Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dopravní síť letos rozšíří jen 50 km železnic. Hlavní tratě Česko míjí

Na české železnici se v roce 2013 otevře jen necelých 50 kilometrů nově rekonstruovaných tratí. Loni se přitom zprovoznilo 110 kilometrů. Ani vyšší tempo zkvalitňování železniční infrastruktury by však Česku v rámci evropské sítě moc nepomohlo. Okolní země totiž staví tratě na vyšší rychlost než Česko a páteřní spoje tak zemi objíždějí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J59a29n 25P59o98l32e15d96n66a 8834832125696

Z Vídně do Berlína je lepší jezdit přes Norinberk.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

0/−1
9.1.2013 13:58

R75a65d89e36k 71J19a23n21a88t41a 9915306854962

Není, ale poměrně brzy (po dokončení VRT Lipsko-Norimberk) by klidně mohlo.

Zatím je to ještě lepší přes Prahu (stejně rychlé, levnější, bez přestupu).

+1/0
9.1.2013 14:04

J96i62r78k87a 75D59v48o25ř90á94k 4715700263148

Přijde na to, co kdo za "lepší" považuje a kde se vystoupí. V každém případě například spoj ICE 595 / ICE 91 (Berlin Hbf 07:35 - Fulda 10:45 / Fulda 10:57 - Wien Westbahnhof 17:04) je už i s jedním přestupem o 8 minut rychlejší, než přímé

EC 173 přes Prahu (Berlin Hbf (tief) 08:46 - Wien Meidling 18:24). Pokud ale z EC vylezete už na Simmeringu, máte to přecijen o 12 minut rychlejší než ICE - záleží pak samozřejmě na MHD.

No a to "obyčejné" EC je podle bahn.de na dnešek asi o třetinu levnější než ICE - tolik k "astronomické drahotě" vysokorychlostní železnice.;-)

0/0
10.1.2013 0:36
Foto

J64a64n 44M19r40á88z 5300386419561

jak vypadá údolí Dunaje v maďarské rovině za Visegrádem?

0/0
9.1.2013 0:26

J24i69r21k86a 70D87v33o38ř22á35k 4185440873948

Zajeďte se tam podívat. Z Brna jste v blízké Budapešti za 4 hodiny.

0/0
9.1.2013 9:56

J17o51s30e60f 73Š93l63o10u91f 1189567338961

"Na české železnici se v roce 2013 otevře jen necelých 50 kilometrů nově rekonstruovaných tratí."    Nejsou lidi, nejsou peníze. Musíme živit půl milionů nezaměstnaných, hafo úředníků a politiků, a největší množství vězňů v historii ČR. (pardon po amnestii už to nebude s těmi vězni asi pravda) :-(:-(

+2/−2
8.1.2013 17:02

H82a89n95u75š 67H31o32r72á15k 9481614546133

No, vono ze by se pri stavbach a modernizacich zeleznic nejak vyznamne setrilo se taky rict neda, mam silne tuseni ze to funguje jeste hur nez stavby silnic a dalnic.

+6/−2
8.1.2013 19:31

J71i43r58k90a 95D30v76o48ř11á87k 4675690643478

To je zajímavé, na dálnice peníze jsou.

+2/−1
8.1.2013 23:01

H91a24n77u12š 40H46o90r49á48k 9251584506233

Na zeleznice a silnice se dava podobny mnozstvi penez, ale zeleznice jsou drazsi. Castecne to souvisi s mym, ominusovanym, prispevkem hnedle nad vama.

+1/−3
8.1.2013 23:30

R64a31d12e13k 68J16a70n31a30t51a 9115226364552

Aha, máte "silné tušení". Tak s tím asi nic nenaděláme. Tušení, natož silné, léčit neumím.

Co je ovšem jednoznačné, železnice jsou dnes jasná priorita EU (do roku 2030 je v plánu ztrojnásobit síť rychlých tratí coby strategický cíl snižit závislost kontinentu na ropě). Proto lze u železničních staveb čekat spolúčast až 85%. Zatímco na silnice/dálnice dostáváme z EU příspěvek mnohem menší, na zvláště nesmyslné stavby (např. tunel Blanka) pak dokonce vůbec nic.

+1/−1
8.1.2013 23:58

J57o81s11e38f 15K13o83p39e58c37k46y 9304172225

co je na budovani mestskeho okruhu v milionove metropoli nesmyslneho? ;-)

0/−1
9.1.2013 9:34

R32a93d42e41k 54J17a21n27a97t84a 9975636924252

Praha potřebuje vnější okruh. Tzv. vnitřní okruh je v Praze v mnoha úsecích tak zprohýbaný a blízký centru, že se podobá spíš soustavě radiál. A silniční radiála je v moderním městě škodlivá stavba - místo aby individuální automobilovou dopravu z centra odváděla, naopak ji tak do centra přivádí.

Místo Blanky měl být tedy ten most u Suchodla.

+1/0
9.1.2013 9:38

J70o71s75e88f 13K89o43p66e47c86k53y 9474382355

Praha samozrejme potrebuje jak vnejsi, tak vnitrni okruh, tak jako kazde jine velke mesto. Vnitrni mestsky okruh samozrejme odvadi vozidla z centra. A most u Suchdola mohl byt misto Blanky tezko, kdyz se proti prosazovane variante dotcene obce soudi ;-)

0/0
9.1.2013 9:41

J72i73r66k47a 97D57v98o36ř19á69k 4665280443398

Místo megatunelu pod městem, který přesouvá spíš zátěž z jednoho místa na jiné, než že by něco podstatně řešil, to chce naopak dopravu městem vyřešit tak, aby mnohem méně lidí bylo nuceno používat denně auta. A to například lepším využitím železnice.

+1/0
9.1.2013 10:04

H82a26n39u51š 19H67o68r86á61k 9561264266783

Tuseni je dane tim, ze jsem nejakou dobu pracoval pro vyznamneho dodavatele pro SZDC. Pitvat to nechci.

0/0
9.1.2013 10:35

L64u56k54á87š 17Š77m85a53h34e28l 2597654442264

Železnice rozhodně nejsou dražší, kde jste na to přišel? 1 km dvoukolejné elektrifikované železnice na 160 km/h vyjde cca na 200-300 milionů Kč, zatímco 1 km dálnice na 130 km/h vyjde cca na 400-500 milionů (obojí v plošší krajině, kde jsou hodně tunely a mosty, počítejte cenu i více než dvojnásobnou, viz např. dálnice přes České Středohoří, která vyjde skoro na miliardu na km).

+1/0
9.1.2013 7:57

R43a62d15e31k 84N55o13v83a30k 9574113379700

Blanku neplatí stát, ale Praha.

Nesmyslná stavba to rozhodně není. Do dostavby PO bude mimo funkce části městkého okruhu přebírat i funkci Pražského okruhu.

Nebo má ještě dalších 20 let vše jezdit přes Letenské náměstí?

0/−1
9.1.2013 9:22

R65a85d22e19k 30J80a78n44a79t63a 9815596504572

Platí to Praha, ale příjmy Prahy poházejí ze státního ropzočtu. A rozpočtová pravidla přisuzují praze výrazně větší částku na obyvatele, než menším obcím. Tímto to mechanismem to platí všichni. A to říkám jako Pražák.

+1/0
9.1.2013 9:39

J85o58s97e78f 85K73o51p34e33c55k34y 9414702755

To samozrejme opet nemate pravdu. Kazde mesto ma krome zakonem daneho podilu na statem vybiranych danich, take sve prime prijmy. A je zcela legitimni, ze Praha dostava na obyvatele vice nez Horni Lhota, uz jen proto, ze v te obci nemusi platit treba 10 mld rocne na provoz sve MHD, kterou obcas vyuziji i obyvatele Horni Lhoty... ;-)

+1/−1
9.1.2013 9:44

J79i35r96k85a 79D16v29o67ř21á18k 4395830653808

Nesmysl, na rekonstrukci železnice se dává podstatně méně peněz, přestože jsou levnější, a na stavbu nové železnice se nedávají už vůbec ŽÁDNÉ.

+1/0
9.1.2013 10:01

H63a98n33u71š 43H96o27r34á32k 9771254636293

Ono po pravde nikdo nevi. Z rozpoctu SFDI jde na zeleznici zhruba polovina toho co na silnice. Jenze ani v jednom pripade to neni jediny zdroj penez - u zeleznic v tom figuruje SZDC, u silnic zase obce a kraje, v obou pripadech jeste vyrazne EU. Nekdo nekde se to pokusil poscitat, vychazelo to zhruba 55% silnice, 42% zeleznice, 3% lode, ale nejsem jednodusse schopen ten zdroj dohledat.

0/0
9.1.2013 10:34

V41l61a65d83i87m19í13r 63F53i65b94i78g43e37r 5274461881494

To jsou ty úspory, to se tak šetřilo až to dopadá tak že nás objíždějí. Vlaky se ným vyhýbají a zůstanou nám tu jen přetížené kamiony, které jezdí po malých silnicí které neskutečně drtí. 

Ale je pozdě než se to pohne k lepšímu tak to bude minimílně 10 let trvat:-/

+6/−1
8.1.2013 16:47

J11i17r69k69a 34D32v61o97ř72á58k 4555120283708

Lživý je zase titulek: "Dopravní síť letos rozšíří jen 50 km železnic".

Ve skutečnosti se jen maličká část sítě zmodernizuje, ale síť se nerozšíří ani o kilometr. Už pár desetiletí se nerozšiřuje, naopak zkracuje.

+20/0
8.1.2013 16:19

M25a86r87t16i55n 33P50á73t62ý 7274206421

Kdo z těch, komu vadí, že je v ČR malo železničních tratí souhlasí s tím, aby mu vysokorychlostní trať vedla přes dvorek, ať mi dá mínus.

A můžou se k nim přidat i ti, kteří mají za to, že do černé díry dotování železnice je potřeba nacpat ještě více peněz.:-)

+3/−24
8.1.2013 15:53

J37o91s98e68f 98K87o43p38e23c55k58y 9704362435

proc presne je dotovana zeleznice cernou dirou? ;-)

+6/0
8.1.2013 16:09

H31a89n45u53š 17H50o47r34á62k 9551494206903

Protoze je dotovana?

+1/−3
8.1.2013 19:32

T64o98m37á54š 51M59o91r93a69v97č14í58k 3677686893575

Je dobré si uvědomit proč je dotovaná. Krásný příklad PID. Je to snad černá díra?

0/0
8.1.2013 19:57

H69a38n26u78š 22H12o59r37á18k 9191684936133

Nejsem si jist, co je PID? Prazska integrovana doprava? V tom pripade ano, je to cerna dira.

0/−4
8.1.2013 20:03

T38o52m29á88š 95M78o38r85a11v16č21í44k 3487616903415

A můžete mi vysvětlit proč je to černá díra?

0/0
9.1.2013 4:36

R94a49d80e57k 76J92a27n33a40t78a 9625486984452

Takže všechno, co je "dotované", je "černá díra"?

Co třeba školy. Platil jste si školu sám?

+2/0
8.1.2013 20:08

H42a89n97u90š 40H55o84r69á70k 9891604706683

Vsechno, co je dotovane tihne k tomu byti cernou dirou. I skolstvi. Souhlasim, ze neni mozny aby se nedotovalo nic, zrovna skoly by zcela bez penez skoncili spatne a s nima i narodohospodarstvi jako celek, zase na druhou stranu dotace vedou k plytvani(a i ve skolstvi se plytva fest, at od podpory "neuveritelnych kvant studentu oboru bez sance na prakticke uplatneni", po situace, kdy nelze koupit stativ za 1000Kc(spotrebak), ale v investicich se najde prostor pro kameru se stativem za 30000Kc(dlouhodoby majetek)).

Co se dopravy tyce, ta je v soucasny dobe "predotovana" az to neni hezky. A opravdu neverim tomu, ze by se bez dotaci neobesla. Jsem ochoten debatovat napr. o subvencovani zakovskeho jizdneho, ale dotovat dospelejm lidem dopravu - to opravdu ne.

0/−1
8.1.2013 21:30

J31i15r44k72a 49D67v95o23ř69á86k 4465350453358

Vy řídit nějaký stát, tak zřejmě podlehne prudkému "rozvoji" jako někde v Africe.

+1/0
8.1.2013 23:03

H94a57n27u25š 89H85o64r73á30k 9461564316453

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_real_GDP_growth_rate_(latest_year)

Neberte to vazne a nema to zadnou vypovidajici hodnotu, ale faktem je, ze naleznete vic evropskych zemi na konci zebricku nez africkejch na jeho zacatku.

A s diskuzi na tema rozvoj zeleznice to nema nic spolecnyho.

0/0
8.1.2013 23:28

R56a35d78e90k 95J15a33n94a27t95a 9155226804132

A jak byste (v duchu své ideologie "každý za svoje") řešil financování silniční dopravy?

+1/0
8.1.2013 23:30

J32o72s13e60f 64K93o30p88e21c53k73y 9704832135

co je na faktu, ze si nekdo objedna nejake sluzby a pak je take zaplati  spatneho? ;-)

+2/0
8.1.2013 20:38

H57a83n97u25š 27H32o48r87á89k 9951494306213

V zasade nic. Teda do okamziku, kdy si nekdo objednava sluzby a plati za ne cizima(na danich vybranyma) penezma. Ani pak to nemusi byt nutne spatne, ale vzdycky je to podezrely. A v tyhle zemi n nasobne(dvou je malo).

0/−1
8.1.2013 21:34

J39o77s61e21f 12K19o82p42e11c27k84y 9914372255

takze fakt, ze stat vybira dane, aby zajistil zakladni chod a sluzby pro vlastni obcany je vlastne spatny? ;-)

+1/0
9.1.2013 7:27

H67a23n34u26š 35H30o30r46á42k 9961894946573

Nic takovyho jsem nerekl. Jen, ze sluzeb poskytuje az prilis a s efektivitou jak sluzeb a zakladniho chodu je casto velmi na stiru.

0/−1
9.1.2013 10:37

J63i43r81k17a 20D44v81o89ř21á59k 4415700613118

Jsou silnice a autobusy také černou dírou, když jsou dotované?

0/0
9.1.2013 10:06

R70a56d66e23k 33J89a17n80a73t64a 9785236984902

Jenže právě výstavba vysokorychlostích tratí způsobí, že se provoz dálkové železniční dopravy stane plně konkurenceschopný automobilové (někdy i letecké), a tudíž rentabilní. Na Západě vysokorychlostní vlaky žádné dotace obvykle nepobírají.

+8/0
8.1.2013 16:12

P91e44t64r 31P17e60t29r 6973282208733

nemám auto a jezdím vlakem takže bych podle vašeho názoru měl chtít aby se přestaly vrážet peníze do silnic a dálnich, ty se taky dost dotují a spousta lidí je nepoužívá nebo minimálně...takže se nad sebou zamyslete. radši budu mít přes dvorek vysokorychlostní trať než čtyřproudovou dálnici...

+7/0
8.1.2013 19:52

L56u54k34á56š 62Š92m54a73h29e58l 2897744822654

Škoda, že přes náš dvorek vést nemůže. Můj syn by z toho měl extázi.:-)

+4/0
8.1.2013 20:53

M14a50r82t68i26n 37T96e45l90č97e75r 7949196636101

Dotování ČD je něco jiného, je pravdou že je neprůhledné. Ale je třeba rozlišovat, zda se jedná o investice do železnice jakožto kolejí a infrastruktury nebo o dotace či úhrady ztrát pro jednotlivé dopravce.

Na tom, že se muže modernizovat jen tak málo, zřejmě stojí výhodný kšeft ČD, který zdarma nabyté budovy prodává státní SŽDC za drahý peníz. Perfektní kšeft. Do infrastruktury by měl investovat především stát, ale za použití by měl taky více chtít od dopravců.

Ve finále je to kontraproduktivní, protože nakonec by se to zase projevilo v uhradě prokazatelné ztráty u ČD.

Navíc mám pocit že většina tratí na hlavních koridorech by zvládla až 200 km/h, akorát na to není zabezpečovací zařízení. Na vyšší rychlost by se pak zřejmě musely měnit přejezdy na mimoúrovňové.

0/0
9.1.2013 8:40

R81a71d37e56k 48J76a45n81a34t21a 9715336494792

200 km/h by "zvládla" jen velmi malá část sítě. V podstatě Brno-Břeclav, pár úseků (zdaleka ne celá trasa) mezi Prahou a Chocní, a pár úseků (zdaleka ne celá trasa) mezi Břeclaví a Ostravou.

Překážkou je především trasování tratě (oblouky). A to se řeší blbě (obce, pozemky, terén).

+1/0
9.1.2013 9:06

H41a12n68u80š 65H12o19r45á38k 9121814766213

Jen mimochodem, 160km/h je u nas maximum i proto, ze podle nasich predpisu nesmi byt na rychlejsi trati urovnove krizeni a trat musi byt oplocena.

0/0
9.1.2013 10:40

J63i36r79k67a 83D90v73o47ř86á61k 4285440883688

Takhle to není úplně přesné. Naše legislativa nezakazuje na rychlejších tratích přejezdy a úrovňová křížení z toho jednoduchého důvodu, že tratě s rychlostí nad 160 km/h nezná a nijak neupravuje. Podle příkladu z jiných zemí se ale dá předpokládat, že podobně by to pravděpodobně dopadlo.

0/0
10.1.2013 0:45

D67a58v57i53d 13H57a64j58e95k 5174241539601

cesi jsou zaostalci,to uz celej vsvet vi

+5/−3
8.1.2013 15:38

J89a45n 42Z35b74o71ř64i80l 3559537539

Na tento problém se upozorňuje mnoho let a stále máme tratě jen na 160km /hod.

A ty nově zahájene stavby? Na kolik myslíte, že budou stavěné...

+3/−3
8.1.2013 15:36

R87a42d74e42k 54J49a50n45a75t43a 9505866794572

Stavby, co se u nás staví, jsou jen rekostrukce stávajících, uvedení do dobrého stavu. Ale to neznamená, že by to nebylo potřeba (není možné mít jen VRT síť). Jen to politici prezentují jako hogofogo a především to dělají horozně pomalu. Původní plán z 90. let předpokládal rekonstrukce dokončit je do roku 2000, ale skluz je více než 15 let, už se dávno se tut tak mohly stavět pořádné, VRT, tratě.

+4/−3
8.1.2013 15:50

R77a29d55e14k 39J71a52n39a40t82a 9115536364522

Stavby, co se u nás staví, jsou jen rekostrukce stávajících, uvedení do

dobrého stavu. Ale to neznamená, že by to nebylo potřeba (není možné mít

jen VRT síť). Jen to politici prezentují jako hogofogo a především to

dělají horozně pomalu. Původní plán z 90. let předpokládal rekonstrukce

dokončit je do roku 2000, ale skluz je více než 15 let, už se dávno se tut tak mohly stavět pořádné, VRT, tratě.

+4/−2
8.1.2013 15:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.