Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Boeing objevil vlasové trhliny v křídlech právě vyráběných Dreamlinerů

Letadla 787 Dreamliner amerického výrobce Boeing mají další problém. Firma objevila u některých letadel, která jsou nyní ve výrobě, vlasové trhlinky v křídlech. U letadel, která jsou už v provozu, by se závada vyskytovat neměla. Závada zřejmě zpozdí dodávky nových letounů aerolinkám.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I73v64o 38J32a73n34á61č71e29k 8843113921742

Tak už vím proč lítají ze Seatlu směr Japonsko s těma DreamLifterama. Jsem to viděl na radaru a říkal jsem si kam to letí vlastně?

0/0
9.3.2014 23:24

L68u89k51á46š 70O14m54á66č73k31a 5371574371846

"U letadel, která jsou už v provozu, by se závada vyskytovat neměla." 

Měla, neměla, důležitá jsou fakta!!

0/0
9.3.2014 17:38
Foto

K21a16r77e78l 32K16o41l22a15j57í73k 9891967968684

Každý nový stroj má "dětské" problémy. Nadávat na Boeing v tomto směru je hloupostí....:-/

0/0
9.3.2014 17:34

J13a16n 59F97i46s36c69h30e88r 9404425800

To máte pravdu, ale dreamlinery těch problému mají nezvykle hodně. Je to samozřejmě ovlivněno tím, že dreamliner přinesl mnoho nových konstrukčních řešení. Ovšem to letecké společnosti nezajímá. Oni chtějí, aby letadla lítala a vydělávala. Když jsou letadla na zemi, tak nevydělávají.

"Pasažéři se na nás nezlobili. Cítili, že jsme se koupí dreamlinerů dostali do svízelné situace," popsala mluvčí Norwegian Air Shuttle nedávnou situaci, kdy z letadla unikalo palivo. Velmi trefně popsáno, co si v takových společnostech myslí. Tragedie pro  Boeingto to ale není, i když dobrá reklama také ne.

0/0
6.4.2014 19:09

A33n87t53o32n54í94n 12K55a39t16z78e52r 8282843706920

To je pořád nějaká inovace, ale hlavně šetření tam, kde všichni vědí, že to není možné a přesto jdou touto cestou.Budou tak dlouho šetřit až začnou letadla po několika vzletech padat jak přezrále ovoce a všichni se budou divit jak je to možné,vždyť my né to někdo jiný.Ale že se šetřilo na všm to už nikdo nebude chtít slyšet.A nebo se máme obávat toho aby lidi přestaly létat letadly???8-o;-O!!

0/−4
9.3.2014 9:46

L82u43k64á53š 56O30m47á60č17k68a 5951524391816

Kde konkrétně se šetřilo? 8-o Děkuji expertovi za vysvětlení.

+1/0
9.3.2014 17:39

J88i34ř98í 61K45o20c59u28r67e21k 6535774835418

Autor napsal "všichni vědí". Tedy nepovažuje za nutné cokoliv komumoliv vysvětlovat, jelikož implicitně nepřipouští otázky. Zřejmě dobrý oddíl... ;-O

0/0
9.3.2014 21:46

A23l76e64x81a81n23d10r 50K79o34s22t36k45a 5249496659706

Jen jako ilustrace, co snese konstrukce letadla.. Vzpomeňte si na případ u Quantas, kdy bouchlá kyslíková nádrž udělala v trupu díru cca 2x2 metry. Samozřejmě nastala dekomprese a museli přistát na nejbližším letišti, ale jinak se nestalo nic!

0/0
9.3.2014 7:26
Foto

O12n92d93r94e28j 34B59o72c26e24k 1980125504768

Quantas ;-D8-o Vás už místní pisálci nakazili..

0/0
9.3.2014 10:23

M91i47c64h46a17l 27M25i27l27l54e53r 9196582949732

;-D

 Qantas = Queensland And Northern Territory Aerial ServiceR^

0/0
9.3.2014 11:22

M18i65c33h71a92l 28M27i20l24l98e76r 9616402159312

dalsi priklad vydrze konstrukce letadla a jeho systemu, take u Qantasu, let 32, Airbus 380 v listopadu 2010, na ceste z Londyna do Sydney, kratce po startu z mezipristani v Singapore, kdyz vybouchl motor c. 2.

Vybuch a jim zpusobeny srapnel mj. poskodil kridlo, system privodu paliva, podvozek, ovladani motoru c. 1...atd. atd. Zpusobil i pozar (behem letu nezjisteny) v levem vnitrnim zasobniku paliva tj. u trupu; nastesti se pozdeji sam uhasil!

 

Hrdinou byl nepochybne nesmirne zkuseny (celkem 35 let letecke zkusenosti, vcetne predchozi sluzby v australskem vojenskem letectvu RAAF) a chladnokrevny kapitan letadla Richard de Crespigny, kteremu se podarilo s tezce poskozenym letadlem uspesne pristat zpet v Singapore.

Vysetrovani odhalilo vyrobni zavadu motoru RR Trent 900 a vedlo k docasnemu stazeni vsech A380 s timto typem motoru - Qantas, Singapore Airlines a nekolik z Lufthansy.

0/0
9.3.2014 11:49

P61e85t42r 27H94a20r27i96p94r22a60s53a97d 29H86a61j11i87č 8793960954877

Je to nová technologie, s tím jsou vždycky na začátku vážnější problémy. Mluvilo se například o tom, že kompozitní materiály v kombinaci s kovovými pásky jako bleskosvody se mohou při úderu velkého blesku rozpadnout, protože se pásek zahřeje natolik, že z kompozitu vystřelí, címž dojde k destrukcí sedviče. Snad to mají už vyřešené. :-).

0/0
8.3.2014 23:34

P86a51v98e39l 17V59e25t54e41š82n98í31k 7435358225637

Maji. Mimochodem castecne to vyresili tim, ze si "prolobbovali" u FAA zmekceni prislusne normy. Argument byl takovy, ze od roku 1968 zadne letadlo nehavarovalo po zasahu blesku.

0/0
9.3.2014 1:54

P82e23t64r 67H14a83r40i27p39r39a27s12a87d 74H87a15j90i53č 8353270724637

Tak jsem to nemyslel. Viděl jsem filmový záznam zkoušek kompozitů po zásahu výboje a ty kovové lišty vystřelovaly opravdu děsivě. Aby se to letadlo pak nepřejmenovalo na Dream Sweet s takový tím vavřínovým věncem, co jsou namalované na jistých černých vozech. ;-)

0/0
9.3.2014 13:22

P37e27t74r 60S85t47r88a24k15a 9327927955133

Vyroba takto velkych dilu z uhlikovych vlaken nebo titanu neni zdaleka bezproblemova a moc firem na svete to neumi. Boeing proto nemel moc na vyber a vyrobu objednal tam, kde to umi vyrobit.

+5/0
8.3.2014 16:47

M49a78r65e57k 69T48ů20m63a 4292548336112

Důležité je to, aby se tyhle problémy neobjevovaly ve vzduchu, snad ty problémy vychytají, aby to nedopadlo jako dnešní 777...:-/

+4/0
8.3.2014 16:25

J15a64k36u67b 16K17o47r13e96c 6744740531973

takové neštěstí je věčinou zaviněno sérií nešťastných událostí, ale je jasný, že když se urve křídlo za letu, že stačí jenom to

0/0
8.3.2014 18:26

Z60d46e31n35ě89k 47P46ů39ž15a 2488939372

Prý věčinou - hybaj zpátky na základku!

0/−1
9.3.2014 9:28

J34a80n 92M70o57h71y90l16a 6532779109851

777 je zrovna jeden z nejbezpečnějších modelů co Boeing kdy udělal.;-D

0/0
9.3.2014 23:39

J27a40n 57M49o96h52y12l57a 6402679319121

Chtěl jsem vám dát samozřejmě minus.

0/0
9.3.2014 23:40
Foto

M80a58r79t59i95n 75O34c71h 7649204435266

Video: Členové posádky patří v polsku k těm neeeej-starším. :)

0/0
8.3.2014 13:52

J40a58n 28K73ř88í35ž 6665133965338

Ano,kapitán - 82 let,druhý pilot - 79 let,palubní technik - ve starobním důchodu a bere to jako vedlejšku.

Letušky - průměrný věk - 69 let,ovšem stále sexy.

0/0
8.3.2014 23:15

Z82b87y88n15ě71k 82J45e23h77l53i30č96k94a 8324108359951

Zajímavé že trhliny mají ty nevyrobené v hangáru, ale jsou si jistí, že ty už létající ne

+1/−1
8.3.2014 13:40

P20e61t68r 36J98a65n68í23č39e49k 1154349570781

tak predpokladam, ze u kazdeho vyrobeneho letadla je brutalni vystupni kontrola, nez to vubec opusti fabriku, aby meli doopravdy jistotu, ze jim to nespadne hned pri preletu k zakaznikovi;-)

+4/0
8.3.2014 14:54

M42i96c18h75a43l 46H28o32r14a73k 2694865427902

Tak by to správně mělo být, ale jestli to tak skutečně bylo ve všech případech to je otázka. Věřme, že ano.;-)

0/0
8.3.2014 20:22

M44i48c66h15a61l 36M11i43l82l92e42r 9826642579922

nejen vstupni kontrola, ale probihaji take predepsane kontroly prubezne, ktere  POVINNE prohlizeji letadlo detail, prave za ucelem sledovani vzniku trhlin

0/0
9.3.2014 6:16

J50a48r15o11m19i82r 78F71a28r35e64k 4182763697

A ja doplnim, nejen vzniku, ale i sireni. Je mozne nechat trhlinu tak, jak je a jen sledovat jeji sireni a predikovat zivotnost.

+2/0
9.3.2014 6:51

K33a87r42e60l 16L85i38š15k31a 7406243957761

Přeoptimalizovaný, vše na hraně, inovativní řešení, nové materiály = mnoho problémů.

+9/−6
8.3.2014 8:48

P48a25v35e93l 41V26y22p30l94a96š68i16l 7350368704958

Ano. A ještě co nejlevnější, a vytvořeno mladými konstruktéry, kteří zbytečně nezdržují pochybnostmi.

+3/−7
8.3.2014 9:49

P80e72t93r 50V37o96d63i37č60k33a 5438952725

Evidentně moc nechápete principy, na kterých funguje letadlo. Samozřejmě, že všechno musí být na hraně. Kdyby nebylo, letadlo by bylo 2x těžší a spotřebu mělo 10x větší.

+12/−1
8.3.2014 10:21

J10i89ř75í 25E51r62b59e96n 1403664486697

Ehm, tak ohledně dopravních prostředků (zvlášť pro hromadnou dopravu) nesmíte mít všechno na hraně. Obzvlášť, pokud je konstrukce letadla na hraně bezpečnostního minima - to mi nepřijde zrovna vhodné...

+4/0
8.3.2014 11:46

J44a95r27o45m78i43r 90F87a77r34e76k 4852453527

Ona tam nejaka rezerva je. A ne zrovna mala. Navic probihaji rozsahle zkousky. Vetsinou spis selhavaji systemy, nez ze by doslo k nejake destrukci. V tomto pripade to vypada na technologickou chybu pri vyrobe.

+6/0
8.3.2014 12:11

M15i28r61o93s51l49a96v 77Z42i47k71m75u68n87d 7109603834553

U letadel je zpravidla koeficient bezpečnosti 1 ... na rozdíl od výtahu nebo zvedací plošiny pro vozíčkáře na nádraží, u níž je koeficient 4 ....

"Rezerva" je v ovládacích systémech, které jsou zdvojeny nebo ztrojeny, nicméně i tohle někdy nestačí.

0/0
8.3.2014 14:36

V57á70c92l15a75v 59K36o56u56t60e30c93k70ý 6248304108

nemáte pravdu, u letadel (těchto dopravních) je koeficient bezpečnosti zpravidla 1,5.

+2/0
8.3.2014 16:15

J22a62r28o97m29i75r 93F75a18r26e84k 4932863427

Ne. Je tam koeficint bezpecnosti 1.5, ale neni to tak jendoduche. Pro 1 je limit mez kluzu (konstrukce musi vydrzet zatizeni bez trvalych deformaci), pro 1.5 je limit mez pevnosti (konstrukce musi vydrzet zatizeni bez poruseni po dobu 3 sekund). Nektere prvky maji zvysujici soucinitel bezpecnosti. Ovladaci systemy ve smyslu FBW jsou nekolikanasobne, mechanicke jsou jednoduche (ve smyslu 1x).

+2/0
8.3.2014 16:34

V26á83c29l10a35v 19J94e57b67a40v98ý 8790349753776

Většina materiálů v letadle asi nebude mít mez kluzu, ta je charakteristická pro ocel. Takže ta rezerva je vůči smluvní mezi kluzu a to jsou nějaké 2% relativní deformace, reálně tam bude klidně 50% než by to protažení bylo kritický.

Nějak mi není jasné, jak souvisí časový požadavek 3 sekund s mezí pevnosti, protože mez pevnosti znamená porušení prvku a to je časově mnohem kratší než vteřiny. Ta rezerva se týká neurčitosti meze pevnosti pro daný materiál, protože každá tavba/vzorek je o kousek jiný.

0/0
8.3.2014 21:43

J29a83r52o77m48i21r 16F84a75r38e72k 4762153717

Ve svem prispevku jsem se snazil jen zjednodusene uvest, jak to je. Cela problematika je slozitejsi (treba ztraty stability nosnych prvku)

Jinak ano, zpravidla je to smluvni mez kluzu. Takze 0.2% plastickeho pretvoreni.

Ten pozadavek na cas pro pocetni zatizeni tam proste je, konstrukce musi byt schopna prenest pocetni zatizeni bez poruseni po dobu 3 sekund. Neni tam primy vztah s mezi pevnosti.

Je potreba si uvedomit, ze jedna vec je navrh konstrukce, kdy budu napeti pri pocetnim zatizeni vztahovat prave k mezi pevnosti (muze to byt i jiny limit, napriklad kriticka sila na vzper, vzdy zalezi na tom, co zrovna kontroluji) a kde me cas nezajima, protoze to beru jako staticky dej. Druha vec je pak vlastni zkouska, kdy pri velkych deformacich dochazi k prerozdelovani zatizeni, nosne prvky postupne vypadavaji.... on ten dej neni az tak extremne rychly.

Pokud budu delat jednoduchou tahovku, tam je to jasne, ale pokud mate treba kridlo, kde se na prenosu zatizeni podili podelniky, pasnice, potah, tak to neni tak jednoduche.

Neurcitost meze pevnosti pro dany material je pomerne nizka. Mez pevnosti je uvedena tak, ze 99% vzorku bude s 95% pravdepodobnosti mit mez pevnosti vyssi.

+1/0
9.3.2014 3:45

J58a75r16o55m30i51r 34F46a12r82e30k 4302873857

Jeste doplnim ze na pevnostnich zkouskach se opravdu ty 3 vteriny odpocitavaji. A obcas jsou sakra dlouhe......

+1/0
9.3.2014 3:48

J50i77ř44í 32K26o36c95u20r98e27k 6585684495778

Letadlo s koeficientem bezpečnosti 4 by nebylo letadlo, jelikož by nejspíš nikdy nevzlétlo. Čímž by se koeficient bezpečnosti limitně blížil nekonečnu, použitelnost nule.

0/0
9.3.2014 21:44

J56a51k59u12b 48K36o26r16e62c 6764510541573

letadlo zdaleka není na hraně bezpečnostiho minima. naopak vydrží takové zatížení, které v reálu nemůže nikdy nastat. např. jednou dělali u B777 test, jako moc se mohou prohnout křídla než se zlomí (např. kdyby ve vzduchu najednou zastavilo a na plocho padalo dolů). pripevnili trup k zemi a začli zvedat konce křídel. zvedli je do výšky 7 metrů než praskly. v reálu k takovému  prohnutí v životě nemůže dojít.

+2/0
8.3.2014 18:31

J41a97n 12K98ř14í87ž 6885573795278

R^R^R^

Samozřejmě!

Někteří zdejší tlachalové si nevidí ani na špičku nosu.

Plácají nesmysly v důsledku vlastní neznalosti.

Zvláště ti nad vaším příspěvkem.

0/0
8.3.2014 23:23

J73a58r56o12m18i96r 59F14a70r48e84k 4192853767

Tady zamenujete pevnost a tuhost konstrukce.

0/0
9.3.2014 3:46

T67o52m46á40š 92T46a46t30í26č32e17k 5310502470408

Kdysi, v dobách před výzkumem materiálu, se dávala bezpečnostní přirážka. A ejhle, 150 let starý lokomotivy vesele funí... :-)

0/0
9.3.2014 2:00

S94t90e30p53a42n 61T51o44t65h 8768309525908

Jenze lokomotiva asi moc nelita ze ne... Na koleji je tuna sem tuna tam...

0/0
10.3.2014 8:35

J73a86n 14M94o66h19y62l66a 6672729359711

Na tom není nic špatného, to platí vždy a všude.

+1/0
8.3.2014 13:04

D95a32n 20J25a17n 9279750159716

evidentně vůbec nevíte o čem je řeč, přál bych vám vidět jak vypadají zkoušky jednotlivých dílů a jaké jsou technické podmínky, zde asi šlo o NDT zkoušky. 

To že se na to přišlo na zemi ukazuje že kontrola funguje.

+12/0
8.3.2014 13:25

J18a96r50o53m18i56r 24F61a71r53e87k 4502783217

Tady to vyzniva tak, ze na trhlinky prisel Boeing, ale NDT bych cekal u dodavatele s tim, ze protokol zkousky je prirazen k danemu dilci.

Ale souhlasim s Vami v tom, ze kontrola funguje.

+1/0
8.3.2014 16:51

D62a64n 49J57a24n 9759440719806

Nazval bych to "vícestupňovou kontrolou" v podobných případech naprosto běžnou.

Navíc je s podivem že podobné interní záležitosti firmy vyšli vem za brany závodu a novináři k ním mají přístup.

Podobným problémům čelí snad každá firma jen se to nedostane ven.

0/0
9.3.2014 6:01

J15a46r25o84m46i71r 57F79a78r98e81k 4272713527

jj, asi tak....

Nicmene me vzdy pobavi, kdyz posledni krok u vyrobce je kontrola rozmeru a prvni krok v dalsim procesu je kontrola rozmeru :-) Proste double check.

Zrovna ted delam dozor pri kvalifikaci (ja vlastne ani neznam spranvy cesky termin, je to qualification) vyrobnich procedur pri vyrobe komponent pro takove zarizenicko. Je tam QC firmy ktera to vyrabi, nad nim QA organizace, ktera nas zastupuje a jeste jim obema pres rameno koukam ja jako dozor. Proste 3 delnici a 10 lidi jim kouka pod ruce. Ale sakra se to hodi.....

0/0
9.3.2014 6:41

J32a23n 30J22e87l56í19n70e32k 8483175442806

Všechny výpočty jsou násobeny bezpečnostním koeficientem, který je u letadel samozřejmě menší, než třeba u lodí. Očividně jste do leteckého průmyslu nikdy neviděl, když tady tvrdíte tohle.

+1/0
8.3.2014 20:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.