Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dráhy plánují ochutnávku railjetů, na den nahradí část pendolin

České dráhy v dubnu poprvé předvedou široké veřejnosti, jak se jezdí s vlaky Siemens Viaggio Comfort, přezdívanými railjet. Do ostrého provozu na české železnici se ale dostanou až v prosinci příštího roku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L82u96b57o98s 50K48a41p13l36a97n 6488589201776

více informací o rakouském "ÖBB railjet" a českém "railjet ČD" :-)http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/railjet-obb-rakousky-a-railjet-cd/

0/0
3.4.2013 8:52

D64a82v41i22d 51G13a29j73d93a 5760549282291

Beru všechny připomínky...ale ...pro mně je státní dopravce hlavní.Konkurenci soukromníků vítám s nadšením.Avšak hlavně jako motor ,který bude nutit státní ČD zlepšovat služby.Jsem rád,že někteří zákazníci ukazují Českým drahám,že chtějí víc.Pro mně však musí zůstat ČD zachováno,stejně jako v jiných zemích státní dopravci.S novou konkurencí nutí vedení ČD hýbat stojatými vodami a já doufám,že to k něčemu bude...zdá se,že ano.Já si pochvaluji i Pendolína,nejsem závislý na podbízení se zákuskem,nebo příliš nízkou cenou za jízdenku,když vím,že je tato cena jen pokusem vyšachovat konkurenci....mám rád stabilní jízdu bez házení a to Pendolino společně s dojmem robustní skříně pro mně plní.Tyhle nové Siemensy určitě budou stát za to a rád se s nimi svezu.

+4/0
14.3.2013 23:11

J29i97r47k25a 26D83v98o66ř59á87k 4525250833328

Určitě to bude dobrý vlak, o tom nemá smysl vůbec pochybovat. Samozřejmě někdo upřednostňuje spíš to, jiný ono. Nejvíc řvou samozřejmě ti, co se rádi zamykají sami v kupé.

+2/0
15.3.2013 14:07

R95a89d94e38k 24S82v49i84t70a51v65s10k16ý 8784838591424

no pokud má někdo rád soukromí, tak to není nic negativního, když si připlatí, nevidím důvod, proč by nemohl být v nějakém bussines kupé jen pro jednoho... já nenávidím, když někdy jedu ve 4 ráno a nějaký trouba vedle má potřebu žvanit nahlas jako by neviděl, že to druhé obtěžuje..

+1/0
17.3.2013 21:43

O82l65d48ř73i52c48h 54J33a74n86e80č74e87k 8139966683621

Stabilní jízda bez házení i při 200km/h a robustní skříně u railjetů jednoznačně. I když nesmíte zapomínat, že za stabilní jízdu můžou z velké části i koleje - já zažil svižnou stabilní jízdu bez házení a (téměř) bez drncání i s 810/010 :-P

Úplně jiná kapitola je interiér - a tady samy ÖBB uznaly, že udělaly chybu, když nyní přestavují část BusinessAbteilů na oddíl pro jízdní kola.

@Jirka Dvořák: tady vůbec nejde o to, zamykat se sám v kupé. Tady jde o to, nepřipadat si při dlouhé cestě vlakem jako v letadle (nebo ještě hůř) - tj. nemuset sedět na malém prostoru tvrdé sedačky takřka bez možnosti pohybu a mít možnost úniku před nepřiměřeně hlučnými spolucestujícími. Myslím, že pokud jde o prostor, budou zkušenosti obdobné jako u LeoExpresu. Můžeme jen doufat, že ČD budou mít interiér lepší (stejný jako ÖBB nebudou mít určitě, i když openspace určitě zůstane)

0/0
15.3.2013 21:50

P44e13t51r 20M53a22l49i44š47k14a 6421595441353

Jestli se nepletu tak ČD sou akciovka ne statní podnik. Státní zůstaly jen koleje.

0/0
17.3.2013 12:31

O24l21d42ř29i50c96h 51J31a12n91e40č55e29k 8159816283401

Nepletete, ČD jsou akciovka, ovšem 100% akcií drží stát.

Tohle p. Gajda podle mě vůbec neměl na mysli - spíše existenci silného síťového dopravce s velkým vlivem státu na jeho chod, ať už je jeho právní forma jakákoliv.

0/0
18.3.2013 10:05

J21o87s65e44f 46Ž54e98n32a31t23ý 6591414156352

Já osobně mám mnohem radši velkoprostorové vagóny. Kupéčka mají sice taky cosi do sebe, ale je to stísněnější, menší. Velkoprostorové vagóny mi přijdou vzdušnější a rozhodně příjemnější na cestování. Člověk má přehled o celém vagónu a kdyby se něco mělo stát, je tam víc lidí. Ve velkoprostoru se nebojím nechat si věci na místě a jít na wc, byť na tom místě sedím sám. Když jsem sám v kupé, bojím se víc :-))

+5/0
12.3.2013 17:20

O81l76d44ř58i71c94h 72J51a49n57e61č84e21k 8989656553141

Ta stísněnost je relativní: openspace je sice opticky vzdušný, ale zpravidla je v něm na stejné ploše výrazně více sedadel a navíc zatímco v kupé před sebou máte prostor (byť obsazený jiným cestujícím), v openspace jste namáčknutý buďto na sedačce před Vámi nebo na stolku a pokud sedíte u okna a vedle Vás je obsazeno, jste tam vcelku zabarikádovaný.

Kupé má tu výhodu, že když cestujete delší štreku poloprázdným vlakem, můžete si "udělat pohodlí" - to se v openspacu povede opravdu těžko, speciálně v railjetu ÖBB to nejde (osobně vyzkoušeno).

Ono strašně záleží na tom, jak dlouhou štreku jedete, zda sám nebo ve větší skupině, zda business nebo volnočasově. Zatímco na kratší (cca. do 3 hodin) spoje mezi velkými městy se hodí spíše openspace, na dálkové spoje se hodí spíše klasická kombinace vozových tříd a kupé (v převaze) + velkoprostorových vozů.

Interiér railjetů u ÖBB by byl o.k., kdyby jezdily jen na kratších "business" trasách - z Vídně do Salzburgu, Grazu, Budapešti. "Problém" je, že hojně jezdí i dálkové spoje Wien - Bregenz (6,5 hod) / -Zürich (7,5 hod), kde navíc (s malou výjimkou) na západ od Salzburgu stejně nevyužijí rychlost přes 160 km/h. Tam by prostě klasické soupravy složené z různých vozů byly výrazně vhodnější. Totéž platí pro relaci Graz - Praha (cca. 7 hod, ale i pro Wien - Praha se 4:20 hod je railjetí interiér už nic moc).

A totéž by platilo pro pendolino, pokud by jezdilo na původně zamýšlených dálkových spojích. To má přitom na rozdíl od railjetu i ve 2. třídě na šířku vozu jen 3 sedačky...

0/0
13.3.2013 12:27

H97o92n15z19a 38B31o75b81u15l17a 9466729613919

Sakra kdy už nahradí ty dobytčáky na trati 090? Netopí to, nebo zase moc, fučí tam, prší tam, sněží tam, prosezený sedačky, pískající světla, na výhybkách si člověk hne se zády... pořád samý SC, ale normální rychlíky, to by člověk blil, zvlášť když v tom musí jezdit denně.

+5/0
12.3.2013 13:31

J58i16r29k87a 16D70v52o95ř16á41k 4555420603468

Ministerstvo dopravy na ně už avizovalo výběrové řízení. Takže se dají nové vlaky rozumně čekat v prosinci 2014 nebo spíš 2015 od vítěze, ať už to bude kdokoli. Na druhou stranu tím ministerstvo vytvořilo situaci, kdy je pro ČD nevýhodné na tuhle trať posílat modernější rychlíky dřív.

0/0
13.3.2013 1:16

O52l49d88ř93i98c46h 76J35a97n87e19č25e51k 8989656743831

Pokud to s tím výběrovým řízením půjde stejně jako OC - OV...

0/0
13.3.2013 12:28

J45i77r14k65a 77D79v52o32ř93á67k 4545530253258

Fakt je, že tohle VŘ bude také jedno z prvních.

0/0
15.3.2013 14:05

R38o83m97a56n 17S28i36l57n19ý 3927922409451

A co bude ty Railjety tahat? 109e?

0/0
11.3.2013 22:29

J52i37r66k86a 27D36v87o33ř48á92k 4905980343738

Siemens ES64U4, neboli ÖBB 1216 vulgo Taurus III. Víz též níže.

+1/0
11.3.2013 23:01

M64a25r48t30i27n 78M61u61r15c58i15n34a 5398406176215

Danovi poplatnici sa uz tesia ako budu cvakat za tuto najnovsiu investiciu statnych drah, pretoze je jasne, ze CD na tie supravy nezarobi ani za 200 rokov.

+1/−11
11.3.2013 18:03

J27i47r51k90a 29D83v11o76ř55á29k 4515600223458

Pokud nejsou blbí, tak těší. Je to dobrý vlak za dobrou cenu. ČD na něj dají necelou polovinu toho, kolik mají připraveno na investice do vozidel na jeden rok.

+12/0
11.3.2013 18:40

J77a38n38a 66M74o52l60á86k68o10v14á 7457266486484

Zrejme jste si spletl domenu. Zde nejste na Slovensku.

+4/−12
11.3.2013 19:51

M75i45r68o48s46l25a45v 79B81e22n51e79š 1697914883210

Tak musí přeci trochu poškádlit Čecháčky. :-)

+4/−1
11.3.2013 20:19

M85a19r53t71i46n 33M35u94r89c72i78n71a 5168316796465

Mila pani. Vacsina ludi na tomto fore zastava nazor, ze Ceska republika je slobodna krajina. Ze vy mate iny nazor je vylucne VAS PROBLEM.

+4/−4
12.3.2013 8:43

J84a40n74a 46M38o19l42á74k84o48v26á 7797656976884

Problem mate vy. Jinak nechapu proc pisete cizim jazykem nez je psan clanek. Za chvili muze prijit madar a psat madarsky, pak nemec a psat nemecky.

+4/−10
12.3.2013 10:48

M50i45c74h18a54l 53M68e75r69h23a87u11t 9619841692432

To neřešte, hlavně že se domluvíme..

+5/−2
12.3.2013 10:53

O53l13d18ř15i84c52h 71J40a30n20e64č30e11k 8589276503451

No zrovna Vy tady vykřikujte něco o psaní nevhodným jazykem - nebo mi něco uniklo? Diakritika už byla oficiálně zrušena??? (a příslušníci národů se píší s velkým...)

+6/−2
12.3.2013 12:18

R13o12m12a91n 42K77o83n10e69č41n91ý 4344108373

Nevim ale jedinej problem tu mate Vy,nikdo jinej

+1/0
12.3.2013 16:52

J89a41r76o85s59l54a43v 67T49í85n57e67k 4184508650732

paní Moláková......proboha.....už nic nepište...

+2/0
12.3.2013 18:55

J76i79r19k26a 61D24v38o50ř28á13k 4805250523758

Paní, pokud někoho kritizujete, že nepíše česky, je opravdu lepší ten kritický příspěvek psát česky. Jinak to vypadá hodně trapně. Ten váš česky není, a nejen kvůli diakritice.

+2/0
13.3.2013 0:47

R85a80d75e76k 95S80v24i11t58a41v94s46k38ý 8344218321604

ježiši to jsou lidi....8-oRv

0/0
17.3.2013 21:45

P32e84t41r 90R73u31m28p21l46i65k 4899157829763

poznáte československo? třeba morava a slovensko je jedna země, tak sem neplet ty svoje namyšlený manýry ;-O

0/0
27.3.2013 20:32

P46e85t34r 84R97u35m22p13l37i49k 4649567589933

samo pro tu janu molákovou;-O

0/0
27.3.2013 20:33

V75á82c47l75a95v 84J69o77n85á85š 8802963982403

Dan má nějaké poplatníky ?

0/0
12.3.2013 12:26

J19i56r38k12a 33D28v91o19ř87á68k 4645730663558

Dan má poplatníků mraky! ;-D

0/0
13.3.2013 1:18

R12o92m24a76n 46K58o43n59e79č19n17ý 4834458363

Ja nejsem slovak ale z Brna,a docela by me taky zajimalo kde zadluzena CD na to vezmee

0/0
12.3.2013 16:50

J39i95r81k74a 17D30v92o48ř79á10k 4815900483738

ČD má aktiva i pasiva, to je u akciových společností běžné. Zadluženost je v dobrých mezích. Když utrží od cestujících přes 7 miliard Kč za jízdné jako loni, není až takový problém zaplatit nějaké 2,5 miliardy za nové vlaky. Tahle investice je z těch lepších, co ČD dělají. Doufám, že letos do nových nebo rekonstruovaných vlaků vrazí nejméně 5 miliard. Těch loňských 7,7 miliard už asi opakovat nějakou dobu nebudou.

0/0
13.3.2013 0:57

M88i33r98o59s36l35a27v 16B75e72n22e62š 1147794603550

Chvíli jsem si myslel, že se jmenují Viagrio. ;-D

Jinak pokud je jejich výrobcem Siemens, měl bych asi trochu strach do nich vůbec nasednout.

+1/−4
11.3.2013 17:08

K37a25r97e98l 69N18o67v81á81k 1280803220690

Stadler, Alstom, PESA ani Škoda nevadí, ale Siemens ano? Vždyť oď Siemensu jsou třeba soupravy metra na céčku v Praze.

+3/0
12.3.2013 11:08

J24a26r20o32s25l53a13v 45D93a31v41i56d 8788497538585

já měl ty koženkový rád

a dnes když jedu vlakem, tak mě mrzí že už to nedrncá :-)............. ale uznávám že to asi bude tím, že tím nejezdím každý den

0/−1
11.3.2013 16:17

R18a31d32e40k 21J28a10n72a66t60a 9295186814492

???

ČD kroky vedoucí k nákupu zahájily už v roce 2011. Jediný, kdo to zdržoval byly české úřady, které nebyly schopné nesmyslná odvolání Škodovky řešit rychle.

+9/0
11.3.2013 9:19

R13a20d73e13k 39J78a90n30a57t10a 9205116784162

To měla být reakce na "Karel Hruška 11.3.2013 7:22"

+1/0
11.3.2013 9:20
Foto

K76a75r39e95l 49H81r19u60š30k92a 2601421768167

Pochopil jsem. Ale ono i v roce 2011 bylo pozdě - nové soupravy měly ČD nakupovat už před rokem 2000, místo nesmyslných "rekonstrukcí" vysloužilých souprav.

+1/−3
11.3.2013 11:07

R22a51d49e73k 66J12a10n83a55t67a 9475746514412

Před rokem 2003 (vznik ČD a.s.) to vzhledem ke způsobu financování ČD prakticky nebylo možné. Stát jen každý rok lepil svému státnímu podniku (ČD s.o.) ex-post ztrátu.

Nebyla jasně daná objednávka dopravy a cena za ní. Nebylo tak možné sestavit plán investic. Pokud investice byla, byla to politická věc (Pendolína nebo Siemens vozy na EC, aby od nás mohl vůbec nějaký vlak jet na Západ).

+1/−1
11.3.2013 11:12
Foto

K54a91r43e71l 46H89r21u45š66k67a 2751141428907

Pak se s tím mělo začít hned v roce 2003. Už v té době by na vozový park ČD nejvíce sedělo označení "historický". V takovém složení je už údržba náročnější než investice do nového, což musí každý schopný ekonom (tj. ne ti v ČD) vědět.

+1/−2
11.3.2013 11:42

T67o33m38á71š 75K90n46a11i41f72l 6363360747310

a vždyť se začlo . Jel jste někdy v polsedních třiceti letech vlakem? asi ne....

+3/0
11.3.2013 15:27

J82a95r34o12s90l96a25v 62H35a84j37d43ú24k 6537275

Víte, ono záleží, kde to je ale vidět. Jezdím vlakem téměř každý den. Kdybych si před 23 lety (odhad mé první jízdy na této trati) na koženkové sedačce v Bt či původním B voze udělal značku, dnes bych jí tam našel. Ano, trať, na které jezdím není určitě nijak významná (183 Plzeň - Klatovy), ale myslím, že  i tady by měl být vidět pokrok. Není, ale naprosto žádný. 

A bohužel trať Plzeň - Praha není o moc lepší. Když člověk náhodou nepotká "Alex", tak si do mezi prvním a čtvrtým největším městem opět štráduje vozem Bt či původním B, tudíž hodinu a půl máte přilepenou koženku k zadku, neslyšíte vlastního slova, oknem na vás často fouká... Když má hodně velké štěstí, chytne například také vozy typu Bp, kde se vám koženka nelepí na zadek, jaký luxus. A když se uplně zadaří, tak dokonce můžete jet renovovaným vozem B, tudíž žádné vysokofrekvenční pískání zářivek, žádný smrad ze 40 let starých záchodů, okna jdou otevírat a zavírat a v zimě na vás nesněží. Bohužel i tak to není žádná hitparáda, jelikož například v roce 2013 by člověk vážně vcelku ocenil takovou stupidní věc jako je například zásuvka na 230V. Tak tu u ČD ve 2. třídách zřejmě nenajdete.

Retro je sice dneska prej fakt moderní, ale ne za každou cenu.

+5/−2
11.3.2013 16:02

R21a11d90k21o 63K82ř23i94v20á47n76e19k 7710953195680

To mělo jít ruku v ruce. Nová vozidla vzhledem k investiční náročnosti pořizovat po krocích, uvolněná stará vozidla pak rekonstruovat pro jiné vhodné nasazení. Mám vážné výhrady k technickému řešení i ceně některých rekonstrukcí ČD, ale obecně jsou rekonstrukce obvyklý krok i ve vyspělých zemích. Vysoký podíl nových vozidel způsobuje špatná čísla v ekonomice prvních cca 10 let - efekt Pendolino a Leo Expres - a více zatěžuje cashflow.

Podinvestovanost parku želeničních vozidel v ČR je podle různých zdrojů cca 20 - 60 mld. Kč - podle toho, co se bere jako standard a jestli se počítá obnova vozidly novými nebo částečně rekonstruovanými.

+4/0
11.3.2013 11:38

J55i92r95k81a 41D82v48o70ř28á47k 4505220363808

1997-2000 koupily ČD asi 45 vagónů na 200 km/h. Jasně, měly jich koupit aspoň dvojnásobek. Ale bez reko to nejde, nové vagóny totiž nejsou zrovna zadarmo.

+4/0
11.3.2013 13:46
Foto

K64a37r62e87l 46H61r87u59š64k59a 2851861648567

Ááááá, ČD začínají zjišťovat, že jim teče do bot. Co dodat ... POZDĚ! ;-D

+1/−13
11.3.2013 7:22

M96a10r42t31i51n 46K66o25t76e12k 6159833307361

RailJet je fajn, v Holzklasse je to srovnatelne s ICEckem. Cestovani ve vyssich tridach je ovsem prijemne. Nejsem si uplne jisty, jestli ma rakousky RailJet restauracni vuz.

+1/0
11.3.2013 0:02

J82i10r93k75a 42D32v87o22ř59á84k 4195530223588

Tuším že měl, ale přišlo jim to neekonomické, tak to snad předělávají na bistro.

+2/0
11.3.2013 10:45

O92l63d60ř88i46c80h 54J50a44n45e38č16e53k 8809366683211

Railjet v Economy je mizérie - zhruba srovnatelné s českými velkoprostorovými IC vozy z přelomu století. Z hlediska komfortu rozhodně žádný supermoderní vlak či tak něco. Klasické EC vozy s kupé (ať už ČD nebo ÖBB) jsou mnohem pohodlnější.

S restauranty/bistrem v rakouských railjetech je to přesně naopak, než píše Jirka Dvořák: původně bylo jen bistro, ale cca. vloni masivně předělávali na plnohodnotné restaurační.

Ono těch přehmatů v railjetech bylo mnohem víc: pouhé 4 vozy pro Economy je dost málo a původně vůbec nebyly oddíly pro jízdní kola (což je v Rakousku v situaci, kdy na některých relacích krom railjetů takřka nic dalšího nejezdí, fakt síla) - ty začali přistavovat až nedávno...

+3/0
11.3.2013 11:09

J14i39r98k47a 15D74v76o43ř52á97k 4135450803418

Když je Economy takové mizérie, proč by jich mělo být víc? ;-D Nechte tu mizérii studentům a kupte si lístek do "normální" třídy, která bude stejně určitě levnější než v Rakousku ta Economy. Chápu, každý by rád prvotřídní svezeníčko ale zadarmo...;-) Nicméně "české" railjety možná přecijen budou s 5x Economy (4 normální a 1 dětská) a 1 = 1/3 + 2/3 první třídy.

(S tím jídelákem máte asi pravdu.)

0/−2
11.3.2013 13:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.