Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Tatra prodá čínské firmě licenci za stamiliony, auta nesmí vyvážet

Státní čínská společnost Aviation Industry Corporation of China koupí od českého výrobce Tatra Trucks za stamiliony korun licenci na výrobu automobilů Tatra, píší Hospodářské noviny. Licenci by firma měla získat na pět let pod podmínkou, že se vyrobené vozy budou používat jen v Číně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J75a50r32o32s83l25a27v86a 41K52a65n51i23o29k70o13v68á 7722619362637

Jova, jova, tak mi se chce brečet. Ekonomicky je to jasné, ale emoce ... co s nimi.. ?Tatrovku mám za rohem. Slovo Tatra - vždycky mi okamžitě naskočí duo Hanzelka + Zikmund. Obrovský smutek..

0/0
18.6.2014 19:41

J25a33n 79G48a15z91d93a 6662698463207

No je to trochu zoufalý krok, ale v krátkodobém horizontu to Tatře pomůže. V dlouhodobém by asi bylo rozumnější než podporovat korejské montovny nějak pomoci Tatře v restruktualizaci a rozjezdu. Pokud to z důvodu platnosti nějakého sebedestruktivního předpisu nejde, tak jsme si zařízli další kus rodinného stříbra.

+1/0
18.6.2014 7:00

J52i66ř55í 96E35r34b81e64n 1933864486407

Tatře scházejí zejména početnější zákazníci. Provozního kapitálu má poměrně dost. Ale dokud nebude mít pořádné zakázky, aby mohla náklady na vývoj rozpustit do velkého počtu jednotek, tak bude stále balancovat nad propastí. Těch cca 1200 aut ročně je málo, potřebuje prodat odhadem aspoň 5000 aut každý rok, aby to bylo dlouhodobě udržitelné.

+1/0
18.6.2014 13:26

L22á81ď54a 26N58o52v83á41č57e27k 5161607262513

To vidím jako začátek konce. Ach jo, to bude zase v Číně podobných aut Tatře...

+1/0
17.6.2014 17:22

J82a77n 33L33u30k71á16š 7547983553722

Uvidime. Nejedna firma uz zjistila, ze po rozjeti vyroby v Cine se ve fabrice pobliz nahle objevil vyrobek napadne podobneho designu ci konstrukce.

Zli jazykove tvrdi, ze cinske letadlo Comac C919 je velmi podobne tam montovanemu Airbusu 320. Od byvaleho zamestnance Philipsu vim, ze se tam podobne spalil Philips.

+2/0
17.6.2014 13:54

J73i76ř43í 90S96t41e76i75e92r 4661664606745

Čína využila hospodářské krize v Evropě a USA a nakupuje firmy po celém světě. Na druhou stranu, když to našim firmám pomůže, zvedne to ekonomiku a sníží nezaměstnanost, tak proč s nimi neobchodovat.

+1/−3
17.6.2014 12:49

K44a23r85e14l 61M34a60z94a79n83e51c 7137415703

A pomůže to našim firmám, zvedne ekonomiku a sníží nezaměstnanost?

+6/0
17.6.2014 12:53

J66i76ř34í 66E82r97b52e83n 1753494506607

Mně se líbí, co se tady z toho nadělá :-)

V Číně byly postaveny už dříve továrny na tatry i na liazky, běžně se tam vyráběly vozy na bázi Š706 a T111, no tak jim teď holt prodali licenci taky na výrobu patnáct let starého modelu TerrNo. Jestli si pamatujete reklamní slogan "první proráží, ostatní následují", tak přesně totéž platí o Tatře a jejím "s Tatrou cestu nehledáte, s Tatrou cestu tvoříte" - TerrNo má za úkol na tamním trhu prorazit a prozkoumat odbytové možnosti trhu, který má více než dvojnásobnou kapacitu než celá EU. Proto se má v Číně v licenci vyrábět více aut než v Kopřivnici.

Co se týká toho, jak obejít zákaz vývozu a ryze české obezličky s přeprodávací obchodní společností: říká vám něco pojem výrobní číslo? To při registraci neošidíte. Navíc auta v Číně mají poněkud jiné podmínky provozu než v EU. Ze stejného důvodu nelze jen tak koupit za babku auto v USA a tady si ho přihlásit - musí projít úpravou osvětlení apod., a navíc musí být homologován pro evropský trh nebo si ho musíte nechat dost draze schválit v TÜV (dříve ÚSMD). Navíc přeprava vozů přes půl světa není levná, automobilů dáte do kontejneru mnohem méně než mobilů a dovážet hotová auta se nevyplatí. O riziku poškození při přepravě nemluvě.

.

Nakonec: v Číně nemůže jen tak někdo postavit továrnu. Tu továrnu musí minimálně z poloviny vlastnit tamní subjekt, který pak vyrábí v licenci. Stejně jako čínské volkswageny nevyrábí přímo tamní společnost, ale nějaká čínsko-německá joint venture...

+8/0
17.6.2014 12:48

K85a39r83e33l 83M26a27z57a87n16e85c 7117925733

bezva, tohle je typ informací, kerý by se automaticky měl objevit v článku... R^

+3/0
17.6.2014 12:52
Foto

P93a77v92e92l 91K87u65l70a 7198985688988

přesně

+1/0
17.6.2014 13:10

P82a61v32e60l 47S45l63a11d48o31v20n56í98k 6347843827816

Nesmí prodat mimo čínský trh? Tak si založí v Číně jinou firmu, které bude firma, vlastnící licenci, auta dodávat. A pro ni už licenční podmínka platit nebude. Bude švanda, až v Číně vyráběné tatrovky vytlačí Tatru i z těch posledních trhů, na kterých se drží.

+3/0
17.6.2014 12:29

R59o89b32e73r19t 14Š74i89m81e57č61e93k 6245291848638

zase to mají jenom na pě let

0/0
17.6.2014 12:48

K84a43r65e35l 37M68a49z46a90n34e72c 7667465933

Pletete dohromady dvě různé věci. Na straně jedné - každý právník umí smlouvu naformulovat tak, aby příjemce licence byl odpovědný i za své odběratele a byl povinen zajistit, že i oni budou podmínku dodržovat, na straně druhé pokud příjemce licence zbankrotuje, nikdo si po něm nc nevezme, ani tatra i kdyby slouvu porušil milionkrát, navíc pokud někdo plány a technické nákresy a další knowhow ukradne a pak skrytě použije, tak se to bude těžko dokazovat....

0/0
17.6.2014 12:50

J67i12ř81í 87E58r18b45e34n 1723574576697

Nákresy nejsou nic. Jediné pořádné know-how, který každá továrna má, jsou pouze způsoby výroby a povolené tolerance. Na těch stojí kvalita výrobku, cena výroby a spokojenost zákazníků. A platí to pro automobilku, šroubárnu, výrobu obvazů i papíru...

+1/−1
17.6.2014 12:55

J64i86ř11í 17E33r11b35e91n 1243894296567

Pane Steiere, co se Vám nelíbí?

Každý si můžeme vzít jakýkoliv výrobek na trhu, oblézt ho s mikrometrem a zkusit ho zkopírovat. Ale pokud nebudeme mít to "know-how" a zejména "know-why", tedy přesně vědět, proč tento díl vypadá zrovna takto, z čeho má být vyrobený, jaké má mít plusové a mínusové tolerance atd., tak se kvalitě originálu zdaleka nepřiblížíme.

Třeba mladoboleslavská Škoda má na toto téma své bohaté (= draze zaplacené) negativní zkušenosti s italskou firmou Pellegatti...

+2/0
18.6.2014 13:30

P54a89v50e85l 82S84ý41k17o53r86a 7897592217351

Je zde ještě něco co by šlo prodat ? Číňaní zkoupí i ty dluhy a pak nás  vystěhují. EU

0/0
17.6.2014 12:24

K70a75r28e59l 69M18a77z66a13n62e44c 7837105703

už v roce 60 se chlubili, že nás utlučou čepicema a ono na to dojde. A jinak si říkám, zda všechny ty čínské asijské restaurace přidávají do jídel jen zdravé chemikálie....

0/−1
17.6.2014 12:45

K41a53r79e76l 82M35a43z67a67n59e51c 7877265493

sto milionů korun za licenci při výrobě 10.000 aut? o mi vychází na 10.000 Kč za auto (ok, mluví se o stamilionech, takže možná 30.000 za auto při licenci za 300 milionů, ale stejně). Je to hodně nebo málo?

0/0
17.6.2014 11:54

Ř26e77h96o51ř 94V96l40a59s73á64k 2304214771866

Řekl bych, že přiměřená cena.

+1/0
17.6.2014 11:57

K85a86r50e98l 83M69a74z98a17n23e76c 7857915123

No právě nad tím přemýšlím, při ceně nového auta kolik - mega, dva mega? Samozřejmě je více modelů, ale i tak je to 1% z ceny, ne? Nedivil bych se, kdyby toyota apod. brali 30% z ceny vozu jako licenční poplatek... chtělo by to hlubší analýzu, ale na to já nemám čas a ostatní zřejmě know-how

0/0
17.6.2014 12:02

Ř17e67h17o80ř 90V37l49a35s65á92k 2884124391816

Dvě mega to stojí, když se to vyrábí v České republice a v malé sérii. V Číně to bude podstatně levnější.

A pokud Tatra ty peníze chce a nikdo nenabídne víc ...

+1/0
17.6.2014 12:15
Foto

K25a55r70e56l 56S80t79e19j51s14k55a74l 2270708827747

Jednoho krásnýho dne si Čína koupí celou Českou republiku...

+6/0
17.6.2014 11:43

K18a15r37e51l 16M56a48z29a49n47e60c 7317565203

Proč by kupovali nějakou bezvýznamnou maličkou českou republiku? Koupí spojené státy, vlastně už koupili vzhledem k množství nakoupených dluhopisů....

+1/−3
17.6.2014 11:56

E80d40a 92D30r90á66b15e38k 7449312363587

na rekreaci

+2/0
17.6.2014 12:14
Foto

L64u76k45á62š 32Z64á81v27o79d96s11k39ý 9721679171

ad1, ČR má vynikající strategickou pozici na Evropském kontinentě, ad2 naopak, díky dluhopisům, mají v hrsti Amíci Číňany...když dlužíte věřiteli milion dolarů, má vás v hrsti. Když dlužíte věřiteli bilion dolarů, máte v hrsti věřitele vy. To neznáte tu starou bankovní poučku? ;-D

+2/0
17.6.2014 12:18

K51a16r19e30l 58N61o41v32á24č80e96k 5781265699796

Mě se to řešení taky nelíbí. Měli to udělat jako jiné firmy - v Číne postavit vlastní závod a nebo si třebe u té stejné firmy Tatry pro čínský trh vyrábět. Tj. mít zisky z každé prodané Tatry i bez velké námahy, jak to dělají všechny světové značky. Ale třeba je to složitější, tohle může mít výhodu, že ta čínská firma ponese rizika dobývání nového trhu, Tatru tam pořádně rozjede a pak utrum a poptávka po Tatrách bude a ty už může dobývat naše Tatra a třeba je dál vyrábět v té samé továrně jen se zisky do své kapsy. A třeba cena za tu licenci je větší než by byl podíl z prodeje Tatrovek za 5 let.

+1/0
17.6.2014 11:11
Foto

L69u16k24á56š 90Z70á82v86o24d95s48k39ý 9391839381

Tatra rozhodně nemá peníze na stavbu nové továrny v Číně

+4/0
17.6.2014 11:13

Ř63e56h33o59ř 62V31l35a11s77á96k 2334544301816

Myslím, že moc sníte. I když jsou to hezké sny.

+1/0
17.6.2014 11:59

I35v84a65n57a 10M36o93t24a25l76í45k67o29v93á 5334191320112

tak aby činští šikulové neobšlehli, co se dá, a po pěti letech nezačali vyrábět nějaký "vlastní model" a tatrovka jen bude koukat, že ho vyvážejí ven za levnější peníz, než to umí Tatra:-/

+4/0
17.6.2014 12:09

E48d85a 26D49r55á66b16e57k 7449152463597

100M už ale bude doma pod podlahou

0/0
17.6.2014 12:17

J67a26n 61M14u88c20h82a 8809396572446

... ona se nabízí i odpověď ;-)

0/0
17.6.2014 11:11

J48a41n 55M23u93c12h40a 8769676732316

to patřilo jinam ;-D

0/0
17.6.2014 11:12

M16i44c64h85a39l 98D50v52o90ř88á77k 3642190290

Na jednu stranu snad ty peníze které získá velmi dobře investuje a bude vyrábět více než stovky nákladáků ročně... Na druhou stranu docela Tatru lituji, jelikož armáda Francie používá Renaulty, němci - Mercedesy, USA - Humvee... a u nás je směs všeho :/ což rozhodně není pro Tatru nej.. a navíc co v minulosti provedla vláda Tatře a nechala ji skoro zaniknout to je unikát... ;-(

+3/0
17.6.2014 11:09

K16a25r15e23l 36M50a71z89a51n77e18c 7987525223

No skoro zánik tatry se mi takynelíbí, ale jaksi jsme příliš malý trh na to, abychom měli vlastní výrobu nákladních aut v rozsahu srovnatelném s Renaultem atd.  Věřím, že němci odeberou 100.000 mercedesů, naše armáda odebere 1000 tater, to na uživení nestačí....

0/0
17.6.2014 11:58

Ř54e13h38o78ř 85V45l20a26s48á12k 2794824401866

Jeden z hospodářských důsledků rozdělení Československa.

+1/−1
17.6.2014 12:00

J65i55ř69í 75E46r92b87e86n 1353624406337

Vzal jsi mi to z klávesnice.

Trh pro 15 milionů Čechoslováků je něco jiného než trh pro 10+5 milionů navzájem rozeštvaných lidí. Proto taky velmi rychle krachly národní projekty lokomotiv ze ZŤS, modrenizace TAZů apod. Nebyl odbyt, nebyly prachy na investice, takže nebyl ani nový odbyt...

0/0
17.6.2014 12:52
Foto

V59o25j92t86e76c39h 55B38a96r87t59a98k 6784723193880

kdybych o tom točil film nazval bych ho

"Jak tarta přichází o světové know how"

+3/0
17.6.2014 10:44

A75n12t42o53n20í83n 34P95o17l41i62c59k34ý 9670762741477

Know how ale účty nezaplatí ;-)

+1/0
17.6.2014 11:17

Ř61e85h94o32ř 60V35l49a36s12á89k 2764944701956

Pokud se shodneme, že Číňané stejně kálí na nějaká autorská práva a patenty, tak je lepší jim alespoň prodat licenci na pět let na stamiliony, než kdyby to okopírovali jen podle jednoho exempláře, který by je stál dva miliony.:-/

+9/0
17.6.2014 10:42

J72i83ř97í 20E32r29b85e22n 1743904966787

To taky zkoušeli, jenomže například odlévaná a přibroušená vahadla vydržela asi 10× méně než originální tatrovácká kovaná, navíc působila další škody a ušetřených dejme tomu 100 USD znamenalo škodu za 5000 USD. Tatra taky všechny potenciální zákazníky varovala. Je to asi 8-10 let stará záležitost.

+1/0
17.6.2014 12:58

A44l76e95š 13M38á20c83h60a26l 1859238658241

koukam, kolik uredniku zase nepracuje...

+2/−1
17.6.2014 10:38

J76i92ř26í 18E93r56b10e46n 1443884746357

Polední pauza :-)

0/0
17.6.2014 13:01

T57o54m54á60š 48K21u13c35h81a89ř 3727401978601

Jen pro připomenutí..

http://byznys.ihned.cz/c1-59509560-koprivnicka-tatra-se-vydrazila-za-176-milionu-korun-firme-ktera-vznikla-minuly-tyden

+3/0
17.6.2014 10:37

S66v20a19t79o86p69l41u94k 55S36i69l14n80ý 4432966429988

Nejdebilnější rozhodnutí nových majitelů Tatry. Proč rovnou nevyváží svoje auta na čínský trh? Uvědomuje si, že tohle je její definitivní konec na Asijských trzích?

0/−2
17.6.2014 10:36

L86a30d77a 80N65o38v10a76k 4732193407

to je asi taky napadlo... Čína to nebude smět vyvážet a kdyby byl větší prostor v číně pro vývoz, asi by toho využili.., žejo...:-P

0/0
17.6.2014 10:47
Foto

L42u85k29á84š 19Z42á89v88o36d64s12k15ý 9921619981

protože do Číny nelze standartně vyvážet, ale musíte tam postavit továrnu a na to Tatrovka nemá peníze.  Taky to mohli obšlehnout a nikoho se na nic neptat. Takhle alespoň zaplatí slušný balík peněz...

+6/0
17.6.2014 11:04

J28i90ř44í 40E69r38b48e89n 1853204306797

Protože už 60 let vědí, že se to nevyplatí. Cesta lodí trvá dva - tři měsíce, auto musí být speciálně zakonzervováno a stejně není kvalita v místě dodání zaručená...

+1/0
17.6.2014 13:02

J10a80r19o12s22l59a11v 61R68i17e83s94s47n53e17r 3158440836240

Který hlupec toto schválil? 8-o Licenci do Číny?! To si Tatrovka právě podepsala ortel...

A v širším měřítku si podepisuje ortel i celá Evropa. Volvo už žlutí zloději a kopírovači vlastní, také plno dalších západních patentů obšlehli/ukradli – jak dlouho ještě budou kupovat naše výrobky a stát o naše technologie?

+2/0
17.6.2014 10:36

J83a28n 66H20e18j42d43a 4494126932954

Postupně se ale bude podíl českých dodávek snižovat a jak se je naučí  pajcovat, budou nahrazovány součástkami vyrobenými přímo v Číně. ;-D;-D

+4/0
17.6.2014 10:31

R43o74m88a61n 88K18o27s61t88a54l 7913108399207

No je evidentní, že čínské mozky nerozlouskly převodové a pohonné ústrojí Tatry... takže to museli koupit :-). A tatra už stejně není Tatra, emisní limity zahubily její tradiční motor ...........

+2/−2
17.6.2014 10:27





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.