Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát už nechce posílat peníze jen na železnice, kraje budou mít volnost

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura chce změnit způsob financování železniční dopravy. Místo toho, aby striktně na její provoz posílal peníze stát, kraje rovnou získají finanční prostředky ze státního rozpočtu a budou se moci samy rozhodnout, na co je použijí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M61a26r83t86i85n 65L45a19v52a60y 9597937342

Lék na problémy v dopravě = přesunutí co největšího

kvanta dopravy (nákladní) ze silnic na železnice + maximální podpora hromadné

přepravy cestujících (vlaky, autobusy, MHD). Pro občany musí být výhodnější

jezdit příjemně (a na nejlépe na vyšší úrovni než doposud) hromadně než

vlastními auty. Pak už stát nebude muset vkládat takové astronomické sumy do

stavby stále nových a nových a oprav stávajících silnic. TO je základní systémový požadavek, který musí prosazovat Ministerstvo dopravy! Naopak poskytnutí větší volnosti krajům při rozhodování, kam s financemi a přehození horkého bramboru na hejtmany, je alibistické krátkozraké a hloupé.

+2/0
23.1.2013 16:02

J78i53ř27í 96E17n96g91l38i58š 1425549685921

Proč to pan ministr neřekne rovnou, že chce zrušit regionální síť železnic.

Jen by mě zajímalo co asi vymysleli s panem Jančurou, když spolu před časem na ministerstvu tak cukrovali.

+4/0
23.1.2013 14:16

J11o77s84e61f 61K71o74p53e88c22k73y 9104332735

Ruseni regionalnich zeleznic je prevazne rozhodnutim objednavatele spoju, tedy kraje ;-)

0/0
23.1.2013 15:10

B22o78h22u16s55l33a71v 10K28r65á86l76í19k 2781320289716

Dráhu jako cestu určenou k pohybu drážních vozidel lze zrušit jen na návrh vlastníka. O zrušení dráhy rozhoduje drážní správní úřad. O zrušení regionální dráhy rozhoduje ministerstvo dopravy po dohodě s ministerstvem obrany. Nemůže-li vlastník dráhy zajistit provozování dráhy, je povinen nabídnout dráhu k zajištění jejího provozování státu zastoupenému Ministerstvem dopravy, jedná-li se o dráhu celostátní nebo regionální. Kraj si může nanejvýš objednat nebo neobjednat dopravu, tak jako kdokoliv jiný.

0/0
23.1.2013 23:17

J25o92s83e86f 59K56o89p88e83c49k44y 9664782265

No a nemyslite, ze to neobjednani dopravy krajem, je nejlepsim zpusobem jak danou trat zrusit? ;-)

0/0
24.1.2013 15:23

E72l42i83š22k26a 52J86a30h96o92d82o22v97á 5838527921520

Já jen nevěřícně hledím, jak se pohlíží na venkovany. Chcete tam bydlet, dobře Vám tak, o dopravu se starejte sami. V Praze, Brně, Plzni, Olomouci, Ostravě..... ubude pár spojů nebo dají větší intervaly, a hned jsou toho plné noviny  a televize. Tam asi doprava vydělává, není dotovaná.... Chudáčci měšťáci doplácí na ten ubohý venkovRv  Rv

+1/−2
23.1.2013 11:40

J35a27r95o79s25l46a23v 64H87o33r32á15k 5873152306120

Placete hezky, ale na spatnem hrobe. Jdete si za svym hejtmanem.

+4/−1
23.1.2013 11:48

P91a53v91e95l 62G79ö41t50z27e 4103112742615

Ale clanek neni o ruseni, clanek je o tom, ze ze kraje nedostanou penize JEN na vlaky, ale proste dostanou penize jako takove a at si z nich resi dopravu jak je nejlepsi pro kraj. Kdyz dostanu milion na vlaky tak je utratim, i kdyz nemusim, protoze bych je musel vracet. Kdyz dostani milion jako takovy at ho optimalne vuziju, tak ho rozhodne vyuziju lepe nez jak je to ted. Tohle je vec hejtmanu, za co to utrati.

+3/0
23.1.2013 13:39

V72i47k95t41o24r 27N69á97r10o36ž28n29ý 3349912298

Přesně tak. Proč má stát nařizovat krajům , jak si mají zajišťovat regionální  dopravu

+1/0
23.1.2013 14:11

V80i42k91t71o79r 29N54á90r56o40ž72n92ý 3759772798

Dle mého názoru je to velice rozumný krok , i když u šoutoušů a železničářů nebude dobře hodnocen .

+2/−10
23.1.2013 11:01

V24i70k61t90o49r 37N89á89r70o44ž32n11ý 3659342728

Mohu se zeptat , proč ty minusy. Žeby schoto ultras ?

+1/−1
23.1.2013 12:07

A70n69t59o59n18í35n 38K30o54u17d80e90l65k68a 1315505906282

já teprve mínus dám, protože jsem stejný "echt vesničan" jako Stanjura a můžu vás ujistit, že máme místa hodně závislá na železniční dopravě. Takže jen melete nesmysly.

+3/0
23.1.2013 14:23

A85n64t66o37n84í64n 39K90o70u56d49e77l62k29a 1285845696232

omlouvám, se to patřilo panu Fričovi trochu níže v diskusi

0/0
23.1.2013 14:28

M67i52c50h92a26l 54H19i58r71k31a 4677296530133

Proč mám pocit, že jde o to, aby se peníze mohli zase rozkrást? Když nepůjdou všechny na dopravu, tak tím mohou odtéct jiným kanálem ... to smrdí ...

+18/−4
23.1.2013 8:43

A25n11t67o44n85í15n 29Z68e46l78e88n52ý 2904863621156

Kraje vedené socdem a komunisty nic nerozkradou, jde jim přece o dobro obyčejných lidí. Říkají.

+20/−2
23.1.2013 9:02

M94i54c87h82a48l 77H92i48r21k27a 4367916170323

Když to píšete .. já mám na paměti např. zdravotnické poplatky, Ráthovy "investice", atd. Rv

+6/−2
23.1.2013 9:31

R51o13b45e62r61t 60D82o98s64t92á73l 1301739615506

No ony se modre straky taky moc nevytahly.

+2/0
23.1.2013 11:12

J34i66r56k52a 75D75v78o46ř15á35k 4315620553268

Ten byl dobrej.;-DR^

0/0
23.1.2013 12:57

R59a22d22i45m 94S75v52o88b39o36d79a 1167396610242

Půjdou na dopravu, ne však výlučně na vlaky.  Stačí umět číst.

+6/−1
23.1.2013 9:52

L61e74o 25V52a23n54ě70k 5820259402538

Jo, to je rozumny.

+4/−8
23.1.2013 8:17

L14u96k20á40š 98Š14m65a48h52e79l 2377354962184

Nevím, v čem je to rozumné. Pokud už nějaký jedinec (byť dle mého názoru nesmyslně) schválil příslušné memorandum, ve kterém se na 10 let k čemusi zavazuje a na základě toho ČD sestavily plán na modernizaci vozidel (ano, vozový park se pár posledních let opravdu výrazně modernizuje) a teď najednou v půlce období se pravidla změní? Co je stát za parnera, když není schopen dodržovat své závazky? Tím se nijak nezastávám ČD, předpokládám, že vysoutěžení dopravy (kdyby se neschválilo to memorandum) by vedlo k jejímu zlevnění (např. tady v jižních Čechách jezdí JHMD výrazně levněji na kilometr než ČD).

+6/−1
23.1.2013 8:58

A60n94t40o75n45í46n 23Z64e84l40e19n78ý 2484113551756

Smlouvy s ČD uzavřely kraje, ne stát. Pokud kraje peníze od státu dostanou, tak jim nikdo nebrání smlouvy dodržovat.

+4/−3
23.1.2013 9:05

O80t91a 89S77u41k 5574398318234

Nemáte správné informace. Vedle krajů tu smlouvu uzavíralo i Ministerstvo dopravy, konkrétně to podepsal tehdejší ministr Šimonovský.

+3/0
23.1.2013 9:33

I66v86o 81Z85d35e76b16o90r28s24k93ý 3473781260871

Ministerstvo na straně Českých drah?

0/0
23.1.2013 14:22

B29o66h11u61s60l13a20v 72K56r98á45l44í29k 2761120649186

Co já vím tak ono memorandum zpracovala a schválila vláda Jana Fischera s ministrem dopravy Gustávem Slamečkou a jde o smlouvu mezi státem a kraji, jíž stát garantuje krajům dotaci veřejné dopravy do roku 2019 za podmínky, že kraje uzavřou na celé období smlouvu s jediným dopravcem.

0/0
23.1.2013 23:25

R62a77d58e41k 77J58a62n12a87t29a 9865606374262

Nejde jen o smlouvy. Jde i o podmínky dotací EU. Ty 10-leté smlouvy vznikly hlavně proto, aby bylo možné čerpat peníze z ROP EU (jinak by stačilo dělat jednoleté, jako předtím). A neměly by se tedy stát, že by podmínky toho ROP nebyly kvůli změnám za běhu dodrženy - dotace by se se musely do EU vracet.

+2/0
23.1.2013 9:12

J63i13r70k20a 40D95v77o27ř13á93k 4405810503908

ČR se ukazuje jako stále méně a méně spolehlivý ekonomický partner. Já bych jí snížil rating.

0/0
23.1.2013 12:59

J56i39ř87í 63E15n41g69l29i84š 1205709135971

Proboha, snad nechcete srovnávat ceny úzkorozchodky s tarify ČD ;-€

+1/0
23.1.2013 13:51

R73a41d26e59k 44J39a44n41a73t19a 9455166854892

Mluvil jsem o nákladech za údržbu trati (kolejí). To s tarifem jízdného jednoho dopravce navíc regulovaným, nemá nic společného.

Naopak, náklady na údržbu lokálky nestandardního rozchodu bych odhadl jako obecně dokonce vyšší než u klasické lokálky. Mnohé díly, nástroje a stroje totiž zřejmě nebudou běžně na trhu k dostání.

0/0
23.1.2013 14:07

V59i83k28t58o37r 67N16á72r98o65ž80n29ý 3679952788

I ty díly do klasického rozchodu se neshánějí zrovna nejlépe. A takový most pro úzkorozchodnou trať musí být mnohem levnější.

0/0
23.1.2013 14:17

P92e10t16r 41M32a46l11ý 7532587108477

I přes ten most na úzkorozchodné trati mohou jezdit normálněrozchodné nákladní vagóny (na speciálních podvozcích - podvalníkách). Ale přejezdy jsou víceméně stejné, kolejnice stejné velikosti jako na vedlejších tratích (taky se něčím do pražců upevňují). Jenom ty pražce jsou trošku kratší a toho štěrku je třeba trošku méně.

Hodně záleží na dodavatelích, kdo všechno je z takové zakázky živý.

0/0
23.1.2013 17:56

Š18t26e47f92a81n 76F24r81i85č11a 7352818133966

Pan Stanjura se projevuje jako správný "echt" vesničan ze zapadlého regionu v pohraničí, kde na železnici doprava nezávisí. Tím je limitován jeho stupeň poznání.

+4/−5
23.1.2013 7:09

J35i73ř74í 44P39l76a43v64s48k73ý 9120146821499

pokud nekde doprava na zeleznici zavisi, pak neni duvod tuto dotovat ... zcela postacuje nastavit trzni jizdne. pokud nekde doprava na zeleznici nezavisi, púak take neni treba zeleznicni dopravu dotovat - zcela postacuje vymenit vlakovou dopravu za nejakou mene nakladnou, napriklad mikrobusy. pomerne jednoduchou logickou uvahou z toho pak vyplyva, ze zeleznicni dopravu neni treba dotovat vubec ...

+3/−9
23.1.2013 7:23

P88a16v34e28l 21M29a50r68e78k 7262889665476

Presne tak, zrusit zeleznici a vytrhat koleje a do sberu s nima. Na co mame tak super kvalitni silnicni sit za tolik penez?

+7/−2
23.1.2013 7:52

J81i94r53k20a 96D18v16o57ř70á65k 4235810653818

Přece na to, aby se na ní doprava zastavila kvůli přetížení, až se po vytrhání kolejí nějakým chytrolínem všechno vrhne do aut.;-D

+1/0
23.1.2013 12:56

D68a52v44i88d 98M36r34a74z60e81k 5233627614387

Jsou 2 pohledy na vec - co by stat mel resit(dotovat). Vas pohled neni nezajimavy, avsak ruku v ruce by s timto muselo dojit ke snizeni dani! Vzdyt pokud stat zrusi dotace na vlak, neni treba od obcanu vybrat tolik penez a ti si pak za usetreny peniz mohou bud platit trzni jizdne, nebo zvolit alternativu. Ponechanim dani na stejne urovni vsak znamena, ze se tu sluzby zhorsuji ci rusi a obcane musi platit vice. Druhy pohled je zda stat chce aby tu byli nezamestnani? Vzdyt pokud jsou mista kde je velka nezamestnost a zrusi se ci zdrazi doprava, mnoho obcanu nebude moci dojizdet do zamestnani (nemoznost ci ekonomicka nevyhodnost) a tim se vytvori dalsi volici zavisli na davkach (prevazne volici levice). Tito obcane nasledne zvoli predstavitele kteri ostatnim dane zvednou, aby se mohla dotovat ci vybuduvat nova doprava a tak dojde nejen ke zhorseni urovne nas vsech, ale jeste to bude stat vice prostredku (proste odezdi ke zdi). Osobne se klonim k trzni cene za cenu snizeni dani.

+2/−4
23.1.2013 8:30

J55i57ř85í 77P91l94a48v21s37k76ý 9930966341779

tak to snizeni dani jsem bral jako samozrejmost, kterou neni treba ani zminovat :) kdybych mel sepsat seznam veci, o ktere by se podle meho nazoru  "mel starat stat", byl by to seznam pomerne strucny a kratky ... a zajistovani prepravy by v tom seznamu opravdu nebylo.

0/−1
23.1.2013 9:35

R33a91d52e61k 39J59a97n34a89t27a 9615416714302

Znáte na světě stát, který by se nestaral o "zajistovani prepravy"?

Nebo jste výjimečně geniální vizionář, který chce zavádět něco, co nikde na světě není? Pak je vás v diskuzi na iDnes škoda.

+2/0
23.1.2013 10:02

K22a40r57e44l 79F60u10k83s86a 3304860270703

Kolego, ono to tak jednoduché není! Minimálně mikrobusy byste dotoval také, takže říkat, že v konkurenci dotované dopravy není třeba jinou dotovat není korektní. A pokud byste snad nechtěl veřejnou dopravu dotovat vůbec - raději ještě jednou zapřemýšlejte nad demografickými důsledky tohoto rozhodnutí. Ono někdy ten trh není ideální (tím neříkám, že ten princip není v rozumné míře dobrý), je třeba toho demagoga Klause konečně lidem vyhnat z hlavy.

+3/0
23.1.2013 8:57

J40i74ř50í 90P73l58a11v81s18k30ý 9830126631149

mikrobusy se mozna budou dotovat take, ale rozhodne mene, nez stavajici cerna dira jmenem cd ... a v nekterych pripadech by vyslo levneji i to, kdyby babka jela do vedlejsi vesnice do kostela a deda do mesta k doktoru taxikem.

a ano, bydleni na vesnici, kde lisky davaji dobrou noc ma celou radu vyhod - cisty vzduch, priroda hned za barakem, sousedske vztahy ... ale holt to ma take i par nevyhod, jako napriklad mene pracovnich prilezitosti, mensi prilezitosti ke kulturnimu vyziti, horsi dopravni oobsluznost ... nelze si vybrat JENOM ty vyhody a ty nevyhody chtit sponzorovat od ostatnich.

+2/−4
23.1.2013 9:30

R65a40d34e46k 30J73a36n80a79t42a 9235466334922

Ono to tak jednoduché není.

- ty motoráčkové lokálky nejsou tak drahé jak se uvádí v médích (uváděn je vždy průměr za celý kraj, tedy včetně osobáků kapacitních)

- často se jedná o oblasti, kde je bus zdaleka nejtěžším vozidlem (kamiony tam nejezdí) na tamních silnicích III. třídy. Má tedy podstatný vlak na jejich opotřebení. A opravy silnic III. třídy platí kraje.

- v buse by bylo lidí ještě méně než v tom vlaku (on totiž v oblastech, o kterých mluvíme, klikaté, zanedbané silničky, místní bus bývá ještě pomalejší než lokálka). Mnohokrát se to už ukázalo. Což samozřejmě ekonomiku provozu zhoršuje.

+4/0
23.1.2013 10:00

V45i71k65t44o67r 28N32á82r97o52ž13n39ý 3889222908

- já si myslím , že z globálního pohledu jsou obrovsky drahé. Mám li tratˇ, kde jede 6 párů osobních vlaků...nákladní doprava žádná... tudíž balík udržovacích nákladů by mělo zaplatit těchto 6 párů vlaků.... Vím.. namítnete , platí poplatek za použití dopravní cesty...jenže dle mého názoru tento poplatek nemá šanci pokrýt udržovací náklady. Něco jiného je , pokud se o tento balík podělí ještě dálková a nákladní doprava.

- to je pravda...nicméně řadu regionálních tratích není třeba nahrazovat velkým busem.

- na druhou stranu železniční stanice a zastávky nebývají optimálně umístěny...bus dokáže zastavit uprostřed obce a dokáže obsloužit větší území.

0/0
23.1.2013 10:56

R55a54d79e75k 94J69a59n50a98t22a 9905896604422

Udržovací náklady tak, jak je účtuje SŽDC nemají na lokálkách s realitou nic společného. Tam se reálně skoro nic nedělá a přesto se účtuje. Stačí se podívat na JMHD - ty nejsou jen dorpavce, ale i správce trati ("provozovatel dráhy "). A je to levnější.

+1/0
23.1.2013 11:02

V36i54k50t64o65r 20N51á85r25o83ž41n30ý 3669862308

Aby se tam mohlo jezdit ...tak se tam něco dělat musí. Máme legislativu , která říká jaké prvky kolejiště se musí jak často měřit , jak často se musí dráha projít atd. Nepůsobím jako správce regionální dráhy , ale jako relativně nové vlečky (stáří 20 let). A ty peníze , co jsem nucen lít do údržby nejsou malé. A to tam nemám žádný most , viadukt...tudíž zařízení , čehož opravy jdou do milionů.

+1/0
23.1.2013 11:10

R17o41m60a44n 34S35i61l46n51ý 3637422949711

Stejná logika by se ale potom dala uplatnit třeba i na celou silniční síť.;-)

0/0
23.1.2013 14:44

J52i52ř77í 67E88n56g53l12i48š 1735779705151

Neznáte náhodou pojem ekologie?

0/0
23.1.2013 16:47

A40n70t48o55n37í81n 39K42o67u61d55e64l34k80a 1895125856312

Jsem stejný "echt vesničan" jako Stanjura a můžu vás ujistit, že máme místa hodně závislá na železniční dopravě. Takže jen melete nesmysly.

0/0
23.1.2013 14:27

E70r47i98c42h 46N25e52j72e23z84c81h43l62e89b38a 4934636239898

Tak to je to průhledné financování a já bloud si pořad říkal jak to asi vypadá...

8-o8-o8-o

0/−1
23.1.2013 7:08

T23o80m13á61š 14H90á96t22l42e 7179655504251

já tyhle  " politiky  " obdivuju , jak jim to zapaluje ! Stanjura je tam dva dny i s cestou a už je mu všechno jasný a do všeho vidí !!    ;-D;-D;-D;-D;-D

+7/−1
23.1.2013 7:08

A26n13t40o71n72í92n 54Z95e81l24e96n56ý 2984143711276

Máte pravdu, kdekoliv na ulici, v hospodě a v neposlední řadě v internetových diskusích je plno lidí kteří do toho vidí ještě lépe než „politici“, už před válkou o tom mluvili s panem okresním hejtmanem a naprosto přesně vědí, co by se mělo a nemělo dělat.

+4/−1
23.1.2013 8:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.