Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Automobilka GM vyhlásila bankrot, USA postihl největší průmyslový krach

Největší americká automobilka General Motors dodýchala. Společnost oznámila, že už není schopna splácet své dluhy, a ve firmě tak dneškem startuje řízený bankrot. V USA jde o třetí největší krach v historii a vůbec největší pád průmyslového podniku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Martzee

proc?

Proc se nikde nepise o AWU (automobilove odbory) v souvislosti s krachem GM? Vzdyt to byly predevsim pozadavky AWU, ktere prispely ke krachu firmy. Jenze to se levicakum do kramu nehodi co, psat ze za pricinou krachu jsou premrstene pozadavky odboru...

0/0
5.6.2009 20:53

Thyronx1

Je vhodne ukazovat prodej aut

 

Nadale uz po dve desetileti je nejprodavanejsim autem v USA Ford F-150 lux.pickup s motorem 5400 ccm ;-D takze v tom jestli se vyrabi mala auticka nebo velka auta asi bankrotovani nebude,ze?

Ford se stane s Toyotou na cas nejvetsim vyrobcem aut v USA ale bankrot GM a Chryslera neni ani pro jedno z "vyhercu" zadnou vyhrou. Ono totiz vsechno souvisi se vsim a nelze videt jen to, ze si spolu rozdeli americky trh. Tak snadne to zas neni.

0/0
3.6.2009 20:39

Pan Navratil

Mno,

je zřejmé, že hypertrofované sociální výhody aplikované do tržního prostředí vedou do kytek.

0/0
3.6.2009 13:06

fitnet

Paroubek je naklonovaný Gottwald!

Snad už v této zemi žije jiná generace než ta, která dala v roce 1946 důvěru komunistům. Ti také jen slibovali, vše jim bylo jasné, slibovali ráj na zemi. A snad každý ví, jak to dopadlo. Za chyby voličů roku 46 bude tato země tvrdě platit ještě pár desetiletí, než se dostaneme na úroveň ostatních evropských zemí. Paroubek je naklonovaný Gottwald, DRath se obdivem k totalitnímu chování - fašistickému i komunistickému - vůbec netají. Jeho tatínek byl estébácký udavač, vlastní dva velké baráky a vydělává statisíce měsíčně, dnes nám tady básní o sociální solidaritě a demokracii. Uvěřit mu může jen hlupák. Volba ČSSD je volbou pro totalitu, volbou front na banány, povinné účasti na prvomájových pochodech a příslibů na cesty do zahraničí. Lidi, proberte se! Stýská se Vám po Miloušovi Jakešovi?

0/0
3.6.2009 8:18

fitnet

Re: Paroubek je naklonovaný Gottwald!

Omlouvám se, tento příspěvek patří k jinému článku.

0/0
3.6.2009 8:23

koutlosh

Re: Paroubek je naklonovaný Gottwald!

Přesto trefný :D R^

0/0
3.6.2009 14:01

nonick

Přepište dějiny!!!!

;-D

Jak je to dlouho, co jsme slýchali, že stát je ten nejhorší hospodář?

V baště kapitalismu - USA - si to ekonomové nemyslí...? 8-o

0/0
2.6.2009 8:38

arisman

Re: Přepište dějiny!!!!

sa zobud sudruh!

ani v baste kapitalizmu si to EKONOMOVIA (napr. Schiff) nemyslia.

Myslia si to POLITICI. Niektori.

Yes We Can.

0/0
2.6.2009 9:37

nonick

Re: Přepište dějiny!!!!

...i USA sa napokon odoberú iba tam, kde ich budú riadit Goldmann Sachs a ostatní majitelia FEDu...Rv

0/0
2.6.2009 9:56

nonick

Re: Přepište dějiny!!!!

čiže nie je doležité, čo si myslia politici - ale bankéri, ktorí financujú ich volebné kampaně...!

0/0
2.6.2009 9:57

Oldis_rab

Re: Přepište dějiny!!!!

a ti nam v ramci deregulacniho lobbingu tvrdili ze stat je nejhorsi hospodar, ale hned jak zacali ty podniky a banky na deregulovanem trhu krachovat, tak volali po statnich penezich.

0/0
2.6.2009 19:10

Pan Navratil

---

Kapitalistický stát je lepší hospodář, než socialistické odbory. To je zjevné. Odboráři, místo aby slevili ze svých nesmyslných výhod, raději potopí celou firmu.;-D

0/0
3.6.2009 13:07

Kocourek69

Proč má stát platit dluhy za soukromou firmu?

Neměli by je spíše zacvakat její vlasníci byť i formou exekuce na jejich příjmy a majetek?

0/0
1.6.2009 22:26

Jidor

Re: Proč má stát platit dluhy za soukromou firmu?

Tva predstava se mozna formuje podle nejake firmicky v Horni Dolni a zcela zrejme nemas ani poneti o cem je tento clanek.

0/0
1.6.2009 22:30

Kocourek69

Re: Proč má stát platit dluhy za soukromou firmu?

Ale vím kde je zakopaný pes. A sice ve zcela zhovadilému systému soukromého penzijního pojištění kde s krachem firmy krachují i penzijní fondy jejích zaměstnanců.

0/0
1.6.2009 22:50

reddmaniak

Re: Proč má stát platit dluhy za soukromou firmu?

no, ta firma tam platila daně 76 let, a při svém počtu zaměstnanců má i sociální rozměr - proto státní pomoc není nijak překvapivá ani v USA, navíc jde důvodně předpokládat že majoritní účast státu ve firmě bude dočasná, vlastníci nic "cvakat" nebudou - to je podstata akciové společnosti - můžeš přijít jen o to, co jsi do toho vložil

0/0
2.6.2009 13:20

zd.sn

zestátňovat

Kde já to jen četl - ZNÁRODNĚNÍ BANK DOLŮ A TOVÁREN - , že by začátek komunismu v USA ???????8-o

0/0
1.6.2009 22:04

chose01

Tady je veliká sranda.

;-D;-D;-D Jak tak vidím opět zde socialisti nezklamali a pletou páté přes deváté. Zaměňují vskutku socialistickou vládu Presidenta Obamy s kapitalistickými pryncipy. Ovšem pochybuji, že by při tomto výkladu dokázali správně definovat co je to ten zlý Kapitalista. Holt plácáme a čím nás plácá více tím jsme důvěryhodnější.:-©:-©:-©

0/0
1.6.2009 21:13

qwe111

Re: Tady je veliká sranda.

jasne, dokud nenastoupil ten komunista Obama, automobilky zadne problemy nemely. To on GM stihl zlikvidovat za 4 mesice sveho vladnuti co, ty "pryncipe"... ;-D

0/0
1.6.2009 22:51

gen.MacArthur

To víš, pravicoví bankrotáři už všechno pohřbili.

Rv

0/0
1.6.2009 19:17

karelvesely

-

Doufám, že GM bude po vinících krize požadovat náhradu. Z čeho to Topolánek se Zahradilem uhradí, to teda nevim.....:-/

0/0
1.6.2009 19:15

jekkal

Socialismus

v USA na postupu ani Chávez nedokáže tak rychle znárodňovati

0/0
1.6.2009 19:12

Kmet na Razgrad

Tři důvody krachu

*Americké automobilky dlouhodobě drtí tři hlavní problémy. 1. Nikdy nepřiznaná skutečnost, že jejich vzhledově i technicky zastaralá auta dnes nikdo nechce. „Velká trojka“ dlouhá léta tvrdošíjně odmítala vyrábět malá auta, neboť na nich prodělávala, a pozornost věnovala minivanům a truckům. Evropská a japonská konkurence mezitím ovládla významné segmenty trhu. 2. Vysoké výrobní náklady, částečně zapříčiněné nátlakem odborářů. 3. Gigantické dluhy.*:-)

0/0
1.6.2009 19:09

Kmet na Razgrad

ad/ role odborů

*Odborový svaz automobilových dělníků (UAW) byl založen v roce 1935 a brzy si řadou stávek vynutil výrazné postavení. Zatímco Chrysler a GM kapitulovaly velice rychle, Henry Ford dlouho tvrdil, že odbory se do továrny dostanou jen přes jeho mrtvolu. Odolával do roku 1941. V následujícím období, kdy automobilky vyráběly výhradně pro válečné potřeby, zavládlo odborové příměří. Zato v šedesátých letech si UAW vše vynahradil: odboráři si v té době osvojili strategii vyjednání smlouvy s jednou automobilkou a nasazení tlaku na zbývající dva konkurenty. Brzy se jim podařilo dosáhnout nejen povinné penze (tu v té době poskytovala většina velkých amerických společností), ale i plného zdravotního pojištění (postupně dokonce i pro ostatní členy rodiny). Platy zaměstnanců automobilek jsou vysoké a u někoho, kdo pro firmu pracuje desítky let, mohou být srovnatelné s příjmem vysokoškolského profesora.*

0/0
1.6.2009 19:11

Kmet na Razgrad

ad 2/ role odborů

 *Přesto je nutné brát nedávné tvrzení deníku New York Times (NYT), že dělníci v továrnách „velké trojky“ berou 73 dolarů na hodinu, s rezervou. O takovém vítězství si odbory přece jen ještě musejí nechat zdát. Nástupní plat činí čtrnáct dolarů, u dělníků na lince osmadvacet dolarů za hodinu. Cifra z NYT je výsledkem připočtení nákladů na penzijní pojištění a na zdravotní péči, které zaměstnanci ve skutečnosti na výplatní pásce nikdy nespatří. Výplatu poněkud zvyšuje i klauzule o přesčasových hodinách: automobilky nesmějí najmout více lidí a zaměstnanci pak s velkým požitkem pracují za tučné přesčasové příplatky. :-)

0/0
1.6.2009 19:13

Kmet na Razgrad

dokončení

Ve výsledku není mzda amerického dělníka například v japonské Toyotě o nic menší, přičemž v Toyotě žádní odboráři - na rozdíl od originálních amerických automobilek - neexistují. Navíc náklady na mzdy netvoří ani v továrnách „velké trojky“ více než deset procent finální ceny auta, což je méně, než kolik peněz zůstává v kapsách neuvěřitelně nabobtnalé sítě autosalonů. A mimochodem: proklínané a dnes už zrušené „banky míst“, které dělníkům z uzavřených továren v podstatě zaručovaly bezpracný příjem, jsou vynález japonských firem; ty je ostatně používají dodnes.:-)

0/0
1.6.2009 19:13

Jidor

Re: Tři důvody krachu

Auta jsou zastarala, ale kupodivu neni pravda, ze je nikdo nechce. Byt druhy nejvetsi prodejce na svete neni zase tak malo .... Mala auta GM vyrabel take - tady mozna plati to, ze je moc lidi nechtelo a tak by byli blazni, kdyby jejich vyrobu dale rozsirovali ........ a k tem autosalonum - prodejci vubec nesouvisi s GM a nemaji s nim nic spolecneho.

0/0
1.6.2009 22:35

Generál Ugarte

Silné odbory + státní záruky = katastrofa

0/0
1.6.2009 19:06

cenzořisko

sakra

kde to ti komouši se socany dotáhli8-o

0/0
1.6.2009 17:54

Ahmad Žalud

Re: sakra

..oni jsou v americe u moci komouši a spcani ?8-o...od kdy ?;-D;-D;-D

0/0
1.6.2009 18:26

Jano_S

dobra sprava pre GM

bankrot neznamena, ze sa fabriky alebo znacky vyparia niekde do vzduchu, budu existovat nadalej.Co je dolezite, teraz sa zbavia nevyhodnych zmluv s odborarmi uzavretych v casoch ked sa darilo a dalej sa nabalovali, s nimi aj prebytocnych zamestnancov a vobec moze prist k generalnej ociste koncernu ako celku alebo jednotlivych znaciek.

0/0
1.6.2009 17:47

Jezdím na neutrál

Re: dobra sprava pre GM

Takže bankrot vlastně není bankrot. To už asi fakt pochopí jen Cimrman. 8-o;-D;-D;-D

0/0
1.6.2009 18:10

kokrspanel

Re: dobra sprava pre GM

Jako jestli si pod pojmem bankrot představuješ, že se ze dne na den zavřou továrny, prodejny a všichni skončí na ulici, tak tak to fakt nefunguje.

0/0
1.6.2009 18:30

Rubik1

Re: dobra sprava pre GM

V Americe neni bankrot jako bankrot. Bohuzel se to casto ve zpravach nerozlisuje. Jsou 3 druhy: Prvni moznost je reorganizace rozprodej, druha reorganizace a treti je likvidace. U GM jde odruhou verzi. Jen nevim, jak se to cele kvalifikuje, kdyz je to spojeno se vstupem statu, ktery se jako v tomto pripade rozhodl zaplatit veritelum dluhy ze sveho rozpoctu (z vybranych dani) nebo dokonce mimo rozpocet (znehodnocovanim uspor lidi emisi penez).

"Businesses have several options in declaring bankruptcy - they can use Chapter 7 Liquidation, Chapter 11 Reorganization, or Chapter 13 Reorganization for Sole Proprietors. Learn about the types of bankruptcy and the processes."

0/0
1.6.2009 19:39

Bob-an

Re: dobra sprava pre GM

jen bych podoknul ze stat nemuze vydavat penize, to by to vypadalo :-D penize emituji banky... s tim ze objem penez v obehu reguluje centralni banka, popr v USA je to FED

0/0
1.6.2009 20:26

dantencl

Re: dobra sprava pre GM

Přesněji je to tak, že vláda vydá dluhopis, prodá ho, a z výtěžku zaplatí své výdaje. Jestli dluhopis nakoupí centrální banka, tak jedině tak, že natiskne peníze, kterými zaplatí. Jinak je kolečko delší, dluhopisy koupí z větší části banky, a banky prodají FEDu toxická aktiva za čerstvě natištěné peníze. Víceméně stát peníze emituje, když vezmu, že centrální banky ve světě nejsou soukromé.

0/0
1.6.2009 21:00

Bob-an

Re: dobra sprava pre GM

jn to jsem si trochu nabeh, ve vetsine statu patri centralni banka statu takze penize vlastne tiskne stat..... spravne jsem mel napsat ze vlada se nemuze rozhodnout "natisknout" penize, to rozhodnuti dela centralni banka (fed) a delaho na zaklade vyvoje makroekonomickych jevu (vetsinou inflace) a ne na zaklade rozhodnuti vlady- z toho plane ze dneska uz vlada zeme nemuze udelat to ce se delo kdysi ze z dluhu se vyhrabe inflaci...

0/0
1.6.2009 21:13

dantencl

Re: dobra sprava pre GM

Masívní emise oběživa se neprojevuje díky krizi inflací, ale měla by dřív nebo později. A hlavně americká vláda je sice zadlužená v dolarech, ale hraje jí do not znehodnocování dolaru (jev reagující na inflaci i změny výkonnosti ekonomiky), zahraniční věřitelé tak dostanou reálně méně ve své měně. Zachování statusu dolaru jako rezervní měny pak znamená, že kus znehodnocení dolaru budou hradit centrální banky celého světa spolu se všemi držiteli dolarů.

0/0
1.6.2009 21:42

gourmett

Kapitaliti.

Tak to je začátek konce kapitalistů v zemi neomezených možností a postupně skončí i na celém světě. Pak nastane nová doba opravdového učení velkého "Lenina!" Každému podle svých potřeb a možností. Škoda, že se toho už nedožiji, kdy bude růst salám na staromech. G.[>-]R^

0/0
1.6.2009 17:46

Jezdím na neutrál

Re: Kapitaliti.

;-DR^

0/0
1.6.2009 18:14

oId fashioned Vince III..

...a to je jenom takový malý začátek...

0/0
1.6.2009 17:33

Bozi Trest

Pomalu GM rozprodat ...

GM zrouti zrali i travu kolem chodniku .... to se nedalo uzivit benzinem....  Obrovske  plantaze aut na prodej zeji prazdnotou.

0/0
1.6.2009 16:56

zv02

Už před deseti lety

mi jeden Američan říkal, že americká auta jsou daleko za japonskými a korejskými, že za stejnou cenu nabízí víc. I na silnicích v USA je to jasně vidět. To není žádný blesk z čistého nebe. Je to jen vyvrcholení dlouholetých problémů.

0/0
1.6.2009 16:50

HammerLang

Re: Už před deseti lety

nj Taguchi v praxi :-)

0/0
1.6.2009 16:52

Bozi Trest

Re: Už před deseti lety

Je to pravda.... co do spolehlivosti, kazdy sahne po ToyoteR^

0/0
1.6.2009 16:58

troll123

Re: Už před deseti lety

presne tak

10 aut ktere k tomu prispeli

http://econoir.blogspot.com/2009/04/10-aut-ktore-potopili-detroit.html

0/0
1.6.2009 18:00

minolt

Ruská automobilka GAZ může najet na sériovou výrobu

 vozů Opel během devíti měsíců, pokud skutečně konsorcium firem kolem Magny získá německého výrobce automobilů, rozhodne o výrobě vozů v Nižném Novgorodě, uvedlo v pondělí tiskové oddělení GAZ Group. Informovala o tom agentura RIA Novosti.

Skupina GAZ může zabezpečit výrobu až 180 tisíc vozů značky Opel ročně. „Jsme technologickým partnerem konsorcia. Kapacity našeho zařízení v Nižném Novgorodě umožňují vyrábět společně s konsorciem 180 tisíc aut za rok,“ řekl zástupce skupiny GAZ.

Ruská vláda vnímá dohodu o získání Opelu pozitivně, ale peníze z rozpočtu na jeho finanční ozdravění dát nehodlá, řekl ministr financí Alexej Kudrin. „Speciální podporu Sberbanky na nákup balíku akcií a finanční ozdravění společnosti Opel z federálního rozpočtu neposkytneme,“ řekl Kudrin. „Zároveň se na dohodu díváme pozitivně,“ dodal. Podle něho je tato transakce v zájmu ruského automobilového průmyslu. Ruská vláda si od ní slibuje oživení domácí produkce automobilů.

0/0
1.6.2009 16:41

username

komunistický problém

Problém GM byly odbory. Když si uvědomíte, že to byla ještě loni největší firma na světě, je jasné, že za její krach nemůže jen tak nějaký neúspěch. Problém GM je ten, že si tam odbory vymohly takovou moc, že to byl prakticky komunistický podnik a kde muselo GM vyplácet tolik peněz za mzdy a za důchody, že se to nemohlo vyplácet.

Pro zajímavost - průměrná mzda v GM byla DVACETKRÁT větší než ve Škodovce a samo GM muselo vyplácet svým exzaměstnancům důchody ŘÁDOVĚ vyšší, než kolik u nás platí důchodcům stát. A přitom samozřejmě prodejní cena obou aut musí být plus mínus stejná, chcete-li uspět a efektivita výroby byla v ČR spíše vyšší díky moderním investicím.

Bankrot byl jediným rozumným krokem, jinak by totiž tyto závazky musely zůstat platné. Automobilka zaměstnává včetně přidružených oborů mnoho milionů lidí, proto se o ně stát musí postarat, ovšem není to zestátnění - stát dostane 60% akcií, až se automobilka vzpamatuje, tak na tom US vláda dost možná vydělá.

0/0
1.6.2009 16:31

hnupobijce

Re: komunistický problém

průměrná mzda v GM byla DVACETKRÁT větší než ve Škodovce ... pochybuji.Kolik je prumer ve sKODOVCE 35 000 ? vGM by to bylo 700 000 = 37 000 dolaru mesicne ?

0/0
1.6.2009 16:52

letecmig

Re: komunistický problém

;-D tak to jsi trochu ulitnul mladiku ;-D

37000 dolacu mesicne je v US VELMI vysoky plat an urovni vysoce postavenych manazeru velke firmy.

 rozhodne u delniku v automobilce se bude pohybovat ve zlomcich.

Mozna jsi si to poletl proto, ze v US se obycejne udava vyse platu jako ROCNI vydelek.... tedy mesicne 37000/12= cca 3000 USD mesicne.... to je tak zhruba realisticke

Takze zase oproti te skodovce to tak extremni rozdil nebude, i kdyz tam zaplati mensi dane....

0/0
1.6.2009 22:02







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.