Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Tendr na rychlíky je v pořádku, smetl námitky drah antimonopolní úřad

Soutěž na provoz dotovaných rychlíků na trati z Ostravy do Olomouce přes Krnov je čistá a může pokračovat. Rozhodl o tom antimonopolní úřad. Odmítl tím námitky Českých drah, které tendr napadly. Dráhy se proti rozhodnutí odvolají. Pokud by to neudělaly, přišly by o první rychlíkovou trať.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P94e98t71r 87M25a91r66š23o86u26n 5175988606496

a tak to už se těším na dobu za 7 let... každá trať vysoutěžená, v extrémním případě na každé jiný dopravce?proč by ne,s tačí aby někoho na kraji napadlo, to soutěžit rozkouskovaně, a to si dovedeme spočítat, že to se jim za všimné vyplatí... takže jiné jízdné, které si samozřejmě navzájem neuznají (proč by), všude místenkový systém, jo to bude radost někde cestovat, když někde (a to není z kotěhůlek) se musí minimálně jednou přestoupit. to se bude krásně nakupovat lístky a obyčejnou cestu dlouhou 30 km, aby člověk plánoval kvůli obsazení vlaku tydny dopředu.... JOJO, na to už se jako cestující velmi těším, hlavně že mi stevardka zvedne... komfort :-P ;-D;-D;-D

+1/−5
14.1.2013 21:40

J85i64r40k48a 43D28v87o47ř88á81k 4285300513758

Samozřejmě víte, že teď píšete nesmysly.

+2/0
15.1.2013 8:40

R61o94m72a56n 83S61k97o28ř13e26p57a 2584599746636

Na vysoutěžených tratích ne! Koupíte si jednu jízdenku a dopravci si peníze přerozdělí, tak jak to již nyní funguje tam, kde provozuje regionální dopravu např. Viamont. A rozhodně nebude na vysoutěžených tratích zaváděn povinný rezervační systém.

+3/0
15.1.2013 11:18

J87a24n 56Č21e13k77a44l 7779355294934

jste mimoň...

0/0
23.1.2013 10:58

V80a57c19l88a69v 94H49a90j60e91k 3526599259

Protože na provoz dostane dotace. Pokud se budov týká, je to tak spíše danajský dar. Komerčně a efektovně využitelné je jen velmi malé procento. Dráhy by měly ale dostat zaplacené alespoň to co do jejich údržby či rekonstrukce za poslední roky ivestovaly. Třeba Ústí n/L, M.Lázně a Sušice. Plzeň hl.n. a řada dalších.

0/0
14.1.2013 20:26

J67i60r23k89a 84D67v23o83ř11á66k 4705180473968

Já celkem doufám, že přes všechny ty právnické tahanice a Jančurovy lži s ministerským razítkem tuhle trať vysoutěží co nejdřív nějaký soukromník. Protože do vozidel někdo naleje slušné prachy, ČD svá nově zrekonstruovaná nikoli technicky špičková ale přesto velmi ucházející vozidla nasadí jinde a ještě jí na jiné relace zbydou investiční prachy, které se těšila vrazit sem. A do šrotu půjde dominovým efektem nečekaně dalších pár nejhorších plív.R^ Státu to od dotací sice neodpomůže, ale vydělá na tom celá česká železnice, protože takhle trať je relativně izolovaná a případné velké kiksy soukromníka tu budou mít omezený dosah na celou síť. (Mimochodem, jestli truhlíky co mi občas vnucujou že kopu za ČD nebo jsem dokonce jejich zaměstnanec teď trafil šlak, tak jim to přeju, protože si za to ve své jednoneuronové hlouposti mohou sami.)

+2/−1
14.1.2013 19:49

P26e26t46r 37V88e80s49e19l23ý 2569628183686

No to je opravdu maras. Oblast zavisla na turistickem ruchu a SONE se nebude uznavat? No to je opravdu dobre. Nemuzu si pomoct, ale opakuji se chyby privatizace zeleznic v Anglii. Uz se tesim, jak pojedu z Havirova do Jeseniku> CD - cosi - CD. A normalni jizdenku mi neuznaji. Nemluve o slevovych. Vzdyt i v prihranici Nemecka plati SONE DB. A na jednu jizdenku se jede z Tanvaldu az do Drazdan. Zato my se z toho tady pose..kakame. Navic, jak tam nacpou dalsi turnusy mezi co hodinu jezdici SP Tesin-Opava, to uz mi opravdu neni jasne. To se bude v Svinove presedat? To je jak z pocatku provatizace, jen se prohloubi ztrata statu na teto trati. Tady se vse deje ve jmenu likvidace zeleznic.

+1/0
14.1.2013 18:38

J23i70r44k64a 41D22v61o20ř82á63k 4455440353678

Zajímalo by mě, jestli zkrácení sítě ČD by je mohlo na druhou stranu dotlačit ke zlevnění některých SONE (dnes Skupinových víkendových jízdenek blablabla).

0/0
14.1.2013 19:37

J73i17r32k97a 85D11v92o43ř75á16k 4315350273118

Asi byste se měl zamyslet nad tím, že likvidace železnic se především děje samovolně kvůli tomu, že se málo modernizuje. Kdyby "se" nedělalo nic a tenhle samovolný proces by "se" nechal probíhat samovolně na tratích z c.k. dob, o hodně by se zrychlil. A když "se" něco měnit chce, vždycky tu budou nějaké nové nevýhody.

+1/0
14.1.2013 20:01

R57a47d66e37k 75J98a10n22a65t11a 9395946854852

Tady není řeč o modernizaci infrastruktury, ale o financování provozu. Tyhle dvě věci se u nás v ČR řídí nezávisle na sobě.

+1/0
14.1.2013 23:03

M92a62r22t75i11n 90T57e75l16č74e78r 7939386426151

Vážený, koukám že máte bedlivě nastudovány podmínky tendru. Jen jaksi vám uniklo, že součástí tendru je nejen uznávání obyč. jízdného, ale i dokonce i některých inkaret. Jízda na tratích v závazku pro kraje či MD, se nehraje na povinně místenkové spoje.

+1/0
16.1.2013 8:52

P94e60t61r 45H96a17c67h 1362678615507

No čas ukáže. Je možné že soukromník omezí počet spojů a bude vysmátý. Ale co lidi, to už nikdo neřeší, že se nikam nedostanou. A když, tak si počkají.

+1/−6
14.1.2013 17:33

J30i67r89k25a 16D10v23o14ř38á72k 4145350563558

Soukromník hezky odjede tolik spojů, kolik bude státem objednáno, nebo bude následovat otisk podrážky na zadeli a už si v dalším výběrku pro nedůvěryhodnost neškrtne.

+1/0
14.1.2013 19:39

J18a60n 68Č33e30k27a37l 7689335104344

achjo, více číst by to chtělo...

0/0
23.1.2013 10:57

V33a96c64l92a34v 36H54a23j59e70k 3896859899

Je samozřejmě otázkou, zad i ostatní účastníci výběrka, pokud nakupovali nová vozidla  neměly stejně jako ČD nákup uskutečnt dle zákona o veřejných zakázkách. tedy stejným procesem jako ČD:-(

+3/−3
14.1.2013 15:49

J67a77r80o33s14l42a90v 35H15o88r87á56k 5983132466430

Proc by to meli delat?

btw dostanou od statu take nemovitosti zdarma, aby meli co prodavat a za co pak zit, jak se to deje u CD?

+2/−2
14.1.2013 18:38

J22a61n 43Č89e90k82a13l 7589215134464

zřejmě jste nepochopil důvody výběrových řízení...

0/0
23.1.2013 10:58

A63n90n18a 98Č28e17r76m46á35k32o18v79á 1465185556944

a proč se tedy České dráhy nepřihlásily?

0/0
14.1.2013 14:02

R98a84d74e31k 22J10a95n41a24t18a 9135686804302

Vyslvětlení ČD je, že poté, co byly jasné požadavky ministerstva na nové soupravy, ČD vyhlásily poptávkové výběrové řízení na vozidla proto tuto trať (jak jim coby podniku se státní účastí nařizuje zákon, narozdíl od soukromníků, ti si mohou dělat co chtějí). S nabídkou vozidel se přihlásil ovšem jediný zájemce (polská PESA, shodou okolností dokonce s přesně stejným vozidlem, se kterým by zde chtěl jezdit Regiojet). A v případě, že se přihlásí jen jeden zájemce, zákon ukládá firmě se státní účastí výběrové řízení zrušit. Tak se taky stalo a už nezbyl čas vypsat nové nebo to vyřešit jiným způsobem (např. oznámit záměr nakoupit PESY za cenu X a veřejně vyzvat ostatní výrobce, zda nemají lepší nabídku, to je myslím taky legální).

Kritici naopak říkají, že na tento proces měly ČD dost času.

Já říkám že je to sporné a pokud nechceme řešit podobné spory u každého výběrka, je třeba ho vypsat vždy v dostatečném předstihu. V Německu je normální, že výběrové řízení trvá klidně rok i déle.

+10/0
14.1.2013 14:19

T47o93m95a18s 96N52o80v91o63t94n80y 3731776238509

A nemohli by ČD použít již objednané soupravy pro jiné tratě? Tedy pokud ty zase nejsou vázány nějakou jinou smlouvou?

0/−2
14.1.2013 15:42

R40a58d76e72k 78J78a78n76a24t91a 9635936764832

Zbytečně by si tak podražovaly provoz tam kde to nikdo nežádá (a neplatí). Nové soupravy mají vyšší náklady (splácíte a odepisujete je celé, zatímco u toho, co dnes jezdí se splácí nebo odepisuje buď cena rekostrukce, nebo vůbec nic). Nafty sežerou nové soupravy zhruba stejně. Mívají sice efektivnější motory, ale naopak třeba zase klimatizaci, high-tech WC a podobné žrouty energie.

+3/0
14.1.2013 16:33

J19i13r18k65a 14D84v23o82ř38á21k 4125240173308

Pokud vím, tak nové vlaky 1) mají často nějaký příspěvek EU, takže jsou podle pravidel tohohle příspěvku vázány 10 let na nějakých cca 90% výkonů na uvedené tratě a 2) nové vlaky šly většinou tam, kde do toho ČD nutily jednotlivé dlouhodobé smlouvy s kraji ve své části o kvalitě přepravy. Takže kvůli nějaké rychlíkové trati nemohou ČD ohrozit dlouhodobou smlouvu s celým krajem nebo několika kraji.

+3/0
14.1.2013 19:32

P79e49t47r 32N82e90c82h58a36n94i12c51k67ý 7273816268430

Brzy cestující z trati Olomouc - Krnov - Ostrava zjistí jak se jim prodraží a zkomplikuje cesta kamkoli mimo svou trať, protože na akční jízdenky, sporotikety, možná i takové IN50 budou moci pěkně zapomenout. Rád bych se mýlil a třeba výběrko na tyto věci myslí

+6/−8
14.1.2013 12:30

J58o14s17e54f 90S72c18h72m37i36d57t 5303647703642

Takže vlastně vůbec nevíte a chcete se s námi podělit o trošku svého negativismu. :)

+7/−5
14.1.2013 12:36

R70a57d95e73k 53J40a21n84a11t59a 9755226634622

Výběrko předpokládá uznávání IN25, IN50, IN100. Ale myslím, že nikoliv SporoTiketů nebo turistické síťové jízdenky SONE (což je v této oblasti obzvlášť škoda).

Ale je samozřejmě možné, že kraje k uznávání této nabídky Regiojet/Arrivu přesvědčí (a zaplatí mu za to další peníze). Ono by vypadalo dost divně, kdyby SONE na této trati platila v osobácích ČD a v rychlících soukromníka neplatila, když zde tyto mají podobnou jízdní dobu a navzájem se doplňují.

+6/0
14.1.2013 12:49

P26e94t11r 21N77i53v20n10i75c87k76ý 3392594545637

Proč by to bylo divné. SONE vydávají ČD, takže logicky bude platit ve vlacích ČD? Co je jiným dopravcům do toho, jaké někdo jiný vydává jízdenky?

+1/−2
14.1.2013 13:15

R33a46d79e19k 30J17a72n12a47t28a 9155936254592

Karty IN25, IN50 a IN100 taky vydávají ČD a ty tam uznávány budou.

Zde se jedná o dotovanou dopravu - vítěz se musí chovat podle toho, co si objednavatel vymyslí. A požadavek uznávat si jízdenky (všechny) je požadavkem v Evropě obvyklým. Analogické síťové nabídky v Německu (SWT, SachsenTicket, atd.) platí rovněž u všech dopravců. Stejně tak mezinárodní jízdenky nebo jízdenky DB Fernverkehr lze použít i u soukromých dopravců.

+6/0
14.1.2013 13:21

P53e19t20r 41N55e19c86h27a53n70i81c18k96ý 7233806658310

To bych se hodně divil, kdyby SONE neuznali, protože to většinou regionální dopravci uznávají. Ale komplikacím při koupi dokladu někam mimo trať se asi nevyhneme. Už vidím relaci Olomouc - Rýmařov, kde je kombo soukromník/ČD nebo ještě líp Třemešná ve Slezsku - Brno (ČD-Soukromník-ČD)

+2/0
14.1.2013 13:29

V75a31c14l88a26v 81H16a73j93e48k 3756159919

A bylo to součástí tendru???

0/0
14.1.2013 16:06

R93a81d71e26k 84J49a43n32a78t28a 9835156924192

Však jsem to výše psal. Takže ještě jednou - podle toho, co jsem zjistil, je podmínkou je IN25, IN50, IN100. Ostatní slevy (SporoTiket, SONE) ne.

+2/0
14.1.2013 16:29

J37i22r19k58a 30D80v95o39ř71á20k 4705370373138

Je nejvyšší čas tu IN100, IN50 a IN25 postátnit úplně a vnutit ji všem

vlakovým dopravcům v ČR. Chyba a nedostatek koncepčnosti ministerstva

byla v tom, že to neudělao už dřív a nepodmínilo tím už dávno všechny

železniční licence na pravidelnou přepravu - myslím včetně

Praha-Ostrava. A v rámci sjednocení ji vnutit i městům na MHD a zamezit tak nesmyslným tříštícím projektům ála OpenCard.

+1/0
14.1.2013 19:57

P66e61t69r 21M21a61l76ý 7982457808377

Chyba byla ta, že vůbec něco takového vzniklo - zákaznická sleva, aby se vůbec dalo jezdit vlakem. Soukromí dopravci jezdí bez karet (není-li integrována nějaká krajská karta) a taky to funguje.Nenamítám proti možnosti zakoupit si slevu na jízdném (různé IN-XX), ale pak už to je vztah mezi dopravcem a cestujícím; jiný dopravce by do toho neměl být nucen.

0/−1
14.1.2013 22:59

R41a31d97e95k 13J29a82n32a72t78a 9615846884542

Slevy pro časté uživatele veřejné dopravy jsou běžné i v dopravních systémech, která zahrnují více dopravců. Nejlepší příklad je asi Švýcarsko s svým Halbtax a GA, ale i u nás se najdou IDS slevy, které zvýhodňují stále zákazníky před občasnými a platí přitom u více dopravců (časové jízdenky, čipové karty s kreditem apod.).

Svůj věrnostní program má taky téměř každá aerolinka.

A jestli narážíte na to, že In-karta neměla vzniknout u ČD, ale rovnou na státní úrovni. Jasně že jo. Ale jestli jste sledoval situaci za ta léta, tak jste si musel všimnout, že ČD projevovaly dost často větši starost o systémovost veřejné dopravy než Ministerstvo dopravy resp. politici sami. Zkrátka, ministerstvo na vydání takové karty dosud nemělo a myslím, že stále nemá, intelektuální kapacitu.

+2/0
14.1.2013 23:14

J34i94r63k19a 61D54v57o22ř40á64k 4275580723938

Přesně tak!

0/0
15.1.2013 8:35

J40a41n 37Č75e38k31a87l 7599965434684

A kdo brání ČD se se soukromníky na jejich uznávání smluvně dohodnout?

0/0
23.1.2013 11:01

F90i86l14i63p 34M14u76s79i65l 8865662226899

Výborně - konečně se pro cestující naskýtá šance jezdit daleko důstojněji a pohodlněji než ve studénkových smradlavých a počůraných vlacích...

Jen tak dál!R^

+3/−10
14.1.2013 11:52

M83a35r79e29k 90P43a77l53i55c88k91a 1415509851553

Jezdí tam takové vozy, jaké si stát s dopravcem vyjedná...

+7/−1
14.1.2013 12:09

T66o66m73a96s 30N50o69v67o52t57n15y 3591506778179

Takže když si stát/kraj/kdokoliv neobjedná přesnou specifikaci, tak tam prostě dopravce pošle to nejhorší co má? Smluvně asi v pořádu, ale pak ať se nediví, že těmi vlaky lidi nejezdí a že ten dopravce pak má špatné jméno mezi lidmi.

0/−1
14.1.2013 15:45

R16a73d28e47k 90J12a51n68a68t63a 9645246444972

Naopak, každý dopravce posílá vždy to nejlepší co zrovna má. I na těch ČD je to vidět. Rekonstruované vozy jezdí pořád, na posilových R jsou stará béčka.

Zapomínáte na to, že úhrada od objednavatele není jediným příjmem. Více než třetina tržeb je za jízdné a zákazník má možnost volby i na trati, kde mají ČD zdánlivý "monopol" (lze jet busem, autem, ...).

+2/0
14.1.2013 16:02
Foto

A22l32a82n 28Ř30e23p98k23a 4695916

Vůbec nevíš, co na této první soutěžené rychlíkové trati jezdí.. Už teď tady ČD nasazují modernizované a dostatečně kvalitní vlaky ;-) No nemá to WiFi ani kafe zdarma, ale to opravdu není potřeba :-D kafe si koupím na nádraží a kdo net potřebuje, tak už má dávno svůj.

+10/−1
14.1.2013 12:12

R48a24d67e36k 70J84a82n36a75t48a 9815286224132

Ano, jezdí tu 943 a 843, motorové jednotky vyrobené v 90. letech, některé z nich rekonstrované před 2 lety. Není to nic "smradlavého a počůraného":

http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_954_2.php

http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_843,043,943.php

A pokud by VŘ nebylo tak narychlo, že měl státní dopravce těžší se přihlásit (musí ze zákona narozdíl od soukromníků vypisovat na vozidla výběrové řízení), pravděpodobně by nasadil zcela totéž, co plánuje nasadit Regiojet - nové soupravy PESA Link II, které už jinde jezdí pod marketingovým označením RegioShark. Vypisování VŘ na poslední chvíli je taková česká specialita - viz třeba stavba Rokycany-Plzeň.

+11/0
14.1.2013 12:20

R94a53d25k97o 15K42ř64i35v35á68n40e35k 7310413305640

A kdo ty vlaky, pane Musile, počůral? Co o tom víte? Barva usvědčuje stoupence Regiojetu. Jinak v této kauze, ve které zaznělo z Brna už tolik lží, si paradoxně přeju, aby to dostal RJ. Nastolí se tím řada otázek, které potřebují být zodpovězeny. Na kvalitu to nebude mít vliv - Pesa link, se kterým chtěly jít do soutěže ČD nebude o nic horší ve žluté barvě. Rychlost se zvýší tak jako tak nejen lepší dynamikou vozidel, ale i letos provedenými opravami trati. (Odstranění havarijního stavu tunelů apod.) Stát zaplatí za veřejnou službu víc (ztráta ČD v roce 2011 zde byla podle neoficiálních údajů 165 Kč/km a skutečná úhrada 139 Kč/km), ale to zdražení na 188 Kč/km, které nabídl RJ, snad něco přinese.

+6/−2
14.1.2013 12:52

T44o24m96a82s 80N37o48v94o25t93n19y 3791326768969

To jsi se zase předvedl... Rv

0/−4
14.1.2013 15:46

J10i17ř36í 36E22n88g97l95i44š 1635509165201

Obávám se, že mimo kvality samotné nové soupravy se nezmění nic. Trať je i po rekonstrukci koncepčně i parametrově zastaralá. Navíc její profil je tak příšerný, že vyžaduje obrovské náklady na údržbu. Na jednom konci se totiž rekonstrukce ukončí a na začátku se může začít znova.;-€

0/0
14.1.2013 17:33

P40e88t23r 84M14a28r18š10o10u31n 5615378866396

když ty vlaky nebude počůrávat CESTUJÍCI, tak takove NEBUDOU! jenže ono je to asi tak.. vlak čd, statni, tam se klidně na zem vych... ale u soukromnika si to nedovolim... zvlaštní uvažování lidí... chrochro jsou pasažeři, nebo myslite že do těch vlaků chč... zaměstanci čd?

0/0
14.1.2013 21:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.