Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát zveřejnil ztráty drah, jejich „obchodní tajemství”. Díky Jančurovi

Ministerstvo dopravy poprvé v historii poskytlo veřejně informace o tom, kolik musí doplácet Českým drahám na jednotlivé rychlíky. Dráhy se zveřejnění dosud bránily a považují takové údaje za obchodní tajemství, i když ministerstvo ročně pošle drahám na tyto vlaky přes čtyři miliardy korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M35a97r72t65i22n 68Ž94á20č95e75k 5496636505421

Můj návrh na čisté řešení, při kterém by odpadly tyto diskuse: stát by u ziskových tras (rychlíky mezi městy) přispíval pouze na cenu jízdenky, všem dopravcům stejně, vědělo by se kolik. A neexistovaly by žádné účelové dotace ani půjčky od státu na jakoukoliv konkrétní věc typu investice do vlaků či modernizace apod. které vše znepřehledňují a kvůli kterým Jančura (podle mě naprosto oprávněně) vymáhá od státu informace, které mají celý tento chaos s dotacemi zpřehlednit. Hospodaření ČD by tak bylo naprosto oddělené od státu a jak by dopravci včetně ČD naložili s dotacemi na jízdenku, by byla jejich věc. Pak by si všichni dopravci byli rovni a pak teprve by ČD mohly argumentovat obchodním tajemstvím. Pokud by se stát rozhodl podporovat ztrátovou regionální dopravu, kde by koncept s dotací na jízdenku nefungoval (co kdyby při nějaké jízdě z Horní do Dolní v neděli v poledne nenastoupil jediný cestující, to je celkem běžné), našel by se jistě podobný transparentní model, který by motivoval k tomu, aby dopravce hledal šetrnější způsoby, třeba dopravu řešil malými mikrobusy s malou spotřebou apod. ale opět takový, že by vše bylo transparentní a všichni dopravci by si byli rovni. Například že by stát (kraj) vypisoval každý rok nové výběrové řízení na danou trasu a zadával by jen počet spojů a maximální cenu jízdenky. Soutěž by vyhrál ten, kdo vymyslí nejúspornější variantu. Pak by mohl vše vytříbit trh, protože pokud by ČD hospodařilo špatně, pak by přirozeně ubývalo a vyklízelo by trh soukromým dopravcům a celá doprava by se stávala efektivnější nebo naopak, ČD by se rychle ve vlastním zájmu zreformovalo, protože by jim hrozil rychlý zánik. A tak to má být, a bylo by to ku prospěchu všech. Tedy kromě té části ČD která chce mít pohodlný život s penězovodem a s privilegii od státu ale to je naopak společensky škodlivá věc, kterou je nutno naopak potlačit.

0/0
8.1.2013 12:01

J94i98ř88í 60R45o85d 7864308400340

Vše, co je financováno z našich daní nesmí být tajné!!!

+3/0
6.1.2013 16:29

P56e97t14r 40N88i87v52n30i85c75k13ý 3332544485167

A co tajné služby a některé armádní bojové akce? Mají si zavézt blog a tam každý den psát co kde utratily, komu a proč?

0/0
7.1.2013 15:03

Š26t58e76f19a26n 53F77r91i79č20a 7802868783926

Jančura míchá hrušky a jablka. Komplexní dopravní obslužnost v celé síti je jedna věc. Atraktivní podnikání s několika krátkými soupravami na nejdelší trase v Česku mezi dvěmi aglomeracemi (každá cca 1 mil obyvatel) je věc druhá.

+5/−5
5.1.2013 0:18

T38o70m15á66š 47V19e24l64e64m30a17n 4325285777733

jistě, ale poukázat na lhaní ČD ohledně stavu bylo jedině dobře - pro nás i pro něj.

+2/−1
8.1.2013 12:03

M38a71r54t50i53n 29Ž36á19č20e24k 5806776155331

Já bych řekl, že Jančura chce naopak ta jablka od hrušek oddělit, protože neprůhlednými dotacemi, kdy nevíme na co jdou a co je ztrátové a co není, vzniká nepřehledný chaos, kterému nikdo nerozumí. A ČD to tak samozřejmě vyhovuje a Jančura chce toto naopak zprůhlednit.

+1/0
8.1.2013 12:07

M30i18l10o73š 36S56a15l97o65š17e39k 7914613931553

Slyšel jsem,že osobní železniční doprava vydělává a je v plusu a ještě dotuje tu nákladní.Někdo tady pěkně lže..................................

+3/−3
4.1.2013 16:00

R12a93d34e10k 28J50a47n36a46t34a 9735126604932

Tohle nikdo odpovědný nikdy neřekl a ja to naprostá pitomost. Osobní doprava nebyla na území našeho státu zisková v posledních 60 letech nikdy. Bývalo to naopak, obrovské přepravy nákladů nastartované za minulého režimu částečně spozorovaly dopravu osobní.

Takže ČD Cargo ziskové bylo, do ztráty se dostalo do ztráty až v posledních letech v souvislosti s nástupem mnoha soukromých nákladních dopravců a ztrátou mnoha výhodných zakázek. Ztrátu z provozování služby kusových zásilek (té nejnákladnější) tak již nebylo z čeho hradit a nyní se řeší, co se bude z touto službou dít. Bylo o tom dost článku i tady na iDnes.

+2/0
4.1.2013 21:20

D52a66v40i18d 40M43l22é16č57k91a 7312672399168

Ať si říká kdo chce co chce, ale při počtu zaměstnanců a administrativě atd. je uplně jasné že se z Českých Drah stal nevýdělečný moloch. Doufám že jim konkurence pomůže se trochu zvednout, nebo zaniknout. Jedna věc která mě na tom analogicky strašně štve je, že není možné udělat konkurenci pro celý stát.

+3/−2
4.1.2013 13:32
Foto

P46a20v60e66l 42Č62e18r29n55í77k 1868815810810

Nevýdělečný moloch to je především proto, že musí obsluhovat i ty nejzapadlejší vesnice. Česko má jednu z nejhustších sítí železniční dopravy a stát požaduje, aby byla pokud možno celá využita. Proto se musí jezdit i přes horní-dolní, kde jednou za den nastoupí dvě babky aby přejely do vedlejší vesnice do kostela. To je holt daň za to, že jsou ty vesnice obsluhované. Pokud by šlo jen o to udržet dopravu na hlavních trasách kde je alespoň 25% obsazenost, tak se drahám značně sníží náklady.

+3/−3
4.1.2013 15:29

M48i61c53h54a14l 22T49i97m83k30o 3593434954455

Ony ani ty zapadlé tratě díky krajským dotacím zas takový finanční průšvih nebudou. Pár let nazpátek se měnili podmínky přidělování jednotlivých tratí a CD na poslední chvíli ve všech krajích prodloužili smlouy na všechny spoje na dalších 10 let. A určitě to nedělali z dobroty srdce, aby na těch tratích náhodou nějaký chudák soukromník neprodělal.

+2/0
4.1.2013 15:40

J42o78s59e21f 41K88o35p72e17c68k96y 9844332205

CD zadne smlouvy na zadnych tratich neprodlouzily. bylo to presne opacne ;-)

+2/0
4.1.2013 15:47
Foto

M61a30r58t61i39n 52K18o39k76e23š 3358924951220

To je tak, když je pan nahoře se psaním Y a I na štíru. Ve spojení s nevyjádřeným podmětem to pak přináší tato zábavná nedorozumění...:-)

0/0
7.1.2013 13:59

J76a45n81a 29L22a83n23g98o36v70á 2495926370753

Když je to tak, proč se tedy ČD stále tak urputně brání zveřejnění oné částky, kterou jim musí stát doplácet? V tom bude víc... A pak, není to pitomost, udržovat minimálně využité tratě?

+1/0
4.1.2013 18:32

J54o84s56e28f 88K39o45p62e71c96k13y 9524362125

v cem presne jsou CD nevydelecnym molochem?

+1/−1
4.1.2013 15:30

P11e46t84r 47H91á23j95e70k 4850772721484

nevýdělečný - bez dotací zkrachuje

moloch - neefektivní byrokratické řízení

0/0
4.1.2013 15:59

P96a62v93e86l 21K46r24á42l 5840919654168

Bez dotací by na většině tras nikdo nejezdil. Nechcete třeba zrušit i veřejné osvětlení? To se taky přece dotuje, tak ať se toho radši chopí nějaký soukromník bez dotací.

Při téhle velikosti z toho ani nic jiného než moloch být nemůže. Kdyby měl Jančura stejně velkou firmu, taky to bude moloch.

+1/−1
4.1.2013 16:16

J14o66s75e23f 73K84o25p68e56c21k96y 9894842115

zadny dopravce /je jedno jestli statni nebo soukromy/ v IDS nemuze jezdit bez dotaci. verejna doprava je ztratovy business ;-)

+1/0
4.1.2013 17:31

B10o23h78u82s97l77a55v 49K42r82á68l83í85k 2651380929266

A pekaři jsou taky nevýděleční, protože bez peněz za chleba a pečivo by zkrachovali.

+1/0
4.1.2013 17:49

R19a79d77o43m34í47r 81D96o11s61t13á91l 3857642131110

Jančurovy důvody jsou jasné.Chtěl soutěžit s ČD o trať a jeho nabídnutá cena na km byla vyšší než ta jeho.Nyní má přehled o cenách a nabídku bude podle toho upravovat.

+6/−8
4.1.2013 13:12

J19a46n 11S63l12a93n87i60n63a 6345910534888

No a? On bude vědět, kolik si v minulém období účtovaly ČD. A ČD budou vědět, že on to ví. Takže stejně, pokud bude chtít zakázku získat, bude motivovaný nabídnout státu co nejlepší cenu.

+4/−1
4.1.2013 14:27

B97o59h40u62s93l86a19v 17K67r75á75l95í84k 2951250519576

Jeho cena byla vyšší než ta jeho? Jako to proboha dokázal? Zatím se jen ukázalo, že České dráhy lžou - a kdo lže, ten krade, do pekla se hrabe.

+3/0
4.1.2013 18:08

J55a27n65a 81L75a29n37g39o23v25á 2915266790983

Tomu se říká férová soutěž, nebo ne?

+2/0
4.1.2013 18:33

P54a38v18e13l 12K72u39c90h76t93a 4936511707344

K rozdílům kultury cestování západ - Česko  -  kromě údržby hraje podle mne významnou roli chování cestujících, lidově řečeno, že jsou češi nesrovnatelně větší "doby.ek" než průměr Německa, Rakouska, Švýcarska.

+5/−5
4.1.2013 11:56

J66a27n 97F71r18o16l77í74k 6876160325394

Pomalové S-Bahny jsou důkazem nadčlověčího postavení Germánie.;-)

+2/−2
4.1.2013 14:57

P13a32v80e71l 27K89u86c75h30t67a 4766911237784

Pomalování vlaků je bohužel pro mne nepochopitelným "sportem" navíc dost drahým. Asi to nedělají důchodci nebo komunisti, ale mladí "umělci" ze  zhrzení a odcizení společenskému systému.  Ani v Německu není vše perfektní. Ale při takové jízdě starými panťáky u nás je vidět to počárání, postříkání, ničení záchodků. V Německu jsem neviděl, že by někdo kradl toaleťák nebo záchodovou mísu ve vlaku.

+1/−2
4.1.2013 18:47

K28l64e49m70e86n33t 58W12a72l95l 8277307187728

Můžete mi odpovědět proč si stát objednal mou cestu vlakem z Břeclavi do Prahy? A kolik mi za ni zaplatil, když mě stála bezmála 500 Kč? Vlak, ve kterém bylo tak našlapáno, že do zaplněnýho kupé hledělo dalších 10 lidí přitisknutých ksichtem na skle? Předpokládám že stát zaplatil i jim za tuto příjemnou cestu

+5/−2
4.1.2013 11:55
Foto

P31e79t49e11r 79J72a68b16l20o15n75o14v64s93k14y 1979506151581

Poprvé 500 Kč za jízdenku ? Na internete sa dá kúpiť jízdenka na túto trasu lacnejšie,tiež Včasná jízdenka / býv.sporotiket zníži cenu.A to,že bol vlak preplnený može mať viac príčin.1.medzištátny vlak EC z Budapešti a Bratislavy samozrejme je viac obsadený ako vnútroštátne rýchliky Brno-Praha,o D1 exprese sa popísalo veľa-tam je cestovanie relaxom a komfortom 2.po sviatkoch a v nedele bývajú expresy tiež preplnené.

+2/−1
4.1.2013 12:21

R39a87d23o34m26í28r 97D80o11s58t83á53l 3967812231540

Můžete nyní počkat na soukromníka,třeba bude mít volné místo k sezení....a když ne,tak nevadí,zítra je taky den.

+4/−3
4.1.2013 12:26

J49o27s74e22f 49K19o21p54e44c94k82y 9684632965

Stat si ji objednal a zaplatil, abyste se vy mohl dostat domu, do prace, do skoly, za zabavou atd. Je to pro stat mnohem levnejsi nez kdyby verejenou dopravu nedotoval ;-)

+1/−1
4.1.2013 14:47

J74a55n 22F71r77o84l18í55k 6336820805904

A nemohl by si objednat a částečně zaplatit moji cestu autem? Mám spotřebu 5,15 a většinou se i solo vejdu pod ceny hromadné přepravy. Navíc se jedná o moji investici, která stát nic nestojí na rozdíl třeba od Pendolín.;-)

+2/0
4.1.2013 15:00

J67o56s35e60f 78K32o50p49e63c79k74y 9914182295

jak jsem jiz napsal, byla by to mnohonasobne drazsi varianta nez platit verejnou dopravu, takze urcite nemohl;-)

+2/−1
4.1.2013 15:10

V75l67a88s31t45i39m26i13l 83H38a41l34b13i38c46h 8933935916408

Pokud jedete na nákup jen do Kauflandu místo MHD,tak to solo vyjde skutečně levněji i bez státní dotace.

0/0
5.1.2013 8:15
Foto

R58a50d64i29m 82F25r60y28č23k43a 6931793295637

Podle něj jsou tyto údaje označeny jako obchodní tajemství a ministerstvo riskuje pokutu 500 tisíc korun a náhraduškody.

Na tonhle je zabavny ,jak velky strach maji z pokuty 500 tisic Korun ,zatimco CD prodelavaji miliardy ;-D.

+5/−5
4.1.2013 10:54

M58a18r49t65i11n 46N51o74v64o71t95n29ý 7538288215133

ČD jsou v zisku, rozhodně neprodělávají miliardy.

+3/−8
4.1.2013 11:24

J69a84r82o61s59l77a21v 47N15o16v83á21k 3125685887582

Jo, stejně jako zemědělci kteří nechaj půdu ladem a my jim platíme dotace. Nač se snažit, že, stát nás stejně zaplatí. Pokud jsou v účetním zisku, tím húř. Cpeme do nich z našich daní moc peněz.

+7/0
4.1.2013 11:30

M21a70r54t29i95n 37N91o54v88o82t85n91ý 7328638705413

Vaše přirovnání kulhá na obě nohy. ČD  dostávají zaplaceno pouze za to, co si stát a kraje objednají. A rozhodně nedostávají peníze, že vlaky odstaví do kopřiv. Kdyby byly doopravdy ve ztrátě, tak budete vřískat. Jsou v zisku - pak napíšete "tím hůře". Lidi, vy si nevidíte do huby ...

+2/−4
4.1.2013 11:37

H16o20n73z18a 95K67u14k79a 2955118596940

ale vyberova rizeni radsi nevisujete,co?

+1/−1
4.1.2013 13:14

M61a40r71t94i82n 47N17o82v73o91t16n41ý 7918388725753

No, já rozhodně výběrová řízení nevypisuju, já nejsem stát :-)

0/0
4.1.2013 14:52

M91i29c25h51a44l 52M14e91l94e79n 7610533667746

čd rozhodně nejsou v zisku, jedině s napumpovanejma miliardama!!

0/−1
4.1.2013 11:50

P33a93v76e96l 91K57r21á90l 5190849554878

Tak když si stát (potažmo kraj) něco objedná, měl by za to i zaplatit, ne? 8-o Pochopte už, že ČD pro stát plní funkci tzv. "veřejné služby" - stát si objednává spoje i tam, kde se nemají šanci sami o sobě uživit a za to do ČD "pumpuje miliardy", jak vy říkáte.

+3/−2
4.1.2013 11:55

M66a24r13t41i26n 67N94o37v87o76t85n18ý 7608198355793

Nepište nesmysly a přečtěte si výroční zprávy ČD.

0/0
4.1.2013 14:55

D98a12v85i63d 25M98l68é22č64k94a 7452242639108

ČD se schválně kvůli "ziskovosti" rozdělila na osobní dopravu a Cargo v prosinci 2007. Tehdy se strasně kritizovalo jak výdělečná nákladní doprava přestane dotovat tu osobní. Dneska? Samostatné ČD cargo je ve ztrátě. Tak nevím kde ty ČD vydělávají....

+2/−1
4.1.2013 13:35

M20a40r94t56i85n 89N87o63v63o92t58n38ý 7858558185683

Tak proč o tom píšete, když to nevíte? Přečtěte si výroční zprávu.

+2/−1
4.1.2013 14:54

P46e82t32r 41H90á16j97e91k 4710672551904

když jsou v zisku, tak proč potřebují dotace?

+1/−1
4.1.2013 16:03

Z75b30y31n79ě72k 86P65o55p22o13v33s44k90ý 9446478917143

Co jsou podle Vás dotace?

+1/0
4.1.2013 17:30

D85a22v22i14d 95H58y62š91p32l19e13r 2413133847275

Tuneláři mají pouze obchodní tajemství. Nic jiného nemají....

+7/−3
4.1.2013 10:26

D44a96v86i43d 70M77u64r98a89r61i55k 4420583861498

Na tomhle pripade se ukazuje typicke cechacstvi, ackoli nemusim s Jancurou 100% souhlasit a sympatizovat, tak aspon nebyl tak blbej a nebal se s vlastnima prostredkama s vlastnim krkem rozvirit stojate vody a pustit se do konkurecniho boje s CD a statem, kterymu nijak nepomahal a naopak mu hazeli klacky pod nohy. Ceske drahy pobirali miliardy dotaci a prislo jim naprosto normalni, ze je tu jsou vlaky na urovni socialistickyho svazu a ze zpozdeni jsou zkratka normalni, zatim co Zaluda si vozil zaluda v luxusnim aute s automatickym osvezovacem vzduchu, rozdaval managerum miliony odmeny a zil si jako buh za statni prachy a cesky drahy nemeli ani nejmensi zajem na to, aby s nima nekdo jezdil. Cim min lidi, tim vic dotaci... Jancura dokazal vyrazne zlepsit podminky na ceskych koleji a uz jenom proto, by ti cechacci co nikdy v zivote nic nedokazali, by meli drzet hubu a mit trochu ucty a respektu.

+37/−3
4.1.2013 10:02

J55a68n 16Z86a84p54l43e86t79a70l 4674875505

co byste taky chtěl :D, úspěch se v ČR nenosí, kdo je úspěšný buď: a) krade nebo podvádí; b) vykořisťuje zákazníky; c) vykořisťuje zaměstnance; d) jiné důvody....divil byste se, kolik lidí stále zastává tyto názory.

+6/−2
4.1.2013 10:57

R77a61d24o19m28í15r 10D93o57s14t30á35l 3317232311510

No ,ikdyž nemám rád paušalizace,tak za to jaké u nás mají jméno někteří "úspěšní",většinou mohou sami a za druhé ...Honoré de Balzac za každým velkým majetkem se skrývá zločin.....a ještě mi upřesněte ten úspěch,tím považujete ztrátu 50-60 milionů za rok provozu s několika málo vagónky ?No v celorepublikovém měřítku by to byla teprve palba.

+2/−2
4.1.2013 12:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.