Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Havíři v Karviné prorazili tříkilometrový tunel, je asi nejdelší v zemi

Unikátní důlní chodbu, která je skoro o třetinu delší než nejdelší český dálniční tunel, vykopali horníci mezi doly Karviná a Darkov. Podle vedení OKD jde o strategickou investici. Díky tunelu totiž firma bude moci dopravovat uhlí vytěžené v oblasti ČSA Dolu Karviná do moderní úpravny uhlí Dolu Darkov.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J11i40ř55í 49U60r91b68a44n 3458653113373

nejdelší možná, ale největší tunel bude "návrat majetku církvím"

0/0
12.1.2013 8:05

J29a33n 28Z94b78o97ř37i34l 3269337769

Téda ... a při stavbě dálnice se klidně minou o metry .

Klobou dolů :-)

0/0
11.1.2013 17:11

J84a92n 50Č57e76k96a55l 7479445404254

To se vyplatí takový tunel kvůli pásovému dopravníku?? Když ta úpravna uhlí je (předpokládám) stejně na povrchu??

0/0
11.1.2013 9:39

F70r71a83n44t56i38š49e91k 63Z20a11j27a91c 1947356574979

Problém je asi v tom,že na jednom dole je úpravna už za zenitem životnosti a na druhém dole je moderní úpravna která není kapacitně vytížená-důl Darkov byl plánován na kopání uhlí pod Karvinou...a tam už je nikdo nepustí...

0/0
11.1.2013 9:45

J75a92n 70S48l52o62v57í93k 7227572385291

ale dopravník na povrchu asi není moc hezký, že ?

0/0
11.1.2013 11:58

P73e93t27r 92V72e94s78e13l24ý 2869358173336

To je jednoduché. Na jedné šachtě bys to musel skypem vytáhnout nahoru, přesupat do vagónů, převézt do úpravny, vysypat z vagónu, v zimě by ti to zmrzlo, prášilo se při překládce a vůbec by s tím byla spousta práce. Tak to pojede od čelby dopravníkem hezky pod zemí až do druhé jámy, tou to vyjede výtahem ;-) na povrch a další přepravníkem rovnou do prádla (úpravna uhlí). Nemáš problémy s inspektorátem životního prostředí, nepotřebuješ vagóny (či snad auta), ušetříš lidi a nezahnojíš všechno kolem. Samá pozitiva :-P

Navíc ten překop bude mít i jiné využití. Kdysi byla všechna důlní díla pod Ostravou propojena, člověk mohl sfárat v michálkach na jámě Michal a vyfárat na vydušní jámě Odra ve Svinově. Ještě v 70. letech byli běžně ke spatření havíři, kteří se vraceli ze šichty v plné polní černí jak noc do šaten lokálkou, protože měli pracoviště blízko např. výdušní jámy (kolikrát ani ne od vlastního dolu) a vyfárali jí ven (i když to bylo přísně z bezpečnostních důvodů zakázáno - ale i tak si známkaři dokázali udržet přesný přehled o lidech v ďuře). Bylo to rychlejší a nemuseli pak šlapat i několik kilometrů zpátky. Navíc takovéto překopy se často využívali nejenom při přeravě materiálu ale i při záchraných akcích.

0/0
11.1.2013 12:35

P38a51v36l94í74n63a 15B57u12t84a85n46o12v23á 3434634698628

Šikovní kluci R^

0/0
11.1.2013 9:06
Foto

J20a55n 28B68r41a97u12n 1158688283345

Tato zpráva zgruntu změnila můj dosavadní život.;-D;-D;-D

+2/−3
11.1.2013 2:37

F69r34a66n75t73i88š56e98k 90Z37a71j90a26c 1607596624329

;-D..sakryš..já myslel že se tuneluje hlavně v Praze..na ministerstvech a magistrátu...no ukázali havíři že i tady se dá tunelovat..jinak mlčky se připojuji-toto není tunel..toto je překop..ale celkově je to jedno.tudy poteče uhlí a ne úplatky..

+1/−2
10.1.2013 23:01

J20i83ř32í 83D55i55a37t14k28a 6688326110351

Autor článku je, s prominutím, diletant, který neví o čem píše. Jedná se o klasické důlní dílo. Tunely, myslím dopravní stavby, začínají a končí na povrchu.

+2/0
10.1.2013 23:09

F50r96a39n83t23i37š85e54k 74Z51a51j47a19c 1127576334189

..ale já vím o čem se tam píše..jsme prostě protunelovaný stát...;-D

+1/−1
10.1.2013 23:11

J83i19ř24í 55D58i41a23t16k10a 6118646500331

;-D  Ale napsat takovou ptákovinu, to je děs.  ČLověk by předpokládal, že si o tom aspoň něco zjistí. Ale dnes patrně může psát do novin každý jouda. :-/

+3/0
10.1.2013 23:14

F90r27a25n77t10i84š46e51k 19Z18a25j23a18c 1367986744719

..no asi tak nějak..ale zdruhé stranky-kolika lidem řekne něco překop-to tunel zná už dnes každé malé dítě..;-D..já vím-opět to tunelování..ale po té amnestii se mi nedivte...OKD-potažmo NWR si holt blbě naplánovala oznámení světu o tomto  tunelu;-D...ale nebojte-optejte se lidí co bydlí v bytech RPG..ty by vám povykládali o tunelování...

+3/−1
10.1.2013 23:20

J46i22ř58í 68D36i19a94t34k48a 6418876600311

O bytech jsem slyšel. Nevím, zdali se jim ty byty musely prodat nebo mají jen přednostní právo ke koupi. Nevidím jediný důvod, proč by je NWR prodávalo. Lidi jsou asi naštvaní hlavně kvůli tomu, že se těši, že je lacino koupí a případně draze prodají a ono nic.

0/−2
10.1.2013 23:25

F19r70a76n73t65i15š94e98k 92Z42a19j10a57c 1207496834229

..tunel..p.koláček pracoval o sobotách a nedělích aby jednoho dne zjistil že má 51%akcií OKD..pak těch 49%koupil za hubičku cca 3.2miliardy kč...a posléze prodal...ale to už je jiná pohádka-všechna čest chlapům co to tam prorazili...

+2/−1
10.1.2013 23:32

J29i64ř47í 73D91i69a25t83k58a 6388636550901

Zapomněl jste na Otavu. A koupili to přes Karboninvest. Nebyli chlapci hloupí. Otázkou je, kolik čelných představitelů ČSSD si při tom také přišlo na své. ;-) Ale Bakala s tím neměl nic společného.

+2/0
10.1.2013 23:41

F23r68a77n52t12i29š23e24k 92Z88a73j24a36c 1727746554179

..já Bakalu do toho nepletu..já jen zdůraznuji že slovo tunel je pro mne spojen v OKD s Koláčkem a vámi zmíněným Otavou a samozřejmně i karboninvestem...ale na druhou stranu-pokud by nebylo Koláčka tak tu dnes nestojí ani jedna šachta-tudíž OKD by se nemohlo pyšnit novým překopem..a jsme na začátku-nebýt jednoho tunelu v privatizaci-nebyl by ani ten dnešní překop..a koli papounů z ČSSD si přiškráblo...to nevím..ale určitě tam dodnes vzpomínají na privatizaci v dobrém...;-(

+1/0
10.1.2013 23:48

J54i56ř60í 56D71i72a75t71k79a 6168306820511

Petra Otavu pamatuji velmi dobře, Každopádně byl cílevědomý a uměl.

0/−1
10.1.2013 23:55

J45i27ř56í 90D22i95a85t63k30a 6748686850551

Ale jaká byla původní dohoda s těmi byty skutečně nevím. Víte o tom něco bližšího?

0/0
10.1.2013 23:56

F88r90a65n46t22i64š36e86k 65Z86a82j20a17c 1477936104659

mám to štěstí že nebydlím v RPG...takže mám informace o příslibu odprodeje zdruhé ruky...ale reději nechme té debaty.vy možná pamatujete OKD za komanče a lehce poté..já vidím dnešní realitu..a je mi k pláči...věřte mi už to není co to bylo a nikdy už nebude...

+1/−1
10.1.2013 23:59

J12i66ř33í 79D91i87a59t15k97a 6158686600641

Tak díky za pokec a přeji dobrou noc. ;-)

0/0
11.1.2013 0:02

F65r93a19n58t17i49š84e23k 28Z47a71j44a97c 1327556344209

dobrou...

0/0
11.1.2013 0:08

J39i62ř83í 38D85i19a80t57k83a 6318156810561

Už na konci 80 .let se v revíru využíval plnoprofilový razící stroj, který razil kruhový překop o průměru 6 m.

+2/0
10.1.2013 23:26

F69r27a37n57t47i97š96e87k 10Z32a65j67a78c 1207976684629

..na konci tihoto desetiletí už nebude ani OKD a asi ani ten překop...:-/

0/0
10.1.2013 23:35

F35r75a75n21t95i87š13e80k 43Z88a36j12a47c 1317566644809

překlep--TOHOTO

0/0
10.1.2013 23:35

L48u73k56á96š 10H89l65o41u28c63a24l 6752600421144

jako nic proti severní moravě, ale v Praze se už pár let (desítek let) razí tunely které jsou i delší. třeba vloni adélka a tonda prorazili cca 4km tunel mezi motolem a dejvickou

0/−1
10.1.2013 22:34

J45i86ř43í 12D11i23a80t89k34a 6208266500411

O tom žádná. Nicméně dlouhá důlní díla v hloubkách 900 a více metrů pod povrchem jsou přece jen něco jiného. ;-) A na rozdíl od Prahy se to nad nimi nepropadá. ;-)

+6/0
10.1.2013 22:38

M16a61r57t18i70n 78S30e42d37o43n71a 2615106606629

Ze se na ostravsku tunely nepropadaji? Byl jsi nekdy v Ostave ci aspon slysel o tom jak se propadaji domy pod starymi sachtami?

+1/−2
10.1.2013 22:46

J82i66ř92í 98D85i35a88t65k41a 6318536640961

Proč si to po sobě aspoň nepřečtete? Jinak byste takový nesmysl nemohl napsat. Žádný dům se pod starou šachtou propadnout nemůže. Už z toho prostého důvodu, že stojí nad ní. Vy jste v Ostravě byl nebo jste to jenom "slyšel"? Já žiji na Ostravsku více jak 30 let. 10 let jsem dělal v revíru, tak něco málo o tom vím. ;-)

+7/−2
10.1.2013 22:55

A41l49b45e51r80t 94C61e97c30h85l 1413881807148

Ó jak si vtipný Jirko a ty poklesy povrchu o desítky metrů na Karvinsku taky neexistujou, viď ;-)

+1/−2
10.1.2013 23:23

J84i34ř59í 45D18i23a93t63k45a 6538836280871

Něco jiného je pokles a něco jiného je propadnutí nadloží. Je logické, že pokud vyberete uhlí ze sloje o mocnosti i více jak 4 m, tak k určitému poklesu dosjte. Lze zde vidět zatopenou plochu, ze které kouká pouze 1 m sloupu a vše ostatní je pod vodou. Sám si pamatuji, že během třé let, co jsem dojížděl za prací do Karviné, tak se silnice cca o 1 m nasypávala. Nicméně propad, kdy se vám udělá díra až na povrch, jak se "podařilo" v Praze se nestávají. V Ostravě takové poklesy nebyly i z toho důvodu, že uhelné sloje měly nízkou mocnost.  Ale pan Havlíček psal o Ostravsku.

+4/0
10.1.2013 23:32

F51r63a25n68t35i37š48e47k 74Z44a50j74a67c 1707806784809

..zdravím Alberte..copak gorilky už netáhnou???

+1/0
10.1.2013 23:36

A67l49b50e27r75t 71C76e85c98h79l 1773531967808

Gorilkám jsem dal na chvíli pokoj, přeci jen to člověka nebaví pořád ......

0/0
11.1.2013 0:31

J35i22ř68í 34D58i82a21t96k48a 6168456230521

Navíc za totáče se vyrabované prostory moc nezasypávaly, šlo se stylem "po nás potopa". V Ostravě byla veškerá těžba po roce 90. zastavena. Dnes se těží pouze na Karvinsku, na Paskovsku ve Staříči a dvě jámy jsou na Freštátsku, ale ty nejsou plně funkční.

+1/0
10.1.2013 23:37

F80r63a49n73t52i46š69e81k 17Z42a87j71a84c 1717706534119

..navíc za kapitalizmu se nezasypává taktéž..ani nezafoukává..ted to rabování je ještě horší...zlatí komanči-ti vvěděli že každej nevytěženej kousek uhlí se už nikdy nevytěží...

0/−1
10.1.2013 23:43

J36i77ř49í 85D66i63a70t32k74a 6438666240681

20 let jse už mimo revír, tak nemám informace, ale je to docela možné. :-/ Hlavně už tu nemám hrdinysocialistické práce, jako byli Vasilčo, Húščava a spol. ;-)

+2/0
10.1.2013 23:53

A85l76b11e28r39t 25C27e71c45h65l 1353951637508

Díky za vysvětlení výše. Mějte se. R^

0/0
11.1.2013 0:32

R25o33m32a14n 70W20e80s52o73l90y 1771464961345

Neni to "tunel", ale jen obycejna dulni chodba. !!!!!!

0/0
10.1.2013 22:26

M15i65c68h67a63l 76D27r70u98h49y 6150450571471

Prej je to prekop. Ani chodba ani stola.

+2/0
10.1.2013 22:28

J84i62ř26í 63D62i91a59t51k31a 6688756450311

Je to překop. Chodba bývá v uhlí a je menší.

+2/0
10.1.2013 22:32

A88l52ž95b61ě70t56a 62B94e27h94e35n55s57k15á 8662846466515

Délka překopu (pokud definujeme překop jako vodorovné spojení několik důlních děl, pak hlavní sběrná štola na Americe (Lomy Mořina) na 3. patře má oficiálně délku 2950m, profil je cca 2,5m x 2,5m, to co je za závalem a na projektech pokračování směrem ke stěně nad Berounkou nemám dostatečně relevantní informace...

0/0
10.1.2013 22:03

L53u56c28i59e 23S48v56o76b31o88d82o76v26á 8703118160696

Je to jasný, konečně budem mít to metro :)

0/0
10.1.2013 21:25

M17a14r31t20i19n 11J88i79z94d40n26ý 3215481131336

akorat po tech jezdicich schodech pojedes 10 minut ;-D

+3/0
10.1.2013 21:30

L70u54c36i88e 53S67v63o23b84o53d85o61v87á 8573878310336

Prosím, nekaž mi to poznámkami k věci ;-D

+1/0
10.1.2013 21:33

P47e94t64r 95J65á55n22s39k17ý 3211208254848

nějak nechápu slovo nejdelší, nemohu to v tom jaksi najít

0/−1
10.1.2013 21:04

M31a94r98t38i19n 62J57i26z61d83n54ý 3255731321866

je tu nekdo, kdo by vysvetlil, jak se to meri, aby se chodby potkaly presne?

0/0
10.1.2013 20:41

M76a50r83t39i44n 60K64y35p72r 2262595444204

Geodézie je vědní obor, který se na vysokých školách vyučuje pět let, takže vysvětlit tu postupy práce v několika stručných větách opravdu nejde. Berte to tak, že geodet je schopen pracovat s určitou definovanou přesností, kterou je schopen dodržet díky přesné technice a metodám práce, které používá. Samozřejmě současná technika s použitím laserů a jiných udělátek hodně pomůže, ale naši předci byli schopni přesně vytyčit i grandiozní díla s obyčejným optickým teodolitem.

+5/−1
10.1.2013 21:05

M13a31r72t63i83n 75J90i37z45d35n73ý 3425161591256

tak jasne, nad zemi, lasery, teodolity, budiz, ale pod zemi, to mi hlava nebere

0/0
10.1.2013 21:13

M18a86r54t80i25n 76K78y51p84r 2472985354864

Principy jsou úplně stejné jako nad zemí. Jenom se musí postup práce geodeta přizpůsobit faktu, že veškeré měření musí probíhat v ose budovaného díla a do jisté míry je i samotný postup práce obrácený - logicky nejde vytyčit dílo dopředu, pouze se zpětně kontroluje správnost směru po každém odstřelu a odkopání a podle zjištěné skutečnosti se určí další směr ražby pro další úsek a tak pořád dokola. Pokud se razí strojem, tak se zase neustále řídí a kontroluje jeho poloha vůči už provedené části, jestli je ve správném směru výškově i směrově.

+10/−1
10.1.2013 21:27

M83a95r17t45i98n 73J50i70z55d19n88ý 3105881801276

ok, dik

0/0
10.1.2013 21:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.