Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dráhy hledají úspory, nešetrné strojvůdce chtějí hlídat přes GPS

Nové vedení Českých drah se pustilo do velkého úklidu v účtech. Plánem je vytvoření rezerv v řádech stovek milionů korun. Dráhy nyní řeší, na čem ušetřit. Jedním z řešení je nasazení GPS zařízení do všech lokomotiv. První výsledky už stačily ukázat, že někteří strojvedoucí třeba nechávají zbytečně běžet motor, aby přišli do vyhřáté kabiny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I22v91a53n61a 53Z80b37u33b44n84o32v68á 8876538908

Buzerace na každém kroku! No fuj!

0/0
19.2.2014 22:10

P30e58t69r 58U54l86l62m87a39n90n 2167458107822

Tak doufám, že vedení si v kanclech také zapne topení až po příchodu do práce a nejede to zbytečně o několik hodin dřív, nedejbože celou noc

0/0
19.2.2014 21:25

A76l55e17š 34V81a40j44g16a19r 6152289369966

Můj známí strojvůdce jezdí s dieselovou oktávkou a nikdy nebyl u pumpy. Hádejte proč...?

+2/−1
13.2.2014 15:02
Foto

V67l24a49d28a 16V29a43n79e66k 9393876654778

Má doma "hrnečku  vař" ;-D

+1/0
13.2.2014 15:14

J59a14n 23N70e47š44p36o50r 4666398246432

Známí, jo? A jak to víte, jezdíte mu snad dnes a denně v patách?

+2/0
13.2.2014 16:44

A15l23e56š 23V48a63j39g27a88r 6932739899716

tak když se tím chlubí....

0/0
13.2.2014 17:06

J98a26n 66N13e20š26p28o68r 4146798396922

...tak je to vůl :-D A jestli používáte pravé jméno, tak dlouho kamarádi nebudete...:-)))

+1/0
13.2.2014 17:14

J47a66n 83H10a56v11r84d34a 4840116159859

Parafrázujme nadpis článku dotazem:

Aby dráhy dohledaly úspory, kdo a jak bude hlídat nešetrné manažery ČD?

+4/0
13.2.2014 14:22

V65i27k74y57r 47B87o64h39u33m98i48l 28S68t47r55a22n95s74k11y 9427268306119

Jkým systémem budou hlídání "nákupčí" v centrále ČD?:-P A to jsou kolejnice, výhybky, pražce, šrouby, podložky, kabely, dráty, troleje, kandelábry, energie, nafta - že jo pane Lorenc?

+3/−3
13.2.2014 14:05

J95a55n 27H42a92v87r64d86a 4960206809469

Člověče, v jakém století žijete? Sice se asi dost levně snažíte cosi parodovat, ale spíš to vyznívá, že takto přesně do diskuzí píše každý mamlas bez znalostí čehokoli... Kolejnice, výhybky, pražce atd. již dávno nejsou záležitostí ČD.

Říká vám něco Správa železniční dopravní cesty neboli SŽDC? Asi nic, že? 8-o

+6/0
13.2.2014 14:20

J91a51r69o30s26l25a10v 68J47o28s64e40f 5192540720384

A co kdyby pan generální ředitel byl placen podle hospodářských výysledků - například ze zisku? Také by mohl v rámci úspor snížit teplotu ve svém kanclu na přijatelných 19 stupňů. A do práce chodit pěšky, má-li to dál může jezdit vlakem,má režijku ne?

+7/−1
13.2.2014 14:03

J20a98r72o68s45l26a77v 11P29e54t70r51i67k 5226500176860

Bože, co je to za voly, kteří vymýšlejí takovýhle hovadiny?

0/−3
13.2.2014 13:27

R10a63d70e35k 53N84e27u26m60a62n77n 5902852338485

Žádná hovadina to není

Některý strojvedoucí je schopen přijet ve 23:30, zůstane na mašině a točí motorem třeba do 4:00 kdy jede první vlak. A ten "lodní motor" žere na volnoběh dost

+8/0
13.2.2014 14:15

K25a36r76e97l 47Š21i10m75e72k 5670100707547

V rámci úspor budou strojvedoucí zhasínat motor když pojedou z kopce a i na dojezdech k zastávkám...

+3/−3
13.2.2014 12:32

J58a10r35o76s56l53a18v 89J12o12s65e24f 5542520840624

A brzdit klackem, aby neošoupali kola!;-D

+4/−1
13.2.2014 14:04

V10i20k43y31r 31B35o41h45u52m69i75l 10S86t96r66a52n23s72k67y 9607378106439

Zavedl bych zastávky /jako pražský Ropid/ na znamení. Představa hlášení:"Příští stanice Hlavní nádraží Praha - zastávka je na znamení" mi přijde užitečná;-D. Jinak prd a vořech, jede se dál bez brždění a rozjezdu pójezdu!

+1/0
13.2.2014 14:07

M42i24r57o23s33l20a82v 91S68l25a22v71í57č66e49k 6323328684

Ale ty uz davnou jsou :-)

+4/0
13.2.2014 15:08

J88a34n 86N77e17š12p14o44r 4226118816832

Zastávky na znamení už fungují několik let, pane Lorenc...

+3/0
13.2.2014 16:46

M33a35r10t76i10n 16K73a22r17á34s68e76k 1168844739354

Můžete mi někdo vysvětlit, co je tak úžasné na systému, kdy dieselový motor spálí naftu aby vyrobil kinetickou energii, následne ji pomocí generátoru převede na elektrickou, tu následně elektromotor převede opět na pohybovou aby jí rozhýbal vlak, následně si z ní každý vagón kousek ukrojí svým generátorem a převede ji opět na elektrickou, pro potřeby vagónu? Protože mě ta výhoda, že má každý vagón vlastní nezávislou soustavu přijde jako drahá a nedostatečně důležitá proti tomu, že se na ztrátách docela dost energie promrhá a celkově to brzdí vlak.

0/−2
13.2.2014 12:05

B19e85n 73P49a45v91k47a 1757553647171

Už jsem se o to v minulosti zajímal a prostě to tak inženýrům vyšlo, že je to nejefektivnější. Byly i jiné systémy, ale neosvědčily se. Prý.

0/0
13.2.2014 12:07

M54a18r88t97i81n 19K83a90r86á71s80e66k 1428584199604

Myslíte třeba standartizovaný výstup z mašiny, který by už z primárního generátoru hned za dieselem bral proud a dobíjel baterie ve vagónech a který by to na rozdíl od vagónů samotných mohl dělat jen ve chvíli kdy není na pojezd příliš velká zátěž (rozjedy a stoupání)? Řekl bych že dneska, v době laciných měničů napětí, by už ty generátory z vagónů stálo za to sundat. I když v době jejich návrhu to asi bylo dobré řešení. O tom nepochybuji. Mimochodem, mám pocit, že parní vytápění už se nikde nepoužívá, takže se tím v zimě i topí, ne? To už musí být slušný příkon navíc.

0/−2
13.2.2014 14:48

P64a64v19e70l 32O37d78r35a36z36i41l 6484419867330

Problém je asi v tom, že žádný standardizovaný výstup z mašiny není. Cokoliv chcete na vagonu měnit, musíte homologovat.

0/0
15.2.2014 21:53

M30a44r98t28i13n 28K36a86r66á31s92e86k 1628384299404

Skoro bych řekl, že když někdo dokáže vymyslet zkonstruovat a homologovat mašinu, nebo vagón, dokázal by vymyslet a podobně dotáhnout do konce i takovouhle úpravu. Argumentem proti by mohlo být nerentabilita takové práce, ale určitě ne že to nejde.

0/0
16.2.2014 13:42

P90e35t40r 82I20s46k93r83a 7261397623706

Značná výhoda spočívá v tom, že když se stane nehoda na trati a nezle jinask, nebo třeba i při odstavení, či přepřahání soupravy, vozy svítí dál a komfort cestujícího, ať už v nouzové či běžné situaci, je zachovaný. 

Vezměte si, že se stane nějaká nenadálá událost, třeba lokomotivě vypoví motor. Venku se stmívá a v tu ránu ještě před zastavením zhasnou světla. To bude panečku panika... nemluvě o záchranných pracech atd

0/0
13.2.2014 12:29

M54a76r45t58i98n 47K59a31r43á40s16e42k 1378774529484

Já jsem ale nechtěl sebrat vagónům akumulátory. Jen elektřinu do nich distribuovat z mašiny a ne ji vyrábět pro každý vagón zvlášť. Jinak s váma samozřejmě souhlasím. I při obyčejném přepřahání je příjemné, když vlak zůstane svitit a dělat další elektřinou poháněné věci (u novějších souprav).

0/0
13.2.2014 14:51

J38a50n 25P96a17v94e50l23k11a 3147231834501

Tento systém se lépe reguluje. Má velký kroutící moment při malých i velkých otáčkách a dieslový motor pracuje v optimálním režimu.

+3/0
13.2.2014 13:05

J24a11n 72P64a64v41e88l85k43a 3867251774961

Bez spojky.

+1/0
13.2.2014 13:09

M96a60r28t97i54n 42K92a54r54á75s24e65k 1638584369314

Nezpochybňoval jsem diesel-elektrický pohon. Jeho výhody jsou mi známé. Zpochybňoval jsem výhodnost výroby elektřiny pro vagóny právě z tohoto, již s nějakou ztrátou vyrobeného, kroutícího momentu, když by se dala elektřina brát rovnou z mašiny a propojema rozvést po vlaku do jednotlivých vagónů a jejich akumulátorů, amísto toho, aby si ji každý vagón opět s nějakou ztrátou vyráběl sám a navíc neřízeně, takže i do kopce, pokud tam není nějaká inteligence o které nevím.

0/0
13.2.2014 14:54

J94a34n 75P79a28v39e42l76k71a 3457621614941

Když vidím, jak kvalitní jsou kontakty u přívěsných vozíků, asi by byl konec vlaku pořád bez proudu. Také by se muselo řešit, aby někdo nepřipojil obě lokomotivy současně.

0/−1
13.2.2014 15:33

M63a10r28t19i97n 89K93a13r58á79s89e94k 1688344589984

Kontakty u vlaků jsou úplně jiná liga, než kontakty u vozíku. Nebál bych se o ně. a druhá lokomotiva taky není problém. Jde jen o správně nastavené řízení napětí.

+1/0
13.2.2014 22:20

M11a81r62t63i85n 90N89e12r27m77u31t 9857307828969

nebojte se, když není odběr (je nabitá baterka), generátor neklade odpor. Robustnost, spolehlivost a univerzálnost tohoto řešení je důležitější než ušetřených pár kW

0/0
13.2.2014 20:04

M40a92r59t22i24n 47K54a60r46á37s54e45k 1548844839584

Stačí počítat u každého vagónu kuželový převod, dva křížky a odpor generátoru na prázdno. Pak to vynásobit počtem vagónů a máte jeden motor z auta jen na tyhle kraviny. Ale když máte nějaké stoupání dřív, než se baterie nabijí, nebo když se v zimě topí, tak to bude pěkných pár kilowat.

0/0
13.2.2014 22:24

M14a83r77t70i62n 10N96e18r71m19u26t 9917297688179

to je stejné dilema jako u malé vodní elektrárny - staré Francisovy turbíny jely bez opravy třeba 50 let, ale jsou méně účinné než např. kaplanova se stavitelnými lopatkami, kterou ale musíte opečovávat

0/0
13.2.2014 23:05

M81a74r81t59i12n 19K22a43r61á55s31e26k 1368414549454

Kaplanova turbína oproti Franciskám je taky podstatně dražší, ale tohle by bylo i levnější. A co se týče opečovávání, tak opečovávat patnáct generátorů a jejich převodů, asi nebude jednodušší, než opečovávat patnáct kabelových propojů, které tam stejně už jsou a jen by mysely být kapku jinačí. V době drahé a málo účinné elektroniky to asi platit mohlo, ale teď už je to rozhodně setrvačnost, že tam ještě jsou.

0/0
13.2.2014 23:29

M26a42r28t26i12n 52N22e43r40m94u51t 9497147308629

víte, změnit v průmyslu nějaký standard je strašně těžké, zdlouhavé a náročné - viz např. problém data 2000. Jakmile se něco rozšíří, třeba typ zásuvky, šrouby, datový formát nebo napětí, už se toho musíte držet další desítky let. Nedejbože u železnice, kdy vagon není krátkodobé spotřební zboží, staré vagony ještě pamatují páru, musí jít zapojit tak i čelem vzad, ke všem lokomotivám, spojovací zásuvky musí být řešeny tak, aby mohly být stejně dobře přívodem i odvodem bez rizika zkratu. A musí být možnost zapojit k novým vagonům i ty staré, a za ně zase nové.... A nové vagony by stejné musely mít jako zálohu i původní systém s generátorem, protože co kdyby.... atd...

0/0
14.2.2014 0:02

M40a77r29t71i70n 71K35a81r49á90s49e25k 1248414839704

Tak až se dostanete k nějaké moderní vlakové soupravě a najdete na ní dynamo, nebo alternátor, či cototamvisí, tak mi dejte vědět. A kupodivu jezdí po stejných kolejích, řídí se stejnými předpisy a jezdí s nimi stejní lidé. Veškeré konektory jdou zapojit jak mají jít a vše funguje i bez generátorů. Tak až mi budete příště tvrdit, že všechno musí spolu fungovat a proto zůstat vše při starém, tak to neříkejte moc nahlas, protože by se toho mohl chytit nějaký zpátečník a vzít to příliš vážně.

+1/0
14.2.2014 0:27

M75a26r73t98i58n 10N51e15r38m62u47t 9297167668729

nemluvil jsem o soupravách, které jezdí jako celek, ale samostatných vagonech, které chtěl předřečník předělávat

0/0
14.2.2014 10:19

M38a40r92t89i48n 17K68a83r72á90s60e78k 1358614369964

Ten předeřečník jsem byl stejně nejspíš já, jestli jsem něco nepřehlédl, ale pokud budeme stále trvat na zpětné kopatibilitě, nikam se nedostaneme. Někdy se prostě musí udělat krok k modernější technologii, která nebude s tou původní plně spolupracovat, ale jinak bude nabízet úspory nebo komfort, který stará technologie prostě neuměla. A protože nejlevnější a často používaný postup je modernizace existujících vagónů, je normální, přemýšlet o nich jako o vhodných adeptech, na předělání. Nevím jestli něco takového neexistuje, ale třeba už jen akcelerometr a měřič náklonu, které by řídily zmiňovaný generátor aby se odpojil v kopci a při rozjezdech, by celkem slušně ušetřily a cena je pár stovek, možná jednotky tisíc, pokud neníí vyřešené samotné odpojování.

0/0
15.2.2014 19:40

M12a55r34t74i32n 40N31e13r39m35u23t 9437177338169

abyste rozuměl, neobhajuji dokonalost onoho řešeni a nejsem ani expert na železnici. Znám ale situaci ve firmách, které stále žijí z dědictví z minulosti (staré stroje, neopravené budovy atd...) a čd takovou firmou určitě aspoň částečně je. Jedním z pravidel bývá - když to funguje, nevrtat do toho. Někdo by si to musel vzít na triko, otestovat, schválit, namontovat atd... A pak by se třeba dosáhlo úspory ve výši platu generálního ředitele, ha

0/0
15.2.2014 23:01

M74a81r28t20i84n 31K50a45r62á17s41e10k 1188974319254

Děkuji za objasnění. Tohle jsem z toho předchozího skutečně nepostřehl. Co se ale té úspory týče, možná by se z toho dalo vytěžit i ve smyslu ekologičtějšího provozu a tím pádem i možné reklamy, jak se ČD chovají zodpovědně. Asi si to představuju příliš jednoduše a jakýkoli prd proti větru je v takovém podniku administrativa na pět balíků papíru, ale když vidím jak vymýšlí sledování mašin, které možná přinese nějakou úsporu, tak tohle by ji přineslo taky a s předem spočítatelnou jistotou.

0/0
16.2.2014 13:48

J52a12r65o45s72l81a91v 49J97o18s88e59f 5222920350764

Toto řešení nepoužívají jen lokomotivy, ale i některé těžké stavební stroje (ostaně i některá řešení hybridních pohonů osobních aut pracují obdobně)   Dieselový motor pracuje v optimálním režimu s minimální spotřebou a vyrábí elektrickou energii pro pohon, osvětlení, topení.

0/−1
13.2.2014 14:30

J49a83r84o95s17l51a51v 74J61o20s70e67f 5902390220154

Jo a zapomněl jsem například na kogenerační jednotky - je přeci jedno, zda jsou na jednom místě, či na podvozku, že.

0/0
13.2.2014 14:32

M18a20r69t41i51n 87K43a92r89á77s22e75k 1428894329694

A to jsem si myslel, že jsem to napsal jasně. Nenapadám diesel-elektrický pohon, jehož nesporné výhody jsou tady vhodně využity. Problém je ten, že právě dieselový motor nevyrábí elektřinu pro osvětlení a topení. Tu si vyrábí každý vagón sám, pomocí generátoru, připojenému k jedné nápravě. a to je ta věc co mi nejde do hlavy, proč se neděje tak, jak jste se domníval že se děje.

+2/0
13.2.2014 15:16

J80a64n 60S33l22o34v18í11k 3599897820618

Na dráze nedělám, ale sídlíme vedle nástupiště a vidím, že když strojvůdce ten přestárlý motoráček v zimě chcípne, za půl hodiny už ten stroj nenatočí. Musel by to jít pokaždé když přijede píchnout na kabely, které občas nějaký chytrák ukradne pod napětím (v noci).

0/0
13.2.2014 11:53

R20o34b58e67r94t 82Š51k11r32a93b35a60l 6505917160389

Možná by byla vhodná kontrola jetlli neprovádí jízdy na černo, Případně na jaký pohon má strojvedoucí a jeho přbuzní auta.

0/−1
13.2.2014 11:40

J39a74n 42H70á86l11a 8855355780887

Já bych teda raději, aby strojvůdce, který řídí vlak, kde jedu, mohl sedět pokud možno v pohodlí a ne ve vymrzlé ratejně, kde 1) může pěkně vymrznout, nebo i nastydnout - tzn. delší reakční doba a možný problém 2) díky mrazu nemusí optimálně fungovat elektronika

Otázka je, kolik by dráhy ušetřily, kdyby "optimalizovaly" počet vedoucích pracovníků na gen. ředitelství a stejně tak by mohly "optimalizovat" třeba nákupy služebních vozidel - o tom kolují mezi zúčastněnými doteď zajímavé informace....

+10/0
13.2.2014 11:20

M92a82r11t68i80n 60K14a80r81á65s29e53k 1798594489304

V tom s vámi souhlasím, že neproduktivní část zaměstnanců drah by se dala zredukovat dost na to, aby ušetřili daleko víc než za vytopené kabiny. Na druhou stranu vytopit kabinu můžete pomocí bufíku, který je na rozdíl od motoru dělaný na to, aby vyráběl teplo a tak tu kabinu vytopí za řádově menší množství nafty.

+2/0
13.2.2014 12:02

J47i86ř38í 98Č82e29r28n79ý 6718843560228

To by tam musel ten bufik být.

+1/0
13.2.2014 12:06

M73a19r47t32i88n 16K88a67r10á63s23e73k 1568684209504

V některých mašinách pokud vím bufík nebo jiné na motoru nezávislé topení je. Nebude asi ve všech, ale u některých dokonce předehřívá samotný motor před startem.

0/0
13.2.2014 14:41

I18v84a93n82a 32Z65b63u98b95n78o15v73á 8646308958

Taky svým dětem pořád říkám, že uklízet se má shora dolů, jinak to nemá smysl:-/

0/0
19.2.2014 22:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.