Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dráhy zlevní nevytížené lokálky, chtějí přitáhnout lidi

České dráhy zlevní až na polovinu jízdné na desítkách regionálních tratí, kde cestuje nejméně lidí a hrozí jim zánik. Zkušenost z některých úseků drahám ukázala, že zlevnění přináší někdy i vyšší tržby než při plných cenách.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M62i92r83o63s10l97a11v 64Z93i22k57m65u72n18d 7119613684223

Na elektrifikovaných tratích výrazně chybí jednovozový elektrický vůz, za který by bylo možno připojovat podle potřeby přípojné vozy, resp. řídící vůz. V špičce jede třeba třívozová souprava, v období dopravního "sedla" nebo o víkendech se jezdí samostatně.

Na řadě tratí jezdí motorové vozy řady 810 obsazené pouze strojvedoucím, tedy personální obsazení jako u autobusu.

Jiná věc je, že autobus v režimu ZDO neplatí poplatek za použití dopravní cesty = silniční daň, zatímco vlak ve stejném režimu poplatek za použití dopravní cesty platí.

+1/0
26.2.2013 17:28

J27i88r48k40a 80D86v70o64ř26á61k 4685390353688

Tipněte si, co by takový vůz, ještě navíc s pořádnou rezervou výkonu pro vlečňák, stál. Hlavně na střídavině. A už víte, proč se vyplatí tam jezdit s motorákem.

0/0
26.2.2013 21:19

A92l83e51x52a51n11d15r 51K74o67s79t87k17a 5569326749436

Možná by také trochu pomohla výměna vozidel za menší a úspornější. Namísto XYZ tun těžkého krámu nasadit cosi jako autobus na kolejích o polovinu lehčí, s kapacitou 1 řidič a 25 cestujících namísto řiič, průvodčí a 40 cestujících (na tratích, které vedou do vsí z 50 obyvateli) a hlavně s poloviční spotřebou nafty. Současné lokálky (opravené krámy z šedesátých let) jeou moc velké, těžké a moc žerou.

0/0
26.2.2013 8:56

R23a85d71e27k 36J73a81n15a22t97a 9825456424342

Tohle nepomohlo. Na lokálkách, uvedených zde, "kraluje" řada 810. To je snad neúspornější, co existuje. Moderní vozidla žerou více (především kvůli spotřebě energie na nejrůznější klimatizace, automatické záchody, a obecně vyší podíl elektroniky ve vozidle ...).

Co by ale pomohlo, je oprava těch tratí. Stačí mírná. Automatizovat přejezdy, aby vlak nemusel brzdit na 10 km/h. Opravit místa na trati, kde je zavedena pomalá rychlost kvli špatnému technickému stavu kolejí. Pak na stejný interval na leckteré trati stačí ta 810 jedna místo dvou a přibude i cestujících, protože bude kratší jízdní doba ...

+5/0
26.2.2013 9:13

V67l53a63s80t30i64m59i59l 62H70a52l30b68i52c73h 8403485896818

Naši pradědové zde vybudovali nejhustší železniční síť v Evropě.Dokut  ji nerozkradli demokrati,tak prosperovala.

0/0
26.2.2013 7:30

J47i81r66k17a 42D29v12o45ř39á53k 4285690183498

Nevěděl jsem, že mráz, voda, únava materiálu a koroze jsou demokrati a vládli už za komančů.;-D

+3/0
26.2.2013 12:29

J98i36r34k35a 35D66v24o82ř59á24k 4295950673318

Víte, ono nestačí něco jen vybudovat, musí se to i udržovat, modernizovat, rozšiřovat a nefunkční části měnit ve funkční nebo likvidovat.

V každém případě je pravda, že naši předci vybudovali jednu z nejhustších sítí, bohužel velkou část tvořily opuštěné vlečky, na kterých se z nouze provozuje osobní doprava, přestože se to pro ni moc nehodilo. A ten zbytek po válečných škodách půl století nikdo nedokázal dotlačit do rozumných rychlostí. Však "konkurenceschopnost" nebyl zrovna preferovaný pojem, že, hlavně že se spotřebovávaly megatuny uhlí a ocely, které se po tratích pomalu šouraly, pokud možno s minimální údržbou na pokraji rozpadu.

0/0
26.2.2013 12:37

R18a74d73o18v10a96n 59D67l59u20g44o78s83z 3356161418926

To je ale překvapení, při slevě jsou vyšší tržby :D No až na to příjde i náš min. fin., budeme oddlužení do 2 let :D

+2/0
25.2.2013 21:31

J61a12r31o41s27l47a14v 81S74t98u86c67h47l21í74k 7966928702656

Nebylo by ale nejvýhodnější je zrušit?

0/−2
25.2.2013 20:23

J44i27r71k58a 81D48v25o88ř56á50k 4405180513668

Jako studenty?

0/0
26.2.2013 12:39

J62i26r74k35a 13D69v69o91ř42á11k 4195910293488

Aha, už vím. Přečtěte si článek. Tou slevou se to právě zkoumá.

Je to ale bezzubý způsob. Mnohem lepší by bylo zavést integrovaný systém tam, kde ještě není. A objednávat vlaky a autobusy s větším rozmyslem a v časech, kdy na sebe navazují a kdy je cestující víc potřebují.

0/0
26.2.2013 12:45

M44a47r84i23e 69B70u24b31n13o30v81a 4256384903628

Zdá se vám normální, že v některém kraji se slevy týkají 13 tratí a v některém 0?!?'?Rv

0/−3
25.2.2013 19:01

R50a65d57e30k 14J30a46n49a92t33a 9115726114252

Ano. Všimněte si totiž, které kraje mají 0 nebo 1 - jsou to Liberecký, Královéhradecký, Pardubický, Jihomoravský.

To jsou kraje, kde mají funkční IDS - integrovaný dopravní systém, ve kterém koupíte jízdenku platnou ve vlaku i v buse, obvykle za cenu, která zhruba odpovídá této slevě. Tarif ČD tam tudíž není tolik důležitý.

+3/0
25.2.2013 19:29

J61i66ř61í 10E80r51b70e37n 1693474366447

To je pravda. Jízdenka IDOL vyjde i o třetinu levněji než tarif ČD.

0/0
26.2.2013 6:14

J59i95r91k19a 74D78v17o50ř76á53k 4875860983128

Bohužel je normální, že v kraji s neschopným vedením nic nefunguje.

+1/0
26.2.2013 12:48

J94i53r61k22a 95D68v98o68ř46á67k 4815440853308

"Seznam tratí, na kterých se zlevňuje jízdné, si prohlédněte zde,"

se píše v článku. Protože ale pod odkaz iDnes stále nic nebyla schopna dát, tady máte seznam tratí v originále:

http://www.ceskedrahy.cz/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/-16135/

+8/0
25.2.2013 14:56

M34i79c27h30a85e54l 33H54o40l27y 3535923320344

iDnes, co byste chtěl :-)

0/0
25.2.2013 19:15
Foto

T70o72m78á62š 96S85e96m18r25á73d 5786363757229

Fajn napad...

+2/0
25.2.2013 13:41

J38a19n 73F88r58o81l69í58k 6336120415744

Podle toho seznamu v jm kraji se jedná o jedinou trať Nedvědice-Žďár nad Sázavou. Tedy ohromující dopad v celém kraji na ekonomiku a počet cestujících.;-D;-D;-D

+1/−1
25.2.2013 17:49

J56i63r36k17a 28D73v43o38ř94á66k 4145830583888

Což především ukazuje, že integrovaný dopravní systém v tomhle kraji funguje docela dobře. Zato ve Středočeském kraji je jich 13, což naprosto odpovídá situaci SIDu v Ráthstánu, kde dopravu dostali na starost truhlíci, co odjinud vyhodili a co se uměli hlavně hádat s Prahou, že s její dopravou se budou integrovat co nejméně.

+4/0
25.2.2013 18:37

M21a19t16ě48j 92C19h41l94á45d 3657386945211

Zajímalo by mě, jak jejich systém spočte cenu jízdného... abych si nekoupil jízdenku z bodu A v běžné taxe do bodu B na trati ve zlevněné sazbě a cenu neměl stejnou.

+2/0
25.2.2013 12:15
Foto

A61l75a47n 70Ř46e86p50k31a 4705106

A jak k tomu přijdou lidi, s inkartou? :-P

+2/−1
25.2.2013 12:07

R96a98d44e97k 79J55a33n34a24t98a 9465726634192

Ti místní, co jezdí jen kolem té lokálky, inkartu stejně neměli. A vy, co inkartu máte, patrně jezdíte delší vzdálenosti a sleva vám zůstane i když pojedete na tu lokálku - získáte ji na hlavní trati, než k té lokálmce dojedete.

+3/−1
25.2.2013 12:15

J39a92r98o79s21l96a96v 22N16o22v67á89k 3345295267432

Bohužel ne : cituji ČD -   "Cestující, kteří využívají traťové a síťové jízdenky, nebo pro cestující, kteří se odbavují do nebo ze stanic ležících mimo vyhlášenou trať nebo uzavřený systém, slevu využít nemohou."

+1/0
25.2.2013 17:23

R36a27d20e21k 16J14a94n38a85t70a 9205506384572

Já psal něco jiného. Pokud majitel inkarty pojede po hlavní trati na tu lokálku, svou slevu získá, za úsek té hlavní trati. Z úsek po lokálce pak bude platit stejně, jako by kartu neměl.

0/0
26.2.2013 9:15

J48i97r65k18a 76D46v17o38ř33á72k 4875900863758

Jenže pokud by kartu neměl, platil by víc i na té lokálce, pokud by na ni neměl extra lístek.

0/0
26.2.2013 12:52
Foto

R17o55m35a16n 89K87o81z36e60l 4567156433634

Problémem je často i to, že jsou zastávky daleko od obce nebo na samém okraji, přitom vlak obcí projíždí...typické je to pro vlárskou dráhu Slavičín - Bylnice.

http://www.mapy.cz/#x=17.944724&y=49.078614&z=13

 U Jestřabí chybí zastávka úplně, přitom by ji určitě lidé ocenili, protože v sobotu se v této obci autobus vůbec neukáže.

+3/−1
25.2.2013 11:48

L23u18k10á55š 68Š63m66a24h12e81l 2567814192144

S tím souhlasím, bohužel tomu nahrávají také normy, které u autobusů umožňují zřídit zastávku zapíchnutím klacku do země (ač samo o sobě by bylo vhodné vybudovat aspoň ostrůvek a boudičku), zato u vlaků je minimální náklad asi 3 mil. Kč...:-(

+4/0
25.2.2013 12:00

R13a54d31e30k 29J38a86n82a60t64a 9295626564312

Ano, tady to je o spolupráci SŽDC a příslušné obce. Jednoduchou zastávku není drahé postavit, ale obec musí chtít a poskytnout pozemek, protože SŽDC patří jenom ten pod kolejema.

Že to jde, je vidět v Libereckém kraji v okolí Desné a Hamrů, tam vzniklo několik nových zastávek.

+3/0
25.2.2013 12:08

D87a50v60i73d 23P33r98a37ž76á14k 6344332722726

A neřídí si tam dopravu sami obce?

0/0
25.2.2013 12:37

R34a97d52e96k 84J83a37n14a39t37a 9755556804622

Obce, kraj, SŽDC. Všichni se musí dohodnout.

A samozřejmě to celé vychází ze zájmů občanů - voličů. Pokud je v oblasti lidem veřejná doprava u zadku, tak se starosta za ni "někde vejš" přimlouvat nebude.

+1/0
25.2.2013 12:51

J53i79r91k21a 42D78v72o51ř18á43k 4585190763358

No, ono jde také o ten kraj, který je velký, a nějaké voliče v jednotlivých menších obcích a jejich starosty má často u zadku on. Například návrhy jízdních řádů zveřejňuje tak, aby je nemohli připomínkovat. Některé kraje, jako například Středočeský, je nezveřejňují pro jistotu dokonce vůbec, jen starostové příslušných obcí je mohou získat. Své připomínky pak mohou volat nejlépe z okna. Není divu, že v takovém kraji si vlaky své cestující hledají těžko (pokud nejde o vlaky ovládané PID) a tratě jsou před zánikem.

0/0
25.2.2013 18:47

J49a96n 95F55r64o62l83í17k 6666440785294

Dráhy často vlastní rozsáhlé pozemky ve svém ochranném pásmu jako dar obcí za císaře pána když se začaly stavět železnice. Takže chtít musí hlavně dráhy.;-)

0/0
25.2.2013 17:52

J26i57r23k83a 27D41v70o54ř56á84k 4915900543108

Ale tyhle pozamky často nestačí.

0/0
26.2.2013 12:53

T86o18m58á86š 17N43e80u21b92e95r 4544853453233

No. ono už to bude asi 20 let, když vystoupili s tím, že jim ubývají cestující a proto musí zdražit jízdné. Tam se to celé podělalo, protože to najednou bylo úplně ve všm nevýhodnější než autobus a lidi přestali jezdit vlakem.

Zdá se, že už jim to začíná docházet. Netrvalo to tak dlouho. ;-)

+7/−1
25.2.2013 11:46

L29u41k19á24š 41Š72m33a45h26e67l 2207704982744

No nevím... nikdy jsem neměl ani v minulosti pocit, že by cestování autobusem bylo výhodnější než vlakem.

Praktický příklad č. 1: V roce 1997 byla stávka železničářů asi 5 dní. My jsme byli v Krušných horách, tam jsem dojeli asi za 3,5 hodiny vlakem. Zpátky to trvalo po šílených peripetiích (autobus jedoucí jinak jež v JŘ a než nám řekli na informacích, dále na prvním přestupu autobus jedoucí dřív - tudíž nám ujel, pak čtyři hodiny čekání v parku na druhém přestupu, porucha autobusu, následne skoro hodina čekání na náhradní spoj zpožděný v důsledku "bomby" na Florenci) celkem 13,5 hodiny. Průměrná cestovní rychlost byla asi 8 km/h. A to ani nepočítám to, že jsme málem po těch 4 hodinách čekání neodjeli, protože nám nechtěl vzít lyže...

Praktický příklad č. 2: Následně jsem se potřeboval dostat k zápisu na letní semestr do Českých Budějovic. Po zjištění, že bych tam musel jeden den jet, druhý se zapisovat a třetí jet zpátky, protože cesta autobusy na 175 tarifních km železničních trvala nejméně 7 hodin, jsem zavolal na studijní a požádal o pozdržení zápisu... naštěstí mi vyhověli... (A to už neuvádím, že vlak mne tehdy stál 36 Kč, zato za ten autobus bych dal tak 200 nejméně...)

+1/0
25.2.2013 12:09

T33o49m62á34š 62N16e32u88b18e38r 4114903353763

Tak jinak. Tam, kde se převážně pohybuji já (Opavsko, Bruntálsko,Jesenicko, Šumersko), je autobus vždy levnější, téměř vždy rychlejší a zastávky jsou vždy blíže místům, do kterých se opravdu potřebuji dostat. Takže i kdyby byl vlak o pár minut rychlejší, stejně jdu pak o 20 minut déle z nádraží.

Ty Vaše příklady Vám vážně přijdou relevantní? Připadá Vám fér, když porovnám autobus s vlakem na trase Jeseník - Kouty nad Desnou (27 nebo 82 km)? Připadalo by Vám fér, kdybych při srovnání autobusu a vlaku, zmínil den, kdy byla kalamita, že vlaky nejezdily přes Ramzovou a autobusy jezdily?

+1/−1
25.2.2013 12:32

T57o75m40á17š 20N93e59u16b16e27r 4934663653703

Ale přece jen Vám praktický případ přiložím. Na začátku devadesátých let jsem vlakem denně dojížděl do školy z Opavy do Ostravy. Je úplně neuvěřitelné, kolikrát byla na trati výluka, takže se cesta protáhla na dvojnásobek času, když jsme autobusem objížděli jednotlivé železniční zastávky.

+1/−1
25.2.2013 12:42

L94u18k78á57š 39Š27m15a80h20e66l 2177554452214

Najezdil jsem vlakem jako student a pár let po studiích 20.000 - 30.000 km/rok. Po celé republice. Zmíněný příklad byl proto, že jsem nemohl použít vlak a byl jsem tedy odkázán na bus. Se všemi jeho "výhodami", tj. neexistencí přípojů, síťového efektu, nemožností zjistit, jestli autobus vůbec jede a kdy jede. Jel jsem trasu, která podle spojení busem zjištěného na informacích ČSAD (= jako kdyby dnešní IDOS, tehdy nebyl internet tak rozšířený) měla trvat 4:08. Trvala ale 13,5 hodiny. To je zpoždění přes 9 hodin. Za svých více než 200 000 najetých km vlakem jsem zažil největší zpoždění oproti plánu 4 h 20 minut (vlastně jednou 7 hodin, ale to bylo na Ukrajině a bylo to tím, že zrušili jeden vlak přes hranice). A ta trasa na zápis - přijde vám cesta přes jedno krajské město (Plzeň) do druhého krajského města (České Budějovice) jako nějaký okrajový region? (Schválně si do idosu zadejte - z Kladruby, okres Tachov do České Budějovice, jen bus... - opravdu je to po železnici 175 km, trvá to cca 2:45 - 3:00 a opravdu nemusím z Plzně do ČB přes Prahu... a opravdu se tam dá dostat 7 dní v týdnu a ne jen v "kladiva"). Jinak ale samozřejmě věřím, že jsou oblasti (na regionální úrovni!), kde autobus je výhodnější. Ale rozhodně popírám vaše kategorické tvrzení: "protože to najednou bylo úplně ve všm nevýhodnější než autobus a lidi přestali jezdit vlakem"

+1/0
25.2.2013 12:50

J13a17n 32F16r95o75l68í84k 6606100765484

Tak ještě jinak. Zkuste si za domácí úkol na netu vyhledat vlakové spojení třeba Vyškov - Snovídky a porovnejte čas i cenu s jízdní dobou auta včetně ceny benzínu a amortizace. Třeba ten čas. Autem hodina vlakem půl dne;-D

0/−1
25.2.2013 17:57

J68i27r31k67a 67D95v44o36ř80á38k 4805700733298

To ale zdaleka nebyl hlavní důvod. Lidi si především začali kupovat auta, protože je chtěli, protože na ně najednou měli, a protože to přestalo být "nedostatkové zboží".

0/0
26.2.2013 12:47

J95i46ř19í 33S60m73r81ž 7560978823217

Dráhy by se měly zamyslet nad cenotvorbou za jízdné. V přepočtu k výdělkům je cena jízdného dost vysoká a už se neliší moc od nákladů na jízdu autem pro dvě osoby.

+1/−7
25.2.2013 11:15

R97a90d96e84k 44J18a12n18a70t98a 9825226524692

I v přepočtu k výdělkům je u nás cena jízdného jedna z nejnižších v Evropě.

Např v Německu je jízdné cca 4 násobné, ale platy jen 2,8 násobné.

Nebo v UK je jízdné cca 7 násobné, ale platy jen 2,5 násobné.

+9/−2
25.2.2013 11:20

S71t28e64p81a31n 46T58o85t98h 8398589615988

a na to si prisel jak?? Usti - Ostrava 428km za 565 bez slevy s in25 za 424... zkus to v nejakym aute... Pri spotrebe 5l nemas sanci, pri vetsi jsi uplne nekde jinde.

+7/0
25.2.2013 11:26

S35t93e90p69a44n 19T68o75t98h 8588919725368

a to do toho nejsou zapocitany dalsi naklady jako servis a udrzba, kterou musis s autem provadet pravidelne a neco to stoji. Na kilak v aute to vyjde kolem 1kc/km - 10k stojej gumy, vydrzi tak 30kkm+- pak vymena oleje - 10-15kkm kolem 1000kc, voda v odstrikovacich za tech 30kkm bude v radech tisicovek taky. Pokud si to vsechno neservisujes sam, mas tam i praci. Brzdovy desticky, tlumice,i gumicky do steracu musis koupit a pak zapocitat...

+7/0
25.2.2013 11:30

M71a98r73t45i82n 92N49o60v41o19t10n34ý 7618338355983

A to ještě nepočítáte amortizaci auta ...

+5/0
25.2.2013 11:30

J61i47r33k44a 81D18v26o11ř63á73k 4525760693238

A už vůbec se nepočítá, že pro cestující je železnice 10x bezpečnější než silnice. Kromě nevyčíslitelných hodnot jako život a zdraví jsou tu náklady na léčení, odstraňování nehod atd.

+4/−1
25.2.2013 11:49

J36i91r55k59a 46D83v49o25ř45á19k 4115660263928

Normální odhad ceny jízdy autem je 5-6 Kč/km, pokud nejedete nějakým stoletým vrakem. Jízda vlakem je normálně kolem 1 Kč/km pro jednoho. K tomu je potřeba připočíst nějaké okliky, takže dejme tomu v průměru 1,10-1,20 Kč/km. Samozřejmě občas je ta cena vyšší, občas brutálně nižší kvůli slevám.

+3/0
25.2.2013 11:34

J66i18r20k83a 69D23v61o35ř57á89k 4275540973208

Dáhy se nad cenou zamyslely. Jenže donedávna se drželo, že pdoobné slevy na dotovaných tratích jsou protizákonné. Dráhy nejprve musely prokázat výhodnost všelijakých slev na svých komerčních linkách, aby získaly důkazní materiál pro eventuální soudní spory s různými chytrolíny.

+1/0
25.2.2013 11:43

I71v40o 25V78a47r15g26a 5535744241498

Jak mám rozumět definici "chytrolín"? Je přece naprosto samozřejmé, že  dotovaný provoz nemá nic společného s volnou a svobodnou soutěží. Pokud si provoz dotuje ze svého soukromník, je to jeho věc, jeho byznys. Ale  pokud t odělá stát, dělá to z peněz dańových poplatníků,  kteří státu odvádějí daně na nezbytné věci a ne na dotování jízdného, aby tím stát v podstatě konkuroval svým vlastním občanům.  To je pouhá státní zvrhlost.

0/−3
25.2.2013 11:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.