Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Boeing objevil vlasové trhliny v křídlech právě vyráběných Dreamlinerů

Letadla 787 Dreamliner amerického výrobce Boeing mají další problém. Firma objevila u některých letadel, která jsou nyní ve výrobě, vlasové trhlinky v křídlech. U letadel, která jsou už v provozu, by se závada vyskytovat neměla. Závada zřejmě zpozdí dodávky nových letounů aerolinkám.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I81v82o 34J30a85n72á10č91e91k 8113943691952

Tak už vím proč lítají ze Seatlu směr Japonsko s těma DreamLifterama. Jsem to viděl na radaru a říkal jsem si kam to letí vlastně?

0/0
9.3.2014 23:24

L16u23k46á80š 56O10m69á88č24k91a 5151384651246

"U letadel, která jsou už v provozu, by se závada vyskytovat neměla." 

Měla, neměla, důležitá jsou fakta!!

0/0
9.3.2014 17:38
Foto

K36a60r81e21l 85K78o37l13a42j36í33k 9951217808764

Každý nový stroj má "dětské" problémy. Nadávat na Boeing v tomto směru je hloupostí....:-/

0/0
9.3.2014 17:34

J42a16n 80F77i94s44c92h93e63r 9474725170

To máte pravdu, ale dreamlinery těch problému mají nezvykle hodně. Je to samozřejmě ovlivněno tím, že dreamliner přinesl mnoho nových konstrukčních řešení. Ovšem to letecké společnosti nezajímá. Oni chtějí, aby letadla lítala a vydělávala. Když jsou letadla na zemi, tak nevydělávají.

"Pasažéři se na nás nezlobili. Cítili, že jsme se koupí dreamlinerů dostali do svízelné situace," popsala mluvčí Norwegian Air Shuttle nedávnou situaci, kdy z letadla unikalo palivo. Velmi trefně popsáno, co si v takových společnostech myslí. Tragedie pro  Boeingto to ale není, i když dobrá reklama také ne.

0/0
6.4.2014 19:09

A14n92t67o41n25í56n 17K84a64t40z28e82r 8822263776190

To je pořád nějaká inovace, ale hlavně šetření tam, kde všichni vědí, že to není možné a přesto jdou touto cestou.Budou tak dlouho šetřit až začnou letadla po několika vzletech padat jak přezrále ovoce a všichni se budou divit jak je to možné,vždyť my né to někdo jiný.Ale že se šetřilo na všm to už nikdo nebude chtít slyšet.A nebo se máme obávat toho aby lidi přestaly létat letadly???8-o;-O!!

0/−4
9.3.2014 9:46

L14u54k32á13š 58O17m47á58č97k57a 5861284911666

Kde konkrétně se šetřilo? 8-o Děkuji expertovi za vysvětlení.

+1/0
9.3.2014 17:39

J86i56ř47í 16K29o97c49u68r90e80k 6645734905778

Autor napsal "všichni vědí". Tedy nepovažuje za nutné cokoliv komumoliv vysvětlovat, jelikož implicitně nepřipouští otázky. Zřejmě dobrý oddíl... ;-O

0/0
9.3.2014 21:46

A74l61e93x22a27n25d83r 59K92o50s14t55k85a 5309816269986

Jen jako ilustrace, co snese konstrukce letadla.. Vzpomeňte si na případ u Quantas, kdy bouchlá kyslíková nádrž udělala v trupu díru cca 2x2 metry. Samozřejmě nastala dekomprese a museli přistát na nejbližším letišti, ale jinak se nestalo nic!

0/0
9.3.2014 7:26
Foto

O30n65d71r72e40j 36B44o20c58e21k 1630845414328

Quantas ;-D8-o Vás už místní pisálci nakazili..

0/0
9.3.2014 10:23

M93i42c55h80a33l 94M91i16l74l51e13r 9966542659252

;-D

 Qantas = Queensland And Northern Territory Aerial ServiceR^

0/0
9.3.2014 11:22

M51i63c48h18a63l 64M53i35l15l11e30r 9676762169652

dalsi priklad vydrze konstrukce letadla a jeho systemu, take u Qantasu, let 32, Airbus 380 v listopadu 2010, na ceste z Londyna do Sydney, kratce po startu z mezipristani v Singapore, kdyz vybouchl motor c. 2.

Vybuch a jim zpusobeny srapnel mj. poskodil kridlo, system privodu paliva, podvozek, ovladani motoru c. 1...atd. atd. Zpusobil i pozar (behem letu nezjisteny) v levem vnitrnim zasobniku paliva tj. u trupu; nastesti se pozdeji sam uhasil!

 

Hrdinou byl nepochybne nesmirne zkuseny (celkem 35 let letecke zkusenosti, vcetne predchozi sluzby v australskem vojenskem letectvu RAAF) a chladnokrevny kapitan letadla Richard de Crespigny, kteremu se podarilo s tezce poskozenym letadlem uspesne pristat zpet v Singapore.

Vysetrovani odhalilo vyrobni zavadu motoru RR Trent 900 a vedlo k docasnemu stazeni vsech A380 s timto typem motoru - Qantas, Singapore Airlines a nekolik z Lufthansy.

0/0
9.3.2014 11:49

P94e17t18r 80H61a52j73i11č 1920149378598

Je to nová technologie, s tím jsou vždycky na začátku vážnější problémy. Mluvilo se například o tom, že kompozitní materiály v kombinaci s kovovými pásky jako bleskosvody se mohou při úderu velkého blesku rozpadnout, protože se pásek zahřeje natolik, že z kompozitu vystřelí, címž dojde k destrukcí sedviče. Snad to mají už vyřešené. :-).

0/0
8.3.2014 23:34

P96a31v37e38l 89V54e42t69e10š46n32í67k 7385888305757

Maji. Mimochodem castecne to vyresili tim, ze si "prolobbovali" u FAA zmekceni prislusne normy. Argument byl takovy, ze od roku 1968 zadne letadlo nehavarovalo po zasahu blesku.

0/0
9.3.2014 1:54

P31e73t34r 39H67a84j39i12č 1460569438888

Tak jsem to nemyslel. Viděl jsem filmový záznam zkoušek kompozitů po zásahu výboje a ty kovové lišty vystřelovaly opravdu děsivě. Aby se to letadlo pak nepřejmenovalo na Dream Sweet s takový tím vavřínovým věncem, co jsou namalované na jistých černých vozech. ;-)

0/0
9.3.2014 13:22

P21e73t17r 69S60t25r75a17k79a 9927387855603

Vyroba takto velkych dilu z uhlikovych vlaken nebo titanu neni zdaleka bezproblemova a moc firem na svete to neumi. Boeing proto nemel moc na vyber a vyrobu objednal tam, kde to umi vyrobit.

+5/0
8.3.2014 16:47

M33a13r93e70k 85T23ů33m62a 4532348716392

Důležité je to, aby se tyhle problémy neobjevovaly ve vzduchu, snad ty problémy vychytají, aby to nedopadlo jako dnešní 777...:-/

+4/0
8.3.2014 16:25

J13a29k39u45b 96K36o53r97e98c 6794880721253

takové neštěstí je věčinou zaviněno sérií nešťastných událostí, ale je jasný, že když se urve křídlo za letu, že stačí jenom to

0/0
8.3.2014 18:26

Z96d76e73n54ě68k 50P80ů94ž53a 2168619362

Prý věčinou - hybaj zpátky na základku!

0/−1
9.3.2014 9:28

J17a75n 70M30o65h57y29l81a 6972309229551

777 je zrovna jeden z nejbezpečnějších modelů co Boeing kdy udělal.;-D

0/0
9.3.2014 23:39

J77a44n 94M12o42h62y33l32a 6152969699251

Chtěl jsem vám dát samozřejmě minus.

0/0
9.3.2014 23:40
Foto

M55a88r98t65i30n 58O17c75h 7339824705296

Video: Členové posádky patří v polsku k těm neeeej-starším. :)

0/0
8.3.2014 13:52

J77a37n 78K23ř40í52ž 6425973555608

Ano,kapitán - 82 let,druhý pilot - 79 let,palubní technik - ve starobním důchodu a bere to jako vedlejšku.

Letušky - průměrný věk - 69 let,ovšem stále sexy.

0/0
8.3.2014 23:15

Z97b89y16n85ě91k 20J52e38h14l12i77č10k14a 8204688309261

Zajímavé že trhliny mají ty nevyrobené v hangáru, ale jsou si jistí, že ty už létající ne

+1/−1
8.3.2014 13:40

P77e71t14r 79J53a60n34í82č64e34k 1534199730541

tak predpokladam, ze u kazdeho vyrobeneho letadla je brutalni vystupni kontrola, nez to vubec opusti fabriku, aby meli doopravdy jistotu, ze jim to nespadne hned pri preletu k zakaznikovi;-)

+4/0
8.3.2014 14:54

M36i26c98h38a10l 74H23o72r25a64k 2794545657262

Tak by to správně mělo být, ale jestli to tak skutečně bylo ve všech případech to je otázka. Věřme, že ano.;-)

0/0
8.3.2014 20:22

M98i36c73h13a71l 32M26i29l83l55e28r 9456552619192

nejen vstupni kontrola, ale probihaji take predepsane kontroly prubezne, ktere  POVINNE prohlizeji letadlo detail, prave za ucelem sledovani vzniku trhlin

0/0
9.3.2014 6:16

J55a28r83o94m37i33r 72F87a21r40e29k 4512643987

A ja doplnim, nejen vzniku, ale i sireni. Je mozne nechat trhlinu tak, jak je a jen sledovat jeji sireni a predikovat zivotnost.

+2/0
9.3.2014 6:51

K88a24r73e16l 67L65i64š97k79a 7156113317201

Přeoptimalizovaný, vše na hraně, inovativní řešení, nové materiály = mnoho problémů.

+9/−6
8.3.2014 8:48

P95a24v81e81l 38V66y21p16l19a61š69i70l 7880758624858

Ano. A ještě co nejlevnější, a vytvořeno mladými konstruktéry, kteří zbytečně nezdržují pochybnostmi.

+3/−7
8.3.2014 9:49

P91e41t13r 74V64o83d66i13č71k49a 5928522905

Evidentně moc nechápete principy, na kterých funguje letadlo. Samozřejmě, že všechno musí být na hraně. Kdyby nebylo, letadlo by bylo 2x těžší a spotřebu mělo 10x větší.

+12/−1
8.3.2014 10:21

J29i14ř88í 35E11r62b91e95n 1573464226977

Ehm, tak ohledně dopravních prostředků (zvlášť pro hromadnou dopravu) nesmíte mít všechno na hraně. Obzvlášť, pokud je konstrukce letadla na hraně bezpečnostního minima - to mi nepřijde zrovna vhodné...

+4/0
8.3.2014 11:46

J87a81r15o22m45i95r 76F87a44r92e23k 4692283457

Ona tam nejaka rezerva je. A ne zrovna mala. Navic probihaji rozsahle zkousky. Vetsinou spis selhavaji systemy, nez ze by doslo k nejake destrukci. V tomto pripade to vypada na technologickou chybu pri vyrobe.

+6/0
8.3.2014 12:11

M41i40r24o77s66l27a27v 62Z27i41k65m81u62n74d 7109933954823

U letadel je zpravidla koeficient bezpečnosti 1 ... na rozdíl od výtahu nebo zvedací plošiny pro vozíčkáře na nádraží, u níž je koeficient 4 ....

"Rezerva" je v ovládacích systémech, které jsou zdvojeny nebo ztrojeny, nicméně i tohle někdy nestačí.

0/0
8.3.2014 14:36

V65á61c65l95a83v 97K58o14u96t75e12c84k20ý 6748654818

nemáte pravdu, u letadel (těchto dopravních) je koeficient bezpečnosti zpravidla 1,5.

+2/0
8.3.2014 16:15

J27a59r64o43m67i55r 80F70a29r86e80k 4782243237

Ne. Je tam koeficint bezpecnosti 1.5, ale neni to tak jendoduche. Pro 1 je limit mez kluzu (konstrukce musi vydrzet zatizeni bez trvalych deformaci), pro 1.5 je limit mez pevnosti (konstrukce musi vydrzet zatizeni bez poruseni po dobu 3 sekund). Nektere prvky maji zvysujici soucinitel bezpecnosti. Ovladaci systemy ve smyslu FBW jsou nekolikanasobne, mechanicke jsou jednoduche (ve smyslu 1x).

+2/0
8.3.2014 16:34

V23á43c98l27a85v 62J82e74b43a39v79ý 8170229293866

Většina materiálů v letadle asi nebude mít mez kluzu, ta je charakteristická pro ocel. Takže ta rezerva je vůči smluvní mezi kluzu a to jsou nějaké 2% relativní deformace, reálně tam bude klidně 50% než by to protažení bylo kritický.

Nějak mi není jasné, jak souvisí časový požadavek 3 sekund s mezí pevnosti, protože mez pevnosti znamená porušení prvku a to je časově mnohem kratší než vteřiny. Ta rezerva se týká neurčitosti meze pevnosti pro daný materiál, protože každá tavba/vzorek je o kousek jiný.

0/0
8.3.2014 21:43

J25a55r55o16m96i92r 82F43a40r49e96k 4162843357

Ve svem prispevku jsem se snazil jen zjednodusene uvest, jak to je. Cela problematika je slozitejsi (treba ztraty stability nosnych prvku)

Jinak ano, zpravidla je to smluvni mez kluzu. Takze 0.2% plastickeho pretvoreni.

Ten pozadavek na cas pro pocetni zatizeni tam proste je, konstrukce musi byt schopna prenest pocetni zatizeni bez poruseni po dobu 3 sekund. Neni tam primy vztah s mezi pevnosti.

Je potreba si uvedomit, ze jedna vec je navrh konstrukce, kdy budu napeti pri pocetnim zatizeni vztahovat prave k mezi pevnosti (muze to byt i jiny limit, napriklad kriticka sila na vzper, vzdy zalezi na tom, co zrovna kontroluji) a kde me cas nezajima, protoze to beru jako staticky dej. Druha vec je pak vlastni zkouska, kdy pri velkych deformacich dochazi k prerozdelovani zatizeni, nosne prvky postupne vypadavaji.... on ten dej neni az tak extremne rychly.

Pokud budu delat jednoduchou tahovku, tam je to jasne, ale pokud mate treba kridlo, kde se na prenosu zatizeni podili podelniky, pasnice, potah, tak to neni tak jednoduche.

Neurcitost meze pevnosti pro dany material je pomerne nizka. Mez pevnosti je uvedena tak, ze 99% vzorku bude s 95% pravdepodobnosti mit mez pevnosti vyssi.

+1/0
9.3.2014 3:45

J64a20r76o34m82i62r 88F50a20r57e78k 4282433847

Jeste doplnim ze na pevnostnich zkouskach se opravdu ty 3 vteriny odpocitavaji. A obcas jsou sakra dlouhe......

+1/0
9.3.2014 3:48

J31i13ř87í 47K67o50c41u70r34e33k 6175254305608

Letadlo s koeficientem bezpečnosti 4 by nebylo letadlo, jelikož by nejspíš nikdy nevzlétlo. Čímž by se koeficient bezpečnosti limitně blížil nekonečnu, použitelnost nule.

0/0
9.3.2014 21:44

J65a86k45u64b 76K88o17r74e68c 6404870461343

letadlo zdaleka není na hraně bezpečnostiho minima. naopak vydrží takové zatížení, které v reálu nemůže nikdy nastat. např. jednou dělali u B777 test, jako moc se mohou prohnout křídla než se zlomí (např. kdyby ve vzduchu najednou zastavilo a na plocho padalo dolů). pripevnili trup k zemi a začli zvedat konce křídel. zvedli je do výšky 7 metrů než praskly. v reálu k takovému  prohnutí v životě nemůže dojít.

+2/0
8.3.2014 18:31

J36a14n 44K58ř27í73ž 6485573185468

R^R^R^

Samozřejmě!

Někteří zdejší tlachalové si nevidí ani na špičku nosu.

Plácají nesmysly v důsledku vlastní neznalosti.

Zvláště ti nad vaším příspěvkem.

0/0
8.3.2014 23:23

J19a68r27o84m32i48r 51F10a75r46e67k 4892533697

Tady zamenujete pevnost a tuhost konstrukce.

0/0
9.3.2014 3:46

T42o63m66á94š 23T38a28t17í78č13e17k 5440302880578

Kdysi, v dobách před výzkumem materiálu, se dávala bezpečnostní přirážka. A ejhle, 150 let starý lokomotivy vesele funí... :-)

0/0
9.3.2014 2:00

S97t55e21p17a77n 98T54o18t70h 8328519305878

Jenze lokomotiva asi moc nelita ze ne... Na koleji je tuna sem tuna tam...

0/0
10.3.2014 8:35

J86a70n 87M67o23h89y87l83a 6192819619941

Na tom není nic špatného, to platí vždy a všude.

+1/0
8.3.2014 13:04

D17a90n 60J47a80n 9259140319216

evidentně vůbec nevíte o čem je řeč, přál bych vám vidět jak vypadají zkoušky jednotlivých dílů a jaké jsou technické podmínky, zde asi šlo o NDT zkoušky. 

To že se na to přišlo na zemi ukazuje že kontrola funguje.

+12/0
8.3.2014 13:25

J27a48r22o78m45i91r 43F18a58r34e89k 4852963287

Tady to vyzniva tak, ze na trhlinky prisel Boeing, ale NDT bych cekal u dodavatele s tim, ze protokol zkousky je prirazen k danemu dilci.

Ale souhlasim s Vami v tom, ze kontrola funguje.

+1/0
8.3.2014 16:51

D91a41n 29J75a16n 9979680239466

Nazval bych to "vícestupňovou kontrolou" v podobných případech naprosto běžnou.

Navíc je s podivem že podobné interní záležitosti firmy vyšli vem za brany závodu a novináři k ním mají přístup.

Podobným problémům čelí snad každá firma jen se to nedostane ven.

0/0
9.3.2014 6:01

J38a55r82o90m63i56r 32F50a35r25e65k 4742533497

jj, asi tak....

Nicmene me vzdy pobavi, kdyz posledni krok u vyrobce je kontrola rozmeru a prvni krok v dalsim procesu je kontrola rozmeru :-) Proste double check.

Zrovna ted delam dozor pri kvalifikaci (ja vlastne ani neznam spranvy cesky termin, je to qualification) vyrobnich procedur pri vyrobe komponent pro takove zarizenicko. Je tam QC firmy ktera to vyrabi, nad nim QA organizace, ktera nas zastupuje a jeste jim obema pres rameno koukam ja jako dozor. Proste 3 delnici a 10 lidi jim kouka pod ruce. Ale sakra se to hodi.....

0/0
9.3.2014 6:41

J55a44n 54J95e50l11í33n37e14k 8313925422556

Všechny výpočty jsou násobeny bezpečnostním koeficientem, který je u letadel samozřejmě menší, než třeba u lodí. Očividně jste do leteckého průmyslu nikdy neviděl, když tady tvrdíte tohle.

+1/0
8.3.2014 20:28





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.