Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dráhy hledají úspory, nešetrné strojvůdce chtějí hlídat přes GPS

Nové vedení Českých drah se pustilo do velkého úklidu v účtech. Plánem je vytvoření rezerv v řádech stovek milionů korun. Dráhy nyní řeší, na čem ušetřit. Jedním z řešení je nasazení GPS zařízení do všech lokomotiv. První výsledky už stačily ukázat, že někteří strojvedoucí třeba nechávají zbytečně běžet motor, aby přišli do vyhřáté kabiny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I19v20a61n96a 41Z77b66u21b39n63o20v41á 8966108908

Buzerace na každém kroku! No fuj!

0/0
19.2.2014 22:10

P38e64t16r 74U60l47l58m73a84n77n 2417638167492

Tak doufám, že vedení si v kanclech také zapne topení až po příchodu do práce a nejede to zbytečně o několik hodin dřív, nedejbože celou noc

0/0
19.2.2014 21:25

A30l35e47š 35V79a92j54g28a79r 6862719369486

Můj známí strojvůdce jezdí s dieselovou oktávkou a nikdy nebyl u pumpy. Hádejte proč...?

+2/−1
13.2.2014 15:02
Foto

V67l50a61d92a 20V11a81n19e64k 9753866944928

Má doma "hrnečku  vař" ;-D

+1/0
13.2.2014 15:14

J60a40n 44N75e54š51p57o89r 4186578716392

Známí, jo? A jak to víte, jezdíte mu snad dnes a denně v patách?

+2/0
13.2.2014 16:44

A70l49e68š 83V14a42j33g65a37r 6282839519476

tak když se tím chlubí....

0/0
13.2.2014 17:06

J33a57n 80N23e82š56p80o97r 4776248866102

...tak je to vůl :-D A jestli používáte pravé jméno, tak dlouho kamarádi nebudete...:-)))

+1/0
13.2.2014 17:14

J80a42n 11H68a89v82r10d59a 4160606969969

Parafrázujme nadpis článku dotazem:

Aby dráhy dohledaly úspory, kdo a jak bude hlídat nešetrné manažery ČD?

+4/0
13.2.2014 14:22

V12i94k79y41r 90B93o25h82u29m34i72l 21S79t42r70a27n52s17k68y 9337778696429

Jkým systémem budou hlídání "nákupčí" v centrále ČD?:-P A to jsou kolejnice, výhybky, pražce, šrouby, podložky, kabely, dráty, troleje, kandelábry, energie, nafta - že jo pane Lorenc?

+3/−3
13.2.2014 14:05

J56a14n 89H41a24v13r78d93a 4660936129679

Člověče, v jakém století žijete? Sice se asi dost levně snažíte cosi parodovat, ale spíš to vyznívá, že takto přesně do diskuzí píše každý mamlas bez znalostí čehokoli... Kolejnice, výhybky, pražce atd. již dávno nejsou záležitostí ČD.

Říká vám něco Správa železniční dopravní cesty neboli SŽDC? Asi nic, že? 8-o

+6/0
13.2.2014 14:20

J13a35r70o48s72l24a59v 85J45o67s43e95f 5892830140324

A co kdyby pan generální ředitel byl placen podle hospodářských výysledků - například ze zisku? Také by mohl v rámci úspor snížit teplotu ve svém kanclu na přijatelných 19 stupňů. A do práce chodit pěšky, má-li to dál může jezdit vlakem,má režijku ne?

+7/−1
13.2.2014 14:03

J39a46r12o48s26l69a79v 66P80e55t78r39i96k 5416660396580

Bože, co je to za voly, kteří vymýšlejí takovýhle hovadiny?

0/−3
13.2.2014 13:27

R89a80d28e37k 73N96e43u11m12a11n61n 5912672348405

Žádná hovadina to není

Některý strojvedoucí je schopen přijet ve 23:30, zůstane na mašině a točí motorem třeba do 4:00 kdy jede první vlak. A ten "lodní motor" žere na volnoběh dost

+8/0
13.2.2014 14:15

K14a40r58e61l 66Š20i59m75e48k 5420180367547

V rámci úspor budou strojvedoucí zhasínat motor když pojedou z kopce a i na dojezdech k zastávkám...

+3/−3
13.2.2014 12:32

J75a51r84o31s65l75a54v 62J81o91s34e84f 5342280170614

A brzdit klackem, aby neošoupali kola!;-D

+4/−1
13.2.2014 14:04

V59i79k62y33r 87B50o38h94u62m98i20l 12S45t61r68a11n52s41k53y 9617958386679

Zavedl bych zastávky /jako pražský Ropid/ na znamení. Představa hlášení:"Příští stanice Hlavní nádraží Praha - zastávka je na znamení" mi přijde užitečná;-D. Jinak prd a vořech, jede se dál bez brždění a rozjezdu pójezdu!

+1/0
13.2.2014 14:07

M40i45r43o21s97l82a60v 67S44l95a41v53í32č10e40k 6653328414

Ale ty uz davnou jsou :-)

+4/0
13.2.2014 15:08

J78a47n 51N67e48š29p24o78r 4526118876382

Zastávky na znamení už fungují několik let, pane Lorenc...

+3/0
13.2.2014 16:46

M20a41r94t16i87n 58K15a43r14á68s86e12k 1558354899514

Můžete mi někdo vysvětlit, co je tak úžasné na systému, kdy dieselový motor spálí naftu aby vyrobil kinetickou energii, následne ji pomocí generátoru převede na elektrickou, tu následně elektromotor převede opět na pohybovou aby jí rozhýbal vlak, následně si z ní každý vagón kousek ukrojí svým generátorem a převede ji opět na elektrickou, pro potřeby vagónu? Protože mě ta výhoda, že má každý vagón vlastní nezávislou soustavu přijde jako drahá a nedostatečně důležitá proti tomu, že se na ztrátách docela dost energie promrhá a celkově to brzdí vlak.

0/−2
13.2.2014 12:05

B84e80n 53P36a34v76k61a 1417343107281

Už jsem se o to v minulosti zajímal a prostě to tak inženýrům vyšlo, že je to nejefektivnější. Byly i jiné systémy, ale neosvědčily se. Prý.

0/0
13.2.2014 12:07

M42a79r63t80i86n 39K93a23r79á98s70e22k 1238254179664

Myslíte třeba standartizovaný výstup z mašiny, který by už z primárního generátoru hned za dieselem bral proud a dobíjel baterie ve vagónech a který by to na rozdíl od vagónů samotných mohl dělat jen ve chvíli kdy není na pojezd příliš velká zátěž (rozjedy a stoupání)? Řekl bych že dneska, v době laciných měničů napětí, by už ty generátory z vagónů stálo za to sundat. I když v době jejich návrhu to asi bylo dobré řešení. O tom nepochybuji. Mimochodem, mám pocit, že parní vytápění už se nikde nepoužívá, takže se tím v zimě i topí, ne? To už musí být slušný příkon navíc.

0/−2
13.2.2014 14:48

P48a66v24e12l 14O37d69r32a67z15i65l 6934949647700

Problém je asi v tom, že žádný standardizovaný výstup z mašiny není. Cokoliv chcete na vagonu měnit, musíte homologovat.

0/0
15.2.2014 21:53

M44a48r59t76i12n 30K64a36r98á39s16e68k 1908474539814

Skoro bych řekl, že když někdo dokáže vymyslet zkonstruovat a homologovat mašinu, nebo vagón, dokázal by vymyslet a podobně dotáhnout do konce i takovouhle úpravu. Argumentem proti by mohlo být nerentabilita takové práce, ale určitě ne že to nejde.

0/0
16.2.2014 13:42

P67e77t84r 24I32s28k83r37a 7431417763106

Značná výhoda spočívá v tom, že když se stane nehoda na trati a nezle jinask, nebo třeba i při odstavení, či přepřahání soupravy, vozy svítí dál a komfort cestujícího, ať už v nouzové či běžné situaci, je zachovaný. 

Vezměte si, že se stane nějaká nenadálá událost, třeba lokomotivě vypoví motor. Venku se stmívá a v tu ránu ještě před zastavením zhasnou světla. To bude panečku panika... nemluvě o záchranných pracech atd

0/0
13.2.2014 12:29

M42a35r19t92i24n 81K90a67r69á33s23e88k 1748144139124

Já jsem ale nechtěl sebrat vagónům akumulátory. Jen elektřinu do nich distribuovat z mašiny a ne ji vyrábět pro každý vagón zvlášť. Jinak s váma samozřejmě souhlasím. I při obyčejném přepřahání je příjemné, když vlak zůstane svitit a dělat další elektřinou poháněné věci (u novějších souprav).

0/0
13.2.2014 14:51

J56a29n 48P44a71v60e36l56k75a 3537911394351

Tento systém se lépe reguluje. Má velký kroutící moment při malých i velkých otáčkách a dieslový motor pracuje v optimálním režimu.

+3/0
13.2.2014 13:05

J22a20n 91P59a98v81e52l28k24a 3347751264391

Bez spojky.

+1/0
13.2.2014 13:09

M69a88r60t41i60n 68K32a80r38á58s18e65k 1618694349174

Nezpochybňoval jsem diesel-elektrický pohon. Jeho výhody jsou mi známé. Zpochybňoval jsem výhodnost výroby elektřiny pro vagóny právě z tohoto, již s nějakou ztrátou vyrobeného, kroutícího momentu, když by se dala elektřina brát rovnou z mašiny a propojema rozvést po vlaku do jednotlivých vagónů a jejich akumulátorů, amísto toho, aby si ji každý vagón opět s nějakou ztrátou vyráběl sám a navíc neřízeně, takže i do kopce, pokud tam není nějaká inteligence o které nevím.

0/0
13.2.2014 14:54

J94a82n 78P88a35v74e79l59k33a 3367271534931

Když vidím, jak kvalitní jsou kontakty u přívěsných vozíků, asi by byl konec vlaku pořád bez proudu. Také by se muselo řešit, aby někdo nepřipojil obě lokomotivy současně.

0/−1
13.2.2014 15:33

M20a57r71t16i90n 32K95a41r65á65s48e97k 1498494309754

Kontakty u vlaků jsou úplně jiná liga, než kontakty u vozíku. Nebál bych se o ně. a druhá lokomotiva taky není problém. Jde jen o správně nastavené řízení napětí.

+1/0
13.2.2014 22:20

M11a62r22t81i81n 54N94e40r39m27u39t 9897847358599

nebojte se, když není odběr (je nabitá baterka), generátor neklade odpor. Robustnost, spolehlivost a univerzálnost tohoto řešení je důležitější než ušetřených pár kW

0/0
13.2.2014 20:04

M65a76r87t83i31n 49K20a89r86á92s31e54k 1988664639644

Stačí počítat u každého vagónu kuželový převod, dva křížky a odpor generátoru na prázdno. Pak to vynásobit počtem vagónů a máte jeden motor z auta jen na tyhle kraviny. Ale když máte nějaké stoupání dřív, než se baterie nabijí, nebo když se v zimě topí, tak to bude pěkných pár kilowat.

0/0
13.2.2014 22:24

M91a73r64t98i42n 13N78e32r29m35u83t 9207927768569

to je stejné dilema jako u malé vodní elektrárny - staré Francisovy turbíny jely bez opravy třeba 50 let, ale jsou méně účinné než např. kaplanova se stavitelnými lopatkami, kterou ale musíte opečovávat

0/0
13.2.2014 23:05

M79a89r74t87i22n 20K81a77r50á93s28e93k 1518414529234

Kaplanova turbína oproti Franciskám je taky podstatně dražší, ale tohle by bylo i levnější. A co se týče opečovávání, tak opečovávat patnáct generátorů a jejich převodů, asi nebude jednodušší, než opečovávat patnáct kabelových propojů, které tam stejně už jsou a jen by mysely být kapku jinačí. V době drahé a málo účinné elektroniky to asi platit mohlo, ale teď už je to rozhodně setrvačnost, že tam ještě jsou.

0/0
13.2.2014 23:29

M21a91r16t80i12n 66N80e74r95m55u56t 9647287148869

víte, změnit v průmyslu nějaký standard je strašně těžké, zdlouhavé a náročné - viz např. problém data 2000. Jakmile se něco rozšíří, třeba typ zásuvky, šrouby, datový formát nebo napětí, už se toho musíte držet další desítky let. Nedejbože u železnice, kdy vagon není krátkodobé spotřební zboží, staré vagony ještě pamatují páru, musí jít zapojit tak i čelem vzad, ke všem lokomotivám, spojovací zásuvky musí být řešeny tak, aby mohly být stejně dobře přívodem i odvodem bez rizika zkratu. A musí být možnost zapojit k novým vagonům i ty staré, a za ně zase nové.... A nové vagony by stejné musely mít jako zálohu i původní systém s generátorem, protože co kdyby.... atd...

0/0
14.2.2014 0:02

M78a17r94t81i21n 89K90a36r87á16s90e97k 1388784139514

Tak až se dostanete k nějaké moderní vlakové soupravě a najdete na ní dynamo, nebo alternátor, či cototamvisí, tak mi dejte vědět. A kupodivu jezdí po stejných kolejích, řídí se stejnými předpisy a jezdí s nimi stejní lidé. Veškeré konektory jdou zapojit jak mají jít a vše funguje i bez generátorů. Tak až mi budete příště tvrdit, že všechno musí spolu fungovat a proto zůstat vše při starém, tak to neříkejte moc nahlas, protože by se toho mohl chytit nějaký zpátečník a vzít to příliš vážně.

+1/0
14.2.2014 0:27

M78a51r83t64i28n 10N54e93r32m74u12t 9587317578419

nemluvil jsem o soupravách, které jezdí jako celek, ale samostatných vagonech, které chtěl předřečník předělávat

0/0
14.2.2014 10:19

M38a35r18t57i29n 41K91a37r81á12s23e74k 1718614209584

Ten předeřečník jsem byl stejně nejspíš já, jestli jsem něco nepřehlédl, ale pokud budeme stále trvat na zpětné kopatibilitě, nikam se nedostaneme. Někdy se prostě musí udělat krok k modernější technologii, která nebude s tou původní plně spolupracovat, ale jinak bude nabízet úspory nebo komfort, který stará technologie prostě neuměla. A protože nejlevnější a často používaný postup je modernizace existujících vagónů, je normální, přemýšlet o nich jako o vhodných adeptech, na předělání. Nevím jestli něco takového neexistuje, ale třeba už jen akcelerometr a měřič náklonu, které by řídily zmiňovaný generátor aby se odpojil v kopci a při rozjezdech, by celkem slušně ušetřily a cena je pár stovek, možná jednotky tisíc, pokud neníí vyřešené samotné odpojování.

0/0
15.2.2014 19:40

M47a20r43t36i49n 23N72e59r12m95u45t 9227717708469

abyste rozuměl, neobhajuji dokonalost onoho řešeni a nejsem ani expert na železnici. Znám ale situaci ve firmách, které stále žijí z dědictví z minulosti (staré stroje, neopravené budovy atd...) a čd takovou firmou určitě aspoň částečně je. Jedním z pravidel bývá - když to funguje, nevrtat do toho. Někdo by si to musel vzít na triko, otestovat, schválit, namontovat atd... A pak by se třeba dosáhlo úspory ve výši platu generálního ředitele, ha

0/0
15.2.2014 23:01

M41a22r25t63i47n 86K31a90r25á61s57e55k 1338944789654

Děkuji za objasnění. Tohle jsem z toho předchozího skutečně nepostřehl. Co se ale té úspory týče, možná by se z toho dalo vytěžit i ve smyslu ekologičtějšího provozu a tím pádem i možné reklamy, jak se ČD chovají zodpovědně. Asi si to představuju příliš jednoduše a jakýkoli prd proti větru je v takovém podniku administrativa na pět balíků papíru, ale když vidím jak vymýšlí sledování mašin, které možná přinese nějakou úsporu, tak tohle by ji přineslo taky a s předem spočítatelnou jistotou.

0/0
16.2.2014 13:48

J20a65r79o90s80l71a44v 34J53o24s31e49f 5352210210544

Toto řešení nepoužívají jen lokomotivy, ale i některé těžké stavební stroje (ostaně i některá řešení hybridních pohonů osobních aut pracují obdobně)   Dieselový motor pracuje v optimálním režimu s minimální spotřebou a vyrábí elektrickou energii pro pohon, osvětlení, topení.

0/−1
13.2.2014 14:30

J75a23r14o10s55l17a97v 55J62o98s74e23f 5752480710264

Jo a zapomněl jsem například na kogenerační jednotky - je přeci jedno, zda jsou na jednom místě, či na podvozku, že.

0/0
13.2.2014 14:32

M16a57r90t95i33n 44K11a68r77á90s20e33k 1658804659134

A to jsem si myslel, že jsem to napsal jasně. Nenapadám diesel-elektrický pohon, jehož nesporné výhody jsou tady vhodně využity. Problém je ten, že právě dieselový motor nevyrábí elektřinu pro osvětlení a topení. Tu si vyrábí každý vagón sám, pomocí generátoru, připojenému k jedné nápravě. a to je ta věc co mi nejde do hlavy, proč se neděje tak, jak jste se domníval že se děje.

+2/0
13.2.2014 15:16

J50a12n 78S19l90o78v19í13k 3669347370808

Na dráze nedělám, ale sídlíme vedle nástupiště a vidím, že když strojvůdce ten přestárlý motoráček v zimě chcípne, za půl hodiny už ten stroj nenatočí. Musel by to jít pokaždé když přijede píchnout na kabely, které občas nějaký chytrák ukradne pod napětím (v noci).

0/0
13.2.2014 11:53

R98o16b30e71r56t 41Š15k79r60a47b86a83l 6355807470979

Možná by byla vhodná kontrola jetlli neprovádí jízdy na černo, Případně na jaký pohon má strojvedoucí a jeho přbuzní auta.

0/−1
13.2.2014 11:40

J47a91n 31H63á78l80a 8915805450637

Já bych teda raději, aby strojvůdce, který řídí vlak, kde jedu, mohl sedět pokud možno v pohodlí a ne ve vymrzlé ratejně, kde 1) může pěkně vymrznout, nebo i nastydnout - tzn. delší reakční doba a možný problém 2) díky mrazu nemusí optimálně fungovat elektronika

Otázka je, kolik by dráhy ušetřily, kdyby "optimalizovaly" počet vedoucích pracovníků na gen. ředitelství a stejně tak by mohly "optimalizovat" třeba nákupy služebních vozidel - o tom kolují mezi zúčastněnými doteď zajímavé informace....

+10/0
13.2.2014 11:20

M24a96r15t22i89n 48K20a93r24á36s10e34k 1478594499674

V tom s vámi souhlasím, že neproduktivní část zaměstnanců drah by se dala zredukovat dost na to, aby ušetřili daleko víc než za vytopené kabiny. Na druhou stranu vytopit kabinu můžete pomocí bufíku, který je na rozdíl od motoru dělaný na to, aby vyráběl teplo a tak tu kabinu vytopí za řádově menší množství nafty.

+2/0
13.2.2014 12:02

J92i57ř21í 89Č14e22r60n15ý 6788153340778

To by tam musel ten bufik být.

+1/0
13.2.2014 12:06

M91a90r52t98i51n 72K57a47r94á22s74e54k 1118354129914

V některých mašinách pokud vím bufík nebo jiné na motoru nezávislé topení je. Nebude asi ve všech, ale u některých dokonce předehřívá samotný motor před startem.

0/0
13.2.2014 14:41

I68v64a71n30a 80Z78b61u13b30n15o13v40á 8626908178

Taky svým dětem pořád říkám, že uklízet se má shora dolů, jinak to nemá smysl:-/

0/0
19.2.2014 22:16





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.