Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hašišbedna nebo Nautilus. Na úzkokolejku vyjely netradiční motoráky

Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) spustily na svých úzkokolejných tratích zkušební provoz prvních modernizovaných motorových vozů. Motoráky s netradičním designem už teď budí velké emoce u železničních nadšenců. Firma na ně má získat evropské dotace, jejich přidělení je ale nejisté. Stejně tak i schválení u drážního úřadu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P16e46t71r 88S32l82á51d53e60k 8880771833329

Vlaky mám rád ale tohle je vzhledem k určení naprostý nesmysl - minimální výhled.

+4/0
13.4.2014 13:50

J85a96n 78G29a91z96d93a 6812648613127

Každopádně si tohoto vláčku všichni všimnou. Název Hašišbedna je také poetický.

Rád bych se v tom svezl a určitě by to byl nezapomenutelný zážitek na úrovni návštěvy v Rudné. Jen si najít ten čas, takto přes internet je to na nic.

0/−1
11.4.2014 22:41

J50a35n 91M19i63c87h55á97l32e78k 3290535403245

Mě se to líbí.

0/−2
11.4.2014 10:18

J97i33r50k93a 32D88v74o35ř76á47k 4445370433118

I zevnitř?

+2/0
11.4.2014 13:19

J89i76ř92í 79J53o61z35a 3448373520301

Ano je to tak, Obrataňská trať se používá jako běžná lokální trať (dojíždění do škol a do práce). Je sice krásné, že nám sem jezdí turisté (Jihočeský kraj je po Praze hned druhý turisticky nejnaštěvovanější kraj), ale nějak nechápu proč se neustále po celém kraji upřednostňují turisté od občanů - např. Lipensko, osobní lodní doprava z Budějc na Hlubokou, projekt mezinárodního letiště v Budějcích atd. Turisté využívají Novobystřickou trať a na ní skoro žádný pravidelný provoz není (jede tam pouze  1 pár vlaku denně). Tak proč ten rozruch? A ten vlak působí prostě extravagantněji, jeho design je barevně sladěn jak zvenku, tak zevnitř. Je na měm vidět, že to dělal architekt a ne konstruktér. Bude to jeden z těch vlaků u kterých se bude za několik desítek let bojovat za to, aby putoval do muzea, to moc u seriově vyráběných vlaků moc nehrozí. A tohle není seriovka ze Škodovky...

0/0
11.4.2014 10:00

M80i69c33h52a18l 87R73i37m34b68a18u28e56r 4869245673237

To, co je opravdu eminentí fór a na fotkách to není vídět, jen v článku co linkuje pán níže, je to, že celá pravá strana sedaček je k oknům ZÁDY, což je činí zcela zbytečnými. Tohle je vyhlídkové řešení horší než má běžný výtah!

Navrhuji recesi dotáhnout do konce a okna nahradit periskopy, aby si cestující mohl připadat úplně jako v tanku a zvláště německý tankový penzista si mohl upomenout stejnou trasou kdysi viděnou ve velitelském periskopu PzKpfw III/IV.

+4/0
11.4.2014 8:44

J90a90r29o86s94l74a53v 69T53í84n26e86k 4924268630272

;-D

0/0
20.4.2014 11:55

J50a24n 11M11a96x51a 9775363189

Příští rok se v Ústeckém kraji chystá projekt sezónní zážitkové železnice, se zaměřením na turisticky atraktivní lokálky. Je docela dobře, že JHMD ukazují čemu se v tomto projektu vyhnout. Když to vezmu z pohledu nostalgického provozu, tak vozidlo je pro turisty fakt paskvil. Pokud bych se to odvážil nazvat "modernizací" provozu, tak například žádný autobus s podobným interiérem, sedadly a bariérovostí, kterou toto vozidlo reprezentuje, nebude smět od roku 2015 páchnout na žádnou regionální linku ani do té největší díry v kraji.

+4/−1
10.4.2014 21:48

E86r23i75k 19S78a88n62e42t48r49i61k 4988600370834

Okná sa nedajú otvoriť, to sa detom nebude páčiť a za tie peniaze to snad nemyslia vážne, to mohli opraviť historické lokomotívi, vozne a ostalo by aj na prevádzku. 

Jeden z dobrých dlhoročných projektov na SK: http://www.detskazeleznica.sk/-nova-parna-masinka

+3/−2
10.4.2014 14:30

J16o65s24e70f 20K19u83b53e17š 9275585449454

Porovnáte 2 věci... Historických vozů je opraveno opravdu hodně na JHMD, k tomu tam jsou 4 parní lokomotivy... Ale cestující dojíždějící pravidelně do práce tím snad nebudete nutit jezdit? Porovnávat nějakou dětskou železnici s provozem na JHMD? To nemyslíte snad vážně? Byl jste tam někdy? Tam tím lidi dojíždí normálně do práce, je to běžná lokálka (hlavně tedy Obrataňská). Opravdu cestující dojíždějící denně není zvědav na nějakou Vaší "historickou prevádzku"... Na moderních úzkých to tak chodí dávno, v zahraničí mají modernizované klimatizované vozy pro dojíždějící a historické pro turisty... 

S motorákem spokojený nejsem, ale abych dojížděl 50 let starým vlakem? Jezdíte 50 let starým autobusem nebo autem? NE, tak nás nenutťe jezdit 50 let starým vlakem...

+1/−2
10.4.2014 14:39

E41r14i14k 76S52a77n25e84t90r37i14k 4458630870424

No článok je postavný trochu iným smerom: "Lidé na úzkokolejku jezdí za zážitky, proto by byla škoda nevyužít tuto příležitost a nenavrhnout něco odlišného od jiných vlaků," dodal Mach.

A podla mňa by sa za účelom jazdenia do práce, hodil skôr vlak zameraný na komfort.

+2/−2
10.4.2014 15:59

K88a78r20e83l 10V39a90l86i67š 7347295902370

Jel jsem tou úzkokolejkou několikrát a nejvíc by se mi líbily vagony s plošinou, tažené parní lokomotivou. To krásné okolí k tomu přímo vybízí. Podle mně je to hlavně rekreační trať a je potřeba se na ní dívat jinak než na normální vlak.

+1/−1
10.4.2014 13:24

J78o40s77e74f 84K84u89b70e33š 9755175339324

Ne neni to rekreacni trat. Do Obratane je to normalni trat po ktere lide dojizdi...

0/0
10.4.2014 13:51

V48l52a76d80i81m40í98r 98Š52t76ě35r70b76a 2212221232757

Pan Jan Mach se podle mne plete. Názory nejsou o konzervativnosti, ale o neúčelnosti. Kulatá okna mohla být jinde, ne u vlaku.;-)

+2/0
10.4.2014 12:48

J96a22n 98F49r10o15l46í43k 6216860795194

Ať tam jezdí cokoliv jen ať to nezkrachuje. Mají dluhy a ve firmě rozkol takže by mě bylo líto, kdyby tak krásná trať zanikla.

+2/0
10.4.2014 12:47

J65o40s67e16f 29K56u59b87e67š 9805515649654

Tak tak... Souhlasim.

0/0
10.4.2014 12:57

M12i29c65h61a18e86l 76K70o83n75e12č85n87ý 6362643969709

Zdejší úzkokolejku využíváme rádi, když jsme tam někde na dovolené . Necháme si auto u Kunžaku Lomy, vlakem jedeme do Bystřice a zpátky vystoupíme v Kaprouně (zastávka u prostřed lesa), přidáme kámen na mohylu Járy Cimrmana a dál jdeme kolem trati po houbách a borůvkách zpět k autu. Je to super výlet. Akorát navím jak se teď bude fotit z vlaku, protože ta krása kolem k tomu přímo vybízí a fotí podstatná část výletníků. Jinak jim přeju vše nejR^

+1/0
10.4.2014 11:54

J25o10s41e91f 33K29u75b82e18š 9395695579204

Tam díky letnímu rozsahu provozu bude jezdit stále T47 + 2x BALM/u + cyklovůz...

0/0
10.4.2014 14:40

J94o92s43e87f 90K27u69b72e37š 9215775339764

Zde reportáž o těchto vozech https://www.youtube.com/watch?v=-4rcJQAed6o

Na kanálu dále lze najít několik videí z pravidelného provozu :-)

+1/0
10.4.2014 11:00

T13o12m19á57š 41Z58e56m74a57n 3315888824925

Docela se mi to líbí, ale jako motoráček pro turisty je to naprostý nesmysl.

Když nějakm jedu na vyhlídkovou trasu, tak chci velká okna a nejlépe otevíratlená ať můžu fotit a užívat si čerstvý vzduch nepropasovaný skrz (kdo ví jak dlouho funkční) klimatizaci.

Kdyby to byl design normální lokomotivy a kulatá neotevíratlená okna sloužila k osvětlení strojovny, tak zatleskám.

+9/0
10.4.2014 10:55

J88o94s13e97f 91K83u36b94e83š 9835255249984

Taky to není určené pro turistické vlaky do Nové Bystřice...

+3/0
10.4.2014 10:58

J29i47r47k96a 38D82v74o87ř26á35k 4435810473688

já myslím, že by měli cestující mít možnost výběru. Přestože při větším zaplnění je to možnost spíš teoretická. Tenhle motorák by šel jistě rozdělit na oddíl s klimačkou a bez.

+1/−1
10.4.2014 11:00

M36i11l13a48n 83M92a35j84e46r42č37í92k 1170620134586

Jenže jestli je ještě vůbec možné alespoň u REKOnstrukcí drážního vozidla schválit do provozu okna, z nichž je technicky možné vyklonění cestujících - u nové TRAM to prý nejde, a proto Škoda transport je vyrábí s okénky výklopnými do prostoru cestujících = značně fyzicky bránícími průniku vzduchu do nitra vozu.

Osobně si dokážu představit jiné technické řešení zábrany vyklánění/mávání při "zachování" okýnek posuvných s tzv. náporovým větráním - počínaje síťkou v okně až průhledným plastovým výliskem kryjící zvnějšku okenní otvor a díky svému tvaru "žábrování" (při směrování protisměru jízdy) vzduch nabíral či (při směrování po směru jízdy) vypouštěl od/z interiéru vozu.

0/0
10.4.2014 18:20

J44i71r89k79a 86D20v90o57ř40á77k 4665260353408

Trochu mi to pripomíná, jak před 150 lety bylo dost populární větrací žebrování na střeše nebo nad oknem a okna byla ve 3. třídě i neotvírací. Případně s mastným papírem místo skla vyhrazeného pro vyšší třídy. Také zkrz to toho nebylo moc vidět jako přes případné plastové žebrování před tím vaším oknem.

0/0
11.4.2014 11:24

J84o92s79e92f 64K94u64b17e51š 9985145959784

Na motorové vozy jsem se těšil už od dob, co je JHMD přitáhli do ČR z Polska jako vraky... Doprava na úzké už modernizovat potřebovala, turista nebo šotouš asi vozem řady BALM/u nepohrdne, já na výletě také ne, ale pro dojíždění do práce atd (což je většina cestujících na Obrataňce) je to krapet za zenitem.

Čemu ale nerozumím, proč jsme se zase pokoušeli vyrobit rádoby moderni vozidlo, s kulatými okny a sedačkami ze starého trolejbusu... Všimněte si, jak je špatně interiér vyřešený, topení zasahuje až do půlky sedadla u okna... To tam bude sedět jednonohý? Koukněme se do Rakouska na úzkokolejku Zillertalbahn, jak mají řešený interiér v úzkokolejném vozidle. Jednoduše a moderně.

Co se týká neotevíracích oken, tak mě to nevadí, klimatizaci uvítám, a turisti ať použijí parní vlak. Navíc do Nové Bystřice v létě pojede klasická "stará" souprava, takže všichni si přijdou na své. Takže ano, jsem rád, že se úzkokolejka modernizuje, ale tento výtvor je opravdu hrůza, raději ten "nudný eurovlak" než Hašišbednu od architektů, kteří asi nikdy vlakem nejeli...

+6/0
10.4.2014 10:45

O51n95d91ř49e31j 45B14r58d31í45č44k76o 1832465411627

Někdo asi použil bednu hašiše a pak projektoval ...

0/0
19.4.2014 0:19

Ř78e17h67o47ř 97V26l47a17s49á17k 2184514481916

Ta malá okýnka jsou chyba.

Že jsou kulatá, to problém není, ale že jsou malá, to ano.

+6/0
10.4.2014 10:32

J47i83r94k70a 68D22v35o28ř44á79k 4905630103558

Taky by se mi líbila větší. Ale nevím jestli to technicky bylo možné. Pod okny bude nějaký pevnostní prvek, se kterým není snadné ani levné hýbat.

+1/0
10.4.2014 10:46

J47i39ř85í 86K95o68z53a 3813664889396

Na první pohled se mi mašina docela líbí :-)

V mých lehce ujetých představách  šedivý bastardek přišel na svět jako nechtěný následek špásování dědečka "Sergeje" a babičky "Bobiny". V

+3/0
10.4.2014 10:29

J44i86r49k10a 39D96v30o63ř60á76k 4325500653128

Viděl bych tam někde hlavně geny Brejlovce. http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/750569.jpg

+1/0
10.4.2014 10:56

J61a71n 24J16a22n98e67č40e59k 9210793620356

Takovou krásnou mašinku určitě vyprojektoval Zababa!

+8/0
10.4.2014 10:03

M84i59l61a12n 96V55o69t39a24v15a 5644836131672

docela se mi i líbí. v podstatě všechno i včetně té kritizované barvy. Problém je, že si nikdo neuvědomil podstatu tohoto vlaku. Je to vyhlídkový vlak a všichni se chtějí kochat krajinou, obzvláště při pomalé jízdě. A to se někde v překladu ztratilo. Možná by stačilo získat odstavený vlak z Topgearu ;-)

+6/0
10.4.2014 10:02

B22e44n 53P85a67v70k80a 1837683857501

Taky si myslím, že by to chtělo na střeše nějakou platformu. Třeba ke grilování;-D

+2/−1
10.4.2014 10:11

J80i61r63k50a 76D93v33o17ř89á46k 4175450113278

Jo, a před mostem všicni lehnout! ;-D

0/−1
10.4.2014 10:18

J58o14s12e71f 67K23u10b69e78š 9375205769834

Ne, není to vyhlídkový vlak, Obrataňská trať na které to bude ředevším jezdit, je trať, kde většinu cestujících tvoří lidi, kteří jedou do práce atd...

0/0
10.4.2014 10:47

J78i81ř12í 31B44a90b29i62n29s80k56ý 4923652598753

nikomu  už   ani nepřijde  divné že  cokoliv se má v  čechách  realizovat  je jen z  dotací ! že bez  Bruselu  si tu už pomalu  nedáte ani  sklenku  vody  a všem už to přijde normální !!!!!!

+3/−2
10.4.2014 9:41

J42o36s37e62f 67K18u25b55e85š 9805365499484

Tak těžko by taková malá společnost mohla investovat 65 mega do nových vlaků...

0/0
10.4.2014 10:48
Foto

L14u76k84á68š 73N72o87v26o70t83n87ý 6636547348918

Takže když na to je možnost čerpat dotace, tak je chyba, že toho nějaká společnost využije?8-o

+1/0
10.4.2014 10:57

B53e35n 39P41a85v46k11a 1697213647901

Takový luxus pro cestující. Wau!8-o

0/0
10.4.2014 9:36

V13l51a41d63i27s67l16a60v 87N56e92k39o32l81a 2719213864126

Neměly být náhodou toutéž základovou barvou zatřena i okna,ve vnitř s tím,kdo ta-

vovýto fujtajbl navrhl!!!!!

+2/−2
10.4.2014 9:26

J44i19r42k78a 83D69v49o79ř66á38k 4835220723428

Hehe, právěže je to krásný fujtajbl, asi jako Belmondo.;-D

0/−1
10.4.2014 10:17

V36l20a55d29i19m20í94r 41H70r24u11b19ý 1814231517392

Pro vyhlídkovou trať navrhnout vozy s omezeným výhledem a vydávat to za jejich přednost, tomu říkám umění.

+6/−2
10.4.2014 9:12

S50v36a68t89o36p94l50u32k 84S12i79l14n93ý 4722336779118

Až na to, že zrovna Jindřichohradeské úzkokolejky nejsou žádnou vyhlídkovou tratí. Takovou je třeba posázavský pacifik a apod. (nemluvě o úzkokolejkách v Alpách), ale tyhle JH úzkokolejky vedou většinu trasy lesem nebo po loukách a nic moc k vidění není. Tam skutečně lidi jezdí hlavně kvůli té technické památce, ne proto, aby se koukali z okna. Proto si myslím, že udělat něco netradičního, co opravdu tuhle trať ozvláštní, je správný krok.

+7/0
10.4.2014 9:20

B73o30h22u86s40l50a72v 10P34a37r28t37y54k 5283224210755

Správně píšete ... kvůli technické památce ... ale toto šedivé monstruum památka není. Jedině snad památka nepovedeného designu.  Jsou umělci, kteří dělají něco pro lidi, a "umělci", kteří dělají všechno pro své zviditelnění ;-€

+4/−4
10.4.2014 9:36

S12v88a70t49o57p33l40u50k 34S46i85l26n39ý 4952936889328

Tak ty rumunské motoráky by nebyly památkou tak jako tak, takže když se rekonstruují do podoby, která aspoň nějak může lidi přitáhnout, tak jedině dobře ;-)

+3/0
10.4.2014 9:57

J50i71r77k38a 25D98v49o61ř80á75k 4385210183108

Ale technická památka to bude! Nad tím budou kroutit hlavou lidi ještě za šedesát let! ;-D

+3/0
10.4.2014 10:25

J89a42n 53Č24e98k47a59l 7489835364694

vždyť si protiřečíte... Tak jezdí tam lidé kvůli technické památce? Pak je tou památkou i nostalgický vozový park, a jeho nahrazení klimatizovaným "futuristickým" vozidlem naprosto popírá tuhle tezi...

0/0
10.4.2014 9:36

S10v54a77t21o12p85l55u58k 26S12i23l70n23ý 4312226429388

Ne, vůbec si neprotiřečím. Nostalgický vozový park tam tak jako tak je a běžně tam nostalgické vlaky jezdí. Ale zároveň JHMD stále slouží i jako součást základní dopravní obslužnosti a musí lidi vozit i vozy na úrovni. A proč takové vozy nepojmout i nějak netradičně? Nevidím v tom žádný problém ;-)

+2/0
10.4.2014 10:01

J49i33r49k17a 79D31v85o78ř79á56k 4205620623508

No on je to takový nostalgický futurismus. ;-D Něco jako by chtěli dnes vystřelit klimatizovanou dřevěnou raketu kanónem na Měsíc. ;-D

+1/0
10.4.2014 10:27

V27l98a27d23i22m92í12r 64H72r24u49b93ý 1774771107252

Podle téhle argumentace není "nic moc" k vidění ani v alpách nebo v posázaví. Po jindřichohradecké trati jsem jel a je tam na co se dívat, což nakonec dokumentují houfy turistů, kteří celou cestu stojí s foťáky u okýnek nebo na plošinách vozů.

.

Výhled z okna k téhle turistické atrakci neoddělitelně patří a lidé ten výhled chtějí Sedět na zadku a čumět do stěny, na to nemusím jezdit úzkokolejkou.

+4/0
10.4.2014 9:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.