Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Británii hrozí nedostatek elektřiny. Do deseti let odstaví 12 gigawatt

Velké Británii hrozí do deseti let vážný nedostatek elektrické energie. Kvůli požadavku Evropské unie na snižování emisí skleníkových plynů z výroby energie by do roku 2023 mohly být uzavřeny uhelné a plynové elektrárny o celkovém výkonu až 12 gigawattů, což představuje zhruba třetinu současné průměrné spotřeby.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P27e15t53r 16B88u20k94a46l 8867202403831

GB ani vyskakovat z EU nemusi. Tim jak EU pribira pod sva kridla ekonomicke odpadliky jako bulharsko a rumunsko, do budoucna ukraina a albanie, tak EU se rozlozi sama mnohem drive.

+2/0
13.3.2014 10:31

J48a47n 92S95t36e65h14l42i88k 9345877686121

Měli by chlapci investovat do moderních uhelných elektráren . Přece nejsou čuníci aby si zasmradili vzduch .Když jsme to zvládly my R^

0/−1
13.3.2014 9:10
Foto

P66e38t37r 50K43r67a82t65o59c16h10v37í43l 7264442711988

byl bych radši pro jadernou

0/0
15.3.2014 22:55

Z58u34z36a12n72a 91J72ů87z76o74v13á 7779345974157

Myslím, že má GB dost našlápnuto na vyskočení z EU. Libru se zachovali, už teď je jim Brusel trnem v oku a každý další byrokratický zásah do jejich svobody tento proces podle mě je urychlí. A pak doufám, že budou následovat další...

+7/0
13.3.2014 8:51

J91a28n 33N82o15v13á80k 6104684916603

Každopádně, tenhle článek je vzor novinářské lenosti. Je to novinami převzatý agenturní článek, který je vyrobený z jiného agenturního článku, který byl zcela určitě výcucem původního zdroje.

Co takhle dohledat a alespoň odcitovat ten původní zdroj informací?

+2/0
13.3.2014 1:27

J51a17n 57N20o90v90á19k 6194304156253

Trochu to osvětlím. Britové provozují 50 a více let staré uhelné elektrárny, do kterých se už od Thatcherové pořádně neinvestovalo, protože byly na odpis (konec domácí těžby, plyn ze Severního moře). Jejich úplnou likvidaci zastavil vývoj cen paliv (levné uhlí, drahý plyn). Jenomže to furt nemění nic na tom, že to jsou staré šroty, do kterých už se nevyplatí investovat.

+4/0
13.3.2014 1:25

K25a61m70i47l 70D35o82l48e20z11e13l 6902286784482

postavi dalsi vetrniky, ktere hyzdi krajinu. Pak prestane foukat a budou v ......

+1/0
13.3.2014 0:57

J96i82ř29í 53E61r11b80e78n 1673534966627

Obávám se, že v moři několik kilometrů od pevniny není co hyzdit - ta mořská hladina je plusmínus stejná na polovině Zeměkoule :-)

+3/−1
13.3.2014 5:49

M19a46r43e53k 56J97a10n66e92č79k95a 1777736813121

Zelená energetika, proč ne? Ale to by musela mít každá domácnost v ČR, tak max. jednu 60W žárovku a TV jenom 2 hodiny týdně a těžký průmysl by museli doslova odstavit. Doufám, že páni ekologové se zeleným mozkem podle toho taky žijí, čili na samotě u lesa s petrolejkou a velkým nápisem EU na zádech ;-D

Fakt ta EU je doslova zkázou celé Evropy a s čím vyrukují je doslova eujovina.

+6/0
13.3.2014 0:22

J25i23ř81í 92E17r89b64e68n 1143434466937

V článku se píše o Británii, která má v EU docela silné slovo.

+1/0
13.3.2014 5:51

V26á49c18l26a46v 14K66r53a15j89č60a 5856679949654

Tak 60W žárovku doma už nemám snad žádnou. Všechno nahradily LEDky. A co se týká teplé vody, není to tak dávno (25 let?) co ještě v některých oblastech tekla z kohoutku teplá voda 2x týdně a muselo to stačit. Dneska je každej zvyklej, že v zimě má doma 25°a vlétě chce 20°.

+1/0
13.3.2014 8:58

J63a25r79o13m40í79r 17B72a87r12h83o92ň 1283711524262

Pro představu, to je zhruba na 10 cest časem v DeLoreanu!

+1/0
12.3.2014 22:36

J13i47ř81í 63E61r35b35e90n 1873224946437

V budoucnosti stejně jezdil na odpadky, jaderné peletky nepotřeboval ;-)

+1/0
13.3.2014 5:50

V30á56c27l77a37v 85Z33e88l95i69n57k90a 2422560893532

Názorná ukázka toho, kam se dospěje, když se místo problematice rozumějících odborníků začnou poslouchat bloudi opakující své mantry o "zelené energetice" budoucnosti založené na obnovitelných zdojích a zemním plynu jako záskokovém zdroji. Teď budou muset chtě nechtě gtarantovat ceny pro alespoň nějaké nové jaderné zdroje, protože jinak se ocitnou potmě. A my se nemůžeme chechtat moc nahlas, protože protahováním rozhodnutí o Temelínu 3 a 4 máme nastoupený přesně ten samý kurz jako Británie. Akorát ty útesy, o které se rozbijeme jsou možná o kapánek dál.

+16/−1
12.3.2014 21:22

J15a33n 36N98o59v42á13k 6774514296463

V Česku je instalované kapacita elektráren 21 GW (z toho 2 GW je FV, 0,5 GW jsou VE). Průměrná spotřeba je 8 GW, maximální okolo 11 GW. Když se trh ČR sytil mraky nových elektrospotřebičů, vzrostla spotřeba v ČR o 20% za 20 let. I kdyby se ten trend měl zachovat (což nebude), tak kapacity stačí na dalších minimálně 30-40 let.

Proč by se měl urychleně dostavovat Temelín?

+1/−4
13.3.2014 1:11

J82i83ř61í 39E45r12b78e94n 1953584246607

Mohu poprosit o odkaz na ty instalované kapacity? Ono se jich za prvé docela dost odstavilo, za druhé ty kapacity nikdy nemohou jet všechny naráz (například vodní elektrárny jsou hlavně pro vykrývání špiček), za třetí mají jistou životnost a to, že máme X elektráren dnes, neznamená, že je budeme mít i za 20-30 let.

Váš názor odpovídá myšlení dvacetiletého kluka, který si koupil vysněný typ auta a věří, že mu vydrží nadosmrti a už nikdy si nebude muset kupovat nové...

+5/−1
13.3.2014 5:55

J83a56n 57N37o69v73á72k 6294664606233

http://energostat.cz/elektrina.html

Jinak rezerva pro případ poruch, odstávek, apod. se uvádí 15% výkonu. To pořád znamená, že "přebývá" nějakých 7 GW instalovaného výkonu.

+1/0
13.3.2014 7:39

M44i11c26h77a75l 57R89i12m49b37a66u33e55r 4219465593407

Nepřebývá. Až si Němci z obav kvůli tsunami odpojí jaderky v jižním Německu (a to se stane), tak to budou muset odněkud vykrýt. A protože Němci myslí po ekologicku "proč mít jaderné elektrárny, když můžeme používat čistou elektriku ze zásuvky", bude to znamenat skokový nárůst exportu a taky cen. Proč si myslíte, že máme trh s elektřinou? No přece proto, aby naše ceny mohly kopírovat ty, které vzniknou poptávkou v Německu přece.

+1/0
13.3.2014 7:47

L39i41b13o16r 57W94a66l34i86c22h46i27e37w83i44c66z 3168856807544

Opět nechápete rozdíl mezi instalovaným výkonem a disponibilním výkonem jednotlivých zdrojů.

+7/0
13.3.2014 7:56

L10i39b67o39r 34W68a49l46i95c26h97i37e70w65i71c71z 3938876567884

1) Číslo o aktuálním instalovaném výkonu nic neříká o koeficientu využití instalovaného výkonu, řiditelnosti a provozních schopnostech jednotlivých zdrojů.

2) Podstatná část zdrojové základny ES ČR dožije v následujících 10-20 letech.

+3/0
13.3.2014 5:57

J79a60n 47N72o55v44á42k 6514844776543

1) Ano třeba jaderné elektrárny se regulují dost obtížně. A když Germáni vyprodukují cenu -100 EUR/ MWh, tak JETE za hodinu prodělá 240 000 EUR (počítám s výrobní cenou 20 EUR/MWh).

2) Dožije to, do čeho se nebude průběžně investovat a modernizovat a co nebude ekonomické provozovat (třeba tomu dojde uhlí v přilehlém velkolomu).

0/−1
13.3.2014 7:46

L81i78b30o16r 70W91a65l19i40c96h38i63e31w49i73c32z 3498366547864

1) Obě naše JE jsou certifikované na podpůrné služby primární, sekundární a terciální regulace, ostrovní provoz a jsou součástí procesu Black-start. Obě naše jaderné elektrárny obchodují svou produkci v rámci BaseLoad futures, tedy mají zajištěný odběr na měsíce/roky dopředu. Pokud v Německu zafouká, tak se přesytí nabídka na spotovém trhu, což je něco jiného než futures. Začnou se omezovat zdroje v rámci spotového trhu, pak následně zdroje s nakoupenou podpůrnou službou a až pak následně v případě vyhlášení (nezákladního) regulačního stupně ostatní zdroje.

2) Ano, a to se týká podstatné části zdrojové základny ES ČR.

+3/0
13.3.2014 7:55

L55u47k18á98š 64Š95m26a54h55e23l 2667674752204

Vy jste nějakej děsně chytrej. Tak 1) Proč ČEZ chce garance výkupní ceny na jadernou energii, aby dostavoval Temelín? 2) Cena elektřiny klesá dlouhodobě, takže i odběr na měsíce dopředu (roky to fakt nejsou) je méně a méně výhodný 3) Jadernou elektrárnu nelze regulovat, maximálně cca 20 % nominálu. Jaderné elektrárny jsou stavěny na to, aby jely na maximální zatížení trvale, jejich regulace se provádí např. přes přečerpávačky.

0/0
13.3.2014 9:14

J36i44ř14í 56P40a73u64l 3336355487152

1) Podle tohoto odkazu se v případě neprosazení garance cen připravuje pro ČEZ ještě zajímavější varianta. ČEZ si v ČEZku je zřejmě schopen prosadit cokoliv.  http://byznys.ihned.cz/zpravodajstvi-cesko/c1-61840170-dostavbu-temelina-muze-prevzit-stat-pripravu-teto-varianty-priznava-cez-i-mladek

0/0
13.3.2014 9:31

L37u96k46á10š 56B86r13a75n78d89e85j62s 2743595571351

Chytrý je, resp. pracuje s informacemi a fakty. Ceny za silovku jsou tak nízko kvůli boomu dotovaných OZE, takže se v zásadě nevyplatí nyní stavět jiné stabilní zdroje, než jsou uhelky. I Němci krom jaderek zavírají i plynovky, resp. je provozjí s tím, že ztrátu majitelům proplácí. Tedy krom příplatku na OZE je to stojí i tohle. A emise rostou, což je smutný výsledek zelené revoluce, nemyslíte?  Mimochodem - při životnosti FV panelů 20-25 let (větrníky dtto) se takřka souběžně se zbylými JE budou v Německu odstavovat i první FV a VE zdroje postavené kolem r.2000. Pokud se skutečně sníží jejich podpora, jak anoncovala Merkelová (a tedy se zpomalí nová výstavba) jsem celkem zvědav, čím  přesně to všechno nahradí. A ještě technická - 20% instalovaného výkonu našich JE je přes 800Mwe - to je o dost víc, než mají Dlouhé Stráně a celkem plasticky to ukazuje na regulační schopnosti JE. Samozřejmě souhlasím s tím, že JE má jet na maximum co nejvíce. A uvítal bych i další přečerpávačku (třeba v Beskydech), jenže to by to muselo projít přes "ekology", což se obávám, že bude problém.

0/0
13.3.2014 9:47

L96i43b30o69r 93W58a74l19i10c67h25i10e16w81i27c49z 3718976177184

1) Protože vlivem netržních deformací (OZE) krachuje elektroenergetický trh a ten dnes není schopen nastavit tržní cenu tak, aby odpovídala výrobním a investičním nákladům na výrobu elektrické energie.

2) V současnosti se BaseLoad obchoduje pro rok 2016. Viz. např PXE.

3) Ano, není efektivní regulovat na zdrojích s nízkými provozními a vysokými fixními náklady (JE), když je výhodnější regulovat na zdrojích s vysokými provozními náklady. JE ale lze, byť v omezené míře, regulovat.

0/0
13.3.2014 9:49

P22a77v76e33l 79K15u11r59a78l 5181164220190

Valné většina uhelných elektráren je něco co čeho se nemělo investovat ani před 15 lety. Měli se prostě zavřít.

0/0
20.3.2014 8:05

J13a70r74o60m39í14r 69K81r45á93l 4740689624149

Mj. i proto, že by nás pak tolik nezasáhla ta politická nařízení o omezování emisí.  No a také je škoda pálit uhlí v elektrárnách.

0/0
13.3.2014 8:38

V79á81c77l49a95v 82Z33e55l91i42n70k90a 2842510613982

Děkujeme za krásnou ukázku zelené agitace. Jenže ona je celá věc trochu složitější, víme? Něco už naznačili ostatní reagující, takže to trochu shrnu.

Máte sice pravdu, že instalovaný elektrický výkon v ES ČR je něco přes 21GW. Jenže z toho bylo ke konci roku 2013 zhruba 2,8GW ve větru a slunci, což znamená, že s tím v zásadě nelze počítat, neboť tyto zdroje jsou plně závislé na přírodě a v kritickém období z nich nemusíte dostat téměř ani megawatt. Dále tu máme cca 2,2 GW ve vodních elektrárnách, které sice můžeme ovládat, ale drtivou většinu z toho představují akumulační a přečerpávací elektrárny, které v žádném případě nemohou zajistit trvalé dodávky plného výkonu. Z Vámi uvedených 21GW už tedy odpadá nějakých 5GW zdrojů, na které se nelze spolehnout buďto vůbec anebo jen po omezenou dobu.

Navíc je už teď jasné, že během následující dekády ztratíme 2 až 3GW výkonu ve velkých uhlí spalujících elektrárnách, u kterých se již nepočítá s modernizací, neboť pokud neprolomíme limity, tak pro ně nebude možné garantovat dostatek paliva. Takže už jsme spadli někam mezi 12-13 GW výkonu, se kterým bude možné jakž takž počítat i za těch deset až patnáct let.

A to vůbec neuvažujeme situaci, která panuje v oblasti plynových spalovacích a paroplynových elektráren, které jsou v současné době v podstatě umrtveny vysokými cenami plynu. Nikdo neví, jak budou tyto zdroje za těch deset až patnáct let vypadat a hlavně jaká bude v té době cela plynu. Z trvalejšího provozu většího množství plyn spalujících zdrojů by se nám mohli pěkně protočit panenky. Umíte garantovat, že nám ten plyn někdo dodá a že to nebude za vražednou cenu? A jako třešnička na dort zbývá fakt, že nikdo neví, jak to bude vypadat v oblasti tepláren a průmyslových elektráren. O nezanedbatelné části těchto zdrojů mám od známého ne zrovna optimistické zprávy, že řada z nich se dnes provozuje stylem "dožijeme a poslední zhasíná".

0/0
13.3.2014 10:22

V96á95c50l49a75v 77Z57e67l36i14n42k48a 2582720953512

2) Tolik stručné a střízlivé technické hodnocení současného stavu. Už ze deset let může onen halasně vybubnovávaný přebytek výkonu zmizet jak pára nad hrncem a budeme balancovat na hraně deficitu. A co budete potom dělat Vy a Vám podobní "experti" na energetiku? Čarovat anebo prohlašovat, já nic, já muzikant? Optimismus Vašeho komentáře mi poněkud připomíná Titanik, kde se v první třídě vesele tancovalo, zatímco podpalubí už zaplavovala voda a hlavnímu inženýrovi bylo jasné, že loď půjde ke dnu.

To Vaše "argumentování" ohledně spotřeby už raději nekomentuji. Tam jste totiž patrně zcela účelově opomenul výrazný pokles spotřeby spojený s postupným utlumováním energeticky náročné výroby v letech devadesátých. Ono se zdaleka ne všechno zastavilo rovnou hned po roce 1990. Měli jsme ohledně spotřeby pěkně načechraný polštářek, ale ten už z valné části zmizel.

0/0
13.3.2014 10:25

J11i64ř14í 76E54r62b24e79n 1483224846327

A taky toho, když o strategických věcech rozhodují politici s maximálně čtyřletou perspektivou vládnutí.

Bolševik si myslel, že bude vládnout na věčné časy a tak tomu to své plánování energetiky od konce 50. let docela solidně přizpůsobil. Dodneška vlastně svítíme a topíme především díky kapacitám, které byly naplánovány už před 50-60 lety a dostavě!!ny o pár desítek let později.

0/0
13.3.2014 5:57

J98i40n17d72ř40i94c27h 95Š21k94o77p75e48k 4385891330855

nejvyšší čas dostavit Temelín. Poptávka bude jakože že zítra vyjde slunce

+9/0
12.3.2014 21:16

J81i53ř37í 37P92a45u32l 3376805597832

V Bruselu jsou zřejmě nepoučitelní

http://byznys.ihned.cz/c1-61526300-hlavni-ekonom-iea-birol-setrna-evropska-energetika-klimatickou-zmenu-nezastavi

+1/−1
12.3.2014 21:06

P49e45t70r 83K36o40c85o45u36r63e94k 9303129710734

jo, necháme se poučit od ekonomů, ti tomu určitě rozumí... míra vymletosti Klausem mě vždycky znovu překvapí.

0/0
13.3.2014 9:31

J80i90ř72í 18P85a51u55l 3766615937272

"míra vymletosti Klausem " - to mě opravdu pobavilo. :-) O Klausovi ani slovo, Klause nemusím. A to, že Klause nemusím, neznamená, že nemusím každého ekonoma, i když o Klausovi, coby ekonomovi pochybuji už více než 15 let

0/0
13.3.2014 9:50

J79a32n 61N22o55v80á35k 6364684476883

IEA? To je ta vtipná organizace, jejíž predikce už dávno nebere nikdo vážně? To, co pan Birol v rozhovoru tvrdí, je v přímém rozporu s realitou. Realitou toho, že Němci (skoro) samotní rozpoutali cenovou revoluci u větrných a FV zdrojů elektřiny. Těch 12+12 GW instalovaného výkonu v Číně a 10+10 GW v Japonsku, jen za rok 2013 mluví sám za sebe. A opravdová divočina začíná právě v USA.

0/0
13.3.2014 11:36

J12a12r36o38s64l78a80v 62B56r11ü72m24m50e38r 7134173586

Jo, budeme lidi ožebračovat daněmi a drahou pseudoekologickou energií až přivítaji Putina či Číňany jako spasitele, tak jak staří Římané barbary.

+9/0
12.3.2014 19:48

S34t31a65n47i32s23l84a14v 20R10o93s56e40c10k69ý 9465519351929

A USA a ČLR se tomu můžou jen chechtat.

+8/0
12.3.2014 19:39





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.