Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stát už nechce posílat peníze jen na železnice, kraje budou mít volnost

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura chce změnit způsob financování železniční dopravy. Místo toho, aby striktně na její provoz posílal peníze stát, kraje rovnou získají finanční prostředky ze státního rozpočtu a budou se moci samy rozhodnout, na co je použijí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M12a34r12t33i72n 19L97a34v63a30y 9247947752

Lék na problémy v dopravě = přesunutí co největšího

kvanta dopravy (nákladní) ze silnic na železnice + maximální podpora hromadné

přepravy cestujících (vlaky, autobusy, MHD). Pro občany musí být výhodnější

jezdit příjemně (a na nejlépe na vyšší úrovni než doposud) hromadně než

vlastními auty. Pak už stát nebude muset vkládat takové astronomické sumy do

stavby stále nových a nových a oprav stávajících silnic. TO je základní systémový požadavek, který musí prosazovat Ministerstvo dopravy! Naopak poskytnutí větší volnosti krajům při rozhodování, kam s financemi a přehození horkého bramboru na hejtmany, je alibistické krátkozraké a hloupé.

+2/0
23.1.2013 16:02

J57i34ř30í 12E89n76g63l33i24š 1745239965541

Proč to pan ministr neřekne rovnou, že chce zrušit regionální síť železnic.

Jen by mě zajímalo co asi vymysleli s panem Jančurou, když spolu před časem na ministerstvu tak cukrovali.

+4/0
23.1.2013 14:16

J30o11s66e12f 12K11o61p55e36c15k85y 9104122255

Ruseni regionalnich zeleznic je prevazne rozhodnutim objednavatele spoju, tedy kraje ;-)

0/0
23.1.2013 15:10

B32o57h60u75s74l69a60v 48K27r21á74l21í22k 2721320879596

Dráhu jako cestu určenou k pohybu drážních vozidel lze zrušit jen na návrh vlastníka. O zrušení dráhy rozhoduje drážní správní úřad. O zrušení regionální dráhy rozhoduje ministerstvo dopravy po dohodě s ministerstvem obrany. Nemůže-li vlastník dráhy zajistit provozování dráhy, je povinen nabídnout dráhu k zajištění jejího provozování státu zastoupenému Ministerstvem dopravy, jedná-li se o dráhu celostátní nebo regionální. Kraj si může nanejvýš objednat nebo neobjednat dopravu, tak jako kdokoliv jiný.

0/0
23.1.2013 23:17

J88o36s27e88f 96K67o60p28e22c43k30y 9314282435

No a nemyslite, ze to neobjednani dopravy krajem, je nejlepsim zpusobem jak danou trat zrusit? ;-)

0/0
24.1.2013 15:23

E11l86i60š40k74a 62J98a48h36o92d80o82v55á 5378907881870

Já jen nevěřícně hledím, jak se pohlíží na venkovany. Chcete tam bydlet, dobře Vám tak, o dopravu se starejte sami. V Praze, Brně, Plzni, Olomouci, Ostravě..... ubude pár spojů nebo dají větší intervaly, a hned jsou toho plné noviny  a televize. Tam asi doprava vydělává, není dotovaná.... Chudáčci měšťáci doplácí na ten ubohý venkovRv  Rv

+1/−2
23.1.2013 11:40

J32a47r55o96s72l83a36v 35H89o10r57á61k 5363402276970

Placete hezky, ale na spatnem hrobe. Jdete si za svym hejtmanem.

+4/−1
23.1.2013 11:48

P76a72v33e60l 42G56ö35t59z49e 4103342172235

Ale clanek neni o ruseni, clanek je o tom, ze ze kraje nedostanou penize JEN na vlaky, ale proste dostanou penize jako takove a at si z nich resi dopravu jak je nejlepsi pro kraj. Kdyz dostanu milion na vlaky tak je utratim, i kdyz nemusim, protoze bych je musel vracet. Kdyz dostani milion jako takovy at ho optimalne vuziju, tak ho rozhodne vyuziju lepe nez jak je to ted. Tohle je vec hejtmanu, za co to utrati.

+3/0
23.1.2013 13:39

V21i32k36t33o55r 96N82á72r45o38ž13n33ý 3159842628

Přesně tak. Proč má stát nařizovat krajům , jak si mají zajišťovat regionální  dopravu

+1/0
23.1.2013 14:11

V51i86k98t62o63r 84N77á63r66o37ž55n75ý 3229942578

Dle mého názoru je to velice rozumný krok , i když u šoutoušů a železničářů nebude dobře hodnocen .

+2/−10
23.1.2013 11:01

V71i59k29t21o77r 76N30á37r79o42ž43n34ý 3419442308

Mohu se zeptat , proč ty minusy. Žeby schoto ultras ?

+1/−1
23.1.2013 12:07

A36n36t70o72n18í62n 10K70o52u37d43e67l69k94a 1105315706772

já teprve mínus dám, protože jsem stejný "echt vesničan" jako Stanjura a můžu vás ujistit, že máme místa hodně závislá na železniční dopravě. Takže jen melete nesmysly.

+3/0
23.1.2013 14:23

A87n65t53o14n92í17n 84K30o58u29d30e29l59k46a 1295465116282

omlouvám, se to patřilo panu Fričovi trochu níže v diskusi

0/0
23.1.2013 14:28

M14i49c85h94a71l 87H75i83r43k18a 4607416790213

Proč mám pocit, že jde o to, aby se peníze mohli zase rozkrást? Když nepůjdou všechny na dopravu, tak tím mohou odtéct jiným kanálem ... to smrdí ...

+18/−4
23.1.2013 8:43

A72n56t52o77n75í32n 42Z63e86l87e13n80ý 2504333771966

Kraje vedené socdem a komunisty nic nerozkradou, jde jim přece o dobro obyčejných lidí. Říkají.

+20/−2
23.1.2013 9:02

M48i32c93h80a26l 31H90i91r93k64a 4377196720753

Když to píšete .. já mám na paměti např. zdravotnické poplatky, Ráthovy "investice", atd. Rv

+6/−2
23.1.2013 9:31

R69o27b48e19r56t 12D92o51s69t77á85l 1491619975916

No ony se modre straky taky moc nevytahly.

+2/0
23.1.2013 11:12

J89i47r52k15a 45D69v38o47ř97á93k 4515650593828

Ten byl dobrej.;-DR^

0/0
23.1.2013 12:57

R21a93d32i89m 20S27v84o41b40o75d74a 1147956610252

Půjdou na dopravu, ne však výlučně na vlaky.  Stačí umět číst.

+6/−1
23.1.2013 9:52

L93e75o 68V91a10n14ě26k 5830149362168

Jo, to je rozumny.

+4/−8
23.1.2013 8:17

L49u25k14á46š 42Š67m58a82h62e59l 2507794162574

Nevím, v čem je to rozumné. Pokud už nějaký jedinec (byť dle mého názoru nesmyslně) schválil příslušné memorandum, ve kterém se na 10 let k čemusi zavazuje a na základě toho ČD sestavily plán na modernizaci vozidel (ano, vozový park se pár posledních let opravdu výrazně modernizuje) a teď najednou v půlce období se pravidla změní? Co je stát za parnera, když není schopen dodržovat své závazky? Tím se nijak nezastávám ČD, předpokládám, že vysoutěžení dopravy (kdyby se neschválilo to memorandum) by vedlo k jejímu zlevnění (např. tady v jižních Čechách jezdí JHMD výrazně levněji na kilometr než ČD).

+6/−1
23.1.2013 8:58

A16n76t40o41n72í75n 31Z14e27l81e72n59ý 2784933201286

Smlouvy s ČD uzavřely kraje, ne stát. Pokud kraje peníze od státu dostanou, tak jim nikdo nebrání smlouvy dodržovat.

+4/−3
23.1.2013 9:05

O63t14a 85S15u90k 5254708378714

Nemáte správné informace. Vedle krajů tu smlouvu uzavíralo i Ministerstvo dopravy, konkrétně to podepsal tehdejší ministr Šimonovský.

+3/0
23.1.2013 9:33

I38v12o 41Z41d26e28b22o93r55s20k17ý 3723941420641

Ministerstvo na straně Českých drah?

0/0
23.1.2013 14:22

B57o45h96u32s73l81a88v 64K72r44á94l45í92k 2101660909156

Co já vím tak ono memorandum zpracovala a schválila vláda Jana Fischera s ministrem dopravy Gustávem Slamečkou a jde o smlouvu mezi státem a kraji, jíž stát garantuje krajům dotaci veřejné dopravy do roku 2019 za podmínky, že kraje uzavřou na celé období smlouvu s jediným dopravcem.

0/0
23.1.2013 23:25

R12a69d44e72k 88J71a10n63a60t64a 9335836124542

Nejde jen o smlouvy. Jde i o podmínky dotací EU. Ty 10-leté smlouvy vznikly hlavně proto, aby bylo možné čerpat peníze z ROP EU (jinak by stačilo dělat jednoleté, jako předtím). A neměly by se tedy stát, že by podmínky toho ROP nebyly kvůli změnám za běhu dodrženy - dotace by se se musely do EU vracet.

+2/0
23.1.2013 9:12

J67i70r31k57a 54D28v48o63ř88á48k 4475680953308

ČR se ukazuje jako stále méně a méně spolehlivý ekonomický partner. Já bych jí snížil rating.

0/0
23.1.2013 12:59

J81i28ř93í 87E28n12g70l35i97š 1905689725951

Proboha, snad nechcete srovnávat ceny úzkorozchodky s tarify ČD ;-€

+1/0
23.1.2013 13:51

R67a22d27e65k 80J69a88n37a74t71a 9525216714652

Mluvil jsem o nákladech za údržbu trati (kolejí). To s tarifem jízdného jednoho dopravce navíc regulovaným, nemá nic společného.

Naopak, náklady na údržbu lokálky nestandardního rozchodu bych odhadl jako obecně dokonce vyšší než u klasické lokálky. Mnohé díly, nástroje a stroje totiž zřejmě nebudou běžně na trhu k dostání.

0/0
23.1.2013 14:07

V47i80k94t35o29r 75N79á81r42o70ž44n64ý 3109832428

I ty díly do klasického rozchodu se neshánějí zrovna nejlépe. A takový most pro úzkorozchodnou trať musí být mnohem levnější.

0/0
23.1.2013 14:17

P72e40t87r 80M31a79l51ý 7712827668977

I přes ten most na úzkorozchodné trati mohou jezdit normálněrozchodné nákladní vagóny (na speciálních podvozcích - podvalníkách). Ale přejezdy jsou víceméně stejné, kolejnice stejné velikosti jako na vedlejších tratích (taky se něčím do pražců upevňují). Jenom ty pražce jsou trošku kratší a toho štěrku je třeba trošku méně.

Hodně záleží na dodavatelích, kdo všechno je z takové zakázky živý.

0/0
23.1.2013 17:56

Š17t92e16f56a50n 76F56r45i33č53a 7122648483966

Pan Stanjura se projevuje jako správný "echt" vesničan ze zapadlého regionu v pohraničí, kde na železnici doprava nezávisí. Tím je limitován jeho stupeň poznání.

+4/−5
23.1.2013 7:09

J26i85ř79í 55P31l25a69v15s93k12ý 9400636401499

pokud nekde doprava na zeleznici zavisi, pak neni duvod tuto dotovat ... zcela postacuje nastavit trzni jizdne. pokud nekde doprava na zeleznici nezavisi, púak take neni treba zeleznicni dopravu dotovat - zcela postacuje vymenit vlakovou dopravu za nejakou mene nakladnou, napriklad mikrobusy. pomerne jednoduchou logickou uvahou z toho pak vyplyva, ze zeleznicni dopravu neni treba dotovat vubec ...

+3/−9
23.1.2013 7:23

P31a67v85e74l 84M29a67r18e63k 7602879695746

Presne tak, zrusit zeleznici a vytrhat koleje a do sberu s nima. Na co mame tak super kvalitni silnicni sit za tolik penez?

+7/−2
23.1.2013 7:52

J49i82r15k92a 70D25v61o50ř38á11k 4985140253868

Přece na to, aby se na ní doprava zastavila kvůli přetížení, až se po vytrhání kolejí nějakým chytrolínem všechno vrhne do aut.;-D

+1/0
23.1.2013 12:56

D46a16v59i36d 44M89r95a27z38e39k 5213937354627

Jsou 2 pohledy na vec - co by stat mel resit(dotovat). Vas pohled neni nezajimavy, avsak ruku v ruce by s timto muselo dojit ke snizeni dani! Vzdyt pokud stat zrusi dotace na vlak, neni treba od obcanu vybrat tolik penez a ti si pak za usetreny peniz mohou bud platit trzni jizdne, nebo zvolit alternativu. Ponechanim dani na stejne urovni vsak znamena, ze se tu sluzby zhorsuji ci rusi a obcane musi platit vice. Druhy pohled je zda stat chce aby tu byli nezamestnani? Vzdyt pokud jsou mista kde je velka nezamestnost a zrusi se ci zdrazi doprava, mnoho obcanu nebude moci dojizdet do zamestnani (nemoznost ci ekonomicka nevyhodnost) a tim se vytvori dalsi volici zavisli na davkach (prevazne volici levice). Tito obcane nasledne zvoli predstavitele kteri ostatnim dane zvednou, aby se mohla dotovat ci vybuduvat nova doprava a tak dojde nejen ke zhorseni urovne nas vsech, ale jeste to bude stat vice prostredku (proste odezdi ke zdi). Osobne se klonim k trzni cene za cenu snizeni dani.

+2/−4
23.1.2013 8:30

J17i15ř54í 15P41l65a24v56s44k91ý 9340926591279

tak to snizeni dani jsem bral jako samozrejmost, kterou neni treba ani zminovat :) kdybych mel sepsat seznam veci, o ktere by se podle meho nazoru  "mel starat stat", byl by to seznam pomerne strucny a kratky ... a zajistovani prepravy by v tom seznamu opravdu nebylo.

0/−1
23.1.2013 9:35

R92a66d86e69k 69J42a31n12a14t33a 9525786774322

Znáte na světě stát, který by se nestaral o "zajistovani prepravy"?

Nebo jste výjimečně geniální vizionář, který chce zavádět něco, co nikde na světě není? Pak je vás v diskuzi na iDnes škoda.

+2/0
23.1.2013 10:02

K54a74r81e76l 89F97u43k32s56a 3924710590723

Kolego, ono to tak jednoduché není! Minimálně mikrobusy byste dotoval také, takže říkat, že v konkurenci dotované dopravy není třeba jinou dotovat není korektní. A pokud byste snad nechtěl veřejnou dopravu dotovat vůbec - raději ještě jednou zapřemýšlejte nad demografickými důsledky tohoto rozhodnutí. Ono někdy ten trh není ideální (tím neříkám, že ten princip není v rozumné míře dobrý), je třeba toho demagoga Klause konečně lidem vyhnat z hlavy.

+3/0
23.1.2013 8:57

J89i70ř66í 12P51l39a78v34s71k52ý 9510346911419

mikrobusy se mozna budou dotovat take, ale rozhodne mene, nez stavajici cerna dira jmenem cd ... a v nekterych pripadech by vyslo levneji i to, kdyby babka jela do vedlejsi vesnice do kostela a deda do mesta k doktoru taxikem.

a ano, bydleni na vesnici, kde lisky davaji dobrou noc ma celou radu vyhod - cisty vzduch, priroda hned za barakem, sousedske vztahy ... ale holt to ma take i par nevyhod, jako napriklad mene pracovnich prilezitosti, mensi prilezitosti ke kulturnimu vyziti, horsi dopravni oobsluznost ... nelze si vybrat JENOM ty vyhody a ty nevyhody chtit sponzorovat od ostatnich.

+2/−4
23.1.2013 9:30

R61a86d91e11k 68J20a57n12a61t83a 9695196924962

Ono to tak jednoduché není.

- ty motoráčkové lokálky nejsou tak drahé jak se uvádí v médích (uváděn je vždy průměr za celý kraj, tedy včetně osobáků kapacitních)

- často se jedná o oblasti, kde je bus zdaleka nejtěžším vozidlem (kamiony tam nejezdí) na tamních silnicích III. třídy. Má tedy podstatný vlak na jejich opotřebení. A opravy silnic III. třídy platí kraje.

- v buse by bylo lidí ještě méně než v tom vlaku (on totiž v oblastech, o kterých mluvíme, klikaté, zanedbané silničky, místní bus bývá ještě pomalejší než lokálka). Mnohokrát se to už ukázalo. Což samozřejmě ekonomiku provozu zhoršuje.

+4/0
23.1.2013 10:00

V69i40k40t46o30r 10N49á97r96o81ž32n40ý 3519972658

- já si myslím , že z globálního pohledu jsou obrovsky drahé. Mám li tratˇ, kde jede 6 párů osobních vlaků...nákladní doprava žádná... tudíž balík udržovacích nákladů by mělo zaplatit těchto 6 párů vlaků.... Vím.. namítnete , platí poplatek za použití dopravní cesty...jenže dle mého názoru tento poplatek nemá šanci pokrýt udržovací náklady. Něco jiného je , pokud se o tento balík podělí ještě dálková a nákladní doprava.

- to je pravda...nicméně řadu regionálních tratích není třeba nahrazovat velkým busem.

- na druhou stranu železniční stanice a zastávky nebývají optimálně umístěny...bus dokáže zastavit uprostřed obce a dokáže obsloužit větší území.

0/0
23.1.2013 10:56

R37a31d35e40k 20J71a80n87a11t56a 9545496774942

Udržovací náklady tak, jak je účtuje SŽDC nemají na lokálkách s realitou nic společného. Tam se reálně skoro nic nedělá a přesto se účtuje. Stačí se podívat na JMHD - ty nejsou jen dorpavce, ale i správce trati ("provozovatel dráhy "). A je to levnější.

+1/0
23.1.2013 11:02

V63i62k58t53o24r 32N10á74r63o10ž60n22ý 3889932298

Aby se tam mohlo jezdit ...tak se tam něco dělat musí. Máme legislativu , která říká jaké prvky kolejiště se musí jak často měřit , jak často se musí dráha projít atd. Nepůsobím jako správce regionální dráhy , ale jako relativně nové vlečky (stáří 20 let). A ty peníze , co jsem nucen lít do údržby nejsou malé. A to tam nemám žádný most , viadukt...tudíž zařízení , čehož opravy jdou do milionů.

+1/0
23.1.2013 11:10

R46o79m15a14n 94S55i47l83n61ý 3867482889521

Stejná logika by se ale potom dala uplatnit třeba i na celou silniční síť.;-)

0/0
23.1.2013 14:44

J38i89ř75í 60E71n13g43l29i72š 1855379745641

Neznáte náhodou pojem ekologie?

0/0
23.1.2013 16:47

A62n67t34o78n96í82n 85K67o64u76d48e45l81k48a 1255775956662

Jsem stejný "echt vesničan" jako Stanjura a můžu vás ujistit, že máme místa hodně závislá na železniční dopravě. Takže jen melete nesmysly.

0/0
23.1.2013 14:27

E74r43i57c45h 72N34e10j50e84z59c98h73l92e76b38a 4404916799588

Tak to je to průhledné financování a já bloud si pořad říkal jak to asi vypadá...

8-o8-o8-o

0/−1
23.1.2013 7:08

T81o88m65á12š 83H73á23t36l24e 7889635274501

já tyhle  " politiky  " obdivuju , jak jim to zapaluje ! Stanjura je tam dva dny i s cestou a už je mu všechno jasný a do všeho vidí !!    ;-D;-D;-D;-D;-D

+7/−1
23.1.2013 7:08

A75n29t61o41n17í26n 93Z10e78l55e96n35ý 2674903821716

Máte pravdu, kdekoliv na ulici, v hospodě a v neposlední řadě v internetových diskusích je plno lidí kteří do toho vidí ještě lépe než „politici“, už před válkou o tom mluvili s panem okresním hejtmanem a naprosto přesně vědí, co by se mělo a nemělo dělat.

+4/−1
23.1.2013 8:56





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.