- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
"Naopak například přestavba klasických motoráků řady 810 na jednotky Regionova se už považuje za výměnu za nové vozidlo."
Nové vozidlo na 40 let starém původním jednonápravovém pojezdu s jedinou hnanou nápravou, navíc řazenou v čele? K tomu u 1. a 2. série + všech 3vozových s tenčí podlahovou krytinou než před rekonstrukcí, takže si cestující musí i déle než hodinu "užívat" ten šílený hluk z tření zdrží, který do interiéru proniká daleko intenzivněji než v 810/010? Navíc se tato tenčí krytina v oblasti podlahových vík trhá. Hlavně, že zbylo na záclonky, které jsou prakticky zbytečné, především když skla jsou determální, že?
Jiří Krákora - Docela zábavný rozhovor :) Bohužel i když jde vidět, že jste o ekonomii někdy něco viděl, tak realitu již bohužel ne. Samozřejmě, že železnice se u nás bez dotací v podstatě nemůže udržet. Můžeme to doložit cenami jízdenek tam, kde dotace nejsou a při porovnání s kupní silou českých občanů musíme dospět k závěru, že bez dotací lze jezdit (možná) trasu Praha - Pradubice - Olomouc - Ostrava a možná Praha - Pradubice - Brno, ale zbytek nemá šanci. Respěktive šanci má, jedná-li se o vytíženou trasu (lokálky kolem velkých měst) a ve "studentské" dny. Ovšem poté se již nedá hovořit o veřejné dopravě, protože by o nějaké pravidelnosti a celkovém pokrytí nemohla být řeč. To jsou fakta, nic jiného :o)
V ekonomice každého státu a v pravidlech nastavených státem (třeba "mýto" za ježdění po kolejích") je jakási hranice, které části železnice jsou rentabilní samy o sobě a které mohou jezdit jen na objednávku, např. státu nebo krajů. V ČR se tato hranice pomaličku posouvá dolů tak, že zatím nad ní byla čistá nula, teď se snad začíná zjevovat něco málo - tedy zjevilo by se, kdybychom zároveň škrtli dorovnávání studentského jízdného státem u všech dopravců a zároveň škrtli současnou cenovou válku, bez které by to také šlo - je to teď dost neprůhledné. V sousedním Německu je ta hranice mezi regionální a dálkovou dopravou - ovšem ta regionální má o dost delší dosah, než jak tomu slovu rozumíme u nás. Celá železnice nad touto hranicí není snad nikde - aspoň v EU ne.
Na to kolik prepravi lidi jeden vagon a kolik jeden autobus mi prijde cena toho vagonu brutalne vysoka. Bus muze byt sice po 5ti letech intenzivniho provozu na odpis a na vagonu to nebude moc ani poznat, ale stejne je ta cena nejak moc vysoka.
Je to mimo jiné v tom, co píšete. V životnosti. Železniční vozidlo běžně vydrží 40 let provozu. Na zcela jiném levelu je také bezpečnost a komfort ve vozidle (který regionální bus má bezbariérové WC, dost místa pro kola či kočárky?).
Co se týká ceny na kapacitu, třeba tenhle příklad vychází cca 5x dráž:
Regionální bus za cca 5 mega (SOR BN 12) uveze cca 100 lidi (stojící+sedící)
Regionální vlak za cca 60 mega (PESA Link II) uveze cca 240 lidí (stojící+sedící).
Je ale pravda, že by vlaky levnější být mohly. Škodí jim to, že jsou vyráběny v relativně malých sériích. Pokud by byla železnice v Evropě jednotná co do technických požadavků, mohly by být série větší a vozidla levnější.
ad Miroslav Hruška : jak hodně jste se povozil RailJety ? Pokud se tam nedají pohodlnější sedačky ( tom vážně pochybuji), tak budete se slzou v oku vzpomínat na vozy jezdící na dnešních EC / IC ... I rakouské ojetiny z let 1976/1977, které ČD zakoupily jsou pro cestující mnohem pohodlnější než RailJety. Především je tam možnost polohovatelnosti sedaček i ve dvojce, o čemž si můžete nechat v "rakouském" krámu jen zdát.
On ale mluvil o přesunu vozů z EC na R. A přesun vozů proběhne, ať už jsou Railjety pohodlné jakkoliv.
Ohledně pohodlnosti -
Nezapomeňte na to, že jde hlavně o lidi, co teď vlakem nejezdí. Lidi, co jezdí vlakem i teď, kvůli RailJetům z vlaků rozhodně neodejdou. A ti noví, ti nemají s čím srovnávat.
A nezapomeňte taky na značku, na image. Lidi se dost často nerozhodují podle sebe, ale podle reakce okolí. Např. to Pendolíno je méně pohodlné, než leckterý klasický, i starší, vagón. Ale říct ve společnosti, že jste jeli Pendolínem není takový trapas, jako že jste jeli normálním vlakem.
No, je to ještě cesta na dlouhou trať, ale konečně se začalo alespoň něco dít
"Začalo" se dít už před více lety. Doteď nejpohodlnější vagóny (Bmz, Apmz) začaly ČD nakupovat v roce 1999. A po miliardách ročně už ČD investují také pár let. Ovšem teď se už procento nových vlaků zvýšilo natolik, že ji jich dříve či později na dráze všimne na vlastní zadek z cestujících už kdekdo.
Tou 830 myslíte M152? To si děláte legraci?
Já vím, že je v módě nadávak na Regionovy, možná ani nejsou příliš povedené, to nedokážu posoudit, ale řadit je pod staré orchestriony, to může člověk, který je zná z časáku, ne z praxe. Nás, kteří tím cestujeme, by takový nesmysl ani nenapadl.
Howgh,
U Regionovy se změnila akorát skříň+vybavení,pojezd je stejný jako u bývalého M152.Takže to drncá stejně ale vnitřek je daleko pohodlnější ;-)
To je pěkné, ale já jsem jezdil výhradně rychlíkovými spoji. Po několika letech jsem si opět vyzkoušel cestování vlakem a žádná změna. Je vůbec reálné, abych se v budoucnu v rychlíkových spojích připojil s notebookem k zásuvce? Nekomfort se dá překousnout, pokud cesta netrvá dlouho. Bohužel se cesta po kolejích vleče a jednokolejná trať čas taky nezkrátí.
Časem snad ano :) Nákup Railjetů by měl umožnit přesun vozů, které se dnes používají na vlacích kategorie EC a IC, i na rychlíky.
Tak teď ještě zrušit dotace, definitivně odloučit ČD a SŽDC a zrušit jakékoliv dotace do železnice. Konkurence udělá zbytek.
Časem ten moloch ČD přenechá část tras konkurenci, zahodí staré vraky a snad se potom nebudeme konečně muset za tu železnici stydět.
Zrusenim dotaci verejne doprave o verejnou dopravu prijdete a to neni ekonomicky prozirave rozhodnuti
Myslím, že se dráhy začínají vydávat správným směrem. Ještě něco udělat s rychlíky, které jsou zatím bohužel katastrofální a bude to celkem OK. Také doufám, že se brzy začnou nahrazovat regionovy, které jsou opravdu příšerné(lepší je i stará 830). To bohužel byly vyhozené peníze.
Bydlím u nádraží a ta změna je úžasná. RegioShark vypadá jak z jiného světa. Brzdí tiše. Čekající na perónu nepřicházejí o sluch . Konečně jsou naše vlaka s těmi německými v něčem srovnatelné.