Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Názory na zastaralost mýtného systému jsou mýty, řekl odborník

Od ledna příštího roku začnou platit mýtné na českých silnicích také nákladní auta nad 3,5 tuny. Dosud se povinnost vztahovala jen na kamiony nad 12 tun. Na další převratnou novinku - elektronické dálniční známky - si Češi počkají do roku 2011. Na dotazy čtenářů odpovídal Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pve

Elektronické mýtné

Neušetřil by stát za elektonické dálniční kupony pro osobní vozidla do 3.5 t za systém, zavedený např. ve Vel. Britanii? Tj. každý zaplatí mýtné, kontrolu může provést policista na místě podle stát. pozn. značky z PC v on linu s databází -dříve nebo později tomu tak stejně bude (nutná drahá obměna el. kupónů, výměna poškozených ap.).

0/0
16.9.2009 19:08

Live_in_the_death

Ještě pán odborník zapoměl dodat

že v rámci celé EU má se zavést asi do roku 2015 mýtný systém na základě gps, takže náš stát vyhodil zbytečně 30 mld, protože toto je dávno známé. Kapsch se na nás pěkně pakuje. To je patrné obzvlášť na zakázce na 30 informačních tabulích, co nás mají přijít na 1 mld. Elektronické viněty pro osobní vozidla jsou jen začátkem sledování pohybu osobních aut po silnicích a zpoplatnění dálnic a rychlostních silnic. Už jsem i viděl návrh kolik by mělo být mýto na 1 km a pro osobní vozidla se pohybuje na hranici těsně pod 1korunou za km.

0/0
16.9.2009 16:13

ddo

Re: Ještě pán odborník zapoměl dodat

Paráda, kdo trochu jezdí po dálnici, dá 30 litrů za rok ani nemrkne :-)

0/0
16.9.2009 16:16

dedamraz

Re: Ještě pán odborník zapoměl dodat

tak pokud vim, tak stat chte vybirat uz od zacatku...satelitni system maj akorat nemci a ani tem porad jeste poradne nefunguje...navic pokud vim, tak uspesnost vyberu je u satelitu sotva 80%, u mikrovlnne technologie nekde na 98-99%...a navic, kde je konec Galileu, nemely ty druzice uz nahodu litat? a nebo se spolehnout system, kterej provozuje US Army a s uplnym klidem ho muze i odstrihnout?

0/0
16.9.2009 16:37

navrh 583

Elektronické viněty (pro osobáky).

Náklady 8.3 mld. korun pro sedmileté období funkčnosti. Toto je základní relevantní informace, která není ani v článku ani v rozhovoru zmíněna. Kdo má zájem na tom, aby tato suma protekla od uživatelů dálnic k dodavateli systému? Občan? Lid? Stát?

.

.

.

Vše ostatní je víceméně blabla.

0/0
16.9.2009 16:09

tmf

tady je to pěkně vysvětlené

http://jdem.cz/b5hn3

0/0
16.9.2009 15:50

navrh 583

Rozšíření mýtného (vozidla nad 3.5 tun)

Pokud by byly nastaveny sazby mýtného tak, aby se vybralo stejně jako nyní za DK, pokryl by tento výběr zhruba náklady na rozšíření mýtného (náklady na DK jsou do 7%).

Proto se nastaví sazby tak, že se vybere 2-3x víc. Tím se relativní náklady sníží na 33-50%, absolutní hodnota nákladů zůstane stejná.

Pokud by se zvýšila cena DK na 250% (v souladu s dosud platnou úpravou), vybralo by se tolik, kolik se uvažuje na mýtném. S náklady opět do 7%.

.

Závěrem. To co se vybere navíc (promítnuto do cen převáženého zboží) půjde do provozu systému. Zaplatí spotřebitel zboží. Dostane dodavatel systému-služeb. Přínos pro stát 0. Nebo řekněme skoro 0. Přínos pro dopravce 0. Nebo řekněme skoro 0.;-(

0/0
16.9.2009 15:30

David Rockefeller

elektronicky vinety

Elektronické viněty jsou už jenom krůčkem k zpoplatnění dálnic za počet ujetých kilometrů. ;-O;-ORvRvRvRv

0/0
16.9.2009 14:36

navrh 583

Odborník uvedl,

hlavní výhodou elektronických vinět je budoucí přechod na výkonové zpoplatnění.

0/0
16.9.2009 14:52

Quick

mytne hlavně v Praze-centru !

Mýtné by se mělo co nejdříve začít platit hlavně v centru Prahy!

Když se platí v severskýh metropolích tak proč už se dávno nevybírá za vjezd na Prahu 1,2,3 aspoň 50 Kč mýtné ?nebo 100 kč během dne ,5O kč mimo špičku.

ti co tu nebydlí tak pokud mají něco tak vážného že k tomu potřebují auto tak ať si buď zaplatí mýtné nebo ať používají MHD či taxi.

Centrum Prahy je památková rezervace tak by to zadarmo být určitě nemělo.

Stále se naříká že městeké části nemají peníze,tady je další zdroj!

0/0
16.9.2009 13:35

Fefi

Re: mytne hlavně v Praze-centru !

Ano to smysl urcite ma, problem je ten, ze dalnice konci v centru a obchvat jeste neni dokoncen, objet Vami zminovane casti se v nekterych pripadech neda. Az bude okruh at je to klidne jeste drazsi.

0/0
16.9.2009 13:56

jirha

Re: mytne hlavně v Praze-centru !

Hlavně jsem pro aby mítné platili takoví křupani jako ty.

0/0
16.9.2009 14:05

Z-S

Re: mytne hlavně v Praze-centru !

A co je takove centrum Prahy, vojin Kefalin? Na Vaclavak a Staromak bezny obcan prilis casto nejezdi ani dneska, stejne tam neni kde zaparkovat nebo jen za draho.

To ze bezny obcan potrebuje jezdit po magistrale za jezdeni do centra nepovazuju.

0/0
16.9.2009 14:14

Brkoslav IV

hmmmm....

Muzete mi rict, proc v Anglii se myto vybira prujezdem skrz zavoru a hodite mince do automatu, ci vas urednik zkasne. Neni mozne , aby projela dve nakladni auta dostatecne blizko za sebou a systemem byl zaznamenan prujezd jednoho auta a jeden poplatek misto dvou, jako se to pry normalne stava u Kapsche, a proto je Kapsch system udajne prodelecny...aspon co jsem slysel, tak nevim.

0/0
16.9.2009 13:34

VlasTen

Re: hmmmm....

Slysel jsi spatne, nebo nekoho, kdo tomu nerozumi. :-) :-)

0/0
16.9.2009 13:58

Brkoslav IV

Re: hmmmm....

...tak jsem si myslel, ze na me nekdo obetuje aspon jednu souvislou vetu pro vysvetleni jestli ten Kapsch system funguje na sto procent...

0/0
16.9.2009 14:02

David Rockefeller

Re: hmmmm....

Nevim jestli funguje na sto procent, nicméně všude u dálnic stojí taková ta celní zpráva, která okamžitě zjistí, jestli kamion platí nebo ne.

0/0
16.9.2009 14:38

tmf

Re: hmmmm....

no myslím, že nezjistí, ta pouze zjistí zda má v kabině ten krám a ne to zda na poslední bráně byl zkasírován nebo projel schován za kolegu

0/0
16.9.2009 15:48

ZdenekO

Re: hmmmm....

Tak to lež jako věž, Celní správa pomocí systému ve svém vozidle vidí u každého auta, které se rozhodne zkontrolovat posledních dvacet projetých bran a vidí počet nastavených náprav na premid jednotce, výši poplatku za každý úsek a když tedy vidí že kamion platí jen za brány s kamerou je jasné že dopravce (řidič) krabičku schovává a neplatí jak má.kamion zastaví a buď pokutuje. do 5000kč nebo sepíše protokol na právní oddělení a tam je pokuta až 500000 kč..veškeré dlužné mýtné je vymáhano nezavislou právní kanceláří a celní správa navíc pokutuje ty kteří neplatí jak mají.přeji hezký den.

0/0
16.9.2009 16:51

Xladi

Viněty jsou nesmysl

Alespoň z ekonomického hlediska. Výroba dálničních známek stojí ročně 100mil. plus nějaký ten milion na práci plicisů při kontrolách. Viněty budou stát 5 miliard plus nemalej bakšiš správci systému. Neříkají politici každý den, že se musí šetřit a hospodařit efektivně? No nevím ale tohle mi moc efektivní nepřijde.;-€;-ORvRv!!

0/0
16.9.2009 13:23

navrh 583

Viněty jsou nesmysl

Drobná oprava. Výroba stojí asi 25 mil. Asi 100 mil. stojí distribuce. Ročně.

.

Mohl byste upřesnit, zda částku 5 mld. máte z nějakého relevantního zdroje? Díky.

0/0
16.9.2009 14:18

MIR80

Drobna oprava

V clanku je jedna nepresnost, Pisou tam, ze zastanci mytneho vidi prinos v naplneni statni kasy, kterou vysava krize.

Spravne ma byt, ze zastanci vidi prinos v naplneni statni kasy, kterou vysavaji uplatni politici a urednici

0/0
16.9.2009 12:46

tmf

velkej brácha je tu

to je první adept a jasný vítěz

Věří snad někdo tomu že

takzvané elektronické dálniční kupony - bude přenositelná a anonymní

Přenositelnost je 90% majitelů aut k ... a anonymita je zaručena do prvního průjezdu kamerovou bránou.

Vždyť je to lež, je to příprava na zpoplatnění a na sledování a to půjde dál prokapšovaný systém nasadí do měst a budeme platit jak mourovatí, to ovšem až od roku 2012. 2011 bude testovací kolik se na tom dá vytáhnout z kapes lidí když před daně to je takové hloupé tak jim navěšíme bulíky že si budou moci čip dát do jiného auta a další rok je zkásnem pěkně korunku za kilometr a oni se nám přesunou na obyčejné silnice tak to budeme kasírovat i tam, brány na některých jedničkách jsou již dnes.

0/0
16.9.2009 12:36

bilboq

Re: velkej brácha je tu

Za chvili se daji brany i na vetsinu krizovatek (pod zaminkou sledovani ucpani krizovatky) ktere sice nebudou odecitat penize, ale budou sledovat a zaznamenavat kdo kdy kam jel ...

A anynymita? Clovek s tim bude stejne anonymni jako v aute s SPZkou - pro policii neni problem vytipovat par lidi z nichz nektery s tim skoro urcite jel (kdo z nich to byl se pak pozna podle snimku z kamer).

0/0
16.9.2009 14:02

David Rockefeller

Re: velkej brácha je tu

naprostej souhlas R^

0/0
16.9.2009 14:40

Jan9002

Rozumím tomu tak.

Do  práce a z práce jezdím svým soukromým autem. V práci jezdím služebním, kterým nikdo jiný nejezdí. Když si vezmu elektronickou vinětu ze služebního auta do soukromého a ráno jí zase dám do služebního, tak je všechno OK?

0/0
16.9.2009 12:28

tmf

Re: Rozumím tomu tak.

ano, rozumíš tomu správně hned bude jasné kde pracuješ a kde se flákáš jak v prac tak soukr.

Můžeš ji i někomu půjčit aby bylo jasné s kým se kamarádíš. To všechno bude umožňovat počítám v prvním roce. V dalším to půjčíš jen někomu u koho budeš mít jistotu, že Ti proplatí projeté kilometry.

0/0
16.9.2009 12:39

Jan9002

Re: Rozumím tomu tak.

Takže na to máme stejný názor.......... Je to jenom počátek k tomu, jak spoplatnit naše silnice úplně, a jak se naše policie (či někdo jiný) dostane zase trochu blíže na naši kůži.

0/0
16.9.2009 13:05

ACAMAN

super odpovědi

no tak sem panáčkovi položil otázku, leč odpovědi jsem se na ní nedostal, taky stačilo říct, že to prostě neví leč raději odešel bez odpovědi... to se tedy iDNES.cz vyznamenala... RvRvRv

0/0
16.9.2009 12:15

ACAMAN

Re: super odpovědi

tak osobní konzultace a problém vyřešen, sice mám nic neříkající odpověď, ale hlavně, že jsme se domluvili...

0/0
16.9.2009 15:26

nakej_nick

k odstavci, tvrdícímu že

"Náhrada za dálniční známky - takzvané elektronické dálniční kupony - bude přenositelná a anonymní. Má být levnější než papírové známky, další z výhod je například to, že umožní lépe organizovat a usměrňovat dopravu." bych měl tato  možná vysvětlení

1) autor je placen za to, aby lhal a vymýval mozky prostému občanovi

2) autor je natolik hloupý, aby  netušil, že spojení tzv. anonymní viněty a RZ vozidla sejmuté kamerou do jednoho údaje je zcela triviální

"má být levnější" znamená co? že bude levnější výroba a provozní náklady nebo že zaplatíme méně?

organizace a usměrnění dopravy je v principu možná i s dosavadními kamerami/počítadly - ví někdo o tom, že by se nějak organizovalo a usměrňovalo?

0/0
16.9.2009 11:59

bilboq

Re: k odstavci, tvrdícímu že

RZ lze s dnesnimi systemy rozpoznavat uz zcela automaticky, takze neni problem si do databaze vinat zapisovat ke vazde vinete SPZku, misto a cas.

0/0
16.9.2009 14:04

kuba78

spravnejsi by bylo rici

ne ze se snizuji prijmy z mytneho, ale prohlubuje ze ztrata ktere nas mytny system kazdy rok generuje.. protoze implementace ala CR je unikatni v tom, ze vsude jinde je system pro stat vydelecny, jen u nas jsme zavedli myto proto abychom na nem mohli prodelavat..

hosi, dekujeme.

0/0
16.9.2009 11:32

pekelnk

Re: spravnejsi by bylo rici

Mě by fakt zajímalo, jak se na tom dá prodělat?! Můžete mi to vysvětlit konkrétně na číslech? Kolik stálo stát zavedení mýta, kolik z mýta ročně vydělává  nebo prodělává, kolik stojí stát údržba a správa systému atd....

Fakt by mě to zajímalo, plánout do tmy, říct a neříct b, je sice hezké, ale nicneříkající..

0/0
16.9.2009 11:55

alergiknasracky

Re: spravnejsi by bylo rici

Ale jasně že to je výdělečný,jinak by do toho Kapsch nešel.

0/0
16.9.2009 12:21

navrh 583

Na číslech je to těžké vysvětlit, protože jsou tajná.

Nestačí to jako odpověď?

.

Dle smlouvy je cena 22 mld. Plus dodatky cca 8 mld. Celkem 30 mld. (Tolik jen pro Kapsch.) Plus ročně dvě až tři stovky mil. do celní správy plus drobky. Ročně se vyinkasuje asi 5.5 mld. Smlouva je na 10 let, takže náklady jsou cca 60% z vybraného. Nebo jakékoli jiné číslo, které Vás napadne. Těch zbývajících 40% by mělo být hlavním resp. základním příjmem při budování a udržování páteřní silniční sítě (pravděpodobně zbytečně drahé). Dle toho ta síť vypadá a bude vypadat. Dokážete teď odpovědět, jak se na tom dá prodělat?

.

Elektronické viněty jsou další černou dírou s čistým minusem 8.3 mld na 7 let.

0/0
16.9.2009 14:35

Jjelen

....

Já myslím, že se už platíme dost. Daň z každého litru paliva a silniční daň. Za chvilku budeme platit i za počet osob v autě?

0/0
16.9.2009 11:32

Jan9002

Re: ....

Já myslím, že ta daň z litru paliva je poctivá. Každý platí z toho, co najezdí. Větší auta mají větší váhu a větší spotřebu, takže nám trošku více ničí silnice a proto platí na kilometr trošku více. Dálniční známky? Na co?

0/0
16.9.2009 13:08

navrh 583

Neplatíme dost. A navíc příliš rozhazujeme.

Máte-li na mysli spotřební daň, pak je otázkou jestli by její výnos měl jít zpátky do dopravy. Copak spotřebka z alkoholu a tabáku jde na bramborové a tabákové plantáže? Přesto asi 20% z této spotřební daně přiteče do dopravy.

Silniční daň pokryje asi 10% prostředků SFDI.

0/0
16.9.2009 14:42

Jan Motůrek

Kruh ?

"Zastánci rozšíření mýtného zase vidí přínos v naplnění státní kasy, kterou vysává krize. ..............Příjmy

z mýtného letos klesají, recese totiž přiměla dopravce k tomu, aby méně

vyjížděli."

Tak jelikož je krize, dopravci méně jezdí = méně vydělávají, proto jim musí stát ještě zvednout náklady, tím budou méně vydělávat, méně do státní kasy = zvednout mýtné....... atd atd atd až do (_!_) :-) - nebo někde je v mé úvaze chyba?

0/0
16.9.2009 11:16

arnost-ek

Re: Kruh ?

Úvaha je naprosto správná, můžete okamžitě nastoupit na místo generálního ředitele Českých drah!

0/0
16.9.2009 12:40

matysek-k

státní kasu

nevysává krize, ale politici

0/0
16.9.2009 11:13

MIR80

Re: státní kasu

Koukam ze jste me predbehl..oresne jak rikate,. krize nebyla a statni kasa byla stejne tak prazdna

0/0
16.9.2009 12:47

steelman

Kapsch

Půl miliardy? Legrační cifra, když víme o kolik stát přichází kvůli zkorumpované smlouvě s Kapschem!!!;-O

0/0
15.9.2009 13:41

pekelnk

Re: Kapsch

Já to nevím, o kolik?

0/0
16.9.2009 11:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.