Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Komise akademiků zásadně nesouhlasí s výstavbou kanálu Dunaj-Odra-Labe

Výstavba kanálu Dunaj-Odra-Labe nemá podle komise Akademie věd pro životní prostředí ekonomické, sociální ani ekologické opodstatnění. Kanál, který je velkým snem prezidenta Miloše Zemana, by byl podle akademiků jedním z největších zásahů člověka do fungování zbytků relativně přirozených ekosystémů ČR a střední Evropy. S výstavbou proto zásadně nesouhlasí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J20a31n 70Š32v52a45d50l95e46n49k11a 9784979830

Přesně tak. Byl by to jenom obří Zemanův pomník. Kdysi si faraoni nechávali stavět pyramidy, on by chtěl mít průplav. Oboje ve svém důsledku je drahé a zbytečné.

+4/0
28.2.2014 11:36

J43i20ř75í 81H26u31m77p70o78l98í47k 4394737606171

ještě , že Baťa neměl komisi socialistických akademiků8-o;-D

+2/−1
28.2.2014 11:10

P72e87t34r 26C25i15b69u30l95k68a 1406737539688

srovnavat Batu s opilcem je podobne, jako srovnavat porsche s trikolkou

+4/0
28.2.2014 13:37

T59o39m14á85š 10M26o10r87a66v15č35í49k 3517706833225

Ohánět se Baťou bez znalosti historie je vtipné. Nebudu tady kopírovat A4 faktorů dané doby - od sociálních, ekonomických, technických, finančních, jen uvedu pár fakt. Někdo tady začal v 50. letech budovat těžký průmysl - pro lodě ideální materiál - a brzy zjistil, že tento kanál je nerentabilní a nechal ho zchátrat. V dnešní době, když téměř nikdo z podniků v okolí nemá zájem o lodní dopravu, to už vůbec nedává smysl. Ale jen se ohánějte Baťou, třeba to někomu přijde vtipné a dá vám plus.

+1/0
28.2.2014 17:23

M70a89r87t69i76n 22V53á81l67e37k 8501559859564

Proboha, ale splavnit Odru do Ostravy, alespoň na to by mohli kývnout. Zbývá něco kolem 30 km z posledního polského přístavu.

0/0
28.2.2014 11:01

T89o14m27á20š 48M18o35r87a59v90č76í84k 3317296893745

Když už něco má z toho smysl tak je splavnění Labe, protože dolní tok je pro naši dopravu téměř zátkou. Nedávno se dělal na Ostravsku průzkum a podniky o vodní dopravu neměly téměř žádný zájem.

0/0
28.2.2014 17:26

P63e97t46r 82R97ů50ž84i82č91k46a 8852313273726

Vodní dopravní trasa by měla možná malý význam pro naši vnitrostátní dopavu, ale obroský potenciál by měla pro tranzitní dopravu ze Severního a Baltského moře do moře Černého. Pořád lepší když kontejnery poplují po vodě než pracně a draho opravovat dálnice.

+1/−3
28.2.2014 10:51

A75n53t11o19n24í31n 32N41á31d74v86o82r39n96í91k 1917902332904

Je hezké že nám to akademici spočítali, ale i bez nich každý rozumný člověk věděl že je to úplná zhovadilost

+4/0
28.2.2014 9:29

J92a73n 51J18u13r58n49í28č43e28k 7127320144694

Bohužel, rozumní lidé o tomto nerozhodují (a zřejmě jich jde i málo k volbám).

0/0
3.3.2014 9:58

V24l32a82s22t15i68m52i32l 75T70e94n24c20e87r 4900980557610

Kdyby za výstavbu kanálu orodovali svého času V. Havel nebo V. Klaus, tak to by všichni akademici chrochtali blahem a přitakávali. U Zemana vadí vše, ten si nemůže  ráno ani okno v ložnici otevřít aby vyvětral, aníž by se o něj kvůli tomu přes den někdo neotřel. Minimálně Hnutí Duha a Děti Země, že vypustil do ovzduší skleníkové plyny.

+1/−10
28.2.2014 8:52

M39a34r97t33i45n 97H60o74u13b87a 6223291529828

Jak kouzelné je to KDYBY. Ono se totiž nedá nijak ověřit, neb ani jeden z nich takový nesmysl neobhajoval.

+6/0
28.2.2014 9:11

S23t52a81n68i18s77l28a32v 49R51a75d47a 8172433380396

Mluvíte hlouposti. Tady vůbec nejde o Zemana. O kánalu se mluví už drahně let a akademici proti prostestovali například už v osmdesátých letech.

+2/0
28.2.2014 10:53

J52a28n 55Š70v73a44d87l90e86n83k61a 9394649640

Kdyby byl orodoval Havel, diskrétně by mu vysvětlili, že je to blbost. Kdyby Klaus, byli by ještě hlasitější než u Zemana.

0/−1
28.2.2014 11:38

J19a55n 27J22u11r67n15í31č90e77k 7427160844564

Kdyby za kanál orodoval Havel, tak by se ten Havel nejmenoval nejmenoval Havel. A třeba by nebyl prezidentem, takže by se akademici neměli proč k tomy vyjadřovat.

A podobně Klaus ...

0/0
3.3.2014 10:01

J57a96n 90S26k45ý72p45a93l73a 7817182772631

Já bych v tom neviděl žádný problém. Ať si Miloš První klidně ten kanál postaví, akorát za svoje. Ať vykoupí pozemky, zaplatí práce atd. A klidně ať potom na kanálu i vybírá mýto. Když ten kanál tak chce, tak bych mu nebránil, akorát mu to nehodlám platit ze svého.

+5/0
28.2.2014 8:49
Foto

D90a81v34i26d 88K66o83r41d29a 1298945428705

Blbci, vodni doprava je v zasade nejlevnejsi a minimalne v usecich Labe a napojeni Moravy na Dunaj je zivotaschopny. Zemana nesnasim, ale tohle ma hlavu a patu. Vodni doprava je i pro vnitrozemsy stat jako je cesko pomerne zasadni. Ale kolotuci a kamionaci toto nikdy nepochopu ...

+4/−8
28.2.2014 7:31

J33a31r37o77m37í66r 58K40r42á89l 4920449934919

On ten kanál už existuje ?  Zkuste popřemýšlet nad tím, kolik by stála přeprava jedné tuny na kilometr, když by měla být návratnost investice cca 40 let.  Dostanete se k zajímavému číslu. ;-)  A navíc - kanál by měl menší kapacitu, než železnice a k tomu několikanásobnou dobu přepravy.

+10/−1
28.2.2014 7:44

T29o24m81á45š 13M32o13r24a49v65č60í53k 3497106253375

Vše je životaschopné a něco stokrát životaschopnější. Stovky miliard potřebujeme na mnohem potřebnější investice.

+3/0
28.2.2014 8:26

R77o95m82a73n 49G

Uživatel požádal o vymazání
+3/0
28.2.2014 8:43
Foto

D24a66v95i53d 51K29o33r57d90a 1418805948745

Vzhedm k dlouhodobe likvidaci plavby zelenymi teroristy a nezajmem uradu a mistnich samosprav je stav plavby na labi tristni. Staci se podivat do Nemecka a konec koncu i Rakouska a tamni situace je naprosto jina. Nezbyva se me ptat proc dokazi Holandane, Belgicane, Francouzi vybudovat system kanalu a vyuzit temer kazdy vodni tok, ktery lze vyuzit ke splavneni pro prepravu nakladu a u nas jsu vsichni proti. Jedine vysvetleni, tim vsak nemyslim ze logicke, je ze suchozemci se vody proste boji. Vzhledem k tomu ze se nepovazuji za suchozemce tak tyto nazory nechapu a nerozumim jim. Ostatne ted na me v praci mluvi madarsky kapitan a i Madari se s lodni dopravou vyporadavaji lepe nez my.

I na Slovensku se snazi vice vyuzivat lodni dopravu a napada me ze nez vozit rudu za draho po zeleznici a nedej buh po silnici do Ostravy jestli by skutecne nestalo za to zacit budovat kanal, ktery by umoznil dopravu rudy po vode a hotovych vyrobku k odberatelum zase po vode. Koncept, ktery vyuziva treba spolecnost Voest Alpine z Lince. Cena za dopravu 1t rudy do lince po draze kolem 15 e po vode caa 9 e, a to uz je docela podstatny rozdil nemyslite? A zaroven o i odpoved na otazku kolik co stoji ... Chce to jenom premyslet a navic takovato vodni dila se nestavi na jednu generaci, ale slouzit budou rade dalsich pokoleni ... teda pokud nedojdou nejaci zeleni chtraci a cely projekt ve jmenu smradlaveho bobra nebo nejakeho broucka neposlou i po jeho dobudovani do kopru jako se to deje v pripade lodni dopravy na srednim Labi.

0/0
1.3.2014 8:02

R64o26m47a83n 90D20r67a19p80e70l26a 2833273577255

Striska rozvodi ve stredni eu nema opodstatneni neco takoveho Budovat... potrebujem zdokonalit dopravu ve vsech smerech a to nejen s urcitou navratnosti etc.

+5/0
28.2.2014 5:10

J14o22s96e60f 29V52o15s57i85c90k61y 4123797656573

Vzdyt uz tu mame kanal Dunaj - Ryn ! Vite kolik  to stoji dopravit naklad z Rumunska az do Rotterdamu?? Cely mesic se dieslove, kourici pramy plouzi proti proudu!

+4/0
28.2.2014 1:10

J34a78r57o73m45í97r 89K92r14á72l 4160399424949

Z Rumunska do Rotterdamu je rychlejší i podstatně levnější naložit velkou loď a jet Středozemním mořem.

+4/0
28.2.2014 7:46

Z78d68e33n70ě17k 53S78e43i29d74l 9327581689604

A o kolik je to levnější?

0/0
28.2.2014 8:26

J91a39r17o86m53í33r 45K46r35á52l 4210279234289

Proti říční lodi ?  Odhadoval bych tak třikrát.  On je rozdíl vézt tisíc, anebo sto tisíc tun.

+1/0
28.2.2014 14:56

Z91b87y22n22ě72k 61J16a32n37d41a 9729226771898

Zeman chce pomník a vůbec si neuvědomuje že už ho má. A to svou neomaleností, hrubostí a jájizmem. Horší snad už byl jen Gotvald.

+5/−2
28.2.2014 0:55
Foto

J59a81n 51B85r38a39u11n 1748658283855

Lepší by bylo postavit v Hřensku přehradu. Měli bychom alespoň vlastní móře.;-D

+3/0
28.2.2014 0:12

M18a58r41t42i79n 58K88a39r60á51s41e62k 9198853168538

Takove penize se daji utratit i zajimaveji - treba postavit nejvyssi budovu na svete (klidne i nekolik), mit vlastni vesmirny program apod...

+1/0
27.2.2014 23:42

J68a11n 75Š24p41e55c54i86á52n 2110350879839

Lode ale nejsou na rovne stojici vode moc ekonomicka vyhra. Pekne jim to jede az po proudu prirozene reky. Jestli by nebylo lip nakladu na zeleznici nebo opravene dalnici.

+3/0
27.2.2014 23:04

M26i27r32o92s36l63a13v 74H88n57i81l82i81č26k48a 2278295418980

Otázka je, k jakému autu lze naše hospodářství přirovnat. Prezident asi má za to, že je v pořádku, benzinu dost, benzin levný, jen je třeba sprejem prostříknout kontakty rozdělovače (kanálem pomoct nastartovat hospodářství), a bude se dlouho jenom jezdit.

Jenže tak tomu není. Auto by neprošlo technickou, dokonce všechna auta v předlužené Evropě i Americe, servisy si s tím neví rady. Hrozí stále víc a víc dlouhodobá deflace, finanční kolaps dolarové oblasti (a dlouhodobý rozvoj nedolarových).

A i kdyby šlo o startovací impuls. Tak by muselo jít o investici v dohledné (!) době ekonomicky návratnou. Tato šance je relativně nulová ve srovnání s šancí na rentabilitu dostavby Temelína. A i ta je prozatím nulová. Co to asi udělá, když zadlužená firma udělá z pudu sebezáchovy špatnou investici?

(Dovedu si představit nerentabilní ale při tom rozumnou investici, ale na tu musí být doba přebytků, nikoliv předlužení.)

Prezident Zeman je hlava velice otevřená, a vážím si potřeby vizí. Toto ale není pro jednu hlavu. Spojení tří moří nejen že se po staletí plánuje. Současně se s ním po tato staletí váhá.

Větev přes Polsko není jen záležitostí naší části trasy. Vyžádalo by si ještě velmi velké investice v Polsku. Je to předmětem dlouhodobé koncepce vodních dopravních cest v EU. A tam tato větev nedávno z úvah nadlouho vypadla. Hustota průmyslových center v této oblasti je ubohá oproti západním oblastem, rentabilita by dopadla podle toho. Osobně se obávám, že to přijde na řadu až Evropu skoupí a osídlí Číňané. A jestli se do toho pustíme předčasně, tím dřív tu budou. Vřele doporučuji - váhat dál. A dělat něco například s velmi nevytíženou a zastaralou sítí železniční.

+3/0
27.2.2014 23:01

J32a84n 41H72l89e13d54í62k 4139532898772

škoda, že se stavět superkanál asi  nebude,-- čs železnice už-už se těšily, že budou vozit vlaky cisteren s mořskou vodou  - ze Slovinského Koperu, nebo z Baltu??--, protože u nás ty potůčky už dnes nemají skoro žádnou vodu

+2/0
27.2.2014 22:16

D33u11š54a44n 33M19a69č82e32k 6130782794526

kanál, je něco jako "hladová zeď"

+5/0
27.2.2014 22:16
Foto

M92a41r58t38i16n 69Š33u69b35r64t 1985831534415

Auta na koleje, koleje na vodu, vodu do kopce ;-)

+7/0
27.2.2014 22:07

K88v81ě10t98o30s98l78a58v 80N37y81t25r18a 9596578768297

Zdá se že to v dnešní době nelze ufinancovat, EU má dost problémů a i když je tam dost blbců, asi o tom uvažovat ani nebudou, než by se to postavilo tak už stejně nebudou naživu a tím by se neproslavili. Reálné by bylo dodělat ten malý kousek Odry s Polska do Ostravy,(nakonec už se v minulosti podařily pokusy o přepravě rour po Odře), pak by se teprve mohlo uvažovat o pokračování na jih, do Labe to je těžko ekonomicky použitelné, nebude tam co vozit. Ten sever - jih by snad se náplň našla. Ta část do Ostravy s Polska by mohla být jako pokus, co to to udělá, nestálo by to řádově víc než ty přiblblé studie, ty už známe z dob mocnářství, škoda peněz.. Celá soustava, jak to Zeman nastínil je v dnešní době naprostá utopie. EU může zkrachovat i bez toho.:-)

+3/0
27.2.2014 22:04

M15a61r30i95a71n 95N34o96v83á65k 8184968452545

ZemaneRv! Nechceme mrzačit naši přírodu nějakým umělým kanálem, který stejně nebude k ničemu.

+10/0
27.2.2014 22:04

M59i78l76o79š 11K31o14l57m80a72n 6446593307552

A to chtějí akademici, aby je jmenoval Zeman do funkcí, když mu takto hází klacky pod nohy a hatí jeho plány. Zeman se nechal slyšet, že když Jakub Krčín z Jelčan a Sedlčan mohl vybudovat soustavy rybníků, tak on taky chce, aby po něm něco zbylo na věky.;-D

0/0
27.2.2014 21:59

M89i60l73a21n 58K45e93s31l 2336456273848

Kolem toho kanálu se diskutuje snad od Karla IV.Není tomu tak dávno,co jiní akademici jej doporučovali.A nebyli to jen samí komunisté.Oni ti akademici napíší,to co se po nich  chce.Vždyť ještě nedávno se mosty přes řeku Moravu musely navrhovat na možnost jejich zvednutí o 3.0 metry,aby pod nimi podpluly velké lodě.Ty mosty,které toto neumožňovaly byly projektovány jako provizorní.Studií bylo již vypracováno dost a některé průplav doporučovaly.Odvolávat se na názor zelených -ha ha.

+3/−1
27.2.2014 21:57

J75a11r45o42m70í60r 45K81r31á45l 4400789564559

Za Karla IV. a i před nějakými sto lety by to význam mělo.

0/0
28.2.2014 7:50

J25o56s80e56f 61H21ř74e78b17í32č91e95k 7486103600372

A co oprášit tento projekt - tunel do slova a do písmene. http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10209988352-zaslapane-projekty/409235100061030-tunel-na-jadran/titulky/

+1/0
27.2.2014 21:56

J55a41n 62P25a55v12e22l47k12a 3837241474331

Výhodou je, že se doprava částečně přesune z vlaků a kamionů na lodě. Nevýhodou je, že se voda bude muset do průplavu zavážet vlaky a kamiony v cisternách, aby byl splavný.

+8/0
27.2.2014 21:53

M54i30c93h63a12l 30H46i50r75k83a 4157206960933

;-DR^

+1/0
27.2.2014 21:54

M23i50l73a21n 45K31e93s88l 2986266413988

Kdysi se možností výstavby kanálu zabývala i odborná firma a zjistila,že technicky vzato je výstavba možná.

+1/0
27.2.2014 21:59

J22a44n 42P54a76v95e36l54k61a 3127961414451

Neberte to jako odborný příspěvek, jen jsem přispěl kapkou ze Saturnina.

0/0
27.2.2014 22:02

K78v23ě85t78o57s56l14a58v 18N97y96t37r72a 9786268398647

Technicky je dnes možné vše, technický problém to není, ovšem návratnost je v nekonečnu, ovšem když je dost peněz na vyhazování, je možné vše, například Číňané postavili železnici do Tibetu, taky je ekonomická návratnost kdoví kde, ovšem byly i jiné zájmy.:-)

0/0
27.2.2014 22:09

M30a77r32e13k 17V12o18k31á16l 1196824515419

věřím. Možná je to ta samá, co nabídla případnému zájemci postavit kopii Cheopsovy pyramidy. Asi to bude ta samá, vzhledem k následné případné prospěšnosti obou novostaveb

0/0
27.2.2014 23:34

5205521425740

Já vím, proč je Milouš tak nadšený stavbou toho kanálu. Tajně totiž doufá, že když ho prosadí, bude se ten kanál jmenovat  "Anál Miloše Zemana".

Sakra, nějak mně vynechává klávesnice. :-/

+4/−1
27.2.2014 21:50

J65a17n 17T20i50c68h36ý 8500142450448

Co to je ekologické uplatnění? ;-D

0/0
27.2.2014 21:48

J26a14n 27T20i25c96h80ý 8280192420718

teda opodstatnění

0/0
27.2.2014 21:49

L21a77d56a 50N47o31v17a75k 4872533947

začni tím, že si dobře přečti co je to ekologie...

0/0
27.2.2014 22:43

M96a23r19e31k 53V78o19k95á61l 1136654725159

sci-fi mě nebaví ...

0/−1
27.2.2014 23:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.