Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát se na stavbu silnic zadluží, chce si půjčit 37 miliard

Ministerstvo dopravy vymyslelo nový způsob, jak zabránit masivnímu zastavování staveb nových silnic a dálnic. Potřebné peníze však nezíská ze státního rozpočtu, ale bude si je muset vypůjčit. Na stavbu nových silnic nejspíš vydá dluhopisy v hodnotě téměř 12 miliard korun a další peníze si vypůjčí od Evropské investiční banky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Van_Helsing

Silniční lobby

Kromě toho, že systém rozdělování zakázek v silničním stavebnictví silně připomíná praktiky italské a US mafie a také skutečnost, že náš kilometr dálnic je několikrát dražší než v západní Evropě (často omílaná skutečnost ale vesele se rýžuje dál), bych rád poukázal na další ze skutečně mafiánských praktik.

Dejme tomu, že podle projektu má být použitý beton padesátka. Ve skutečnosti se pak použije čtyřicítka apod. Ergo:

1. Stavební společnost ušetří neskutečné množství betonu ale přitom si jej vyfakturuje.

2. Vzhledem k nedodržení navrhovaného technologického postupu podle projektu (a tedy i příslušných norem) dochází k dřívějšímu opotřebení silnice a tedy i nutnosti opravy. S ohledem na systém rozdělování zakázek v silničním stavebnictví si tak firmy zajišťují zakázky (a tím i příjmy peněz) v budoucnu.

Dokud se tady něco nepohne, nebude lépe...... !!

0/0
19.8.2009 11:55

zd.sn

dálnice

Dálnice v ČR  = tankodrom . Vůbec se nedivím , že nechtějí povolit vyšší rychlost. Taky se nedivím, že je tolik  nehod , když řidiči kličkují mezi propastmi. A peníze ? Komunisti stavěli silnice , elektrárny za peníze daňových poplatníků a po revoluci elektrárny prodali soukromníkům , ze silnic těží jiní soukromníci a daňový poplatník zaplatí vše znovu .  

0/0
19.8.2009 8:50

venoch

Re: dálnice

Neco na tom je....ale mezi nami, v Nemecku, kde je casto neomezena rychlost, klesa tusim uz 10 let po sobe prumerna umrtnost pri autonehodach a to maji silnejsi a silnejsi auta. U nas je riziko asi 5x vyssi na obyvatele ze se zabije na ceste jako v Nemecku...staci se podivat do statistik.  To je docela desive zjisteni. Neverim, ze by nemci jezdili 5x mene jako cesi.Takze jedine co z toho plyne je: v rychlosti to neni, je to v dopravni infrastrukture...pokud tedy neuznam nazor, ze cechum volant do ruky nepatri.

0/0
19.8.2009 11:42

General-

Re: dálnice

Jezdim jen po D1, a rozhodne bych to tankodromem nenazval. Zkusil jste nekdy jet na tankodromu v aute?

0/0
19.8.2009 12:12

65c02

Kola korupce se holt musí točit stále.

ta nesmí zastavit ani nějaká podělaná krize.:-)

0/0
19.8.2009 8:44

jellyfish

Re: Kola korupce se holt musí točit stále.

Pssst. :-)

0/0
19.8.2009 10:52

fouly

Dluhy.

V době krize a stále více se zadlužujícího státu si brát další miliardy na dluh je snad už

trestný čin. A to všechno kvůli pitomým předraženým silnicím.A zmrazte důchody, ať

se něco ušetří. !!

0/0
19.8.2009 8:40

celim

Ať se klidně zadluží,

ale ŘSD nesmí být prošpikováno zkorumpovanci, kteří způsobují, že máme daleko nejdražší dálnice v Evropě!!!!!!!!

0/0
19.8.2009 8:26

Live_in_the_death

Re: Ať se klidně zadluží,

Kamarádka pracovala na ministerstvu dopravy a říkala, že nejvíce zkorumpovaní jsou na řsd. Doporučil bych se u nich zaměřit na povolování a výběr zakázek, billboardy okolo silnic, kde 95% je černá stavba a nesplňuje technické parametry atd.

0/0
19.8.2009 8:30

celim

Re: Ať se klidně zadluží,

No mně stačilo, když jsem četl, že nějaký ředitel slavil teprve 30.narozeniny za cca700tisíc!!!I když v tomto případě mám pocit, že korupční penězovod má u něj jen malou odbočku na cestě do stranické pokladny v Liháči(soudě podle životopisu tohoto manažera)!

0/0
19.8.2009 8:34

speed8

Re: Ať se klidně zadluží,

Asi jsi nečetl o Capo Crimini Řebíčkovi. Jeho Viamont a.s. se za dobu jeho ministrování stal velkou stavební firmou, která realizuje dopravní stavby za desítky miliard.Rv

0/0
19.8.2009 9:50

drevak_patlak

Re: Ať se klidně zadluží,

Nepopírám, že Řebíček si malé domů přihrával. Nicméně je třeba vidět, že Viamont měl už dávno před jeho ministrováním slušné jméno solidní stavební firmy a státních zakázek na silnicích i železnicích měl taky nemálo.

0/0
19.8.2009 11:44

blecha1

Hmmmm

Lidi nebudou kupovat do nekonečna dluhopisy, to je poslední dobou tak masivní móda, že to dlouho nevydrží. Ať žije měnová reforma! Už máte nakoupený zlato? :-P

0/0
19.8.2009 8:23

Live_in_the_death

Mě se líbí

jak se opravdu šetří! Co je tak drahého na těch informačních tabulích, když dle nové zakázky má nových 30 tabulí stát 950 mil. korun!! Já se ptám, co je na tom tak drahého? Dále se ptám, proč se tyto tabule nedávají na stávající mýtné brány, ale musí se stavět obvykle 100 metrů za mýtnými bránami? Viděl jsem studii jihlavského kraje, kde vybavení celé d1 těmito tabulemi mělo stát do 500 mil. korun, jakto že stálo 2,5 mld?

0/0
19.8.2009 7:57

detlef1

Re: Mě se líbí

to je docela palba :-D

já ty cedule udělám za 1 mega / kus a ještě mi 600 000 zbyde...to se dá ne?

0/0
19.8.2009 8:27

65c02

Re: Mě se líbí

Že by na tom byla drahá korupce?

0/0
19.8.2009 8:40

venoch

Re: Mě se líbí

Ale vzdyt je to obycejna pracka na prachy, jinak si neumim vysvetlit, ze je na nich napsano "dodrzujte rychlost" a jine pitomosti z knizky dopravnich predpisu, vzdyt oni ani nemaji zajem, aby to bylo nejak uzitecne, hlavne, ze prachy uz protekly. Si nekdy rikam, ze za ty penize klidne mohli zamestnat asi 100 cinanu na 10 let a ti by vzdycky velikou kridou napsali na tabuli co se deje a meli bychom to kazdych 5 kilometru a treba i husteji...

0/0
19.8.2009 11:33

yetti78

...

No, tak v prvé řadě by to chtělo deportovat spekulanty, kteří mají informace z první ruky, že tudy a tudy povede dálnice, aby daný pozemek rychle koupili za 70 korun metr a vzápětí prodali i za 1700 korun (ze státního to přece nikoho nebolí, takže vlastně nikdo neokrádá nikoho a všechno je legální - naopak jsou ještě ti ODS hrdí na to, jak jsou úspěšní obchodníci).

V druhé řadě by to chtělo dávat zakázky firmám, které staví dálnice za polovinu ceny a daleko kvalitněji.

No a v třetí řadě by to chtělo dělat projekty úměrné rozpočtu...

Těch zbytečností a zbytečně předražených zbytečných blbostí by se našlo moc a moc, ale jak jsem řekl - ze státního to nikoho nebolí, tak proč by to někdo řešil...

Pak se divíme, že nejsou prachy...  

0/0
19.8.2009 7:39

venoch

Re: ...

No, ja bych kus dalnice zprivatizoval, tak jak je to jinde a to by jste videli, jak by to bylo kvalitni a jak rychle postavene a jak levne. Problem by jen byl, ze dane by stejne zustaly stejne a my bychom museli platit na soukromou dalnici....takze si vyberte....nechat to vsechno statni byrokracii a korupci (levicove mysleni), nebo se na stat vykaslat omezit dane a platit si to co potrebuju sam..vcetne dalnic (to je zase pravice//ne ta nase ODS, myslim pravicovou stranu ;-D

0/0
19.8.2009 11:37

YaTaky

Dalnice Made in EU.

No a kdyz uz si budeme pujcovat ta Eura, tak bychom mohli vyhlasit vyberove rizeni na jejich stavbu nejen v CR ,ale v cele EU. Treba se najde firma napr. z Rakouska  nebo Nemecka, ktera je postavi /podstatne/ levneji, rychleji a lepe.:-)

0/0
19.8.2009 7:27

celim

Re: Dalnice Made in EU.

Je tady jeden zádrhel - staví tady Strabag, Skanska , Viamont. A další. Většinou jsou to nadnárodní firmy, které zde staví dráž než jinde! A proč ne, když jim to zdejší korupční prostředí umožňuje! Lepší variantou by bylo najmout na výběrová řízení lidi, kteří dokázali vybrat levné firmy v zahraničí!

0/0
19.8.2009 8:30

Jiřik

Dálnice, silnice...

... a nic jiného? Za posledních 70 let se do dálnic a silnic nastrkaly sumy o dva až tři řády vyšší než do železničních tratí, ale jejich přepravní kapacita je stále o jeden až dva řády nižší než ta kapacita železnic. Proč se, zatraceně, stále dokola, pracně a nákladně budují, upravují, rovnají a překládají jen silnice? Proč naopak železniční trati zůstávají ve stejné klikaté stopě, jak byly vybudovány za císaře pána? Proč se staví v polích překládací terminály a logistická stanoviště, zatímco o půl kilometru dál se demoluje kolejiště kapacitního a zasíťovaného nákladního nádraží? Proč se silniční daň a mýtné neplatí podle nápravové hmotnosti, zatímco za ošoupání neudržovaných kolejí se platí několikanásobek? Kde jsou tržní mechanismy? Kde je uvažování do budoucna?

0/0
19.8.2009 7:17

niko7

Re: Dálnice, silnice...

Právě kvůli pendolínu se kompletně předělávaly hlavní železniční koridory.  Koleje a pražce na hlavních tazích nepamatují ani komunismus, natož císařství. Pokud neprošly nějakou recyklací, což nevím.

Dálnice má určitě větší přepravní kapacitu. Auta mohou jet ihned za sebou a vedle sebe v jednom směru. Vlaky na jedné koleji se nemohou předjet (na koridorech je proto třetí kolej pro pendolino) a v žádném případě nemohou jet proti sobě. Sjíždění vlaků umožňuje, že se mohou dojet až na 1 Km. Což je pro vlak brzdící vzdálenost při 100Km/h. je mi líto, ale přeprava auty je někde jinde. 

0/0
19.8.2009 7:28

Jiřik

Re: Dálnice, silnice...

Ehm, jenže ty koridory se modernizovaly po nějakých 60 letech (nepočítaje elektrifikaci v 50. letech) od posledního velkého zásahu a ta suma, která do nich šla, je zhruba na úrovni ročního rozpočtu správy a údržby silnic...

P.S. Myslíš si, že vlaky jezdí obsazené 1-3 osobami nebo s pěti tunami na korbě, jako silniční doprava? Vlak s užitečnou zátěží 100 t není problémem a jede s řádově nižší spotřebou energie oproti silniční dopravě. Opět je to jaksi tržně pokřivené...

0/0
19.8.2009 8:01

niko7

Re: Dálnice, silnice...

Souhlasím s tím, že jsou silnice neskutečně předražené, ekologická zátež a cena energie je u aut také absolutně někde jinde.

Přesto jsou ale dopravní obslužnost a možnosti přepravy auty výhodnější.

je to jednak tím, že cesta vede všude, zatímco vlaky nikoli, auto jede kdy je potřeba a nikoli podle jízdního řádu.  A drtivá většina věcí k přepravě je řádově do 5 tun, protože je to různé zboží a lidé.

0/0
19.8.2009 8:27

Jiřik

Re: Dálnice, silnice...

Nákladní vlaky nejezdí podle jízdního řádu, ty jezdí podle propustnosti tratí - a ta je v posledních 10-15 letech vysoká, už to není jako dřív, když nákladní vlaky třeba několik hodin čekaly na nádraží, než se objeví časová skulina mezi R, Os a NEx...

0/0
19.8.2009 8:58

drevak_patlak

Re: Dálnice, silnice...

To máte hodně zkreslené informace. Většina nákladních vlaků pochopitelně svůj jízdní řád má. Výhodou oproti osobní dopravě je možnost jet nejen se zpožděním, ale i s náskokem, pokud je dříve volná kapacita (např. právě kvůli zpožděnému rychlíku). Samozřejmě na příležitostné přepravy se konstruují i ad hoc trasy dle potřeby, ale většina nákladů jezdí cca pravidelně.

S tou propustností je to naopak horší. V posledních letech přibývá rok od roku osobní doprava (zejména příměstská v okolí aglomerací a dálková) a jednak roste stavební boom na koridorech. Takže např. trať Praha-Beroun je v současné době pro nákladní vlaky prakticky neprůjezdná (ve špičce tu jezdí 6-8 osobních vlaků za hodinu v jednom směru, pro náklady zbývají tak 1-2 trasy / hodinu, k tomu rozkopaný koridor u Zdic a Rokycan). Objízdné trasy také nejsou, koridor do Budějovic je taky rozkopán, objízdné trasy jsou buď hodně oklikou (např. přes Ústí) nebo jednokolejné a neelektrifikované.

0/0
19.8.2009 11:53

drevak_patlak

Re: Dálnice, silnice...

Pokud vím, tak z hlediska nákladní dopravy je kapacita dvojkolejky a dálnice srovnatelná, přičemž železnice zabírá jen cca polovinu plochy. Nicméně podmínkou pochopitelně je, aby se vozily přiměřeně dlouhé vlaky, což skutečně omezuje tu pružnost.

0/0
19.8.2009 11:47

jeste asocialnejsi grupa

Re: Dálnice, silnice...

protoze doprava po zeleznici neni a nikdy nebude tak pruzna, jako doprava silnicni. vlaku bych vyuzival pouze a jenom v pripade, ze by jezdil v intervalech co dve, tri minuty, stavel me pred barakem, a zastavil me opet tam, kde potrebuji ja. az tohle bude zeleznicni doprava umet, pak s radosti zacnu jezdit vlakem ... do te doby me staci auto.

0/0
19.8.2009 7:40

Jiřik

Re: Dálnice, silnice...

Jo, až budeš platit takové kilometrové náklady za ošoupání silnice jako platí vlak za ošoupání kolejí, a až budeš dosahovat stejného měrného výkonu na přepravenou tunu, pak si popovídáme...

0/0
19.8.2009 8:03

________________________________

Re: Dálnice, silnice...

No tak kromě dálničního poplatku, silniční daně a DPH platím s osobákem cca 70 haléřů na kilometr formou spotřební daně z uhlovodíkových paliv. (Což by mi koneckonců nevadilo, pokud by se ty peníze opravdu všechny vracely do rozvoje a údržby silniční sítě, nikoli skončily přerozdělené sockám na dávkách a podporách.)

0/0
19.8.2009 8:23

Jiřik

Re: Dálnice, silnice...

Skromný dotaz: dráhy neplatí spotřební daň za naftu a za elektřinu? Dráhy neplatí DPH?

0/0
19.8.2009 8:59

________________________________

Re: Dálnice, silnice...

Viz moje odpověď vedle.

0/0
19.8.2009 9:42

jeste asocialnejsi grupa

Re: Dálnice, silnice...

ja nehodlam dosahovat zadneho merneho vykonu na prepravenou tunu, ja se pouze hodlam premistovat v realnem case, a to tak, jak potrebuji ja, nikoliv tvurce jizniho radu.

0/0
19.8.2009 8:35

Jiřik

Re: Dálnice, silnice...

Hm, ten Tvůj nick docela sedí. Na co se přizpůsobovat jiným, když nechci, že? Mimochodem ty jízdní řády se tvoří podle požadavků objednavatele dopravy, tj. především krajských úřadů. Kterým do loňska vládla pravice...

0/0
19.8.2009 9:01

jeste asocialnejsi grupa

Re: Dálnice, silnice...

svuj vztah k zeleznici jsem popsal vyse - az me zastavi vlak tehdy, kdy chci, tam, kde chci, a odveze me tam, kam chci, to vse v realnem case, pak zacnu tuto dopravu vyuzivat. do te doby zustanu s dovolenim u automobilu.

0/0
19.8.2009 10:07

drevak_patlak

Re: Dálnice, silnice...

Na to máte samozřejmě právo. Jen bych doporučil to někdy alternativně vyzkoušet. Ne obecně, ale na mnoha trasách to může i při nutné cestě na nádraží a "omezení" daném JŘ znamenat celkově rychlejší, popř. jinak výhodnější cestu.

0/0
19.8.2009 11:55

ZA 5 12

Kšefty dálniční mafie,de facto ovládající tento bankrotující

stát musí pokračovat za každou cenu. Po nás potopa. Tidle lidi musí být popraveni při nejbližší vhodné příležitosti!

0/0
19.8.2009 7:08

def...

zadluzovani pokracuje

az tady jednoho dne bude uplne jina mena i jazyk

0/0
19.8.2009 7:01

Jiřik

Re: zadluzovani pokracuje

Jakou řečí se teď mluví v Argentině?

0/0
19.8.2009 7:07

barnaked

Re: zadluzovani pokracuje

spanelsky

0/0
19.8.2009 7:39

Jiřik

Re: zadluzovani pokracuje

A před státním krachem (1997/8) se tam mluvilo portugalsky? ;-)

0/0
19.8.2009 8:04

blekkal

Proč už to konečně...

...nezačneme nazývat tak, jak to ve skutečnosti je? Proč "stát SE zadluží"? Ve skutečnosti je to přece: "stát NÁS zadluží".

.

Jděte už konečně do prdele úředníci z ministerstev. Nejste schopni říct nahlas, že utrácet se dá jen tolik, kolik se vybere a tady byste zase vydávali dluhopisy?

0/0
19.8.2009 2:22

Oldis_rab

Re: Proč už to konečně...

me by zajimalo pro i pres zjevne nevyhody, se tak urputne snazi na dalnice a silnice sehnat penize jakkymkoliv zpusobem, zadluzeni. Asi aby nevyschli koryta.

0/0
19.8.2009 6:54

Franta Křižík

Re: Proč už to konečně...

Pokud je to tak nutne pro vsechny tak at se vypisou nove dane nebo se zvysi poplatek za pouziti dalnic ! Jinak se mi to jevi jako ze betonarska lobby si uz zvykla na penize a ted by ji mel zdroj vyschnout !

0/0
19.8.2009 6:55

Jiřik

Re: Proč už to konečně...

Máš pravdu, nicméně zdražením dálnic jen přesuneš kamiony na přilehlé okresky. Ten kšeft si nikdo vzít nenechá, aby ocel nebo autosedačky vozili po železnici (která má řádově vyšší přepravní kapacitu než dálnice).

0/0
19.8.2009 7:07

tos42

Re: Proč už to konečně...

si delas legraci?? zeleznice ma radove NIZSI prepravni kapacitu nez dalnice a silnice... a navic vetsinu zbozi se z logistickych duvodu nevyplati vozit po zeleznici...

0/0
19.8.2009 7:10

Jiřik

Re: Proč už to konečně...

Jeden vagon má hmotnostní i objemovou kapacitu srovnatelnou s několika kamiony. Neblokuje osobní dopravu, nezpůsobuje kalamity, nevadí mu ani 1, ani 30 cm sněhu. S logistickými důvody máš pravdu pouze tehdy, pokud zapomeneme na to, že logistická centra i průmyslové podniky úmyslně a plánovitě opomíjejí železnici, ruší své vlečky atd.

0/0
19.8.2009 7:19

jeste asocialnejsi grupa

Re: Proč už to konečně...

ano, a rusi je proc ? protoze se jim asi ta automobilova doprava vyplati vic, nez ta zeleznicni. dnes je stadnardni doprava cehokoliv z jednoho konce cr na druhy v rozumezi jednoho dne (dneska objednate, zitra vam to privezou az pred barak), a zkuste neco podobneho pozadovat po zeleznici ... tedy pozadovat to mozna i muzete, ale pak budete vysvetlovat odberatelum, ze zbozi sice bylo objednano, ze se momentalne nachazi nekde na trati beroun - praha, a ze kdyz pujde vsechno dobre, tak pristi tyden muzete zbozi zpracovat a predat odberatelum.

0/0
19.8.2009 7:44

Jiřik

Re: Proč už to konečně...

Přiznej se, že neděláš ani v průmyslu, ani v dopravě ;-D mimochodem, proč se silniční doprava s miliardovými doprovodnými náklady za státních kapes (tj. z peněz nás všech) vyplatí oproti železnici? Nu, protože do silnic se (a zejména v posledních 30-40 letech) nastrkalo řádově víc peněz. A mýtné + silniční daň jsou směšně nízké oproti poplatku za užití železniční dopravní cesty. Tudíž žádné tržní mechanismy, ale pěkně tvrdá diskriminace jednoho druhu dopravy.

0/0
19.8.2009 8:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.