Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Regiojet jezdí moc rychle, psal anonym. Inspekce dopravce změřila

Kontroloři z Drážní inspekce měli nedávno nezvyklou práci. S radarem měřili, zda nejezdí vlaky RegioJetu příliš rychle. Důvod? Několik anonymních stížností na údajnou rychlost soukromého dopravce. Měření i kontrola záznamů z lokomotiv ale žádné pochybení nenašla.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T62o94m31á75š 40Š34t66e26c 4208950935587

Áno, tiež som počul „zaručené“ informácie, že fírovia pendolín sa sťažujú, že keď idú na blok za RJ rýchlosťou 160 km/h, tak im ten uteká, ale bol to zdroj JPR (jedna pani rozprávala).

Rýchlosť zobrazovaná vo vagónoch sa berie z GPS modulu, ktorým sú niektoré nové vozne vybavené (schválne sledujte, ako často sa obnovuje a mení v dlhom tunele).

Civilné GPS na meranie rýchlosti nebrať. Pri rýchlosti 144 km/h sa pohybujeme rýchlosťou presne 40 m/s. Ak teda pri vyhodnocovaní polohy a rýchlosti každú sekundu urobíme chybu ± 2 metre v polohe na začiatku aj na konci úseku (a že to už je na bežnú GPS dosť presné a chce to veľmi dobrý signál) a žiadnu chybu v čase, dostávame chybu dĺžky úseku ± 4 m na 40m úseku, čo je chyba 10 %. A presne tá istá chyba nám zostane aj do určenej rýchlosti, teda výsledok bude (144 ± 14) km/h. Podobne veľká chyba (percentuálne) zostane aj pri rýchlosti 160 km/h (44,4… m/s), tzn. GPS nám môže pri rýchlosti 160 km/h ukázať v podstate čokoľvek od 145 do 175 a je to stále „dostatočne presne“ rýchlosť 160 km/h.

Rýchlomer v aute je „presný“, pri rýchlosti 80 km/h ukazuje vždy to isté číslo na stupnici, akurát je obvykle umelo „prekalibrovaný“ aby ukazoval viac (povolená nepresnosť je snaď 10 %, teda pri tých 50 km/h musí ukazovať aspoň 45 a nanajvyš 55). Pokiaľ niečo dramaticky nezmením (nejdem na prázdnych pneumatikách; nevymením pneumatiky za iný rozmer), nezmení sa ani táto kalibrácia. Vlak ani auto pri jazde stálou rýchlosťou obvykle neprešmykuje – „nehrabe“.

Inak na vozidlách (480 LE, 380 ČD, neviem ako 162 RJ) býva použitý zabezpečovací systém Mirel. Pri prekročení nastavenej maximálnej rýchlosti vlaku (nemôže byť vyššia ako konštrukčná) o 3 km/h sa rozbliká rýchlosť na displeji, pri prekročení o 5 km/h sa ozve výstražné pískanie a pri prekročení o 7 km/h spustí núdzové brzdenie, ktoré sa nedá odbrzdiť pred zastavením vlaku. Doporučujem namontovať borcom do áut.

0/−2
7.2.2014 21:42

T80o19m17á58š 70K16o51t12í62k 9566743813656

Naprostá většina GPS přijímačů neurčuje rychlost z polohy, ale přímo z Dopplerova posunu frekvencí signálů od jednotlivých satelitů. Mezní chyba je asi 1,6 km/h. A i toto je způsobeno úmyslně zavedenou nepřesností signálů (SA). Bez této SA by chyba byla ještě asi o řád nižší. Viz: http://www.aprs.net/vm/gps_cs.htm

0/0
8.2.2014 1:31

T94o78m81á48š 94Š46t45e14c 4618760125937

Článok je starší ako matuzalém. SA bola vypnutá v roku 2000 (podobne Garmin GPS-12XL bola „novšou“ GPS v roku 1999), so zapnutou SA a nepresnosťou polohy ± 100 metrov by sa geocache stále hľadali pomocou fotomáp a nie GPSkou.

Čo sa týka presnosti rýchlosti: Okay, pri meraní fázového posunu sa zrejme pracuje s rozdielovou frekvenciou medzi nosnou vlnou z družice a interným rezonátorom príjmača. Teda odčítam dve veľmi blízke čísla za dramatického nárastu relatívnej odchylky. Naviac musím získaný údaj korigovať na rýchlosť družice a rýchlosť otáčania Zeme, čo sú síce pomerne presne známe údaje, ale oba sú rádovo väčšie ako meraná rýchlosť, ale ich vektorová podoba záleží aj na presnom určení polohy.

Nicméně avšak a ale, článok popisuje idealizovaný prípad dokonalého a ničím nerušeného, neodrážaného, neskresľovaného, netĺmeného signálu, čo sa nám možno podarí v lietadle 10 km nad zemou a s poriadnou anténou naladenou na príslušnú vlnovú dĺžku (teda aspoň 10cm dipól), ale vo vlaku pod drôtmi a medzi kopcami s anténou zabudovanou do 3cm čipu ani za prasa!

+1/−1
8.2.2014 17:36

M68a92r19t78i38n 62N66e55r90m68u88t 9437297818359

znalosti vyčtené máte, ale fortel na jejich používání už ne. Pokud máte na 40 úseku chybu +4m, pravděpodobně budete mít na dalším úseku chybu kolem -4m a vypočtená rychlost naopak vzroste, bude prostě kolísat kolem střední hodnoty (z praxe používání gps ale všichni víme, že při dobrém signálu a udržování stálé rychlosti ani vypočtená rychlost přiliš nekolísá). Ani ta nejlevnější GPS už se samotného principu není totiž zatížena kumulativní chybou, jako např. tachometr v autě nebo různé gyroskopické kompasy či akcelerometry. Při vašem výkladu odchylky byste třeba vyjel z Ostravy a v Praze by vám gps ukázala, že jste za Mělníkem nebo u Benešova, což sám jistě uznáte jako blbost.

+1/0
11.2.2014 23:20

T92o48m22á15š 29Š48t19e45c 4558830765247

Ale veď to vôbec nie je problém. Odchylka totiž nemusí byť len v priamom smere jazdy, ale aj vpravo/vľavo od smeru jazdy, čo bude vždy znamenať predĺženie trasy (pravda, Pythagorova veta a pomer vzdialeností spôsobia, že táto chyba bude vcelku malá).

A naviac, kto čaká na rýchlosť spočítanú priemerovaním hodnôt za posledných 5 sekúnd? Takúto funkciu je totiž potrebné vedieť zapnúť a číslo interpretovať (idem stabilných 90, začnem v aute brzdiť 5 m/s^2, dostanem sa za 3 sekundy na 36 km/h, ale 5 sekundový priemer je (90+90+72+54+36)/5 = 68,4.

Naviac máme stále problém so signálom. Dlhšiu dobu (pár desiatok sekúnd) sa GPS poloha odchyľuje čím ďalej, tým viac od správnej trasy (pri meranej aj skutočnej rýchlosti 140 km/h), potom sa konečne do záberu antény dostane ďalší satelit a poloha prudko skočí na správne miesto (napr. z odchylky 60 m na odchylku 10 m). Okamžitá rýchlosť na chvíľu preblikne 300 km/h a 5sekundový priemer dosiahne na najbližších 5 sekúnd hodnotu (4*140+300)/5 = 172 km/h. Takže už to svieti dosť dlho a ani priemerovanie ma nezachráni.

0/−1
12.2.2014 9:28

M59a58r54t28i41n 15N63e11r23m41u32t 9337927188369

a) ano, tato odchylka je malá

b) k měření zrychlených nebo křivočarých pohybů se gps samozřejmě nehodí

c) máte špatný signál (počasí, vysoké domy, špatný výhled na satelity), nebo mizerný přijímač v telefonu. Mám obyč. Garmin do auta za 2500 pod velkým oknem a toto se stává výjimečně.

+1/0
12.2.2014 10:27

T73o36m88á48š 29Š22t20e51c 4648490715817

Áno, ale tu sa bavíme v prvom rade o vlakoch. Teda máme plechovú skriňu, pokovené okno (fólia), za ním ručnú GPS (spoľahlivosť v týchto podmienkach 0–nič). V prípade GPS zabudovanej vo vozni neviem kde a ako má vyvedenú anténu. Celé je to pod kovovým elektrickým vedením a prípadne ešte medzi kopcami.

Stále zastávam názor, že pravidelne kalibrovaný a dozorom overovaný registračný tachograf na lokomotíve (prípadne tachometer v aute pokiaľ si prepíšem stupnicu na reálnu, bez umelého navýšenia) je ďaleko presnejší. Na určenie rýchlosti, nie na určenie polohy jej integrácio. Ostatne systém AVV (automatické vedení vlaku) sa síce na mape trate orientuje podľa prejdenej vzdialenosti z tachografu, ale naviac má pravidelne (pri každom hlavnom návestidle tj. asi po kilometri) v koľajisku zabudovaný MIB (miestny informačný bod), po ktorého prejdení upraví svoju pozíciu na mape trate.

0/−1
12.2.2014 10:45

M55i59r57o63s94l61a47v 17Z96i45k49m56u38n64d 7809223614253

Pro rychlost 160 jsou prostorové oddíly dlouhé kolem 1 600 metrů, takže jízda na "blok", jako v době, kdy byl oddíl autobloku dlouhý 1 000 metrů nebo o něco víc, tak tam se daly běžně vidět konce předchozího vlaku na dlouhém přímém úseku a jelo se na krev na žlutou ... s ohledem na prodloužení oddílů a skutečný sled vlaků (vlak se stanovenou vyšší rychlostí je kreslen před papírově pomalejším vlakem, i když oba vlaky mají třeba mezi ČT a Prahou stejnou cestovní dobu)  je to více méně nereálné.

0/0
12.2.2014 18:22

T88o21m21á22š 44Š18t65e44c 4578120485177

Čo tým chcel básnik povedať? Na výstrahu na blok sa stále jazdí. Posledná skúsenosť z jednej jazdy v kabíne LE hovorí tak o dvoch–štyroch úsekoch medzi Prahou a Přerovem (námatkovo si spomeniem na úsek Pečky–Kolín (pomalší R) a úsek Krasíkov–Hoštejn (Os)). Keď sa to trafí do dlhšieho priameho úseku, tak môže fíra vidieť aj tie konce. Za dobrej viditeľnosti je bežné vidieť na 3–4 návestidlá AB dopredu.

0/0
13.2.2014 8:06

I89v78a 69V32a18l51č65í76k37o70v55á 1109388371861

Vaše závěry jsou zcela chybné, protože vychází z vašich zcela chybných předpokladů.

0/−1
13.2.2014 0:08

T42o19m63á41š 97Š89t48e59c 4598700425247

Hlavne, že Vy ste všetko vysvetlili a všetky chyby náležite popísali. Ďakujem, hneď som mnohonásobne múdrejší. :-P

0/0
13.2.2014 8:08

J48i97ř59í 14R45a68m88p55á69č86e16k 5561391563830

Tento článek je jen Sůrovina.Nic víc, nic míň,R^

+4/0
6.2.2014 21:11

M87a27r65i20e 82Č16e31r33m34á93k70o49v26á 1501282208618

S vlakem Regiojet jedu příští tvíkend do Prahy a těším se. I s "místenkou" mi to vychází levněji než s ČD a to mám In-kartu.

0/−2
6.2.2014 19:36

Č75e36s26t78m76í66r 19D41o49č81e26k55a13l 3165112512153

Tak přeji hodně štěstí. :-)

0/0
6.2.2014 20:31
Foto

A60l41a92n 59Ř58e17p27k74a 4355206

Opravdu? I u ČD s místenkou přes eshop zdarma (u některých spojů je zdarma místenka myslím stále i do vlaků SC) a zákaznickou včasnou/akční jízdenkou (přes eshop s další 3% slevou)?;-)

+1/0
7.2.2014 10:02

R74a28d72e15k 50J75a54n79a12t39a 9155216604552

To je samozřejmě možné. Např. na trase Praha-Ostrava jsou ceny u ČD s In-kartou 200, 230, 250 nebo 260 Kč (podle včasnosti nákupu a plnosti vlaků). Ceny u Regiojetu jsou s kreditovou jízdenkou 137, 190, 233, 290 či 349 Kč - a také se mohou vyprodat.

Takže záleží jak kdy, může být levnější ČD nebo Regiojet.

0/0
7.2.2014 10:54

L78u43k34á14š 76K30r86a68u97s 4208891857260

Lokomotiva řady 162 rychleji než 140 prostě jet neumí. Co to bylo zase za technický antitalent...

0/−1
6.2.2014 18:28

M11i26r28o98s14l50a56v 44Z23i75k75m75u78n58d 7359983224103

Ale umí, dokonce to podle zákona musí umět. Při technickobezpečnostní zkoušce, která je podmínkou uvedení lokomotivy do provozu (získání papírů) musí jet lokomotiva rychlostí o 10 % větší než je konstrukční rychlost, tedy musí umět dosáhnou rychlosti 154 km/h .....

+1/0
6.2.2014 18:39

L48u80k46á80š 25K81r22a96u14s 4328151307610

OK, tohle nerozporuju, ale chci vidět fíru, který pojede v běžném provozu za hranicí konstrukční rychlosti a bude riskovat ztrátu papírů...

+2/0
6.2.2014 19:07

M25i63r58o52s63l82a39v 11Z69i14k21m64u66n57d 7389973714603

Nejde ani tak o tu konstrukční rychlost, těch úseků, kde se dá s příslušnou zátěží na háku jet rychleji než je konstrukční rychlost zase tolik není - nárust rychlosti je v oblasti vyšších rychlostí velmi pomalý, ale jde o překračování traťové rychlosti stanovené rychlostníkem. To je stejné jako na silnici ...

0/0
12.2.2014 18:16

I68v85a20n 50M15a79r30e10k 6454868162

Zřejmě si dovolil někde při souběžné předjet kolejníka ČD který nemohl ze svého bídně udržovaného stroje vymáčknout stanovenou rychlost ? ! ? ! 8-o ;-D R^

+1/−4
6.2.2014 18:28

I46v33a38n 92M24a60r21e29k 6164718252

oprava  . . . . . souběžné jízdě . . . . .R^

0/−2
6.2.2014 18:29

Č81e98s78t75m35í25r 57D34o82č98e42k71a46l 3445502742583

Tou opravou to nezachráníte, stejně jste napsal nesmysl.

+2/−2
6.2.2014 18:39

I78v32a62n 46M51a93r32e80k 6814718512

Zřejmě potrefená husa zakejhala ?  Chybí Vám oddůvodnění co je na tom nesmyslného ? !

+2/−2
6.2.2014 20:00

Č96e27s77t65m88í53r 13D20o70č38e53k14a51l 3215132172143

Už to máte vysvětleno, nebudu se opakovat.

+2/−1
6.2.2014 20:54

R61a91d58e72k 85J62a49n82a18t77a 9405156554942

Ach ten marketing. Že v praxi vykazují lokomotivu Regiojetu větší poruchovost, než tytéž stroje u ČD, jste asi v reklamě neslyšel, že?

+2/−1
6.2.2014 19:04

V53a52c16l37a65v 30W75a81n91d41e39r13e29r 8358276209352

;-D;-DCesko...kazdym coulem original....lide si stezuji, ze vlaky jezdi rychle...ja myslel, ze je to preklep, ale asi ne. Ve svete...430km/h ze Shanghaje na letiste vlakem, v Koreji 300km/h rychliky, Japonsko Shinkanzen, Francie ....a u nas...sotva se priblizime 160 starym motorakem, tak uz si lidi stezuji, ze je to rychle;-D. To me teda vomej.

+3/−1
6.2.2014 17:25

J47a85n 28D29a88t23e78l 7206647378812

Vždyť to ani nejde  aby RJ jel rychle  mezi Chocni a Ústí nad orlici to není ani možné  profrčet  160km rychlosti.

0/0
6.2.2014 17:10
Foto

P80e74t72r 15Š25r43a10i60e45r 9833472862377

;-DNo a taky coi by s tou vyšší rychlostí asi tak dělali, když na kolejích se předjíždět nedá a byli by napřed oproti jízdnímu řádu? Rád bych toho troubu stěžovatelskýho viděl, asi zamrznul v dobách páry...8-o

+1/−1
6.2.2014 16:13

M78a98t27ě42j 82V42o24n65d96ř52i91č28k37a 4754630398376

Omyl, na kolejích se předjíždět dá ;-).

0/0
8.2.2014 18:59

J26o10z92e93f 11H27l67a33v87a84c 2355654740505

regiojet nejezdí rychle, to čd jezdí pomalu :D

+8/−5
6.2.2014 16:07

R10o98b89e49r89t 95P45l37o31c23h 4266822311793

Drápal - schoda jmen nebo nějakej příbuznej s Drápalem z ROPIDu?

0/0
6.2.2014 16:01

J86a86n 67M46a31t18ú67š 5477930435766

To dost těžko.

0/0
6.2.2014 15:47

P81e58t18r 94N57o88v98o32t12n91y 3299472359722

V pořádku, ta plečka víc nejede :-)

0/−3
6.2.2014 15:45

L42u91b88o77s 79K76u28b94i87c46e10k 4275875434

Kazdy anonym bych hazel do kose. Pokud  nekdo nema odvahu se pod dopis podepsat, tak na tom asi moc pravdy nebude. Nikomu nikdo pravo na stiznost nebere, ale anonym je ubohost!!

+12/−1
6.2.2014 15:38
Foto

F65i82l61i15p 55K71a17š47t36á42n73e33k 2279606294872

A nenapadlo vas, ze by ten anonym mohl prijit z RegioJetu, aby na sebe upozornili a mohli rici: "vidite, nam to taky jezdi rychle, ale dodrzujeme predpisy.".

+4/−4
6.2.2014 15:18

L67a49d41a 72N88o26v78a68k 4232653587

mě to nenapadlo.

+2/0
6.2.2014 15:31

K86a70r71e93l 39Š10e64d65i29v39ý 1230908636

v pořádku, takže platí: anonymy nešetřit a dávat do koše

+2/0
6.2.2014 15:40

T65o93m64a55s 14N55o59v66o74t98n77y 3591846258549

Aneb jak odůvodnit, že se zase, opakovaně, na zlý Regiojet nic nenašlo i když všichni šotoušci mají plno zaručených informací a důkazů, že Regiojet nedodržuje vůbec nic. Nežerou ty žlutý vlaky taky náhodou malé děti, ať to mám komplet?

0/0
6.2.2014 23:28

J49a13n 92N90e88š22p30o76r 4636478446332

Víte vůbec, co nebo kdo se oznařuje jako "šotouš"?

0/0
11.2.2014 9:24
Foto

V61í94t10ě58z53s58l77a17v 93K60l32o64z67í16k 3911219704927

Rád bych ujistil cestující veřejnost, že žádný strojvedoucí si nedovolí překračovat povolenou rychlost. Za prvé by se na to lehce přišlo díky registračnímu rychloměru a dále prostě předpis je pro každého fíru svatý a osobně neznám nikoho kdo by si dovolil jet rychleji než má. Opravdu si to nikdo nedovolí, nevěřte GPS měření a podobně.

[>-]

+5/0
6.2.2014 14:53
Foto

F44i53l83i20p 26K25a45š32t11á50n44e27k 2109186694312

No, lidi jsou jen lidi. Ten fira v USA nebo v Spanelsku jel taky rychleji...

+1/0
6.2.2014 15:04

M97i71r74o49s34l11a17v 18Z59i87k80m38u32n82d 7309193154703

Dneska si to nedovolí nikdo, ale na rozdíl od vás znám  a těch lidí co je zná (znalo) bylo víc - strojvedoucí, kteří byli známí tím, že si někdy s rychlostí starosti nedělali.

Byli i tací, co dokázali se žabotlamem (EM 475.,1, 2 ex 451, 452) s konstrukční rychlostí 100 km předjíždět rychlík jedoucí po "nulté" koleji rychlostí 120 .... stálo ho to tehdy měsíční prémie ...  Takových "jezdců" bylo víc, to se prostě vědělo.  Mezi Moravičany a Červenkou se i před třemi desítkami let dalo jet 140 .... i když tam byla traťová 120 ... Když se  v červenci 1984 stala nehoda v Úvalech, našeho šéfa depa zajímalo pouze to, co je na rychloměrovém proužku, protože lokomotivu řídíl jeden ze známých  "jezdců" ... Když zjistil, že na proužku není registrována vyšší rychlost než 100 km/h, tak byl spokojen ... jinak by mohla být nehoda přičtena třeba jen částečně na vrub lokomotivního depa ... bylo tam 8 zraněných a dva mrtví ...

+1/0
6.2.2014 18:36

J12a89n 48Z51i78k83e22š 8315561373712

Bdělý a ostražitý občan - horší než srážka s blbcem ;-D

+7/0
6.2.2014 14:53

J76a59n 23H94a45v18r29d45a 4300686439469

proti bdělému a ostražitému občanovi nic. jenže toto je tak možná anonymní hajzl

+5/0
6.2.2014 15:02

M75i59r37e44k 17N98e28r29u35š21i39l 4150786828562

Tradice je holt tradice - někde dělají sýry, někde vyřezávají dřeváky, jinde skládají Matrjošky ... no a u nás se od nepaměti udává ... Rv :-/

+13/0
6.2.2014 14:44

J92a90n 37H12a53v78r46d82a 4370666439869

Asi by nic nebylo na tom, kdyby někdo napsal: "...já, xy, jsem tehdy, tam a použitím takového přístroje zjistil, že dopravce abc porušuje bezpoečnostní normy, což ohrožuje nás všechny, a je zapotřebí toto úředně ověřit...".

Ovšem dle reality, jak se chová mnoho našich spoluobčanů, bychom měli dát světu Mistrovství světa v anonymních údáních. Mohlo by to mít ještě spoustu disciplín. Měli bychom slušné šance na úspěch, kdyby se tito lidé přihlásili. Samozřejmě anonymně...

+4/0
6.2.2014 15:01

M74i10l72o84š 11D68v52o72ř90á50č49e14k 2325388170464

Dobry prispevek. +1.

+2/0
6.2.2014 15:24

K64v30ě17t25o62s61l36a54v 92N66y88t67r39a 9756988768737

Asi tak jak na  vesnici motorista přejede rychlostí 40 km/hod slepici, hned slyšíme od klepavých bab, jel jako blázen, to bude to samé.;-D

0/0
6.2.2014 23:07
Foto

F22r52a28n61t36i37š46e36k 19K64l51á50s32e79k 4251703987279

Asi ten anonym jel naposledy vozem taženým koňmi.

+1/0
6.2.2014 14:40





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.