Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát už nechce posílat peníze jen na železnice, kraje budou mít volnost

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura chce změnit způsob financování železniční dopravy. Místo toho, aby striktně na její provoz posílal peníze stát, kraje rovnou získají finanční prostředky ze státního rozpočtu a budou se moci samy rozhodnout, na co je použijí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M86a60r17t66i28n 57L36a16v75a19y 9227977502

Lék na problémy v dopravě = přesunutí co největšího

kvanta dopravy (nákladní) ze silnic na železnice + maximální podpora hromadné

přepravy cestujících (vlaky, autobusy, MHD). Pro občany musí být výhodnější

jezdit příjemně (a na nejlépe na vyšší úrovni než doposud) hromadně než

vlastními auty. Pak už stát nebude muset vkládat takové astronomické sumy do

stavby stále nových a nových a oprav stávajících silnic. TO je základní systémový požadavek, který musí prosazovat Ministerstvo dopravy! Naopak poskytnutí větší volnosti krajům při rozhodování, kam s financemi a přehození horkého bramboru na hejtmany, je alibistické krátkozraké a hloupé.

+2/0
23.1.2013 16:02

J33i27ř18í 87E26n82g15l76i42š 1345539135861

Proč to pan ministr neřekne rovnou, že chce zrušit regionální síť železnic.

Jen by mě zajímalo co asi vymysleli s panem Jančurou, když spolu před časem na ministerstvu tak cukrovali.

+4/0
23.1.2013 14:16

J42o24s22e29f 33K48o11p93e50c60k52y 9764172345

Ruseni regionalnich zeleznic je prevazne rozhodnutim objednavatele spoju, tedy kraje ;-)

0/0
23.1.2013 15:10

B48o87h66u79s14l51a16v 73K25r90á68l82í76k 2171790539366

Dráhu jako cestu určenou k pohybu drážních vozidel lze zrušit jen na návrh vlastníka. O zrušení dráhy rozhoduje drážní správní úřad. O zrušení regionální dráhy rozhoduje ministerstvo dopravy po dohodě s ministerstvem obrany. Nemůže-li vlastník dráhy zajistit provozování dráhy, je povinen nabídnout dráhu k zajištění jejího provozování státu zastoupenému Ministerstvem dopravy, jedná-li se o dráhu celostátní nebo regionální. Kraj si může nanejvýš objednat nebo neobjednat dopravu, tak jako kdokoliv jiný.

0/0
23.1.2013 23:17

J63o62s41e24f 21K92o55p85e72c96k55y 9814662645

No a nemyslite, ze to neobjednani dopravy krajem, je nejlepsim zpusobem jak danou trat zrusit? ;-)

0/0
24.1.2013 15:23

E21l19i58š65k88a 75J53a49h61o79d67o97v31á 5608507701920

Já jen nevěřícně hledím, jak se pohlíží na venkovany. Chcete tam bydlet, dobře Vám tak, o dopravu se starejte sami. V Praze, Brně, Plzni, Olomouci, Ostravě..... ubude pár spojů nebo dají větší intervaly, a hned jsou toho plné noviny  a televize. Tam asi doprava vydělává, není dotovaná.... Chudáčci měšťáci doplácí na ten ubohý venkovRv  Rv

+1/−2
23.1.2013 11:40

J23a95r33o87s23l75a19v 36H93o20r93á40k 5543592906580

Placete hezky, ale na spatnem hrobe. Jdete si za svym hejtmanem.

+4/−1
23.1.2013 11:48

P56a72v28e50l 90G77ö82t24z11e 4603552222715

Ale clanek neni o ruseni, clanek je o tom, ze ze kraje nedostanou penize JEN na vlaky, ale proste dostanou penize jako takove a at si z nich resi dopravu jak je nejlepsi pro kraj. Kdyz dostanu milion na vlaky tak je utratim, i kdyz nemusim, protoze bych je musel vracet. Kdyz dostani milion jako takovy at ho optimalne vuziju, tak ho rozhodne vyuziju lepe nez jak je to ted. Tohle je vec hejtmanu, za co to utrati.

+3/0
23.1.2013 13:39

V94i44k12t13o41r 85N42á75r96o42ž49n39ý 3939642598

Přesně tak. Proč má stát nařizovat krajům , jak si mají zajišťovat regionální  dopravu

+1/0
23.1.2013 14:11

V18i16k30t76o49r 94N13á76r52o51ž32n27ý 3509732228

Dle mého názoru je to velice rozumný krok , i když u šoutoušů a železničářů nebude dobře hodnocen .

+2/−10
23.1.2013 11:01

V25i62k23t31o25r 58N38á50r27o15ž26n59ý 3599402778

Mohu se zeptat , proč ty minusy. Žeby schoto ultras ?

+1/−1
23.1.2013 12:07

A21n95t23o32n15í93n 40K78o72u76d90e66l58k61a 1195675906112

já teprve mínus dám, protože jsem stejný "echt vesničan" jako Stanjura a můžu vás ujistit, že máme místa hodně závislá na železniční dopravě. Takže jen melete nesmysly.

+3/0
23.1.2013 14:23

A84n27t85o25n72í48n 10K79o64u12d71e32l45k52a 1465735396352

omlouvám, se to patřilo panu Fričovi trochu níže v diskusi

0/0
23.1.2013 14:28

M14i28c68h27a84l 82H49i54r33k90a 4787886180463

Proč mám pocit, že jde o to, aby se peníze mohli zase rozkrást? Když nepůjdou všechny na dopravu, tak tím mohou odtéct jiným kanálem ... to smrdí ...

+18/−4
23.1.2013 8:43

A35n57t74o22n90í94n 33Z73e31l35e39n37ý 2174503411486

Kraje vedené socdem a komunisty nic nerozkradou, jde jim přece o dobro obyčejných lidí. Říkají.

+20/−2
23.1.2013 9:02

M30i83c31h82a63l 71H42i66r42k13a 4747276250193

Když to píšete .. já mám na paměti např. zdravotnické poplatky, Ráthovy "investice", atd. Rv

+6/−2
23.1.2013 9:31

R10o75b92e34r95t 87D77o33s82t44á11l 1391959435876

No ony se modre straky taky moc nevytahly.

+2/0
23.1.2013 11:12

J56i74r98k23a 84D70v94o66ř34á82k 4625250173798

Ten byl dobrej.;-DR^

0/0
23.1.2013 12:57

R87a29d15i58m 22S34v63o43b82o53d52a 1697956110862

Půjdou na dopravu, ne však výlučně na vlaky.  Stačí umět číst.

+6/−1
23.1.2013 9:52

L80e33o 75V97a77n84ě37k 5750149392478

Jo, to je rozumny.

+4/−8
23.1.2013 8:17

L15u18k68á51š 43Š72m70a53h93e24l 2957804822184

Nevím, v čem je to rozumné. Pokud už nějaký jedinec (byť dle mého názoru nesmyslně) schválil příslušné memorandum, ve kterém se na 10 let k čemusi zavazuje a na základě toho ČD sestavily plán na modernizaci vozidel (ano, vozový park se pár posledních let opravdu výrazně modernizuje) a teď najednou v půlce období se pravidla změní? Co je stát za parnera, když není schopen dodržovat své závazky? Tím se nijak nezastávám ČD, předpokládám, že vysoutěžení dopravy (kdyby se neschválilo to memorandum) by vedlo k jejímu zlevnění (např. tady v jižních Čechách jezdí JHMD výrazně levněji na kilometr než ČD).

+6/−1
23.1.2013 8:58

A34n22t91o54n69í25n 73Z92e79l52e58n86ý 2264383931606

Smlouvy s ČD uzavřely kraje, ne stát. Pokud kraje peníze od státu dostanou, tak jim nikdo nebrání smlouvy dodržovat.

+4/−3
23.1.2013 9:05

O53t11a 28S73u29k 5544748408204

Nemáte správné informace. Vedle krajů tu smlouvu uzavíralo i Ministerstvo dopravy, konkrétně to podepsal tehdejší ministr Šimonovský.

+3/0
23.1.2013 9:33

I79v98o 52Z16d72e84b51o91r89s53k72ý 3443301440241

Ministerstvo na straně Českých drah?

0/0
23.1.2013 14:22

B73o21h38u25s91l55a55v 41K58r43á69l93í61k 2191870789466

Co já vím tak ono memorandum zpracovala a schválila vláda Jana Fischera s ministrem dopravy Gustávem Slamečkou a jde o smlouvu mezi státem a kraji, jíž stát garantuje krajům dotaci veřejné dopravy do roku 2019 za podmínky, že kraje uzavřou na celé období smlouvu s jediným dopravcem.

0/0
23.1.2013 23:25

R61a44d88e26k 30J86a16n67a16t93a 9355846314252

Nejde jen o smlouvy. Jde i o podmínky dotací EU. Ty 10-leté smlouvy vznikly hlavně proto, aby bylo možné čerpat peníze z ROP EU (jinak by stačilo dělat jednoleté, jako předtím). A neměly by se tedy stát, že by podmínky toho ROP nebyly kvůli změnám za běhu dodrženy - dotace by se se musely do EU vracet.

+2/0
23.1.2013 9:12

J33i66r14k10a 18D26v59o47ř63á34k 4675930713128

ČR se ukazuje jako stále méně a méně spolehlivý ekonomický partner. Já bych jí snížil rating.

0/0
23.1.2013 12:59

J90i89ř82í 11E73n35g81l85i54š 1965529345311

Proboha, snad nechcete srovnávat ceny úzkorozchodky s tarify ČD ;-€

+1/0
23.1.2013 13:51

R57a84d61e29k 55J36a28n46a37t57a 9185786624862

Mluvil jsem o nákladech za údržbu trati (kolejí). To s tarifem jízdného jednoho dopravce navíc regulovaným, nemá nic společného.

Naopak, náklady na údržbu lokálky nestandardního rozchodu bych odhadl jako obecně dokonce vyšší než u klasické lokálky. Mnohé díly, nástroje a stroje totiž zřejmě nebudou běžně na trhu k dostání.

0/0
23.1.2013 14:07

V23i80k64t58o36r 24N14á76r26o21ž33n20ý 3959422478

I ty díly do klasického rozchodu se neshánějí zrovna nejlépe. A takový most pro úzkorozchodnou trať musí být mnohem levnější.

0/0
23.1.2013 14:17

P21e16t56r 83M93a12l61ý 7122147218677

I přes ten most na úzkorozchodné trati mohou jezdit normálněrozchodné nákladní vagóny (na speciálních podvozcích - podvalníkách). Ale přejezdy jsou víceméně stejné, kolejnice stejné velikosti jako na vedlejších tratích (taky se něčím do pražců upevňují). Jenom ty pražce jsou trošku kratší a toho štěrku je třeba trošku méně.

Hodně záleží na dodavatelích, kdo všechno je z takové zakázky živý.

0/0
23.1.2013 17:56

Š53t65e62f41a73n 32F21r47i68č14a 7892488263206

Pan Stanjura se projevuje jako správný "echt" vesničan ze zapadlého regionu v pohraničí, kde na železnici doprava nezávisí. Tím je limitován jeho stupeň poznání.

+4/−5
23.1.2013 7:09

J27i79ř67í 49P95l45a39v84s98k26ý 9500616941679

pokud nekde doprava na zeleznici zavisi, pak neni duvod tuto dotovat ... zcela postacuje nastavit trzni jizdne. pokud nekde doprava na zeleznici nezavisi, púak take neni treba zeleznicni dopravu dotovat - zcela postacuje vymenit vlakovou dopravu za nejakou mene nakladnou, napriklad mikrobusy. pomerne jednoduchou logickou uvahou z toho pak vyplyva, ze zeleznicni dopravu neni treba dotovat vubec ...

+3/−9
23.1.2013 7:23

P83a60v77e60l 46M67a69r47e23k 7842469115986

Presne tak, zrusit zeleznici a vytrhat koleje a do sberu s nima. Na co mame tak super kvalitni silnicni sit za tolik penez?

+7/−2
23.1.2013 7:52

J57i73r42k30a 66D39v73o75ř31á92k 4615180753378

Přece na to, aby se na ní doprava zastavila kvůli přetížení, až se po vytrhání kolejí nějakým chytrolínem všechno vrhne do aut.;-D

+1/0
23.1.2013 12:56

D68a65v46i90d 22M36r52a62z17e36k 5393127574497

Jsou 2 pohledy na vec - co by stat mel resit(dotovat). Vas pohled neni nezajimavy, avsak ruku v ruce by s timto muselo dojit ke snizeni dani! Vzdyt pokud stat zrusi dotace na vlak, neni treba od obcanu vybrat tolik penez a ti si pak za usetreny peniz mohou bud platit trzni jizdne, nebo zvolit alternativu. Ponechanim dani na stejne urovni vsak znamena, ze se tu sluzby zhorsuji ci rusi a obcane musi platit vice. Druhy pohled je zda stat chce aby tu byli nezamestnani? Vzdyt pokud jsou mista kde je velka nezamestnost a zrusi se ci zdrazi doprava, mnoho obcanu nebude moci dojizdet do zamestnani (nemoznost ci ekonomicka nevyhodnost) a tim se vytvori dalsi volici zavisli na davkach (prevazne volici levice). Tito obcane nasledne zvoli predstavitele kteri ostatnim dane zvednou, aby se mohla dotovat ci vybuduvat nova doprava a tak dojde nejen ke zhorseni urovne nas vsech, ale jeste to bude stat vice prostredku (proste odezdi ke zdi). Osobne se klonim k trzni cene za cenu snizeni dani.

+2/−4
23.1.2013 8:30

J78i66ř82í 13P93l46a80v20s66k94ý 9820316311919

tak to snizeni dani jsem bral jako samozrejmost, kterou neni treba ani zminovat :) kdybych mel sepsat seznam veci, o ktere by se podle meho nazoru  "mel starat stat", byl by to seznam pomerne strucny a kratky ... a zajistovani prepravy by v tom seznamu opravdu nebylo.

0/−1
23.1.2013 9:35

R62a67d26e52k 70J40a11n81a75t92a 9345746554942

Znáte na světě stát, který by se nestaral o "zajistovani prepravy"?

Nebo jste výjimečně geniální vizionář, který chce zavádět něco, co nikde na světě není? Pak je vás v diskuzi na iDnes škoda.

+2/0
23.1.2013 10:02

K66a15r90e64l 81F33u96k63s20a 3574230380563

Kolego, ono to tak jednoduché není! Minimálně mikrobusy byste dotoval také, takže říkat, že v konkurenci dotované dopravy není třeba jinou dotovat není korektní. A pokud byste snad nechtěl veřejnou dopravu dotovat vůbec - raději ještě jednou zapřemýšlejte nad demografickými důsledky tohoto rozhodnutí. Ono někdy ten trh není ideální (tím neříkám, že ten princip není v rozumné míře dobrý), je třeba toho demagoga Klause konečně lidem vyhnat z hlavy.

+3/0
23.1.2013 8:57

J57i97ř51í 17P89l15a60v10s49k19ý 9860406271479

mikrobusy se mozna budou dotovat take, ale rozhodne mene, nez stavajici cerna dira jmenem cd ... a v nekterych pripadech by vyslo levneji i to, kdyby babka jela do vedlejsi vesnice do kostela a deda do mesta k doktoru taxikem.

a ano, bydleni na vesnici, kde lisky davaji dobrou noc ma celou radu vyhod - cisty vzduch, priroda hned za barakem, sousedske vztahy ... ale holt to ma take i par nevyhod, jako napriklad mene pracovnich prilezitosti, mensi prilezitosti ke kulturnimu vyziti, horsi dopravni oobsluznost ... nelze si vybrat JENOM ty vyhody a ty nevyhody chtit sponzorovat od ostatnich.

+2/−4
23.1.2013 9:30

R96a89d89e78k 28J89a85n53a60t13a 9285496964942

Ono to tak jednoduché není.

- ty motoráčkové lokálky nejsou tak drahé jak se uvádí v médích (uváděn je vždy průměr za celý kraj, tedy včetně osobáků kapacitních)

- často se jedná o oblasti, kde je bus zdaleka nejtěžším vozidlem (kamiony tam nejezdí) na tamních silnicích III. třídy. Má tedy podstatný vlak na jejich opotřebení. A opravy silnic III. třídy platí kraje.

- v buse by bylo lidí ještě méně než v tom vlaku (on totiž v oblastech, o kterých mluvíme, klikaté, zanedbané silničky, místní bus bývá ještě pomalejší než lokálka). Mnohokrát se to už ukázalo. Což samozřejmě ekonomiku provozu zhoršuje.

+4/0
23.1.2013 10:00

V97i56k67t38o41r 82N53á82r34o84ž43n69ý 3949932278

- já si myslím , že z globálního pohledu jsou obrovsky drahé. Mám li tratˇ, kde jede 6 párů osobních vlaků...nákladní doprava žádná... tudíž balík udržovacích nákladů by mělo zaplatit těchto 6 párů vlaků.... Vím.. namítnete , platí poplatek za použití dopravní cesty...jenže dle mého názoru tento poplatek nemá šanci pokrýt udržovací náklady. Něco jiného je , pokud se o tento balík podělí ještě dálková a nákladní doprava.

- to je pravda...nicméně řadu regionálních tratích není třeba nahrazovat velkým busem.

- na druhou stranu železniční stanice a zastávky nebývají optimálně umístěny...bus dokáže zastavit uprostřed obce a dokáže obsloužit větší území.

0/0
23.1.2013 10:56

R94a14d33e63k 84J10a73n29a78t93a 9485706144462

Udržovací náklady tak, jak je účtuje SŽDC nemají na lokálkách s realitou nic společného. Tam se reálně skoro nic nedělá a přesto se účtuje. Stačí se podívat na JMHD - ty nejsou jen dorpavce, ale i správce trati ("provozovatel dráhy "). A je to levnější.

+1/0
23.1.2013 11:02

V47i88k50t17o65r 11N91á51r57o97ž43n93ý 3239642148

Aby se tam mohlo jezdit ...tak se tam něco dělat musí. Máme legislativu , která říká jaké prvky kolejiště se musí jak často měřit , jak často se musí dráha projít atd. Nepůsobím jako správce regionální dráhy , ale jako relativně nové vlečky (stáří 20 let). A ty peníze , co jsem nucen lít do údržby nejsou malé. A to tam nemám žádný most , viadukt...tudíž zařízení , čehož opravy jdou do milionů.

+1/0
23.1.2013 11:10

R45o58m93a90n 35S64i98l93n84ý 3217942349371

Stejná logika by se ale potom dala uplatnit třeba i na celou silniční síť.;-)

0/0
23.1.2013 14:44

J87i43ř91í 22E49n45g86l95i91š 1615399925351

Neznáte náhodou pojem ekologie?

0/0
23.1.2013 16:47

A53n55t34o30n90í85n 18K25o43u45d54e78l77k80a 1485945656942

Jsem stejný "echt vesničan" jako Stanjura a můžu vás ujistit, že máme místa hodně závislá na železniční dopravě. Takže jen melete nesmysly.

0/0
23.1.2013 14:27

E70r76i63c62h 23N15e30j54e76z77c18h52l96e63b97a 4104216529688

Tak to je to průhledné financování a já bloud si pořad říkal jak to asi vypadá...

8-o8-o8-o

0/−1
23.1.2013 7:08

T63o30m18á25š 21H54á97t47l43e 7709635474111

já tyhle  " politiky  " obdivuju , jak jim to zapaluje ! Stanjura je tam dva dny i s cestou a už je mu všechno jasný a do všeho vidí !!    ;-D;-D;-D;-D;-D

+7/−1
23.1.2013 7:08

A35n65t68o25n70í90n 41Z29e98l45e19n39ý 2174893471896

Máte pravdu, kdekoliv na ulici, v hospodě a v neposlední řadě v internetových diskusích je plno lidí kteří do toho vidí ještě lépe než „politici“, už před válkou o tom mluvili s panem okresním hejtmanem a naprosto přesně vědí, co by se mělo a nemělo dělat.

+4/−1
23.1.2013 8:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.