Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dráhy zlevní nevytížené lokálky, chtějí přitáhnout lidi

České dráhy zlevní až na polovinu jízdné na desítkách regionálních tratí, kde cestuje nejméně lidí a hrozí jim zánik. Zkušenost z některých úseků drahám ukázala, že zlevnění přináší někdy i vyšší tržby než při plných cenách.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M97i60r76o38s80l77a44v 63Z73i61k80m48u85n17d 7459243554453

Na elektrifikovaných tratích výrazně chybí jednovozový elektrický vůz, za který by bylo možno připojovat podle potřeby přípojné vozy, resp. řídící vůz. V špičce jede třeba třívozová souprava, v období dopravního "sedla" nebo o víkendech se jezdí samostatně.

Na řadě tratí jezdí motorové vozy řady 810 obsazené pouze strojvedoucím, tedy personální obsazení jako u autobusu.

Jiná věc je, že autobus v režimu ZDO neplatí poplatek za použití dopravní cesty = silniční daň, zatímco vlak ve stejném režimu poplatek za použití dopravní cesty platí.

+1/0
26.2.2013 17:28

J63i49r62k32a 90D97v19o20ř79á21k 4485960713128

Tipněte si, co by takový vůz, ještě navíc s pořádnou rezervou výkonu pro vlečňák, stál. Hlavně na střídavině. A už víte, proč se vyplatí tam jezdit s motorákem.

0/0
26.2.2013 21:19

A64l47e59x48a84n32d79r 11K17o72s20t86k40a 5269696459106

Možná by také trochu pomohla výměna vozidel za menší a úspornější. Namísto XYZ tun těžkého krámu nasadit cosi jako autobus na kolejích o polovinu lehčí, s kapacitou 1 řidič a 25 cestujících namísto řiič, průvodčí a 40 cestujících (na tratích, které vedou do vsí z 50 obyvateli) a hlavně s poloviční spotřebou nafty. Současné lokálky (opravené krámy z šedesátých let) jeou moc velké, těžké a moc žerou.

0/0
26.2.2013 8:56

R14a41d26e85k 23J45a38n85a40t71a 9675636514342

Tohle nepomohlo. Na lokálkách, uvedených zde, "kraluje" řada 810. To je snad neúspornější, co existuje. Moderní vozidla žerou více (především kvůli spotřebě energie na nejrůznější klimatizace, automatické záchody, a obecně vyší podíl elektroniky ve vozidle ...).

Co by ale pomohlo, je oprava těch tratí. Stačí mírná. Automatizovat přejezdy, aby vlak nemusel brzdit na 10 km/h. Opravit místa na trati, kde je zavedena pomalá rychlost kvli špatnému technickému stavu kolejí. Pak na stejný interval na leckteré trati stačí ta 810 jedna místo dvou a přibude i cestujících, protože bude kratší jízdní doba ...

+5/0
26.2.2013 9:13

V63l19a45s30t68i85m74i69l 23H83a47l54b58i79c20h 8773935206748

Naši pradědové zde vybudovali nejhustší železniční síť v Evropě.Dokut  ji nerozkradli demokrati,tak prosperovala.

0/0
26.2.2013 7:30

J48i98r66k70a 47D60v45o13ř55á46k 4485390493188

Nevěděl jsem, že mráz, voda, únava materiálu a koroze jsou demokrati a vládli už za komančů.;-D

+3/0
26.2.2013 12:29

J67i62r75k17a 33D24v40o21ř38á70k 4135120743898

Víte, ono nestačí něco jen vybudovat, musí se to i udržovat, modernizovat, rozšiřovat a nefunkční části měnit ve funkční nebo likvidovat.

V každém případě je pravda, že naši předci vybudovali jednu z nejhustších sítí, bohužel velkou část tvořily opuštěné vlečky, na kterých se z nouze provozuje osobní doprava, přestože se to pro ni moc nehodilo. A ten zbytek po válečných škodách půl století nikdo nedokázal dotlačit do rozumných rychlostí. Však "konkurenceschopnost" nebyl zrovna preferovaný pojem, že, hlavně že se spotřebovávaly megatuny uhlí a ocely, které se po tratích pomalu šouraly, pokud možno s minimální údržbou na pokraji rozpadu.

0/0
26.2.2013 12:37

R78a15d30o92v72a53n 76D84l64u51g73o82s18z 3496711248766

To je ale překvapení, při slevě jsou vyšší tržby :D No až na to příjde i náš min. fin., budeme oddlužení do 2 let :D

+2/0
25.2.2013 21:31

J15a50r21o56s11l86a85v 59S17t86u37c98h43l58í70k 7226768402276

Nebylo by ale nejvýhodnější je zrušit?

0/−2
25.2.2013 20:23

J85i67r26k77a 77D23v74o48ř59á77k 4595460453278

Jako studenty?

0/0
26.2.2013 12:39

J71i39r84k30a 78D89v31o36ř28á84k 4245700523178

Aha, už vím. Přečtěte si článek. Tou slevou se to právě zkoumá.

Je to ale bezzubý způsob. Mnohem lepší by bylo zavést integrovaný systém tam, kde ještě není. A objednávat vlaky a autobusy s větším rozmyslem a v časech, kdy na sebe navazují a kdy je cestující víc potřebují.

0/0
26.2.2013 12:45

M90a15r37i47e 47B53u54b88n96o73v98a 4426514833918

Zdá se vám normální, že v některém kraji se slevy týkají 13 tratí a v některém 0?!?'?Rv

0/−3
25.2.2013 19:01

R71a92d17e19k 90J48a92n55a52t72a 9935106644402

Ano. Všimněte si totiž, které kraje mají 0 nebo 1 - jsou to Liberecký, Královéhradecký, Pardubický, Jihomoravský.

To jsou kraje, kde mají funkční IDS - integrovaný dopravní systém, ve kterém koupíte jízdenku platnou ve vlaku i v buse, obvykle za cenu, která zhruba odpovídá této slevě. Tarif ČD tam tudíž není tolik důležitý.

+3/0
25.2.2013 19:29

J97i91ř62í 51E32r41b67e72n 1313984966737

To je pravda. Jízdenka IDOL vyjde i o třetinu levněji než tarif ČD.

0/0
26.2.2013 6:14

J27i49r87k55a 78D56v78o51ř35á22k 4305630423268

Bohužel je normální, že v kraji s neschopným vedením nic nefunguje.

+1/0
26.2.2013 12:48

J52i21r81k94a 74D58v54o34ř65á75k 4175780983618

"Seznam tratí, na kterých se zlevňuje jízdné, si prohlédněte zde,"

se píše v článku. Protože ale pod odkaz iDnes stále nic nebyla schopna dát, tady máte seznam tratí v originále:

http://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/-16135/

+8/0
25.2.2013 14:56

M60i14c30h84a20e92l 74H75o15l64y 3265253520844

iDnes, co byste chtěl :-)

0/0
25.2.2013 19:15
Foto

T88o72m78á42š 86S88e24m25r61á49d 5136323247719

Fajn napad...

+2/0
25.2.2013 13:41

J25a32n 79F70r76o78l88í73k 6186100785314

Podle toho seznamu v jm kraji se jedná o jedinou trať Nedvědice-Žďár nad Sázavou. Tedy ohromující dopad v celém kraji na ekonomiku a počet cestujících.;-D;-D;-D

+1/−1
25.2.2013 17:49

J77i44r75k40a 57D42v11o48ř76á13k 4375460213718

Což především ukazuje, že integrovaný dopravní systém v tomhle kraji funguje docela dobře. Zato ve Středočeském kraji je jich 13, což naprosto odpovídá situaci SIDu v Ráthstánu, kde dopravu dostali na starost truhlíci, co odjinud vyhodili a co se uměli hlavně hádat s Prahou, že s její dopravou se budou integrovat co nejméně.

+4/0
25.2.2013 18:37

M45a88t67ě45j 16C70h59l13á89d 3417466535741

Zajímalo by mě, jak jejich systém spočte cenu jízdného... abych si nekoupil jízdenku z bodu A v běžné taxe do bodu B na trati ve zlevněné sazbě a cenu neměl stejnou.

+2/0
25.2.2013 12:15

A15l98a97n 70Ř41e18p67k91a 4465266

A jak k tomu přijdou lidi, s inkartou? :-P

+2/−1
25.2.2013 12:07

R72a72d73e80k 70J76a54n75a43t40a 9675266374282

Ti místní, co jezdí jen kolem té lokálky, inkartu stejně neměli. A vy, co inkartu máte, patrně jezdíte delší vzdálenosti a sleva vám zůstane i když pojedete na tu lokálku - získáte ji na hlavní trati, než k té lokálmce dojedete.

+3/−1
25.2.2013 12:15

J41a42r24o60s28l40a85v 97N21o88v35á42k 3765145667152

Bohužel ne : cituji ČD -   "Cestující, kteří využívají traťové a síťové jízdenky, nebo pro cestující, kteří se odbavují do nebo ze stanic ležících mimo vyhlášenou trať nebo uzavřený systém, slevu využít nemohou."

+1/0
25.2.2013 17:23

R12a14d53e51k 50J72a43n96a77t42a 9225856694202

Já psal něco jiného. Pokud majitel inkarty pojede po hlavní trati na tu lokálku, svou slevu získá, za úsek té hlavní trati. Z úsek po lokálce pak bude platit stejně, jako by kartu neměl.

0/0
26.2.2013 9:15

J44i47r81k70a 51D98v75o52ř40á28k 4855850743628

Jenže pokud by kartu neměl, platil by víc i na té lokálce, pokud by na ni neměl extra lístek.

0/0
26.2.2013 12:52
Foto

R91o44m44a77n 71K76o34z64e22l 4837766903694

Problémem je často i to, že jsou zastávky daleko od obce nebo na samém okraji, přitom vlak obcí projíždí...typické je to pro vlárskou dráhu Slavičín - Bylnice.

http://www.mapy.cz/#x=17.944724&y=49.078614&z=13

 U Jestřabí chybí zastávka úplně, přitom by ji určitě lidé ocenili, protože v sobotu se v této obci autobus vůbec neukáže.

+3/−1
25.2.2013 11:48

L80u63k50á97š 73Š21m50a78h90e93l 2947434242154

S tím souhlasím, bohužel tomu nahrávají také normy, které u autobusů umožňují zřídit zastávku zapíchnutím klacku do země (ač samo o sobě by bylo vhodné vybudovat aspoň ostrůvek a boudičku), zato u vlaků je minimální náklad asi 3 mil. Kč...:-(

+4/0
25.2.2013 12:00

R36a60d22e33k 64J85a67n44a84t96a 9775186974422

Ano, tady to je o spolupráci SŽDC a příslušné obce. Jednoduchou zastávku není drahé postavit, ale obec musí chtít a poskytnout pozemek, protože SŽDC patří jenom ten pod kolejema.

Že to jde, je vidět v Libereckém kraji v okolí Desné a Hamrů, tam vzniklo několik nových zastávek.

+3/0
25.2.2013 12:08

D60a70v52i35d 83P23r29a64ž10á94k 6124522452806

A neřídí si tam dopravu sami obce?

0/0
25.2.2013 12:37

R34a56d48e96k 31J88a44n55a77t73a 9145326714532

Obce, kraj, SŽDC. Všichni se musí dohodnout.

A samozřejmě to celé vychází ze zájmů občanů - voličů. Pokud je v oblasti lidem veřejná doprava u zadku, tak se starosta za ni "někde vejš" přimlouvat nebude.

+1/0
25.2.2013 12:51

J37i36r69k80a 90D55v18o24ř31á82k 4315580563228

No, ono jde také o ten kraj, který je velký, a nějaké voliče v jednotlivých menších obcích a jejich starosty má často u zadku on. Například návrhy jízdních řádů zveřejňuje tak, aby je nemohli připomínkovat. Některé kraje, jako například Středočeský, je nezveřejňují pro jistotu dokonce vůbec, jen starostové příslušných obcí je mohou získat. Své připomínky pak mohou volat nejlépe z okna. Není divu, že v takovém kraji si vlaky své cestující hledají těžko (pokud nejde o vlaky ovládané PID) a tratě jsou před zánikem.

0/0
25.2.2013 18:47

J86a26n 60F68r76o72l39í56k 6806230315164

Dráhy často vlastní rozsáhlé pozemky ve svém ochranném pásmu jako dar obcí za císaře pána když se začaly stavět železnice. Takže chtít musí hlavně dráhy.;-)

0/0
25.2.2013 17:52

J70i35r96k56a 19D18v95o92ř56á66k 4755820643888

Ale tyhle pozamky často nestačí.

0/0
26.2.2013 12:53

T63o26m41á27š 24N98e40u87b43e90r 4564523633933

No. ono už to bude asi 20 let, když vystoupili s tím, že jim ubývají cestující a proto musí zdražit jízdné. Tam se to celé podělalo, protože to najednou bylo úplně ve všm nevýhodnější než autobus a lidi přestali jezdit vlakem.

Zdá se, že už jim to začíná docházet. Netrvalo to tak dlouho. ;-)

+7/−1
25.2.2013 11:46

L79u97k78á87š 66Š68m49a46h88e34l 2357214492594

No nevím... nikdy jsem neměl ani v minulosti pocit, že by cestování autobusem bylo výhodnější než vlakem.

Praktický příklad č. 1: V roce 1997 byla stávka železničářů asi 5 dní. My jsme byli v Krušných horách, tam jsem dojeli asi za 3,5 hodiny vlakem. Zpátky to trvalo po šílených peripetiích (autobus jedoucí jinak jež v JŘ a než nám řekli na informacích, dále na prvním přestupu autobus jedoucí dřív - tudíž nám ujel, pak čtyři hodiny čekání v parku na druhém přestupu, porucha autobusu, následne skoro hodina čekání na náhradní spoj zpožděný v důsledku "bomby" na Florenci) celkem 13,5 hodiny. Průměrná cestovní rychlost byla asi 8 km/h. A to ani nepočítám to, že jsme málem po těch 4 hodinách čekání neodjeli, protože nám nechtěl vzít lyže...

Praktický příklad č. 2: Následně jsem se potřeboval dostat k zápisu na letní semestr do Českých Budějovic. Po zjištění, že bych tam musel jeden den jet, druhý se zapisovat a třetí jet zpátky, protože cesta autobusy na 175 tarifních km železničních trvala nejméně 7 hodin, jsem zavolal na studijní a požádal o pozdržení zápisu... naštěstí mi vyhověli... (A to už neuvádím, že vlak mne tehdy stál 36 Kč, zato za ten autobus bych dal tak 200 nejméně...)

+1/0
25.2.2013 12:09

T29o39m58á84š 85N22e82u74b40e49r 4944173163403

Tak jinak. Tam, kde se převážně pohybuji já (Opavsko, Bruntálsko,Jesenicko, Šumersko), je autobus vždy levnější, téměř vždy rychlejší a zastávky jsou vždy blíže místům, do kterých se opravdu potřebuji dostat. Takže i kdyby byl vlak o pár minut rychlejší, stejně jdu pak o 20 minut déle z nádraží.

Ty Vaše příklady Vám vážně přijdou relevantní? Připadá Vám fér, když porovnám autobus s vlakem na trase Jeseník - Kouty nad Desnou (27 nebo 82 km)? Připadalo by Vám fér, kdybych při srovnání autobusu a vlaku, zmínil den, kdy byla kalamita, že vlaky nejezdily přes Ramzovou a autobusy jezdily?

+1/−1
25.2.2013 12:32

T47o63m65á62š 65N42e97u75b68e96r 4934963293243

Ale přece jen Vám praktický případ přiložím. Na začátku devadesátých let jsem vlakem denně dojížděl do školy z Opavy do Ostravy. Je úplně neuvěřitelné, kolikrát byla na trati výluka, takže se cesta protáhla na dvojnásobek času, když jsme autobusem objížděli jednotlivé železniční zastávky.

+1/−1
25.2.2013 12:42

L78u52k91á87š 87Š90m37a23h60e96l 2667774812954

Najezdil jsem vlakem jako student a pár let po studiích 20.000 - 30.000 km/rok. Po celé republice. Zmíněný příklad byl proto, že jsem nemohl použít vlak a byl jsem tedy odkázán na bus. Se všemi jeho "výhodami", tj. neexistencí přípojů, síťového efektu, nemožností zjistit, jestli autobus vůbec jede a kdy jede. Jel jsem trasu, která podle spojení busem zjištěného na informacích ČSAD (= jako kdyby dnešní IDOS, tehdy nebyl internet tak rozšířený) měla trvat 4:08. Trvala ale 13,5 hodiny. To je zpoždění přes 9 hodin. Za svých více než 200 000 najetých km vlakem jsem zažil největší zpoždění oproti plánu 4 h 20 minut (vlastně jednou 7 hodin, ale to bylo na Ukrajině a bylo to tím, že zrušili jeden vlak přes hranice). A ta trasa na zápis - přijde vám cesta přes jedno krajské město (Plzeň) do druhého krajského města (České Budějovice) jako nějaký okrajový region? (Schválně si do idosu zadejte - z Kladruby, okres Tachov do České Budějovice, jen bus... - opravdu je to po železnici 175 km, trvá to cca 2:45 - 3:00 a opravdu nemusím z Plzně do ČB přes Prahu... a opravdu se tam dá dostat 7 dní v týdnu a ne jen v "kladiva"). Jinak ale samozřejmě věřím, že jsou oblasti (na regionální úrovni!), kde autobus je výhodnější. Ale rozhodně popírám vaše kategorické tvrzení: "protože to najednou bylo úplně ve všm nevýhodnější než autobus a lidi přestali jezdit vlakem"

+1/0
25.2.2013 12:50

J32a47n 47F70r61o43l16í50k 6706680585824

Tak ještě jinak. Zkuste si za domácí úkol na netu vyhledat vlakové spojení třeba Vyškov - Snovídky a porovnejte čas i cenu s jízdní dobou auta včetně ceny benzínu a amortizace. Třeba ten čas. Autem hodina vlakem půl dne;-D

0/−1
25.2.2013 17:57

J27i30r62k89a 87D90v25o62ř60á61k 4965130283288

To ale zdaleka nebyl hlavní důvod. Lidi si především začali kupovat auta, protože je chtěli, protože na ně najednou měli, a protože to přestalo být "nedostatkové zboží".

0/0
26.2.2013 12:47

J49i20ř49í 15S64m97r64ž 7260798463587

Dráhy by se měly zamyslet nad cenotvorbou za jízdné. V přepočtu k výdělkům je cena jízdného dost vysoká a už se neliší moc od nákladů na jízdu autem pro dvě osoby.

+1/−7
25.2.2013 11:15

R56a35d67e80k 71J12a31n29a38t17a 9205926964172

I v přepočtu k výdělkům je u nás cena jízdného jedna z nejnižších v Evropě.

Např v Německu je jízdné cca 4 násobné, ale platy jen 2,8 násobné.

Nebo v UK je jízdné cca 7 násobné, ale platy jen 2,5 násobné.

+9/−2
25.2.2013 11:20

S78t85e65p43a70n 84T50o67t42h 8248659395318

a na to si prisel jak?? Usti - Ostrava 428km za 565 bez slevy s in25 za 424... zkus to v nejakym aute... Pri spotrebe 5l nemas sanci, pri vetsi jsi uplne nekde jinde.

+7/0
25.2.2013 11:26

S63t92e84p61a13n 82T53o38t44h 8888949795888

a to do toho nejsou zapocitany dalsi naklady jako servis a udrzba, kterou musis s autem provadet pravidelne a neco to stoji. Na kilak v aute to vyjde kolem 1kc/km - 10k stojej gumy, vydrzi tak 30kkm+- pak vymena oleje - 10-15kkm kolem 1000kc, voda v odstrikovacich za tech 30kkm bude v radech tisicovek taky. Pokud si to vsechno neservisujes sam, mas tam i praci. Brzdovy desticky, tlumice,i gumicky do steracu musis koupit a pak zapocitat...

+7/0
25.2.2013 11:30

M94a81r98t88i42n 10N55o17v57o29t77n59ý 7468748725153

A to ještě nepočítáte amortizaci auta ...

+5/0
25.2.2013 11:30

J66i34r65k15a 71D98v65o44ř31á57k 4895230633498

A už vůbec se nepočítá, že pro cestující je železnice 10x bezpečnější než silnice. Kromě nevyčíslitelných hodnot jako život a zdraví jsou tu náklady na léčení, odstraňování nehod atd.

+4/−1
25.2.2013 11:49

J51i76r47k90a 95D55v84o43ř35á33k 4395740553458

Normální odhad ceny jízdy autem je 5-6 Kč/km, pokud nejedete nějakým stoletým vrakem. Jízda vlakem je normálně kolem 1 Kč/km pro jednoho. K tomu je potřeba připočíst nějaké okliky, takže dejme tomu v průměru 1,10-1,20 Kč/km. Samozřejmě občas je ta cena vyšší, občas brutálně nižší kvůli slevám.

+3/0
25.2.2013 11:34

J65i82r52k46a 77D64v38o31ř69á24k 4825320813438

Dáhy se nad cenou zamyslely. Jenže donedávna se drželo, že pdoobné slevy na dotovaných tratích jsou protizákonné. Dráhy nejprve musely prokázat výhodnost všelijakých slev na svých komerčních linkách, aby získaly důkazní materiál pro eventuální soudní spory s různými chytrolíny.

+1/0
25.2.2013 11:43

I53v20o 51V65a92r93g78a 5365824971838

Jak mám rozumět definici "chytrolín"? Je přece naprosto samozřejmé, že  dotovaný provoz nemá nic společného s volnou a svobodnou soutěží. Pokud si provoz dotuje ze svého soukromník, je to jeho věc, jeho byznys. Ale  pokud t odělá stát, dělá to z peněz dańových poplatníků,  kteří státu odvádějí daně na nezbytné věci a ne na dotování jízdného, aby tím stát v podstatě konkuroval svým vlastním občanům.  To je pouhá státní zvrhlost.

0/−3
25.2.2013 11:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.