Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dostavbu Temelína by namísto ČEZ mohla řídit státní firma

Dva nové bloky jaderné elektrárny Temelín by mohla dostavět státní firma, nikoliv polostátní ČEZ. Uvažuje o tom, ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD). Bližší podrobnosti říct nechtěl s tím, že jde o úvahy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J24i72r24k86a 35B72r33u57n49n92e18r 4648462169927

Proč státní a ne rovnou národní?

0/0
13.3.2014 19:21

V65á97c54l89a21v 51Z90e73l92i50n29k34a 2322790463192

A ještě malá otázka pro všechny, co kritizují plán na dostavbu Temelína. Co navrhujete? Myslím samozřejmě, jaké zvolit řešení, aby to bylo technicky i ekonomicky realizovatené. Opakovaně tuto otázku pokládám a opakovaně mi na ni není nikdo z kritiků Temelína a propagátorů OZE schopen dát uspokojivou odpověď. Zelený fanatismus vedoucí v konečném důsledku někam do energetického pravěku poloviny minulého století a fatálním důsledkům pro ekonomiku si prosím můžete nechat od cesty. To není odpověď. To je asi na podobné úrovni, jako kdyby pasažérům na potápějícím se Titaniku řekli, že přece mohou k nejbližší pevnině doplavat.

0/0
13.3.2014 15:52

J26a28n 32N46o37v74á77k 6904754506323

Čtěte a učte se u experta na energetiku: http://www.smallisprofitable.org/

0/0
14.3.2014 4:48

V21á60c54l35a39v 53Z86e31l69i34n22k14a 2222710813492

No, tak jestli jsou to na energetiku takový experti, jako na fungování webu, tak potěš koště. Jinak on už sám název stránky je ekonomický i technický protimluv. Tedy alespoň za technologií, které jsou v současnosti standardně dostupné. Velké zdroje se stavěly a staví právě proto, že náklady na jednotku instalovaného výkonu i na vyrobenou kWh klesají s rostoucí velikostí zdroje.

0/0
14.3.2014 8:42

J92a84n 52N98o35v69á55k 6984474276823

No, autor http://en.wikipedia.org/wiki/Amory_Lovins je opačného názoru. A jeho odbornému kreditu v teorii i praxi v energetice se nemůžete ani zdaleka přiblížit.

To, co tvrdíte je u elektráren s parní turbínou pravda, tak do řádu desítek MW. Pak už dosahujete jen minimálních zlepšení za cenu obrovských komplikací.

0/0
14.3.2014 14:33

M56a37r33e76k 98K44r10o67l62l 5421942920940

Účinnost stroje roste s jeho velikosti. Souvisí to s poměrem objemu a plochy a s tím spojenými tepelnými ztrátami. Kupříkladu velké lodní motory mají tak malé tepelné ztráty, ze nepotřebuji ani chlazení.

+1/0
10.4.2014 9:40

V77á92c24l49a91v 15Z28e33l65i91n37k96a 2902960323852

To už bude skoro zbytečné. To jsou fakt naši představitelé tak naivní, že očekávají, že se zúčastněné firmy po takto trapném do ztracena vedoucím konci tendru pohrnou celé žhavé do dalšího podobného divadla? Nepohrnou. Svět, vidouce to, jak si Evropa se zeleným OZE šílenstvím stále více natlouká hubu, se v dohledné době začne vracet ke starým osvědčeným metodám. Respektive on se k nim už vrací. Ty firmy budou mít zakázky jinde a mnohem většího rozsahu, než ty naše ubohé dva bloky.

Až se nám za pár let rozsvítí v makovicích, tak zjistíme, že tam kde jsme stáli na čele frotny je teď zatraceně dlouhá řada a my jsme tentokrát někde na jejím konci. Pak už to nebudeme my, kdo si bude diktovat. Naopak, budeme na kolenou prosit a hory doly slibovat, protože ten nový jaderný zdroj budeme potřebovat. Anebo nebudeme, ale potom budou muset padnout limity pro těžbu uhlí. Věru neradostná perspektiva.

0/0
13.3.2014 15:45

J90a97n 35N90o36v13á74k 6414114446153

A kdo že si to natlouká hubu? Jako třeba Němci, kteří mají nejnižší nezaměstnanost od roku 1990, ekonomika jim šlape a OZE jim vylepšují už tak skvělou obchodní bilanci?

0/0
14.3.2014 4:52

V77á70c23l86a60v 88Z59e13l56i76n41k59a 2552210643332

Nevím co to berete, ale byl bych raději opatrný. V pět ráno takhle v rauši, to musí být materiál. Co takto se místo čtení zelených politicky diktovaných blábolů zkusit začít zajímat o to, jak to skutečně vypadá v Německu. Situace není zdaleka tak růžová, jak tvrdí frau Merkel a její poskoci. Zelené eurocenty se v Německu už nafoukly tak, že to přestává být únosné a to se v OZE vyrábí stále jen část toho, co je plánováno. O problémech s výkonovými fluktuacemi a fatálním nesouladem mezi místy produkce a místy spotřeby už ani nemluvě.

+1/0
14.3.2014 8:49

J70a40n 49N11o53v12á44k 6764504966663

Tak ještě jednou a jako pro blbého: Makroekonomicky se Německu daří opravdu dobře. Ta data jsou nezávislá na názoru frau Merkel. Ty zelené eurocentíky tvoří 0,3% výdajů domácností. Ale pozor, zůstávají v německé ekonomice. Neodtékají pryč jako platby za suroviny ani jako dividendy nadnárodním koncernům.

A na fatálním nesouladu mezi místem výroby a spotřeby asi nebude nic tak hrozného, když se ČEZ (a teď už i ministerstvo průmyslu a obchodu) snaží, aby se mohla produkovat polovinu české spotřeby v místě 100 km od největšího populačního centra, 500 km od druhého největšího a 300 km od třetího největšího. Přitom Praha je právě díky neexistenci místních zdrojů opravdu ohrožena blackoutem.

0/0
14.3.2014 14:20
Foto

K14a51r88e49l 17P90l70a22c55h94ý 6786506454129

Nejvyssi cas, zacit osazovat vodni elektrarny temi turbinami, co maji 100x vetsi vykon, nez kaplanova turbina a co je bojkotuji právě tezebni spolecnosti.

+1/0
9.4.2014 18:25

A91l98e14x86a90n52d64r 50K51o76s75t61k97a 5649506649256

Výborný nápad jak ufinancovat stát. Postaví se státní Temelín 3 a 4, zákonem se mu zaručí přednostní odbyt a výkupní cena 10 kč/kwh.. A ty občane, pokud chceš svítit, tak plať.

0/0
13.3.2014 13:07

A93n18n95a 47T82v13a62r71ů82ž61k11o39v75á 4471916165438

A když to bude mít v ruce soukromá firma, tak budeš, občané, platit 3X tolik. Však už s tou privatizací máme 25-ti leté zkušeností. Obrovské zdražení při souičasném až neúnosném snížení kvality.

0/0
11.4.2014 8:23

V32á51c66l29a24v 63V85a36n64ě96k 2973643318201

Riziko závislosti na politicky manipulovatelným dodavatelem kritických prvků Temelína z Ruska převažuje nad ostatními faktory.

Za situace kdy Rusko dodává plyn a ropu do Evropy jako odměnu za poklonkování a za ceny jako v loterii je komerčně nepřijatelné dát tento projekt ruské firmě.

Může se pak klidně stát, že český stát zkritizuje nějakou politickou eskapádu Ruska, ti se naštvou a jako vždy je první po ruce klacek v podobě energie anebo nějakých dalších kriticky důležitých dodávek.

Nemluvě o tom, že za současné situace s Ukrajinou je byznys za několik milliard dolarů pro Rusko potvrzením, že si skutečně mohou zapískat a ostatní budou podle toho tančit.

Nějaké záruky na smlouvách jsou pro Putina a současné Rusko jen cárem papíru.

0/0
13.3.2014 12:49

J81i93n54d96ř51i16c47h 88Š95k73o59p64e16k 4735891160615

blbost.

Uzavře se smlouva a když nebudou plnit či zdržovat, od smlouvy odstoupíš

0/−1
13.3.2014 12:54

A94l80e90x58a92n20d76r 59K15o79s97t26k86a 5289236579396

Je pro vás přijatelnější zadat jej firmě, která prokázala, že nedovede ani dodat palivo do již stojících reaktorů?

0/0
13.3.2014 13:09

L79i19b49o71r 33W85a76l88i19c88h41i74e77w33i24c49z 3748546817664

Pokud myslíte problémy s palivem od Westinghouse, tak řešil úplně stejné problémy, co řešil dříve TVEL. Nová "verze" palivových souborů již tímto neduhem netrpěla. Výhra TVEL v tendru na dodávku paliva pro dalších 10 let nebyla způsobena "nekvalitou" paliva od WEC.

0/0
13.3.2014 13:31

A26l62e31x87a83n87d87r 78K23o38s33t59k73a 5119136839296

Ano, přesně to jsem měl na mysli. Jen se mi příspěvek nějak blbě zařadil.  Měla to být samozřejhmě reakce na to, jestli je správné, svěřit ruským firmám výstavbu, nikoliv na pana Škopka. Na druhou stranu, ani on nemá tak 100% pravdu. S přístupem, že mohu od smlouvy odstoupit nelze budovat projekt za bratru 200 nebo 300 miliard korun. Tam se jaksi spotřebuje x miliard, ještě než vůbec přijede první buldozer a hrábne do země. V tom momentě již není možné to odvolet, nebo měnit dodavatele.

0/0
13.3.2014 14:12

Z74b54y18n19ě93k 72K15o10ř57í94n96e72k 9114123509132

Otázka za 50 bludišťáků Jestlipak víte proč 1. blok ETE neposkytuje podpůrné služby?

0/0
13.3.2014 18:26

V22á43c72l48a22v 53V66a70n67ě19k 2233643138901

A mezitim budeme svitit svickama a tlačit trolejbusy.

0/0
13.3.2014 22:43

J94a80n 22C31e29p60e32k 1634526130

Dva nové bloky jaderné elektrárny Temelín by mohla dostavět státní firma.

Hm tak to se obávám většího tunelu než byl tunel Pandury a Gripeny. Rv

+1/−1
13.3.2014 12:18

A40l62e53x73a45n10d24r 61K72o61s26t16k42a 5299676869166

Tady jde také o zakázku ve stovkách miliard, tam to byly jen desítky. Kdyby se raději všechno troje použilo na uhrazení části Kalouskových dluhů.

0/0
13.3.2014 13:11

K17a28r89e92l 73Č30e34r15n95ý 6405733172611

"ČEZ by se tím zbavil rizik spojených s investicí" - jenže rizika nezmizí, přejdou na české daňové poplatníky. Pro předem určeného provozovatele ideální stav.

+1/0
13.3.2014 12:16

P29e45t94r 69K90o58l63á37ř 4948985485868

Tak to asi Zieglera klepne. Tolik energie, tolik článků kde liboval pro američany jako by byl zaplacený a ono na konc nic.;-D

+1/−1
13.3.2014 12:00

P38e56t68r 73K38o12l76á75ř 4838345385618

opr.- loboval

+1/0
13.3.2014 12:01

M35a84r84k62é66t30a 57L56o92r86e83n86c37i16k64o44v61a 7287753206616

loboval a liboval si v tom

0/0
13.3.2014 12:15

I87v86o 14J79a44n57á92č22e47k 8383453201652

Takže to prodražíme ještě víc než obvykle?

0/0
13.3.2014 11:01

R18o64b73e77r73t 37K77r89o39k 2443692842864

Jedině státní garance zaručí, že Rusáci mohou stavět Temelín jako Soči .... s neomezeným rozpočtem. Hádám, že se staneme na několik desítek let ruskou gubernií a budem poslušně odvádět daně.

0/−1
13.3.2014 11:05

R11o95b21e41r31t 16K62r50o72k 2953972582864

Suma sumárum...i kdyby nešlo Mládkovi o to, dát tu zakázku Rusákům, o což mu ale jde, pak se jedná jen o vytvoření odsávacího kanálu na prachy které tím protečou, protože v konečném důsledku to stejně budou dělat ty samé firmy.

0/−1
13.3.2014 10:48

V85í10t 63G80a48b54r51i26e49l 5564793866497

Tak co čekat od chlapa, který má 3 ruské milenky? Ty s ním nejsou kvůli jeho vzhledu nebo intelektu.

0/0
13.3.2014 11:02

K11a81m83i96l 56D68o20l58e69z90e25l 6352966234142

ana, to je dobry napad. Statni firma se da lepe rozkrast R^

+1/−1
13.3.2014 10:45

R13o66b90e77r79t 25K50r91o89k 2753632302394

Mládkovi se nedaří ovládnout komisi ČEZ aby to dala Rusákům, kterým to slíbil loni na Žofíně, zdržení pomocí loutkové účasti Francouzů se mu taky nepodařilo tak to zkouší jinak. Loni na Žofíně na ruské akci prohlásil: "Dostavbu Temelína provází složité problémy, ale myslím si, že zvítězíme" ...myslel tím my Rusové.

+1/0
13.3.2014 10:24

J45a84n 55S64a60l44o65m61o68n 4889970501895

Proč se furt mluví o rusácích, to by mě opravdu zajímalo. Největší podíl v koncernu MIR2000 má totiž naše česká Škoda Jaderné Strojírenství a jediné co nám rusové opravdu chtějí dodat od nich je nádoba reaktoru, protože zařízení na její výrobu už Škoda JS několik desetiletí nemá. ;-D

+1/0
13.3.2014 10:27

R76o36b39e71r65t 23K56r37o21k 2463882872194

A proč vám tak vadí, že se mluví o rusácích? Jste nějaký podrážděný;-)

0/−1
13.3.2014 10:36

J69a85n 41S90a17l80o15m89o29n 4349160681705

Nevadilo by mi to, kdyby byl Atomstrojexport opravdu hlavním dodavatelem a hlavním podílníkem, ale on je podílníkem spíš minoritním. Navíc mám takhle pocit, že se to obrací na rusy jen v negativním hledisku ve smyslu: To je ruské a špatné, to nechceme. Navíc jsem nikde neviděl principelně co vlastně nabízí, narozdíl od toho co nabízí Westinghouse. S tím nás už obšírně seznámili.

0/0
13.3.2014 10:40

R46o78b48e50r97t 11K78r38o34k 2733642592134

Krom toho bych byl nerad, abychom dopadli jako východ Ukrajiny, který funguje jako ruská kolonie. Všechny ty firmy tam jsou "ukrajinské",  stejně jako u nás "české", a přesto že průmyslová výroba v regionu roste, příjmy z ní do ukrajinského rozpočtu klesají, protože všechny firmy vlastní Rusáci a odvádí kapitál do Ruska. Takže asi tak k té vaší "české firmě".... Mnohem lepší je nabídka Westinghouse, která nebude dávat zakázky jen "českým" firmám vlastněnými Rusy.;-)[>-]

0/−1
13.3.2014 10:43

J97a16n 81S18a72l19o74m71o34n 4949750371965

Nebojte se, mi to máme podobné, jen s tím rozdílem že u nás jsou vlastníci v USA, nebo Evropě, a někdy dokonce i v Číně a v tom Rusku. :-)Čistě českého už toho tu moc nezbylo. ;-D

+1/0
13.3.2014 11:21

J90i69ř84í 86K17o15c65u95r52e20k 6585724945908

Takže stát napřede sebere lidem peníze a pak si za ně politici vyrobí firmu, sami pro sebe. Horší jak mafie...

+1/−1
13.3.2014 10:22

D86a57v53i47d 11P63r70a59ž98á24k 6824842942646

Třeba Lesy ČR, ty by to určitě zvládly R^

0/0
13.3.2014 10:20

M24a69r70t43i91n 76M13i69k89o31l46á56š46e14k 7300290303

"Dva nové bloky jaderné elektrárny Temelín by mohla dostavět státní firma, nikoliv polostátní ČEZ."

No, tak to bude ten Temelín stát několikanásobně více, protože mnoho lidí ve státních firmách stále ještě uvažuje ve stylu: kdo neokrádá stát, tak okrádá svoji rodinu.

0/−1
13.3.2014 10:17

J82a51n 71S20a79l77o13m39o15n 4299740651435

Tedy takdo, když se tu tolik bojuje za OZE. Němci nejsou, nebyli a nebudou hloupí. Mají to dobře vymyšlené po technické stránce a pravděpodobně dobře spočítané i po té ekonomické stránce, jenže pro jejich podmínky a také dost počítají se zapojením v rámci celé EU. Jasně, oni jádro nechtějí, ale uhlí chtít také nebudou a plyn je sice fajn, ale cenově to zase tak fajn není. Čili budou to mít takto: Vělká část výkonu bude ve větrnících naseveru a stejně velká v solárkách na jihu, zbytek jsou vodní a jiné OZE. No a aby to zastabilizovali, tak budou mít část v plynu a uhlí a zbytek budou dočerpávat ze sítě EU, čili i od nás :-) A s námi se počítá, že tu jaderku mít budeme!

+2/0
13.3.2014 10:00

J45o22s87e58f 87V60o11m42á53č76k72a 5823864633254

Ano, v Německu to měli tak parádně spočítané, že příspěvky na OZE platí za firmy stát, protože by pro ně byly likvidační.

0/0
13.3.2014 11:10

J44a58n 55S42a68l29o50m97o94n 4479950901495

I mistr tesař se někdy utne. Němcům se utnulo pár ekonomů a hlavně ekologů. ;-D

0/0
13.3.2014 11:23

T24o49m23á50š 21M64a50r58e84k 9150943569204

Celé toto PR puštěné přes největší PR agenturu politiků se dá shrnout do jedné věty: ČSSD nemá v ČEZ své lidi.

+6/−1
13.3.2014 9:54

J49a23n 24K10r98á91t40k37ý 9632700753

Jsem pevně přesvědčen, že "výběrové řízení" bude zrušeno. Všechno nasvědčuje tomu, že nejlepší podmínky má ruský dodavatel a to přeci Američané nemůžou dopustit. Začne (vlastně už začala) mediální válka, že Rusko je Putin a my přeci nemůžeme podporovat Putina, že?

+1/−2
13.3.2014 9:41

Š97t46ě34p43á61n 53F96r65a92n11c89l 8474319704530

Bez ohledu na to, kdo má nejlepší podmínky, je důležité vědět kdo má ty podmínky nejhorší. Jmenuje se "český daňový poplatník" a v případě dostavby Temelína bude ještě s láskou vzpomínat na to, když platil pouhou tisícovku za OZE.

0/0
13.3.2014 9:45

J45a22n 24S50a66l84o69m46o45n 4329330421235

Ano, na to budeme s láskou vzpomínat až za ty OZE budeme platit místo tisíce jednoho těch tisíců víc a místo na pole s obilím budeme koukat na pole plné solárních panelů.

OZE do energetického mixu patří, ale postavit na nich komplet celou energetiku není zrovna to nejlepší řešení.

0/0
13.3.2014 9:54

Š85t83ě84p90á40n 20F24r92a45n74c52l 8774399844290

To zajisté máte pravdu. Ale pokud stát převezme garance za Temelín, tak se odhady pohybují mezi 10-15násobkem doplatků za OZE. Takže "ideální budoucnost" vypadá tak, že zaplatíte ročně 2000 za OZE, 30000 za Temelín a pánové Mládek s Benešem a Sobotkou vám budou z Karibiku připíjet na zdraví... taky už se tak těšíte?

0/−1
13.3.2014 10:04

J62a82n 29S28a49l61o18m40o38n 4749390861865

A víte že svým způsobem ano? Já bych byl totiž jeden z těch, kterým by to přináší už teď docela slušnou práci. ;-D Ale po pravdě, mě je jedno jestli stavím jaderku, paroplynovku, uhelku, spalovnu odpadů, nebo solární či větrnou elektrárnu. :-)

0/0
13.3.2014 10:19

J76a89n 20S22a93l90o40m93o63n 4139740981185

Ještě jsem zapoměl na biomasovou elektrárnu (štěpka, travní peletky, sláma a podobný nesmysle ;-D)

+1/0
13.3.2014 10:31





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.