Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hašišbedna nebo Nautilus. Na úzkokolejku vyjely netradiční motoráky

Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) spustily na svých úzkokolejných tratích zkušební provoz prvních modernizovaných motorových vozů. Motoráky s netradičním designem už teď budí velké emoce u železničních nadšenců. Firma na ně má získat evropské dotace, jejich přidělení je ale nejisté. Stejně tak i schválení u drážního úřadu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P81e94t40r 55S93l19á24d16e35k 8950591413689

Vlaky mám rád ale tohle je vzhledem k určení naprostý nesmysl - minimální výhled.

+4/0
13.4.2014 13:50

J17a51n 70G22a54z37d68a 6532518953257

Každopádně si tohoto vláčku všichni všimnou. Název Hašišbedna je také poetický.

Rád bych se v tom svezl a určitě by to byl nezapomenutelný zážitek na úrovni návštěvy v Rudné. Jen si najít ten čas, takto přes internet je to na nic.

0/−1
11.4.2014 22:41

J10a15n 47M35i48c87h27á14l51e31k 3800325643955

Mě se to líbí.

0/−2
11.4.2014 10:18

J87i27r13k60a 50D74v94o13ř52á69k 4385880203198

I zevnitř?

+2/0
11.4.2014 13:19

J11i31ř14í 37J52o44z40a 3928143750791

Ano je to tak, Obrataňská trať se používá jako běžná lokální trať (dojíždění do škol a do práce). Je sice krásné, že nám sem jezdí turisté (Jihočeský kraj je po Praze hned druhý turisticky nejnaštěvovanější kraj), ale nějak nechápu proč se neustále po celém kraji upřednostňují turisté od občanů - např. Lipensko, osobní lodní doprava z Budějc na Hlubokou, projekt mezinárodního letiště v Budějcích atd. Turisté využívají Novobystřickou trať a na ní skoro žádný pravidelný provoz není (jede tam pouze  1 pár vlaku denně). Tak proč ten rozruch? A ten vlak působí prostě extravagantněji, jeho design je barevně sladěn jak zvenku, tak zevnitř. Je na měm vidět, že to dělal architekt a ne konstruktér. Bude to jeden z těch vlaků u kterých se bude za několik desítek let bojovat za to, aby putoval do muzea, to moc u seriově vyráběných vlaků moc nehrozí. A tohle není seriovka ze Škodovky...

0/0
11.4.2014 10:00

M86i17c41h37a27l 84R70i48m57b58a49u50e50r 4909545503157

To, co je opravdu eminentí fór a na fotkách to není vídět, jen v článku co linkuje pán níže, je to, že celá pravá strana sedaček je k oknům ZÁDY, což je činí zcela zbytečnými. Tohle je vyhlídkové řešení horší než má běžný výtah!

Navrhuji recesi dotáhnout do konce a okna nahradit periskopy, aby si cestující mohl připadat úplně jako v tanku a zvláště německý tankový penzista si mohl upomenout stejnou trasou kdysi viděnou ve velitelském periskopu PzKpfw III/IV.

+4/0
11.4.2014 8:44

J12a93r65o19s97l16a93v 50T10í76n93e21k 4604568340982

;-D

0/0
20.4.2014 11:55

J83a70n 86M86a70x25a 9515523289

Příští rok se v Ústeckém kraji chystá projekt sezónní zážitkové železnice, se zaměřením na turisticky atraktivní lokálky. Je docela dobře, že JHMD ukazují čemu se v tomto projektu vyhnout. Když to vezmu z pohledu nostalgického provozu, tak vozidlo je pro turisty fakt paskvil. Pokud bych se to odvážil nazvat "modernizací" provozu, tak například žádný autobus s podobným interiérem, sedadly a bariérovostí, kterou toto vozidlo reprezentuje, nebude smět od roku 2015 páchnout na žádnou regionální linku ani do té největší díry v kraji.

+4/−1
10.4.2014 21:48

E71r61i51k 80S62a85n61e89t88r86i11k 4808240760194

Okná sa nedajú otvoriť, to sa detom nebude páčiť a za tie peniaze to snad nemyslia vážne, to mohli opraviť historické lokomotívi, vozne a ostalo by aj na prevádzku. 

Jeden z dobrých dlhoročných projektov na SK: http://www.detskazeleznica.sk/-nova-parna-masinka

+3/−2
10.4.2014 14:30

J35o42s76e84f 93K53u45b97e91š 9265515169834

Porovnáte 2 věci... Historických vozů je opraveno opravdu hodně na JHMD, k tomu tam jsou 4 parní lokomotivy... Ale cestující dojíždějící pravidelně do práce tím snad nebudete nutit jezdit? Porovnávat nějakou dětskou železnici s provozem na JHMD? To nemyslíte snad vážně? Byl jste tam někdy? Tam tím lidi dojíždí normálně do práce, je to běžná lokálka (hlavně tedy Obrataňská). Opravdu cestující dojíždějící denně není zvědav na nějakou Vaší "historickou prevádzku"... Na moderních úzkých to tak chodí dávno, v zahraničí mají modernizované klimatizované vozy pro dojíždějící a historické pro turisty... 

S motorákem spokojený nejsem, ale abych dojížděl 50 let starým vlakem? Jezdíte 50 let starým autobusem nebo autem? NE, tak nás nenutťe jezdit 50 let starým vlakem...

+1/−2
10.4.2014 14:39

E62r28i40k 78S23a65n78e44t42r97i29k 4238170590694

No článok je postavný trochu iným smerom: "Lidé na úzkokolejku jezdí za zážitky, proto by byla škoda nevyužít tuto příležitost a nenavrhnout něco odlišného od jiných vlaků," dodal Mach.

A podla mňa by sa za účelom jazdenia do práce, hodil skôr vlak zameraný na komfort.

+2/−2
10.4.2014 15:59

K66a46r96e13l 55V19a76l45i82š 7737675342270

Jel jsem tou úzkokolejkou několikrát a nejvíc by se mi líbily vagony s plošinou, tažené parní lokomotivou. To krásné okolí k tomu přímo vybízí. Podle mně je to hlavně rekreační trať a je potřeba se na ní dívat jinak než na normální vlak.

+1/−1
10.4.2014 13:24

J25o53s87e46f 44K54u16b36e68š 9705125109214

Ne neni to rekreacni trat. Do Obratane je to normalni trat po ktere lide dojizdi...

0/0
10.4.2014 13:51

V39l89a98d77i64m79í45r 85Š37t34ě78r54b13a 2372521502947

Pan Jan Mach se podle mne plete. Názory nejsou o konzervativnosti, ale o neúčelnosti. Kulatá okna mohla být jinde, ne u vlaku.;-)

+2/0
10.4.2014 12:48

J95a48n 97F54r26o27l54í41k 6766720145634

Ať tam jezdí cokoliv jen ať to nezkrachuje. Mají dluhy a ve firmě rozkol takže by mě bylo líto, kdyby tak krásná trať zanikla.

+2/0
10.4.2014 12:47

J40o76s35e11f 54K97u47b54e82š 9945135549814

Tak tak... Souhlasim.

0/0
10.4.2014 12:57

M38i25c62h66a88e51l 77K82o28n74e15č60n23ý 6842733809339

Zdejší úzkokolejku využíváme rádi, když jsme tam někde na dovolené . Necháme si auto u Kunžaku Lomy, vlakem jedeme do Bystřice a zpátky vystoupíme v Kaprouně (zastávka u prostřed lesa), přidáme kámen na mohylu Járy Cimrmana a dál jdeme kolem trati po houbách a borůvkách zpět k autu. Je to super výlet. Akorát navím jak se teď bude fotit z vlaku, protože ta krása kolem k tomu přímo vybízí a fotí podstatná část výletníků. Jinak jim přeju vše nejR^

+1/0
10.4.2014 11:54

J33o12s71e81f 73K93u11b28e12š 9815535139504

Tam díky letnímu rozsahu provozu bude jezdit stále T47 + 2x BALM/u + cyklovůz...

0/0
10.4.2014 14:40

J22o52s94e10f 43K88u39b77e20š 9835615849564

Zde reportáž o těchto vozech https://www.youtube.com/watch?v=-4rcJQAed6o

Na kanálu dále lze najít několik videí z pravidelného provozu :-)

+1/0
10.4.2014 11:00

T58o60m94á92š 84Z61e79m11a71n 3785518194555

Docela se mi to líbí, ale jako motoráček pro turisty je to naprostý nesmysl.

Když nějakm jedu na vyhlídkovou trasu, tak chci velká okna a nejlépe otevíratlená ať můžu fotit a užívat si čerstvý vzduch nepropasovaný skrz (kdo ví jak dlouho funkční) klimatizaci.

Kdyby to byl design normální lokomotivy a kulatá neotevíratlená okna sloužila k osvětlení strojovny, tak zatleskám.

+9/0
10.4.2014 10:55

J51o68s64e70f 49K95u39b25e34š 9925175279844

Taky to není určené pro turistické vlaky do Nové Bystřice...

+3/0
10.4.2014 10:58

J39i91r93k54a 90D87v30o87ř46á52k 4675170873678

já myslím, že by měli cestující mít možnost výběru. Přestože při větším zaplnění je to možnost spíš teoretická. Tenhle motorák by šel jistě rozdělit na oddíl s klimačkou a bez.

+1/−1
10.4.2014 11:00

M50i69l20a80n 25M57a34j42e86r19č55í23k 1210880274436

Jenže jestli je ještě vůbec možné alespoň u REKOnstrukcí drážního vozidla schválit do provozu okna, z nichž je technicky možné vyklonění cestujících - u nové TRAM to prý nejde, a proto Škoda transport je vyrábí s okénky výklopnými do prostoru cestujících = značně fyzicky bránícími průniku vzduchu do nitra vozu.

Osobně si dokážu představit jiné technické řešení zábrany vyklánění/mávání při "zachování" okýnek posuvných s tzv. náporovým větráním - počínaje síťkou v okně až průhledným plastovým výliskem kryjící zvnějšku okenní otvor a díky svému tvaru "žábrování" (při směrování protisměru jízdy) vzduch nabíral či (při směrování po směru jízdy) vypouštěl od/z interiéru vozu.

0/0
10.4.2014 18:20

J35i11r85k66a 76D50v19o77ř33á60k 4305350623318

Trochu mi to pripomíná, jak před 150 lety bylo dost populární větrací žebrování na střeše nebo nad oknem a okna byla ve 3. třídě i neotvírací. Případně s mastným papírem místo skla vyhrazeného pro vyšší třídy. Také zkrz to toho nebylo moc vidět jako přes případné plastové žebrování před tím vaším oknem.

0/0
11.4.2014 11:24

J22o12s42e17f 70K74u64b82e36š 9125375159594

Na motorové vozy jsem se těšil už od dob, co je JHMD přitáhli do ČR z Polska jako vraky... Doprava na úzké už modernizovat potřebovala, turista nebo šotouš asi vozem řady BALM/u nepohrdne, já na výletě také ne, ale pro dojíždění do práce atd (což je většina cestujících na Obrataňce) je to krapet za zenitem.

Čemu ale nerozumím, proč jsme se zase pokoušeli vyrobit rádoby moderni vozidlo, s kulatými okny a sedačkami ze starého trolejbusu... Všimněte si, jak je špatně interiér vyřešený, topení zasahuje až do půlky sedadla u okna... To tam bude sedět jednonohý? Koukněme se do Rakouska na úzkokolejku Zillertalbahn, jak mají řešený interiér v úzkokolejném vozidle. Jednoduše a moderně.

Co se týká neotevíracích oken, tak mě to nevadí, klimatizaci uvítám, a turisti ať použijí parní vlak. Navíc do Nové Bystřice v létě pojede klasická "stará" souprava, takže všichni si přijdou na své. Takže ano, jsem rád, že se úzkokolejka modernizuje, ale tento výtvor je opravdu hrůza, raději ten "nudný eurovlak" než Hašišbednu od architektů, kteří asi nikdy vlakem nejeli...

+6/0
10.4.2014 10:45

O16n45d45ř74e18j 98B29r19d42í15č12k10o 1722295111127

Někdo asi použil bednu hašiše a pak projektoval ...

0/0
19.4.2014 0:19

Ř91e95h14o16ř 33V87l43a20s77á80k 2554674701286

Ta malá okýnka jsou chyba.

Že jsou kulatá, to problém není, ale že jsou malá, to ano.

+6/0
10.4.2014 10:32

J58i64r49k44a 58D70v86o24ř54á26k 4635110123698

Taky by se mi líbila větší. Ale nevím jestli to technicky bylo možné. Pod okny bude nějaký pevnostní prvek, se kterým není snadné ani levné hýbat.

+1/0
10.4.2014 10:46

J37i14ř69í 12K45o80z33a 3203404119526

Na první pohled se mi mašina docela líbí :-)

V mých lehce ujetých představách  šedivý bastardek přišel na svět jako nechtěný následek špásování dědečka "Sergeje" a babičky "Bobiny". V

+3/0
10.4.2014 10:29

J57i12r64k40a 28D73v50o70ř86á53k 4455320833518

Viděl bych tam někde hlavně geny Brejlovce. http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/750569.jpg

+1/0
10.4.2014 10:56

J41a14n 81J58a89n69e85č40e50k 9500753840656

Takovou krásnou mašinku určitě vyprojektoval Zababa!

+8/0
10.4.2014 10:03

M35i46l34a54n 19V43o15t87a39v21a 5894856451372

docela se mi i líbí. v podstatě všechno i včetně té kritizované barvy. Problém je, že si nikdo neuvědomil podstatu tohoto vlaku. Je to vyhlídkový vlak a všichni se chtějí kochat krajinou, obzvláště při pomalé jízdě. A to se někde v překladu ztratilo. Možná by stačilo získat odstavený vlak z Topgearu ;-)

+6/0
10.4.2014 10:02

B61e97n 50P60a34v78k60a 1387913167571

Taky si myslím, že by to chtělo na střeše nějakou platformu. Třeba ke grilování;-D

+2/−1
10.4.2014 10:11

J51i62r22k71a 71D24v88o51ř87á83k 4455490283908

Jo, a před mostem všicni lehnout! ;-D

0/−1
10.4.2014 10:18

J23o49s45e52f 73K69u68b14e34š 9575775519104

Ne, není to vyhlídkový vlak, Obrataňská trať na které to bude ředevším jezdit, je trať, kde většinu cestujících tvoří lidi, kteří jedou do práce atd...

0/0
10.4.2014 10:47

J24i59ř86í 73B18a41b47i60n91s52k75ý 4673492758953

nikomu  už   ani nepřijde  divné že  cokoliv se má v  čechách  realizovat  je jen z  dotací ! že bez  Bruselu  si tu už pomalu  nedáte ani  sklenku  vody  a všem už to přijde normální !!!!!!

+3/−2
10.4.2014 9:41

J92o49s77e61f 11K42u43b64e21š 9915495419874

Tak těžko by taková malá společnost mohla investovat 65 mega do nových vlaků...

0/0
10.4.2014 10:48
Foto

L82u58k87á23š 93N71o88v36o37t96n71ý 6416857528618

Takže když na to je možnost čerpat dotace, tak je chyba, že toho nějaká společnost využije?8-o

+1/0
10.4.2014 10:57

B57e92n 76P16a30v91k17a 1407183107881

Takový luxus pro cestující. Wau!8-o

0/0
10.4.2014 9:36

V81l26a31d61i25s91l16a72v 18N93e86k53o54l13a 2179653214796

Neměly být náhodou toutéž základovou barvou zatřena i okna,ve vnitř s tím,kdo ta-

vovýto fujtajbl navrhl!!!!!

+2/−2
10.4.2014 9:26

J55i90r13k63a 98D71v35o66ř89á50k 4565150923818

Hehe, právěže je to krásný fujtajbl, asi jako Belmondo.;-D

0/−1
10.4.2014 10:17

V88l54a21d74i19m25í92r 45H88r48u97b88ý 1614741887982

Pro vyhlídkovou trať navrhnout vozy s omezeným výhledem a vydávat to za jejich přednost, tomu říkám umění.

+6/−2
10.4.2014 9:12

S10v15a79t52o61p54l23u24k 10S81i72l90n11ý 4502816199738

Až na to, že zrovna Jindřichohradeské úzkokolejky nejsou žádnou vyhlídkovou tratí. Takovou je třeba posázavský pacifik a apod. (nemluvě o úzkokolejkách v Alpách), ale tyhle JH úzkokolejky vedou většinu trasy lesem nebo po loukách a nic moc k vidění není. Tam skutečně lidi jezdí hlavně kvůli té technické památce, ne proto, aby se koukali z okna. Proto si myslím, že udělat něco netradičního, co opravdu tuhle trať ozvláštní, je správný krok.

+7/0
10.4.2014 9:20

B82o59h29u85s56l20a10v 72P64a82r31t55y58k 5243234670805

Správně píšete ... kvůli technické památce ... ale toto šedivé monstruum památka není. Jedině snad památka nepovedeného designu.  Jsou umělci, kteří dělají něco pro lidi, a "umělci", kteří dělají všechno pro své zviditelnění ;-€

+4/−4
10.4.2014 9:36

S62v94a24t28o85p72l79u14k 83S24i47l17n23ý 4262116579388

Tak ty rumunské motoráky by nebyly památkou tak jako tak, takže když se rekonstruují do podoby, která aspoň nějak může lidi přitáhnout, tak jedině dobře ;-)

+3/0
10.4.2014 9:57

J86i47r68k91a 24D58v68o52ř88á88k 4395920543328

Ale technická památka to bude! Nad tím budou kroutit hlavou lidi ještě za šedesát let! ;-D

+3/0
10.4.2014 10:25

J57a77n 42Č69e28k23a59l 7639725554154

vždyť si protiřečíte... Tak jezdí tam lidé kvůli technické památce? Pak je tou památkou i nostalgický vozový park, a jeho nahrazení klimatizovaným "futuristickým" vozidlem naprosto popírá tuhle tezi...

0/0
10.4.2014 9:36

S51v36a84t35o56p68l14u53k 11S85i35l30n22ý 4702806649598

Ne, vůbec si neprotiřečím. Nostalgický vozový park tam tak jako tak je a běžně tam nostalgické vlaky jezdí. Ale zároveň JHMD stále slouží i jako součást základní dopravní obslužnosti a musí lidi vozit i vozy na úrovni. A proč takové vozy nepojmout i nějak netradičně? Nevidím v tom žádný problém ;-)

+2/0
10.4.2014 10:01

J43i83r90k74a 90D69v24o59ř45á82k 4415380243368

No on je to takový nostalgický futurismus. ;-D Něco jako by chtěli dnes vystřelit klimatizovanou dřevěnou raketu kanónem na Měsíc. ;-D

+1/0
10.4.2014 10:27

V82l94a45d18i16m42í66r 62H41r70u87b11ý 1314711517212

Podle téhle argumentace není "nic moc" k vidění ani v alpách nebo v posázaví. Po jindřichohradecké trati jsem jel a je tam na co se dívat, což nakonec dokumentují houfy turistů, kteří celou cestu stojí s foťáky u okýnek nebo na plošinách vozů.

.

Výhled z okna k téhle turistické atrakci neoddělitelně patří a lidé ten výhled chtějí Sedět na zadku a čumět do stěny, na to nemusím jezdit úzkokolejkou.

+4/0
10.4.2014 9:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.