Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vysokorychlostní vlaky v Česku se vrací do hry. Na plány jde 45 milionů

Stát po dlouhé době začne znovu dávat peníze na přípravu staveb vysokorychlostních železničních tratí. Do rozpočtu Správy železniční dopravní cesty dá 45 milionů korun. Kdy se u nás první takové tratě postaví, je však zatím nejasné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J95a18n 12J66e23l21í44n78e21k 8433865372616

A nebylo by lepší, domluvit koncept a úrovni několika států? Aby to mělo nějákej smysl taky. Trať do Benešova je sice hezká, ale já bych viděl výhodu těchto vlaků hlavně v mezi národní a dálkové dopravě.

0/0
28.1.2013 14:50

M42a53r47t11i74n 47M65u60r76c97i58n72a 5568546326625

Za 45 milionov budu studovat, ci po vysokorychlostnej trati bude mat kto jazdit, pricom dobre vedia, ze zadlzena statna zeleznicna spolocnost najblizsich 250 rokov urcite nebude mat na to, aby nakupila supravy typu TGV, alebo ICE.

Toto je podobny pokus o tunel, ako sirokorozchodna trat na Slovensku teda jej predlzenie z ukrajinskej hranice po rakusku hranicu.

Na urcite veci je statna kasa nema dno...

0/0
8.1.2013 9:13

J40i75r54k65a 57D60v17o93ř77á54k 4945500413388

To je směšné. Kdekdo ví, že 1) vysokorychlostní soupravu nebude kupovat žádný stát ale dopravci, a i v případě ČD nejde o žádnou předluženost a v době postavení VRT už zas všechny její dnešní leasingy doběhnou, 2) TGV je zastaralé, to už nikdo nechce, 3) vysokorychlostní soupravy nejsou nijak zvlášť drahé, např. AGV (nástupce TGV) se do Itálie prodalo za cenu cca 2,5 CityElefantů za kus - tedy podstatně levněji než české Pendolino.

0/0
8.1.2013 9:24

R94a14d16e58k 89J83a64n59a23t34a 9385616394572

Ano. Navíc je třeba říct, že i když jsou vysokorychlostní soupravy dražší, díky vyšší rychlosti mají vyšší denní kilometrický proběh. Takže se to vyrovná.

Navíc za vysokorychlostní jízdné jsou lidé ochotni zaplatit více, skoro tolik jako za letadlo, protože je to není o moc pomalejší.

Takže na Západě v praxi dochází k tomu, že zatímco pomalé regionální osobáky (dle vás levné) dotovány stále jsou, VRT provoz (dle vás něco "strašně drahého") dotován zpravidla vůbec není.

+1/0
8.1.2013 11:13

R34a67d63e48k 87J34a88n80a56t60a 9165766954862

Zatím je to spíš opačně. Státní železniční společnost VR vlaky má (7 jednotek 680 Pendolíno s vmax 230 km/h), ale jezdit vysokorychlostně není kde. Přitom podle plánů z počátků 90. let, kdy se Pendoína pořizovala, už zde měly trakové tratě dnes být (rekonstrukce koridory měla být hotová do roku 2000, pak už se měly stavět VRT). Ale stát ve stavění zaspal.

+1/0
8.1.2013 11:16

J93i79r69k20a 65D36v66o30ř76á51k 4485720713558

Já bych tady už rád nechal stranou už celkem passé diskuse jak velký má VRT ekonomický smysl, a zajímal by mě obsah toho článku.

Čili: Proč je najednou priorita úsek Praha - Lovosice místo Praha - Benešov? Do Lovosic bude pravda větší zrychlení, ale týká se to v nejbližší době tak dvou expresů za dvouhodinu (jeden do Německa a jeden lomený s rychlíkem do Podkrušnohoří), kdežto úsek na Benešov se týká ve dvouhodině dvou rychlíků + nějakého toho expresu na Linec. A po dokončení VRT do Brna (nebo aspoň etapy do Jihlavy) se tu čeká zásadní posun v ekonomice pro železnici celého státu, což u té severní tratě není až takové - to zní spíš jako podpora regionů (Ústecko, částečně Liberecko a Karlovarsko).

0/0
8.1.2013 9:03

J20i94r52k32a 31D54v64o29ř30á36k 4855920493708

Napadá mě sice doplnění douhodiny do Německa nějakou konkurenční dvouhodinou nebo čtyřhodinou jako konkurenci ČB, ale nevím nevím kolik cestujících přiláká pouhé zrychlení do Lovosic... Nebo že by někdo uvažoval po vzoru krušnohorů o dočasném zavedení přímých lomených expresů do Liberce?

0/0
8.1.2013 9:38

J25o35s12e39f 77K87o63p36e40c57k90y 9284912975

Mily pane Cihaku, jste dalsim z rady mistnich diskuteru, kteri evidentne neziji v ekonomicke realite. To, ze CR ma ambici byt zeleznicni krizovatkou Evropy, je bezpochyby pravda. Neznamena to ovsem ani zdaleka, ze ji nekdy realne musi byt a uz vubec ne, ze ji ma byt ted. K propojeni VRT do ruznych statu Evropy probiha bez jakehokoliv uredniho pricineni uz dlouho a to v zapadni Evrope. Tedy tam, kde provazanost ekonomik/lidi, sluzeb atd/ dosahla jiz takoveho stupne, ze je po techto tratich vysoka poptavka. U nas zadna takova poptavka zatim neni a plne postaci system koridoru, ktery se buduje a mel by se bezpochyby budovat rychleji a do vice mest v CR. Cas na VRT mozna prijde i u nas, ale pouze v pripade, kdy i nase navazanost na zapadni Evropu, stejne jako na vychodni, bude tak silna, ze se provoz techto vysoce ekonomicky narocnych trati/souprav vyplati... Zatim tomu tak neni a dukazem budiz pocet km VRT v nasi zemi... ;-)

+2/−1
5.1.2013 10:59

T11o43m70á46š 84M25o18r10a49v21č33í73k 3647486253495

Tak na to jsem zvědavý, kdy se tak stane. ČR je i 23 let po revoluci dopravním ostrovem a zřejmě jím zůstane ještě mnoho desítek let. Z "praktického" hlediska snad ani není nutné stavit dálnice směrem k hranicím (stačí se podívat na intenzity dopravy). Světlou výjímkou je jen D1 a D5 na ostatní stačí hezká jednička

+2/0
5.1.2013 12:24

R89a38d49e73k 80J16a35n23a69t42a 9775326404262

Jak jste proboha přišel na to, že k propojení VRT mezi evropskými staáty dochází "bez úředního přičinění". Všechny investice do železnic v posledních desítkách let jsou v Evropě veřejné investice, tedy rozhodnutí politiků. Soukromý sektor figuruje maximálně jako partner při financování. I soukromých dopravců je velice málo. Většina VRT dopravců jsou dceřiné společnosti státních firem.

Jediný rozdíl mezi námi a Západem je ten, že zatímco u nás jsou politici burani, kteří za vrchol pokroku považují auto (samozřejmě hlavně to svoje, na které jim přispíváme), v Evropě jsou myšlenkově poněkud dále.

+1/−1
5.1.2013 12:41

J90o73s62e45f 37K31o35p52e31c13k84y 9984262115

Samozrejme, ze veskere investice jsou investicemi statu. Urednim pricinenim bylo mysleno, ze zadny Brusel nerozhodl, ze ma vest VRT z Parize do Lyonu nebo z Bruselu do Londyna. Bylo to rozhodnuti pouze zainteresovanych statu na zaklade presnym ekonomickych analyz. Jediny rozdil je ze u nas jsou nastesti zodpovedni politici, kteri chapou, ze potreba VRT u nas je zatim pouze snem fanousku zeleznice a nikoliv ekonomickou nutnosti ;-)

+1/0
5.1.2013 13:04

R88a66d63e89k 71J90a41n51a38t62a 9575376624632

A u nás je snad princip rozhodování jiný? O trasování VRT jsou také dohody s okolními státy, analýzy existují, jak na bilaterální úrovni, tak na úrovni EU, je to stejné jako na Západě. Naši sousedé by rádi, abychom taky konečně něco dělali. Mají nás za burany.

Ten rozdíl není v principu, ale v lidech - politicích (a jejich voličích), jejich prioritách. Kolik % našich politiků nebo občanů vůbec kdy jelo vysokorychlostním vlakem, aby věděli, o čem je řeč? Nemají o tom páru. Vrchol luxusu je pro ně mít pořádnou káru a vytahovat se s ní (viz nejmenovaný nedávný ministr dopravy).

+1/−1
5.1.2013 16:00

J20o71s55e75f 32K26o79p17e81c89k85y 9794212675

kdyby u nas existoval realny zajem na stavbe VRT /at uz vzesly od nas nebo od sousednich statu/, tak uz u nas VRT davno stoji. ale zadne VRT u nas nejsou a ani se jejich vystavba realne neplanuje. A nemyslim, ze by to zpusobovalo jakekoliv zklamani v kteremkoliv okolni zemi ;-)

+2/−1
5.1.2013 16:06

R13a96d51e76k 31J35a96n68a52t21a 9675506544102

Co to je "reálný zájem", sakra? O stavbách rozhodují vždy politici, ne budoucí cestující ani žádný investor! A ti naši politici zájem nemají.

I o všech existujícíh stavbách na Západě rozhodli politici. Kde tam byl podle vás ten "reálný zájem"?

+1/−1
5.1.2013 16:11

J41o21s17e73f 73K96o89p67e91c22k53y 9494772715

realny zajem vydelku ;-)

+1/−1
5.1.2013 16:11

R85a56d17e80k 15J61a39n69a59t60a 9855846414832

A KDO ten zájem má podle vás mít?

Přínos infrastrukturních staveb je především celospolečenský. Tady ho mají vnímat politici. Jako volení zástupci té společnosti. Problém u nás je v jejich kvalitě. Jsou to v lepším případě nedoukové, v horším případě přimo zloději. Rozhodují podle své kapsy, nikoli dle odborných stanovisek.

0/−1
5.1.2013 16:15

J74o86s33e21f 58K38o62p81e57c73k71y 9464932155

Samozrejme, ze ten, kdo ten podnik financuje, tedy stat /staty/ prostrednictvim svych firem ;-) prinos staveb za stamiliardy musi byt hlavne ekonomicky a financni, jinak vam ji nikdo nepostavi ;-)

+1/0
5.1.2013 16:17

R17a82d84e19k 81J56a89n79a34t21a 9435726934792

Ten přínos je zkalkulován u nás i tam. Není samozřejmě 100% jisté, protože se z pricipu jedná o odhady na desítky let dopředu a pracuje se tudíž jen s odhady. Jde jen o to POLITICKÉ rozhodutí do toho jít.

0/0
5.1.2013 16:19

J81o47s24e22f 21K14o36p17e46c66k26y 9664232575

Ano, jde o politicke rozhodnuti, zda do tohoto ekonomickeho projektu jit nebo nejit. A takove rozhodnuti u nas ani v jinych statech nikdo neudelal a ani se k tomu nikdo nechysta, takze... ;-)

0/−1
5.1.2013 16:20

R92a35d32e40k 89J91a74n54a53t12a 9105326124282

Vždyť argumentujete kruhem! Obhajujete to, že rozhodutí nikdo neudělal, faktem, že ho nikdo neudělal?

+1/0
5.1.2013 16:23

J95o52s85e46f 94K88o86p77e91c34k32y 9814932125

ne, obhajuji to, ze toto rozhodnuti nikdo neudelal tim, ze ten plan je zatim ekonomicky nerealny ;-)

+1/0
5.1.2013 16:25

R56a76d71e24k 39J32a65n76a28t17a 9495626894882

Aha, takže vy zřejmě věříte, že naši politici se rozhodují podle objektivních analýz. Tím se celý ten váš zvláštní názor skoro vysvětluje. Zřemě patříte k těm cca 5% občanů, co jsou s politikou spokojeni.

0/−1
5.1.2013 16:30

J71o69s67e18f 14K14o15p28e69c73k79y 9764612145

Netvrdim, ze jsem s politiky spokojeny. Jen si mimo jine neumim vs oicasne dobe predstavit zadneho politika, ktery rekne: pojdme utratit desitky/stovky miliard korun z naseho chudeho rozpoctu, abysme mohli jezdit rychlym vlakem do Nemecka...  vy ano? ;-)

+1/0
5.1.2013 16:33

R48a54d48e64k 68J92a59n51a54t32a 9595866874732

Ne "do Německa", byla by to trať "směrem do Německa". Sloužila by samozřejmě také vnitrostátní dopravě. Stejně jako vnitrostátní dopravě slouží i ty dálnice.

Že VRT vlak musí mít zastávky po 100-200km je nesmysl. Stačí se podívat na trasy ICE v Německu. To říkam předem, protože očekávám, že tento oblíbený blud vytáhnete.

0/−1
5.1.2013 16:39

J85o19s28e86f 48K33o87p12e61c62k23y 9854972525

slouzila by i vnitrostatni preprave, ktera je tak slaba, ze nakladny projekt nezaplati... to same plati i o te mezinarodni. a tak stale dokola ;-)

+1/0
5.1.2013 16:40

J70i52r54k65a 51D88v24o23ř68á94k 4245340303788

Sloužila by z 80% vnitrostátní přepravě a značnou část přepravního proudu by si přitáhla z dálnic. (A všichni řidiči na D1 budou vděční...)

0/0
8.1.2013 9:32

J19o26s62e80f 53K28o40p95e86c70k58y 9734642245

Ano, 80% z nedostatecne vytizenosti. to by mohlo byt... ;-) VRT by jiste pritahlo dalsi cestujici z dalnice na drahu, ale vetsina by zustala na silnici neb jejich cilovou destinaci neni centrum Prahy/Brna/Ostravy ale prilehle destinace a tam uz by vlastni auto zustalo vyhodou...

0/0
8.1.2013 12:13

J66i46r13k16a 79D73v53o12ř61á16k 4425310313968

Zapomněl jste na ostatní města, která jsem tu vyjmenovával. Například na Jihlavu. Zrychlí se tím i Zlín - Brno - Jihlava - Budějice.

0/0
9.1.2013 15:17

J93i14r28k53a 19D63v81o82ř52á95k 4325260983528

Prozradím vám tajemství centra těch měst mají navazující vlakovou příměstskou dopravu a také MHD, takže cílem nemusí býz zdaleka jen centrum. Auto nemusí být výhodou zdaleka pro každého. Takže by vůbec nebylo divu, kdyby počet cestujících stoupl násobně a začal se blížit třeba i třetině nebo polovině toho, co teď jezdí po D1 v nejslabším místě Vysočiny.

0/0
9.1.2013 15:26

J22o57s78e79f 39K50o58p53e38c77k30y 9244972455

to samozrejme maji a ta uz znamena casovou ztratu oproti autu, takze je po vyhode VRT a investovane miliardy jsou v... ;-)

0/0
9.1.2013 15:31

J72i60r29k46a 84D18v74o88ř76á54k 4545210153128

Čili při jízdní době Praha - Brno o hodinu kratší než po D1 mám téměř hodinu na MHD v součtu na obou místech. A výhoda VRT je v ... ekonomické realitě.;-)

0/0
9.1.2013 19:55

J64o29s62e82f 50K36o13p18e92c83k52y 9504672535

Ano, a presna ta pulhodina v kazdem meste na cestu na okraj nebo mimo mesto, je proste malo. Vlakem musite prestoupit a cekat na spoje, autem si diktujete svoji cestu sam a casove jste na svem nebo jeste usporite. Takze krome fanousku zeleznice, pro vsechny ostatni plati, ze si vyberou radeji auto. Proste trasa Praha - Brno je prilis kratka a jezdilo by na ni prilis malo lidi nez, aby souboj s autem vyrazne vyhrala ;-)

0/0
9.1.2013 20:04

J55i73r24k41a 42D66v83o17ř32á71k 4965610663148

Jen připomínám, některé šinkansenové vlaky zastavují na té nejrychlejší trati dokonce každých 30 km. U nás to tak husté jistě nebude, ale pro ilustraci technických možností je to dobré.

0/0
8.1.2013 9:31

J82i88r13k84a 94D47v48o35ř22á11k 4605250943468

To není pravda, v leckterých okolních státech toto politické rozhodnutí už udělali. Proto se VRT jak jistě víte už dávno staví v Německu, Rakousku, Polsku, Bulharsku, Turecku, prostě asi 20 státech.

0/0
9.1.2013 15:21

J56o20s53e10f 65K33o31p33e97c80k95y 9734692965

nevim, ze by v nejakem state udelali politicke rozhodnuti, ze v CR bude VRT ;-)

0/0
9.1.2013 15:32

J44i55r59k77a 38D51v50o88ř11á62k 4465810583188

Tak vězte, že nová varianta evropské železniční sítě TEN-T včetně vysokorychlostních částí je dohodnutá za účasti ČR a těžko to nazývat jinak než politické rozhodnutí.;-) Když nevíte, není lepší se zeptat než úprně tvrdit co vás napadne?

0/0
9.1.2013 19:52

J35o88s28e41f 16K68o21p85e24c85k18y 9654482585

Spousta siti je "dohodnutych" a nektere uz velice dlouho. Podobne Evropa "dohaduje" i dostatecne propojeni energetickych siti aby se vyhla black outu a realne se temer nic nedeje. Mluvim o realne dohode na realnem ekonomickem projektu s realnymi cisly, ktery bere vse od Ado Z tedy presne trasovani, vykup pozemku, stavbu a provozovani, vcetne presneho nacasovani. Zadny takovy projekt neexistuje... Dukazem budiz i ta mapka, kterou tady fandove zeleznic predkladaji. Cim to asi bude, ze VRT se buduji od Rakouska az po Portugalsko a CR a temer cela vychodni Evropa nic... ;-)

0/0
9.1.2013 20:10

J67i79r85k24a 50D73v65o25ř65á15k 4645260173158

Z toho "celá východní Evropa nic" ale musíte vyjmout Polsko, Rusko, no a pak Bulharsko, evropskou část Turecka a to zpropadené Řecko - i když to není tak úplně východní Evropa.

0/0
10.1.2013 0:55

J55o37s90e75f 43K73o62p52e43c83k50y 9514942665

asi jste prehledl to slovo "temer" ;-) Rusko, Turecko a Polsko jsou samozrejme jina liga. Pocet obyvatel, rozloha zeme a slusny ekonomicky rust jsou jasnym predurcenim pro rozvoj VRT ;-)

0/0
10.1.2013 10:13

M94a43r66e61k 32Š12i74m10o13n 2944777198268

Já nechápu Vaší arhumentaci. Důkazem nízké poptávky po VRT v ČR je jejich nízká četnost a nízká poptávka je důvodem pro nestavění VRT. Tedy nízká četnost VRT je důvodem pro to, aby se žádné další nestavěly. Chápu to dobře?

Ano vnitrostátní poptávka je nízká, za smíku stojí snad je Praha - Brno a Praha - Ostava, ale smysl VRT je v tratích nad 500 km a v jejich sítích. Praha - Mnichov, Praha - Berlín, Praha - Vídeň, Praha - Ostrava -Krakov a Ostrava - Varšava a samozřejmě navázání na celou západní Evropu.

0/−1
5.1.2013 15:41

J53o66s45e72f 27K15o94p68e43c28k37y 9344882715

duvodem nuloveho vyskyt na uzemi CR je /zatim/ nizka poptavka po /nejen/ transitni doprave pres CR. Pokud tady sypete z rukavu trasy na ktere se VRT hodi /a ja s nimi souhlasim/ tak se podivejte do soucasnych jizdnich radu a vyhledejte pocet spoju denne a razeni vlaku a pak si odpovezte na otazku, zda byste pro tento pocet pasazeru chtel utracet stamiliardy za VRT...

+1/0
5.1.2013 16:03

R90a62d64e71k 84J23a57n17a29t53a 9405336914832

Z počtu současných pomalých vlaků nelze usuzovat o poptávce po vlaku rychlém. Jsou to ZCELA jiné věci.

Nová trať a rychlé spojení může zvednou poptávku klidně několikanásobně.

0/−1
5.1.2013 16:12

J52o61s89e72f 48K94o53p35e88c27k14y 9784762605

Z poctu soucasnych vlaku lze samozrejme presne odvodit budouci poptavku i se zapocitanym vysoce pravdepodobnym zvysenim zajmu ;-)

+2/0
5.1.2013 16:15

R98a73d32e43k 94J76a85n38a21t41a 9235466414402

Nikoliv. Pak byste nikdy nemohl postavit novou trať tam kde vlak zatím nejezdí vůbec. Když žádný vlak nejezdí, poptávka je podle vás asi nula.

Jenže se stačí podívat, kolik lidí letí letadlem, kolik jede po dálnici. A jak z letadel, tak z dálnic se na Západě přechází na VRT.

0/−2
5.1.2013 16:17

J18o38s52e73f 74K71o76p59e74c74k44y 9264332955

tam kde zadny vlak nejezdi se pocita samozrejme dle jinych forem dopravy a dle osob bydlidich podel zamyslene trati, tranzitnich atd. tam kde vlaky jezdi se samozrejme pocita i s dalsimi faktory, ale pocet soucasnych vlaku je jednoznacne zasadne vypovidajici cislo a to pro vase sny neni dostacujici ;-)

+1/0
5.1.2013 16:23

R19a38d81e67k 18J78a39n67a54t65a 9105586874752

Takže podle vás je poptávka po cestování z ČR na Západ tak nízká, že neobhájí existenci ani jedné pořádné trati? Zatímco z nějakého podívného důvody již tato poptávka "obhájila" existenci dvou dálnic (D5 a D8) a jednoho letiště (PRG T2)? Kam na takové objevy chodíte?

A rozhodnutí postavit dálnice na hranice s Německem bylo politické. Nikoliv komerční, investorem nebyl žádný soukromník.

+1/−1
5.1.2013 16:27

J75o60s60e16f 80K16o93p58e18c75k35y 9134852375

Postavit dalnici bylo jiste politicke rozhodnuti s ciste ekonomickym zajmem. Ekonomicky zasadni prinosy dalnice vam snad, jako jiste inteligentnimu cloveku, vysvetlovat nemusim. Ano, presne tak, poptavka po neivindualnim cestovani z CR a do CR a i pres CR proste zatim neni takova, aby obhajila naklady stovek miliard na stavbu VRT...

0/−1
5.1.2013 16:31

R96a72d68e30k 42J68a15n25a32t83a 9645726324392

Aha, takže dvě dálnice na Západ se vyplatí, zatímco ani jedna VRT (která je mírně levnější na výstavbu a přináší výrazně vyšší cestovní rychlost než dálnice) se nevyplatí? Proč si to myslíte?

A co myslíte "neivindualnim cestovanim". Vlak není individální cestování? Vlak je nějaký zájezd nebo co? Vlakem jezdí PŘEDEVŠÍM jednotlivci.

+2/−1
5.1.2013 16:36

J97o84s29e19f 71K27o70p97e97c82k65y 9264242125

Ano, protoze dalnici muze jezdit kdo chce, kdy chce, jak chce atd. take se tam muze prepravovat mensi zasilky zbozi atd. takze ekonomicky je rozhodne v nasem prostredi vyhodnejsi nez VRT. Neinvidualnim cestovanim myslim cestovani jinymi prostredky nez autem ;-)

+1/−1
5.1.2013 16:39

J44i33r58k41a 53D36v81o26ř67á36k 4895670423178

Jenže individuální přeprava a IAD - individuální automobilová doprava jsou dva naprosto odlišné pojmy.

0/0
8.1.2013 10:13





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.