpovědnost"

3) Navýšit mýtné

Vsaďte se, že rozdíl čeští, vyškolení? řidiči ani nepoznají a státní kasa ušetří miliardy. Platy ministerských úředníků mohou růst, jejich počet také. Vše OK.

0/0
12.5.2009 11:07

Soul

Jak ušetřit - je to ve skrze prosté

řešení je úplně jednoduché, zavedení tzv. "chaingangs" resp. naženu vězně na pole a do měsice tam musí být dálnice, nebo další měsíc nedostanou najíst a budou na samotce....jednoduché, nechápu proč mají kriminálnící místo trestu vykonávat v našich věznicích nucenou dovolenou a to všechno z našich daní taky bych chtěl aby mi lidi platili dovolenou a zábavu...:-©

0/0
12.5.2009 11:04

chroustík

Vážení,

pokud chcete zlevnit stavbu dálnic, nesměla by do výběrových řízení být připuštěna tzv. konsorcia firem. Což je v podstatě sňatek z rozumu, který konkurenti uzavřou, aby si neškodili, protože potom by tendr trval tak asi 10 let. No a je samozřejmé, že na cenách se většinou všichni domluví, takže zadavatel může dělat co chce, ale ceny budou takové, jaké si soutěžící domluví.

0/0
12.5.2009 10:56

Si0

Hlavně by se měli vypráskat zelení teroristi.

Hlavně by se měli vypráskat zelení teroristi.

0/0
12.5.2009 10:52

Si0

Hlavně by se měli vypráskat zelení teroristi.

EU

0/0
12.5.2009 10:51

packa1

Re: Hlavně by se měli vypráskat zelení teroristi.

Cože?

0/0
12.5.2009 11:06

phi

Re: Hlavně by se měli vypráskat zelení teroristi.

meles blbosti. dalnici skrz ceske stredohori neslo dat pod zem (a bylo by to max 8 km) kvuli cene ale severni cast kolem prazskeho okruhu se polozila do jizni varianty skrz  bohnicke skaly a suchdol a tunelu a mostu je na ni jak nadelano...

zelenym se obcas podari neco zpomalit ci zmenit ale v celku dlouhodobe prohravaj s uredniky a velkyma firmama a jsou to prave urednici a velke firmy, ktere tlacej cenu dalnic hodne nahoru.

0/0
12.5.2009 16:28

Johnniesek

Neuvěřitelné

Je až neuvěřitelné, že ty naše tankodromy vůbec nějakým normám odpovídají... aneb když nemůže Mohamed k hoře, uzpůsobíme normy dálnicím.

0/0
12.5.2009 10:50

Si0

Re: Neuvěřitelné

Ty nové tankodromy jim odpovídají.

0/0
12.5.2009 10:54

Soul

Re: Neuvěřitelné

no, D1 je taková polnačka (takových znám spousty z cyklostezek, kde to je panel na panelu, co se týče D8-mičky tak to je dálnice dle mého gusta, tam se jezdí krásně, ostatní dálnice, no....někde je to jak když jedu slalom na sjezdovce akorát ne mezi brankama ale mezi výmolama)

0/0
12.5.2009 11:06

dedko

Hlavně by se mělo přestat krást !

Krade se na stavbách, podplací se při výběrových řizeních, fakturují se práce které nikdo neudělal. Chybí účinná kontrola, kontrolní mechanismy jsou podplacené. a to vše se promítá do ceny.

0/0
12.5.2009 10:29

kenx

Re: Hlavně by se mělo přestat krást !

Ještě jsi zapoměl na změnu zadání po výběrovém řízení, místo drahého mostu se postaví levnější apd. Oblíbený způsob jak vyhrát v ČR výběrové řízení.

0/0
12.5.2009 10:36

nelde

Lacinější

Možná by stačilo, kdyby stát trochu přidal odborníkům na dopravu. Ti úředníci co tam sedí, tomu nerozumí a tak odkývou všechno.

Jinak je třeba, aby se firmám dávali menší kousky práce - ne celé úseky. Menší kousek práce může udělat menší a lacinější firma a najednou bude větší konkurence. Velké úseky s mostem nebo technologickou stavbou může dělat jen velká specializovaná firma (zapojená do kartelu). 

Jenže na to dělení by musel být lepší dozor od státu a tedy lépe placení specialisté (jinak tam nepůjdou). A také lépe placení budou více imunní na úplatky. Stačí chtít.

Další problém je, že je u nás extra drahá příprava stavby, protože to není udělané pořadně. Opět problém nekvalitních státních úředníků (kamarádů).

0/0
12.5.2009 10:09

Tom-77

dálnice by měli stavět Němci

R^

0/0
12.5.2009 10:06

Oas

Re: dálnice by měli stavět Němci

českýma rukama

0/0
12.5.2009 10:11

Tom-77

Re: dálnice by měli stavět Němci

klidně, ale Německé vedení nad hlavou ..........

0/0
12.5.2009 10:12







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.