Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vlakovou bitvu mezi Prahou a Ostravou řeší Brusel

Nejméně do konce roku bude Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zkoumat cenovou válku dopravců mezi Prahou a Ostravou. Téměř tři roky trvající spor, kdy České dráhy za zlevnění a zneužití dominantního postavení napadl postupně RegioJet a Leo Express, zatím čeká na další posudek. Případ začíná zkoumat už i Evropská komise.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M59i49r47o60s91l48a39v 81Z54i95k22m33u59n46d 7879133754943

Ono se srovnává nesrovnatelné a dokázat kdo jezdí pod náklady je obtížné.  Když ČD mají na soupravě 5-7 vozů strojvedoucího a jednoho štiplítka, zatímco RJ a Leo na pěti vozech šest lidí (strojvedoucí + 5 stevardů / stevardek), pak se těžko dají srovnávat náklady ....

Jede-li na ECčku ČD slovenská souprava, jaké jsou náklady na jízdu vlaku z hlediska "vozokilometrů", zatímco RJ a Leo náklady na vozokilometry mají .... když navíc pojede na české lokomotivě slovenský strojvedoucí, tak jeho plat nesou na svých bedrech ZSSK, nikoli ČD - to se nerefunduje ....  

U RJ a LEA existuje účetnictví, z něhož se nějaké "přibližné" náklady na jízdu vlaku Praha - Ostrava dají s odstupem asi tak 15 měsíců získat (sečtou se náklady na všechny činnosti a pak se podle předem stanoveného vzorce rozpodílují), ale u modrého dopravce se na trase Praha - Ostrava pohybují vlaky jedoucí z Berouna do Úval, z Prahy do Brna, Luhačovic, z Prahy do Kolína, z Kolína do České Třebové, ze Šumperka do Nezamyslic, z Brna do Bohumína, z Villachu / Vídně do Varšavy a cestující může nějakého takového vlaku na části trasy použít ... A program, který by to dokázal rozpodílovat neexistuje ....

0/0
12.3.2014 17:16

M59í82r42a 48K24r10a40t76o96c93h33v10í52l 8346849914324

Pozorně jsem si přečetl celý článek. Ještě že se EU nezná s mojí bývalou. Za chvíli by kecali do sexuální výchovy českých mužů;-D

+1/0
10.3.2014 18:03
Foto

P54e42t52r 25K66r59a48t11o38c52h34v85í60l 7864292411698

R^

0/0
11.3.2014 12:01

J24a10n 66D14a21t77e48l 7986147568122

Měl bych dotaz  Jak častěji vyplácí stát dotaci na studentské slevy??

0/0
10.3.2014 17:48

P87e33t16r 21P13a21c53k49a 4269409265801

Je to ale s jízdenkama ČD na této trati nějaké divné. Potřebuji jízdenku Praha - Olomouc. Pokud si ji koupím z Praha hlavní nádraží, tak stojí 220 Kč. Jízdenka na stejný vlak z Prahy Vršovice pak stojí 344 Kč (vše e-shop ČD). A to je o jednu zastávku a asi 3 km dál. Zajímavé - při použití Pendolina pak Vršovice Olomouc včetně místenky na pátek odpoledne jen 267 Kč.Takže nějaké nekalé hry jak s jízdenkou na té páteřní trati Praha - Olomouc - Ostrava, ale taky s jízdenkama na Pendolino.

+3/−4
10.3.2014 14:49
Foto

S64t60a39n47i54s68l47a49v 65M15í53č32e90k 3138285515586

Žádné nekalé hry. Můžeme tomu klidně říkat letecký tarif.

+5/−2
10.3.2014 15:02

T61o47m70a61s 39N48o77v83o71t62n23y 3291666298969

Spíš tarifní bordel

+3/−4
10.3.2014 16:57

J74i82r36k86a 39D23v86o69ř65á11k 4435500833498

Mají letadla tarifní bordel? Tam je to ve skutečnosti ještě méně předvídatelné.

+1/0
10.3.2014 17:46

T16o59m88a62s 45N97o87v67o29t26n89y 3761186168899

Logiku u ČD co se týká slev a akčních nabídek nehledejte, často vyjde levněji si koupit místo 1 jízdenky hned 2 s tím, že cestu někde "přepůlíte". Ale tak aspoň máte nějakou akci, na vedlejších tratích je to jen drahé nebo existuje akční jízdenka v počtu 1 ks na den.

+3/−1
10.3.2014 16:57

T77o12m 91J33u64r70e16č52k68a 6325732175575

To platí i u Regiojetu. Například Jízdu Praha - Havířov je lepší rozdělit v Ostravě.

+1/0
10.3.2014 19:41

M74a68r81e75k 49V30y78m72a23z17a40l 5448386832480

Nejlepší je síťovka IN 100% A SOUKROMNÍCI MI MŮŽOU...za paušální cenu 19990Kč rok, cestování všemi vlaky. Co chtít víc? Tu kávu si klidně připlatím...V[>-]V

+6/−1
10.3.2014 13:53

T29o20m95a96s 92N56o94v52o86t15n47y 3241356338909

On každý nejezdí denně aby se mu to vyplatilo. A ne každý ji má zadarmo od zaměstnavatele aby se s tím pak chvástal na diskuzi.;-D

+3/−5
10.3.2014 13:59

M39a55r28e45k 54V18y42m12a48z33a23l 5238566322280

Při cenách benzínu se nemusí jezdit denně...aby se to vrátilo do půl roku...

+3/−1
10.3.2014 14:02

D20a57v40i71d 23D84u83f54e96k 5600768759349

Když já to mám z nádraží do práce celkem dost daleko...:-P

+1/0
10.3.2014 14:08

T79o96m43a72s 35N98o80v17o52t98n38y 3291836658879

Jak vtip dobré, pokud člověk nedojíždí do práce tak se mu nevrátí nikdy. A abych jezdil vlakem a trávil na cestách 3x víc času než při použití auta a často i autobusu, jen proto, aby se mi vrátilo 20000 to fakt ne, díky.

+1/−2
10.3.2014 16:59

J64i89r17k71a 38D73v58o24ř94á25k 4755600673418

Řeč je o Praha - Ostrava a tam je vlak rychlejší a levnější než auto.

+2/0
10.3.2014 18:26

J43a61n 98S21o81u34k71u97p 1424254236595

Stačí z Ostravy jezdit pravidelně pracovně do Prahy a vrátí se to s přehledem. A to řekněme, že není třeba jezdit ani každý týden.

+2/0
10.3.2014 19:02

M91a21r75e33k 28V24y56m63a70z40a71l 5228846262180

Nikdo nikoho nenutíR^ Jen chci říct, že soukromník je k ničemu....

+1/0
11.3.2014 12:06

J67a68k24u21b 13K65o40r91e41c 6954850311653

ale musíte dvojkou, kupte si příplatek na jedničku

0/0
10.3.2014 21:02

M75a82r65e45k 72V95y57m44a63z13a14l 5108366482260

Jsem skromný jako LeninR^ Mě cesta dvojkou úplně stačí...

0/0
11.3.2014 12:07

M85a96r38t79i19n 22E85f80f33e57n53b44e80r17g20e91r 8353823595764

Neschopnost státu a totální podřízenost EU, nevím proč má vše řešit Brusel....

+2/−1
10.3.2014 13:46

P48e74t94r 38N29i80v45n71i21c78k56ý 3102604405647

Když se nedovolali tady, zkusili to jinde...

+3/−2
10.3.2014 13:48

J91i79r98k34a 36D95v73o53ř58á90k 4715980893298

No, nedovolali... Jančura žaluje na všechny strany a když s jedním podáním neuspěje hned, tak dá podání rychle jinam a tak předchozí proces zablokuje. Protože oni musí odevzdat spisy také tam jinam. Teď to zase o jednu otočku vylepšil? Bylo by lepší, kdyby aspoň něco nechal řádně doběhnout.

+3/0
10.3.2014 17:50

M82i66c98h87a85l 42P64a33v17l58á61t 9693893794779

Ja bych o provaze v dome obesencove radeji nemluvil. CR usilovne sabotuje liberalizaci zeleznicniho trhu, ke ktere ji Brusel tlaci. Obcane to zaplati a stat usetri na dotacich naprosto nefunkcnim CD (kde si uz mnozi prisli na slusne penize "bokem").

+1/−1
11.3.2014 11:12

L24u47k98á64š 75H32a53m10r21l88a 3372778649501

"Na drahách už v roce 2012 udělali zaměstnanci úřadu přepadové šetření, při kterém pátrali například po mailech, v kterých by se vedení drah dohadovalo o zlevnění kvůli vytlačení soukromé konkurence. Nic takového ale nenašli."

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/cenova-valka-dopravcu-praha-ostrava-evropska-komise-f9m-/eko-doprava.aspx?c=A140310_112556_eko-doprava_suj

Já nevím, ale když bych řešil něco potencionálně nelegálního, jako masivní snížení cen, abych zničil konkurenci a měl monopol, neřešil bych to radši osobně, než mailem, který se dá snadno vystopovat?

+2/−1
10.3.2014 13:20

J91a26n 61S70ů32r46a 4525103243492

Zkušenosti z jiného případu ukazují, že se to řeší i mailem:)

+4/0
10.3.2014 13:47

J15a43n 91S60k40ř48i83v12á36n35e66k 3886846426

já si nakupuji jízdenky přes eshop už od roku 2010 a cena je plus mínus pořád stejná, nerozumím tomu, kde ČD zlevnily? 8-o

+7/−2
10.3.2014 12:58
Foto

J59i92ř32í 38Š25r67á91m82e59k 3898957829301

Dělám to samé už několik let a také jsem si žádného snížení ceny nevšiml. Naopak. Mírně, ale vytrvale cena roste.

+3/−2
10.3.2014 13:10

M38a40r62e53k 47V11y30m98a75z19a16l 5628666782970

[>-] A jestli vytlačí soud, nebo onen úřad, ČD z hlavní tratě, čekejte ještě větší zdražení.

+1/0
10.3.2014 13:43

J26i81r90k27a 80D50v62o95ř56á91k 4805130593948

Nedávno nejlevnější jízdenky (kromě jisté dočasné akce) vyšplhaly trochu zpátky ke 200 Kč. Cekám, že v průběhu let se to vrátí ke 300 Kč ať nějaké soudy dopadnou jakkoli. Můžou to ale urychlit.

0/0
10.3.2014 17:53
Foto

L77e40o 22V34l48a60c44h46y73n98s16k97ý 4841584727320

Tady máte v praxi české ekonomiky "neviditelnou ruku trhu" na kterou je dle teoretiků ekonomie a praktika VK vždy spolehnutí. Společnost si sama naordinuje tolik zákonných pravidel, že není možno zjistit jestli lže a krade jen jedna strana sporu, nebo všechny. Dle mých zkušeností - B je správně.

+1/−3
10.3.2014 12:42

V61l16a61d38i25m80í90r 78K10o39l21á58ř 5227905508535

Neviditelná ruka trhu zákonitě funguje, pokud existuje přirozené konkurenční prostředí, To předpokládá, že žádný z konkurentů nebude dotován, nebo že  konkurenční strany nevytvoří oligopol (jako například naši mobilní operátoři).

+11/0
10.3.2014 12:50

M38i28r71e58k 20Z83á36v65o73d77n31ý 7552797170518

No já bych ještě doplnil, že se musí jednat o dokonalé konkurenční prostředí, což je v podstatě jen teorie.

+2/0
10.3.2014 13:15

P55e97t71r 43M18a80r96e88š 8260116

Tady je zásadní problém, že velikost trhu je velmi omezená a ve výsledku můžeme být rádi, pokud budou cestující alespoň pro dva dopravce.

+2/0
10.3.2014 13:39

J96i53r56k81a 43D16v61o49ř93á16k 4435140443148

Myslím, že pro dva dopravce je tam cestujících až až, ne že "budem rádi". I tři by se uživili, pokud by soukromníci neroztáčeli tak drastickou cenovou válku.

+1/0
10.3.2014 18:30

K89a56r50e54l 87D24v27o10ř78á82k 3417517697

Dokonce až tam ?

0/0
10.3.2014 12:41
Foto

R44o52m80a94n 19P90o60l31á67č35e67k 1290306480225

1) Dotace na trat pořád plynou, akorát to není formou prokazatelné ztráty, ale proplácením slev za studenty, důchodce atd. Takže reálně stát platí ještě víc než před konkurencí.

2) Jančura má zrovna co říkat s podraženými cenami... Z autobusů se najde hodně příkladů.

3) Takže vlaky do Žiliny mají jezdit přes Brno a Blavu, aby náhodou nebyl soukromníci ohroženi? To je snad výsměch...

+18/−2
10.3.2014 12:38

I32v49a93n 97K94o28h85o62u56t 1971793396704

S tím bodem 2 máte jistě pravdu, ale je tam jeden obrovský rozdíl. Pan Jančura tu dotoval ze svého narozdíl od českých drah.

+1/−2
10.3.2014 13:07
Foto

R67o96m67a81n 60P52o65l45á25č53e89k 1910786580895

Ale nic to nemění na podstatě. Prostě zloděj volá chytte zloděje.

+5/−2
10.3.2014 13:12

P90e67t56r 49N33i13v38n30i47c16k34ý 3802194455557

To mění ZCELA zásadně!

+1/−3
10.3.2014 13:52

J68i55r81k40a 11D35v61o61ř10á64k 4885390793828

Nemění to nic, pokud je účtování "podnikatelských" a "dotovaných" jízd dostatečně jasné a oddělené. Což je samozřejmě otázka,a my tu odpověď neznáme a znát nemůžeme.

+1/0
10.3.2014 18:01

M58i82r51e38k 93Z83á96v17o87d71n24ý 7282727640538

Máte sice pravdu, nicméně ČD nemají jiné podnikatelské aktivity, kterými by to mohly stejně jako pan Jančura dotovat. Jinými slovy, ani jeden z subjektů nejezdí za tržní cenu.

+3/−5
10.3.2014 13:18

T40o14m 58J20u43r43e53č45k19a 6135182605655

A co VÚŽ, DPOV, ČD-IS,....?

+2/0
10.3.2014 13:21

I31v87a70n 13K73o40h18o36u50t 1311363926274

To je trochu zcestná představa ne. Vyděláváš jinde tak tady můžeš dotovat. Pan Jančura prostě na úkor svého zisku šel v autobusech na některých linkách pod cenu, aby vyřadil konkurenci. Můžeme si o tom myslet co chceme, ale dotoval to ze svého.

ČD také dotuje, ale u podniku se 100% podílem státu to vlastně znamená, že jejich dotování platíme všichni a to je ten hlavní rozdíl na který poukazuji.

+1/−5
10.3.2014 13:39

J74i70r84k32a 22D63v47o43ř37á10k 4445970743338

To právě neznamená. To je rozdíl mezi ekonomikou rozpočtové organizace a akciovky.

+1/0
10.3.2014 18:32

J48i48r18k83a 57D74v92o98ř37á15k 4925400113608

Není to pravda. Kromě jiných aktivit, většinou přesunutých do dceřinných a.s. tu je ještě smluvní doprava, ze které ČD má zisk. Dle zákona max. 5%, ale i to je dost velká výsledná suma.

0/0
10.3.2014 18:05

V79a98c94l32a68v 22H17a60j28e43k 3426339379

a jaký?? ČD jako akciovka dotují taky ze svého.

+1/−1
10.3.2014 17:26

V53a66c49l37a74v 73H95a20j60e26k 3826869849

pokud vůbec dotujíR^

0/0
10.3.2014 17:26

J42i26r95k90a 33D84v58o54ř13á35k 4485640973788

Asi se tomu nedá říkat přesně dotace, ale letos ještě určitě ČD musí sypat nějaké peníze do splácení pendolin, takže ano. Příští rok to bude už zřejmě jiné, když jim to splácení, jak jsem slyšel, letos už končí.

0/0
10.3.2014 18:07

T11o78m36a10s 33N39o40v60o75t98n60y 3351896738859

Ano, stát doplácí to, co nařizuje dopravcům, že mají poskytovat za slevy, to nemá s dotací jako takovou  nic společného. Jestli to má blbě nastavené parametry, není asi chyba dopravce (Jančury), ale státu. Takže chápu že jste si chtěl kopnout, ale nevyšlo to. Totéž bod 2

+2/−1
10.3.2014 13:54





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.