Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vlaky Leo Expressu bude už brzy řídit pětadvacetiletá strojvůdkyně

Heleně Záleské se v den jejích pětadvacátých narozenin splní sen. Coby první strojvedoucí v řadách Leo Expressu vyrazí 27. července poprvé vlakem z Prahy do Bohumína. Stane se tak jednou ze pěti žen, které v Česku tuto profesi vykonávají.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

B19r83o71n78i55s62l46a75v 71G54a27b47r89y31š 2942269721

Dvouletý výcvik? No..., pořád lepší, než ty rychlokvašky v autech.

0/0
30.7.2014 11:53

V89í36t 65H57r57a95d47i71l 2944625461762

PR článek???

0/0
28.7.2014 20:42

P37e72t20r 13H10o62f58m35a33n30n 6829414195150

Umí vůbec parkovat?:-P

Jinak vypadá jako šikovná cérka.

+1/0
27.7.2014 11:57
Foto

R96o92s73t50i75s63l16a42v 65S50t60r60ž87í33n16e59k 2981981971442

;-DR^

0/0
29.7.2014 16:49
Foto

R81o16m44a88n 68S45o90r48n69a53s 9334485523

Hezké. I já blahopřeji. A jako cestující se musím zeptat- bude levnější jízdné? Jestli jedu vlakem, strojvedoucí a jeho rok narozeni je to poslední co mne cestou zajímá. :-)

0/0
26.7.2014 22:34
Foto

A50l78e31s 21M70u23l30l39e53r 3612492111702

Držím palce a přeji hodně kilometrů na zelenou :-)

0/0
25.7.2014 8:04

A11l27e69x82a41n20d70r 43K89o58s83t81k39a 5729666729226

Copak o to, pokud přijde milé a usměvavá holčina a pojede se, tak to bude fajn. Jen aby za pár let nevypadala jak H. Růžičková.

+1/−1
24.7.2014 11:28

J26o22s18e19f 82K36o38p87e38c83k23y 9524622815

Holce drzim palce a usmevne blaboly typu: zena za volantem = auto bez ridice je treba ponechat bez komentare ;-)

+6/0
24.7.2014 9:27

J49i67ř74í 88S30n10á69š91e37l 3801448598305

http://www.novinky.cz/veda-skoly/343018-prvni-kamion-bez-ridice-brazdi-silnice-u-magdeburgu.html

To auto bez řidiče není jen vtipem, podobně je na světě již dost tratí, kde se jezdí bez strojvedoucích.

0/0
24.7.2014 22:28

V46a39c40l50a62v 66W41a44n36d92e61r27e89r 8408946139362

Panove....trochu min te skepse....ja te sikulce drzim palce. Je fakt, ze moc holek co maji technicke sklony jsem nepotkal, ale pokud ano....tak byly dobre...

+3/0
24.7.2014 9:07

V56i90k37t75o44r 24N63á82r46o71ž51n34ý 3849362738

Já pouze jenom doufám , že se nesnižuje náročnost zkoušek pro povolání strojvedoucího...Kvalifikační požadavky se bohužel snižují. Dřív musel mít strojvedoucí maturitu z elektro oboru..dnes stačí maturita z jakéhokoliv oboru...

Dříve platilo , že strojvedoucí si musel odkroutit x letou praxi v rámci oprav a údržby vozidel... jakou má v tomto praxi tato slečna ?

0/0
24.7.2014 7:45

M16a91r57e96k 43Z59a84h31r46a22d73i23l 6704399685741

Dřív se taky lovili mamuti...

+1/0
24.7.2014 7:54

V87i11k33t53o32r 53N11á25r75o66ž26n93ý 3889202518

No myslím , že až někdo přijde s návrhem , aby díky nedostatku lékařů nemuseli mít lékaří vysokoškolské vzdělání , že mu také zatleskáte...

+1/−2
24.7.2014 8:31

M65a86r94e83k 48Z46a15h91r96a15d15i39l 6324499505211

Zcela odlišný případ...Rv

+1/0
24.7.2014 9:06

V16i13k76t45o83r 12N29á98r61o89ž42n31ý 3769422908

Proč ? Dle někoho stačí na diagnostikování chřipky také někdo úplně obyčejný , než někdo , kdo se musel učit anatomii apod...

0/0
24.7.2014 9:14

P41e36t70r 18N35i75v55n29i38c82k18ý 3362474265237

Když udělý chybu doktor, umře JEDEN člověk. Když udělá chyby mašinfíra, umře celý vlak.

+1/−3
24.7.2014 9:20

J78o74s35e54f 20K89o22p73e66c62k67y 9944322585

Cely vlak opravdu neumre a chyby delaji evidentne i muzsti strojvudci ;-)

0/0
24.7.2014 9:23
Foto

J13o83s24e63f 24J73o13ž60k40a 24S45ý59k82o48r62a 3743758810810

Proto také není potřeba na fíru studovat tak dlouho ;-D;-D;-D

+3/0
24.7.2014 9:24
Foto

J47o20s67e94f 32J31o10ž29k61a 13S54ý67k79o33r70a 3343988920710

Upřímně, tohle se Vám moc nepovedlo...

+1/0
24.7.2014 9:18

K32a52r20e28l 43U21r18b59a16n 2734204901869

Už podobné návrhy padly.

0/0
24.7.2014 10:45

R84a23d83e47k 45R87o91z42s24y53p50a56l 6853558656363

Pane Zahradil...Jinak dobrý???:-P

0/0
30.7.2014 12:26
Foto

J22o23s63e80f 14J58o38ž37k91a 33S82ý23k70o92r55a 3503218670810

Ona ta kvalita ze Švýcarska stejně asi nepůjde opravit kolíčkem na prádlo, tak jí bude nějaká praxe v dílnách celkem na nic...

Jinak za ty dva roky se snad do dílen podívala.

A maturita? V současném zaměstnání se mi moc hodí, že jsem maturoval ze silových obvodů lokomotivní řady 363 ;-D

+4/0
24.7.2014 8:13

V66i48k33t88o20r 11N39á18r98o68ž70n57ý 3649522338

Pokud vím , tak se zkoušky na strojvedoucího vykonávaly na celou skupinu drážních vozidel...takže až LEO zkrachuje , může se stejnými zkouškami už jezdit i jinými vozidly jiných dopravců , kde by tu praxi v dílnách již mohla využít.... respektive byla by žádoucí..

Apropo...tu praxi v dílnách vyžadoval zákon o drahách. Už ji nevyžaduje ?

0/0
24.7.2014 8:33

P93e59t56r 20B82e36z83s56t54a21r15o78s70t30i 2979986453271

A posun uz take neni treba a jde se na trat?

0/0
24.7.2014 8:38

V72i97k86t87o34r 52N79á73r50o39ž67n31ý 3749272698

Tak to víte. Lidstvo hloupne. A když na některou pracovní pozici není dostatek kvalifikovaných lidí , tak se to v tomto státě řeší tak , že se sníží nároky...

0/0
24.7.2014 8:43
Foto

J47o97s94e93f 11J84o55ž82k91a 78S76ý15k32o68r86a 3103688350400

Některé znalosti už dneska leckteré profese mít nemusí.

Je to dobře? Je to špatně?

Potřebuji jako výpravčí na věži vědět jak daleko musím při zastavování vozu při posunu na spádovišti dát zarážku, aby vůz bezpečně zastavila?

+1/0
24.7.2014 9:02

V91i54k45t15o35r 13N39á18r84o53ž87n32ý 3459862188

Dříve platilo , že výpravčí je osoba , která musela znát vše ohledně drážního provozu..Takový člověk byl plně kvalifikovaný pro jakoukoliv jinou práci... Takže řada výpravčích i zaskakovala jako výhybkáři či signalisté..  Aby poslal posunovač výpravčího někam to nešlo...protože výpravčí musel mít  ty samé znalosti jako posunovač+ samozřejmě další a další předpisy , odstavce a paragrafy.

Dnešní výpravčí to má o dost jednodušší než to měl jeho kolega před třiceti lety. Nemusí se učit žádné předpisy ohledně osobní či nákladní komerce , dálnopis je také minulostí...

Otázka je , co by měl poté výpravčí umět. Pouze nabízet vlaky a vydávat rozkazy a obsluhovat zabezpečovací systém ? Nedojdeme nakonec k závěru , že středoškoláka je pro tuto práci škoda ? Že by to mohl zvládnout i absolvent učňáku ?

0/0
24.7.2014 9:26
Foto

J32o32s12e15f 43J41o26ž25k94a 19S56ý47k57o15r62a 3383978950440

Můžu srovnávat jen dobu za posledních dvacet let ;-)

Na jednu stranu s Vámi souhlasím, ale praxe prostě ukazuje, že už leccos není potřeba. Naučíte se svou stanici a ostatní je podružné.

Můžeme se tu donekonečna bavit o tom, zda to je, nebo není dobré, ale tímto směrem to směřuje.

Navíc se už nejedná o jeden podnik. Výpravčí už nemusí vědět to co ví posunovač. Dřív platilo, že výpravčí opravdu mohl převzít provádění posunu místo vedoucího posunové čety, ale to už dneska nejde.

Výpravčí i dnes musí umět spoustu předpisů. Jen místo telegrafu a dálnopisu používá email a jiné.

Další otázka je, zda opravdu musí umět obsluhovat všechny druhy ZZ, když za celý svůj život bude někde v dolní horní, i když nějaký všeobecný přehled je určitě dobrý. Dneska je to zkrátka trošku i hodně jiné než tehdy.

0/0
24.7.2014 10:15

M35i25r12o91s69l89a70v 76Z69i38k14m55u40n27d 7249453644973

A dneska snad nemusí mít výpravčí dopravní znalosti jako výhybkář, signalista, posunovač ...

0/0
26.7.2014 20:16
Foto

J63o90s97e74f 39J50o95ž77k64a 81S12ý32k25o88r35a 3103608910290

Jaký je rozdíl při zastavování, rozjíždění a podobně, když jede 480 jako vlak a jako posun???

0/0
24.7.2014 9:05

M39i41r25o71s64l55a85v 89Z62i25k29m43u69n96d 7409443154463

Žádný ... znalosti a schopnosti musíte mít stejné.

Rozjet vozidlo (vlak) naučíte opici, nejdůležitějším uměním při řízení vlaku / vozidla je umění zastavit tam kde zastavit máte ... často s přesností na metr, kdysi třeba u hydrantu, z něhož se dobírala voda pro parní generátor.

0/0
26.7.2014 20:20
Foto

J59o85s61e95f 91J34o88ž74k47a 23S24ý30k40o66r31a 3253358650470

Nevím všechno, tak jsem si to ověřoval a pokud to správně chápu, tak fíra dělá zkoušku na tu řadu co má jeho zaměstnavatel. Pokud má tedy jen 480, tak slečně stačí mít jen tu 480.

0/0
24.7.2014 8:56

M28i43r28o52s59l42a61v 45Z48i42k34m83u54n30d 7639103154673

Velmi zjednodušeně --- má zkoušku na elektrickou trakci a na každou řadu vozidel se dělá jízdní zácvik. Takže kdyby přešla k ČD, pak si musí udělat v rámci zaměstnavatele záškol na ta vozidla E trakce, která to depo má (451/452, 471, 460, 680, 16x, 36x, 37x, 15x, 44x, 380 apod.)

0/0
26.7.2014 20:24

J42a49n 90Č81e88k18a71l 7759425844624

Jelikož má dotyčná inženýra, tak bych se o kvalifikaci nebál...

0/0
24.7.2014 8:48

V21i53k71t73o96r 85N13á41r42o11ž62n39ý 3889502428

Jestli vystudovala či nevystudovala  ekonomii je pro povolání strojvedoucího naprosto jedno....

Na profesi zdravotní sestry také nemáte kvalifikaci , pokud vystudujete strojní fakultu

+2/0
24.7.2014 8:52

L22u38c68i98e 75B65a26r57t91o25ň56o45v53á 5200808827105

Nic ve zlém, ale napsal byste tento příspěvek, pokud to byl článek o 25 letém muži s VŠE, který si splnil sen a stal se strojvedoucím...jde Vám prvotně o to, že je to žena nebo máte obavy o celkovou úroveň kvalifikačních požadavků, bez ohledu na pohlaví?

0/0
24.7.2014 12:05

V75l81a37d87i62m19í57r 44F60i68b71i65g78e20r 5114411561944

Dříve byly nároky vyšší protože byly vesměs jednokolejné trati a jediným zabezpeřením byly návěstidla s drátěnými táhly vedoucí ze stanice. Dnes je trať víceméně samostatná a strojvůdce je v některých vlacích řekněme pro okrasu nebo aby bylo na koho svést chybu. Na spoustě míst jsou systémy automatického řízení a vlaky mohou jezdit samy bez strojvůdce. Když se projede návěstidlo tak se vlak zastaví. Ale zkoušky budou jistě stále dost složité. Předpisy jsou hodně tlusté počteníčko.

0/0
24.7.2014 22:15

M42i16r42o19s95l93a95v 78Z58i49k49m58u30n61d 7279613624163

Vzato do důsledku, k čemu mu ta maturita elektro byla, když v 50. letech začínali na E lok strojvedoucí přeškolení z parní trakce, zpravidla s výučním listem zámečník ...

Na "Stadleru" a podobných vozidlech může "vůdce" vozidla v případě nějaké závady akorát resetovat, resp. vypnout natvrdo baterky a doufat, že se vynulují paměti ... opravit nemůže nic. Na "peršincích" některá depa dovolovala strojvedoucím měnit tavné pojistky v regulátoru nebo proházet vany Unipulsu, když něco nešlo, jiná depa to svým pracovníkům zakázala a regulátor zaplombovala, aby strojvedoucí nemohl závadu odstranit ...

To máte jako u moderního automobilu, kdy na rozdíl od Škodovky nebo Trabanta můžete tak akorát vyměnit olej, žárovky, svíčky ...

Mezi řízením tohoto typu vozidla a městskou tramvají není principiální rozdíl. Tramvaje řídí stovky řidiček a nikomu to nepřijde divné ...

Řídit takové moderní vozidlo je někdy celkem nuda ... E lokomotiva s odporovou regulací nebo diesel (motor, lokomotiva) s mechanickým kontrolérem a nutností hlídat si meze adheze,  bylo zábavnější.

0/0
26.7.2014 20:14

J23o53s59e29f 21H64o25n96e53š 7901232150543

Ženská za volantem-auto bez řidiče,snad to nebude platit v tomto případě.Zaráží mne,že strojvůdci jsou nasazování bez praxe na rychlíkové soupravy.Jakou praxi může mít strojvůdkyně,když vystudovala VŠ a je jí 25let?Někdo namítne,že strojvůdce je zbytečný,ale nechci se dočkat aby řidiči z autoškoly šli do provozu bez povinných jízd

0/0
24.7.2014 6:39

R14a95d24o48s76l67a66v 84K42l91a83u60d17a 5934118474202

Přesně. Třeba Lacinová, Trpišovská..... pirátky silnic. Rv

+1/0
24.7.2014 7:41

J48a26n 56N94e28š13p45o23r 4946768926982

Říct, že strojvedoucí je zbytečný, je totální hloupost, stejně tak by mohl být označen za zbytečného řidič, sedící v plně "computerizovaném" automobilu... Jsou situace, které žádný počítač nevyhodnotí, a tady se ukáže "lidský faktor"

+1/0
24.7.2014 7:44

V50i15k65t52o93r 45N62á16r23o50ž93n95ý 3319802608

Třeba v řadě měst jezdí metro bez strojvedoucího a zatím žádný zádrhel

0/0
24.7.2014 7:46

R75a67d13o69s23l58a42v 52K95l58a59u85d92a 5774348804892

Bez strojvedoucího ano, ale ne bez lidské kontroly. Veškerý provoz je velmi pečlivě monitorován dispečinkem a pochopitelně i stanice jsou hlídané. Takže dojde-li k nějakému problému, vždycky je tam osoba která vlak může okamžitě zastavit.

+1/0
24.7.2014 8:09

V72i85k90t86o27r 17N22á58r48o41ž96n96ý 3329592728

Stejný systém může do budoucna fungovat i u klasické železnice

0/0
24.7.2014 8:38
Foto

J47o51s69e54f 90J16o79ž50k18a 61S69ý93k44o58r68a 3373878690140

Ono to už i někde u ČD funguje. 471 má v paměti nahranou trať a fíra to "jen jistí". Samo hlídá a řeší mimořádnosti na trati - pomalé jízdy, stahovačky a podobně. Nicméně na zastávce a ve stanici umí Ešus zastavit sám.

0/0
24.7.2014 9:14

M32i45r88o73s57l59a89v 21Z74i27k44m54u72n97d 7859483514183

Zařízení se jmenuje AVV = automatické vedení vlaku, vymyslela ho firma AŽD, prototypově bylo už na Krakenech (EJ 470.001, 470.002) a 163.034, jenže ho nemají takové "moderny" jako Pendolina nebo rakouské RailJety ... prostě cizí výrobce TO NEUMÍ.

Stahovačky to neřeší, pomalé jízdy akorát v případě, že jsou zadány do počítače (profilu trati).

Ešus zastaví v zastávce přesně na metr a to podle toho, zda jede jednoduše nebo dvojmo. Strojvedoucí je tam za běžného provozu jen od toho, aby na zastávce odjistil dveře, pak je centrálně zavřel a stisknutím tlačítka dal souhlas k jízdě ... Návrh, aby se souhlas nahradil zavřením dveří neprošel ...

0/0
26.7.2014 20:35

M78i89r82o92s44l81a34v 57Z23i77k98m78u13n19d 7379283374373

No jo, jenže to metro jede tam a zpátky, má definovaná místa zastavení, nejsou tam žádné odbočky, mimořádná zastavení apod ...

0/0
26.7.2014 20:27

J57a76n 22Č94e10k94a14l 7329725164954

A kde má tu praxi asi tak získat, než na vlaku?

0/0
24.7.2014 8:49

J94o57s20e27f 29H18o78n30e38š 7101162480983

Ano ve vlaku,ale osobním a po nějaké době do rychlíku

0/0
24.7.2014 11:05
Foto

J45o22s21e94f 23J35o27ž54k70a 57S90ý73k95o83r88a 3873878220190

A jaký přesně je rozdíl v práci fíry na osobáku, rychlíku, či v tomto případě na expresu???

0/0
24.7.2014 11:19







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.