Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Monopol ČD pokračuje, nejlukrativnější trasy jim zůstanou i po roce 2019

České dráhy mohou do roku 2019 přijít jen o zlomek rychlíků, které si u nich objednává Ministerstvo dopravy. Otevírání trhu konkurenci totiž bude pomalejší, než stát původně předpokládal. První tendr by přesto měl stát vyhlásit už letos na podzim.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M27i26r55o67s23l53a64v 73Z79i54k87m28u31n31d 7659443684273

Základní podmínkou by mělo být zanesení kapacity dálkového vlaku do mezistátního rezervačního systému ... další pak akceptace jízdenek vydaných kdekoli na světě pro danou trasu, včetně síťových jízdenek InterRail ... podobně jako ve Švýcarsku nebo Německu, kde na dopravním trhu působí desítky regionálních dopravců, ale hraje se podle not "národního dopravce" DB - ke spokojenosti cestujících ... výjimkou je několik vlaků "jiného dopravce" mezi Köln Hbf a Hamburh Hbf.

24.8.2014 15:23
Foto

A30l82a98n 16Ř63e52p91k94a 4885416

To by se soukromníkům líbilo, zobat rozinky, ale nějaké malé lokálky už nechtějí :-P

6.8.2014 16:22

V17a58c48l60a74v 42H48a86j41e63k 3686219699

Nejsem si jistý, že je to tak ja píšete. Je to otázkou jednání a dohody. Ta musí být mezi MD, krajem a ČD a je v podstatě o dohodnutí a nastvaení pravidel, za jakých se bude kraj podílet na profinancování prokazatelní ztráty u rychlíků. Tek  nejsípše to bude tak, že se nepodařilo na jednáních dojít ke shodě. Nebo vy víte, že to ministertvo nechtělo??

1.8.2014 8:39

R21a64d10e42k 71J37a30n43a42t78a 9395326834432

Myslím, že článek zcela zbytečně naznačuje, že tempo soutěžení je pomalé. To není pravda. Pokud je předpokládáná délka smluv 15 let, tak by tuto dobu také mělo trvat, než se všechny tratě vysoutěží, aby to bylo rovnoměrně rozložené v čase, aby neměli dopravci problém s finacováním a do soutěží se jich přihlásilo více.

Takže problém není tempo jako takové, "pětině do konce příštího roku" je zcela dostatečné, ale neustále odkládání začátku.

31.7.2014 20:48

J20a61n 12S74ů28r63a 4335663313162

Článek hlavně naznačuje, že podobný harmonogram se poprvé schválil před čtyřmi lety a od té doby nebyla uzavřena v této oblasti na MD jediná smlouva. Jinými slovy, ztratily se úspěšně čtyři roky.

1.8.2014 0:12

R37a52d87e82k 77J13a15n58a18t22a 9865506634192

To je pravda, však to odkládání kritizuji.

1.8.2014 8:47

A30n66n68a 96T73v79a19r37ů89ž98k37o35v38á 4871506565468

To odložení mělo být před puštěním soukromníků na tratě a mělo být na stálo. Jak všichni na vlastní kůží pociťujeme, tak ta konkurence a privatizace všude přinesla dvě věci, nic jiného. Obrovské snížení kvality při současném až nemravném zvýšení cen.

7.8.2014 12:50

I53v43o 92S15c29h48l46ä65g39e72l 9790249717552

Smrádek, ale teploučko.

31.7.2014 14:15

D52a76v26i58d 43Z57a69j46d36á25k 8305572140661

Ceske drahy a Ceska posta jsou nejvetsi zumpy.Jak co se tyce kvality sluzeb tak hospodareni.Mohly by zalozit treba firmu Ceska zumpa s.p.

31.7.2014 14:06

D29a98v32i98d 35Z81a57j51d72á27k 8505852190351

Tady nejde preci o Jancuru.Tech spolecnosti je vic.Jde o to,ze se totalne potlacuje konkurence na ukor prodelecnefirmy,ktera kdyz se ji zrovna nepovede rok,dorovna to dotacema.Ale ty dotace dou treba z dani.

31.7.2014 14:04

J71i73ř46í 66E80r98b96e89n 1783594706587

Moc o tom nevíte...

31.7.2014 15:02

R61a25d63e68k 63J52a90n51a12t15a 9645136914452

"Dotacema" (myslíte asi platbu za vlaky, objednané státem a kraji) se rozhodně žádná ztráta nedorovnává, ani podle pravidel EU nesmí.

Pokud hospodaření ČD (jako kadé jiné a.s.) skončí ztrátou, pak se buď nedorovnává nic (pokud je to ztráta pouze účetní, vzniklá například přeceňěním majetku, apod), nebo se vydají dluhopisy, či se prodá nějaký majetek (kterého mají ČD dost, ona železniční doprava toho s postupujícími modernizacemi potřebuje pro provoz stále méně a méně, takže stále je co prodávat ...).

31.7.2014 16:32
Foto

A35l10a14n 97Ř18e57p47k44a 4745616

Jakoby jiné státy nepreferovaly své (státní) firmy nad soukromými (mnohdy cizími), že? A než namítnete, že třeba DB mají lepší vlaky než ČD, tak nezapomeňte, že DB taky mají mnohonásobně větší příjmy a jízdné je taky dražší.

31.7.2014 16:54

J78a62n 76C15i69h38a30k 1728377757308

Fascinující záchvaty neoliberalismu tam nahoře. Když něco nefunguje, protože to používáme jako trafiku a zlatý důl pro kamarády, tak to rovnou těm kamarádům prodáme a pak nemáme žádný vliv, žádnou možnost, jen budeme platit jako blbí. Vychvalovaná privatizace železnice, zejména na náš východoevropský způsob, je kravina na kvadrát. Naprosto selhala i v případech "vyspělých" zemí jako vje Velká Británie, kde lze označit privatizaci železnice za průs*r století. A navíc se vracíme do minulosti. Kdysi dávno začaly železnice jako houf privátních firem, zuřivě si konkurujících, naprosto nespolupracujících. Viz např. evropské metropole typu Londýn, kde je v centru na každém rohu hlavové nádraží, protože skoro každé patřilo jinému dopravci a nikdo nebyl ochoten se domluvit na jednom společném nádraží. Pokud chtěli cestující přestupovat, pobíhali jak blbci po Londýně od jednoho ke druhému. Výsledkem byl neuvěřitelný chaos, neefektivnost, nepřátelskost pro cestující. Proto stát (tehdy ještě funkční) začal v předminulém století ty železnice vykupovat a sjednocovat do jedné firmy, navíc šlo o velký strategický zájem. My vůbec nepřemýšlíme o tom, že stát řídí banda zlodějů, magorů a psychopatů, ale jako tupé ovce žvaníme donekonečna, že stát je špatný hospodář a že vše vyřeší neviditelná ruka trhu podle metod jedné Kikiny. Takže se vrátíme do 19. století a budeme si plácat po ramenou. Pro cestující vzniknou jen následné drobné nevýhody: Nenávaznost spojů různých dopravců, protože konkurence nespolupracuje, dále nutnost kupovat si pro každého dopravce jinou jízdenku a rezervaci, což bude pro lidi bez internetu dost problém, když třeba v jejich stanici nebude pokladna konkurence, na niž později hodlají prestupovat, různé tarify, a pro lidi mimo okruh železničních fanatiků to už bude úplně nepřehledné. BRAVO.

31.7.2014 12:07

T41o86m 13J63u96r93e67č32k65a 6195432745455

Dotaz na autora - co je to u DOTOVANÝCH tras "méně lukrativní trasa?" Celou dobu tady čteme vyjádření Jančury, jak jsou dotované trasy lukrativní všechny stejně, protože dopravce dostane peníze i když ve vlaku jedou 3 babičky a najednou, když mají některé dotované trasy zůstat ČD, tak je autor nazve "nejlukrativnějšími."

31.7.2014 11:52

Z72b96y85n79ě50k 23P21o26p50o12v89s10k75ý 9856818737843

Takhle se dělá propaganda.. mon ami

31.7.2014 12:08

J91a74n 26S24ů93r22a 4105433203632

a co tam máte dál?

31.7.2014 15:28

J79a22n 18S52ů44r87a 4405423713512

Trasy, kde není velký potenciál nárůstu cestujících díky zlepšení kvality služeb. Typicky Olomouc - Krnov - Ostrava. Pokud bude riziko tržeb na straně dopravce, tak jistě chápete.

31.7.2014 15:28

T50o31m 23J64u13r90e84č22k62a 6315182855575

Takže "neatraktivní" je i Praha - Ústí - Cheb? V Jednom rozhovoru Jančura tvrdil, že to je trasa s velkým potenciálem. Nechcete se raději s Radimem domluvit na společném postoji, ať pokaždé netvrdíte něco jiného?

31.7.2014 16:44

J80a26n 67S57ů30r78a 4845843453402

Nechcete si ten text přečíst? Kde píšu, že R5 a R20 jsou neatraktivni?

31.7.2014 17:54

T36o87m 79J88u54r93e63č37k36a 6765392205625

Ty "atraktivní" přece zůstanou dle vás ČD Máte to už v nadpise...

31.7.2014 18:02

J86a65n 14S89ů62r33a 4975593363662

Přečtěte si titulek.

31.7.2014 18:12

T50o86m 64J75u36r46e55č16k95a 6195752575965

To byste měl v prvé řadě vy, než se tu jako tradičně začnete kroutit v diskuzi jak paragraf...

31.7.2014 18:15

J64a51n 14S46ů50r13a 4325783813342

S Vámi je vždy skvělá debata:)

31.7.2014 18:32

T89o32m 65J39u79r97e37č22k52a 6105302395125

Nápodobně.

31.7.2014 18:56

Š89t28e37f90a79n 69F43r10i86č38a 7672488483586

Není problém funkční síť rozbít. Mnohem obtížnější je funkční síť vybudovat. Proto je ze strany investorů takový zájem o provozování lukrativní tratě. Z hlediska státu ovšem, který musí volit strategii zajištění dopravní obslužnosti i v odlehlých regionech země, je vhodný postup v pořadí, kdy se přidělí k provozování nejprve lokálky, později regionální tratě, a teprve nakonec se provozovatelům lokálek a regionálních tratí nabídnou v uzavřené soutěži k provozování i tratě nadregionální či tratě páteřní. Firmy, které by chtěly pouze vyzobávat smetanu, by do soutěže neměly být přizvány. Uzavřené výběrové řízení.

31.7.2014 11:12

T86o57m55a14s 87N68o61v73o52t70n16y 3751176678959

To jsou ale neskutečné kecy. Uzavřené výběrové řízení... tak řekni rovnou, že s ČD na věčné časy a ne jinak a mohl sis ušetřit celou tu omáčku okolo

31.7.2014 11:34

O33l57d76ř35i48c23h 28J23a22n51e18č47e33k 8139926963901

Vyzobávat smetanu vyzobávat smetanu - jděte s tím už všichni do háje, když tomu nerozumíte.

Jak tvrdí Jančura a v tomto mu opravdu věřím - pro soukromníka jsou nejzajímavější lokálky s minimálním počtem cestujících, protože se na nich nejlépe dají odhadnout příjmy z jízdného a tedy v soutěži nastavit požadovaný doplatek od státu.

Regionální spoje objednávají kraje, rychlíky stát - o vhodném pořadí těžko můžete mluvit když některé kraje již vysoutěžily (skoro) všechno a jiné nic.

A ohánět se funkční sítí je nesmysl - co a kdy bude jezdit přeci v případě rychlíků říká centrálně ministerstvo a to si to má ohlídat bez ohledu na to, jestli komunikuje s jedním dopravcem nebo s desíti. Jen je potřeba vyřešit 'univerzální tarif' za nějž si půjde koupit jízdenku s přestupy mezi dopravci.

31.7.2014 11:57

L40u48k50á64š 96P94a42v69l49í26č74e65k 9834146617

Psalo se zde, že v Libereckém kraji jezdí vlaky o 50% víc cestujících. Ale není to jenom tím, že tu jezdí moderní vlaky. Pan ministr zapoměl na B. Třeba na Frýdlant, Tanvald a Hrádek nad nisou jezdí osobní vlaky z Liberce ve špičce v půl hodinovém taktu. Kdo by jezdil rychlíkem když mu jede jeden za 4hodiny a poslední zpět 18:40. To raději pojedu autem. Zatímco v rámci Lib. kraje je vlak dobrou volbou.

31.7.2014 10:55

M74a13r62t80i90n 22M98u44s67i43l 4430611793301

Máte pravdu. Vlaky jezdí v taktu a pěkně plné. A slovy autora článku, nikdy by u železnice neměl chybět prostor pro vyjádření Radima J. Tedy "Radime, proč když soutěžil Liberecký kraj regionální dopravu nedokázala Vaše firma podat nabídku, která by byla konkurence schopná? A naopak jako zbabělec ze soutěže odstoupila? Proč nechala vyhrát ty nenáviděné monopolisty?"

31.7.2014 12:29

J38a70n 59S72ů25r44a 4675273413362

Proč České dráhy a odboráři tehdy proti soutěži nevykřikovali, jako u jiných plánů na liberalizaci?

31.7.2014 15:29

R61a44d65e98k 96J52a56n37a47t55a 9725306494222

Že by proto, že narozdíl od (například) Ostrava-Krnov-Olomouc byla tahle soutěž celkem dobře připravena?

Bylo dost času (vyhlášení 2008, vyhodnocení 2009, začátek provozu 2011), byla vyřešena tarifní integrace (všude platí IDOL), a podmínky nebyly pro nikoho diskriminační (což je vidět např. z toho, že se přihlásilo firem několik - ČD, Viamont, Arriva). Taky Regiojet, který ovšem odstoupil z vlastní vůle, po té co prohlásil něco ve stylu "určitě je to ciknuté, ale důkazy nemáme".

Soutěž tak proběhla do konce. Ve vedení Libereckého kraje a Koridu totiž zrovna byli schopní lidé, což se o MD a jeho pokusech zatím řící nedá.

31.7.2014 16:45

J15a77n 40S14ů81r31a 4625423613492

A co stížnosti na neexistenci regulátora, nutnost postupu podle zákona o veřejných zakázkách, nádraží....?

31.7.2014 18:29

J21i54ř25í 92R68a68m93p57á71č36e28k 5561561103470

Lítání mne nedělá dobře,autobus je mne těsný,ženu cestování neláká a samotný autem je na nic.Tak cestuji křížem krážem po Evropě vláčky a za ty roky již můžu srovnávat.

Děkuji všem za odpověd na dotaz,přesto mi chybí odpověd od pana Sůry,který na to co by měl zásadně neodpovídá a opačně.

31.7.2014 10:30

O25l86d15ř24i33c57h 18J30a47n67e47č14e63k 8449206723291

Co mají railjety společného s dotovanou rychlíkovou dopravou? Railjety přeci nahradí stávající EC, tedy nedotované komerční vlaky na podnikatelské riziko ČD??!

31.7.2014 10:29
Foto

A81l25a87n 51Ř37e63p68k77a 4615246

Ale ty vozy z EC vlaků zase nahradí starší vozy z rychlíků napříč Českem ;-)

31.7.2014 10:38

O57l22d92ř58i30c40h 65J66a43n56e27č37e90k 8139336773351

"Materiál současně dává Českým drahám větší jistotu, že ani po uplynutí smlouvy v roce 2019 nepřijdou o lukrativní expresní trasy, například mezi Prahou a Brnem. Podle ministerstva totiž nemá smysl soutěžit tam vlaky v době, kdy pro trasu ČD koupily nové jednotky Railjet."

Tady se nebavíme o tom, jaký vliv mají railjety na kvalitu jiných rychlíků - vozy, které nyní ČD používají na EC přes Brno mohou po spuštění railjetů poslat stejně tak na rychlíky z Prahy do Brna jako na rychlíky z Prahy do Chebu.

Tady je řeč o tom, co mají nedotované railjety společného s dotovanými rychlíky na téže trase.

31.7.2014 10:50
Foto

J30i64ř39í 23Š61r63á98m73e40k 3218947869321

To jako fakt? I z Liberce do Pardubic nebo do Ústí nad Labem?

31.7.2014 10:57

Z46d46e71n42ě59k 18J53o18n26á72š 9961769756250

Njn, u nás lidi chtějí tyto výběrka jenom proto, že ČD na spoustě mít jezdí s dost hroznými vlaky, to je celé. Až se ČD podaří moderznizovat vozový park, bude to těmhle lidem jedno.

31.7.2014 10:21

V11i53k34t84o27r 59N38á47r23o31ž11n95ý 3589922848

Železnice může velice dobře fungovat i s ČD.. Chce to si jen nastavit nějaká pravidla a podmínky a tvrdě pod hrozbou pokut si vynucovat jejich dodržování...

31.7.2014 10:24

Z88d28e70n79ě21k 20J80o65n58á52š 9251339266130

No prvně by zaměstnanci ČD měli přistupovat k lidem jako zákazníkům a ne, že je otravují, což se mnohdy ještě děje. Za další, by to fakt chtělo lepší soupravy a lépe využívat tratě. Jsou i naklápěcí jednotky s dieslem a těmi by šlo výrazně zrychlit i jiné tratě. Viz bavorské pendolino.

31.7.2014 10:33

V90i41k45t84o47r 97N29á16r36o76ž36n93ý 3989332508

Troufnu si říci , že v chování zaměstnanců ČD došlo za poslední léta v posunu k lepšímu ...

Co se týče těch pendolin , je otázka , zda na to máme tratě .České pendolino , pokud poede mimo koridor , také nemůže klopit...

31.7.2014 10:37

Z40d63e58n59ě33k 37J54o36n96á64š 9141299876740

Zlepšení chování potvrzuji. Faktem je, ani v luxusním autě se nám nepojede dobře po staré a děravé silnici. Zlepšení tratí je prerekvizita, kterou je nutné splnit. Nic méně, ČD na koridorech jezdí se starými vlaky.

31.7.2014 10:44

M41i12r36o21s43l31a88v 64Z20i20k94m64u81n90d 7929523264213

Viz bavorské pendolino - s vypnutým naklápěním - aby se ušetřilo na údržbě naklápěcího mechanismu ... nehledě na to, že to "bavorské" jezdí na dvojkolejné, poměrně rovinaté trati, zatímco motorizované trati jsou povětšinou jednokolejky s obtížnými sklonovými poměry, kde cestovní dobu ovlivňuje křižování ...

31.7.2014 12:12

M57i25r28o88s65l72a92v 75P45a15v48l30í42č78e41k 7413940745104

V tomhle máte mnohdy bohužel pravdu (chování zaměstnanců) ale ono je to mnohdy i naopak a já se nedivím že jim občas ujedou nervy.

31.7.2014 20:47

O81l64d11ř60i74c52h 48J64a67n54e62č42e53k 8479926703721

Pokud ČD nebyly schopny za 20 let dostat vozový park do odpovídajícího stavu, tak považuji vůči cestujícím za korektní docílit odpovídající kvality cestou soutěží a částečnou náhradou ČD soukromníky.

Ano je pravda že tato neschopnost ČD není jejich vina - jejich vozový park byl desítky let podfinancovaný a jejich přístup ke standardnímu tržnímu financování téměř nulový. Nicméně proč by to měl odnášet cestující - když soukromník by ke standardnímu tržnímu financování přístup měl?

Jinak ale máte pravdu - třeba rakouské státní dráhy mají jistě k dokonalosti hodně daleko, ale nikdo si moc nestěžuje, protože z pohledu cestujících velký prostor pro zlepšení není. Jestli by někomu soutěže prospěly, tak asi spíš veřejným rozpočtům - pokud by soukromník dokázal stejnou službu poskytovat efektivněji než státní moloch.

31.7.2014 10:36
Foto

A55l51a45n 62Ř27e67p85k82a 4265886

A než začal remcat Jančura měl někdo o českou železnici, mimo ČD vůbec zájem? Nebyly dlouhodobé smlouvy a bez těch těžko banka půjčí někomu na nové vlaky. Základní kámen úrazu. Vše stojí na státu, který na železnici dlouho roky házel bobek.

31.7.2014 10:41

O76l26d32ř49i95c27h 52J44a55n56e63č53e46k 8279186353301

Však říkám že stav vozového parku ČD není až tak jejich vina.

Ale dlouhodobé smlouvy samy o sobě nic nevyřeší - viz řeči o tom (byl to šéf ČD nebo ministr dopravy??) že ČD už jsou předlužené a další vlaky na úvěr kupovat nemohou.

Znovu: pokud ČD ani s dlouhodobými smlouvamy nejsou schopny zajistit odpovídající kvalitu, proč by na tom měl být bit cestující? Proč by ty dlouhodobé smlouvy nemohly být soutěženy?

To si piště, že kdyby býval stát vypsal soutěže na dlouhodobé smlouvy před 15 lety, zájemců by bylo dost...

31.7.2014 10:55

T71o94m82a49s 17N68o85v52o39t47n63y 3961256768589

Na druhou stranu, ten vlak může být supermoderní, ale když jede 3 hodiny a autem nebo busem je to lehce přes hodinku, tak stejně ty lidi tam nikdo nedostane.

31.7.2014 11:36

O62l70d48ř44i15c66h 25J10a12n46e24č18e12k 8159276533911

to ale nemá nic společného s tím, kdo ho má provozovat.

to se přesouváte do roviny jestli vůbec má smysl ho objednávat.

31.7.2014 12:00





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.