Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tatra prodá čínské firmě licenci za stamiliony, auta nesmí vyvážet

Státní čínská společnost Aviation Industry Corporation of China koupí od českého výrobce Tatra Trucks za stamiliony korun licenci na výrobu automobilů Tatra, píší Hospodářské noviny. Licenci by firma měla získat na pět let pod podmínkou, že se vyrobené vozy budou používat jen v Číně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J54a58r83o17s64l92a12v45a 49K64a84n71i84o69k14o44v81á 7932969482537

Jova, jova, tak mi se chce brečet. Ekonomicky je to jasné, ale emoce ... co s nimi.. ?Tatrovku mám za rohem. Slovo Tatra - vždycky mi okamžitě naskočí duo Hanzelka + Zikmund. Obrovský smutek..

0/0
18.6.2014 19:41

J44a21n 11G55a63z43d30a 6202918223437

No je to trochu zoufalý krok, ale v krátkodobém horizontu to Tatře pomůže. V dlouhodobém by asi bylo rozumnější než podporovat korejské montovny nějak pomoci Tatře v restruktualizaci a rozjezdu. Pokud to z důvodu platnosti nějakého sebedestruktivního předpisu nejde, tak jsme si zařízli další kus rodinného stříbra.

+1/0
18.6.2014 7:00

J71i84ř52í 72E46r81b63e70n 1563124726197

Tatře scházejí zejména početnější zákazníci. Provozního kapitálu má poměrně dost. Ale dokud nebude mít pořádné zakázky, aby mohla náklady na vývoj rozpustit do velkého počtu jednotek, tak bude stále balancovat nad propastí. Těch cca 1200 aut ročně je málo, potřebuje prodat odhadem aspoň 5000 aut každý rok, aby to bylo dlouhodobě udržitelné.

+1/0
18.6.2014 13:26

L57á50ď84a 51N13o82v66á42č85e26k 5731157142483

To vidím jako začátek konce. Ach jo, to bude zase v Číně podobných aut Tatře...

+1/0
17.6.2014 17:22

J95a63n 47L47u12k28á53š 7927593503962

Uvidime. Nejedna firma uz zjistila, ze po rozjeti vyroby v Cine se ve fabrice pobliz nahle objevil vyrobek napadne podobneho designu ci konstrukce.

Zli jazykove tvrdi, ze cinske letadlo Comac C919 je velmi podobne tam montovanemu Airbusu 320. Od byvaleho zamestnance Philipsu vim, ze se tam podobne spalil Philips.

+2/0
17.6.2014 13:54

J29i91ř18í 57S24t84e82i87e19r 4371464166915

Čína využila hospodářské krize v Evropě a USA a nakupuje firmy po celém světě. Na druhou stranu, když to našim firmám pomůže, zvedne to ekonomiku a sníží nezaměstnanost, tak proč s nimi neobchodovat.

+1/−3
17.6.2014 12:49

K45a68r88e38l 76M38a97z36a97n40e77c 7257745923

A pomůže to našim firmám, zvedne ekonomiku a sníží nezaměstnanost?

+6/0
17.6.2014 12:53

J63i34ř17í 38E96r90b90e62n 1853464506767

Mně se líbí, co se tady z toho nadělá :-)

V Číně byly postaveny už dříve továrny na tatry i na liazky, běžně se tam vyráběly vozy na bázi Š706 a T111, no tak jim teď holt prodali licenci taky na výrobu patnáct let starého modelu TerrNo. Jestli si pamatujete reklamní slogan "první proráží, ostatní následují", tak přesně totéž platí o Tatře a jejím "s Tatrou cestu nehledáte, s Tatrou cestu tvoříte" - TerrNo má za úkol na tamním trhu prorazit a prozkoumat odbytové možnosti trhu, který má více než dvojnásobnou kapacitu než celá EU. Proto se má v Číně v licenci vyrábět více aut než v Kopřivnici.

Co se týká toho, jak obejít zákaz vývozu a ryze české obezličky s přeprodávací obchodní společností: říká vám něco pojem výrobní číslo? To při registraci neošidíte. Navíc auta v Číně mají poněkud jiné podmínky provozu než v EU. Ze stejného důvodu nelze jen tak koupit za babku auto v USA a tady si ho přihlásit - musí projít úpravou osvětlení apod., a navíc musí být homologován pro evropský trh nebo si ho musíte nechat dost draze schválit v TÜV (dříve ÚSMD). Navíc přeprava vozů přes půl světa není levná, automobilů dáte do kontejneru mnohem méně než mobilů a dovážet hotová auta se nevyplatí. O riziku poškození při přepravě nemluvě.

.

Nakonec: v Číně nemůže jen tak někdo postavit továrnu. Tu továrnu musí minimálně z poloviny vlastnit tamní subjekt, který pak vyrábí v licenci. Stejně jako čínské volkswageny nevyrábí přímo tamní společnost, ale nějaká čínsko-německá joint venture...

+8/0
17.6.2014 12:48

K67a58r30e30l 59M85a35z11a41n19e82c 7847145313

bezva, tohle je typ informací, kerý by se automaticky měl objevit v článku... R^

+3/0
17.6.2014 12:52
Foto

P73a68v31e64l 19K27u46l69a 7188945548128

přesně

+1/0
17.6.2014 13:10

P38a76v94e53l 77S36l52a39d86o30v67n49í19k 6567643877666

Nesmí prodat mimo čínský trh? Tak si založí v Číně jinou firmu, které bude firma, vlastnící licenci, auta dodávat. A pro ni už licenční podmínka platit nebude. Bude švanda, až v Číně vyráběné tatrovky vytlačí Tatru i z těch posledních trhů, na kterých se drží.

+3/0
17.6.2014 12:29

R62o92b97e55r22t 86Š69i87m27e25č84e66k 6505221608228

zase to mají jenom na pě let

0/0
17.6.2014 12:48

K63a41r32e71l 63M23a38z16a77n77e43c 7807105963

Pletete dohromady dvě různé věci. Na straně jedné - každý právník umí smlouvu naformulovat tak, aby příjemce licence byl odpovědný i za své odběratele a byl povinen zajistit, že i oni budou podmínku dodržovat, na straně druhé pokud příjemce licence zbankrotuje, nikdo si po něm nc nevezme, ani tatra i kdyby slouvu porušil milionkrát, navíc pokud někdo plány a technické nákresy a další knowhow ukradne a pak skrytě použije, tak se to bude těžko dokazovat....

0/0
17.6.2014 12:50

J69i17ř88í 14E30r38b90e18n 1403304826667

Nákresy nejsou nic. Jediné pořádné know-how, který každá továrna má, jsou pouze způsoby výroby a povolené tolerance. Na těch stojí kvalita výrobku, cena výroby a spokojenost zákazníků. A platí to pro automobilku, šroubárnu, výrobu obvazů i papíru...

+1/−1
17.6.2014 12:55

J17i47ř35í 24E11r62b26e36n 1583444106557

Pane Steiere, co se Vám nelíbí?

Každý si můžeme vzít jakýkoliv výrobek na trhu, oblézt ho s mikrometrem a zkusit ho zkopírovat. Ale pokud nebudeme mít to "know-how" a zejména "know-why", tedy přesně vědět, proč tento díl vypadá zrovna takto, z čeho má být vyrobený, jaké má mít plusové a mínusové tolerance atd., tak se kvalitě originálu zdaleka nepřiblížíme.

Třeba mladoboleslavská Škoda má na toto téma své bohaté (= draze zaplacené) negativní zkušenosti s italskou firmou Pellegatti...

+2/0
18.6.2014 13:30

P43a90v38e83l 27S15ý18k90o54r45a 7257872967421

Je zde ještě něco co by šlo prodat ? Číňaní zkoupí i ty dluhy a pak nás  vystěhují. EU

0/0
17.6.2014 12:24

K90a35r49e24l 41M42a39z70a98n40e52c 7297785463

už v roce 60 se chlubili, že nás utlučou čepicema a ono na to dojde. A jinak si říkám, zda všechny ty čínské asijské restaurace přidávají do jídel jen zdravé chemikálie....

0/−1
17.6.2014 12:45

K13a13r53e74l 16M29a58z94a53n55e15c 7777475343

sto milionů korun za licenci při výrobě 10.000 aut? o mi vychází na 10.000 Kč za auto (ok, mluví se o stamilionech, takže možná 30.000 za auto při licenci za 300 milionů, ale stejně). Je to hodně nebo málo?

0/0
17.6.2014 11:54

Ř78e17h63o83ř 78V51l27a41s49á44k 2854394611226

Řekl bych, že přiměřená cena.

+1/0
17.6.2014 11:57

K82a47r62e30l 65M79a95z39a54n10e38c 7677735513

No právě nad tím přemýšlím, při ceně nového auta kolik - mega, dva mega? Samozřejmě je více modelů, ale i tak je to 1% z ceny, ne? Nedivil bych se, kdyby toyota apod. brali 30% z ceny vozu jako licenční poplatek... chtělo by to hlubší analýzu, ale na to já nemám čas a ostatní zřejmě know-how

0/0
17.6.2014 12:02

Ř82e11h57o71ř 79V77l66a32s29á15k 2124984341616

Dvě mega to stojí, když se to vyrábí v České republice a v malé sérii. V Číně to bude podstatně levnější.

A pokud Tatra ty peníze chce a nikdo nenabídne víc ...

+1/0
17.6.2014 12:15
Foto

K35a43r66e84l 72S65t91e42j32s39k83a14l 2100978207337

Jednoho krásnýho dne si Čína koupí celou Českou republiku...

+6/0
17.6.2014 11:43

K39a77r22e59l 66M96a60z83a80n89e42c 7157795393

Proč by kupovali nějakou bezvýznamnou maličkou českou republiku? Koupí spojené státy, vlastně už koupili vzhledem k množství nakoupených dluhopisů....

+1/−3
17.6.2014 11:56

E11d59a 76D96r14á92b73e94k 7119882773277

na rekreaci

+2/0
17.6.2014 12:14
Foto

L19u24k48á49š 92Z62á32v31o93d77s68k56ý 9481759751

ad1, ČR má vynikající strategickou pozici na Evropském kontinentě, ad2 naopak, díky dluhopisům, mají v hrsti Amíci Číňany...když dlužíte věřiteli milion dolarů, má vás v hrsti. Když dlužíte věřiteli bilion dolarů, máte v hrsti věřitele vy. To neznáte tu starou bankovní poučku? ;-D

+2/0
17.6.2014 12:18

K68a34r87e84l 11N10o27v59á53č13e50k 5301235299466

Mě se to řešení taky nelíbí. Měli to udělat jako jiné firmy - v Číne postavit vlastní závod a nebo si třebe u té stejné firmy Tatry pro čínský trh vyrábět. Tj. mít zisky z každé prodané Tatry i bez velké námahy, jak to dělají všechny světové značky. Ale třeba je to složitější, tohle může mít výhodu, že ta čínská firma ponese rizika dobývání nového trhu, Tatru tam pořádně rozjede a pak utrum a poptávka po Tatrách bude a ty už může dobývat naše Tatra a třeba je dál vyrábět v té samé továrně jen se zisky do své kapsy. A třeba cena za tu licenci je větší než by byl podíl z prodeje Tatrovek za 5 let.

+1/0
17.6.2014 11:11
Foto

L13u26k58á76š 29Z42á74v66o50d91s21k27ý 9171799641

Tatra rozhodně nemá peníze na stavbu nové továrny v Číně

+4/0
17.6.2014 11:13

Ř98e37h56o53ř 97V28l41a63s89á42k 2174244311896

Myslím, že moc sníte. I když jsou to hezké sny.

+1/0
17.6.2014 11:59

I48v59a81n10a 80M57o32t52a32l27í97k48o90v22á 5274591170152

tak aby činští šikulové neobšlehli, co se dá, a po pěti letech nezačali vyrábět nějaký "vlastní model" a tatrovka jen bude koukat, že ho vyvážejí ven za levnější peníz, než to umí Tatra:-/

+4/0
17.6.2014 12:09

E41d46a 33D84r31á84b71e91k 7159962263227

100M už ale bude doma pod podlahou

0/0
17.6.2014 12:17

J39a10n 67M52u29c12h72a 8679356782826

... ona se nabízí i odpověď ;-)

0/0
17.6.2014 11:11

J50a14n 14M31u79c30h92a 8729766242566

to patřilo jinam ;-D

0/0
17.6.2014 11:12

M16i25c57h11a36l 95D77v94o85ř40á47k 3342110840

Na jednu stranu snad ty peníze které získá velmi dobře investuje a bude vyrábět více než stovky nákladáků ročně... Na druhou stranu docela Tatru lituji, jelikož armáda Francie používá Renaulty, němci - Mercedesy, USA - Humvee... a u nás je směs všeho :/ což rozhodně není pro Tatru nej.. a navíc co v minulosti provedla vláda Tatře a nechala ji skoro zaniknout to je unikát... ;-(

+3/0
17.6.2014 11:09

K19a89r54e74l 39M15a42z73a20n53e12c 7807795673

No skoro zánik tatry se mi takynelíbí, ale jaksi jsme příliš malý trh na to, abychom měli vlastní výrobu nákladních aut v rozsahu srovnatelném s Renaultem atd.  Věřím, že němci odeberou 100.000 mercedesů, naše armáda odebere 1000 tater, to na uživení nestačí....

0/0
17.6.2014 11:58

Ř70e34h76o33ř 49V61l85a20s45á14k 2534704401396

Jeden z hospodářských důsledků rozdělení Československa.

+1/−1
17.6.2014 12:00

J11i87ř63í 73E65r95b78e44n 1823814326487

Vzal jsi mi to z klávesnice.

Trh pro 15 milionů Čechoslováků je něco jiného než trh pro 10+5 milionů navzájem rozeštvaných lidí. Proto taky velmi rychle krachly národní projekty lokomotiv ze ZŤS, modrenizace TAZů apod. Nebyl odbyt, nebyly prachy na investice, takže nebyl ani nový odbyt...

0/0
17.6.2014 12:52
Foto

V26o10j81t83e90c81h 93B95a24r27t68a22k 6574773453570

kdybych o tom točil film nazval bych ho

"Jak tarta přichází o světové know how"

+3/0
17.6.2014 10:44

A13n43t39o35n61í70n 42P80o51l23i26c16k12ý 9740552421497

Know how ale účty nezaplatí ;-)

+1/0
17.6.2014 11:17

Ř67e39h47o92ř 45V31l69a79s58á44k 2144724461146

Pokud se shodneme, že Číňané stejně kálí na nějaká autorská práva a patenty, tak je lepší jim alespoň prodat licenci na pět let na stamiliony, než kdyby to okopírovali jen podle jednoho exempláře, který by je stál dva miliony.:-/

+9/0
17.6.2014 10:42

J52i48ř10í 97E34r77b87e19n 1903484216507

To taky zkoušeli, jenomže například odlévaná a přibroušená vahadla vydržela asi 10× méně než originální tatrovácká kovaná, navíc působila další škody a ušetřených dejme tomu 100 USD znamenalo škodu za 5000 USD. Tatra taky všechny potenciální zákazníky varovala. Je to asi 8-10 let stará záležitost.

+1/0
17.6.2014 12:58

A19l40e79š 78M18á25c93h66a24l 1379778278651

koukam, kolik uredniku zase nepracuje...

+2/−1
17.6.2014 10:38

J49i92ř13í 90E90r83b45e46n 1503794116587

Polední pauza :-)

0/0
17.6.2014 13:01

T36o55m43á24š 88K51u38c12h96a20ř 3297701288641

Jen pro připomenutí..

http://byznys.ihned.cz/c1-59509560-koprivnicka-tatra-se-vydrazila-za-176-milionu-korun-firme-ktera-vznikla-minuly-tyden

+3/0
17.6.2014 10:37

S35v63a31t20o85p33l71u30k 17S22i47l25n86ý 4562306659728

Nejdebilnější rozhodnutí nových majitelů Tatry. Proč rovnou nevyváží svoje auta na čínský trh? Uvědomuje si, že tohle je její definitivní konec na Asijských trzích?

0/−2
17.6.2014 10:36

L92a38d98a 17N65o67v21a80k 4222873757

to je asi taky napadlo... Čína to nebude smět vyvážet a kdyby byl větší prostor v číně pro vývoz, asi by toho využili.., žejo...:-P

0/0
17.6.2014 10:47
Foto

L36u47k95á92š 71Z29á65v80o21d86s58k90ý 9711129821

protože do Číny nelze standartně vyvážet, ale musíte tam postavit továrnu a na to Tatrovka nemá peníze.  Taky to mohli obšlehnout a nikoho se na nic neptat. Takhle alespoň zaplatí slušný balík peněz...

+6/0
17.6.2014 11:04

J23i17ř75í 14E23r24b50e89n 1623964356367

Protože už 60 let vědí, že se to nevyplatí. Cesta lodí trvá dva - tři měsíce, auto musí být speciálně zakonzervováno a stejně není kvalita v místě dodání zaručená...

+1/0
17.6.2014 13:02

J35a56r64o51s74l52a59v 41R40i84e98s29s93n83e10r 3108910806510

Který hlupec toto schválil? 8-o Licenci do Číny?! To si Tatrovka právě podepsala ortel...

A v širším měřítku si podepisuje ortel i celá Evropa. Volvo už žlutí zloději a kopírovači vlastní, také plno dalších západních patentů obšlehli/ukradli – jak dlouho ještě budou kupovat naše výrobky a stát o naše technologie?

+2/0
17.6.2014 10:36

J50a26n 93H64e38j66d15a 4214716232324

Postupně se ale bude podíl českých dodávek snižovat a jak se je naučí  pajcovat, budou nahrazovány součástkami vyrobenými přímo v Číně. ;-D;-D

+4/0
17.6.2014 10:31

R55o12m19a31n 40K53o85s40t93a48l 7963598329807

No je evidentní, že čínské mozky nerozlouskly převodové a pohonné ústrojí Tatry... takže to museli koupit :-). A tatra už stejně není Tatra, emisní limity zahubily její tradiční motor ...........

+2/−2
17.6.2014 10:27







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.