Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát zveřejnil ztráty drah, jejich „obchodní tajemství”. Díky Jančurovi

Ministerstvo dopravy poprvé v historii poskytlo veřejně informace o tom, kolik musí doplácet Českým drahám na jednotlivé rychlíky. Dráhy se zveřejnění dosud bránily a považují takové údaje za obchodní tajemství, i když ministerstvo ročně pošle drahám na tyto vlaky přes čtyři miliardy korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M89a64r89t71i92n 49Ž11á12č57e76k 5306446765451

Můj návrh na čisté řešení, při kterém by odpadly tyto diskuse: stát by u ziskových tras (rychlíky mezi městy) přispíval pouze na cenu jízdenky, všem dopravcům stejně, vědělo by se kolik. A neexistovaly by žádné účelové dotace ani půjčky od státu na jakoukoliv konkrétní věc typu investice do vlaků či modernizace apod. které vše znepřehledňují a kvůli kterým Jančura (podle mě naprosto oprávněně) vymáhá od státu informace, které mají celý tento chaos s dotacemi zpřehlednit. Hospodaření ČD by tak bylo naprosto oddělené od státu a jak by dopravci včetně ČD naložili s dotacemi na jízdenku, by byla jejich věc. Pak by si všichni dopravci byli rovni a pak teprve by ČD mohly argumentovat obchodním tajemstvím. Pokud by se stát rozhodl podporovat ztrátovou regionální dopravu, kde by koncept s dotací na jízdenku nefungoval (co kdyby při nějaké jízdě z Horní do Dolní v neděli v poledne nenastoupil jediný cestující, to je celkem běžné), našel by se jistě podobný transparentní model, který by motivoval k tomu, aby dopravce hledal šetrnější způsoby, třeba dopravu řešil malými mikrobusy s malou spotřebou apod. ale opět takový, že by vše bylo transparentní a všichni dopravci by si byli rovni. Například že by stát (kraj) vypisoval každý rok nové výběrové řízení na danou trasu a zadával by jen počet spojů a maximální cenu jízdenky. Soutěž by vyhrál ten, kdo vymyslí nejúspornější variantu. Pak by mohl vše vytříbit trh, protože pokud by ČD hospodařilo špatně, pak by přirozeně ubývalo a vyklízelo by trh soukromým dopravcům a celá doprava by se stávala efektivnější nebo naopak, ČD by se rychle ve vlastním zájmu zreformovalo, protože by jim hrozil rychlý zánik. A tak to má být, a bylo by to ku prospěchu všech. Tedy kromě té části ČD která chce mít pohodlný život s penězovodem a s privilegii od státu ale to je naopak společensky škodlivá věc, kterou je nutno naopak potlačit.

0/0
8.1.2013 12:01

J44i48ř22í 43R57o15d 7774318750360

Vše, co je financováno z našich daní nesmí být tajné!!!

+3/0
6.1.2013 16:29

P46e14t12r 70N97i86v35n14i65c12k33ý 3642124945987

A co tajné služby a některé armádní bojové akce? Mají si zavézt blog a tam každý den psát co kde utratily, komu a proč?

0/0
7.1.2013 15:03

Š37t33e57f12a56n 75F93r41i49č68a 7102878173746

Jančura míchá hrušky a jablka. Komplexní dopravní obslužnost v celé síti je jedna věc. Atraktivní podnikání s několika krátkými soupravami na nejdelší trase v Česku mezi dvěmi aglomeracemi (každá cca 1 mil obyvatel) je věc druhá.

+5/−5
5.1.2013 0:18

T55o26m94á14š 58V62e79l42e75m68a20n 4325485487833

jistě, ale poukázat na lhaní ČD ohledně stavu bylo jedině dobře - pro nás i pro něj.

+2/−1
8.1.2013 12:03

M20a98r13t30i55n 81Ž93á79č35e46k 5986396395561

Já bych řekl, že Jančura chce naopak ta jablka od hrušek oddělit, protože neprůhlednými dotacemi, kdy nevíme na co jdou a co je ztrátové a co není, vzniká nepřehledný chaos, kterému nikdo nerozumí. A ČD to tak samozřejmě vyhovuje a Jančura chce toto naopak zprůhlednit.

+1/0
8.1.2013 12:07

M54i13l82o75š 50S84a68l56o94š90e71k 7594883481473

Slyšel jsem,že osobní železniční doprava vydělává a je v plusu a ještě dotuje tu nákladní.Někdo tady pěkně lže..................................

+3/−3
4.1.2013 16:00

R12a53d54e48k 58J54a88n73a51t18a 9455256684492

Tohle nikdo odpovědný nikdy neřekl a ja to naprostá pitomost. Osobní doprava nebyla na území našeho státu zisková v posledních 60 letech nikdy. Bývalo to naopak, obrovské přepravy nákladů nastartované za minulého režimu částečně spozorovaly dopravu osobní.

Takže ČD Cargo ziskové bylo, do ztráty se dostalo do ztráty až v posledních letech v souvislosti s nástupem mnoha soukromých nákladních dopravců a ztrátou mnoha výhodných zakázek. Ztrátu z provozování služby kusových zásilek (té nejnákladnější) tak již nebylo z čeho hradit a nyní se řeší, co se bude z touto službou dít. Bylo o tom dost článku i tady na iDnes.

+2/0
4.1.2013 21:20

D25a18v48i26d 90M52l97é43č38k28a 7532562739378

Ať si říká kdo chce co chce, ale při počtu zaměstnanců a administrativě atd. je uplně jasné že se z Českých Drah stal nevýdělečný moloch. Doufám že jim konkurence pomůže se trochu zvednout, nebo zaniknout. Jedna věc která mě na tom analogicky strašně štve je, že není možné udělat konkurenci pro celý stát.

+3/−2
4.1.2013 13:32
Foto

P94a69v85e86l 64Č15e47r30n31í60k 1398475290160

Nevýdělečný moloch to je především proto, že musí obsluhovat i ty nejzapadlejší vesnice. Česko má jednu z nejhustších sítí železniční dopravy a stát požaduje, aby byla pokud možno celá využita. Proto se musí jezdit i přes horní-dolní, kde jednou za den nastoupí dvě babky aby přejely do vedlejší vesnice do kostela. To je holt daň za to, že jsou ty vesnice obsluhované. Pokud by šlo jen o to udržet dopravu na hlavních trasách kde je alespoň 25% obsazenost, tak se drahám značně sníží náklady.

+3/−3
4.1.2013 15:29

M59i21c19h76a95l 94T30i69m54k22o 3813924784525

Ony ani ty zapadlé tratě díky krajským dotacím zas takový finanční průšvih nebudou. Pár let nazpátek se měnili podmínky přidělování jednotlivých tratí a CD na poslední chvíli ve všech krajích prodloužili smlouy na všechny spoje na dalších 10 let. A určitě to nedělali z dobroty srdce, aby na těch tratích náhodou nějaký chudák soukromník neprodělal.

+2/0
4.1.2013 15:40

J14o77s73e37f 83K17o77p20e54c64k96y 9874972365

CD zadne smlouvy na zadnych tratich neprodlouzily. bylo to presne opacne ;-)

+2/0
4.1.2013 15:47
Foto

M76a70r77t68i32n 53K87o24k29e63š 3438544601520

To je tak, když je pan nahoře se psaním Y a I na štíru. Ve spojení s nevyjádřeným podmětem to pak přináší tato zábavná nedorozumění...:-)

0/0
7.1.2013 13:59

J64a17n23a 37L31a40n52g21o16v74á 2495416170333

Když je to tak, proč se tedy ČD stále tak urputně brání zveřejnění oné částky, kterou jim musí stát doplácet? V tom bude víc... A pak, není to pitomost, udržovat minimálně využité tratě?

+1/0
4.1.2013 18:32

J47o97s36e72f 76K81o40p92e28c58k34y 9904612225

v cem presne jsou CD nevydelecnym molochem?

+1/−1
4.1.2013 15:30

P65e23t56r 84H46á66j42e58k 4320472661284

nevýdělečný - bez dotací zkrachuje

moloch - neefektivní byrokratické řízení

0/0
4.1.2013 15:59

P36a39v70e94l 80K21r42á87l 5690259954368

Bez dotací by na většině tras nikdo nejezdil. Nechcete třeba zrušit i veřejné osvětlení? To se taky přece dotuje, tak ať se toho radši chopí nějaký soukromník bez dotací.

Při téhle velikosti z toho ani nic jiného než moloch být nemůže. Kdyby měl Jančura stejně velkou firmu, taky to bude moloch.

+1/−1
4.1.2013 16:16

J60o13s93e57f 23K74o54p15e53c72k26y 9274922505

zadny dopravce /je jedno jestli statni nebo soukromy/ v IDS nemuze jezdit bez dotaci. verejna doprava je ztratovy business ;-)

+1/0
4.1.2013 17:31

B14o89h21u68s65l76a95v 69K97r14á57l43í38k 2641100199706

A pekaři jsou taky nevýděleční, protože bez peněz za chleba a pečivo by zkrachovali.

+1/0
4.1.2013 17:49

R65a42d20o91m61í88r 84D15o29s72t77á49l 3467282111380

Jančurovy důvody jsou jasné.Chtěl soutěžit s ČD o trať a jeho nabídnutá cena na km byla vyšší než ta jeho.Nyní má přehled o cenách a nabídku bude podle toho upravovat.

+6/−8
4.1.2013 13:12

J13a25n 71S89l64a66n61i96n95a 6125840854578

No a? On bude vědět, kolik si v minulém období účtovaly ČD. A ČD budou vědět, že on to ví. Takže stejně, pokud bude chtít zakázku získat, bude motivovaný nabídnout státu co nejlepší cenu.

+4/−1
4.1.2013 14:27

B41o43h22u90s82l40a21v 72K76r35á50l74í49k 2641480919546

Jeho cena byla vyšší než ta jeho? Jako to proboha dokázal? Zatím se jen ukázalo, že České dráhy lžou - a kdo lže, ten krade, do pekla se hrabe.

+3/0
4.1.2013 18:08

J35a24n92a 75L75a66n14g16o85v78á 2845786580493

Tomu se říká férová soutěž, nebo ne?

+2/0
4.1.2013 18:33

P96a12v74e18l 98K10u23c94h53t60a 4736641327264

K rozdílům kultury cestování západ - Česko  -  kromě údržby hraje podle mne významnou roli chování cestujících, lidově řečeno, že jsou češi nesrovnatelně větší "doby.ek" než průměr Německa, Rakouska, Švýcarska.

+5/−5
4.1.2013 11:56

J63a50n 73F85r31o38l96í77k 6106770555644

Pomalové S-Bahny jsou důkazem nadčlověčího postavení Germánie.;-)

+2/−2
4.1.2013 14:57

P63a51v84e38l 46K64u77c35h37t78a 4956131737374

Pomalování vlaků je bohužel pro mne nepochopitelným "sportem" navíc dost drahým. Asi to nedělají důchodci nebo komunisti, ale mladí "umělci" ze  zhrzení a odcizení společenskému systému.  Ani v Německu není vše perfektní. Ale při takové jízdě starými panťáky u nás je vidět to počárání, postříkání, ničení záchodků. V Německu jsem neviděl, že by někdo kradl toaleťák nebo záchodovou mísu ve vlaku.

+1/−2
4.1.2013 18:47

K32l19e59m51e12n88t 44W75a19l18l 8787177327928

Můžete mi odpovědět proč si stát objednal mou cestu vlakem z Břeclavi do Prahy? A kolik mi za ni zaplatil, když mě stála bezmála 500 Kč? Vlak, ve kterém bylo tak našlapáno, že do zaplněnýho kupé hledělo dalších 10 lidí přitisknutých ksichtem na skle? Předpokládám že stát zaplatil i jim za tuto příjemnou cestu

+5/−2
4.1.2013 11:55
Foto

P84e54t26e46r 71J44a32b86l67o73n64o70v89s93k93y 1549906311821

Poprvé 500 Kč za jízdenku ? Na internete sa dá kúpiť jízdenka na túto trasu lacnejšie,tiež Včasná jízdenka / býv.sporotiket zníži cenu.A to,že bol vlak preplnený može mať viac príčin.1.medzištátny vlak EC z Budapešti a Bratislavy samozrejme je viac obsadený ako vnútroštátne rýchliky Brno-Praha,o D1 exprese sa popísalo veľa-tam je cestovanie relaxom a komfortom 2.po sviatkoch a v nedele bývajú expresy tiež preplnené.

+2/−1
4.1.2013 12:21

R41a92d31o68m90í98r 48D42o69s66t39á21l 3987922421130

Můžete nyní počkat na soukromníka,třeba bude mít volné místo k sezení....a když ne,tak nevadí,zítra je taky den.

+4/−3
4.1.2013 12:26

J49o20s31e48f 13K46o37p25e14c60k79y 9164132815

Stat si ji objednal a zaplatil, abyste se vy mohl dostat domu, do prace, do skoly, za zabavou atd. Je to pro stat mnohem levnejsi nez kdyby verejenou dopravu nedotoval ;-)

+1/−1
4.1.2013 14:47

J86a49n 86F18r82o60l24í87k 6856340715514

A nemohl by si objednat a částečně zaplatit moji cestu autem? Mám spotřebu 5,15 a většinou se i solo vejdu pod ceny hromadné přepravy. Navíc se jedná o moji investici, která stát nic nestojí na rozdíl třeba od Pendolín.;-)

+2/0
4.1.2013 15:00

J88o83s27e62f 42K32o86p56e65c39k85y 9704132355

jak jsem jiz napsal, byla by to mnohonasobne drazsi varianta nez platit verejnou dopravu, takze urcite nemohl;-)

+2/−1
4.1.2013 15:10

V89l48a80s51t21i40m58i19l 51H51a35l73b30i90c23h 8653915686158

Pokud jedete na nákup jen do Kauflandu místo MHD,tak to solo vyjde skutečně levněji i bez státní dotace.

0/0
5.1.2013 8:15
Foto

R79a59d79i58m 74F73r19y12č76k91a 6471673455957

Podle něj jsou tyto údaje označeny jako obchodní tajemství a ministerstvo riskuje pokutu 500 tisíc korun a náhraduškody.

Na tonhle je zabavny ,jak velky strach maji z pokuty 500 tisic Korun ,zatimco CD prodelavaji miliardy ;-D.

+5/−5
4.1.2013 10:54

M51a11r14t45i44n 98N97o31v97o69t61n69ý 7738268165963

ČD jsou v zisku, rozhodně neprodělávají miliardy.

+3/−8
4.1.2013 11:24

J84a79r20o95s93l33a23v 56N42o83v75á44k 3175185467152

Jo, stejně jako zemědělci kteří nechaj půdu ladem a my jim platíme dotace. Nač se snažit, že, stát nás stejně zaplatí. Pokud jsou v účetním zisku, tím húř. Cpeme do nich z našich daní moc peněz.

+7/0
4.1.2013 11:30

M89a73r32t68i25n 95N40o97v41o63t53n82ý 7738948625223

Vaše přirovnání kulhá na obě nohy. ČD  dostávají zaplaceno pouze za to, co si stát a kraje objednají. A rozhodně nedostávají peníze, že vlaky odstaví do kopřiv. Kdyby byly doopravdy ve ztrátě, tak budete vřískat. Jsou v zisku - pak napíšete "tím hůře". Lidi, vy si nevidíte do huby ...

+2/−4
4.1.2013 11:37

H53o77n89z34a 60K30u17k93a 2955988396180

ale vyberova rizeni radsi nevisujete,co?

+1/−1
4.1.2013 13:14

M97a38r54t64i39n 75N83o52v53o11t16n25ý 7438808245683

No, já rozhodně výběrová řízení nevypisuju, já nejsem stát :-)

0/0
4.1.2013 14:52

M77i52c58h24a23l 98M23e49l16e60n 7640983707856

čd rozhodně nejsou v zisku, jedině s napumpovanejma miliardama!!

0/−1
4.1.2013 11:50

P74a67v65e78l 10K39r71á88l 5460789364388

Tak když si stát (potažmo kraj) něco objedná, měl by za to i zaplatit, ne? 8-o Pochopte už, že ČD pro stát plní funkci tzv. "veřejné služby" - stát si objednává spoje i tam, kde se nemají šanci sami o sobě uživit a za to do ČD "pumpuje miliardy", jak vy říkáte.

+3/−2
4.1.2013 11:55

M19a21r81t12i16n 93N93o81v58o32t57n67ý 7988678675233

Nepište nesmysly a přečtěte si výroční zprávy ČD.

0/0
4.1.2013 14:55

D63a17v28i72d 52M71l43é36č95k12a 7862402689408

ČD se schválně kvůli "ziskovosti" rozdělila na osobní dopravu a Cargo v prosinci 2007. Tehdy se strasně kritizovalo jak výdělečná nákladní doprava přestane dotovat tu osobní. Dneska? Samostatné ČD cargo je ve ztrátě. Tak nevím kde ty ČD vydělávají....

+2/−1
4.1.2013 13:35

M76a21r17t15i29n 67N56o37v17o40t70n27ý 7828608145583

Tak proč o tom píšete, když to nevíte? Přečtěte si výroční zprávu.

+2/−1
4.1.2013 14:54

P60e37t85r 98H54á20j81e33k 4500772511504

když jsou v zisku, tak proč potřebují dotace?

+1/−1
4.1.2013 16:03

Z35b93y85n88ě62k 90P75o29p59o67v96s50k40ý 9126128687223

Co jsou podle Vás dotace?

+1/0
4.1.2013 17:30

D25a85v43i81d 85H29y62š88p89l87e35r 2853223287395

Tuneláři mají pouze obchodní tajemství. Nic jiného nemají....

+7/−3
4.1.2013 10:26

D14a65v61i87d 80M12u30r41a29r11i55k 4900243701238

Na tomhle pripade se ukazuje typicke cechacstvi, ackoli nemusim s Jancurou 100% souhlasit a sympatizovat, tak aspon nebyl tak blbej a nebal se s vlastnima prostredkama s vlastnim krkem rozvirit stojate vody a pustit se do konkurecniho boje s CD a statem, kterymu nijak nepomahal a naopak mu hazeli klacky pod nohy. Ceske drahy pobirali miliardy dotaci a prislo jim naprosto normalni, ze je tu jsou vlaky na urovni socialistickyho svazu a ze zpozdeni jsou zkratka normalni, zatim co Zaluda si vozil zaluda v luxusnim aute s automatickym osvezovacem vzduchu, rozdaval managerum miliony odmeny a zil si jako buh za statni prachy a cesky drahy nemeli ani nejmensi zajem na to, aby s nima nekdo jezdil. Cim min lidi, tim vic dotaci... Jancura dokazal vyrazne zlepsit podminky na ceskych koleji a uz jenom proto, by ti cechacci co nikdy v zivote nic nedokazali, by meli drzet hubu a mit trochu ucty a respektu.

+37/−3
4.1.2013 10:02

J20a37n 95Z14a86p88l60e61t98a17l 4724695335

co byste taky chtěl :D, úspěch se v ČR nenosí, kdo je úspěšný buď: a) krade nebo podvádí; b) vykořisťuje zákazníky; c) vykořisťuje zaměstnance; d) jiné důvody....divil byste se, kolik lidí stále zastává tyto názory.

+6/−2
4.1.2013 10:57

R86a19d66o71m86í93r 29D98o81s10t23á31l 3107242301700

No ,ikdyž nemám rád paušalizace,tak za to jaké u nás mají jméno někteří "úspěšní",většinou mohou sami a za druhé ...Honoré de Balzac za každým velkým majetkem se skrývá zločin.....a ještě mi upřesněte ten úspěch,tím považujete ztrátu 50-60 milionů za rok provozu s několika málo vagónky ?No v celorepublikovém měřítku by to byla teprve palba.

+2/−2
4.1.2013 12:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.