Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vlaky Leo Expressu bude už brzy řídit pětadvacetiletá strojvůdkyně

Heleně Záleské se v den jejích pětadvacátých narozenin splní sen. Coby první strojvedoucí v řadách Leo Expressu vyrazí 27. července poprvé vlakem z Prahy do Bohumína. Stane se tak jednou ze pěti žen, které v Česku tuto profesi vykonávají.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

B22r11o89n78i36s89l89a77v 60G66a93b29r21y58š 2712889271

Dvouletý výcvik? No..., pořád lepší, než ty rychlokvašky v autech.

0/0
30.7.2014 11:53

V56í86t 53H61r48a98d65i14l 2734745951942

PR článek???

0/0
28.7.2014 20:42

P50e73t28r 95H40o50f59m85a15n47n 6449204665930

Umí vůbec parkovat?:-P

Jinak vypadá jako šikovná cérka.

+1/0
27.7.2014 11:57
Foto

R80o25s69t33i66s63l71a55v 47S94t11r40ž73í12n33e73k 2611241931822

;-DR^

0/0
29.7.2014 16:49
Foto

R20o92m75a32n 79S17o22r13n21a18s 9524435933

Hezké. I já blahopřeji. A jako cestující se musím zeptat- bude levnější jízdné? Jestli jedu vlakem, strojvedoucí a jeho rok narozeni je to poslední co mne cestou zajímá. :-)

0/0
26.7.2014 22:34
Foto

A27l50e43s 49M18u41l32l93e35r 3332932101762

Držím palce a přeji hodně kilometrů na zelenou :-)

0/0
25.7.2014 8:04

A56l61e41x85a29n25d83r 82K87o48s47t53k58a 5519686449396

Copak o to, pokud přijde milé a usměvavá holčina a pojede se, tak to bude fajn. Jen aby za pár let nevypadala jak H. Růžičková.

+1/−1
24.7.2014 11:28

J51o67s45e28f 84K82o39p21e15c61k59y 9254662525

Holce drzim palce a usmevne blaboly typu: zena za volantem = auto bez ridice je treba ponechat bez komentare ;-)

+6/0
24.7.2014 9:27

J38i79ř40í 64S50n79á31š32e28l 3201708388115

http://www.novinky.cz/veda-skoly/343018-prvni-kamion-bez-ridice-brazdi-silnice-u-magdeburgu.html

To auto bez řidiče není jen vtipem, podobně je na světě již dost tratí, kde se jezdí bez strojvedoucích.

0/0
24.7.2014 22:28

V95a95c59l89a63v 58W95a80n36d63e57r71e77r 8118746249632

Panove....trochu min te skepse....ja te sikulce drzim palce. Je fakt, ze moc holek co maji technicke sklony jsem nepotkal, ale pokud ano....tak byly dobre...

+3/0
24.7.2014 9:07

V34i66k30t94o19r 72N28á86r27o64ž17n29ý 3489352578

Já pouze jenom doufám , že se nesnižuje náročnost zkoušek pro povolání strojvedoucího...Kvalifikační požadavky se bohužel snižují. Dřív musel mít strojvedoucí maturitu z elektro oboru..dnes stačí maturita z jakéhokoliv oboru...

Dříve platilo , že strojvedoucí si musel odkroutit x letou praxi v rámci oprav a údržby vozidel... jakou má v tomto praxi tato slečna ?

0/0
24.7.2014 7:45

M55a81r43e24k 55Z71a94h66r70a71d11i25l 6814919725771

Dřív se taky lovili mamuti...

+1/0
24.7.2014 7:54

V56i18k64t84o13r 18N15á86r33o41ž12n45ý 3939872608

No myslím , že až někdo přijde s návrhem , aby díky nedostatku lékařů nemuseli mít lékaří vysokoškolské vzdělání , že mu také zatleskáte...

+1/−2
24.7.2014 8:31

M86a38r10e26k 95Z67a59h67r90a38d10i59l 6334179575451

Zcela odlišný případ...Rv

+1/0
24.7.2014 9:06

V94i53k85t60o21r 83N49á53r47o75ž55n90ý 3249682598

Proč ? Dle někoho stačí na diagnostikování chřipky také někdo úplně obyčejný , než někdo , kdo se musel učit anatomii apod...

0/0
24.7.2014 9:14

P71e82t20r 23N85i81v75n76i20c96k49ý 3722564125587

Když udělý chybu doktor, umře JEDEN člověk. Když udělá chyby mašinfíra, umře celý vlak.

+1/−3
24.7.2014 9:20

J81o79s74e94f 17K91o17p37e49c12k88y 9554782295

Cely vlak opravdu neumre a chyby delaji evidentne i muzsti strojvudci ;-)

0/0
24.7.2014 9:23
Foto

J22o67s53e32f 78J38o76ž22k93a 70S63ý28k76o75r62a 3703218910510

Proto také není potřeba na fíru studovat tak dlouho ;-D;-D;-D

+3/0
24.7.2014 9:24
Foto

J88o92s75e26f 28J60o66ž64k54a 70S20ý96k35o96r56a 3973388940500

Upřímně, tohle se Vám moc nepovedlo...

+1/0
24.7.2014 9:18

K73a80r69e84l 13U41r88b24a41n 2734774901959

Už podobné návrhy padly.

0/0
24.7.2014 10:45

R14a88d35e45k 51R35o70z21s73y31p50a82l 6733378316293

Pane Zahradil...Jinak dobrý???:-P

0/0
30.7.2014 12:26
Foto

J76o34s75e70f 23J76o17ž33k89a 22S85ý71k52o32r79a 3923298100300

Ona ta kvalita ze Švýcarska stejně asi nepůjde opravit kolíčkem na prádlo, tak jí bude nějaká praxe v dílnách celkem na nic...

Jinak za ty dva roky se snad do dílen podívala.

A maturita? V současném zaměstnání se mi moc hodí, že jsem maturoval ze silových obvodů lokomotivní řady 363 ;-D

+4/0
24.7.2014 8:13

V17i30k61t86o69r 78N66á10r59o28ž12n39ý 3139662948

Pokud vím , tak se zkoušky na strojvedoucího vykonávaly na celou skupinu drážních vozidel...takže až LEO zkrachuje , může se stejnými zkouškami už jezdit i jinými vozidly jiných dopravců , kde by tu praxi v dílnách již mohla využít.... respektive byla by žádoucí..

Apropo...tu praxi v dílnách vyžadoval zákon o drahách. Už ji nevyžaduje ?

0/0
24.7.2014 8:33

P63e49t11r 29B82e36z81s12t55a39r49o97s68t50i 2509566633731

A posun uz take neni treba a jde se na trat?

0/0
24.7.2014 8:38

V16i24k97t25o46r 15N90á56r76o56ž15n86ý 3819812158

Tak to víte. Lidstvo hloupne. A když na některou pracovní pozici není dostatek kvalifikovaných lidí , tak se to v tomto státě řeší tak , že se sníží nároky...

0/0
24.7.2014 8:43
Foto

J57o68s40e91f 98J27o93ž34k28a 16S56ý30k80o97r58a 3183718480650

Některé znalosti už dneska leckteré profese mít nemusí.

Je to dobře? Je to špatně?

Potřebuji jako výpravčí na věži vědět jak daleko musím při zastavování vozu při posunu na spádovišti dát zarážku, aby vůz bezpečně zastavila?

+1/0
24.7.2014 9:02

V96i52k95t47o12r 95N38á35r59o34ž96n67ý 3569662928

Dříve platilo , že výpravčí je osoba , která musela znát vše ohledně drážního provozu..Takový člověk byl plně kvalifikovaný pro jakoukoliv jinou práci... Takže řada výpravčích i zaskakovala jako výhybkáři či signalisté..  Aby poslal posunovač výpravčího někam to nešlo...protože výpravčí musel mít  ty samé znalosti jako posunovač+ samozřejmě další a další předpisy , odstavce a paragrafy.

Dnešní výpravčí to má o dost jednodušší než to měl jeho kolega před třiceti lety. Nemusí se učit žádné předpisy ohledně osobní či nákladní komerce , dálnopis je také minulostí...

Otázka je , co by měl poté výpravčí umět. Pouze nabízet vlaky a vydávat rozkazy a obsluhovat zabezpečovací systém ? Nedojdeme nakonec k závěru , že středoškoláka je pro tuto práci škoda ? Že by to mohl zvládnout i absolvent učňáku ?

0/0
24.7.2014 9:26
Foto

J21o80s20e64f 63J56o22ž88k79a 19S89ý84k20o58r27a 3483428480260

Můžu srovnávat jen dobu za posledních dvacet let ;-)

Na jednu stranu s Vámi souhlasím, ale praxe prostě ukazuje, že už leccos není potřeba. Naučíte se svou stanici a ostatní je podružné.

Můžeme se tu donekonečna bavit o tom, zda to je, nebo není dobré, ale tímto směrem to směřuje.

Navíc se už nejedná o jeden podnik. Výpravčí už nemusí vědět to co ví posunovač. Dřív platilo, že výpravčí opravdu mohl převzít provádění posunu místo vedoucího posunové čety, ale to už dneska nejde.

Výpravčí i dnes musí umět spoustu předpisů. Jen místo telegrafu a dálnopisu používá email a jiné.

Další otázka je, zda opravdu musí umět obsluhovat všechny druhy ZZ, když za celý svůj život bude někde v dolní horní, i když nějaký všeobecný přehled je určitě dobrý. Dneska je to zkrátka trošku i hodně jiné než tehdy.

0/0
24.7.2014 10:15

M84i62r60o30s37l94a69v 90Z43i98k31m47u98n62d 7879863764973

A dneska snad nemusí mít výpravčí dopravní znalosti jako výhybkář, signalista, posunovač ...

0/0
26.7.2014 20:16
Foto

J16o83s18e83f 62J26o38ž22k20a 28S75ý41k85o63r29a 3403818400590

Jaký je rozdíl při zastavování, rozjíždění a podobně, když jede 480 jako vlak a jako posun???

0/0
24.7.2014 9:05

M60i81r68o92s64l77a89v 57Z70i90k32m32u71n50d 7509363634173

Žádný ... znalosti a schopnosti musíte mít stejné.

Rozjet vozidlo (vlak) naučíte opici, nejdůležitějším uměním při řízení vlaku / vozidla je umění zastavit tam kde zastavit máte ... často s přesností na metr, kdysi třeba u hydrantu, z něhož se dobírala voda pro parní generátor.

0/0
26.7.2014 20:20
Foto

J11o98s44e91f 25J84o51ž25k12a 22S67ý28k68o80r56a 3363268250470

Nevím všechno, tak jsem si to ověřoval a pokud to správně chápu, tak fíra dělá zkoušku na tu řadu co má jeho zaměstnavatel. Pokud má tedy jen 480, tak slečně stačí mít jen tu 480.

0/0
24.7.2014 8:56

M89i53r15o71s67l66a31v 86Z95i14k90m45u37n64d 7329793404243

Velmi zjednodušeně --- má zkoušku na elektrickou trakci a na každou řadu vozidel se dělá jízdní zácvik. Takže kdyby přešla k ČD, pak si musí udělat v rámci zaměstnavatele záškol na ta vozidla E trakce, která to depo má (451/452, 471, 460, 680, 16x, 36x, 37x, 15x, 44x, 380 apod.)

0/0
26.7.2014 20:24

J68a66n 82Č51e49k75a76l 7899525324514

Jelikož má dotyčná inženýra, tak bych se o kvalifikaci nebál...

0/0
24.7.2014 8:48

V74i44k33t34o87r 72N63á94r37o75ž34n93ý 3979552208

Jestli vystudovala či nevystudovala  ekonomii je pro povolání strojvedoucího naprosto jedno....

Na profesi zdravotní sestry také nemáte kvalifikaci , pokud vystudujete strojní fakultu

+2/0
24.7.2014 8:52

L21u76c40i62e 45B10a26r22t57o57ň63o48v14á 5390948777245

Nic ve zlém, ale napsal byste tento příspěvek, pokud to byl článek o 25 letém muži s VŠE, který si splnil sen a stal se strojvedoucím...jde Vám prvotně o to, že je to žena nebo máte obavy o celkovou úroveň kvalifikačních požadavků, bez ohledu na pohlaví?

0/0
24.7.2014 12:05

V97l45a30d69i66m20í48r 90F68i84b13i47g43e72r 5844941381634

Dříve byly nároky vyšší protože byly vesměs jednokolejné trati a jediným zabezpeřením byly návěstidla s drátěnými táhly vedoucí ze stanice. Dnes je trať víceméně samostatná a strojvůdce je v některých vlacích řekněme pro okrasu nebo aby bylo na koho svést chybu. Na spoustě míst jsou systémy automatického řízení a vlaky mohou jezdit samy bez strojvůdce. Když se projede návěstidlo tak se vlak zastaví. Ale zkoušky budou jistě stále dost složité. Předpisy jsou hodně tlusté počteníčko.

0/0
24.7.2014 22:15

M98i58r88o85s50l57a32v 74Z76i34k33m58u65n41d 7979193944613

Vzato do důsledku, k čemu mu ta maturita elektro byla, když v 50. letech začínali na E lok strojvedoucí přeškolení z parní trakce, zpravidla s výučním listem zámečník ...

Na "Stadleru" a podobných vozidlech může "vůdce" vozidla v případě nějaké závady akorát resetovat, resp. vypnout natvrdo baterky a doufat, že se vynulují paměti ... opravit nemůže nic. Na "peršincích" některá depa dovolovala strojvedoucím měnit tavné pojistky v regulátoru nebo proházet vany Unipulsu, když něco nešlo, jiná depa to svým pracovníkům zakázala a regulátor zaplombovala, aby strojvedoucí nemohl závadu odstranit ...

To máte jako u moderního automobilu, kdy na rozdíl od Škodovky nebo Trabanta můžete tak akorát vyměnit olej, žárovky, svíčky ...

Mezi řízením tohoto typu vozidla a městskou tramvají není principiální rozdíl. Tramvaje řídí stovky řidiček a nikomu to nepřijde divné ...

Řídit takové moderní vozidlo je někdy celkem nuda ... E lokomotiva s odporovou regulací nebo diesel (motor, lokomotiva) s mechanickým kontrolérem a nutností hlídat si meze adheze,  bylo zábavnější.

0/0
26.7.2014 20:14

J34o50s53e65f 90H70o75n25e23š 7731232840773

Ženská za volantem-auto bez řidiče,snad to nebude platit v tomto případě.Zaráží mne,že strojvůdci jsou nasazování bez praxe na rychlíkové soupravy.Jakou praxi může mít strojvůdkyně,když vystudovala VŠ a je jí 25let?Někdo namítne,že strojvůdce je zbytečný,ale nechci se dočkat aby řidiči z autoškoly šli do provozu bez povinných jízd

0/0
24.7.2014 6:39

R53a74d74o94s28l34a22v 94K72l46a90u43d23a 5664198294702

Přesně. Třeba Lacinová, Trpišovská..... pirátky silnic. Rv

+1/0
24.7.2014 7:41

J49a34n 76N33e69š87p19o43r 4666278196352

Říct, že strojvedoucí je zbytečný, je totální hloupost, stejně tak by mohl být označen za zbytečného řidič, sedící v plně "computerizovaném" automobilu... Jsou situace, které žádný počítač nevyhodnotí, a tady se ukáže "lidský faktor"

+1/0
24.7.2014 7:44

V44i57k61t90o55r 79N83á89r46o78ž83n82ý 3669612138

Třeba v řadě měst jezdí metro bez strojvedoucího a zatím žádný zádrhel

0/0
24.7.2014 7:46

R61a31d77o14s66l95a51v 33K88l17a54u82d86a 5654618604162

Bez strojvedoucího ano, ale ne bez lidské kontroly. Veškerý provoz je velmi pečlivě monitorován dispečinkem a pochopitelně i stanice jsou hlídané. Takže dojde-li k nějakému problému, vždycky je tam osoba která vlak může okamžitě zastavit.

+1/0
24.7.2014 8:09

V12i68k37t87o39r 51N67á86r35o38ž34n69ý 3499932668

Stejný systém může do budoucna fungovat i u klasické železnice

0/0
24.7.2014 8:38
Foto

J18o83s57e21f 88J23o52ž39k91a 33S71ý83k10o96r96a 3343838280770

Ono to už i někde u ČD funguje. 471 má v paměti nahranou trať a fíra to "jen jistí". Samo hlídá a řeší mimořádnosti na trati - pomalé jízdy, stahovačky a podobně. Nicméně na zastávce a ve stanici umí Ešus zastavit sám.

0/0
24.7.2014 9:14

M79i96r34o24s31l79a19v 27Z41i66k27m63u48n22d 7879743124183

Zařízení se jmenuje AVV = automatické vedení vlaku, vymyslela ho firma AŽD, prototypově bylo už na Krakenech (EJ 470.001, 470.002) a 163.034, jenže ho nemají takové "moderny" jako Pendolina nebo rakouské RailJety ... prostě cizí výrobce TO NEUMÍ.

Stahovačky to neřeší, pomalé jízdy akorát v případě, že jsou zadány do počítače (profilu trati).

Ešus zastaví v zastávce přesně na metr a to podle toho, zda jede jednoduše nebo dvojmo. Strojvedoucí je tam za běžného provozu jen od toho, aby na zastávce odjistil dveře, pak je centrálně zavřel a stisknutím tlačítka dal souhlas k jízdě ... Návrh, aby se souhlas nahradil zavřením dveří neprošel ...

0/0
26.7.2014 20:35

M49i70r92o59s39l45a63v 67Z66i66k88m37u14n49d 7519713244683

No jo, jenže to metro jede tam a zpátky, má definovaná místa zastavení, nejsou tam žádné odbočky, mimořádná zastavení apod ...

0/0
26.7.2014 20:27

J83a68n 35Č41e79k95a20l 7719745694334

A kde má tu praxi asi tak získat, než na vlaku?

0/0
24.7.2014 8:49

J71o22s31e93f 26H44o56n83e30š 7661872590633

Ano ve vlaku,ale osobním a po nějaké době do rychlíku

0/0
24.7.2014 11:05
Foto

J22o52s37e13f 62J76o21ž76k97a 28S90ý43k81o18r90a 3953488660690

A jaký přesně je rozdíl v práci fíry na osobáku, rychlíku, či v tomto případě na expresu???

0/0
24.7.2014 11:19







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.