Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Přibývá realitních podvodů. Stát chystá pro makléře jasná pravidla

Česko je jendou z mála zemí, kde realitní trh funguje bez jakýchkoli pravidel. Díky tomu přibývá realitních podvodů. Ministerstvo pro místní rozvoj proto začalo pracovat na přípravě zákona, který by dal trhu s pětimiliardovým obratem jasná pravidla.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J63a58n 70Č57e34r41m92á76k 4919478295667

nevím, ale myslím, že pokud pravidla nebyla v době divokého kapitalismu, kdy to polovina reaLITEK ještě neuměla a druhá polovina si tvořila pravidla všelijak, tak nyní, kdy se trh vyčistil a realitky už se tzv. regulují samy už je nějaká regulace svrchu kontraproduktivní...

+1/0
27.5.2014 0:23

R50a41d92o48s40l19a62v 42K27l45a17u22d24a 5114708134902

Nic se nereguluje. Některé realitky fungují spíš jako letadlo. Jejich hlavním zdrojem příjmu není prodej nemovitostí, ale oškubání makléřů. Ten musí zaplatit za školení, za pronájem kanceláře, za jejich přípojku k internetu, za inzerci kterou ani nepotřebuje, za propagační materiály. Dají mu vstupní test, který udělá na výbornou. Namažou mu med okolo huby a už inkasují. Že první měsíc nic neprodal? Nevadí. Od třetího se mu to rozběhne. Většina z nich končí po půl roce až po roce, kdy zjistí že už nemá do "businessu" co vrazit. Pochopitelně po celou dobu všechno přenáší na klienty.

0/0
27.5.2014 7:43

D54a78n95i35e38l 75T23o57m18e76k 8569555188206

Odkdy vzdělání zabrání podvodu?

+1/0
26.5.2014 18:28

V53ě19r64a 13B51e25n26o29v56á 7937590275509

Mám zkušenosti realitkami dobré i špatné, ale v každém případě musí být prodejce či pronajímatel velmi obezřetný a důkladně si prostudovat smlouvy eventuelně na internetiu získat informace o klientovi či makléřovi, ale potom je zbytečné plati provizi a raději zaplatit za smlouvu přímo právníkovi.

+1/0
26.5.2014 18:14

L58u42c33i70e 89C84a47h67o32v40á 2224659792

Prodávala jsem přes realitku chatu a při sepisování smlouvy po mně makléř nechtěl ani občanku, jestli jsem osoba uvedená v katastru :-(.

+2/0
26.5.2014 15:24

J90a32r41o15s85l18a35v 79K67a15d46l67e60c 2753383581495

A není to jedno. Je to na netu a smlouva by pak stejně neprošla, akorát by jste přišla o peníze Vy. On jednal v dobré víře a co Vy? Ale je to samozřejmě jeho chyba aby si to ohlídal.:-)

0/0
26.5.2014 16:52

J40a77n 57P71a97v74e52l85k65a 9334717681308

To je dobře, ale stejně bych to při případném prodeji nemovitosti udělal jako před léty. Smlouva u advokáta, úschova peněz taky, služba vyšla na 6000kč, tedy 3000kč na jednoho a do týdne bylo vše hotovoR^

+2/0
26.5.2014 13:26

J77a52r47o71s34l92a87v 50K17a51d91l70e89c 2373863121385

Pokud máte kupce, tak není problém. Ale pokud chcete prodat a nemáte komu...:-)

+1/0
26.5.2014 16:53

V18í18ť18a 82K98r43u18t17i91š 1570884295307

Ano, a take uz bylo par advokatu, co ulozene penize od klientu sebrali a bylo take vse hotove ...

+2/0
26.5.2014 17:53

P83e62t20r 46N37o92v30o88t51n45y 4709975332364

Případy, kdy advokát zpronevěřil peníze  existují, to není nic vymyšleného. ČR je bohužel ráj podvodníků

+1/0
26.5.2014 23:24

L64u11d18m47i65l82a 36Š24i62n59d46e77l19á38ř63o41v45á 7982306862661

Nejlepší by bylo (kromě trestní odpovědnosti podvodníků), kdyby klienti sami zveřejňovali na internetu své zkušenosti (dobré i špatné) s konkrétními realitkami a makléři. Pak by nebyl problém si zjistit dost informací o důvěryhodnosti realitky a podle toho se zařídit.

+1/0
26.5.2014 12:35

T39o59m52á10š 92M81a49t66ě72j 9475848753162

A jak se budeš bránit před falešnými referencemi samotných realitek?

+2/0
26.5.2014 12:36

T52o16m83á19š 32M46a93t69ě98j 9595988583832

Podívej se třeba na hvězdu jménem "Prolux" ... a ještě pořád fungují. Sice pod jiným jménem a trochu jinak, přes tisíce napálených lidí... přes trestní stíhání.

+2/0
26.5.2014 12:41

A90n34n19a 10V71e77s46e69l35á 3509640471720

já se hodně bojím, že tak jak je v to v ČR dobrým zvykem dojde k omezení trhu. Pré budou mít velké realitky , které si dovolí zaplatit pojištění za milion. K excesům by nedocházelo kdyby realitáři byli zaměstnanci realitek .  Za zaměstnance by ručila firma a bude klid. Největší problémy nastali na trhu , když sem přišli velké realitky, které nabrali každého z ulice . Ne lidi co tomu rozumí, ale lidi z ulice. To potom jdete na prohlídku a byt vám ukazuje kluk co o tom nic neví , to je tragédie .

+2/0
26.5.2014 16:16

P10e85t56r 89N22o61v12o12t85n57y 4579355752834

Ještě větší tragedie je, když realitka podvádí a těch případů je hodně !

+1/0
26.5.2014 23:32
Foto

J91a95n 39C98a52b50a18l 8904253560724

Něco takového v Austrálii funguje naprosto v pohodě .... http://www.productreview.com.au/

+2/0
26.5.2014 13:09
Foto

J74a16n 39C45a26b64a28l 8714593450184

Konkrétně review na realitní agenty, přímo uživately - http://www.productreview.com.au/c/real-estate-agents.html

+1/0
26.5.2014 13:10

T56o81m14á76š 60M73a95t92ě53j 9735958513212

Tohle vždy závisí na kvalitě ověření toho review. 

Popravdě - ano mohlo by to fungovat, jen bys musel zajistit, aby review mohl dělat jen někdo, kdo opravdu konkrétní nemovitost prodal. To by ale vyžadovalo 1) ověřit identitu toho, kdo to review píše, 2) ověřit, že ten dotyčný skutečně nemovitost prodal nebo koupil (ověřit, že byl stranou daného obchodu - což se dá zjistit z katastru, ale něco to stojí (peníze a práci). 3) částečně ověřit, že se toho obchodu účastnila ta daná realitka (a to moc dobře nejde - ale bez toho by se dalo i obejít)

0/0
26.5.2014 13:19
Foto

J95a63n 18C69a10b26a47l 8554713650684

Tak si zkuste kliknout na Ray White, který svítí přímo na tom odkazu. Je to zábavné čtení hned od začátku. Ale zase - agenti rádi strhávají dolary za nesmyslné opravy, hned poté, co se z domu odstěhujete ... sami jsme to nedavno zažili. Takže pak naštvaní lidé rádi pomlouají a trošku si to přifouknou. To nás ale naučilo psát pořádné condition reporty, co se dělají v prvním týdnu hned po nastěhování. Dle mého hodně lidí je nedělá POŘÁDNĚ a pak na to doplácejí a agenti jim strhnou ze zálohy na věci, co před nimi udělali jiní lidé ...

0/0
26.5.2014 13:36
Foto

J91a39n 62C26a48b83a82l 8304613150934

Co navrhujete vy, tedy absolutně autentické review, je dle mého neuskutečnitelné, příliš pracné a pak by to stejně bouchlo na nějaké prkotině ... jak autor článku řekl, češi jsou vynalézavý, hlavně v tom, jak někoho ochcat ... čest poctivým výjimkám ...

0/0
26.5.2014 13:38

T36o86m47á94š 97M78a22t85ě71j 9305238173742

Ano je to pracné... a prakticky neuskutečnitelné (protože to není rentabilní - muselo by se to dát nějakým způsobem zpeněžit, ale tady lidi nejsou ochotni za ověřené informace platit (částečně i proto, že je tu docela dost podvodníků v téhle oblasti). 

Jinak je to o ničem, protože realitka si za pár kaček zaplatí nějakého "optimalizátora / spammera", který za pár šupů vytvoří sadu hodnocení, zajistí 1000 přátel na facebooku a dobré reference na forech...

0/0
26.5.2014 14:10

Ř94e36h47o22ř 91V10l91a83s25á45k 2844314211786

Realitka je dobrá snad akorát k tomu, když prodává hromada spoluvlastníků (typicky různí dědicové) a neumí se dohodnout, kdo bude vodit zájemce na prohlídky atp. A nebo pokud je někdo tak vytížený, že na to provádění zájemců nemá čas.

Inzerci v době internetu zvládne každý sám (a sám se může rozhodnout, nakolik se bude držet pravdy - dost makléřů marketinkově lže), vzory smluv si může stáhnout taky (a pokud jde o větší peníze či komplikovanější transakci, stejně to bude chtít vlastního právníka + advokátní úschovu). Realitka se tak stává spíš překážkou než pomocníkem.

+1/−1
26.5.2014 12:32

B54e68n 89P74a89v15k12a 1367313327141

Od úschovy jsou notáři. Zapamatovat.

+1/0
26.5.2014 13:02

P28e67t42r 85N93o47v77o31t87n30y 4219465702374

Tak to se mýlíte. Úschoven  je více  ( notářská, advokátní, bankovní atd.)

Případy, kdy advokát zneužil peníze v úschovně jsou známé, , případ, kdy notářství (= asi největší státem podporovaná mafie v ČR, viz dnes změna registrace s.r.o., kde za 3 změněné věty ve smlouvě účtují 5000) také selhalo  a 

vyplatilo neoprávněně z úschovny peníze, také existují. Dle mého názoru je nejméně problematická bankovní úschova. banka si nepoškodí reputaci chybným rozhodnutím.

0/0
26.5.2014 23:30

J60a23n 19B21a50r62t72o86š 6985677263809

Nenapadlo zde někoho, že volání po regulaci přichází ze "společenské poptávky" velkých realitek?  Pokud budou moci být uskutečněny realitní obchody pouze přes certifikované zprostředkovatele, nažene se do realitních kanceláří spousta klientů, kteří by si jinak uskutečnili obchody mimo realitku.

+5/−1
26.5.2014 11:15

T54o33m11á72š 68M14a25t17ě73j 9415588973302

1) Převody nemovitostí budeš moct dělat stejně jako dosud naprosto volně. 

2) Jenom pokud budeš chtít realitku, tak ta realitka bude muset mít "vyšší" úroveň než teď. 

3) Certifikaci ne "na realitku", ale "na makléře"...

0/0
26.5.2014 11:18

J96a17r10o33s58l43a32v 29K47a38d91l91e25c 2793683401405

Ano, ale dojde k omezení trhu. Který nový makléř třeba bude splňovat nějakou pomyslnou praxi. U nás je potřeba nejvíce razítek a povolení pro podnikání v Evropě. Pomalu nikde nemají tolik vázaných živností jako my! Je třeba nastavit jednoduchá pravidla pro podnikání pro všechny - ALE JE TŘEBA KONTROLOVAT A ZAKAZOVAT ŽIVNOSTI, které daná pravidla nerespektují.... vemte si třeba taxikáře - jak můžou nepoctiví taxikáři dále provozovat svoji živnost?Jak může nepoctivý prodejce dále provozovat svoji živnost?Jak může nepoctivý soudce dál fungovat...... Za to nemůžou lidi, ale špatně nastavený systém, který toto podporuje a do budoucna to povede jen zase k utažení režimu a svobody...:-)

0/0
26.5.2014 11:25

J68a74n 68B22a91r53t30o24š 6615167313629

Chybí zde vymahatelnost práva...  zákonů a omezení máme již dost, jen si z nich nikdo nic nedělá.

+3/0
26.5.2014 11:34

T62o29m63á20š 89M53a55t72ě63j 9495338933612

To že chybí vymahatelnost práva - v tom máš pravdu. Banální spor o zaplacení (navíc dobře připravený) by neměl trvat rok a půl (s odvoláním). EPR by mělo být do 14 dnů, v případě odporu jednání do jibce 2. měsíce, rozsudek do 3. měsíce, rozhodnutí o odvolání do 4.tého měsíce.... 

Jenže pořád chybí ta odpovědnost konkrétních osob - pořád je půlka s.r.o. černá díra.

+1/0
26.5.2014 11:40

J17a94n 19B79a53r34t55o75š 6425717833399

Bílých koní je mezi bezdomovci dost...  ...máš tak zodpovědnou osobu, která Ti stejně nepomůže.

0/0
26.5.2014 12:12

T18o15m62á78š 18M96a36t10ě65j 9835188373812

1) Ehm nejsem si jistý jestli bych chtěl, aby se na mojí nemovitosti nebo mých penězích, nějaký začínající makléř učil. Pokud to alespoň trochu omezí přebujelý realitní trh (džungli) pak jenom dobře. 

2) Začít podnikat ve "sběrné" živnosti znamená správně vyplnit cca 3 papíry ... (+ se pak zaregistrovat na ČSSZ / ZP a FÚ). Do těch vázaných živností se stejně málokdo žene. Jinak šrouby se utahují podle aktuální potřeby, kde jsou problémy, tam se šroub utáhne - v minulosti třeba  cestovní kanceláře a agentury. Prostě tam kde problémy přesáhnou únosnou mez, tam se přitvrdí. Jak jinak bys to chtěl řešit? 

3) Ano je problém s vymahatelností práva - bohužel není páka na jednatele (zmocněnce) a společníky sro.ček co udělají svoji akci, a pak se pošlou do kytek. Tam by měla být větší odpovědnost alespoň v případech neposlání do insolvence včas (+ marná exekuce) a s ohledem na délky řízení u nás ještě by byla třeba delší lhůta pro odporovatelnost (neúčinnost) úkonů.

0/0
26.5.2014 11:35

J34a36r23o67s76l28a50v 73K59a84d57l21e44c 2183813741865

To aby se nikdo na Vás neučil ovlivníte jen Vy sám svým autogramem....:-)

0/0
26.5.2014 11:44

J29a56n 79B80a80r48t91o92š 6545527963939

Tomáši, zatím nebyl zveřejněn ani návrh...  nevíme kdo a co bude moci dělat či nedělat.  Nevíme v jaké podobě to bude scháleno poté, co se do toho obuje lobing velkých realitek.

0/0
26.5.2014 11:38

T95o32m86á80š 97M28a96t42ě18j 9655538433652

Mno lobing velkých realitek bych teď moc neviděl - C21 je v ... hlubokých problémech řekněme. MM raději taky pomlčí. Zůstává jenom REMAX... a možná STING kdo by mohl mít nějakou sílu. (A rozhodně si nebudou moct dovolit dostatečně velkou "finanční" podporu). 

Vedle toho je tady opravdu hodně "střeliva" proti realitkám z poslední doby. Za poslední 2 roky je to dost přes 100mio Kč... a je kolem toho dost "sob stories" o zruinovaných lidech a životech. Pro náš populistický parlament (ANO, Okamura, ČSSD) bych to viděl spíše na populistický směr než lobistický v téhle záležitosti. 

Zakázat převod nemovitostí mimo realitku, to si nikdo nelajsne. To by bylo protiústavní. Pokud by došlo na nějaké extrémní řešení v této oblasti - pak bych to viděl spíše na změnu ve stylu "převod pouze cestou notářského zápisu".

0/0
26.5.2014 11:46

J29a14n 67B72a88r53t34o78š 6635607563119

Se zpomalením ekonomiky se reality hodně zbrzdily.... ale pokud např. jedna nejmenovaná realitka disponuje miliardami ve fondu na dražby, určitě bych tento loby blok nepodceňoval.  Peníze jsou mateřské mléko politiky.

0/0
26.5.2014 12:01

T52o87m30á73š 31M74a52t79ě63j 9615708393462

"Miliardy" na dražby rozhodně nebude držet realitka. Už kvůli DPH ne - vždy to bude držet jiný subjekt, než ten, který poskytuje "realitní služby". Těžiště toho "druhého" obchodu je jinde (nákup prodej) a do toho prvního jim moc není (ten první používají, jen pro inzerci a zdání) - těžiště toho obchodu regulace běžných RK nezasáhne.

0/0
26.5.2014 12:19

J88a83n 42B77a63r13t46o25š 6325287873359

Disponovat je trochu něco jiného nežli držet, ale to je snadné v mém komentáři postřehnout. Každopádně ta suma dává představu o palebné síle celého loby.

0/0
26.5.2014 12:33

T81o63m52á68š 26M67a35t33ě96j 9745198213432

Rozdíl je mi dobře znám. Jenže tam není důvod, aby tuhle palebnou sílu někdo ukazoval a už vůbec ne používal. Jednoduše jim to totiž do obchodu nezasahuje. A případná regulace by jim tím spíše odstranila nějaké garážové realitky z cesty. Takže nemají ani důvod. 

Tenhle kapitál by se pohnul pouze v případě, že by vznikla povinnost nějakých kaucí jako jsou například u paliv či alkoholu.

0/0
26.5.2014 12:36

J44a77n 89B84a93r66t42o37š 6365987683909

Jen bych opět zdůraznil, že jsme ještě nikdo ani neviděli návrh regulace a tak většina diskuze je na čistě hypotetické bázi.  Pročištění trhu a vznik třeba oligopolního trhu by bylo po velké hráče jistě pozitivní.  Za snahu by to určitě stálo.

0/0
26.5.2014 12:48

J10a10n 57N20o85v30á68k 4426477493219

No zrovna jednu "supervýhodnou" rezervační smlouvu mi dal, jako kupujícímu, podepsat jeden realitní makléř. Výhodnost pro mě byla v tom, že mu zaplatím rezervační poplatek, ale všechna rizika jdou za mnou. Nebyla tam ošetřena ani vyšší moc, že když budu mít např. nehodu a nebudu tak schopen uzavřít kupní smlouvu do daného data, tak přece realitce nenechám celou zálohu. Před podpisem mi neukázal ani návrh kupní smlouvy. Když jsem chtěl do rezervačky změny, bylo to pro něj jako červený hadr na býka - proč změny, ostatní podepisují tyhle rezervačky úplně v pohodě, když nepodepíšete, budu nemovitost nabízet dál atd. atd. Pak jsem navíc zjistil, že kus pozemku není prodávajícího, ale souseda. Když jsem makléři ukázal katastrální mapu s ortofotomapou, byl touto skutečností velice překvapen.

A po těchto zkušenostech mějte na realitní makléře a realitky pozitivní názor.... I když vím, že ne všechny lze házet do jednoho pytle.

+4/0
26.5.2014 11:13

T10o20m46á93š 44M15a49t24ě74j 9315438293342

Zrovna sem tu teď měl podobnou: 

- podepište rezervaci, záloha kolem 150 000 Kč

- podklady k jednotce ukážeme až po podpisu rezervačky

- kupní smlouvu vám neukážem, ale pokud ji nepodepíšete, tak smluvní pokuta 150 000Kč

- chcete buď doplnit rezervačku o podrobnosti třeba k placení ? - ne to my neděláme

- chcete snížit tu smluvní pokutu - tak ste podvodníci, protože jenom podvodníci chtějí snížit smluvní pokutu :)

+2/0
26.5.2014 11:15

J56a39r38o60s54l96a54v 63K83a76d26l66e77c 2233203541495

Ano, o tom to je. Vypadá to, že stát nemá občany za myslící občany (ono to tak ve většině případech tak ale vypadá, že lidi nemyslí) a všechno chce regulovat. Pokud tedy jsou občani nesvéprávní, pak tady ale nemá co dělat svoboda a stát by měl řídit všechny podniky....:-)

0/−1
26.5.2014 11:18

T78o94m93á65š 89M74a57t72ě97j 9325868833932

Něco se prostě regulovat musí. Doktor musí mít zkoušky, aby tě moh řezat, učitel zkoušky, aby tě moh učit, advokát zkoušky, rohlík musí mít obsah mouky a velikost, a jenom realitky přestože žonglují s milionovými majetky a s celoživotním majetkem většiny svých klientů, musí mít jenom americký úsměv na tváři....

+4/0
26.5.2014 11:20

J69a65r80o32s63l55a90v 17K87a50d94l56e26c 2433303361665

Tak zřejmě nelze srovnávat profese. Ale jsou profese, jako třeba realitka, kde není potřeba vzdělání, jen přirozené IQ. Stačilo by ošetřit tok peněz a marže, nic víc.:-)

0/0
26.5.2014 11:43

T90o38m69á34š 52M47a34t67ě66j 9645808863562

A jak poznáš, že ten človíček co stojí naproti tobě v obleku se sadou naučených frází o tom, jak to mají zmáknuté a neprůstřelné - není 1) křivák, 2) naprostý břídil ?

Teď se nemůžeš spolehnout vůbec na nic... (ani že jsou pojištění...). 

Tok peněz se ošetřit obecně nedá - těch variant jsou tisíce (někdy se vyplácí stará hypo, někdy se začišťují exekuce, někdy se to přeúvěrovává... ) a každá situace potřebuje dost jiné řešení a má dost jiná rizika. Na to jednoduché pravidlo nevymyslíš.

0/0
26.5.2014 11:51

J74a66r78o88s17l59a85v 55K59a64d62l42e89c 2543983191735

Stejně to nepoznáte ani na operačním sále. To pojištění by samozřejmě mělo být nebo závazné používání nezávazného účtu - o tom je to ošetření toku peněz. Stále je to mezi zákazníkem a zprostředkovatelem. A to se netýká jen realitek. Každopádně si tady můžeme psát co chceme....:-)

0/0
26.5.2014 11:57

T40o36m46á40š 40M58a24t68ě26j 9275558633952

Nepoznáš to, ale můžeš se přiměřeně spolehnout, že ten člověk už skaplpel držel v ruce a má nějakou školu, která by ho měla naučit spolehlivě rozeznat ústa... a ta druhá ústa.

0/0
26.5.2014 12:24

J90a20r30o41s74l37a76v 36K35a69d49l21e41c 2733163911615

Stejně si mohu reference najít na netu o realitce...:-)

0/0
26.5.2014 16:56

P92e35t58r 92N33o53v50o25t43n18y 4649295892414

Ale kdepak, tady nejde o regulaci - tady jde o pravidla a o ochranu společnosti před grázly. To je všude na světě. Když konečně lidé pochopí, že věta " neviditelná ruka trhu" toho zloděje per je jen jakásí fabulace a vyspělá společnost pravidla potřebuje . dodržuje a nedodržení trestá ( a lumpy odsoudí a  neamnestuje)

0/0
26.5.2014 23:38

V40l90a62d72a 51S22i58m78o71n41i46k 3159663953295

Pro mne je po špatné zkušenosti na první pohled každý makléř podvodník, změnu statusu mu přiznám teprve poté, co získám konkrétní informace. Dvě báby mi sepisovaly smlouvu o prodeji nemovitosti, kde věty nedávaly absolutně žádný smysl. Nad mými komentáři se podivovaly, že to přece dělají roky a nikdo nikdy nic neříkal. Zálohu jsem chtěl navázat jenom na uskutečněný prodej, dotažený do konce. To nešlo. Tak jsem je nechal být ... za měsíc jsem se dověděl, že vydělávají právě na tom, že podepíšou rezervační smlouvy a smlouvy o provizi pak případ nechávají osudu.

0/0
26.5.2014 22:20





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.