Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dráhy plánují ochutnávku railjetů, na den nahradí část pendolin

České dráhy v dubnu poprvé předvedou široké veřejnosti, jak se jezdí s vlaky Siemens Viaggio Comfort, přezdívanými railjet. Do ostrého provozu na české železnici se ale dostanou až v prosinci příštího roku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L19u69b22o33s 68K61a11p66l92a84n 6558299481216

více informací o rakouském "ÖBB railjet" a českém "railjet ČD" :-)http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/railjet-obb-rakousky-a-railjet-cd/

0/0
3.4.2013 8:52

D26a59v49i75d 56G97a77j82d58a 5200969312621

Beru všechny připomínky...ale ...pro mně je státní dopravce hlavní.Konkurenci soukromníků vítám s nadšením.Avšak hlavně jako motor ,který bude nutit státní ČD zlepšovat služby.Jsem rád,že někteří zákazníci ukazují Českým drahám,že chtějí víc.Pro mně však musí zůstat ČD zachováno,stejně jako v jiných zemích státní dopravci.S novou konkurencí nutí vedení ČD hýbat stojatými vodami a já doufám,že to k něčemu bude...zdá se,že ano.Já si pochvaluji i Pendolína,nejsem závislý na podbízení se zákuskem,nebo příliš nízkou cenou za jízdenku,když vím,že je tato cena jen pokusem vyšachovat konkurenci....mám rád stabilní jízdu bez házení a to Pendolino společně s dojmem robustní skříně pro mně plní.Tyhle nové Siemensy určitě budou stát za to a rád se s nimi svezu.

+4/0
14.3.2013 23:11

J58i89r65k24a 56D68v97o40ř15á71k 4385600653548

Určitě to bude dobrý vlak, o tom nemá smysl vůbec pochybovat. Samozřejmě někdo upřednostňuje spíš to, jiný ono. Nejvíc řvou samozřejmě ti, co se rádi zamykají sami v kupé.

+2/0
15.3.2013 14:07

R26a43d16e10k 17S70v80i70t33a18v77s90k55ý 8804578131664

no pokud má někdo rád soukromí, tak to není nic negativního, když si připlatí, nevidím důvod, proč by nemohl být v nějakém bussines kupé jen pro jednoho... já nenávidím, když někdy jedu ve 4 ráno a nějaký trouba vedle má potřebu žvanit nahlas jako by neviděl, že to druhé obtěžuje..

+1/0
17.3.2013 21:43

O16l34d54ř11i58c31h 14J83a95n39e42č35e13k 8689276533401

Stabilní jízda bez házení i při 200km/h a robustní skříně u railjetů jednoznačně. I když nesmíte zapomínat, že za stabilní jízdu můžou z velké části i koleje - já zažil svižnou stabilní jízdu bez házení a (téměř) bez drncání i s 810/010 :-P

Úplně jiná kapitola je interiér - a tady samy ÖBB uznaly, že udělaly chybu, když nyní přestavují část BusinessAbteilů na oddíl pro jízdní kola.

@Jirka Dvořák: tady vůbec nejde o to, zamykat se sám v kupé. Tady jde o to, nepřipadat si při dlouhé cestě vlakem jako v letadle (nebo ještě hůř) - tj. nemuset sedět na malém prostoru tvrdé sedačky takřka bez možnosti pohybu a mít možnost úniku před nepřiměřeně hlučnými spolucestujícími. Myslím, že pokud jde o prostor, budou zkušenosti obdobné jako u LeoExpresu. Můžeme jen doufat, že ČD budou mít interiér lepší (stejný jako ÖBB nebudou mít určitě, i když openspace určitě zůstane)

0/0
15.3.2013 21:50

P70e58t13r 19M47a98l57i73š92k36a 6801315641383

Jestli se nepletu tak ČD sou akciovka ne statní podnik. Státní zůstaly jen koleje.

0/0
17.3.2013 12:31

O22l61d40ř66i12c61h 44J78a43n58e35č23e44k 8989486683781

Nepletete, ČD jsou akciovka, ovšem 100% akcií drží stát.

Tohle p. Gajda podle mě vůbec neměl na mysli - spíše existenci silného síťového dopravce s velkým vlivem státu na jeho chod, ať už je jeho právní forma jakákoliv.

0/0
18.3.2013 10:05

J24o24s55e50f 31Ž37e89n95a74t44ý 6851144456372

Já osobně mám mnohem radši velkoprostorové vagóny. Kupéčka mají sice taky cosi do sebe, ale je to stísněnější, menší. Velkoprostorové vagóny mi přijdou vzdušnější a rozhodně příjemnější na cestování. Člověk má přehled o celém vagónu a kdyby se něco mělo stát, je tam víc lidí. Ve velkoprostoru se nebojím nechat si věci na místě a jít na wc, byť na tom místě sedím sám. Když jsem sám v kupé, bojím se víc :-))

+5/0
12.3.2013 17:20

O59l76d96ř88i54c70h 12J19a43n68e17č44e12k 8239526383651

Ta stísněnost je relativní: openspace je sice opticky vzdušný, ale zpravidla je v něm na stejné ploše výrazně více sedadel a navíc zatímco v kupé před sebou máte prostor (byť obsazený jiným cestujícím), v openspace jste namáčknutý buďto na sedačce před Vámi nebo na stolku a pokud sedíte u okna a vedle Vás je obsazeno, jste tam vcelku zabarikádovaný.

Kupé má tu výhodu, že když cestujete delší štreku poloprázdným vlakem, můžete si "udělat pohodlí" - to se v openspacu povede opravdu těžko, speciálně v railjetu ÖBB to nejde (osobně vyzkoušeno).

Ono strašně záleží na tom, jak dlouhou štreku jedete, zda sám nebo ve větší skupině, zda business nebo volnočasově. Zatímco na kratší (cca. do 3 hodin) spoje mezi velkými městy se hodí spíše openspace, na dálkové spoje se hodí spíše klasická kombinace vozových tříd a kupé (v převaze) + velkoprostorových vozů.

Interiér railjetů u ÖBB by byl o.k., kdyby jezdily jen na kratších "business" trasách - z Vídně do Salzburgu, Grazu, Budapešti. "Problém" je, že hojně jezdí i dálkové spoje Wien - Bregenz (6,5 hod) / -Zürich (7,5 hod), kde navíc (s malou výjimkou) na západ od Salzburgu stejně nevyužijí rychlost přes 160 km/h. Tam by prostě klasické soupravy složené z různých vozů byly výrazně vhodnější. Totéž platí pro relaci Graz - Praha (cca. 7 hod, ale i pro Wien - Praha se 4:20 hod je railjetí interiér už nic moc).

A totéž by platilo pro pendolino, pokud by jezdilo na původně zamýšlených dálkových spojích. To má přitom na rozdíl od railjetu i ve 2. třídě na šířku vozu jen 3 sedačky...

0/0
13.3.2013 12:27

H75o13n34z75a 83B50o59b31u33l43a 9546109753309

Sakra kdy už nahradí ty dobytčáky na trati 090? Netopí to, nebo zase moc, fučí tam, prší tam, sněží tam, prosezený sedačky, pískající světla, na výhybkách si člověk hne se zády... pořád samý SC, ale normální rychlíky, to by člověk blil, zvlášť když v tom musí jezdit denně.

+5/0
12.3.2013 13:31

J15i96r56k68a 95D24v91o94ř24á77k 4925890223958

Ministerstvo dopravy na ně už avizovalo výběrové řízení. Takže se dají nové vlaky rozumně čekat v prosinci 2014 nebo spíš 2015 od vítěze, ať už to bude kdokoli. Na druhou stranu tím ministerstvo vytvořilo situaci, kdy je pro ČD nevýhodné na tuhle trať posílat modernější rychlíky dřív.

0/0
13.3.2013 1:16

O30l61d68ř89i76c86h 27J18a30n44e64č62e29k 8949636583151

Pokud to s tím výběrovým řízením půjde stejně jako OC - OV...

0/0
13.3.2013 12:28

J60i35r70k88a 35D56v55o19ř22á73k 4325320593488

Fakt je, že tohle VŘ bude také jedno z prvních.

0/0
15.3.2013 14:05

R77o68m86a11n 43S28i86l61n69ý 3627212319891

A co bude ty Railjety tahat? 109e?

0/0
11.3.2013 22:29

J24i80r46k11a 79D64v97o78ř62á34k 4805950983308

Siemens ES64U4, neboli ÖBB 1216 vulgo Taurus III. Víz též níže.

+1/0
11.3.2013 23:01

M15a20r18t41i70n 78M39u63r96c10i88n92a 5358356446105

Danovi poplatnici sa uz tesia ako budu cvakat za tuto najnovsiu investiciu statnych drah, pretoze je jasne, ze CD na tie supravy nezarobi ani za 200 rokov.

+1/−11
11.3.2013 18:03

J77i68r22k24a 28D76v98o38ř33á13k 4435390933358

Pokud nejsou blbí, tak těší. Je to dobrý vlak za dobrou cenu. ČD na něj dají necelou polovinu toho, kolik mají připraveno na investice do vozidel na jeden rok.

+12/0
11.3.2013 18:40

J43a27n20a 53M31o27l80á26k47o81v17á 7777766316674

Zrejme jste si spletl domenu. Zde nejste na Slovensku.

+4/−12
11.3.2013 19:51

M84i36r89o63s84l55a98v 91B37e27n67e38š 1107634933560

Tak musí přeci trochu poškádlit Čecháčky. :-)

+4/−1
11.3.2013 20:19

M70a78r69t19i35n 17M79u36r51c72i59n11a 5828246646815

Mila pani. Vacsina ludi na tomto fore zastava nazor, ze Ceska republika je slobodna krajina. Ze vy mate iny nazor je vylucne VAS PROBLEM.

+4/−4
12.3.2013 8:43

J51a67n53a 42M33o14l85á55k17o74v46á 7927306436664

Problem mate vy. Jinak nechapu proc pisete cizim jazykem nez je psan clanek. Za chvili muze prijit madar a psat madarsky, pak nemec a psat nemecky.

+4/−10
12.3.2013 10:48

M61i64c39h48a33l 43M96e63r97h80a82u88t 9479611782582

To neřešte, hlavně že se domluvíme..

+5/−2
12.3.2013 10:53

O69l65d12ř97i60c39h 60J58a16n80e88č36e46k 8689286563921

No zrovna Vy tady vykřikujte něco o psaní nevhodným jazykem - nebo mi něco uniklo? Diakritika už byla oficiálně zrušena??? (a příslušníci národů se píší s velkým...)

+6/−2
12.3.2013 12:18

R12o93m97a84n 62K34o31n91e60č72n53ý 4964678263

Nevim ale jedinej problem tu mate Vy,nikdo jinej

+1/0
12.3.2013 16:52

J37a59r80o44s98l31a58v 14T36í42n47e87k 4604898100952

paní Moláková......proboha.....už nic nepište...

+2/0
12.3.2013 18:55

J80i53r32k17a 13D61v56o98ř65á39k 4685590723788

Paní, pokud někoho kritizujete, že nepíše česky, je opravdu lepší ten kritický příspěvek psát česky. Jinak to vypadá hodně trapně. Ten váš česky není, a nejen kvůli diakritice.

+2/0
13.3.2013 0:47

R70a58d20e98k 45S14v38i65t65a98v92s45k64ý 8394348881554

ježiši to jsou lidi....8-oRv

0/0
17.3.2013 21:45

P60e42t50r 73R18u92m38p60l70i59k 4869977449913

poznáte československo? třeba morava a slovensko je jedna země, tak sem neplet ty svoje namyšlený manýry ;-O

0/0
27.3.2013 20:32

P33e24t79r 81R14u47m86p80l17i67k 4309817719293

samo pro tu janu molákovou;-O

0/0
27.3.2013 20:33

V15á26c64l75a51v 58J85o55n35á91š 8882513522773

Dan má nějaké poplatníky ?

0/0
12.3.2013 12:26

J62i41r19k60a 48D44v27o93ř15á52k 4785630633718

Dan má poplatníků mraky! ;-D

0/0
13.3.2013 1:18

R90o96m94a54n 60K29o10n31e25č69n13ý 4384498543

Ja nejsem slovak ale z Brna,a docela by me taky zajimalo kde zadluzena CD na to vezmee

0/0
12.3.2013 16:50

J60i26r20k23a 49D90v36o56ř47á30k 4595550583118

ČD má aktiva i pasiva, to je u akciových společností běžné. Zadluženost je v dobrých mezích. Když utrží od cestujících přes 7 miliard Kč za jízdné jako loni, není až takový problém zaplatit nějaké 2,5 miliardy za nové vlaky. Tahle investice je z těch lepších, co ČD dělají. Doufám, že letos do nových nebo rekonstruovaných vlaků vrazí nejméně 5 miliard. Těch loňských 7,7 miliard už asi opakovat nějakou dobu nebudou.

0/0
13.3.2013 0:57

M87i25r31o89s41l75a42v 85B10e61n94e14š 1577124853590

Chvíli jsem si myslel, že se jmenují Viagrio. ;-D

Jinak pokud je jejich výrobcem Siemens, měl bych asi trochu strach do nich vůbec nasednout.

+1/−4
11.3.2013 17:08

K58a60r29e95l 14N73o75v46á76k 1620193950920

Stadler, Alstom, PESA ani Škoda nevadí, ale Siemens ano? Vždyť oď Siemensu jsou třeba soupravy metra na céčku v Praze.

+3/0
12.3.2013 11:08

J47a51r74o68s50l69a95v 73D98a64v72i18d 8828627118265

já měl ty koženkový rád

a dnes když jedu vlakem, tak mě mrzí že už to nedrncá :-)............. ale uznávám že to asi bude tím, že tím nejezdím každý den

0/−1
11.3.2013 16:17

R55a53d84e81k 78J78a88n59a84t12a 9325526234162

???

ČD kroky vedoucí k nákupu zahájily už v roce 2011. Jediný, kdo to zdržoval byly české úřady, které nebyly schopné nesmyslná odvolání Škodovky řešit rychle.

+9/0
11.3.2013 9:19

R77a74d25e40k 56J76a22n35a77t22a 9355736564382

To měla být reakce na "Karel Hruška 11.3.2013 7:22"

+1/0
11.3.2013 9:20
Foto

K76a82r96e94l 11H30r46u15š41k82a 2671681388487

Pochopil jsem. Ale ono i v roce 2011 bylo pozdě - nové soupravy měly ČD nakupovat už před rokem 2000, místo nesmyslných "rekonstrukcí" vysloužilých souprav.

+1/−3
11.3.2013 11:07

R94a92d41e29k 89J11a69n70a86t46a 9575686424862

Před rokem 2003 (vznik ČD a.s.) to vzhledem ke způsobu financování ČD prakticky nebylo možné. Stát jen každý rok lepil svému státnímu podniku (ČD s.o.) ex-post ztrátu.

Nebyla jasně daná objednávka dopravy a cena za ní. Nebylo tak možné sestavit plán investic. Pokud investice byla, byla to politická věc (Pendolína nebo Siemens vozy na EC, aby od nás mohl vůbec nějaký vlak jet na Západ).

+1/−1
11.3.2013 11:12
Foto

K83a55r42e82l 85H57r40u94š10k62a 2801351698307

Pak se s tím mělo začít hned v roce 2003. Už v té době by na vozový park ČD nejvíce sedělo označení "historický". V takovém složení je už údržba náročnější než investice do nového, což musí každý schopný ekonom (tj. ne ti v ČD) vědět.

+1/−2
11.3.2013 11:42

T15o82m52á72š 31K79n51a91i64f94l 6783560747940

a vždyť se začlo . Jel jste někdy v polsedních třiceti letech vlakem? asi ne....

+3/0
11.3.2013 15:27

J56a37r73o95s47l93a42v 20H13a25j76d72ú53k 6267465

Víte, ono záleží, kde to je ale vidět. Jezdím vlakem téměř každý den. Kdybych si před 23 lety (odhad mé první jízdy na této trati) na koženkové sedačce v Bt či původním B voze udělal značku, dnes bych jí tam našel. Ano, trať, na které jezdím není určitě nijak významná (183 Plzeň - Klatovy), ale myslím, že  i tady by měl být vidět pokrok. Není, ale naprosto žádný. 

A bohužel trať Plzeň - Praha není o moc lepší. Když člověk náhodou nepotká "Alex", tak si do mezi prvním a čtvrtým největším městem opět štráduje vozem Bt či původním B, tudíž hodinu a půl máte přilepenou koženku k zadku, neslyšíte vlastního slova, oknem na vás často fouká... Když má hodně velké štěstí, chytne například také vozy typu Bp, kde se vám koženka nelepí na zadek, jaký luxus. A když se uplně zadaří, tak dokonce můžete jet renovovaným vozem B, tudíž žádné vysokofrekvenční pískání zářivek, žádný smrad ze 40 let starých záchodů, okna jdou otevírat a zavírat a v zimě na vás nesněží. Bohužel i tak to není žádná hitparáda, jelikož například v roce 2013 by člověk vážně vcelku ocenil takovou stupidní věc jako je například zásuvka na 230V. Tak tu u ČD ve 2. třídách zřejmě nenajdete.

Retro je sice dneska prej fakt moderní, ale ne za každou cenu.

+5/−2
11.3.2013 16:02

R16a55d52k79o 64K48ř89i84v52á73n87e26k 7300173885700

To mělo jít ruku v ruce. Nová vozidla vzhledem k investiční náročnosti pořizovat po krocích, uvolněná stará vozidla pak rekonstruovat pro jiné vhodné nasazení. Mám vážné výhrady k technickému řešení i ceně některých rekonstrukcí ČD, ale obecně jsou rekonstrukce obvyklý krok i ve vyspělých zemích. Vysoký podíl nových vozidel způsobuje špatná čísla v ekonomice prvních cca 10 let - efekt Pendolino a Leo Expres - a více zatěžuje cashflow.

Podinvestovanost parku želeničních vozidel v ČR je podle různých zdrojů cca 20 - 60 mld. Kč - podle toho, co se bere jako standard a jestli se počítá obnova vozidly novými nebo částečně rekonstruovanými.

+4/0
11.3.2013 11:38

J20i67r49k93a 23D76v70o22ř40á33k 4985650983268

1997-2000 koupily ČD asi 45 vagónů na 200 km/h. Jasně, měly jich koupit aspoň dvojnásobek. Ale bez reko to nejde, nové vagóny totiž nejsou zrovna zadarmo.

+4/0
11.3.2013 13:46
Foto

K58a44r71e62l 36H34r54u38š46k86a 2261411828827

Ááááá, ČD začínají zjišťovat, že jim teče do bot. Co dodat ... POZDĚ! ;-D

+1/−13
11.3.2013 7:22

M32a66r32t42i72n 89K72o40t80e40k 6889683687361

RailJet je fajn, v Holzklasse je to srovnatelne s ICEckem. Cestovani ve vyssich tridach je ovsem prijemne. Nejsem si uplne jisty, jestli ma rakousky RailJet restauracni vuz.

+1/0
11.3.2013 0:02

J48i81r64k66a 28D30v41o25ř36á57k 4765180393318

Tuším že měl, ale přišlo jim to neekonomické, tak to snad předělávají na bistro.

+2/0
11.3.2013 10:45

O97l80d67ř74i94c15h 54J21a13n67e50č72e68k 8809356413411

Railjet v Economy je mizérie - zhruba srovnatelné s českými velkoprostorovými IC vozy z přelomu století. Z hlediska komfortu rozhodně žádný supermoderní vlak či tak něco. Klasické EC vozy s kupé (ať už ČD nebo ÖBB) jsou mnohem pohodlnější.

S restauranty/bistrem v rakouských railjetech je to přesně naopak, než píše Jirka Dvořák: původně bylo jen bistro, ale cca. vloni masivně předělávali na plnohodnotné restaurační.

Ono těch přehmatů v railjetech bylo mnohem víc: pouhé 4 vozy pro Economy je dost málo a původně vůbec nebyly oddíly pro jízdní kola (což je v Rakousku v situaci, kdy na některých relacích krom railjetů takřka nic dalšího nejezdí, fakt síla) - ty začali přistavovat až nedávno...

+3/0
11.3.2013 11:09

J38i53r86k63a 51D80v71o29ř79á25k 4815920633618

Když je Economy takové mizérie, proč by jich mělo být víc? ;-D Nechte tu mizérii studentům a kupte si lístek do "normální" třídy, která bude stejně určitě levnější než v Rakousku ta Economy. Chápu, každý by rád prvotřídní svezeníčko ale zadarmo...;-) Nicméně "české" railjety možná přecijen budou s 5x Economy (4 normální a 1 dětská) a 1 = 1/3 + 2/3 první třídy.

(S tím jídelákem máte asi pravdu.)

0/−2
11.3.2013 13:58





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.