Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dopravní síť letos rozšíří jen 50 km železnic. Hlavní tratě Česko míjí

Na české železnici se v roce 2013 otevře jen necelých 50 kilometrů nově rekonstruovaných tratí. Loni se přitom zprovoznilo 110 kilometrů. Ani vyšší tempo zkvalitňování železniční infrastruktury by však Česku v rámci evropské sítě moc nepomohlo. Okolní země totiž staví tratě na vyšší rychlost než Česko a páteřní spoje tak zemi objíždějí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J98a87n 29P59o24l33e63d72n89a 8454542645526

Z Vídně do Berlína je lepší jezdit přes Norinberk.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

0/−1
9.1.2013 13:58

R27a23d75e82k 28J53a36n60a62t96a 9155796284742

Není, ale poměrně brzy (po dokončení VRT Lipsko-Norimberk) by klidně mohlo.

Zatím je to ještě lepší přes Prahu (stejně rychlé, levnější, bez přestupu).

+1/0
9.1.2013 14:04

J52i96r69k31a 15D79v69o62ř96á29k 4295700213828

Přijde na to, co kdo za "lepší" považuje a kde se vystoupí. V každém případě například spoj ICE 595 / ICE 91 (Berlin Hbf 07:35 - Fulda 10:45 / Fulda 10:57 - Wien Westbahnhof 17:04) je už i s jedním přestupem o 8 minut rychlejší, než přímé

EC 173 přes Prahu (Berlin Hbf (tief) 08:46 - Wien Meidling 18:24). Pokud ale z EC vylezete už na Simmeringu, máte to přecijen o 12 minut rychlejší než ICE - záleží pak samozřejmě na MHD.

No a to "obyčejné" EC je podle bahn.de na dnešek asi o třetinu levnější než ICE - tolik k "astronomické drahotě" vysokorychlostní železnice.;-)

0/0
10.1.2013 0:36
Foto

J37a16n 43M50r17á41z 5550406399751

jak vypadá údolí Dunaje v maďarské rovině za Visegrádem?

0/0
9.1.2013 0:26

J17i95r83k42a 92D17v10o84ř71á35k 4935500843648

Zajeďte se tam podívat. Z Brna jste v blízké Budapešti za 4 hodiny.

0/0
9.1.2013 9:56

J83o12s55e97f 93Š14l70o45u25f 1309267228881

"Na české železnici se v roce 2013 otevře jen necelých 50 kilometrů nově rekonstruovaných tratí."    Nejsou lidi, nejsou peníze. Musíme živit půl milionů nezaměstnaných, hafo úředníků a politiků, a největší množství vězňů v historii ČR. (pardon po amnestii už to nebude s těmi vězni asi pravda) :-(:-(

+2/−2
8.1.2013 17:02

H72a34n87u44š 75H89o73r46á72k 9861624616213

No, vono ze by se pri stavbach a modernizacich zeleznic nejak vyznamne setrilo se taky rict neda, mam silne tuseni ze to funguje jeste hur nez stavby silnic a dalnic.

+6/−2
8.1.2013 19:31

J57i92r76k69a 97D71v31o41ř94á18k 4475500683938

To je zajímavé, na dálnice peníze jsou.

+2/−1
8.1.2013 23:01

H59a85n78u71š 52H30o81r21á49k 9941454306133

Na zeleznice a silnice se dava podobny mnozstvi penez, ale zeleznice jsou drazsi. Castecne to souvisi s mym, ominusovanym, prispevkem hnedle nad vama.

+1/−3
8.1.2013 23:30

R22a77d31e49k 43J50a10n37a10t46a 9535986844262

Aha, máte "silné tušení". Tak s tím asi nic nenaděláme. Tušení, natož silné, léčit neumím.

Co je ovšem jednoznačné, železnice jsou dnes jasná priorita EU (do roku 2030 je v plánu ztrojnásobit síť rychlých tratí coby strategický cíl snižit závislost kontinentu na ropě). Proto lze u železničních staveb čekat spolúčast až 85%. Zatímco na silnice/dálnice dostáváme z EU příspěvek mnohem menší, na zvláště nesmyslné stavby (např. tunel Blanka) pak dokonce vůbec nic.

+1/−1
8.1.2013 23:58

J79o34s83e29f 50K26o13p93e74c29k65y 9794492715

co je na budovani mestskeho okruhu v milionove metropoli nesmyslneho? ;-)

0/−1
9.1.2013 9:34

R61a56d56e66k 84J93a10n91a60t67a 9465226674562

Praha potřebuje vnější okruh. Tzv. vnitřní okruh je v Praze v mnoha úsecích tak zprohýbaný a blízký centru, že se podobá spíš soustavě radiál. A silniční radiála je v moderním městě škodlivá stavba - místo aby individuální automobilovou dopravu z centra odváděla, naopak ji tak do centra přivádí.

Místo Blanky měl být tedy ten most u Suchodla.

+1/0
9.1.2013 9:38

J16o86s93e55f 71K94o97p91e97c77k42y 9354382925

Praha samozrejme potrebuje jak vnejsi, tak vnitrni okruh, tak jako kazde jine velke mesto. Vnitrni mestsky okruh samozrejme odvadi vozidla z centra. A most u Suchdola mohl byt misto Blanky tezko, kdyz se proti prosazovane variante dotcene obce soudi ;-)

0/0
9.1.2013 9:41

J21i51r98k70a 87D53v80o43ř61á58k 4975910643228

Místo megatunelu pod městem, který přesouvá spíš zátěž z jednoho místa na jiné, než že by něco podstatně řešil, to chce naopak dopravu městem vyřešit tak, aby mnohem méně lidí bylo nuceno používat denně auta. A to například lepším využitím železnice.

+1/0
9.1.2013 10:04

H86a71n60u93š 20H25o98r29á57k 9701814576733

Tuseni je dane tim, ze jsem nejakou dobu pracoval pro vyznamneho dodavatele pro SZDC. Pitvat to nechci.

0/0
9.1.2013 10:35

L83u24k30á37š 91Š81m58a91h89e78l 2927404332934

Železnice rozhodně nejsou dražší, kde jste na to přišel? 1 km dvoukolejné elektrifikované železnice na 160 km/h vyjde cca na 200-300 milionů Kč, zatímco 1 km dálnice na 130 km/h vyjde cca na 400-500 milionů (obojí v plošší krajině, kde jsou hodně tunely a mosty, počítejte cenu i více než dvojnásobnou, viz např. dálnice přes České Středohoří, která vyjde skoro na miliardu na km).

+1/0
9.1.2013 7:57

R56a87d11e89k 58N17o36v41a13k 9674263359190

Blanku neplatí stát, ale Praha.

Nesmyslná stavba to rozhodně není. Do dostavby PO bude mimo funkce části městkého okruhu přebírat i funkci Pražského okruhu.

Nebo má ještě dalších 20 let vše jezdit přes Letenské náměstí?

0/−1
9.1.2013 9:22

R44a50d69e51k 96J14a38n60a16t68a 9765496984742

Platí to Praha, ale příjmy Prahy poházejí ze státního ropzočtu. A rozpočtová pravidla přisuzují praze výrazně větší částku na obyvatele, než menším obcím. Tímto to mechanismem to platí všichni. A to říkám jako Pražák.

+1/0
9.1.2013 9:39

J42o93s40e36f 98K63o36p97e38c97k62y 9554252695

To samozrejme opet nemate pravdu. Kazde mesto ma krome zakonem daneho podilu na statem vybiranych danich, take sve prime prijmy. A je zcela legitimni, ze Praha dostava na obyvatele vice nez Horni Lhota, uz jen proto, ze v te obci nemusi platit treba 10 mld rocne na provoz sve MHD, kterou obcas vyuziji i obyvatele Horni Lhoty... ;-)

+1/−1
9.1.2013 9:44

J26i97r93k28a 56D40v87o50ř91á74k 4645790273348

Nesmysl, na rekonstrukci železnice se dává podstatně méně peněz, přestože jsou levnější, a na stavbu nové železnice se nedávají už vůbec ŽÁDNÉ.

+1/0
9.1.2013 10:01

H78a48n11u24š 26H23o94r14á13k 9131884376793

Ono po pravde nikdo nevi. Z rozpoctu SFDI jde na zeleznici zhruba polovina toho co na silnice. Jenze ani v jednom pripade to neni jediny zdroj penez - u zeleznic v tom figuruje SZDC, u silnic zase obce a kraje, v obou pripadech jeste vyrazne EU. Nekdo nekde se to pokusil poscitat, vychazelo to zhruba 55% silnice, 42% zeleznice, 3% lode, ale nejsem jednodusse schopen ten zdroj dohledat.

0/0
9.1.2013 10:34

V46l87a24d35i36m86í39r 65F87i22b46i60g58e81r 5664381601194

To jsou ty úspory, to se tak šetřilo až to dopadá tak že nás objíždějí. Vlaky se ným vyhýbají a zůstanou nám tu jen přetížené kamiony, které jezdí po malých silnicí které neskutečně drtí. 

Ale je pozdě než se to pohne k lepšímu tak to bude minimílně 10 let trvat:-/

+6/−1
8.1.2013 16:47

J74i83r87k95a 24D80v48o59ř21á66k 4225180663478

Lživý je zase titulek: "Dopravní síť letos rozšíří jen 50 km železnic".

Ve skutečnosti se jen maličká část sítě zmodernizuje, ale síť se nerozšíří ani o kilometr. Už pár desetiletí se nerozšiřuje, naopak zkracuje.

+20/0
8.1.2013 16:19

M20a51r73t25i65n 86P34á23t39ý 7224426861

Kdo z těch, komu vadí, že je v ČR malo železničních tratí souhlasí s tím, aby mu vysokorychlostní trať vedla přes dvorek, ať mi dá mínus.

A můžou se k nim přidat i ti, kteří mají za to, že do černé díry dotování železnice je potřeba nacpat ještě více peněz.:-)

+3/−24
8.1.2013 15:53

J52o42s58e83f 43K93o38p29e11c40k65y 9644492635

proc presne je dotovana zeleznice cernou dirou? ;-)

+6/0
8.1.2013 16:09

H24a68n74u31š 97H49o12r93á86k 9431254786143

Protoze je dotovana?

+1/−3
8.1.2013 19:32

T47o79m61á51š 11M52o80r32a63v26č26í38k 3927176353815

Je dobré si uvědomit proč je dotovaná. Krásný příklad PID. Je to snad černá díra?

0/0
8.1.2013 19:57

H54a12n20u10š 95H22o13r24á88k 9201474106193

Nejsem si jist, co je PID? Prazska integrovana doprava? V tom pripade ano, je to cerna dira.

0/−4
8.1.2013 20:03

T26o78m79á95š 24M75o76r98a86v83č42í84k 3467976403805

A můžete mi vysvětlit proč je to černá díra?

0/0
9.1.2013 4:36

R23a71d67e56k 91J75a42n29a66t11a 9325896514142

Takže všechno, co je "dotované", je "černá díra"?

Co třeba školy. Platil jste si školu sám?

+2/0
8.1.2013 20:08

H11a43n64u52š 83H30o11r61á25k 9171484976223

Vsechno, co je dotovane tihne k tomu byti cernou dirou. I skolstvi. Souhlasim, ze neni mozny aby se nedotovalo nic, zrovna skoly by zcela bez penez skoncili spatne a s nima i narodohospodarstvi jako celek, zase na druhou stranu dotace vedou k plytvani(a i ve skolstvi se plytva fest, at od podpory "neuveritelnych kvant studentu oboru bez sance na prakticke uplatneni", po situace, kdy nelze koupit stativ za 1000Kc(spotrebak), ale v investicich se najde prostor pro kameru se stativem za 30000Kc(dlouhodoby majetek)).

Co se dopravy tyce, ta je v soucasny dobe "predotovana" az to neni hezky. A opravdu neverim tomu, ze by se bez dotaci neobesla. Jsem ochoten debatovat napr. o subvencovani zakovskeho jizdneho, ale dotovat dospelejm lidem dopravu - to opravdu ne.

0/−1
8.1.2013 21:30

J26i72r12k65a 40D88v52o31ř62á54k 4335760963228

Vy řídit nějaký stát, tak zřejmě podlehne prudkému "rozvoji" jako někde v Africe.

+1/0
8.1.2013 23:03

H77a72n33u34š 71H97o53r28á89k 9111264956783

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_real_GDP_growth_rate_(latest_year)

Neberte to vazne a nema to zadnou vypovidajici hodnotu, ale faktem je, ze naleznete vic evropskych zemi na konci zebricku nez africkejch na jeho zacatku.

A s diskuzi na tema rozvoj zeleznice to nema nic spolecnyho.

0/0
8.1.2013 23:28

R65a15d33e69k 44J75a12n39a62t36a 9225796684872

A jak byste (v duchu své ideologie "každý za svoje") řešil financování silniční dopravy?

+1/0
8.1.2013 23:30

J59o76s66e67f 40K15o56p76e37c53k19y 9934782315

co je na faktu, ze si nekdo objedna nejake sluzby a pak je take zaplati  spatneho? ;-)

+2/0
8.1.2013 20:38

H25a56n16u86š 74H82o28r61á28k 9771314466433

V zasade nic. Teda do okamziku, kdy si nekdo objednava sluzby a plati za ne cizima(na danich vybranyma) penezma. Ani pak to nemusi byt nutne spatne, ale vzdycky je to podezrely. A v tyhle zemi n nasobne(dvou je malo).

0/−1
8.1.2013 21:34

J85o65s92e64f 45K22o31p86e60c59k94y 9684282505

takze fakt, ze stat vybira dane, aby zajistil zakladni chod a sluzby pro vlastni obcany je vlastne spatny? ;-)

+1/0
9.1.2013 7:27

H22a95n39u89š 22H60o54r32á75k 9601384606163

Nic takovyho jsem nerekl. Jen, ze sluzeb poskytuje az prilis a s efektivitou jak sluzeb a zakladniho chodu je casto velmi na stiru.

0/−1
9.1.2013 10:37

J69i80r54k29a 34D53v49o63ř22á91k 4405870173288

Jsou silnice a autobusy také černou dírou, když jsou dotované?

0/0
9.1.2013 10:06

R71a29d87e87k 45J62a86n88a70t15a 9275756234662

Jenže právě výstavba vysokorychlostích tratí způsobí, že se provoz dálkové železniční dopravy stane plně konkurenceschopný automobilové (někdy i letecké), a tudíž rentabilní. Na Západě vysokorychlostní vlaky žádné dotace obvykle nepobírají.

+8/0
8.1.2013 16:12

P34e36t41r 57P75e41t75r 6673362158553

nemám auto a jezdím vlakem takže bych podle vašeho názoru měl chtít aby se přestaly vrážet peníze do silnic a dálnich, ty se taky dost dotují a spousta lidí je nepoužívá nebo minimálně...takže se nad sebou zamyslete. radši budu mít přes dvorek vysokorychlostní trať než čtyřproudovou dálnici...

+7/0
8.1.2013 19:52

L15u16k58á80š 18Š32m71a50h40e66l 2447404972514

Škoda, že přes náš dvorek vést nemůže. Můj syn by z toho měl extázi.:-)

+4/0
8.1.2013 20:53

M71a45r63t62i78n 15T66e29l22č31e63r 7269976216481

Dotování ČD je něco jiného, je pravdou že je neprůhledné. Ale je třeba rozlišovat, zda se jedná o investice do železnice jakožto kolejí a infrastruktury nebo o dotace či úhrady ztrát pro jednotlivé dopravce.

Na tom, že se muže modernizovat jen tak málo, zřejmě stojí výhodný kšeft ČD, který zdarma nabyté budovy prodává státní SŽDC za drahý peníz. Perfektní kšeft. Do infrastruktury by měl investovat především stát, ale za použití by měl taky více chtít od dopravců.

Ve finále je to kontraproduktivní, protože nakonec by se to zase projevilo v uhradě prokazatelné ztráty u ČD.

Navíc mám pocit že většina tratí na hlavních koridorech by zvládla až 200 km/h, akorát na to není zabezpečovací zařízení. Na vyšší rychlost by se pak zřejmě musely měnit přejezdy na mimoúrovňové.

0/0
9.1.2013 8:40

R90a66d73e81k 80J86a80n77a66t98a 9645866194782

200 km/h by "zvládla" jen velmi malá část sítě. V podstatě Brno-Břeclav, pár úseků (zdaleka ne celá trasa) mezi Prahou a Chocní, a pár úseků (zdaleka ne celá trasa) mezi Břeclaví a Ostravou.

Překážkou je především trasování tratě (oblouky). A to se řeší blbě (obce, pozemky, terén).

+1/0
9.1.2013 9:06

H36a36n84u69š 22H21o78r96á62k 9681854436833

Jen mimochodem, 160km/h je u nas maximum i proto, ze podle nasich predpisu nesmi byt na rychlejsi trati urovnove krizeni a trat musi byt oplocena.

0/0
9.1.2013 10:40

J51i42r82k95a 82D79v82o66ř83á63k 4525260723158

Takhle to není úplně přesné. Naše legislativa nezakazuje na rychlejších tratích přejezdy a úrovňová křížení z toho jednoduchého důvodu, že tratě s rychlostí nad 160 km/h nezná a nijak neupravuje. Podle příkladu z jiných zemí se ale dá předpokládat, že podobně by to pravděpodobně dopadlo.

0/0
10.1.2013 0:45

D45a98v74i69d 36H40a91j36e61k 5504141299241

cesi jsou zaostalci,to uz celej vsvet vi

+5/−3
8.1.2013 15:38

J85a32n 80Z39b97o39ř54i97l 3809827289

Na tento problém se upozorňuje mnoho let a stále máme tratě jen na 160km /hod.

A ty nově zahájene stavby? Na kolik myslíte, že budou stavěné...

+3/−3
8.1.2013 15:36

R80a30d34e24k 82J19a21n64a75t22a 9135376354382

Stavby, co se u nás staví, jsou jen rekostrukce stávajících, uvedení do dobrého stavu. Ale to neznamená, že by to nebylo potřeba (není možné mít jen VRT síť). Jen to politici prezentují jako hogofogo a především to dělají horozně pomalu. Původní plán z 90. let předpokládal rekonstrukce dokončit je do roku 2000, ale skluz je více než 15 let, už se dávno se tut tak mohly stavět pořádné, VRT, tratě.

+4/−3
8.1.2013 15:50

R92a16d32e11k 37J62a81n95a57t12a 9365856344972

Stavby, co se u nás staví, jsou jen rekostrukce stávajících, uvedení do

dobrého stavu. Ale to neznamená, že by to nebylo potřeba (není možné mít

jen VRT síť). Jen to politici prezentují jako hogofogo a především to

dělají horozně pomalu. Původní plán z 90. let předpokládal rekonstrukce

dokončit je do roku 2000, ale skluz je více než 15 let, už se dávno se tut tak mohly stavět pořádné, VRT, tratě.

+4/−2
8.1.2013 15:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.