Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Elektroauta jsou pro ekonomiku impulz jako let na Měsíc

Možná je to naivní očekávání, třeba elektromobily vůbec nejsou budoucností, ale jen nafouklou bublinou, která časem splaskne. Přesto vidím potenciální záměr amerického výrobce elektromobilů Tesla Motors postavit v Česku svůj výrobní "evropský" závod jako nejlepší zprávu pro českou ekonomiku za poslední roky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L86u76c60i68e 61N80e96c65h76a73n97i95c30k97a 6104431632510

Krom toho, ze vse se mi zda jinak bylo jiz zde receno, jen jednu poznamku proc se bojim, ze to elektromobily maji v Evrope tezke: lide bydli v bytech ...

Zde v USA, obzvlast ve meste kde ziji (Austin, TX) bych rekla je uz kazde snad 7-8 auto na silnici "aspon" hybrid, nektere plne elektromobily (Nissan Leaf ci Chevy Volt stoji tretinu toho co Tesla). Dojezdy na mesto staci, na kazdodenni jizdu do prace. Nicmene zamestnavatele a velci obchodnici (typu Walmart) tomu vysli vstric a vybudovali uz vcelku slusnou sit dobijecich stanic. Neboli: jdu nakoupit - pripojim auto, potrebuju-li. Zaparkuji u prace a mohu dobit, prijedu vecer domu a zapnu auto do zasuvky. Prakticke a ekonomicke, s bohatsim mestem se ta cena baterii "vsakne".

Co ale chteji delat s lidma nacpanejma ve 20-tipatrovem panelaku, sidliste kde jen tezko hledate parkovani, natoz pak "stojanku s dobijeckou"? Prodluzovacku si ze 6 patra dolu na ulici nehodite. Mate-li garaz ci pevne misto k parkovani v praci, pak snad ... ale jinak se bojim ze ta investice do infrastruktury hned tak nebude, a dokud v Evrope nebude infrastruktura, tak se lide do ciste elektromobilu nepozenou. Neboli: elektromobil rozhodne dle meho budoucnost ma, ale ne vsude a rozhodne je to stale jeste "budoucnost" - v Evrope to bude jeste dlouho luxus pro vystredni.

0/0
17.3.2014 22:09

J10á27n 61K66o71t74ú17č 2886244688176

Hmm, v tej dobe som ešte na svete nebol, ale: máte pocit, že by lety na Mesiac nejako nakopli ekonomiku? Ja teda nemám a nikdy som o tom nečítal. Program Apollo bol súčasťou "Space Race", ktorá zhltla v USA aj v ZSSR obrovské množstvo peňazí a bola prínosom pre vedu, ale nie pre ekonomiku a bežných ľudí. (Ak teda nepočítame vládne zákazky NASA, na ktorých žili veľké firmy.)

A keďže si myslím, že Tesla je bublina, tak s nadpisom článku musím súhlasiť: Elektromobily sú taký impulz ako lety na Mesiac. :)

+1/0
13.3.2014 19:35

V96l42a90s84t30i21m32i31l 23H24a62l30b71i49c53h 8713825416158

Elektroauta budou míti efekt teprve tehdy,až se podaří vyrobit levnou malou atomovou elektrárnu,která se vejde pod zadní sedadla auta.

+1/0
10.1.2014 13:01

O45n41d65ř42e32j 48Č30a14p84k61a 6711651373574

Palivový článek. Na vstupu metanol a kyslík, na výstupu elektřina, voda a CO2. Atomová elektrárna, která zajišťuje obrácený proces, pak klidně může být velká a drahá...

0/0
11.1.2014 22:20

P79a41v16e21l 10O86d77r22a50z37i46l 6954899267270

Metanol můžete úspěšně použít ve spalovacím motoru, na to nepotřebujete (drahý) palivový článek.

0/0
15.1.2014 11:31

F13r33a57n19t31i71š65e76k 58N61á80v89a27r46a 4605526951922

Baterie do tohoto auta stojí dle výrobce 720.000,- Kč. A její životnost je 160 tisíc km.

Samozřejmě, když se k bateriím budete dobře chovat. Neparkovat například na rozpáleném slunci.

Baterie prostě fungují chemickou cestou.

To znamená, že provoz elektromobilu se nevyplatí ani kdyby elektrický proud byl zadarmo.

Já fandím autům na vodíkové palivové články. Z výfuku kape voda.  A výroba vodíku je také možná ze slunce.

+1/0
10.1.2014 9:37

M24a69r22t64i71n 41Č27a68r32n89e38c94k35ý 2585134859815

To je současná cena, současná životnost. Za 5 let tomu může být jinak. I když já jsem v tomto ohledu skeptický.

+1/0
10.1.2014 9:54

P38a24v56e16l 85O24d64r56a58z29i95l 6594759897840

Parkování na rozpáleném slunci uškodí jakémukoliv autu, naštěstí je celkem problém se tam autem dostat.

Vodík je skvělý, jenom

- jeho výroba je energeticky náročná (málá účinnost), palivové články jsou drahé, mají malý výkona  krátkou životnost, skladování vodíku je energeticky náročné (nutnost silného stlačení), skladovací nádoby "tečou," jsou drahé a mají velmi krátkou životnost, a vodík je výbušný. Jinak je to super.

0/0
10.1.2014 11:06

J50i13r75k56a 15D47v61o25ř90á61k 4485740483638

To budou zastaralé akumulátory, ale ta čísla vám stejně moc nevěřím. Při dojezdu Tesla S který je 480 km by to totiž znamenalo jen 333 cyklů. Přitom trojásoběk je běžný. A Japonci už používají Lithium-titanové, které mají 6000 cyklů.

+1/0
10.1.2014 11:34

J85i41r63k31a 37D48v85o37ř55á56k 4185220213318

Parkování na pražícím slunci se nevyhnete vždy. Od toho ale by měl mít elektromobil na střeše solárko, které by v takovém případě mohlo akumulátor jednak dochlazovat, jednak dobíjet ztráty z tepla.

0/0
10.1.2014 11:36
Foto

F19r56a10n52t54i31š82e56k 79Č44e75r97n65ý 2547461488260

proč nikdo nevyrábí něco jako tohle ? https://www.youtube.com/watch?v=gvO9XMBZ4DI

0/0
10.1.2014 9:31

J92i32ř97í 19Š28e21j67n56o11h27a 4472103584383

Autore neblbni. V montovně  elektroaut budou dělníci zase dělat v zásadě  totéž jako v jiných montovnách.: montovat produkt, který vymyslel a předvyrobil  někdo jiný. Také drtivá většina zisku přes  ČR jenom proteče. Pokud vůbec.

Ale ANO, přínosná je  každá montovna, která  nehyzdí výhled z mého domu :-)

0/0
10.1.2014 0:26

J48a14r69d52a 90S74o94k19o14l 1476388601291

Nula od nule pojde. Za tohoto stavu to nic nemení jak v otázce ekologie tak i ceny.

0/0
9.1.2014 22:43

R55a39d82i41m 89P16o40l24á89š23e21k 9896453419959

Zatím to je pro běžného uživatele drahé a akumulátory dělají tak obrovskou ekologickoui stopu, že při průměrném využití je elektromobil velice neekologický.

S dnešní časovou i cyklovou životností  akumulátorů je to vhodné jedině pro takové použití, kdy se denně ujede vzdálenost minimálně jednoho dojezdu. Neboli akumulátor se jízdou denně vybije a dobije nejméně jedenkrát.

0/0
9.1.2014 22:04

P52a14v45e56l 31O15d37r92a94z12i54l 6734319827280

Nějaký odkaz na tu "ekologickou stopu" by nebyl? Já znám carbon footprint, ale ekologická stopa?

0/0
10.1.2014 11:07

P59a79v67e90l 22D26r27o85t56á92r 7273234589904

On tím myslí, že na nahrazení jednoho "čoudivého auta" jedním elektromobilem, který nečoudí, spotřebuješ takové množství vzácných surovin a vyprodukuješ tolik zplodin atd., že by bylo ekologičtější nechat tě jezdit v tom čoudivém.

Jak píše o něco výše kolega: "Japonci používají nikl-titanové baterie, které mají životnost 6000 cyklů" - no výborně, a ten titan a nikl se do toho auta dostane jak? Spadne z nebe? Naprší? Ale ne, někde někdo jezdí těžkými bagry, rypadly, vrtá do země atd., aby sem tam ulovil trochu tohoto materiálu. Fakt ekologie jak prase.

0/0
18.3.2014 10:20

P58a61v55e42l 97Z65a98t12l81o38u24k28a45l 7871389452427

Koukám, že jsme na tom zřejmě dobře, když se můžeme povýšeně ofrňovat nad logistickým centrem a velkoskladem Amazonu.

+1/0
9.1.2014 19:36

J19i41ř71í 62E40r31b53e29n 1783354286887

Jestliže ho chtějí postavit v místě s 2 % nezaměstnaností a dát lidem 12 tisíc čistého, když o deset km dál dostanou o třetinu víc, pak ano. Kdyby to Amazon chtěl postavit na karvinsku, už by to bylo "o něčem jiném".

+4/0
9.1.2014 20:18

P62a13v90e77l 12O46d49r98a40z32i27l 6284579967380

To by bylo - naprostá pitomost, vzhledem k "dálniční síti" na karvinsku.

0/0
10.1.2014 11:09

J75a93n 79S38t56e21h60l18i81k 9855377276391

nejvíce bude záležet na ceně elektřiny a akumulátorech (životnost krát kilometry) . Zatím si myslím ,že perspektivnější bude zemní plyn. Tam nejsou žadné ekologické problémy s akumulátory a taky emise spalování budou dobré

+1/0
9.1.2014 19:03

J11i23ř28í 40Š79e23j29n34o33h49a 4432513884453

A taky je to desetiletí odzkoušeno. 

No, vlastně  akumulátorové vozíky na nádraží taky :-)

0/0
10.1.2014 0:28

P12a85v24e52l 15O43d92r76a35z98i95l 6714769127940

Emise spalování budou stejně špatné, jako jsou nyní.

0/0
10.1.2014 11:09

J18i91ř73í 29Š19e96j27n14o86h48a 4432773134523

Emise spalování jsou při stejně vyspělé technice podstatně lepší.

Dokonce je i polovina CO2. To je  ale  jenom takový folklór.

+1/0
12.1.2014 23:28

P53a45v86e66l 74O57d31r67a42z31i82l 6464339867290

Ano, to je folklór.

0/0
13.1.2014 8:17

J43a17n 45Š26p39e25c57i69á31n 2780480839819

Do mestskeho provozu super vec ! i kdyby byl dojezd jen 50km.Do kramu a soupani po meste ideal.

0/0
9.1.2014 17:21

P37a14v71e64l 88V34e80t62e18š14n11í53k 7725508585517

Tak nejsem expert, ale vývoj elektromobilů je tak starý jako vývoj automobilů se spalovacím motorem. A přes veškerou snahu jsou spíš kuriozitou, která má oproti "konvenčním" automobilům více záporů než kladů.

I tu ekologičnost bych bral s rezervou. Elektřinu je potřeba někde vyrobit a nedělám si iluze o tom, z čeho se akumulátory skládají.

Fandím té snaze vymyslet něco nového, ale článek se mi zdá hodně přehnaný.

+4/0
9.1.2014 16:36

J45a71n 72F39r83o52l40í96k 6616730365954

Je to let na měsíc před 175 lety, kdy byl postaven první. A v roce 1899 překonal elektromobil rychlost 100 km/hod. ;-D

0/0
9.1.2014 16:56

P75a65v86e36l 72O49d40r38a59z28i57l 6974169657340

U vývoje nejde ani tak o to, jak je starý, ale kolik lidí a prostředků má.

Ekologičnost je zřejmá každému, kdo někdy byl v Legerově ulici v osm ráno.

0/0
9.1.2014 17:00

T13o43m72á65š 74S97k27á85l17a 6748547

A vzorce pro fúzi známe už 50 let, stejně jako dnes máme matematiku pro kvantové počítače. A milion dalších věcí, kde se čeká na vhodný materiál, nebo součástku. Jenom proto, že dnes neumíme postavit elektromobil, který převýší spalovací ve všech ohledech neznamená, že nemůžeme zdokonalit to co umíme :) 

Ekologie elektřiny spočívá v několika úrovních: jednak je univerzální a lze ji vyrobit prakticky libovolným způsobem (nedojde). Motor na elektřinu je vysoce efektivní, takže neefektivita stojí především na efektivitě elektrárny a přenosové soustavy. I kdyby se elektřina vyráběla (v nejhorším) spalováním, máte mnohem lepší možnost vyčistit splodiny jednou drahou technologií v elektrárně než ji montovat do každého auta. Ale výroba elektřiny může být i čistá i recyklovatelná, těžko namontujete fúzní nebo štěpný reaktor do každého auta :) i ty hloupý sluneční kolektory by se na to daly použít a až si budeme vozit palivo z vesmíru, bude to ještě někde jinde. 

Kdyby nebylo investic do elektromobilů tak dnes nemáme ani gelové baterie a jiné potvory, které dokáží startovat benzíňáček 5x na jedné křižovatce :)

0/0
9.1.2014 18:11

J96a83r73o73s13l24a96v 83B85r52ü26m74m79e33r 7204293906

Let na Měsíc byl velký impuls, jelikož spousta věcí i celých oborů techniky neexistovala a musela se vyvinout. Spousta nových principů, materiálů a tak dále. Nakonec se to povedlo.

Elektroauta impuls nejsou, jelikož stále mají jeden velký problém - baterie. A impulsy na řešení tohoto problému jsou už dávno dané, všichni potřebují lepší a ekologické baterie, ale ne a ne něco slušného vyvinout. A to už 100 let. Asi bude někde háček, a v náhradě ropy je potřeba asi jiného přístupu. Thoriové reaktory? Možná.

0/−2
9.1.2014 16:16

T26o24m73á33š 28S27k37á63l88a 6178617

Dnešní baterie jsou dost jinde než ty před 20 lety. Víc asi díky mobilním zařízením. Ale koukněte jak pěkně fungují elektrická kola. Něco takového by taky nebylo možné. 

A thoriové ani jiné reaktory neudělají elektřinu levnější :) Náhrada ropy nastane až jí bude skutečně málo. Dokud levně teče, tak se bude prodávat a ti co ji prodávají moc jiného podporovat nebudou. Ale vývoj je otázka peněz (tzn. lidí). Je jedno, jestli je nahrnete teď nebo budete čekat. Jen ať vyrábí elektrovozíky. Každá další investice znamená, že postaví zase něco efektivnějšího, aby jich prodaly víc. Jednou budou dostupnější. Dnes máme pěkné a už i levné hybridy. Čím bude ropa dražší, tím víc se jich prodá.

0/0
9.1.2014 18:20

P96e57t78r 79M61o28j51ž55í64š85e25k 4423117317787

A až se vyřeší ty baterie, tak pak už jen vyřešit, kde vzít to, co se do nich bude cpát...

+1/0
9.1.2014 15:31

J81i85r68k91a 42D63v77o35ř68á91k 4105310783658

Vyřešený je dojezd auta 480 km. A nabíjení aku na 50% za 20 min nebo výměna za nabitý za 1,5 min. Už docela dobré, ne?

+1/0
10.1.2014 11:42

P46e19t24r 16M45o86j38ž72í45š22e61k 4803637647157

To jo. Ale kdo tu elektriku vyrobí?

0/0
10.1.2014 12:02

R11a80d72e12k 48N45e50u93m95a74n96n 5282312208875

1) vývoj bude v Americe, tady na montovna

2) Let na měsíc? Ten zvládlo USA "pár let" po oznámení záměru, elektromobily se zatím marně prosazují už přes 100 let

0/0
9.1.2014 15:30

P60a96v71e88l 28O75d10r35a65z44i50l 6194499557400

Elektromobily se prosadily již dávno.

0/0
9.1.2014 17:01

J60i10ř23í 30Š67e20j36n28o40h30a 4942253274413

Přesně. Na nádraží měli akumulátorové vozíky už v  50-tých letech.

+2/0
10.1.2014 0:31

L62u57b61o63š 19U74l46r38i10c55h 5171670968364

Nič nového,

http://www.masmedialne.info/novy-volkswagen-e-up-vyrabany-na-slovensku-sa-zacal-predavat-v-nemecku/

alebo

http://zivot.azet.sk/clanok/13399/elektromobily-vo-vlkanovej-mozu-ekonomicky-nastartovat-cely-region.html

0/0
9.1.2014 14:50

K11r48y65š24t96o15f 10L52a76n33í77k 1419670325605

elektromobily jsou celkem jednoduchá záležitost, která čeká na dořešení zásadního problému - kapacita a velikost baterií. zatím se v tom přes občasné "zázračné" objevy nic moc neděje. pokud se to změní, automobilky na elektromobily budou jen další montovny, protože vyřešení výše uvedeného problému se netýká jen aut a nepředpokládám, že by se to povedlo právě společnosti Tesla.

+5/0
9.1.2014 14:19

P82a93v27e76l 43O55d90r93a75z51i34l 6764919667640

Elektromobily jsou jednoduchá záležitost, ovšem ve chvíli, kdy se posunete od odporové regulace stejnosměrného sériového motor někam jinam, tak už se to začíná poněkud komplikovat, pokud zkusíte nějaký energy management, nedejbože s rekuperací, začíná to být docela složité.

0/0
9.1.2014 14:27

M29a60r42t93i93n 76H60a26v49l61í15k 4200795377853

To bude tím, že většina elektromobilů jsou nepoužitelné blbosti, kterým si automobilky honí ego. K čemu je dobrej sporťák na elektriku?

+1/−2
9.1.2014 14:07

T76o16m23á77š 27S61k88á89l62a 6798197

protoze maji sanci je prodat? Kombik v elektrice udelat neumi a lidove auto na elektriku je nelidove drahe. Zatim jsou pekne hybridy, jen s pomoci elektromobilu, ne s dojezdem. Jsou levne, pomuzou a zaroven porad drzi nad vodou tu nejnutnejsi a nejnarocnejsi cast: vyzkum baterii.

0/0
9.1.2014 14:12

P54a89v72e71l 38O18d85r22a14z27i97l 6724389837310

Kombík by určitě uměli, jenže kombík je úplně jiný segment trhu.

+1/0
9.1.2014 14:29

J76i77r24k38a 45D21v65o89ř73á28k 4625230483138

Až se prodá hodně těch sporťáků a vybuduje se kvůli nim sít nabíjecích stanic, dojde i na ty kombíky, nebojte.

0/0
10.1.2014 11:39

P39e69t79r 24K84u32l70i53c76h 9330951342675

velmi správný komentář!

+3/0
9.1.2014 13:46

L33u68b78o43m84í93r 95V83r21t75a34l 6430967871101

S článkem musím jedině souhlasit.

+3/−1
9.1.2014 13:42

L97a53d74i94s46l19a73v 56K28v58a53s61n60i32č10k90a 1413217523425

S článkem můžu jedině nesouhlasit. Jenom snílovské hračičkování o reklamní bublině.

+1/−1
9.1.2014 15:06

P31a94t84r77i29k 52D28o28b93i54a79s 9867437693552

Tak,jak na mesic a cekat, co nam odtama dovezou.

0/0
9.1.2014 13:31

T33o58m11á86š 57S58k21á59l83a 6408417

baterie. Elektromobily (resp. dotace do nich) a mobilni zarizeni .

0/0
9.1.2014 14:16





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.