Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vysokorychlostní vlaky v Česku se vrací do hry. Na plány jde 45 milionů

Stát po dlouhé době začne znovu dávat peníze na přípravu staveb vysokorychlostních železničních tratí. Do rozpočtu Správy železniční dopravní cesty dá 45 milionů korun. Kdy se u nás první takové tratě postaví, je však zatím nejasné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J71a90n 78J15e70l26í82n14e60k 8893135492976

A nebylo by lepší, domluvit koncept a úrovni několika států? Aby to mělo nějákej smysl taky. Trať do Benešova je sice hezká, ale já bych viděl výhodu těchto vlaků hlavně v mezi národní a dálkové dopravě.

0/0
28.1.2013 14:50

M24a93r15t47i81n 81M69u91r44c63i20n90a 5468586466855

Za 45 milionov budu studovat, ci po vysokorychlostnej trati bude mat kto jazdit, pricom dobre vedia, ze zadlzena statna zeleznicna spolocnost najblizsich 250 rokov urcite nebude mat na to, aby nakupila supravy typu TGV, alebo ICE.

Toto je podobny pokus o tunel, ako sirokorozchodna trat na Slovensku teda jej predlzenie z ukrajinskej hranice po rakusku hranicu.

Na urcite veci je statna kasa nema dno...

0/0
8.1.2013 9:13

J38i82r39k83a 37D57v36o11ř26á43k 4605470603228

To je směšné. Kdekdo ví, že 1) vysokorychlostní soupravu nebude kupovat žádný stát ale dopravci, a i v případě ČD nejde o žádnou předluženost a v době postavení VRT už zas všechny její dnešní leasingy doběhnou, 2) TGV je zastaralé, to už nikdo nechce, 3) vysokorychlostní soupravy nejsou nijak zvlášť drahé, např. AGV (nástupce TGV) se do Itálie prodalo za cenu cca 2,5 CityElefantů za kus - tedy podstatně levněji než české Pendolino.

0/0
8.1.2013 9:24

R18a71d62e74k 68J69a24n19a61t80a 9895866374372

Ano. Navíc je třeba říct, že i když jsou vysokorychlostní soupravy dražší, díky vyšší rychlosti mají vyšší denní kilometrický proběh. Takže se to vyrovná.

Navíc za vysokorychlostní jízdné jsou lidé ochotni zaplatit více, skoro tolik jako za letadlo, protože je to není o moc pomalejší.

Takže na Západě v praxi dochází k tomu, že zatímco pomalé regionální osobáky (dle vás levné) dotovány stále jsou, VRT provoz (dle vás něco "strašně drahého") dotován zpravidla vůbec není.

+1/0
8.1.2013 11:13

R68a24d34e66k 45J27a31n16a72t65a 9695666664142

Zatím je to spíš opačně. Státní železniční společnost VR vlaky má (7 jednotek 680 Pendolíno s vmax 230 km/h), ale jezdit vysokorychlostně není kde. Přitom podle plánů z počátků 90. let, kdy se Pendoína pořizovala, už zde měly trakové tratě dnes být (rekonstrukce koridory měla být hotová do roku 2000, pak už se měly stavět VRT). Ale stát ve stavění zaspal.

+1/0
8.1.2013 11:16

J31i47r31k32a 41D31v54o47ř38á70k 4885750713288

Já bych tady už rád nechal stranou už celkem passé diskuse jak velký má VRT ekonomický smysl, a zajímal by mě obsah toho článku.

Čili: Proč je najednou priorita úsek Praha - Lovosice místo Praha - Benešov? Do Lovosic bude pravda větší zrychlení, ale týká se to v nejbližší době tak dvou expresů za dvouhodinu (jeden do Německa a jeden lomený s rychlíkem do Podkrušnohoří), kdežto úsek na Benešov se týká ve dvouhodině dvou rychlíků + nějakého toho expresu na Linec. A po dokončení VRT do Brna (nebo aspoň etapy do Jihlavy) se tu čeká zásadní posun v ekonomice pro železnici celého státu, což u té severní tratě není až takové - to zní spíš jako podpora regionů (Ústecko, částečně Liberecko a Karlovarsko).

0/0
8.1.2013 9:03

J31i57r92k50a 30D98v42o11ř19á92k 4115420893128

Napadá mě sice doplnění douhodiny do Německa nějakou konkurenční dvouhodinou nebo čtyřhodinou jako konkurenci ČB, ale nevím nevím kolik cestujících přiláká pouhé zrychlení do Lovosic... Nebo že by někdo uvažoval po vzoru krušnohorů o dočasném zavedení přímých lomených expresů do Liberce?

0/0
8.1.2013 9:38

J97o95s14e12f 13K20o87p23e59c67k54y 9154812305

Mily pane Cihaku, jste dalsim z rady mistnich diskuteru, kteri evidentne neziji v ekonomicke realite. To, ze CR ma ambici byt zeleznicni krizovatkou Evropy, je bezpochyby pravda. Neznamena to ovsem ani zdaleka, ze ji nekdy realne musi byt a uz vubec ne, ze ji ma byt ted. K propojeni VRT do ruznych statu Evropy probiha bez jakehokoliv uredniho pricineni uz dlouho a to v zapadni Evrope. Tedy tam, kde provazanost ekonomik/lidi, sluzeb atd/ dosahla jiz takoveho stupne, ze je po techto tratich vysoka poptavka. U nas zadna takova poptavka zatim neni a plne postaci system koridoru, ktery se buduje a mel by se bezpochyby budovat rychleji a do vice mest v CR. Cas na VRT mozna prijde i u nas, ale pouze v pripade, kdy i nase navazanost na zapadni Evropu, stejne jako na vychodni, bude tak silna, ze se provoz techto vysoce ekonomicky narocnych trati/souprav vyplati... Zatim tomu tak neni a dukazem budiz pocet km VRT v nasi zemi... ;-)

+2/−1
5.1.2013 10:59

T85o62m76á68š 55M12o83r25a72v29č45í67k 3707296383375

Tak na to jsem zvědavý, kdy se tak stane. ČR je i 23 let po revoluci dopravním ostrovem a zřejmě jím zůstane ještě mnoho desítek let. Z "praktického" hlediska snad ani není nutné stavit dálnice směrem k hranicím (stačí se podívat na intenzity dopravy). Světlou výjímkou je jen D1 a D5 na ostatní stačí hezká jednička

+2/0
5.1.2013 12:24

R30a98d41e52k 49J41a65n85a72t60a 9395186964352

Jak jste proboha přišel na to, že k propojení VRT mezi evropskými staáty dochází "bez úředního přičinění". Všechny investice do železnic v posledních desítkách let jsou v Evropě veřejné investice, tedy rozhodnutí politiků. Soukromý sektor figuruje maximálně jako partner při financování. I soukromých dopravců je velice málo. Většina VRT dopravců jsou dceřiné společnosti státních firem.

Jediný rozdíl mezi námi a Západem je ten, že zatímco u nás jsou politici burani, kteří za vrchol pokroku považují auto (samozřejmě hlavně to svoje, na které jim přispíváme), v Evropě jsou myšlenkově poněkud dále.

+1/−1
5.1.2013 12:41

J94o25s27e21f 25K55o26p41e85c87k28y 9824332845

Samozrejme, ze veskere investice jsou investicemi statu. Urednim pricinenim bylo mysleno, ze zadny Brusel nerozhodl, ze ma vest VRT z Parize do Lyonu nebo z Bruselu do Londyna. Bylo to rozhodnuti pouze zainteresovanych statu na zaklade presnym ekonomickych analyz. Jediny rozdil je ze u nas jsou nastesti zodpovedni politici, kteri chapou, ze potreba VRT u nas je zatim pouze snem fanousku zeleznice a nikoliv ekonomickou nutnosti ;-)

+1/0
5.1.2013 13:04

R66a44d48e68k 84J32a46n55a73t39a 9805536954892

A u nás je snad princip rozhodování jiný? O trasování VRT jsou také dohody s okolními státy, analýzy existují, jak na bilaterální úrovni, tak na úrovni EU, je to stejné jako na Západě. Naši sousedé by rádi, abychom taky konečně něco dělali. Mají nás za burany.

Ten rozdíl není v principu, ale v lidech - politicích (a jejich voličích), jejich prioritách. Kolik % našich politiků nebo občanů vůbec kdy jelo vysokorychlostním vlakem, aby věděli, o čem je řeč? Nemají o tom páru. Vrchol luxusu je pro ně mít pořádnou káru a vytahovat se s ní (viz nejmenovaný nedávný ministr dopravy).

+1/−1
5.1.2013 16:00

J94o94s71e75f 27K46o34p29e50c59k14y 9814212875

kdyby u nas existoval realny zajem na stavbe VRT /at uz vzesly od nas nebo od sousednich statu/, tak uz u nas VRT davno stoji. ale zadne VRT u nas nejsou a ani se jejich vystavba realne neplanuje. A nemyslim, ze by to zpusobovalo jakekoliv zklamani v kteremkoliv okolni zemi ;-)

+2/−1
5.1.2013 16:06

R22a52d33e65k 18J80a29n37a21t70a 9325746884482

Co to je "reálný zájem", sakra? O stavbách rozhodují vždy politici, ne budoucí cestující ani žádný investor! A ti naši politici zájem nemají.

I o všech existujícíh stavbách na Západě rozhodli politici. Kde tam byl podle vás ten "reálný zájem"?

+1/−1
5.1.2013 16:11

J51o86s39e70f 59K35o45p90e25c52k65y 9854602475

realny zajem vydelku ;-)

+1/−1
5.1.2013 16:11

R93a88d64e12k 21J57a43n30a15t24a 9445256704662

A KDO ten zájem má podle vás mít?

Přínos infrastrukturních staveb je především celospolečenský. Tady ho mají vnímat politici. Jako volení zástupci té společnosti. Problém u nás je v jejich kvalitě. Jsou to v lepším případě nedoukové, v horším případě přimo zloději. Rozhodují podle své kapsy, nikoli dle odborných stanovisek.

0/−1
5.1.2013 16:15

J82o11s52e52f 57K84o77p62e29c42k32y 9854522305

Samozrejme, ze ten, kdo ten podnik financuje, tedy stat /staty/ prostrednictvim svych firem ;-) prinos staveb za stamiliardy musi byt hlavne ekonomicky a financni, jinak vam ji nikdo nepostavi ;-)

+1/0
5.1.2013 16:17

R37a80d10e32k 30J81a43n32a16t30a 9625406154312

Ten přínos je zkalkulován u nás i tam. Není samozřejmě 100% jisté, protože se z pricipu jedná o odhady na desítky let dopředu a pracuje se tudíž jen s odhady. Jde jen o to POLITICKÉ rozhodutí do toho jít.

0/0
5.1.2013 16:19

J81o25s36e44f 63K77o18p24e98c22k38y 9744692415

Ano, jde o politicke rozhodnuti, zda do tohoto ekonomickeho projektu jit nebo nejit. A takove rozhodnuti u nas ani v jinych statech nikdo neudelal a ani se k tomu nikdo nechysta, takze... ;-)

0/−1
5.1.2013 16:20

R69a31d79e35k 15J22a92n33a24t22a 9935886334592

Vždyť argumentujete kruhem! Obhajujete to, že rozhodutí nikdo neudělal, faktem, že ho nikdo neudělal?

+1/0
5.1.2013 16:23

J93o32s88e26f 79K55o80p14e16c87k31y 9734222225

ne, obhajuji to, ze toto rozhodnuti nikdo neudelal tim, ze ten plan je zatim ekonomicky nerealny ;-)

+1/0
5.1.2013 16:25

R81a86d92e54k 22J11a62n83a49t37a 9355916374572

Aha, takže vy zřejmě věříte, že naši politici se rozhodují podle objektivních analýz. Tím se celý ten váš zvláštní názor skoro vysvětluje. Zřemě patříte k těm cca 5% občanů, co jsou s politikou spokojeni.

0/−1
5.1.2013 16:30

J10o23s49e73f 54K57o29p76e33c22k94y 9234592645

Netvrdim, ze jsem s politiky spokojeny. Jen si mimo jine neumim vs oicasne dobe predstavit zadneho politika, ktery rekne: pojdme utratit desitky/stovky miliard korun z naseho chudeho rozpoctu, abysme mohli jezdit rychlym vlakem do Nemecka...  vy ano? ;-)

+1/0
5.1.2013 16:33

R25a91d13e41k 10J79a51n36a29t48a 9765316964192

Ne "do Německa", byla by to trať "směrem do Německa". Sloužila by samozřejmě také vnitrostátní dopravě. Stejně jako vnitrostátní dopravě slouží i ty dálnice.

Že VRT vlak musí mít zastávky po 100-200km je nesmysl. Stačí se podívat na trasy ICE v Německu. To říkam předem, protože očekávám, že tento oblíbený blud vytáhnete.

0/−1
5.1.2013 16:39

J81o61s90e86f 27K33o13p91e47c57k29y 9634912145

slouzila by i vnitrostatni preprave, ktera je tak slaba, ze nakladny projekt nezaplati... to same plati i o te mezinarodni. a tak stale dokola ;-)

+1/0
5.1.2013 16:40

J63i80r59k97a 51D96v68o57ř33á92k 4905570153738

Sloužila by z 80% vnitrostátní přepravě a značnou část přepravního proudu by si přitáhla z dálnic. (A všichni řidiči na D1 budou vděční...)

0/0
8.1.2013 9:32

J93o10s95e32f 60K20o94p70e30c17k94y 9364612335

Ano, 80% z nedostatecne vytizenosti. to by mohlo byt... ;-) VRT by jiste pritahlo dalsi cestujici z dalnice na drahu, ale vetsina by zustala na silnici neb jejich cilovou destinaci neni centrum Prahy/Brna/Ostravy ale prilehle destinace a tam uz by vlastni auto zustalo vyhodou...

0/0
8.1.2013 12:13

J53i55r22k45a 86D47v71o48ř88á77k 4795980503348

Zapomněl jste na ostatní města, která jsem tu vyjmenovával. Například na Jihlavu. Zrychlí se tím i Zlín - Brno - Jihlava - Budějice.

0/0
9.1.2013 15:17

J38i96r94k69a 27D38v96o47ř60á95k 4135810193918

Prozradím vám tajemství centra těch měst mají navazující vlakovou příměstskou dopravu a také MHD, takže cílem nemusí býz zdaleka jen centrum. Auto nemusí být výhodou zdaleka pro každého. Takže by vůbec nebylo divu, kdyby počet cestujících stoupl násobně a začal se blížit třeba i třetině nebo polovině toho, co teď jezdí po D1 v nejslabším místě Vysočiny.

0/0
9.1.2013 15:26

J59o51s13e24f 45K44o14p76e80c54k70y 9674112555

to samozrejme maji a ta uz znamena casovou ztratu oproti autu, takze je po vyhode VRT a investovane miliardy jsou v... ;-)

0/0
9.1.2013 15:31

J20i28r51k60a 68D70v42o33ř22á34k 4195320353158

Čili při jízdní době Praha - Brno o hodinu kratší než po D1 mám téměř hodinu na MHD v součtu na obou místech. A výhoda VRT je v ... ekonomické realitě.;-)

0/0
9.1.2013 19:55

J93o25s42e14f 37K79o87p47e73c65k63y 9154292605

Ano, a presna ta pulhodina v kazdem meste na cestu na okraj nebo mimo mesto, je proste malo. Vlakem musite prestoupit a cekat na spoje, autem si diktujete svoji cestu sam a casove jste na svem nebo jeste usporite. Takze krome fanousku zeleznice, pro vsechny ostatni plati, ze si vyberou radeji auto. Proste trasa Praha - Brno je prilis kratka a jezdilo by na ni prilis malo lidi nez, aby souboj s autem vyrazne vyhrala ;-)

0/0
9.1.2013 20:04

J25i49r98k59a 36D50v36o42ř54á51k 4235480583368

Jen připomínám, některé šinkansenové vlaky zastavují na té nejrychlejší trati dokonce každých 30 km. U nás to tak husté jistě nebude, ale pro ilustraci technických možností je to dobré.

0/0
8.1.2013 9:31

J39i77r15k22a 18D97v81o65ř21á65k 4395310663728

To není pravda, v leckterých okolních státech toto politické rozhodnutí už udělali. Proto se VRT jak jistě víte už dávno staví v Německu, Rakousku, Polsku, Bulharsku, Turecku, prostě asi 20 státech.

0/0
9.1.2013 15:21

J53o85s96e62f 50K81o17p71e35c58k95y 9844782615

nevim, ze by v nejakem state udelali politicke rozhodnuti, ze v CR bude VRT ;-)

0/0
9.1.2013 15:32

J70i90r89k88a 30D61v18o95ř59á51k 4965310773598

Tak vězte, že nová varianta evropské železniční sítě TEN-T včetně vysokorychlostních částí je dohodnutá za účasti ČR a těžko to nazývat jinak než politické rozhodnutí.;-) Když nevíte, není lepší se zeptat než úprně tvrdit co vás napadne?

0/0
9.1.2013 19:52

J37o42s29e14f 82K63o88p67e53c59k97y 9754282665

Spousta siti je "dohodnutych" a nektere uz velice dlouho. Podobne Evropa "dohaduje" i dostatecne propojeni energetickych siti aby se vyhla black outu a realne se temer nic nedeje. Mluvim o realne dohode na realnem ekonomickem projektu s realnymi cisly, ktery bere vse od Ado Z tedy presne trasovani, vykup pozemku, stavbu a provozovani, vcetne presneho nacasovani. Zadny takovy projekt neexistuje... Dukazem budiz i ta mapka, kterou tady fandove zeleznic predkladaji. Cim to asi bude, ze VRT se buduji od Rakouska az po Portugalsko a CR a temer cela vychodni Evropa nic... ;-)

0/0
9.1.2013 20:10

J52i55r25k33a 28D30v94o30ř74á50k 4115150633568

Z toho "celá východní Evropa nic" ale musíte vyjmout Polsko, Rusko, no a pak Bulharsko, evropskou část Turecka a to zpropadené Řecko - i když to není tak úplně východní Evropa.

0/0
10.1.2013 0:55

J35o55s65e29f 14K57o43p92e39c90k11y 9254722125

asi jste prehledl to slovo "temer" ;-) Rusko, Turecko a Polsko jsou samozrejme jina liga. Pocet obyvatel, rozloha zeme a slusny ekonomicky rust jsou jasnym predurcenim pro rozvoj VRT ;-)

0/0
10.1.2013 10:13

M47a40r90e53k 42Š50i52m14o35n 2724127568638

Já nechápu Vaší arhumentaci. Důkazem nízké poptávky po VRT v ČR je jejich nízká četnost a nízká poptávka je důvodem pro nestavění VRT. Tedy nízká četnost VRT je důvodem pro to, aby se žádné další nestavěly. Chápu to dobře?

Ano vnitrostátní poptávka je nízká, za smíku stojí snad je Praha - Brno a Praha - Ostava, ale smysl VRT je v tratích nad 500 km a v jejich sítích. Praha - Mnichov, Praha - Berlín, Praha - Vídeň, Praha - Ostrava -Krakov a Ostrava - Varšava a samozřejmě navázání na celou západní Evropu.

0/−1
5.1.2013 15:41

J17o66s78e13f 77K10o41p41e97c93k78y 9714702335

duvodem nuloveho vyskyt na uzemi CR je /zatim/ nizka poptavka po /nejen/ transitni doprave pres CR. Pokud tady sypete z rukavu trasy na ktere se VRT hodi /a ja s nimi souhlasim/ tak se podivejte do soucasnych jizdnich radu a vyhledejte pocet spoju denne a razeni vlaku a pak si odpovezte na otazku, zda byste pro tento pocet pasazeru chtel utracet stamiliardy za VRT...

+1/0
5.1.2013 16:03

R58a26d34e32k 13J57a91n82a44t58a 9565716224142

Z počtu současných pomalých vlaků nelze usuzovat o poptávce po vlaku rychlém. Jsou to ZCELA jiné věci.

Nová trať a rychlé spojení může zvednou poptávku klidně několikanásobně.

0/−1
5.1.2013 16:12

J31o29s92e26f 56K92o35p35e59c87k32y 9254402695

Z poctu soucasnych vlaku lze samozrejme presne odvodit budouci poptavku i se zapocitanym vysoce pravdepodobnym zvysenim zajmu ;-)

+2/0
5.1.2013 16:15

R48a45d22e81k 71J26a93n86a11t50a 9975986714342

Nikoliv. Pak byste nikdy nemohl postavit novou trať tam kde vlak zatím nejezdí vůbec. Když žádný vlak nejezdí, poptávka je podle vás asi nula.

Jenže se stačí podívat, kolik lidí letí letadlem, kolik jede po dálnici. A jak z letadel, tak z dálnic se na Západě přechází na VRT.

0/−2
5.1.2013 16:17

J32o29s55e15f 86K37o20p78e11c61k24y 9774972335

tam kde zadny vlak nejezdi se pocita samozrejme dle jinych forem dopravy a dle osob bydlidich podel zamyslene trati, tranzitnich atd. tam kde vlaky jezdi se samozrejme pocita i s dalsimi faktory, ale pocet soucasnych vlaku je jednoznacne zasadne vypovidajici cislo a to pro vase sny neni dostacujici ;-)

+1/0
5.1.2013 16:23

R65a46d98e87k 26J31a43n97a46t74a 9105946194432

Takže podle vás je poptávka po cestování z ČR na Západ tak nízká, že neobhájí existenci ani jedné pořádné trati? Zatímco z nějakého podívného důvody již tato poptávka "obhájila" existenci dvou dálnic (D5 a D8) a jednoho letiště (PRG T2)? Kam na takové objevy chodíte?

A rozhodnutí postavit dálnice na hranice s Německem bylo politické. Nikoliv komerční, investorem nebyl žádný soukromník.

+1/−1
5.1.2013 16:27

J28o51s28e57f 30K10o13p40e41c27k37y 9134592695

Postavit dalnici bylo jiste politicke rozhodnuti s ciste ekonomickym zajmem. Ekonomicky zasadni prinosy dalnice vam snad, jako jiste inteligentnimu cloveku, vysvetlovat nemusim. Ano, presne tak, poptavka po neivindualnim cestovani z CR a do CR a i pres CR proste zatim neni takova, aby obhajila naklady stovek miliard na stavbu VRT...

0/−1
5.1.2013 16:31

R44a60d67e92k 28J69a31n63a50t19a 9825496894332

Aha, takže dvě dálnice na Západ se vyplatí, zatímco ani jedna VRT (která je mírně levnější na výstavbu a přináší výrazně vyšší cestovní rychlost než dálnice) se nevyplatí? Proč si to myslíte?

A co myslíte "neivindualnim cestovanim". Vlak není individální cestování? Vlak je nějaký zájezd nebo co? Vlakem jezdí PŘEDEVŠÍM jednotlivci.

+2/−1
5.1.2013 16:36

J81o80s14e90f 27K75o59p58e42c65k56y 9964292355

Ano, protoze dalnici muze jezdit kdo chce, kdy chce, jak chce atd. take se tam muze prepravovat mensi zasilky zbozi atd. takze ekonomicky je rozhodne v nasem prostredi vyhodnejsi nez VRT. Neinvidualnim cestovanim myslim cestovani jinymi prostredky nez autem ;-)

+1/−1
5.1.2013 16:39

J14i80r60k22a 70D73v63o85ř17á17k 4765480223638

Jenže individuální přeprava a IAD - individuální automobilová doprava jsou dva naprosto odlišné pojmy.

0/0
8.1.2013 10:13







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.