Diskuze

Vysokorychlostní vlaky v Česku se vrací do hry. Na plány jde 45 milionů

Stát po dlouhé době začne znovu dávat peníze na přípravu staveb vysokorychlostních železničních tratí. Do rozpočtu Správy železniční dopravní cesty dá 45 milionů korun. Kdy se u nás první takové tratě postaví, je však zatím nejasné.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JJ

J51a64n 97J77e53l85í26n50e94k

28. 1. 2013 14:50

A nebylo by lepší, domluvit koncept a úrovni několika států? Aby to mělo nějákej smysl taky. Trať do Benešova je sice hezká, ale já bych viděl výhodu těchto vlaků hlavně v mezi národní a dálkové dopravě.

0 0
možnosti
MM

Za 45 milionov budu studovat, ci po vysokorychlostnej trati bude mat kto jazdit, pricom dobre vedia, ze zadlzena statna zeleznicna spolocnost najblizsich 250 rokov urcite nebude mat na to, aby nakupila supravy typu TGV, alebo ICE.

Toto je podobny pokus o tunel, ako sirokorozchodna trat na Slovensku teda jej predlzenie z ukrajinskej hranice po rakusku hranicu.

Na urcite veci je statna kasa nema dno...

0 0
možnosti
JD

To je směšné. Kdekdo ví, že 1) vysokorychlostní soupravu nebude kupovat žádný stát ale dopravci, a i v případě ČD nejde o žádnou předluženost a v době postavení VRT už zas všechny její dnešní leasingy doběhnou, 2) TGV je zastaralé, to už nikdo nechce, 3) vysokorychlostní soupravy nejsou nijak zvlášť drahé, např. AGV (nástupce TGV) se do Itálie prodalo za cenu cca 2,5 CityElefantů za kus - tedy podstatně levněji než české Pendolino.

0 0
možnosti
JD

Já bych tady už rád nechal stranou už celkem passé diskuse jak velký má VRT ekonomický smysl, a zajímal by mě obsah toho článku.

Čili: Proč je najednou priorita úsek Praha - Lovosice místo Praha - Benešov? Do Lovosic bude pravda větší zrychlení, ale týká se to v nejbližší době tak dvou expresů za dvouhodinu (jeden do Německa a jeden lomený s rychlíkem do Podkrušnohoří), kdežto úsek na Benešov se týká ve dvouhodině dvou rychlíků + nějakého toho expresu na Linec. A po dokončení VRT do Brna (nebo aspoň etapy do Jihlavy) se tu čeká zásadní posun v ekonomice pro železnici celého státu, což u té severní tratě není až takové - to zní spíš jako podpora regionů (Ústecko, částečně Liberecko a Karlovarsko).

0 0
možnosti
JD

Napadá mě sice doplnění douhodiny do Německa nějakou konkurenční dvouhodinou nebo čtyřhodinou jako konkurenci ČB, ale nevím nevím kolik cestujících přiláká pouhé zrychlení do Lovosic... Nebo že by někdo uvažoval po vzoru krušnohorů o dočasném zavedení přímých lomených expresů do Liberce?

0 0
možnosti
JK

Mily pane Cihaku, jste dalsim z rady mistnich diskuteru, kteri evidentne neziji v ekonomicke realite. To, ze CR ma ambici byt zeleznicni krizovatkou Evropy, je bezpochyby pravda. Neznamena to ovsem ani zdaleka, ze ji nekdy realne musi byt a uz vubec ne, ze ji ma byt ted. K propojeni VRT do ruznych statu Evropy probiha bez jakehokoliv uredniho pricineni uz dlouho a to v zapadni Evrope. Tedy tam, kde provazanost ekonomik/lidi, sluzeb atd/ dosahla jiz takoveho stupne, ze je po techto tratich vysoka poptavka. U nas zadna takova poptavka zatim neni a plne postaci system koridoru, ktery se buduje a mel by se bezpochyby budovat rychleji a do vice mest v CR. Cas na VRT mozna prijde i u nas, ale pouze v pripade, kdy i nase navazanost na zapadni Evropu, stejne jako na vychodni, bude tak silna, ze se provoz techto vysoce ekonomicky narocnych trati/souprav vyplati... Zatim tomu tak neni a dukazem budiz pocet km VRT v nasi zemi... ;-)

2 1
možnosti
TM

Tak na to jsem zvědavý, kdy se tak stane. ČR je i 23 let po revoluci dopravním ostrovem a zřejmě jím zůstane ještě mnoho desítek let. Z "praktického" hlediska snad ani není nutné stavit dálnice směrem k hranicím (stačí se podívat na intenzity dopravy). Světlou výjímkou je jen D1 a D5 na ostatní stačí hezká jednička

2 0
možnosti
JC

J46a98n 61C62i25h42a51k

4. 1. 2013 19:55

Řada přispěvatelů v této diskusi mě opět přesvědčila o tom, že blbosti nebude v Čechistánu nikdy nedostatek. A trotlů, pro které zeměkoule končí u Aše, je více než mnoho. Copak jsme nějakej ostrov uprostřed oceánu? Čechistán je od nepaměti díky své poloze evropskej "průchoďák" a na funkci evropské železniční křižovatky bychom mohli setsakramentsky získat. Mimochodem, vy, bezmozci tvrdící že "to by se tu neuživilo, to tu nemá význam", co říkáte letištím? Nejsou podle vaší logiky taky naprosto naprd, protože se letadlem nedá pořádně cestovat v rámci Čechistánu??? Představte si, že v Německu lze dneska koupit lístek na vlak do Londýna za 29 €... počítá se s dalším navyšováním rychlostí, takže zanedlouho by měly jezdit přímé vlaky z Německa do Londýna tak rychle, že taková cesta bude časově srovnatelná s letadlem (vč. cesty na letiště, odbavování, čekání, přistání, hledání kufru, cesty z letiště...). Evropská velkoměsta už DÁVNO měla mít vzájemné spojení pomocí VRT. A k té vaší logice "auto je nej"... jak dlouho ještě bude? Hlavně že všichni neustále strašně nadávají na cenu pohonných hmot... největší tragédie je, že podobná stanoviska zaprděných čechistánských hlupáků ("VRT jsou u nás nanic, tím by nikdo nejezdil!") zastávají tzv. kapacity na našich vysokých učeních, ověšené tituly...;-€

5 0
možnosti
JD

Tahle moudra samozřejmě rozšiřují i neznalí podfukáři typu Řebíček, byť seděli v křeslech nejvyšších, třeba ministerských...:-P

0 0
možnosti
PN

Soustředil bych se na zajištění kvalitního spojení mezi krajskými městy. Karlovy Vary, Liberec, Jihlava patří mezi města, odkud železniční spojení do jiných krajských měst bylo konkurence schopné někdy za Gottwalda. Další města mají většinou uspokojivé spojení jen do Prahy. Víc než VRT potřebujeme optimalizaci rychlíkových tratí na 120-140km/h. ČR není jenom Praha, Brno, Ostrava, ale další miliony lidí žíjící mimo tento trojúhelník. Pokud vlak bude rychlostí stačit autu a na relacích ve větších rovinách nebo kde nejsou postavené dálnice bude i rychlejší, tak si získá dost velkou popularitu cestujících.  Pak až můžeme uvažovat o napojení do VRT, které by nás nejen stálo nemálo peněz, ale jízdenka na něj by stejně byla předražená kromě pár akčních online nabídek 3 týdny dopředu v úterý dopoledne.

0 0
možnosti
RJ

Nedáváte pozor. Bylo vypsáno VŘ na ÚTS VRT Praha - Benešov a VRT Praha - Lovosice/Litoměřice.

První pomůže té Jihlavě. Druhé zase tomu Liberci. Což požadujete.

Víte, ono může být efektivnější postavit jeden (ten nevytíženější) úsek zcela nově v parameterech VRT, než se snažit stále opravovat tratě ve starých stopách. Jízdní doby dosáhnete stejné a za méně peněz.

0 0
možnosti
VN

Rozvoj české železniční sítě bych viděl následovně:

Vytvoření páteřní sítě pro rychlost 140-200 km/h . Tam , kde to není možné stavba přeložek,mostů či tunelů. Odstranění pomalých úseků. Zkapacitnění tratí v blízkosti velkých uzlů. Objednávání dopravy dle reálné poptávky cestujících... většina vlaků jezdí prázdných . Tím pádem vytvoření kapacity pro nákladní dopravce. Zavedení rychlosti 120km/h pro nákladní vlaky kombinované dopravy . Podpora výstavby terminálů kombinované dopravy tam , kde je to smysluplnné.

Toť vše , žádnou VRT nepotřebujeme. Na počty vlaků máme sice síť zaplněnou , ale ukazatele počty přepravených osob a tun na jednotlivých tratích už tak veselé nejsou.

1 0
možnosti
JD

To už je na většině území téměř hotovo. Ještě menšinu koridorů dostavět. Kombinovaná doprava má teď max. 100-110 km/h, záleží na ochotě dopravců investovat. Ale ruku na srdce, těch dalších 10-20 km/h už nikoho nespasí, už teď to má stejnou průměrnou rychlost jako expres na 140 km/h co musí občas stavět. U kombinované dopravy nejde o ušetřenou půlhodinu, jde o to, aby to nemuselo někde zbytečně postupně prostát dva dny, protože se to nevejde na trať. Což je dnes u nákladních vlaků bohužel běžné. A přetížené jsou i ty slavné "hotové" koridory. Nové tratě potřebujeme v každém případě. Jde jen o to, jestli se pustíme do neekonomického zvícekolejňování ve stávající stopě a do mimoúrovňových staveb, kde úrovňová rozvětvení nestíhají, nebo do ekonomických VRT. Ale i to už  je víceméně rozhodnuto.

0 0
možnosti
KS

Tak například Praha-Brno 3x dospělí a 1x dítě do 14.let skupinová zpáteční 1744,-Kč,+4x jízdenka na metro po 34,-Kč=136 + 4x 20,-Kč v Brně = 80,to je celkem 1960,-Kč.Lítačku na Mhd v Praze i Brně nevlastníme,ale ta se pokud vím také platí;-),že pane Janata,tak vozem pohodlně od domu k domu bez přestupu mě ještě zbyde na oběd v restauraci a to mě auto nežere 2 l/100 km,pane Dvořák,ale kolem 6.l nafty...,což je na 500 km cca 1050 kč,-

0 0
možnosti
RJ

No tak mezi Prahou a Brnem (právě proto, že zde trať vede oklikou) už mnoho let existují kromě běžných slev relační slevy. Nebudu brát eShopové ceny, které jsou ještě nižší, ale normálně u pokladny:

Dospělý 210 Kč, Dítě 105 Kč. Takže tři dospělí s jedno dítě, to je 735 Kč. MHD 90 minut v Praze stojí 32 Kč, nikoliv 34. A na hlavák je to téměř odevšad pod 30 minut, takže jen 24 Kč. Děti polovic (a s OpenCard dokonce zdarma). MHD Brno jsou děti taky za polovic. A jsme na 735+72+12+60+10 = 1778.

Taky je zajímavé, že předpokládáte, že nemáte předplatné na MHD v žádném z těchto měst a ani jednu In-kartu. Docela zvláštní. Fixní částky vydané ročně za auto vám nevadí, ale předplatné či slevové karty na veřejnou dorpavu? Pro vás asi fuj.

Na oběd v restauarci vám nezbude, protože ve výpočtech nákladů na auto jsme zatím počítali jen pohonné hmoty ...

0 0
možnosti
PU

Pro ty, kteří píší, že VRT v ČR je nesmysl. 

Spojení velkých aglomerací samozřejmě možné je. Železná opona už dávno padla, takže můžeme brát třeba Praha-Vídeň, Praha-Mnichov, Hamburg-Praha-Vídeň.

A co z toho bude mít čech? Bonus v podobě zastávky v Brně nebo v jiném velkém městě. Cizí vlaky samozřejmě za použití tratí zaplatí, takže tím nebudeme dotovat cizí zájmy. Poté tady spousta lidí bere VRT jako něco superdrahého. VRT není o moc dražší než normální koridorová trať, v některých případech může být dokonce levnější(u VRT nejsou např. tak kruté požadavky na sklon tratě) a rozhodně to je levnější než dálnice. O ekologii VRT vs dálnice asi netřeba mluvit. A nakonec nelze zapomínat na to, že výstavbu mezinárodní VRT by nemálo zadotovala EU a my si tak za peníze EU můžeme výrazně zlepšit infrastrukturu.

1 0
možnosti
VN

Jedna věc je dotace na výstavbu od EU. Druhou věcí jsou provozní náklady. Pokud Vám tam projedou v každém směru dva vlaky za hodinu... tak vybrané poplatky za použití tratě Vám nepokryjí ani 10% nákladů na údržbu tratě a zajištění provozu. Takže ztrátu této trati budete muset zatáhnout jinak.

A to nemluvím o ekonomickém dopadu provozování samotných vlaků.

Trochu mi tyto debaty připomínají případ Ústí nad Labem , kdy minulý primátor vydoloval z EU dotaci na to ,aby postavil lanovku na místní kopec. Lanovka jezdí , prakticky nikomu nic nepřináší , ale generuje významnou ztrátu.

0 0
možnosti
KS

Když se podíváte na ceny jízdenek,tak už dnes je pro rodinu výhodnější cesta autem.A když si představím kolik v České zemi,neboť volit se tady bude pořád stejně, bude muset každý kilometr té "Rychlotratě"nakoupit nemovitostí,luxusních aut a naplnit kont různých kmotrů,kámošů atd...,tak cena jízdného bude,kvůli návatnosti investic,astronomická....:-/RvMožná až se stane zázrak a projde zákon o majetkovém přiznání,bude cena za tratě podstatně nižší tak potom možná.....:-/

0 0
možnosti
RJ

Se skupinovou slevou se za celou rodinu dostanete zhruba na cenu benzínu. Se slevami jako je SONE ještě níže.

A co další náklady na auto?

1 0
možnosti