Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Havíři v Karviné prorazili tříkilometrový tunel, je asi nejdelší v zemi

Unikátní důlní chodbu, která je skoro o třetinu delší než nejdelší český dálniční tunel, vykopali horníci mezi doly Karviná a Darkov. Podle vedení OKD jde o strategickou investici. Díky tunelu totiž firma bude moci dopravovat uhlí vytěžené v oblasti ČSA Dolu Karviná do moderní úpravny uhlí Dolu Darkov.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J75i75ř80í 31U30r72b60a31n 3968593563773

nejdelší možná, ale největší tunel bude "návrat majetku církvím"

0/0
12.1.2013 8:05

J58a62n 35Z22b31o94ř67i75l 3109397429

Téda ... a při stavbě dálnice se klidně minou o metry .

Klobou dolů :-)

0/0
11.1.2013 17:11

J54a96n 95Č28e11k26a85l 7379635944184

To se vyplatí takový tunel kvůli pásovému dopravníku?? Když ta úpravna uhlí je (předpokládám) stejně na povrchu??

0/0
11.1.2013 9:39

F46r39a27n76t98i63š61e63k 24Z92a97j82a26c 1587876854179

Problém je asi v tom,že na jednom dole je úpravna už za zenitem životnosti a na druhém dole je moderní úpravna která není kapacitně vytížená-důl Darkov byl plánován na kopání uhlí pod Karvinou...a tam už je nikdo nepustí...

0/0
11.1.2013 9:45

J13a31n 51S23l42o31v82í34k 7117712445441

ale dopravník na povrchu asi není moc hezký, že ?

0/0
11.1.2013 11:58

P68e94t61r 68V21e32s17e44l32ý 2419158223846

To je jednoduché. Na jedné šachtě bys to musel skypem vytáhnout nahoru, přesupat do vagónů, převézt do úpravny, vysypat z vagónu, v zimě by ti to zmrzlo, prášilo se při překládce a vůbec by s tím byla spousta práce. Tak to pojede od čelby dopravníkem hezky pod zemí až do druhé jámy, tou to vyjede výtahem ;-) na povrch a další přepravníkem rovnou do prádla (úpravna uhlí). Nemáš problémy s inspektorátem životního prostředí, nepotřebuješ vagóny (či snad auta), ušetříš lidi a nezahnojíš všechno kolem. Samá pozitiva :-P

Navíc ten překop bude mít i jiné využití. Kdysi byla všechna důlní díla pod Ostravou propojena, člověk mohl sfárat v michálkach na jámě Michal a vyfárat na vydušní jámě Odra ve Svinově. Ještě v 70. letech byli běžně ke spatření havíři, kteří se vraceli ze šichty v plné polní černí jak noc do šaten lokálkou, protože měli pracoviště blízko např. výdušní jámy (kolikrát ani ne od vlastního dolu) a vyfárali jí ven (i když to bylo přísně z bezpečnostních důvodů zakázáno - ale i tak si známkaři dokázali udržet přesný přehled o lidech v ďuře). Bylo to rychlejší a nemuseli pak šlapat i několik kilometrů zpátky. Navíc takovéto překopy se často využívali nejenom při přeravě materiálu ale i při záchraných akcích.

0/0
11.1.2013 12:35

P45a44v71l79í47n40a 24B18u82t16a22n81o75v25á 3554914748368

Šikovní kluci R^

0/0
11.1.2013 9:06
Foto

J29a26n 93B28r41a38u70n 1938508523625

Tato zpráva zgruntu změnila můj dosavadní život.;-D;-D;-D

+2/−3
11.1.2013 2:37

F75r96a19n65t76i96š59e12k 86Z70a56j35a61c 1627826794929

;-D..sakryš..já myslel že se tuneluje hlavně v Praze..na ministerstvech a magistrátu...no ukázali havíři že i tady se dá tunelovat..jinak mlčky se připojuji-toto není tunel..toto je překop..ale celkově je to jedno.tudy poteče uhlí a ne úplatky..

+1/−2
10.1.2013 23:01

J95i75ř24í 69D95i21a87t27k66a 6148156110851

Autor článku je, s prominutím, diletant, který neví o čem píše. Jedná se o klasické důlní dílo. Tunely, myslím dopravní stavby, začínají a končí na povrchu.

+2/0
10.1.2013 23:09

F96r86a60n41t84i96š55e14k 77Z64a52j15a13c 1787936644409

..ale já vím o čem se tam píše..jsme prostě protunelovaný stát...;-D

+1/−1
10.1.2013 23:11

J45i61ř45í 73D27i35a82t66k63a 6188906980721

;-D  Ale napsat takovou ptákovinu, to je děs.  ČLověk by předpokládal, že si o tom aspoň něco zjistí. Ale dnes patrně může psát do novin každý jouda. :-/

+3/0
10.1.2013 23:14

F91r58a26n89t83i95š92e75k 65Z36a75j24a40c 1337196654269

..no asi tak nějak..ale zdruhé stranky-kolika lidem řekne něco překop-to tunel zná už dnes každé malé dítě..;-D..já vím-opět to tunelování..ale po té amnestii se mi nedivte...OKD-potažmo NWR si holt blbě naplánovala oznámení světu o tomto  tunelu;-D...ale nebojte-optejte se lidí co bydlí v bytech RPG..ty by vám povykládali o tunelování...

+3/−1
10.1.2013 23:20

J27i33ř85í 30D51i68a36t68k70a 6148926770761

O bytech jsem slyšel. Nevím, zdali se jim ty byty musely prodat nebo mají jen přednostní právo ke koupi. Nevidím jediný důvod, proč by je NWR prodávalo. Lidi jsou asi naštvaní hlavně kvůli tomu, že se těši, že je lacino koupí a případně draze prodají a ono nic.

0/−2
10.1.2013 23:25

F15r56a40n84t16i36š25e29k 82Z10a87j74a18c 1857306424939

..tunel..p.koláček pracoval o sobotách a nedělích aby jednoho dne zjistil že má 51%akcií OKD..pak těch 49%koupil za hubičku cca 3.2miliardy kč...a posléze prodal...ale to už je jiná pohádka-všechna čest chlapům co to tam prorazili...

+2/−1
10.1.2013 23:32

J26i26ř50í 46D84i14a77t30k32a 6318576280791

Zapomněl jste na Otavu. A koupili to přes Karboninvest. Nebyli chlapci hloupí. Otázkou je, kolik čelných představitelů ČSSD si při tom také přišlo na své. ;-) Ale Bakala s tím neměl nic společného.

+2/0
10.1.2013 23:41

F13r25a98n59t79i44š39e33k 95Z92a46j43a27c 1447206224659

..já Bakalu do toho nepletu..já jen zdůraznuji že slovo tunel je pro mne spojen v OKD s Koláčkem a vámi zmíněným Otavou a samozřejmně i karboninvestem...ale na druhou stranu-pokud by nebylo Koláčka tak tu dnes nestojí ani jedna šachta-tudíž OKD by se nemohlo pyšnit novým překopem..a jsme na začátku-nebýt jednoho tunelu v privatizaci-nebyl by ani ten dnešní překop..a koli papounů z ČSSD si přiškráblo...to nevím..ale určitě tam dodnes vzpomínají na privatizaci v dobrém...;-(

+1/0
10.1.2013 23:48

J48i93ř73í 54D86i52a41t91k10a 6778196620841

Petra Otavu pamatuji velmi dobře, Každopádně byl cílevědomý a uměl.

0/−1
10.1.2013 23:55

J78i95ř49í 79D83i88a25t38k50a 6908186960321

Ale jaká byla původní dohoda s těmi byty skutečně nevím. Víte o tom něco bližšího?

0/0
10.1.2013 23:56

F78r17a28n49t92i64š63e83k 37Z82a73j91a59c 1837176584119

mám to štěstí že nebydlím v RPG...takže mám informace o příslibu odprodeje zdruhé ruky...ale reději nechme té debaty.vy možná pamatujete OKD za komanče a lehce poté..já vidím dnešní realitu..a je mi k pláči...věřte mi už to není co to bylo a nikdy už nebude...

+1/−1
10.1.2013 23:59

J34i75ř48í 27D95i96a63t42k55a 6948836250561

Tak díky za pokec a přeji dobrou noc. ;-)

0/0
11.1.2013 0:02

F84r76a31n18t45i22š51e17k 23Z54a78j56a94c 1327566294109

dobrou...

0/0
11.1.2013 0:08

J80i65ř36í 25D24i68a78t35k81a 6528846930971

Už na konci 80 .let se v revíru využíval plnoprofilový razící stroj, který razil kruhový překop o průměru 6 m.

+2/0
10.1.2013 23:26

F80r48a36n51t16i51š82e24k 70Z64a51j87a79c 1967906324739

..na konci tihoto desetiletí už nebude ani OKD a asi ani ten překop...:-/

0/0
10.1.2013 23:35

F49r44a42n73t38i56š10e42k 25Z96a94j36a91c 1367576184419

překlep--TOHOTO

0/0
10.1.2013 23:35

L16u51k15á88š 79H72l14o38u26c24a48l 6452270771564

jako nic proti severní moravě, ale v Praze se už pár let (desítek let) razí tunely které jsou i delší. třeba vloni adélka a tonda prorazili cca 4km tunel mezi motolem a dejvickou

0/−1
10.1.2013 22:34

J61i41ř18í 52D29i68a33t48k93a 6368196560561

O tom žádná. Nicméně dlouhá důlní díla v hloubkách 900 a více metrů pod povrchem jsou přece jen něco jiného. ;-) A na rozdíl od Prahy se to nad nimi nepropadá. ;-)

+6/0
10.1.2013 22:38

M32a44r17t42i55n 72S54e85d42o92n75a 2395136576249

Ze se na ostravsku tunely nepropadaji? Byl jsi nekdy v Ostave ci aspon slysel o tom jak se propadaji domy pod starymi sachtami?

+1/−2
10.1.2013 22:46

J18i63ř24í 47D49i42a93t82k82a 6378496170671

Proč si to po sobě aspoň nepřečtete? Jinak byste takový nesmysl nemohl napsat. Žádný dům se pod starou šachtou propadnout nemůže. Už z toho prostého důvodu, že stojí nad ní. Vy jste v Ostravě byl nebo jste to jenom "slyšel"? Já žiji na Ostravsku více jak 30 let. 10 let jsem dělal v revíru, tak něco málo o tom vím. ;-)

+7/−2
10.1.2013 22:55

A57l77b79e33r26t 80C92e18c81h91l 1713711907248

Ó jak si vtipný Jirko a ty poklesy povrchu o desítky metrů na Karvinsku taky neexistujou, viď ;-)

+1/−2
10.1.2013 23:23

J67i65ř77í 48D71i53a25t83k78a 6888686230621

Něco jiného je pokles a něco jiného je propadnutí nadloží. Je logické, že pokud vyberete uhlí ze sloje o mocnosti i více jak 4 m, tak k určitému poklesu dosjte. Lze zde vidět zatopenou plochu, ze které kouká pouze 1 m sloupu a vše ostatní je pod vodou. Sám si pamatuji, že během třé let, co jsem dojížděl za prací do Karviné, tak se silnice cca o 1 m nasypávala. Nicméně propad, kdy se vám udělá díra až na povrch, jak se "podařilo" v Praze se nestávají. V Ostravě takové poklesy nebyly i z toho důvodu, že uhelné sloje měly nízkou mocnost.  Ale pan Havlíček psal o Ostravsku.

+4/0
10.1.2013 23:32

F49r60a78n91t48i15š96e18k 62Z69a59j58a20c 1487426264919

..zdravím Alberte..copak gorilky už netáhnou???

+1/0
10.1.2013 23:36

A52l55b35e74r38t 14C43e64c94h91l 1823771887208

Gorilkám jsem dal na chvíli pokoj, přeci jen to člověka nebaví pořád ......

0/0
11.1.2013 0:31

J19i62ř41í 42D39i88a53t65k73a 6828606970151

Navíc za totáče se vyrabované prostory moc nezasypávaly, šlo se stylem "po nás potopa". V Ostravě byla veškerá těžba po roce 90. zastavena. Dnes se těží pouze na Karvinsku, na Paskovsku ve Staříči a dvě jámy jsou na Freštátsku, ale ty nejsou plně funkční.

+1/0
10.1.2013 23:37

F29r38a33n21t97i91š35e42k 43Z48a33j44a26c 1237966554319

..navíc za kapitalizmu se nezasypává taktéž..ani nezafoukává..ted to rabování je ještě horší...zlatí komanči-ti vvěděli že každej nevytěženej kousek uhlí se už nikdy nevytěží...

0/−1
10.1.2013 23:43

J28i28ř51í 60D95i26a76t19k53a 6728356780711

20 let jse už mimo revír, tak nemám informace, ale je to docela možné. :-/ Hlavně už tu nemám hrdinysocialistické práce, jako byli Vasilčo, Húščava a spol. ;-)

+2/0
10.1.2013 23:53

A73l75b32e84r15t 41C83e92c90h52l 1553761697398

Díky za vysvětlení výše. Mějte se. R^

0/0
11.1.2013 0:32

R96o25m25a91n 96W44e54s64o18l46y 1191124601245

Neni to "tunel", ale jen obycejna dulni chodba. !!!!!!

0/0
10.1.2013 22:26

M67i35c65h56a69l 68D71r11u58h21y 6810230611391

Prej je to prekop. Ani chodba ani stola.

+2/0
10.1.2013 22:28

J75i71ř74í 89D66i29a61t92k60a 6748906330171

Je to překop. Chodba bývá v uhlí a je menší.

+2/0
10.1.2013 22:32

A64l39ž22b81ě53t27a 25B67e35h95e85n18s97k37á 8472136436785

Délka překopu (pokud definujeme překop jako vodorovné spojení několik důlních děl, pak hlavní sběrná štola na Americe (Lomy Mořina) na 3. patře má oficiálně délku 2950m, profil je cca 2,5m x 2,5m, to co je za závalem a na projektech pokračování směrem ke stěně nad Berounkou nemám dostatečně relevantní informace...

0/0
10.1.2013 22:03

L45u14c78i91e 43S56v52o82b98o31d16o60v74á 8323618130426

Je to jasný, konečně budem mít to metro :)

0/0
10.1.2013 21:25

M87a75r67t63i96n 93J14i78z85d66n91ý 3385801571586

akorat po tech jezdicich schodech pojedes 10 minut ;-D

+3/0
10.1.2013 21:30

L81u38c86i54e 25S31v82o69b98o54d95o18v16á 8593738330146

Prosím, nekaž mi to poznámkami k věci ;-D

+1/0
10.1.2013 21:33

P64e49t71r 45J78á80n51s98k98ý 3161768644248

nějak nechápu slovo nejdelší, nemohu to v tom jaksi najít

0/−1
10.1.2013 21:04

M12a50r71t34i32n 87J77i46z81d59n27ý 3765221671886

je tu nekdo, kdo by vysvetlil, jak se to meri, aby se chodby potkaly presne?

0/0
10.1.2013 20:41

M87a53r15t61i61n 36K87y19p22r 2792115864864

Geodézie je vědní obor, který se na vysokých školách vyučuje pět let, takže vysvětlit tu postupy práce v několika stručných větách opravdu nejde. Berte to tak, že geodet je schopen pracovat s určitou definovanou přesností, kterou je schopen dodržet díky přesné technice a metodám práce, které používá. Samozřejmě současná technika s použitím laserů a jiných udělátek hodně pomůže, ale naši předci byli schopni přesně vytyčit i grandiozní díla s obyčejným optickým teodolitem.

+5/−1
10.1.2013 21:05

M54a19r53t28i55n 96J14i34z83d83n71ý 3955861321156

tak jasne, nad zemi, lasery, teodolity, budiz, ale pod zemi, to mi hlava nebere

0/0
10.1.2013 21:13

M31a94r33t20i91n 62K54y92p53r 2242375354924

Principy jsou úplně stejné jako nad zemí. Jenom se musí postup práce geodeta přizpůsobit faktu, že veškeré měření musí probíhat v ose budovaného díla a do jisté míry je i samotný postup práce obrácený - logicky nejde vytyčit dílo dopředu, pouze se zpětně kontroluje správnost směru po každém odstřelu a odkopání a podle zjištěné skutečnosti se určí další směr ražby pro další úsek a tak pořád dokola. Pokud se razí strojem, tak se zase neustále řídí a kontroluje jeho poloha vůči už provedené části, jestli je ve správném směru výškově i směrově.

+10/−1
10.1.2013 21:27

M37a90r32t44i10n 32J37i37z41d71n78ý 3185431141136

ok, dik

0/0
10.1.2013 21:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.