Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát chce krotit solární boom, plánuje snížit výkupní cenu sluneční energie

Vznik dalších solárních elektráren brzdí spekulace s pozemky. Výroba energie ze slunce je lukrativní byznys, a tak se v potenciální plochy pro elektrárny mění pole po celém Česku, a to přestože jsou to projekty zcela nereálné. Pomoci by mělo i chystané snížení štědré výkupní ceny energie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

mr.jackk

evropa

a jeste jen dodatek, neni to vymysl ceskych uredniku je to celoevropsky trend. v mnoha evropskych zemi to takhle taky par let fungovalo, jen k nam to doslo o neco dyl......

jde jen o to ze ten kdo to tady tak vehementne odsuzuje, tak pouze zavidi ze si to nekdo dokaze vybehat a zaridit a nasledne na tom vydelavat.......

0/0
3.11.2009 9:13

mr.jackk

je to jen podnikani

Nevim proc tady napadate lidi kteri stavi elektrarny a vydelavaji na tom.

Je to pouze zakonem umoznene podnikani. dotace je vec druha ale to by jste pak mohli napadat treba zemedelce ze vydelavaj a maj dotace.

Ono to neni tak jednoduchy postavit solarni elektrarnu, veskery papirovani, posudky, studie, atd. to vse stoji spoustu penez a ani tak neni jistota ze se to povede. Muzete v tom zahucet i nekolik set tisic a nakonec mate smulu.

ale kdo si to dokaze zaridit tak at si vydelava ja mu to preju.......

0/0
3.11.2009 9:10

Euronymos

Dotaz

Je tu někdo, kdo se o tuto problematiku po technické a ekonomické stránce zabývá ?

Já jsem totiž do teď nepochopil, jak může být na tuto "zelenou" energii být dotace, když efektivita výroby 1kWh/m2 je druhá nejnižší  mezi obnovitelnými zdroji. Navíc solární solární elektrárna nedává do sítě konstantní množství energie, ale mění se v závislosti na denní době a vlastní spotřebě energie, takže vlastně energetickou síť zásobujeme přebytečnou energií, kterou zatím nedokážeme skladovat.

Tak mi prosím vysvětlete ekologický a ekonomický přínos.

Btw. Nemyslím ekonomický přínos majiteli, protože ten je jasný a bez debat, ale přínos státu. Navíc kvůli efektivitě tohoto zdroje je nutno zabrat větší pozemek, který by mohl být využit k jinému účelu.

Efektivita při výrobě z obnovitelných zdrojů: vítr 0,13 kWh/m2, slunce 0,25 kWh/m2, voda 108 kWh/m2, jádro 650 kWh/m2. ( uhlí 500 kWh/M2 ).

0/0
29.10.2009 10:53

reing

Re: Dotaz

fotovoltaika vyrábí asi 100 kWh na čtvereční metr plochy panelu, tj. pokud je instalována na vhodné střeše, je-li instalována na zemi, pak asi 40 kWh na čtvereční metr pozemku

je to sice méně než u jaderné elektrárny, ale zkuste si umístit jadernou elektrárnu na střechu, můžete navíc hádat, proč nestojí jaderná elektrárna v centru Prahy

solidní informace najdete na www.czrea.org a na www.tzb-info.cz

0/0
29.10.2009 13:52

Euronymos

Re: Dotaz

Vám dělá problém základní pochopení textu a otázky ?

Tak tedy znovu. V čem je fotovoltaika tak ekologicky a ekonomicky přínosná ( ne pro majitele ) ? Ano při dotacích se bude toto odvětví více rozvojet, technologie bude levnější, ale stále to nemá nic společného s min. ekologií.

0/0
29.10.2009 13:59

Jiřik

Re: Dotaz

Jooo? A těch 40 až 100 kWh/m2 je míněna výroba za rok, anebo výkon? V prvním případě by to znamenalo, že v tržních cenách bych utržil tak 120 až 300 Kč/m2 ročně, v dotovaných 420 až 1300 Kč/m2, přičemž se přiznám, že dnešní cenu FV panelu + instalace neznám, jestli se to vyplatí nebo ne. Teda díky pokřivení trhu asi jo :-/

No a v druhém případě by to znamenalo, že nemáš ahnung o fyzice a o rozdílu mezi výkonem v kW a spotřebou/výrobou v kWh. Kdyby to bylo 40 až 100 kW/m2, pak bych si takový panel dal na auto, protože by mi dal víc energie než benzinový motor ;-)

0/0
4.11.2009 7:24

ekspertyza

hloupej fnuka...

hloupej fnuka a chytrej stavi. Dneska muze mit svoji elektrarnu na baraku uplne kazdej. Papiry za vas vyridit a penize (uver) sezene realizacni firma. Viz. treba www.solarenvi.cz. Vim o cem mluvim, sam mam 7KW

0/0
28.10.2009 23:14

K.O.U.B.A

Ekologie haha

Někdo tady píše, žádné komíny. A to se ty solární panely jako sejí a sklízí na poli. Ono je to totiž tak energeticky a ekologicky náročná výroba, že nechápu, jak ji někdo může považovat za ekologickou.

Jako ČEZ bych si pěkně dupl a řekl bych. Ano, kdo chce dodávat elektrickou energii do sítě, musí pernamentně dodávat XY kW . A slunečním elektránám by odzvonilo a vychytrálkům taky.Slunce by zalezlo za mrak a máme tu hezkou pokutku za nedodržení smluvních podmínek.  Dodávat z přebytku, co nikdo nepotřebuje je totiž velice jednoduché.

0/0
28.10.2009 12:49

sid_cz

je to ...

další zeleno - EU nesmysl , opravdu mě to štve, proč máme z daní někomu mastit kapsy, navíc, jsou ty panely ekologicky nezávadné ?

Bursík se svou Jau Jau Biomasou by měli táhnout do pr....;-O

0/0
28.10.2009 12:11

libynn

Další hloupost,

 na které se musíme všichni podílet. Fuj!  smajlík, dělající si guláš na ohýnku z pet lahví:-)

0/0
28.10.2009 12:00

Jardanen

Česká závist - světová specialita (II)

Stát jako 63% akcionář ČEZu prodává obyčejným smrtelníkům elektřinu za cca 5,- Kč. Pokud je tedy výrobní cena kupříkladu Dukovan kolem 60 haléřů, pak nejde o nic jiného, než o vrátku ukrad....... , pardon monopolně vypůjčených peněz s tím, že a teď narážím na "nadpis" to bohužel nejde vrátit složenkou adresně, ale zatím jen takto. No a protože česká závist není - soused má elektrárnu, jak bych to udělal abych jí měl taky, ale - soused má elektrárnu, jak bych to udělal aby oni přišel. Tak tu prostě budou stále breky monitorových vysedávačů místo toho, aby šli dělat něco kloudného. Tak to prostě je, slunce svítí na panely místo na trávu na louce a z těch to leze do střídačů a odtud do sítě. Žádná těžba, žádný vlaky, žádný komíny, žádný kotle, žádnej popílek, žádný rakouský blokády a pod nima se spokojeně pasou berani a až přestaneme krást jak straky, tak tam nebude ani plot.

0/0
28.10.2009 11:02

fritzek

Re: Česká závist - světová specialita (II)

1) Tvuj prispevek nema hlavu ani patu. Priste zkus psat jako clovek.

2) Dotace do fotovoltaiky jsou zlo.

0/0
28.10.2009 11:08

Jardanen

Re: Česká závist - světová specialita (II)

Milý Fritzku každý příspěvek má znakový limit, takže jsem ten svůj musel rozdělit na dvě části. Římskou I a II. Vzhledem k tomu jak dlouhá je tvá reakce mne tvůj výrok "zkus psát jako člověk" nemůže urazit. I nic nevysvětlující názor "dotace do fotovoltaiky jsou zlo". Něco podobného jsem od zdejšího osazenstva ostatně očekával.

0/0
28.10.2009 13:38

mr.jackk

Re: Česká závist - světová specialita (II)

sice na 100% nesouhlasim s autorem prispevku ale v dost vecech ma pravdu.

tvuj odkaz ze dotace jsou zlo je trochu mimo misu. je to celoevropsky trend neni to vymysl nasich politiku, v nekolika zemich to probehlo v naproste pohode.

A prece jenom je to zakonem podporene podnikani tak proc si nevidelat?

podle me jsi jen zavistivej cech kterej umi jen kritizovat, pritom vlastni elektrarnu si s podporou banky muze postavit kdokoli a ne kazdej linej cech ma na to aby obyhal urady a instituce kvuli elektrarne, je pravda ze je jednodusi kritizovat a nadavat nez zvednout linej zadek a zacit neco delat

0/0
3.11.2009 14:26

děteněkam

Re: Česká závist - světová specialita (II)

Ani zákony se vždycky nevyvedou.

A obýhat - to už vůbec ne!

0/0
26.11.2009 19:24

Delirium Tremens

Re: Česká závist - světová specialita (II)

Soused ať si má třeba 5 elektráren, ale za své. Já mu je proplácet jeho dotovanou elektřinou nemíním.

0/0
28.10.2009 14:34

děteněkam

Re: Česká závist - světová specialita (II)

Jo!

A ty panely se roděj a síť je celá žhavá, až do ní něco pustěj.

A já to musím platit!

0/0
26.11.2009 19:21

Jardanen

Česká závist - světová specialita (I)

Ufňukaný, věčně nespokojený a vysírácký český národe. Tržní cena jedné kilowathodiny z klasických elektráren je věc jedna, ale její skutečná hodnota, ta která lze těžko vyčíslit a za kterou jsme zatím nemuseli platit a zaplatí za to generace příští se zcela jistě pohybuje nad cenou výkupní ze solárních elektráren. Pokud pomineme tuny exhalací z komínů a z toho následné zdravotní problémy populace a krajiny včetně rakoviny a alergií, devastaci těžební krajiny, přepravní zatížení a exhalace z lokomotiv, obrovské množství přepravních prostředků, vypouštění chladící vody, rekultivaci popílkové krajiny, ale i obrovské množství materiálu ke stavbě klasických zdrojů, u jádra pak následnou likvidaci odpadu a stálou eventualitu, že to křápne, pokud tyto atributy skutečně pomineme, tak je tu ještě jeden důvod proč solární energii podporovat.

0/0
28.10.2009 11:01

libynn

Re: Česká závist - světová specialita (I)

Vy jste zelenej, jak vodník:-/

0/0
28.10.2009 11:45

barbudo

Re: Česká závist - světová specialita (I)

... zelené tunely - česká specialita ...

0/0
29.10.2009 15:09

libynn

A jakpak se daří ekosystému,

pod těmi panely?:-)

0/0
28.10.2009 8:58

Jiřik

Re: A jakpak se daří ekosystému,

Že prej jako pod lehce zataženou oblohou. Nesmí se dělat jednolité plochy, mj. kvůli tomu, aby se při dešti nehromadila voda do jednoho odtoku, ale byla rozdělena pokud možno co nejblíže stavu, jako kdyby tam byla jen ta louka.

FV panel zužitkuje tak 7-10 % sluneční energie, zbytek projde skrz nebo se změní v teplo. Proto jsou vhodné panely na fólii nebo skle, protože pod nimi může vegetace dál vegetovat. Kdysi jsem měl pár odkazů na fotky takových solárních parků...

0/0
4.11.2009 7:29

Martin Kostera

Ne snížit,

ale zcela zrušit garantované ceny! Jinak je to jen ekoteroristický tunel...;-€

0/0
27.10.2009 16:52

hnusil

Re: Ne snížit,

presne, jako kazda dotace

0/0
27.10.2009 17:46

109e

Re: Ne snížit,

Jako každá dotace? Třeba do zdravotnictví, dopravy, školství ? To snad ne !

0/0
27.10.2009 18:32

Mr. Dalby

Re: Ne snížit,

vy máte přehled o tom, co se děje s dotacemi do zdravotnictví, dopravy a školství? Já třeba mám dojem, že právě zdravotnictví a nebo České dráhy jsou přímo černou dírou na peníze.

0/0
27.10.2009 20:12

109e

Re: Ne snížit,

Nejsem naivka, abych věřil, že jde vše tak, jak má. Píši o nutnosti dotací do těchto oborů. Jestliže píšete o černých dírách, proč nezmíníte banky? Ty se sanují horem, spodem. Zdravotnictví alespoň léčí, dráhy vozí lidi a materiál.

0/0
27.10.2009 20:45

bob52

Re: Ne snížit,

Banky jsou stejnou černou dírou jako zdravotnictví. Očkovací látky a virotika na mexickou chřipku jsou vrcholem ledovce. Většina doktorů nepíše levnější léka proto, protože má výhody od prodejců léčiv. Nemocnice nenakupují režijní materiál levně, protože z cizího krev neteče, a tak by se dalo pokračovat.

Ve všech odvětvích národního hospodářství jsou různé zájmové skupiny, ktere dělají maximum pro maximalizaci svého osobního zisku. Nepřeberné množství různých nařízení a zákonů je složitých proto aby tyto skupiny mohli získávat vliv.

0/0
27.10.2009 21:06

109e

Re: Ne snížit,

Souhlas. Ale to vůbec neznamená, že tyto obory mohou fungovat bez dotací.

0/0
27.10.2009 21:18

Jirikkk

Re: Ne snížit,

Tyto obory mohou fungovat bez dotací, pokud:

1. Budou za jejich služby realistické ceny odpovídající nákladům (tedy zbavme se iluze, že zdarvotnictví je zdarma),

2. Tyto ceny bude možné pokrýt dobře fungujícím pojištěním. Toto pojištění může za některé skupiny obyvatel platit stát, ale to bych nechápal jako dotaci, spíš jako sociální dávku.

Neříkám, že tento systém je jednoduché a rychlé nastavit, ale věřím, že ve výsledku bude efektivnější než svrchované vládnutí státu.

0/0
27.10.2009 22:26

109e

Re: Ne snížit,

1. nikdy jsem neslyšel, že by bylo zdravotnictví zdarma. Kdo by z běžných lidí utáhl realistickou cenu opravdu netuším.

2. v dopravě, školství, kultuře vidím dotace naprosto na svém místě. I přes určitou nehospodárnost se bohatě vrátí.

Neviditelná ruka trhu je stejný nesmysl jako komunismus.

0/0
28.10.2009 7:19

shebe

Re: Ne snížit,

ad 1) Brunej

0/0
16.11.2009 12:08

mr.jackk

jaka mafie

Kdyz uz tady ta moznost je tak proc ji nevyuzit?

vsichni tady placou jak na tom muze nekdo vydelavat, tak proc nejdete a nepostavite si svoji elektrarnu?

Je to jen zavist.......

ja to tem lidem preju, kdyz si to dokazali vybehat a zaridit tak at si na tom vydelavaj.

a co se tyce dotaci tak to same mate v zemedelstvi....

kdyz zemedelci splachne povoden urodu tak mu stat da dotaci (at ma nebo nema pojistku) kdyz me splachne povoden zpusob obzivy tak mi krom pojistovny nikdo neda ani korunu. a dotace na vykupni ceny potravin tady ani neresim.....

0/0
27.10.2009 14:28

fritzek

Re: jaka mafie

"proc nejdete a nepostavite si svoji elektrarnu"

Protoze mam jiste moralni hodnoty. Kdyby byly legalni a vynosne najemne vrazdy, tak je taky nezacnu provozovat.

S dotacemi v zemedelstvi bych to nemichal(i kdyz s nimi take nesouhlasim), ty slouzi predevsim k ochrane pred levnym importem a k zajisteni alespon nejake sobestacnosti pro pripad nejhorsi. Dotace nesmyslnych energetickych zdroju ale slouzi k tomu, aby si namastilo kapsu par nemoralnich chudaku a aby meli vsichni ostatni drazsi elektrinu.

0/0
27.10.2009 14:32

buxus

Re: jaka mafie

To se dost pletete - tady není diskuse o nějaké morálce - tedy proč to nevyužít, resp. proč někomu závidět. Tady je diskuse o debilních zákonodárcích, kteří takové situace nezodpovědbě vytvářejí, protože nedokážou domyslet důsledky svého jednání.

0/0
27.10.2009 14:37

fritzek

Re: jaka mafie

Ja myslim, ze az tak debilni nebudou. Spis sleduji vlastni zajmy ... viz Bursik.

0/0
27.10.2009 14:50

tom-2718281828459

Re: jaka mafie

ona to má už dávno pod palcem  mafie, exekutoři ... Ale není to tak jednoduché napřed potřebuješ dostatek peněz peněz a kamarádíčků aby jsi vůbec mohl začít stavět. Normální člověk se k tomu skutečně nedostane.

0/0
27.10.2009 14:41

sid_cz

Re: jaka mafie

což o to, asi by do toho jeden i šel, kde vzít pár desítek melounů na rozjezd

0/0
28.10.2009 12:12

aaa-aaa-aaa

Tato energie je podvod jako vše dotované!

Nic vyřešit nemůže, možná krom svícení v pár bytech, ale je násobně dražší.

0/0
27.10.2009 14:08

beg

Štát je podvodník

ČR dá najprv garanciu ceny výkupu na 20 rokov a o dva roky zmení pravidlá. To je pekná brzda. ČR je nič iné, ako zlodej. A potom tu podnikatelia nemajú istotu v ničom. Čo je to za garancia? Radšej investovať do iného štátu ako do ČR, keď sa takto správa. Veď Nemecko je o krok ďalej. Hamba ČR.!!

Radšej budeme dýchať plyny z elektrární?

0/0
27.10.2009 13:59

aaa-aaa-aaa

Re: Štát je podvodník

Tak táni na Slovač když se ti to nelíbí. Ta všivá zelená el. je násobně dražší. to se ale taktně zamlčuje ;-D;-D;-D

0/0
27.10.2009 14:05

kammy

Re: Štát je podvodník

prosímtě přečti si zákon a trochu uvažuj.nová pravidla se budou vztahovat na nově zprovozněné investice.ty lidi teď už vědí, co bude. Na elektrárny, které jsou již postavené se bude vztahovat starý zákon se starými cenami.

0/0
27.10.2009 14:13

lolek77

Re: Štát nie je podvodník

Všechno co stojí v novinách nestojí v gatích a opačně. Stát zde (bohužel) dodržuje své závazky a klopí 14 kč/kWh. Podle zákona může tuto cenu snížit v dalších obdobích o přesně stanovené %. Protože pro sluneční panely už není kam plivnout rozhodli se Tví slovenští občané - ministři na našem ministerstvu průmyslu a obchodu a životního prostředí vydat další zákon upravující nově vznikající fotovoltaiku odlišně. Tím dokázali jací ekonomičtí diletanti řídí ČR. :-/

0/0
29.10.2009 15:05

prngrr

perpetuum mobile

A teď si představte, že si to necháte zkolaudovat, panely prodáte a strčíte tam něco, co jako ty panely vypadá.

Následně budete elektřinu kupovat od vedlejší továrny za 4,50 (ta jí kupuje od ČEZu za 3,-) a budete jí prodávat zpátky ČEZu za 14,- Všichni vydělají a všichni budou spokojení.

Nebo stačí, když si podobným způsobem zvýšíte výkon třeba o 20 % - trochu ráno, trochu večer, trochu když bude zamračeno EU[>-]

0/0
27.10.2009 13:43

buxus

Re: perpetuum mobile

Tak jednoduché to zas není. Musíte mít energetický audit od autorizované firmy a chodí na to kontroly - stejně tak jako na připojení do sítě. Navíc zvýšený odběr a odběrový diagram u spřátelené fabriky by byl dost divný ... Pokud byste něco takového udělal, zavřou Vás jako kdybyste odebíral elektřinu načerno a způsobil vysokou škodu.

0/0
27.10.2009 14:00

barbudo

Re: perpetuum mobile

... nojo, ale zase šetří životní prostředí ...

0/0
27.10.2009 14:21

buxus

Re: perpetuum mobile

Ano, ve vězení by nelétal letadlem,  neměl auto, možná ani mobil a na televizi se díval společně v družném kolektivu - tím by za sebou zanechával menší ekologickou stopu, jak říká pan Bursík.

0/0
27.10.2009 14:24

prngrr

Re: perpetuum mobile

Jistě to jde zakamuflovat. Neexistují dotace, které by nešlo zneužít.

A proto - zrušme všechny dotace!

0/0
27.10.2009 14:26

buxus

Re: perpetuum mobile

S tím zrušením souhlas, jenže na to už je bohužel pozdě. Zakamuflovat to taky půjde - nakonec zakamuflovat šly i topné oleje - ale nakonec si pár lidí za to šlo sednout a pár jich skončilo na krchově.

0/0
27.10.2009 14:39

tom-2718281828459

Re: perpetuum mobile

sice by to nebylo už tak výhodné, ale co pořídit pár reflektorů a  svítit na to i v noci ;-D

0/0
27.10.2009 14:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.