Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Komise akademiků zásadně nesouhlasí s výstavbou kanálu Dunaj-Odra-Labe

Výstavba kanálu Dunaj-Odra-Labe nemá podle komise Akademie věd pro životní prostředí ekonomické, sociální ani ekologické opodstatnění. Kanál, který je velkým snem prezidenta Miloše Zemana, by byl podle akademiků jedním z největších zásahů člověka do fungování zbytků relativně přirozených ekosystémů ČR a střední Evropy. S výstavbou proto zásadně nesouhlasí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J74a75n 78Š12v35a28d52l74e68n64k71a 9894529650

Přesně tak. Byl by to jenom obří Zemanův pomník. Kdysi si faraoni nechávali stavět pyramidy, on by chtěl mít průplav. Oboje ve svém důsledku je drahé a zbytečné.

+4/0
28.2.2014 11:36

J32i93ř13í 47H52u17m31p54o60l25í92k 4374467386901

ještě , že Baťa neměl komisi socialistických akademiků8-o;-D

+2/−1
28.2.2014 11:10

P59e47t37r 52C86i69b34u44l46k71a 1666377739508

srovnavat Batu s opilcem je podobne, jako srovnavat porsche s trikolkou

+4/0
28.2.2014 13:37

T73o74m96á94š 97M73o44r18a51v79č23í60k 3857746873885

Ohánět se Baťou bez znalosti historie je vtipné. Nebudu tady kopírovat A4 faktorů dané doby - od sociálních, ekonomických, technických, finančních, jen uvedu pár fakt. Někdo tady začal v 50. letech budovat těžký průmysl - pro lodě ideální materiál - a brzy zjistil, že tento kanál je nerentabilní a nechal ho zchátrat. V dnešní době, když téměř nikdo z podniků v okolí nemá zájem o lodní dopravu, to už vůbec nedává smysl. Ale jen se ohánějte Baťou, třeba to někomu přijde vtipné a dá vám plus.

+1/0
28.2.2014 17:23

M60a24r31t37i28n 12V81á40l86e56k 8411799259424

Proboha, ale splavnit Odru do Ostravy, alespoň na to by mohli kývnout. Zbývá něco kolem 30 km z posledního polského přístavu.

0/0
28.2.2014 11:01

T80o17m21á50š 27M39o51r39a27v25č38í85k 3727726193485

Když už něco má z toho smysl tak je splavnění Labe, protože dolní tok je pro naši dopravu téměř zátkou. Nedávno se dělal na Ostravsku průzkum a podniky o vodní dopravu neměly téměř žádný zájem.

0/0
28.2.2014 17:26

P69e58t81r 15R22ů52ž22i27č45k90a 8442203483666

Vodní dopravní trasa by měla možná malý význam pro naši vnitrostátní dopavu, ale obroský potenciál by měla pro tranzitní dopravu ze Severního a Baltského moře do moře Černého. Pořád lepší když kontejnery poplují po vodě než pracně a draho opravovat dálnice.

+1/−3
28.2.2014 10:51

A92n28t74o69n71í11n 19N67á44d46v58o43r98n91í50k 1557382722914

Je hezké že nám to akademici spočítali, ale i bez nich každý rozumný člověk věděl že je to úplná zhovadilost

+4/0
28.2.2014 9:29

J26a96n 58J73u13r89n67í88č75e58k 7827280124724

Bohužel, rozumní lidé o tomto nerozhodují (a zřejmě jich jde i málo k volbám).

0/0
3.3.2014 9:58

V33l95a63s25t10i70m10i79l 34T21e33n71c22e59r 4700710167280

Kdyby za výstavbu kanálu orodovali svého času V. Havel nebo V. Klaus, tak to by všichni akademici chrochtali blahem a přitakávali. U Zemana vadí vše, ten si nemůže  ráno ani okno v ložnici otevřít aby vyvětral, aníž by se o něj kvůli tomu přes den někdo neotřel. Minimálně Hnutí Duha a Děti Země, že vypustil do ovzduší skleníkové plyny.

+1/−10
28.2.2014 8:52

M51a93r50t17i28n 25H83o11u82b35a 6593831269448

Jak kouzelné je to KDYBY. Ono se totiž nedá nijak ověřit, neb ani jeden z nich takový nesmysl neobhajoval.

+6/0
28.2.2014 9:11

S85t19a12n37i35s55l66a71v 21R90a85d35a 8122893400956

Mluvíte hlouposti. Tady vůbec nejde o Zemana. O kánalu se mluví už drahně let a akademici proti prostestovali například už v osmdesátých letech.

+2/0
28.2.2014 10:53

J27a68n 40Š41v34a60d64l15e80n79k23a 9274459500

Kdyby byl orodoval Havel, diskrétně by mu vysvětlili, že je to blbost. Kdyby Klaus, byli by ještě hlasitější než u Zemana.

0/−1
28.2.2014 11:38

J95a18n 76J47u62r20n31í45č26e48k 7557390124644

Kdyby za kanál orodoval Havel, tak by se ten Havel nejmenoval nejmenoval Havel. A třeba by nebyl prezidentem, takže by se akademici neměli proč k tomy vyjadřovat.

A podobně Klaus ...

0/0
3.3.2014 10:01

J81a26n 35S52k14ý65p66a29l52a 7917822302141

Já bych v tom neviděl žádný problém. Ať si Miloš První klidně ten kanál postaví, akorát za svoje. Ať vykoupí pozemky, zaplatí práce atd. A klidně ať potom na kanálu i vybírá mýto. Když ten kanál tak chce, tak bych mu nebránil, akorát mu to nehodlám platit ze svého.

+5/0
28.2.2014 8:49
Foto

D31a57v21i38d 31K31o25r82d19a 1868485788185

Blbci, vodni doprava je v zasade nejlevnejsi a minimalne v usecich Labe a napojeni Moravy na Dunaj je zivotaschopny. Zemana nesnasim, ale tohle ma hlavu a patu. Vodni doprava je i pro vnitrozemsy stat jako je cesko pomerne zasadni. Ale kolotuci a kamionaci toto nikdy nepochopu ...

+4/−8
28.2.2014 7:31

J60a11r29o83m11í31r 95K81r87á54l 4360199604779

On ten kanál už existuje ?  Zkuste popřemýšlet nad tím, kolik by stála přeprava jedné tuny na kilometr, když by měla být návratnost investice cca 40 let.  Dostanete se k zajímavému číslu. ;-)  A navíc - kanál by měl menší kapacitu, než železnice a k tomu několikanásobnou dobu přepravy.

+10/−1
28.2.2014 7:44

T30o52m25á92š 26M58o87r73a34v87č27í34k 3247296553935

Vše je životaschopné a něco stokrát životaschopnější. Stovky miliard potřebujeme na mnohem potřebnější investice.

+3/0
28.2.2014 8:26

R77o55m44a53n 64G 0

Uživatel požádal o vymazání
+3/0
28.2.2014 8:43
Foto

D46a44v51i70d 86K47o26r76d30a 1128765528105

Vzhedm k dlouhodobe likvidaci plavby zelenymi teroristy a nezajmem uradu a mistnich samosprav je stav plavby na labi tristni. Staci se podivat do Nemecka a konec koncu i Rakouska a tamni situace je naprosto jina. Nezbyva se me ptat proc dokazi Holandane, Belgicane, Francouzi vybudovat system kanalu a vyuzit temer kazdy vodni tok, ktery lze vyuzit ke splavneni pro prepravu nakladu a u nas jsu vsichni proti. Jedine vysvetleni, tim vsak nemyslim ze logicke, je ze suchozemci se vody proste boji. Vzhledem k tomu ze se nepovazuji za suchozemce tak tyto nazory nechapu a nerozumim jim. Ostatne ted na me v praci mluvi madarsky kapitan a i Madari se s lodni dopravou vyporadavaji lepe nez my.

I na Slovensku se snazi vice vyuzivat lodni dopravu a napada me ze nez vozit rudu za draho po zeleznici a nedej buh po silnici do Ostravy jestli by skutecne nestalo za to zacit budovat kanal, ktery by umoznil dopravu rudy po vode a hotovych vyrobku k odberatelum zase po vode. Koncept, ktery vyuziva treba spolecnost Voest Alpine z Lince. Cena za dopravu 1t rudy do lince po draze kolem 15 e po vode caa 9 e, a to uz je docela podstatny rozdil nemyslite? A zaroven o i odpoved na otazku kolik co stoji ... Chce to jenom premyslet a navic takovato vodni dila se nestavi na jednu generaci, ale slouzit budou rade dalsich pokoleni ... teda pokud nedojdou nejaci zeleni chtraci a cely projekt ve jmenu smradlaveho bobra nebo nejakeho broucka neposlou i po jeho dobudovani do kopru jako se to deje v pripade lodni dopravy na srednim Labi.

0/0
1.3.2014 8:02

R72o66m25a70n 89D90r44a36p23e12l59a 2863113497865

Striska rozvodi ve stredni eu nema opodstatneni neco takoveho Budovat... potrebujem zdokonalit dopravu ve vsech smerech a to nejen s urcitou navratnosti etc.

+5/0
28.2.2014 5:10

J19o97s91e64f 95V40o85s10i54c16k78y 4423207526323

Vzdyt uz tu mame kanal Dunaj - Ryn ! Vite kolik  to stoji dopravit naklad z Rumunska az do Rotterdamu?? Cely mesic se dieslove, kourici pramy plouzi proti proudu!

+4/0
28.2.2014 1:10

J20a73r33o50m62í39r 33K86r64á98l 4270509444849

Z Rumunska do Rotterdamu je rychlejší i podstatně levnější naložit velkou loď a jet Středozemním mořem.

+4/0
28.2.2014 7:46

Z64d68e46n59ě16k 77S38e46i79d22l 9247711219194

A o kolik je to levnější?

0/0
28.2.2014 8:26

J90a57r79o90m14í12r 38K36r45á48l 4200629324439

Proti říční lodi ?  Odhadoval bych tak třikrát.  On je rozdíl vézt tisíc, anebo sto tisíc tun.

+1/0
28.2.2014 14:56

Z91b47y54n95ě11k 45J85a68n28d36a 9429236841408

Zeman chce pomník a vůbec si neuvědomuje že už ho má. A to svou neomaleností, hrubostí a jájizmem. Horší snad už byl jen Gotvald.

+5/−2
28.2.2014 0:55
Foto

J61a18n 77B50r30a42u39n 1838188233485

Lepší by bylo postavit v Hřensku přehradu. Měli bychom alespoň vlastní móře.;-D

+3/0
28.2.2014 0:12

M16a57r28t30i36n 95K82a44r46á98s34e25k 9238363358498

Takove penize se daji utratit i zajimaveji - treba postavit nejvyssi budovu na svete (klidne i nekolik), mit vlastni vesmirny program apod...

+1/0
27.2.2014 23:42

J72a31n 47Š77p28e71c76i27á66n 2960880309919

Lode ale nejsou na rovne stojici vode moc ekonomicka vyhra. Pekne jim to jede az po proudu prirozene reky. Jestli by nebylo lip nakladu na zeleznici nebo opravene dalnici.

+3/0
27.2.2014 23:04

M58i83r34o16s89l52a26v 64H41n31i52l97i76č85k15a 2458945518250

Otázka je, k jakému autu lze naše hospodářství přirovnat. Prezident asi má za to, že je v pořádku, benzinu dost, benzin levný, jen je třeba sprejem prostříknout kontakty rozdělovače (kanálem pomoct nastartovat hospodářství), a bude se dlouho jenom jezdit.

Jenže tak tomu není. Auto by neprošlo technickou, dokonce všechna auta v předlužené Evropě i Americe, servisy si s tím neví rady. Hrozí stále víc a víc dlouhodobá deflace, finanční kolaps dolarové oblasti (a dlouhodobý rozvoj nedolarových).

A i kdyby šlo o startovací impuls. Tak by muselo jít o investici v dohledné (!) době ekonomicky návratnou. Tato šance je relativně nulová ve srovnání s šancí na rentabilitu dostavby Temelína. A i ta je prozatím nulová. Co to asi udělá, když zadlužená firma udělá z pudu sebezáchovy špatnou investici?

(Dovedu si představit nerentabilní ale při tom rozumnou investici, ale na tu musí být doba přebytků, nikoliv předlužení.)

Prezident Zeman je hlava velice otevřená, a vážím si potřeby vizí. Toto ale není pro jednu hlavu. Spojení tří moří nejen že se po staletí plánuje. Současně se s ním po tato staletí váhá.

Větev přes Polsko není jen záležitostí naší části trasy. Vyžádalo by si ještě velmi velké investice v Polsku. Je to předmětem dlouhodobé koncepce vodních dopravních cest v EU. A tam tato větev nedávno z úvah nadlouho vypadla. Hustota průmyslových center v této oblasti je ubohá oproti západním oblastem, rentabilita by dopadla podle toho. Osobně se obávám, že to přijde na řadu až Evropu skoupí a osídlí Číňané. A jestli se do toho pustíme předčasně, tím dřív tu budou. Vřele doporučuji - váhat dál. A dělat něco například s velmi nevytíženou a zastaralou sítí železniční.

+3/0
27.2.2014 23:01

J79a68n 18H46l40e93d76í39k 4409602328462

škoda, že se stavět superkanál asi  nebude,-- čs železnice už-už se těšily, že budou vozit vlaky cisteren s mořskou vodou  - ze Slovinského Koperu, nebo z Baltu??--, protože u nás ty potůčky už dnes nemají skoro žádnou vodu

+2/0
27.2.2014 22:16

D74u90š84a62n 73M28a35č69e19k 6690182514786

kanál, je něco jako "hladová zeď"

+5/0
27.2.2014 22:16
Foto

M49a10r42t65i41n 32Š24u80b19r61t 1825221524395

Auta na koleje, koleje na vodu, vodu do kopce ;-)

+7/0
27.2.2014 22:07

K38v60ě21t65o41s94l55a60v 22N23y21t85r19a 9346428558717

Zdá se že to v dnešní době nelze ufinancovat, EU má dost problémů a i když je tam dost blbců, asi o tom uvažovat ani nebudou, než by se to postavilo tak už stejně nebudou naživu a tím by se neproslavili. Reálné by bylo dodělat ten malý kousek Odry s Polska do Ostravy,(nakonec už se v minulosti podařily pokusy o přepravě rour po Odře), pak by se teprve mohlo uvažovat o pokračování na jih, do Labe to je těžko ekonomicky použitelné, nebude tam co vozit. Ten sever - jih by snad se náplň našla. Ta část do Ostravy s Polska by mohla být jako pokus, co to to udělá, nestálo by to řádově víc než ty přiblblé studie, ty už známe z dob mocnářství, škoda peněz.. Celá soustava, jak to Zeman nastínil je v dnešní době naprostá utopie. EU může zkrachovat i bez toho.:-)

+3/0
27.2.2014 22:04

M27a39r96i39a61n 20N96o18v46á51k 8374238172715

ZemaneRv! Nechceme mrzačit naši přírodu nějakým umělým kanálem, který stejně nebude k ničemu.

+10/0
27.2.2014 22:04

M19i43l89o74š 58K53o37l23m94a27n 6366853307782

A to chtějí akademici, aby je jmenoval Zeman do funkcí, když mu takto hází klacky pod nohy a hatí jeho plány. Zeman se nechal slyšet, že když Jakub Krčín z Jelčan a Sedlčan mohl vybudovat soustavy rybníků, tak on taky chce, aby po něm něco zbylo na věky.;-D

0/0
27.2.2014 21:59

M31i96l81a35n 46K43e53s25l 2236776273628

Kolem toho kanálu se diskutuje snad od Karla IV.Není tomu tak dávno,co jiní akademici jej doporučovali.A nebyli to jen samí komunisté.Oni ti akademici napíší,to co se po nich  chce.Vždyť ještě nedávno se mosty přes řeku Moravu musely navrhovat na možnost jejich zvednutí o 3.0 metry,aby pod nimi podpluly velké lodě.Ty mosty,které toto neumožňovaly byly projektovány jako provizorní.Studií bylo již vypracováno dost a některé průplav doporučovaly.Odvolávat se na názor zelených -ha ha.

+3/−1
27.2.2014 21:57

J13a28r89o66m42í53r 50K14r76á95l 4430759884279

Za Karla IV. a i před nějakými sto lety by to význam mělo.

0/0
28.2.2014 7:50

J58o32s22e70f 52H40ř40e75b20í64č25e89k 7786633560952

A co oprášit tento projekt - tunel do slova a do písmene. http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10209988352-zaslapane-projekty/409235100061030-tunel-na-jadran/titulky/

+1/0
27.2.2014 21:56

J65a71n 22P54a34v46e55l62k73a 3857811534821

Výhodou je, že se doprava částečně přesune z vlaků a kamionů na lodě. Nevýhodou je, že se voda bude muset do průplavu zavážet vlaky a kamiony v cisternách, aby byl splavný.

+8/0
27.2.2014 21:53

M86i31c91h18a87l 21H41i53r69k47a 4857856910633

;-DR^

+1/0
27.2.2014 21:54

M74i75l62a88n 92K18e21s34l 2316306643808

Kdysi se možností výstavby kanálu zabývala i odborná firma a zjistila,že technicky vzato je výstavba možná.

+1/0
27.2.2014 21:59

J12a68n 47P84a70v86e57l87k88a 3717161124661

Neberte to jako odborný příspěvek, jen jsem přispěl kapkou ze Saturnina.

0/0
27.2.2014 22:02

K31v12ě35t28o84s35l61a69v 70N79y10t83r91a 9736418578657

Technicky je dnes možné vše, technický problém to není, ovšem návratnost je v nekonečnu, ovšem když je dost peněz na vyhazování, je možné vše, například Číňané postavili železnici do Tibetu, taky je ekonomická návratnost kdoví kde, ovšem byly i jiné zájmy.:-)

0/0
27.2.2014 22:09

M10a36r37e84k 52V92o68k98á59l 1386964125909

věřím. Možná je to ta samá, co nabídla případnému zájemci postavit kopii Cheopsovy pyramidy. Asi to bude ta samá, vzhledem k následné případné prospěšnosti obou novostaveb

0/0
27.2.2014 23:34

5675731945670

Já vím, proč je Milouš tak nadšený stavbou toho kanálu. Tajně totiž doufá, že když ho prosadí, bude se ten kanál jmenovat  "Anál Miloše Zemana".

Sakra, nějak mně vynechává klávesnice. :-/

+4/−1
27.2.2014 21:50

J89a81n 92T48i94c68h94ý 8190322680638

Co to je ekologické uplatnění? ;-D

0/0
27.2.2014 21:48

J91a95n 54T98i32c88h45ý 8780262240388

teda opodstatnění

0/0
27.2.2014 21:49

L43a35d67a 56N37o58v77a12k 4162143267

začni tím, že si dobře přečti co je to ekologie...

0/0
27.2.2014 22:43

M12a90r48e19k 70V41o41k27á62l 1826394765129

sci-fi mě nebaví ...

0/−1
27.2.2014 23:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.