Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dráhy nalijí do vagónů další stamiliony, modernizují i ty nejnovější

České dráhy po nákupu ojetých vozů z Rakouska chystají další zlepšení svého vozového parku hlavně u dálkových vlaků. Za téměř miliardu chtějí modernizovat necelou stovku vozů, vzkřísily i soutěž na úpravu vagónů ze začátku 90. let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A84n10t43o44n78i69n 55N49e21m60e16c 7748283761360

Pane Sura, silnice v Cesku jsou dotovane, na pr. v Nemecku se plati dan i z osobnich aut a to znacna.

Na pr. Mazda 6 rocne 300 € t.j asi 8.000 Kc, nebo Nissan Micra 196.-€ t.j. asi 5.000.- Kc.   Mimo toho jsou podstatne vyssi castky za povinne ruceni.

Pokud bude v Cesku nizsi zdaneni firem i nizke prime dane osob, nebudou penize na zeleznice  a ani na silnice vcetne oprav. Protoze nizke dane nastartoval Topolanek s Kalouskem a narodu to vyhovuje, budeme si muset zvyknout na spatne sluzby ze strany statu. Oboji totiz neni mozne - nizke dane (u OSVC temer zadne dane) a rozvinutou infrastrukturu vcetne zdravotnictvi a skolstvi.

0/0
6.5.2014 11:05

J77a23r28o71s47l72a97v 35S20t25e14r21n92w65a79l33d 2967675

Jezdím na trati Praha-Plzeň, ale asi jinou tratí nebo co. Žádné zlepšení vagonů jsem nějak nezaznamenal.

0/0
4.5.2014 22:51

J92a80n 96F79r62i69s98c94h 9583746470

Na něketrých linkách se to opravdu trošičku zlepšilo - třeba v 10.07 z Plzně do Prahy je jeden rekonstruovaný vagón - konkrétně Bbdgmee236 :)

0/0
5.5.2014 8:56

P88a61v80e77l 36U61n73g97r 3368595885273

Dráhám ujel vlak...

+2/−4
4.5.2014 20:33

J39i66ř76í 89D69v86o63ř48á22k 5608833548790

Vlaky.

0/0
6.5.2014 20:25

D42a65v11i48d 77P48i59n71c 7351528403254

Dojíždím denně rychlíkem do práce. Když započítám cestu tam a zpět, tak je to 160 km. Takže si myslím, že mohu konstatovat, že ve vlaku strávím dost času. Takhle dojíždím již 19 let. Za tu dobu poslouchám velkohubá prohlášení ČD o modernizaci vozového parku, ale ve skutenosti je realita bohužel dosti jiná. V obyčejném rychlíku se změnilo pouze to, že staré sedačky potáhly novým potahem, přičemž nikomu nevadí, že zůstaly rozvrzané, prosezené, s polámanou kostrou a jinými neduhy. Interiér leckde pokryli novým nátěrem, který docela dlouho vysmrádal a hlavně se vůbec neobtěžovali něco udělat s podvozkem. Takže důsledek je ten, že tam, kde opravdu nové vozy jedou klidnou jízdou, rádoby zmodernizovaný rychlík skáče jako při ródeu. No a pak tu ještě máme nefunkční topení, nefunkční klimatizaci, absenci elektrických zásuvek .... A to jezdím 1. třídou. Ve druhé je to ještě lepší. A za tyto radovánky zaplatím po vtipném nenápadném tarifním zdražení 25.000,- Kč ročně.

+3/−3
4.5.2014 11:18

J38o27s58e98f 40K13o77p74e50c40k13y 9714982215

Tak asi byste musel byt slepy a hluchy, abyste nevidel, ze za poslednich 5 let doslo k obrovskym investicim do vozoveho parku CD. Nove Stadlery, RegioSharky, RegioPantery, CityElefanty ci predelane RegioNovy se dohromady pocitaji na vic jak 200 jednotek. Ale jinak souhlasim s tim, ze vozy pro rychlikove spoje jsou momentalne zrejme nejkatastrofalnejsi skupinou v CD a nejake dramaticke zlepseni je zatim v nedohlednu...

+2/−1
4.5.2014 11:23

D41a20v62i86d 15P17i11n44c 7701598353304

Jo jo, pěkně jste tu vyjmenoval všechny kategorie "couráků" pro lokální dopravu. Ale co vnitrostátní dálková doprava? Snad jen na trati Praha - Ostrava se udála díky konkurenci změna. Jinak Nic. A hlavně. Mluvčí ČD vždy generalizuje a předkládá vždy jen úspěchy a pokroky. Nikdy jsem ho neslyšel přiznat, že 90% vnitrostátní dálkové přepravy zamrzlo v 70. letech minulého století. Ale platit musíme stejné tarify jako ti, co se vozí v novém.

+4/−1
4.5.2014 11:50

J86o98s26e91f 86K36o60p60e52c38k63y 9174182815

Presne o tom pisu. V regionalni doprave se udelal obrovsky krok dopredu za poslednich par let. Bohuzel na ukor rychliku...

+2/0
4.5.2014 12:58

D19a14v48i38d 92P11i36n45c 7381968843294

No já se s Vámi nepřu, ale řekněte mi, proč mám za mnohem horší komfort cestování (paradoxně podmínky ve 2. třídě regionální přepravy jsou lepší než 1. třídě dálkové) platit stejné peníze?

+3/−1
4.5.2014 13:33

R44a39d79e67k 66J32a78n53a13t60a 9815626144512

Možná proto, že cena jízdného nemusí být s typem vozu (ani s náklady) v korelaci.

Ani u regionální dopravy, ani u dálkové, totiž není cestující jediný zákazník. Většinu nákladů (cca 2/3) platí objednavatel, a tak dost často záleží na jeho přání více (a ministerstvo dopravy, které objednává rychlíky, je v tomto o poznání hloupější než kraje, které objednávají osobní vlaky).

Už několik let se mluví o soutěžích na rychlíkové linky, bylo zveřejněno nekolik "harmonogramů". Myslíte, že podle nich politici postupují? Natož aby se vědělo jaké budou požadavky na vozidla. Za této situace by masivní investice do vozového parku na těchto linkách dělala jen hloupá firma. Co když podmínky VŘ budou takové, že vaše nové vozy nevyhoví?

+2/−1
4.5.2014 13:57

M21i56c82h76a12l 53O15p95a13t61r15n77ý 4572982832571

Tak pro normálního člověka-zákazníka v korelaci je. Zajímá ho, co za svoje peníze dostane. A jde mu hlava kolem z toho, že má za horší platit víc a za lepší méně. Pokud by byly ČD normální firma, nespoléhaly by se na stát/kraje a chovaly by se víc tržně. Bohužel ale konkurenci aut a autobusů řeší tím, že natáhnou dlaň směrem ke státu/kraji;-D

+2/−2
4.5.2014 14:37

R12a41d71e51k 95J80a92n84a15t84a 9635146304362

Vidím, že jste více mimo, než jsem si myslel. Právě, že se ČD se chovají jako normální firma - snaží se snižit náklady a zvýšit výnosy.

2/3 výnosů je od objednavatelů. Ale vy byste jistě řediteli poradil být takto ideologicky velkorysý, "nespoléhal by se na stát/kraje", odmítnul tyto zakázky a tedy výnosy, a protože se osobní doprava u nás komerčně vyplatí jen na pár tratích, podnik byste takto zmenšil sotva na desetinu. A mimochodem, pan David Pinc výše by se do práce už takto levně nedostal, protože za 20 litrů ročně (resp. 25 v první třídě) ho 2x80 km denně z/do práce NIKDO komerčně vozit nebude.

Něco jako ředitel velké stavební firmy, který by si v náhlém opojení mysli nechal poradit od "Michala Opatrného", a začal by programově odmítat všechny státní/krajské/městské prostě veřejné zakázky. Žádné stavby silnic, mostů, škol, dětských hřišť a podobně. Hezky stavět jenom soukromé rodinné domky, činžáky, kanceláře a tovární haly. Takového ředitele by akcionáři pěkně "pochválili"- byl by rád, kdyby skončil jen ve výpovědi, a ne v kriminále za porušování povinností při správě cizího majetku.

Ad "konkurence aut a autobusů". On je problém v tom, že silnice coby dopravní cesta jsou (už od dob starého Říma) také masivně dotované. Pokud by měla cena za užití měla odrážet náklady, platila by osobní auta na dálnici mýto v řádově 4-5 Kč/km (viz těch pár úseků soukromých dálnic v Itálii/Francii), u silnic nižších tříd ještě mnohem více (jsou méně efektivní v přepočtu na vozokilometr).

+4/0
4.5.2014 14:55

J50a44n 86S81ů54r53a 4675363523792

A spotřební daň na phm je co?:-)

+1/−1
4.5.2014 15:10

R33a41d77k74o 89K18ř33i93v94á11n29e19k 7200173705270

Myslíte tu spotřební daň, co se platí za všechny ty motoráky po celé republice, o níchž se tu dva dny bavíme? A nákladní vlaky, tažené  všude mimo hlavní tratě motorovými lokomotivami? A nákladní vlaky soukromých dopravců pak velmi často i na hlavních tratích, pokud nevlastní dostatek elektrických lokomotiv?

0/0
4.5.2014 15:42

J71a76n 91S48ů48r83a 4685613263282

Ano,přesně tu.ale reagují na tvrzeni,ze řidiči se na finančně na nákladech na silnici nepodili.a zapomněl jste na dotace sfdi na investice a provoz szdc,placené mj.ze spotřebni daně

0/−1
4.5.2014 15:49

M94a13r54t25i31n 58N61o48v19o28t15n12ý 3756816891674

8-o neexistuje žádný vztah spotřební daň - dotace sfdi

0/−1
5.5.2014 8:22

J13a11n 27S39ů37r25a 4635823763752

Jen je vytezek dane prijmem sfdi,takový detail. A stále jste mi 2 věci neodpověděl :-)

0/0
5.5.2014 9:58

M86a13r94t63i79n 60N55o93v15o77t78n72ý 3516666691114

Jako ekonomický redaktor byste mohlo vědět, že spotřební daň NENÍ určena na stavbu silnic a dálnic, ale je to pouze jeden z příjmů rozpočtu, nic víc.

+1/−1
5.5.2014 8:21

J88a64n 25S94ů94r11a 4795453813512

Který je částečně ze zákona příjmem sfdi.

0/0
5.5.2014 9:59

J32a88n 13S41ů30r77a 4495443543652

http://www.sfdi.cz/poskytovani-informaci/zakon-o-sfdi/

0/0
5.5.2014 15:18

M84i39c66h59a17l 70O13p21a94t60r43n56ý 4382482592471

8-o

0/−1
4.5.2014 20:41

D86a80v73i17d 67P23i21n56c 7711528623834

Hmm pane Janata, tak hloupá firma, kdyby modernizovala když nemusí? Já bych řekl poctivá k zákazníkům. Nebo kdyby aspoň ČD nelhali ve svých prohlášeních. Pan Šťáhlavský vždycky básní o světlých zítřcích a poukazuje na spoje do Ostravy. A bohužel generalizuje. Že na zbylých tratích je situace žalostná, o tom ani píp. A zákazník si může trhnout. No spíš nemůže. Trh neexistuje. Žádná jiná dostupná alternativa k vlaku bohužel není. Takže zase jen nechutně zneužitý monopol. A neohánějte se firmou, neb ČD a stát prakticky jedno jsou.

0/−1
4.5.2014 23:03

R10a39d38e96k 11J84a70n31a15t17a 9345916894842

"Tak hloupá firma, kdyby modernizovala když nemusí?"

Však ČD modernizují - tam kde to má smysl, tam kde je partner (např. DB) spolehlivý, či se jedná o vlastní komerční projekt. Ale Ministerstvo dopravy spolehlivým partnerem není. Neví se, co bude za pár let, zda soutěže na rychlíky budou nebo ne, jak mají vozy do výběrka vypadat, zda budou nutné nové, nebo stačí rekonstrukce, zda se má jednat o jednotky nebo klasické soupravy. Půjčí vám banka na nové vozy, pokud nedoložíte, že máte pro ně zajištěné uplatnění a tedy šanci na splacení úvěru? No spíš nepůjčí, nebo půjčí draho. V takové situaci dělaji ČD na rychlících alespoň ty tzv. humanizace - protože je to malá levná rekonstrukce a nejsou třeba cizí zdroje.

"Žádná jiná dostupná alternativa k vlaku bohužel není."

Jak to, že není. Nejsou tu snad autobusy, auta, nemožno se přestěhovat? Nebo je to pro Vás drahé? Pak ovšem nechápu, že nadáváte na ČD - kopete tak do někoho, koho sám potřebujete. Ještě jednou zopakuju, že těch 20 tisíc ročně za které vás ČD jsou ochotny tak daleko vozit do práce (v přepočtu 50 haléřů na kilometr vč. DPH) je možných jenom proto, že jejich zákazníkem nejste jen vy, ale i to ministerstvo, a vaši dopravu do práce ve veřejném zájmu dotuje ....

"Takže zase jen nechutně zneužitý monopol."

Není to monopol, kromě toho, že existují autobosy, přístup na koleje je už mnoho let otevřený. Kdokoliv si může koupit vlaky, zaregistrovat trasu a začít jezdit (jako to udělali Jančura a Leoš a před nimi desítky soukromých nákladních dopraců). Ale asi holt ten váš padesátník na kilometr žádného podnikatele neláká. "neb ČD a stát prakticky jedno jsou." Nejsou a dle pravidel EU už ani nesmí být.

+2/0
4.5.2014 23:27

D83a47v94i93d 50P52i92n43c 7951748373864

Momentálně se rozhoduji, jestli jste takový demagog, nebo tomu co píšete opravdu věříte. Vybíráte si jen co se vám hodí a otáčíte vlastní slova. Vy jste začal o hloupé firmě. Já jen říkám, že to není o hlouposti , ale o seriózním přístupu k zákazníkovi.

Nevím, jak to máte s prací vy, ale pro vaši informaci, existují regiony, kde je to s prací špatné a člověk musí dojíždět. Kdybych byl sám, tak se i přestěhuji, ale mám funkční rodinu a manželka má práci v místě a děti též představte si chodí do školy a není zrovna příjemné s nimi manévrovat. Autobusy jsou nepoužitelné (časově) a auto též (finančně). Takže skutečně jediná alternativa je vlak. Kde se vám v té vaší litánii ztratila vládou tak často proklamovaná podpora zaměstnanosti a ochota dojíždět? Vždyť vy mi vlastně v důsledku radíte, abych se na to vykašlal a raději pobíral sociální dávky.

A laskavě také vynechejte ten vtip o volném přístupu na koleje. To divadélko jsme si všichni užili už s Vančurou i s Leoexpresem.

Odhaduji Vás na teplý flíček v ČD, proto tak hážete kopýtky, když někdo řekne nahlas pravdu.

0/−1
5.5.2014 11:55

R51a72d82e93k 16J54a85n12a80t66a 9635416704672

"jestli jste takový demagog, nebo tomu co píšete opravdu věříte"

Já píšu jak to je. To vůbec není o nějaké víře.

"ale o seriózním přístupu k zákazníkovi"

Vy jste ale zákazníkem pouze z jedné třetiny, jak jsem již vysvětloval. Zbytek za vás platí ministerstvo, které se chová tak jako se chová.

"Kde se vám v té vaší litánii ztratila vládou tak často proklamovaná podpora zaměstnanosti a ochota dojíždět? Vždyť vy mi vlastně v důsledku radíte, abych se na to vykašlal a raději pobíral sociální dávky."

To jsou ty 2/3 které za vás vláda platí. Už to říkám snad podesáté. Ne radím vám, ať jste rád, že dojíždíte do práce tak extrémně levně a nestěžujete si, že za těch pár šušňů nemáte nové vozy. V žádné okolní zemi tak velkorysou nabídku jako je neomezené cestování za 19900 Kč ročně totiž nenajdete. A pokud chcete aby měli dopravci v závazku veejné služby nový vozový park (což ale nutně znamená dávat na veřejnou dopravu více peněz, asi jako na Západě, ony ty nové vlaky stojí všude stejně), tak volte nějakou stranu, která to má v programu. "Odhaduji Vás na teplý flíček v ČD, proto tak hážete kopýtky, když někdo řekne nahlas pravdu." Pracuju v soukromé firmě, která nemá s dopravou nic společného. Ve vztahu k ČD jsem jen platící cestujcí.

+1/0
5.5.2014 16:11

J26i53ř40í 61D88v82o32ř83á74k 5268623318980

Cestující je vždy jedinný zákazník.Protože platí ČD buď přímo z "lístku" , nebo nepřímo před danně , dotace , kraj , okres ... .!

0/0
6.5.2014 20:29

J68a50n 14S63ů10r19a 4585223863372

Jenže počty cestujících v regionální dopravě na rozdíl od dálkové klesají..

0/0
4.5.2014 15:08

R97a61d48e88k 18J27a29n16a34t36a 9335986624802

Za což ovšem mohou spíš než vozidla dlouhodobé (ne)investice do regionálních tratí (tj. jízdní doba se nezkracuje) a současná rostoucí automobilizace obyvatelstva (více aut v rodině bývá již standard, stejně tak jako dovážení dětí do školy autem).

Zatímco dálková doprava alespoň částečně profituje z koridorových rekonstrukcí a při dálkové cestě cesta autem více "leze do peněz" - lidi proto spíše napadne použít veřejnou dopravu, zvláště jedou-li sami.

+2/0
4.5.2014 16:37

J16a91n 15S13ů76r56a 4305713173852

Proč tedy tak masivně dráhy investovaly do vozidel pro lokalky?

0/0
4.5.2014 16:48

R44a96d27e65k 53J82a58n79a88t54a 9775226984732

Protože si to kraje přály a tento požadavek daly do smluv.

Že je větším problémem který ovlivňuje poptávku, stav tratí, můžete jít úředníkovi vysvětlovat sám. Ale i když vás pochopí, tak vám řekne, že na tratě peníze nejsou už vůbec, SŽDC nechce apod.

A pokud jde o politiky, těm bohatě stačí, že se vyfotí do novin s novým vlakem. Jestli to pak jezdí pomalu nebo rychle, to mu je jedno, on tím nejezdí.

+3/0
4.5.2014 17:13

J14a63n 68S91ů35r97a 4105153683962

Tušil jsem,ze CD za nic nemůžou. Šířku dveří si taky vymysleli kraje,že? :-)

+1/−2
4.5.2014 17:28

R71i94c16h81a64r66d 64M90e74r14h90a90u61t 4756326747560

I ja jakozto kritik CD uznavam ze na regionalni doprave se udala velka zmena k lepsimu to ano.Snad krom Regionovy tam se to nepovedlo.

0/0
4.5.2014 12:45

J44o53s83e68f 17K27o10p48e18c64k93y 9734172795

Tak RegioNova opravdu neni zadny technicky zazrak ;-), nicmene je to stale lepsi nez ty puvodni 40 let stare krabice. A nakoupit tusim 150 regionalnich novych souprav by bylo zcela jiste nad moznosti i jinych dopravcu nez je CD

0/0
4.5.2014 13:00

D74a10v55i69d 46P11i92n22c 7341638123184

Jen poznámka. Je to můj subjektivní postřeh, ale Regionova se mi zdá hlučnější než původní "kačenka".

0/0
4.5.2014 13:52

J52a86n 45S26ů78r62a 4555313103892

První série je skutečně hlučnější, to dokázala i měření.

0/0
4.5.2014 15:13

J53i93r66k72a 10D72v89o83ř94á38k 4905450903388

Podle mých informací první série byla hlučnější, další už tišší než původní motorák. První série pak byla odhlučněna, takže i ona již je tišší, i když jen o málo. Od novinářů ale samozřejmě čekejte, že budou připomínat především ten problém první série.

Celkově je ale RegioNova podle mě nepříliš povedená rekonstrukce, rozumně to na tom základě starých motoráků ale asi ani udělat nešlo.

+1/0
4.5.2014 16:08

J74a78n 37S92ů48r43a 4795173793262

ano, připomínat to budeme, protože to je krásný příklad nesmyslného nakupování drah.

0/0
4.5.2014 20:59

J60o58s24e44f 44K52o65p49e49c89k19y 9464152115

Na porizeni RegioNov neni nesmyslneho vubec nic. Je to levny a solidni zpusob, jak nahradit zastarale 810ky na nejmensich regionalnich tratich

0/0
4.5.2014 21:49

J61a58n 78S32ů45r62a 4805443253582

Myslíte třeba Praha - Kladno? typická malá regionální trať, kde jsou regionovy poněkud přemnoženy. Drahé, nekvalitní, špatně vymyšlené.

0/0
4.5.2014 21:50

J93o87s94e75f 19K73o79p82e97c96k12y 9574132785

Za to jak vypada trat Praha - Kladno a jake soupravy na ni muzou jezdit, nemuze CD... a RegioNovy nejsou ani drahe, ani nekvalitni a ani spatne vymyslene. Za penize co staly, je to slusny obchod a za ty penize, se zazraky opravdu cekat nedaji

0/0
5.5.2014 11:54

J67a93n 19S34ů29r91a 4385723363412

Slušný obchod to stále není, když GWTR za ty samé peníze kupuje od ŽOS Zvolen kvalitativně lepší vozidlo. A ČD nebrání nic v tom nasadit na tak frekventovanou trasu něco civilizovanějšího, neházejte zas vinu na SŽDC.

0/0
5.5.2014 15:17

J89o64s56e71f 26K45o12p45e98c30k56y 9494752565

6. nejvytizenejsi primestska trasa s nejakymi 5000 lidmi denne, tedy skoro 4x mene nez maji ty 2 nejvytizenejsi /za rok 2011/. No nevim, neprijde mi to jako extreme vytizena linka... Svuj potencial samozrejme ma, ale az to bude 2kolejna elektrifikovana a modernizovana trat. Co presne je na vozidlech GWTR kvalitativne lepsiho? Na prvni pohled jsou snad jeste osklivejsi nez RegioNovy a to je co rict...

0/0
5.5.2014 20:46

J75a69n 16S20ů49r13a 4525573783202

Tišší vyšší rychlost.klimatizace atd.vzhled není kriterium vyberu

0/0
5.5.2014 21:19

J38o35s37e60f 51K85o84p67e55c14k20y 9624112625

hluk byl u RN uz vyresen a rychlost neni u regionalnich spoju to hlavni...

0/0
5.5.2014 21:43

J47a94n 60S13ů37r55a 4385913473432

jasně, u regionálních spojů je hlavní vyrábět něco s 20% marží. pane Kopecký, obávám se, že se neshodneme:)

0/0
5.5.2014 21:51

J64i22r80k88a 69D82v82o20ř54á27k 4455880833598

Extrémně vytížená je ta jednokolejná trať. Někdo to velice dobře promyslel a narval tam tolik vlaků, kolik je jen možné. Zdvojnásobit takt už nejde a zrychlit to také ne. Takže za dané nabídky tam jezdí tolik cestujících, kolik jezdí, na pomalou jednokolejku je to opravdu hodně. Potenciál téhle relace mezi Prahou a městem velikosti vpodstatě krajského, které je tak blízko, že je z něho vlastně satelit, je opravdu veliký, realizuje se z velké části ale auty a autobusy. Rychlejší a dvoukolejná železnice by stáhla mnohem větší podíl a to by bylo ku prospěchu všech, včetně přilehlých městských částí přetížených automobilismem a busy.

+1/0
6.5.2014 9:58

J58a23n 61S11ů45r65a 4925733173682

Na některých frekventovaných trasách opravdu slepý být nemusíte

0/0
4.5.2014 15:06

J25i87ř98í 25D12v50o27ř90á91k 5728473708950

Počkej ,až si to přečte mluvčí ČD Janatata , to pak za tím vlakem budeš utíkat.

0/−1
4.5.2014 14:03

V25í84ť71a 92V64a44n65ž72u62r44a 7128885748

nějak jsem nedokázal nic vyčíst. co bude s kvalitníma koženkovýma vozama ze 70.let.

0/0
4.5.2014 10:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.