Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Boeing objevil vlasové trhliny v křídlech právě vyráběných Dreamlinerů

Letadla 787 Dreamliner amerického výrobce Boeing mají další problém. Firma objevila u některých letadel, která jsou nyní ve výrobě, vlasové trhlinky v křídlech. U letadel, která jsou už v provozu, by se závada vyskytovat neměla. Závada zřejmě zpozdí dodávky nových letounů aerolinkám.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I35v42o 73J39a95n10á22č88e65k 8633853881172

Tak už vím proč lítají ze Seatlu směr Japonsko s těma DreamLifterama. Jsem to viděl na radaru a říkal jsem si kam to letí vlastně?

0/0
9.3.2014 23:24

L78u27k70á43š 91O66m29á67č36k56a 5741924511246

"U letadel, která jsou už v provozu, by se závada vyskytovat neměla." 

Měla, neměla, důležitá jsou fakta!!

0/0
9.3.2014 17:38

K31a76r45e29l 95K84o82l40a72j75í16k 9701397368694

Každý nový stroj má "dětské" problémy. Nadávat na Boeing v tomto směru je hloupostí....:-/

0/0
9.3.2014 17:34

J34a35n 48F54i74s57c86h88e52r 9554335500

To máte pravdu, ale dreamlinery těch problému mají nezvykle hodně. Je to samozřejmě ovlivněno tím, že dreamliner přinesl mnoho nových konstrukčních řešení. Ovšem to letecké společnosti nezajímá. Oni chtějí, aby letadla lítala a vydělávala. Když jsou letadla na zemi, tak nevydělávají.

"Pasažéři se na nás nezlobili. Cítili, že jsme se koupí dreamlinerů dostali do svízelné situace," popsala mluvčí Norwegian Air Shuttle nedávnou situaci, kdy z letadla unikalo palivo. Velmi trefně popsáno, co si v takových společnostech myslí. Tragedie pro  Boeingto to ale není, i když dobrá reklama také ne.

0/0
6.4.2014 19:09

A16n27t64o13n58í96n 66K87a28t65z91e31r 8942863966670

To je pořád nějaká inovace, ale hlavně šetření tam, kde všichni vědí, že to není možné a přesto jdou touto cestou.Budou tak dlouho šetřit až začnou letadla po několika vzletech padat jak přezrále ovoce a všichni se budou divit jak je to možné,vždyť my né to někdo jiný.Ale že se šetřilo na všm to už nikdo nebude chtít slyšet.A nebo se máme obávat toho aby lidi přestaly létat letadly???8-o;-O!!

0/−4
9.3.2014 9:46

L84u94k88á41š 65O69m50á67č12k68a 5561294571406

Kde konkrétně se šetřilo? 8-o Děkuji expertovi za vysvětlení.

+1/0
9.3.2014 17:39

J53i38ř58í 88K15o69c88u16r36e76k 6715304455168

Autor napsal "všichni vědí". Tedy nepovažuje za nutné cokoliv komumoliv vysvětlovat, jelikož implicitně nepřipouští otázky. Zřejmě dobrý oddíl... ;-O

0/0
9.3.2014 21:46

A82l61e52x61a10n90d83r 70K37o60s35t49k56a 5239456569376

Jen jako ilustrace, co snese konstrukce letadla.. Vzpomeňte si na případ u Quantas, kdy bouchlá kyslíková nádrž udělala v trupu díru cca 2x2 metry. Samozřejmě nastala dekomprese a museli přistát na nejbližším letišti, ale jinak se nestalo nic!

0/0
9.3.2014 7:26
Foto

O19n68d69r35e48j 91B46o96c90e97k 1950885614638

Quantas ;-D8-o Vás už místní pisálci nakazili..

0/0
9.3.2014 10:23

M92i49c15h60a29l 17M14i67l57l48e68r 9676302389792

;-D

 Qantas = Queensland And Northern Territory Aerial ServiceR^

0/0
9.3.2014 11:22

M29i41c91h90a30l 43M20i76l46l56e23r 9596252139102

dalsi priklad vydrze konstrukce letadla a jeho systemu, take u Qantasu, let 32, Airbus 380 v listopadu 2010, na ceste z Londyna do Sydney, kratce po startu z mezipristani v Singapore, kdyz vybouchl motor c. 2.

Vybuch a jim zpusobeny srapnel mj. poskodil kridlo, system privodu paliva, podvozek, ovladani motoru c. 1...atd. atd. Zpusobil i pozar (behem letu nezjisteny) v levem vnitrnim zasobniku paliva tj. u trupu; nastesti se pozdeji sam uhasil!

 

Hrdinou byl nepochybne nesmirne zkuseny (celkem 35 let letecke zkusenosti, vcetne predchozi sluzby v australskem vojenskem letectvu RAAF) a chladnokrevny kapitan letadla Richard de Crespigny, kteremu se podarilo s tezce poskozenym letadlem uspesne pristat zpet v Singapore.

Vysetrovani odhalilo vyrobni zavadu motoru RR Trent 900 a vedlo k docasnemu stazeni vsech A380 s timto typem motoru - Qantas, Singapore Airlines a nekolik z Lufthansy.

0/0
9.3.2014 11:49

P85e73t48r 97H71a55r17i18p83r36a30s15a11d 22H85a78j33i25č 8673210774647

Je to nová technologie, s tím jsou vždycky na začátku vážnější problémy. Mluvilo se například o tom, že kompozitní materiály v kombinaci s kovovými pásky jako bleskosvody se mohou při úderu velkého blesku rozpadnout, protože se pásek zahřeje natolik, že z kompozitu vystřelí, címž dojde k destrukcí sedviče. Snad to mají už vyřešené. :-).

0/0
8.3.2014 23:34

P95a70v42e58l 38V37e23t71e92š53n51í53k 7485818935817

Maji. Mimochodem castecne to vyresili tim, ze si "prolobbovali" u FAA zmekceni prislusne normy. Argument byl takovy, ze od roku 1968 zadne letadlo nehavarovalo po zasahu blesku.

0/0
9.3.2014 1:54

P39e18t73r 33H83a16r92i23p14r74a34s70a43d 35H10a44j87i18č 8193520374387

Tak jsem to nemyslel. Viděl jsem filmový záznam zkoušek kompozitů po zásahu výboje a ty kovové lišty vystřelovaly opravdu děsivě. Aby se to letadlo pak nepřejmenovalo na Dream Sweet s takový tím vavřínovým věncem, co jsou namalované na jistých černých vozech. ;-)

0/0
9.3.2014 13:22

P95e77t79r 69S64t37r60a58k67a 9467957395433

Vyroba takto velkych dilu z uhlikovych vlaken nebo titanu neni zdaleka bezproblemova a moc firem na svete to neumi. Boeing proto nemel moc na vyber a vyrobu objednal tam, kde to umi vyrobit.

+5/0
8.3.2014 16:47

M38a13r13e40k 22T63ů48m45a 4342628886102

Důležité je to, aby se tyhle problémy neobjevovaly ve vzduchu, snad ty problémy vychytají, aby to nedopadlo jako dnešní 777...:-/

+4/0
8.3.2014 16:25

J58a27k51u19b 59K73o83r38e11c 6784770541133

takové neštěstí je věčinou zaviněno sérií nešťastných událostí, ale je jasný, že když se urve křídlo za letu, že stačí jenom to

0/0
8.3.2014 18:26

Z46d38e84n52ě26k 65P33ů47ž95a 2668159842

Prý věčinou - hybaj zpátky na základku!

0/−1
9.3.2014 9:28

J14a77n 40M72o89h59y53l27a 6792649779431

777 je zrovna jeden z nejbezpečnějších modelů co Boeing kdy udělal.;-D

0/0
9.3.2014 23:39

J17a58n 85M32o54h14y37l34a 6352859189271

Chtěl jsem vám dát samozřejmě minus.

0/0
9.3.2014 23:40
Foto

M20a60r81t45i33n 75O21c31h 7849134745696

Video: Členové posádky patří v polsku k těm neeeej-starším. :)

0/0
8.3.2014 13:52

J16a97n 38K87ř27í10ž 6845653735168

Ano,kapitán - 82 let,druhý pilot - 79 let,palubní technik - ve starobním důchodu a bere to jako vedlejšku.

Letušky - průměrný věk - 69 let,ovšem stále sexy.

0/0
8.3.2014 23:15

Z19b19y16n47ě24k 50J61e77h60l78i90č31k54a 8794988719811

Zajímavé že trhliny mají ty nevyrobené v hangáru, ale jsou si jistí, že ty už létající ne

+1/−1
8.3.2014 13:40

P56e87t66r 21J31a55n21í62č47e16k 1984459170841

tak predpokladam, ze u kazdeho vyrobeneho letadla je brutalni vystupni kontrola, nez to vubec opusti fabriku, aby meli doopravdy jistotu, ze jim to nespadne hned pri preletu k zakaznikovi;-)

+4/0
8.3.2014 14:54

M33i61c46h53a71l 36H26o38r95a79k 2324345237892

Tak by to správně mělo být, ale jestli to tak skutečně bylo ve všech případech to je otázka. Věřme, že ano.;-)

0/0
8.3.2014 20:22

M24i75c82h18a28l 38M13i18l84l49e96r 9866602359612

nejen vstupni kontrola, ale probihaji take predepsane kontroly prubezne, ktere  POVINNE prohlizeji letadlo detail, prave za ucelem sledovani vzniku trhlin

0/0
9.3.2014 6:16

J13a55r78o25m70i16r 97F92a42r54e98k 4542403587

A ja doplnim, nejen vzniku, ale i sireni. Je mozne nechat trhlinu tak, jak je a jen sledovat jeji sireni a predikovat zivotnost.

+2/0
9.3.2014 6:51

K98a30r97e71l 33L39i25š36k88a 7566293537601

Přeoptimalizovaný, vše na hraně, inovativní řešení, nové materiály = mnoho problémů.

+9/−6
8.3.2014 8:48

P64a86v39e37l 89V78y26p62l88a81š59i77l 7480818504348

Ano. A ještě co nejlevnější, a vytvořeno mladými konstruktéry, kteří zbytečně nezdržují pochybnostmi.

+3/−7
8.3.2014 9:49

P15e74t55r 36V64o32d73i98č51k25a 5608352605

Evidentně moc nechápete principy, na kterých funguje letadlo. Samozřejmě, že všechno musí být na hraně. Kdyby nebylo, letadlo by bylo 2x těžší a spotřebu mělo 10x větší.

+12/−1
8.3.2014 10:21

J25i27ř71í 75E34r34b19e61n 1353754536967

Ehm, tak ohledně dopravních prostředků (zvlášť pro hromadnou dopravu) nesmíte mít všechno na hraně. Obzvlášť, pokud je konstrukce letadla na hraně bezpečnostního minima - to mi nepřijde zrovna vhodné...

+4/0
8.3.2014 11:46

J59a92r19o47m58i10r 50F92a31r14e51k 4132793527

Ona tam nejaka rezerva je. A ne zrovna mala. Navic probihaji rozsahle zkousky. Vetsinou spis selhavaji systemy, nez ze by doslo k nejake destrukci. V tomto pripade to vypada na technologickou chybu pri vyrobe.

+6/0
8.3.2014 12:11

M10i63r64o37s47l63a64v 36Z37i65k41m15u72n56d 7269253534483

U letadel je zpravidla koeficient bezpečnosti 1 ... na rozdíl od výtahu nebo zvedací plošiny pro vozíčkáře na nádraží, u níž je koeficient 4 ....

"Rezerva" je v ovládacích systémech, které jsou zdvojeny nebo ztrojeny, nicméně i tohle někdy nestačí.

0/0
8.3.2014 14:36

V79á81c66l72a80v 89K14o65u59t83e67c92k23ý 6298724548

nemáte pravdu, u letadel (těchto dopravních) je koeficient bezpečnosti zpravidla 1,5.

+2/0
8.3.2014 16:15

J18a96r69o47m15i43r 93F65a80r80e26k 4942773457

Ne. Je tam koeficint bezpecnosti 1.5, ale neni to tak jendoduche. Pro 1 je limit mez kluzu (konstrukce musi vydrzet zatizeni bez trvalych deformaci), pro 1.5 je limit mez pevnosti (konstrukce musi vydrzet zatizeni bez poruseni po dobu 3 sekund). Nektere prvky maji zvysujici soucinitel bezpecnosti. Ovladaci systemy ve smyslu FBW jsou nekolikanasobne, mechanicke jsou jednoduche (ve smyslu 1x).

+2/0
8.3.2014 16:34

V15á88c97l63a98v 69J43e90b83a46v43ý 8960159523696

Většina materiálů v letadle asi nebude mít mez kluzu, ta je charakteristická pro ocel. Takže ta rezerva je vůči smluvní mezi kluzu a to jsou nějaké 2% relativní deformace, reálně tam bude klidně 50% než by to protažení bylo kritický.

Nějak mi není jasné, jak souvisí časový požadavek 3 sekund s mezí pevnosti, protože mez pevnosti znamená porušení prvku a to je časově mnohem kratší než vteřiny. Ta rezerva se týká neurčitosti meze pevnosti pro daný materiál, protože každá tavba/vzorek je o kousek jiný.

0/0
8.3.2014 21:43

J72a28r85o10m11i43r 16F56a78r41e76k 4332773257

Ve svem prispevku jsem se snazil jen zjednodusene uvest, jak to je. Cela problematika je slozitejsi (treba ztraty stability nosnych prvku)

Jinak ano, zpravidla je to smluvni mez kluzu. Takze 0.2% plastickeho pretvoreni.

Ten pozadavek na cas pro pocetni zatizeni tam proste je, konstrukce musi byt schopna prenest pocetni zatizeni bez poruseni po dobu 3 sekund. Neni tam primy vztah s mezi pevnosti.

Je potreba si uvedomit, ze jedna vec je navrh konstrukce, kdy budu napeti pri pocetnim zatizeni vztahovat prave k mezi pevnosti (muze to byt i jiny limit, napriklad kriticka sila na vzper, vzdy zalezi na tom, co zrovna kontroluji) a kde me cas nezajima, protoze to beru jako staticky dej. Druha vec je pak vlastni zkouska, kdy pri velkych deformacich dochazi k prerozdelovani zatizeni, nosne prvky postupne vypadavaji.... on ten dej neni az tak extremne rychly.

Pokud budu delat jednoduchou tahovku, tam je to jasne, ale pokud mate treba kridlo, kde se na prenosu zatizeni podili podelniky, pasnice, potah, tak to neni tak jednoduche.

Neurcitost meze pevnosti pro dany material je pomerne nizka. Mez pevnosti je uvedena tak, ze 99% vzorku bude s 95% pravdepodobnosti mit mez pevnosti vyssi.

+1/0
9.3.2014 3:45

J19a32r49o64m16i31r 86F34a31r18e54k 4222743157

Jeste doplnim ze na pevnostnich zkouskach se opravdu ty 3 vteriny odpocitavaji. A obcas jsou sakra dlouhe......

+1/0
9.3.2014 3:48

J85i11ř70í 45K88o23c21u18r97e18k 6775434715818

Letadlo s koeficientem bezpečnosti 4 by nebylo letadlo, jelikož by nejspíš nikdy nevzlétlo. Čímž by se koeficient bezpečnosti limitně blížil nekonečnu, použitelnost nule.

0/0
9.3.2014 21:44

J50a83k67u92b 20K23o67r37e21c 6574490451473

letadlo zdaleka není na hraně bezpečnostiho minima. naopak vydrží takové zatížení, které v reálu nemůže nikdy nastat. např. jednou dělali u B777 test, jako moc se mohou prohnout křídla než se zlomí (např. kdyby ve vzduchu najednou zastavilo a na plocho padalo dolů). pripevnili trup k zemi a začli zvedat konce křídel. zvedli je do výšky 7 metrů než praskly. v reálu k takovému  prohnutí v životě nemůže dojít.

+2/0
8.3.2014 18:31

J84a92n 63K90ř56í31ž 6415513925408

R^R^R^

Samozřejmě!

Někteří zdejší tlachalové si nevidí ani na špičku nosu.

Plácají nesmysly v důsledku vlastní neznalosti.

Zvláště ti nad vaším příspěvkem.

0/0
8.3.2014 23:23

J15a86r87o12m96i24r 50F55a38r86e25k 4512803347

Tady zamenujete pevnost a tuhost konstrukce.

0/0
9.3.2014 3:46

T86o28m64á91š 27T73a59t87í49č76e72k 5330142540858

Kdysi, v dobách před výzkumem materiálu, se dávala bezpečnostní přirážka. A ejhle, 150 let starý lokomotivy vesele funí... :-)

0/0
9.3.2014 2:00

S86t49e50p98a90n 36T86o32t34h 8658399955168

Jenze lokomotiva asi moc nelita ze ne... Na koleji je tuna sem tuna tam...

0/0
10.3.2014 8:35

J92a17n 60M68o50h82y66l68a 6122759599741

Na tom není nic špatného, to platí vždy a všude.

+1/0
8.3.2014 13:04

D66a54n 97J48a34n 9339900459116

evidentně vůbec nevíte o čem je řeč, přál bych vám vidět jak vypadají zkoušky jednotlivých dílů a jaké jsou technické podmínky, zde asi šlo o NDT zkoušky. 

To že se na to přišlo na zemi ukazuje že kontrola funguje.

+12/0
8.3.2014 13:25

J51a98r75o11m80i42r 59F41a41r66e61k 4432623817

Tady to vyzniva tak, ze na trhlinky prisel Boeing, ale NDT bych cekal u dodavatele s tim, ze protokol zkousky je prirazen k danemu dilci.

Ale souhlasim s Vami v tom, ze kontrola funguje.

+1/0
8.3.2014 16:51

D55a69n 22J63a62n 9709290289466

Nazval bych to "vícestupňovou kontrolou" v podobných případech naprosto běžnou.

Navíc je s podivem že podobné interní záležitosti firmy vyšli vem za brany závodu a novináři k ním mají přístup.

Podobným problémům čelí snad každá firma jen se to nedostane ven.

0/0
9.3.2014 6:01

J73a48r25o69m42i33r 85F40a15r15e69k 4912643607

jj, asi tak....

Nicmene me vzdy pobavi, kdyz posledni krok u vyrobce je kontrola rozmeru a prvni krok v dalsim procesu je kontrola rozmeru :-) Proste double check.

Zrovna ted delam dozor pri kvalifikaci (ja vlastne ani neznam spranvy cesky termin, je to qualification) vyrobnich procedur pri vyrobe komponent pro takove zarizenicko. Je tam QC firmy ktera to vyrabi, nad nim QA organizace, ktera nas zastupuje a jeste jim obema pres rameno koukam ja jako dozor. Proste 3 delnici a 10 lidi jim kouka pod ruce. Ale sakra se to hodi.....

0/0
9.3.2014 6:41

J92a49n 11J33e18l70í44n91e23k 8323905262916

Všechny výpočty jsou násobeny bezpečnostním koeficientem, který je u letadel samozřejmě menší, než třeba u lodí. Očividně jste do leteckého průmyslu nikdy neviděl, když tady tvrdíte tohle.

+1/0
8.3.2014 20:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.