Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Magie podle Českých drah. S daty o rychlících čarují, jak se jim hodí

Tuzemský daňový poplatník poprvé v historii ví, kam přesně mizí čtyři miliardy korun, které posílá každý rok ministerstvo dopravy státním Českým drahám na provozování dálkových rychlíků. Už je také jasnější, proč se kvůli zveřejnění údajů dráhy tak bouřily: s čísly za náklady si zjevně kouzlí na jednotlivých tratích tak, jak se jim zrovna hodí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

O58l40d61ř85i44c57h 25K85o55l41b20a36s19n46j65u38k 1245595721755

ČD - tato státní instituce by mohla s konkurencí opravdu více hýbat, jen !by to chtělo chtít a využívat náměty svých 8-o "fanoušků, co stojí při železničních tratí a fotí jako o smrt;-O!!!!!!

Lidé prosím a zvláště ty, co stále zůstávají ČD příznivcem, momentálně se netřeba zaobírat ztrát, ale přispívat náměty "přitáhnout" nové cestující na cestu ČDV!!!!!

Já vlakem cesty prožívám, mám rád tento způsob dopravy a vím, kde a kdy by cestující se " prali" o jízdenky ČD:-)8-o[>-]R^;-D !

Naše republika je krásná zem a dala by se projet třeba jen vlakem a auto nechat doma a konkurenci " válcovat" tím způsobem, jak to ona dělá ČDRv!

Já jezdím ČD a  často přivádím jejích průvodčí do stavu šílenství a ku zpoždění vlaku! Jejich zlost je jen na chvíli, pak se omluví a odejdou ode mne se stáhnutým

"ocáskem" ! Pak já zářím jako sluníčko , vycházející nad LYSOU HOROU 8-					
				</div>
				<div class=

0/0
1.8.2013 9:40

T33o86m81á69š 83Z30a32h65á27l12k13a 7880662437170

ČD mám rád, ale na trati Praha - Tanvald pravděpodobně ve výpočtu ztráty počítali s prázdným Pendolinem taženým Brejlovcem místo 854 a 1-2x Bdtn.

0/0
13.1.2013 12:12

D37a11v35i46d 50M89a37l18i30n88a 1190383410593

Mozna jsem za blbce, ale porad nechapu, jak nekdo muze vytvaret zisk utratou dotaci??? Chapu zisk jako rozdil mezi trzbou a naklady!!! Od kdy se do trzeb zapocitavaji statni dotace??? Tedy I dane poplatniku, kteri tyto sluzby nevyuzivaji??? Napr. Nechapu, jak k tomu prijde obcan Novak z Horni Dolni, kde neni ani zeleznicni zastavka, ze ze svych dani za odvedenou praci dotuje neschopnost jineho vygenerovat svou cinnosti v doprave normalni zisk???

+1/−1
7.1.2013 21:49

R56a19d44e90k 79J28a71n57a90t11a 9245356584672

Vtip je v tom, že to nejsou dotace. Dotována je možná tak nějaké nezisková školka. Ale dopravci ve veřejné dorpavě (nejen ČD, ale spousta dalších - na železnici GWTR, Viamont, JMHD, železnice Desná, RegioJet na Slovensku, na silnic pak BusLine, Osnado, Veolia, KAD, ICOM, atd. jsou jich desítky) ti dotace neberou. Plní státem a kraji zadané zakázky na dopravní obslužnost. Což je podnikání jako každé jiné, a jeho cílem je zisk. Tento zisk bývá smluvně omezen nějakou cifrou, zpravidla 3% nebo tak nějak.Tolik na vysvětlenou, osvěty není nikdy dost, jak je vidět na vašem příkladě.

Dále, do Horni Dolní k panu Novákovi pravděpodobně vede silnice, a to pravděpodobně taková, po které (kromě pana Nováka) projede za den pár aut. Daně lidí, kteří tuto silnici využívají, tudíž tuto silnici ani náhodu nezaplatí. Pokud mu do takové díry jezdí autobusová linka, její ztráta je rovněž placena z veřejných roizpočtů.

Takže pan Novák je "dotován" taky a neměl by si stěžovat.

+1/0
7.1.2013 22:55

M37a31r68t75i39n 38B37a88r23t31o85š 7956772615

Vy jste jak kefemlýnek, pořád dokola. Tak trocha osvěty pro Vás. ČD od státu dostávají dotace, i když někteří tomu chtějí říkat jinak. Tahle slovní ekvilibristika ale na tom, že jde o dotace, nic nemění. Ostatně, sám si poněkud odporujete.

0/−2
8.1.2013 0:11

R80a74d90e90k 15J70a92n68a96t86a 9255446784192

Vy se pořád točíte kolem zkratky "ČD", asi vám způsobuje nějaký mindrák. Můj příspěvek je ale platný i tehdy, pokud z něj "ČD" vypustíte.

Vyjmenoval jsem ale i dalších 10 firem, které fungují obdobným způsobem (provozují ztrátovou dopravu v objednávce pro stát/kraje za úhradu). K těm máte také nějaké vyjádření, nebo ne?

+1/0
8.1.2013 9:34
Foto

O33l32d25ř40i69c64h 91K66o49l62b11a31s28n30j31u68k 1925325921955

Ono je lehké urážet člověka slovem typu " kafemlejnek"X, ani toho pana RADKA JANOTU  osobně neznáte a už pod jeho slova sypete písek, jako pod parní lokomotivu;-€!

Tím, že se zde budeme mezi sebou urážet, tak to problém ztrát nevyřeší!

ČD mám pořád rád, můj otec tam pracoval celý život a ČDmá svoji určitou historii, na které třeba stavět a takové "ŽALUDY"  stavět do latě, jak spravovat majetek státu, respektive ČD![>-][>-][>-]EU

0/0
1.8.2013 9:54

B20o36h32u43s53l95a59v 68K33r81á59l93í59k 2281640909166

Pokud je mi známo, tak dotací se nazývá nejen to, když veřejnoprávní subjekt sám provozuje činnost, která je pro něj ztrátová, resp. za kterou nic neutrží, ale také to, když přispívá na nějakou službu poskytovanou jiným subjektem s cílem, aby cena pro spotřebitele byla nižší. Pak ovšem provozovatel tuto dotaci zpravidla zahrnuje do tržby (anebo jsou o ni nižší náklady, například jde-li o dotaci na nákup vozidel).

0/0
8.1.2013 2:30

Z55d36e23ň68k23a 35V38e88s83e52l72á 8479385927920

Jeden příklad, jak se dá dost dobře vydělat/získat vyšší dotace apod.: mezi stanicemi Brno, hl. n. a Holubice (týká se rychlíků ze/ve směru Jeseník/Šumperk/Olomouc a Bohumín) je možné jet dvěma trasami: přes Šlapanice, Slatinu a Černovice, nebo přes Sokolnice-Telnice. Rozdíl v délce těchto tras je skoro 6 kilometrů. Rychlíky jedoucí od/do Olomouce jezdí obvykle jedním směrem jednu trasu a opačným směrem trasu druhou, čili jednou jede trasu kratší a jednou delší. Myslím, že je zbytečné zmiňovat, kterou trasu si nechávají zaplatit nejen od státu, ale i od cestujících... :-P Rv Takže i tady v tomto konkrétním případě se dá s těmi čísly tak krásně čarovat... :-/

0/−1
7.1.2013 18:18

R51a81d97e96k 98J80a85n72a14t33a 9435666124162

Pěkné, ale většina nákladů nabíhá spíš s časem (mzdy, vozidla) a počtem cestujícícíh (náklady na pokladní, eshop), než s kilometry (v podstatě jen poplatek za DC a energii což tvoří jen zhruba 25% nákladů).

A jízdní doba těch rychlíků je v obou směrech stejná, k žádné veliké úspoře zde tak tou "zkratkou" nedochází.

+2/−1
7.1.2013 18:32

Z70d10e64ň39k62a 46V94e79s37e96l11á 8929545697520

"v podstatě jen poplatek za DC a energii což tvoří jen zhruba 25% nákladů" - "jen" čtvrtinu nákladů? 8-o Spíš "celou" čtvrtinu!

0/−1
7.1.2013 18:44

R86a31d94e87k 66J52a76n29a67t90a 9345686624182

Takže podle Vás by tedy měl být rozdíl v jízdném odpovídající 25% z těch 6 km, tedy inkrementální jízdné na 1.5 km, což jsou necelé 2 Kč. Ano? Pak nejspíš patříte k těm, co jezdí pro levnější rohlík přes celé město.

Možná vás překvapí, že podobné asymetrie jsou v dopravě běžné. Téměř každá letecká linka má (podle převládajícího směru větru a někdy i rozdílných odletových poplatcích na letištích), v jednom směru náklady vyšší, než v druhém. Přesto stojí obvykle letenky v obou směrch stejně.

+1/−1
7.1.2013 18:57

Z44d79e67ň36k81a 22V51e17s17e74l56á 8969705537110

Vůči zákazníkovi i státu by bylo skutečně férovější onen rozdíl do ceny nějak promítnout. A i když je Vám po tom houby, tak pro levnější rohlík přes celé město nejezdím.

Srovnávat vlak k letadlu mi nepřijde moc vhodné, už jenom kvůli těm palivovým příplatkům, které se velmi často mění.

0/−1
7.1.2013 19:07

P94a16v36e26l 30M26e11r47t78l44í63k 7937799956486

Pan Sůra neměl zapomenout na hlavní důvod, proč je Praha-Brno ztrátové spojení, ačkoliv vlaky jezdí plné. A to je akční jízdné ČD. Pro srovnání - z ČB do Brna je stejná dotace na kilometr, vlakové soupravy jezdí pozdstatně kratší a podstatně starší, ne po koridoru (nižší poplatky?). Ale Praha - Brno stojí 200 bez slevy a ČB - Brno 330 Kč bez slevy. Na jednu stranu chápu, že ČD chtějí přetáhnout cestující z autobusů SA do vlaků, ale měli by to dělat trochu jiným způsobem. Ideální by bylo pokud by to za ně dělal přímo stát, protože železniční doprava je strategickou, narozdíl od silniční.

+3/0
7.1.2013 15:12

D38a76v42i70d 91M26a43l66i71n56a 1100793240293

Omyl. Strategicka neni doprava jako takova, ale zeleznicni cesty. A ty nikdo statu nebere.

0/0
7.1.2013 17:22
Foto

O41l69d80ř33i28c71h 84K97o52l41b90a43s41n87j90u28k 1285715211685

Pane Pavle Mertlíku :-) , bravo;-D !!!

Konečně někdo, komu to myslí a chce ČD pomoci! Neřešíte tak dotace, ale způsob, jakým způsobem by se dalo najít cestu8-o ! !!!!

Děkuji [>-] !

0/0
1.8.2013 10:00
Foto

R46o78s63t98i60s83l61a48v 63S68r29s46t86k27a 3460740810691

Mají bojovat o záchranu, jak se tu někde píše, a při tom se dráhy chovají hůř jak za socialismu. Rozhazují na všechny strany. 1.ledna 20133 jsem se vracel do Brna kolem  trari od České Třebové. Během půl hodiny jely od Brna na Svitavy 3 !!! osobní vlaky s minimálně pěti vagóny. Možná jeden byl zrychlený, každopádně všechny byly takřka prázdné. Kdo to výmýšlí , tak se nechová dobrý hospodář. Rv

+4/−5
7.1.2013 13:29

M61a33r62t40i34n 10N79o58v84o54t74n53ý 7388388685553

Proč do toho taháte dráhy? Ty jezdí pouze to, co si MD a kraje objednají. Tam běžte berečet, pokud máte pocit, že je něco špatně.

+1/−3
7.1.2013 13:35

R82a62d15e80k 71J43a20n45a43t82a 9225536564232

Jistě jste už někdy slyšel o IDOSu. Můžete si tam snadno najít, že "z Brna na Svitavy" jezdí va svátek přesně jeden osobní vlak (Os) za hodinu. Dokonce ani do těch Svitav nedojede. Linka končí v Letovicích nebo Březové nad Svitavou.

Jo, možná počítáte mezi "osobní vlaky", i R (ty jezdí každé 2h) a EC (ty jezdí kažou hodinu). Pak ale srovnáváte jablka a hrušky. Os, R a EC mají zcela jiné zastávky, tedy zcela jiné zákazníky.

A v neposlední řadě, "dráhy" jízdní řád neurčují. Je objednán objednavateli dopravy. "Dráhy" jen plní zakázku.

+5/−1
7.1.2013 14:00

M51a25r45t57i19n 86B15a15r53t62o29š 7126972175

Výmluvy, výmluvy a zase výmluvy. Jenže těmi se (doufám) do nekonečna uživit nedá.

+1/−8
7.1.2013 14:55

R73a20d39e89k 77J41a43n82a68t10a 9975286234272

Poud máte konkrétní připomínku, sem s ní. Ale na úrovni.

Například, pokud vám vadí, že během krátké doby z taktového uzlu Brno hl.n. odjíždějí tři vlaky různých vrstev osobní dopravy (což je jedna z vlastností uzlu v tzv. integrálním taktovém grafikonu), navrhněte, který z nich byste zrušil a odborně odůvodněte tento návrh. OK?

+9/−1
7.1.2013 15:04

M95a50r87t35i12n 71B12a58r17t80o29š 7806492775

Z které planety jste spadl?

+1/−8
7.1.2013 15:27

R19a52d61e69k 44J12a71n33a52t32a 9755256784672

Opakuji svou žádost o konkrétní přípomínku k mému příspěvku.

Na otázky úrovně šestiletého dítěte neodpovídám.

+6/−1
7.1.2013 15:30

M56a44r58t90i73n 87B19a12r74t92o98š 7366142245

O odpověď člověka, kterému nevadí tunelování a odvádí pozornost nesmyslnými otázkami a podmínkami snad ani nestojím. Ale přece jen upřesním. Reagoval jsem na větu: "A v neposlední řadě, "dráhy" jízdní řád neurčují. Je objednán objednavateli dopravy. "Dráhy" jen plní zakázku." Já si zase myslím, že jak na straně krajů tak na straně ČD jde o spolupracují lidi patřící do stejné skupiny zvané tuneláři.

+1/−2
7.1.2013 20:04

R12a58d70e96k 90J65a73n26a48t37a 9825206544722

Pokud se u veřejných zakázek "tuneluje", tak seto ale dělá tím způsobem, že se daná zakázka jednoduše předraží.

Nebo si myslíte, že i z dopravního hlediska celkem logický fakt, že jedou tři vlaky (různých vrstev, různých linek) za sebou, je dán "tunelováním"?

+2/0
7.1.2013 20:19

M97a65r59t86i92n 44B12a72r31t38o17š 7616682165

Přesně tak, jak jste napsal. ČD předražují (neboli požadují po státu nesmyslně velké dotace). A jak ukázala data poskytnutá ministerstvem dopravy tak nejen to, dokonce podvádějí. Ale to Vám jak se zdá ani v nejmenším nevadí. Stále se snažíte odvést pozornost k nějakým třem vlakům z Brna. Poněkud průhledné.

0/−2
8.1.2013 0:16
Foto

O77l67d69ř18i97c56h 31K93o60l77b33a22s92n40j94u31k 1175625421455

Přesně tak - kraje ( objednavatel )Rv

0/0
1.8.2013 10:03

J14o18s43e22f 43L69e21b38d36u42š88k39a 4962673473805

Zrušit všechny dotace, snížit daně a nechat lidi, nechť oni sami si platí to, co chtějí a používají. To platí pro všechy dotace nejenom ČD, ale i dotace do kultury, sportu, zachraňování bank, bankrotujících států a podobně. Když stát ponechá občanům jejich peníze, však oni si zaplatí zvýšenou cenu za to co chtějí a potřebují. Vždyť dnes stát bere každému z ceny jeho práce přes 75%.

+9/−10
7.1.2013 12:20
Foto

A66l74a22n 97Ř51e13p14k80a 4625796

Tak tohlevyhlašuji za blbost roku:-P Víme dobře, jak někteří umí hospodařit s financema, ještě húře než stát:-P

Nezapomněl jste si vzít prášky?;-)

+6/−5
7.1.2013 13:05

J50i71r76i 10K30m53o28t32r 4114682341571

nio když neumí hospodařit jejich věc, naopak tito lidé podpoří ekonomiku nejvíce, tím že vše utratí dají práci mnoha jiným lidem.:-)

+2/−1
7.1.2013 13:37

R73a37d44e91k 66J28a88n92a24t35a 9915246634412

Neefektivním hospodařením (ať už se ho dopouští jednotlivec, podnikatel nebo stát) se ekonomika v žádném případě nepodpoří.

0/0
7.1.2013 14:02
Foto

A49l44a93n 11Ř14e61p58k62a 4285496

No určitě, vše utratí, nebudou mít peníze na základní životní potřeby a budou krást.. :-P a pak do vězení (když je chytí) a budeme je živit všichni.

0/0
1.8.2013 11:17

J61o36s21e44f 21L74e65b78d55u19š11k83a 4622593453855

No, zato vy by jste si zasloužil Komunistickou cenu za objev roku. Protože někdo neumí hospodařit se svými financemí, tak je má stát ostatním sebrat. Lenin se Stalinaem a velkým Kimem by z vás měli opravdu radost.

+3/0
7.1.2013 14:40
Foto

O91l69d64ř25i78c61h 46K88o13l83b37a10s64n71j98u20k 1195945391405

Cha, cha   PANE ALANE:-);-D, KONEČNĚ I HUMOR!!!R^

0/0
1.8.2013 10:05

M17a53r81t49i68n 23N67o53v40o65t80n44ý 7648288695883

Á, náš Machovec dorazil :)

+2/−2
7.1.2013 13:37

D96a12v69i98d 89M31a40l36i46n64a 1230823190893

Naprosty souhlas. + bych se primlouval za vyhozeni min. 50% vsech zbytecnych statnich ouredniku (resp. Kazdeho, kdo rekne "to nejde")

+1/0
7.1.2013 22:01

B74o67h29u15s77l47a86v 25K56r65á92l91í58k 2471120929456

"nechat lidi, nechť oni sami si platí to, co chtějí" - inu, a někteří lidé si myslí, že je efektivní se k tomu účelu sdružit v obce nebo stát, než aby si všechno objednával každý zvlášť sám za sebe.

0/0
8.1.2013 2:40

A45n12t20o23n17í34n 40P49o84l22i55c12k13ý 9980842441497

No, chování ČD chápu (neschvaluji, ale chápu). Snaží se udržet zubem i nehtem kde se dá i při jejich neefektivitě a přezaměstnanosti. 

Dané údaje spíš hovoří o tom, jací "odborníci" sedí na Ministerstvu dopravy. Ti ty čísla měli pod nosem leta a nic. Vlastně něco ano, Mají režijky z ČD a košile bližší kabátu jako (nejen) režijka bližší státnímu rozpočtu.

+6/−2
7.1.2013 11:54

A90n23t25o58n49í31n 11P81o55l14i15c97k72ý 9920342531297

oprava: (nejen) režijka bližší státního rozpočtu.

+1/−1
7.1.2013 11:55
Foto

A77l79a98n 76Ř67e42p88k65a 4925356

O přezaměstnanosti bych nemluvil, ta už tam není.. už je maximálně přeplacenost, a to je na GŘ v Praze.

+6/−1
7.1.2013 11:59
Foto

J41a23n 52H65u18l57a 7180560872776

Souhlasím, že se snaží držet zuby nehty. Ale - zkuste toto udělat v soukromé firmě. Jak dlouho budete jako majitel firmy prodělávat jen na úkor toho, abych se udržel? Bud se udržím bez ztráty nebo to nedělám.

Jenže "státní" podnik položit jen tak nejde. A proč taky, když z něho dobře teče :-)

+2/0
7.1.2013 13:30

M86a95r80t18i40n 60B29a34r51t22o29š 7306572835

Státní peníze tečou i do soukromých firem a to proudem srovnatelným s Českými drahami, zato s užitkem někdy ještě menším.

0/−1
7.1.2013 14:58
Foto

O31l14d44ř72i33c79h 35K91o56l95b69a67s13n47j96u49k 1635465451755

Trochu OMYL A ZASE  trochu OMYL pane Jane!!!

Jsou soukromé podniky, kde se na to doslova s...e, a to ještě je podnik zahraniční;-( !

Znám velkopodniky, dokonce obří, kam přijímají do řídicích funkcí novovysokoškoláky a výroba nekvalitní a za cena obrovských nákladů!

Rozhodují bez jakékoliv praxe, a vůbec se s obyčejnými lidmi, co tam pracují, nemazlí a vedou podnik;-€Rv:-/;-(:-( !

0/0
1.8.2013 10:16

P41e80t98r 90N45o16v23á64k 3233796164204

Ve většině stáních podniků či ve státem dotovaných podniků je b*ordel. Z cizího totiž krev neteče, tak je potřeba dojit a dojit....vždyť si to zaplatíme z vlastních kapes a dokonce několikrát!!!! Nejlepší je zprivatizovat a pak dotovat, v tom jsme mistři[>-]Rv

+4/−1
7.1.2013 11:33

D64a67v44i14d 22M44a33l18i51n93a 1480843470723

Jestli myslite privatizaci se 100% vlastnictvi statu, jako CD tak to uznavam jako dobry JOKE!!!

+2/0
7.1.2013 11:39

P57e80t36r 11N57o82v84á81k 3523496154534

máte pravdu, u ČD to byla jen transformace, ale výsledek je stejný. Stát se nechává okrádat a by mohl dotovat. Všichni ve vedení ČD berou odměny, ale za co? za tráty??

Hospodářské výsledky Českých drah v letech 2008 - 2011:

2008: -5,330 mld. Kč

2009: -0,464 mld. Kč 

2010: -0,981 mld. Kč

2011: 0,491 mld. Kč  Navíc ty jejich zprávy jsou jen hra čísel, nikdo neví jak je to opravdu, chtělo by to audit firmy, která není z ČR a není tedy ovlivnitelná.

+3/0
7.1.2013 11:48

R37a26d66e70k 78J75a88n59a13t45a 9135926374282

Audit dělala Deloitte Touche, to není tak úplně česká firma.

+2/0
7.1.2013 12:02
Foto

A22l37a34n 47Ř41e23p52k71a 4585416

No v soukromých podnicích taky není vždy úplně pořádek. Čím větší firma, tím všechno déle trvá :-P A managementu jde jen o zisk a jde klidně i přes "mrtvoly".

+3/−1
7.1.2013 11:44
Foto

O37l22d32ř33i34c82h 24K93o98l67b17a16s50n79j25u72k 1945865691225

Nóó, to je TAKOVÁ OBROVSKÁ PRAVDA pane ALENE!!!!!;-O8-o

0/0
1.8.2013 10:20

J77o43s73e38f 69L57e56b15d17u90š11k64a 4672353433665

Bode...*? Samozřejmě, vždyť to všem vyhovuje. Politické strany tam nacpou své lidi do vedoucích funkcí, nechají je lehce rozkrádat a oni je pak dotují. Odboráři jsou také spokojení, jejich bossové dostávají královské platy a tak je jenom zajímá, aby ve funkci vydrželi co nejdéle. A zaměstnancům to vyhovuje taky. Socialisticky "dřou" a pobírají kapitalistické platy. A běda jim na to šáhnout, to začnou vyřvávat o stávce a ochraně prostých pracujících. To, že získanými dotacemi odírají ostaní pracující, to jim ale vůbec nevadí.

+1/−4
7.1.2013 12:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.