Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Omlazovací kúra Českých drah pokračuje. Stáří vlaků kleslo o dva roky

České dráhy loni znovu výrazně snížily průměrné stáří svých vlaků, kterými vozí cestující. Letos by se měl vozový park dokonce dostat poprvé k hranici dvaceti let. Vyplývá to z nejnovějších údajů Českých drah o vozovém parku za loňský rok.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J41a69n 93K23o42t49i66l 9813821958

Dobře, že to pokračuje. Jen potřeba nezpomalit, protože v tom starém, se vůbec jezdit nedá. Je to podl lidskou úroveň a důstojnost. Ale nejdůležitější je nenechat nové vlaky spustnout jako ty staré! Úklid nemůže fungovat jako doposud, že se vytře a umyje jen na prostředku, a tam, co je obtížné se dostat hardem na koštěti, se to nechá. Stejně tak trochu odolnější špína se také neřeší. Pak vagony smrdí a působí odpudivě již po pár měsících provozu. Cestující se musejí chovat slušně, být čistotní a údržba a úklid musí fungovat jinak než po česku. Jinak tu zůstane všem známý český bordel.

+2/0
31.3.2014 10:03

J22i96ř48í 31E89r95b31e15n 1433264286537

Nevím, jak je to nastaveno, ale pokud to je třeba tak, že má dodavatelská firma na úklid pětivozové jednotky vyhrazených pětačtyřicet minut a zaplaceno dostane jen za dvě uklízečky, pak zázraky dělat nemůže.

Za druhé, mnohé vlaky nejsou zpustlé, ale podfinancované na údržbě. Pokud se vagon neopravoval třicet let, pak nebude čistý ani kdyby ho uklízečky šůrovaly denně.

A za třetí jde o konstrukci - jestli jste někdy cestoval třeba v loďáku 830, který má sedačky na lešenových trubkách a pod každou sedačkou labyrint topení, tak to zkrátka ani vyčistit nejde. Moderní vozy od konce 80. let mívají sedačky zavěšované od stropu a PVC od podlahy vytažené do stěn, takže se tam bordel nedrží a udržují se mnohem lépe.

A za poslední: měl jste někdy tu čest se svézt v takové Karose 955, kde se uklízečka ke stojanům sedaček taky nedostane, kde jsou šroubované lišty PVC a kde se viklají opěradla? To je pocucové cestování ve voze o polovičním stáří než vagony a přitom mnohem víc zadotovaném na pořízení i na provozu...

+1/0
31.3.2014 10:39

A57n10e95t17a 63M58a14l47á 6721190355

Průměrný vek 22,6 let?? A to se povazuje za úspěch? Vždyť je to spis ostuda...

+1/−5
31.3.2014 7:31

J80i23ř48í 70E92r10b85e67n 1273214826417

Proč?

Pokud je vůz v pořádku a lze ho relativně levně opravit, tak na tom nic není. Mimochodem průměrné stáří 22,6 let znamená vagon vyrobený na podzim 1991. Což už je technicky celkem na výši.

+3/0
31.3.2014 10:42

R43a77d78k14o 57K11ř40i31v38á36n22e26k 7450223465420

Pro zajímavost: téměř všechny Jančurovy vozy byly vyrobeny v letech 1976 - 1979 (ex. OBB i ex. SBB). Žlutým vozům z roku 1976 je 38 let!!

Nicméně vozy jsou v Rakousku kvalitně zrekonstruované před 10-15 lety a hlediska komfortu jim nelze nic vytknout - kromě poruchovosti el. výzbroje.

Bráno dle roku výroby má RJ proti ČD vozidlový park podstaně starší, podle data rekonstrukce však mladší, neboť má 100% rekonstruovaných vozidel, ČD jen desítky procent. Takže jak se to vezme.

Zajímavá otázka je, zda budou již dnes takřka čtyřicetileté vozy RJ schopny další potřebné rekonstrukce.

+3/0
31.3.2014 16:41

J13i33r77k58a 49D87v22o50ř75á56k 4605220433398

Velká (drahá) rekonstrukce by se určitě už nevyplatila. Určitou obměnu interiéru by to možná ještě sneslo, kdyby byl opravdu dobrý důvod, ale hlavní část je už stará.

+1/0
1.4.2014 17:08
Foto

J59i35ř46í 27Š63r72á84m78e10k 3898717779131

Vagón není pračka. Při správné údržbě může sloužit třeba 40 let. A to k všeobecné spokojenosti

+3/0
31.3.2014 12:05

J51i85r35k54a 56D86v49o35ř24á87k 4155820933898

Železniční vozidlo není auto nebo mobil.

Hlavní součásti jako základní rám mají životnost cca 40 let. Kdo by se ho zbavoval dřív i když není narušený, nehospodařil by dobře. Další části mají životnost kratší, takže takový život vagónu by teoreticky mohl vypadat tak, že hlavní části jezdí cca 40 let a v polovině jeho životnosti (po 20 letech) projde velkou rekonstrukcí, tj. to ostatní se vymění. Ideální průměrný věk by tak byl právě 20 let. Pokud počítáte velké rekonstrukce jako "nové" vozidlo (opravdu je často podstatně změněné a technicky zcela jiné), vychází to mezi 10 - 20 let.

+3/0
31.3.2014 14:50

J66i62r80k53a 79D19v94o96ř62á89k 4985940813698

A ještě, v tom slavném Švýcarsku běžně jezdí i některá padesátiletá vozidla. Ovšem výborně zrekonstruovaná.

+2/0
31.3.2014 14:52

T53o76m67á76š 19V18a97v89e31r16k64a 7551890342214

Pokud zde diskutuje nějaký odborník rád bych od něj četl reálné srovnání Tauruse a 109 tedy v tomto případě Zátopka a Spirit of Brno - děkuji předem! Obchodní část znám.

+2/−1
30.3.2014 21:49

J58a21n 79S78ů94r22a 4475183273972

někde na webu Federace strojvůdců nějaké komentáře ze strany strojvůdců najdete...www.fscr.cz

+3/0
30.3.2014 22:06

T92o56m88á72š 63V57a91v67e65r95k43a 7381240262794

Děkuji, ale myslím, ale že v ČR asi moc strojvedoucích co mají zkušenost s obojím moc nebude

0/0
30.3.2014 22:19

J57a64n 90S32ů72r53a 4495173373772

To netuším, ale minimálně vám určitě poradí. Pokud si dobře vzpomínám, jen to nemůžu najít, z pohledu komfortu stanoviště si tam stěžovali na 380.

+2/0
30.3.2014 22:20

J49i83r11k89a 31D41v39o59ř58á20k 4245510103578

Také si pamatuji různé nářky na stanoviště strojvedoucího na 380. Byly převážně od strojvedoucích nákladních vlaků. Tam je totiž styl práce o hodně jiný, tam se dělá mnohonásobně leccos co na osobce třeba jen jednou za směnu. A 380 je jak se zdá dělaná především z pohledu osobní dopravy.

0/0
31.3.2014 14:55

J51a17r62e31k 67K24a25l82i65v61o25d63a 7826263941346

Tady je jedno porovnání obsluhou obou strojů. Jestli je ovšem nestranné - nevím.  http://www.fscr.cz/zajmy_strojvudce/10_2012/zajmy10.htm

+1/0
31.3.2014 7:51

T48o17m81á44š 85V17a17v65e74r74k12a 7981640672684

Děkuji!

+1/0
31.3.2014 11:26

J42a22r90e73k 31K46a85l84i68v62o34d11a 7456383161766

Není zač. Odkaz byl na Wiki u popisu 380. Jenom jsem si nemohl vzpomenout, kde jsem to viděl. http://cs.wikipedia.org/wiki/Lokomotiva_380

0/0
31.3.2014 21:13

M55i42l62a85n 74L43a28š23ť65o98v55k65a 8922494233828

http://www.fscr.cz/zajmy_strojvudce/10_2012/zajmy10.htm

0/0
1.4.2014 5:28

P10e92t55r31a 69N35o31v13á12k30o96v74á 7328826164308

ČD ale pořád ještě nevychytaly to, že ve starém rychlíku se dalo natáhnout přes 4 sedačky a celou dobu jízky spokojeně spát, což se v nových vozech, ve kterých jsou jednotlivá sedadla s kovovými područkami, nedá. A když jsou područky zvedací, tak ležíte přes díry :)

0/−7
30.3.2014 21:19
Foto

J45i67ř34í 52Š32r14á82m66e78k 3718607659471

Měla jste také 4 jízdenky?

+4/0
31.3.2014 12:06

P40e28t75r 23K21o27u44t44e59c54k85ý 6164410817727

Lůžkové a lehátkové vozy už byly vynalezeny dávno :)

+1/0
31.3.2014 18:26

J22i31r47k42a 26D48v45o56ř80á87k 4405770883728

Právě že ČD už vychytaly, že takoví nocležníci už tak snadno nepřekáží ostatním cestujícím.

+1/0
1.4.2014 17:09

J64a90n 62G69a46z64d89a 6772988183707

Je to trochu lepší než dříve. Dokud se České dráhy nezadlužovaly, dalo se jezdit tak maximálně se soukromými společnostmi. Nyní se České dráhy přestávají v kvalitě vzdalovat světu. Nicméně netuším, proč je to z peněz daňových poplatníků. Raději se vozím v trochu vyšší kvalitě a bez spoluúčasti státu na obnově vozového parku. Navíc to vyjde pro všechny z nás levněji.

+1/−5
30.3.2014 20:55

J88i84ř10í 18E78r65b25e71n 1103924656507

Dotace - správně řečeno platbu za objednanou dopravu - pobírají vedle ČD také soukromí dopravci začasté se zahraničními vlastníky - Arriva/Veolia, ICOM, Jihotrans, BusLine apod.

0/0
31.3.2014 10:52

J22i33r31k90a 82D28v41o33ř86á66k 4555860893948

I v Německu a dalších zamích na západ od nás se regionální železniční doprava provozuje i za veřejné peníze. A to tam mají několikanásobně vyšší jízdné. A při jejich velikosti to "regionální" v zásadě znamená i rychlíky, co u nás jezdí přes půl republiky.

0/0
31.3.2014 14:59

P53e71t45r 18M32a53r48š33o54u59n 5605568726186

jen nějak stále nechápu potřebu, pojmenovávat české služby a české zboží (zde jednotky a lokomotivy) a jen české firmy anglicky.... to na světovost čehokoliv nestačí ;-D

+6/0
30.3.2014 20:10

J73i61ř27í 72E70r35b22e56n 1233424986937

Když on ten Regiospider zní prej světáčtěji, než kdyby ho pojmenovali třeba Polubenka :-/

Stejně to spousta lidí neumí vyslovit. Regiospider, regiospajdr, redžiospajdr, režíspajdr...

0/0
31.3.2014 10:54

P79e76t47r 11N27e54c30h88a69n71i10c63k84ý 7423966738980

Pro mě to bude prostě Šuplík.

0/0
31.3.2014 12:31

J76i41r32k71a 68D24v22o14ř38á24k 4295690403248

Pro jiné je to zas Pabouk. ;-D

0/0
31.3.2014 15:07

R31a74d33k58o 67K56ř16i57v42á12n51e29k 7140893265180

Jaká je správná výslovnost Student Agency, Regiojet.. ríídžijoudžet?:-)

0/0
31.3.2014 16:48

J84i91r24k82a 24D65v66o71ř18á17k 4335880223258

Tak nemyslete si, že je to angličtina! Ten jazyk je prostě reklamština. Vezměte si takový CityElefant ... anglicky se slon píše elephant, německy Elefant. City ovšem není německé slovo.

+1/0
31.3.2014 15:02

M16a68r98e40k 84V42y19m19a48z16a51l 5698826882690

Pokud budeme chtít státní dráhu takovou jako ve Švýcarsku, bez masívních dotací do obnovy vozidel se neobejdeme. To prostě nejde nikde na světě. Ale posun dopředu je vidět....[>-]R^ Jen tak dál...

+17/−1
30.3.2014 19:35

J26a94n 17G23a21z16d43a 6772268413177

Jo ať to někdo dotuje. Pokud to nebude stát, bude to dobrý. Ať to dají vše klidně Trilexu,. Arrivě a Jančurovi, pokud to nebude zadlužovat stát a kilometr vyjde levněji, nevidím důvod proč to sypat ze státního.

+1/−8
30.3.2014 20:58

M18i65r86e58k 49Z81á67v30o85d45n59ý 7142597410748

Stát ale dotuje úplně všechny, včetně Jančury (jen tam se to nazývá "sleva na jízdném"). A že to vyjde levněji? Těžko. Pokud někdo chce dortíček či kávičku zadarmo, musí se počítat s tím, že se to někde musí zaplatit. Takže buď to zaplatí cestující a když ne, tak to bude opět muset být někde zadotované.

0/0
31.3.2014 8:08

J75o81s75e75f 71K95o83p81e48c89k38y 9814972145

takze zijete v naivni predstave, ze Jancura nebo kdokoliv jiny bude jezdit ztratove regionalni a rychlikove spoje bez objednavky a platby statu/kraju? s dotacemi jezdi vsichni autobusovi i zeleznicni prepravci v IDS a kdyby je nedostavaly, tak jezdit nemuzou ;-)

0/0
31.3.2014 11:37

J10i35r31k23a 53D34v10o53ř60á57k 4125870253688

Za veřejné prostředky by jezdili i soukromníci. Vy jste nevěděl, že za státní jezdí i Jančura na Slovensku? A dráž než u nás ČD.

0/0
31.3.2014 15:10

P82e80t44r13a 63N79o40v66á95k50o64v45á 7228816144198

No ve Švýcarsku jsem vlakem jela, byl to courák a byl starý jak metuzalém, ale funkční. Měli tam jak automatické hlášení stanic, tak displeje, na kterých to běhalo oranžovým písmem. Ale vozy byly tak ze 70. let. Ovšem ničemu to nevadilo, ačkoli zašlost na nich vidět byla. Jen se o ně starali asi o něco lépe, co se týká úklidu, jak ČD tady o staré rychlíkové vozy. Plus mají míň vandalů.

+5/−1
30.3.2014 21:22

J58i53ř85í 31E81r45b34e82n 1453864506757

Ve Švajcu, mám dojem, provozují bezproblémově i 60 let staré lokomotivy. Nehrají si na podvodné účetnictví a na odpisy - dokud mašina jezdí s malými udržovacími náklady, tak proč ji šrotovat...

+1/0
31.3.2014 11:06

I38v24a28n 68Š17u67s23t65r 1189923778444

Snad jsou to ze strany ČD kroky ekonomické a nebude to z jejich strany argument, proč neliberalizovat trh. Stejně jsou ty vlaky zakoupené z větší částí spíš z peněz z daní než hospodářkých úspěchů ČD.

Ale v celku nic proti, jen se nesmí ČD příliš zadlužit.

+1/−3
30.3.2014 19:05

M68i67r35e72k 87Z87á86v70o56d47n53ý 7432387470118

Ono z dotací lze dělat nějaké extra hospodářské úspěchy dosti špatně :/ Řekl bych, že by to neměl být ani cíl veřejné hromadné dopravy.

+5/0
30.3.2014 19:12

I45v19a30n 28Š91u88s90t66r 1359463768154

Tak v tom případě jsem asi společnosti České dráhy a.s. neporozumněl. Myslem jsem že je to firma se státní účastí. Cílem firmy je generovat provozní zisk ne? K čemu je firma která generuje provozní ztráty? Chápu, že tu máme situaci, kdy se musí některé vlaky dotovat, ale pokud se spokojíme s tím, že firma generuje provozní ztrátu, kterou dotuje stát, tak není důvod pro to, aby se jednalo o firmu, ale měla by to být státní insitituce. Buďto musí na úrovni ČD dojít k optimalizaci. Mě osobně by ale nevadilo, kdyby soukromí dopravci postutně nahradili ČD, což se stane, pokud se nezmění přístup ČD a přístup státu k ČD.

+2/−1
30.3.2014 19:24

M23i90r53e49k 59Z17á85v57o75d66n56ý 7712987610878

Vlastně máte pravdu, ale mám naprosto opačný názor.... Hromadná veřejná doprava se z 99 % nedá dělat na komerční riziko. Nicméně je pro společnost důležitá a proto nesmí být podceňována. Proto oceňuji, že stát vlastní firmu, nicméně by bylo lepší, kdyby to byla státní instituce (na druhou stranu by se lépe tím kryly různé machinace, to nepopírám).

+3/0
30.3.2014 20:06

J66a67n 79G25a73z39d74a 6632728823577

Nechápu tvrzení že veřejná doprava se nedá dělat na komerční riziko. Osobně si myslím, že je to obráceně, že by se stát neměl pouštět do ničeho, kde existuje něco jako trh a komerční riziko. Ať si nechají armádu a policii a do zbytku se raději necpou, jenom to stojí zbytečné peníze.

+2/−3
30.3.2014 21:01

M26i41r78e75k 67Z46á50v21o81d57n64ý 7932137820308

Kde to existuje? V české republice je jediná trasa, která se teoreticky dá jezdit na komeční riziko a to Praha - Ostrava. A i to je hoodně na hraně a aby byla tato trasa zisková, musela by být na této trase asi tak o 20 % vyšší cena lístků (někde jsem to četl). Zbytek je dotovaný a je úplně jedno, kdo by to jezdil, protože nikdo by se tím neuživil. A už nyní můžeme sbírat ovece neřízené konkurence. Osekávání okrajových vlaků a připravované osekávání nočních vlaků na trase Praha - Ostrava je jen díky tomu, že MD nedokáže říci, fajn, na tratích bude jezdit jen ten, kdo projde výběrovým řízením, ale od něho chceme, aby zajistil to, to, to a to.

+1/0
31.3.2014 8:12

R60o52m68a52n 72P55o91l37á13č10e67k 1660616400835

Ano je to z daní, ale u panterů a Sharků to bude at bude dopravce kdokoli. Nebo snad máme v ČR "příměsto", které se uživí resp. vydělá na sebe?

+2/−2
30.3.2014 19:22

P25e88t76r 76N59e69c26h95a90n88i35c58k50ý 7163196128840

Troufám si tvrdit, že ČD v rámci možnosti dělají co můžou. Jasně, mohlo by to být lepší, určitě se najde několik zkostnatělých manažerů, co přežijí každou změnu a berou peníze za nic, ale vzhledem k tomu, z čeho firma vzešla je dnešní stav solidním pokrokem. Míček je na straně SŽDC, protože taková Praha - Liberec bude po železnici 2 a půl hodiny, i kdyby tam ČD nasadily nejlepší Německé jednotky.

+15/−1
30.3.2014 18:56

I21v89a18n 24Š20u13s40t84r 1709483518714

Možná létající vlaky by problém vyřešili :D ale to už  by se jednalo spíš o areolinky :D (BTW pokud se tam bude jezdit rychlovlaky tak tam stejně budou létat, až na to že doba letu bude omezena nárazem)

0/−4
30.3.2014 19:07

B67o78h82u59s50l73a48v 14K36r16á70l89í36k 2721600829296

Až z tratí zmizí pohodlné vlaky s koženkovými sedačkami a otvíracími okny, tak už nezbude mnoho důvodů, proč dávat vlakům přednost před jinými způsoby dopravy. Ovšem autobusy jsou taky čím dál horší.

+3/−13
30.3.2014 18:54

H43o86n96z90a 65F80á49t49o74r 2119775724450

Musím napsat, že mě taky moc neberou moderní klimatizované jednotky. Zlatá otevírací okna - zvlášť v parném létě je pak požitek z jízdy o několik tříd jinde.

+2/−11
30.3.2014 18:59

I73v98a77n 53Š28u31s56t74r 1899643448624

Někdo jezdí vlakem do práce/školy a někdo si jezdí úžít jízdu :D Mám pro vás rady: kupte si drezínu Chopper :D

+7/−1
30.3.2014 19:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.