Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tatra prodá čínské firmě licenci za stamiliony, auta nesmí vyvážet

Státní čínská společnost Aviation Industry Corporation of China koupí od českého výrobce Tatra Trucks za stamiliony korun licenci na výrobu automobilů Tatra, píší Hospodářské noviny. Licenci by firma měla získat na pět let pod podmínkou, že se vyrobené vozy budou používat jen v Číně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J67a36r44o33s38l53a69v77a 83K77a23n62i23o65k34o42v31á 7802329512247

Jova, jova, tak mi se chce brečet. Ekonomicky je to jasné, ale emoce ... co s nimi.. ?Tatrovku mám za rohem. Slovo Tatra - vždycky mi okamžitě naskočí duo Hanzelka + Zikmund. Obrovský smutek..

0/0
18.6.2014 19:41

J49a27n 85G30a19z71d95a 6152828363927

No je to trochu zoufalý krok, ale v krátkodobém horizontu to Tatře pomůže. V dlouhodobém by asi bylo rozumnější než podporovat korejské montovny nějak pomoci Tatře v restruktualizaci a rozjezdu. Pokud to z důvodu platnosti nějakého sebedestruktivního předpisu nejde, tak jsme si zařízli další kus rodinného stříbra.

+1/0
18.6.2014 7:00

J29i97ř29í 53E53r37b81e74n 1563204526597

Tatře scházejí zejména početnější zákazníci. Provozního kapitálu má poměrně dost. Ale dokud nebude mít pořádné zakázky, aby mohla náklady na vývoj rozpustit do velkého počtu jednotek, tak bude stále balancovat nad propastí. Těch cca 1200 aut ročně je málo, potřebuje prodat odhadem aspoň 5000 aut každý rok, aby to bylo dlouhodobě udržitelné.

+1/0
18.6.2014 13:26

L19á80ď35a 23N38o48v48á49č80e41k 5421277182583

To vidím jako začátek konce. Ach jo, to bude zase v Číně podobných aut Tatře...

+1/0
17.6.2014 17:22

J12a29n 80L73u71k10á51š 7297423243462

Uvidime. Nejedna firma uz zjistila, ze po rozjeti vyroby v Cine se ve fabrice pobliz nahle objevil vyrobek napadne podobneho designu ci konstrukce.

Zli jazykove tvrdi, ze cinske letadlo Comac C919 je velmi podobne tam montovanemu Airbusu 320. Od byvaleho zamestnance Philipsu vim, ze se tam podobne spalil Philips.

+2/0
17.6.2014 13:54

J79i88ř93í 97S57t94e13i96e67r 4751494836585

Čína využila hospodářské krize v Evropě a USA a nakupuje firmy po celém světě. Na druhou stranu, když to našim firmám pomůže, zvedne to ekonomiku a sníží nezaměstnanost, tak proč s nimi neobchodovat.

+1/−3
17.6.2014 12:49

K67a66r44e85l 22M87a64z11a44n93e34c 7627935823

A pomůže to našim firmám, zvedne ekonomiku a sníží nezaměstnanost?

+6/0
17.6.2014 12:53

J47i51ř18í 89E47r20b75e57n 1593544516337

Mně se líbí, co se tady z toho nadělá :-)

V Číně byly postaveny už dříve továrny na tatry i na liazky, běžně se tam vyráběly vozy na bázi Š706 a T111, no tak jim teď holt prodali licenci taky na výrobu patnáct let starého modelu TerrNo. Jestli si pamatujete reklamní slogan "první proráží, ostatní následují", tak přesně totéž platí o Tatře a jejím "s Tatrou cestu nehledáte, s Tatrou cestu tvoříte" - TerrNo má za úkol na tamním trhu prorazit a prozkoumat odbytové možnosti trhu, který má více než dvojnásobnou kapacitu než celá EU. Proto se má v Číně v licenci vyrábět více aut než v Kopřivnici.

Co se týká toho, jak obejít zákaz vývozu a ryze české obezličky s přeprodávací obchodní společností: říká vám něco pojem výrobní číslo? To při registraci neošidíte. Navíc auta v Číně mají poněkud jiné podmínky provozu než v EU. Ze stejného důvodu nelze jen tak koupit za babku auto v USA a tady si ho přihlásit - musí projít úpravou osvětlení apod., a navíc musí být homologován pro evropský trh nebo si ho musíte nechat dost draze schválit v TÜV (dříve ÚSMD). Navíc přeprava vozů přes půl světa není levná, automobilů dáte do kontejneru mnohem méně než mobilů a dovážet hotová auta se nevyplatí. O riziku poškození při přepravě nemluvě.

.

Nakonec: v Číně nemůže jen tak někdo postavit továrnu. Tu továrnu musí minimálně z poloviny vlastnit tamní subjekt, který pak vyrábí v licenci. Stejně jako čínské volkswageny nevyrábí přímo tamní společnost, ale nějaká čínsko-německá joint venture...

+8/0
17.6.2014 12:48

K45a39r30e50l 82M62a44z31a16n15e64c 7647165543

bezva, tohle je typ informací, kerý by se automaticky měl objevit v článku... R^

+3/0
17.6.2014 12:52

P59a45v45e93l 68K44u63l21a 7658555588848

přesně

+1/0
17.6.2014 13:10

P11a73v81e19l 16S89l43a88d51o35v80n93í21k 6707283717756

Nesmí prodat mimo čínský trh? Tak si založí v Číně jinou firmu, které bude firma, vlastnící licenci, auta dodávat. A pro ni už licenční podmínka platit nebude. Bude švanda, až v Číně vyráběné tatrovky vytlačí Tatru i z těch posledních trhů, na kterých se drží.

+3/0
17.6.2014 12:29

R41o85b52e83r91t 60Š40i22m64e84č17e68k 6345731738918

zase to mají jenom na pě let

0/0
17.6.2014 12:48

K97a60r70e49l 95M97a74z30a26n12e33c 7637505823

Pletete dohromady dvě různé věci. Na straně jedné - každý právník umí smlouvu naformulovat tak, aby příjemce licence byl odpovědný i za své odběratele a byl povinen zajistit, že i oni budou podmínku dodržovat, na straně druhé pokud příjemce licence zbankrotuje, nikdo si po něm nc nevezme, ani tatra i kdyby slouvu porušil milionkrát, navíc pokud někdo plány a technické nákresy a další knowhow ukradne a pak skrytě použije, tak se to bude těžko dokazovat....

0/0
17.6.2014 12:50

J96i26ř91í 44E33r68b15e11n 1193234506967

Nákresy nejsou nic. Jediné pořádné know-how, který každá továrna má, jsou pouze způsoby výroby a povolené tolerance. Na těch stojí kvalita výrobku, cena výroby a spokojenost zákazníků. A platí to pro automobilku, šroubárnu, výrobu obvazů i papíru...

+1/−1
17.6.2014 12:55

J51i15ř36í 29E27r61b16e12n 1233204576317

Pane Steiere, co se Vám nelíbí?

Každý si můžeme vzít jakýkoliv výrobek na trhu, oblézt ho s mikrometrem a zkusit ho zkopírovat. Ale pokud nebudeme mít to "know-how" a zejména "know-why", tedy přesně vědět, proč tento díl vypadá zrovna takto, z čeho má být vyrobený, jaké má mít plusové a mínusové tolerance atd., tak se kvalitě originálu zdaleka nepřiblížíme.

Třeba mladoboleslavská Škoda má na toto téma své bohaté (= draze zaplacené) negativní zkušenosti s italskou firmou Pellegatti...

+2/0
18.6.2014 13:30

P79a42v21e32l 66S89ý36k75o70r80a 7867902767881

Je zde ještě něco co by šlo prodat ? Číňaní zkoupí i ty dluhy a pak nás  vystěhují. EU

0/0
17.6.2014 12:24

K49a15r85e95l 51M57a97z97a56n69e92c 7957845713

už v roce 60 se chlubili, že nás utlučou čepicema a ono na to dojde. A jinak si říkám, zda všechny ty čínské asijské restaurace přidávají do jídel jen zdravé chemikálie....

0/−1
17.6.2014 12:45

K57a48r69e86l 67M69a64z89a57n82e43c 7297855743

sto milionů korun za licenci při výrobě 10.000 aut? o mi vychází na 10.000 Kč za auto (ok, mluví se o stamilionech, takže možná 30.000 za auto při licenci za 300 milionů, ale stejně). Je to hodně nebo málo?

0/0
17.6.2014 11:54

Ř36e69h27o45ř 52V38l21a11s25á26k 2674984331806

Řekl bych, že přiměřená cena.

+1/0
17.6.2014 11:57

K85a51r38e69l 14M64a28z31a21n10e32c 7177335583

No právě nad tím přemýšlím, při ceně nového auta kolik - mega, dva mega? Samozřejmě je více modelů, ale i tak je to 1% z ceny, ne? Nedivil bych se, kdyby toyota apod. brali 30% z ceny vozu jako licenční poplatek... chtělo by to hlubší analýzu, ale na to já nemám čas a ostatní zřejmě know-how

0/0
17.6.2014 12:02

Ř56e13h61o32ř 70V33l71a85s51á57k 2534554591566

Dvě mega to stojí, když se to vyrábí v České republice a v malé sérii. V Číně to bude podstatně levnější.

A pokud Tatra ty peníze chce a nikdo nenabídne víc ...

+1/0
17.6.2014 12:15
Foto

K33a53r28e68l 45S83t14e16j53s73k24a30l 2550148587267

Jednoho krásnýho dne si Čína koupí celou Českou republiku...

+6/0
17.6.2014 11:43

K23a44r14e62l 53M22a63z45a37n10e18c 7987985803

Proč by kupovali nějakou bezvýznamnou maličkou českou republiku? Koupí spojené státy, vlastně už koupili vzhledem k množství nakoupených dluhopisů....

+1/−3
17.6.2014 11:56

E26d58a 15D71r97á67b81e63k 7709492543507

na rekreaci

+2/0
17.6.2014 12:14
Foto

L58u87k18á50š 76Z66á37v35o44d19s50k95ý 9121209881

ad1, ČR má vynikající strategickou pozici na Evropském kontinentě, ad2 naopak, díky dluhopisům, mají v hrsti Amíci Číňany...když dlužíte věřiteli milion dolarů, má vás v hrsti. Když dlužíte věřiteli bilion dolarů, máte v hrsti věřitele vy. To neznáte tu starou bankovní poučku? ;-D

+2/0
17.6.2014 12:18

K81a40r45e74l 15N16o72v56á64č25e83k 5161905449596

Mě se to řešení taky nelíbí. Měli to udělat jako jiné firmy - v Číne postavit vlastní závod a nebo si třebe u té stejné firmy Tatry pro čínský trh vyrábět. Tj. mít zisky z každé prodané Tatry i bez velké námahy, jak to dělají všechny světové značky. Ale třeba je to složitější, tohle může mít výhodu, že ta čínská firma ponese rizika dobývání nového trhu, Tatru tam pořádně rozjede a pak utrum a poptávka po Tatrách bude a ty už může dobývat naše Tatra a třeba je dál vyrábět v té samé továrně jen se zisky do své kapsy. A třeba cena za tu licenci je větší než by byl podíl z prodeje Tatrovek za 5 let.

+1/0
17.6.2014 11:11
Foto

L73u64k18á13š 62Z74á37v86o32d51s70k73ý 9461179171

Tatra rozhodně nemá peníze na stavbu nové továrny v Číně

+4/0
17.6.2014 11:13

Ř18e68h86o77ř 98V32l34a74s48á43k 2854404521356

Myslím, že moc sníte. I když jsou to hezké sny.

+1/0
17.6.2014 11:59

I91v59a46n90a 83M45o85t87a98l57í23k54o52v23á 5324431420362

tak aby činští šikulové neobšlehli, co se dá, a po pěti letech nezačali vyrábět nějaký "vlastní model" a tatrovka jen bude koukat, že ho vyvážejí ven za levnější peníz, než to umí Tatra:-/

+4/0
17.6.2014 12:09

E49d57a 16D24r29á22b44e36k 7489892683687

100M už ale bude doma pod podlahou

0/0
17.6.2014 12:17

J76a43n 84M61u39c90h34a 8829616712316

... ona se nabízí i odpověď ;-)

0/0
17.6.2014 11:11

J30a69n 39M63u54c79h21a 8519156102596

to patřilo jinam ;-D

0/0
17.6.2014 11:12

M90i94c28h77a40l 33D55v57o95ř94á29k 3392790780

Na jednu stranu snad ty peníze které získá velmi dobře investuje a bude vyrábět více než stovky nákladáků ročně... Na druhou stranu docela Tatru lituji, jelikož armáda Francie používá Renaulty, němci - Mercedesy, USA - Humvee... a u nás je směs všeho :/ což rozhodně není pro Tatru nej.. a navíc co v minulosti provedla vláda Tatře a nechala ji skoro zaniknout to je unikát... ;-(

+3/0
17.6.2014 11:09

K68a89r83e41l 19M59a73z77a35n85e54c 7897575883

No skoro zánik tatry se mi takynelíbí, ale jaksi jsme příliš malý trh na to, abychom měli vlastní výrobu nákladních aut v rozsahu srovnatelném s Renaultem atd.  Věřím, že němci odeberou 100.000 mercedesů, naše armáda odebere 1000 tater, to na uživení nestačí....

0/0
17.6.2014 11:58

Ř55e37h47o62ř 68V27l52a88s43á61k 2594104361136

Jeden z hospodářských důsledků rozdělení Československa.

+1/−1
17.6.2014 12:00

J74i35ř10í 40E58r83b84e88n 1373194946497

Vzal jsi mi to z klávesnice.

Trh pro 15 milionů Čechoslováků je něco jiného než trh pro 10+5 milionů navzájem rozeštvaných lidí. Proto taky velmi rychle krachly národní projekty lokomotiv ze ZŤS, modrenizace TAZů apod. Nebyl odbyt, nebyly prachy na investice, takže nebyl ani nový odbyt...

0/0
17.6.2014 12:52
Foto

V84o22j68t42e32c50h 75B66a11r68t57a65k 6694623363790

kdybych o tom točil film nazval bych ho

"Jak tarta přichází o světové know how"

+3/0
17.6.2014 10:44

A56n31t81o19n33í69n 13P10o84l23i41c72k13ý 9650102381667

Know how ale účty nezaplatí ;-)

+1/0
17.6.2014 11:17

Ř28e41h40o30ř 10V38l19a34s69á11k 2154774431696

Pokud se shodneme, že Číňané stejně kálí na nějaká autorská práva a patenty, tak je lepší jim alespoň prodat licenci na pět let na stamiliony, než kdyby to okopírovali jen podle jednoho exempláře, který by je stál dva miliony.:-/

+9/0
17.6.2014 10:42

J94i57ř15í 42E15r37b85e26n 1243194686567

To taky zkoušeli, jenomže například odlévaná a přibroušená vahadla vydržela asi 10× méně než originální tatrovácká kovaná, navíc působila další škody a ušetřených dejme tomu 100 USD znamenalo škodu za 5000 USD. Tatra taky všechny potenciální zákazníky varovala. Je to asi 8-10 let stará záležitost.

+1/0
17.6.2014 12:58

A19l19e12š 62M45á68c28h97a51l 1319948598561

koukam, kolik uredniku zase nepracuje...

+2/−1
17.6.2014 10:38

J92i71ř84í 63E68r96b31e51n 1523454256967

Polední pauza :-)

0/0
17.6.2014 13:01

T33o93m10á80š 11K26u31c60h52a28ř 3987311168651

Jen pro připomenutí..

http://byznys.ihned.cz/c1-59509560-koprivnicka-tatra-se-vydrazila-za-176-milionu-korun-firme-ktera-vznikla-minuly-tyden

+3/0
17.6.2014 10:37

S46v58a44t27o73p61l55u85k 22S64i11l62n55ý 4212466159658

Nejdebilnější rozhodnutí nových majitelů Tatry. Proč rovnou nevyváží svoje auta na čínský trh? Uvědomuje si, že tohle je její definitivní konec na Asijských trzích?

0/−2
17.6.2014 10:36

L72a86d65a 22N73o28v27a49k 4142733977

to je asi taky napadlo... Čína to nebude smět vyvážet a kdyby byl větší prostor v číně pro vývoz, asi by toho využili.., žejo...:-P

0/0
17.6.2014 10:47
Foto

L13u73k72á62š 57Z12á59v72o16d34s71k62ý 9501469811

protože do Číny nelze standartně vyvážet, ale musíte tam postavit továrnu a na to Tatrovka nemá peníze.  Taky to mohli obšlehnout a nikoho se na nic neptat. Takhle alespoň zaplatí slušný balík peněz...

+6/0
17.6.2014 11:04

J45i78ř48í 70E19r24b47e62n 1363444496537

Protože už 60 let vědí, že se to nevyplatí. Cesta lodí trvá dva - tři měsíce, auto musí být speciálně zakonzervováno a stejně není kvalita v místě dodání zaručená...

+1/0
17.6.2014 13:02

J71a40r26o76s68l87a57v 82R48i91e48s14s52n60e73r 3978400106330

Který hlupec toto schválil? 8-o Licenci do Číny?! To si Tatrovka právě podepsala ortel...

A v širším měřítku si podepisuje ortel i celá Evropa. Volvo už žlutí zloději a kopírovači vlastní, také plno dalších západních patentů obšlehli/ukradli – jak dlouho ještě budou kupovat naše výrobky a stát o naše technologie?

+2/0
17.6.2014 10:36

J24a74n 91H82e48j11d42a 4634836642204

Postupně se ale bude podíl českých dodávek snižovat a jak se je naučí  pajcovat, budou nahrazovány součástkami vyrobenými přímo v Číně. ;-D;-D

+4/0
17.6.2014 10:31

R45o27m17a58n 86K41o88s57t12a74l 7923638439527

No je evidentní, že čínské mozky nerozlouskly převodové a pohonné ústrojí Tatry... takže to museli koupit :-). A tatra už stejně není Tatra, emisní limity zahubily její tradiční motor ...........

+2/−2
17.6.2014 10:27







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.