Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Komise akademiků zásadně nesouhlasí s výstavbou kanálu Dunaj-Odra-Labe

Výstavba kanálu Dunaj-Odra-Labe nemá podle komise Akademie věd pro životní prostředí ekonomické, sociální ani ekologické opodstatnění. Kanál, který je velkým snem prezidenta Miloše Zemana, by byl podle akademiků jedním z největších zásahů člověka do fungování zbytků relativně přirozených ekosystémů ČR a střední Evropy. S výstavbou proto zásadně nesouhlasí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J61a53n 70Š12v80a18d60l47e27n83k34a 9944549240

Přesně tak. Byl by to jenom obří Zemanův pomník. Kdysi si faraoni nechávali stavět pyramidy, on by chtěl mít průplav. Oboje ve svém důsledku je drahé a zbytečné.

+4/0
28.2.2014 11:36

J32i71ř53í 65H54u66m15p45o83l58í97k 4774927716191

ještě , že Baťa neměl komisi socialistických akademiků8-o;-D

+2/−1
28.2.2014 11:10

P78e81t28r 17C84i95b71u12l13k73a 1876877129678

srovnavat Batu s opilcem je podobne, jako srovnavat porsche s trikolkou

+4/0
28.2.2014 13:37

T80o19m89á78š 64M65o53r36a33v23č16í35k 3267696213145

Ohánět se Baťou bez znalosti historie je vtipné. Nebudu tady kopírovat A4 faktorů dané doby - od sociálních, ekonomických, technických, finančních, jen uvedu pár fakt. Někdo tady začal v 50. letech budovat těžký průmysl - pro lodě ideální materiál - a brzy zjistil, že tento kanál je nerentabilní a nechal ho zchátrat. V dnešní době, když téměř nikdo z podniků v okolí nemá zájem o lodní dopravu, to už vůbec nedává smysl. Ale jen se ohánějte Baťou, třeba to někomu přijde vtipné a dá vám plus.

+1/0
28.2.2014 17:23

M12a24r87t37i48n 12V16á86l69e27k 8601689509914

Proboha, ale splavnit Odru do Ostravy, alespoň na to by mohli kývnout. Zbývá něco kolem 30 km z posledního polského přístavu.

0/0
28.2.2014 11:01

T65o78m12á76š 12M49o17r98a38v15č65í52k 3577146103585

Když už něco má z toho smysl tak je splavnění Labe, protože dolní tok je pro naši dopravu téměř zátkou. Nedávno se dělal na Ostravsku průzkum a podniky o vodní dopravu neměly téměř žádný zájem.

0/0
28.2.2014 17:26

P79e12t90r 97R71ů72ž98i74č29k78a 8132123183466

Vodní dopravní trasa by měla možná malý význam pro naši vnitrostátní dopavu, ale obroský potenciál by měla pro tranzitní dopravu ze Severního a Baltského moře do moře Černého. Pořád lepší když kontejnery poplují po vodě než pracně a draho opravovat dálnice.

+1/−3
28.2.2014 10:51

A15n83t84o41n56í37n 33N48á66d71v96o13r85n81í71k 1947532112864

Je hezké že nám to akademici spočítali, ale i bez nich každý rozumný člověk věděl že je to úplná zhovadilost

+4/0
28.2.2014 9:29

J20a47n 58J77u52r29n91í78č37e56k 7327460144894

Bohužel, rozumní lidé o tomto nerozhodují (a zřejmě jich jde i málo k volbám).

0/0
3.3.2014 9:58

V90l10a80s66t26i56m72i35l 40T44e28n11c68e86r 4270120347350

Kdyby za výstavbu kanálu orodovali svého času V. Havel nebo V. Klaus, tak to by všichni akademici chrochtali blahem a přitakávali. U Zemana vadí vše, ten si nemůže  ráno ani okno v ložnici otevřít aby vyvětral, aníž by se o něj kvůli tomu přes den někdo neotřel. Minimálně Hnutí Duha a Děti Země, že vypustil do ovzduší skleníkové plyny.

+1/−10
28.2.2014 8:52

M11a25r97t98i56n 16H42o22u64b57a 6943911439358

Jak kouzelné je to KDYBY. Ono se totiž nedá nijak ověřit, neb ani jeden z nich takový nesmysl neobhajoval.

+6/0
28.2.2014 9:11

S91t23a93n81i90s37l37a53v 24R84a17d23a 8582513600156

Mluvíte hlouposti. Tady vůbec nejde o Zemana. O kánalu se mluví už drahně let a akademici proti prostestovali například už v osmdesátých letech.

+2/0
28.2.2014 10:53

J61a34n 32Š96v44a88d91l91e52n73k34a 9134919240

Kdyby byl orodoval Havel, diskrétně by mu vysvětlili, že je to blbost. Kdyby Klaus, byli by ještě hlasitější než u Zemana.

0/−1
28.2.2014 11:38

J39a48n 10J92u18r55n91í45č21e95k 7977570114224

Kdyby za kanál orodoval Havel, tak by se ten Havel nejmenoval nejmenoval Havel. A třeba by nebyl prezidentem, takže by se akademici neměli proč k tomy vyjadřovat.

A podobně Klaus ...

0/0
3.3.2014 10:01

J91a42n 56S89k60ý58p94a70l68a 7467892132301

Já bych v tom neviděl žádný problém. Ať si Miloš První klidně ten kanál postaví, akorát za svoje. Ať vykoupí pozemky, zaplatí práce atd. A klidně ať potom na kanálu i vybírá mýto. Když ten kanál tak chce, tak bych mu nebránil, akorát mu to nehodlám platit ze svého.

+5/0
28.2.2014 8:49
Foto

D11a38v26i13d 33K60o98r54d67a 1238645428155

Blbci, vodni doprava je v zasade nejlevnejsi a minimalne v usecich Labe a napojeni Moravy na Dunaj je zivotaschopny. Zemana nesnasim, ale tohle ma hlavu a patu. Vodni doprava je i pro vnitrozemsy stat jako je cesko pomerne zasadni. Ale kolotuci a kamionaci toto nikdy nepochopu ...

+4/−8
28.2.2014 7:31

J22a26r23o36m98í86r 87K78r10á19l 4270439524439

On ten kanál už existuje ?  Zkuste popřemýšlet nad tím, kolik by stála přeprava jedné tuny na kilometr, když by měla být návratnost investice cca 40 let.  Dostanete se k zajímavému číslu. ;-)  A navíc - kanál by měl menší kapacitu, než železnice a k tomu několikanásobnou dobu přepravy.

+10/−1
28.2.2014 7:44

T28o68m78á62š 13M15o34r89a16v93č91í73k 3957116673335

Vše je životaschopné a něco stokrát životaschopnější. Stovky miliard potřebujeme na mnohem potřebnější investice.

+3/0
28.2.2014 8:26

R29o90m57a54n 46G 0

Uživatel požádal o vymazání
+3/0
28.2.2014 8:43
Foto

D78a56v42i47d 13K25o51r11d29a 1988685798275

Vzhedm k dlouhodobe likvidaci plavby zelenymi teroristy a nezajmem uradu a mistnich samosprav je stav plavby na labi tristni. Staci se podivat do Nemecka a konec koncu i Rakouska a tamni situace je naprosto jina. Nezbyva se me ptat proc dokazi Holandane, Belgicane, Francouzi vybudovat system kanalu a vyuzit temer kazdy vodni tok, ktery lze vyuzit ke splavneni pro prepravu nakladu a u nas jsu vsichni proti. Jedine vysvetleni, tim vsak nemyslim ze logicke, je ze suchozemci se vody proste boji. Vzhledem k tomu ze se nepovazuji za suchozemce tak tyto nazory nechapu a nerozumim jim. Ostatne ted na me v praci mluvi madarsky kapitan a i Madari se s lodni dopravou vyporadavaji lepe nez my.

I na Slovensku se snazi vice vyuzivat lodni dopravu a napada me ze nez vozit rudu za draho po zeleznici a nedej buh po silnici do Ostravy jestli by skutecne nestalo za to zacit budovat kanal, ktery by umoznil dopravu rudy po vode a hotovych vyrobku k odberatelum zase po vode. Koncept, ktery vyuziva treba spolecnost Voest Alpine z Lince. Cena za dopravu 1t rudy do lince po draze kolem 15 e po vode caa 9 e, a to uz je docela podstatny rozdil nemyslite? A zaroven o i odpoved na otazku kolik co stoji ... Chce to jenom premyslet a navic takovato vodni dila se nestavi na jednu generaci, ale slouzit budou rade dalsich pokoleni ... teda pokud nedojdou nejaci zeleni chtraci a cely projekt ve jmenu smradlaveho bobra nebo nejakeho broucka neposlou i po jeho dobudovani do kopru jako se to deje v pripade lodni dopravy na srednim Labi.

0/0
1.3.2014 8:02

R79o84m88a59n 61D36r80a31p20e28l43a 2343903857215

Striska rozvodi ve stredni eu nema opodstatneni neco takoveho Budovat... potrebujem zdokonalit dopravu ve vsech smerech a to nejen s urcitou navratnosti etc.

+5/0
28.2.2014 5:10

J76o89s35e85f 96V95o49s22i45c25k98y 4893817886863

Vzdyt uz tu mame kanal Dunaj - Ryn ! Vite kolik  to stoji dopravit naklad z Rumunska az do Rotterdamu?? Cely mesic se dieslove, kourici pramy plouzi proti proudu!

+4/0
28.2.2014 1:10

J94a33r92o77m31í81r 43K68r39á30l 4730249684389

Z Rumunska do Rotterdamu je rychlejší i podstatně levnější naložit velkou loď a jet Středozemním mořem.

+4/0
28.2.2014 7:46

Z98d22e22n38ě40k 33S38e72i82d82l 9307401729524

A o kolik je to levnější?

0/0
28.2.2014 8:26

J44a61r46o97m42í32r 32K20r40á22l 4630389424309

Proti říční lodi ?  Odhadoval bych tak třikrát.  On je rozdíl vézt tisíc, anebo sto tisíc tun.

+1/0
28.2.2014 14:56

Z95b65y32n81ě80k 82J46a12n86d60a 9519646571328

Zeman chce pomník a vůbec si neuvědomuje že už ho má. A to svou neomaleností, hrubostí a jájizmem. Horší snad už byl jen Gotvald.

+5/−2
28.2.2014 0:55
Foto

J50a20n 56B90r18a89u34n 1768828743815

Lepší by bylo postavit v Hřensku přehradu. Měli bychom alespoň vlastní móře.;-D

+3/0
28.2.2014 0:12

M45a15r87t81i98n 74K11a90r18á76s26e59k 9488583888168

Takove penize se daji utratit i zajimaveji - treba postavit nejvyssi budovu na svete (klidne i nekolik), mit vlastni vesmirny program apod...

+1/0
27.2.2014 23:42

J42a74n 84Š56p76e74c10i69á29n 2650720299519

Lode ale nejsou na rovne stojici vode moc ekonomicka vyhra. Pekne jim to jede az po proudu prirozene reky. Jestli by nebylo lip nakladu na zeleznici nebo opravene dalnici.

+3/0
27.2.2014 23:04

M95i28r81o56s10l44a77v 57H29n86i85l49i73č49k54a 2338605188410

Otázka je, k jakému autu lze naše hospodářství přirovnat. Prezident asi má za to, že je v pořádku, benzinu dost, benzin levný, jen je třeba sprejem prostříknout kontakty rozdělovače (kanálem pomoct nastartovat hospodářství), a bude se dlouho jenom jezdit.

Jenže tak tomu není. Auto by neprošlo technickou, dokonce všechna auta v předlužené Evropě i Americe, servisy si s tím neví rady. Hrozí stále víc a víc dlouhodobá deflace, finanční kolaps dolarové oblasti (a dlouhodobý rozvoj nedolarových).

A i kdyby šlo o startovací impuls. Tak by muselo jít o investici v dohledné (!) době ekonomicky návratnou. Tato šance je relativně nulová ve srovnání s šancí na rentabilitu dostavby Temelína. A i ta je prozatím nulová. Co to asi udělá, když zadlužená firma udělá z pudu sebezáchovy špatnou investici?

(Dovedu si představit nerentabilní ale při tom rozumnou investici, ale na tu musí být doba přebytků, nikoliv předlužení.)

Prezident Zeman je hlava velice otevřená, a vážím si potřeby vizí. Toto ale není pro jednu hlavu. Spojení tří moří nejen že se po staletí plánuje. Současně se s ním po tato staletí váhá.

Větev přes Polsko není jen záležitostí naší části trasy. Vyžádalo by si ještě velmi velké investice v Polsku. Je to předmětem dlouhodobé koncepce vodních dopravních cest v EU. A tam tato větev nedávno z úvah nadlouho vypadla. Hustota průmyslových center v této oblasti je ubohá oproti západním oblastem, rentabilita by dopadla podle toho. Osobně se obávám, že to přijde na řadu až Evropu skoupí a osídlí Číňané. A jestli se do toho pustíme předčasně, tím dřív tu budou. Vřele doporučuji - váhat dál. A dělat něco například s velmi nevytíženou a zastaralou sítí železniční.

+3/0
27.2.2014 23:01

J29a83n 91H12l97e28d14í69k 4149282618432

škoda, že se stavět superkanál asi  nebude,-- čs železnice už-už se těšily, že budou vozit vlaky cisteren s mořskou vodou  - ze Slovinského Koperu, nebo z Baltu??--, protože u nás ty potůčky už dnes nemají skoro žádnou vodu

+2/0
27.2.2014 22:16

D12u80š48a22n 57M44a12č48e23k 6210582224866

kanál, je něco jako "hladová zeď"

+5/0
27.2.2014 22:16
Foto

M98a16r12t35i55n 45Š68u57b40r10t 1675131264835

Auta na koleje, koleje na vodu, vodu do kopce ;-)

+7/0
27.2.2014 22:07

K38v94ě74t72o38s67l53a83v 67N35y36t95r88a 9576688278177

Zdá se že to v dnešní době nelze ufinancovat, EU má dost problémů a i když je tam dost blbců, asi o tom uvažovat ani nebudou, než by se to postavilo tak už stejně nebudou naživu a tím by se neproslavili. Reálné by bylo dodělat ten malý kousek Odry s Polska do Ostravy,(nakonec už se v minulosti podařily pokusy o přepravě rour po Odře), pak by se teprve mohlo uvažovat o pokračování na jih, do Labe to je těžko ekonomicky použitelné, nebude tam co vozit. Ten sever - jih by snad se náplň našla. Ta část do Ostravy s Polska by mohla být jako pokus, co to to udělá, nestálo by to řádově víc než ty přiblblé studie, ty už známe z dob mocnářství, škoda peněz.. Celá soustava, jak to Zeman nastínil je v dnešní době naprostá utopie. EU může zkrachovat i bez toho.:-)

+3/0
27.2.2014 22:04

M34a78r24i98a21n 11N44o58v81á91k 8854708802795

ZemaneRv! Nechceme mrzačit naši přírodu nějakým umělým kanálem, který stejně nebude k ničemu.

+10/0
27.2.2014 22:04

M18i41l60o73š 52K48o47l29m53a43n 6256483767972

A to chtějí akademici, aby je jmenoval Zeman do funkcí, když mu takto hází klacky pod nohy a hatí jeho plány. Zeman se nechal slyšet, že když Jakub Krčín z Jelčan a Sedlčan mohl vybudovat soustavy rybníků, tak on taky chce, aby po něm něco zbylo na věky.;-D

0/0
27.2.2014 21:59

M58i56l21a87n 22K91e43s33l 2116836263928

Kolem toho kanálu se diskutuje snad od Karla IV.Není tomu tak dávno,co jiní akademici jej doporučovali.A nebyli to jen samí komunisté.Oni ti akademici napíší,to co se po nich  chce.Vždyť ještě nedávno se mosty přes řeku Moravu musely navrhovat na možnost jejich zvednutí o 3.0 metry,aby pod nimi podpluly velké lodě.Ty mosty,které toto neumožňovaly byly projektovány jako provizorní.Studií bylo již vypracováno dost a některé průplav doporučovaly.Odvolávat se na názor zelených -ha ha.

+3/−1
27.2.2014 21:57

J39a23r56o74m67í22r 86K55r28á64l 4370839264789

Za Karla IV. a i před nějakými sto lety by to význam mělo.

0/0
28.2.2014 7:50

J69o15s34e80f 83H72ř34e46b10í34č80e96k 7576873460832

A co oprášit tento projekt - tunel do slova a do písmene. http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10209988352-zaslapane-projekty/409235100061030-tunel-na-jadran/titulky/

+1/0
27.2.2014 21:56

J39a75n 56P58a19v34e71l78k74a 3127601314791

Výhodou je, že se doprava částečně přesune z vlaků a kamionů na lodě. Nevýhodou je, že se voda bude muset do průplavu zavážet vlaky a kamiony v cisternách, aby byl splavný.

+8/0
27.2.2014 21:53

M93i29c37h70a43l 32H37i98r30k10a 4537686920233

;-DR^

+1/0
27.2.2014 21:54

M31i93l69a64n 98K18e43s34l 2616366663688

Kdysi se možností výstavby kanálu zabývala i odborná firma a zjistila,že technicky vzato je výstavba možná.

+1/0
27.2.2014 21:59

J44a42n 55P15a80v21e12l65k15a 3157531354231

Neberte to jako odborný příspěvek, jen jsem přispěl kapkou ze Saturnina.

0/0
27.2.2014 22:02

K64v18ě84t19o74s13l89a25v 20N50y84t15r47a 9616228458697

Technicky je dnes možné vše, technický problém to není, ovšem návratnost je v nekonečnu, ovšem když je dost peněz na vyhazování, je možné vše, například Číňané postavili železnici do Tibetu, taky je ekonomická návratnost kdoví kde, ovšem byly i jiné zájmy.:-)

0/0
27.2.2014 22:09

M66a10r14e74k 86V93o52k24á29l 1416654365179

věřím. Možná je to ta samá, co nabídla případnému zájemci postavit kopii Cheopsovy pyramidy. Asi to bude ta samá, vzhledem k následné případné prospěšnosti obou novostaveb

0/0
27.2.2014 23:34

5265491435500

Já vím, proč je Milouš tak nadšený stavbou toho kanálu. Tajně totiž doufá, že když ho prosadí, bude se ten kanál jmenovat  "Anál Miloše Zemana".

Sakra, nějak mně vynechává klávesnice. :-/

+4/−1
27.2.2014 21:50

J43a10n 58T25i85c32h76ý 8520342910708

Co to je ekologické uplatnění? ;-D

0/0
27.2.2014 21:48

J10a43n 58T88i30c45h47ý 8520312480768

teda opodstatnění

0/0
27.2.2014 21:49

L24a42d93a 55N70o33v88a12k 4342443707

začni tím, že si dobře přečti co je to ekologie...

0/0
27.2.2014 22:43

M95a28r22e86k 53V80o76k36á31l 1626124805239

sci-fi mě nebaví ...

0/−1
27.2.2014 23:35





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.