Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zrušení tendru na Temelín je logické, říkají politici. Akcie ČEZ posílily

Politici napříč politickým spektrem se vesměs shodují v tom, že rozhodnutí ČEZ zrušit tendr na dostavbu Temelína je logické. Opačného názoru je Hospodářská komora, která to považuje za předčasné. Analytici jsou přesvědčeni, že akciím ČEZ to prospěje. Během odpoledne posílily o více než tři procenta.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J81i21r92i 68R83o34u58b82a30l 1258178136455

Rozhodnutí ČEZ-u přišlo v okamžiku, kdy bylo definitivně rozhodnuto o tom, že vláda výkupní cenu z Temelína garantovat nebude. Málokdo ale ví, jak to bylo doopravdy. O tom si můžete přečíst tady: http://www.jaluvci.cz/2014/04/rozhovor-ii.html

0/0
11.4.2014 18:05

P38e34t57r 52M32a28r52e74č48e96k 1733941699208

Á někdo plánuje prodat akcie :-). A co tedy, budeme raději dále dotovat solárníky a větrníky? Nebo pálit uhlí?

+1/0
11.4.2014 10:36

T80o64m43á69š 37K57ř15e24č13e65k 5229674284381

Mně není jasné jak může být cena elektrické energie nízká a skupina ČEZ může dosáhnout zisku 35 mld Korun. A i přes tento zisk, že není schopna zaplatit investici do atomové elektrárny ať už 100 nebo 200 mld, to vydělají nejdéle za 10 let (při současných uhelných kapacitách za které musí platit CO2 povolenky + kumulované zisky z let minulých na investice ), když ta má mít životnost 60 let

0/0
11.4.2014 9:45

P74a38v34e96l 87P49o25p48e27l25k57a 2571324850508

Tak to objasním. Jakékoliv čísla o zisku velkých firem jsou vymyšlené, prostě to nevědí a ani to zjistit nelze, jen odhadovat. Ale dobře jsou v zisku.

Jde o to že když se postaví nový velký zdroj, tak to taky musí někdo spotřebovávat.... a tady buď na to mít nebudete a omezíte spotřebu, nebo technika pokročí se svou energetickou náročností (bude nižší) a nebo také konkurence na trhu výroby a dovozu elektřiny také něco vybuduje.

Takže ČEZ chce po státu aby mu dal dárek v podobě cca 200 mld. Kč...nazvaný nesmyslně garance a aby mu zajistil vysoce ziskové vyrábění něčeho co třeba nikdo ani nechce a ani nepotřebuje.

Další pravdou je že největším spotřebitelem nakonec bude stát, a veřejné instituce, kde se na jakékoliv šetření a cenu za spotřebu dlouhodobě nehledí...   atd atd

Ale souhlas, samozřejmě si ČEZ musí svoji investici vymyslet a zaplatit sám . Prostě v tom něco nehraje.

+1/−2
11.4.2014 11:10

J79a50r13o63s35l85a37v 17B46r78ü45m90m86e90r 7894463616

Nejde o stavbu, na tu ČEZ má v hotovosti už teď (jen je to neekonomické to platit všechno cash), ale o záruky na prodej, jelikož díky zničení trhu je jakákoliv výroba energie bez dotací skoro, či úplně nerentabilní.

+1/0
11.4.2014 11:14

S92t76a27n25i91s32l71a33v 11S27r71b44a 4225504578844

jsem pro nedostavění temelína hlavně proto, že bez paliva je výrobní kapacita k soběstačnosti k ničemu. problém je, že zrušení tendru zdaleka neznamená nedostavění temelína. možná to je jen prostředek jak zahýbat cenou akcií, možná jen někdo potřebuje dobře prodat. protože  x let připravovat tendr a pak se podělat jen kvůli pár skoro neoficiálním vyjádřením několika lidí z vlády je příliš amatérské na firmu typu čez.

0/0
11.4.2014 7:47

Z33b38y87n15ě59k 23K19o63ř75í19n19e24k 9744753269162

Výhoda jaderného paliva spočívá v tom, že je ho relativně malé množstí a výrobce je schopný vým ho dodat kamkoliv narozdíl třeba od hnědého uhlí, jehož přeprava na velké vzdálenosti je ekonomický i energetický nesmysl. Navíc výrobce paliva pro JE není jen jeden a jste daleko méně vydíratelný :-/

0/0
11.4.2014 8:08

S23t30a59n21i77s97l82a48v 38S98r81b63a 4295714968524

to souhlasím, ale pak ať se nikdo neohání soběstatčností a jakýmsi sociálním cítěním, že budeme mít přece tu vlastní českou elektřinu. a namísto toho ať jde nějaký soukromý podnik do podnikatelského rizika a to, o čem mluvíte ať zkusí realizovat. na to se mu přece nepotřebuje daňový poplatník zavazovat, že koupí energii za 30 let předem dohodnutou cenu. mimochodem pokud je pohyb paliva tak volný, tak bude volný pohyb i té elektřiny. riziko, že cena temelína dnes bude 20x vyšší než cena temelína za 30 let je tak vysoké, a tedy že dnes garantovaná cena bude 20x vyšší než cena tržní za 30 let je podle mého příliš vysoké na podmínky malého česka bez vlastních surovin.

0/0
11.4.2014 8:15

Z80b75y89n77ě59k 25K32o92ř68í26n78e39k 9844533769542

Vzhledme k poloze nebude ČR nikdy energeticky soběstačná. Musí dovážet ropu, plyn a vzhledem k těžebním limitům bude za chvíli i bez uhlí. A jestli si mam vybrat radši budu závislý na dovozu pár tun uranu každý rok než milionů m3 plynu nebo ropy. Co se týče OZE, tak ty nikdy nemají šanci pokrýt spotřebu ČR ani když se omezí spotřeba na minimum a že se v nejlbižších 20 letech objeví nějaký nový zázračný zdroj energie snad nikdo nevěří.

Co se týče podnikatelského rizika, tak bohužel tohle je odvětví je jedno z nejvíc závislé na politických rozhodnutích. Pokud třeba děláte auta a vláda vám zakáže podnikat, tak sice přijdete o nějaké peníze, ale můžete sbalit linku vývoj a začít vyrábět  kdekoliv jinde. To bohužel u jaderné elektrárny nejde a navíc mít stabilní zdroje energie by snad měl být vzhledem k dnešní závislosti (bez elektřiny to dneska prostě už nejde) strategický zájem státu.

Navíc kdyby stát nevysál každý rok z ČEZ 20 miliard, tak už mohl být Temelín dokončený.

+4/0
11.4.2014 8:43

L35u64k48á51š 65Š49m54a96h96e97l 2657524612284

Problém je v tom, že uran není náhrada za ropu, takže vaše úvaha o snížení energetické závislosti v tomhle nemůže fungovat.

0/0
11.4.2014 9:50

J74a46r11o20s15l95a71v 92B54r77ü28m67m23e83r 7974223106

Uran není 100% náhrada za ropu, ale za velké procento ano.

+2/0
11.4.2014 11:17

S74t77a26n81i21s31l25a86v 86S98r40b89a 4875424648974

ano, temelín se nepostaví za 5 let, to souhlas. ale já za dostavbou nevidím stabilní zdroj-bez paliva to je zdroj pouze nákladů. a stále si myslím, že když jste závislý na přepravě uranu, tak můžete být závislý na přepravě hotové elektřiny. stejně je utopické si myslet, že jen proto, že máme temelín, tak bude cena jiná než tržní ve světě. temelín se vyplatí pouze v tom případě, že si řeknete okolní země nechtějí riskovat jadernou havárii (čemuž se s temelínem za humny stejně nevyhnou), proto my na sebe to riziko vezmeme a z tohoto rizika budeme týt. Dále na sebe vezmeme riziko, že do 30 let nikdo nevysmyslí nic lepšího (jako vymysleli LED tv a klasické mohli zavřít v Hranicích výrobu) a riziko, že okolní státy neřeknou, hele, buď se s námi podělíte o zisk z temelínu, například jako poplatek za riziko havárie, nebo k vám už nepustíme žádný vlak letadlo s uranem. Podle mého stále dost rizik na malou zemi s 12 gripenama.

0/−2
11.4.2014 11:04

J54a30r69o30s48l16a81v 39B87r35ü47m63m66e21r 7984513316

To už jsou bláboly. Srovnávat výrobu elektrické energie s výrobou CRT televizí, která už tehdy končila ...

0/0
11.4.2014 11:18

V17á33c24l70a53v 20Z30e67l93i57n26k76a 2192340923192

Podle Vašeho možná, ale reálně se tyhle ceny silové elektřiny nemohou udržet, protože jinak Evropa bude bez zdrojů a zkolabuje. Za dnešní zdeformované ceny silové elektřiny nepostajíte jako rentabilní už vůbec nic. Staví se proto hlavně zdroje, které jsou dotované a nemusí se spoléhat na tržní cenu silové elektřiny. Tyhle zdroje nám ovšem příroda je schopná v zimě "vypnout" i na dost dlouhou dobu. Zatím pořád ještě jsou fosilní a jaderné zdroje, které to nahradí, ale stárnou a ubývá jich. Blíží se bod zlomu, když už jejich kapacita přestane stačit.

+3/0
11.4.2014 9:37

M33a50r57e72k 92Š71i26m76o27n 2234497958668

Myslím, že je nerozumné stavět jadernou elektrárnu, když je výroba v ní nejdražším zdrojem energie v současné době.

A pohyb cen akcií ČEZu o 3 procenta, to je běžný výkyv, kterých je 10 do měsíce, nepřipisoval bych to této zprávě.

0/−5
11.4.2014 1:40

J45a85n 28V96á25c10l60a87v60í63k 3602266921379

Nejdrazsim? mate nejaka cisla, ktera by tohle - docela odvazne - tvrzeni podeprela?

+6/0
11.4.2014 7:10

J33a69k30u45b 73Š42a96f78a67n12d50a 7535427361391

Výroba v JE je jedním z nejlevnějších způsobů. Určitě levnější než z uhelné elektrárny.

+2/0
11.4.2014 8:36

P42a57v64e55l 92P98o83p82e97l26k52a 2291634640448

Nejdražší, můžete nesouhlasit, můžete být i proti , ale to je tak všechno co s tím můžete dělat. protože si z toho firmy udělali hezký byznys kde není konkurence a trh. Ale o peníze zas až tak nejde , ty se vcelku lacino natisknou.

0/−2
11.4.2014 8:46

Z35b62y25n92ě40k 82K39o95ř41í46n72e65k 9274263559712

Mohu se zeptat jaká ve výstavbě jaderné elektrárny není konkurence?

+1/0
11.4.2014 8:58

V66á34c57l28a16v 95Z69e10l38i49n86k32a 2292310223432

Mohu se zeptat kam na tyhle bláboly chodíte? Fascinuje mne, jak vždycky nějaký expert poukazuje na drahé jaderky, ale nevadí mu vítr a fotovoltaika, která je v celkovém součtu ještě výrazně dražší.

+2/0
11.4.2014 9:31

L24u33k75á86š 37Š48m94a55h13e60l 2337194302424

Výroba 1 kWh elektřiny z větrné elektrárny stojí (ve variabilních nákladech) prakticky nula. Problém je ve fixních nákladech. Mám pocit, že vaše debata tyhle dvě věci motá neustále dohromady, a proto se nemůžete shodnout.

0/0
11.4.2014 9:55

V65á65c51l53a84v 94Z15e46l37i39n92k25a 2632900953162

Nic nemotám. Je to častý omyl, vítr je zadarmo. Vítr ano, ale provoz té elektrárny zdaleka ane. Zapomeňte na to, že takto špičkové a poměrně dost namáhané zařízení, jako je větrná turbína můžete nechat bez údržby a revizí. Někdy se to označuje jako takzvaná fixní část variabilních nákladů. Udávají se zpravidla někdě mezi 20-25 EUR/MWh, přičemž u dobře provozovaných parků můžete být kolem těch 20. Pokud se Vám něco začne sypat a nebo je proti Vám příroda (námrazy, bouře, horka, atd.), tak se můžete dostat i o dost výše.

Třeba v Německu se tyto náklady často udávají ve vztahu k instalovanému výkonu 40-140EUR/kW ročně. U dolní hranice jsou dobře provozované pevninské instalace a ta horní patří ještě donedávna velebeným off-shore instalacím, které jsou drahé jak na stavbu tak na provoz.

+1/0
11.4.2014 10:23

M76i20c33h38a50l 92K49r68č44á27l 6398128246542

Nezapomeňte do ceny výroby elektřiny z větrné elektrárny připočítat taky cenu stabilního záložního zdroje, který někde čeká v teplé záloze kdyby náhodou přestalo foukat.

+2/0
11.4.2014 11:58

L71u60k78á94š 82Š30m80a74h45e27l 2377774942464

Levnější než z uhelné elektrárny samozřejmě není. Respektive je, ale pouze ve variabilních nákladech (ve fixních, tedy na výstavbu elektrárny je to obráceně) a samozřejmě také tehdy, pokud do ceny uhelné elektřiny kromě uhlí zahrnete i náklady na odsíření, druhotné škody způsobené znečištěním ovzduší a zničením poddolované krajiny. Jenže ty se blbě vyčíslují.

0/0
11.4.2014 9:53

J93a21k84u13b 59Š96a83f22a84n90d91a 7715267821191

Nemůžete uvažovat pouze variabilní náklady. Výroba z JE je levnější i při započítání výstavby a uložení (mezisklad) jaderného paliva. Postavení JE je drahé, návratnost je delší ale za životnost JE a TE je JE levnější.

+2/0
11.4.2014 10:04

L67u65k13á31š 82V66r42a46b68e17c 1746356121

Obrovská výhoda při plánování stavby JE je právě nízký podíl variabilních nákladů na výsledné ceně - cena paliva tvoří měně než procento nákladů na výrobu a proto narozdíl od elektráren na fosilní paliva můžeme poměrně přesně určít za kollik jsme schopni energii vyrobit dlouho před zahájením stavby.

Samozřejmě Temelín dostavět, jaderná energie je stabilní, poměrně levná, palivo se dá snadno skladovat a není žádný problém se předzásobit třeba na 10 let, pokud o to někdo stojí. Navíc mám jedinný aktivní uranový důl v Evropě (tuším jeden ze 3 v EU), takže kdyby přišlo na "lámání chleba" tak "z venku" potřebujeme jen zpracování urano na palivo.

Pokud by vláda opravdu chtěla dosáhnou samostatnosti, příští reaktory by obědnala tzv 4té generace, kde některé dokáží "sežrat" i uran přírodní = plná energetická soběstačnost.

0/0
11.4.2014 12:58

J74a16n 11N72o97v12á73k 7335424358517

no nevim jak ste na to prisel, ale vyroba elektriny v jiz postavenych jaderkach je naopak nejlevnejsi.

+1/0
11.4.2014 9:38

L27u70k59á74š 86Š13m20a14h97e65l 2777604342554

No... a to je právě ono. V "již postavených jaderkách", tedy jde o variabilní náklady, ne ty fixní.

0/0
11.4.2014 9:56

V22á79c61l73a25v 95Z83e70l81i47n78k89a 2282730233182

Hospodářská komora má podle všeho jako jediná rozum a umí se dívat dál jak na jedno volební období dopředu. Riziko, že tohle bude znamenta konec Česka coby průmyslové země a také konec růstu životní úrovně či alespoň udržení její solidní výše není bohužel zanedbatelné. Jsem zvědav, zda bude pro pány politiky také tak logický ten hospodářský propad, který může reálně nastat během třetí dekády. Koketujeme s možností si dát repete velké krize z minulého století.

+1/−4
10.4.2014 21:40

J84a34n 40N60o14v22á16k 6674584646953

Hospodářská komora má svoje zájmy - drahé (protože unikátní) stavební a technologické zakázky.

0/−1
11.4.2014 8:41

J70a37r45o96s54l75a27v 85B32r22ü58m26m38e67r 7554883216

Ale mnohem více betonu a železa se prostaví na stejný výkon v jakémkolivjiném zdroji energie, než v jaderce. Takže naopak, pokud by stáli o zakázky na stavbu , sice menších, ale celkově mnohem více, tak jdou proti Temelínu.

+1/0
11.4.2014 11:22

J94a95n 84N46o89v88á79k 6524304736503

Hospodářská komora je lobistická organizace hlavně velkých podniků. Ty by si na dostavbě Temelína dlouhé roky mastily kapsy. Decentralizované zdroje by byly pastva pro "mravenečky a myši", malé a střední podniky.

0/0
11.4.2014 11:43
Foto

M98i72r93o24s60l98a23v 43S45t50e33i24n10e87r 1895955368173

Od té doby, co tam není Livie Rosamunda Klausová- Miština to jde s ČEZ s kopce. Dokonce i ruští dodavatelé jsou v této chvíli nevhodní.

Zatím bude asi lepší, vyčkat, až Putin zkrachuje.

+2/−1
10.4.2014 21:04

P11a92v57e33l 94S71ý62k79o59r79a 7477652537331

Můj sen. Fotovoltaika pohánějící malý kompresor tepelného čerpadla s topným faktorem 7.

Nezávislost. [>-]

+7/−2
10.4.2014 20:08

P12a75v85e59l 28S43ý65k39o54r21a 7527702707811

Rusko vypadá blbě, Ukrajina vypadá blbě, teď ještě Temelín....[>-]

+1/0
10.4.2014 20:08

Z83b57y98n91ě52k 44K29o80ř92í75n77e31k 9614793489422

A proč si to neuděláte?

0/0
10.4.2014 20:08

P94a78v95e98l 21S34ý11k40o77r91a 7507702487461

pracuje se na tom

0/0
10.4.2014 20:19

V79á33c10l79a95v 11Z79e55l22i18n14k31a 2822200803952

No, topný faktor 7 bude opravdu jen ten sen.

0/0
10.4.2014 21:32

P81a85v89e21l 25S72ý73k71o69r59a 7567682247591

topný faktor 7,3   se prodával v ČR již v roce 2000.  Ale pro mnoho i drahých výrobců je to jen sen. Nemají na to. [>-]

0/0
10.4.2014 22:39

V92á58c42l55a94v 53Z30e81l83i47n61k49a 2662870943892

Ale jo, dosáhnete to. Ono když bude venku kolem 10 a v bytě chcete mít 22, tak se skutečně dostatenete s topným faktorem hodně vysoko. Problém ovšem je, že hlavní topná sezóna je v zimě, kdy jsou venkovní teploty výrazně nižší a tam na podobně optimistické hodnoty zapomeňte. Výrobce do toho ani tolik tahat nemusíte. Topný faktor je dán především fyzikálními zákony. Kvalita čerpadla ovlivňuje jen o kolik půjdete dolů oproti maximální možné teoretické hodnotě.

0/0
10.4.2014 23:13

P50a90v59e80l 20S64ý79k36o30r16a 7587382197451

Vypařovací teplota přímého výparníku je vždy kladná, i kdyby bylo venku minus 30  °C.  To je ta fyzika, přesněji Carnotův cyklus.

0/0
10.4.2014 23:17

V54á21c41l61a24v 55Z87e36l24i36n74k10a 2112520593752

Aha, to jsem nevěděl, že už jsou stroje, pro které neplatí druhá věta termodynamiky, která praví, že teplo nemůže samovolně přecházet ze studenějšího tělesa na teplejší. Vysvětlete mi prosím, jak do výparníku, kde jsou podle Vás teploty nad nulou budete přivádět teplo ze vzduchu, který je pod nulou. To si věru rád poslechnu.

A zkuste si prvně něco zjistit o obráceném Rankine-Clausiově oběhu, což je právě ten typ tepelného oběhu, podle kterého fungují nejen tepelná čerpadla, ale i kompresorové chladničky. Nejste Vy náhodou zelený? Ptám se, protože "znalosti" fyziky a termodynamiky by tomu odpovídaly.

+1/−1
11.4.2014 9:27

L16u85k75á78š 19Š64m19a42h49e38l 2777164352874

Minus za urážky... Jako učitel fyziky, který má zelené názory, s vaším s odpuštěním stupidním závěrem hrubě nesouhlasím.

0/0
11.4.2014 9:58

V94á91c71l47a91v 49Z18e14l72i48n11k23a 2762320163202

Minus nekomentuji. Možná jsem to psal naštvaný, ale právem. Když se někdo snaží popřít druhou větu termodynamiky, tak už to opravdu je důvod být nabuzený. Chápete, že právě tyhle názory mezi lidmi nás ženou do energetického pravěku, kdy se ocitneme bez dostatečného množství zdrojů a najednou zjistíme, že všechna ta rádoby ekologická udělátka mohla fungovat jen na pozadí uhelných kotlů a jaderných reaktorů, které stabilizovaly elektrizační soustavu?

A nezlobte se, ale jako učitel fyziky byste se měl především snažit, aby se fyzikální zákony respektovaly a ne je chtít popírat, jak se o to zhusta snaží při svých fabulacích právě zelení. Topný faktor tepelného čerpadla vzduch-voda v zimě na hodnotě 7 je asi podobná hloupost, jako termická účinnost motoru 250%. I systémy voda-voda, které čerpají teplo z vrtů, velmi opatrně garantují hodnoty někde mezi 3-3,5. A tady někdo chce tvrdit, že díky konstrukci dosáhne v zimě ze vzduchu hodnotu 7, což už je mimo fyzikálně platný rozsah. Divíte se, že se zlobím?

+3/0
11.4.2014 10:37

P63a37v75e53l 10S71ý61k39o36r89a 7127982227851

Pak mají v zimě některá tepelná čerpadla topný faktor 2, jiná 7. Fyzika.

0/0
10.4.2014 23:35

P77e81t10r 35J41a82n37o63š 6590207675121

pitomost jak prase. 

Pres leto kdy vyrobite nejvic FV elektriny, potrebujete nejmin tepla, jen ohrev tuv. Naopak pres zimu kdy potrebuje nejvic tepla z TC a to hlavne v noci kdy ma dum nejvetsi ztraty nevyrobite temer nic.

A jeste musite resit akumulaci vyrobeneho tepla pro pouziti v noci.

Timhle totalne zabijete vyhody obou systemu.

0/0
10.4.2014 23:44

P23a36v77e94l 86S85ý35k38o73r49a 7397812877321

většinu roku sobestacnost, nezavislost, v tuhych zimach nakupujete levnou elektrinu - ekotarif[>-]

0/0
11.4.2014 7:51

Z39b41y20n12ě46k 19K90o85ř70í28n22e50k 9894323819102

A z čeho jí budete kupovat. když za 20 let tu bude nedostatek stabilních výrobních kapacit?

+3/0
11.4.2014 8:05

J77a65r85o97s58l35a61v 41B12r25ü72m82m21e37r 7524283476

To je zelený, nemá cenu mu nic vysvětlovat. Nechte jej, ať mrzne, ideálně ať umrzne.

0/0
11.4.2014 11:25

P19e53t95r 52J56a72n58o20š 6370657585811

aha, takze v tom prvnim prispevku kecate :-P

FV el. pres den prodate a v noci budete el. nakupovat pro TC;-D

Tvrzeni ze fv bude pohanet tc tedy neplati...

0/0
11.4.2014 12:54





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.