Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Průměrná mzda se blíží 23 tisícům korun, růst se však téměř zastavil

Češi si v době recese sice polepšili, ale jen velmi mírně. Během prvního čtvrtletí vzrostla podle ČSÚ průměrná mzda v zemi o 534 korun na 22 941 korun. To představuje meziroční růst o 2,4 procenta. Po odečtení inflace však lidem v peněženkách zůstalo méně a reálný růst platů činil pouze 0,3 procenta.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

krultheking

kdyz propustite dalsich 5% lidi

tak nam ostatnim se muze mzda zase zvednout - a i o vic ;-)

0/0
3.9.2009 11:06

Lam0r

plat

Já měl hned po škole (rok zpátky) nástup 32 hrubého+benefity. Bohužel mě krize připravila o práci a další jsem celý 2 měsíce nemohl najít. Teď v další tak dělám jen za 26, ale jsem rád, že jí v dnešní době mám. Na to, že mám půl roku praxe si myslím, že to špatné není. V IT se platí pořád dobře krize nekrize a to člověk nemusí být prográmátor ani správce sítě. Nechápu lidi, jak můžou vyžít třeba z 15 hrubého. Vždyť to sotva pokryje nájem. Mám skoro jednou tolik a stejně mi to nepřijde jako nějaký terno, na dovolenou člověk nenašetří, na auto to taky pořád není. Ale beru to jako start v nové firmě, do roka se u nás většinou povyšuje a tam už je plat o 50% vyšší...R^

0/0
5.6.2009 16:40

dino_na_idnes

Re: plat

Člověk vyžije z toho, co získá (ať už prací, křikem či půjčkami). Ono když se takové platy sejdou dva, tak už to ten nájem utáhne relativně v pohodě. Akorát je to život o tom, že den před výplatou je v kapse pár drobných a na účtu nula.

0/0
5.6.2009 18:47

RazorBlade

Re: plat

Ja nechapu jak nekdo muze vyjit s 32 tisici hrubeho. Kdyz zapocitam bonus tak mam asi 90,000 hrubeho mesicne a stejne utratim vsechno co vydelam :-( 

0/0
6.6.2009 3:57

Kantorek

Re: plat

Tak nevím jestli seš borec nebo debil. Finanačně jsem na tom o nějakou pětku líp ale utáhnu z toho manželku na MD + 3 děti + hypo 5,5M.

0/0
6.6.2009 6:59

lucius7

Re: plat

Souhlasím, pokud člověk trochu přemýšlí a zbytečně neutrácí, tak vyjde s každým příjmem. A navíc, 60% lidí v ČR průměrného platu nedosahují a také žijí.

0/0
3.9.2009 10:32

jakester

a

23 tisíc? Pánové, nechci se Vás dotknout, ale: kdo z Vás to má ?!?

0/0
5.6.2009 16:07

Kantorek

Re: a

No to nemám, to je fakt. Mám kilo brutto.

0/0
5.6.2009 17:54

Lam0r

Re: a

R^

0/0
5.6.2009 18:09

chemba

Já bych navrhl ještě jednu metodiku výpočtu

průměrné mzdy.A to tak, že bychom odečetli 10% nejnižších platů. To by pak růst platů byl ještě vyšší.A o to jde.V den voleb všem sdělit, jak se mají stále lépe a lépe jak nám všem v průměru roste plat.

0/0
5.6.2009 14:12

hlnocd

Re: Já bych navrhl ještě jednu metodiku výpočtu

kdyz se ti ukazatel prumerne mzdy zda byt zavadejici, nikdo te nenuti s nim souhlasit. Ovsem nemuzes nadavat ostatnim, ze ty treba takovou mzdu nemas.

0/0
5.6.2009 14:27

masoreti

růst v nepodnikatelské sféře

cituji ze zprávy čsú:

V podnikatelské sféře se průměrná mzda zvýšila o 634 Kč (2,9 %) na 22 331 Kč, reálná mzda vzrostla o 0,8 %. V nepodnikatelské sféře byl růst mezd vyšší, průměrná mzda se zvýšila o 915 Kč (4,3 %) na 22 311 Kč, reálná mzda vzrostla o 2,2 %.

nepodnikatelská sféra, to jsou zřejmě převážně zaměstnanci státu? tam zřejmě nedochází k tomu, že by se nějak výrazně ušetřilo tím, že by se propouštělo, že? tedy zřejmě opravdu dostali přidáno a to v dobách krize. zatímco v soukromé sféře se růstu platů dociluje tak, že se propustí zaměstnanci s nízkými mzdami, ve veřejném sektoru si vyřvete přídavek, "protože je krize a životní náklady rostou". tak vám gratuluji a až budete zase něco potřebovat, dejte vědět, já vám zase ze svého mála něco přidám...

0/0
5.6.2009 13:24

zv02

Re: růst v nepodnikatelské sféře

To víš, volební rok (teď EU, na podzim parlament). Politici rádi přisypou státním zaměstnancům.

0/0
5.6.2009 13:28

ChorcheCh

Re: růst v nepodnikatelské sféře

Tady je jasně vidět, že kapitalismus se nevyplácí a všechno směřuje k tomu, aby lidé pracovali pouze v nepodnikatelské sféře - tudíž podnikatelé postupně krachnou, protože neseženou zaměstnance.

0/0
5.6.2009 13:56

schima

Re: růst v nepodnikatelské sféře

Vyplaci, ale jen tomu musi vladnout vhodna vlada, jinak je z toho pak socialismus, vysoke dane, prerozdelovani velkych penez a tim padem i vyssi korupce a ztraty penez pri rozdelovani. Souhlasil bych s urcitymi danovymi prazdninami pro podnikatele, nechapu proc je maji mit nadnarodni spolecnosti a drobni podnikatele susi huby

0/0
5.6.2009 14:18

chemba

Re: růst v nepodnikatelské sféře

Cílový stav v roce 2020 má být prý takový, že všichni budem ve státní sféře. Tady ten přechodný stav, že někdo bouchá u pásu či něco montuje brzy snad přejde.

0/0
5.6.2009 14:16

masoreti

Re: růst v nepodnikatelské sféře

uff, to jsem si oddych, už jsem si myslel, že budu makat až do důchodu. v pondělí jsi jdu vybrat kancelář na městský úřad. židli si pak koupím sám.

0/0
5.6.2009 14:41

dino_na_idnes

Re: růst v nepodnikatelské sféře

Kdepak, židli kupovat netřeba, těch se tam prý prázdných válejí hromady. A dokonce jsou na ně vyčleněny prostředky na mzdy, takže nejspíš opravdu stačí si nějakou najít a sednout si.

0/0
5.6.2009 18:44

krultheking

Re: růst v nepodnikatelské sféře

ano, zamestnanci statu jsou za praci odmenovani na zaklade schvaleneho rozpoctu, ktery v prubehu roku 2008 predlozil min.financi Kalousek z vlady pana Topolanka, kde pro krizovy rok 2009 mimo zvyseni mezd pro uredniky navrhovali take deficit kolem 40 miliard...

0/0
3.9.2009 11:02

bradavice

kupní síla

není rozhodující kolik vyděláváte, ale co si za to koupíte.... Stejně tak je to s individuální inflací.... každej má jinej spotřební koš kterej se liší i rok od roku... takže někdo je letos např. +10% a jinej -25%....;-)

0/0
5.6.2009 13:00

zv02

Re: kupní síla

A souvislost s článkem?

0/0
5.6.2009 13:08

def...

Re: kupní síla

ciste nahodna ;-D

0/0
5.6.2009 13:29

vymrzovac

to by v tom byl čert.....

.....abychom se nevyškrábali na těch 30tisíc, které nám do deseti let po revoluci sliboval náš nejznámější profesor ekonomie!!     ;-D

0/0
5.6.2009 12:33

zv02

Re: to by v tom byl čert.....

Před volbami v roce 1996 sliboval 20 tisíc v roce 2000. Skutečnost byla poněkud pomalejší.

O třiceti jsem neslyšel, máš odkaz?

0/0
5.6.2009 12:36

schima

Re: to by v tom byl čert.....

Myslim ze se o moc nesekl, pokud by v roce 98 prosadil tvrdsi reformy, mozna by dneska tech 30 i bylo

Ale o 30ti jsem taky neslysel

0/0
5.6.2009 12:52

Viper1

Re: to by v tom byl čert.....

Zkusíte své tvrzení dokázat? Podle mě nic takového neříkal, ale třeba se mýlím.

0/0
5.6.2009 12:59

loogieboy

...

kazdy sam sveho stesti strujcem....

kdyz jste na sobe nepracovali, tak tady ted nebrecte, ze nedosahnete na tu smesnou "prumernou" mzdu

0/0
5.6.2009 12:23

JMoudry

Re: ...

Dneska tu celkem ani nikdo moc nebrečí .-)

0/0
5.6.2009 12:27

hlnocd

Re: ...

no tak to jsi tu mel byt dopoledne

0/0
5.6.2009 12:29

zv02

Re: ...

jj, půlka kuřete tu sice dnes už byla :-), ale výkřiky typu: "u nás na dílně ten průměr nikdo nemá, tak to není pravda" se tu zatím neobjevily. :-)

0/0
5.6.2009 12:29

JMoudry

Re: ...

jj, čekal jsem, že tu bude mnohem víc "v-mém-okolí-to-nikdo-nemá" lidí.;-)

0/0
5.6.2009 12:35

opas

Re: ...

V mém okolí to nikdo nemá, za dvacku bych ani nevstal z postele... Všichni kolegové mají 50+ a neslyšel jsem ani na dalších pracovištích, že byl někdo měl míň než 30.

0/0
5.6.2009 14:39

Kantorek

Re: ...

Já jsem čekal ještě že jak to že 2/3 jsou pod průměrem.

0/0
5.6.2009 17:57

zv02

Jak to tu čtu

Problém rozhodně není v průměrné mzdě, ale v tom, co si lidé pod tímto pojmem představují. Není to nic divného v zemi, kde matematika je jeden z nejméně oblíbených předmětů a spousta lidí ji nesnáší.

0/0
5.6.2009 11:50

jamming

Re: Jak to tu čtu

tak tak. bohuzel si neuvedomuji, ze matematika je sakra dulezita a dnes se vyuziva temer vsude. ale neni nad to studovat filozofii :)

0/0
5.6.2009 12:15

YnK

ani medián

ani medián ale modus když už chceme vyjádřit něco odpovídající částce kterou bere nejpočetnější skupina obyvatelstva: Modus je hodnota, která se v daném statist. souboru

vyskytuje nejčastěji (je to hodnota znaku s největší relativní

četností). Představuje jakousi typickou hodnotu sledovaného souboru a

jeho určení předpokládá roztřídění souboru podle obměn znaku.

0/0
5.6.2009 11:43

JMoudry

Re: ani medián

moc tomu nerozumím, ale může být modus interval?

0/0
5.6.2009 11:43

Jan Motůrek

Re: ani medián

Já bych moc pana YnK nebral vážně, jeho Ctrc+C a Ctrl+V metody nic moc nevypovídají o tom, že o tom něco ví. Tohle zkopíroval tady: http://cs.wikipedia.org/wiki/Modus ..........

0/0
5.6.2009 11:50

JMoudry

Re: ani medián

jj, mám pocit, že užití modusu by mohlo být lepší pouze tehdy, že by se dal vyjádřit jako interval, protože byť je statisticky pravděpodobnější natrefit víckrát např. mzdu 17421,- kč než 35207, kč, pořád v tom dle mého názoru hraje celkem velkou roli náhoda. Ale to už samozřejmě teoretizuji o věcech, o kterých toho vím minimum.

0/0
5.6.2009 11:53

zv02

Re: ani medián

Opravdu by ses před diskuzí měl o problematice dozvědet více a teprve pak diskutovat. I tvůj vysněný modus je jedno číslo. Žádný interval. A žádná náhoda v tom nehraje roli. Aby byla statistika vypovídající, je třeba mít vypovídající vzorek. Jinak to nemá smysl. Nasadím ti do hlavy další pojem, abys měl čem dumat - histogram (ten by zcela uspokojil tvoji potřebu).

0/0
5.6.2009 11:59

JMoudry

Re: ani medián

Histogramy mi do mých prací zpracovávají kolegové statistici, nicméně zpět k modusu - předpokládal jsem, že jde o jedno číslo (nikoliv interval) a proto se mi zdá pro stanovování nejběžnější mzdy (resp. toho čemu se blíží většina) hůře využitelné než medián. O tvorbě statistických vzorků něco málo vím, nicméně zrovna u mezd předpokládám, že tvorba nějakého vzorku nebude nic jednoduchého.

0/0
5.6.2009 12:03

zv02

Re: ani medián

A jsme u první lekce statistiky. Je to přesný výpočet z nepřesných čísel. :-)

Jinak průměrná mzda nemá ambici ukazovat "nejběžnější mzdy", ale právě ten průměr. A to je jádro diskuze. Diskutující mají zmatené představy, co je průměrná mzda, jak se počítá a jakou má vypovídající hodnotu.

Prostě statistický úřed zveřejnil průměrnou mzdy. TEČKA. Můžeme s tím nesouhlasit, můžeme o tom diskutovat, ale to je tak všechno. Nic víc z toho nezískáme.

Ještě jednou odkaz:

http://www.czso.cz/csu/tz.nsf/i/koncepce_vypoctu_prumerne_mzdy_se_v_roce_2009_vyrazne_promeni

(poslední odstavec)

0/0
5.6.2009 12:08

JMoudry

Re: ani medián

Já nemluvím o průměrné mzdě (ostatně předpokládám, že i v článku je medián, který redaktor špatně nazval).

0/0
5.6.2009 12:12

zv02

Re: ani medián

Než se odkazovat na článek pisálka, který propadal z matematiky a tak vystudoval žurnalistiku, je dobré se jít podívat přímo ke zdroji. O mediánu tam není ani písmeno:

http://www.czso.cz/csu/csu.nsf/informace/cpmz060509.doc

0/0
5.6.2009 12:26

JMoudry

Re: ani medián

No první věc kterou jsem po přečtení článku udělal byla, že jsem kouknul do tabulek ČSÚ a tam jsem nalezl průměrnou hrubou mzdu za rok 2008 26 349,- Kč (a medián 22 217,- Kč). Takže teď už v tom (po nahlédnutí odkaz, kde jsou zase jiná čísla) mám celkem dost guláš...

0/0
5.6.2009 12:34

zv02

Re: ani medián

Za rok 2008 už jsou známy průměr i medián. Teď za 1. čtvrtletí 2009 je znám pouze průměr, medián bude později, ale to už přijde průměr ze 2. čtvrtletí a tato diskuze se rozjede znovu. :-)

0/0
5.6.2009 12:45

JMoudry

Re: ani medián

Nicméně jsem se dneska aspoň obohatil o přesný popis mediánu a modusu, takže díky. :-)

0/0
5.6.2009 13:03

JMoudry

Re: ani medián

Btw. dík za odkaz - jestli jsem to správně pochopil, dná se tedy o kompletní soubor, nikoliv vzorek.

0/0
5.6.2009 12:13

JMoudry

Re: ani medián

-jedná-

0/0
5.6.2009 12:13

JMoudry

Re: ani medián

tedy za státní sféru.

0/0
5.6.2009 12:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.