Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Hašišbedna nebo Nautilus. Na úzkokolejku vyjely netradiční motoráky

Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) spustily na svých úzkokolejných tratích zkušební provoz prvních modernizovaných motorových vozů. Motoráky s netradičním designem už teď budí velké emoce u železničních nadšenců. Firma na ně má získat evropské dotace, jejich přidělení je ale nejisté. Stejně tak i schválení u drážního úřadu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P86e42t11r 57S28l63á95d51e83k 8540961293969

Vlaky mám rád ale tohle je vzhledem k určení naprostý nesmysl - minimální výhled.

+4/0
13.4.2014 13:50

J75a19n 46G69a22z37d63a 6532868943837

Každopádně si tohoto vláčku všichni všimnou. Název Hašišbedna je také poetický.

Rád bych se v tom svezl a určitě by to byl nezapomenutelný zážitek na úrovni návštěvy v Rudné. Jen si najít ten čas, takto přes internet je to na nic.

0/−1
11.4.2014 22:41

J59a84n 57M64i16c27h15á36l67e67k 3280635543965

Mě se to líbí.

0/−2
11.4.2014 10:18

J34i11r15k41a 45D57v33o56ř20á92k 4695890623908

I zevnitř?

+2/0
11.4.2014 13:19

J47i78ř39í 82J33o91z32a 3358693570391

Ano je to tak, Obrataňská trať se používá jako běžná lokální trať (dojíždění do škol a do práce). Je sice krásné, že nám sem jezdí turisté (Jihočeský kraj je po Praze hned druhý turisticky nejnaštěvovanější kraj), ale nějak nechápu proč se neustále po celém kraji upřednostňují turisté od občanů - např. Lipensko, osobní lodní doprava z Budějc na Hlubokou, projekt mezinárodního letiště v Budějcích atd. Turisté využívají Novobystřickou trať a na ní skoro žádný pravidelný provoz není (jede tam pouze  1 pár vlaku denně). Tak proč ten rozruch? A ten vlak působí prostě extravagantněji, jeho design je barevně sladěn jak zvenku, tak zevnitř. Je na měm vidět, že to dělal architekt a ne konstruktér. Bude to jeden z těch vlaků u kterých se bude za několik desítek let bojovat za to, aby putoval do muzea, to moc u seriově vyráběných vlaků moc nehrozí. A tohle není seriovka ze Škodovky...

0/0
11.4.2014 10:00

M64i15c56h18a45l 63R97i44m83b25a94u30e84r 4369425693737

To, co je opravdu eminentí fór a na fotkách to není vídět, jen v článku co linkuje pán níže, je to, že celá pravá strana sedaček je k oknům ZÁDY, což je činí zcela zbytečnými. Tohle je vyhlídkové řešení horší než má běžný výtah!

Navrhuji recesi dotáhnout do konce a okna nahradit periskopy, aby si cestující mohl připadat úplně jako v tanku a zvláště německý tankový penzista si mohl upomenout stejnou trasou kdysi viděnou ve velitelském periskopu PzKpfw III/IV.

+4/0
11.4.2014 8:44

J61a75r64o15s88l31a56v 39T72í34n87e21k 4784988400562

;-D

0/0
20.4.2014 11:55

J12a80n 52M76a47x73a 9395703559

Příští rok se v Ústeckém kraji chystá projekt sezónní zážitkové železnice, se zaměřením na turisticky atraktivní lokálky. Je docela dobře, že JHMD ukazují čemu se v tomto projektu vyhnout. Když to vezmu z pohledu nostalgického provozu, tak vozidlo je pro turisty fakt paskvil. Pokud bych se to odvážil nazvat "modernizací" provozu, tak například žádný autobus s podobným interiérem, sedadly a bariérovostí, kterou toto vozidlo reprezentuje, nebude smět od roku 2015 páchnout na žádnou regionální linku ani do té největší díry v kraji.

+4/−1
10.4.2014 21:48

E78r74i51k 58S53a55n89e31t58r72i93k 4918340750834

Okná sa nedajú otvoriť, to sa detom nebude páčiť a za tie peniaze to snad nemyslia vážne, to mohli opraviť historické lokomotívi, vozne a ostalo by aj na prevádzku. 

Jeden z dobrých dlhoročných projektov na SK: http://www.detskazeleznica.sk/-nova-parna-masinka

+3/−2
10.4.2014 14:30

J98o78s72e39f 20K32u14b25e64š 9725825559894

Porovnáte 2 věci... Historických vozů je opraveno opravdu hodně na JHMD, k tomu tam jsou 4 parní lokomotivy... Ale cestující dojíždějící pravidelně do práce tím snad nebudete nutit jezdit? Porovnávat nějakou dětskou železnici s provozem na JHMD? To nemyslíte snad vážně? Byl jste tam někdy? Tam tím lidi dojíždí normálně do práce, je to běžná lokálka (hlavně tedy Obrataňská). Opravdu cestující dojíždějící denně není zvědav na nějakou Vaší "historickou prevádzku"... Na moderních úzkých to tak chodí dávno, v zahraničí mají modernizované klimatizované vozy pro dojíždějící a historické pro turisty... 

S motorákem spokojený nejsem, ale abych dojížděl 50 let starým vlakem? Jezdíte 50 let starým autobusem nebo autem? NE, tak nás nenutťe jezdit 50 let starým vlakem...

+1/−2
10.4.2014 14:39

E92r35i87k 45S93a59n19e55t14r79i28k 4778960880304

No článok je postavný trochu iným smerom: "Lidé na úzkokolejku jezdí za zážitky, proto by byla škoda nevyužít tuto příležitost a nenavrhnout něco odlišného od jiných vlaků," dodal Mach.

A podla mňa by sa za účelom jazdenia do práce, hodil skôr vlak zameraný na komfort.

+2/−2
10.4.2014 15:59
Foto

K35a45r63e77l 14V68a76l68i11š 7987595322730

Jel jsem tou úzkokolejkou několikrát a nejvíc by se mi líbily vagony s plošinou, tažené parní lokomotivou. To krásné okolí k tomu přímo vybízí. Podle mně je to hlavně rekreační trať a je potřeba se na ní dívat jinak než na normální vlak.

+1/−1
10.4.2014 13:24

J58o86s85e69f 10K10u38b33e84š 9575975739654

Ne neni to rekreacni trat. Do Obratane je to normalni trat po ktere lide dojizdi...

0/0
10.4.2014 13:51

V37l93a97d53i61m22í43r 83Š89t28ě18r15b50a 2312251662867

Pan Jan Mach se podle mne plete. Názory nejsou o konzervativnosti, ale o neúčelnosti. Kulatá okna mohla být jinde, ne u vlaku.;-)

+2/0
10.4.2014 12:48

J46a43n 37F45r95o26l93í57k 6766960605964

Ať tam jezdí cokoliv jen ať to nezkrachuje. Mají dluhy a ve firmě rozkol takže by mě bylo líto, kdyby tak krásná trať zanikla.

+2/0
10.4.2014 12:47

J13o47s40e81f 69K56u47b47e88š 9895685689764

Tak tak... Souhlasim.

0/0
10.4.2014 12:57

M64i58c78h22a66e96l 21K63o46n30e41č77n14ý 6942843259819

Zdejší úzkokolejku využíváme rádi, když jsme tam někde na dovolené . Necháme si auto u Kunžaku Lomy, vlakem jedeme do Bystřice a zpátky vystoupíme v Kaprouně (zastávka u prostřed lesa), přidáme kámen na mohylu Járy Cimrmana a dál jdeme kolem trati po houbách a borůvkách zpět k autu. Je to super výlet. Akorát navím jak se teď bude fotit z vlaku, protože ta krása kolem k tomu přímo vybízí a fotí podstatná část výletníků. Jinak jim přeju vše nejR^

+1/0
10.4.2014 11:54

J86o48s39e51f 12K13u89b42e95š 9395975959474

Tam díky letnímu rozsahu provozu bude jezdit stále T47 + 2x BALM/u + cyklovůz...

0/0
10.4.2014 14:40

J54o36s56e26f 92K27u27b47e40š 9525765129654

Zde reportáž o těchto vozech https://www.youtube.com/watch?v=-4rcJQAed6o

Na kanálu dále lze najít několik videí z pravidelného provozu :-)

+1/0
10.4.2014 11:00

T26o98m14á65š 61Z62e31m16a13n 3305398354625

Docela se mi to líbí, ale jako motoráček pro turisty je to naprostý nesmysl.

Když nějakm jedu na vyhlídkovou trasu, tak chci velká okna a nejlépe otevíratlená ať můžu fotit a užívat si čerstvý vzduch nepropasovaný skrz (kdo ví jak dlouho funkční) klimatizaci.

Kdyby to byl design normální lokomotivy a kulatá neotevíratlená okna sloužila k osvětlení strojovny, tak zatleskám.

+9/0
10.4.2014 10:55

J55o87s79e69f 67K22u66b97e74š 9145305879114

Taky to není určené pro turistické vlaky do Nové Bystřice...

+3/0
10.4.2014 10:58

J66i97r44k56a 95D62v48o45ř85á90k 4375400763458

já myslím, že by měli cestující mít možnost výběru. Přestože při větším zaplnění je to možnost spíš teoretická. Tenhle motorák by šel jistě rozdělit na oddíl s klimačkou a bez.

+1/−1
10.4.2014 11:00

M73i41l51a16n 27M89a40j70e38r67č69í83k 1630440674516

Jenže jestli je ještě vůbec možné alespoň u REKOnstrukcí drážního vozidla schválit do provozu okna, z nichž je technicky možné vyklonění cestujících - u nové TRAM to prý nejde, a proto Škoda transport je vyrábí s okénky výklopnými do prostoru cestujících = značně fyzicky bránícími průniku vzduchu do nitra vozu.

Osobně si dokážu představit jiné technické řešení zábrany vyklánění/mávání při "zachování" okýnek posuvných s tzv. náporovým větráním - počínaje síťkou v okně až průhledným plastovým výliskem kryjící zvnějšku okenní otvor a díky svému tvaru "žábrování" (při směrování protisměru jízdy) vzduch nabíral či (při směrování po směru jízdy) vypouštěl od/z interiéru vozu.

0/0
10.4.2014 18:20

J93i83r76k59a 94D33v70o55ř34á75k 4855260683968

Trochu mi to pripomíná, jak před 150 lety bylo dost populární větrací žebrování na střeše nebo nad oknem a okna byla ve 3. třídě i neotvírací. Případně s mastným papírem místo skla vyhrazeného pro vyšší třídy. Také zkrz to toho nebylo moc vidět jako přes případné plastové žebrování před tím vaším oknem.

0/0
11.4.2014 11:24

J51o38s89e75f 92K66u32b96e12š 9965705959684

Na motorové vozy jsem se těšil už od dob, co je JHMD přitáhli do ČR z Polska jako vraky... Doprava na úzké už modernizovat potřebovala, turista nebo šotouš asi vozem řady BALM/u nepohrdne, já na výletě také ne, ale pro dojíždění do práce atd (což je většina cestujících na Obrataňce) je to krapet za zenitem.

Čemu ale nerozumím, proč jsme se zase pokoušeli vyrobit rádoby moderni vozidlo, s kulatými okny a sedačkami ze starého trolejbusu... Všimněte si, jak je špatně interiér vyřešený, topení zasahuje až do půlky sedadla u okna... To tam bude sedět jednonohý? Koukněme se do Rakouska na úzkokolejku Zillertalbahn, jak mají řešený interiér v úzkokolejném vozidle. Jednoduše a moderně.

Co se týká neotevíracích oken, tak mě to nevadí, klimatizaci uvítám, a turisti ať použijí parní vlak. Navíc do Nové Bystřice v létě pojede klasická "stará" souprava, takže všichni si přijdou na své. Takže ano, jsem rád, že se úzkokolejka modernizuje, ale tento výtvor je opravdu hrůza, raději ten "nudný eurovlak" než Hašišbednu od architektů, kteří asi nikdy vlakem nejeli...

+6/0
10.4.2014 10:45

O76n85d21ř98e13j 77B44r95d53í62č27k50o 1502695951817

Někdo asi použil bednu hašiše a pak projektoval ...

0/0
19.4.2014 0:19

Ř50e14h23o11ř 40V25l41a93s86á51k 2104284951806

Ta malá okýnka jsou chyba.

Že jsou kulatá, to problém není, ale že jsou malá, to ano.

+6/0
10.4.2014 10:32

J79i87r98k64a 93D69v22o76ř81á48k 4345110963748

Taky by se mi líbila větší. Ale nevím jestli to technicky bylo možné. Pod okny bude nějaký pevnostní prvek, se kterým není snadné ani levné hýbat.

+1/0
10.4.2014 10:46

J72i35ř51í 95K36o25z60a 3923574939376

Na první pohled se mi mašina docela líbí :-)

V mých lehce ujetých představách  šedivý bastardek přišel na svět jako nechtěný následek špásování dědečka "Sergeje" a babičky "Bobiny". V

+3/0
10.4.2014 10:29

J60i54r27k21a 61D76v25o98ř72á82k 4385510853758

Viděl bych tam někde hlavně geny Brejlovce. http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/750569.jpg

+1/0
10.4.2014 10:56

J35a68n 73J31a73n76e39č27e65k 9300603980146

Takovou krásnou mašinku určitě vyprojektoval Zababa!

+8/0
10.4.2014 10:03

M90i80l29a86n 40V14o36t42a25v94a 5644306711182

docela se mi i líbí. v podstatě všechno i včetně té kritizované barvy. Problém je, že si nikdo neuvědomil podstatu tohoto vlaku. Je to vyhlídkový vlak a všichni se chtějí kochat krajinou, obzvláště při pomalé jízdě. A to se někde v překladu ztratilo. Možná by stačilo získat odstavený vlak z Topgearu ;-)

+6/0
10.4.2014 10:02

B11e34n 91P43a83v65k30a 1117553867701

Taky si myslím, že by to chtělo na střeše nějakou platformu. Třeba ke grilování;-D

+2/−1
10.4.2014 10:11

J82i26r96k42a 88D95v59o61ř71á33k 4275520943968

Jo, a před mostem všicni lehnout! ;-D

0/−1
10.4.2014 10:18

J46o58s42e20f 72K18u10b12e67š 9385925729854

Ne, není to vyhlídkový vlak, Obrataňská trať na které to bude ředevším jezdit, je trať, kde většinu cestujících tvoří lidi, kteří jedou do práce atd...

0/0
10.4.2014 10:47
Foto

J76i43ř83í 89B35a42b25i57n86s38k98ý 4363982158683

nikomu  už   ani nepřijde  divné že  cokoliv se má v  čechách  realizovat  je jen z  dotací ! že bez  Bruselu  si tu už pomalu  nedáte ani  sklenku  vody  a všem už to přijde normální !!!!!!

+3/−2
10.4.2014 9:41

J98o83s82e81f 96K46u46b17e86š 9895815779704

Tak těžko by taková malá společnost mohla investovat 65 mega do nových vlaků...

0/0
10.4.2014 10:48
Foto

L79u58k68á49š 25N20o81v28o87t42n91ý 6196787498588

Takže když na to je možnost čerpat dotace, tak je chyba, že toho nějaká společnost využije?8-o

+1/0
10.4.2014 10:57

B29e43n 83P73a13v41k13a 1837543207741

Takový luxus pro cestující. Wau!8-o

0/0
10.4.2014 9:36

V96l10a52d63i54s77l38a69v 58N20e87k32o50l21a 2509893714276

Neměly být náhodou toutéž základovou barvou zatřena i okna,ve vnitř s tím,kdo ta-

vovýto fujtajbl navrhl!!!!!

+2/−2
10.4.2014 9:26

J95i86r86k52a 16D17v74o39ř75á73k 4235390493698

Hehe, právěže je to krásný fujtajbl, asi jako Belmondo.;-D

0/−1
10.4.2014 10:17

V51l91a89d42i49m55í34r 71H29r58u83b73ý 1844791897912

Pro vyhlídkovou trať navrhnout vozy s omezeným výhledem a vydávat to za jejich přednost, tomu říkám umění.

+6/−2
10.4.2014 9:12

S42v63a48t57o52p52l48u53k 92S44i87l24n11ý 4632566299698

Až na to, že zrovna Jindřichohradeské úzkokolejky nejsou žádnou vyhlídkovou tratí. Takovou je třeba posázavský pacifik a apod. (nemluvě o úzkokolejkách v Alpách), ale tyhle JH úzkokolejky vedou většinu trasy lesem nebo po loukách a nic moc k vidění není. Tam skutečně lidi jezdí hlavně kvůli té technické památce, ne proto, aby se koukali z okna. Proto si myslím, že udělat něco netradičního, co opravdu tuhle trať ozvláštní, je správný krok.

+7/0
10.4.2014 9:20

B28o79h58u30s18l50a25v 91P34a66r37t68y42k 5323934480835

Správně píšete ... kvůli technické památce ... ale toto šedivé monstruum památka není. Jedině snad památka nepovedeného designu.  Jsou umělci, kteří dělají něco pro lidi, a "umělci", kteří dělají všechno pro své zviditelnění ;-€

+4/−4
10.4.2014 9:36

S41v58a90t91o26p98l52u46k 48S14i66l20n70ý 4652126649138

Tak ty rumunské motoráky by nebyly památkou tak jako tak, takže když se rekonstruují do podoby, která aspoň nějak může lidi přitáhnout, tak jedině dobře ;-)

+3/0
10.4.2014 9:57

J66i10r41k71a 34D23v32o64ř28á84k 4205840603228

Ale technická památka to bude! Nad tím budou kroutit hlavou lidi ještě za šedesát let! ;-D

+3/0
10.4.2014 10:25

J93a74n 26Č32e96k38a76l 7119795154824

vždyť si protiřečíte... Tak jezdí tam lidé kvůli technické památce? Pak je tou památkou i nostalgický vozový park, a jeho nahrazení klimatizovaným "futuristickým" vozidlem naprosto popírá tuhle tezi...

0/0
10.4.2014 9:36

S68v45a58t81o63p11l34u14k 38S64i93l17n22ý 4172456679368

Ne, vůbec si neprotiřečím. Nostalgický vozový park tam tak jako tak je a běžně tam nostalgické vlaky jezdí. Ale zároveň JHMD stále slouží i jako součást základní dopravní obslužnosti a musí lidi vozit i vozy na úrovni. A proč takové vozy nepojmout i nějak netradičně? Nevidím v tom žádný problém ;-)

+2/0
10.4.2014 10:01

J97i24r42k60a 87D91v72o44ř53á42k 4155350363658

No on je to takový nostalgický futurismus. ;-D Něco jako by chtěli dnes vystřelit klimatizovanou dřevěnou raketu kanónem na Měsíc. ;-D

+1/0
10.4.2014 10:27

V29l35a87d65i76m73í82r 64H82r84u80b32ý 1574981667142

Podle téhle argumentace není "nic moc" k vidění ani v alpách nebo v posázaví. Po jindřichohradecké trati jsem jel a je tam na co se dívat, což nakonec dokumentují houfy turistů, kteří celou cestu stojí s foťáky u okýnek nebo na plošinách vozů.

.

Výhled z okna k téhle turistické atrakci neoddělitelně patří a lidé ten výhled chtějí Sedět na zadku a čumět do stěny, na to nemusím jezdit úzkokolejkou.

+4/0
10.4.2014 9:39





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.