Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vlakovou bitvu mezi Prahou a Ostravou řeší Brusel

Nejméně do konce roku bude Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zkoumat cenovou válku dopravců mezi Prahou a Ostravou. Téměř tři roky trvající spor, kdy České dráhy za zlevnění a zneužití dominantního postavení napadl postupně RegioJet a Leo Express, zatím čeká na další posudek. Případ začíná zkoumat už i Evropská komise.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M31i74r43o97s36l72a63v 93Z12i29k20m23u50n88d 7439603524243

Ono se srovnává nesrovnatelné a dokázat kdo jezdí pod náklady je obtížné.  Když ČD mají na soupravě 5-7 vozů strojvedoucího a jednoho štiplítka, zatímco RJ a Leo na pěti vozech šest lidí (strojvedoucí + 5 stevardů / stevardek), pak se těžko dají srovnávat náklady ....

Jede-li na ECčku ČD slovenská souprava, jaké jsou náklady na jízdu vlaku z hlediska "vozokilometrů", zatímco RJ a Leo náklady na vozokilometry mají .... když navíc pojede na české lokomotivě slovenský strojvedoucí, tak jeho plat nesou na svých bedrech ZSSK, nikoli ČD - to se nerefunduje ....  

U RJ a LEA existuje účetnictví, z něhož se nějaké "přibližné" náklady na jízdu vlaku Praha - Ostrava dají s odstupem asi tak 15 měsíců získat (sečtou se náklady na všechny činnosti a pak se podle předem stanoveného vzorce rozpodílují), ale u modrého dopravce se na trase Praha - Ostrava pohybují vlaky jedoucí z Berouna do Úval, z Prahy do Brna, Luhačovic, z Prahy do Kolína, z Kolína do České Třebové, ze Šumperka do Nezamyslic, z Brna do Bohumína, z Villachu / Vídně do Varšavy a cestující může nějakého takového vlaku na části trasy použít ... A program, který by to dokázal rozpodílovat neexistuje ....

0/0
12.3.2014 17:16

M53í95r48a 40K70r17a61t51o26c93h61v23í94l 8946379664304

Pozorně jsem si přečetl celý článek. Ještě že se EU nezná s mojí bývalou. Za chvíli by kecali do sexuální výchovy českých mužů;-D

+1/0
10.3.2014 18:03
Foto

P90e80t64r 39K26r60a55t66o66c16h70v79í47l 7454942601698

R^

0/0
11.3.2014 12:01

J16a97n 89D14a36t45e84l 7566687428882

Měl bych dotaz  Jak častěji vyplácí stát dotaci na studentské slevy??

0/0
10.3.2014 17:48

P33e24t85r 83P67a52c78k87a 4849379445921

Je to ale s jízdenkama ČD na této trati nějaké divné. Potřebuji jízdenku Praha - Olomouc. Pokud si ji koupím z Praha hlavní nádraží, tak stojí 220 Kč. Jízdenka na stejný vlak z Prahy Vršovice pak stojí 344 Kč (vše e-shop ČD). A to je o jednu zastávku a asi 3 km dál. Zajímavé - při použití Pendolina pak Vršovice Olomouc včetně místenky na pátek odpoledne jen 267 Kč.Takže nějaké nekalé hry jak s jízdenkou na té páteřní trati Praha - Olomouc - Ostrava, ale taky s jízdenkama na Pendolino.

+3/−4
10.3.2014 14:49
Foto

S72t14a10n90i71s77l58a66v 62M35í41č31e67k 3398865535286

Žádné nekalé hry. Můžeme tomu klidně říkat letecký tarif.

+5/−2
10.3.2014 15:02

T54o69m91a22s 77N42o91v83o94t78n91y 3251716848359

Spíš tarifní bordel

+3/−4
10.3.2014 16:57

J70i15r26k10a 35D54v23o78ř19á75k 4365970813648

Mají letadla tarifní bordel? Tam je to ve skutečnosti ještě méně předvídatelné.

+1/0
10.3.2014 17:46

T26o37m65a35s 68N40o67v51o80t94n70y 3181166758979

Logiku u ČD co se týká slev a akčních nabídek nehledejte, často vyjde levněji si koupit místo 1 jízdenky hned 2 s tím, že cestu někde "přepůlíte". Ale tak aspoň máte nějakou akci, na vedlejších tratích je to jen drahé nebo existuje akční jízdenka v počtu 1 ks na den.

+3/−1
10.3.2014 16:57

T66o50m 89J49u15r59e62č23k85a 6275732415895

To platí i u Regiojetu. Například Jízdu Praha - Havířov je lepší rozdělit v Ostravě.

+1/0
10.3.2014 19:41

M82a46r50e44k 19V29y78m50a35z88a12l 5538676282340

Nejlepší je síťovka IN 100% A SOUKROMNÍCI MI MŮŽOU...za paušální cenu 19990Kč rok, cestování všemi vlaky. Co chtít víc? Tu kávu si klidně připlatím...V[>-]V

+6/−1
10.3.2014 13:53

T31o38m27a47s 46N79o52v34o45t57n76y 3141636248789

On každý nejezdí denně aby se mu to vyplatilo. A ne každý ji má zadarmo od zaměstnavatele aby se s tím pak chvástal na diskuzi.;-D

+3/−5
10.3.2014 13:59

M17a94r98e76k 68V44y54m36a98z86a95l 5568406612860

Při cenách benzínu se nemusí jezdit denně...aby se to vrátilo do půl roku...

+3/−1
10.3.2014 14:02

D95a47v41i37d 90D57u10f36e93k 5200408219149

Když já to mám z nádraží do práce celkem dost daleko...:-P

+1/0
10.3.2014 14:08

T85o42m24a25s 36N56o81v17o54t90n59y 3891766128289

Jak vtip dobré, pokud člověk nedojíždí do práce tak se mu nevrátí nikdy. A abych jezdil vlakem a trávil na cestách 3x víc času než při použití auta a často i autobusu, jen proto, aby se mi vrátilo 20000 to fakt ne, díky.

+1/−2
10.3.2014 16:59

J59i50r32k21a 72D58v61o38ř72á35k 4325310173678

Řeč je o Praha - Ostrava a tam je vlak rychlejší a levnější než auto.

+2/0
10.3.2014 18:26

J15a65n 38S32o49u49k66u71p 1804304836785

Stačí z Ostravy jezdit pravidelně pracovně do Prahy a vrátí se to s přehledem. A to řekněme, že není třeba jezdit ani každý týden.

+2/0
10.3.2014 19:02

M79a50r56e80k 47V24y54m81a75z52a86l 5288476552330

Nikdo nikoho nenutíR^ Jen chci říct, že soukromník je k ničemu....

+1/0
11.3.2014 12:06

J13a50k89u13b 34K73o48r49e34c 6304660361613

ale musíte dvojkou, kupte si příplatek na jedničku

0/0
10.3.2014 21:02

M60a86r68e12k 37V92y78m21a81z90a86l 5188756352900

Jsem skromný jako LeninR^ Mě cesta dvojkou úplně stačí...

0/0
11.3.2014 12:07

M61a77r19t84i92n 25E62f31f89e27n58b15e40r10g31e60r 8803873925304

Neschopnost státu a totální podřízenost EU, nevím proč má vše řešit Brusel....

+2/−1
10.3.2014 13:46

P87e82t84r 89N53i76v22n30i59c13k94ý 3582484565877

Když se nedovolali tady, zkusili to jinde...

+3/−2
10.3.2014 13:48

J55i20r81k42a 45D97v65o78ř83á78k 4875480203598

No, nedovolali... Jančura žaluje na všechny strany a když s jedním podáním neuspěje hned, tak dá podání rychle jinam a tak předchozí proces zablokuje. Protože oni musí odevzdat spisy také tam jinam. Teď to zase o jednu otočku vylepšil? Bylo by lepší, kdyby aspoň něco nechal řádně doběhnout.

+3/0
10.3.2014 17:50

M40i15c29h82a15l 12P77a92v29l40á26t 9133413714869

Ja bych o provaze v dome obesencove radeji nemluvil. CR usilovne sabotuje liberalizaci zeleznicniho trhu, ke ktere ji Brusel tlaci. Obcane to zaplati a stat usetri na dotacich naprosto nefunkcnim CD (kde si uz mnozi prisli na slusne penize "bokem").

+1/−1
11.3.2014 11:12

L32u10k66á82š 21H74a49m98r54l56a 3312328149101

"Na drahách už v roce 2012 udělali zaměstnanci úřadu přepadové šetření, při kterém pátrali například po mailech, v kterých by se vedení drah dohadovalo o zlevnění kvůli vytlačení soukromé konkurence. Nic takového ale nenašli."

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/cenova-valka-dopravcu-praha-ostrava-evropska-komise-f9m-/eko-doprava.aspx?c=A140310_112556_eko-doprava_suj

Já nevím, ale když bych řešil něco potencionálně nelegálního, jako masivní snížení cen, abych zničil konkurenci a měl monopol, neřešil bych to radši osobně, než mailem, který se dá snadno vystopovat?

+2/−1
10.3.2014 13:20

J20a65n 38S11ů69r28a 4965743743422

Zkušenosti z jiného případu ukazují, že se to řeší i mailem:)

+4/0
10.3.2014 13:47

J53a20n 62S90k51ř26i42v65á93n90e61k 3786316646

já si nakupuji jízdenky přes eshop už od roku 2010 a cena je plus mínus pořád stejná, nerozumím tomu, kde ČD zlevnily? 8-o

+7/−2
10.3.2014 12:58
Foto

J98i84ř90í 16Š74r35á82m79e72k 3918187739871

Dělám to samé už několik let a také jsem si žádného snížení ceny nevšiml. Naopak. Mírně, ale vytrvale cena roste.

+3/−2
10.3.2014 13:10

M11a71r52e89k 57V34y33m38a11z22a58l 5568386242650

[>-] A jestli vytlačí soud, nebo onen úřad, ČD z hlavní tratě, čekejte ještě větší zdražení.

+1/0
10.3.2014 13:43

J37i22r48k41a 43D72v12o84ř37á89k 4985480593738

Nedávno nejlevnější jízdenky (kromě jisté dočasné akce) vyšplhaly trochu zpátky ke 200 Kč. Cekám, že v průběhu let se to vrátí ke 300 Kč ať nějaké soudy dopadnou jakkoli. Můžou to ale urychlit.

0/0
10.3.2014 17:53
Foto

L46e70o 81V76l37a40c93h50y11n14s53k96ý 4361964717410

Tady máte v praxi české ekonomiky "neviditelnou ruku trhu" na kterou je dle teoretiků ekonomie a praktika VK vždy spolehnutí. Společnost si sama naordinuje tolik zákonných pravidel, že není možno zjistit jestli lže a krade jen jedna strana sporu, nebo všechny. Dle mých zkušeností - B je správně.

+1/−3
10.3.2014 12:42

V58l46a21d26i51m59í52r 75K39o25l98á85ř 5257985578845

Neviditelná ruka trhu zákonitě funguje, pokud existuje přirozené konkurenční prostředí, To předpokládá, že žádný z konkurentů nebude dotován, nebo že  konkurenční strany nevytvoří oligopol (jako například naši mobilní operátoři).

+11/0
10.3.2014 12:50

M73i63r63e50k 75Z79á10v82o71d86n21ý 7442867450458

No já bych ještě doplnil, že se musí jednat o dokonalé konkurenční prostředí, což je v podstatě jen teorie.

+2/0
10.3.2014 13:15

P15e23t94r 40M61a37r42e31š 8850276

Tady je zásadní problém, že velikost trhu je velmi omezená a ve výsledku můžeme být rádi, pokud budou cestující alespoň pro dva dopravce.

+2/0
10.3.2014 13:39

J15i46r21k41a 17D35v12o55ř68á33k 4715420303658

Myslím, že pro dva dopravce je tam cestujících až až, ne že "budem rádi". I tři by se uživili, pokud by soukromníci neroztáčeli tak drastickou cenovou válku.

+1/0
10.3.2014 18:30

K77a46r37e54l 64D48v18o88ř93á79k 3937727297

Dokonce až tam ?

0/0
10.3.2014 12:41
Foto

R67o94m56a40n 42P76o33l69á43č87e51k 1630606180875

1) Dotace na trat pořád plynou, akorát to není formou prokazatelné ztráty, ale proplácením slev za studenty, důchodce atd. Takže reálně stát platí ještě víc než před konkurencí.

2) Jančura má zrovna co říkat s podraženými cenami... Z autobusů se najde hodně příkladů.

3) Takže vlaky do Žiliny mají jezdit přes Brno a Blavu, aby náhodou nebyl soukromníci ohroženi? To je snad výsměch...

+18/−2
10.3.2014 12:38

I28v22a72n 71K91o39h61o25u98t 1861653466194

S tím bodem 2 máte jistě pravdu, ale je tam jeden obrovský rozdíl. Pan Jančura tu dotoval ze svého narozdíl od českých drah.

+1/−2
10.3.2014 13:07
Foto

R26o52m41a47n 44P16o43l59á21č91e39k 1640966940445

Ale nic to nemění na podstatě. Prostě zloděj volá chytte zloděje.

+5/−2
10.3.2014 13:12

P57e85t89r 14N40i29v69n80i16c31k79ý 3892154795577

To mění ZCELA zásadně!

+1/−3
10.3.2014 13:52

J53i75r39k23a 52D90v55o14ř28á54k 4735380163298

Nemění to nic, pokud je účtování "podnikatelských" a "dotovaných" jízd dostatečně jasné a oddělené. Což je samozřejmě otázka,a my tu odpověď neznáme a znát nemůžeme.

+1/0
10.3.2014 18:01

M43i16r93e43k 27Z66á23v96o61d16n89ý 7552707350258

Máte sice pravdu, nicméně ČD nemají jiné podnikatelské aktivity, kterými by to mohly stejně jako pan Jančura dotovat. Jinými slovy, ani jeden z subjektů nejezdí za tržní cenu.

+3/−5
10.3.2014 13:18

T64o25m 37J79u63r48e63č34k83a 6515522125815

A co VÚŽ, DPOV, ČD-IS,....?

+2/0
10.3.2014 13:21

I70v59a65n 90K62o61h72o25u84t 1561873226434

To je trochu zcestná představa ne. Vyděláváš jinde tak tady můžeš dotovat. Pan Jančura prostě na úkor svého zisku šel v autobusech na některých linkách pod cenu, aby vyřadil konkurenci. Můžeme si o tom myslet co chceme, ale dotoval to ze svého.

ČD také dotuje, ale u podniku se 100% podílem státu to vlastně znamená, že jejich dotování platíme všichni a to je ten hlavní rozdíl na který poukazuji.

+1/−5
10.3.2014 13:39

J55i23r33k33a 96D30v30o87ř63á38k 4455580523798

To právě neznamená. To je rozdíl mezi ekonomikou rozpočtové organizace a akciovky.

+1/0
10.3.2014 18:32

J78i80r20k90a 73D64v41o35ř12á50k 4985920183618

Není to pravda. Kromě jiných aktivit, většinou přesunutých do dceřinných a.s. tu je ještě smluvní doprava, ze které ČD má zisk. Dle zákona max. 5%, ale i to je dost velká výsledná suma.

0/0
10.3.2014 18:05

V10a78c68l49a66v 29H91a49j11e60k 3546329809

a jaký?? ČD jako akciovka dotují taky ze svého.

+1/−1
10.3.2014 17:26

V92a17c30l29a42v 20H81a92j43e74k 3656239569

pokud vůbec dotujíR^

0/0
10.3.2014 17:26

J12i30r21k81a 33D13v21o67ř87á84k 4695950903328

Asi se tomu nedá říkat přesně dotace, ale letos ještě určitě ČD musí sypat nějaké peníze do splácení pendolin, takže ano. Příští rok to bude už zřejmě jiné, když jim to splácení, jak jsem slyšel, letos už končí.

0/0
10.3.2014 18:07

T86o39m78a58s 45N50o82v47o27t81n31y 3651816368689

Ano, stát doplácí to, co nařizuje dopravcům, že mají poskytovat za slevy, to nemá s dotací jako takovou  nic společného. Jestli to má blbě nastavené parametry, není asi chyba dopravce (Jančury), ale státu. Takže chápu že jste si chtěl kopnout, ale nevyšlo to. Totéž bod 2

+2/−1
10.3.2014 13:54







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.