Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dráhy nalijí do vagónů další stamiliony, modernizují i ty nejnovější

České dráhy po nákupu ojetých vozů z Rakouska chystají další zlepšení svého vozového parku hlavně u dálkových vlaků. Za téměř miliardu chtějí modernizovat necelou stovku vozů, vzkřísily i soutěž na úpravu vagónů ze začátku 90. let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A56n73t93o52n84i86n 29N60e57m52e22c 7688563821600

Pane Sura, silnice v Cesku jsou dotovane, na pr. v Nemecku se plati dan i z osobnich aut a to znacna.

Na pr. Mazda 6 rocne 300 € t.j asi 8.000 Kc, nebo Nissan Micra 196.-€ t.j. asi 5.000.- Kc.   Mimo toho jsou podstatne vyssi castky za povinne ruceni.

Pokud bude v Cesku nizsi zdaneni firem i nizke prime dane osob, nebudou penize na zeleznice  a ani na silnice vcetne oprav. Protoze nizke dane nastartoval Topolanek s Kalouskem a narodu to vyhovuje, budeme si muset zvyknout na spatne sluzby ze strany statu. Oboji totiz neni mozne - nizke dane (u OSVC temer zadne dane) a rozvinutou infrastrukturu vcetne zdravotnictvi a skolstvi.

0/0
6.5.2014 11:05

J59a77r96o98s91l59a66v 37S77t87e64r27n42w58a74l56d 2487375

Jezdím na trati Praha-Plzeň, ale asi jinou tratí nebo co. Žádné zlepšení vagonů jsem nějak nezaznamenal.

0/0
4.5.2014 22:51

J84a75n 43F31r30i20s55c70h 9973846630

Na něketrých linkách se to opravdu trošičku zlepšilo - třeba v 10.07 z Plzně do Prahy je jeden rekonstruovaný vagón - konkrétně Bbdgmee236 :)

0/0
5.5.2014 8:56

P97a63v23e25l 56U26n39g61r 3278245625883

Dráhám ujel vlak...

+2/−4
4.5.2014 20:33

J45i25ř63í 30D69v86o12ř81á95k 5738403708170

Vlaky.

0/0
6.5.2014 20:25

D27a37v56i86d 53P31i60n80c 7721798333514

Dojíždím denně rychlíkem do práce. Když započítám cestu tam a zpět, tak je to 160 km. Takže si myslím, že mohu konstatovat, že ve vlaku strávím dost času. Takhle dojíždím již 19 let. Za tu dobu poslouchám velkohubá prohlášení ČD o modernizaci vozového parku, ale ve skutenosti je realita bohužel dosti jiná. V obyčejném rychlíku se změnilo pouze to, že staré sedačky potáhly novým potahem, přičemž nikomu nevadí, že zůstaly rozvrzané, prosezené, s polámanou kostrou a jinými neduhy. Interiér leckde pokryli novým nátěrem, který docela dlouho vysmrádal a hlavně se vůbec neobtěžovali něco udělat s podvozkem. Takže důsledek je ten, že tam, kde opravdu nové vozy jedou klidnou jízdou, rádoby zmodernizovaný rychlík skáče jako při ródeu. No a pak tu ještě máme nefunkční topení, nefunkční klimatizaci, absenci elektrických zásuvek .... A to jezdím 1. třídou. Ve druhé je to ještě lepší. A za tyto radovánky zaplatím po vtipném nenápadném tarifním zdražení 25.000,- Kč ročně.

+3/−3
4.5.2014 11:18

J11o84s41e44f 93K30o22p32e85c96k15y 9654882845

Tak asi byste musel byt slepy a hluchy, abyste nevidel, ze za poslednich 5 let doslo k obrovskym investicim do vozoveho parku CD. Nove Stadlery, RegioSharky, RegioPantery, CityElefanty ci predelane RegioNovy se dohromady pocitaji na vic jak 200 jednotek. Ale jinak souhlasim s tim, ze vozy pro rychlikove spoje jsou momentalne zrejme nejkatastrofalnejsi skupinou v CD a nejake dramaticke zlepseni je zatim v nedohlednu...

+2/−1
4.5.2014 11:23

D83a95v13i67d 34P32i51n18c 7391888823744

Jo jo, pěkně jste tu vyjmenoval všechny kategorie "couráků" pro lokální dopravu. Ale co vnitrostátní dálková doprava? Snad jen na trati Praha - Ostrava se udála díky konkurenci změna. Jinak Nic. A hlavně. Mluvčí ČD vždy generalizuje a předkládá vždy jen úspěchy a pokroky. Nikdy jsem ho neslyšel přiznat, že 90% vnitrostátní dálkové přepravy zamrzlo v 70. letech minulého století. Ale platit musíme stejné tarify jako ti, co se vozí v novém.

+4/−1
4.5.2014 11:50

J73o92s11e17f 72K45o39p78e67c12k69y 9464112525

Presne o tom pisu. V regionalni doprave se udelal obrovsky krok dopredu za poslednich par let. Bohuzel na ukor rychliku...

+2/0
4.5.2014 12:58

D28a47v30i29d 32P89i97n67c 7471648773154

No já se s Vámi nepřu, ale řekněte mi, proč mám za mnohem horší komfort cestování (paradoxně podmínky ve 2. třídě regionální přepravy jsou lepší než 1. třídě dálkové) platit stejné peníze?

+3/−1
4.5.2014 13:33

R54a10d98e91k 55J52a61n29a56t29a 9305786334692

Možná proto, že cena jízdného nemusí být s typem vozu (ani s náklady) v korelaci.

Ani u regionální dopravy, ani u dálkové, totiž není cestující jediný zákazník. Většinu nákladů (cca 2/3) platí objednavatel, a tak dost často záleží na jeho přání více (a ministerstvo dopravy, které objednává rychlíky, je v tomto o poznání hloupější než kraje, které objednávají osobní vlaky).

Už několik let se mluví o soutěžích na rychlíkové linky, bylo zveřejněno nekolik "harmonogramů". Myslíte, že podle nich politici postupují? Natož aby se vědělo jaké budou požadavky na vozidla. Za této situace by masivní investice do vozového parku na těchto linkách dělala jen hloupá firma. Co když podmínky VŘ budou takové, že vaše nové vozy nevyhoví?

+2/−1
4.5.2014 13:57

M35i20c27h80a35l 65O65p80a14t13r87n19ý 4662912752151

Tak pro normálního člověka-zákazníka v korelaci je. Zajímá ho, co za svoje peníze dostane. A jde mu hlava kolem z toho, že má za horší platit víc a za lepší méně. Pokud by byly ČD normální firma, nespoléhaly by se na stát/kraje a chovaly by se víc tržně. Bohužel ale konkurenci aut a autobusů řeší tím, že natáhnou dlaň směrem ke státu/kraji;-D

+2/−2
4.5.2014 14:37

R55a46d38e67k 89J39a78n74a56t27a 9845816954972

Vidím, že jste více mimo, než jsem si myslel. Právě, že se ČD se chovají jako normální firma - snaží se snižit náklady a zvýšit výnosy.

2/3 výnosů je od objednavatelů. Ale vy byste jistě řediteli poradil být takto ideologicky velkorysý, "nespoléhal by se na stát/kraje", odmítnul tyto zakázky a tedy výnosy, a protože se osobní doprava u nás komerčně vyplatí jen na pár tratích, podnik byste takto zmenšil sotva na desetinu. A mimochodem, pan David Pinc výše by se do práce už takto levně nedostal, protože za 20 litrů ročně (resp. 25 v první třídě) ho 2x80 km denně z/do práce NIKDO komerčně vozit nebude.

Něco jako ředitel velké stavební firmy, který by si v náhlém opojení mysli nechal poradit od "Michala Opatrného", a začal by programově odmítat všechny státní/krajské/městské prostě veřejné zakázky. Žádné stavby silnic, mostů, škol, dětských hřišť a podobně. Hezky stavět jenom soukromé rodinné domky, činžáky, kanceláře a tovární haly. Takového ředitele by akcionáři pěkně "pochválili"- byl by rád, kdyby skončil jen ve výpovědi, a ne v kriminále za porušování povinností při správě cizího majetku.

Ad "konkurence aut a autobusů". On je problém v tom, že silnice coby dopravní cesta jsou (už od dob starého Říma) také masivně dotované. Pokud by měla cena za užití měla odrážet náklady, platila by osobní auta na dálnici mýto v řádově 4-5 Kč/km (viz těch pár úseků soukromých dálnic v Itálii/Francii), u silnic nižších tříd ještě mnohem více (jsou méně efektivní v přepočtu na vozokilometr).

+4/0
4.5.2014 14:55

J27a50n 95S61ů64r87a 4505653393222

A spotřební daň na phm je co?:-)

+1/−1
4.5.2014 15:10

R48a73d94k94o 14K45ř85i69v52á50n72e82k 7490653785950

Myslíte tu spotřební daň, co se platí za všechny ty motoráky po celé republice, o níchž se tu dva dny bavíme? A nákladní vlaky, tažené  všude mimo hlavní tratě motorovými lokomotivami? A nákladní vlaky soukromých dopravců pak velmi často i na hlavních tratích, pokud nevlastní dostatek elektrických lokomotiv?

0/0
4.5.2014 15:42

J40a51n 34S18ů80r83a 4835153853462

Ano,přesně tu.ale reagují na tvrzeni,ze řidiči se na finančně na nákladech na silnici nepodili.a zapomněl jste na dotace sfdi na investice a provoz szdc,placené mj.ze spotřebni daně

0/−1
4.5.2014 15:49

M23a14r37t87i64n 89N17o26v28o26t43n83ý 3706206401244

8-o neexistuje žádný vztah spotřební daň - dotace sfdi

0/−1
5.5.2014 8:22

J38a54n 35S43ů11r39a 4825673563972

Jen je vytezek dane prijmem sfdi,takový detail. A stále jste mi 2 věci neodpověděl :-)

0/0
5.5.2014 9:58

M41a30r40t64i88n 89N19o66v32o81t42n63ý 3846826751324

Jako ekonomický redaktor byste mohlo vědět, že spotřební daň NENÍ určena na stavbu silnic a dálnic, ale je to pouze jeden z příjmů rozpočtu, nic víc.

+1/−1
5.5.2014 8:21

J46a62n 62S55ů80r23a 4765653543392

Který je částečně ze zákona příjmem sfdi.

0/0
5.5.2014 9:59

J79a51n 45S82ů30r69a 4405663573852

http://www.sfdi.cz/poskytovani-informaci/zakon-o-sfdi/

0/0
5.5.2014 15:18

M84i62c36h53a73l 14O87p58a81t73r69n51ý 4662772912291

8-o

0/−1
4.5.2014 20:41

D14a11v26i28d 53P74i20n59c 7191668303484

Hmm pane Janata, tak hloupá firma, kdyby modernizovala když nemusí? Já bych řekl poctivá k zákazníkům. Nebo kdyby aspoň ČD nelhali ve svých prohlášeních. Pan Šťáhlavský vždycky básní o světlých zítřcích a poukazuje na spoje do Ostravy. A bohužel generalizuje. Že na zbylých tratích je situace žalostná, o tom ani píp. A zákazník si může trhnout. No spíš nemůže. Trh neexistuje. Žádná jiná dostupná alternativa k vlaku bohužel není. Takže zase jen nechutně zneužitý monopol. A neohánějte se firmou, neb ČD a stát prakticky jedno jsou.

0/−1
4.5.2014 23:03

R60a72d32e28k 35J89a47n82a36t19a 9805756344282

"Tak hloupá firma, kdyby modernizovala když nemusí?"

Však ČD modernizují - tam kde to má smysl, tam kde je partner (např. DB) spolehlivý, či se jedná o vlastní komerční projekt. Ale Ministerstvo dopravy spolehlivým partnerem není. Neví se, co bude za pár let, zda soutěže na rychlíky budou nebo ne, jak mají vozy do výběrka vypadat, zda budou nutné nové, nebo stačí rekonstrukce, zda se má jednat o jednotky nebo klasické soupravy. Půjčí vám banka na nové vozy, pokud nedoložíte, že máte pro ně zajištěné uplatnění a tedy šanci na splacení úvěru? No spíš nepůjčí, nebo půjčí draho. V takové situaci dělaji ČD na rychlících alespoň ty tzv. humanizace - protože je to malá levná rekonstrukce a nejsou třeba cizí zdroje.

"Žádná jiná dostupná alternativa k vlaku bohužel není."

Jak to, že není. Nejsou tu snad autobusy, auta, nemožno se přestěhovat? Nebo je to pro Vás drahé? Pak ovšem nechápu, že nadáváte na ČD - kopete tak do někoho, koho sám potřebujete. Ještě jednou zopakuju, že těch 20 tisíc ročně za které vás ČD jsou ochotny tak daleko vozit do práce (v přepočtu 50 haléřů na kilometr vč. DPH) je možných jenom proto, že jejich zákazníkem nejste jen vy, ale i to ministerstvo, a vaši dopravu do práce ve veřejném zájmu dotuje ....

"Takže zase jen nechutně zneužitý monopol."

Není to monopol, kromě toho, že existují autobosy, přístup na koleje je už mnoho let otevřený. Kdokoliv si může koupit vlaky, zaregistrovat trasu a začít jezdit (jako to udělali Jančura a Leoš a před nimi desítky soukromých nákladních dopraců). Ale asi holt ten váš padesátník na kilometr žádného podnikatele neláká. "neb ČD a stát prakticky jedno jsou." Nejsou a dle pravidel EU už ani nesmí být.

+2/0
4.5.2014 23:27

D83a79v68i38d 83P66i90n11c 7641398493394

Momentálně se rozhoduji, jestli jste takový demagog, nebo tomu co píšete opravdu věříte. Vybíráte si jen co se vám hodí a otáčíte vlastní slova. Vy jste začal o hloupé firmě. Já jen říkám, že to není o hlouposti , ale o seriózním přístupu k zákazníkovi.

Nevím, jak to máte s prací vy, ale pro vaši informaci, existují regiony, kde je to s prací špatné a člověk musí dojíždět. Kdybych byl sám, tak se i přestěhuji, ale mám funkční rodinu a manželka má práci v místě a děti též představte si chodí do školy a není zrovna příjemné s nimi manévrovat. Autobusy jsou nepoužitelné (časově) a auto též (finančně). Takže skutečně jediná alternativa je vlak. Kde se vám v té vaší litánii ztratila vládou tak často proklamovaná podpora zaměstnanosti a ochota dojíždět? Vždyť vy mi vlastně v důsledku radíte, abych se na to vykašlal a raději pobíral sociální dávky.

A laskavě také vynechejte ten vtip o volném přístupu na koleje. To divadélko jsme si všichni užili už s Vančurou i s Leoexpresem.

Odhaduji Vás na teplý flíček v ČD, proto tak hážete kopýtky, když někdo řekne nahlas pravdu.

0/−1
5.5.2014 11:55

R42a20d52e75k 43J17a82n49a96t19a 9515506264762

"jestli jste takový demagog, nebo tomu co píšete opravdu věříte"

Já píšu jak to je. To vůbec není o nějaké víře.

"ale o seriózním přístupu k zákazníkovi"

Vy jste ale zákazníkem pouze z jedné třetiny, jak jsem již vysvětloval. Zbytek za vás platí ministerstvo, které se chová tak jako se chová.

"Kde se vám v té vaší litánii ztratila vládou tak často proklamovaná podpora zaměstnanosti a ochota dojíždět? Vždyť vy mi vlastně v důsledku radíte, abych se na to vykašlal a raději pobíral sociální dávky."

To jsou ty 2/3 které za vás vláda platí. Už to říkám snad podesáté. Ne radím vám, ať jste rád, že dojíždíte do práce tak extrémně levně a nestěžujete si, že za těch pár šušňů nemáte nové vozy. V žádné okolní zemi tak velkorysou nabídku jako je neomezené cestování za 19900 Kč ročně totiž nenajdete. A pokud chcete aby měli dopravci v závazku veejné služby nový vozový park (což ale nutně znamená dávat na veřejnou dopravu více peněz, asi jako na Západě, ony ty nové vlaky stojí všude stejně), tak volte nějakou stranu, která to má v programu. "Odhaduji Vás na teplý flíček v ČD, proto tak hážete kopýtky, když někdo řekne nahlas pravdu." Pracuju v soukromé firmě, která nemá s dopravou nic společného. Ve vztahu k ČD jsem jen platící cestujcí.

+1/0
5.5.2014 16:11

J40i18ř92í 93D29v49o92ř34á90k 5398893798810

Cestující je vždy jedinný zákazník.Protože platí ČD buď přímo z "lístku" , nebo nepřímo před danně , dotace , kraj , okres ... .!

0/0
6.5.2014 20:29

J63a57n 59S17ů91r77a 4945563363402

Jenže počty cestujících v regionální dopravě na rozdíl od dálkové klesají..

0/0
4.5.2014 15:08

R59a74d73e92k 83J30a73n38a28t22a 9165356814172

Za což ovšem mohou spíš než vozidla dlouhodobé (ne)investice do regionálních tratí (tj. jízdní doba se nezkracuje) a současná rostoucí automobilizace obyvatelstva (více aut v rodině bývá již standard, stejně tak jako dovážení dětí do školy autem).

Zatímco dálková doprava alespoň částečně profituje z koridorových rekonstrukcí a při dálkové cestě cesta autem více "leze do peněz" - lidi proto spíše napadne použít veřejnou dopravu, zvláště jedou-li sami.

+2/0
4.5.2014 16:37

J69a20n 98S45ů17r28a 4235843633342

Proč tedy tak masivně dráhy investovaly do vozidel pro lokalky?

0/0
4.5.2014 16:48

R29a91d47e12k 58J72a30n30a14t77a 9435296544562

Protože si to kraje přály a tento požadavek daly do smluv.

Že je větším problémem který ovlivňuje poptávku, stav tratí, můžete jít úředníkovi vysvětlovat sám. Ale i když vás pochopí, tak vám řekne, že na tratě peníze nejsou už vůbec, SŽDC nechce apod.

A pokud jde o politiky, těm bohatě stačí, že se vyfotí do novin s novým vlakem. Jestli to pak jezdí pomalu nebo rychle, to mu je jedno, on tím nejezdí.

+3/0
4.5.2014 17:13

J19a13n 26S11ů71r67a 4745373743522

Tušil jsem,ze CD za nic nemůžou. Šířku dveří si taky vymysleli kraje,že? :-)

+1/−2
4.5.2014 17:28

R46i80c78h59a48r17d 27M73e21r48h73a91u82t 4716796547900

I ja jakozto kritik CD uznavam ze na regionalni doprave se udala velka zmena k lepsimu to ano.Snad krom Regionovy tam se to nepovedlo.

0/0
4.5.2014 12:45

J85o31s13e73f 50K65o51p36e13c12k21y 9234952595

Tak RegioNova opravdu neni zadny technicky zazrak ;-), nicmene je to stale lepsi nez ty puvodni 40 let stare krabice. A nakoupit tusim 150 regionalnich novych souprav by bylo zcela jiste nad moznosti i jinych dopravcu nez je CD

0/0
4.5.2014 13:00

D90a26v94i64d 76P92i70n80c 7951608683174

Jen poznámka. Je to můj subjektivní postřeh, ale Regionova se mi zdá hlučnější než původní "kačenka".

0/0
4.5.2014 13:52

J16a82n 27S30ů54r30a 4265753873162

První série je skutečně hlučnější, to dokázala i měření.

0/0
4.5.2014 15:13

J71i77r94k25a 36D33v44o15ř15á60k 4255880813748

Podle mých informací první série byla hlučnější, další už tišší než původní motorák. První série pak byla odhlučněna, takže i ona již je tišší, i když jen o málo. Od novinářů ale samozřejmě čekejte, že budou připomínat především ten problém první série.

Celkově je ale RegioNova podle mě nepříliš povedená rekonstrukce, rozumně to na tom základě starých motoráků ale asi ani udělat nešlo.

+1/0
4.5.2014 16:08

J87a17n 13S61ů30r15a 4345513143432

ano, připomínat to budeme, protože to je krásný příklad nesmyslného nakupování drah.

0/0
4.5.2014 20:59

J59o68s18e82f 56K90o95p29e70c84k54y 9264682605

Na porizeni RegioNov neni nesmyslneho vubec nic. Je to levny a solidni zpusob, jak nahradit zastarale 810ky na nejmensich regionalnich tratich

0/0
4.5.2014 21:49

J66a47n 45S89ů55r17a 4915263113522

Myslíte třeba Praha - Kladno? typická malá regionální trať, kde jsou regionovy poněkud přemnoženy. Drahé, nekvalitní, špatně vymyšlené.

0/0
4.5.2014 21:50

J42o47s27e64f 54K82o80p29e72c61k65y 9664242615

Za to jak vypada trat Praha - Kladno a jake soupravy na ni muzou jezdit, nemuze CD... a RegioNovy nejsou ani drahe, ani nekvalitni a ani spatne vymyslene. Za penize co staly, je to slusny obchod a za ty penize, se zazraky opravdu cekat nedaji

0/0
5.5.2014 11:54

J57a23n 64S94ů27r96a 4295703473512

Slušný obchod to stále není, když GWTR za ty samé peníze kupuje od ŽOS Zvolen kvalitativně lepší vozidlo. A ČD nebrání nic v tom nasadit na tak frekventovanou trasu něco civilizovanějšího, neházejte zas vinu na SŽDC.

0/0
5.5.2014 15:17

J93o82s68e44f 95K96o50p42e67c65k50y 9194722405

6. nejvytizenejsi primestska trasa s nejakymi 5000 lidmi denne, tedy skoro 4x mene nez maji ty 2 nejvytizenejsi /za rok 2011/. No nevim, neprijde mi to jako extreme vytizena linka... Svuj potencial samozrejme ma, ale az to bude 2kolejna elektrifikovana a modernizovana trat. Co presne je na vozidlech GWTR kvalitativne lepsiho? Na prvni pohled jsou snad jeste osklivejsi nez RegioNovy a to je co rict...

0/0
5.5.2014 20:46

J73a87n 13S35ů52r16a 4935983323822

Tišší vyšší rychlost.klimatizace atd.vzhled není kriterium vyberu

0/0
5.5.2014 21:19

J41o41s52e95f 98K13o32p70e98c74k70y 9714232465

hluk byl u RN uz vyresen a rychlost neni u regionalnich spoju to hlavni...

0/0
5.5.2014 21:43

J33a75n 21S33ů98r57a 4215483493332

jasně, u regionálních spojů je hlavní vyrábět něco s 20% marží. pane Kopecký, obávám se, že se neshodneme:)

0/0
5.5.2014 21:51

J30i39r92k93a 28D41v56o93ř59á84k 4125630533538

Extrémně vytížená je ta jednokolejná trať. Někdo to velice dobře promyslel a narval tam tolik vlaků, kolik je jen možné. Zdvojnásobit takt už nejde a zrychlit to také ne. Takže za dané nabídky tam jezdí tolik cestujících, kolik jezdí, na pomalou jednokolejku je to opravdu hodně. Potenciál téhle relace mezi Prahou a městem velikosti vpodstatě krajského, které je tak blízko, že je z něho vlastně satelit, je opravdu veliký, realizuje se z velké části ale auty a autobusy. Rychlejší a dvoukolejná železnice by stáhla mnohem větší podíl a to by bylo ku prospěchu všech, včetně přilehlých městských částí přetížených automobilismem a busy.

+1/0
6.5.2014 9:58

J43a63n 43S78ů19r97a 4695123733662

Na některých frekventovaných trasách opravdu slepý být nemusíte

0/0
4.5.2014 15:06

J12i75ř94í 70D10v73o71ř92á90k 5298753688190

Počkej ,až si to přečte mluvčí ČD Janatata , to pak za tím vlakem budeš utíkat.

0/−1
4.5.2014 14:03

V37í52ť67a 27V75a21n37ž43u68r32a 7668885458

nějak jsem nedokázal nic vyčíst. co bude s kvalitníma koženkovýma vozama ze 70.let.

0/0
4.5.2014 10:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.