Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Omlazovací kúra Českých drah pokračuje. Stáří vlaků kleslo o dva roky

České dráhy loni znovu výrazně snížily průměrné stáří svých vlaků, kterými vozí cestující. Letos by se měl vozový park dokonce dostat poprvé k hranici dvaceti let. Vyplývá to z nejnovějších údajů Českých drah o vozovém parku za loňský rok.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J31a13n 29K66o92t35i80l 9343151558

Dobře, že to pokračuje. Jen potřeba nezpomalit, protože v tom starém, se vůbec jezdit nedá. Je to podl lidskou úroveň a důstojnost. Ale nejdůležitější je nenechat nové vlaky spustnout jako ty staré! Úklid nemůže fungovat jako doposud, že se vytře a umyje jen na prostředku, a tam, co je obtížné se dostat hardem na koštěti, se to nechá. Stejně tak trochu odolnější špína se také neřeší. Pak vagony smrdí a působí odpudivě již po pár měsících provozu. Cestující se musejí chovat slušně, být čistotní a údržba a úklid musí fungovat jinak než po česku. Jinak tu zůstane všem známý český bordel.

+2/0
31.3.2014 10:03

J53i65ř60í 63E38r12b47e47n 1933434566217

Nevím, jak je to nastaveno, ale pokud to je třeba tak, že má dodavatelská firma na úklid pětivozové jednotky vyhrazených pětačtyřicet minut a zaplaceno dostane jen za dvě uklízečky, pak zázraky dělat nemůže.

Za druhé, mnohé vlaky nejsou zpustlé, ale podfinancované na údržbě. Pokud se vagon neopravoval třicet let, pak nebude čistý ani kdyby ho uklízečky šůrovaly denně.

A za třetí jde o konstrukci - jestli jste někdy cestoval třeba v loďáku 830, který má sedačky na lešenových trubkách a pod každou sedačkou labyrint topení, tak to zkrátka ani vyčistit nejde. Moderní vozy od konce 80. let mívají sedačky zavěšované od stropu a PVC od podlahy vytažené do stěn, takže se tam bordel nedrží a udržují se mnohem lépe.

A za poslední: měl jste někdy tu čest se svézt v takové Karose 955, kde se uklízečka ke stojanům sedaček taky nedostane, kde jsou šroubované lišty PVC a kde se viklají opěradla? To je pocucové cestování ve voze o polovičním stáří než vagony a přitom mnohem víc zadotovaném na pořízení i na provozu...

+1/0
31.3.2014 10:39

A55n68e12t98a 86M12a46l51á 6531950715

Průměrný vek 22,6 let?? A to se povazuje za úspěch? Vždyť je to spis ostuda...

+1/−5
31.3.2014 7:31

J68i57ř31í 26E21r83b53e40n 1193244446517

Proč?

Pokud je vůz v pořádku a lze ho relativně levně opravit, tak na tom nic není. Mimochodem průměrné stáří 22,6 let znamená vagon vyrobený na podzim 1991. Což už je technicky celkem na výši.

+3/0
31.3.2014 10:42

R78a59d24k86o 64K64ř25i23v57á77n73e91k 7720973905360

Pro zajímavost: téměř všechny Jančurovy vozy byly vyrobeny v letech 1976 - 1979 (ex. OBB i ex. SBB). Žlutým vozům z roku 1976 je 38 let!!

Nicméně vozy jsou v Rakousku kvalitně zrekonstruované před 10-15 lety a hlediska komfortu jim nelze nic vytknout - kromě poruchovosti el. výzbroje.

Bráno dle roku výroby má RJ proti ČD vozidlový park podstaně starší, podle data rekonstrukce však mladší, neboť má 100% rekonstruovaných vozidel, ČD jen desítky procent. Takže jak se to vezme.

Zajímavá otázka je, zda budou již dnes takřka čtyřicetileté vozy RJ schopny další potřebné rekonstrukce.

+3/0
31.3.2014 16:41

J92i32r67k13a 10D68v87o93ř80á79k 4305350193898

Velká (drahá) rekonstrukce by se určitě už nevyplatila. Určitou obměnu interiéru by to možná ještě sneslo, kdyby byl opravdu dobrý důvod, ale hlavní část je už stará.

+1/0
1.4.2014 17:08
Foto

J26i11ř41í 34Š59r29á37m86e59k 3868887809581

Vagón není pračka. Při správné údržbě může sloužit třeba 40 let. A to k všeobecné spokojenosti

+3/0
31.3.2014 12:05

J21i78r57k34a 48D85v62o14ř26á90k 4755470773898

Železniční vozidlo není auto nebo mobil.

Hlavní součásti jako základní rám mají životnost cca 40 let. Kdo by se ho zbavoval dřív i když není narušený, nehospodařil by dobře. Další části mají životnost kratší, takže takový život vagónu by teoreticky mohl vypadat tak, že hlavní části jezdí cca 40 let a v polovině jeho životnosti (po 20 letech) projde velkou rekonstrukcí, tj. to ostatní se vymění. Ideální průměrný věk by tak byl právě 20 let. Pokud počítáte velké rekonstrukce jako "nové" vozidlo (opravdu je často podstatně změněné a technicky zcela jiné), vychází to mezi 10 - 20 let.

+3/0
31.3.2014 14:50

J36i91r83k84a 94D86v47o87ř57á89k 4415730403168

A ještě, v tom slavném Švýcarsku běžně jezdí i některá padesátiletá vozidla. Ovšem výborně zrekonstruovaná.

+2/0
31.3.2014 14:52

T65o44m18á26š 21V87a39v82e11r32k94a 7861330362214

Pokud zde diskutuje nějaký odborník rád bych od něj četl reálné srovnání Tauruse a 109 tedy v tomto případě Zátopka a Spirit of Brno - děkuji předem! Obchodní část znám.

+2/−1
30.3.2014 21:49

J84a49n 57S22ů51r46a 4605663133142

někde na webu Federace strojvůdců nějaké komentáře ze strany strojvůdců najdete...www.fscr.cz

+3/0
30.3.2014 22:06

T85o70m73á90š 98V44a17v22e31r97k59a 7551660312664

Děkuji, ale myslím, ale že v ČR asi moc strojvedoucích co mají zkušenost s obojím moc nebude

0/0
30.3.2014 22:19

J11a95n 19S81ů61r98a 4985243603452

To netuším, ale minimálně vám určitě poradí. Pokud si dobře vzpomínám, jen to nemůžu najít, z pohledu komfortu stanoviště si tam stěžovali na 380.

+2/0
30.3.2014 22:20

J14i90r25k28a 64D28v83o50ř22á17k 4125670193198

Také si pamatuji různé nářky na stanoviště strojvedoucího na 380. Byly převážně od strojvedoucích nákladních vlaků. Tam je totiž styl práce o hodně jiný, tam se dělá mnohonásobně leccos co na osobce třeba jen jednou za směnu. A 380 je jak se zdá dělaná především z pohledu osobní dopravy.

0/0
31.3.2014 14:55

J32a60r79e21k 15K23a35l92i90v89o84d45a 7636573301516

Tady je jedno porovnání obsluhou obou strojů. Jestli je ovšem nestranné - nevím.  http://www.fscr.cz/zajmy_strojvudce/10_2012/zajmy10.htm

+1/0
31.3.2014 7:51

T85o71m58á40š 62V39a25v95e13r43k40a 7711260182584

Děkuji!

+1/0
31.3.2014 11:26

J98a37r98e72k 39K47a28l13i55v32o78d96a 7346373781826

Není zač. Odkaz byl na Wiki u popisu 380. Jenom jsem si nemohl vzpomenout, kde jsem to viděl. http://cs.wikipedia.org/wiki/Lokomotiva_380

0/0
31.3.2014 21:13

M29i91l91a65n 25L95a59š78ť69o31v63k24a 8122794933318

http://www.fscr.cz/zajmy_strojvudce/10_2012/zajmy10.htm

0/0
1.4.2014 5:28

P74e80t35r46a 36N58o57v22á48k52o55v84á 7408596284718

ČD ale pořád ještě nevychytaly to, že ve starém rychlíku se dalo natáhnout přes 4 sedačky a celou dobu jízky spokojeně spát, což se v nových vozech, ve kterých jsou jednotlivá sedadla s kovovými područkami, nedá. A když jsou područky zvedací, tak ležíte přes díry :)

0/−7
30.3.2014 21:19
Foto

J74i63ř57í 51Š33r26á92m82e41k 3498927699251

Měla jste také 4 jízdenky?

+4/0
31.3.2014 12:06

P51e84t74r 59K55o53u46t92e43c43k53ý 6764530147937

Lůžkové a lehátkové vozy už byly vynalezeny dávno :)

+1/0
31.3.2014 18:26

J68i38r41k30a 60D20v29o30ř54á32k 4595270263418

Právě že ČD už vychytaly, že takoví nocležníci už tak snadno nepřekáží ostatním cestujícím.

+1/0
1.4.2014 17:09

J55a75n 68G78a34z24d73a 6252638643377

Je to trochu lepší než dříve. Dokud se České dráhy nezadlužovaly, dalo se jezdit tak maximálně se soukromými společnostmi. Nyní se České dráhy přestávají v kvalitě vzdalovat světu. Nicméně netuším, proč je to z peněz daňových poplatníků. Raději se vozím v trochu vyšší kvalitě a bez spoluúčasti státu na obnově vozového parku. Navíc to vyjde pro všechny z nás levněji.

+1/−5
30.3.2014 20:55

J80i87ř34í 62E76r16b63e36n 1273424446297

Dotace - správně řečeno platbu za objednanou dopravu - pobírají vedle ČD také soukromí dopravci začasté se zahraničními vlastníky - Arriva/Veolia, ICOM, Jihotrans, BusLine apod.

0/0
31.3.2014 10:52

J76i44r85k12a 47D34v90o33ř68á77k 4105690433468

I v Německu a dalších zamích na západ od nás se regionální železniční doprava provozuje i za veřejné peníze. A to tam mají několikanásobně vyšší jízdné. A při jejich velikosti to "regionální" v zásadě znamená i rychlíky, co u nás jezdí přes půl republiky.

0/0
31.3.2014 14:59

P62e97t76r 70M94a45r27š46o16u51n 5135858406306

jen nějak stále nechápu potřebu, pojmenovávat české služby a české zboží (zde jednotky a lokomotivy) a jen české firmy anglicky.... to na světovost čehokoliv nestačí ;-D

+6/0
30.3.2014 20:10

J77i22ř40í 48E11r88b37e71n 1773394726137

Když on ten Regiospider zní prej světáčtěji, než kdyby ho pojmenovali třeba Polubenka :-/

Stejně to spousta lidí neumí vyslovit. Regiospider, regiospajdr, redžiospajdr, režíspajdr...

0/0
31.3.2014 10:54

P21e20t34r 92N42e68c61h34a64n43i66c57k81ý 7973686658400

Pro mě to bude prostě Šuplík.

0/0
31.3.2014 12:31

J82i87r47k38a 57D92v90o30ř16á62k 4105720693158

Pro jiné je to zas Pabouk. ;-D

0/0
31.3.2014 15:07

R92a64d72k24o 34K95ř27i19v52á70n67e81k 7220783725890

Jaká je správná výslovnost Student Agency, Regiojet.. ríídžijoudžet?:-)

0/0
31.3.2014 16:48

J28i90r68k16a 46D55v83o64ř82á61k 4405120213618

Tak nemyslete si, že je to angličtina! Ten jazyk je prostě reklamština. Vezměte si takový CityElefant ... anglicky se slon píše elephant, německy Elefant. City ovšem není německé slovo.

+1/0
31.3.2014 15:02

M98a34r91e72k 61V64y26m35a53z40a43l 5658786932660

Pokud budeme chtít státní dráhu takovou jako ve Švýcarsku, bez masívních dotací do obnovy vozidel se neobejdeme. To prostě nejde nikde na světě. Ale posun dopředu je vidět....[>-]R^ Jen tak dál...

+17/−1
30.3.2014 19:35

J88a21n 77G51a43z71d81a 6812118983567

Jo ať to někdo dotuje. Pokud to nebude stát, bude to dobrý. Ať to dají vše klidně Trilexu,. Arrivě a Jančurovi, pokud to nebude zadlužovat stát a kilometr vyjde levněji, nevidím důvod proč to sypat ze státního.

+1/−8
30.3.2014 20:58

M19i87r58e50k 44Z85á17v41o19d67n56ý 7302157210358

Stát ale dotuje úplně všechny, včetně Jančury (jen tam se to nazývá "sleva na jízdném"). A že to vyjde levněji? Těžko. Pokud někdo chce dortíček či kávičku zadarmo, musí se počítat s tím, že se to někde musí zaplatit. Takže buď to zaplatí cestující a když ne, tak to bude opět muset být někde zadotované.

0/0
31.3.2014 8:08

J11o64s24e75f 13K89o15p70e26c72k29y 9334682285

takze zijete v naivni predstave, ze Jancura nebo kdokoliv jiny bude jezdit ztratove regionalni a rychlikove spoje bez objednavky a platby statu/kraju? s dotacemi jezdi vsichni autobusovi i zeleznicni prepravci v IDS a kdyby je nedostavaly, tak jezdit nemuzou ;-)

0/0
31.3.2014 11:37

J37i52r19k71a 62D17v17o46ř94á88k 4985780713628

Za veřejné prostředky by jezdili i soukromníci. Vy jste nevěděl, že za státní jezdí i Jančura na Slovensku? A dráž než u nás ČD.

0/0
31.3.2014 15:10

P56e30t63r56a 46N31o45v79á26k85o33v53á 7288816864338

No ve Švýcarsku jsem vlakem jela, byl to courák a byl starý jak metuzalém, ale funkční. Měli tam jak automatické hlášení stanic, tak displeje, na kterých to běhalo oranžovým písmem. Ale vozy byly tak ze 70. let. Ovšem ničemu to nevadilo, ačkoli zašlost na nich vidět byla. Jen se o ně starali asi o něco lépe, co se týká úklidu, jak ČD tady o staré rychlíkové vozy. Plus mají míň vandalů.

+5/−1
30.3.2014 21:22

J70i66ř82í 71E90r40b14e21n 1423574276927

Ve Švajcu, mám dojem, provozují bezproblémově i 60 let staré lokomotivy. Nehrají si na podvodné účetnictví a na odpisy - dokud mašina jezdí s malými udržovacími náklady, tak proč ji šrotovat...

+1/0
31.3.2014 11:06

I28v28a85n 13Š20u43s18t69r 1519643758324

Snad jsou to ze strany ČD kroky ekonomické a nebude to z jejich strany argument, proč neliberalizovat trh. Stejně jsou ty vlaky zakoupené z větší částí spíš z peněz z daní než hospodářkých úspěchů ČD.

Ale v celku nic proti, jen se nesmí ČD příliš zadlužit.

+1/−3
30.3.2014 19:05

M95i90r71e92k 84Z39á63v88o63d17n64ý 7372227870898

Ono z dotací lze dělat nějaké extra hospodářské úspěchy dosti špatně :/ Řekl bych, že by to neměl být ani cíl veřejné hromadné dopravy.

+5/0
30.3.2014 19:12

I65v89a58n 45Š13u72s27t85r 1979663468494

Tak v tom případě jsem asi společnosti České dráhy a.s. neporozumněl. Myslem jsem že je to firma se státní účastí. Cílem firmy je generovat provozní zisk ne? K čemu je firma která generuje provozní ztráty? Chápu, že tu máme situaci, kdy se musí některé vlaky dotovat, ale pokud se spokojíme s tím, že firma generuje provozní ztrátu, kterou dotuje stát, tak není důvod pro to, aby se jednalo o firmu, ale měla by to být státní insitituce. Buďto musí na úrovni ČD dojít k optimalizaci. Mě osobně by ale nevadilo, kdyby soukromí dopravci postutně nahradili ČD, což se stane, pokud se nezmění přístup ČD a přístup státu k ČD.

+2/−1
30.3.2014 19:24

M17i48r78e63k 29Z11á16v49o93d49n42ý 7282567280638

Vlastně máte pravdu, ale mám naprosto opačný názor.... Hromadná veřejná doprava se z 99 % nedá dělat na komerční riziko. Nicméně je pro společnost důležitá a proto nesmí být podceňována. Proto oceňuji, že stát vlastní firmu, nicméně by bylo lepší, kdyby to byla státní instituce (na druhou stranu by se lépe tím kryly různé machinace, to nepopírám).

+3/0
30.3.2014 20:06

J14a63n 21G30a74z97d55a 6272138613157

Nechápu tvrzení že veřejná doprava se nedá dělat na komerční riziko. Osobně si myslím, že je to obráceně, že by se stát neměl pouštět do ničeho, kde existuje něco jako trh a komerční riziko. Ať si nechají armádu a policii a do zbytku se raději necpou, jenom to stojí zbytečné peníze.

+2/−3
30.3.2014 21:01

M40i28r32e72k 85Z93á27v91o24d80n25ý 7382107170208

Kde to existuje? V české republice je jediná trasa, která se teoreticky dá jezdit na komeční riziko a to Praha - Ostrava. A i to je hoodně na hraně a aby byla tato trasa zisková, musela by být na této trase asi tak o 20 % vyšší cena lístků (někde jsem to četl). Zbytek je dotovaný a je úplně jedno, kdo by to jezdil, protože nikdo by se tím neuživil. A už nyní můžeme sbírat ovece neřízené konkurence. Osekávání okrajových vlaků a připravované osekávání nočních vlaků na trase Praha - Ostrava je jen díky tomu, že MD nedokáže říci, fajn, na tratích bude jezdit jen ten, kdo projde výběrovým řízením, ale od něho chceme, aby zajistil to, to, to a to.

+1/0
31.3.2014 8:12
Foto

R80o50m71a49n 26P27o55l54á63č81e44k 1550266730195

Ano je to z daní, ale u panterů a Sharků to bude at bude dopravce kdokoli. Nebo snad máme v ČR "příměsto", které se uživí resp. vydělá na sebe?

+2/−2
30.3.2014 19:22

P92e60t60r 67N94e75c30h70a75n56i33c39k36ý 7483326478810

Troufám si tvrdit, že ČD v rámci možnosti dělají co můžou. Jasně, mohlo by to být lepší, určitě se najde několik zkostnatělých manažerů, co přežijí každou změnu a berou peníze za nic, ale vzhledem k tomu, z čeho firma vzešla je dnešní stav solidním pokrokem. Míček je na straně SŽDC, protože taková Praha - Liberec bude po železnici 2 a půl hodiny, i kdyby tam ČD nasadily nejlepší Německé jednotky.

+15/−1
30.3.2014 18:56

I67v86a73n 76Š41u21s88t23r 1719773188134

Možná létající vlaky by problém vyřešili :D ale to už  by se jednalo spíš o areolinky :D (BTW pokud se tam bude jezdit rychlovlaky tak tam stejně budou létat, až na to že doba letu bude omezena nárazem)

0/−4
30.3.2014 19:07

B59o71h75u49s71l32a76v 49K49r24á14l29í10k 2721690929266

Až z tratí zmizí pohodlné vlaky s koženkovými sedačkami a otvíracími okny, tak už nezbude mnoho důvodů, proč dávat vlakům přednost před jinými způsoby dopravy. Ovšem autobusy jsou taky čím dál horší.

+3/−13
30.3.2014 18:54

H28o24n58z95a 73F95á16t31o28r 2839285564160

Musím napsat, že mě taky moc neberou moderní klimatizované jednotky. Zlatá otevírací okna - zvlášť v parném létě je pak požitek z jízdy o několik tříd jinde.

+2/−11
30.3.2014 18:59

I62v58a92n 67Š52u73s66t59r 1989603258144

Někdo jezdí vlakem do práce/školy a někdo si jezdí úžít jízdu :D Mám pro vás rady: kupte si drezínu Chopper :D

+7/−1
30.3.2014 19:08





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.