Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vlakovou bitvu mezi Prahou a Ostravou řeší Brusel

Nejméně do konce roku bude Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zkoumat cenovou válku dopravců mezi Prahou a Ostravou. Téměř tři roky trvající spor, kdy České dráhy za zlevnění a zneužití dominantního postavení napadl postupně RegioJet a Leo Express, zatím čeká na další posudek. Případ začíná zkoumat už i Evropská komise.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M50i81r10o79s56l27a76v 38Z11i92k69m42u88n10d 7219703914113

Ono se srovnává nesrovnatelné a dokázat kdo jezdí pod náklady je obtížné.  Když ČD mají na soupravě 5-7 vozů strojvedoucího a jednoho štiplítka, zatímco RJ a Leo na pěti vozech šest lidí (strojvedoucí + 5 stevardů / stevardek), pak se těžko dají srovnávat náklady ....

Jede-li na ECčku ČD slovenská souprava, jaké jsou náklady na jízdu vlaku z hlediska "vozokilometrů", zatímco RJ a Leo náklady na vozokilometry mají .... když navíc pojede na české lokomotivě slovenský strojvedoucí, tak jeho plat nesou na svých bedrech ZSSK, nikoli ČD - to se nerefunduje ....  

U RJ a LEA existuje účetnictví, z něhož se nějaké "přibližné" náklady na jízdu vlaku Praha - Ostrava dají s odstupem asi tak 15 měsíců získat (sečtou se náklady na všechny činnosti a pak se podle předem stanoveného vzorce rozpodílují), ale u modrého dopravce se na trase Praha - Ostrava pohybují vlaky jedoucí z Berouna do Úval, z Prahy do Brna, Luhačovic, z Prahy do Kolína, z Kolína do České Třebové, ze Šumperka do Nezamyslic, z Brna do Bohumína, z Villachu / Vídně do Varšavy a cestující může nějakého takového vlaku na části trasy použít ... A program, který by to dokázal rozpodílovat neexistuje ....

0/0
12.3.2014 17:16

M66í72r31a 50K87r27a46t59o11c63h63v97í40l 8756199254224

Pozorně jsem si přečetl celý článek. Ještě že se EU nezná s mojí bývalou. Za chvíli by kecali do sexuální výchovy českých mužů;-D

+1/0
10.3.2014 18:03
Foto

P23e33t40r 54K24r55a68t60o76c10h95v41í18l 7334792451938

R^

0/0
11.3.2014 12:01

J90a25n 63D10a92t81e42l 7956257228742

Měl bych dotaz  Jak častěji vyplácí stát dotaci na studentské slevy??

0/0
10.3.2014 17:48

P13e61t92r 32P72a87c96k46a 4619559525261

Je to ale s jízdenkama ČD na této trati nějaké divné. Potřebuji jízdenku Praha - Olomouc. Pokud si ji koupím z Praha hlavní nádraží, tak stojí 220 Kč. Jízdenka na stejný vlak z Prahy Vršovice pak stojí 344 Kč (vše e-shop ČD). A to je o jednu zastávku a asi 3 km dál. Zajímavé - při použití Pendolina pak Vršovice Olomouc včetně místenky na pátek odpoledne jen 267 Kč.Takže nějaké nekalé hry jak s jízdenkou na té páteřní trati Praha - Olomouc - Ostrava, ale taky s jízdenkama na Pendolino.

+3/−4
10.3.2014 14:49
Foto

S61t89a21n27i49s28l91a40v 83M61í46č83e93k 3618225295506

Žádné nekalé hry. Můžeme tomu klidně říkat letecký tarif.

+5/−2
10.3.2014 15:02

T96o58m97a43s 93N57o25v16o73t67n30y 3351426838479

Spíš tarifní bordel

+3/−4
10.3.2014 16:57

J48i98r12k19a 81D64v91o77ř32á81k 4895500253188

Mají letadla tarifní bordel? Tam je to ve skutečnosti ještě méně předvídatelné.

+1/0
10.3.2014 17:46

T37o21m75a77s 95N63o96v53o81t66n42y 3951206758599

Logiku u ČD co se týká slev a akčních nabídek nehledejte, často vyjde levněji si koupit místo 1 jízdenky hned 2 s tím, že cestu někde "přepůlíte". Ale tak aspoň máte nějakou akci, na vedlejších tratích je to jen drahé nebo existuje akční jízdenka v počtu 1 ks na den.

+3/−1
10.3.2014 16:57

T71o14m 51J77u97r45e94č58k12a 6465842145805

To platí i u Regiojetu. Například Jízdu Praha - Havířov je lepší rozdělit v Ostravě.

+1/0
10.3.2014 19:41

M74a61r14e16k 10V96y45m56a54z57a45l 5298496932260

Nejlepší je síťovka IN 100% A SOUKROMNÍCI MI MŮŽOU...za paušální cenu 19990Kč rok, cestování všemi vlaky. Co chtít víc? Tu kávu si klidně připlatím...V[>-]V

+6/−1
10.3.2014 13:53

T44o76m85a54s 26N27o60v76o47t72n26y 3721426618739

On každý nejezdí denně aby se mu to vyplatilo. A ne každý ji má zadarmo od zaměstnavatele aby se s tím pak chvástal na diskuzi.;-D

+3/−5
10.3.2014 13:59

M40a21r59e26k 77V30y61m35a95z22a39l 5128276562160

Při cenách benzínu se nemusí jezdit denně...aby se to vrátilo do půl roku...

+3/−1
10.3.2014 14:02

D24a43v29i41d 25D67u31f62e47k 5480808799719

Když já to mám z nádraží do práce celkem dost daleko...:-P

+1/0
10.3.2014 14:08

T63o63m45a94s 91N22o87v36o18t46n40y 3811876348349

Jak vtip dobré, pokud člověk nedojíždí do práce tak se mu nevrátí nikdy. A abych jezdil vlakem a trávil na cestách 3x víc času než při použití auta a často i autobusu, jen proto, aby se mi vrátilo 20000 to fakt ne, díky.

+1/−2
10.3.2014 16:59

J82i40r82k68a 97D11v47o79ř64á34k 4275250123498

Řeč je o Praha - Ostrava a tam je vlak rychlejší a levnější než auto.

+2/0
10.3.2014 18:26

J56a41n 44S53o97u69k61u59p 1864584776535

Stačí z Ostravy jezdit pravidelně pracovně do Prahy a vrátí se to s přehledem. A to řekněme, že není třeba jezdit ani každý týden.

+2/0
10.3.2014 19:02

M59a16r96e87k 58V36y43m96a79z16a65l 5218816692250

Nikdo nikoho nenutíR^ Jen chci říct, že soukromník je k ničemu....

+1/0
11.3.2014 12:06

J82a80k69u73b 95K84o85r60e14c 6944380891633

ale musíte dvojkou, kupte si příplatek na jedničku

0/0
10.3.2014 21:02

M72a32r53e34k 90V54y50m40a82z75a74l 5898816152690

Jsem skromný jako LeninR^ Mě cesta dvojkou úplně stačí...

0/0
11.3.2014 12:07

M49a74r33t71i37n 53E77f78f26e83n80b67e72r54g91e92r 8303463785344

Neschopnost státu a totální podřízenost EU, nevím proč má vše řešit Brusel....

+2/−1
10.3.2014 13:46

P56e62t41r 29N36i29v84n10i14c94k83ý 3242794265217

Když se nedovolali tady, zkusili to jinde...

+3/−2
10.3.2014 13:48

J39i71r65k62a 20D93v53o37ř49á19k 4855760843898

No, nedovolali... Jančura žaluje na všechny strany a když s jedním podáním neuspěje hned, tak dá podání rychle jinam a tak předchozí proces zablokuje. Protože oni musí odevzdat spisy také tam jinam. Teď to zase o jednu otočku vylepšil? Bylo by lepší, kdyby aspoň něco nechal řádně doběhnout.

+3/0
10.3.2014 17:50

M82i53c53h13a80l 22P86a43v13l44á17t 9683773734319

Ja bych o provaze v dome obesencove radeji nemluvil. CR usilovne sabotuje liberalizaci zeleznicniho trhu, ke ktere ji Brusel tlaci. Obcane to zaplati a stat usetri na dotacich naprosto nefunkcnim CD (kde si uz mnozi prisli na slusne penize "bokem").

+1/−1
11.3.2014 11:12

L10u66k87á56š 43H62a30m63r83l67a 3392138359901

"Na drahách už v roce 2012 udělali zaměstnanci úřadu přepadové šetření, při kterém pátrali například po mailech, v kterých by se vedení drah dohadovalo o zlevnění kvůli vytlačení soukromé konkurence. Nic takového ale nenašli."

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/cenova-valka-dopravcu-praha-ostrava-evropska-komise-f9m-/eko-doprava.aspx?c=A140310_112556_eko-doprava_suj

Já nevím, ale když bych řešil něco potencionálně nelegálního, jako masivní snížení cen, abych zničil konkurenci a měl monopol, neřešil bych to radši osobně, než mailem, který se dá snadno vystopovat?

+2/−1
10.3.2014 13:20

J20a49n 51S98ů19r31a 4505393203982

Zkušenosti z jiného případu ukazují, že se to řeší i mailem:)

+4/0
10.3.2014 13:47

J13a34n 94S67k31ř54i50v26á79n15e49k 3526976306

já si nakupuji jízdenky přes eshop už od roku 2010 a cena je plus mínus pořád stejná, nerozumím tomu, kde ČD zlevnily? 8-o

+7/−2
10.3.2014 12:58
Foto

J51i37ř61í 89Š68r44á50m19e60k 3518927949651

Dělám to samé už několik let a také jsem si žádného snížení ceny nevšiml. Naopak. Mírně, ale vytrvale cena roste.

+3/−2
10.3.2014 13:10

M68a67r51e80k 69V55y87m52a18z66a62l 5428396272220

[>-] A jestli vytlačí soud, nebo onen úřad, ČD z hlavní tratě, čekejte ještě větší zdražení.

+1/0
10.3.2014 13:43

J29i51r66k50a 31D57v80o69ř60á70k 4755570933728

Nedávno nejlevnější jízdenky (kromě jisté dočasné akce) vyšplhaly trochu zpátky ke 200 Kč. Cekám, že v průběhu let se to vrátí ke 300 Kč ať nějaké soudy dopadnou jakkoli. Můžou to ale urychlit.

0/0
10.3.2014 17:53
Foto

L52e74o 36V88l80a57c37h34y78n95s19k76ý 4421694987560

Tady máte v praxi české ekonomiky "neviditelnou ruku trhu" na kterou je dle teoretiků ekonomie a praktika VK vždy spolehnutí. Společnost si sama naordinuje tolik zákonných pravidel, že není možno zjistit jestli lže a krade jen jedna strana sporu, nebo všechny. Dle mých zkušeností - B je správně.

+1/−3
10.3.2014 12:42

V39l27a37d85i41m10í35r 53K43o21l85á81ř 5297985798405

Neviditelná ruka trhu zákonitě funguje, pokud existuje přirozené konkurenční prostředí, To předpokládá, že žádný z konkurentů nebude dotován, nebo že  konkurenční strany nevytvoří oligopol (jako například naši mobilní operátoři).

+11/0
10.3.2014 12:50

M58i45r23e86k 16Z50á45v63o94d93n71ý 7702417530248

No já bych ještě doplnil, že se musí jednat o dokonalé konkurenční prostředí, což je v podstatě jen teorie.

+2/0
10.3.2014 13:15

P21e69t13r 41M57a29r17e41š 8520486

Tady je zásadní problém, že velikost trhu je velmi omezená a ve výsledku můžeme být rádi, pokud budou cestující alespoň pro dva dopravce.

+2/0
10.3.2014 13:39

J81i54r69k71a 54D14v79o26ř78á28k 4965550213498

Myslím, že pro dva dopravce je tam cestujících až až, ne že "budem rádi". I tři by se uživili, pokud by soukromníci neroztáčeli tak drastickou cenovou válku.

+1/0
10.3.2014 18:30

K87a81r72e90l 46D38v64o22ř88á95k 3747217257

Dokonce až tam ?

0/0
10.3.2014 12:41

R67o31m20a50n 13P70o48l34á94č75e91k 1490896900535

1) Dotace na trat pořád plynou, akorát to není formou prokazatelné ztráty, ale proplácením slev za studenty, důchodce atd. Takže reálně stát platí ještě víc než před konkurencí.

2) Jančura má zrovna co říkat s podraženými cenami... Z autobusů se najde hodně příkladů.

3) Takže vlaky do Žiliny mají jezdit přes Brno a Blavu, aby náhodou nebyl soukromníci ohroženi? To je snad výsměch...

+18/−2
10.3.2014 12:38

I61v35a27n 64K58o63h52o75u56t 1261933246834

S tím bodem 2 máte jistě pravdu, ale je tam jeden obrovský rozdíl. Pan Jančura tu dotoval ze svého narozdíl od českých drah.

+1/−2
10.3.2014 13:07

R69o64m72a95n 43P87o22l94á68č76e92k 1840716250925

Ale nic to nemění na podstatě. Prostě zloděj volá chytte zloděje.

+5/−2
10.3.2014 13:12

P16e80t50r 56N46i20v59n63i77c20k62ý 3612244545637

To mění ZCELA zásadně!

+1/−3
10.3.2014 13:52

J33i19r55k64a 63D40v12o94ř16á11k 4775580923578

Nemění to nic, pokud je účtování "podnikatelských" a "dotovaných" jízd dostatečně jasné a oddělené. Což je samozřejmě otázka,a my tu odpověď neznáme a znát nemůžeme.

+1/0
10.3.2014 18:01

M34i78r85e47k 58Z69á74v74o47d76n72ý 7192117930858

Máte sice pravdu, nicméně ČD nemají jiné podnikatelské aktivity, kterými by to mohly stejně jako pan Jančura dotovat. Jinými slovy, ani jeden z subjektů nejezdí za tržní cenu.

+3/−5
10.3.2014 13:18

T80o36m 96J49u15r53e82č38k17a 6615612135845

A co VÚŽ, DPOV, ČD-IS,....?

+2/0
10.3.2014 13:21

I44v55a68n 60K66o15h52o41u75t 1231643846874

To je trochu zcestná představa ne. Vyděláváš jinde tak tady můžeš dotovat. Pan Jančura prostě na úkor svého zisku šel v autobusech na některých linkách pod cenu, aby vyřadil konkurenci. Můžeme si o tom myslet co chceme, ale dotoval to ze svého.

ČD také dotuje, ale u podniku se 100% podílem státu to vlastně znamená, že jejich dotování platíme všichni a to je ten hlavní rozdíl na který poukazuji.

+1/−5
10.3.2014 13:39

J57i70r78k90a 53D39v18o19ř35á74k 4795180873148

To právě neznamená. To je rozdíl mezi ekonomikou rozpočtové organizace a akciovky.

+1/0
10.3.2014 18:32

J50i49r77k85a 95D65v89o40ř91á18k 4215520943508

Není to pravda. Kromě jiných aktivit, většinou přesunutých do dceřinných a.s. tu je ještě smluvní doprava, ze které ČD má zisk. Dle zákona max. 5%, ale i to je dost velká výsledná suma.

0/0
10.3.2014 18:05

V54a14c22l42a64v 26H94a22j59e26k 3176329949

a jaký?? ČD jako akciovka dotují taky ze svého.

+1/−1
10.3.2014 17:26

V74a18c80l87a51v 78H11a11j90e96k 3376679289

pokud vůbec dotujíR^

0/0
10.3.2014 17:26

J96i27r78k69a 78D11v43o66ř64á31k 4615470533708

Asi se tomu nedá říkat přesně dotace, ale letos ještě určitě ČD musí sypat nějaké peníze do splácení pendolin, takže ano. Příští rok to bude už zřejmě jiné, když jim to splácení, jak jsem slyšel, letos už končí.

0/0
10.3.2014 18:07

T19o38m88a61s 78N73o70v25o32t21n29y 3691736938489

Ano, stát doplácí to, co nařizuje dopravcům, že mají poskytovat za slevy, to nemá s dotací jako takovou  nic společného. Jestli to má blbě nastavené parametry, není asi chyba dopravce (Jančury), ale státu. Takže chápu že jste si chtěl kopnout, ale nevyšlo to. Totéž bod 2

+2/−1
10.3.2014 13:54







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.