Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Obilí dál zlevňuje, vykoupí ho stát

Zemědělcům hrozí, že část letošní sklizně skončí v kotlech na topení. Nasvědčuje tomu hluboký pád její ceny. Tuna pšenice od zemědělců dnes na brněnské burze stojí okolo 2 700 korun, ještě loni se obchodovala za šest tisíc.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

walter2000

Podnikatelská neschopnost

českých zemědělců by neměla být důvodem pro jejich podporu. Pokud si nezvyknou na tržní prostředí a nezačnou produktovat to, co trh chce a ne to, na co jsou největší dotace a co dá neméně starostí, tak si nezaslouží žádnou podporu!

0/0
6.9.2009 12:27

bacsys

Re: Podnikatelská neschopnost

Vážený pane! Kdyby jste článek pozorně četl, zjistil byste, že v loni se cena pohybovala kolem 6000, takže zasít pšenici se jevilo jako naopak jako výborná investice do plodiny, kterou trh chce. Asi si příliš neuvědomujete, že pšenice je rostlina, která se na podzim-většinou v říjnu-zaseje, a v létě příštího roku se sklidí- většinou v srpnu. Jediná změna, co můžete v průběhu růstu udělat, je na jaře ji zaorat a osít něco jinýho-ale pak narážíte na otázku co zasít, aby vám to vynahradilo to zaoraný obilí. Snad jedině cannabis;-)

0/0
7.9.2009 8:31

František Potřebný

Nechápu

Nechápu, prož musí stát obilí pálit, kdyby ho rozdával pekárnám zadarmo, tak by mohly být rohlíky a chleba levnější a vláda by konečně něco obyčejné lidi udělala.

0/0
5.9.2009 18:39

Martin Kostera

Státní regulace

je holt drahá zábava. A daňoví soumaři to jako tupé ovce ještě rádi zaplatí...Rv

0/0
4.9.2009 23:41

Copenhagen

Obili

Opravdu nechapu,co tim autor prispevku typu Ve svete nemaji co jist a my budeme palit obili.Prece kdyby v Africe meli zajem koupit obili tak by nabidli cenu a to obili by jim jiste EU rada prodala.Ten prispevek je stejne stupidni jako kdybych sel pesky a kolem me bu projel Mercedes a nekdo by me litoval,ze musim chodit pesky,kdyz si nekdo vozi zadek v aute.

0/0
4.9.2009 15:30

Inkvizitor Johny

Re: Obili

Ne, je to jako by ten člověk, co jezdí tím Mercedesem, to auto před tebou spálil. A odůvodnil by to tím, že se mu nevejde do garáže. A dodal by:"Nezáviď! Je to moje auto a tak si ho taky můžu spálit".

0/0
4.9.2009 15:56

Copenhagen

Re: Obili

Ano,je to jeho majetek a muze si ho treba klidne i zapalit.Proc by ma ho daval,kdyz musel na to porizeni toho auta vynalozit energii.

0/0
4.9.2009 17:20

Martin Kostera

Re: Obili

A mají na to peníze, aby si to afričani koupili? Na trhu si můžou koupit kolik chtějí a vůbec nemusí být z Evropy. Když se neprodá, spálí se.

0/0
4.9.2009 23:36

Copenhagen

Re: Obili

Cekal jsem na tuto otazku.Kdyz maji na nakup kalasnikovu a dalsich zbrani tak by meli myslet i na nakup obili.Taky nechapu,proc ma kazda rodina v Africe plno deti.To mi trochu pripomina jednu mensinu v Evrope.Takze zadny falesny soucit.Neco jineho je pomoc v pripade prirodni katastrofy ci neurody.Ale tam uz bylo poslano tolik miliard dolaru a nakonec se ukazalo,ze je to bezedna dira.A penize na obili maji.Staci se podivat na Nigerijska naleziste ropy ci bohata naleziste diamantu.Neni duvod se rozbrecet nad nafouklymi brisky tech rozkosnych malych cernousku.Oni si v te Africe opravdu za tu bidu mohou sami a jeste si v ni lebedi.

0/0
5.9.2009 2:23

Martin Kostera

Re: Obili

Tak to si naprosto rozumíme. ;-)

0/0
5.9.2009 6:15

Inkvizitor Johny

WTF?

Holy shit!? Ač to chápu, tak je to hnus největšího kalibru. Kolik je míst na zemi, kde nemají pomalu co jíst? A my tady děláme tohle. Já být hladový v Africe a tohle mi někdo říct, že se děje v Evropě, tak do konce života budu přísahat naprostou zkázu téhle civilizaciRv

0/0
4.9.2009 14:06

Martin Kostera

Re: WTF?

A co chcete dělat? Dovézt ho tam a zlikvidovat ten zbytek tamějších zemědělců dotovanou produkcí?

Zkuste příště přemýšlet trochu víc a ne jen takhle povrchně. Přemýšlejte o důsledcích...

0/0
4.9.2009 23:34

Blablador

a co na to Veleba?

o čem bude brečet tentokrát?;-D

0/0
4.9.2009 13:51

honzajaka

holt svět

řídí ekonomové, jestli pustíme k moci neomezeně liberály a za 15 let jsme zpět na stromech 5 tisíc let civilizace jakoby neexistovalo

0/0
4.9.2009 12:51

mtis

Re: holt svět

EKonomové řídí kvalitu úrody pšenice?

Fíha, už vím kam mám obracet zraky v neděli při kázání! :-):-):-)

0/0
4.9.2009 13:34

honzajaka

Re: holt svět

jak myslíš až budeš bez práce a bez naděje tak budeš mluvit úplně jinak

0/0
4.9.2009 14:33

Martin Kostera

Re: holt svět

;-D Vtip týdne...

0/0
4.9.2009 23:37

Josef_Dejsi

já bych ty současný český zemědělce hnal svinskym krokem

do fabriky, ono dloubat se vidlema v kupce hnoje a brát za to dotace umí každej blbec

0/0
4.9.2009 11:47

honzajaka

Re: já bych ty současný český zemědělce hnal svinskym krokem

a nažereš se dvdčkama ty chytrolíne;-D

0/0
4.9.2009 12:47

karel87451

Re: já bych ty současný český zemědělce hnal svinskym krokem

Mas naklady 200 dotace 100, nemec ma naklady 205 dotace 200. Za kolik

muze prodavat nemec aby vydelal a za kolik ty? Ukaz mi jednu firmu,

ktera by podobny dotace chtela (ted nemyslim v pozici nemce).

0/0
4.9.2009 12:53

109e

Re: já bych ty současný český zemědělce hnal svinskym krokem

Tak to jistě bereš velké dotace.

0/0
4.9.2009 13:15

ferf40

Re: já bych ty současný český zemědělce hnal svinskym krokem

Zřejmě žádné dotace nebere, spíš si přál, aby na něj někdo reagoval. Když nejsou reakce na kvalitní příspěvek, tak se vymyslí nějaká hloupost.

0/0
4.9.2009 13:47

Chlupaty Knedlik

To je podnikanicko jako ve vate

kdyz prsi moc, jsou dotace. Kdyz prsi malo, jsou dotace, kdyz fouka, jsou dotace, kdyz nefouka, jsou dotace. Kdyz je vyplod zemedelce nepordejny, koupi ho stat za penize danovych polatniku.

0/0
4.9.2009 11:02

Chlupaty Knedlik

Re: To je podnikanicko jako ve vate

a k tomu jeste to zakladni. Dotace jen za to, ze pestuju neco, co ani potom nejde prodat

0/0
4.9.2009 11:02

109e

Re: To je podnikanicko jako ve vate

A k tomu ještě něco ještě základnějšího. EU jim nedovolí sobodně pěstovat co chtějí a ve vyvolenějších zemích dotuje mnohem více. To je vata, co?

0/0
4.9.2009 13:17

tom-2718281828459

výdělečnost

není to zvláštní, náklady na hektar jsou 15000, zisky 12000?

0/0
4.9.2009 9:56

honzajaka

Re: výdělečnost

ty jsi to asi nečetl náklady 15 strží 12 tzn 3 tis prodělek hrubého

0/0
4.9.2009 12:48

rudastraka

topit obilim je levnejsi nez topit uhlim

vyhrevnost obili je kolem 14MJ/kg pri cene 180kc/metrak

vyhrevnost hnedehe uhli kolem 15MJ pri cene 300kc/metrak

navic na porizeni kotle na biomacu dostanete statni prispevek az 95tis

navic si kotel muze prikladat sam, takze komfirtr jako s plynem nebo elektrikou

0/0
4.9.2009 8:39

109e

Re: topit obilim je levnejsi nez topit uhlim

Ano. A za nějaký čas tě bude chleba stát stokorunu.

0/0
4.9.2009 10:11

bufik

Re: topit obilim je levnejsi nez topit uhlim

ta změna ceny nebude skoková, ty "ekonome".

Pokud obilím budou topit, klesne nabídka a cena zase začne postupně růst do míry, kdy se začne vyplácet zemědělcům to prodávat a ne pálit.

0/0
4.9.2009 10:44

109e

Re: topit obilim je levnejsi nez topit uhlim

Co je to za kravinu- pprodávat-pálit? Prodávalo by se snad i na pálení. A to by pochopitelně zvedalo ceny. Viz biopaliva.

0/0
4.9.2009 20:03

bufik

Re: topit obilim je levnejsi nez topit uhlim

nahodou jsem koukl na tuhle diskuzi jeste jednou a neda se nereagovat, cim se omlouvam za zbytecne rypani do stare diskuze. Z principu, ktery jsem popsal je uplne jedno, jestli to zemedelci pali sami nebo to na podpal nekomu prodavaji. Jde o substitucni pouziti dane komodity. Co prinese zemedelci vetsi prospech, uspora z energie (vlastnim spalenim obili), prodej "kotelne" nebo "pekarne",atd. Nasledna zmena v nabidce tomu ci jinemu subjektu povede k vyrovnani ceny, drive ci pozdeji.

U biopaliv je UPLNE jina situace vzhledem k dotacim a podpore jedne strany substitucniho pouziti komodity, cimz je samozrejme znevyhodnena druha strana substituce, ktera musi holt nabidnout vyssi cenu, ktera vyrovnava tu statni dotaci a to vede k vyslednemu zdrazeni jineho pouziti nez dotovaneho ... Hodne zjednodusene, ale snad jste to pochopil, neni jednoduchy v par radcich vysvetlit trzni hospodarstvi a jeste vliv dotaci na nej .. vy to ale zvladnete ;-)

0/0
5.9.2009 11:37

SBU

To je absurdní.

Jinde lidi na zeměkouli nemají co jíst a tady je nadúroda na kterou není ve světě odbyt. To je neschopnost států, nic jiného. Hlavně, že máme EU a jiná seskupení dobře placených úředníků.

0/0
4.9.2009 8:20

rudastraka

Re: To je absurdní.

doprava je drazsi nez samotna vyroba

navic vozeni zradla pres pul zemekoule  pro ty co nejsou schopni se sami uzivit je kontraproduktivni

0/0
4.9.2009 8:40

SBU

Re: To je absurdní.

Máš pravdu. Pro ty  "neschopné" se sami uživit je vždy rozumnější je to naučit pěstovat nebo vyrábět. Už plno firem i dobrodruchů se to pokoušelo tam zavést a dělat, ale vždy to v podstatě skončilo na základní negramotnosti tamnějších lidí. V tom je zakopaný pes. 

0/0
4.9.2009 9:00

rudastraka

Re: To je absurdní.

jenze tim ze jim budes davat zradlo zadarmo nepomuzes uz vubec nicemu

jestlize dnes jsou aspon castecne si jidlo sehnat, jakmile jim ho jednou das, uz nikdy to umet nebudou

0/0
4.9.2009 9:09

vymrzovac

Re: To je absurdní.

R^ přesně tak. Smysl má koupit jim pluh a traktor + naftu, studnu,čerpadlo atd.   . Ne přímo žrádlo. Musí se naučit obdělávat půdu a vyrábět potraviny sami. Pokud mají vodu, můžou mít úrodu 2x do roka, a samou zdravou výživu !

0/0
4.9.2009 10:35

MiroTR

Re: To je absurdní.

Chceš-li někoho nasytit na jeden den, dej mu rybu.  Chceš-li ho nasytit trvale, nauč ho ryby chytat.

0/0
4.9.2009 10:52

SBU

Re: To je absurdní.

Souhlas. Velmi dobré přísloví.

0/0
4.9.2009 12:16

Martin Kostera

Re: To je absurdní.

No to víte - státní regulace je extrémně neefektivní...

0/0
4.9.2009 23:38

marekrex

Učte se historii

To, že se nadúroda pálila, vhazovala do řek apod. se dělo už za středověku, možná i v Římě...

Prostě je to jasná obchodní praktika. Ne jen ta ošklivá buržoázní kapitalistická. U nás se toto dělo i ve třicátých letech a komunisti z toho žili hodně dlouho (myslím v preferencích)

0/0
4.9.2009 8:17

berry_07

A za pět... :-D

Ne v kotlech na topení, ale ... V kotlích na topení, páni... Bože...To je materiál... Kdo to psal??

Jiří, to je ale sek jak stodola... :-D

0/0
4.9.2009 7:22

basniklidu

Za komousu

kdyz jsem slysel, ze na Zapade nici potraviny kvuli cene tak mi ten kapitalizmus pekne smrdel . To se nezmenilo . Uchylny system .

0/0
4.9.2009 4:33

rva

Re: Za komousu

To já dělám celkem běžně. Mám nadúrodu jablek, tak šup s nima na skládku. Snažit se je někde za pár šupů prodat se mi nevyplatí. Samozřejmě, že za socialistického hospodaření něco takového jako nadúroda nemohlo nastat.

0/0
4.9.2009 6:56

dívenka prostá

Re: Za komousu

tak si di pěstovat sam, chitrouši a hlavně už něco dělej! COKOLIF!

0/0
4.9.2009 7:30

palok59

Re: Za komousu

no, jednak za socialismu nebyly ty nadúrody až tak kritické a při nadúrodě dokázal taky někdo nahoře vydat příslušná opatření, pamatuju např. jeden rok v hluboké totalitě byla nadúroda rajčat, tehdy měl taky rajčata každý na své zahrádce. Pamatuji si tehdy, jak okresní tajemník vydal nařízení, že každá závodní jídelna, každá nemocnice a stravovací zařízení musí mít na jídelníčku zařazeny zeleninové saláty (samozřejmě z rajčat) a to za minimální cenu - za minimální cenu se tedy rajčata vykupovala ale světe div se, za minimální cenu byla také v obchodě. Dnes, když je nadúroda, tak producent musí pochopit, že výkupní cena je minimální, ovšem v obchodě je cena víceméně pořád vysoká, protože prodejce zvýší marží. Pálit obilí je zhovadilost - vezmeme-li v úvahu, kolik lidí trpí hladem.

0/0
4.9.2009 7:34

romsky aktivista

Re: Za komousu

tak to obili vykup a levne prodej do Afriky R^

0/0
4.9.2009 8:05

palok59

Re: Za komousu

samozřejmě nemám na to abych obilí vykoupil a poslal do Afriky. Ale jinak - co získám tím, že toto obilí spálíme? Tak přesně za tu cenu bych je radši poslal do té afriky než do elektrárny - ne pro větší či menší zisk, ale z morálních důvodů. To obilí už je prostě vyrobené - je na zvážení, zda je tedy spálíme či někoho nakrmíme. Nebo si myslíš, že elektrárna dá za tunu obilí to za co bylo vykoupeno? Jestliže se jedná o intervenční nákup, tak to obilí si kupujeme my všichni (tedy ti co platí daně) - no a já, pokud mám alternativu spálit či poslat do Afriky, tak volím tu Afriku.

0/0
4.9.2009 8:36

thx

Re: Za komousu

Nejde o to  něco vykoupit a poslat do Afriky. Pdovíejte se na film "Balck Hawk down" a uvidíte, že 100x nákaldnjěší je distrubuovat portaviny mezi hladové! Domácí gangy je totiž rozkradou a prodávají je za vysoké ceny nebo vyměňují za zbraně....

0/0
4.9.2009 8:40

romsky aktivista

Re: Za komousu

doprava kamkoli je hrozne draha a kdo by to delal

0/0
4.9.2009 8:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.