Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dráhy hledají úspory, nešetrné strojvůdce chtějí hlídat přes GPS

Nové vedení Českých drah se pustilo do velkého úklidu v účtech. Plánem je vytvoření rezerv v řádech stovek milionů korun. Dráhy nyní řeší, na čem ušetřit. Jedním z řešení je nasazení GPS zařízení do všech lokomotiv. První výsledky už stačily ukázat, že někteří strojvedoucí třeba nechávají zbytečně běžet motor, aby přišli do vyhřáté kabiny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I57v96a70n67a 66Z35b69u30b41n56o69v28á 8386138548

Buzerace na každém kroku! No fuj!

0/0
19.2.2014 22:10

P50e68t68r 61U46l70l36m40a49n42n 2257728127392

Tak doufám, že vedení si v kanclech také zapne topení až po příchodu do práce a nejede to zbytečně o několik hodin dřív, nedejbože celou noc

0/0
19.2.2014 21:25

A24l76e73š 21V62a83j26g60a61r 6462149489976

Můj známí strojvůdce jezdí s dieselovou oktávkou a nikdy nebyl u pumpy. Hádejte proč...?

+2/−1
13.2.2014 15:02
Foto

V21l82a95d32a 88V42a93n69e60k 9883886784208

Má doma "hrnečku  vař" ;-D

+1/0
13.2.2014 15:14

J30a65n 31N34e50š62p66o90r 4276798956172

Známí, jo? A jak to víte, jezdíte mu snad dnes a denně v patách?

+2/0
13.2.2014 16:44

A74l29e38š 88V17a32j56g97a71r 6252579529206

tak když se tím chlubí....

0/0
13.2.2014 17:06

J35a40n 17N68e62š86p84o41r 4516628596392

...tak je to vůl :-D A jestli používáte pravé jméno, tak dlouho kamarádi nebudete...:-)))

+1/0
13.2.2014 17:14

J36a94n 51H80a17v92r12d10a 4250236229659

Parafrázujme nadpis článku dotazem:

Aby dráhy dohledaly úspory, kdo a jak bude hlídat nešetrné manažery ČD?

+4/0
13.2.2014 14:22

V80i53k66y41r 80B48o15h18u77m23i24l 32S59t32r63a92n20s74k33y 9667778596799

Jkým systémem budou hlídání "nákupčí" v centrále ČD?:-P A to jsou kolejnice, výhybky, pražce, šrouby, podložky, kabely, dráty, troleje, kandelábry, energie, nafta - že jo pane Lorenc?

+3/−3
13.2.2014 14:05

J36a15n 27H64a31v54r52d94a 4210286519879

Člověče, v jakém století žijete? Sice se asi dost levně snažíte cosi parodovat, ale spíš to vyznívá, že takto přesně do diskuzí píše každý mamlas bez znalostí čehokoli... Kolejnice, výhybky, pražce atd. již dávno nejsou záležitostí ČD.

Říká vám něco Správa železniční dopravní cesty neboli SŽDC? Asi nic, že? 8-o

+6/0
13.2.2014 14:20

J19a30r53o60s13l57a51v 60J23o79s29e30f 5832390190884

A co kdyby pan generální ředitel byl placen podle hospodářských výysledků - například ze zisku? Také by mohl v rámci úspor snížit teplotu ve svém kanclu na přijatelných 19 stupňů. A do práce chodit pěšky, má-li to dál může jezdit vlakem,má režijku ne?

+7/−1
13.2.2014 14:03

J49a89r55o86s30l72a39v 35P63e83t82r62i34k 5286120146180

Bože, co je to za voly, kteří vymýšlejí takovýhle hovadiny?

0/−3
13.2.2014 13:27

R44a53d71e66k 24N29e18u36m97a66n55n 5852952798915

Žádná hovadina to není

Některý strojvedoucí je schopen přijet ve 23:30, zůstane na mašině a točí motorem třeba do 4:00 kdy jede první vlak. A ten "lodní motor" žere na volnoběh dost

+8/0
13.2.2014 14:15

K44a63r54e30l 72Š63i66m46e90k 5270950287747

V rámci úspor budou strojvedoucí zhasínat motor když pojedou z kopce a i na dojezdech k zastávkám...

+3/−3
13.2.2014 12:32

J87a35r93o77s25l22a49v 84J46o31s34e70f 5462590310164

A brzdit klackem, aby neošoupali kola!;-D

+4/−1
13.2.2014 14:04

V82i49k67y13r 90B28o70h72u80m40i53l 76S17t80r49a28n10s43k48y 9727728776709

Zavedl bych zastávky /jako pražský Ropid/ na znamení. Představa hlášení:"Příští stanice Hlavní nádraží Praha - zastávka je na znamení" mi přijde užitečná;-D. Jinak prd a vořech, jede se dál bez brždění a rozjezdu pójezdu!

+1/0
13.2.2014 14:07

M83i40r16o96s41l30a59v 35S13l45a39v17í77č38e25k 6823698634

Ale ty uz davnou jsou :-)

+4/0
13.2.2014 15:08

J30a95n 83N67e71š77p65o81r 4156698126212

Zastávky na znamení už fungují několik let, pane Lorenc...

+3/0
13.2.2014 16:46

M58a43r15t77i82n 71K83a30r39á52s31e15k 1498414769734

Můžete mi někdo vysvětlit, co je tak úžasné na systému, kdy dieselový motor spálí naftu aby vyrobil kinetickou energii, následne ji pomocí generátoru převede na elektrickou, tu následně elektromotor převede opět na pohybovou aby jí rozhýbal vlak, následně si z ní každý vagón kousek ukrojí svým generátorem a převede ji opět na elektrickou, pro potřeby vagónu? Protože mě ta výhoda, že má každý vagón vlastní nezávislou soustavu přijde jako drahá a nedostatečně důležitá proti tomu, že se na ztrátách docela dost energie promrhá a celkově to brzdí vlak.

0/−2
13.2.2014 12:05

B71e88n 84P59a77v18k51a 1817863257671

Už jsem se o to v minulosti zajímal a prostě to tak inženýrům vyšlo, že je to nejefektivnější. Byly i jiné systémy, ale neosvědčily se. Prý.

0/0
13.2.2014 12:07

M38a41r59t24i89n 33K91a85r95á11s98e54k 1528984489344

Myslíte třeba standartizovaný výstup z mašiny, který by už z primárního generátoru hned za dieselem bral proud a dobíjel baterie ve vagónech a který by to na rozdíl od vagónů samotných mohl dělat jen ve chvíli kdy není na pojezd příliš velká zátěž (rozjedy a stoupání)? Řekl bych že dneska, v době laciných měničů napětí, by už ty generátory z vagónů stálo za to sundat. I když v době jejich návrhu to asi bylo dobré řešení. O tom nepochybuji. Mimochodem, mám pocit, že parní vytápění už se nikde nepoužívá, takže se tím v zimě i topí, ne? To už musí být slušný příkon navíc.

0/−2
13.2.2014 14:48

P77a73v78e27l 40O10d91r19a26z83i51l 6434509907320

Problém je asi v tom, že žádný standardizovaný výstup z mašiny není. Cokoliv chcete na vagonu měnit, musíte homologovat.

0/0
15.2.2014 21:53

M90a67r14t55i88n 79K37a40r80á57s54e79k 1718714449414

Skoro bych řekl, že když někdo dokáže vymyslet zkonstruovat a homologovat mašinu, nebo vagón, dokázal by vymyslet a podobně dotáhnout do konce i takovouhle úpravu. Argumentem proti by mohlo být nerentabilita takové práce, ale určitě ne že to nejde.

0/0
16.2.2014 13:42

P60e38t83r 73I17s18k97r37a 7371497493976

Značná výhoda spočívá v tom, že když se stane nehoda na trati a nezle jinask, nebo třeba i při odstavení, či přepřahání soupravy, vozy svítí dál a komfort cestujícího, ať už v nouzové či běžné situaci, je zachovaný. 

Vezměte si, že se stane nějaká nenadálá událost, třeba lokomotivě vypoví motor. Venku se stmívá a v tu ránu ještě před zastavením zhasnou světla. To bude panečku panika... nemluvě o záchranných pracech atd

0/0
13.2.2014 12:29

M15a81r58t45i15n 78K18a86r48á52s59e53k 1498434969684

Já jsem ale nechtěl sebrat vagónům akumulátory. Jen elektřinu do nich distribuovat z mašiny a ne ji vyrábět pro každý vagón zvlášť. Jinak s váma samozřejmě souhlasím. I při obyčejném přepřahání je příjemné, když vlak zůstane svitit a dělat další elektřinou poháněné věci (u novějších souprav).

0/0
13.2.2014 14:51

J84a30n 29P47a80v52e89l14k65a 3277251824691

Tento systém se lépe reguluje. Má velký kroutící moment při malých i velkých otáčkách a dieslový motor pracuje v optimálním režimu.

+3/0
13.2.2014 13:05

J75a28n 49P40a39v34e97l98k19a 3747921634561

Bez spojky.

+1/0
13.2.2014 13:09

M92a17r78t39i34n 72K20a38r51á17s29e11k 1268624909534

Nezpochybňoval jsem diesel-elektrický pohon. Jeho výhody jsou mi známé. Zpochybňoval jsem výhodnost výroby elektřiny pro vagóny právě z tohoto, již s nějakou ztrátou vyrobeného, kroutícího momentu, když by se dala elektřina brát rovnou z mašiny a propojema rozvést po vlaku do jednotlivých vagónů a jejich akumulátorů, amísto toho, aby si ji každý vagón opět s nějakou ztrátou vyráběl sám a navíc neřízeně, takže i do kopce, pokud tam není nějaká inteligence o které nevím.

0/0
13.2.2014 14:54

J78a87n 62P34a27v71e34l20k23a 3207181984681

Když vidím, jak kvalitní jsou kontakty u přívěsných vozíků, asi by byl konec vlaku pořád bez proudu. Také by se muselo řešit, aby někdo nepřipojil obě lokomotivy současně.

0/−1
13.2.2014 15:33

M75a54r36t82i33n 58K81a34r36á92s51e71k 1408344219294

Kontakty u vlaků jsou úplně jiná liga, než kontakty u vozíku. Nebál bych se o ně. a druhá lokomotiva taky není problém. Jde jen o správně nastavené řízení napětí.

+1/0
13.2.2014 22:20

M38a22r70t16i54n 39N86e39r38m39u30t 9827677258239

nebojte se, když není odběr (je nabitá baterka), generátor neklade odpor. Robustnost, spolehlivost a univerzálnost tohoto řešení je důležitější než ušetřených pár kW

0/0
13.2.2014 20:04

M64a21r68t74i61n 91K27a91r13á18s29e52k 1938214619854

Stačí počítat u každého vagónu kuželový převod, dva křížky a odpor generátoru na prázdno. Pak to vynásobit počtem vagónů a máte jeden motor z auta jen na tyhle kraviny. Ale když máte nějaké stoupání dřív, než se baterie nabijí, nebo když se v zimě topí, tak to bude pěkných pár kilowat.

0/0
13.2.2014 22:24

M46a23r89t84i96n 46N91e24r45m66u95t 9547937388989

to je stejné dilema jako u malé vodní elektrárny - staré Francisovy turbíny jely bez opravy třeba 50 let, ale jsou méně účinné než např. kaplanova se stavitelnými lopatkami, kterou ale musíte opečovávat

0/0
13.2.2014 23:05

M65a20r78t86i60n 71K58a58r36á20s29e66k 1978354869914

Kaplanova turbína oproti Franciskám je taky podstatně dražší, ale tohle by bylo i levnější. A co se týče opečovávání, tak opečovávat patnáct generátorů a jejich převodů, asi nebude jednodušší, než opečovávat patnáct kabelových propojů, které tam stejně už jsou a jen by mysely být kapku jinačí. V době drahé a málo účinné elektroniky to asi platit mohlo, ale teď už je to rozhodně setrvačnost, že tam ještě jsou.

0/0
13.2.2014 23:29

M28a75r53t82i68n 77N40e25r27m29u54t 9397947958729

víte, změnit v průmyslu nějaký standard je strašně těžké, zdlouhavé a náročné - viz např. problém data 2000. Jakmile se něco rozšíří, třeba typ zásuvky, šrouby, datový formát nebo napětí, už se toho musíte držet další desítky let. Nedejbože u železnice, kdy vagon není krátkodobé spotřební zboží, staré vagony ještě pamatují páru, musí jít zapojit tak i čelem vzad, ke všem lokomotivám, spojovací zásuvky musí být řešeny tak, aby mohly být stejně dobře přívodem i odvodem bez rizika zkratu. A musí být možnost zapojit k novým vagonům i ty staré, a za ně zase nové.... A nové vagony by stejné musely mít jako zálohu i původní systém s generátorem, protože co kdyby.... atd...

0/0
14.2.2014 0:02

M97a74r19t62i42n 25K33a11r23á87s63e62k 1738764799934

Tak až se dostanete k nějaké moderní vlakové soupravě a najdete na ní dynamo, nebo alternátor, či cototamvisí, tak mi dejte vědět. A kupodivu jezdí po stejných kolejích, řídí se stejnými předpisy a jezdí s nimi stejní lidé. Veškeré konektory jdou zapojit jak mají jít a vše funguje i bez generátorů. Tak až mi budete příště tvrdit, že všechno musí spolu fungovat a proto zůstat vše při starém, tak to neříkejte moc nahlas, protože by se toho mohl chytit nějaký zpátečník a vzít to příliš vážně.

+1/0
14.2.2014 0:27

M58a73r76t77i49n 54N39e87r78m62u69t 9417277298639

nemluvil jsem o soupravách, které jezdí jako celek, ale samostatných vagonech, které chtěl předřečník předělávat

0/0
14.2.2014 10:19

M40a46r31t91i88n 72K53a76r93á74s40e94k 1158244659484

Ten předeřečník jsem byl stejně nejspíš já, jestli jsem něco nepřehlédl, ale pokud budeme stále trvat na zpětné kopatibilitě, nikam se nedostaneme. Někdy se prostě musí udělat krok k modernější technologii, která nebude s tou původní plně spolupracovat, ale jinak bude nabízet úspory nebo komfort, který stará technologie prostě neuměla. A protože nejlevnější a často používaný postup je modernizace existujících vagónů, je normální, přemýšlet o nich jako o vhodných adeptech, na předělání. Nevím jestli něco takového neexistuje, ale třeba už jen akcelerometr a měřič náklonu, které by řídily zmiňovaný generátor aby se odpojil v kopci a při rozjezdech, by celkem slušně ušetřily a cena je pár stovek, možná jednotky tisíc, pokud neníí vyřešené samotné odpojování.

0/0
15.2.2014 19:40

M47a35r65t79i30n 28N93e57r29m78u74t 9627627638689

abyste rozuměl, neobhajuji dokonalost onoho řešeni a nejsem ani expert na železnici. Znám ale situaci ve firmách, které stále žijí z dědictví z minulosti (staré stroje, neopravené budovy atd...) a čd takovou firmou určitě aspoň částečně je. Jedním z pravidel bývá - když to funguje, nevrtat do toho. Někdo by si to musel vzít na triko, otestovat, schválit, namontovat atd... A pak by se třeba dosáhlo úspory ve výši platu generálního ředitele, ha

0/0
15.2.2014 23:01

M95a67r10t32i37n 55K86a14r25á14s96e81k 1138194599344

Děkuji za objasnění. Tohle jsem z toho předchozího skutečně nepostřehl. Co se ale té úspory týče, možná by se z toho dalo vytěžit i ve smyslu ekologičtějšího provozu a tím pádem i možné reklamy, jak se ČD chovají zodpovědně. Asi si to představuju příliš jednoduše a jakýkoli prd proti větru je v takovém podniku administrativa na pět balíků papíru, ale když vidím jak vymýšlí sledování mašin, které možná přinese nějakou úsporu, tak tohle by ji přineslo taky a s předem spočítatelnou jistotou.

0/0
16.2.2014 13:48

J73a22r24o31s16l60a49v 42J21o51s72e71f 5192970900244

Toto řešení nepoužívají jen lokomotivy, ale i některé těžké stavební stroje (ostaně i některá řešení hybridních pohonů osobních aut pracují obdobně)   Dieselový motor pracuje v optimálním režimu s minimální spotřebou a vyrábí elektrickou energii pro pohon, osvětlení, topení.

0/−1
13.2.2014 14:30

J40a15r43o36s14l90a38v 91J59o30s50e74f 5322450900484

Jo a zapomněl jsem například na kogenerační jednotky - je přeci jedno, zda jsou na jednom místě, či na podvozku, že.

0/0
13.2.2014 14:32

M69a53r10t50i47n 41K62a44r28á67s20e84k 1818254949274

A to jsem si myslel, že jsem to napsal jasně. Nenapadám diesel-elektrický pohon, jehož nesporné výhody jsou tady vhodně využity. Problém je ten, že právě dieselový motor nevyrábí elektřinu pro osvětlení a topení. Tu si vyrábí každý vagón sám, pomocí generátoru, připojenému k jedné nápravě. a to je ta věc co mi nejde do hlavy, proč se neděje tak, jak jste se domníval že se děje.

+2/0
13.2.2014 15:16

J23a82n 51S96l74o33v30í81k 3829317710858

Na dráze nedělám, ale sídlíme vedle nástupiště a vidím, že když strojvůdce ten přestárlý motoráček v zimě chcípne, za půl hodiny už ten stroj nenatočí. Musel by to jít pokaždé když přijede píchnout na kabely, které občas nějaký chytrák ukradne pod napětím (v noci).

0/0
13.2.2014 11:53

R20o73b19e75r60t 33Š11k65r96a50b75a97l 6525987170469

Možná by byla vhodná kontrola jetlli neprovádí jízdy na černo, Případně na jaký pohon má strojvedoucí a jeho přbuzní auta.

0/−1
13.2.2014 11:40

J79a53n 19H44á35l33a 8605495930937

Já bych teda raději, aby strojvůdce, který řídí vlak, kde jedu, mohl sedět pokud možno v pohodlí a ne ve vymrzlé ratejně, kde 1) může pěkně vymrznout, nebo i nastydnout - tzn. delší reakční doba a možný problém 2) díky mrazu nemusí optimálně fungovat elektronika

Otázka je, kolik by dráhy ušetřily, kdyby "optimalizovaly" počet vedoucích pracovníků na gen. ředitelství a stejně tak by mohly "optimalizovat" třeba nákupy služebních vozidel - o tom kolují mezi zúčastněnými doteď zajímavé informace....

+10/0
13.2.2014 11:20

M73a46r33t27i66n 26K69a75r34á54s57e44k 1338574239384

V tom s vámi souhlasím, že neproduktivní část zaměstnanců drah by se dala zredukovat dost na to, aby ušetřili daleko víc než za vytopené kabiny. Na druhou stranu vytopit kabinu můžete pomocí bufíku, který je na rozdíl od motoru dělaný na to, aby vyráběl teplo a tak tu kabinu vytopí za řádově menší množství nafty.

+2/0
13.2.2014 12:02

J29i72ř17í 52Č53e75r25n82ý 6118383210378

To by tam musel ten bufik být.

+1/0
13.2.2014 12:06

M60a85r22t69i81n 65K59a64r42á78s82e59k 1388764739624

V některých mašinách pokud vím bufík nebo jiné na motoru nezávislé topení je. Nebude asi ve všech, ale u některých dokonce předehřívá samotný motor před startem.

0/0
13.2.2014 14:41

I87v45a29n60a 30Z95b13u87b41n50o49v96á 8306498268

Taky svým dětem pořád říkám, že uklízet se má shora dolů, jinak to nemá smysl:-/

0/0
19.2.2014 22:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.