Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Regiojet jezdí moc rychle, psal anonym. Inspekce dopravce změřila

Kontroloři z Drážní inspekce měli nedávno nezvyklou práci. S radarem měřili, zda nejezdí vlaky RegioJetu příliš rychle. Důvod? Několik anonymních stížností na údajnou rychlost soukromého dopravce. Měření i kontrola záznamů z lokomotiv ale žádné pochybení nenašla.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T15o23m74á93š 63Š10t58e49c 4268860415427

Áno, tiež som počul „zaručené“ informácie, že fírovia pendolín sa sťažujú, že keď idú na blok za RJ rýchlosťou 160 km/h, tak im ten uteká, ale bol to zdroj JPR (jedna pani rozprávala).

Rýchlosť zobrazovaná vo vagónoch sa berie z GPS modulu, ktorým sú niektoré nové vozne vybavené (schválne sledujte, ako často sa obnovuje a mení v dlhom tunele).

Civilné GPS na meranie rýchlosti nebrať. Pri rýchlosti 144 km/h sa pohybujeme rýchlosťou presne 40 m/s. Ak teda pri vyhodnocovaní polohy a rýchlosti každú sekundu urobíme chybu ± 2 metre v polohe na začiatku aj na konci úseku (a že to už je na bežnú GPS dosť presné a chce to veľmi dobrý signál) a žiadnu chybu v čase, dostávame chybu dĺžky úseku ± 4 m na 40m úseku, čo je chyba 10 %. A presne tá istá chyba nám zostane aj do určenej rýchlosti, teda výsledok bude (144 ± 14) km/h. Podobne veľká chyba (percentuálne) zostane aj pri rýchlosti 160 km/h (44,4… m/s), tzn. GPS nám môže pri rýchlosti 160 km/h ukázať v podstate čokoľvek od 145 do 175 a je to stále „dostatočne presne“ rýchlosť 160 km/h.

Rýchlomer v aute je „presný“, pri rýchlosti 80 km/h ukazuje vždy to isté číslo na stupnici, akurát je obvykle umelo „prekalibrovaný“ aby ukazoval viac (povolená nepresnosť je snaď 10 %, teda pri tých 50 km/h musí ukazovať aspoň 45 a nanajvyš 55). Pokiaľ niečo dramaticky nezmením (nejdem na prázdnych pneumatikách; nevymením pneumatiky za iný rozmer), nezmení sa ani táto kalibrácia. Vlak ani auto pri jazde stálou rýchlosťou obvykle neprešmykuje – „nehrabe“.

Inak na vozidlách (480 LE, 380 ČD, neviem ako 162 RJ) býva použitý zabezpečovací systém Mirel. Pri prekročení nastavenej maximálnej rýchlosti vlaku (nemôže byť vyššia ako konštrukčná) o 3 km/h sa rozbliká rýchlosť na displeji, pri prekročení o 5 km/h sa ozve výstražné pískanie a pri prekročení o 7 km/h spustí núdzové brzdenie, ktoré sa nedá odbrzdiť pred zastavením vlaku. Doporučujem namontovať borcom do áut.

0/−2
7.2.2014 21:42

T20o34m15á21š 81K23o18t26í11k 9386663533166

Naprostá většina GPS přijímačů neurčuje rychlost z polohy, ale přímo z Dopplerova posunu frekvencí signálů od jednotlivých satelitů. Mezní chyba je asi 1,6 km/h. A i toto je způsobeno úmyslně zavedenou nepřesností signálů (SA). Bez této SA by chyba byla ještě asi o řád nižší. Viz: http://www.aprs.net/vm/gps_cs.htm

0/0
8.2.2014 1:31

T62o16m21á64š 21Š81t93e70c 4198670635557

Článok je starší ako matuzalém. SA bola vypnutá v roku 2000 (podobne Garmin GPS-12XL bola „novšou“ GPS v roku 1999), so zapnutou SA a nepresnosťou polohy ± 100 metrov by sa geocache stále hľadali pomocou fotomáp a nie GPSkou.

Čo sa týka presnosti rýchlosti: Okay, pri meraní fázového posunu sa zrejme pracuje s rozdielovou frekvenciou medzi nosnou vlnou z družice a interným rezonátorom príjmača. Teda odčítam dve veľmi blízke čísla za dramatického nárastu relatívnej odchylky. Naviac musím získaný údaj korigovať na rýchlosť družice a rýchlosť otáčania Zeme, čo sú síce pomerne presne známe údaje, ale oba sú rádovo väčšie ako meraná rýchlosť, ale ich vektorová podoba záleží aj na presnom určení polohy.

Nicméně avšak a ale, článok popisuje idealizovaný prípad dokonalého a ničím nerušeného, neodrážaného, neskresľovaného, netĺmeného signálu, čo sa nám možno podarí v lietadle 10 km nad zemou a s poriadnou anténou naladenou na príslušnú vlnovú dĺžku (teda aspoň 10cm dipól), ale vo vlaku pod drôtmi a medzi kopcami s anténou zabudovanou do 3cm čipu ani za prasa!

+1/−1
8.2.2014 17:36

M90a26r28t56i92n 22N10e29r84m68u57t 9137517228589

znalosti vyčtené máte, ale fortel na jejich používání už ne. Pokud máte na 40 úseku chybu +4m, pravděpodobně budete mít na dalším úseku chybu kolem -4m a vypočtená rychlost naopak vzroste, bude prostě kolísat kolem střední hodnoty (z praxe používání gps ale všichni víme, že při dobrém signálu a udržování stálé rychlosti ani vypočtená rychlost přiliš nekolísá). Ani ta nejlevnější GPS už se samotného principu není totiž zatížena kumulativní chybou, jako např. tachometr v autě nebo různé gyroskopické kompasy či akcelerometry. Při vašem výkladu odchylky byste třeba vyjel z Ostravy a v Praze by vám gps ukázala, že jste za Mělníkem nebo u Benešova, což sám jistě uznáte jako blbost.

+1/0
11.2.2014 23:20

T38o21m84á47š 69Š68t41e56c 4888920385447

Ale veď to vôbec nie je problém. Odchylka totiž nemusí byť len v priamom smere jazdy, ale aj vpravo/vľavo od smeru jazdy, čo bude vždy znamenať predĺženie trasy (pravda, Pythagorova veta a pomer vzdialeností spôsobia, že táto chyba bude vcelku malá).

A naviac, kto čaká na rýchlosť spočítanú priemerovaním hodnôt za posledných 5 sekúnd? Takúto funkciu je totiž potrebné vedieť zapnúť a číslo interpretovať (idem stabilných 90, začnem v aute brzdiť 5 m/s^2, dostanem sa za 3 sekundy na 36 km/h, ale 5 sekundový priemer je (90+90+72+54+36)/5 = 68,4.

Naviac máme stále problém so signálom. Dlhšiu dobu (pár desiatok sekúnd) sa GPS poloha odchyľuje čím ďalej, tým viac od správnej trasy (pri meranej aj skutočnej rýchlosti 140 km/h), potom sa konečne do záberu antény dostane ďalší satelit a poloha prudko skočí na správne miesto (napr. z odchylky 60 m na odchylku 10 m). Okamžitá rýchlosť na chvíľu preblikne 300 km/h a 5sekundový priemer dosiahne na najbližších 5 sekúnd hodnotu (4*140+300)/5 = 172 km/h. Takže už to svieti dosť dlho a ani priemerovanie ma nezachráni.

0/−1
12.2.2014 9:28

M91a70r32t52i70n 58N29e65r93m60u33t 9887387478679

a) ano, tato odchylka je malá

b) k měření zrychlených nebo křivočarých pohybů se gps samozřejmě nehodí

c) máte špatný signál (počasí, vysoké domy, špatný výhled na satelity), nebo mizerný přijímač v telefonu. Mám obyč. Garmin do auta za 2500 pod velkým oknem a toto se stává výjimečně.

+1/0
12.2.2014 10:27

T46o15m13á69š 52Š61t52e81c 4848710965937

Áno, ale tu sa bavíme v prvom rade o vlakoch. Teda máme plechovú skriňu, pokovené okno (fólia), za ním ručnú GPS (spoľahlivosť v týchto podmienkach 0–nič). V prípade GPS zabudovanej vo vozni neviem kde a ako má vyvedenú anténu. Celé je to pod kovovým elektrickým vedením a prípadne ešte medzi kopcami.

Stále zastávam názor, že pravidelne kalibrovaný a dozorom overovaný registračný tachograf na lokomotíve (prípadne tachometer v aute pokiaľ si prepíšem stupnicu na reálnu, bez umelého navýšenia) je ďaleko presnejší. Na určenie rýchlosti, nie na určenie polohy jej integrácio. Ostatne systém AVV (automatické vedení vlaku) sa síce na mape trate orientuje podľa prejdenej vzdialenosti z tachografu, ale naviac má pravidelne (pri každom hlavnom návestidle tj. asi po kilometri) v koľajisku zabudovaný MIB (miestny informačný bod), po ktorého prejdení upraví svoju pozíciu na mape trate.

0/−1
12.2.2014 10:45

M24i44r36o34s28l57a29v 38Z95i42k97m97u82n84d 7279973154323

Pro rychlost 160 jsou prostorové oddíly dlouhé kolem 1 600 metrů, takže jízda na "blok", jako v době, kdy byl oddíl autobloku dlouhý 1 000 metrů nebo o něco víc, tak tam se daly běžně vidět konce předchozího vlaku na dlouhém přímém úseku a jelo se na krev na žlutou ... s ohledem na prodloužení oddílů a skutečný sled vlaků (vlak se stanovenou vyšší rychlostí je kreslen před papírově pomalejším vlakem, i když oba vlaky mají třeba mezi ČT a Prahou stejnou cestovní dobu)  je to více méně nereálné.

0/0
12.2.2014 18:22

T56o10m12á31š 35Š53t29e49c 4758900205857

Čo tým chcel básnik povedať? Na výstrahu na blok sa stále jazdí. Posledná skúsenosť z jednej jazdy v kabíne LE hovorí tak o dvoch–štyroch úsekoch medzi Prahou a Přerovem (námatkovo si spomeniem na úsek Pečky–Kolín (pomalší R) a úsek Krasíkov–Hoštejn (Os)). Keď sa to trafí do dlhšieho priameho úseku, tak môže fíra vidieť aj tie konce. Za dobrej viditeľnosti je bežné vidieť na 3–4 návestidlá AB dopredu.

0/0
13.2.2014 8:06

I60v54a 75V44a84l38č68í41k74o69v98á 1509358471171

Vaše závěry jsou zcela chybné, protože vychází z vašich zcela chybných předpokladů.

0/−1
13.2.2014 0:08

T29o83m35á63š 46Š59t37e71c 4948710875897

Hlavne, že Vy ste všetko vysvetlili a všetky chyby náležite popísali. Ďakujem, hneď som mnohonásobne múdrejší. :-P

0/0
13.2.2014 8:08

J17i84ř51í 65R19a52m45p86á32č62e96k 5551571653400

Tento článek je jen Sůrovina.Nic víc, nic míň,R^

+4/0
6.2.2014 21:11

M61a57r58i75e 83Č28e33r44m24á22k54o59v57á 1881592138568

S vlakem Regiojet jedu příští tvíkend do Prahy a těším se. I s "místenkou" mi to vychází levněji než s ČD a to mám In-kartu.

0/−2
6.2.2014 19:36

Č93e30s83t88m18í60r 55D15o47č25e54k31a37l 3765962152963

Tak přeji hodně štěstí. :-)

0/0
6.2.2014 20:31
Foto

A79l22a28n 87Ř69e66p72k69a 4395216

Opravdu? I u ČD s místenkou přes eshop zdarma (u některých spojů je zdarma místenka myslím stále i do vlaků SC) a zákaznickou včasnou/akční jízdenkou (přes eshop s další 3% slevou)?;-)

+1/0
7.2.2014 10:02

R58a94d55e36k 28J16a13n35a72t75a 9325116114532

To je samozřejmě možné. Např. na trase Praha-Ostrava jsou ceny u ČD s In-kartou 200, 230, 250 nebo 260 Kč (podle včasnosti nákupu a plnosti vlaků). Ceny u Regiojetu jsou s kreditovou jízdenkou 137, 190, 233, 290 či 349 Kč - a také se mohou vyprodat.

Takže záleží jak kdy, může být levnější ČD nebo Regiojet.

0/0
7.2.2014 10:54

L37u67k73á11š 16K47r24a48u62s 4768761417250

Lokomotiva řady 162 rychleji než 140 prostě jet neumí. Co to bylo zase za technický antitalent...

0/−1
6.2.2014 18:28

M86i37r57o24s58l95a12v 60Z58i21k95m47u28n12d 7149303824953

Ale umí, dokonce to podle zákona musí umět. Při technickobezpečnostní zkoušce, která je podmínkou uvedení lokomotivy do provozu (získání papírů) musí jet lokomotiva rychlostí o 10 % větší než je konstrukční rychlost, tedy musí umět dosáhnou rychlosti 154 km/h .....

+1/0
6.2.2014 18:39

L78u67k89á29š 94K65r65a32u25s 4728941277780

OK, tohle nerozporuju, ale chci vidět fíru, který pojede v běžném provozu za hranicí konstrukční rychlosti a bude riskovat ztrátu papírů...

+2/0
6.2.2014 19:07

M94i13r29o74s76l58a26v 35Z98i49k93m26u71n35d 7819143424923

Nejde ani tak o tu konstrukční rychlost, těch úseků, kde se dá s příslušnou zátěží na háku jet rychleji než je konstrukční rychlost zase tolik není - nárust rychlosti je v oblasti vyšších rychlostí velmi pomalý, ale jde o překračování traťové rychlosti stanovené rychlostníkem. To je stejné jako na silnici ...

0/0
12.2.2014 18:16

I64v66a97n 18M50a94r90e71k 6914918432

Zřejmě si dovolil někde při souběžné předjet kolejníka ČD který nemohl ze svého bídně udržovaného stroje vymáčknout stanovenou rychlost ? ! ? ! 8-o ;-D R^

+1/−4
6.2.2014 18:28

I33v16a42n 79M25a92r28e53k 6344558132

oprava  . . . . . souběžné jízdě . . . . .R^

0/−2
6.2.2014 18:29

Č56e95s38t72m72í57r 69D82o60č88e31k17a38l 3295692542173

Tou opravou to nezachráníte, stejně jste napsal nesmysl.

+2/−2
6.2.2014 18:39

I38v13a84n 65M82a12r92e17k 6244118772

Zřejmě potrefená husa zakejhala ?  Chybí Vám oddůvodnění co je na tom nesmyslného ? !

+2/−2
6.2.2014 20:00

Č16e38s78t86m88í18r 69D68o45č76e47k30a87l 3405122212253

Už to máte vysvětleno, nebudu se opakovat.

+2/−1
6.2.2014 20:54

R76a22d20e69k 84J89a49n49a88t30a 9545136304582

Ach ten marketing. Že v praxi vykazují lokomotivu Regiojetu větší poruchovost, než tytéž stroje u ČD, jste asi v reklamě neslyšel, že?

+2/−1
6.2.2014 19:04

V70a78c63l54a81v 11W42a98n68d59e33r76e69r 8178256539632

;-D;-DCesko...kazdym coulem original....lide si stezuji, ze vlaky jezdi rychle...ja myslel, ze je to preklep, ale asi ne. Ve svete...430km/h ze Shanghaje na letiste vlakem, v Koreji 300km/h rychliky, Japonsko Shinkanzen, Francie ....a u nas...sotva se priblizime 160 starym motorakem, tak uz si lidi stezuji, ze je to rychle;-D. To me teda vomej.

+3/−1
6.2.2014 17:25

J70a85n 25D93a13t41e92l 7256877388972

Vždyť to ani nejde  aby RJ jel rychle  mezi Chocni a Ústí nad orlici to není ani možné  profrčet  160km rychlosti.

0/0
6.2.2014 17:10
Foto

P67e63t65r 47Š86r15a67i66e42r 9583112782267

;-DNo a taky coi by s tou vyšší rychlostí asi tak dělali, když na kolejích se předjíždět nedá a byli by napřed oproti jízdnímu řádu? Rád bych toho troubu stěžovatelskýho viděl, asi zamrznul v dobách páry...8-o

+1/−1
6.2.2014 16:13

M18a62t85ě92j 24V82o33n94d34ř59i67č87k36a 4544390848476

Omyl, na kolejích se předjíždět dá ;-).

0/0
8.2.2014 18:59

J65o52z12e73f 44H12l22a46v70a12c 2505814940625

regiojet nejezdí rychle, to čd jezdí pomalu :D

+8/−5
6.2.2014 16:07
Foto

R91o69b17e41r26t 47P78l42o63c43h 4736182941773

Drápal - schoda jmen nebo nějakej příbuznej s Drápalem z ROPIDu?

0/0
6.2.2014 16:01

J21a41n 74M81a28t76ú15š 5977140805156

To dost těžko.

0/0
6.2.2014 15:47

P50e49t31r 22N41o51v98o71t66n97y 3799942379902

V pořádku, ta plečka víc nejede :-)

0/−3
6.2.2014 15:45

L16u14b11o18s 38K64u49b33i10c14e94k 4295315154

Kazdy anonym bych hazel do kose. Pokud  nekdo nema odvahu se pod dopis podepsat, tak na tom asi moc pravdy nebude. Nikomu nikdo pravo na stiznost nebere, ale anonym je ubohost!!

+12/−1
6.2.2014 15:38
Foto

F89i63l86i87p 11K90a76š26t65á11n22e43k 2119506964972

A nenapadlo vas, ze by ten anonym mohl prijit z RegioJetu, aby na sebe upozornili a mohli rici: "vidite, nam to taky jezdi rychle, ale dodrzujeme predpisy.".

+4/−4
6.2.2014 15:18

L26a13d82a 75N24o74v95a69k 4492413807

mě to nenapadlo.

+2/0
6.2.2014 15:31

K49a44r35e91l 20Š45e19d18i79v19ý 1770138606

v pořádku, takže platí: anonymy nešetřit a dávat do koše

+2/0
6.2.2014 15:40

T74o49m13a88s 74N37o23v51o35t83n11y 3211536178409

Aneb jak odůvodnit, že se zase, opakovaně, na zlý Regiojet nic nenašlo i když všichni šotoušci mají plno zaručených informací a důkazů, že Regiojet nedodržuje vůbec nic. Nežerou ty žlutý vlaky taky náhodou malé děti, ať to mám komplet?

0/0
6.2.2014 23:28

J92a93n 46N55e30š51p41o90r 4726908766342

Víte vůbec, co nebo kdo se oznařuje jako "šotouš"?

0/0
11.2.2014 9:24

V92í70t86ě29z22s52l18a35v 21K85l31o42z35í89k 3541659434237

Rád bych ujistil cestující veřejnost, že žádný strojvedoucí si nedovolí překračovat povolenou rychlost. Za prvé by se na to lehce přišlo díky registračnímu rychloměru a dále prostě předpis je pro každého fíru svatý a osobně neznám nikoho kdo by si dovolil jet rychleji než má. Opravdu si to nikdo nedovolí, nevěřte GPS měření a podobně.

[>-]

+5/0
6.2.2014 14:53
Foto

F48i12l15i26p 24K42a63š57t61á29n83e75k 2229226504442

No, lidi jsou jen lidi. Ten fira v USA nebo v Spanelsku jel taky rychleji...

+1/0
6.2.2014 15:04

M52i63r16o70s57l13a27v 95Z54i70k61m21u65n74d 7849963764343

Dneska si to nedovolí nikdo, ale na rozdíl od vás znám  a těch lidí co je zná (znalo) bylo víc - strojvedoucí, kteří byli známí tím, že si někdy s rychlostí starosti nedělali.

Byli i tací, co dokázali se žabotlamem (EM 475.,1, 2 ex 451, 452) s konstrukční rychlostí 100 km předjíždět rychlík jedoucí po "nulté" koleji rychlostí 120 .... stálo ho to tehdy měsíční prémie ...  Takových "jezdců" bylo víc, to se prostě vědělo.  Mezi Moravičany a Červenkou se i před třemi desítkami let dalo jet 140 .... i když tam byla traťová 120 ... Když se  v červenci 1984 stala nehoda v Úvalech, našeho šéfa depa zajímalo pouze to, co je na rychloměrovém proužku, protože lokomotivu řídíl jeden ze známých  "jezdců" ... Když zjistil, že na proužku není registrována vyšší rychlost než 100 km/h, tak byl spokojen ... jinak by mohla být nehoda přičtena třeba jen částečně na vrub lokomotivního depa ... bylo tam 8 zraněných a dva mrtví ...

+1/0
6.2.2014 18:36

J87a70n 17Z77i37k33e71š 8605321343582

Bdělý a ostražitý občan - horší než srážka s blbcem ;-D

+7/0
6.2.2014 14:53

J97a73n 80H96a82v35r48d93a 4840206319169

proti bdělému a ostražitému občanovi nic. jenže toto je tak možná anonymní hajzl

+5/0
6.2.2014 15:02

M60i54r61e31k 96N81e75r31u17š51i33l 4500426658242

Tradice je holt tradice - někde dělají sýry, někde vyřezávají dřeváky, jinde skládají Matrjošky ... no a u nás se od nepaměti udává ... Rv :-/

+13/0
6.2.2014 14:44

J40a43n 20H35a77v68r96d79a 4890636389409

Asi by nic nebylo na tom, kdyby někdo napsal: "...já, xy, jsem tehdy, tam a použitím takového přístroje zjistil, že dopravce abc porušuje bezpoečnostní normy, což ohrožuje nás všechny, a je zapotřebí toto úředně ověřit...".

Ovšem dle reality, jak se chová mnoho našich spoluobčanů, bychom měli dát světu Mistrovství světa v anonymních údáních. Mohlo by to mít ještě spoustu disciplín. Měli bychom slušné šance na úspěch, kdyby se tito lidé přihlásili. Samozřejmě anonymně...

+4/0
6.2.2014 15:01

M36i90l21o65š 12D80v20o62ř25á16č35e88k 2835118270164

Dobry prispevek. +1.

+2/0
6.2.2014 15:24

K73v32ě48t41o67s93l14a82v 59N41y62t19r79a 9646978918667

Asi tak jak na  vesnici motorista přejede rychlostí 40 km/hod slepici, hned slyšíme od klepavých bab, jel jako blázen, to bude to samé.;-D

0/0
6.2.2014 23:07
Foto

F55r84a19n50t48i52š39e79k 49K18l15á53s36e33k 4601613327569

Asi ten anonym jel naposledy vozem taženým koňmi.

+1/0
6.2.2014 14:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.