Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dráhy chtějí nakoupit nové vlaky za čtyři miliardy. Čekají na dotace

Loni v létě vyměněné vedení Českých drah vypsalo první soutěž na dodávku nových vlaků. Ve dvou tendrech chce tuzemský dopravce uzavřít rámcovou smlouvu na dodávku až 25 elektrických jednotek. Dodané mají být do 15 měsíců od podpisu smlouvy. Podmínky u nás v tuto chvíli splňují jen jednotky Škody Transportation.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R59i58c66h77a67r66d 25M52e59r10h78a26u94t 4896546267900

no samozrejme.Na co by cekaly jineho.Jancura si na ne musi vydelat.To se nam to nakupuji nove soupravy kdyz nam na to danovy poplatnik prispeje.

+1/−3
4.1.2014 14:35

D29a85v89i79d 29G43a62j97d35a 5290349772671

Tady je to jak u hloupých na půdě...jeden řve,že se vozí na kožence a druhý,že se to pokouší někdo změnit...važně,tenhle národ má evidentně velké problémy s genetickým kódem...

+3/0
4.1.2014 19:54

R75a75d75e87k 41J46a68n33a60t18a 9825716984732

Jančura může dostat dotaci z OPD zrovna tak - přístup k dotacím EU je rovný.

Pokud se do zmíněné soutěže MD příhlásí Jančura a vyhraje, může o dotaci žádat on a ČD ne (protože pro ČD by to nedávalo smysl, proč a za co by si pořízovaly vlaky na tratě, kde soutěž MD a tedy státní dotace vyhrál někdo jiný).

0/0
6.1.2014 17:17
Foto

J88a91r29o93s63l23a83v 30S69k54o72p39a34l 5878197903909

Stát má napomoci vybudování řel. infrastruktury, ale na ní ať funguje konkurence a samy kraje ať rozhodnou, jestli v daném místě podpoří minibusy, nebo 50x dražší vlaky. Miliardové dotace molochu ČD jsou skutečně výsměch daň. poplatníkům, nemůžu si pomoct. Círk. restituce vadí každému, tohle ne...

0/−7
3.1.2014 13:48

R49a64d27e62k 20J92a44n80a70t54a 9915546964972

Z církevních restitucí nemá běžný občas nic. Ale veřejná doprava je v naší zemi úrovní spíše západní ovšem cenami spíš východní. To mi přijde celkem unikátní poměr cena/výkon.

Například když jedete EuroCity Praha-Berlín, jedná se o ten samý vlak, který jede v obou zemích i cca stejně rychle. Jenže na území ČR stojí do něj jízdenka (koupená v e-shopu v den odjezdu) 1,20 Kč/km. Na území Německa stojí do něj jízdenka (koupená v e-shopu v den odjezdu) 5,60 Kč/km.

+6/−1
3.1.2014 15:42
Foto

J60a34r78o48s24l15a59v 79S15k37o51p86a65l 5958507963139

Až se stát rozhodne miliardově dotovat výrobce ponožek, budu je mít za 5 CZK (ne jak v Německu), už se na to těším...

Ze svého okolí vím, že se víc vyplatí naplnit auto, než jet vlakem.

0/−3
3.1.2014 18:59

R15a96d97e88k 36J27a12n43a10t73a 9965656624582

Vidíte, a v Německu je vlak 4,5x dražší, přitom cena benzínu zhruba stejná, a lidé tam vlakem jezdí více než u nás.

Vy jste totiž zapomněl, že

a) náklady na jízdu autem nejsou jen cena pohonných hmot

b) veřejná doprava je služba - někdo vás někam odveze, nemusíte nic dělat. Něco jako jídlo v restauraci. Doma byste si to často uvařil levněji, ale lidé do restaurací chodí.

+3/0
3.1.2014 19:29
Foto

J50a31r39o66s79l53a82v 80S49k13o82p68a76l 5648167873479

Vy jste totiž zapomněl, že

a) náklady na jízdu autem nejsou jen cena pohonných hmot

* jo? jak to? :-)

b) veřejná doprava je služba - někdo vás někam odveze, nemusíte nic dělat. Něco jako jídlo v restauraci. Doma byste si to často uvařil levněji, ale lidé do restaurací chodí.

* no a co já s tím? Využívám služeb, které uznám za vhodné, někdy dokonce i vlaků (pokud možno ne od molochu ČD, ale někdy není nazbyt)

0/−3
3.1.2014 21:06

J82o81s27e73f 52K62o96p86e36c23k85y 9654642385

pokud nekam chcete jet autem a nemate sluzebni, tak si ho musite napriklad koupit, narozdil treba od vlaku nebo autobusu verejne dopravy. Take platite povinne ruceni mozna i havarijni pojisteni. Dale vas vuz urcite nespotrebovava jen pohonne hmoty ale i olej, chladici kapalinu nebo brzdovou kapalinu. Naklady na pravidelny i nepravidelny servis neni ani treba zminovat ;-)

+2/0
4.1.2014 16:46

J50o47s57e96f 14K84o55p46e24c44k37y 9414912105

samy kraje si take rozhoduji kde objednaji regionalni dopravu zeleznicni a kde autobusovou. takze kde je problem? ;-)

+4/0
3.1.2014 17:23
Foto

J88a44r30o25s35l31a44v 68S75k31o36p44a73l 5128507133449

Uvolnění konkurence na železnici a zrušení dotací ČD = 34 000 000 000!!

0/−4
3.1.2014 19:01

J53i49r86k95a 98D96v96o20ř38á82k 4355390743568

;-D;-D;-D

+1/0
3.1.2014 19:30

R36a98d26e58k 39J46a19n92a33t49a 9635246694402

Dotace (přesněji platby státu a krajů za služby objednané u ČD) není 34 mld. ročně, ale 12 mld. ročně. Proboha chlape, už se tu neztrapňujte, když nic nevíte.

+4/0
3.1.2014 19:31
Foto

J54a84r81o59s74l65a94v 56S98k14o54p67a46l 5698597663699

V roce 2005 byla provedena komplexní studie, která zjistila, že skrze kraje, ministerstvo dopravy a státní fond dopravní infrastruktury plynulo do ČD a SŽDC 34 miliard ročně a částka se dále zvyšovala. Není k dispozici aktuální kalkulace, nicméně pokud by byla, částka by byla pravděpodobně ještě vyšší.

0/−3
3.1.2014 21:01

R44a53d17e79k 22J13a66n80a85t67a 9835186414202

O SŽDC jste ale nemluvil, mluvil jste o dotacích pro ČD. SŽDC je státní organizace spravující státní infrastrukturu. Něco jako ŘSD + všechny krajské a městské správy silnic dohromady.

Prohlásil jste, že prý "konkurencí a zrušením dotací pro ČD se ušetří 34 mld.". A to prostě není pravda. Ba naopak. Část dotací pro ČD se dnes vrací zpět SŽDC v podobě poplatku za dopravní cestu. Tyhle peníze by pak SŽDC chyběly (údržba trati stojí zhruba stejně ať vlak jede nebo ne) a musela by proto zvýšit poplatky nákladním dopravcům (kterých je spousta a dotace neberou).

Navíc nevím co přesně si představujete pod slovem "konkurence", pokud vysoutěžení objednávaných linek, pak neušětříte rozhodně celou částku, ale pouze rozdíl mezi dnešní cenou ČD a cenou vítěze soutěže. A tento rozdíl ani nemusí být kladný - nová výběrová řízení totiž zpravidla znamenají vyšší kvalitatívní požadavky, tedy i vyšší náklady, a ČD nám tu dnes jezdí se svými cca 100 Kč/nettovlkm dost levně, levněji než dopravci v okolních zemích (v Německu vlak srovnatelný s našim rychlíkem bere cca 10 EUR/km dotace + to 4x vyšší jízdné) ...

+3/0
3.1.2014 21:28
Foto

J26a46r31o53s43l35a35v 35S30k88o89p38a65l 5918687113649

Ten první argument beru. Co ale neberu je fakt, že ČD dostávají miliardové dotace i když mají poloviční monopol, to je prostě nehoráznost. Oni už mají výhodu v tom, že mají skoro privilegium provozovat tuto službu. V této socialistické zemi s uvadající konkurenceschopností se ostatní rvou na trhu o přežití, zatímco štědře dotované a přezaměstnané ČD si jezdí s předraženými vláčky, to je humus...

0/−2
4.1.2014 14:03

J52o36s59e56f 88K53o86p11e72c28k63y 9494582345

CD dostavaji dotace na zaklade uzavrenych smluv s kraji a jako platby za statem objednane rychlikove spoje. Az budou chtit kraje nebo stat uzavrit smlouvy s nekym jinym, tak to jiste udela, ale CD to nijak neovlivni ;-)

+2/0
4.1.2014 16:50

J55o70s28e41f 21K49o69p75e41c78k61y 9474782565

bud bude stat/kraje platit penize za objednane sluzby CD anebo nekomu jinemu. platit bude ale vzdy ;-)

+1/0
3.1.2014 20:13

P28e24t53r 36S20t94a63r54o19s52t28a 6666138840108

Chci si koupit mercedes, čekám na dotaci.

+1/−2
3.1.2014 10:51

M63i11l56o77š 87Č95e25r37n32ý 1131460735

Já bych taky chtěl nakupovat za prachy, které nemám.

Rv

+1/−1
3.1.2014 10:30

J79o41s42e44f 27K75o16p19e73c54k96y 9404662515

vy pracujete zdarma nebo dostavate za svoji praci zaplaceno? tolik k dotacim na provoz a dotace na nakup dopravnich prostredku mohou vyuzit i jine firmy provozujici dopravu verejne sluzby ;-)

+2/0
3.1.2014 11:03
Foto

J85a27r61o56s48l23a96v 52S81k45o20p56a52l 5808507733949

myslíte zaplaceno miliardami z rozpočtu?

0/−2
3.1.2014 13:43

J77o59s46e78f 12K43o54p22e16c54k42y 9374772825

kdyz si stat nebo kraj objedna nejake sluzby, tak za ne take zaplati a to z krajskeho nebo statniho rozpoctu. co presne je vam na teto jednoduche skutecnosti nejasneho? ;-)

+2/0
3.1.2014 17:21

J93i31r48k81a 27D84v49o67ř36á26k 4365590913708

To se tu děje běžně. Jmenuje se to kreditní karta, úvěr, hypotéka....

+1/0
3.1.2014 17:46

J32i96ř55í 72K93r51a62u84s 1545440415841

Cca před dvěma roky se psalo, že s dotacemi pro ČD je konec. Tak jak to tedy je ?

0/−1
3.1.2014 8:48

R34a77d65e28k 75J13a10n27a34t17a 9845536334462

Nic takového se nepsalo. Vlastně to ani není možné. I kdyby se ihned vypsaly soutěže na všechny tratě, kde nyní objednávají kraje a stát dopravu od ČD, tolik dopravců s volnými kapacitami zde ani v okolních zemích není, aby to převzali.

+2/−1
3.1.2014 9:08

J44i84ř88í 23K80r56a70u59s 1695520685871

Psalo! Mám špatné nohy a srdce, ale paměť mám jako slon. :-)

0/−2
3.1.2014 9:15

R91a46d97e69k 52J82a63n51a80t49a 9505116194502

V tom případě jistě najdete i příslušný odkaz.

Buď jste problematiku nepochopil vy, nebo ten, kdo ten článek psal.

+1/0
3.1.2014 9:40

J15i67ř33í 87K21r66a58u23s 1945910355841

CCa dva roky nazpět mám hledat? Nešlánul jste si náhodou na ruku a neupadl na hlavu ? 8-o

0/−3
3.1.2014 13:01

R91a72d96e41k 41J66a57n33a29t45a 9755536664442

Existuje Google. Pokud si alespoň trochu pamatujete o čem článek byl (čímž se chlubíte), tak ho najdete. Pokud ne, tak jste si to vymyslel.

Tím spíše, že už tou formulací "s dotacemi pro ČD je konec" dáváte najevo, že tématu rozumíte asi jako stará Blažková.

+3/0
3.1.2014 13:37

J51i23ř95í 38K27r64a35u68s 1885210465731

Název si nepamatuji a nepamatuji se zda to bylo na iDnes nebo jinde.

0/−3
3.1.2014 13:39

J60o42s12e10f 73K11o38p21e25c15k28y 9604132735

s dotacemi pro CD na trasu Praha - Ostrava? to mate pravdu, ale zadna jina trasa ziskova neni /a i u teto o tom lze pochybovat/ takze vsechny ostatni dotovany byt musi ;-)

+1/0
3.1.2014 11:01

J57i51r16k62a 54D37v58o93ř11á33k 4535160803888

Nikdo zatím v praxi neprokázal, že by byla zisková aspoň tato trať, soukromníci mají velké ztráty, přestože načerpali peníze z rozpočtu, konkrétně za rok 2012 dostal RegioJet svých 33 milionů.

+1/0
3.1.2014 17:48

J21i40r39k93a 40D66v65o29ř21á14k 4395570923638

Správně, s dotacemi pro ČD a. s. je konec. Teď se jede podle plateb na základě dlouhodobých smluv.

+2/0
3.1.2014 17:45

J93i70ř88í 75K71r37a75u74s 1865860915671

Děkuji. To je rozumné vysvětlení.

0/0
4.1.2014 5:40

J79a53n 90J68e43m16e96l53k59a 1855160

Dotace jsou svinstvo. Od ČD je sice chválihodné, kdyby nakupovala u Škody. Nicméně kdyby se za EU peníze radši elektrifikovaly a zrychlovaly tratě.. (zejména příměstské).  A ať pak na nich jezdí kdo chce.. Takhle někdo dotaci bude mít, někdo ně.. A zas je to deformace trhu.. LEO a Regio koupili vlaky bez dotací.. Nevím proč by se mělo všechno dotovat, papírovat, přerozdělovat, plánovat, kamarádovat ....

+3/−4
2.1.2014 20:14

J56o72s26e64f 87K45o68p82e47c82k31y 9734562785

Leo a RJ neprovozuji sve vlaky v rezimu verejne dopravy, ale jako podnikatelsky projekt. Az budou tito dopravci provozovat trasy, ktere nejsou vydelecne, budou za sve sluzby od objednavatele/kraju a statu/ dostavat dotace /tedy pokryti jejich nakladu/ tez ;-)

+6/−1
2.1.2014 20:34

J28i92r96k52a 60D85v13o70ř33á59k 4315670543538

Pojem "veřejná doprava" znamená něco jiného než si zjevně myslíte (viz Zákon o drahách § 24 (1)-(3) ). Máte na mysli asi závazek veřejné služby nebo dopravní obslužnost.

+1/0
2.1.2014 22:44

K50a45r89e52l 39O82g52o17u88n 7882921521231

Ano, a jako provozovatel veřejné dopravy na dráze celostátní nebo regionální musí dodržovat vyhlášku o přepravním řádu, která v § 46 odst 2 říká:

   (2)  Jízdenka  zakoupená  u  jednoho  dopravce na dráze celostátní nebo

   regionální platí po celé sjednané přepravní cestě na těchto dráhách bez

   ohledu,  zda  přepravní  smlouvu  plní  jeden  či  více dopravců, kteří

   postupně  uspokojují  přepravní  potřeby  na  sjednané  přepravní cestě

   pravidelně jedoucími vlaky podle platného jízdního řádu. Neboli jízdenky všech tří dopravců se musí navzájem uznávat, ačkoli to ani jeden z nich nedodržuje a ministerstvo už víc jak 2 roky mlčí...

0/0
2.1.2014 23:38

J39i22r48k85a 55D47v17o57ř12á35k 4305980633478

RegioJet dostává dotace už dávno. Na Slovensku jezdí regionálku v závazku veřejné služby, a to dráž než ČD v ČR. A v ČR dostává dotace za zákonné slevy - za rok 2012 to bylo 33,3 mil. Kč.

+1/0
2.1.2014 23:02

K12v29ě74t28e97k 92K38o10l93á75ř 8423844637369

Nic proti p.Jančurovi ale moc se mu nedá věřit.S tím Slovenskem máte pravdu a jen bych chtěl podotknout,že jím kritizované dlouhodobé smlouvy ČD s kraji má na Slovensku ještě delší.Není se čemu divit banky chtějí po něm i ČD dlouhodobé záruky.

0/0
2.1.2014 23:45

T15o62m83a14s 73N39o65v63o74t56n95y 3471546888139

Jenže je tu takový "nepodstatný" rozdíl. Na Slovensku má tu smlouvu, protože splnil veškeré podmínky ministerstva a slovenské dráhy se ani nenamáhaly se přihlásit, protože si původně byly jisté, že je to ušité pro ně na míru jako obvykle a pak se velmi divily.

Kdežto smlouvy s kraji v ČR jsou uměle uzavřené na poslední chvíli socany pro ČD bez jakýchkoliv výběrových řízení apod. To je to co Jančura kritizuje a ač k jeho některých výrokům mám také výhrady, v tomto má 100% pravdu.

0/−1
3.1.2014 10:54

J43a69r76o21s83l59a77v 88K93o27m19o37ň 1750854434331

máte dojem, že kdyby chtěli aby jim někdo jiný provozoval celý kraj, že někoho seženou a bude mít " na skladě " plno vozů a lidí na to aby to rozjel během pár týdnů???

0/0
3.1.2014 17:31

J43i42r27k46a 71D54v52o67ř10á56k 4395710833378

Právě naopak. Přihlásil se Jančura i slovenské dráhy, ale podmínky výběrka nebyl schopen splnit nikdo z nich. Tak se pak ministr dohodl s Jančurou. Což se nám nemusí líbit ale je to legální

0/0
3.1.2014 18:00

J25o27s25e44f 96K52o89p46e26c76k85y 9964692505

To jiste dostava na Slovensku, ja mluvim o CR ;-)

0/0
3.1.2014 8:37

T69o65m46a74s 72N91o59v24o51t96n42y 3431166548189

Proplacení zákonné slevy NENÍ dotace, už to konečně pochopte. Je to kompenzace za něco, co stát nařizuje.

+1/0
3.1.2014 10:51

J68i96r96k20a 89D67v10o46ř78á40k 4275590393568

Obvykle dávám to nepřesné nebo spíš vadné slovo "dotace" do uvozovek. Trochu jsem zlenivěl pod vlivem např. Josefa Kopeckého, na kterého tu reaguji a který to ve větě >>...budou za sve sluzby od objednavatele/kraju a statu/ dostavat dotace...<< také nemá. Ani tohle nejsou dotace.

0/0
3.1.2014 17:54

F36r13a13n91t58i37š96e94k 81P95r68u87d95k41ý 8312451392581

ja to uz nemuzu vydrzet! Mistni zastanci CD jsou fakt neuveritelne poblouzneni nesmyslnymi konstrukcemi o prospesnost sveho konani. Melete tady vsichni kraviny nad kraviny. Sebral bych vam dotace a CD poslal do privatizace, a od vsech vyzirku vaseho typu, ktery si na vsechno najdou argument bych poslal na pracak. On bude jezdit jeden podelany nevydelcny vlak z bodu a do bodu b a vy budet furt mit kecy. Vcera byla podle mistnich "odborniku" verejna doprava cela zeleznicni a dneska jsou nektere rychlikove trate podnikatelske??? Vsichni zastanci dotacni politiky CD maji zrejme nejake psychicke problemy nebo v zivote nepracovali !

+1/−3
3.1.2014 8:27

J34o69s15e59f 81K86o16p22e20c36k89y 9474682885

Co to placate? ;-) Jakoze az se konecne vysoutezi nektere rychlikove trate /coz je jednoznacne krok spravnym smereme a pevne doufam, ze CD v zadne teto soutezi neuspeji/ tak na jejich provoz nebudou ty vitezne subjekty dostavat dotace?

0/0
3.1.2014 8:40

J67i64r23k98a 47D60v20o85ř29á71k 4645750733598

Výdělečný vlak? Který?

0/0
3.1.2014 18:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.