Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Cestovat vlakem s rodinou může být v Česku dražší než jízda autem

Čím se vyplatí cestovat, když poměříme čas, cenu a komfort - autem, nebo vlakem? Reportéři MF DNES porovnali deset různých tras. Ukázalo se, že auto většinou vítězí, pokud nemá cestující vlakem slevy. Ty se vyplatí jen při pravidelných jízdách a navíc jim málokdo rozumí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

PepaVonDepo

Kalkulace

A zkusil si někdo započítat do ceny vlakové jízdenky ty miliardy, co dostávají ČD (nikoliv správa železničních tratí!) jako dotace na provoz?

0/0
21.7.2009 10:59

Bery

Re: Kalkulace

A zkusil nekdo zapocitat dotace do silnic, dalnic, ale treba i dopravni policie... ? To je mnohem vyssi castka.

Navic ČD ty dotace zase odevzda tim, ze za kazdy km cesty zaplati a ne zrovna malo. Kdyby mel kazdy automobilista zaplatit jeste za kazdy ujety km.. i treba jen 4Kc/km, tak by to take vypadalo jinak.

0/0
22.7.2009 8:18

PepaVonDepo

Kalkulace

A zkusil si někdo započítat do ceny vlakové jízdenky ty miliardy, co dostávají ČD (nikoliv správa železničních tratí!) jako dotace na provoz?

0/0
21.7.2009 10:36

PepaVonDepo

Století páry

Přiznejme si to - jezždění vlaky je prostě kus nostalgie. Osobní vlaková doprava je memento století páry a nebyla se schopná modernizovat a přerodit do současného světa.

Je to krásné vzpomínání na víkendové cesty na lyže na Kubovu Huť, kdy dvouvagonový motorák za Vimperkem podkluzoval a občas si běžkaři v kopci vystoupili a byli na Kubovce dřív než vlak.:-)

Sbohem vláčky - pro mé děti už to bude jenom to samé, co pro mě "káča" či plechová autíčka nebo porcelánové panenky.

0/0
21.7.2009 10:35

trinchin

Od pořízení auta už vlakem nejezdím

Nebudu započítavat jiné náklady, než za benzín, protože povinné ručení a pod. člověk platí  či jezdí nebo auto stojí před domem. Jezdím pravidelně na Slovensko - trasa Ostrava - Modra. vlakem zaplatím za zpáteční lístek se slevou pro jednoho 695 Kč+40Kč MHD v Ostravě+ 86 c bus v Modře. dohromady cca 725Kč.

Když jedu s přítelkyní, což je většinou, pak to dělá 1245 +80+ 1.72 e = 1370Kč. Nebudu podrobně popisovat jak dlouho co trvá, jenom zmíním, že přestupuju minimálně z MHD na vlak, pak v Břeclavi, Baratislavě, Pezinku a někdy i v Přerově. Kdzž je to ideální dojedu tam za 4,5 hoďky. Když jsou spoždění někdý to trvá celé z místa na místo i 6 hodin. Musím si ještě smířit s nepohodlím, nutností stání, s taháním zavazadel a pod.

Autem jsem tam za 3,5 hod max. se vším pohodlím, při ceně za tam i zpet. 465 km * 5,7l / 100km. tam i zpátky 742 pro jednoho,  nebo 371 pro jednoho když jedou dva lidi. Myslím že teď je to jasné ale samozřejme každý cestujeme někde jinde a za jiných podmínek.

0/0
21.7.2009 9:06

Lubos237

nesmyslna kalkulace cesty autem

pocitat naklady na cestu autem jen za benzin je hloupost. Dle vlastnich propoctu jsou téměř dvojnasobne. Co investice do auta, servis, pojisteni a další poplatky? auto vychazi levneji az při 4 lidech!

0/0
20.7.2009 22:50

PepaVonDepo

Re: nesmyslna kalkulace cesty autem

NE, nevychází. Obvykle už při dvou lidech je výrazně levnější než vlak. Levnější ve 3 a více lidech je v případě, že jedete autobusem.

A povinné ručení platíte ať jezdíte či nikoliv.

0/0
21.7.2009 10:22

Bery

Re: nesmyslna kalkulace cesty autem

"A povinné ručení platíte ať jezdíte či nikoliv." To je sice pravda, ale kazdopadne je to financni zatez, ktera je spojena s automobilovou dopravou a tak se do ceny zohlednit musi. Jinak by to byl stejnej nesmysl jako kdybych si koupil byt a pak bych tvrdil, ze bydlim zadarmo...

0/0
22.7.2009 8:24

piroman

Brno - Svitavy

Na trase Brno - Svitavy se Vám vyplatí vlak, doba cesty 1 hodina cena se zákaznickou slevou 73 Kč, autem v pondělí a v pátek 1:40 hod. a cena cca 180 kč

0/0
20.7.2009 22:13

papazian

Celé ty výpočty jsou směšné, protože nepočítají plnou cenu!

Jen blázen z MF Dnes může počítat náklady na dopravu autem jen podle spotřeby benzínu..., musím si koupit dálniční známku (obvykle), také něco stojí amortizace auta (resp. něco stálo jeho pořízení, to se v ceně neprojevuje?), také údržba včetně oleje apod..., cena by se měla počítat minimálně podle sazeb při používání osobního auta pro služební účely, kdy je vidět, že cena jednoho km náhrad vychází zcela jinak než tyto pseudovýpočty.

Pokud necestuji vlakem, tak z jiného důvodu než jen ekonomického. Každý si najde spoustu důvodů, třeba ono pohodlí, od domu k domu, to je zvlášť výhodné, když vezu v autě různé nákupy apod., ve vlaku toho v rukách a na zádech příliš mnoho nepoberu. Nicméně za toto platím daleko vyšší cenu než je v článku uvedeno. A správně je třeba započítat i náklady na místní dopravu, ta je zde naznačena jen částečně. Je to laciný článek poplatný  letní okurkové sezoně.

0/0
20.7.2009 22:01

mokrykcb

Hloupost !!!

To srovnání je absolutně mimo mísu a pan redaktor je nejspíš nějaký autofil...nepřehledné slevy - možná pro pana redaktora i žák ZŠ se musí snadno orientovat.Vlakem se dá cestovat po Česku za velmi slušné ceny a do zahraničí(Vídeň,Berlín,Lublaň,Linz,Budapešť,Drážďany...) skoro za hubičku...to nemluvím o pohodlí a pod.

Samozřejmě In-karta je základ za obyčejné jízdné jezdí mizivé procento!

0/0
20.7.2009 16:41

aldik7

Re: Hloupost !!!

nemusím ale mít in-kartu abych jezdil levně.. i různé jiné nabídky sou výhodné SONE+ v obou variantách, Regionet .. ;-) ..

0/0
20.7.2009 17:18

piroman

Re: Hloupost !!!

No jsem zastánce vlaku ale s redaktorem musím souhlasit, slevy jsou tak nepřehledný a druhů jízdenek je tak mnpho, že pokud to nesleduješ pravidelně a neznáš nepřehůednej web ČD tak si slevu nenajdeš

0/0
20.7.2009 22:15

aldik7

Re: Hloupost !!!

no ale většinou se tě pokladní zeptá jestli nemáš slevu, a pokud váháš jestli náhodou na nějakou nemáš nárok tak i poradí.. ;-)

teda pokud řekneš rovnou např. ČESKÝ TĚŠÍN obyčejná, tak ti slevu nenabídne ale pokud jenom cílovou stanici tak se zeptá(teda většinou xD ) ..

0/0
20.7.2009 22:18

jordan23

Re: Hloupost !!!

Nesouhlasím. Právě na cestu do zahraničí je vlak ta nejdražší možná varianta. Co mám zkušenost tak například 50km cesta vlakem na hranice stojí 70kč a 100km cesta v zahraničí příjde tak na 400kč.

Je holý nesmysl cestovat do zahraničí vlakem.!!

0/0
22.7.2009 9:58

karel87451

Vedro

V letnich mesicich jsem NUCEN jezdit autem. Vlakem se kvuli vedru (i

pres 40 stupnu) a nedychatelnemu vzduchu odpoledne/navecer jet proste

NEDA. Takze pak nemuzu jet ani rano....

0/0
20.7.2009 15:04

aldik7

Re: Vedro

některé vlaky mají klimatizaci a v těch je příjemně, ovšem stále jich je minimum.. a na regionálních vlacích má klimatizaci snad jen CityElefant :-P .. s tím že většina Elefantů vyžrala Praha;-€

0/0
20.7.2009 15:18

ibid

Re: Vedro

je to tak, elefanti jezdí na všech elektrifikovaných tratích u Prahy kromě Benešova a musím říct, že je to super !R^

0/0
20.7.2009 17:30

c6510

Re: Vedro

Nasazovani 810 (Stroj na smrt) v letnich vedrech si imho rika o zalobu Ceskych & drahych za obecne ohrozeni :-X

0/0
20.7.2009 15:39

ibid

Re: Vedro

jj, říká se tomu akvárko, člověk je splavenej po minutě jak z bazénu... ;-D

0/0
20.7.2009 17:31

aht4pha

its a cool

Teda nějak si nedovedu představit 50.000km ročně ve vlaku. To bych asi ani v nonstop provozu nestihl najet.

0/0
20.7.2009 14:02

drevak_patlak

Re: its a cool

A Vy ujedete ročně 50000 km autem? To máte 136 km denně včetně Šťědrého dne. Smím vědět, kdo nebo co Vás nutí takhle hodně cestovat?

0/0
22.7.2009 18:21

schivaa

Nekterym z nas nejde o cenu ale o pohodli

Srovnani cen me akorad utvrzuje v tom ze cestovani vlakem je srovnanim cen s osobni dopravou naprosto vyloucene. Stejne se srovnanim nabizeneho komfortu.

0/0
20.7.2009 14:00

109e

Re: Nekterym z nas nejde o cenu ale o pohodli

Tak si kup pořádnou kalkulačku.

0/0
20.7.2009 14:04

schivaa

Re: Nekterym z nas nejde o cenu ale o pohodli

Nesrovnavam jen cenu ale i hodnoty ktere za sve penize dostanu.

0/0
20.7.2009 14:12

109e

Re: Nekterym z nas nejde o cenu ale o pohodli

0/0
20.7.2009 15:57

109e

Re: Nekterym z nas nejde o cenu ale o pohodli

Tak třeba bezpečnost. Lidský život-dle mého názoru hodnota největší.

0/0
20.7.2009 15:59

dudlik123

ekologie

Jsem přesvědčen že žředitelství ČD je tou největší položkou která strhává dráhy do propasti, kdyby stát zkušebně zavedl dráhu zadarmo a platil jen mzdy lidí zabezpečující provoz a minimální technické zázemí které zajišťuje oprayvy zjistil by že nejdražší je ředitelství a že by si v rámci ekologických dotací mohl dovolit dráhu i zdarma..... je nesmysl aby lidi jezdili vlakem jako rodina když tam není zajištěna bezpečnost čistota pohodlí .... smrdutí bezdomovci a  podobná individua  obtěžující normální cestující parvidelná zpoždění.... tyto extrémy při jízdě v autě odpadají.... ale ta kultury cestování souvisí s kulturou národa a jejími požadavky takže k této bídě přispívá každý z nás kdo mávne rukou že je to dobrý a nebude si tzv. dělat problémy kvůli nějaké maličkosti ono tisíc krát nic totiž umořila osla a takhle to tu jednou dopadne se všim v restauracích a jiných službách.........

0/0
20.7.2009 13:47

109e

Re: ekologie

Kdy jsi jel naposledy vlakem? A co se týče extrémů v dopravě, podíej se na nehodovost. A pak napiš román.

0/0
20.7.2009 13:53

PepaVonDepo

Re: ekologie

Já naposledy loni na podzim. Praha-Masaryčka -> Klánovice asi 85 minut, tj. 1h 25 minut. S ohledem na to, že podle jízdního řádu to je asi na 28 minut, tak jsem na železnici zanevřel.

0/0
21.7.2009 10:29

piroman

Re: ekologie

No tak tohle sou fakt jen obecný hloupý kecy typu JPP jedna paní povídala, svez se vlakem a uvidíš

0/0
20.7.2009 22:18

schivaa

Praha-ostrava

Nevim kde vzali tech 4hodiny 40minut, bezne to davam neco malo prez 3hodiny a to jedu docela predpisove.

0/0
20.7.2009 13:46

Fare.l

Re: Praha-ostrava

To si děláš prdel:-)

0/0
20.7.2009 17:26

PepaVonDepo

Re: Praha-ostrava

S oheldem na to, že je to nejkratší variantou 325.3 km a dálnice je pouze Praha->Hradec Králové, tak to s tím "předpisově" asi nebude tak horké. ;-D;-D;-D

0/0
21.7.2009 10:27

honza83

CD

Cestování s ČD je mnohdy docela velké dobrodružství, doporučuji zejména trať Přerov - Brno, kde rychlík pravidelně neplánovaně stojí v nějaké pidizastávce nebo ještě lépe někdy v poli, takže zpoždění je takřka pravidlem a to mnohdy i několik desítek minut (v Brně na nádraží nemají volnou kolej). Dále už asi 2 roky platí, že i obyčejný motorák čeká třeba na rychlík nebo dokonce EC max. 5 minut a v případě, že je na přestup třeba 10 minut, může to být docela nepříjemné (zvláště když člověk spěchá nebo ten den už další motorák nejede). A ke srovnání cen bus vs vlak třeba toto (vždy počítána cena a čas z centra do centra: Karviná - Český Těšín bus 24 minut, 24 Kč, vlak 19 minut, 28 Kč (oboje bez použití MHD), Karviná - Ostrava bus 30 minut, 32 Kč, vlak (jede-li přímý spoj) minimálně 40 minut, spíše více (i s MHD) a 49 Kč. Na kratší vzdálenosti (pokud to jde), tedy raději autobus.

0/0
20.7.2009 13:22

happy4ever

Re: CD

Máte vůbec ponětí něco o stavbě grafikonu a že prostě není reálné, aby na tak malém nádraží, jako je Brno hlavní vše čekalo? Nebo si snad myslíte, že jiný dopravce bude jezdit po jiných kolejích, kde nebude potřeba se někde vykřižovat? Dokud bude dopravní infrastruktura zaostalá, tak s tím prostě nikdo nic nesvede.

0/0
20.7.2009 13:33

honza83

Re: CD

Nic proti, ale pokud mají až na vyjímku jednoho spoje všechny spoje na trati Bohumín - Brno v Brně za posledních 28 dní pravidelné zpoždění nad 5 minut (u mnohých i 15 minut), pak bude asi někde chyba!

0/0
20.7.2009 13:50

109e

Re: CD

Pokud je to pravidelně, tak ta chyba bude těžko v dopravci.

0/0
20.7.2009 13:54

honza83

Re: CD

No nevím, kde bude chyba. Uvedu další příklady EC 120 Košičan (Košice - Praha, na hranici přijíždí v průměru o minutu dříve oproti jízdnímu řádu) má v Praze průměrné zpoždění 21 minut, IC 517 (Praha - Bohumín) v Bohumíně průměrné zpoždění 26 minut (ani jednou za posledních 28 dní nedojel na čas). A takových spojů budou určitě desítky:(

0/0
20.7.2009 14:13

109e

Re: CD

Strojvedoucí se loudal nebo výpravčí zaspal? Já to na dopravce prostě nevidím.

0/0
20.7.2009 16:01

Hiro

Moze byt drahsie len vtedy

ak dostali auto zdarma. Nechapem preco ho nezaratavaju. Sak aj keby som jazdil vlakom ci busom cely zivot, nemozem prejazdit tolko kolko stoji auto a k tomu benzin, opravy, poistky.

No a nakoniec trasy ktore vyuzivam ja su vlakom o dost kratsie ako autom, mozem si pospat, mozem ist na pivo.

0/0
20.7.2009 12:50

roedor

Re: Moze byt drahsie len vtedy

dotace na vlaky taky nikdo nezapočítává. Dluhy ČD taky ne. Tak co pořád řešíte?

0/0
20.7.2009 12:56

109e

Re: Moze byt drahsie len vtedy

A dotace do silnic také ne. Tak co řešíte?

0/0
20.7.2009 12:59

djrhedy

Re: Moze byt drahsie len vtedy

jj přesně tak ... a třeba zimní údržba je neporovnatelná ...

0/0
20.7.2009 13:37

schivaa

Re: Moze byt drahsie len vtedy

Vlak: Spinave sedadla,spousta lidi okolo(zadne soukromi),hodne casta zpozdeni,a stejne me nedostane primo na misto,k tomu pak musim jeste pouzit Autobus ci tramvaj, takze dajsi vydaje a cekani.

Auto: Jak ciste si jej udrzuju je na me, Jedu sam ci s lidmi co znam a nevadi mi s nimi cestovat,vyjedu kdy chci a dostane me primo na misto kde se dostat chci.

At mi zastanci vlaku argumentujou.

Na cenu se nedivam,auto potrebuju tak i tak a i kdyby vlak byl trikrat levnejsi tak do nej nesednu.

0/0
20.7.2009 13:53

Hofos

Cestování

Teď nepočítám cesty po Praze do práce atd., tam používat auto může jen osel.

Ale když už cestuju, tak jen výjimečně se najde spoj z Prahy přímo na místo. To znamená MHD po Praze, pak pár přestupů a tůra na místo určení, kdy za sebou pořád vlečete nějaký ten kufr apod. Za studentských let si toho člověk užil až až... Navíc, porovnám-li ceny např. cesty za rodiči na vesnici na Moravě, tak nejlepší spoj (2-3 přestupy pouze) vyjde na 250,- Kč, zpáteční s manželkou tedy 1000,- Kč a autem 1200,- za naftu + nějaké to opotřebení vozu. Asi je jasné, proč jsem masovou dopravou už nejel od doby, co mám auto...

0/0
20.7.2009 12:47

Hofos

Re: Cestování

už jsem úplně zapomněl na další lahůdku: když chcete jet tímto výborným spojem a ne jiným s 5+ přestupy, tak lístek s místenou musíte koupit tak týden dopředu Rv

0/0
20.7.2009 12:56

kontrola_nemocnych

je to zcela proste

pockejme si az se opravdu rozbehne konkurence. podivejte se na autobusy. rychle, ciste, levne. to taky driv kdyz nas oblbovalo CSAD jak jsou jejich premrstene ceny a smradlave karosy super nebyvalo.

0/0
20.7.2009 12:32

109e

Re: je to zcela proste

Co se změnilo v autobusech? Unás jezdí soukromník, na roky vyhrál licenci a chová se dle pravidel monopolu. Na dráze se pochopitelně výrazně samotnou privatizací nic nezmění (kromě podpláceni). Na jednokolejné trati se vlaky nedají předjíždět, v danou dobu pojede jeden. O tom bude někdo rozhodovat. Vyhraje na dvanáct let. S kým bude soupeřit na dané trati? Čím je lepší Viamont ve Svobodě?

0/0
20.7.2009 12:40

kontrola_nemocnych

Re: je to zcela proste

co je to za hloupe kecy :) u nas jezdi soukromnik etc. lol :) snazis se , snad ti to PR pro drahy nekdo zaplati :)

0/0
20.7.2009 12:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.