Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vysokorychlostní vlaky v Česku se vrací do hry. Na plány jde 45 milionů

Stát po dlouhé době začne znovu dávat peníze na přípravu staveb vysokorychlostních železničních tratí. Do rozpočtu Správy železniční dopravní cesty dá 45 milionů korun. Kdy se u nás první takové tratě postaví, je však zatím nejasné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J46a29n 94J52e46l98í76n35e10k 8523845222296

A nebylo by lepší, domluvit koncept a úrovni několika států? Aby to mělo nějákej smysl taky. Trať do Benešova je sice hezká, ale já bych viděl výhodu těchto vlaků hlavně v mezi národní a dálkové dopravě.

0/0
28.1.2013 14:50

M89a84r69t74i76n 80M12u17r57c36i56n25a 5838746146315

Za 45 milionov budu studovat, ci po vysokorychlostnej trati bude mat kto jazdit, pricom dobre vedia, ze zadlzena statna zeleznicna spolocnost najblizsich 250 rokov urcite nebude mat na to, aby nakupila supravy typu TGV, alebo ICE.

Toto je podobny pokus o tunel, ako sirokorozchodna trat na Slovensku teda jej predlzenie z ukrajinskej hranice po rakusku hranicu.

Na urcite veci je statna kasa nema dno...

0/0
8.1.2013 9:13

J89i45r31k48a 92D67v23o18ř42á51k 4635480963538

To je směšné. Kdekdo ví, že 1) vysokorychlostní soupravu nebude kupovat žádný stát ale dopravci, a i v případě ČD nejde o žádnou předluženost a v době postavení VRT už zas všechny její dnešní leasingy doběhnou, 2) TGV je zastaralé, to už nikdo nechce, 3) vysokorychlostní soupravy nejsou nijak zvlášť drahé, např. AGV (nástupce TGV) se do Itálie prodalo za cenu cca 2,5 CityElefantů za kus - tedy podstatně levněji než české Pendolino.

0/0
8.1.2013 9:24

R42a50d71e28k 44J75a50n90a80t47a 9925986714242

Ano. Navíc je třeba říct, že i když jsou vysokorychlostní soupravy dražší, díky vyšší rychlosti mají vyšší denní kilometrický proběh. Takže se to vyrovná.

Navíc za vysokorychlostní jízdné jsou lidé ochotni zaplatit více, skoro tolik jako za letadlo, protože je to není o moc pomalejší.

Takže na Západě v praxi dochází k tomu, že zatímco pomalé regionální osobáky (dle vás levné) dotovány stále jsou, VRT provoz (dle vás něco "strašně drahého") dotován zpravidla vůbec není.

+1/0
8.1.2013 11:13

R73a62d11e77k 37J42a41n38a76t79a 9765356464722

Zatím je to spíš opačně. Státní železniční společnost VR vlaky má (7 jednotek 680 Pendolíno s vmax 230 km/h), ale jezdit vysokorychlostně není kde. Přitom podle plánů z počátků 90. let, kdy se Pendoína pořizovala, už zde měly trakové tratě dnes být (rekonstrukce koridory měla být hotová do roku 2000, pak už se měly stavět VRT). Ale stát ve stavění zaspal.

+1/0
8.1.2013 11:16

J30i43r40k40a 87D22v59o15ř33á13k 4365210313278

Já bych tady už rád nechal stranou už celkem passé diskuse jak velký má VRT ekonomický smysl, a zajímal by mě obsah toho článku.

Čili: Proč je najednou priorita úsek Praha - Lovosice místo Praha - Benešov? Do Lovosic bude pravda větší zrychlení, ale týká se to v nejbližší době tak dvou expresů za dvouhodinu (jeden do Německa a jeden lomený s rychlíkem do Podkrušnohoří), kdežto úsek na Benešov se týká ve dvouhodině dvou rychlíků + nějakého toho expresu na Linec. A po dokončení VRT do Brna (nebo aspoň etapy do Jihlavy) se tu čeká zásadní posun v ekonomice pro železnici celého státu, což u té severní tratě není až takové - to zní spíš jako podpora regionů (Ústecko, částečně Liberecko a Karlovarsko).

0/0
8.1.2013 9:03

J30i57r84k91a 89D84v74o10ř23á86k 4685290273958

Napadá mě sice doplnění douhodiny do Německa nějakou konkurenční dvouhodinou nebo čtyřhodinou jako konkurenci ČB, ale nevím nevím kolik cestujících přiláká pouhé zrychlení do Lovosic... Nebo že by někdo uvažoval po vzoru krušnohorů o dočasném zavedení přímých lomených expresů do Liberce?

0/0
8.1.2013 9:38

J76o50s83e13f 45K62o77p31e41c68k94y 9444132515

Mily pane Cihaku, jste dalsim z rady mistnich diskuteru, kteri evidentne neziji v ekonomicke realite. To, ze CR ma ambici byt zeleznicni krizovatkou Evropy, je bezpochyby pravda. Neznamena to ovsem ani zdaleka, ze ji nekdy realne musi byt a uz vubec ne, ze ji ma byt ted. K propojeni VRT do ruznych statu Evropy probiha bez jakehokoliv uredniho pricineni uz dlouho a to v zapadni Evrope. Tedy tam, kde provazanost ekonomik/lidi, sluzeb atd/ dosahla jiz takoveho stupne, ze je po techto tratich vysoka poptavka. U nas zadna takova poptavka zatim neni a plne postaci system koridoru, ktery se buduje a mel by se bezpochyby budovat rychleji a do vice mest v CR. Cas na VRT mozna prijde i u nas, ale pouze v pripade, kdy i nase navazanost na zapadni Evropu, stejne jako na vychodni, bude tak silna, ze se provoz techto vysoce ekonomicky narocnych trati/souprav vyplati... Zatim tomu tak neni a dukazem budiz pocet km VRT v nasi zemi... ;-)

+2/−1
5.1.2013 10:59

T29o52m50á51š 52M11o78r63a48v76č53í12k 3477626883145

Tak na to jsem zvědavý, kdy se tak stane. ČR je i 23 let po revoluci dopravním ostrovem a zřejmě jím zůstane ještě mnoho desítek let. Z "praktického" hlediska snad ani není nutné stavit dálnice směrem k hranicím (stačí se podívat na intenzity dopravy). Světlou výjímkou je jen D1 a D5 na ostatní stačí hezká jednička

+2/0
5.1.2013 12:24

R19a23d52e55k 80J94a51n35a81t27a 9165486214702

Jak jste proboha přišel na to, že k propojení VRT mezi evropskými staáty dochází "bez úředního přičinění". Všechny investice do železnic v posledních desítkách let jsou v Evropě veřejné investice, tedy rozhodnutí politiků. Soukromý sektor figuruje maximálně jako partner při financování. I soukromých dopravců je velice málo. Většina VRT dopravců jsou dceřiné společnosti státních firem.

Jediný rozdíl mezi námi a Západem je ten, že zatímco u nás jsou politici burani, kteří za vrchol pokroku považují auto (samozřejmě hlavně to svoje, na které jim přispíváme), v Evropě jsou myšlenkově poněkud dále.

+1/−1
5.1.2013 12:41

J42o34s58e69f 84K89o64p78e28c33k48y 9464502555

Samozrejme, ze veskere investice jsou investicemi statu. Urednim pricinenim bylo mysleno, ze zadny Brusel nerozhodl, ze ma vest VRT z Parize do Lyonu nebo z Bruselu do Londyna. Bylo to rozhodnuti pouze zainteresovanych statu na zaklade presnym ekonomickych analyz. Jediny rozdil je ze u nas jsou nastesti zodpovedni politici, kteri chapou, ze potreba VRT u nas je zatim pouze snem fanousku zeleznice a nikoliv ekonomickou nutnosti ;-)

+1/0
5.1.2013 13:04

R68a17d88e23k 24J49a60n25a62t62a 9225136384792

A u nás je snad princip rozhodování jiný? O trasování VRT jsou také dohody s okolními státy, analýzy existují, jak na bilaterální úrovni, tak na úrovni EU, je to stejné jako na Západě. Naši sousedé by rádi, abychom taky konečně něco dělali. Mají nás za burany.

Ten rozdíl není v principu, ale v lidech - politicích (a jejich voličích), jejich prioritách. Kolik % našich politiků nebo občanů vůbec kdy jelo vysokorychlostním vlakem, aby věděli, o čem je řeč? Nemají o tom páru. Vrchol luxusu je pro ně mít pořádnou káru a vytahovat se s ní (viz nejmenovaný nedávný ministr dopravy).

+1/−1
5.1.2013 16:00

J20o76s29e93f 63K85o87p33e28c38k50y 9664672675

kdyby u nas existoval realny zajem na stavbe VRT /at uz vzesly od nas nebo od sousednich statu/, tak uz u nas VRT davno stoji. ale zadne VRT u nas nejsou a ani se jejich vystavba realne neplanuje. A nemyslim, ze by to zpusobovalo jakekoliv zklamani v kteremkoliv okolni zemi ;-)

+2/−1
5.1.2013 16:06

R93a85d73e15k 38J21a42n65a90t85a 9585576384952

Co to je "reálný zájem", sakra? O stavbách rozhodují vždy politici, ne budoucí cestující ani žádný investor! A ti naši politici zájem nemají.

I o všech existujícíh stavbách na Západě rozhodli politici. Kde tam byl podle vás ten "reálný zájem"?

+1/−1
5.1.2013 16:11

J77o59s18e70f 70K24o42p45e24c27k22y 9154902115

realny zajem vydelku ;-)

+1/−1
5.1.2013 16:11

R49a93d37e49k 43J32a13n29a95t31a 9275796324812

A KDO ten zájem má podle vás mít?

Přínos infrastrukturních staveb je především celospolečenský. Tady ho mají vnímat politici. Jako volení zástupci té společnosti. Problém u nás je v jejich kvalitě. Jsou to v lepším případě nedoukové, v horším případě přimo zloději. Rozhodují podle své kapsy, nikoli dle odborných stanovisek.

0/−1
5.1.2013 16:15

J80o50s43e54f 25K26o18p85e91c35k49y 9554622135

Samozrejme, ze ten, kdo ten podnik financuje, tedy stat /staty/ prostrednictvim svych firem ;-) prinos staveb za stamiliardy musi byt hlavne ekonomicky a financni, jinak vam ji nikdo nepostavi ;-)

+1/0
5.1.2013 16:17

R83a33d21e11k 70J97a43n87a65t61a 9365216254552

Ten přínos je zkalkulován u nás i tam. Není samozřejmě 100% jisté, protože se z pricipu jedná o odhady na desítky let dopředu a pracuje se tudíž jen s odhady. Jde jen o to POLITICKÉ rozhodutí do toho jít.

0/0
5.1.2013 16:19

J77o37s29e36f 68K26o29p16e41c29k78y 9504542865

Ano, jde o politicke rozhodnuti, zda do tohoto ekonomickeho projektu jit nebo nejit. A takove rozhodnuti u nas ani v jinych statech nikdo neudelal a ani se k tomu nikdo nechysta, takze... ;-)

0/−1
5.1.2013 16:20

R90a52d26e32k 30J41a31n62a43t60a 9275956694642

Vždyť argumentujete kruhem! Obhajujete to, že rozhodutí nikdo neudělal, faktem, že ho nikdo neudělal?

+1/0
5.1.2013 16:23

J94o65s27e94f 88K48o68p72e28c18k36y 9824612395

ne, obhajuji to, ze toto rozhodnuti nikdo neudelal tim, ze ten plan je zatim ekonomicky nerealny ;-)

+1/0
5.1.2013 16:25

R46a30d58e54k 75J22a55n44a97t92a 9595976584172

Aha, takže vy zřejmě věříte, že naši politici se rozhodují podle objektivních analýz. Tím se celý ten váš zvláštní názor skoro vysvětluje. Zřemě patříte k těm cca 5% občanů, co jsou s politikou spokojeni.

0/−1
5.1.2013 16:30

J72o34s70e51f 31K39o67p71e55c59k42y 9284132385

Netvrdim, ze jsem s politiky spokojeny. Jen si mimo jine neumim vs oicasne dobe predstavit zadneho politika, ktery rekne: pojdme utratit desitky/stovky miliard korun z naseho chudeho rozpoctu, abysme mohli jezdit rychlym vlakem do Nemecka...  vy ano? ;-)

+1/0
5.1.2013 16:33

R22a78d12e71k 85J55a50n86a26t28a 9135206654452

Ne "do Německa", byla by to trať "směrem do Německa". Sloužila by samozřejmě také vnitrostátní dopravě. Stejně jako vnitrostátní dopravě slouží i ty dálnice.

Že VRT vlak musí mít zastávky po 100-200km je nesmysl. Stačí se podívat na trasy ICE v Německu. To říkam předem, protože očekávám, že tento oblíbený blud vytáhnete.

0/−1
5.1.2013 16:39

J58o54s69e28f 96K47o42p60e46c79k33y 9294212435

slouzila by i vnitrostatni preprave, ktera je tak slaba, ze nakladny projekt nezaplati... to same plati i o te mezinarodni. a tak stale dokola ;-)

+1/0
5.1.2013 16:40

J91i45r75k72a 50D68v88o57ř15á43k 4785550953168

Sloužila by z 80% vnitrostátní přepravě a značnou část přepravního proudu by si přitáhla z dálnic. (A všichni řidiči na D1 budou vděční...)

0/0
8.1.2013 9:32

J88o21s95e60f 21K70o33p22e97c95k47y 9794182115

Ano, 80% z nedostatecne vytizenosti. to by mohlo byt... ;-) VRT by jiste pritahlo dalsi cestujici z dalnice na drahu, ale vetsina by zustala na silnici neb jejich cilovou destinaci neni centrum Prahy/Brna/Ostravy ale prilehle destinace a tam uz by vlastni auto zustalo vyhodou...

0/0
8.1.2013 12:13

J45i20r35k20a 81D98v27o36ř69á96k 4755850883618

Zapomněl jste na ostatní města, která jsem tu vyjmenovával. Například na Jihlavu. Zrychlí se tím i Zlín - Brno - Jihlava - Budějice.

0/0
9.1.2013 15:17

J79i16r10k86a 31D89v22o67ř34á33k 4725630823438

Prozradím vám tajemství centra těch měst mají navazující vlakovou příměstskou dopravu a také MHD, takže cílem nemusí býz zdaleka jen centrum. Auto nemusí být výhodou zdaleka pro každého. Takže by vůbec nebylo divu, kdyby počet cestujících stoupl násobně a začal se blížit třeba i třetině nebo polovině toho, co teď jezdí po D1 v nejslabším místě Vysočiny.

0/0
9.1.2013 15:26

J39o62s24e58f 16K57o87p16e18c57k30y 9294102585

to samozrejme maji a ta uz znamena casovou ztratu oproti autu, takze je po vyhode VRT a investovane miliardy jsou v... ;-)

0/0
9.1.2013 15:31

J58i79r14k70a 46D90v18o82ř79á54k 4845370813368

Čili při jízdní době Praha - Brno o hodinu kratší než po D1 mám téměř hodinu na MHD v součtu na obou místech. A výhoda VRT je v ... ekonomické realitě.;-)

0/0
9.1.2013 19:55

J79o28s84e68f 29K21o19p69e76c40k41y 9274792565

Ano, a presna ta pulhodina v kazdem meste na cestu na okraj nebo mimo mesto, je proste malo. Vlakem musite prestoupit a cekat na spoje, autem si diktujete svoji cestu sam a casove jste na svem nebo jeste usporite. Takze krome fanousku zeleznice, pro vsechny ostatni plati, ze si vyberou radeji auto. Proste trasa Praha - Brno je prilis kratka a jezdilo by na ni prilis malo lidi nez, aby souboj s autem vyrazne vyhrala ;-)

0/0
9.1.2013 20:04

J51i16r26k29a 75D75v26o50ř92á18k 4975160573358

Jen připomínám, některé šinkansenové vlaky zastavují na té nejrychlejší trati dokonce každých 30 km. U nás to tak husté jistě nebude, ale pro ilustraci technických možností je to dobré.

0/0
8.1.2013 9:31

J32i77r86k72a 29D85v96o48ř60á51k 4685270403988

To není pravda, v leckterých okolních státech toto politické rozhodnutí už udělali. Proto se VRT jak jistě víte už dávno staví v Německu, Rakousku, Polsku, Bulharsku, Turecku, prostě asi 20 státech.

0/0
9.1.2013 15:21

J56o28s39e73f 87K17o13p38e43c44k72y 9384842325

nevim, ze by v nejakem state udelali politicke rozhodnuti, ze v CR bude VRT ;-)

0/0
9.1.2013 15:32

J92i62r89k42a 48D89v82o79ř91á80k 4755210393208

Tak vězte, že nová varianta evropské železniční sítě TEN-T včetně vysokorychlostních částí je dohodnutá za účasti ČR a těžko to nazývat jinak než politické rozhodnutí.;-) Když nevíte, není lepší se zeptat než úprně tvrdit co vás napadne?

0/0
9.1.2013 19:52

J16o69s10e45f 12K37o42p89e79c63k70y 9834962465

Spousta siti je "dohodnutych" a nektere uz velice dlouho. Podobne Evropa "dohaduje" i dostatecne propojeni energetickych siti aby se vyhla black outu a realne se temer nic nedeje. Mluvim o realne dohode na realnem ekonomickem projektu s realnymi cisly, ktery bere vse od Ado Z tedy presne trasovani, vykup pozemku, stavbu a provozovani, vcetne presneho nacasovani. Zadny takovy projekt neexistuje... Dukazem budiz i ta mapka, kterou tady fandove zeleznic predkladaji. Cim to asi bude, ze VRT se buduji od Rakouska az po Portugalsko a CR a temer cela vychodni Evropa nic... ;-)

0/0
9.1.2013 20:10

J54i93r19k38a 53D57v57o76ř71á75k 4465630873278

Z toho "celá východní Evropa nic" ale musíte vyjmout Polsko, Rusko, no a pak Bulharsko, evropskou část Turecka a to zpropadené Řecko - i když to není tak úplně východní Evropa.

0/0
10.1.2013 0:55

J18o33s14e87f 70K10o10p11e54c92k73y 9234482945

asi jste prehledl to slovo "temer" ;-) Rusko, Turecko a Polsko jsou samozrejme jina liga. Pocet obyvatel, rozloha zeme a slusny ekonomicky rust jsou jasnym predurcenim pro rozvoj VRT ;-)

0/0
10.1.2013 10:13

M25a44r47e38k 61Š38i32m44o13n 2144457928558

Já nechápu Vaší arhumentaci. Důkazem nízké poptávky po VRT v ČR je jejich nízká četnost a nízká poptávka je důvodem pro nestavění VRT. Tedy nízká četnost VRT je důvodem pro to, aby se žádné další nestavěly. Chápu to dobře?

Ano vnitrostátní poptávka je nízká, za smíku stojí snad je Praha - Brno a Praha - Ostava, ale smysl VRT je v tratích nad 500 km a v jejich sítích. Praha - Mnichov, Praha - Berlín, Praha - Vídeň, Praha - Ostrava -Krakov a Ostrava - Varšava a samozřejmě navázání na celou západní Evropu.

0/−1
5.1.2013 15:41

J28o51s91e22f 97K49o71p88e79c62k26y 9894322325

duvodem nuloveho vyskyt na uzemi CR je /zatim/ nizka poptavka po /nejen/ transitni doprave pres CR. Pokud tady sypete z rukavu trasy na ktere se VRT hodi /a ja s nimi souhlasim/ tak se podivejte do soucasnych jizdnich radu a vyhledejte pocet spoju denne a razeni vlaku a pak si odpovezte na otazku, zda byste pro tento pocet pasazeru chtel utracet stamiliardy za VRT...

+1/0
5.1.2013 16:03

R16a97d93e92k 16J29a95n47a48t40a 9425596524342

Z počtu současných pomalých vlaků nelze usuzovat o poptávce po vlaku rychlém. Jsou to ZCELA jiné věci.

Nová trať a rychlé spojení může zvednou poptávku klidně několikanásobně.

0/−1
5.1.2013 16:12

J61o14s61e94f 58K12o59p38e64c23k21y 9964572725

Z poctu soucasnych vlaku lze samozrejme presne odvodit budouci poptavku i se zapocitanym vysoce pravdepodobnym zvysenim zajmu ;-)

+2/0
5.1.2013 16:15

R92a38d48e44k 67J32a12n48a64t64a 9145596954752

Nikoliv. Pak byste nikdy nemohl postavit novou trať tam kde vlak zatím nejezdí vůbec. Když žádný vlak nejezdí, poptávka je podle vás asi nula.

Jenže se stačí podívat, kolik lidí letí letadlem, kolik jede po dálnici. A jak z letadel, tak z dálnic se na Západě přechází na VRT.

0/−2
5.1.2013 16:17

J27o40s17e46f 54K22o86p29e33c60k76y 9214352575

tam kde zadny vlak nejezdi se pocita samozrejme dle jinych forem dopravy a dle osob bydlidich podel zamyslene trati, tranzitnich atd. tam kde vlaky jezdi se samozrejme pocita i s dalsimi faktory, ale pocet soucasnych vlaku je jednoznacne zasadne vypovidajici cislo a to pro vase sny neni dostacujici ;-)

+1/0
5.1.2013 16:23

R35a11d64e66k 83J37a25n46a91t77a 9945476734652

Takže podle vás je poptávka po cestování z ČR na Západ tak nízká, že neobhájí existenci ani jedné pořádné trati? Zatímco z nějakého podívného důvody již tato poptávka "obhájila" existenci dvou dálnic (D5 a D8) a jednoho letiště (PRG T2)? Kam na takové objevy chodíte?

A rozhodnutí postavit dálnice na hranice s Německem bylo politické. Nikoliv komerční, investorem nebyl žádný soukromník.

+1/−1
5.1.2013 16:27

J38o44s63e51f 65K15o26p77e93c86k45y 9804602665

Postavit dalnici bylo jiste politicke rozhodnuti s ciste ekonomickym zajmem. Ekonomicky zasadni prinosy dalnice vam snad, jako jiste inteligentnimu cloveku, vysvetlovat nemusim. Ano, presne tak, poptavka po neivindualnim cestovani z CR a do CR a i pres CR proste zatim neni takova, aby obhajila naklady stovek miliard na stavbu VRT...

0/−1
5.1.2013 16:31

R79a23d43e12k 65J28a20n49a27t21a 9815106374522

Aha, takže dvě dálnice na Západ se vyplatí, zatímco ani jedna VRT (která je mírně levnější na výstavbu a přináší výrazně vyšší cestovní rychlost než dálnice) se nevyplatí? Proč si to myslíte?

A co myslíte "neivindualnim cestovanim". Vlak není individální cestování? Vlak je nějaký zájezd nebo co? Vlakem jezdí PŘEDEVŠÍM jednotlivci.

+2/−1
5.1.2013 16:36

J74o78s11e89f 70K30o24p17e81c81k34y 9894762735

Ano, protoze dalnici muze jezdit kdo chce, kdy chce, jak chce atd. take se tam muze prepravovat mensi zasilky zbozi atd. takze ekonomicky je rozhodne v nasem prostredi vyhodnejsi nez VRT. Neinvidualnim cestovanim myslim cestovani jinymi prostredky nez autem ;-)

+1/−1
5.1.2013 16:39

J43i84r52k50a 34D59v28o81ř38á76k 4365910643108

Jenže individuální přeprava a IAD - individuální automobilová doprava jsou dva naprosto odlišné pojmy.

0/0
8.1.2013 10:13







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.