Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Regiojet jezdí moc rychle, psal anonym. Inspekce dopravce změřila

Kontroloři z Drážní inspekce měli nedávno nezvyklou práci. S radarem měřili, zda nejezdí vlaky RegioJetu příliš rychle. Důvod? Několik anonymních stížností na údajnou rychlost soukromého dopravce. Měření i kontrola záznamů z lokomotiv ale žádné pochybení nenašla.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T76o92m97á52š 59Š35t69e27c 4738230105297

Áno, tiež som počul „zaručené“ informácie, že fírovia pendolín sa sťažujú, že keď idú na blok za RJ rýchlosťou 160 km/h, tak im ten uteká, ale bol to zdroj JPR (jedna pani rozprávala).

Rýchlosť zobrazovaná vo vagónoch sa berie z GPS modulu, ktorým sú niektoré nové vozne vybavené (schválne sledujte, ako často sa obnovuje a mení v dlhom tunele).

Civilné GPS na meranie rýchlosti nebrať. Pri rýchlosti 144 km/h sa pohybujeme rýchlosťou presne 40 m/s. Ak teda pri vyhodnocovaní polohy a rýchlosti každú sekundu urobíme chybu ± 2 metre v polohe na začiatku aj na konci úseku (a že to už je na bežnú GPS dosť presné a chce to veľmi dobrý signál) a žiadnu chybu v čase, dostávame chybu dĺžky úseku ± 4 m na 40m úseku, čo je chyba 10 %. A presne tá istá chyba nám zostane aj do určenej rýchlosti, teda výsledok bude (144 ± 14) km/h. Podobne veľká chyba (percentuálne) zostane aj pri rýchlosti 160 km/h (44,4… m/s), tzn. GPS nám môže pri rýchlosti 160 km/h ukázať v podstate čokoľvek od 145 do 175 a je to stále „dostatočne presne“ rýchlosť 160 km/h.

Rýchlomer v aute je „presný“, pri rýchlosti 80 km/h ukazuje vždy to isté číslo na stupnici, akurát je obvykle umelo „prekalibrovaný“ aby ukazoval viac (povolená nepresnosť je snaď 10 %, teda pri tých 50 km/h musí ukazovať aspoň 45 a nanajvyš 55). Pokiaľ niečo dramaticky nezmením (nejdem na prázdnych pneumatikách; nevymením pneumatiky za iný rozmer), nezmení sa ani táto kalibrácia. Vlak ani auto pri jazde stálou rýchlosťou obvykle neprešmykuje – „nehrabe“.

Inak na vozidlách (480 LE, 380 ČD, neviem ako 162 RJ) býva použitý zabezpečovací systém Mirel. Pri prekročení nastavenej maximálnej rýchlosti vlaku (nemôže byť vyššia ako konštrukčná) o 3 km/h sa rozbliká rýchlosť na displeji, pri prekročení o 5 km/h sa ozve výstražné pískanie a pri prekročení o 7 km/h spustí núdzové brzdenie, ktoré sa nedá odbrzdiť pred zastavením vlaku. Doporučujem namontovať borcom do áut.

0/−2
7.2.2014 21:42

T48o89m44á96š 21K33o96t63í37k 9306743343476

Naprostá většina GPS přijímačů neurčuje rychlost z polohy, ale přímo z Dopplerova posunu frekvencí signálů od jednotlivých satelitů. Mezní chyba je asi 1,6 km/h. A i toto je způsobeno úmyslně zavedenou nepřesností signálů (SA). Bez této SA by chyba byla ještě asi o řád nižší. Viz: http://www.aprs.net/vm/gps_cs.htm

0/0
8.2.2014 1:31

T81o43m76á55š 66Š90t41e14c 4888280165937

Článok je starší ako matuzalém. SA bola vypnutá v roku 2000 (podobne Garmin GPS-12XL bola „novšou“ GPS v roku 1999), so zapnutou SA a nepresnosťou polohy ± 100 metrov by sa geocache stále hľadali pomocou fotomáp a nie GPSkou.

Čo sa týka presnosti rýchlosti: Okay, pri meraní fázového posunu sa zrejme pracuje s rozdielovou frekvenciou medzi nosnou vlnou z družice a interným rezonátorom príjmača. Teda odčítam dve veľmi blízke čísla za dramatického nárastu relatívnej odchylky. Naviac musím získaný údaj korigovať na rýchlosť družice a rýchlosť otáčania Zeme, čo sú síce pomerne presne známe údaje, ale oba sú rádovo väčšie ako meraná rýchlosť, ale ich vektorová podoba záleží aj na presnom určení polohy.

Nicméně avšak a ale, článok popisuje idealizovaný prípad dokonalého a ničím nerušeného, neodrážaného, neskresľovaného, netĺmeného signálu, čo sa nám možno podarí v lietadle 10 km nad zemou a s poriadnou anténou naladenou na príslušnú vlnovú dĺžku (teda aspoň 10cm dipól), ale vo vlaku pod drôtmi a medzi kopcami s anténou zabudovanou do 3cm čipu ani za prasa!

+1/−1
8.2.2014 17:36

M36a55r97t24i83n 49N97e61r29m15u46t 9777867938989

znalosti vyčtené máte, ale fortel na jejich používání už ne. Pokud máte na 40 úseku chybu +4m, pravděpodobně budete mít na dalším úseku chybu kolem -4m a vypočtená rychlost naopak vzroste, bude prostě kolísat kolem střední hodnoty (z praxe používání gps ale všichni víme, že při dobrém signálu a udržování stálé rychlosti ani vypočtená rychlost přiliš nekolísá). Ani ta nejlevnější GPS už se samotného principu není totiž zatížena kumulativní chybou, jako např. tachometr v autě nebo různé gyroskopické kompasy či akcelerometry. Při vašem výkladu odchylky byste třeba vyjel z Ostravy a v Praze by vám gps ukázala, že jste za Mělníkem nebo u Benešova, což sám jistě uznáte jako blbost.

+1/0
11.2.2014 23:20

T36o84m49á20š 11Š65t48e69c 4178630325477

Ale veď to vôbec nie je problém. Odchylka totiž nemusí byť len v priamom smere jazdy, ale aj vpravo/vľavo od smeru jazdy, čo bude vždy znamenať predĺženie trasy (pravda, Pythagorova veta a pomer vzdialeností spôsobia, že táto chyba bude vcelku malá).

A naviac, kto čaká na rýchlosť spočítanú priemerovaním hodnôt za posledných 5 sekúnd? Takúto funkciu je totiž potrebné vedieť zapnúť a číslo interpretovať (idem stabilných 90, začnem v aute brzdiť 5 m/s^2, dostanem sa za 3 sekundy na 36 km/h, ale 5 sekundový priemer je (90+90+72+54+36)/5 = 68,4.

Naviac máme stále problém so signálom. Dlhšiu dobu (pár desiatok sekúnd) sa GPS poloha odchyľuje čím ďalej, tým viac od správnej trasy (pri meranej aj skutočnej rýchlosti 140 km/h), potom sa konečne do záberu antény dostane ďalší satelit a poloha prudko skočí na správne miesto (napr. z odchylky 60 m na odchylku 10 m). Okamžitá rýchlosť na chvíľu preblikne 300 km/h a 5sekundový priemer dosiahne na najbližších 5 sekúnd hodnotu (4*140+300)/5 = 172 km/h. Takže už to svieti dosť dlho a ani priemerovanie ma nezachráni.

0/−1
12.2.2014 9:28

M66a12r15t63i50n 45N44e90r27m59u85t 9497367748969

a) ano, tato odchylka je malá

b) k měření zrychlených nebo křivočarých pohybů se gps samozřejmě nehodí

c) máte špatný signál (počasí, vysoké domy, špatný výhled na satelity), nebo mizerný přijímač v telefonu. Mám obyč. Garmin do auta za 2500 pod velkým oknem a toto se stává výjimečně.

+1/0
12.2.2014 10:27

T61o41m33á74š 88Š27t30e34c 4508660795487

Áno, ale tu sa bavíme v prvom rade o vlakoch. Teda máme plechovú skriňu, pokovené okno (fólia), za ním ručnú GPS (spoľahlivosť v týchto podmienkach 0–nič). V prípade GPS zabudovanej vo vozni neviem kde a ako má vyvedenú anténu. Celé je to pod kovovým elektrickým vedením a prípadne ešte medzi kopcami.

Stále zastávam názor, že pravidelne kalibrovaný a dozorom overovaný registračný tachograf na lokomotíve (prípadne tachometer v aute pokiaľ si prepíšem stupnicu na reálnu, bez umelého navýšenia) je ďaleko presnejší. Na určenie rýchlosti, nie na určenie polohy jej integrácio. Ostatne systém AVV (automatické vedení vlaku) sa síce na mape trate orientuje podľa prejdenej vzdialenosti z tachografu, ale naviac má pravidelne (pri každom hlavnom návestidle tj. asi po kilometri) v koľajisku zabudovaný MIB (miestny informačný bod), po ktorého prejdení upraví svoju pozíciu na mape trate.

0/−1
12.2.2014 10:45

M91i30r91o56s77l49a57v 80Z12i43k65m20u12n89d 7419663134193

Pro rychlost 160 jsou prostorové oddíly dlouhé kolem 1 600 metrů, takže jízda na "blok", jako v době, kdy byl oddíl autobloku dlouhý 1 000 metrů nebo o něco víc, tak tam se daly běžně vidět konce předchozího vlaku na dlouhém přímém úseku a jelo se na krev na žlutou ... s ohledem na prodloužení oddílů a skutečný sled vlaků (vlak se stanovenou vyšší rychlostí je kreslen před papírově pomalejším vlakem, i když oba vlaky mají třeba mezi ČT a Prahou stejnou cestovní dobu)  je to více méně nereálné.

0/0
12.2.2014 18:22

T60o91m80á41š 97Š13t36e24c 4398260745547

Čo tým chcel básnik povedať? Na výstrahu na blok sa stále jazdí. Posledná skúsenosť z jednej jazdy v kabíne LE hovorí tak o dvoch–štyroch úsekoch medzi Prahou a Přerovem (námatkovo si spomeniem na úsek Pečky–Kolín (pomalší R) a úsek Krasíkov–Hoštejn (Os)). Keď sa to trafí do dlhšieho priameho úseku, tak môže fíra vidieť aj tie konce. Za dobrej viditeľnosti je bežné vidieť na 3–4 návestidlá AB dopredu.

0/0
13.2.2014 8:06

I36v23a 92V64a42l57č61í48k82o58v93á 1189938521801

Vaše závěry jsou zcela chybné, protože vychází z vašich zcela chybných předpokladů.

0/−1
13.2.2014 0:08

T40o93m57á29š 27Š96t35e36c 4628730475937

Hlavne, že Vy ste všetko vysvetlili a všetky chyby náležite popísali. Ďakujem, hneď som mnohonásobne múdrejší. :-P

0/0
13.2.2014 8:08

J77i63ř23í 17R10a29m62p60á16č26e93k 5941881853710

Tento článek je jen Sůrovina.Nic víc, nic míň,R^

+4/0
6.2.2014 21:11

M25a13r71i63e 44Č71e75r73m49á91k32o96v90á 1221162928458

S vlakem Regiojet jedu příští tvíkend do Prahy a těším se. I s "místenkou" mi to vychází levněji než s ČD a to mám In-kartu.

0/−2
6.2.2014 19:36

Č78e96s54t32m87í62r 15D31o32č36e77k68a40l 3235562502333

Tak přeji hodně štěstí. :-)

0/0
6.2.2014 20:31

A84l44a40n 76Ř56e80p70k70a 4775376

Opravdu? I u ČD s místenkou přes eshop zdarma (u některých spojů je zdarma místenka myslím stále i do vlaků SC) a zákaznickou včasnou/akční jízdenkou (přes eshop s další 3% slevou)?;-)

+1/0
7.2.2014 10:02

R12a73d39e71k 52J20a72n72a61t17a 9125836884242

To je samozřejmě možné. Např. na trase Praha-Ostrava jsou ceny u ČD s In-kartou 200, 230, 250 nebo 260 Kč (podle včasnosti nákupu a plnosti vlaků). Ceny u Regiojetu jsou s kreditovou jízdenkou 137, 190, 233, 290 či 349 Kč - a také se mohou vyprodat.

Takže záleží jak kdy, může být levnější ČD nebo Regiojet.

0/0
7.2.2014 10:54

L23u20k85á41š 42K72r45a50u35s 4298441777890

Lokomotiva řady 162 rychleji než 140 prostě jet neumí. Co to bylo zase za technický antitalent...

0/−1
6.2.2014 18:28

M70i49r34o11s22l25a89v 53Z23i29k51m87u53n26d 7129693184893

Ale umí, dokonce to podle zákona musí umět. Při technickobezpečnostní zkoušce, která je podmínkou uvedení lokomotivy do provozu (získání papírů) musí jet lokomotiva rychlostí o 10 % větší než je konstrukční rychlost, tedy musí umět dosáhnou rychlosti 154 km/h .....

+1/0
6.2.2014 18:39

L22u98k89á51š 36K46r92a80u16s 4878771717270

OK, tohle nerozporuju, ale chci vidět fíru, který pojede v běžném provozu za hranicí konstrukční rychlosti a bude riskovat ztrátu papírů...

+2/0
6.2.2014 19:07

M56i62r66o58s53l19a29v 58Z67i86k53m14u30n73d 7429523314183

Nejde ani tak o tu konstrukční rychlost, těch úseků, kde se dá s příslušnou zátěží na háku jet rychleji než je konstrukční rychlost zase tolik není - nárust rychlosti je v oblasti vyšších rychlostí velmi pomalý, ale jde o překračování traťové rychlosti stanovené rychlostníkem. To je stejné jako na silnici ...

0/0
12.2.2014 18:16

I13v41a48n 38M88a21r98e31k 6774488542

Zřejmě si dovolil někde při souběžné předjet kolejníka ČD který nemohl ze svého bídně udržovaného stroje vymáčknout stanovenou rychlost ? ! ? ! 8-o ;-D R^

+1/−4
6.2.2014 18:28

I65v45a43n 93M69a83r10e98k 6224808952

oprava  . . . . . souběžné jízdě . . . . .R^

0/−2
6.2.2014 18:29

Č74e46s90t89m85í19r 86D17o13č68e17k65a98l 3335722892273

Tou opravou to nezachráníte, stejně jste napsal nesmysl.

+2/−2
6.2.2014 18:39

I33v64a83n 34M28a58r55e16k 6574398822

Zřejmě potrefená husa zakejhala ?  Chybí Vám oddůvodnění co je na tom nesmyslného ? !

+2/−2
6.2.2014 20:00

Č82e52s66t21m31í95r 38D78o31č33e21k74a58l 3865302312113

Už to máte vysvětleno, nebudu se opakovat.

+2/−1
6.2.2014 20:54

R60a19d74e20k 38J93a50n81a96t23a 9325796784672

Ach ten marketing. Že v praxi vykazují lokomotivu Regiojetu větší poruchovost, než tytéž stroje u ČD, jste asi v reklamě neslyšel, že?

+2/−1
6.2.2014 19:04

V89a80c17l85a79v 56W41a17n22d13e50r88e65r 8238886729942

;-D;-DCesko...kazdym coulem original....lide si stezuji, ze vlaky jezdi rychle...ja myslel, ze je to preklep, ale asi ne. Ve svete...430km/h ze Shanghaje na letiste vlakem, v Koreji 300km/h rychliky, Japonsko Shinkanzen, Francie ....a u nas...sotva se priblizime 160 starym motorakem, tak uz si lidi stezuji, ze je to rychle;-D. To me teda vomej.

+3/−1
6.2.2014 17:25

J33a18n 72D18a44t16e12l 7136837758392

Vždyť to ani nejde  aby RJ jel rychle  mezi Chocni a Ústí nad orlici to není ani možné  profrčet  160km rychlosti.

0/0
6.2.2014 17:10
Foto

P23e19t57r 32Š88r26a98i71e17r 9973632172217

;-DNo a taky coi by s tou vyšší rychlostí asi tak dělali, když na kolejích se předjíždět nedá a byli by napřed oproti jízdnímu řádu? Rád bych toho troubu stěžovatelskýho viděl, asi zamrznul v dobách páry...8-o

+1/−1
6.2.2014 16:13

M87a23t50ě12j 65V85o16n75d94ř19i47č14k49a 4544800328846

Omyl, na kolejích se předjíždět dá ;-).

0/0
8.2.2014 18:59

J96o62z57e69f 98H24l48a43v76a77c 2105474700385

regiojet nejezdí rychle, to čd jezdí pomalu :D

+8/−5
6.2.2014 16:07
Foto

R47o11b95e22r34t 68P97l62o38c94h 4166372221933

Drápal - schoda jmen nebo nějakej příbuznej s Drápalem z ROPIDu?

0/0
6.2.2014 16:01

J74a28n 26M84a32t72ú30š 5857160735266

To dost těžko.

0/0
6.2.2014 15:47

P83e13t10r 68N72o80v17o95t55n18y 3189422279672

V pořádku, ta plečka víc nejede :-)

0/−3
6.2.2014 15:45

L37u20b77o46s 71K46u35b92i61c36e13k 4605255444

Kazdy anonym bych hazel do kose. Pokud  nekdo nema odvahu se pod dopis podepsat, tak na tom asi moc pravdy nebude. Nikomu nikdo pravo na stiznost nebere, ale anonym je ubohost!!

+12/−1
6.2.2014 15:38
Foto

F69i69l73i30p 88K26a77š59t88á30n21e36k 2779266444572

A nenapadlo vas, ze by ten anonym mohl prijit z RegioJetu, aby na sebe upozornili a mohli rici: "vidite, nam to taky jezdi rychle, ale dodrzujeme predpisy.".

+4/−4
6.2.2014 15:18

L12a81d90a 91N70o46v27a34k 4902393567

mě to nenapadlo.

+2/0
6.2.2014 15:31

K39a79r79e56l 13Š56e16d35i96v81ý 1630108336

v pořádku, takže platí: anonymy nešetřit a dávat do koše

+2/0
6.2.2014 15:40

T18o94m54a79s 75N88o74v36o45t72n14y 3111146888899

Aneb jak odůvodnit, že se zase, opakovaně, na zlý Regiojet nic nenašlo i když všichni šotoušci mají plno zaručených informací a důkazů, že Regiojet nedodržuje vůbec nic. Nežerou ty žlutý vlaky taky náhodou malé děti, ať to mám komplet?

0/0
6.2.2014 23:28

J26a27n 42N19e52š62p17o65r 4216128976182

Víte vůbec, co nebo kdo se oznařuje jako "šotouš"?

0/0
11.2.2014 9:24

V48í13t31ě15z12s26l43a10v 53K30l89o34z66í34k 3221629464477

Rád bych ujistil cestující veřejnost, že žádný strojvedoucí si nedovolí překračovat povolenou rychlost. Za prvé by se na to lehce přišlo díky registračnímu rychloměru a dále prostě předpis je pro každého fíru svatý a osobně neznám nikoho kdo by si dovolil jet rychleji než má. Opravdu si to nikdo nedovolí, nevěřte GPS měření a podobně.

[>-]

+5/0
6.2.2014 14:53
Foto

F59i93l98i68p 85K78a65š90t84á76n85e89k 2529636424872

No, lidi jsou jen lidi. Ten fira v USA nebo v Spanelsku jel taky rychleji...

+1/0
6.2.2014 15:04

M30i16r55o48s46l75a91v 36Z52i78k66m47u19n82d 7769383104293

Dneska si to nedovolí nikdo, ale na rozdíl od vás znám  a těch lidí co je zná (znalo) bylo víc - strojvedoucí, kteří byli známí tím, že si někdy s rychlostí starosti nedělali.

Byli i tací, co dokázali se žabotlamem (EM 475.,1, 2 ex 451, 452) s konstrukční rychlostí 100 km předjíždět rychlík jedoucí po "nulté" koleji rychlostí 120 .... stálo ho to tehdy měsíční prémie ...  Takových "jezdců" bylo víc, to se prostě vědělo.  Mezi Moravičany a Červenkou se i před třemi desítkami let dalo jet 140 .... i když tam byla traťová 120 ... Když se  v červenci 1984 stala nehoda v Úvalech, našeho šéfa depa zajímalo pouze to, co je na rychloměrovém proužku, protože lokomotivu řídíl jeden ze známých  "jezdců" ... Když zjistil, že na proužku není registrována vyšší rychlost než 100 km/h, tak byl spokojen ... jinak by mohla být nehoda přičtena třeba jen částečně na vrub lokomotivního depa ... bylo tam 8 zraněných a dva mrtví ...

+1/0
6.2.2014 18:36

J27a31n 31Z57i59k67e72š 8235941373542

Bdělý a ostražitý občan - horší než srážka s blbcem ;-D

+7/0
6.2.2014 14:53

J15a83n 23H41a40v81r42d95a 4980376769279

proti bdělému a ostražitému občanovi nic. jenže toto je tak možná anonymní hajzl

+5/0
6.2.2014 15:02

M69i68r66e60k 43N68e37r26u28š27i38l 4670156428252

Tradice je holt tradice - někde dělají sýry, někde vyřezávají dřeváky, jinde skládají Matrjošky ... no a u nás se od nepaměti udává ... Rv :-/

+13/0
6.2.2014 14:44

J32a41n 16H16a93v58r39d53a 4500886309499

Asi by nic nebylo na tom, kdyby někdo napsal: "...já, xy, jsem tehdy, tam a použitím takového přístroje zjistil, že dopravce abc porušuje bezpoečnostní normy, což ohrožuje nás všechny, a je zapotřebí toto úředně ověřit...".

Ovšem dle reality, jak se chová mnoho našich spoluobčanů, bychom měli dát světu Mistrovství světa v anonymních údáních. Mohlo by to mít ještě spoustu disciplín. Měli bychom slušné šance na úspěch, kdyby se tito lidé přihlásili. Samozřejmě anonymně...

+4/0
6.2.2014 15:01

M24i19l76o66š 59D89v15o13ř40á31č98e67k 2805788150234

Dobry prispevek. +1.

+2/0
6.2.2014 15:24

K97v76ě29t82o10s38l91a16v 78N87y62t17r91a 9116178708377

Asi tak jak na  vesnici motorista přejede rychlostí 40 km/hod slepici, hned slyšíme od klepavých bab, jel jako blázen, to bude to samé.;-D

0/0
6.2.2014 23:07
Foto

F65r95a93n28t58i57š87e10k 29K27l54á21s33e16k 4641663327739

Asi ten anonym jel naposledy vozem taženým koňmi.

+1/0
6.2.2014 14:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.