Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dopravní síť letos rozšíří jen 50 km železnic. Hlavní tratě Česko míjí

Na české železnici se v roce 2013 otevře jen necelých 50 kilometrů nově rekonstruovaných tratí. Loni se přitom zprovoznilo 110 kilometrů. Ani vyšší tempo zkvalitňování železniční infrastruktury by však Česku v rámci evropské sítě moc nepomohlo. Okolní země totiž staví tratě na vyšší rychlost než Česko a páteřní spoje tak zemi objíždějí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J31a97n 66P33o57l23e86d33n10a 8934212895146

Z Vídně do Berlína je lepší jezdit přes Norinberk.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

0/−1
9.1.2013 13:58

R40a24d83e89k 73J64a67n75a72t19a 9915226654812

Není, ale poměrně brzy (po dokončení VRT Lipsko-Norimberk) by klidně mohlo.

Zatím je to ještě lepší přes Prahu (stejně rychlé, levnější, bez přestupu).

+1/0
9.1.2013 14:04

J66i83r29k25a 85D86v71o25ř71á11k 4115730183558

Přijde na to, co kdo za "lepší" považuje a kde se vystoupí. V každém případě například spoj ICE 595 / ICE 91 (Berlin Hbf 07:35 - Fulda 10:45 / Fulda 10:57 - Wien Westbahnhof 17:04) je už i s jedním přestupem o 8 minut rychlejší, než přímé

EC 173 přes Prahu (Berlin Hbf (tief) 08:46 - Wien Meidling 18:24). Pokud ale z EC vylezete už na Simmeringu, máte to přecijen o 12 minut rychlejší než ICE - záleží pak samozřejmě na MHD.

No a to "obyčejné" EC je podle bahn.de na dnešek asi o třetinu levnější než ICE - tolik k "astronomické drahotě" vysokorychlostní železnice.;-)

0/0
10.1.2013 0:36
Foto

J47a25n 57M54r89á89z 5730606609141

jak vypadá údolí Dunaje v maďarské rovině za Visegrádem?

0/0
9.1.2013 0:26

J83i10r43k48a 48D20v41o56ř45á37k 4635910733468

Zajeďte se tam podívat. Z Brna jste v blízké Budapešti za 4 hodiny.

0/0
9.1.2013 9:56

J32o20s54e30f 85Š43l37o28u78f 1569927968271

"Na české železnici se v roce 2013 otevře jen necelých 50 kilometrů nově rekonstruovaných tratí."    Nejsou lidi, nejsou peníze. Musíme živit půl milionů nezaměstnaných, hafo úředníků a politiků, a největší množství vězňů v historii ČR. (pardon po amnestii už to nebude s těmi vězni asi pravda) :-(:-(

+2/−2
8.1.2013 17:02

H94a51n50u54š 57H41o65r72á38k 9981764906183

No, vono ze by se pri stavbach a modernizacich zeleznic nejak vyznamne setrilo se taky rict neda, mam silne tuseni ze to funguje jeste hur nez stavby silnic a dalnic.

+6/−2
8.1.2013 19:31

J15i15r33k61a 84D31v90o73ř74á40k 4775740913298

To je zajímavé, na dálnice peníze jsou.

+2/−1
8.1.2013 23:01

H50a46n95u95š 76H84o50r97á33k 9741494366593

Na zeleznice a silnice se dava podobny mnozstvi penez, ale zeleznice jsou drazsi. Castecne to souvisi s mym, ominusovanym, prispevkem hnedle nad vama.

+1/−3
8.1.2013 23:30

R54a81d94e29k 63J81a41n16a46t36a 9855576564592

Aha, máte "silné tušení". Tak s tím asi nic nenaděláme. Tušení, natož silné, léčit neumím.

Co je ovšem jednoznačné, železnice jsou dnes jasná priorita EU (do roku 2030 je v plánu ztrojnásobit síť rychlých tratí coby strategický cíl snižit závislost kontinentu na ropě). Proto lze u železničních staveb čekat spolúčast až 85%. Zatímco na silnice/dálnice dostáváme z EU příspěvek mnohem menší, na zvláště nesmyslné stavby (např. tunel Blanka) pak dokonce vůbec nic.

+1/−1
8.1.2013 23:58

J55o65s14e10f 41K83o47p92e93c19k20y 9304372585

co je na budovani mestskeho okruhu v milionove metropoli nesmyslneho? ;-)

0/−1
9.1.2013 9:34

R74a10d69e66k 37J62a34n37a77t59a 9895316214462

Praha potřebuje vnější okruh. Tzv. vnitřní okruh je v Praze v mnoha úsecích tak zprohýbaný a blízký centru, že se podobá spíš soustavě radiál. A silniční radiála je v moderním městě škodlivá stavba - místo aby individuální automobilovou dopravu z centra odváděla, naopak ji tak do centra přivádí.

Místo Blanky měl být tedy ten most u Suchodla.

+1/0
9.1.2013 9:38

J22o63s52e80f 35K60o41p72e88c60k83y 9404562335

Praha samozrejme potrebuje jak vnejsi, tak vnitrni okruh, tak jako kazde jine velke mesto. Vnitrni mestsky okruh samozrejme odvadi vozidla z centra. A most u Suchdola mohl byt misto Blanky tezko, kdyz se proti prosazovane variante dotcene obce soudi ;-)

0/0
9.1.2013 9:41

J12i72r96k73a 44D24v93o67ř31á14k 4565420373798

Místo megatunelu pod městem, který přesouvá spíš zátěž z jednoho místa na jiné, než že by něco podstatně řešil, to chce naopak dopravu městem vyřešit tak, aby mnohem méně lidí bylo nuceno používat denně auta. A to například lepším využitím železnice.

+1/0
9.1.2013 10:04

H40a59n56u35š 85H86o86r86á65k 9221184216853

Tuseni je dane tim, ze jsem nejakou dobu pracoval pro vyznamneho dodavatele pro SZDC. Pitvat to nechci.

0/0
9.1.2013 10:35

L75u40k94á89š 80Š84m28a97h10e43l 2807804672194

Železnice rozhodně nejsou dražší, kde jste na to přišel? 1 km dvoukolejné elektrifikované železnice na 160 km/h vyjde cca na 200-300 milionů Kč, zatímco 1 km dálnice na 130 km/h vyjde cca na 400-500 milionů (obojí v plošší krajině, kde jsou hodně tunely a mosty, počítejte cenu i více než dvojnásobnou, viz např. dálnice přes České Středohoří, která vyjde skoro na miliardu na km).

+1/0
9.1.2013 7:57

R52a90d53e10k 16N51o92v29a64k 9654643949600

Blanku neplatí stát, ale Praha.

Nesmyslná stavba to rozhodně není. Do dostavby PO bude mimo funkce části městkého okruhu přebírat i funkci Pražského okruhu.

Nebo má ještě dalších 20 let vše jezdit přes Letenské náměstí?

0/−1
9.1.2013 9:22

R29a77d63e40k 45J91a42n56a67t75a 9335536964612

Platí to Praha, ale příjmy Prahy poházejí ze státního ropzočtu. A rozpočtová pravidla přisuzují praze výrazně větší částku na obyvatele, než menším obcím. Tímto to mechanismem to platí všichni. A to říkám jako Pražák.

+1/0
9.1.2013 9:39

J62o42s14e82f 62K97o74p96e69c22k21y 9334232785

To samozrejme opet nemate pravdu. Kazde mesto ma krome zakonem daneho podilu na statem vybiranych danich, take sve prime prijmy. A je zcela legitimni, ze Praha dostava na obyvatele vice nez Horni Lhota, uz jen proto, ze v te obci nemusi platit treba 10 mld rocne na provoz sve MHD, kterou obcas vyuziji i obyvatele Horni Lhoty... ;-)

+1/−1
9.1.2013 9:44

J36i34r45k17a 24D62v42o19ř58á29k 4505180503178

Nesmysl, na rekonstrukci železnice se dává podstatně méně peněz, přestože jsou levnější, a na stavbu nové železnice se nedávají už vůbec ŽÁDNÉ.

+1/0
9.1.2013 10:01

H53a79n93u27š 33H68o29r76á75k 9311184166203

Ono po pravde nikdo nevi. Z rozpoctu SFDI jde na zeleznici zhruba polovina toho co na silnice. Jenze ani v jednom pripade to neni jediny zdroj penez - u zeleznic v tom figuruje SZDC, u silnic zase obce a kraje, v obou pripadech jeste vyrazne EU. Nekdo nekde se to pokusil poscitat, vychazelo to zhruba 55% silnice, 42% zeleznice, 3% lode, ale nejsem jednodusse schopen ten zdroj dohledat.

0/0
9.1.2013 10:34

V61l42a60d17i54m25í77r 71F49i61b61i97g58e89r 5144301721134

To jsou ty úspory, to se tak šetřilo až to dopadá tak že nás objíždějí. Vlaky se ným vyhýbají a zůstanou nám tu jen přetížené kamiony, které jezdí po malých silnicí které neskutečně drtí. 

Ale je pozdě než se to pohne k lepšímu tak to bude minimílně 10 let trvat:-/

+6/−1
8.1.2013 16:47

J24i98r18k52a 80D75v96o21ř95á92k 4725440133288

Lživý je zase titulek: "Dopravní síť letos rozšíří jen 50 km železnic".

Ve skutečnosti se jen maličká část sítě zmodernizuje, ale síť se nerozšíří ani o kilometr. Už pár desetiletí se nerozšiřuje, naopak zkracuje.

+20/0
8.1.2013 16:19

M97a85r11t68i21n 43P41á86t30ý 7384306411

Kdo z těch, komu vadí, že je v ČR malo železničních tratí souhlasí s tím, aby mu vysokorychlostní trať vedla přes dvorek, ať mi dá mínus.

A můžou se k nim přidat i ti, kteří mají za to, že do černé díry dotování železnice je potřeba nacpat ještě více peněz.:-)

+3/−24
8.1.2013 15:53

J12o15s59e32f 10K86o79p84e60c55k76y 9754382745

proc presne je dotovana zeleznice cernou dirou? ;-)

+6/0
8.1.2013 16:09

H35a40n46u42š 32H16o63r15á95k 9501614876103

Protoze je dotovana?

+1/−3
8.1.2013 19:32

T45o54m85á66š 53M82o15r33a76v44č11í49k 3307386183485

Je dobré si uvědomit proč je dotovaná. Krásný příklad PID. Je to snad černá díra?

0/0
8.1.2013 19:57

H22a59n83u40š 33H86o45r21á29k 9841744926893

Nejsem si jist, co je PID? Prazska integrovana doprava? V tom pripade ano, je to cerna dira.

0/−4
8.1.2013 20:03

T75o42m32á15š 51M19o24r66a37v64č13í29k 3287866153935

A můžete mi vysvětlit proč je to černá díra?

0/0
9.1.2013 4:36

R40a81d48e80k 25J60a37n31a71t73a 9465296874272

Takže všechno, co je "dotované", je "černá díra"?

Co třeba školy. Platil jste si školu sám?

+2/0
8.1.2013 20:08

H10a81n12u53š 26H68o53r49á23k 9521564386843

Vsechno, co je dotovane tihne k tomu byti cernou dirou. I skolstvi. Souhlasim, ze neni mozny aby se nedotovalo nic, zrovna skoly by zcela bez penez skoncili spatne a s nima i narodohospodarstvi jako celek, zase na druhou stranu dotace vedou k plytvani(a i ve skolstvi se plytva fest, at od podpory "neuveritelnych kvant studentu oboru bez sance na prakticke uplatneni", po situace, kdy nelze koupit stativ za 1000Kc(spotrebak), ale v investicich se najde prostor pro kameru se stativem za 30000Kc(dlouhodoby majetek)).

Co se dopravy tyce, ta je v soucasny dobe "predotovana" az to neni hezky. A opravdu neverim tomu, ze by se bez dotaci neobesla. Jsem ochoten debatovat napr. o subvencovani zakovskeho jizdneho, ale dotovat dospelejm lidem dopravu - to opravdu ne.

0/−1
8.1.2013 21:30

J21i25r15k10a 43D77v72o94ř78á20k 4635300273738

Vy řídit nějaký stát, tak zřejmě podlehne prudkému "rozvoji" jako někde v Africe.

+1/0
8.1.2013 23:03

H40a64n26u64š 90H60o90r92á31k 9371524546493

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_real_GDP_growth_rate_(latest_year)

Neberte to vazne a nema to zadnou vypovidajici hodnotu, ale faktem je, ze naleznete vic evropskych zemi na konci zebricku nez africkejch na jeho zacatku.

A s diskuzi na tema rozvoj zeleznice to nema nic spolecnyho.

0/0
8.1.2013 23:28

R21a21d23e43k 59J48a70n68a26t78a 9275226264492

A jak byste (v duchu své ideologie "každý za svoje") řešil financování silniční dopravy?

+1/0
8.1.2013 23:30

J10o57s90e13f 19K90o13p63e93c72k28y 9874172365

co je na faktu, ze si nekdo objedna nejake sluzby a pak je take zaplati  spatneho? ;-)

+2/0
8.1.2013 20:38

H52a12n30u41š 21H30o33r14á58k 9351424336523

V zasade nic. Teda do okamziku, kdy si nekdo objednava sluzby a plati za ne cizima(na danich vybranyma) penezma. Ani pak to nemusi byt nutne spatne, ale vzdycky je to podezrely. A v tyhle zemi n nasobne(dvou je malo).

0/−1
8.1.2013 21:34

J38o55s41e56f 29K76o56p26e50c24k71y 9404432645

takze fakt, ze stat vybira dane, aby zajistil zakladni chod a sluzby pro vlastni obcany je vlastne spatny? ;-)

+1/0
9.1.2013 7:27

H96a84n74u38š 14H30o56r54á69k 9701974706783

Nic takovyho jsem nerekl. Jen, ze sluzeb poskytuje az prilis a s efektivitou jak sluzeb a zakladniho chodu je casto velmi na stiru.

0/−1
9.1.2013 10:37

J43i71r36k61a 16D69v80o85ř67á17k 4725600133288

Jsou silnice a autobusy také černou dírou, když jsou dotované?

0/0
9.1.2013 10:06

R32a27d82e84k 69J58a57n96a96t80a 9135386174752

Jenže právě výstavba vysokorychlostích tratí způsobí, že se provoz dálkové železniční dopravy stane plně konkurenceschopný automobilové (někdy i letecké), a tudíž rentabilní. Na Západě vysokorychlostní vlaky žádné dotace obvykle nepobírají.

+8/0
8.1.2013 16:12

P64e81t47r 19P44e66t32r 6883302568423

nemám auto a jezdím vlakem takže bych podle vašeho názoru měl chtít aby se přestaly vrážet peníze do silnic a dálnich, ty se taky dost dotují a spousta lidí je nepoužívá nebo minimálně...takže se nad sebou zamyslete. radši budu mít přes dvorek vysokorychlostní trať než čtyřproudovou dálnici...

+7/0
8.1.2013 19:52

L13u41k59á31š 29Š17m91a63h87e69l 2137124392564

Škoda, že přes náš dvorek vést nemůže. Můj syn by z toho měl extázi.:-)

+4/0
8.1.2013 20:53

M84a98r22t73i38n 33T23e22l36č15e64r 7779646206541

Dotování ČD je něco jiného, je pravdou že je neprůhledné. Ale je třeba rozlišovat, zda se jedná o investice do železnice jakožto kolejí a infrastruktury nebo o dotace či úhrady ztrát pro jednotlivé dopravce.

Na tom, že se muže modernizovat jen tak málo, zřejmě stojí výhodný kšeft ČD, který zdarma nabyté budovy prodává státní SŽDC za drahý peníz. Perfektní kšeft. Do infrastruktury by měl investovat především stát, ale za použití by měl taky více chtít od dopravců.

Ve finále je to kontraproduktivní, protože nakonec by se to zase projevilo v uhradě prokazatelné ztráty u ČD.

Navíc mám pocit že většina tratí na hlavních koridorech by zvládla až 200 km/h, akorát na to není zabezpečovací zařízení. Na vyšší rychlost by se pak zřejmě musely měnit přejezdy na mimoúrovňové.

0/0
9.1.2013 8:40

R95a51d95e90k 83J76a36n62a17t51a 9805646454432

200 km/h by "zvládla" jen velmi malá část sítě. V podstatě Brno-Břeclav, pár úseků (zdaleka ne celá trasa) mezi Prahou a Chocní, a pár úseků (zdaleka ne celá trasa) mezi Břeclaví a Ostravou.

Překážkou je především trasování tratě (oblouky). A to se řeší blbě (obce, pozemky, terén).

+1/0
9.1.2013 9:06

H82a94n13u40š 65H85o29r23á13k 9611634486113

Jen mimochodem, 160km/h je u nas maximum i proto, ze podle nasich predpisu nesmi byt na rychlejsi trati urovnove krizeni a trat musi byt oplocena.

0/0
9.1.2013 10:40

J58i46r58k53a 80D34v86o24ř34á92k 4855110463808

Takhle to není úplně přesné. Naše legislativa nezakazuje na rychlejších tratích přejezdy a úrovňová křížení z toho jednoduchého důvodu, že tratě s rychlostí nad 160 km/h nezná a nijak neupravuje. Podle příkladu z jiných zemí se ale dá předpokládat, že podobně by to pravděpodobně dopadlo.

0/0
10.1.2013 0:45

D76a68v93i55d 65H19a51j88e41k 5924781239111

cesi jsou zaostalci,to uz celej vsvet vi

+5/−3
8.1.2013 15:38

J29a76n 35Z69b55o94ř63i38l 3519297139

Na tento problém se upozorňuje mnoho let a stále máme tratě jen na 160km /hod.

A ty nově zahájene stavby? Na kolik myslíte, že budou stavěné...

+3/−3
8.1.2013 15:36

R64a80d21e29k 95J68a66n67a26t58a 9255616304652

Stavby, co se u nás staví, jsou jen rekostrukce stávajících, uvedení do dobrého stavu. Ale to neznamená, že by to nebylo potřeba (není možné mít jen VRT síť). Jen to politici prezentují jako hogofogo a především to dělají horozně pomalu. Původní plán z 90. let předpokládal rekonstrukce dokončit je do roku 2000, ale skluz je více než 15 let, už se dávno se tut tak mohly stavět pořádné, VRT, tratě.

+4/−3
8.1.2013 15:50

R34a50d27e67k 80J81a50n69a40t11a 9335866874762

Stavby, co se u nás staví, jsou jen rekostrukce stávajících, uvedení do

dobrého stavu. Ale to neznamená, že by to nebylo potřeba (není možné mít

jen VRT síť). Jen to politici prezentují jako hogofogo a především to

dělají horozně pomalu. Původní plán z 90. let předpokládal rekonstrukce

dokončit je do roku 2000, ale skluz je více než 15 let, už se dávno se tut tak mohly stavět pořádné, VRT, tratě.

+4/−2
8.1.2013 15:50





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.