Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Havíři v Karviné prorazili tříkilometrový tunel, je asi nejdelší v zemi

Unikátní důlní chodbu, která je skoro o třetinu delší než nejdelší český dálniční tunel, vykopali horníci mezi doly Karviná a Darkov. Podle vedení OKD jde o strategickou investici. Díky tunelu totiž firma bude moci dopravovat uhlí vytěžené v oblasti ČSA Dolu Karviná do moderní úpravny uhlí Dolu Darkov.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J80i10ř79í 47U51r81b56a74n 3978533943263

nejdelší možná, ale největší tunel bude "návrat majetku církvím"

0/0
12.1.2013 8:05

J39a46n 57Z15b82o44ř69i31l 3249407189

Téda ... a při stavbě dálnice se klidně minou o metry .

Klobou dolů :-)

0/0
11.1.2013 17:11

J10a41n 25Č18e61k10a43l 7549925554824

To se vyplatí takový tunel kvůli pásovému dopravníku?? Když ta úpravna uhlí je (předpokládám) stejně na povrchu??

0/0
11.1.2013 9:39

F87r50a62n35t74i39š92e83k 89Z62a79j79a21c 1677946374829

Problém je asi v tom,že na jednom dole je úpravna už za zenitem životnosti a na druhém dole je moderní úpravna která není kapacitně vytížená-důl Darkov byl plánován na kopání uhlí pod Karvinou...a tam už je nikdo nepustí...

0/0
11.1.2013 9:45

J20a78n 65S16l42o80v25í58k 7897912935821

ale dopravník na povrchu asi není moc hezký, že ?

0/0
11.1.2013 11:58

P57e47t61r 55V97e68s63e29l18ý 2939908303566

To je jednoduché. Na jedné šachtě bys to musel skypem vytáhnout nahoru, přesupat do vagónů, převézt do úpravny, vysypat z vagónu, v zimě by ti to zmrzlo, prášilo se při překládce a vůbec by s tím byla spousta práce. Tak to pojede od čelby dopravníkem hezky pod zemí až do druhé jámy, tou to vyjede výtahem ;-) na povrch a další přepravníkem rovnou do prádla (úpravna uhlí). Nemáš problémy s inspektorátem životního prostředí, nepotřebuješ vagóny (či snad auta), ušetříš lidi a nezahnojíš všechno kolem. Samá pozitiva :-P

Navíc ten překop bude mít i jiné využití. Kdysi byla všechna důlní díla pod Ostravou propojena, člověk mohl sfárat v michálkach na jámě Michal a vyfárat na vydušní jámě Odra ve Svinově. Ještě v 70. letech byli běžně ke spatření havíři, kteří se vraceli ze šichty v plné polní černí jak noc do šaten lokálkou, protože měli pracoviště blízko např. výdušní jámy (kolikrát ani ne od vlastního dolu) a vyfárali jí ven (i když to bylo přísně z bezpečnostních důvodů zakázáno - ale i tak si známkaři dokázali udržet přesný přehled o lidech v ďuře). Bylo to rychlejší a nemuseli pak šlapat i několik kilometrů zpátky. Navíc takovéto překopy se často využívali nejenom při přeravě materiálu ale i při záchraných akcích.

0/0
11.1.2013 12:35

P28a47v60l44í95n93a 14B15u71t81a75n27o41v54á 3684474768848

Šikovní kluci R^

0/0
11.1.2013 9:06
Foto

J47a98n 11B41r24a27u34n 1238978413175

Tato zpráva zgruntu změnila můj dosavadní život.;-D;-D;-D

+2/−3
11.1.2013 2:37

F74r26a86n44t59i24š43e64k 23Z92a96j88a76c 1857656844389

;-D..sakryš..já myslel že se tuneluje hlavně v Praze..na ministerstvech a magistrátu...no ukázali havíři že i tady se dá tunelovat..jinak mlčky se připojuji-toto není tunel..toto je překop..ale celkově je to jedno.tudy poteče uhlí a ne úplatky..

+1/−2
10.1.2013 23:01

J66i23ř94í 81D41i18a53t31k54a 6868326420201

Autor článku je, s prominutím, diletant, který neví o čem píše. Jedná se o klasické důlní dílo. Tunely, myslím dopravní stavby, začínají a končí na povrchu.

+2/0
10.1.2013 23:09

F82r94a72n96t96i65š88e81k 80Z40a34j82a62c 1917496194349

..ale já vím o čem se tam píše..jsme prostě protunelovaný stát...;-D

+1/−1
10.1.2013 23:11

J55i58ř41í 94D55i84a45t35k42a 6178436230141

;-D  Ale napsat takovou ptákovinu, to je děs.  ČLověk by předpokládal, že si o tom aspoň něco zjistí. Ale dnes patrně může psát do novin každý jouda. :-/

+3/0
10.1.2013 23:14

F37r20a31n13t19i12š25e78k 88Z98a95j55a84c 1827696984779

..no asi tak nějak..ale zdruhé stranky-kolika lidem řekne něco překop-to tunel zná už dnes každé malé dítě..;-D..já vím-opět to tunelování..ale po té amnestii se mi nedivte...OKD-potažmo NWR si holt blbě naplánovala oznámení světu o tomto  tunelu;-D...ale nebojte-optejte se lidí co bydlí v bytech RPG..ty by vám povykládali o tunelování...

+3/−1
10.1.2013 23:20

J26i13ř22í 30D41i73a10t25k37a 6208376710631

O bytech jsem slyšel. Nevím, zdali se jim ty byty musely prodat nebo mají jen přednostní právo ke koupi. Nevidím jediný důvod, proč by je NWR prodávalo. Lidi jsou asi naštvaní hlavně kvůli tomu, že se těši, že je lacino koupí a případně draze prodají a ono nic.

0/−2
10.1.2013 23:25

F54r68a75n13t23i60š59e81k 47Z92a54j65a58c 1457486694119

..tunel..p.koláček pracoval o sobotách a nedělích aby jednoho dne zjistil že má 51%akcií OKD..pak těch 49%koupil za hubičku cca 3.2miliardy kč...a posléze prodal...ale to už je jiná pohádka-všechna čest chlapům co to tam prorazili...

+2/−1
10.1.2013 23:32

J74i36ř64í 89D40i11a83t95k46a 6308876810901

Zapomněl jste na Otavu. A koupili to přes Karboninvest. Nebyli chlapci hloupí. Otázkou je, kolik čelných představitelů ČSSD si při tom také přišlo na své. ;-) Ale Bakala s tím neměl nic společného.

+2/0
10.1.2013 23:41

F87r17a34n50t50i86š19e79k 55Z47a28j44a64c 1287746744249

..já Bakalu do toho nepletu..já jen zdůraznuji že slovo tunel je pro mne spojen v OKD s Koláčkem a vámi zmíněným Otavou a samozřejmně i karboninvestem...ale na druhou stranu-pokud by nebylo Koláčka tak tu dnes nestojí ani jedna šachta-tudíž OKD by se nemohlo pyšnit novým překopem..a jsme na začátku-nebýt jednoho tunelu v privatizaci-nebyl by ani ten dnešní překop..a koli papounů z ČSSD si přiškráblo...to nevím..ale určitě tam dodnes vzpomínají na privatizaci v dobrém...;-(

+1/0
10.1.2013 23:48

J64i75ř66í 18D61i44a97t67k24a 6678916160761

Petra Otavu pamatuji velmi dobře, Každopádně byl cílevědomý a uměl.

0/−1
10.1.2013 23:55

J40i71ř10í 55D15i47a40t17k93a 6618606310291

Ale jaká byla původní dohoda s těmi byty skutečně nevím. Víte o tom něco bližšího?

0/0
10.1.2013 23:56

F88r45a55n74t81i19š30e32k 64Z21a24j82a36c 1727366824369

mám to štěstí že nebydlím v RPG...takže mám informace o příslibu odprodeje zdruhé ruky...ale reději nechme té debaty.vy možná pamatujete OKD za komanče a lehce poté..já vidím dnešní realitu..a je mi k pláči...věřte mi už to není co to bylo a nikdy už nebude...

+1/−1
10.1.2013 23:59

J28i26ř72í 78D17i56a43t19k23a 6378436160701

Tak díky za pokec a přeji dobrou noc. ;-)

0/0
11.1.2013 0:02

F23r16a86n42t55i62š21e48k 85Z81a84j53a74c 1597846724789

dobrou...

0/0
11.1.2013 0:08

J74i14ř34í 66D42i43a57t49k81a 6888216650681

Už na konci 80 .let se v revíru využíval plnoprofilový razící stroj, který razil kruhový překop o průměru 6 m.

+2/0
10.1.2013 23:26

F81r86a25n93t96i18š94e92k 26Z73a71j86a42c 1447866344419

..na konci tihoto desetiletí už nebude ani OKD a asi ani ten překop...:-/

0/0
10.1.2013 23:35

F95r58a45n44t62i38š81e13k 80Z72a38j91a73c 1727986824269

překlep--TOHOTO

0/0
10.1.2013 23:35

L10u97k38á79š 62H76l76o84u57c40a61l 6792100971704

jako nic proti severní moravě, ale v Praze se už pár let (desítek let) razí tunely které jsou i delší. třeba vloni adélka a tonda prorazili cca 4km tunel mezi motolem a dejvickou

0/−1
10.1.2013 22:34

J25i49ř92í 62D30i33a29t58k42a 6908266450661

O tom žádná. Nicméně dlouhá důlní díla v hloubkách 900 a více metrů pod povrchem jsou přece jen něco jiného. ;-) A na rozdíl od Prahy se to nad nimi nepropadá. ;-)

+6/0
10.1.2013 22:38

M11a52r10t71i13n 25S44e88d95o60n43a 5817673590149

Ze se na ostravsku tunely nepropadaji? Byl jsi nekdy v Ostave ci aspon slysel o tom jak se propadaji domy pod starymi sachtami?

+1/−2
10.1.2013 22:46

J96i29ř32í 80D73i67a76t33k78a 6468626910791

Proč si to po sobě aspoň nepřečtete? Jinak byste takový nesmysl nemohl napsat. Žádný dům se pod starou šachtou propadnout nemůže. Už z toho prostého důvodu, že stojí nad ní. Vy jste v Ostravě byl nebo jste to jenom "slyšel"? Já žiji na Ostravsku více jak 30 let. 10 let jsem dělal v revíru, tak něco málo o tom vím. ;-)

+7/−2
10.1.2013 22:55

A48l94b88e45r40t 20C82e14c40h89l 1753831637808

Ó jak si vtipný Jirko a ty poklesy povrchu o desítky metrů na Karvinsku taky neexistujou, viď ;-)

+1/−2
10.1.2013 23:23

J28i87ř58í 79D61i73a24t60k22a 6678456710981

Něco jiného je pokles a něco jiného je propadnutí nadloží. Je logické, že pokud vyberete uhlí ze sloje o mocnosti i více jak 4 m, tak k určitému poklesu dosjte. Lze zde vidět zatopenou plochu, ze které kouká pouze 1 m sloupu a vše ostatní je pod vodou. Sám si pamatuji, že během třé let, co jsem dojížděl za prací do Karviné, tak se silnice cca o 1 m nasypávala. Nicméně propad, kdy se vám udělá díra až na povrch, jak se "podařilo" v Praze se nestávají. V Ostravě takové poklesy nebyly i z toho důvodu, že uhelné sloje měly nízkou mocnost.  Ale pan Havlíček psal o Ostravsku.

+4/0
10.1.2013 23:32

F34r28a30n34t50i32š63e49k 10Z71a96j50a56c 1757986664399

..zdravím Alberte..copak gorilky už netáhnou???

+1/0
10.1.2013 23:36

A56l95b19e85r57t 44C30e66c10h27l 1653871827308

Gorilkám jsem dal na chvíli pokoj, přeci jen to člověka nebaví pořád ......

0/0
11.1.2013 0:31

J10i68ř21í 58D85i19a64t34k60a 6108416280261

Navíc za totáče se vyrabované prostory moc nezasypávaly, šlo se stylem "po nás potopa". V Ostravě byla veškerá těžba po roce 90. zastavena. Dnes se těží pouze na Karvinsku, na Paskovsku ve Staříči a dvě jámy jsou na Freštátsku, ale ty nejsou plně funkční.

+1/0
10.1.2013 23:37

F60r38a15n97t24i93š82e20k 48Z61a22j75a82c 1107676494149

..navíc za kapitalizmu se nezasypává taktéž..ani nezafoukává..ted to rabování je ještě horší...zlatí komanči-ti vvěděli že každej nevytěženej kousek uhlí se už nikdy nevytěží...

0/−1
10.1.2013 23:43

J96i61ř27í 50D96i80a45t27k23a 6578736310441

20 let jse už mimo revír, tak nemám informace, ale je to docela možné. :-/ Hlavně už tu nemám hrdinysocialistické práce, jako byli Vasilčo, Húščava a spol. ;-)

+2/0
10.1.2013 23:53

A18l54b39e28r68t 37C94e29c50h93l 1983191607168

Díky za vysvětlení výše. Mějte se. R^

0/0
11.1.2013 0:32

R97o81m12a18n 96W84e55s12o78l10y 1741634561685

Neni to "tunel", ale jen obycejna dulni chodba. !!!!!!

0/0
10.1.2013 22:26

M80i11c45h19a88l 13D53r67u46h64y 6410390541841

Prej je to prekop. Ani chodba ani stola.

+2/0
10.1.2013 22:28

J56i66ř28í 40D46i74a46t45k21a 6498756460881

Je to překop. Chodba bývá v uhlí a je menší.

+2/0
10.1.2013 22:32

A52l14ž79b35ě48t49a 57B89e30h56e62n40s45k46á 8752666396705

Délka překopu (pokud definujeme překop jako vodorovné spojení několik důlních děl, pak hlavní sběrná štola na Americe (Lomy Mořina) na 3. patře má oficiálně délku 2950m, profil je cca 2,5m x 2,5m, to co je za závalem a na projektech pokračování směrem ke stěně nad Berounkou nemám dostatečně relevantní informace...

0/0
10.1.2013 22:03

L55u21c81i44e 27S81v31o45b89o95d42o51v24á 8473918160226

Je to jasný, konečně budem mít to metro :)

0/0
10.1.2013 21:25

M37a59r28t45i17n 19J37i19z88d21n16ý 3985731721196

akorat po tech jezdicich schodech pojedes 10 minut ;-D

+3/0
10.1.2013 21:30

L16u27c59i62e 56S18v86o96b13o13d59o60v57á 8783418250486

Prosím, nekaž mi to poznámkami k věci ;-D

+1/0
10.1.2013 21:33

P38e34t48r 17J21á34n48s12k53ý 3341378704258

nějak nechápu slovo nejdelší, nemohu to v tom jaksi najít

0/−1
10.1.2013 21:04

M33a44r95t86i38n 58J13i49z61d24n42ý 3575571791406

je tu nekdo, kdo by vysvetlil, jak se to meri, aby se chodby potkaly presne?

0/0
10.1.2013 20:41

M57a94r66t70i49n 34K11y94p92r 2202605134834

Geodézie je vědní obor, který se na vysokých školách vyučuje pět let, takže vysvětlit tu postupy práce v několika stručných větách opravdu nejde. Berte to tak, že geodet je schopen pracovat s určitou definovanou přesností, kterou je schopen dodržet díky přesné technice a metodám práce, které používá. Samozřejmě současná technika s použitím laserů a jiných udělátek hodně pomůže, ale naši předci byli schopni přesně vytyčit i grandiozní díla s obyčejným optickým teodolitem.

+5/−1
10.1.2013 21:05

M59a36r87t67i43n 37J33i43z44d37n19ý 3785301971546

tak jasne, nad zemi, lasery, teodolity, budiz, ale pod zemi, to mi hlava nebere

0/0
10.1.2013 21:13

M96a91r90t53i73n 92K79y74p57r 2732755974314

Principy jsou úplně stejné jako nad zemí. Jenom se musí postup práce geodeta přizpůsobit faktu, že veškeré měření musí probíhat v ose budovaného díla a do jisté míry je i samotný postup práce obrácený - logicky nejde vytyčit dílo dopředu, pouze se zpětně kontroluje správnost směru po každém odstřelu a odkopání a podle zjištěné skutečnosti se určí další směr ražby pro další úsek a tak pořád dokola. Pokud se razí strojem, tak se zase neustále řídí a kontroluje jeho poloha vůči už provedené části, jestli je ve správném směru výškově i směrově.

+10/−1
10.1.2013 21:27

M49a13r76t77i55n 29J89i34z36d73n23ý 3305551951226

ok, dik

0/0
10.1.2013 21:30





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.