Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Omlazovací kúra Českých drah pokračuje. Stáří vlaků kleslo o dva roky

České dráhy loni znovu výrazně snížily průměrné stáří svých vlaků, kterými vozí cestující. Letos by se měl vozový park dokonce dostat poprvé k hranici dvaceti let. Vyplývá to z nejnovějších údajů Českých drah o vozovém parku za loňský rok.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J26a95n 46K15o62t97i21l 9273951988

Dobře, že to pokračuje. Jen potřeba nezpomalit, protože v tom starém, se vůbec jezdit nedá. Je to podl lidskou úroveň a důstojnost. Ale nejdůležitější je nenechat nové vlaky spustnout jako ty staré! Úklid nemůže fungovat jako doposud, že se vytře a umyje jen na prostředku, a tam, co je obtížné se dostat hardem na koštěti, se to nechá. Stejně tak trochu odolnější špína se také neřeší. Pak vagony smrdí a působí odpudivě již po pár měsících provozu. Cestující se musejí chovat slušně, být čistotní a údržba a úklid musí fungovat jinak než po česku. Jinak tu zůstane všem známý český bordel.

+2/0
31.3.2014 10:03

J82i94ř24í 14E95r97b27e65n 1773134736147

Nevím, jak je to nastaveno, ale pokud to je třeba tak, že má dodavatelská firma na úklid pětivozové jednotky vyhrazených pětačtyřicet minut a zaplaceno dostane jen za dvě uklízečky, pak zázraky dělat nemůže.

Za druhé, mnohé vlaky nejsou zpustlé, ale podfinancované na údržbě. Pokud se vagon neopravoval třicet let, pak nebude čistý ani kdyby ho uklízečky šůrovaly denně.

A za třetí jde o konstrukci - jestli jste někdy cestoval třeba v loďáku 830, který má sedačky na lešenových trubkách a pod každou sedačkou labyrint topení, tak to zkrátka ani vyčistit nejde. Moderní vozy od konce 80. let mívají sedačky zavěšované od stropu a PVC od podlahy vytažené do stěn, takže se tam bordel nedrží a udržují se mnohem lépe.

A za poslední: měl jste někdy tu čest se svézt v takové Karose 955, kde se uklízečka ke stojanům sedaček taky nedostane, kde jsou šroubované lišty PVC a kde se viklají opěradla? To je pocucové cestování ve voze o polovičním stáří než vagony a přitom mnohem víc zadotovaném na pořízení i na provozu...

+1/0
31.3.2014 10:39

A35n36e86t50a 62M35a46l72á 6731800575

Průměrný vek 22,6 let?? A to se povazuje za úspěch? Vždyť je to spis ostuda...

+1/−5
31.3.2014 7:31

J49i23ř71í 68E54r97b17e64n 1443414256757

Proč?

Pokud je vůz v pořádku a lze ho relativně levně opravit, tak na tom nic není. Mimochodem průměrné stáří 22,6 let znamená vagon vyrobený na podzim 1991. Což už je technicky celkem na výši.

+3/0
31.3.2014 10:42

R34a34d38k93o 69K57ř15i76v39á88n97e98k 7470323675830

Pro zajímavost: téměř všechny Jančurovy vozy byly vyrobeny v letech 1976 - 1979 (ex. OBB i ex. SBB). Žlutým vozům z roku 1976 je 38 let!!

Nicméně vozy jsou v Rakousku kvalitně zrekonstruované před 10-15 lety a hlediska komfortu jim nelze nic vytknout - kromě poruchovosti el. výzbroje.

Bráno dle roku výroby má RJ proti ČD vozidlový park podstaně starší, podle data rekonstrukce však mladší, neboť má 100% rekonstruovaných vozidel, ČD jen desítky procent. Takže jak se to vezme.

Zajímavá otázka je, zda budou již dnes takřka čtyřicetileté vozy RJ schopny další potřebné rekonstrukce.

+3/0
31.3.2014 16:41

J16i31r96k80a 26D26v20o39ř91á72k 4905780373508

Velká (drahá) rekonstrukce by se určitě už nevyplatila. Určitou obměnu interiéru by to možná ještě sneslo, kdyby byl opravdu dobrý důvod, ale hlavní část je už stará.

+1/0
1.4.2014 17:08
Foto

J48i66ř62í 61Š15r91á22m22e74k 3138297829501

Vagón není pračka. Při správné údržbě může sloužit třeba 40 let. A to k všeobecné spokojenosti

+3/0
31.3.2014 12:05

J83i77r39k52a 78D72v81o36ř50á71k 4665690573948

Železniční vozidlo není auto nebo mobil.

Hlavní součásti jako základní rám mají životnost cca 40 let. Kdo by se ho zbavoval dřív i když není narušený, nehospodařil by dobře. Další části mají životnost kratší, takže takový život vagónu by teoreticky mohl vypadat tak, že hlavní části jezdí cca 40 let a v polovině jeho životnosti (po 20 letech) projde velkou rekonstrukcí, tj. to ostatní se vymění. Ideální průměrný věk by tak byl právě 20 let. Pokud počítáte velké rekonstrukce jako "nové" vozidlo (opravdu je často podstatně změněné a technicky zcela jiné), vychází to mezi 10 - 20 let.

+3/0
31.3.2014 14:50

J48i94r70k20a 82D19v55o82ř76á11k 4665150503728

A ještě, v tom slavném Švýcarsku běžně jezdí i některá padesátiletá vozidla. Ovšem výborně zrekonstruovaná.

+2/0
31.3.2014 14:52

T75o38m34á88š 46V88a68v90e35r20k39a 7731440372364

Pokud zde diskutuje nějaký odborník rád bych od něj četl reálné srovnání Tauruse a 109 tedy v tomto případě Zátopka a Spirit of Brno - děkuji předem! Obchodní část znám.

+2/−1
30.3.2014 21:49

J91a58n 42S32ů51r37a 4435443603502

někde na webu Federace strojvůdců nějaké komentáře ze strany strojvůdců najdete...www.fscr.cz

+3/0
30.3.2014 22:06

T19o67m57á36š 67V85a18v25e86r86k54a 7111560862484

Děkuji, ale myslím, ale že v ČR asi moc strojvedoucích co mají zkušenost s obojím moc nebude

0/0
30.3.2014 22:19

J48a65n 28S68ů52r76a 4685813163482

To netuším, ale minimálně vám určitě poradí. Pokud si dobře vzpomínám, jen to nemůžu najít, z pohledu komfortu stanoviště si tam stěžovali na 380.

+2/0
30.3.2014 22:20

J76i76r67k61a 14D84v13o24ř59á72k 4535400633428

Také si pamatuji různé nářky na stanoviště strojvedoucího na 380. Byly převážně od strojvedoucích nákladních vlaků. Tam je totiž styl práce o hodně jiný, tam se dělá mnohonásobně leccos co na osobce třeba jen jednou za směnu. A 380 je jak se zdá dělaná především z pohledu osobní dopravy.

0/0
31.3.2014 14:55

J60a96r50e91k 10K91a57l97i91v22o83d79a 7176763731416

Tady je jedno porovnání obsluhou obou strojů. Jestli je ovšem nestranné - nevím.  http://www.fscr.cz/zajmy_strojvudce/10_2012/zajmy10.htm

+1/0
31.3.2014 7:51

T93o79m69á80š 66V39a30v76e47r31k36a 7411130202784

Děkuji!

+1/0
31.3.2014 11:26

J66a58r79e91k 74K18a17l77i30v44o62d27a 7936173721316

Není zač. Odkaz byl na Wiki u popisu 380. Jenom jsem si nemohl vzpomenout, kde jsem to viděl. http://cs.wikipedia.org/wiki/Lokomotiva_380

0/0
31.3.2014 21:13

M70i62l62a32n 60L40a70š84ť62o14v38k18a 8292844793338

http://www.fscr.cz/zajmy_strojvudce/10_2012/zajmy10.htm

0/0
1.4.2014 5:28

P59e28t13r19a 35N19o44v21á27k42o48v53á 7348356194968

ČD ale pořád ještě nevychytaly to, že ve starém rychlíku se dalo natáhnout přes 4 sedačky a celou dobu jízky spokojeně spát, což se v nových vozech, ve kterých jsou jednotlivá sedadla s kovovými područkami, nedá. A když jsou područky zvedací, tak ležíte přes díry :)

0/−7
30.3.2014 21:19
Foto

J80i71ř56í 49Š37r12á71m88e38k 3448387579231

Měla jste také 4 jízdenky?

+4/0
31.3.2014 12:06

P98e14t98r 73K98o64u71t56e41c59k84ý 6104570927517

Lůžkové a lehátkové vozy už byly vynalezeny dávno :)

+1/0
31.3.2014 18:26

J21i85r14k38a 54D19v15o20ř58á70k 4885470113708

Právě že ČD už vychytaly, že takoví nocležníci už tak snadno nepřekáží ostatním cestujícím.

+1/0
1.4.2014 17:09

J69a80n 83G18a11z29d60a 6762968843977

Je to trochu lepší než dříve. Dokud se České dráhy nezadlužovaly, dalo se jezdit tak maximálně se soukromými společnostmi. Nyní se České dráhy přestávají v kvalitě vzdalovat světu. Nicméně netuším, proč je to z peněz daňových poplatníků. Raději se vozím v trochu vyšší kvalitě a bez spoluúčasti státu na obnově vozového parku. Navíc to vyjde pro všechny z nás levněji.

+1/−5
30.3.2014 20:55

J17i34ř91í 42E22r20b79e87n 1723834386707

Dotace - správně řečeno platbu za objednanou dopravu - pobírají vedle ČD také soukromí dopravci začasté se zahraničními vlastníky - Arriva/Veolia, ICOM, Jihotrans, BusLine apod.

0/0
31.3.2014 10:52

J39i91r50k51a 71D49v87o98ř17á78k 4145300723808

I v Německu a dalších zamích na západ od nás se regionální železniční doprava provozuje i za veřejné peníze. A to tam mají několikanásobně vyšší jízdné. A při jejich velikosti to "regionální" v zásadě znamená i rychlíky, co u nás jezdí přes půl republiky.

0/0
31.3.2014 14:59

P71e12t83r 46M10a36r43š49o16u18n 5435498776856

jen nějak stále nechápu potřebu, pojmenovávat české služby a české zboží (zde jednotky a lokomotivy) a jen české firmy anglicky.... to na světovost čehokoliv nestačí ;-D

+6/0
30.3.2014 20:10

J79i45ř80í 19E92r83b98e20n 1923944676437

Když on ten Regiospider zní prej světáčtěji, než kdyby ho pojmenovali třeba Polubenka :-/

Stejně to spousta lidí neumí vyslovit. Regiospider, regiospajdr, redžiospajdr, režíspajdr...

0/0
31.3.2014 10:54

P84e73t28r 29N60e17c14h50a80n86i47c30k21ý 7883816408840

Pro mě to bude prostě Šuplík.

0/0
31.3.2014 12:31

J71i47r51k75a 17D37v14o93ř67á29k 4465470313948

Pro jiné je to zas Pabouk. ;-D

0/0
31.3.2014 15:07

R75a12d60k58o 56K69ř69i36v33á55n92e85k 7680523845500

Jaká je správná výslovnost Student Agency, Regiojet.. ríídžijoudžet?:-)

0/0
31.3.2014 16:48

J58i98r35k90a 73D43v59o39ř43á92k 4405810393958

Tak nemyslete si, že je to angličtina! Ten jazyk je prostě reklamština. Vezměte si takový CityElefant ... anglicky se slon píše elephant, německy Elefant. City ovšem není německé slovo.

+1/0
31.3.2014 15:02

M25a68r50e12k 74V82y69m22a73z13a79l 5768786312390

Pokud budeme chtít státní dráhu takovou jako ve Švýcarsku, bez masívních dotací do obnovy vozidel se neobejdeme. To prostě nejde nikde na světě. Ale posun dopředu je vidět....[>-]R^ Jen tak dál...

+17/−1
30.3.2014 19:35

J69a15n 18G28a64z67d86a 6892618343487

Jo ať to někdo dotuje. Pokud to nebude stát, bude to dobrý. Ať to dají vše klidně Trilexu,. Arrivě a Jančurovi, pokud to nebude zadlužovat stát a kilometr vyjde levněji, nevidím důvod proč to sypat ze státního.

+1/−8
30.3.2014 20:58

M77i14r64e70k 10Z27á50v81o96d93n60ý 7772777500908

Stát ale dotuje úplně všechny, včetně Jančury (jen tam se to nazývá "sleva na jízdném"). A že to vyjde levněji? Těžko. Pokud někdo chce dortíček či kávičku zadarmo, musí se počítat s tím, že se to někde musí zaplatit. Takže buď to zaplatí cestující a když ne, tak to bude opět muset být někde zadotované.

0/0
31.3.2014 8:08

J29o64s42e60f 91K14o63p23e73c52k38y 9164562355

takze zijete v naivni predstave, ze Jancura nebo kdokoliv jiny bude jezdit ztratove regionalni a rychlikove spoje bez objednavky a platby statu/kraju? s dotacemi jezdi vsichni autobusovi i zeleznicni prepravci v IDS a kdyby je nedostavaly, tak jezdit nemuzou ;-)

0/0
31.3.2014 11:37

J12i94r46k31a 96D13v48o82ř13á96k 4705580243628

Za veřejné prostředky by jezdili i soukromníci. Vy jste nevěděl, že za státní jezdí i Jančura na Slovensku? A dráž než u nás ČD.

0/0
31.3.2014 15:10

P51e79t53r83a 79N85o63v31á29k61o16v96á 7958176704198

No ve Švýcarsku jsem vlakem jela, byl to courák a byl starý jak metuzalém, ale funkční. Měli tam jak automatické hlášení stanic, tak displeje, na kterých to běhalo oranžovým písmem. Ale vozy byly tak ze 70. let. Ovšem ničemu to nevadilo, ačkoli zašlost na nich vidět byla. Jen se o ně starali asi o něco lépe, co se týká úklidu, jak ČD tady o staré rychlíkové vozy. Plus mají míň vandalů.

+5/−1
30.3.2014 21:22

J32i49ř98í 90E77r38b28e26n 1843464366157

Ve Švajcu, mám dojem, provozují bezproblémově i 60 let staré lokomotivy. Nehrají si na podvodné účetnictví a na odpisy - dokud mašina jezdí s malými udržovacími náklady, tak proč ji šrotovat...

+1/0
31.3.2014 11:06

I90v88a31n 84Š56u37s21t77r 1159163198524

Snad jsou to ze strany ČD kroky ekonomické a nebude to z jejich strany argument, proč neliberalizovat trh. Stejně jsou ty vlaky zakoupené z větší částí spíš z peněz z daní než hospodářkých úspěchů ČD.

Ale v celku nic proti, jen se nesmí ČD příliš zadlužit.

+1/−3
30.3.2014 19:05

M86i29r90e49k 60Z48á88v85o41d33n53ý 7862787370988

Ono z dotací lze dělat nějaké extra hospodářské úspěchy dosti špatně :/ Řekl bych, že by to neměl být ani cíl veřejné hromadné dopravy.

+5/0
30.3.2014 19:12

I29v60a90n 76Š81u89s55t60r 1199393668964

Tak v tom případě jsem asi společnosti České dráhy a.s. neporozumněl. Myslem jsem že je to firma se státní účastí. Cílem firmy je generovat provozní zisk ne? K čemu je firma která generuje provozní ztráty? Chápu, že tu máme situaci, kdy se musí některé vlaky dotovat, ale pokud se spokojíme s tím, že firma generuje provozní ztrátu, kterou dotuje stát, tak není důvod pro to, aby se jednalo o firmu, ale měla by to být státní insitituce. Buďto musí na úrovni ČD dojít k optimalizaci. Mě osobně by ale nevadilo, kdyby soukromí dopravci postutně nahradili ČD, což se stane, pokud se nezmění přístup ČD a přístup státu k ČD.

+2/−1
30.3.2014 19:24

M14i39r41e90k 15Z63á61v64o71d47n38ý 7942987890978

Vlastně máte pravdu, ale mám naprosto opačný názor.... Hromadná veřejná doprava se z 99 % nedá dělat na komerční riziko. Nicméně je pro společnost důležitá a proto nesmí být podceňována. Proto oceňuji, že stát vlastní firmu, nicméně by bylo lepší, kdyby to byla státní instituce (na druhou stranu by se lépe tím kryly různé machinace, to nepopírám).

+3/0
30.3.2014 20:06

J93a22n 83G25a75z14d50a 6912858643557

Nechápu tvrzení že veřejná doprava se nedá dělat na komerční riziko. Osobně si myslím, že je to obráceně, že by se stát neměl pouštět do ničeho, kde existuje něco jako trh a komerční riziko. Ať si nechají armádu a policii a do zbytku se raději necpou, jenom to stojí zbytečné peníze.

+2/−3
30.3.2014 21:01

M69i62r11e87k 67Z94á72v69o60d85n21ý 7712617200958

Kde to existuje? V české republice je jediná trasa, která se teoreticky dá jezdit na komeční riziko a to Praha - Ostrava. A i to je hoodně na hraně a aby byla tato trasa zisková, musela by být na této trase asi tak o 20 % vyšší cena lístků (někde jsem to četl). Zbytek je dotovaný a je úplně jedno, kdo by to jezdil, protože nikdo by se tím neuživil. A už nyní můžeme sbírat ovece neřízené konkurence. Osekávání okrajových vlaků a připravované osekávání nočních vlaků na trase Praha - Ostrava je jen díky tomu, že MD nedokáže říci, fajn, na tratích bude jezdit jen ten, kdo projde výběrovým řízením, ale od něho chceme, aby zajistil to, to, to a to.

+1/0
31.3.2014 8:12
Foto

R47o52m68a51n 61P20o83l84á26č28e27k 1330126440485

Ano je to z daní, ale u panterů a Sharků to bude at bude dopravce kdokoli. Nebo snad máme v ČR "příměsto", které se uživí resp. vydělá na sebe?

+2/−2
30.3.2014 19:22

P66e93t62r 20N63e71c66h77a34n53i78c33k84ý 7563126358280

Troufám si tvrdit, že ČD v rámci možnosti dělají co můžou. Jasně, mohlo by to být lepší, určitě se najde několik zkostnatělých manažerů, co přežijí každou změnu a berou peníze za nic, ale vzhledem k tomu, z čeho firma vzešla je dnešní stav solidním pokrokem. Míček je na straně SŽDC, protože taková Praha - Liberec bude po železnici 2 a půl hodiny, i kdyby tam ČD nasadily nejlepší Německé jednotky.

+15/−1
30.3.2014 18:56

I69v16a50n 49Š14u28s68t81r 1109123248754

Možná létající vlaky by problém vyřešili :D ale to už  by se jednalo spíš o areolinky :D (BTW pokud se tam bude jezdit rychlovlaky tak tam stejně budou létat, až na to že doba letu bude omezena nárazem)

0/−4
30.3.2014 19:07

B95o43h62u72s22l43a52v 30K98r98á21l61í35k 2491330379176

Až z tratí zmizí pohodlné vlaky s koženkovými sedačkami a otvíracími okny, tak už nezbude mnoho důvodů, proč dávat vlakům přednost před jinými způsoby dopravy. Ovšem autobusy jsou taky čím dál horší.

+3/−13
30.3.2014 18:54

H49o45n58z34a 64F23á47t71o81r 2889695184400

Musím napsat, že mě taky moc neberou moderní klimatizované jednotky. Zlatá otevírací okna - zvlášť v parném létě je pak požitek z jízdy o několik tříd jinde.

+2/−11
30.3.2014 18:59

I40v86a19n 75Š97u34s19t26r 1439173968174

Někdo jezdí vlakem do práce/školy a někdo si jezdí úžít jízdu :D Mám pro vás rady: kupte si drezínu Chopper :D

+7/−1
30.3.2014 19:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.