Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stát zveřejnil ztráty drah, jejich „obchodní tajemství”. Díky Jančurovi

Ministerstvo dopravy poprvé v historii poskytlo veřejně informace o tom, kolik musí doplácet Českým drahám na jednotlivé rychlíky. Dráhy se zveřejnění dosud bránily a považují takové údaje za obchodní tajemství, i když ministerstvo ročně pošle drahám na tyto vlaky přes čtyři miliardy korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M25a75r75t55i70n 64Ž37á86č66e33k 5606286815411

Můj návrh na čisté řešení, při kterém by odpadly tyto diskuse: stát by u ziskových tras (rychlíky mezi městy) přispíval pouze na cenu jízdenky, všem dopravcům stejně, vědělo by se kolik. A neexistovaly by žádné účelové dotace ani půjčky od státu na jakoukoliv konkrétní věc typu investice do vlaků či modernizace apod. které vše znepřehledňují a kvůli kterým Jančura (podle mě naprosto oprávněně) vymáhá od státu informace, které mají celý tento chaos s dotacemi zpřehlednit. Hospodaření ČD by tak bylo naprosto oddělené od státu a jak by dopravci včetně ČD naložili s dotacemi na jízdenku, by byla jejich věc. Pak by si všichni dopravci byli rovni a pak teprve by ČD mohly argumentovat obchodním tajemstvím. Pokud by se stát rozhodl podporovat ztrátovou regionální dopravu, kde by koncept s dotací na jízdenku nefungoval (co kdyby při nějaké jízdě z Horní do Dolní v neděli v poledne nenastoupil jediný cestující, to je celkem běžné), našel by se jistě podobný transparentní model, který by motivoval k tomu, aby dopravce hledal šetrnější způsoby, třeba dopravu řešil malými mikrobusy s malou spotřebou apod. ale opět takový, že by vše bylo transparentní a všichni dopravci by si byli rovni. Například že by stát (kraj) vypisoval každý rok nové výběrové řízení na danou trasu a zadával by jen počet spojů a maximální cenu jízdenky. Soutěž by vyhrál ten, kdo vymyslí nejúspornější variantu. Pak by mohl vše vytříbit trh, protože pokud by ČD hospodařilo špatně, pak by přirozeně ubývalo a vyklízelo by trh soukromým dopravcům a celá doprava by se stávala efektivnější nebo naopak, ČD by se rychle ve vlastním zájmu zreformovalo, protože by jim hrozil rychlý zánik. A tak to má být, a bylo by to ku prospěchu všech. Tedy kromě té části ČD která chce mít pohodlný život s penězovodem a s privilegii od státu ale to je naopak společensky škodlivá věc, kterou je nutno naopak potlačit.

0/0
8.1.2013 12:01

J20i14ř91í 58R58o90d 7614638250100

Vše, co je financováno z našich daní nesmí být tajné!!!

+3/0
6.1.2013 16:29

P40e87t96r 34N74i68v24n96i10c73k62ý 3232634765617

A co tajné služby a některé armádní bojové akce? Mají si zavézt blog a tam každý den psát co kde utratily, komu a proč?

0/0
7.1.2013 15:03

Š13t69e61f49a60n 46F69r79i69č74a 7192428843746

Jančura míchá hrušky a jablka. Komplexní dopravní obslužnost v celé síti je jedna věc. Atraktivní podnikání s několika krátkými soupravami na nejdelší trase v Česku mezi dvěmi aglomeracemi (každá cca 1 mil obyvatel) je věc druhá.

+5/−5
5.1.2013 0:18

T14o52m63á21š 60V55e39l75e39m62a90n 4635465317813

jistě, ale poukázat na lhaní ČD ohledně stavu bylo jedině dobře - pro nás i pro něj.

+2/−1
8.1.2013 12:03

M67a56r89t37i80n 96Ž87á90č12e74k 5496936285271

Já bych řekl, že Jančura chce naopak ta jablka od hrušek oddělit, protože neprůhlednými dotacemi, kdy nevíme na co jdou a co je ztrátové a co není, vzniká nepřehledný chaos, kterému nikdo nerozumí. A ČD to tak samozřejmě vyhovuje a Jančura chce toto naopak zprůhlednit.

+1/0
8.1.2013 12:07

M98i58l81o21š 35S69a20l59o51š25e16k 7724923311853

Slyšel jsem,že osobní železniční doprava vydělává a je v plusu a ještě dotuje tu nákladní.Někdo tady pěkně lže..................................

+3/−3
4.1.2013 16:00

R97a91d14e64k 19J55a97n46a39t84a 9645906254972

Tohle nikdo odpovědný nikdy neřekl a ja to naprostá pitomost. Osobní doprava nebyla na území našeho státu zisková v posledních 60 letech nikdy. Bývalo to naopak, obrovské přepravy nákladů nastartované za minulého režimu částečně spozorovaly dopravu osobní.

Takže ČD Cargo ziskové bylo, do ztráty se dostalo do ztráty až v posledních letech v souvislosti s nástupem mnoha soukromých nákladních dopravců a ztrátou mnoha výhodných zakázek. Ztrátu z provozování služby kusových zásilek (té nejnákladnější) tak již nebylo z čeho hradit a nyní se řeší, co se bude z touto službou dít. Bylo o tom dost článku i tady na iDnes.

+2/0
4.1.2013 21:20

D87a18v88i38d 31M16l53é71č27k78a 7922172189958

Ať si říká kdo chce co chce, ale při počtu zaměstnanců a administrativě atd. je uplně jasné že se z Českých Drah stal nevýdělečný moloch. Doufám že jim konkurence pomůže se trochu zvednout, nebo zaniknout. Jedna věc která mě na tom analogicky strašně štve je, že není možné udělat konkurenci pro celý stát.

+3/−2
4.1.2013 13:32
Foto

P82a49v39e95l 96Č10e66r72n25í69k 1398785270580

Nevýdělečný moloch to je především proto, že musí obsluhovat i ty nejzapadlejší vesnice. Česko má jednu z nejhustších sítí železniční dopravy a stát požaduje, aby byla pokud možno celá využita. Proto se musí jezdit i přes horní-dolní, kde jednou za den nastoupí dvě babky aby přejely do vedlejší vesnice do kostela. To je holt daň za to, že jsou ty vesnice obsluhované. Pokud by šlo jen o to udržet dopravu na hlavních trasách kde je alespoň 25% obsazenost, tak se drahám značně sníží náklady.

+3/−3
4.1.2013 15:29

M13i63c64h65a55l 56T66i92m70k69o 3123824254405

Ony ani ty zapadlé tratě díky krajským dotacím zas takový finanční průšvih nebudou. Pár let nazpátek se měnili podmínky přidělování jednotlivých tratí a CD na poslední chvíli ve všech krajích prodloužili smlouy na všechny spoje na dalších 10 let. A určitě to nedělali z dobroty srdce, aby na těch tratích náhodou nějaký chudák soukromník neprodělal.

+2/0
4.1.2013 15:40

J42o61s65e10f 26K44o40p46e59c97k37y 9474182965

CD zadne smlouvy na zadnych tratich neprodlouzily. bylo to presne opacne ;-)

+2/0
4.1.2013 15:47
Foto

M22a71r10t42i30n 24K57o14k19e84š 3388514711740

To je tak, když je pan nahoře se psaním Y a I na štíru. Ve spojení s nevyjádřeným podmětem to pak přináší tato zábavná nedorozumění...:-)

0/0
7.1.2013 13:59

J49a13n75a 41L45a67n60g36o42v14á 2465546290783

Když je to tak, proč se tedy ČD stále tak urputně brání zveřejnění oné částky, kterou jim musí stát doplácet? V tom bude víc... A pak, není to pitomost, udržovat minimálně využité tratě?

+1/0
4.1.2013 18:32

J16o30s65e18f 18K86o94p97e64c54k87y 9404952835

v cem presne jsou CD nevydelecnym molochem?

+1/−1
4.1.2013 15:30

P57e55t25r 86H91á68j71e19k 4940602161714

nevýdělečný - bez dotací zkrachuje

moloch - neefektivní byrokratické řízení

0/0
4.1.2013 15:59

P38a60v44e66l 37K83r68á37l 5350129634728

Bez dotací by na většině tras nikdo nejezdil. Nechcete třeba zrušit i veřejné osvětlení? To se taky přece dotuje, tak ať se toho radši chopí nějaký soukromník bez dotací.

Při téhle velikosti z toho ani nic jiného než moloch být nemůže. Kdyby měl Jančura stejně velkou firmu, taky to bude moloch.

+1/−1
4.1.2013 16:16

J43o62s86e54f 15K20o86p56e37c64k51y 9844572305

zadny dopravce /je jedno jestli statni nebo soukromy/ v IDS nemuze jezdit bez dotaci. verejna doprava je ztratovy business ;-)

+1/0
4.1.2013 17:31

B67o37h19u43s20l70a57v 12K24r65á47l30í86k 2601550369556

A pekaři jsou taky nevýděleční, protože bez peněz za chleba a pečivo by zkrachovali.

+1/0
4.1.2013 17:49

R32a52d60o24m58í15r 84D64o89s49t28á25l 3117942911810

Jančurovy důvody jsou jasné.Chtěl soutěžit s ČD o trať a jeho nabídnutá cena na km byla vyšší než ta jeho.Nyní má přehled o cenách a nabídku bude podle toho upravovat.

+6/−8
4.1.2013 13:12

J79a62n 11S10l25a67n53i12n84a 6605710874678

No a? On bude vědět, kolik si v minulém období účtovaly ČD. A ČD budou vědět, že on to ví. Takže stejně, pokud bude chtít zakázku získat, bude motivovaný nabídnout státu co nejlepší cenu.

+4/−1
4.1.2013 14:27

B89o10h95u80s37l95a62v 14K69r52á77l14í58k 2541790179826

Jeho cena byla vyšší než ta jeho? Jako to proboha dokázal? Zatím se jen ukázalo, že České dráhy lžou - a kdo lže, ten krade, do pekla se hrabe.

+3/0
4.1.2013 18:08

J97a64n51a 37L14a80n92g35o55v16á 2835166220723

Tomu se říká férová soutěž, nebo ne?

+2/0
4.1.2013 18:33

P53a22v76e31l 59K28u29c30h66t95a 4286741927584

K rozdílům kultury cestování západ - Česko  -  kromě údržby hraje podle mne významnou roli chování cestujících, lidově řečeno, že jsou češi nesrovnatelně větší "doby.ek" než průměr Německa, Rakouska, Švýcarska.

+5/−5
4.1.2013 11:56

J31a21n 19F98r31o76l76í72k 6336250615944

Pomalové S-Bahny jsou důkazem nadčlověčího postavení Germánie.;-)

+2/−2
4.1.2013 14:57

P55a29v62e40l 14K59u46c76h58t57a 4646781437834

Pomalování vlaků je bohužel pro mne nepochopitelným "sportem" navíc dost drahým. Asi to nedělají důchodci nebo komunisti, ale mladí "umělci" ze  zhrzení a odcizení společenskému systému.  Ani v Německu není vše perfektní. Ale při takové jízdě starými panťáky u nás je vidět to počárání, postříkání, ničení záchodků. V Německu jsem neviděl, že by někdo kradl toaleťák nebo záchodovou mísu ve vlaku.

+1/−2
4.1.2013 18:47

K41l84e15m98e75n33t 94W74a17l89l 8957757487538

Můžete mi odpovědět proč si stát objednal mou cestu vlakem z Břeclavi do Prahy? A kolik mi za ni zaplatil, když mě stála bezmála 500 Kč? Vlak, ve kterém bylo tak našlapáno, že do zaplněnýho kupé hledělo dalších 10 lidí přitisknutých ksichtem na skle? Předpokládám že stát zaplatil i jim za tuto příjemnou cestu

+5/−2
4.1.2013 11:55
Foto

P16e96t33e14r 42J63a55b72l54o40n27o27v60s72k31y 1729286221931

Poprvé 500 Kč za jízdenku ? Na internete sa dá kúpiť jízdenka na túto trasu lacnejšie,tiež Včasná jízdenka / býv.sporotiket zníži cenu.A to,že bol vlak preplnený može mať viac príčin.1.medzištátny vlak EC z Budapešti a Bratislavy samozrejme je viac obsadený ako vnútroštátne rýchliky Brno-Praha,o D1 exprese sa popísalo veľa-tam je cestovanie relaxom a komfortom 2.po sviatkoch a v nedele bývajú expresy tiež preplnené.

+2/−1
4.1.2013 12:21

R88a40d30o19m19í87r 35D26o60s54t54á49l 3187822961330

Můžete nyní počkat na soukromníka,třeba bude mít volné místo k sezení....a když ne,tak nevadí,zítra je taky den.

+4/−3
4.1.2013 12:26

J52o60s40e73f 10K29o84p22e60c68k58y 9164432125

Stat si ji objednal a zaplatil, abyste se vy mohl dostat domu, do prace, do skoly, za zabavou atd. Je to pro stat mnohem levnejsi nez kdyby verejenou dopravu nedotoval ;-)

+1/−1
4.1.2013 14:47

J85a27n 76F62r53o63l74í76k 6236940545384

A nemohl by si objednat a částečně zaplatit moji cestu autem? Mám spotřebu 5,15 a většinou se i solo vejdu pod ceny hromadné přepravy. Navíc se jedná o moji investici, která stát nic nestojí na rozdíl třeba od Pendolín.;-)

+2/0
4.1.2013 15:00

J39o21s10e84f 77K18o77p74e97c30k67y 9814292885

jak jsem jiz napsal, byla by to mnohonasobne drazsi varianta nez platit verejnou dopravu, takze urcite nemohl;-)

+2/−1
4.1.2013 15:10

V21l44a95s58t28i76m19i26l 51H68a31l40b29i52c68h 8763835266788

Pokud jedete na nákup jen do Kauflandu místo MHD,tak to solo vyjde skutečně levněji i bez státní dotace.

0/0
5.1.2013 8:15
Foto

R54a90d54i11m 59F83r79y96č65k36a 6871963195807

Podle něj jsou tyto údaje označeny jako obchodní tajemství a ministerstvo riskuje pokutu 500 tisíc korun a náhraduškody.

Na tonhle je zabavny ,jak velky strach maji z pokuty 500 tisic Korun ,zatimco CD prodelavaji miliardy ;-D.

+5/−5
4.1.2013 10:54

M33a74r63t41i27n 46N36o60v29o94t57n25ý 7558778575313

ČD jsou v zisku, rozhodně neprodělávají miliardy.

+3/−8
4.1.2013 11:24

J38a52r82o64s50l43a29v 88N94o97v44á95k 3225595247802

Jo, stejně jako zemědělci kteří nechaj půdu ladem a my jim platíme dotace. Nač se snažit, že, stát nás stejně zaplatí. Pokud jsou v účetním zisku, tím húř. Cpeme do nich z našich daní moc peněz.

+7/0
4.1.2013 11:30

M33a31r47t28i93n 23N51o98v41o28t40n35ý 7158118675333

Vaše přirovnání kulhá na obě nohy. ČD  dostávají zaplaceno pouze za to, co si stát a kraje objednají. A rozhodně nedostávají peníze, že vlaky odstaví do kopřiv. Kdyby byly doopravdy ve ztrátě, tak budete vřískat. Jsou v zisku - pak napíšete "tím hůře". Lidi, vy si nevidíte do huby ...

+2/−4
4.1.2013 11:37

H29o18n15z58a 54K35u26k82a 2405438516310

ale vyberova rizeni radsi nevisujete,co?

+1/−1
4.1.2013 13:14

M48a91r63t17i44n 42N44o31v55o19t12n44ý 7388418645193

No, já rozhodně výběrová řízení nevypisuju, já nejsem stát :-)

0/0
4.1.2013 14:52

M24i87c63h88a95l 75M71e92l51e19n 7310783947316

čd rozhodně nejsou v zisku, jedině s napumpovanejma miliardama!!

0/−1
4.1.2013 11:50

P45a62v78e98l 77K92r36á75l 5270709684328

Tak když si stát (potažmo kraj) něco objedná, měl by za to i zaplatit, ne? 8-o Pochopte už, že ČD pro stát plní funkci tzv. "veřejné služby" - stát si objednává spoje i tam, kde se nemají šanci sami o sobě uživit a za to do ČD "pumpuje miliardy", jak vy říkáte.

+3/−2
4.1.2013 11:55

M11a72r97t12i24n 25N93o60v72o26t55n87ý 7418518255903

Nepište nesmysly a přečtěte si výroční zprávy ČD.

0/0
4.1.2013 14:55

D24a92v33i23d 52M59l87é65č81k58a 7412862259878

ČD se schválně kvůli "ziskovosti" rozdělila na osobní dopravu a Cargo v prosinci 2007. Tehdy se strasně kritizovalo jak výdělečná nákladní doprava přestane dotovat tu osobní. Dneska? Samostatné ČD cargo je ve ztrátě. Tak nevím kde ty ČD vydělávají....

+2/−1
4.1.2013 13:35

M22a45r28t37i52n 70N29o52v16o17t62n11ý 7698728465333

Tak proč o tom píšete, když to nevíte? Přečtěte si výroční zprávu.

+2/−1
4.1.2013 14:54

P21e45t50r 20H84á13j76e44k 4190582221204

když jsou v zisku, tak proč potřebují dotace?

+1/−1
4.1.2013 16:03

Z45b42y66n61ě73k 56P38o42p52o22v24s72k30ý 9936508267153

Co jsou podle Vás dotace?

+1/0
4.1.2013 17:30

D89a57v27i92d 44H35y30š51p74l76e37r 2413513917425

Tuneláři mají pouze obchodní tajemství. Nic jiného nemají....

+7/−3
4.1.2013 10:26

D21a16v41i69d 73M95u49r95a25r17i89k 4670323361478

Na tomhle pripade se ukazuje typicke cechacstvi, ackoli nemusim s Jancurou 100% souhlasit a sympatizovat, tak aspon nebyl tak blbej a nebal se s vlastnima prostredkama s vlastnim krkem rozvirit stojate vody a pustit se do konkurecniho boje s CD a statem, kterymu nijak nepomahal a naopak mu hazeli klacky pod nohy. Ceske drahy pobirali miliardy dotaci a prislo jim naprosto normalni, ze je tu jsou vlaky na urovni socialistickyho svazu a ze zpozdeni jsou zkratka normalni, zatim co Zaluda si vozil zaluda v luxusnim aute s automatickym osvezovacem vzduchu, rozdaval managerum miliony odmeny a zil si jako buh za statni prachy a cesky drahy nemeli ani nejmensi zajem na to, aby s nima nekdo jezdil. Cim min lidi, tim vic dotaci... Jancura dokazal vyrazne zlepsit podminky na ceskych koleji a uz jenom proto, by ti cechacci co nikdy v zivote nic nedokazali, by meli drzet hubu a mit trochu ucty a respektu.

+37/−3
4.1.2013 10:02

J63a18n 35Z28a13p68l64e91t52a96l 4404415315

co byste taky chtěl :D, úspěch se v ČR nenosí, kdo je úspěšný buď: a) krade nebo podvádí; b) vykořisťuje zákazníky; c) vykořisťuje zaměstnance; d) jiné důvody....divil byste se, kolik lidí stále zastává tyto názory.

+6/−2
4.1.2013 10:57

R81a61d15o20m70í31r 39D19o87s18t55á40l 3927182311770

No ,ikdyž nemám rád paušalizace,tak za to jaké u nás mají jméno někteří "úspěšní",většinou mohou sami a za druhé ...Honoré de Balzac za každým velkým majetkem se skrývá zločin.....a ještě mi upřesněte ten úspěch,tím považujete ztrátu 50-60 milionů za rok provozu s několika málo vagónky ?No v celorepublikovém měřítku by to byla teprve palba.

+2/−2
4.1.2013 12:34





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.