Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vlaky Leo Expressu bude už brzy řídit pětadvacetiletá strojvůdkyně

Heleně Záleské se v den jejích pětadvacátých narozenin splní sen. Coby první strojvedoucí v řadách Leo Expressu vyrazí 27. července poprvé vlakem z Prahy do Bohumína. Stane se tak jednou ze pěti žen, které v Česku tuto profesi vykonávají.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B87r19o94n33i46s59l44a53v 30G31a33b14r75y94š 6555314350

Dvouletý výcvik? No..., pořád lepší, než ty rychlokvašky v autech.

0/0
30.7.2014 11:53

V73í75t 81H41r10a24d91i40l 2314145831952

PR článek???

0/0
28.7.2014 20:42

P47e37t55r 70H16o43f60m98a55n84n 6519504535140

Umí vůbec parkovat?:-P

Jinak vypadá jako šikovná cérka.

+1/0
27.7.2014 11:57
Foto

R47o97s19t94i52s85l63a27v 93S53t90r80ž87í94n12e91k 2241551601572

;-DR^

0/0
29.7.2014 16:49

R82o93m77a42n 69S60o94r32n79a88s 9344415873

Hezké. I já blahopřeji. A jako cestující se musím zeptat- bude levnější jízdné? Jestli jedu vlakem, strojvedoucí a jeho rok narozeni je to poslední co mne cestou zajímá. :-)

0/0
26.7.2014 22:34
Foto

A94l75e92s 30M35u61l96l42e30r 3422122791342

Držím palce a přeji hodně kilometrů na zelenou :-)

0/0
25.7.2014 8:04

A55l64e95x62a69n95d89r 94K31o53s30t75k35a 5909906419466

Copak o to, pokud přijde milé a usměvavá holčina a pojede se, tak to bude fajn. Jen aby za pár let nevypadala jak H. Růžičková.

+1/−1
24.7.2014 11:28

J15o29s59e92f 91K29o19p71e87c93k62y 9244612605

Holce drzim palce a usmevne blaboly typu: zena za volantem = auto bez ridice je treba ponechat bez komentare ;-)

+6/0
24.7.2014 9:27

J74i62ř44í 15S39n35á26š28e38l 3501918738315

http://www.novinky.cz/veda-skoly/343018-prvni-kamion-bez-ridice-brazdi-silnice-u-magdeburgu.html

To auto bez řidiče není jen vtipem, podobně je na světě již dost tratí, kde se jezdí bez strojvedoucích.

0/0
24.7.2014 22:28

V72a53c10l69a16v 11W82a36n81d30e41r63e45r 8858906809112

Panove....trochu min te skepse....ja te sikulce drzim palce. Je fakt, ze moc holek co maji technicke sklony jsem nepotkal, ale pokud ano....tak byly dobre...

+3/0
24.7.2014 9:07

V36i79k69t92o54r 23N89á84r61o15ž29n86ý 3909182108

Já pouze jenom doufám , že se nesnižuje náročnost zkoušek pro povolání strojvedoucího...Kvalifikační požadavky se bohužel snižují. Dřív musel mít strojvedoucí maturitu z elektro oboru..dnes stačí maturita z jakéhokoliv oboru...

Dříve platilo , že strojvedoucí si musel odkroutit x letou praxi v rámci oprav a údržby vozidel... jakou má v tomto praxi tato slečna ?

0/0
24.7.2014 7:45

M27a96r46e27k 87Z33a56h23r77a33d92i42l 6134519925491

Dřív se taky lovili mamuti...

+1/0
24.7.2014 7:54

V35i46k36t24o21r 14N38á27r40o20ž83n53ý 3949622498

No myslím , že až někdo přijde s návrhem , aby díky nedostatku lékařů nemuseli mít lékaří vysokoškolské vzdělání , že mu také zatleskáte...

+1/−2
24.7.2014 8:31

M90a21r40e45k 48Z49a72h92r77a78d66i90l 6684619805851

Zcela odlišný případ...Rv

+1/0
24.7.2014 9:06

V43i67k65t93o49r 64N92á87r23o67ž28n85ý 3779482128

Proč ? Dle někoho stačí na diagnostikování chřipky také někdo úplně obyčejný , než někdo , kdo se musel učit anatomii apod...

0/0
24.7.2014 9:14

P27e24t82r 11N30i71v16n54i98c62k53ý 3572444545227

Když udělý chybu doktor, umře JEDEN člověk. Když udělá chyby mašinfíra, umře celý vlak.

+1/−3
24.7.2014 9:20

J69o65s59e33f 50K85o39p68e10c36k27y 9514312795

Cely vlak opravdu neumre a chyby delaji evidentne i muzsti strojvudci ;-)

0/0
24.7.2014 9:23
Foto

J30o85s25e39f 76J48o75ž84k59a 59S24ý37k23o65r41a 3943168580430

Proto také není potřeba na fíru studovat tak dlouho ;-D;-D;-D

+3/0
24.7.2014 9:24
Foto

J10o97s62e36f 53J97o26ž86k55a 82S74ý12k30o83r73a 3773758380280

Upřímně, tohle se Vám moc nepovedlo...

+1/0
24.7.2014 9:18

K67a16r46e83l 15U98r19b22a72n 2734374151299

Už podobné návrhy padly.

0/0
24.7.2014 10:45

R68a18d30e80k 67R59o70z41s59y60p30a12l 6843578936523

Pane Zahradil...Jinak dobrý???:-P

0/0
30.7.2014 12:26
Foto

J48o86s64e66f 87J89o37ž63k24a 57S36ý44k84o53r23a 3273778540420

Ona ta kvalita ze Švýcarska stejně asi nepůjde opravit kolíčkem na prádlo, tak jí bude nějaká praxe v dílnách celkem na nic...

Jinak za ty dva roky se snad do dílen podívala.

A maturita? V současném zaměstnání se mi moc hodí, že jsem maturoval ze silových obvodů lokomotivní řady 363 ;-D

+4/0
24.7.2014 8:13

V21i63k92t20o25r 67N86á18r54o26ž80n29ý 3519252698

Pokud vím , tak se zkoušky na strojvedoucího vykonávaly na celou skupinu drážních vozidel...takže až LEO zkrachuje , může se stejnými zkouškami už jezdit i jinými vozidly jiných dopravců , kde by tu praxi v dílnách již mohla využít.... respektive byla by žádoucí..

Apropo...tu praxi v dílnách vyžadoval zákon o drahách. Už ji nevyžaduje ?

0/0
24.7.2014 8:33

P33e85t71r 47B41e77z80s66t66a19r32o35s55t16i 2469136343401

A posun uz take neni treba a jde se na trat?

0/0
24.7.2014 8:38

V24i81k88t55o76r 48N98á11r81o81ž47n42ý 3379842298

Tak to víte. Lidstvo hloupne. A když na některou pracovní pozici není dostatek kvalifikovaných lidí , tak se to v tomto státě řeší tak , že se sníží nároky...

0/0
24.7.2014 8:43
Foto

J24o29s37e54f 39J22o63ž40k95a 35S10ý92k41o40r12a 3183238560880

Některé znalosti už dneska leckteré profese mít nemusí.

Je to dobře? Je to špatně?

Potřebuji jako výpravčí na věži vědět jak daleko musím při zastavování vozu při posunu na spádovišti dát zarážku, aby vůz bezpečně zastavila?

+1/0
24.7.2014 9:02

V36i42k79t77o18r 32N48á40r95o97ž29n34ý 3819462158

Dříve platilo , že výpravčí je osoba , která musela znát vše ohledně drážního provozu..Takový člověk byl plně kvalifikovaný pro jakoukoliv jinou práci... Takže řada výpravčích i zaskakovala jako výhybkáři či signalisté..  Aby poslal posunovač výpravčího někam to nešlo...protože výpravčí musel mít  ty samé znalosti jako posunovač+ samozřejmě další a další předpisy , odstavce a paragrafy.

Dnešní výpravčí to má o dost jednodušší než to měl jeho kolega před třiceti lety. Nemusí se učit žádné předpisy ohledně osobní či nákladní komerce , dálnopis je také minulostí...

Otázka je , co by měl poté výpravčí umět. Pouze nabízet vlaky a vydávat rozkazy a obsluhovat zabezpečovací systém ? Nedojdeme nakonec k závěru , že středoškoláka je pro tuto práci škoda ? Že by to mohl zvládnout i absolvent učňáku ?

0/0
24.7.2014 9:26
Foto

J40o85s18e57f 94J27o59ž50k92a 29S75ý55k66o69r79a 3723348840480

Můžu srovnávat jen dobu za posledních dvacet let ;-)

Na jednu stranu s Vámi souhlasím, ale praxe prostě ukazuje, že už leccos není potřeba. Naučíte se svou stanici a ostatní je podružné.

Můžeme se tu donekonečna bavit o tom, zda to je, nebo není dobré, ale tímto směrem to směřuje.

Navíc se už nejedná o jeden podnik. Výpravčí už nemusí vědět to co ví posunovač. Dřív platilo, že výpravčí opravdu mohl převzít provádění posunu místo vedoucího posunové čety, ale to už dneska nejde.

Výpravčí i dnes musí umět spoustu předpisů. Jen místo telegrafu a dálnopisu používá email a jiné.

Další otázka je, zda opravdu musí umět obsluhovat všechny druhy ZZ, když za celý svůj život bude někde v dolní horní, i když nějaký všeobecný přehled je určitě dobrý. Dneska je to zkrátka trošku i hodně jiné než tehdy.

0/0
24.7.2014 10:15

M58i85r44o51s28l31a89v 81Z67i41k76m10u28n56d 7359983254983

A dneska snad nemusí mít výpravčí dopravní znalosti jako výhybkář, signalista, posunovač ...

0/0
26.7.2014 20:16
Foto

J64o61s71e75f 91J86o57ž42k76a 81S69ý25k34o93r48a 3423878280950

Jaký je rozdíl při zastavování, rozjíždění a podobně, když jede 480 jako vlak a jako posun???

0/0
24.7.2014 9:05

M44i89r35o14s44l91a19v 25Z28i56k98m40u70n63d 7739683334763

Žádný ... znalosti a schopnosti musíte mít stejné.

Rozjet vozidlo (vlak) naučíte opici, nejdůležitějším uměním při řízení vlaku / vozidla je umění zastavit tam kde zastavit máte ... často s přesností na metr, kdysi třeba u hydrantu, z něhož se dobírala voda pro parní generátor.

0/0
26.7.2014 20:20
Foto

J81o93s57e92f 85J54o18ž22k51a 16S81ý61k84o68r17a 3123808190390

Nevím všechno, tak jsem si to ověřoval a pokud to správně chápu, tak fíra dělá zkoušku na tu řadu co má jeho zaměstnavatel. Pokud má tedy jen 480, tak slečně stačí mít jen tu 480.

0/0
24.7.2014 8:56

M56i36r83o81s70l38a84v 77Z50i97k60m60u35n25d 7659153334473

Velmi zjednodušeně --- má zkoušku na elektrickou trakci a na každou řadu vozidel se dělá jízdní zácvik. Takže kdyby přešla k ČD, pak si musí udělat v rámci zaměstnavatele záškol na ta vozidla E trakce, která to depo má (451/452, 471, 460, 680, 16x, 36x, 37x, 15x, 44x, 380 apod.)

0/0
26.7.2014 20:24

J50a14n 79Č95e32k49a12l 7429665704404

Jelikož má dotyčná inženýra, tak bych se o kvalifikaci nebál...

0/0
24.7.2014 8:48

V33i67k82t64o39r 75N49á97r21o85ž63n10ý 3769662238

Jestli vystudovala či nevystudovala  ekonomii je pro povolání strojvedoucího naprosto jedno....

Na profesi zdravotní sestry také nemáte kvalifikaci , pokud vystudujete strojní fakultu

+2/0
24.7.2014 8:52

L89u55c56i46e 29B62a82r63t39o14ň58o59v14á 5430798377715

Nic ve zlém, ale napsal byste tento příspěvek, pokud to byl článek o 25 letém muži s VŠE, který si splnil sen a stal se strojvedoucím...jde Vám prvotně o to, že je to žena nebo máte obavy o celkovou úroveň kvalifikačních požadavků, bez ohledu na pohlaví?

0/0
24.7.2014 12:05

V23l47a27d40i77m95í95r 48F26i17b22i61g86e13r 5134391181594

Dříve byly nároky vyšší protože byly vesměs jednokolejné trati a jediným zabezpeřením byly návěstidla s drátěnými táhly vedoucí ze stanice. Dnes je trať víceméně samostatná a strojvůdce je v některých vlacích řekněme pro okrasu nebo aby bylo na koho svést chybu. Na spoustě míst jsou systémy automatického řízení a vlaky mohou jezdit samy bez strojvůdce. Když se projede návěstidlo tak se vlak zastaví. Ale zkoušky budou jistě stále dost složité. Předpisy jsou hodně tlusté počteníčko.

0/0
24.7.2014 22:15

M56i85r30o51s76l50a13v 53Z59i79k26m45u63n41d 7579913854383

Vzato do důsledku, k čemu mu ta maturita elektro byla, když v 50. letech začínali na E lok strojvedoucí přeškolení z parní trakce, zpravidla s výučním listem zámečník ...

Na "Stadleru" a podobných vozidlech může "vůdce" vozidla v případě nějaké závady akorát resetovat, resp. vypnout natvrdo baterky a doufat, že se vynulují paměti ... opravit nemůže nic. Na "peršincích" některá depa dovolovala strojvedoucím měnit tavné pojistky v regulátoru nebo proházet vany Unipulsu, když něco nešlo, jiná depa to svým pracovníkům zakázala a regulátor zaplombovala, aby strojvedoucí nemohl závadu odstranit ...

To máte jako u moderního automobilu, kdy na rozdíl od Škodovky nebo Trabanta můžete tak akorát vyměnit olej, žárovky, svíčky ...

Mezi řízením tohoto typu vozidla a městskou tramvají není principiální rozdíl. Tramvaje řídí stovky řidiček a nikomu to nepřijde divné ...

Řídit takové moderní vozidlo je někdy celkem nuda ... E lokomotiva s odporovou regulací nebo diesel (motor, lokomotiva) s mechanickým kontrolérem a nutností hlídat si meze adheze,  bylo zábavnější.

0/0
26.7.2014 20:14

J49o82s22e59f 59H96o12n54e70š 7121522110543

Ženská za volantem-auto bez řidiče,snad to nebude platit v tomto případě.Zaráží mne,že strojvůdci jsou nasazování bez praxe na rychlíkové soupravy.Jakou praxi může mít strojvůdkyně,když vystudovala VŠ a je jí 25let?Někdo namítne,že strojvůdce je zbytečný,ale nechci se dočkat aby řidiči z autoškoly šli do provozu bez povinných jízd

0/0
24.7.2014 6:39

R30a94d83o33s50l50a70v 69K75l36a33u45d25a 5324808534792

Přesně. Třeba Lacinová, Trpišovská..... pirátky silnic. Rv

+1/0
24.7.2014 7:41

J13a93n 26N74e89š35p46o96r 4366328496322

Říct, že strojvedoucí je zbytečný, je totální hloupost, stejně tak by mohl být označen za zbytečného řidič, sedící v plně "computerizovaném" automobilu... Jsou situace, které žádný počítač nevyhodnotí, a tady se ukáže "lidský faktor"

+1/0
24.7.2014 7:44

V79i11k11t57o34r 95N49á79r18o16ž51n25ý 3679722568

Třeba v řadě měst jezdí metro bez strojvedoucího a zatím žádný zádrhel

0/0
24.7.2014 7:46

R87a23d44o74s31l11a89v 97K57l84a79u39d68a 5464368244282

Bez strojvedoucího ano, ale ne bez lidské kontroly. Veškerý provoz je velmi pečlivě monitorován dispečinkem a pochopitelně i stanice jsou hlídané. Takže dojde-li k nějakému problému, vždycky je tam osoba která vlak může okamžitě zastavit.

+1/0
24.7.2014 8:09

V31i47k95t34o32r 86N89á36r40o73ž71n95ý 3529112168

Stejný systém může do budoucna fungovat i u klasické železnice

0/0
24.7.2014 8:38
Foto

J27o78s58e82f 90J57o27ž30k88a 12S52ý72k54o65r80a 3423808900330

Ono to už i někde u ČD funguje. 471 má v paměti nahranou trať a fíra to "jen jistí". Samo hlídá a řeší mimořádnosti na trati - pomalé jízdy, stahovačky a podobně. Nicméně na zastávce a ve stanici umí Ešus zastavit sám.

0/0
24.7.2014 9:14

M92i30r75o31s64l35a53v 48Z90i37k27m12u15n82d 7739223894863

Zařízení se jmenuje AVV = automatické vedení vlaku, vymyslela ho firma AŽD, prototypově bylo už na Krakenech (EJ 470.001, 470.002) a 163.034, jenže ho nemají takové "moderny" jako Pendolina nebo rakouské RailJety ... prostě cizí výrobce TO NEUMÍ.

Stahovačky to neřeší, pomalé jízdy akorát v případě, že jsou zadány do počítače (profilu trati).

Ešus zastaví v zastávce přesně na metr a to podle toho, zda jede jednoduše nebo dvojmo. Strojvedoucí je tam za běžného provozu jen od toho, aby na zastávce odjistil dveře, pak je centrálně zavřel a stisknutím tlačítka dal souhlas k jízdě ... Návrh, aby se souhlas nahradil zavřením dveří neprošel ...

0/0
26.7.2014 20:35

M52i33r69o14s26l16a32v 79Z23i45k69m59u40n89d 7149293174843

No jo, jenže to metro jede tam a zpátky, má definovaná místa zastavení, nejsou tam žádné odbočky, mimořádná zastavení apod ...

0/0
26.7.2014 20:27

J50a56n 92Č56e47k18a36l 7929715104464

A kde má tu praxi asi tak získat, než na vlaku?

0/0
24.7.2014 8:49

J89o79s53e89f 54H38o67n62e88š 7131682980843

Ano ve vlaku,ale osobním a po nějaké době do rychlíku

0/0
24.7.2014 11:05
Foto

J22o17s77e40f 96J37o96ž85k74a 87S70ý42k93o94r84a 3613768330440

A jaký přesně je rozdíl v práci fíry na osobáku, rychlíku, či v tomto případě na expresu???

0/0
24.7.2014 11:19





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.