Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vlakovou bitvu mezi Prahou a Ostravou řeší Brusel

Nejméně do konce roku bude Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zkoumat cenovou válku dopravců mezi Prahou a Ostravou. Téměř tři roky trvající spor, kdy České dráhy za zlevnění a zneužití dominantního postavení napadl postupně RegioJet a Leo Express, zatím čeká na další posudek. Případ začíná zkoumat už i Evropská komise.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M49i18r24o78s47l66a91v 41Z66i19k35m59u21n58d 7119713434313

Ono se srovnává nesrovnatelné a dokázat kdo jezdí pod náklady je obtížné.  Když ČD mají na soupravě 5-7 vozů strojvedoucího a jednoho štiplítka, zatímco RJ a Leo na pěti vozech šest lidí (strojvedoucí + 5 stevardů / stevardek), pak se těžko dají srovnávat náklady ....

Jede-li na ECčku ČD slovenská souprava, jaké jsou náklady na jízdu vlaku z hlediska "vozokilometrů", zatímco RJ a Leo náklady na vozokilometry mají .... když navíc pojede na české lokomotivě slovenský strojvedoucí, tak jeho plat nesou na svých bedrech ZSSK, nikoli ČD - to se nerefunduje ....  

U RJ a LEA existuje účetnictví, z něhož se nějaké "přibližné" náklady na jízdu vlaku Praha - Ostrava dají s odstupem asi tak 15 měsíců získat (sečtou se náklady na všechny činnosti a pak se podle předem stanoveného vzorce rozpodílují), ale u modrého dopravce se na trase Praha - Ostrava pohybují vlaky jedoucí z Berouna do Úval, z Prahy do Brna, Luhačovic, z Prahy do Kolína, z Kolína do České Třebové, ze Šumperka do Nezamyslic, z Brna do Bohumína, z Villachu / Vídně do Varšavy a cestující může nějakého takového vlaku na části trasy použít ... A program, který by to dokázal rozpodílovat neexistuje ....

0/0
12.3.2014 17:16

M21í63r17a 96K18r46a23t27o58c87h37v11í36l 8296119394814

Pozorně jsem si přečetl celý článek. Ještě že se EU nezná s mojí bývalou. Za chvíli by kecali do sexuální výchovy českých mužů;-D

+1/0
10.3.2014 18:03
Foto

P61e40t25r 15K10r75a57t78o14c27h30v33í36l 7224252701948

R^

0/0
11.3.2014 12:01

J19a28n 24D52a98t76e65l 7306177138132

Měl bych dotaz  Jak častěji vyplácí stát dotaci na studentské slevy??

0/0
10.3.2014 17:48

P65e82t15r 57P81a75c49k41a 4279269205871

Je to ale s jízdenkama ČD na této trati nějaké divné. Potřebuji jízdenku Praha - Olomouc. Pokud si ji koupím z Praha hlavní nádraží, tak stojí 220 Kč. Jízdenka na stejný vlak z Prahy Vršovice pak stojí 344 Kč (vše e-shop ČD). A to je o jednu zastávku a asi 3 km dál. Zajímavé - při použití Pendolina pak Vršovice Olomouc včetně místenky na pátek odpoledne jen 267 Kč.Takže nějaké nekalé hry jak s jízdenkou na té páteřní trati Praha - Olomouc - Ostrava, ale taky s jízdenkama na Pendolino.

+3/−4
10.3.2014 14:49
Foto

S59t27a13n28i91s93l32a75v 22M40í40č20e82k 3248395615626

Žádné nekalé hry. Můžeme tomu klidně říkat letecký tarif.

+5/−2
10.3.2014 15:02

T59o84m92a72s 53N23o31v21o71t51n59y 3721836528789

Spíš tarifní bordel

+3/−4
10.3.2014 16:57

J98i40r64k34a 94D58v72o36ř84á37k 4905340513948

Mají letadla tarifní bordel? Tam je to ve skutečnosti ještě méně předvídatelné.

+1/0
10.3.2014 17:46

T74o66m46a87s 77N67o40v26o25t15n13y 3811176308519

Logiku u ČD co se týká slev a akčních nabídek nehledejte, často vyjde levněji si koupit místo 1 jízdenky hned 2 s tím, že cestu někde "přepůlíte". Ale tak aspoň máte nějakou akci, na vedlejších tratích je to jen drahé nebo existuje akční jízdenka v počtu 1 ks na den.

+3/−1
10.3.2014 16:57

T71o12m 37J87u60r21e52č59k14a 6655142855585

To platí i u Regiojetu. Například Jízdu Praha - Havířov je lepší rozdělit v Ostravě.

+1/0
10.3.2014 19:41

M17a44r62e88k 78V26y95m84a22z84a15l 5848476812240

Nejlepší je síťovka IN 100% A SOUKROMNÍCI MI MŮŽOU...za paušální cenu 19990Kč rok, cestování všemi vlaky. Co chtít víc? Tu kávu si klidně připlatím...V[>-]V

+6/−1
10.3.2014 13:53

T58o31m23a51s 52N83o22v34o62t46n89y 3831326168429

On každý nejezdí denně aby se mu to vyplatilo. A ne každý ji má zadarmo od zaměstnavatele aby se s tím pak chvástal na diskuzi.;-D

+3/−5
10.3.2014 13:59

M31a73r80e81k 18V79y52m24a13z89a33l 5668586272320

Při cenách benzínu se nemusí jezdit denně...aby se to vrátilo do půl roku...

+3/−1
10.3.2014 14:02

D12a22v38i37d 11D81u52f61e43k 5740948209989

Když já to mám z nádraží do práce celkem dost daleko...:-P

+1/0
10.3.2014 14:08

T52o87m41a73s 77N79o62v40o13t65n72y 3441156178209

Jak vtip dobré, pokud člověk nedojíždí do práce tak se mu nevrátí nikdy. A abych jezdil vlakem a trávil na cestách 3x víc času než při použití auta a často i autobusu, jen proto, aby se mi vrátilo 20000 to fakt ne, díky.

+1/−2
10.3.2014 16:59

J60i29r26k62a 16D40v43o77ř54á93k 4145590783228

Řeč je o Praha - Ostrava a tam je vlak rychlejší a levnější než auto.

+2/0
10.3.2014 18:26

J47a17n 23S68o53u70k24u57p 1584874786635

Stačí z Ostravy jezdit pravidelně pracovně do Prahy a vrátí se to s přehledem. A to řekněme, že není třeba jezdit ani každý týden.

+2/0
10.3.2014 19:02

M90a98r56e65k 91V95y74m42a11z24a57l 5418136672180

Nikdo nikoho nenutíR^ Jen chci říct, že soukromník je k ničemu....

+1/0
11.3.2014 12:06

J20a86k78u73b 29K83o28r65e57c 6584740611453

ale musíte dvojkou, kupte si příplatek na jedničku

0/0
10.3.2014 21:02

M94a12r69e37k 83V52y48m44a30z88a12l 5188836462200

Jsem skromný jako LeninR^ Mě cesta dvojkou úplně stačí...

0/0
11.3.2014 12:07

M32a58r81t65i84n 62E14f70f79e24n58b79e72r42g97e16r 8263433395464

Neschopnost státu a totální podřízenost EU, nevím proč má vše řešit Brusel....

+2/−1
10.3.2014 13:46

P97e54t30r 56N60i28v73n88i96c76k65ý 3442474175427

Když se nedovolali tady, zkusili to jinde...

+3/−2
10.3.2014 13:48

J98i75r19k75a 82D89v40o88ř22á34k 4725750113328

No, nedovolali... Jančura žaluje na všechny strany a když s jedním podáním neuspěje hned, tak dá podání rychle jinam a tak předchozí proces zablokuje. Protože oni musí odevzdat spisy také tam jinam. Teď to zase o jednu otočku vylepšil? Bylo by lepší, kdyby aspoň něco nechal řádně doběhnout.

+3/0
10.3.2014 17:50

M82i84c73h54a98l 22P77a37v35l14á65t 9873243734129

Ja bych o provaze v dome obesencove radeji nemluvil. CR usilovne sabotuje liberalizaci zeleznicniho trhu, ke ktere ji Brusel tlaci. Obcane to zaplati a stat usetri na dotacich naprosto nefunkcnim CD (kde si uz mnozi prisli na slusne penize "bokem").

+1/−1
11.3.2014 11:12

L58u23k41á64š 98H98a39m17r67l56a 3562678649181

"Na drahách už v roce 2012 udělali zaměstnanci úřadu přepadové šetření, při kterém pátrali například po mailech, v kterých by se vedení drah dohadovalo o zlevnění kvůli vytlačení soukromé konkurence. Nic takového ale nenašli."

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/cenova-valka-dopravcu-praha-ostrava-evropska-komise-f9m-/eko-doprava.aspx?c=A140310_112556_eko-doprava_suj

Já nevím, ale když bych řešil něco potencionálně nelegálního, jako masivní snížení cen, abych zničil konkurenci a měl monopol, neřešil bych to radši osobně, než mailem, který se dá snadno vystopovat?

+2/−1
10.3.2014 13:20

J31a87n 51S72ů66r24a 4915903893482

Zkušenosti z jiného případu ukazují, že se to řeší i mailem:)

+4/0
10.3.2014 13:47

J94a63n 70S50k14ř20i93v75á66n85e63k 3216406216

já si nakupuji jízdenky přes eshop už od roku 2010 a cena je plus mínus pořád stejná, nerozumím tomu, kde ČD zlevnily? 8-o

+7/−2
10.3.2014 12:58
Foto

J11i33ř52í 76Š16r97á52m53e23k 3298137269231

Dělám to samé už několik let a také jsem si žádného snížení ceny nevšiml. Naopak. Mírně, ale vytrvale cena roste.

+3/−2
10.3.2014 13:10

M25a56r58e20k 66V33y92m68a44z37a87l 5128576612790

[>-] A jestli vytlačí soud, nebo onen úřad, ČD z hlavní tratě, čekejte ještě větší zdražení.

+1/0
10.3.2014 13:43

J10i77r53k20a 57D40v70o43ř70á24k 4845900953508

Nedávno nejlevnější jízdenky (kromě jisté dočasné akce) vyšplhaly trochu zpátky ke 200 Kč. Cekám, že v průběhu let se to vrátí ke 300 Kč ať nějaké soudy dopadnou jakkoli. Můžou to ale urychlit.

0/0
10.3.2014 17:53
Foto

L50e51o 47V87l95a77c28h17y75n95s86k46ý 4511654947640

Tady máte v praxi české ekonomiky "neviditelnou ruku trhu" na kterou je dle teoretiků ekonomie a praktika VK vždy spolehnutí. Společnost si sama naordinuje tolik zákonných pravidel, že není možno zjistit jestli lže a krade jen jedna strana sporu, nebo všechny. Dle mých zkušeností - B je správně.

+1/−3
10.3.2014 12:42

V74l58a45d71i53m44í75r 91K68o82l54á23ř 5877945818415

Neviditelná ruka trhu zákonitě funguje, pokud existuje přirozené konkurenční prostředí, To předpokládá, že žádný z konkurentů nebude dotován, nebo že  konkurenční strany nevytvoří oligopol (jako například naši mobilní operátoři).

+11/0
10.3.2014 12:50

M96i28r93e85k 49Z23á60v82o61d91n12ý 7562337200878

No já bych ještě doplnil, že se musí jednat o dokonalé konkurenční prostředí, což je v podstatě jen teorie.

+2/0
10.3.2014 13:15

P14e47t16r 49M36a54r34e96š 8150756

Tady je zásadní problém, že velikost trhu je velmi omezená a ve výsledku můžeme být rádi, pokud budou cestující alespoň pro dva dopravce.

+2/0
10.3.2014 13:39

J55i29r23k33a 15D29v79o24ř54á49k 4335710193248

Myslím, že pro dva dopravce je tam cestujících až až, ne že "budem rádi". I tři by se uživili, pokud by soukromníci neroztáčeli tak drastickou cenovou válku.

+1/0
10.3.2014 18:30

K60a96r61e19l 60D42v28o68ř57á93k 3497747817

Dokonce až tam ?

0/0
10.3.2014 12:41
Foto

R55o54m85a72n 30P87o20l93á93č47e59k 1560726310425

1) Dotace na trat pořád plynou, akorát to není formou prokazatelné ztráty, ale proplácením slev za studenty, důchodce atd. Takže reálně stát platí ještě víc než před konkurencí.

2) Jančura má zrovna co říkat s podraženými cenami... Z autobusů se najde hodně příkladů.

3) Takže vlaky do Žiliny mají jezdit přes Brno a Blavu, aby náhodou nebyl soukromníci ohroženi? To je snad výsměch...

+18/−2
10.3.2014 12:38

I77v70a64n 42K38o90h87o38u92t 1241453726564

S tím bodem 2 máte jistě pravdu, ale je tam jeden obrovský rozdíl. Pan Jančura tu dotoval ze svého narozdíl od českých drah.

+1/−2
10.3.2014 13:07
Foto

R85o70m29a83n 39P47o33l68á67č76e12k 1820986290665

Ale nic to nemění na podstatě. Prostě zloděj volá chytte zloděje.

+5/−2
10.3.2014 13:12

P59e12t62r 87N20i84v89n86i38c16k46ý 3892674255927

To mění ZCELA zásadně!

+1/−3
10.3.2014 13:52

J57i83r25k62a 18D32v28o74ř26á35k 4975720193928

Nemění to nic, pokud je účtování "podnikatelských" a "dotovaných" jízd dostatečně jasné a oddělené. Což je samozřejmě otázka,a my tu odpověď neznáme a znát nemůžeme.

+1/0
10.3.2014 18:01

M61i58r38e71k 31Z78á89v61o57d61n71ý 7952827890768

Máte sice pravdu, nicméně ČD nemají jiné podnikatelské aktivity, kterými by to mohly stejně jako pan Jančura dotovat. Jinými slovy, ani jeden z subjektů nejezdí za tržní cenu.

+3/−5
10.3.2014 13:18

T92o56m 65J52u74r28e27č67k46a 6215432405375

A co VÚŽ, DPOV, ČD-IS,....?

+2/0
10.3.2014 13:21

I45v61a22n 21K79o92h75o57u17t 1281453456134

To je trochu zcestná představa ne. Vyděláváš jinde tak tady můžeš dotovat. Pan Jančura prostě na úkor svého zisku šel v autobusech na některých linkách pod cenu, aby vyřadil konkurenci. Můžeme si o tom myslet co chceme, ale dotoval to ze svého.

ČD také dotuje, ale u podniku se 100% podílem státu to vlastně znamená, že jejich dotování platíme všichni a to je ten hlavní rozdíl na který poukazuji.

+1/−5
10.3.2014 13:39

J95i36r62k89a 21D49v38o96ř33á78k 4415290443748

To právě neznamená. To je rozdíl mezi ekonomikou rozpočtové organizace a akciovky.

+1/0
10.3.2014 18:32

J44i89r91k59a 87D48v62o25ř94á49k 4595250893238

Není to pravda. Kromě jiných aktivit, většinou přesunutých do dceřinných a.s. tu je ještě smluvní doprava, ze které ČD má zisk. Dle zákona max. 5%, ale i to je dost velká výsledná suma.

0/0
10.3.2014 18:05

V29a85c37l29a16v 70H31a90j15e55k 3986939129

a jaký?? ČD jako akciovka dotují taky ze svého.

+1/−1
10.3.2014 17:26

V39a22c82l79a90v 45H28a41j66e24k 3676579969

pokud vůbec dotujíR^

0/0
10.3.2014 17:26

J50i80r40k23a 40D95v58o24ř76á46k 4505220223728

Asi se tomu nedá říkat přesně dotace, ale letos ještě určitě ČD musí sypat nějaké peníze do splácení pendolin, takže ano. Příští rok to bude už zřejmě jiné, když jim to splácení, jak jsem slyšel, letos už končí.

0/0
10.3.2014 18:07

T52o52m84a46s 59N93o45v32o13t22n68y 3671786708809

Ano, stát doplácí to, co nařizuje dopravcům, že mají poskytovat za slevy, to nemá s dotací jako takovou  nic společného. Jestli to má blbě nastavené parametry, není asi chyba dopravce (Jančury), ale státu. Takže chápu že jste si chtěl kopnout, ale nevyšlo to. Totéž bod 2

+2/−1
10.3.2014 13:54





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.