Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Elektroauta jsou pro ekonomiku impulz jako let na Měsíc

Možná je to naivní očekávání, třeba elektromobily vůbec nejsou budoucností, ale jen nafouklou bublinou, která časem splaskne. Přesto vidím potenciální záměr amerického výrobce elektromobilů Tesla Motors postavit v Česku svůj výrobní "evropský" závod jako nejlepší zprávu pro českou ekonomiku za poslední roky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L47u95c21i84e 67N21e68c94h33a90n49i25c73k41a 6784461612480

Krom toho, ze vse se mi zda jinak bylo jiz zde receno, jen jednu poznamku proc se bojim, ze to elektromobily maji v Evrope tezke: lide bydli v bytech ...

Zde v USA, obzvlast ve meste kde ziji (Austin, TX) bych rekla je uz kazde snad 7-8 auto na silnici "aspon" hybrid, nektere plne elektromobily (Nissan Leaf ci Chevy Volt stoji tretinu toho co Tesla). Dojezdy na mesto staci, na kazdodenni jizdu do prace. Nicmene zamestnavatele a velci obchodnici (typu Walmart) tomu vysli vstric a vybudovali uz vcelku slusnou sit dobijecich stanic. Neboli: jdu nakoupit - pripojim auto, potrebuju-li. Zaparkuji u prace a mohu dobit, prijedu vecer domu a zapnu auto do zasuvky. Prakticke a ekonomicke, s bohatsim mestem se ta cena baterii "vsakne".

Co ale chteji delat s lidma nacpanejma ve 20-tipatrovem panelaku, sidliste kde jen tezko hledate parkovani, natoz pak "stojanku s dobijeckou"? Prodluzovacku si ze 6 patra dolu na ulici nehodite. Mate-li garaz ci pevne misto k parkovani v praci, pak snad ... ale jinak se bojim ze ta investice do infrastruktury hned tak nebude, a dokud v Evrope nebude infrastruktura, tak se lide do ciste elektromobilu nepozenou. Neboli: elektromobil rozhodne dle meho budoucnost ma, ale ne vsude a rozhodne je to stale jeste "budoucnost" - v Evrope to bude jeste dlouho luxus pro vystredni.

0/0
17.3.2014 22:09

J71á31n 62K61o41t28ú66č 2276314848106

Hmm, v tej dobe som ešte na svete nebol, ale: máte pocit, že by lety na Mesiac nejako nakopli ekonomiku? Ja teda nemám a nikdy som o tom nečítal. Program Apollo bol súčasťou "Space Race", ktorá zhltla v USA aj v ZSSR obrovské množstvo peňazí a bola prínosom pre vedu, ale nie pre ekonomiku a bežných ľudí. (Ak teda nepočítame vládne zákazky NASA, na ktorých žili veľké firmy.)

A keďže si myslím, že Tesla je bublina, tak s nadpisom článku musím súhlasiť: Elektromobily sú taký impulz ako lety na Mesiac. :)

+1/0
13.3.2014 19:35

V89l83a67s45t31i77m79i31l 81H33a72l57b92i10c33h 8643335186788

Elektroauta budou míti efekt teprve tehdy,až se podaří vyrobit levnou malou atomovou elektrárnu,která se vejde pod zadní sedadla auta.

+1/0
10.1.2014 13:01

O19n92d95ř44e35j 91Č92a46p16k37a 6271311883894

Palivový článek. Na vstupu metanol a kyslík, na výstupu elektřina, voda a CO2. Atomová elektrárna, která zajišťuje obrácený proces, pak klidně může být velká a drahá...

0/0
11.1.2014 22:20

P25a12v18e25l 51O25d47r78a22z96i25l 6634529537680

Metanol můžete úspěšně použít ve spalovacím motoru, na to nepotřebujete (drahý) palivový článek.

0/0
15.1.2014 11:31

F45r83a41n35t37i48š93e62k 66N46á56v41a62r77a 4235666811572

Baterie do tohoto auta stojí dle výrobce 720.000,- Kč. A její životnost je 160 tisíc km.

Samozřejmě, když se k bateriím budete dobře chovat. Neparkovat například na rozpáleném slunci.

Baterie prostě fungují chemickou cestou.

To znamená, že provoz elektromobilu se nevyplatí ani kdyby elektrický proud byl zadarmo.

Já fandím autům na vodíkové palivové články. Z výfuku kape voda.  A výroba vodíku je také možná ze slunce.

+1/0
10.1.2014 9:37

M20a24r86t36i49n 69Č64a35r49n56e22c13k10ý 2645544529535

To je současná cena, současná životnost. Za 5 let tomu může být jinak. I když já jsem v tomto ohledu skeptický.

+1/0
10.1.2014 9:54

P69a79v74e57l 37O46d87r51a42z92i15l 6334909857570

Parkování na rozpáleném slunci uškodí jakémukoliv autu, naštěstí je celkem problém se tam autem dostat.

Vodík je skvělý, jenom

- jeho výroba je energeticky náročná (málá účinnost), palivové články jsou drahé, mají malý výkona  krátkou životnost, skladování vodíku je energeticky náročné (nutnost silného stlačení), skladovací nádoby "tečou," jsou drahé a mají velmi krátkou životnost, a vodík je výbušný. Jinak je to super.

0/0
10.1.2014 11:06

J55i97r27k13a 21D33v79o41ř69á81k 4955500913858

To budou zastaralé akumulátory, ale ta čísla vám stejně moc nevěřím. Při dojezdu Tesla S který je 480 km by to totiž znamenalo jen 333 cyklů. Přitom trojásoběk je běžný. A Japonci už používají Lithium-titanové, které mají 6000 cyklů.

+1/0
10.1.2014 11:34

J71i98r13k25a 88D71v33o87ř51á86k 4325110783938

Parkování na pražícím slunci se nevyhnete vždy. Od toho ale by měl mít elektromobil na střeše solárko, které by v takovém případě mohlo akumulátor jednak dochlazovat, jednak dobíjet ztráty z tepla.

0/0
10.1.2014 11:36
Foto

F70r47a31n37t32i41š70e39k 81Č58e12r61n83ý 2187741538210

proč nikdo nevyrábí něco jako tohle ? https://www.youtube.com/watch?v=gvO9XMBZ4DI

0/0
10.1.2014 9:31

J56i26ř27í 54Š51e28j10n89o17h63a 4832593944743

Autore neblbni. V montovně  elektroaut budou dělníci zase dělat v zásadě  totéž jako v jiných montovnách.: montovat produkt, který vymyslel a předvyrobil  někdo jiný. Také drtivá většina zisku přes  ČR jenom proteče. Pokud vůbec.

Ale ANO, přínosná je  každá montovna, která  nehyzdí výhled z mého domu :-)

0/0
10.1.2014 0:26

J88a91r18d11a 86S32o92k87o17l 1766958541911

Nula od nule pojde. Za tohoto stavu to nic nemení jak v otázce ekologie tak i ceny.

0/0
9.1.2014 22:43

R68a72d53i77m 46P33o85l42á93š24e20k 9216523569489

Zatím to je pro běžného uživatele drahé a akumulátory dělají tak obrovskou ekologickoui stopu, že při průměrném využití je elektromobil velice neekologický.

S dnešní časovou i cyklovou životností  akumulátorů je to vhodné jedině pro takové použití, kdy se denně ujede vzdálenost minimálně jednoho dojezdu. Neboli akumulátor se jízdou denně vybije a dobije nejméně jedenkrát.

0/0
9.1.2014 22:04

P40a32v69e51l 58O64d23r53a17z22i30l 6604529827710

Nějaký odkaz na tu "ekologickou stopu" by nebyl? Já znám carbon footprint, ale ekologická stopa?

0/0
10.1.2014 11:07

P48a17v27e41l 66D95r91o53t71á17r 7473354579694

On tím myslí, že na nahrazení jednoho "čoudivého auta" jedním elektromobilem, který nečoudí, spotřebuješ takové množství vzácných surovin a vyprodukuješ tolik zplodin atd., že by bylo ekologičtější nechat tě jezdit v tom čoudivém.

Jak píše o něco výše kolega: "Japonci používají nikl-titanové baterie, které mají životnost 6000 cyklů" - no výborně, a ten titan a nikl se do toho auta dostane jak? Spadne z nebe? Naprší? Ale ne, někde někdo jezdí těžkými bagry, rypadly, vrtá do země atd., aby sem tam ulovil trochu tohoto materiálu. Fakt ekologie jak prase.

0/0
18.3.2014 10:20

P48a58v37e67l 79Z44a10t63l74o92u49k84a10l 7141699282907

Koukám, že jsme na tom zřejmě dobře, když se můžeme povýšeně ofrňovat nad logistickým centrem a velkoskladem Amazonu.

+1/0
9.1.2014 19:36

J28i46ř11í 70E47r13b14e31n 1893704826207

Jestliže ho chtějí postavit v místě s 2 % nezaměstnaností a dát lidem 12 tisíc čistého, když o deset km dál dostanou o třetinu víc, pak ano. Kdyby to Amazon chtěl postavit na karvinsku, už by to bylo "o něčem jiném".

+4/0
9.1.2014 20:18

P24a90v84e78l 53O52d46r36a21z66i81l 6664779887360

To by bylo - naprostá pitomost, vzhledem k "dálniční síti" na karvinsku.

0/0
10.1.2014 11:09

J23a30n 93S30t16e68h13l26i44k 9865857386441

nejvíce bude záležet na ceně elektřiny a akumulátorech (životnost krát kilometry) . Zatím si myslím ,že perspektivnější bude zemní plyn. Tam nejsou žadné ekologické problémy s akumulátory a taky emise spalování budou dobré

+1/0
9.1.2014 19:03

J45i81ř11í 89Š56e26j48n81o81h12a 4432353804913

A taky je to desetiletí odzkoušeno. 

No, vlastně  akumulátorové vozíky na nádraží taky :-)

0/0
10.1.2014 0:28

P77a97v52e80l 64O77d10r86a85z13i83l 6544749777190

Emise spalování budou stejně špatné, jako jsou nyní.

0/0
10.1.2014 11:09

J82i87ř95í 35Š97e54j39n64o48h41a 4962953574243

Emise spalování jsou při stejně vyspělé technice podstatně lepší.

Dokonce je i polovina CO2. To je  ale  jenom takový folklór.

+1/0
12.1.2014 23:28

P77a22v64e37l 68O25d39r41a12z41i62l 6664369977230

Ano, to je folklór.

0/0
13.1.2014 8:17

J93a30n 27Š92p52e27c62i12á38n 2830440629309

Do mestskeho provozu super vec ! i kdyby byl dojezd jen 50km.Do kramu a soupani po meste ideal.

0/0
9.1.2014 17:21

P39a25v37e19l 83V57e54t10e52š90n17í50k 7205698935747

Tak nejsem expert, ale vývoj elektromobilů je tak starý jako vývoj automobilů se spalovacím motorem. A přes veškerou snahu jsou spíš kuriozitou, která má oproti "konvenčním" automobilům více záporů než kladů.

I tu ekologičnost bych bral s rezervou. Elektřinu je potřeba někde vyrobit a nedělám si iluze o tom, z čeho se akumulátory skládají.

Fandím té snaze vymyslet něco nového, ale článek se mi zdá hodně přehnaný.

+4/0
9.1.2014 16:36

J17a14n 12F21r11o46l12í22k 6616930935474

Je to let na měsíc před 175 lety, kdy byl postaven první. A v roce 1899 překonal elektromobil rychlost 100 km/hod. ;-D

0/0
9.1.2014 16:56

P96a37v28e83l 67O84d41r59a49z54i26l 6264379287280

U vývoje nejde ani tak o to, jak je starý, ale kolik lidí a prostředků má.

Ekologičnost je zřejmá každému, kdo někdy byl v Legerově ulici v osm ráno.

0/0
9.1.2014 17:00

T22o23m90á40š 25S25k98á26l32a 6498677

A vzorce pro fúzi známe už 50 let, stejně jako dnes máme matematiku pro kvantové počítače. A milion dalších věcí, kde se čeká na vhodný materiál, nebo součástku. Jenom proto, že dnes neumíme postavit elektromobil, který převýší spalovací ve všech ohledech neznamená, že nemůžeme zdokonalit to co umíme :) 

Ekologie elektřiny spočívá v několika úrovních: jednak je univerzální a lze ji vyrobit prakticky libovolným způsobem (nedojde). Motor na elektřinu je vysoce efektivní, takže neefektivita stojí především na efektivitě elektrárny a přenosové soustavy. I kdyby se elektřina vyráběla (v nejhorším) spalováním, máte mnohem lepší možnost vyčistit splodiny jednou drahou technologií v elektrárně než ji montovat do každého auta. Ale výroba elektřiny může být i čistá i recyklovatelná, těžko namontujete fúzní nebo štěpný reaktor do každého auta :) i ty hloupý sluneční kolektory by se na to daly použít a až si budeme vozit palivo z vesmíru, bude to ještě někde jinde. 

Kdyby nebylo investic do elektromobilů tak dnes nemáme ani gelové baterie a jiné potvory, které dokáží startovat benzíňáček 5x na jedné křižovatce :)

0/0
9.1.2014 18:11

J81a42r87o19s34l26a72v 23B50r13ü45m90m33e81r 7514743626

Let na Měsíc byl velký impuls, jelikož spousta věcí i celých oborů techniky neexistovala a musela se vyvinout. Spousta nových principů, materiálů a tak dále. Nakonec se to povedlo.

Elektroauta impuls nejsou, jelikož stále mají jeden velký problém - baterie. A impulsy na řešení tohoto problému jsou už dávno dané, všichni potřebují lepší a ekologické baterie, ale ne a ne něco slušného vyvinout. A to už 100 let. Asi bude někde háček, a v náhradě ropy je potřeba asi jiného přístupu. Thoriové reaktory? Možná.

0/−2
9.1.2014 16:16

T93o23m71á95š 84S47k85á88l22a 6368227

Dnešní baterie jsou dost jinde než ty před 20 lety. Víc asi díky mobilním zařízením. Ale koukněte jak pěkně fungují elektrická kola. Něco takového by taky nebylo možné. 

A thoriové ani jiné reaktory neudělají elektřinu levnější :) Náhrada ropy nastane až jí bude skutečně málo. Dokud levně teče, tak se bude prodávat a ti co ji prodávají moc jiného podporovat nebudou. Ale vývoj je otázka peněz (tzn. lidí). Je jedno, jestli je nahrnete teď nebo budete čekat. Jen ať vyrábí elektrovozíky. Každá další investice znamená, že postaví zase něco efektivnějšího, aby jich prodaly víc. Jednou budou dostupnější. Dnes máme pěkné a už i levné hybridy. Čím bude ropa dražší, tím víc se jich prodá.

0/0
9.1.2014 18:20

P15e19t27r 92M67o93j70ž90í55š13e63k 4913447857537

A až se vyřeší ty baterie, tak pak už jen vyřešit, kde vzít to, co se do nich bude cpát...

+1/0
9.1.2014 15:31

J65i28r10k29a 43D39v77o23ř36á20k 4235550753338

Vyřešený je dojezd auta 480 km. A nabíjení aku na 50% za 20 min nebo výměna za nabitý za 1,5 min. Už docela dobré, ne?

+1/0
10.1.2014 11:42

P69e25t66r 31M11o32j93ž98í81š97e88k 4943967197437

To jo. Ale kdo tu elektriku vyrobí?

0/0
10.1.2014 12:02

R93a92d37e65k 17N33e59u78m97a79n45n 5812482118355

1) vývoj bude v Americe, tady na montovna

2) Let na měsíc? Ten zvládlo USA "pár let" po oznámení záměru, elektromobily se zatím marně prosazují už přes 100 let

0/0
9.1.2014 15:30

P45a92v48e95l 56O31d64r13a48z88i44l 6314339167910

Elektromobily se prosadily již dávno.

0/0
9.1.2014 17:01

J77i32ř53í 63Š56e21j42n19o93h83a 4672893314383

Přesně. Na nádraží měli akumulátorové vozíky už v  50-tých letech.

+2/0
10.1.2014 0:31

L61u35b46o76š 26U94l49r16i62c86h 5201860118584

Nič nového,

http://www.masmedialne.info/novy-volkswagen-e-up-vyrabany-na-slovensku-sa-zacal-predavat-v-nemecku/

alebo

http://zivot.azet.sk/clanok/13399/elektromobily-vo-vlkanovej-mozu-ekonomicky-nastartovat-cely-region.html

0/0
9.1.2014 14:50

K43r62y69š12t67o65f 70L51a96n80í21k 1149170405235

elektromobily jsou celkem jednoduchá záležitost, která čeká na dořešení zásadního problému - kapacita a velikost baterií. zatím se v tom přes občasné "zázračné" objevy nic moc neděje. pokud se to změní, automobilky na elektromobily budou jen další montovny, protože vyřešení výše uvedeného problému se netýká jen aut a nepředpokládám, že by se to povedlo právě společnosti Tesla.

+5/0
9.1.2014 14:19

P58a78v15e69l 63O42d35r56a21z45i15l 6424449697830

Elektromobily jsou jednoduchá záležitost, ovšem ve chvíli, kdy se posunete od odporové regulace stejnosměrného sériového motor někam jinam, tak už se to začíná poněkud komplikovat, pokud zkusíte nějaký energy management, nedejbože s rekuperací, začíná to být docela složité.

0/0
9.1.2014 14:27

M60a88r55t71i67n 95H12a55v84l24í96k 4480755677713

To bude tím, že většina elektromobilů jsou nepoužitelné blbosti, kterým si automobilky honí ego. K čemu je dobrej sporťák na elektriku?

+1/−2
9.1.2014 14:07

T55o40m16á80š 16S75k73á81l67a 6248737

protoze maji sanci je prodat? Kombik v elektrice udelat neumi a lidove auto na elektriku je nelidove drahe. Zatim jsou pekne hybridy, jen s pomoci elektromobilu, ne s dojezdem. Jsou levne, pomuzou a zaroven porad drzi nad vodou tu nejnutnejsi a nejnarocnejsi cast: vyzkum baterii.

0/0
9.1.2014 14:12

P77a18v23e22l 93O12d54r94a35z36i89l 6194919467900

Kombík by určitě uměli, jenže kombík je úplně jiný segment trhu.

+1/0
9.1.2014 14:29

J17i58r38k56a 61D28v80o46ř63á47k 4275690903748

Až se prodá hodně těch sporťáků a vybuduje se kvůli nim sít nabíjecích stanic, dojde i na ty kombíky, nebojte.

0/0
10.1.2014 11:39

P47e76t61r 68K22u11l76i29c94h 9140151122845

velmi správný komentář!

+3/0
9.1.2014 13:46

L59u22b27o83m54í61r 35V38r19t44a49l 6530817121701

S článkem musím jedině souhlasit.

+3/−1
9.1.2014 13:42

L60a34d89i53s27l15a40v 84K14v88a60s40n94i41č54k11a 1103927513375

S článkem můžu jedině nesouhlasit. Jenom snílovské hračičkování o reklamní bublině.

+1/−1
9.1.2014 15:06

P29a96t72r87i87k 14D10o25b36i78a68s 9827707873192

Tak,jak na mesic a cekat, co nam odtama dovezou.

0/0
9.1.2014 13:31

T10o25m50á53š 64S79k72á81l54a 6678827

baterie. Elektromobily (resp. dotace do nich) a mobilni zarizeni .

0/0
9.1.2014 14:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.