Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dráhy zlevní nevytížené lokálky, chtějí přitáhnout lidi

České dráhy zlevní až na polovinu jízdné na desítkách regionálních tratí, kde cestuje nejméně lidí a hrozí jim zánik. Zkušenost z některých úseků drahám ukázala, že zlevnění přináší někdy i vyšší tržby než při plných cenách.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M32i90r76o51s75l55a34v 84Z71i94k91m75u77n74d 7819103404433

Na elektrifikovaných tratích výrazně chybí jednovozový elektrický vůz, za který by bylo možno připojovat podle potřeby přípojné vozy, resp. řídící vůz. V špičce jede třeba třívozová souprava, v období dopravního "sedla" nebo o víkendech se jezdí samostatně.

Na řadě tratí jezdí motorové vozy řady 810 obsazené pouze strojvedoucím, tedy personální obsazení jako u autobusu.

Jiná věc je, že autobus v režimu ZDO neplatí poplatek za použití dopravní cesty = silniční daň, zatímco vlak ve stejném režimu poplatek za použití dopravní cesty platí.

+1/0
26.2.2013 17:28

J51i59r58k70a 76D26v92o62ř79á18k 4985240133658

Tipněte si, co by takový vůz, ještě navíc s pořádnou rezervou výkonu pro vlečňák, stál. Hlavně na střídavině. A už víte, proč se vyplatí tam jezdit s motorákem.

0/0
26.2.2013 21:19

A86l94e25x92a62n68d78r 34K74o24s10t26k84a 5739516269216

Možná by také trochu pomohla výměna vozidel za menší a úspornější. Namísto XYZ tun těžkého krámu nasadit cosi jako autobus na kolejích o polovinu lehčí, s kapacitou 1 řidič a 25 cestujících namísto řiič, průvodčí a 40 cestujících (na tratích, které vedou do vsí z 50 obyvateli) a hlavně s poloviční spotřebou nafty. Současné lokálky (opravené krámy z šedesátých let) jeou moc velké, těžké a moc žerou.

0/0
26.2.2013 8:56

R49a89d73e58k 29J45a60n24a59t57a 9235746254842

Tohle nepomohlo. Na lokálkách, uvedených zde, "kraluje" řada 810. To je snad neúspornější, co existuje. Moderní vozidla žerou více (především kvůli spotřebě energie na nejrůznější klimatizace, automatické záchody, a obecně vyší podíl elektroniky ve vozidle ...).

Co by ale pomohlo, je oprava těch tratí. Stačí mírná. Automatizovat přejezdy, aby vlak nemusel brzdit na 10 km/h. Opravit místa na trati, kde je zavedena pomalá rychlost kvli špatnému technickému stavu kolejí. Pak na stejný interval na leckteré trati stačí ta 810 jedna místo dvou a přibude i cestujících, protože bude kratší jízdní doba ...

+5/0
26.2.2013 9:13

V57l90a35s87t82i58m87i46l 71H64a27l83b43i70c60h 8413285206638

Naši pradědové zde vybudovali nejhustší železniční síť v Evropě.Dokut  ji nerozkradli demokrati,tak prosperovala.

0/0
26.2.2013 7:30

J96i58r33k38a 16D67v58o64ř78á12k 4205640583598

Nevěděl jsem, že mráz, voda, únava materiálu a koroze jsou demokrati a vládli už za komančů.;-D

+3/0
26.2.2013 12:29

J38i52r34k58a 84D68v66o33ř13á28k 4195410443128

Víte, ono nestačí něco jen vybudovat, musí se to i udržovat, modernizovat, rozšiřovat a nefunkční části měnit ve funkční nebo likvidovat.

V každém případě je pravda, že naši předci vybudovali jednu z nejhustších sítí, bohužel velkou část tvořily opuštěné vlečky, na kterých se z nouze provozuje osobní doprava, přestože se to pro ni moc nehodilo. A ten zbytek po válečných škodách půl století nikdo nedokázal dotlačit do rozumných rychlostí. Však "konkurenceschopnost" nebyl zrovna preferovaný pojem, že, hlavně že se spotřebovávaly megatuny uhlí a ocely, které se po tratích pomalu šouraly, pokud možno s minimální údržbou na pokraji rozpadu.

0/0
26.2.2013 12:37

R88a63d28o38v12a21n 28D36l33u61g28o30s34z 3936181438616

To je ale překvapení, při slevě jsou vyšší tržby :D No až na to příjde i náš min. fin., budeme oddlužení do 2 let :D

+2/0
25.2.2013 21:31

J98a67r34o14s28l35a81v 42S51t96u73c54h15l29í74k 7326568742256

Nebylo by ale nejvýhodnější je zrušit?

0/−2
25.2.2013 20:23

J83i80r61k47a 40D12v28o71ř40á64k 4445710243698

Jako studenty?

0/0
26.2.2013 12:39

J66i19r72k20a 96D70v37o46ř94á60k 4245540803288

Aha, už vím. Přečtěte si článek. Tou slevou se to právě zkoumá.

Je to ale bezzubý způsob. Mnohem lepší by bylo zavést integrovaný systém tam, kde ještě není. A objednávat vlaky a autobusy s větším rozmyslem a v časech, kdy na sebe navazují a kdy je cestující víc potřebují.

0/0
26.2.2013 12:45

M41a53r97i77e 29B92u59b79n47o30v92a 4116104623508

Zdá se vám normální, že v některém kraji se slevy týkají 13 tratí a v některém 0?!?'?Rv

0/−3
25.2.2013 19:01

R77a17d34e58k 84J48a20n11a21t58a 9135866464842

Ano. Všimněte si totiž, které kraje mají 0 nebo 1 - jsou to Liberecký, Královéhradecký, Pardubický, Jihomoravský.

To jsou kraje, kde mají funkční IDS - integrovaný dopravní systém, ve kterém koupíte jízdenku platnou ve vlaku i v buse, obvykle za cenu, která zhruba odpovídá této slevě. Tarif ČD tam tudíž není tolik důležitý.

+3/0
25.2.2013 19:29

J11i33ř85í 31E10r39b86e65n 1663524316197

To je pravda. Jízdenka IDOL vyjde i o třetinu levněji než tarif ČD.

0/0
26.2.2013 6:14

J85i70r51k26a 95D70v74o94ř27á53k 4885940943798

Bohužel je normální, že v kraji s neschopným vedením nic nefunguje.

+1/0
26.2.2013 12:48

J31i51r85k28a 25D15v22o94ř46á96k 4165790103328

"Seznam tratí, na kterých se zlevňuje jízdné, si prohlédněte zde,"

se píše v článku. Protože ale pod odkaz iDnes stále nic nebyla schopna dát, tady máte seznam tratí v originále:

http://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/-16135/

+8/0
25.2.2013 14:56

M63i21c49h81a37e74l 62H48o59l93y 3615423220504

iDnes, co byste chtěl :-)

0/0
25.2.2013 19:15
Foto

T66o56m43á90š 35S29e18m44r79á47d 5376263967899

Fajn napad...

+2/0
25.2.2013 13:41

J34a54n 20F25r70o52l40í15k 6136170675294

Podle toho seznamu v jm kraji se jedná o jedinou trať Nedvědice-Žďár nad Sázavou. Tedy ohromující dopad v celém kraji na ekonomiku a počet cestujících.;-D;-D;-D

+1/−1
25.2.2013 17:49

J27i81r91k91a 66D81v91o70ř37á88k 4635250543798

Což především ukazuje, že integrovaný dopravní systém v tomhle kraji funguje docela dobře. Zato ve Středočeském kraji je jich 13, což naprosto odpovídá situaci SIDu v Ráthstánu, kde dopravu dostali na starost truhlíci, co odjinud vyhodili a co se uměli hlavně hádat s Prahou, že s její dopravou se budou integrovat co nejméně.

+4/0
25.2.2013 18:37

M23a28t41ě12j 53C21h77l71á24d 3147836465711

Zajímalo by mě, jak jejich systém spočte cenu jízdného... abych si nekoupil jízdenku z bodu A v běžné taxe do bodu B na trati ve zlevněné sazbě a cenu neměl stejnou.

+2/0
25.2.2013 12:15
Foto

A69l19a60n 52Ř35e32p15k12a 4365526

A jak k tomu přijdou lidi, s inkartou? :-P

+2/−1
25.2.2013 12:07

R86a80d54e33k 35J62a44n90a93t69a 9905386224732

Ti místní, co jezdí jen kolem té lokálky, inkartu stejně neměli. A vy, co inkartu máte, patrně jezdíte delší vzdálenosti a sleva vám zůstane i když pojedete na tu lokálku - získáte ji na hlavní trati, než k té lokálmce dojedete.

+3/−1
25.2.2013 12:15

J11a62r56o51s54l66a86v 17N29o20v32á60k 3755465377912

Bohužel ne : cituji ČD -   "Cestující, kteří využívají traťové a síťové jízdenky, nebo pro cestující, kteří se odbavují do nebo ze stanic ležících mimo vyhlášenou trať nebo uzavřený systém, slevu využít nemohou."

+1/0
25.2.2013 17:23

R49a76d85e74k 53J31a98n86a52t19a 9785236884752

Já psal něco jiného. Pokud majitel inkarty pojede po hlavní trati na tu lokálku, svou slevu získá, za úsek té hlavní trati. Z úsek po lokálce pak bude platit stejně, jako by kartu neměl.

0/0
26.2.2013 9:15

J79i40r96k86a 51D71v75o63ř56á68k 4655790603438

Jenže pokud by kartu neměl, platil by víc i na té lokálce, pokud by na ni neměl extra lístek.

0/0
26.2.2013 12:52
Foto

R11o73m85a97n 62K12o30z23e51l 4467306783624

Problémem je často i to, že jsou zastávky daleko od obce nebo na samém okraji, přitom vlak obcí projíždí...typické je to pro vlárskou dráhu Slavičín - Bylnice.

http://www.mapy.cz/#x=17.944724&y=49.078614&z=13

 U Jestřabí chybí zastávka úplně, přitom by ji určitě lidé ocenili, protože v sobotu se v této obci autobus vůbec neukáže.

+3/−1
25.2.2013 11:48

L68u98k45á87š 73Š28m52a39h90e63l 2887944642254

S tím souhlasím, bohužel tomu nahrávají také normy, které u autobusů umožňují zřídit zastávku zapíchnutím klacku do země (ač samo o sobě by bylo vhodné vybudovat aspoň ostrůvek a boudičku), zato u vlaků je minimální náklad asi 3 mil. Kč...:-(

+4/0
25.2.2013 12:00

R85a29d26e19k 73J69a65n85a77t32a 9805596864552

Ano, tady to je o spolupráci SŽDC a příslušné obce. Jednoduchou zastávku není drahé postavit, ale obec musí chtít a poskytnout pozemek, protože SŽDC patří jenom ten pod kolejema.

Že to jde, je vidět v Libereckém kraji v okolí Desné a Hamrů, tam vzniklo několik nových zastávek.

+3/0
25.2.2013 12:08

D66a88v60i66d 71P18r17a63ž21á80k 6904612182136

A neřídí si tam dopravu sami obce?

0/0
25.2.2013 12:37

R44a93d34e36k 55J18a96n81a30t23a 9165246404962

Obce, kraj, SŽDC. Všichni se musí dohodnout.

A samozřejmě to celé vychází ze zájmů občanů - voličů. Pokud je v oblasti lidem veřejná doprava u zadku, tak se starosta za ni "někde vejš" přimlouvat nebude.

+1/0
25.2.2013 12:51

J72i12r12k31a 32D55v18o31ř18á45k 4275220613618

No, ono jde také o ten kraj, který je velký, a nějaké voliče v jednotlivých menších obcích a jejich starosty má často u zadku on. Například návrhy jízdních řádů zveřejňuje tak, aby je nemohli připomínkovat. Některé kraje, jako například Středočeský, je nezveřejňují pro jistotu dokonce vůbec, jen starostové příslušných obcí je mohou získat. Své připomínky pak mohou volat nejlépe z okna. Není divu, že v takovém kraji si vlaky své cestující hledají těžko (pokud nejde o vlaky ovládané PID) a tratě jsou před zánikem.

0/0
25.2.2013 18:47

J67a34n 77F61r11o21l71í63k 6336200625214

Dráhy často vlastní rozsáhlé pozemky ve svém ochranném pásmu jako dar obcí za císaře pána když se začaly stavět železnice. Takže chtít musí hlavně dráhy.;-)

0/0
25.2.2013 17:52

J35i43r96k73a 76D30v20o40ř17á17k 4745790513778

Ale tyhle pozamky často nestačí.

0/0
26.2.2013 12:53

T22o85m88á18š 43N55e45u15b62e87r 4384613393843

No. ono už to bude asi 20 let, když vystoupili s tím, že jim ubývají cestující a proto musí zdražit jízdné. Tam se to celé podělalo, protože to najednou bylo úplně ve všm nevýhodnější než autobus a lidi přestali jezdit vlakem.

Zdá se, že už jim to začíná docházet. Netrvalo to tak dlouho. ;-)

+7/−1
25.2.2013 11:46

L10u47k78á21š 68Š44m81a86h20e70l 2507904512314

No nevím... nikdy jsem neměl ani v minulosti pocit, že by cestování autobusem bylo výhodnější než vlakem.

Praktický příklad č. 1: V roce 1997 byla stávka železničářů asi 5 dní. My jsme byli v Krušných horách, tam jsem dojeli asi za 3,5 hodiny vlakem. Zpátky to trvalo po šílených peripetiích (autobus jedoucí jinak jež v JŘ a než nám řekli na informacích, dále na prvním přestupu autobus jedoucí dřív - tudíž nám ujel, pak čtyři hodiny čekání v parku na druhém přestupu, porucha autobusu, následne skoro hodina čekání na náhradní spoj zpožděný v důsledku "bomby" na Florenci) celkem 13,5 hodiny. Průměrná cestovní rychlost byla asi 8 km/h. A to ani nepočítám to, že jsme málem po těch 4 hodinách čekání neodjeli, protože nám nechtěl vzít lyže...

Praktický příklad č. 2: Následně jsem se potřeboval dostat k zápisu na letní semestr do Českých Budějovic. Po zjištění, že bych tam musel jeden den jet, druhý se zapisovat a třetí jet zpátky, protože cesta autobusy na 175 tarifních km železničních trvala nejméně 7 hodin, jsem zavolal na studijní a požádal o pozdržení zápisu... naštěstí mi vyhověli... (A to už neuvádím, že vlak mne tehdy stál 36 Kč, zato za ten autobus bych dal tak 200 nejméně...)

+1/0
25.2.2013 12:09

T59o58m96á19š 33N97e85u73b25e76r 4164753303803

Tak jinak. Tam, kde se převážně pohybuji já (Opavsko, Bruntálsko,Jesenicko, Šumersko), je autobus vždy levnější, téměř vždy rychlejší a zastávky jsou vždy blíže místům, do kterých se opravdu potřebuji dostat. Takže i kdyby byl vlak o pár minut rychlejší, stejně jdu pak o 20 minut déle z nádraží.

Ty Vaše příklady Vám vážně přijdou relevantní? Připadá Vám fér, když porovnám autobus s vlakem na trase Jeseník - Kouty nad Desnou (27 nebo 82 km)? Připadalo by Vám fér, kdybych při srovnání autobusu a vlaku, zmínil den, kdy byla kalamita, že vlaky nejezdily přes Ramzovou a autobusy jezdily?

+1/−1
25.2.2013 12:32

T19o45m24á90š 34N39e68u38b63e21r 4174943343753

Ale přece jen Vám praktický případ přiložím. Na začátku devadesátých let jsem vlakem denně dojížděl do školy z Opavy do Ostravy. Je úplně neuvěřitelné, kolikrát byla na trati výluka, takže se cesta protáhla na dvojnásobek času, když jsme autobusem objížděli jednotlivé železniční zastávky.

+1/−1
25.2.2013 12:42

L27u67k52á14š 23Š45m13a38h40e51l 2157864242724

Najezdil jsem vlakem jako student a pár let po studiích 20.000 - 30.000 km/rok. Po celé republice. Zmíněný příklad byl proto, že jsem nemohl použít vlak a byl jsem tedy odkázán na bus. Se všemi jeho "výhodami", tj. neexistencí přípojů, síťového efektu, nemožností zjistit, jestli autobus vůbec jede a kdy jede. Jel jsem trasu, která podle spojení busem zjištěného na informacích ČSAD (= jako kdyby dnešní IDOS, tehdy nebyl internet tak rozšířený) měla trvat 4:08. Trvala ale 13,5 hodiny. To je zpoždění přes 9 hodin. Za svých více než 200 000 najetých km vlakem jsem zažil největší zpoždění oproti plánu 4 h 20 minut (vlastně jednou 7 hodin, ale to bylo na Ukrajině a bylo to tím, že zrušili jeden vlak přes hranice). A ta trasa na zápis - přijde vám cesta přes jedno krajské město (Plzeň) do druhého krajského města (České Budějovice) jako nějaký okrajový region? (Schválně si do idosu zadejte - z Kladruby, okres Tachov do České Budějovice, jen bus... - opravdu je to po železnici 175 km, trvá to cca 2:45 - 3:00 a opravdu nemusím z Plzně do ČB přes Prahu... a opravdu se tam dá dostat 7 dní v týdnu a ne jen v "kladiva"). Jinak ale samozřejmě věřím, že jsou oblasti (na regionální úrovni!), kde autobus je výhodnější. Ale rozhodně popírám vaše kategorické tvrzení: "protože to najednou bylo úplně ve všm nevýhodnější než autobus a lidi přestali jezdit vlakem"

+1/0
25.2.2013 12:50

J62a44n 61F67r61o16l10í35k 6356980265904

Tak ještě jinak. Zkuste si za domácí úkol na netu vyhledat vlakové spojení třeba Vyškov - Snovídky a porovnejte čas i cenu s jízdní dobou auta včetně ceny benzínu a amortizace. Třeba ten čas. Autem hodina vlakem půl dne;-D

0/−1
25.2.2013 17:57

J10i30r94k85a 12D37v72o20ř56á56k 4335120613848

To ale zdaleka nebyl hlavní důvod. Lidi si především začali kupovat auta, protože je chtěli, protože na ně najednou měli, a protože to přestalo být "nedostatkové zboží".

0/0
26.2.2013 12:47

J77i79ř14í 71S84m47r25ž 7940748293587

Dráhy by se měly zamyslet nad cenotvorbou za jízdné. V přepočtu k výdělkům je cena jízdného dost vysoká a už se neliší moc od nákladů na jízdu autem pro dvě osoby.

+1/−7
25.2.2013 11:15

R48a42d28e74k 91J41a52n87a32t44a 9815436544492

I v přepočtu k výdělkům je u nás cena jízdného jedna z nejnižších v Evropě.

Např v Německu je jízdné cca 4 násobné, ale platy jen 2,8 násobné.

Nebo v UK je jízdné cca 7 násobné, ale platy jen 2,5 násobné.

+9/−2
25.2.2013 11:20

S77t23e13p26a16n 20T59o16t76h 8388309315628

a na to si prisel jak?? Usti - Ostrava 428km za 565 bez slevy s in25 za 424... zkus to v nejakym aute... Pri spotrebe 5l nemas sanci, pri vetsi jsi uplne nekde jinde.

+7/0
25.2.2013 11:26

S24t77e75p15a54n 74T37o63t93h 8548459635248

a to do toho nejsou zapocitany dalsi naklady jako servis a udrzba, kterou musis s autem provadet pravidelne a neco to stoji. Na kilak v aute to vyjde kolem 1kc/km - 10k stojej gumy, vydrzi tak 30kkm+- pak vymena oleje - 10-15kkm kolem 1000kc, voda v odstrikovacich za tech 30kkm bude v radech tisicovek taky. Pokud si to vsechno neservisujes sam, mas tam i praci. Brzdovy desticky, tlumice,i gumicky do steracu musis koupit a pak zapocitat...

+7/0
25.2.2013 11:30

M80a23r39t49i94n 46N58o32v17o34t21n77ý 7688198985413

A to ještě nepočítáte amortizaci auta ...

+5/0
25.2.2013 11:30

J64i88r54k70a 78D38v20o55ř38á36k 4685270853828

A už vůbec se nepočítá, že pro cestující je železnice 10x bezpečnější než silnice. Kromě nevyčíslitelných hodnot jako život a zdraví jsou tu náklady na léčení, odstraňování nehod atd.

+4/−1
25.2.2013 11:49

J67i67r62k90a 38D46v76o36ř43á83k 4715400163528

Normální odhad ceny jízdy autem je 5-6 Kč/km, pokud nejedete nějakým stoletým vrakem. Jízda vlakem je normálně kolem 1 Kč/km pro jednoho. K tomu je potřeba připočíst nějaké okliky, takže dejme tomu v průměru 1,10-1,20 Kč/km. Samozřejmě občas je ta cena vyšší, občas brutálně nižší kvůli slevám.

+3/0
25.2.2013 11:34

J64i37r85k64a 38D31v39o65ř90á92k 4455520123828

Dáhy se nad cenou zamyslely. Jenže donedávna se drželo, že pdoobné slevy na dotovaných tratích jsou protizákonné. Dráhy nejprve musely prokázat výhodnost všelijakých slev na svých komerčních linkách, aby získaly důkazní materiál pro eventuální soudní spory s různými chytrolíny.

+1/0
25.2.2013 11:43

I21v67o 76V41a46r34g65a 5525254771808

Jak mám rozumět definici "chytrolín"? Je přece naprosto samozřejmé, že  dotovaný provoz nemá nic společného s volnou a svobodnou soutěží. Pokud si provoz dotuje ze svého soukromník, je to jeho věc, jeho byznys. Ale  pokud t odělá stát, dělá to z peněz dańových poplatníků,  kteří státu odvádějí daně na nezbytné věci a ne na dotování jízdného, aby tím stát v podstatě konkuroval svým vlastním občanům.  To je pouhá státní zvrhlost.

0/−3
25.2.2013 11:52





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.