Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Elektroauta jsou pro ekonomiku impulz jako let na Měsíc

Možná je to naivní očekávání, třeba elektromobily vůbec nejsou budoucností, ale jen nafouklou bublinou, která časem splaskne. Přesto vidím potenciální záměr amerického výrobce elektromobilů Tesla Motors postavit v Česku svůj výrobní "evropský" závod jako nejlepší zprávu pro českou ekonomiku za poslední roky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L35u73c33i10e 38N13e59c17h10a65n79i40c58k80a 6594521112730

Krom toho, ze vse se mi zda jinak bylo jiz zde receno, jen jednu poznamku proc se bojim, ze to elektromobily maji v Evrope tezke: lide bydli v bytech ...

Zde v USA, obzvlast ve meste kde ziji (Austin, TX) bych rekla je uz kazde snad 7-8 auto na silnici "aspon" hybrid, nektere plne elektromobily (Nissan Leaf ci Chevy Volt stoji tretinu toho co Tesla). Dojezdy na mesto staci, na kazdodenni jizdu do prace. Nicmene zamestnavatele a velci obchodnici (typu Walmart) tomu vysli vstric a vybudovali uz vcelku slusnou sit dobijecich stanic. Neboli: jdu nakoupit - pripojim auto, potrebuju-li. Zaparkuji u prace a mohu dobit, prijedu vecer domu a zapnu auto do zasuvky. Prakticke a ekonomicke, s bohatsim mestem se ta cena baterii "vsakne".

Co ale chteji delat s lidma nacpanejma ve 20-tipatrovem panelaku, sidliste kde jen tezko hledate parkovani, natoz pak "stojanku s dobijeckou"? Prodluzovacku si ze 6 patra dolu na ulici nehodite. Mate-li garaz ci pevne misto k parkovani v praci, pak snad ... ale jinak se bojim ze ta investice do infrastruktury hned tak nebude, a dokud v Evrope nebude infrastruktura, tak se lide do ciste elektromobilu nepozenou. Neboli: elektromobil rozhodne dle meho budoucnost ma, ale ne vsude a rozhodne je to stale jeste "budoucnost" - v Evrope to bude jeste dlouho luxus pro vystredni.

0/0
17.3.2014 22:09

J62á86n 95K97o55t13ú50č 2626784178536

Hmm, v tej dobe som ešte na svete nebol, ale: máte pocit, že by lety na Mesiac nejako nakopli ekonomiku? Ja teda nemám a nikdy som o tom nečítal. Program Apollo bol súčasťou "Space Race", ktorá zhltla v USA aj v ZSSR obrovské množstvo peňazí a bola prínosom pre vedu, ale nie pre ekonomiku a bežných ľudí. (Ak teda nepočítame vládne zákazky NASA, na ktorých žili veľké firmy.)

A keďže si myslím, že Tesla je bublina, tak s nadpisom článku musím súhlasiť: Elektromobily sú taký impulz ako lety na Mesiac. :)

+1/0
13.3.2014 19:35

V33l68a47s94t57i40m97i28l 97H22a44l84b36i44c81h 8103885236478

Elektroauta budou míti efekt teprve tehdy,až se podaří vyrobit levnou malou atomovou elektrárnu,která se vejde pod zadní sedadla auta.

+1/0
10.1.2014 13:01

O86n19d66ř33e56j 70Č78a36p27k29a 6581741343514

Palivový článek. Na vstupu metanol a kyslík, na výstupu elektřina, voda a CO2. Atomová elektrárna, která zajišťuje obrácený proces, pak klidně může být velká a drahá...

0/0
11.1.2014 22:20

P63a76v95e42l 45O11d49r60a34z13i61l 6284129697620

Metanol můžete úspěšně použít ve spalovacím motoru, na to nepotřebujete (drahý) palivový článek.

0/0
15.1.2014 11:31

F72r12a61n49t40i30š43e65k 44N89á33v77a14r79a 4975496461202

Baterie do tohoto auta stojí dle výrobce 720.000,- Kč. A její životnost je 160 tisíc km.

Samozřejmě, když se k bateriím budete dobře chovat. Neparkovat například na rozpáleném slunci.

Baterie prostě fungují chemickou cestou.

To znamená, že provoz elektromobilu se nevyplatí ani kdyby elektrický proud byl zadarmo.

Já fandím autům na vodíkové palivové články. Z výfuku kape voda.  A výroba vodíku je také možná ze slunce.

+1/0
10.1.2014 9:37

M42a72r67t85i67n 53Č22a97r35n83e63c71k37ý 2685194729545

To je současná cena, současná životnost. Za 5 let tomu může být jinak. I když já jsem v tomto ohledu skeptický.

+1/0
10.1.2014 9:54

P26a95v35e93l 30O29d20r60a51z21i32l 6454799367620

Parkování na rozpáleném slunci uškodí jakémukoliv autu, naštěstí je celkem problém se tam autem dostat.

Vodík je skvělý, jenom

- jeho výroba je energeticky náročná (málá účinnost), palivové články jsou drahé, mají malý výkona  krátkou životnost, skladování vodíku je energeticky náročné (nutnost silného stlačení), skladovací nádoby "tečou," jsou drahé a mají velmi krátkou životnost, a vodík je výbušný. Jinak je to super.

0/0
10.1.2014 11:06

J24i18r68k96a 94D86v44o17ř36á42k 4945590113728

To budou zastaralé akumulátory, ale ta čísla vám stejně moc nevěřím. Při dojezdu Tesla S který je 480 km by to totiž znamenalo jen 333 cyklů. Přitom trojásoběk je běžný. A Japonci už používají Lithium-titanové, které mají 6000 cyklů.

+1/0
10.1.2014 11:34

J61i64r68k40a 35D80v52o21ř25á22k 4525570343268

Parkování na pražícím slunci se nevyhnete vždy. Od toho ale by měl mít elektromobil na střeše solárko, které by v takovém případě mohlo akumulátor jednak dochlazovat, jednak dobíjet ztráty z tepla.

0/0
10.1.2014 11:36
Foto

F42r88a61n55t57i11š57e29k 10Č21e77r67n81ý 2887971618350

proč nikdo nevyrábí něco jako tohle ? https://www.youtube.com/watch?v=gvO9XMBZ4DI

0/0
10.1.2014 9:31

J68i18ř87í 88Š56e63j15n53o55h20a 4132913564533

Autore neblbni. V montovně  elektroaut budou dělníci zase dělat v zásadě  totéž jako v jiných montovnách.: montovat produkt, který vymyslel a předvyrobil  někdo jiný. Také drtivá většina zisku přes  ČR jenom proteče. Pokud vůbec.

Ale ANO, přínosná je  každá montovna, která  nehyzdí výhled z mého domu :-)

0/0
10.1.2014 0:26

J47a61r28d74a 47S79o48k12o10l 1256428641561

Nula od nule pojde. Za tohoto stavu to nic nemení jak v otázce ekologie tak i ceny.

0/0
9.1.2014 22:43

R61a67d98i63m 23P63o85l82á48š46e37k 9846343569119

Zatím to je pro běžného uživatele drahé a akumulátory dělají tak obrovskou ekologickoui stopu, že při průměrném využití je elektromobil velice neekologický.

S dnešní časovou i cyklovou životností  akumulátorů je to vhodné jedině pro takové použití, kdy se denně ujede vzdálenost minimálně jednoho dojezdu. Neboli akumulátor se jízdou denně vybije a dobije nejméně jedenkrát.

0/0
9.1.2014 22:04

P12a89v54e37l 52O67d40r15a62z23i59l 6804869667170

Nějaký odkaz na tu "ekologickou stopu" by nebyl? Já znám carbon footprint, ale ekologická stopa?

0/0
10.1.2014 11:07

P72a55v91e17l 52D85r56o55t88á37r 7693694979254

On tím myslí, že na nahrazení jednoho "čoudivého auta" jedním elektromobilem, který nečoudí, spotřebuješ takové množství vzácných surovin a vyprodukuješ tolik zplodin atd., že by bylo ekologičtější nechat tě jezdit v tom čoudivém.

Jak píše o něco výše kolega: "Japonci používají nikl-titanové baterie, které mají životnost 6000 cyklů" - no výborně, a ten titan a nikl se do toho auta dostane jak? Spadne z nebe? Naprší? Ale ne, někde někdo jezdí těžkými bagry, rypadly, vrtá do země atd., aby sem tam ulovil trochu tohoto materiálu. Fakt ekologie jak prase.

0/0
18.3.2014 10:20

P90a88v22e33l 47Z10a19t70l15o21u88k31a61l 7451499622827

Koukám, že jsme na tom zřejmě dobře, když se můžeme povýšeně ofrňovat nad logistickým centrem a velkoskladem Amazonu.

+1/0
9.1.2014 19:36

J98i26ř40í 73E80r92b27e13n 1243554436647

Jestliže ho chtějí postavit v místě s 2 % nezaměstnaností a dát lidem 12 tisíc čistého, když o deset km dál dostanou o třetinu víc, pak ano. Kdyby to Amazon chtěl postavit na karvinsku, už by to bylo "o něčem jiném".

+4/0
9.1.2014 20:18

P98a82v96e41l 88O71d33r47a57z49i66l 6974119507790

To by bylo - naprostá pitomost, vzhledem k "dálniční síti" na karvinsku.

0/0
10.1.2014 11:09

J30a33n 20S16t36e54h69l53i66k 9515207956931

nejvíce bude záležet na ceně elektřiny a akumulátorech (životnost krát kilometry) . Zatím si myslím ,že perspektivnější bude zemní plyn. Tam nejsou žadné ekologické problémy s akumulátory a taky emise spalování budou dobré

+1/0
9.1.2014 19:03

J29i32ř54í 74Š16e15j37n90o88h71a 4722263244343

A taky je to desetiletí odzkoušeno. 

No, vlastně  akumulátorové vozíky na nádraží taky :-)

0/0
10.1.2014 0:28

P59a58v42e71l 39O22d10r82a90z44i37l 6374539237520

Emise spalování budou stejně špatné, jako jsou nyní.

0/0
10.1.2014 11:09

J73i47ř61í 37Š52e37j27n22o32h94a 4442523354413

Emise spalování jsou při stejně vyspělé technice podstatně lepší.

Dokonce je i polovina CO2. To je  ale  jenom takový folklór.

+1/0
12.1.2014 23:28

P60a47v88e22l 29O19d94r34a78z79i82l 6934469407190

Ano, to je folklór.

0/0
13.1.2014 8:17

J46a77n 61Š24p47e24c34i20á88n 2700950429469

Do mestskeho provozu super vec ! i kdyby byl dojezd jen 50km.Do kramu a soupani po meste ideal.

0/0
9.1.2014 17:21

P20a75v93e69l 73V51e39t95e48š24n34í13k 7575498675817

Tak nejsem expert, ale vývoj elektromobilů je tak starý jako vývoj automobilů se spalovacím motorem. A přes veškerou snahu jsou spíš kuriozitou, která má oproti "konvenčním" automobilům více záporů než kladů.

I tu ekologičnost bych bral s rezervou. Elektřinu je potřeba někde vyrobit a nedělám si iluze o tom, z čeho se akumulátory skládají.

Fandím té snaze vymyslet něco nového, ale článek se mi zdá hodně přehnaný.

+4/0
9.1.2014 16:36

J53a58n 90F85r12o84l26í82k 6386870265364

Je to let na měsíc před 175 lety, kdy byl postaven první. A v roce 1899 překonal elektromobil rychlost 100 km/hod. ;-D

0/0
9.1.2014 16:56

P10a50v32e76l 58O23d12r84a23z30i94l 6114239977620

U vývoje nejde ani tak o to, jak je starý, ale kolik lidí a prostředků má.

Ekologičnost je zřejmá každému, kdo někdy byl v Legerově ulici v osm ráno.

0/0
9.1.2014 17:00

T36o20m89á74š 65S38k44á22l15a 6568437

A vzorce pro fúzi známe už 50 let, stejně jako dnes máme matematiku pro kvantové počítače. A milion dalších věcí, kde se čeká na vhodný materiál, nebo součástku. Jenom proto, že dnes neumíme postavit elektromobil, který převýší spalovací ve všech ohledech neznamená, že nemůžeme zdokonalit to co umíme :) 

Ekologie elektřiny spočívá v několika úrovních: jednak je univerzální a lze ji vyrobit prakticky libovolným způsobem (nedojde). Motor na elektřinu je vysoce efektivní, takže neefektivita stojí především na efektivitě elektrárny a přenosové soustavy. I kdyby se elektřina vyráběla (v nejhorším) spalováním, máte mnohem lepší možnost vyčistit splodiny jednou drahou technologií v elektrárně než ji montovat do každého auta. Ale výroba elektřiny může být i čistá i recyklovatelná, těžko namontujete fúzní nebo štěpný reaktor do každého auta :) i ty hloupý sluneční kolektory by se na to daly použít a až si budeme vozit palivo z vesmíru, bude to ještě někde jinde. 

Kdyby nebylo investic do elektromobilů tak dnes nemáme ani gelové baterie a jiné potvory, které dokáží startovat benzíňáček 5x na jedné křižovatce :)

0/0
9.1.2014 18:11

J35a59r20o41s85l34a12v 68B48r73ü11m36m98e35r 7644953406

Let na Měsíc byl velký impuls, jelikož spousta věcí i celých oborů techniky neexistovala a musela se vyvinout. Spousta nových principů, materiálů a tak dále. Nakonec se to povedlo.

Elektroauta impuls nejsou, jelikož stále mají jeden velký problém - baterie. A impulsy na řešení tohoto problému jsou už dávno dané, všichni potřebují lepší a ekologické baterie, ale ne a ne něco slušného vyvinout. A to už 100 let. Asi bude někde háček, a v náhradě ropy je potřeba asi jiného přístupu. Thoriové reaktory? Možná.

0/−2
9.1.2014 16:16

T95o83m88á85š 62S55k27á96l51a 6708977

Dnešní baterie jsou dost jinde než ty před 20 lety. Víc asi díky mobilním zařízením. Ale koukněte jak pěkně fungují elektrická kola. Něco takového by taky nebylo možné. 

A thoriové ani jiné reaktory neudělají elektřinu levnější :) Náhrada ropy nastane až jí bude skutečně málo. Dokud levně teče, tak se bude prodávat a ti co ji prodávají moc jiného podporovat nebudou. Ale vývoj je otázka peněz (tzn. lidí). Je jedno, jestli je nahrnete teď nebo budete čekat. Jen ať vyrábí elektrovozíky. Každá další investice znamená, že postaví zase něco efektivnějšího, aby jich prodaly víc. Jednou budou dostupnější. Dnes máme pěkné a už i levné hybridy. Čím bude ropa dražší, tím víc se jich prodá.

0/0
9.1.2014 18:20

P64e38t27r 29M24o87j52ž73í81š44e69k 4973537597887

A až se vyřeší ty baterie, tak pak už jen vyřešit, kde vzít to, co se do nich bude cpát...

+1/0
9.1.2014 15:31

J35i83r89k48a 10D42v14o83ř18á71k 4545480953648

Vyřešený je dojezd auta 480 km. A nabíjení aku na 50% za 20 min nebo výměna za nabitý za 1,5 min. Už docela dobré, ne?

+1/0
10.1.2014 11:42

P23e87t82r 41M70o82j45ž82í16š84e46k 4223317587927

To jo. Ale kdo tu elektriku vyrobí?

0/0
10.1.2014 12:02

R36a85d45e36k 73N30e42u17m12a69n65n 5602542188575

1) vývoj bude v Americe, tady na montovna

2) Let na měsíc? Ten zvládlo USA "pár let" po oznámení záměru, elektromobily se zatím marně prosazují už přes 100 let

0/0
9.1.2014 15:30

P69a49v56e19l 67O55d85r65a81z75i53l 6514769157110

Elektromobily se prosadily již dávno.

0/0
9.1.2014 17:01

J87i20ř54í 89Š81e84j18n21o32h43a 4802803804703

Přesně. Na nádraží měli akumulátorové vozíky už v  50-tých letech.

+2/0
10.1.2014 0:31

L15u32b89o74š 58U24l95r64i22c90h 5461490298624

Nič nového,

http://www.masmedialne.info/novy-volkswagen-e-up-vyrabany-na-slovensku-sa-zacal-predavat-v-nemecku/

alebo

http://zivot.azet.sk/clanok/13399/elektromobily-vo-vlkanovej-mozu-ekonomicky-nastartovat-cely-region.html

0/0
9.1.2014 14:50

K59r29y77š64t11o10f 81L54a15n63í36k 1719600375335

elektromobily jsou celkem jednoduchá záležitost, která čeká na dořešení zásadního problému - kapacita a velikost baterií. zatím se v tom přes občasné "zázračné" objevy nic moc neděje. pokud se to změní, automobilky na elektromobily budou jen další montovny, protože vyřešení výše uvedeného problému se netýká jen aut a nepředpokládám, že by se to povedlo právě společnosti Tesla.

+5/0
9.1.2014 14:19

P74a86v74e15l 94O75d53r62a76z28i89l 6144329977630

Elektromobily jsou jednoduchá záležitost, ovšem ve chvíli, kdy se posunete od odporové regulace stejnosměrného sériového motor někam jinam, tak už se to začíná poněkud komplikovat, pokud zkusíte nějaký energy management, nedejbože s rekuperací, začíná to být docela složité.

0/0
9.1.2014 14:27

M52a41r65t55i61n 12H65a25v78l79í88k 4600265367473

To bude tím, že většina elektromobilů jsou nepoužitelné blbosti, kterým si automobilky honí ego. K čemu je dobrej sporťák na elektriku?

+1/−2
9.1.2014 14:07

T86o62m68á40š 46S14k71á44l34a 6868157

protoze maji sanci je prodat? Kombik v elektrice udelat neumi a lidove auto na elektriku je nelidove drahe. Zatim jsou pekne hybridy, jen s pomoci elektromobilu, ne s dojezdem. Jsou levne, pomuzou a zaroven porad drzi nad vodou tu nejnutnejsi a nejnarocnejsi cast: vyzkum baterii.

0/0
9.1.2014 14:12

P65a10v46e20l 94O58d56r51a21z94i15l 6154759317190

Kombík by určitě uměli, jenže kombík je úplně jiný segment trhu.

+1/0
9.1.2014 14:29

J70i95r34k15a 25D37v36o39ř41á37k 4455910603598

Až se prodá hodně těch sporťáků a vybuduje se kvůli nim sít nabíjecích stanic, dojde i na ty kombíky, nebojte.

0/0
10.1.2014 11:39

P80e95t40r 67K55u45l64i78c67h 9840401132735

velmi správný komentář!

+3/0
9.1.2014 13:46

L24u52b80o57m91í19r 37V42r74t20a29l 6710777391701

S článkem musím jedině souhlasit.

+3/−1
9.1.2014 13:42

L15a82d58i66s94l91a40v 97K74v46a30s84n53i91č37k48a 1743217623225

S článkem můžu jedině nesouhlasit. Jenom snílovské hračičkování o reklamní bublině.

+1/−1
9.1.2014 15:06

P85a59t79r52i81k 33D26o15b85i21a95s 9767167923732

Tak,jak na mesic a cekat, co nam odtama dovezou.

0/0
9.1.2014 13:31

T83o35m72á17š 81S83k53á15l20a 6718347

baterie. Elektromobily (resp. dotace do nich) a mobilni zarizeni .

0/0
9.1.2014 14:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.