Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Monopol ČD pokračuje, nejlukrativnější trasy jim zůstanou i po roce 2019

České dráhy mohou do roku 2019 přijít jen o zlomek rychlíků, které si u nich objednává Ministerstvo dopravy. Otevírání trhu konkurenci totiž bude pomalejší, než stát původně předpokládal. První tendr by přesto měl stát vyhlásit už letos na podzim.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M25i95r25o55s72l56a90v 19Z19i96k11m40u93n40d 7669903354613

Základní podmínkou by mělo být zanesení kapacity dálkového vlaku do mezistátního rezervačního systému ... další pak akceptace jízdenek vydaných kdekoli na světě pro danou trasu, včetně síťových jízdenek InterRail ... podobně jako ve Švýcarsku nebo Německu, kde na dopravním trhu působí desítky regionálních dopravců, ale hraje se podle not "národního dopravce" DB - ke spokojenosti cestujících ... výjimkou je několik vlaků "jiného dopravce" mezi Köln Hbf a Hamburh Hbf.

+1/0
24.8.2014 15:23
Foto

A36l65a51n 11Ř37e95p80k72a 4675366

To by se soukromníkům líbilo, zobat rozinky, ale nějaké malé lokálky už nechtějí :-P

+2/−2
6.8.2014 16:22

V93a79c47l10a11v 53H30a39j49e19k 3446469599

Nejsem si jistý, že je to tak ja píšete. Je to otázkou jednání a dohody. Ta musí být mezi MD, krajem a ČD a je v podstatě o dohodnutí a nastvaení pravidel, za jakých se bude kraj podílet na profinancování prokazatelní ztráty u rychlíků. Tek  nejsípše to bude tak, že se nepodařilo na jednáních dojít ke shodě. Nebo vy víte, že to ministertvo nechtělo??

+2/0
1.8.2014 8:39

R13a85d66e53k 87J61a45n57a76t89a 9245176494502

Myslím, že článek zcela zbytečně naznačuje, že tempo soutěžení je pomalé. To není pravda. Pokud je předpokládáná délka smluv 15 let, tak by tuto dobu také mělo trvat, než se všechny tratě vysoutěží, aby to bylo rovnoměrně rozložené v čase, aby neměli dopravci problém s finacováním a do soutěží se jich přihlásilo více.

Takže problém není tempo jako takové, "pětině do konce příštího roku" je zcela dostatečné, ale neustále odkládání začátku.

+2/−2
31.7.2014 20:48

J24a68n 28S73ů10r87a 4645253393592

Článek hlavně naznačuje, že podobný harmonogram se poprvé schválil před čtyřmi lety a od té doby nebyla uzavřena v této oblasti na MD jediná smlouva. Jinými slovy, ztratily se úspěšně čtyři roky.

+2/0
1.8.2014 0:12

R10a39d50e20k 37J50a26n27a88t15a 9475246694522

To je pravda, však to odkládání kritizuji.

+2/0
1.8.2014 8:47

A91n21n32a 77T27v88a32r91ů60ž12k15o69v31á 4451446575948

To odložení mělo být před puštěním soukromníků na tratě a mělo být na stálo. Jak všichni na vlastní kůží pociťujeme, tak ta konkurence a privatizace všude přinesla dvě věci, nic jiného. Obrovské snížení kvality při současném až nemravném zvýšení cen.

0/0
7.8.2014 12:50

I87v56o 16S52c58h21l34ä30g36e73l 9950289447122

Smrádek, ale teploučko.

+2/−1
31.7.2014 14:15

D10a98v74i81d 87Z65a85j97d49á36k 8185782470141

Ceske drahy a Ceska posta jsou nejvetsi zumpy.Jak co se tyce kvality sluzeb tak hospodareni.Mohly by zalozit treba firmu Ceska zumpa s.p.

+3/−10
31.7.2014 14:06

D66a28v80i82d 41Z20a59j66d62á10k 8435102960561

Tady nejde preci o Jancuru.Tech spolecnosti je vic.Jde o to,ze se totalne potlacuje konkurence na ukor prodelecnefirmy,ktera kdyz se ji zrovna nepovede rok,dorovna to dotacema.Ale ty dotace dou treba z dani.

+3/−7
31.7.2014 14:04

J90i24ř35í 73E25r10b15e70n 1553624556917

Moc o tom nevíte...

+5/−4
31.7.2014 15:02

R18a89d17e79k 43J79a72n30a63t17a 9925236864342

"Dotacema" (myslíte asi platbu za vlaky, objednané státem a kraji) se rozhodně žádná ztráta nedorovnává, ani podle pravidel EU nesmí.

Pokud hospodaření ČD (jako kadé jiné a.s.) skončí ztrátou, pak se buď nedorovnává nic (pokud je to ztráta pouze účetní, vzniklá například přeceňěním majetku, apod), nebo se vydají dluhopisy, či se prodá nějaký majetek (kterého mají ČD dost, ona železniční doprava toho s postupujícími modernizacemi potřebuje pro provoz stále méně a méně, takže stále je co prodávat ...).

+6/0
31.7.2014 16:32
Foto

A52l42a45n 74Ř47e86p67k39a 4175346

Jakoby jiné státy nepreferovaly své (státní) firmy nad soukromými (mnohdy cizími), že? A než namítnete, že třeba DB mají lepší vlaky než ČD, tak nezapomeňte, že DB taky mají mnohonásobně větší příjmy a jízdné je taky dražší.

+5/−2
31.7.2014 16:54

J10a44n 62C47i98h95a72k 1278367487118

Fascinující záchvaty neoliberalismu tam nahoře. Když něco nefunguje, protože to používáme jako trafiku a zlatý důl pro kamarády, tak to rovnou těm kamarádům prodáme a pak nemáme žádný vliv, žádnou možnost, jen budeme platit jako blbí. Vychvalovaná privatizace železnice, zejména na náš východoevropský způsob, je kravina na kvadrát. Naprosto selhala i v případech "vyspělých" zemí jako vje Velká Británie, kde lze označit privatizaci železnice za průs*r století. A navíc se vracíme do minulosti. Kdysi dávno začaly železnice jako houf privátních firem, zuřivě si konkurujících, naprosto nespolupracujících. Viz např. evropské metropole typu Londýn, kde je v centru na každém rohu hlavové nádraží, protože skoro každé patřilo jinému dopravci a nikdo nebyl ochoten se domluvit na jednom společném nádraží. Pokud chtěli cestující přestupovat, pobíhali jak blbci po Londýně od jednoho ke druhému. Výsledkem byl neuvěřitelný chaos, neefektivnost, nepřátelskost pro cestující. Proto stát (tehdy ještě funkční) začal v předminulém století ty železnice vykupovat a sjednocovat do jedné firmy, navíc šlo o velký strategický zájem. My vůbec nepřemýšlíme o tom, že stát řídí banda zlodějů, magorů a psychopatů, ale jako tupé ovce žvaníme donekonečna, že stát je špatný hospodář a že vše vyřeší neviditelná ruka trhu podle metod jedné Kikiny. Takže se vrátíme do 19. století a budeme si plácat po ramenou. Pro cestující vzniknou jen následné drobné nevýhody: Nenávaznost spojů různých dopravců, protože konkurence nespolupracuje, dále nutnost kupovat si pro každého dopravce jinou jízdenku a rezervaci, což bude pro lidi bez internetu dost problém, když třeba v jejich stanici nebude pokladna konkurence, na niž později hodlají prestupovat, různé tarify, a pro lidi mimo okruh železničních fanatiků to už bude úplně nepřehledné. BRAVO.

+13/0
31.7.2014 12:07

T69o59m 82J65u62r36e76č92k82a 6305222865905

Dotaz na autora - co je to u DOTOVANÝCH tras "méně lukrativní trasa?" Celou dobu tady čteme vyjádření Jančury, jak jsou dotované trasy lukrativní všechny stejně, protože dopravce dostane peníze i když ve vlaku jedou 3 babičky a najednou, když mají některé dotované trasy zůstat ČD, tak je autor nazve "nejlukrativnějšími."

+7/0
31.7.2014 11:52

Z57b71y34n80ě25k 67P33o78p82o81v78s98k27ý 9356308667443

Takhle se dělá propaganda.. mon ami

+7/0
31.7.2014 12:08

J75a86n 47S32ů82r81a 4615183833602

a co tam máte dál?

0/−1
31.7.2014 15:28

J90a45n 33S13ů87r57a 4705893363702

Trasy, kde není velký potenciál nárůstu cestujících díky zlepšení kvality služeb. Typicky Olomouc - Krnov - Ostrava. Pokud bude riziko tržeb na straně dopravce, tak jistě chápete.

0/0
31.7.2014 15:28

T90o11m 67J25u31r86e77č14k66a 6455102555355

Takže "neatraktivní" je i Praha - Ústí - Cheb? V Jednom rozhovoru Jančura tvrdil, že to je trasa s velkým potenciálem. Nechcete se raději s Radimem domluvit na společném postoji, ať pokaždé netvrdíte něco jiného?

+2/0
31.7.2014 16:44

J48a54n 34S48ů68r74a 4895723713402

Nechcete si ten text přečíst? Kde píšu, že R5 a R20 jsou neatraktivni?

0/0
31.7.2014 17:54

T17o41m 43J58u77r89e51č56k45a 6935952525735

Ty "atraktivní" přece zůstanou dle vás ČD Máte to už v nadpise...

+2/0
31.7.2014 18:02

J28a32n 11S94ů13r57a 4515483593452

Přečtěte si titulek.

0/0
31.7.2014 18:12

T83o58m 62J18u11r25e45č97k29a 6705592825875

To byste měl v prvé řadě vy, než se tu jako tradičně začnete kroutit v diskuzi jak paragraf...

+1/0
31.7.2014 18:15

J37a10n 23S25ů88r64a 4605383953792

S Vámi je vždy skvělá debata:)

0/0
31.7.2014 18:32

T16o26m 67J78u85r24e30č91k57a 6955332745295

Nápodobně.

0/0
31.7.2014 18:56

Š37t43e54f30a57n 97F32r13i67č48a 7222678133446

Není problém funkční síť rozbít. Mnohem obtížnější je funkční síť vybudovat. Proto je ze strany investorů takový zájem o provozování lukrativní tratě. Z hlediska státu ovšem, který musí volit strategii zajištění dopravní obslužnosti i v odlehlých regionech země, je vhodný postup v pořadí, kdy se přidělí k provozování nejprve lokálky, později regionální tratě, a teprve nakonec se provozovatelům lokálek a regionálních tratí nabídnou v uzavřené soutěži k provozování i tratě nadregionální či tratě páteřní. Firmy, které by chtěly pouze vyzobávat smetanu, by do soutěže neměly být přizvány. Uzavřené výběrové řízení.

+9/−1
31.7.2014 11:12

T36o59m94a83s 80N86o77v56o90t43n45y 3591826988789

To jsou ale neskutečné kecy. Uzavřené výběrové řízení... tak řekni rovnou, že s ČD na věčné časy a ne jinak a mohl sis ušetřit celou tu omáčku okolo

+3/−3
31.7.2014 11:34

O12l86d63ř61i79c85h 80J43a43n13e40č73e76k 8479766543201

Vyzobávat smetanu vyzobávat smetanu - jděte s tím už všichni do háje, když tomu nerozumíte.

Jak tvrdí Jančura a v tomto mu opravdu věřím - pro soukromníka jsou nejzajímavější lokálky s minimálním počtem cestujících, protože se na nich nejlépe dají odhadnout příjmy z jízdného a tedy v soutěži nastavit požadovaný doplatek od státu.

Regionální spoje objednávají kraje, rychlíky stát - o vhodném pořadí těžko můžete mluvit když některé kraje již vysoutěžily (skoro) všechno a jiné nic.

A ohánět se funkční sítí je nesmysl - co a kdy bude jezdit přeci v případě rychlíků říká centrálně ministerstvo a to si to má ohlídat bez ohledu na to, jestli komunikuje s jedním dopravcem nebo s desíti. Jen je potřeba vyřešit 'univerzální tarif' za nějž si půjde koupit jízdenku s přestupy mezi dopravci.

+3/−1
31.7.2014 11:57

L81u79k92á42š 62P21a52v87l50í79č51e20k 9834976257

Psalo se zde, že v Libereckém kraji jezdí vlaky o 50% víc cestujících. Ale není to jenom tím, že tu jezdí moderní vlaky. Pan ministr zapoměl na B. Třeba na Frýdlant, Tanvald a Hrádek nad nisou jezdí osobní vlaky z Liberce ve špičce v půl hodinovém taktu. Kdo by jezdil rychlíkem když mu jede jeden za 4hodiny a poslední zpět 18:40. To raději pojedu autem. Zatímco v rámci Lib. kraje je vlak dobrou volbou.

+6/0
31.7.2014 10:55

M33a34r65t61i58n 16M32u57s54i25l 4600801493231

Máte pravdu. Vlaky jezdí v taktu a pěkně plné. A slovy autora článku, nikdy by u železnice neměl chybět prostor pro vyjádření Radima J. Tedy "Radime, proč když soutěžil Liberecký kraj regionální dopravu nedokázala Vaše firma podat nabídku, která by byla konkurence schopná? A naopak jako zbabělec ze soutěže odstoupila? Proč nechala vyhrát ty nenáviděné monopolisty?"

+7/0
31.7.2014 12:29

J11a19n 23S88ů35r76a 4135153463482

Proč České dráhy a odboráři tehdy proti soutěži nevykřikovali, jako u jiných plánů na liberalizaci?

+1/−2
31.7.2014 15:29

R74a21d73e39k 15J39a33n58a15t25a 9495516804252

Že by proto, že narozdíl od (například) Ostrava-Krnov-Olomouc byla tahle soutěž celkem dobře připravena?

Bylo dost času (vyhlášení 2008, vyhodnocení 2009, začátek provozu 2011), byla vyřešena tarifní integrace (všude platí IDOL), a podmínky nebyly pro nikoho diskriminační (což je vidět např. z toho, že se přihlásilo firem několik - ČD, Viamont, Arriva). Taky Regiojet, který ovšem odstoupil z vlastní vůle, po té co prohlásil něco ve stylu "určitě je to ciknuté, ale důkazy nemáme".

Soutěž tak proběhla do konce. Ve vedení Libereckého kraje a Koridu totiž zrovna byli schopní lidé, což se o MD a jeho pokusech zatím řící nedá.

+8/0
31.7.2014 16:45

J94a14n 58S32ů48r26a 4115403123732

A co stížnosti na neexistenci regulátora, nutnost postupu podle zákona o veřejných zakázkách, nádraží....?

+2/−1
31.7.2014 18:29

J48i70ř37í 30R58a30m22p27á87č27e85k 5461411923510

Lítání mne nedělá dobře,autobus je mne těsný,ženu cestování neláká a samotný autem je na nic.Tak cestuji křížem krážem po Evropě vláčky a za ty roky již můžu srovnávat.

Děkuji všem za odpověd na dotaz,přesto mi chybí odpověd od pana Sůry,který na to co by měl zásadně neodpovídá a opačně.

+2/0
31.7.2014 10:30

O24l90d12ř74i34c72h 59J37a97n92e31č27e79k 8659296463441

Co mají railjety společného s dotovanou rychlíkovou dopravou? Railjety přeci nahradí stávající EC, tedy nedotované komerční vlaky na podnikatelské riziko ČD??!

0/−1
31.7.2014 10:29
Foto

A19l98a90n 44Ř11e12p10k83a 4135316

Ale ty vozy z EC vlaků zase nahradí starší vozy z rychlíků napříč Českem ;-)

+4/0
31.7.2014 10:38

O63l62d38ř58i71c65h 79J33a35n98e64č76e11k 8879436393361

"Materiál současně dává Českým drahám větší jistotu, že ani po uplynutí smlouvy v roce 2019 nepřijdou o lukrativní expresní trasy, například mezi Prahou a Brnem. Podle ministerstva totiž nemá smysl soutěžit tam vlaky v době, kdy pro trasu ČD koupily nové jednotky Railjet."

Tady se nebavíme o tom, jaký vliv mají railjety na kvalitu jiných rychlíků - vozy, které nyní ČD používají na EC přes Brno mohou po spuštění railjetů poslat stejně tak na rychlíky z Prahy do Brna jako na rychlíky z Prahy do Chebu.

Tady je řeč o tom, co mají nedotované railjety společného s dotovanými rychlíky na téže trase.

+1/−1
31.7.2014 10:50
Foto

J36i12ř41í 60Š68r80á51m37e42k 3118177239881

To jako fakt? I z Liberce do Pardubic nebo do Ústí nad Labem?

0/0
31.7.2014 10:57

Z11d90e31n50ě94k 73J69o44n59á61š 9101429926460

Njn, u nás lidi chtějí tyto výběrka jenom proto, že ČD na spoustě mít jezdí s dost hroznými vlaky, to je celé. Až se ČD podaří moderznizovat vozový park, bude to těmhle lidem jedno.

+2/−3
31.7.2014 10:21

V79i41k97t12o11r 71N74á73r81o70ž69n94ý 3819852308

Železnice může velice dobře fungovat i s ČD.. Chce to si jen nastavit nějaká pravidla a podmínky a tvrdě pod hrozbou pokut si vynucovat jejich dodržování...

+5/0
31.7.2014 10:24

Z38d64e72n20ě45k 97J73o54n59á91š 9681689916760

No prvně by zaměstnanci ČD měli přistupovat k lidem jako zákazníkům a ne, že je otravují, což se mnohdy ještě děje. Za další, by to fakt chtělo lepší soupravy a lépe využívat tratě. Jsou i naklápěcí jednotky s dieslem a těmi by šlo výrazně zrychlit i jiné tratě. Viz bavorské pendolino.

+2/−1
31.7.2014 10:33

V50i40k28t74o43r 71N95á44r97o15ž51n23ý 3379182598

Troufnu si říci , že v chování zaměstnanců ČD došlo za poslední léta v posunu k lepšímu ...

Co se týče těch pendolin , je otázka , zda na to máme tratě .České pendolino , pokud poede mimo koridor , také nemůže klopit...

+6/0
31.7.2014 10:37

Z79d10e90n82ě23k 30J96o36n32á57š 9471159856470

Zlepšení chování potvrzuji. Faktem je, ani v luxusním autě se nám nepojede dobře po staré a děravé silnici. Zlepšení tratí je prerekvizita, kterou je nutné splnit. Nic méně, ČD na koridorech jezdí se starými vlaky.

+6/0
31.7.2014 10:44

M19i41r12o82s96l40a40v 51Z29i48k24m34u93n65d 7669683324703

Viz bavorské pendolino - s vypnutým naklápěním - aby se ušetřilo na údržbě naklápěcího mechanismu ... nehledě na to, že to "bavorské" jezdí na dvojkolejné, poměrně rovinaté trati, zatímco motorizované trati jsou povětšinou jednokolejky s obtížnými sklonovými poměry, kde cestovní dobu ovlivňuje křižování ...

+1/0
31.7.2014 12:12

M64i94r79o91s76l85a77v 55P53a13v95l27í94č65e19k 7963880725484

V tomhle máte mnohdy bohužel pravdu (chování zaměstnanců) ale ono je to mnohdy i naopak a já se nedivím že jim občas ujedou nervy.

+2/0
31.7.2014 20:47

O40l40d76ř29i38c80h 52J67a88n36e41č69e62k 8349766503901

Pokud ČD nebyly schopny za 20 let dostat vozový park do odpovídajícího stavu, tak považuji vůči cestujícím za korektní docílit odpovídající kvality cestou soutěží a částečnou náhradou ČD soukromníky.

Ano je pravda že tato neschopnost ČD není jejich vina - jejich vozový park byl desítky let podfinancovaný a jejich přístup ke standardnímu tržnímu financování téměř nulový. Nicméně proč by to měl odnášet cestující - když soukromník by ke standardnímu tržnímu financování přístup měl?

Jinak ale máte pravdu - třeba rakouské státní dráhy mají jistě k dokonalosti hodně daleko, ale nikdo si moc nestěžuje, protože z pohledu cestujících velký prostor pro zlepšení není. Jestli by někomu soutěže prospěly, tak asi spíš veřejným rozpočtům - pokud by soukromník dokázal stejnou službu poskytovat efektivněji než státní moloch.

0/−5
31.7.2014 10:36
Foto

A67l27a64n 26Ř14e50p86k36a 4545126

A než začal remcat Jančura měl někdo o českou železnici, mimo ČD vůbec zájem? Nebyly dlouhodobé smlouvy a bez těch těžko banka půjčí někomu na nové vlaky. Základní kámen úrazu. Vše stojí na státu, který na železnici dlouho roky házel bobek.

+5/−1
31.7.2014 10:41

O52l58d24ř96i75c92h 29J91a39n86e74č50e20k 8349276883281

Však říkám že stav vozového parku ČD není až tak jejich vina.

Ale dlouhodobé smlouvy samy o sobě nic nevyřeší - viz řeči o tom (byl to šéf ČD nebo ministr dopravy??) že ČD už jsou předlužené a další vlaky na úvěr kupovat nemohou.

Znovu: pokud ČD ani s dlouhodobými smlouvamy nejsou schopny zajistit odpovídající kvalitu, proč by na tom měl být bit cestující? Proč by ty dlouhodobé smlouvy nemohly být soutěženy?

To si piště, že kdyby býval stát vypsal soutěže na dlouhodobé smlouvy před 15 lety, zájemců by bylo dost...

+1/−1
31.7.2014 10:55

T21o43m42a91s 27N25o28v38o70t18n32y 3351886888919

Na druhou stranu, ten vlak může být supermoderní, ale když jede 3 hodiny a autem nebo busem je to lehce přes hodinku, tak stejně ty lidi tam nikdo nedostane.

+1/−2
31.7.2014 11:36

O82l77d98ř19i73c39h 64J75a43n42e47č62e25k 8269166403971

to ale nemá nic společného s tím, kdo ho má provozovat.

to se přesouváte do roviny jestli vůbec má smysl ho objednávat.

+1/0
31.7.2014 12:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.