Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dráhy plánují ochutnávku railjetů, na den nahradí část pendolin

České dráhy v dubnu poprvé předvedou široké veřejnosti, jak se jezdí s vlaky Siemens Viaggio Comfort, přezdívanými railjet. Do ostrého provozu na české železnici se ale dostanou až v prosinci příštího roku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L75u56b82o71s 20K18a45p54l95a94n 6518669481466

více informací o rakouském "ÖBB railjet" a českém "railjet ČD" :-)http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/railjet-obb-rakousky-a-railjet-cd/

0/0
3.4.2013 8:52

D23a60v66i73d 82G19a79j11d46a 5850659962311

Beru všechny připomínky...ale ...pro mně je státní dopravce hlavní.Konkurenci soukromníků vítám s nadšením.Avšak hlavně jako motor ,který bude nutit státní ČD zlepšovat služby.Jsem rád,že někteří zákazníci ukazují Českým drahám,že chtějí víc.Pro mně však musí zůstat ČD zachováno,stejně jako v jiných zemích státní dopravci.S novou konkurencí nutí vedení ČD hýbat stojatými vodami a já doufám,že to k něčemu bude...zdá se,že ano.Já si pochvaluji i Pendolína,nejsem závislý na podbízení se zákuskem,nebo příliš nízkou cenou za jízdenku,když vím,že je tato cena jen pokusem vyšachovat konkurenci....mám rád stabilní jízdu bez házení a to Pendolino společně s dojmem robustní skříně pro mně plní.Tyhle nové Siemensy určitě budou stát za to a rád se s nimi svezu.

+4/0
14.3.2013 23:11

J25i27r13k38a 81D31v74o65ř69á79k 4765600413138

Určitě to bude dobrý vlak, o tom nemá smysl vůbec pochybovat. Samozřejmě někdo upřednostňuje spíš to, jiný ono. Nejvíc řvou samozřejmě ti, co se rádi zamykají sami v kupé.

+2/0
15.3.2013 14:07

R81a67d73e70k 39S88v65i98t11a83v78s34k27ý 8374188811984

no pokud má někdo rád soukromí, tak to není nic negativního, když si připlatí, nevidím důvod, proč by nemohl být v nějakém bussines kupé jen pro jednoho... já nenávidím, když někdy jedu ve 4 ráno a nějaký trouba vedle má potřebu žvanit nahlas jako by neviděl, že to druhé obtěžuje..

+1/0
17.3.2013 21:43

O62l40d17ř98i67c40h 96J30a50n31e42č83e78k 8459976263491

Stabilní jízda bez házení i při 200km/h a robustní skříně u railjetů jednoznačně. I když nesmíte zapomínat, že za stabilní jízdu můžou z velké části i koleje - já zažil svižnou stabilní jízdu bez házení a (téměř) bez drncání i s 810/010 :-P

Úplně jiná kapitola je interiér - a tady samy ÖBB uznaly, že udělaly chybu, když nyní přestavují část BusinessAbteilů na oddíl pro jízdní kola.

@Jirka Dvořák: tady vůbec nejde o to, zamykat se sám v kupé. Tady jde o to, nepřipadat si při dlouhé cestě vlakem jako v letadle (nebo ještě hůř) - tj. nemuset sedět na malém prostoru tvrdé sedačky takřka bez možnosti pohybu a mít možnost úniku před nepřiměřeně hlučnými spolucestujícími. Myslím, že pokud jde o prostor, budou zkušenosti obdobné jako u LeoExpresu. Můžeme jen doufat, že ČD budou mít interiér lepší (stejný jako ÖBB nebudou mít určitě, i když openspace určitě zůstane)

0/0
15.3.2013 21:50

P98e33t85r 54M61a25l62i51š55k73a 6491265311723

Jestli se nepletu tak ČD sou akciovka ne statní podnik. Státní zůstaly jen koleje.

0/0
17.3.2013 12:31

O80l89d55ř59i32c32h 30J81a15n42e62č40e30k 8349126803431

Nepletete, ČD jsou akciovka, ovšem 100% akcií drží stát.

Tohle p. Gajda podle mě vůbec neměl na mysli - spíše existenci silného síťového dopravce s velkým vlivem státu na jeho chod, ať už je jeho právní forma jakákoliv.

0/0
18.3.2013 10:05

J57o90s42e58f 72Ž82e81n22a41t82ý 6231234776802

Já osobně mám mnohem radši velkoprostorové vagóny. Kupéčka mají sice taky cosi do sebe, ale je to stísněnější, menší. Velkoprostorové vagóny mi přijdou vzdušnější a rozhodně příjemnější na cestování. Člověk má přehled o celém vagónu a kdyby se něco mělo stát, je tam víc lidí. Ve velkoprostoru se nebojím nechat si věci na místě a jít na wc, byť na tom místě sedím sám. Když jsem sám v kupé, bojím se víc :-))

+5/0
12.3.2013 17:20

O66l97d74ř68i44c62h 23J35a45n58e52č73e62k 8319416433571

Ta stísněnost je relativní: openspace je sice opticky vzdušný, ale zpravidla je v něm na stejné ploše výrazně více sedadel a navíc zatímco v kupé před sebou máte prostor (byť obsazený jiným cestujícím), v openspace jste namáčknutý buďto na sedačce před Vámi nebo na stolku a pokud sedíte u okna a vedle Vás je obsazeno, jste tam vcelku zabarikádovaný.

Kupé má tu výhodu, že když cestujete delší štreku poloprázdným vlakem, můžete si "udělat pohodlí" - to se v openspacu povede opravdu těžko, speciálně v railjetu ÖBB to nejde (osobně vyzkoušeno).

Ono strašně záleží na tom, jak dlouhou štreku jedete, zda sám nebo ve větší skupině, zda business nebo volnočasově. Zatímco na kratší (cca. do 3 hodin) spoje mezi velkými městy se hodí spíše openspace, na dálkové spoje se hodí spíše klasická kombinace vozových tříd a kupé (v převaze) + velkoprostorových vozů.

Interiér railjetů u ÖBB by byl o.k., kdyby jezdily jen na kratších "business" trasách - z Vídně do Salzburgu, Grazu, Budapešti. "Problém" je, že hojně jezdí i dálkové spoje Wien - Bregenz (6,5 hod) / -Zürich (7,5 hod), kde navíc (s malou výjimkou) na západ od Salzburgu stejně nevyužijí rychlost přes 160 km/h. Tam by prostě klasické soupravy složené z různých vozů byly výrazně vhodnější. Totéž platí pro relaci Graz - Praha (cca. 7 hod, ale i pro Wien - Praha se 4:20 hod je railjetí interiér už nic moc).

A totéž by platilo pro pendolino, pokud by jezdilo na původně zamýšlených dálkových spojích. To má přitom na rozdíl od railjetu i ve 2. třídě na šířku vozu jen 3 sedačky...

0/0
13.3.2013 12:27

H19o92n42z28a 90B29o90b46u41l63a 9266739593469

Sakra kdy už nahradí ty dobytčáky na trati 090? Netopí to, nebo zase moc, fučí tam, prší tam, sněží tam, prosezený sedačky, pískající světla, na výhybkách si člověk hne se zády... pořád samý SC, ale normální rychlíky, to by člověk blil, zvlášť když v tom musí jezdit denně.

+5/0
12.3.2013 13:31

J98i91r11k79a 27D17v56o30ř24á44k 4825320973948

Ministerstvo dopravy na ně už avizovalo výběrové řízení. Takže se dají nové vlaky rozumně čekat v prosinci 2014 nebo spíš 2015 od vítěze, ať už to bude kdokoli. Na druhou stranu tím ministerstvo vytvořilo situaci, kdy je pro ČD nevýhodné na tuhle trať posílat modernější rychlíky dřív.

0/0
13.3.2013 1:16

O59l57d46ř63i87c19h 59J90a46n47e19č88e80k 8359266703921

Pokud to s tím výběrovým řízením půjde stejně jako OC - OV...

0/0
13.3.2013 12:28

J43i97r26k87a 57D88v71o93ř43á64k 4175230253218

Fakt je, že tohle VŘ bude také jedno z prvních.

0/0
15.3.2013 14:05

R44o98m76a12n 58S41i28l77n10ý 3877622389221

A co bude ty Railjety tahat? 109e?

0/0
11.3.2013 22:29

J69i66r25k20a 82D14v55o11ř95á80k 4335650243478

Siemens ES64U4, neboli ÖBB 1216 vulgo Taurus III. Víz též níže.

+1/0
11.3.2013 23:01

M46a98r61t70i29n 51M13u54r80c67i19n14a 5368936656955

Danovi poplatnici sa uz tesia ako budu cvakat za tuto najnovsiu investiciu statnych drah, pretoze je jasne, ze CD na tie supravy nezarobi ani za 200 rokov.

+1/−11
11.3.2013 18:03

J67i56r38k20a 71D15v79o35ř93á52k 4585940333268

Pokud nejsou blbí, tak těší. Je to dobrý vlak za dobrou cenu. ČD na něj dají necelou polovinu toho, kolik mají připraveno na investice do vozidel na jeden rok.

+12/0
11.3.2013 18:40

J72a56n56a 44M46o53l43á73k24o91v23á 7187956946674

Zrejme jste si spletl domenu. Zde nejste na Slovensku.

+4/−12
11.3.2013 19:51

M78i59r73o42s86l76a96v 71B57e51n77e52š 1327594573450

Tak musí přeci trochu poškádlit Čecháčky. :-)

+4/−1
11.3.2013 20:19

M33a28r85t25i60n 19M12u76r92c49i20n21a 5918666376405

Mila pani. Vacsina ludi na tomto fore zastava nazor, ze Ceska republika je slobodna krajina. Ze vy mate iny nazor je vylucne VAS PROBLEM.

+4/−4
12.3.2013 8:43

J65a43n80a 43M61o98l65á46k22o81v24á 7577696566704

Problem mate vy. Jinak nechapu proc pisete cizim jazykem nez je psan clanek. Za chvili muze prijit madar a psat madarsky, pak nemec a psat nemecky.

+4/−10
12.3.2013 10:48

M26i72c23h69a85l 45M47e32r55h41a86u27t 9369661932932

To neřešte, hlavně že se domluvíme..

+5/−2
12.3.2013 10:53

O63l12d67ř40i40c91h 29J14a66n83e15č81e97k 8199466403801

No zrovna Vy tady vykřikujte něco o psaní nevhodným jazykem - nebo mi něco uniklo? Diakritika už byla oficiálně zrušena??? (a příslušníci národů se píší s velkým...)

+6/−2
12.3.2013 12:18

R66o95m63a32n 20K66o24n92e29č20n57ý 4254618433

Nevim ale jedinej problem tu mate Vy,nikdo jinej

+1/0
12.3.2013 16:52

J90a80r94o96s30l12a62v 75T61í69n55e39k 4554538280272

paní Moláková......proboha.....už nic nepište...

+2/0
12.3.2013 18:55

J87i56r81k45a 37D57v56o63ř82á44k 4705750183818

Paní, pokud někoho kritizujete, že nepíše česky, je opravdu lepší ten kritický příspěvek psát česky. Jinak to vypadá hodně trapně. Ten váš česky není, a nejen kvůli diakritice.

+2/0
13.3.2013 0:47

R62a89d73e63k 93S34v81i57t13a48v98s70k98ý 8424298571894

ježiši to jsou lidi....8-oRv

0/0
17.3.2013 21:45

P61e32t72r 80R11u71m43p25l13i33k 4239617929533

poznáte československo? třeba morava a slovensko je jedna země, tak sem neplet ty svoje namyšlený manýry ;-O

0/0
27.3.2013 20:32

P22e78t35r 84R62u47m70p64l37i23k 4919867209553

samo pro tu janu molákovou;-O

0/0
27.3.2013 20:33

V10á53c25l82a72v 71J42o87n34á71š 8382513902233

Dan má nějaké poplatníky ?

0/0
12.3.2013 12:26

J32i19r24k86a 44D75v57o47ř49á75k 4515770813968

Dan má poplatníků mraky! ;-D

0/0
13.3.2013 1:18

R87o27m63a11n 77K87o89n40e35č50n46ý 4534618953

Ja nejsem slovak ale z Brna,a docela by me taky zajimalo kde zadluzena CD na to vezmee

0/0
12.3.2013 16:50

J94i61r22k29a 58D45v92o97ř70á11k 4735870453848

ČD má aktiva i pasiva, to je u akciových společností běžné. Zadluženost je v dobrých mezích. Když utrží od cestujících přes 7 miliard Kč za jízdné jako loni, není až takový problém zaplatit nějaké 2,5 miliardy za nové vlaky. Tahle investice je z těch lepších, co ČD dělají. Doufám, že letos do nových nebo rekonstruovaných vlaků vrazí nejméně 5 miliard. Těch loňských 7,7 miliard už asi opakovat nějakou dobu nebudou.

0/0
13.3.2013 0:57

M65i79r17o25s34l92a22v 82B93e55n54e12š 1947674183460

Chvíli jsem si myslel, že se jmenují Viagrio. ;-D

Jinak pokud je jejich výrobcem Siemens, měl bych asi trochu strach do nich vůbec nasednout.

+1/−4
11.3.2013 17:08

K98a54r45e31l 96N12o31v88á80k 1860443740960

Stadler, Alstom, PESA ani Škoda nevadí, ale Siemens ano? Vždyť oď Siemensu jsou třeba soupravy metra na céčku v Praze.

+3/0
12.3.2013 11:08

J14a64r84o88s28l38a61v 61D10a67v95i26d 8878457878365

já měl ty koženkový rád

a dnes když jedu vlakem, tak mě mrzí že už to nedrncá :-)............. ale uznávám že to asi bude tím, že tím nejezdím každý den

0/−1
11.3.2013 16:17

R46a62d97e52k 25J97a77n29a37t48a 9665346714932

???

ČD kroky vedoucí k nákupu zahájily už v roce 2011. Jediný, kdo to zdržoval byly české úřady, které nebyly schopné nesmyslná odvolání Škodovky řešit rychle.

+9/0
11.3.2013 9:19

R36a89d89e92k 22J67a19n36a97t63a 9525616194362

To měla být reakce na "Karel Hruška 11.3.2013 7:22"

+1/0
11.3.2013 9:20
Foto

K16a68r44e11l 62H92r64u97š98k86a 2691661128857

Pochopil jsem. Ale ono i v roce 2011 bylo pozdě - nové soupravy měly ČD nakupovat už před rokem 2000, místo nesmyslných "rekonstrukcí" vysloužilých souprav.

+1/−3
11.3.2013 11:07

R45a12d39e82k 42J72a29n39a90t26a 9515606464552

Před rokem 2003 (vznik ČD a.s.) to vzhledem ke způsobu financování ČD prakticky nebylo možné. Stát jen každý rok lepil svému státnímu podniku (ČD s.o.) ex-post ztrátu.

Nebyla jasně daná objednávka dopravy a cena za ní. Nebylo tak možné sestavit plán investic. Pokud investice byla, byla to politická věc (Pendolína nebo Siemens vozy na EC, aby od nás mohl vůbec nějaký vlak jet na Západ).

+1/−1
11.3.2013 11:12
Foto

K68a84r83e15l 71H79r65u84š86k56a 2971651348917

Pak se s tím mělo začít hned v roce 2003. Už v té době by na vozový park ČD nejvíce sedělo označení "historický". V takovém složení je už údržba náročnější než investice do nového, což musí každý schopný ekonom (tj. ne ti v ČD) vědět.

+1/−2
11.3.2013 11:42

T87o37m10á57š 69K20n49a37i95f50l 6743720337750

a vždyť se začlo . Jel jste někdy v polsedních třiceti letech vlakem? asi ne....

+3/0
11.3.2013 15:27

J85a12r38o43s63l73a81v 57H35a33j20d42ú10k 6617965

Víte, ono záleží, kde to je ale vidět. Jezdím vlakem téměř každý den. Kdybych si před 23 lety (odhad mé první jízdy na této trati) na koženkové sedačce v Bt či původním B voze udělal značku, dnes bych jí tam našel. Ano, trať, na které jezdím není určitě nijak významná (183 Plzeň - Klatovy), ale myslím, že  i tady by měl být vidět pokrok. Není, ale naprosto žádný. 

A bohužel trať Plzeň - Praha není o moc lepší. Když člověk náhodou nepotká "Alex", tak si do mezi prvním a čtvrtým největším městem opět štráduje vozem Bt či původním B, tudíž hodinu a půl máte přilepenou koženku k zadku, neslyšíte vlastního slova, oknem na vás často fouká... Když má hodně velké štěstí, chytne například také vozy typu Bp, kde se vám koženka nelepí na zadek, jaký luxus. A když se uplně zadaří, tak dokonce můžete jet renovovaným vozem B, tudíž žádné vysokofrekvenční pískání zářivek, žádný smrad ze 40 let starých záchodů, okna jdou otevírat a zavírat a v zimě na vás nesněží. Bohužel i tak to není žádná hitparáda, jelikož například v roce 2013 by člověk vážně vcelku ocenil takovou stupidní věc jako je například zásuvka na 230V. Tak tu u ČD ve 2. třídách zřejmě nenajdete.

Retro je sice dneska prej fakt moderní, ale ne za každou cenu.

+5/−2
11.3.2013 16:02

R67a12d76k86o 41K81ř91i60v26á68n57e28k 7680373245940

To mělo jít ruku v ruce. Nová vozidla vzhledem k investiční náročnosti pořizovat po krocích, uvolněná stará vozidla pak rekonstruovat pro jiné vhodné nasazení. Mám vážné výhrady k technickému řešení i ceně některých rekonstrukcí ČD, ale obecně jsou rekonstrukce obvyklý krok i ve vyspělých zemích. Vysoký podíl nových vozidel způsobuje špatná čísla v ekonomice prvních cca 10 let - efekt Pendolino a Leo Expres - a více zatěžuje cashflow.

Podinvestovanost parku želeničních vozidel v ČR je podle různých zdrojů cca 20 - 60 mld. Kč - podle toho, co se bere jako standard a jestli se počítá obnova vozidly novými nebo částečně rekonstruovanými.

+4/0
11.3.2013 11:38

J31i52r68k43a 21D83v74o88ř47á88k 4595930463838

1997-2000 koupily ČD asi 45 vagónů na 200 km/h. Jasně, měly jich koupit aspoň dvojnásobek. Ale bez reko to nejde, nové vagóny totiž nejsou zrovna zadarmo.

+4/0
11.3.2013 13:46
Foto

K24a13r84e18l 73H21r36u17š82k35a 2501111808807

Ááááá, ČD začínají zjišťovat, že jim teče do bot. Co dodat ... POZDĚ! ;-D

+1/−13
11.3.2013 7:22

M31a40r65t75i91n 72K72o46t11e46k 6599173527291

RailJet je fajn, v Holzklasse je to srovnatelne s ICEckem. Cestovani ve vyssich tridach je ovsem prijemne. Nejsem si uplne jisty, jestli ma rakousky RailJet restauracni vuz.

+1/0
11.3.2013 0:02

J96i26r70k78a 78D97v34o32ř53á36k 4415170493828

Tuším že měl, ale přišlo jim to neekonomické, tak to snad předělávají na bistro.

+2/0
11.3.2013 10:45

O35l46d71ř48i81c64h 63J18a92n64e12č65e32k 8579366923441

Railjet v Economy je mizérie - zhruba srovnatelné s českými velkoprostorovými IC vozy z přelomu století. Z hlediska komfortu rozhodně žádný supermoderní vlak či tak něco. Klasické EC vozy s kupé (ať už ČD nebo ÖBB) jsou mnohem pohodlnější.

S restauranty/bistrem v rakouských railjetech je to přesně naopak, než píše Jirka Dvořák: původně bylo jen bistro, ale cca. vloni masivně předělávali na plnohodnotné restaurační.

Ono těch přehmatů v railjetech bylo mnohem víc: pouhé 4 vozy pro Economy je dost málo a původně vůbec nebyly oddíly pro jízdní kola (což je v Rakousku v situaci, kdy na některých relacích krom railjetů takřka nic dalšího nejezdí, fakt síla) - ty začali přistavovat až nedávno...

+3/0
11.3.2013 11:09

J11i74r34k69a 32D27v97o80ř82á64k 4595610853778

Když je Economy takové mizérie, proč by jich mělo být víc? ;-D Nechte tu mizérii studentům a kupte si lístek do "normální" třídy, která bude stejně určitě levnější než v Rakousku ta Economy. Chápu, každý by rád prvotřídní svezeníčko ale zadarmo...;-) Nicméně "české" railjety možná přecijen budou s 5x Economy (4 normální a 1 dětská) a 1 = 1/3 + 2/3 první třídy.

(S tím jídelákem máte asi pravdu.)

0/−2
11.3.2013 13:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.