Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hašišbedna nebo Nautilus. Na úzkokolejku vyjely netradiční motoráky

Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) spustily na svých úzkokolejných tratích zkušební provoz prvních modernizovaných motorových vozů. Motoráky s netradičním designem už teď budí velké emoce u železničních nadšenců. Firma na ně má získat evropské dotace, jejich přidělení je ale nejisté. Stejně tak i schválení u drážního úřadu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P90e11t52r 74S21l20á28d20e51k 8610451843309

Vlaky mám rád ale tohle je vzhledem k určení naprostý nesmysl - minimální výhled.

+4/0
13.4.2014 13:50

J26a85n 41G57a50z12d43a 6672318903657

Každopádně si tohoto vláčku všichni všimnou. Název Hašišbedna je také poetický.

Rád bych se v tom svezl a určitě by to byl nezapomenutelný zážitek na úrovni návštěvy v Rudné. Jen si najít ten čas, takto přes internet je to na nic.

0/−1
11.4.2014 22:41

J89a87n 68M43i30c97h77á24l54e10k 3980375853175

Mě se to líbí.

0/−2
11.4.2014 10:18

J60i26r73k52a 64D39v48o90ř76á44k 4845290293958

I zevnitř?

+2/0
11.4.2014 13:19

J38i51ř17í 32J79o61z18a 3308323590751

Ano je to tak, Obrataňská trať se používá jako běžná lokální trať (dojíždění do škol a do práce). Je sice krásné, že nám sem jezdí turisté (Jihočeský kraj je po Praze hned druhý turisticky nejnaštěvovanější kraj), ale nějak nechápu proč se neustále po celém kraji upřednostňují turisté od občanů - např. Lipensko, osobní lodní doprava z Budějc na Hlubokou, projekt mezinárodního letiště v Budějcích atd. Turisté využívají Novobystřickou trať a na ní skoro žádný pravidelný provoz není (jede tam pouze  1 pár vlaku denně). Tak proč ten rozruch? A ten vlak působí prostě extravagantněji, jeho design je barevně sladěn jak zvenku, tak zevnitř. Je na měm vidět, že to dělal architekt a ne konstruktér. Bude to jeden z těch vlaků u kterých se bude za několik desítek let bojovat za to, aby putoval do muzea, to moc u seriově vyráběných vlaků moc nehrozí. A tohle není seriovka ze Škodovky...

0/0
11.4.2014 10:00

M30i63c67h69a74l 25R85i14m71b43a50u27e93r 4779355363507

To, co je opravdu eminentí fór a na fotkách to není vídět, jen v článku co linkuje pán níže, je to, že celá pravá strana sedaček je k oknům ZÁDY, což je činí zcela zbytečnými. Tohle je vyhlídkové řešení horší než má běžný výtah!

Navrhuji recesi dotáhnout do konce a okna nahradit periskopy, aby si cestující mohl připadat úplně jako v tanku a zvláště německý tankový penzista si mohl upomenout stejnou trasou kdysi viděnou ve velitelském periskopu PzKpfw III/IV.

+4/0
11.4.2014 8:44

J96a90r98o44s77l58a28v 26T58í91n14e15k 4554518940512

;-D

0/0
20.4.2014 11:55

J92a88n 18M84a32x17a 9685693429

Příští rok se v Ústeckém kraji chystá projekt sezónní zážitkové železnice, se zaměřením na turisticky atraktivní lokálky. Je docela dobře, že JHMD ukazují čemu se v tomto projektu vyhnout. Když to vezmu z pohledu nostalgického provozu, tak vozidlo je pro turisty fakt paskvil. Pokud bych se to odvážil nazvat "modernizací" provozu, tak například žádný autobus s podobným interiérem, sedadly a bariérovostí, kterou toto vozidlo reprezentuje, nebude smět od roku 2015 páchnout na žádnou regionální linku ani do té největší díry v kraji.

+4/−1
10.4.2014 21:48

E24r34i93k 10S88a37n11e35t81r79i34k 4678760840844

Okná sa nedajú otvoriť, to sa detom nebude páčiť a za tie peniaze to snad nemyslia vážne, to mohli opraviť historické lokomotívi, vozne a ostalo by aj na prevádzku. 

Jeden z dobrých dlhoročných projektov na SK: http://www.detskazeleznica.sk/-nova-parna-masinka

+3/−2
10.4.2014 14:30

J19o51s57e66f 93K98u65b87e98š 9325515849454

Porovnáte 2 věci... Historických vozů je opraveno opravdu hodně na JHMD, k tomu tam jsou 4 parní lokomotivy... Ale cestující dojíždějící pravidelně do práce tím snad nebudete nutit jezdit? Porovnávat nějakou dětskou železnici s provozem na JHMD? To nemyslíte snad vážně? Byl jste tam někdy? Tam tím lidi dojíždí normálně do práce, je to běžná lokálka (hlavně tedy Obrataňská). Opravdu cestující dojíždějící denně není zvědav na nějakou Vaší "historickou prevádzku"... Na moderních úzkých to tak chodí dávno, v zahraničí mají modernizované klimatizované vozy pro dojíždějící a historické pro turisty... 

S motorákem spokojený nejsem, ale abych dojížděl 50 let starým vlakem? Jezdíte 50 let starým autobusem nebo autem? NE, tak nás nenutťe jezdit 50 let starým vlakem...

+1/−2
10.4.2014 14:39

E27r65i74k 83S39a74n44e43t92r32i57k 4128750140294

No článok je postavný trochu iným smerom: "Lidé na úzkokolejku jezdí za zážitky, proto by byla škoda nevyužít tuto příležitost a nenavrhnout něco odlišného od jiných vlaků," dodal Mach.

A podla mňa by sa za účelom jazdenia do práce, hodil skôr vlak zameraný na komfort.

+2/−2
10.4.2014 15:59
Foto

K69a25r26e35l 22V32a98l22i65š 7207125482250

Jel jsem tou úzkokolejkou několikrát a nejvíc by se mi líbily vagony s plošinou, tažené parní lokomotivou. To krásné okolí k tomu přímo vybízí. Podle mně je to hlavně rekreační trať a je potřeba se na ní dívat jinak než na normální vlak.

+1/−1
10.4.2014 13:24

J68o16s11e66f 85K26u89b63e23š 9595825469204

Ne neni to rekreacni trat. Do Obratane je to normalni trat po ktere lide dojizdi...

0/0
10.4.2014 13:51

V50l75a57d35i18m90í32r 60Š68t38ě16r35b59a 2332931662617

Pan Jan Mach se podle mne plete. Názory nejsou o konzervativnosti, ale o neúčelnosti. Kulatá okna mohla být jinde, ne u vlaku.;-)

+2/0
10.4.2014 12:48

J28a28n 72F95r28o33l25í55k 6446890875384

Ať tam jezdí cokoliv jen ať to nezkrachuje. Mají dluhy a ve firmě rozkol takže by mě bylo líto, kdyby tak krásná trať zanikla.

+2/0
10.4.2014 12:47

J15o11s66e51f 74K22u57b46e17š 9835925569914

Tak tak... Souhlasim.

0/0
10.4.2014 12:57

M17i46c72h59a59e65l 65K69o56n97e64č27n46ý 6542573339199

Zdejší úzkokolejku využíváme rádi, když jsme tam někde na dovolené . Necháme si auto u Kunžaku Lomy, vlakem jedeme do Bystřice a zpátky vystoupíme v Kaprouně (zastávka u prostřed lesa), přidáme kámen na mohylu Járy Cimrmana a dál jdeme kolem trati po houbách a borůvkách zpět k autu. Je to super výlet. Akorát navím jak se teď bude fotit z vlaku, protože ta krása kolem k tomu přímo vybízí a fotí podstatná část výletníků. Jinak jim přeju vše nejR^

+1/0
10.4.2014 11:54

J62o56s41e72f 39K32u15b68e18š 9575805189244

Tam díky letnímu rozsahu provozu bude jezdit stále T47 + 2x BALM/u + cyklovůz...

0/0
10.4.2014 14:40

J20o43s78e48f 35K26u77b82e84š 9395315719454

Zde reportáž o těchto vozech https://www.youtube.com/watch?v=-4rcJQAed6o

Na kanálu dále lze najít několik videí z pravidelného provozu :-)

+1/0
10.4.2014 11:00

T54o67m85á57š 74Z13e88m82a74n 3405108594435

Docela se mi to líbí, ale jako motoráček pro turisty je to naprostý nesmysl.

Když nějakm jedu na vyhlídkovou trasu, tak chci velká okna a nejlépe otevíratlená ať můžu fotit a užívat si čerstvý vzduch nepropasovaný skrz (kdo ví jak dlouho funkční) klimatizaci.

Kdyby to byl design normální lokomotivy a kulatá neotevíratlená okna sloužila k osvětlení strojovny, tak zatleskám.

+9/0
10.4.2014 10:55

J17o49s54e90f 56K18u87b47e82š 9535825679154

Taky to není určené pro turistické vlaky do Nové Bystřice...

+3/0
10.4.2014 10:58

J31i17r40k78a 71D12v51o66ř85á59k 4105310103158

já myslím, že by měli cestující mít možnost výběru. Přestože při větším zaplnění je to možnost spíš teoretická. Tenhle motorák by šel jistě rozdělit na oddíl s klimačkou a bez.

+1/−1
10.4.2014 11:00

M14i35l37a68n 48M47a75j81e70r43č39í48k 1730630574166

Jenže jestli je ještě vůbec možné alespoň u REKOnstrukcí drážního vozidla schválit do provozu okna, z nichž je technicky možné vyklonění cestujících - u nové TRAM to prý nejde, a proto Škoda transport je vyrábí s okénky výklopnými do prostoru cestujících = značně fyzicky bránícími průniku vzduchu do nitra vozu.

Osobně si dokážu představit jiné technické řešení zábrany vyklánění/mávání při "zachování" okýnek posuvných s tzv. náporovým větráním - počínaje síťkou v okně až průhledným plastovým výliskem kryjící zvnějšku okenní otvor a díky svému tvaru "žábrování" (při směrování protisměru jízdy) vzduch nabíral či (při směrování po směru jízdy) vypouštěl od/z interiéru vozu.

0/0
10.4.2014 18:20

J84i41r73k17a 97D67v74o43ř61á38k 4575910493628

Trochu mi to pripomíná, jak před 150 lety bylo dost populární větrací žebrování na střeše nebo nad oknem a okna byla ve 3. třídě i neotvírací. Případně s mastným papírem místo skla vyhrazeného pro vyšší třídy. Také zkrz to toho nebylo moc vidět jako přes případné plastové žebrování před tím vaším oknem.

0/0
11.4.2014 11:24

J93o90s35e18f 81K43u56b26e24š 9285665559354

Na motorové vozy jsem se těšil už od dob, co je JHMD přitáhli do ČR z Polska jako vraky... Doprava na úzké už modernizovat potřebovala, turista nebo šotouš asi vozem řady BALM/u nepohrdne, já na výletě také ne, ale pro dojíždění do práce atd (což je většina cestujících na Obrataňce) je to krapet za zenitem.

Čemu ale nerozumím, proč jsme se zase pokoušeli vyrobit rádoby moderni vozidlo, s kulatými okny a sedačkami ze starého trolejbusu... Všimněte si, jak je špatně interiér vyřešený, topení zasahuje až do půlky sedadla u okna... To tam bude sedět jednonohý? Koukněme se do Rakouska na úzkokolejku Zillertalbahn, jak mají řešený interiér v úzkokolejném vozidle. Jednoduše a moderně.

Co se týká neotevíracích oken, tak mě to nevadí, klimatizaci uvítám, a turisti ať použijí parní vlak. Navíc do Nové Bystřice v létě pojede klasická "stará" souprava, takže všichni si přijdou na své. Takže ano, jsem rád, že se úzkokolejka modernizuje, ale tento výtvor je opravdu hrůza, raději ten "nudný eurovlak" než Hašišbednu od architektů, kteří asi nikdy vlakem nejeli...

+6/0
10.4.2014 10:45

O69n45d41ř62e76j 13B38r52d24í89č35k96o 1162675611357

Někdo asi použil bednu hašiše a pak projektoval ...

0/0
19.4.2014 0:19

Ř86e19h27o88ř 30V79l45a56s48á55k 2754724371256

Ta malá okýnka jsou chyba.

Že jsou kulatá, to problém není, ale že jsou malá, to ano.

+6/0
10.4.2014 10:32

J59i88r40k21a 49D72v25o96ř93á25k 4465340503758

Taky by se mi líbila větší. Ale nevím jestli to technicky bylo možné. Pod okny bude nějaký pevnostní prvek, se kterým není snadné ani levné hýbat.

+1/0
10.4.2014 10:46

J44i81ř83í 36K88o64z87a 3413574379456

Na první pohled se mi mašina docela líbí :-)

V mých lehce ujetých představách  šedivý bastardek přišel na svět jako nechtěný následek špásování dědečka "Sergeje" a babičky "Bobiny". V

+3/0
10.4.2014 10:29

J48i64r95k16a 37D57v62o79ř85á74k 4755180753558

Viděl bych tam někde hlavně geny Brejlovce. http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/750569.jpg

+1/0
10.4.2014 10:56

J22a61n 70J22a33n73e83č55e93k 9790133720906

Takovou krásnou mašinku určitě vyprojektoval Zababa!

+8/0
10.4.2014 10:03

M46i48l59a70n 56V81o83t13a34v60a 5114876861882

docela se mi i líbí. v podstatě všechno i včetně té kritizované barvy. Problém je, že si nikdo neuvědomil podstatu tohoto vlaku. Je to vyhlídkový vlak a všichni se chtějí kochat krajinou, obzvláště při pomalé jízdě. A to se někde v překladu ztratilo. Možná by stačilo získat odstavený vlak z Topgearu ;-)

+6/0
10.4.2014 10:02

B70e70n 89P69a15v74k60a 1427513357701

Taky si myslím, že by to chtělo na střeše nějakou platformu. Třeba ke grilování;-D

+2/−1
10.4.2014 10:11

J45i14r71k64a 19D11v35o34ř83á71k 4425470243148

Jo, a před mostem všicni lehnout! ;-D

0/−1
10.4.2014 10:18

J61o92s70e19f 37K19u20b45e86š 9945835339894

Ne, není to vyhlídkový vlak, Obrataňská trať na které to bude ředevším jezdit, je trať, kde většinu cestujících tvoří lidi, kteří jedou do práce atd...

0/0
10.4.2014 10:47
Foto

J42i67ř25í 84B15a18b45i85n46s79k40ý 4683502988613

nikomu  už   ani nepřijde  divné že  cokoliv se má v  čechách  realizovat  je jen z  dotací ! že bez  Bruselu  si tu už pomalu  nedáte ani  sklenku  vody  a všem už to přijde normální !!!!!!

+3/−2
10.4.2014 9:41

J61o14s98e37f 52K55u11b23e66š 9705425979604

Tak těžko by taková malá společnost mohla investovat 65 mega do nových vlaků...

0/0
10.4.2014 10:48
Foto

L34u67k84á68š 34N77o45v90o26t55n56ý 6416167688748

Takže když na to je možnost čerpat dotace, tak je chyba, že toho nějaká společnost využije?8-o

+1/0
10.4.2014 10:57

B56e90n 77P67a67v21k83a 1347893847941

Takový luxus pro cestující. Wau!8-o

0/0
10.4.2014 9:36

V47l86a65d12i27s43l74a46v 34N21e21k54o10l26a 2309253704866

Neměly být náhodou toutéž základovou barvou zatřena i okna,ve vnitř s tím,kdo ta-

vovýto fujtajbl navrhl!!!!!

+2/−2
10.4.2014 9:26

J53i79r20k49a 41D47v20o79ř64á39k 4915230833608

Hehe, právěže je to krásný fujtajbl, asi jako Belmondo.;-D

0/−1
10.4.2014 10:17

V77l48a82d97i14m59í53r 38H96r40u31b50ý 1444791327672

Pro vyhlídkovou trať navrhnout vozy s omezeným výhledem a vydávat to za jejich přednost, tomu říkám umění.

+6/−2
10.4.2014 9:12

S51v89a67t63o13p41l24u36k 46S34i63l17n63ý 4202176419978

Až na to, že zrovna Jindřichohradeské úzkokolejky nejsou žádnou vyhlídkovou tratí. Takovou je třeba posázavský pacifik a apod. (nemluvě o úzkokolejkách v Alpách), ale tyhle JH úzkokolejky vedou většinu trasy lesem nebo po loukách a nic moc k vidění není. Tam skutečně lidi jezdí hlavně kvůli té technické památce, ne proto, aby se koukali z okna. Proto si myslím, že udělat něco netradičního, co opravdu tuhle trať ozvláštní, je správný krok.

+7/0
10.4.2014 9:20

B36o93h31u76s47l27a65v 37P10a51r22t18y19k 5963754100415

Správně píšete ... kvůli technické památce ... ale toto šedivé monstruum památka není. Jedině snad památka nepovedeného designu.  Jsou umělci, kteří dělají něco pro lidi, a "umělci", kteří dělají všechno pro své zviditelnění ;-€

+4/−4
10.4.2014 9:36

S71v50a32t26o96p74l17u67k 70S66i35l88n31ý 4432306249188

Tak ty rumunské motoráky by nebyly památkou tak jako tak, takže když se rekonstruují do podoby, která aspoň nějak může lidi přitáhnout, tak jedině dobře ;-)

+3/0
10.4.2014 9:57

J45i52r38k46a 73D51v50o96ř75á41k 4725230383248

Ale technická památka to bude! Nad tím budou kroutit hlavou lidi ještě za šedesát let! ;-D

+3/0
10.4.2014 10:25

J63a77n 45Č90e75k20a95l 7559695784554

vždyť si protiřečíte... Tak jezdí tam lidé kvůli technické památce? Pak je tou památkou i nostalgický vozový park, a jeho nahrazení klimatizovaným "futuristickým" vozidlem naprosto popírá tuhle tezi...

0/0
10.4.2014 9:36

S97v11a20t29o78p86l94u87k 39S56i12l34n76ý 4792746989988

Ne, vůbec si neprotiřečím. Nostalgický vozový park tam tak jako tak je a běžně tam nostalgické vlaky jezdí. Ale zároveň JHMD stále slouží i jako součást základní dopravní obslužnosti a musí lidi vozit i vozy na úrovni. A proč takové vozy nepojmout i nějak netradičně? Nevidím v tom žádný problém ;-)

+2/0
10.4.2014 10:01

J75i94r57k38a 20D32v90o78ř51á78k 4275690423418

No on je to takový nostalgický futurismus. ;-D Něco jako by chtěli dnes vystřelit klimatizovanou dřevěnou raketu kanónem na Měsíc. ;-D

+1/0
10.4.2014 10:27

V90l13a71d94i98m73í30r 52H44r50u28b77ý 1104171757202

Podle téhle argumentace není "nic moc" k vidění ani v alpách nebo v posázaví. Po jindřichohradecké trati jsem jel a je tam na co se dívat, což nakonec dokumentují houfy turistů, kteří celou cestu stojí s foťáky u okýnek nebo na plošinách vozů.

.

Výhled z okna k téhle turistické atrakci neoddělitelně patří a lidé ten výhled chtějí Sedět na zadku a čumět do stěny, na to nemusím jezdit úzkokolejkou.

+4/0
10.4.2014 9:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.