Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Magie podle Českých drah. S daty o rychlících čarují, jak se jim hodí

Tuzemský daňový poplatník poprvé v historii ví, kam přesně mizí čtyři miliardy korun, které posílá každý rok ministerstvo dopravy státním Českým drahám na provozování dálkových rychlíků. Už je také jasnější, proč se kvůli zveřejnění údajů dráhy tak bouřily: s čísly za náklady si zjevně kouzlí na jednotlivých tratích tak, jak se jim zrovna hodí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

O96l37d59ř36i98c87h 86K31o41l46b27a21s23n62j43u48k 1355595871605

ČD - tato státní instituce by mohla s konkurencí opravdu více hýbat, jen !by to chtělo chtít a využívat náměty svých 8-o "fanoušků, co stojí při železničních tratí a fotí jako o smrt;-O!!!!!!

Lidé prosím a zvláště ty, co stále zůstávají ČD příznivcem, momentálně se netřeba zaobírat ztrát, ale přispívat náměty "přitáhnout" nové cestující na cestu ČDV!!!!!

Já vlakem cesty prožívám, mám rád tento způsob dopravy a vím, kde a kdy by cestující se " prali" o jízdenky ČD:-)8-o[>-]R^;-D !

Naše republika je krásná zem a dala by se projet třeba jen vlakem a auto nechat doma a konkurenci " válcovat" tím způsobem, jak to ona dělá ČDRv!

Já jezdím ČD a  často přivádím jejích průvodčí do stavu šílenství a ku zpoždění vlaku! Jejich zlost je jen na chvíli, pak se omluví a odejdou ode mne se stáhnutým

"ocáskem" ! Pak já zářím jako sluníčko , vycházející nad LYSOU HOROU 8-					
				</div>
				<div class=

0/0
1.8.2013 9:40

T19o90m15á63š 66Z74a29h33á41l47k56a 7260392567350

ČD mám rád, ale na trati Praha - Tanvald pravděpodobně ve výpočtu ztráty počítali s prázdným Pendolinem taženým Brejlovcem místo 854 a 1-2x Bdtn.

0/0
13.1.2013 12:12

D27a23v44i15d 95M38a70l78i72n31a 1340293670983

Mozna jsem za blbce, ale porad nechapu, jak nekdo muze vytvaret zisk utratou dotaci??? Chapu zisk jako rozdil mezi trzbou a naklady!!! Od kdy se do trzeb zapocitavaji statni dotace??? Tedy I dane poplatniku, kteri tyto sluzby nevyuzivaji??? Napr. Nechapu, jak k tomu prijde obcan Novak z Horni Dolni, kde neni ani zeleznicni zastavka, ze ze svych dani za odvedenou praci dotuje neschopnost jineho vygenerovat svou cinnosti v doprave normalni zisk???

+1/−1
7.1.2013 21:49

R62a79d96e36k 37J35a16n58a95t67a 9285116274492

Vtip je v tom, že to nejsou dotace. Dotována je možná tak nějaké nezisková školka. Ale dopravci ve veřejné dorpavě (nejen ČD, ale spousta dalších - na železnici GWTR, Viamont, JMHD, železnice Desná, RegioJet na Slovensku, na silnic pak BusLine, Osnado, Veolia, KAD, ICOM, atd. jsou jich desítky) ti dotace neberou. Plní státem a kraji zadané zakázky na dopravní obslužnost. Což je podnikání jako každé jiné, a jeho cílem je zisk. Tento zisk bývá smluvně omezen nějakou cifrou, zpravidla 3% nebo tak nějak.Tolik na vysvětlenou, osvěty není nikdy dost, jak je vidět na vašem příkladě.

Dále, do Horni Dolní k panu Novákovi pravděpodobně vede silnice, a to pravděpodobně taková, po které (kromě pana Nováka) projede za den pár aut. Daně lidí, kteří tuto silnici využívají, tudíž tuto silnici ani náhodu nezaplatí. Pokud mu do takové díry jezdí autobusová linka, její ztráta je rovněž placena z veřejných roizpočtů.

Takže pan Novák je "dotován" taky a neměl by si stěžovat.

+1/0
7.1.2013 22:55

M14a76r19t29i76n 22B54a64r30t20o94š 7436402285

Vy jste jak kefemlýnek, pořád dokola. Tak trocha osvěty pro Vás. ČD od státu dostávají dotace, i když někteří tomu chtějí říkat jinak. Tahle slovní ekvilibristika ale na tom, že jde o dotace, nic nemění. Ostatně, sám si poněkud odporujete.

0/−2
8.1.2013 0:11

R83a39d46e17k 30J70a61n49a30t88a 9135496764312

Vy se pořád točíte kolem zkratky "ČD", asi vám způsobuje nějaký mindrák. Můj příspěvek je ale platný i tehdy, pokud z něj "ČD" vypustíte.

Vyjmenoval jsem ale i dalších 10 firem, které fungují obdobným způsobem (provozují ztrátovou dopravu v objednávce pro stát/kraje za úhradu). K těm máte také nějaké vyjádření, nebo ne?

+1/0
8.1.2013 9:34
Foto

O54l25d13ř78i87c66h 11K63o11l56b17a22s43n42j68u12k 1915955171325

Ono je lehké urážet člověka slovem typu " kafemlejnek"X, ani toho pana RADKA JANOTU  osobně neznáte a už pod jeho slova sypete písek, jako pod parní lokomotivu;-€!

Tím, že se zde budeme mezi sebou urážet, tak to problém ztrát nevyřeší!

ČD mám pořád rád, můj otec tam pracoval celý život a ČDmá svoji určitou historii, na které třeba stavět a takové "ŽALUDY"  stavět do latě, jak spravovat majetek státu, respektive ČD![>-][>-][>-]EU

0/0
1.8.2013 9:54

B29o58h59u97s40l65a10v 83K86r15á78l10í90k 2101480279416

Pokud je mi známo, tak dotací se nazývá nejen to, když veřejnoprávní subjekt sám provozuje činnost, která je pro něj ztrátová, resp. za kterou nic neutrží, ale také to, když přispívá na nějakou službu poskytovanou jiným subjektem s cílem, aby cena pro spotřebitele byla nižší. Pak ovšem provozovatel tuto dotaci zpravidla zahrnuje do tržby (anebo jsou o ni nižší náklady, například jde-li o dotaci na nákup vozidel).

0/0
8.1.2013 2:30

Z17d76e38ň63k81a 81V39e94s85e38l91á 8479375917950

Jeden příklad, jak se dá dost dobře vydělat/získat vyšší dotace apod.: mezi stanicemi Brno, hl. n. a Holubice (týká se rychlíků ze/ve směru Jeseník/Šumperk/Olomouc a Bohumín) je možné jet dvěma trasami: přes Šlapanice, Slatinu a Černovice, nebo přes Sokolnice-Telnice. Rozdíl v délce těchto tras je skoro 6 kilometrů. Rychlíky jedoucí od/do Olomouce jezdí obvykle jedním směrem jednu trasu a opačným směrem trasu druhou, čili jednou jede trasu kratší a jednou delší. Myslím, že je zbytečné zmiňovat, kterou trasu si nechávají zaplatit nejen od státu, ale i od cestujících... :-P Rv Takže i tady v tomto konkrétním případě se dá s těmi čísly tak krásně čarovat... :-/

0/−1
7.1.2013 18:18

R93a25d37e93k 24J67a52n50a47t29a 9635216124722

Pěkné, ale většina nákladů nabíhá spíš s časem (mzdy, vozidla) a počtem cestujícícíh (náklady na pokladní, eshop), než s kilometry (v podstatě jen poplatek za DC a energii což tvoří jen zhruba 25% nákladů).

A jízdní doba těch rychlíků je v obou směrech stejná, k žádné veliké úspoře zde tak tou "zkratkou" nedochází.

+2/−1
7.1.2013 18:32

Z62d55e94ň18k62a 52V28e14s31e54l28á 8299935247160

"v podstatě jen poplatek za DC a energii což tvoří jen zhruba 25% nákladů" - "jen" čtvrtinu nákladů? 8-o Spíš "celou" čtvrtinu!

0/−1
7.1.2013 18:44

R59a34d23e82k 90J23a64n52a23t34a 9535746194512

Takže podle Vás by tedy měl být rozdíl v jízdném odpovídající 25% z těch 6 km, tedy inkrementální jízdné na 1.5 km, což jsou necelé 2 Kč. Ano? Pak nejspíš patříte k těm, co jezdí pro levnější rohlík přes celé město.

Možná vás překvapí, že podobné asymetrie jsou v dopravě běžné. Téměř každá letecká linka má (podle převládajícího směru větru a někdy i rozdílných odletových poplatcích na letištích), v jednom směru náklady vyšší, než v druhém. Přesto stojí obvykle letenky v obou směrch stejně.

+1/−1
7.1.2013 18:57

Z40d15e69ň49k34a 36V28e48s68e13l96á 8179725697190

Vůči zákazníkovi i státu by bylo skutečně férovější onen rozdíl do ceny nějak promítnout. A i když je Vám po tom houby, tak pro levnější rohlík přes celé město nejezdím.

Srovnávat vlak k letadlu mi nepřijde moc vhodné, už jenom kvůli těm palivovým příplatkům, které se velmi často mění.

0/−1
7.1.2013 19:07

P73a30v52e45l 90M22e16r80t29l88í18k 7197429696646

Pan Sůra neměl zapomenout na hlavní důvod, proč je Praha-Brno ztrátové spojení, ačkoliv vlaky jezdí plné. A to je akční jízdné ČD. Pro srovnání - z ČB do Brna je stejná dotace na kilometr, vlakové soupravy jezdí pozdstatně kratší a podstatně starší, ne po koridoru (nižší poplatky?). Ale Praha - Brno stojí 200 bez slevy a ČB - Brno 330 Kč bez slevy. Na jednu stranu chápu, že ČD chtějí přetáhnout cestující z autobusů SA do vlaků, ale měli by to dělat trochu jiným způsobem. Ideální by bylo pokud by to za ně dělal přímo stát, protože železniční doprava je strategickou, narozdíl od silniční.

+3/0
7.1.2013 15:12

D74a28v52i55d 78M92a81l17i83n96a 1450583840803

Omyl. Strategicka neni doprava jako takova, ale zeleznicni cesty. A ty nikdo statu nebere.

0/0
7.1.2013 17:22
Foto

O57l12d45ř40i24c40h 14K47o78l72b48a83s18n60j94u40k 1715675241985

Pane Pavle Mertlíku :-) , bravo;-D !!!

Konečně někdo, komu to myslí a chce ČD pomoci! Neřešíte tak dotace, ale způsob, jakým způsobem by se dalo najít cestu8-o ! !!!!

Děkuji [>-] !

0/0
1.8.2013 10:00
Foto

R82o15s54t52i83s44l77a84v 54S68r35s78t33k87a 3290260800911

Mají bojovat o záchranu, jak se tu někde píše, a při tom se dráhy chovají hůř jak za socialismu. Rozhazují na všechny strany. 1.ledna 20133 jsem se vracel do Brna kolem  trari od České Třebové. Během půl hodiny jely od Brna na Svitavy 3 !!! osobní vlaky s minimálně pěti vagóny. Možná jeden byl zrychlený, každopádně všechny byly takřka prázdné. Kdo to výmýšlí , tak se nechová dobrý hospodář. Rv

+4/−5
7.1.2013 13:29

M16a21r55t85i32n 10N50o27v43o90t73n59ý 7778548655393

Proč do toho taháte dráhy? Ty jezdí pouze to, co si MD a kraje objednají. Tam běžte berečet, pokud máte pocit, že je něco špatně.

+1/−3
7.1.2013 13:35

R53a44d16e17k 59J92a12n58a69t21a 9325146694382

Jistě jste už někdy slyšel o IDOSu. Můžete si tam snadno najít, že "z Brna na Svitavy" jezdí va svátek přesně jeden osobní vlak (Os) za hodinu. Dokonce ani do těch Svitav nedojede. Linka končí v Letovicích nebo Březové nad Svitavou.

Jo, možná počítáte mezi "osobní vlaky", i R (ty jezdí každé 2h) a EC (ty jezdí kažou hodinu). Pak ale srovnáváte jablka a hrušky. Os, R a EC mají zcela jiné zastávky, tedy zcela jiné zákazníky.

A v neposlední řadě, "dráhy" jízdní řád neurčují. Je objednán objednavateli dopravy. "Dráhy" jen plní zakázku.

+5/−1
7.1.2013 14:00

M46a62r14t86i63n 83B90a25r40t67o45š 7846372655

Výmluvy, výmluvy a zase výmluvy. Jenže těmi se (doufám) do nekonečna uživit nedá.

+1/−8
7.1.2013 14:55

R35a91d11e12k 39J49a83n72a50t78a 9435146614842

Poud máte konkrétní připomínku, sem s ní. Ale na úrovni.

Například, pokud vám vadí, že během krátké doby z taktového uzlu Brno hl.n. odjíždějí tři vlaky různých vrstev osobní dopravy (což je jedna z vlastností uzlu v tzv. integrálním taktovém grafikonu), navrhněte, který z nich byste zrušil a odborně odůvodněte tento návrh. OK?

+9/−1
7.1.2013 15:04

M82a11r97t27i25n 45B85a55r87t97o95š 7626772405

Z které planety jste spadl?

+1/−8
7.1.2013 15:27

R37a25d36e16k 12J28a56n16a37t94a 9275646164402

Opakuji svou žádost o konkrétní přípomínku k mému příspěvku.

Na otázky úrovně šestiletého dítěte neodpovídám.

+6/−1
7.1.2013 15:30

M72a83r32t82i79n 32B62a93r40t26o56š 7116172115

O odpověď člověka, kterému nevadí tunelování a odvádí pozornost nesmyslnými otázkami a podmínkami snad ani nestojím. Ale přece jen upřesním. Reagoval jsem na větu: "A v neposlední řadě, "dráhy" jízdní řád neurčují. Je objednán objednavateli dopravy. "Dráhy" jen plní zakázku." Já si zase myslím, že jak na straně krajů tak na straně ČD jde o spolupracují lidi patřící do stejné skupiny zvané tuneláři.

+1/−2
7.1.2013 20:04

R25a18d69e33k 37J90a55n80a20t73a 9905236304922

Pokud se u veřejných zakázek "tuneluje", tak seto ale dělá tím způsobem, že se daná zakázka jednoduše předraží.

Nebo si myslíte, že i z dopravního hlediska celkem logický fakt, že jedou tři vlaky (různých vrstev, různých linek) za sebou, je dán "tunelováním"?

+2/0
7.1.2013 20:19

M45a77r62t58i55n 68B24a66r94t98o78š 7226682345

Přesně tak, jak jste napsal. ČD předražují (neboli požadují po státu nesmyslně velké dotace). A jak ukázala data poskytnutá ministerstvem dopravy tak nejen to, dokonce podvádějí. Ale to Vám jak se zdá ani v nejmenším nevadí. Stále se snažíte odvést pozornost k nějakým třem vlakům z Brna. Poněkud průhledné.

0/−2
8.1.2013 0:16
Foto

O17l15d37ř50i74c70h 30K26o92l68b47a96s60n62j20u40k 1685595391265

Přesně tak - kraje ( objednavatel )Rv

0/0
1.8.2013 10:03

J25o76s67e10f 42L92e43b29d18u89š20k67a 4652473753815

Zrušit všechny dotace, snížit daně a nechat lidi, nechť oni sami si platí to, co chtějí a používají. To platí pro všechy dotace nejenom ČD, ale i dotace do kultury, sportu, zachraňování bank, bankrotujících států a podobně. Když stát ponechá občanům jejich peníze, však oni si zaplatí zvýšenou cenu za to co chtějí a potřebují. Vždyť dnes stát bere každému z ceny jeho práce přes 75%.

+9/−10
7.1.2013 12:20
Foto

A32l25a52n 98Ř75e52p19k25a 4605946

Tak tohlevyhlašuji za blbost roku:-P Víme dobře, jak někteří umí hospodařit s financema, ještě húře než stát:-P

Nezapomněl jste si vzít prášky?;-)

+6/−5
7.1.2013 13:05

J15i14r35i 36K49m49o95t53r 4564482141941

nio když neumí hospodařit jejich věc, naopak tito lidé podpoří ekonomiku nejvíce, tím že vše utratí dají práci mnoha jiným lidem.:-)

+2/−1
7.1.2013 13:37

R57a40d50e21k 35J82a11n80a58t83a 9805866254252

Neefektivním hospodařením (ať už se ho dopouští jednotlivec, podnikatel nebo stát) se ekonomika v žádném případě nepodpoří.

0/0
7.1.2013 14:02
Foto

A59l62a73n 16Ř61e17p15k36a 4885186

No určitě, vše utratí, nebudou mít peníze na základní životní potřeby a budou krást.. :-P a pak do vězení (když je chytí) a budeme je živit všichni.

0/0
1.8.2013 11:17

J92o67s50e24f 23L18e98b71d85u74š84k12a 4872503693175

No, zato vy by jste si zasloužil Komunistickou cenu za objev roku. Protože někdo neumí hospodařit se svými financemí, tak je má stát ostatním sebrat. Lenin se Stalinaem a velkým Kimem by z vás měli opravdu radost.

+3/0
7.1.2013 14:40
Foto

O43l11d20ř34i26c20h 21K89o85l32b47a94s41n97j67u67k 1325575531845

Cha, cha   PANE ALANE:-);-D, KONEČNĚ I HUMOR!!!R^

0/0
1.8.2013 10:05

M67a86r72t59i22n 93N21o39v23o71t22n14ý 7978288155943

Á, náš Machovec dorazil :)

+2/−2
7.1.2013 13:37

D12a71v96i80d 77M63a90l75i23n66a 1720283170613

Naprosty souhlas. + bych se primlouval za vyhozeni min. 50% vsech zbytecnych statnich ouredniku (resp. Kazdeho, kdo rekne "to nejde")

+1/0
7.1.2013 22:01

B53o44h64u11s29l70a50v 97K40r15á79l97í28k 2721280499766

"nechat lidi, nechť oni sami si platí to, co chtějí" - inu, a někteří lidé si myslí, že je efektivní se k tomu účelu sdružit v obce nebo stát, než aby si všechno objednával každý zvlášť sám za sebe.

0/0
8.1.2013 2:40

A36n13t65o95n35í75n 75P31o76l21i58c92k48ý 9740142771687

No, chování ČD chápu (neschvaluji, ale chápu). Snaží se udržet zubem i nehtem kde se dá i při jejich neefektivitě a přezaměstnanosti. 

Dané údaje spíš hovoří o tom, jací "odborníci" sedí na Ministerstvu dopravy. Ti ty čísla měli pod nosem leta a nic. Vlastně něco ano, Mají režijky z ČD a košile bližší kabátu jako (nejen) režijka bližší státnímu rozpočtu.

+6/−2
7.1.2013 11:54

A37n57t12o77n56í64n 95P70o65l26i82c58k90ý 9720362451407

oprava: (nejen) režijka bližší státního rozpočtu.

+1/−1
7.1.2013 11:55
Foto

A69l62a20n 36Ř77e68p42k34a 4185216

O přezaměstnanosti bych nemluvil, ta už tam není.. už je maximálně přeplacenost, a to je na GŘ v Praze.

+6/−1
7.1.2013 11:59
Foto

J56a58n 64H11u12l38a 7900240252706

Souhlasím, že se snaží držet zuby nehty. Ale - zkuste toto udělat v soukromé firmě. Jak dlouho budete jako majitel firmy prodělávat jen na úkor toho, abych se udržel? Bud se udržím bez ztráty nebo to nedělám.

Jenže "státní" podnik položit jen tak nejde. A proč taky, když z něho dobře teče :-)

+2/0
7.1.2013 13:30

M39a18r91t26i40n 13B84a23r62t77o22š 7926502895

Státní peníze tečou i do soukromých firem a to proudem srovnatelným s Českými drahami, zato s užitkem někdy ještě menším.

0/−1
7.1.2013 14:58
Foto

O68l24d77ř69i45c17h 46K15o64l24b54a67s75n57j64u25k 1685635671805

Trochu OMYL A ZASE  trochu OMYL pane Jane!!!

Jsou soukromé podniky, kde se na to doslova s...e, a to ještě je podnik zahraniční;-( !

Znám velkopodniky, dokonce obří, kam přijímají do řídicích funkcí novovysokoškoláky a výroba nekvalitní a za cena obrovských nákladů!

Rozhodují bez jakékoliv praxe, a vůbec se s obyčejnými lidmi, co tam pracují, nemazlí a vedou podnik;-€Rv:-/;-(:-( !

0/0
1.8.2013 10:16

P28e84t51r 12N30o32v96á93k 3803526184604

Ve většině stáních podniků či ve státem dotovaných podniků je b*ordel. Z cizího totiž krev neteče, tak je potřeba dojit a dojit....vždyť si to zaplatíme z vlastních kapes a dokonce několikrát!!!! Nejlepší je zprivatizovat a pak dotovat, v tom jsme mistři[>-]Rv

+4/−1
7.1.2013 11:33

D32a98v46i11d 83M63a68l87i73n93a 1470583640553

Jestli myslite privatizaci se 100% vlastnictvi statu, jako CD tak to uznavam jako dobry JOKE!!!

+2/0
7.1.2013 11:39

P30e96t92r 24N54o21v32á15k 3263226574464

máte pravdu, u ČD to byla jen transformace, ale výsledek je stejný. Stát se nechává okrádat a by mohl dotovat. Všichni ve vedení ČD berou odměny, ale za co? za tráty??

Hospodářské výsledky Českých drah v letech 2008 - 2011:

2008: -5,330 mld. Kč

2009: -0,464 mld. Kč 

2010: -0,981 mld. Kč

2011: 0,491 mld. Kč  Navíc ty jejich zprávy jsou jen hra čísel, nikdo neví jak je to opravdu, chtělo by to audit firmy, která není z ČR a není tedy ovlivnitelná.

+3/0
7.1.2013 11:48

R47a23d65e62k 56J62a16n45a75t20a 9635416154932

Audit dělala Deloitte Touche, to není tak úplně česká firma.

+2/0
7.1.2013 12:02
Foto

A78l17a34n 47Ř92e47p74k12a 4985106

No v soukromých podnicích taky není vždy úplně pořádek. Čím větší firma, tím všechno déle trvá :-P A managementu jde jen o zisk a jde klidně i přes "mrtvoly".

+3/−1
7.1.2013 11:44
Foto

O65l97d95ř37i42c15h 86K88o63l45b50a12s35n26j40u41k 1235875441655

Nóó, to je TAKOVÁ OBROVSKÁ PRAVDA pane ALENE!!!!!;-O8-o

0/0
1.8.2013 10:20

J65o87s30e74f 14L97e67b33d74u81š44k47a 4222103633605

Bode...*? Samozřejmě, vždyť to všem vyhovuje. Politické strany tam nacpou své lidi do vedoucích funkcí, nechají je lehce rozkrádat a oni je pak dotují. Odboráři jsou také spokojení, jejich bossové dostávají královské platy a tak je jenom zajímá, aby ve funkci vydrželi co nejdéle. A zaměstnancům to vyhovuje taky. Socialisticky "dřou" a pobírají kapitalistické platy. A běda jim na to šáhnout, to začnou vyřvávat o stávce a ochraně prostých pracujících. To, že získanými dotacemi odírají ostaní pracující, to jim ale vůbec nevadí.

+1/−4
7.1.2013 12:26





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.