Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vysokorychlostní vlaky v Česku se vrací do hry. Na plány jde 45 milionů

Stát po dlouhé době začne znovu dávat peníze na přípravu staveb vysokorychlostních železničních tratí. Do rozpočtu Správy železniční dopravní cesty dá 45 milionů korun. Kdy se u nás první takové tratě postaví, je však zatím nejasné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J54a11n 96J52e23l82í29n18e24k 8913155782946

A nebylo by lepší, domluvit koncept a úrovni několika států? Aby to mělo nějákej smysl taky. Trať do Benešova je sice hezká, ale já bych viděl výhodu těchto vlaků hlavně v mezi národní a dálkové dopravě.

0/0
28.1.2013 14:50

M37a73r18t97i83n 41M54u35r29c77i11n36a 5378256176825

Za 45 milionov budu studovat, ci po vysokorychlostnej trati bude mat kto jazdit, pricom dobre vedia, ze zadlzena statna zeleznicna spolocnost najblizsich 250 rokov urcite nebude mat na to, aby nakupila supravy typu TGV, alebo ICE.

Toto je podobny pokus o tunel, ako sirokorozchodna trat na Slovensku teda jej predlzenie z ukrajinskej hranice po rakusku hranicu.

Na urcite veci je statna kasa nema dno...

0/0
8.1.2013 9:13

J27i62r60k92a 54D86v63o66ř83á64k 4225110393868

To je směšné. Kdekdo ví, že 1) vysokorychlostní soupravu nebude kupovat žádný stát ale dopravci, a i v případě ČD nejde o žádnou předluženost a v době postavení VRT už zas všechny její dnešní leasingy doběhnou, 2) TGV je zastaralé, to už nikdo nechce, 3) vysokorychlostní soupravy nejsou nijak zvlášť drahé, např. AGV (nástupce TGV) se do Itálie prodalo za cenu cca 2,5 CityElefantů za kus - tedy podstatně levněji než české Pendolino.

0/0
8.1.2013 9:24

R43a28d58e37k 89J46a25n75a60t22a 9555706324442

Ano. Navíc je třeba říct, že i když jsou vysokorychlostní soupravy dražší, díky vyšší rychlosti mají vyšší denní kilometrický proběh. Takže se to vyrovná.

Navíc za vysokorychlostní jízdné jsou lidé ochotni zaplatit více, skoro tolik jako za letadlo, protože je to není o moc pomalejší.

Takže na Západě v praxi dochází k tomu, že zatímco pomalé regionální osobáky (dle vás levné) dotovány stále jsou, VRT provoz (dle vás něco "strašně drahého") dotován zpravidla vůbec není.

+1/0
8.1.2013 11:13

R81a91d79e97k 83J31a98n76a74t23a 9245536954772

Zatím je to spíš opačně. Státní železniční společnost VR vlaky má (7 jednotek 680 Pendolíno s vmax 230 km/h), ale jezdit vysokorychlostně není kde. Přitom podle plánů z počátků 90. let, kdy se Pendoína pořizovala, už zde měly trakové tratě dnes být (rekonstrukce koridory měla být hotová do roku 2000, pak už se měly stavět VRT). Ale stát ve stavění zaspal.

+1/0
8.1.2013 11:16

J87i51r64k65a 98D96v50o57ř46á49k 4605680343698

Já bych tady už rád nechal stranou už celkem passé diskuse jak velký má VRT ekonomický smysl, a zajímal by mě obsah toho článku.

Čili: Proč je najednou priorita úsek Praha - Lovosice místo Praha - Benešov? Do Lovosic bude pravda větší zrychlení, ale týká se to v nejbližší době tak dvou expresů za dvouhodinu (jeden do Německa a jeden lomený s rychlíkem do Podkrušnohoří), kdežto úsek na Benešov se týká ve dvouhodině dvou rychlíků + nějakého toho expresu na Linec. A po dokončení VRT do Brna (nebo aspoň etapy do Jihlavy) se tu čeká zásadní posun v ekonomice pro železnici celého státu, což u té severní tratě není až takové - to zní spíš jako podpora regionů (Ústecko, částečně Liberecko a Karlovarsko).

0/0
8.1.2013 9:03

J56i39r21k12a 54D37v93o89ř66á57k 4935860703598

Napadá mě sice doplnění douhodiny do Německa nějakou konkurenční dvouhodinou nebo čtyřhodinou jako konkurenci ČB, ale nevím nevím kolik cestujících přiláká pouhé zrychlení do Lovosic... Nebo že by někdo uvažoval po vzoru krušnohorů o dočasném zavedení přímých lomených expresů do Liberce?

0/0
8.1.2013 9:38

J58o59s25e32f 10K32o63p43e66c28k67y 9774822945

Mily pane Cihaku, jste dalsim z rady mistnich diskuteru, kteri evidentne neziji v ekonomicke realite. To, ze CR ma ambici byt zeleznicni krizovatkou Evropy, je bezpochyby pravda. Neznamena to ovsem ani zdaleka, ze ji nekdy realne musi byt a uz vubec ne, ze ji ma byt ted. K propojeni VRT do ruznych statu Evropy probiha bez jakehokoliv uredniho pricineni uz dlouho a to v zapadni Evrope. Tedy tam, kde provazanost ekonomik/lidi, sluzeb atd/ dosahla jiz takoveho stupne, ze je po techto tratich vysoka poptavka. U nas zadna takova poptavka zatim neni a plne postaci system koridoru, ktery se buduje a mel by se bezpochyby budovat rychleji a do vice mest v CR. Cas na VRT mozna prijde i u nas, ale pouze v pripade, kdy i nase navazanost na zapadni Evropu, stejne jako na vychodni, bude tak silna, ze se provoz techto vysoce ekonomicky narocnych trati/souprav vyplati... Zatim tomu tak neni a dukazem budiz pocet km VRT v nasi zemi... ;-)

+2/−1
5.1.2013 10:59

T38o50m46á80š 48M17o49r52a67v23č83í74k 3437236693755

Tak na to jsem zvědavý, kdy se tak stane. ČR je i 23 let po revoluci dopravním ostrovem a zřejmě jím zůstane ještě mnoho desítek let. Z "praktického" hlediska snad ani není nutné stavit dálnice směrem k hranicím (stačí se podívat na intenzity dopravy). Světlou výjímkou je jen D1 a D5 na ostatní stačí hezká jednička

+2/0
5.1.2013 12:24

R89a87d24e68k 80J16a33n27a65t51a 9145466144352

Jak jste proboha přišel na to, že k propojení VRT mezi evropskými staáty dochází "bez úředního přičinění". Všechny investice do železnic v posledních desítkách let jsou v Evropě veřejné investice, tedy rozhodnutí politiků. Soukromý sektor figuruje maximálně jako partner při financování. I soukromých dopravců je velice málo. Většina VRT dopravců jsou dceřiné společnosti státních firem.

Jediný rozdíl mezi námi a Západem je ten, že zatímco u nás jsou politici burani, kteří za vrchol pokroku považují auto (samozřejmě hlavně to svoje, na které jim přispíváme), v Evropě jsou myšlenkově poněkud dále.

+1/−1
5.1.2013 12:41

J22o72s78e76f 71K97o56p82e20c46k18y 9324362335

Samozrejme, ze veskere investice jsou investicemi statu. Urednim pricinenim bylo mysleno, ze zadny Brusel nerozhodl, ze ma vest VRT z Parize do Lyonu nebo z Bruselu do Londyna. Bylo to rozhodnuti pouze zainteresovanych statu na zaklade presnym ekonomickych analyz. Jediny rozdil je ze u nas jsou nastesti zodpovedni politici, kteri chapou, ze potreba VRT u nas je zatim pouze snem fanousku zeleznice a nikoliv ekonomickou nutnosti ;-)

+1/0
5.1.2013 13:04

R71a50d82e35k 20J86a54n59a62t17a 9445696714282

A u nás je snad princip rozhodování jiný? O trasování VRT jsou také dohody s okolními státy, analýzy existují, jak na bilaterální úrovni, tak na úrovni EU, je to stejné jako na Západě. Naši sousedé by rádi, abychom taky konečně něco dělali. Mají nás za burany.

Ten rozdíl není v principu, ale v lidech - politicích (a jejich voličích), jejich prioritách. Kolik % našich politiků nebo občanů vůbec kdy jelo vysokorychlostním vlakem, aby věděli, o čem je řeč? Nemají o tom páru. Vrchol luxusu je pro ně mít pořádnou káru a vytahovat se s ní (viz nejmenovaný nedávný ministr dopravy).

+1/−1
5.1.2013 16:00

J55o77s40e42f 38K29o31p21e87c35k35y 9714502285

kdyby u nas existoval realny zajem na stavbe VRT /at uz vzesly od nas nebo od sousednich statu/, tak uz u nas VRT davno stoji. ale zadne VRT u nas nejsou a ani se jejich vystavba realne neplanuje. A nemyslim, ze by to zpusobovalo jakekoliv zklamani v kteremkoliv okolni zemi ;-)

+2/−1
5.1.2013 16:06

R89a66d84e69k 68J25a94n38a28t42a 9945316104122

Co to je "reálný zájem", sakra? O stavbách rozhodují vždy politici, ne budoucí cestující ani žádný investor! A ti naši politici zájem nemají.

I o všech existujícíh stavbách na Západě rozhodli politici. Kde tam byl podle vás ten "reálný zájem"?

+1/−1
5.1.2013 16:11

J85o33s27e18f 89K21o23p48e27c62k53y 9954892425

realny zajem vydelku ;-)

+1/−1
5.1.2013 16:11

R31a60d23e31k 61J28a86n21a88t54a 9135866584852

A KDO ten zájem má podle vás mít?

Přínos infrastrukturních staveb je především celospolečenský. Tady ho mají vnímat politici. Jako volení zástupci té společnosti. Problém u nás je v jejich kvalitě. Jsou to v lepším případě nedoukové, v horším případě přimo zloději. Rozhodují podle své kapsy, nikoli dle odborných stanovisek.

0/−1
5.1.2013 16:15

J62o44s13e19f 85K35o89p86e33c49k47y 9334192105

Samozrejme, ze ten, kdo ten podnik financuje, tedy stat /staty/ prostrednictvim svych firem ;-) prinos staveb za stamiliardy musi byt hlavne ekonomicky a financni, jinak vam ji nikdo nepostavi ;-)

+1/0
5.1.2013 16:17

R54a70d31e51k 61J51a42n37a98t73a 9695866794342

Ten přínos je zkalkulován u nás i tam. Není samozřejmě 100% jisté, protože se z pricipu jedná o odhady na desítky let dopředu a pracuje se tudíž jen s odhady. Jde jen o to POLITICKÉ rozhodutí do toho jít.

0/0
5.1.2013 16:19

J15o39s96e10f 66K19o60p67e76c89k60y 9864332445

Ano, jde o politicke rozhodnuti, zda do tohoto ekonomickeho projektu jit nebo nejit. A takove rozhodnuti u nas ani v jinych statech nikdo neudelal a ani se k tomu nikdo nechysta, takze... ;-)

0/−1
5.1.2013 16:20

R35a32d43e38k 78J48a86n79a54t57a 9255376444112

Vždyť argumentujete kruhem! Obhajujete to, že rozhodutí nikdo neudělal, faktem, že ho nikdo neudělal?

+1/0
5.1.2013 16:23

J81o85s61e30f 10K52o25p42e93c21k98y 9864602695

ne, obhajuji to, ze toto rozhodnuti nikdo neudelal tim, ze ten plan je zatim ekonomicky nerealny ;-)

+1/0
5.1.2013 16:25

R84a61d81e50k 75J38a43n63a45t95a 9365906194302

Aha, takže vy zřejmě věříte, že naši politici se rozhodují podle objektivních analýz. Tím se celý ten váš zvláštní názor skoro vysvětluje. Zřemě patříte k těm cca 5% občanů, co jsou s politikou spokojeni.

0/−1
5.1.2013 16:30

J22o61s44e40f 41K88o67p26e51c57k73y 9124432845

Netvrdim, ze jsem s politiky spokojeny. Jen si mimo jine neumim vs oicasne dobe predstavit zadneho politika, ktery rekne: pojdme utratit desitky/stovky miliard korun z naseho chudeho rozpoctu, abysme mohli jezdit rychlym vlakem do Nemecka...  vy ano? ;-)

+1/0
5.1.2013 16:33

R62a16d92e67k 54J69a63n66a60t25a 9405876404192

Ne "do Německa", byla by to trať "směrem do Německa". Sloužila by samozřejmě také vnitrostátní dopravě. Stejně jako vnitrostátní dopravě slouží i ty dálnice.

Že VRT vlak musí mít zastávky po 100-200km je nesmysl. Stačí se podívat na trasy ICE v Německu. To říkam předem, protože očekávám, že tento oblíbený blud vytáhnete.

0/−1
5.1.2013 16:39

J32o85s46e17f 28K16o13p12e77c74k98y 9354512525

slouzila by i vnitrostatni preprave, ktera je tak slaba, ze nakladny projekt nezaplati... to same plati i o te mezinarodni. a tak stale dokola ;-)

+1/0
5.1.2013 16:40

J72i24r34k34a 79D69v60o12ř20á72k 4835260623678

Sloužila by z 80% vnitrostátní přepravě a značnou část přepravního proudu by si přitáhla z dálnic. (A všichni řidiči na D1 budou vděční...)

0/0
8.1.2013 9:32

J90o79s73e80f 72K36o37p20e47c50k26y 9954772435

Ano, 80% z nedostatecne vytizenosti. to by mohlo byt... ;-) VRT by jiste pritahlo dalsi cestujici z dalnice na drahu, ale vetsina by zustala na silnici neb jejich cilovou destinaci neni centrum Prahy/Brna/Ostravy ale prilehle destinace a tam uz by vlastni auto zustalo vyhodou...

0/0
8.1.2013 12:13

J98i89r65k75a 94D63v40o19ř72á67k 4735160843518

Zapomněl jste na ostatní města, která jsem tu vyjmenovával. Například na Jihlavu. Zrychlí se tím i Zlín - Brno - Jihlava - Budějice.

0/0
9.1.2013 15:17

J25i85r15k18a 42D28v84o25ř16á18k 4545760713988

Prozradím vám tajemství centra těch měst mají navazující vlakovou příměstskou dopravu a také MHD, takže cílem nemusí býz zdaleka jen centrum. Auto nemusí být výhodou zdaleka pro každého. Takže by vůbec nebylo divu, kdyby počet cestujících stoupl násobně a začal se blížit třeba i třetině nebo polovině toho, co teď jezdí po D1 v nejslabším místě Vysočiny.

0/0
9.1.2013 15:26

J87o95s24e42f 29K44o15p42e38c84k35y 9954902945

to samozrejme maji a ta uz znamena casovou ztratu oproti autu, takze je po vyhode VRT a investovane miliardy jsou v... ;-)

0/0
9.1.2013 15:31

J25i43r70k10a 67D63v13o62ř98á10k 4205720353658

Čili při jízdní době Praha - Brno o hodinu kratší než po D1 mám téměř hodinu na MHD v součtu na obou místech. A výhoda VRT je v ... ekonomické realitě.;-)

0/0
9.1.2013 19:55

J71o79s59e87f 55K84o42p10e68c85k19y 9694192955

Ano, a presna ta pulhodina v kazdem meste na cestu na okraj nebo mimo mesto, je proste malo. Vlakem musite prestoupit a cekat na spoje, autem si diktujete svoji cestu sam a casove jste na svem nebo jeste usporite. Takze krome fanousku zeleznice, pro vsechny ostatni plati, ze si vyberou radeji auto. Proste trasa Praha - Brno je prilis kratka a jezdilo by na ni prilis malo lidi nez, aby souboj s autem vyrazne vyhrala ;-)

0/0
9.1.2013 20:04

J51i98r74k14a 43D59v28o25ř23á38k 4435100983298

Jen připomínám, některé šinkansenové vlaky zastavují na té nejrychlejší trati dokonce každých 30 km. U nás to tak husté jistě nebude, ale pro ilustraci technických možností je to dobré.

0/0
8.1.2013 9:31

J42i20r78k30a 43D94v69o12ř28á62k 4265400163698

To není pravda, v leckterých okolních státech toto politické rozhodnutí už udělali. Proto se VRT jak jistě víte už dávno staví v Německu, Rakousku, Polsku, Bulharsku, Turecku, prostě asi 20 státech.

0/0
9.1.2013 15:21

J57o38s98e98f 77K93o92p88e14c68k72y 9604612385

nevim, ze by v nejakem state udelali politicke rozhodnuti, ze v CR bude VRT ;-)

0/0
9.1.2013 15:32

J29i40r72k41a 56D97v10o68ř65á76k 4595400753178

Tak vězte, že nová varianta evropské železniční sítě TEN-T včetně vysokorychlostních částí je dohodnutá za účasti ČR a těžko to nazývat jinak než politické rozhodnutí.;-) Když nevíte, není lepší se zeptat než úprně tvrdit co vás napadne?

0/0
9.1.2013 19:52

J13o14s11e24f 95K12o83p16e68c85k71y 9984292645

Spousta siti je "dohodnutych" a nektere uz velice dlouho. Podobne Evropa "dohaduje" i dostatecne propojeni energetickych siti aby se vyhla black outu a realne se temer nic nedeje. Mluvim o realne dohode na realnem ekonomickem projektu s realnymi cisly, ktery bere vse od Ado Z tedy presne trasovani, vykup pozemku, stavbu a provozovani, vcetne presneho nacasovani. Zadny takovy projekt neexistuje... Dukazem budiz i ta mapka, kterou tady fandove zeleznic predkladaji. Cim to asi bude, ze VRT se buduji od Rakouska az po Portugalsko a CR a temer cela vychodni Evropa nic... ;-)

0/0
9.1.2013 20:10

J26i85r40k38a 36D95v51o65ř34á95k 4985430373118

Z toho "celá východní Evropa nic" ale musíte vyjmout Polsko, Rusko, no a pak Bulharsko, evropskou část Turecka a to zpropadené Řecko - i když to není tak úplně východní Evropa.

0/0
10.1.2013 0:55

J39o98s39e21f 26K43o58p38e60c69k55y 9594232325

asi jste prehledl to slovo "temer" ;-) Rusko, Turecko a Polsko jsou samozrejme jina liga. Pocet obyvatel, rozloha zeme a slusny ekonomicky rust jsou jasnym predurcenim pro rozvoj VRT ;-)

0/0
10.1.2013 10:13

M38a87r35e86k 22Š37i68m45o22n 2424547448788

Já nechápu Vaší arhumentaci. Důkazem nízké poptávky po VRT v ČR je jejich nízká četnost a nízká poptávka je důvodem pro nestavění VRT. Tedy nízká četnost VRT je důvodem pro to, aby se žádné další nestavěly. Chápu to dobře?

Ano vnitrostátní poptávka je nízká, za smíku stojí snad je Praha - Brno a Praha - Ostava, ale smysl VRT je v tratích nad 500 km a v jejich sítích. Praha - Mnichov, Praha - Berlín, Praha - Vídeň, Praha - Ostrava -Krakov a Ostrava - Varšava a samozřejmě navázání na celou západní Evropu.

0/−1
5.1.2013 15:41

J70o54s12e23f 27K70o70p74e14c10k14y 9934802925

duvodem nuloveho vyskyt na uzemi CR je /zatim/ nizka poptavka po /nejen/ transitni doprave pres CR. Pokud tady sypete z rukavu trasy na ktere se VRT hodi /a ja s nimi souhlasim/ tak se podivejte do soucasnych jizdnich radu a vyhledejte pocet spoju denne a razeni vlaku a pak si odpovezte na otazku, zda byste pro tento pocet pasazeru chtel utracet stamiliardy za VRT...

+1/0
5.1.2013 16:03

R47a98d64e60k 33J13a61n56a37t95a 9685556684432

Z počtu současných pomalých vlaků nelze usuzovat o poptávce po vlaku rychlém. Jsou to ZCELA jiné věci.

Nová trať a rychlé spojení může zvednou poptávku klidně několikanásobně.

0/−1
5.1.2013 16:12

J11o61s78e10f 80K63o51p60e41c23k28y 9384702245

Z poctu soucasnych vlaku lze samozrejme presne odvodit budouci poptavku i se zapocitanym vysoce pravdepodobnym zvysenim zajmu ;-)

+2/0
5.1.2013 16:15

R39a29d76e93k 51J77a15n93a43t56a 9165546224472

Nikoliv. Pak byste nikdy nemohl postavit novou trať tam kde vlak zatím nejezdí vůbec. Když žádný vlak nejezdí, poptávka je podle vás asi nula.

Jenže se stačí podívat, kolik lidí letí letadlem, kolik jede po dálnici. A jak z letadel, tak z dálnic se na Západě přechází na VRT.

0/−2
5.1.2013 16:17

J50o50s66e88f 73K12o29p45e66c12k41y 9114912665

tam kde zadny vlak nejezdi se pocita samozrejme dle jinych forem dopravy a dle osob bydlidich podel zamyslene trati, tranzitnich atd. tam kde vlaky jezdi se samozrejme pocita i s dalsimi faktory, ale pocet soucasnych vlaku je jednoznacne zasadne vypovidajici cislo a to pro vase sny neni dostacujici ;-)

+1/0
5.1.2013 16:23

R44a23d98e90k 89J42a28n66a81t38a 9365906484592

Takže podle vás je poptávka po cestování z ČR na Západ tak nízká, že neobhájí existenci ani jedné pořádné trati? Zatímco z nějakého podívného důvody již tato poptávka "obhájila" existenci dvou dálnic (D5 a D8) a jednoho letiště (PRG T2)? Kam na takové objevy chodíte?

A rozhodnutí postavit dálnice na hranice s Německem bylo politické. Nikoliv komerční, investorem nebyl žádný soukromník.

+1/−1
5.1.2013 16:27

J83o73s15e47f 16K45o16p29e75c77k86y 9134342645

Postavit dalnici bylo jiste politicke rozhodnuti s ciste ekonomickym zajmem. Ekonomicky zasadni prinosy dalnice vam snad, jako jiste inteligentnimu cloveku, vysvetlovat nemusim. Ano, presne tak, poptavka po neivindualnim cestovani z CR a do CR a i pres CR proste zatim neni takova, aby obhajila naklady stovek miliard na stavbu VRT...

0/−1
5.1.2013 16:31

R57a57d84e74k 72J92a50n89a70t41a 9235556594172

Aha, takže dvě dálnice na Západ se vyplatí, zatímco ani jedna VRT (která je mírně levnější na výstavbu a přináší výrazně vyšší cestovní rychlost než dálnice) se nevyplatí? Proč si to myslíte?

A co myslíte "neivindualnim cestovanim". Vlak není individální cestování? Vlak je nějaký zájezd nebo co? Vlakem jezdí PŘEDEVŠÍM jednotlivci.

+2/−1
5.1.2013 16:36

J48o31s91e72f 92K53o27p51e56c37k86y 9294372775

Ano, protoze dalnici muze jezdit kdo chce, kdy chce, jak chce atd. take se tam muze prepravovat mensi zasilky zbozi atd. takze ekonomicky je rozhodne v nasem prostredi vyhodnejsi nez VRT. Neinvidualnim cestovanim myslim cestovani jinymi prostredky nez autem ;-)

+1/−1
5.1.2013 16:39

J92i71r24k64a 40D62v56o73ř19á43k 4895730193108

Jenže individuální přeprava a IAD - individuální automobilová doprava jsou dva naprosto odlišné pojmy.

0/0
8.1.2013 10:13





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.