Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dráhy hledají úspory, nešetrné strojvůdce chtějí hlídat přes GPS

Nové vedení Českých drah se pustilo do velkého úklidu v účtech. Plánem je vytvoření rezerv v řádech stovek milionů korun. Dráhy nyní řeší, na čem ušetřit. Jedním z řešení je nasazení GPS zařízení do všech lokomotiv. První výsledky už stačily ukázat, že někteří strojvedoucí třeba nechávají zbytečně běžet motor, aby přišli do vyhřáté kabiny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I57v63a12n17a 42Z46b69u98b28n17o20v86á 8756158278

Buzerace na každém kroku! No fuj!

0/0
19.2.2014 22:10

P81e46t69r 28U63l11l63m25a64n61n 2357438807572

Tak doufám, že vedení si v kanclech také zapne topení až po příchodu do práce a nejede to zbytečně o několik hodin dřív, nedejbože celou noc

0/0
19.2.2014 21:25

A95l98e55š 85V48a96j64g71a59r 6842309699776

Můj známí strojvůdce jezdí s dieselovou oktávkou a nikdy nebyl u pumpy. Hádejte proč...?

+2/−1
13.2.2014 15:02
Foto

V66l23a19d56a 31V87a32n42e61k 9213876974758

Má doma "hrnečku  vař" ;-D

+1/0
13.2.2014 15:14

J76a15n 15N18e86š59p30o11r 4626458606112

Známí, jo? A jak to víte, jezdíte mu snad dnes a denně v patách?

+2/0
13.2.2014 16:44

A55l45e49š 25V32a60j70g42a22r 6402819139506

tak když se tím chlubí....

0/0
13.2.2014 17:06

J46a45n 15N80e89š92p46o97r 4876768626182

...tak je to vůl :-D A jestli používáte pravé jméno, tak dlouho kamarádi nebudete...:-)))

+1/0
13.2.2014 17:14

J24a34n 28H24a42v26r96d85a 4940596559209

Parafrázujme nadpis článku dotazem:

Aby dráhy dohledaly úspory, kdo a jak bude hlídat nešetrné manažery ČD?

+4/0
13.2.2014 14:22

V12i78k17y47r 60B40o70h34u25m24i49l 60S41t34r10a37n45s75k36y 9307178976349

Jkým systémem budou hlídání "nákupčí" v centrále ČD?:-P A to jsou kolejnice, výhybky, pražce, šrouby, podložky, kabely, dráty, troleje, kandelábry, energie, nafta - že jo pane Lorenc?

+3/−3
13.2.2014 14:05

J74a74n 81H66a30v79r34d42a 4970836739199

Člověče, v jakém století žijete? Sice se asi dost levně snažíte cosi parodovat, ale spíš to vyznívá, že takto přesně do diskuzí píše každý mamlas bez znalostí čehokoli... Kolejnice, výhybky, pražce atd. již dávno nejsou záležitostí ČD.

Říká vám něco Správa železniční dopravní cesty neboli SŽDC? Asi nic, že? 8-o

+6/0
13.2.2014 14:20

J64a77r31o58s36l44a37v 18J86o88s51e86f 5212190980604

A co kdyby pan generální ředitel byl placen podle hospodářských výysledků - například ze zisku? Také by mohl v rámci úspor snížit teplotu ve svém kanclu na přijatelných 19 stupňů. A do práce chodit pěšky, má-li to dál může jezdit vlakem,má režijku ne?

+7/−1
13.2.2014 14:03

J97a82r15o61s55l95a25v 59P46e27t12r14i89k 5716280586860

Bože, co je to za voly, kteří vymýšlejí takovýhle hovadiny?

0/−3
13.2.2014 13:27

R83a43d94e87k 35N24e54u96m93a77n98n 5352592928315

Žádná hovadina to není

Některý strojvedoucí je schopen přijet ve 23:30, zůstane na mašině a točí motorem třeba do 4:00 kdy jede první vlak. A ten "lodní motor" žere na volnoběh dost

+8/0
13.2.2014 14:15

K28a22r49e27l 84Š40i34m39e47k 5450670397647

V rámci úspor budou strojvedoucí zhasínat motor když pojedou z kopce a i na dojezdech k zastávkám...

+3/−3
13.2.2014 12:32

J12a76r24o20s34l16a39v 74J57o13s98e56f 5542670340774

A brzdit klackem, aby neošoupali kola!;-D

+4/−1
13.2.2014 14:04

V12i19k28y42r 70B79o59h33u82m89i56l 29S41t28r73a25n88s48k67y 9287298956369

Zavedl bych zastávky /jako pražský Ropid/ na znamení. Představa hlášení:"Příští stanice Hlavní nádraží Praha - zastávka je na znamení" mi přijde užitečná;-D. Jinak prd a vořech, jede se dál bez brždění a rozjezdu pójezdu!

+1/0
13.2.2014 14:07

M13i48r63o93s43l46a18v 65S97l62a59v87í21č84e49k 6173818454

Ale ty uz davnou jsou :-)

+4/0
13.2.2014 15:08

J94a45n 18N26e90š17p39o82r 4136298516292

Zastávky na znamení už fungují několik let, pane Lorenc...

+3/0
13.2.2014 16:46

M69a83r68t71i20n 75K72a27r98á45s70e15k 1178214589814

Můžete mi někdo vysvětlit, co je tak úžasné na systému, kdy dieselový motor spálí naftu aby vyrobil kinetickou energii, následne ji pomocí generátoru převede na elektrickou, tu následně elektromotor převede opět na pohybovou aby jí rozhýbal vlak, následně si z ní každý vagón kousek ukrojí svým generátorem a převede ji opět na elektrickou, pro potřeby vagónu? Protože mě ta výhoda, že má každý vagón vlastní nezávislou soustavu přijde jako drahá a nedostatečně důležitá proti tomu, že se na ztrátách docela dost energie promrhá a celkově to brzdí vlak.

0/−2
13.2.2014 12:05

B77e79n 80P32a76v21k89a 1227333827951

Už jsem se o to v minulosti zajímal a prostě to tak inženýrům vyšlo, že je to nejefektivnější. Byly i jiné systémy, ale neosvědčily se. Prý.

0/0
13.2.2014 12:07

M43a33r58t77i45n 55K31a88r42á87s75e24k 1438104699864

Myslíte třeba standartizovaný výstup z mašiny, který by už z primárního generátoru hned za dieselem bral proud a dobíjel baterie ve vagónech a který by to na rozdíl od vagónů samotných mohl dělat jen ve chvíli kdy není na pojezd příliš velká zátěž (rozjedy a stoupání)? Řekl bych že dneska, v době laciných měničů napětí, by už ty generátory z vagónů stálo za to sundat. I když v době jejich návrhu to asi bylo dobré řešení. O tom nepochybuji. Mimochodem, mám pocit, že parní vytápění už se nikde nepoužívá, takže se tím v zimě i topí, ne? To už musí být slušný příkon navíc.

0/−2
13.2.2014 14:48

P23a66v38e45l 67O40d27r92a89z95i68l 6324369607190

Problém je asi v tom, že žádný standardizovaný výstup z mašiny není. Cokoliv chcete na vagonu měnit, musíte homologovat.

0/0
15.2.2014 21:53

M93a73r30t51i37n 66K57a93r90á72s21e87k 1948644229514

Skoro bych řekl, že když někdo dokáže vymyslet zkonstruovat a homologovat mašinu, nebo vagón, dokázal by vymyslet a podobně dotáhnout do konce i takovouhle úpravu. Argumentem proti by mohlo být nerentabilita takové práce, ale určitě ne že to nejde.

0/0
16.2.2014 13:42

P85e18t80r 71I29s43k85r37a 7201967973676

Značná výhoda spočívá v tom, že když se stane nehoda na trati a nezle jinask, nebo třeba i při odstavení, či přepřahání soupravy, vozy svítí dál a komfort cestujícího, ať už v nouzové či běžné situaci, je zachovaný. 

Vezměte si, že se stane nějaká nenadálá událost, třeba lokomotivě vypoví motor. Venku se stmívá a v tu ránu ještě před zastavením zhasnou světla. To bude panečku panika... nemluvě o záchranných pracech atd

0/0
13.2.2014 12:29

M50a80r10t47i15n 30K27a29r52á36s58e97k 1288124259924

Já jsem ale nechtěl sebrat vagónům akumulátory. Jen elektřinu do nich distribuovat z mašiny a ne ji vyrábět pro každý vagón zvlášť. Jinak s váma samozřejmě souhlasím. I při obyčejném přepřahání je příjemné, když vlak zůstane svitit a dělat další elektřinou poháněné věci (u novějších souprav).

0/0
13.2.2014 14:51

J80a31n 46P30a69v62e81l94k25a 3637211354331

Tento systém se lépe reguluje. Má velký kroutící moment při malých i velkých otáčkách a dieslový motor pracuje v optimálním režimu.

+3/0
13.2.2014 13:05

J48a50n 89P61a37v76e70l29k83a 3397951464201

Bez spojky.

+1/0
13.2.2014 13:09

M35a92r36t58i35n 98K72a33r54á25s80e44k 1568244579614

Nezpochybňoval jsem diesel-elektrický pohon. Jeho výhody jsou mi známé. Zpochybňoval jsem výhodnost výroby elektřiny pro vagóny právě z tohoto, již s nějakou ztrátou vyrobeného, kroutícího momentu, když by se dala elektřina brát rovnou z mašiny a propojema rozvést po vlaku do jednotlivých vagónů a jejich akumulátorů, amísto toho, aby si ji každý vagón opět s nějakou ztrátou vyráběl sám a navíc neřízeně, takže i do kopce, pokud tam není nějaká inteligence o které nevím.

0/0
13.2.2014 14:54

J95a24n 68P89a51v80e17l73k68a 3317651154671

Když vidím, jak kvalitní jsou kontakty u přívěsných vozíků, asi by byl konec vlaku pořád bez proudu. Také by se muselo řešit, aby někdo nepřipojil obě lokomotivy současně.

0/−1
13.2.2014 15:33

M87a94r86t93i70n 88K57a49r10á81s75e78k 1188904889924

Kontakty u vlaků jsou úplně jiná liga, než kontakty u vozíku. Nebál bych se o ně. a druhá lokomotiva taky není problém. Jde jen o správně nastavené řízení napětí.

+1/0
13.2.2014 22:20

M46a68r86t29i48n 76N64e37r24m54u29t 9357487638489

nebojte se, když není odběr (je nabitá baterka), generátor neklade odpor. Robustnost, spolehlivost a univerzálnost tohoto řešení je důležitější než ušetřených pár kW

0/0
13.2.2014 20:04

M15a12r43t96i74n 80K61a79r45á48s69e17k 1318314319644

Stačí počítat u každého vagónu kuželový převod, dva křížky a odpor generátoru na prázdno. Pak to vynásobit počtem vagónů a máte jeden motor z auta jen na tyhle kraviny. Ale když máte nějaké stoupání dřív, než se baterie nabijí, nebo když se v zimě topí, tak to bude pěkných pár kilowat.

0/0
13.2.2014 22:24

M61a67r96t13i93n 50N60e47r62m56u33t 9547647868239

to je stejné dilema jako u malé vodní elektrárny - staré Francisovy turbíny jely bez opravy třeba 50 let, ale jsou méně účinné než např. kaplanova se stavitelnými lopatkami, kterou ale musíte opečovávat

0/0
13.2.2014 23:05

M52a35r11t24i97n 72K52a29r85á25s46e65k 1638854189674

Kaplanova turbína oproti Franciskám je taky podstatně dražší, ale tohle by bylo i levnější. A co se týče opečovávání, tak opečovávat patnáct generátorů a jejich převodů, asi nebude jednodušší, než opečovávat patnáct kabelových propojů, které tam stejně už jsou a jen by mysely být kapku jinačí. V době drahé a málo účinné elektroniky to asi platit mohlo, ale teď už je to rozhodně setrvačnost, že tam ještě jsou.

0/0
13.2.2014 23:29

M33a30r13t68i86n 84N17e25r59m46u55t 9827317558609

víte, změnit v průmyslu nějaký standard je strašně těžké, zdlouhavé a náročné - viz např. problém data 2000. Jakmile se něco rozšíří, třeba typ zásuvky, šrouby, datový formát nebo napětí, už se toho musíte držet další desítky let. Nedejbože u železnice, kdy vagon není krátkodobé spotřební zboží, staré vagony ještě pamatují páru, musí jít zapojit tak i čelem vzad, ke všem lokomotivám, spojovací zásuvky musí být řešeny tak, aby mohly být stejně dobře přívodem i odvodem bez rizika zkratu. A musí být možnost zapojit k novým vagonům i ty staré, a za ně zase nové.... A nové vagony by stejné musely mít jako zálohu i původní systém s generátorem, protože co kdyby.... atd...

0/0
14.2.2014 0:02

M65a46r75t26i86n 44K15a83r98á96s81e87k 1458704299564

Tak až se dostanete k nějaké moderní vlakové soupravě a najdete na ní dynamo, nebo alternátor, či cototamvisí, tak mi dejte vědět. A kupodivu jezdí po stejných kolejích, řídí se stejnými předpisy a jezdí s nimi stejní lidé. Veškeré konektory jdou zapojit jak mají jít a vše funguje i bez generátorů. Tak až mi budete příště tvrdit, že všechno musí spolu fungovat a proto zůstat vše při starém, tak to neříkejte moc nahlas, protože by se toho mohl chytit nějaký zpátečník a vzít to příliš vážně.

+1/0
14.2.2014 0:27

M78a74r70t25i39n 15N50e66r69m13u54t 9627417358769

nemluvil jsem o soupravách, které jezdí jako celek, ale samostatných vagonech, které chtěl předřečník předělávat

0/0
14.2.2014 10:19

M12a97r80t40i80n 64K88a36r79á87s59e83k 1218184209454

Ten předeřečník jsem byl stejně nejspíš já, jestli jsem něco nepřehlédl, ale pokud budeme stále trvat na zpětné kopatibilitě, nikam se nedostaneme. Někdy se prostě musí udělat krok k modernější technologii, která nebude s tou původní plně spolupracovat, ale jinak bude nabízet úspory nebo komfort, který stará technologie prostě neuměla. A protože nejlevnější a často používaný postup je modernizace existujících vagónů, je normální, přemýšlet o nich jako o vhodných adeptech, na předělání. Nevím jestli něco takového neexistuje, ale třeba už jen akcelerometr a měřič náklonu, které by řídily zmiňovaný generátor aby se odpojil v kopci a při rozjezdech, by celkem slušně ušetřily a cena je pár stovek, možná jednotky tisíc, pokud neníí vyřešené samotné odpojování.

0/0
15.2.2014 19:40

M98a29r40t15i25n 60N51e15r13m15u49t 9497847468349

abyste rozuměl, neobhajuji dokonalost onoho řešeni a nejsem ani expert na železnici. Znám ale situaci ve firmách, které stále žijí z dědictví z minulosti (staré stroje, neopravené budovy atd...) a čd takovou firmou určitě aspoň částečně je. Jedním z pravidel bývá - když to funguje, nevrtat do toho. Někdo by si to musel vzít na triko, otestovat, schválit, namontovat atd... A pak by se třeba dosáhlo úspory ve výši platu generálního ředitele, ha

0/0
15.2.2014 23:01

M52a27r41t92i60n 64K81a68r72á67s66e60k 1788404849194

Děkuji za objasnění. Tohle jsem z toho předchozího skutečně nepostřehl. Co se ale té úspory týče, možná by se z toho dalo vytěžit i ve smyslu ekologičtějšího provozu a tím pádem i možné reklamy, jak se ČD chovají zodpovědně. Asi si to představuju příliš jednoduše a jakýkoli prd proti větru je v takovém podniku administrativa na pět balíků papíru, ale když vidím jak vymýšlí sledování mašin, které možná přinese nějakou úsporu, tak tohle by ji přineslo taky a s předem spočítatelnou jistotou.

0/0
16.2.2014 13:48

J61a54r52o13s56l38a30v 36J62o23s44e16f 5382470560434

Toto řešení nepoužívají jen lokomotivy, ale i některé těžké stavební stroje (ostaně i některá řešení hybridních pohonů osobních aut pracují obdobně)   Dieselový motor pracuje v optimálním režimu s minimální spotřebou a vyrábí elektrickou energii pro pohon, osvětlení, topení.

0/−1
13.2.2014 14:30

J28a32r76o24s47l50a53v 84J29o88s54e94f 5622150980124

Jo a zapomněl jsem například na kogenerační jednotky - je přeci jedno, zda jsou na jednom místě, či na podvozku, že.

0/0
13.2.2014 14:32

M55a75r29t22i32n 33K89a46r88á93s45e27k 1468594919574

A to jsem si myslel, že jsem to napsal jasně. Nenapadám diesel-elektrický pohon, jehož nesporné výhody jsou tady vhodně využity. Problém je ten, že právě dieselový motor nevyrábí elektřinu pro osvětlení a topení. Tu si vyrábí každý vagón sám, pomocí generátoru, připojenému k jedné nápravě. a to je ta věc co mi nejde do hlavy, proč se neděje tak, jak jste se domníval že se děje.

+2/0
13.2.2014 15:16

J29a25n 16S92l20o94v63í66k 3919467140538

Na dráze nedělám, ale sídlíme vedle nástupiště a vidím, že když strojvůdce ten přestárlý motoráček v zimě chcípne, za půl hodiny už ten stroj nenatočí. Musel by to jít pokaždé když přijede píchnout na kabely, které občas nějaký chytrák ukradne pod napětím (v noci).

0/0
13.2.2014 11:53

R82o53b16e49r90t 20Š25k90r58a62b96a10l 6845267320899

Možná by byla vhodná kontrola jetlli neprovádí jízdy na černo, Případně na jaký pohon má strojvedoucí a jeho přbuzní auta.

0/−1
13.2.2014 11:40

J31a37n 78H35á78l59a 8405955230617

Já bych teda raději, aby strojvůdce, který řídí vlak, kde jedu, mohl sedět pokud možno v pohodlí a ne ve vymrzlé ratejně, kde 1) může pěkně vymrznout, nebo i nastydnout - tzn. delší reakční doba a možný problém 2) díky mrazu nemusí optimálně fungovat elektronika

Otázka je, kolik by dráhy ušetřily, kdyby "optimalizovaly" počet vedoucích pracovníků na gen. ředitelství a stejně tak by mohly "optimalizovat" třeba nákupy služebních vozidel - o tom kolují mezi zúčastněnými doteď zajímavé informace....

+10/0
13.2.2014 11:20

M97a11r92t75i15n 81K42a78r30á96s44e82k 1308464749744

V tom s vámi souhlasím, že neproduktivní část zaměstnanců drah by se dala zredukovat dost na to, aby ušetřili daleko víc než za vytopené kabiny. Na druhou stranu vytopit kabinu můžete pomocí bufíku, který je na rozdíl od motoru dělaný na to, aby vyráběl teplo a tak tu kabinu vytopí za řádově menší množství nafty.

+2/0
13.2.2014 12:02

J35i39ř93í 78Č24e83r26n14ý 6358953330518

To by tam musel ten bufik být.

+1/0
13.2.2014 12:06

M55a80r59t40i43n 18K77a46r70á61s27e23k 1798484519564

V některých mašinách pokud vím bufík nebo jiné na motoru nezávislé topení je. Nebude asi ve všech, ale u některých dokonce předehřívá samotný motor před startem.

0/0
13.2.2014 14:41

I63v91a43n98a 21Z94b42u35b69n27o37v55á 8556228258

Taky svým dětem pořád říkám, že uklízet se má shora dolů, jinak to nemá smysl:-/

0/0
19.2.2014 22:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.