Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Monopol ČD pokračuje, nejlukrativnější trasy jim zůstanou i po roce 2019

České dráhy mohou do roku 2019 přijít jen o zlomek rychlíků, které si u nich objednává Ministerstvo dopravy. Otevírání trhu konkurenci totiž bude pomalejší, než stát původně předpokládal. První tendr by přesto měl stát vyhlásit už letos na podzim.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M12i63r97o60s10l92a32v 65Z83i48k58m79u42n27d 7889413514703

Základní podmínkou by mělo být zanesení kapacity dálkového vlaku do mezistátního rezervačního systému ... další pak akceptace jízdenek vydaných kdekoli na světě pro danou trasu, včetně síťových jízdenek InterRail ... podobně jako ve Švýcarsku nebo Německu, kde na dopravním trhu působí desítky regionálních dopravců, ale hraje se podle not "národního dopravce" DB - ke spokojenosti cestujících ... výjimkou je několik vlaků "jiného dopravce" mezi Köln Hbf a Hamburh Hbf.

+1/0
24.8.2014 15:23

A51l77a76n 77Ř57e19p65k22a 4845766

To by se soukromníkům líbilo, zobat rozinky, ale nějaké malé lokálky už nechtějí :-P

+2/−2
6.8.2014 16:22

V40a36c73l11a61v 38H66a38j25e16k 3976639759

Nejsem si jistý, že je to tak ja píšete. Je to otázkou jednání a dohody. Ta musí být mezi MD, krajem a ČD a je v podstatě o dohodnutí a nastvaení pravidel, za jakých se bude kraj podílet na profinancování prokazatelní ztráty u rychlíků. Tek  nejsípše to bude tak, že se nepodařilo na jednáních dojít ke shodě. Nebo vy víte, že to ministertvo nechtělo??

+2/0
1.8.2014 8:39

R19a55d23e71k 33J39a58n97a84t96a 9545736234782

Myslím, že článek zcela zbytečně naznačuje, že tempo soutěžení je pomalé. To není pravda. Pokud je předpokládáná délka smluv 15 let, tak by tuto dobu také mělo trvat, než se všechny tratě vysoutěží, aby to bylo rovnoměrně rozložené v čase, aby neměli dopravci problém s finacováním a do soutěží se jich přihlásilo více.

Takže problém není tempo jako takové, "pětině do konce příštího roku" je zcela dostatečné, ale neustále odkládání začátku.

+2/−2
31.7.2014 20:48

J41a21n 29S83ů32r44a 4225103713622

Článek hlavně naznačuje, že podobný harmonogram se poprvé schválil před čtyřmi lety a od té doby nebyla uzavřena v této oblasti na MD jediná smlouva. Jinými slovy, ztratily se úspěšně čtyři roky.

+2/0
1.8.2014 0:12

R81a49d16e53k 86J78a22n13a23t62a 9705786934432

To je pravda, však to odkládání kritizuji.

+2/0
1.8.2014 8:47

A55n66n71a 14T16v96a25r13ů75ž41k22o63v12á 4371656515568

To odložení mělo být před puštěním soukromníků na tratě a mělo být na stálo. Jak všichni na vlastní kůží pociťujeme, tak ta konkurence a privatizace všude přinesla dvě věci, nic jiného. Obrovské snížení kvality při současném až nemravném zvýšení cen.

0/0
7.8.2014 12:50

I35v32o 77S59c33h67l94ä25g45e90l 9110859437652

Smrádek, ale teploučko.

+2/−1
31.7.2014 14:15

D37a96v66i22d 52Z50a78j53d15á90k 8765432180371

Ceske drahy a Ceska posta jsou nejvetsi zumpy.Jak co se tyce kvality sluzeb tak hospodareni.Mohly by zalozit treba firmu Ceska zumpa s.p.

+3/−10
31.7.2014 14:06

D83a13v80i90d 59Z59a43j22d51á85k 8295432930541

Tady nejde preci o Jancuru.Tech spolecnosti je vic.Jde o to,ze se totalne potlacuje konkurence na ukor prodelecnefirmy,ktera kdyz se ji zrovna nepovede rok,dorovna to dotacema.Ale ty dotace dou treba z dani.

+3/−7
31.7.2014 14:04

J81i38ř30í 86E40r50b21e76n 1673704386547

Moc o tom nevíte...

+5/−4
31.7.2014 15:02

R89a22d79e36k 80J79a61n13a47t11a 9815726124402

"Dotacema" (myslíte asi platbu za vlaky, objednané státem a kraji) se rozhodně žádná ztráta nedorovnává, ani podle pravidel EU nesmí.

Pokud hospodaření ČD (jako kadé jiné a.s.) skončí ztrátou, pak se buď nedorovnává nic (pokud je to ztráta pouze účetní, vzniklá například přeceňěním majetku, apod), nebo se vydají dluhopisy, či se prodá nějaký majetek (kterého mají ČD dost, ona železniční doprava toho s postupujícími modernizacemi potřebuje pro provoz stále méně a méně, takže stále je co prodávat ...).

+6/0
31.7.2014 16:32

A84l45a47n 16Ř78e39p97k91a 4345716

Jakoby jiné státy nepreferovaly své (státní) firmy nad soukromými (mnohdy cizími), že? A než namítnete, že třeba DB mají lepší vlaky než ČD, tak nezapomeňte, že DB taky mají mnohonásobně větší příjmy a jízdné je taky dražší.

+5/−2
31.7.2014 16:54

J95a32n 61C79i17h95a72k 1398797817918

Fascinující záchvaty neoliberalismu tam nahoře. Když něco nefunguje, protože to používáme jako trafiku a zlatý důl pro kamarády, tak to rovnou těm kamarádům prodáme a pak nemáme žádný vliv, žádnou možnost, jen budeme platit jako blbí. Vychvalovaná privatizace železnice, zejména na náš východoevropský způsob, je kravina na kvadrát. Naprosto selhala i v případech "vyspělých" zemí jako vje Velká Británie, kde lze označit privatizaci železnice za průs*r století. A navíc se vracíme do minulosti. Kdysi dávno začaly železnice jako houf privátních firem, zuřivě si konkurujících, naprosto nespolupracujících. Viz např. evropské metropole typu Londýn, kde je v centru na každém rohu hlavové nádraží, protože skoro každé patřilo jinému dopravci a nikdo nebyl ochoten se domluvit na jednom společném nádraží. Pokud chtěli cestující přestupovat, pobíhali jak blbci po Londýně od jednoho ke druhému. Výsledkem byl neuvěřitelný chaos, neefektivnost, nepřátelskost pro cestující. Proto stát (tehdy ještě funkční) začal v předminulém století ty železnice vykupovat a sjednocovat do jedné firmy, navíc šlo o velký strategický zájem. My vůbec nepřemýšlíme o tom, že stát řídí banda zlodějů, magorů a psychopatů, ale jako tupé ovce žvaníme donekonečna, že stát je špatný hospodář a že vše vyřeší neviditelná ruka trhu podle metod jedné Kikiny. Takže se vrátíme do 19. století a budeme si plácat po ramenou. Pro cestující vzniknou jen následné drobné nevýhody: Nenávaznost spojů různých dopravců, protože konkurence nespolupracuje, dále nutnost kupovat si pro každého dopravce jinou jízdenku a rezervaci, což bude pro lidi bez internetu dost problém, když třeba v jejich stanici nebude pokladna konkurence, na niž později hodlají prestupovat, různé tarify, a pro lidi mimo okruh železničních fanatiků to už bude úplně nepřehledné. BRAVO.

+13/0
31.7.2014 12:07

T71o83m 96J94u16r62e66č73k11a 6755262485385

Dotaz na autora - co je to u DOTOVANÝCH tras "méně lukrativní trasa?" Celou dobu tady čteme vyjádření Jančury, jak jsou dotované trasy lukrativní všechny stejně, protože dopravce dostane peníze i když ve vlaku jedou 3 babičky a najednou, když mají některé dotované trasy zůstat ČD, tak je autor nazve "nejlukrativnějšími."

+7/0
31.7.2014 11:52

Z68b47y74n37ě85k 91P16o83p42o49v37s87k55ý 9896168247493

Takhle se dělá propaganda.. mon ami

+7/0
31.7.2014 12:08

J12a64n 15S66ů54r65a 4645233173552

a co tam máte dál?

0/−1
31.7.2014 15:28

J11a96n 27S18ů39r58a 4595133903572

Trasy, kde není velký potenciál nárůstu cestujících díky zlepšení kvality služeb. Typicky Olomouc - Krnov - Ostrava. Pokud bude riziko tržeb na straně dopravce, tak jistě chápete.

0/0
31.7.2014 15:28

T43o70m 41J17u63r84e90č89k21a 6725232385845

Takže "neatraktivní" je i Praha - Ústí - Cheb? V Jednom rozhovoru Jančura tvrdil, že to je trasa s velkým potenciálem. Nechcete se raději s Radimem domluvit na společném postoji, ať pokaždé netvrdíte něco jiného?

+2/0
31.7.2014 16:44

J55a85n 19S33ů88r66a 4825683693412

Nechcete si ten text přečíst? Kde píšu, že R5 a R20 jsou neatraktivni?

0/0
31.7.2014 17:54

T36o51m 69J35u93r36e90č38k80a 6765652885975

Ty "atraktivní" přece zůstanou dle vás ČD Máte to už v nadpise...

+2/0
31.7.2014 18:02

J73a57n 33S82ů33r56a 4585323643202

Přečtěte si titulek.

0/0
31.7.2014 18:12

T84o53m 94J10u72r13e26č80k33a 6545142585485

To byste měl v prvé řadě vy, než se tu jako tradičně začnete kroutit v diskuzi jak paragraf...

+1/0
31.7.2014 18:15

J93a52n 63S48ů50r47a 4285123933272

S Vámi je vždy skvělá debata:)

0/0
31.7.2014 18:32

T14o41m 67J98u67r18e21č46k58a 6135932215135

Nápodobně.

0/0
31.7.2014 18:56

Š38t25e15f83a85n 75F91r84i81č91a 7342778783736

Není problém funkční síť rozbít. Mnohem obtížnější je funkční síť vybudovat. Proto je ze strany investorů takový zájem o provozování lukrativní tratě. Z hlediska státu ovšem, který musí volit strategii zajištění dopravní obslužnosti i v odlehlých regionech země, je vhodný postup v pořadí, kdy se přidělí k provozování nejprve lokálky, později regionální tratě, a teprve nakonec se provozovatelům lokálek a regionálních tratí nabídnou v uzavřené soutěži k provozování i tratě nadregionální či tratě páteřní. Firmy, které by chtěly pouze vyzobávat smetanu, by do soutěže neměly být přizvány. Uzavřené výběrové řízení.

+9/−1
31.7.2014 11:12

T18o64m78a10s 71N44o15v75o97t78n85y 3211486648549

To jsou ale neskutečné kecy. Uzavřené výběrové řízení... tak řekni rovnou, že s ČD na věčné časy a ne jinak a mohl sis ušetřit celou tu omáčku okolo

+3/−3
31.7.2014 11:34

O46l49d36ř56i93c59h 53J39a44n88e85č88e42k 8289656753231

Vyzobávat smetanu vyzobávat smetanu - jděte s tím už všichni do háje, když tomu nerozumíte.

Jak tvrdí Jančura a v tomto mu opravdu věřím - pro soukromníka jsou nejzajímavější lokálky s minimálním počtem cestujících, protože se na nich nejlépe dají odhadnout příjmy z jízdného a tedy v soutěži nastavit požadovaný doplatek od státu.

Regionální spoje objednávají kraje, rychlíky stát - o vhodném pořadí těžko můžete mluvit když některé kraje již vysoutěžily (skoro) všechno a jiné nic.

A ohánět se funkční sítí je nesmysl - co a kdy bude jezdit přeci v případě rychlíků říká centrálně ministerstvo a to si to má ohlídat bez ohledu na to, jestli komunikuje s jedním dopravcem nebo s desíti. Jen je potřeba vyřešit 'univerzální tarif' za nějž si půjde koupit jízdenku s přestupy mezi dopravci.

+3/−1
31.7.2014 11:57

L84u25k86á67š 79P38a85v55l33í38č53e70k 9784196777

Psalo se zde, že v Libereckém kraji jezdí vlaky o 50% víc cestujících. Ale není to jenom tím, že tu jezdí moderní vlaky. Pan ministr zapoměl na B. Třeba na Frýdlant, Tanvald a Hrádek nad nisou jezdí osobní vlaky z Liberce ve špičce v půl hodinovém taktu. Kdo by jezdil rychlíkem když mu jede jeden za 4hodiny a poslední zpět 18:40. To raději pojedu autem. Zatímco v rámci Lib. kraje je vlak dobrou volbou.

+6/0
31.7.2014 10:55

M23a98r69t53i68n 32M41u34s80i17l 4830491283141

Máte pravdu. Vlaky jezdí v taktu a pěkně plné. A slovy autora článku, nikdy by u železnice neměl chybět prostor pro vyjádření Radima J. Tedy "Radime, proč když soutěžil Liberecký kraj regionální dopravu nedokázala Vaše firma podat nabídku, která by byla konkurence schopná? A naopak jako zbabělec ze soutěže odstoupila? Proč nechala vyhrát ty nenáviděné monopolisty?"

+7/0
31.7.2014 12:29

J69a85n 22S88ů52r92a 4825873413602

Proč České dráhy a odboráři tehdy proti soutěži nevykřikovali, jako u jiných plánů na liberalizaci?

+1/−2
31.7.2014 15:29

R33a49d87e24k 31J66a82n20a60t41a 9285626194862

Že by proto, že narozdíl od (například) Ostrava-Krnov-Olomouc byla tahle soutěž celkem dobře připravena?

Bylo dost času (vyhlášení 2008, vyhodnocení 2009, začátek provozu 2011), byla vyřešena tarifní integrace (všude platí IDOL), a podmínky nebyly pro nikoho diskriminační (což je vidět např. z toho, že se přihlásilo firem několik - ČD, Viamont, Arriva). Taky Regiojet, který ovšem odstoupil z vlastní vůle, po té co prohlásil něco ve stylu "určitě je to ciknuté, ale důkazy nemáme".

Soutěž tak proběhla do konce. Ve vedení Libereckého kraje a Koridu totiž zrovna byli schopní lidé, což se o MD a jeho pokusech zatím řící nedá.

+8/0
31.7.2014 16:45

J62a24n 25S71ů27r45a 4475143143472

A co stížnosti na neexistenci regulátora, nutnost postupu podle zákona o veřejných zakázkách, nádraží....?

+2/−1
31.7.2014 18:29

J49i87ř34í 65R18a32m64p33á55č76e69k 5801901803100

Lítání mne nedělá dobře,autobus je mne těsný,ženu cestování neláká a samotný autem je na nic.Tak cestuji křížem krážem po Evropě vláčky a za ty roky již můžu srovnávat.

Děkuji všem za odpověd na dotaz,přesto mi chybí odpověd od pana Sůry,který na to co by měl zásadně neodpovídá a opačně.

+2/0
31.7.2014 10:30

O41l29d69ř28i60c31h 58J35a79n70e89č82e94k 8359266443611

Co mají railjety společného s dotovanou rychlíkovou dopravou? Railjety přeci nahradí stávající EC, tedy nedotované komerční vlaky na podnikatelské riziko ČD??!

0/−1
31.7.2014 10:29

A32l52a76n 26Ř62e45p70k72a 4175626

Ale ty vozy z EC vlaků zase nahradí starší vozy z rychlíků napříč Českem ;-)

+4/0
31.7.2014 10:38

O85l32d38ř68i48c11h 46J53a66n13e72č28e78k 8689726443581

"Materiál současně dává Českým drahám větší jistotu, že ani po uplynutí smlouvy v roce 2019 nepřijdou o lukrativní expresní trasy, například mezi Prahou a Brnem. Podle ministerstva totiž nemá smysl soutěžit tam vlaky v době, kdy pro trasu ČD koupily nové jednotky Railjet."

Tady se nebavíme o tom, jaký vliv mají railjety na kvalitu jiných rychlíků - vozy, které nyní ČD používají na EC přes Brno mohou po spuštění railjetů poslat stejně tak na rychlíky z Prahy do Brna jako na rychlíky z Prahy do Chebu.

Tady je řeč o tom, co mají nedotované railjety společného s dotovanými rychlíky na téže trase.

+1/−1
31.7.2014 10:50
Foto

J96i84ř62í 65Š92r74á54m73e45k 3488187759921

To jako fakt? I z Liberce do Pardubic nebo do Ústí nad Labem?

0/0
31.7.2014 10:57

Z11d97e84n87ě61k 72J18o44n96á72š 9961579956590

Njn, u nás lidi chtějí tyto výběrka jenom proto, že ČD na spoustě mít jezdí s dost hroznými vlaky, to je celé. Až se ČD podaří moderznizovat vozový park, bude to těmhle lidem jedno.

+2/−3
31.7.2014 10:21

V85i97k19t23o88r 26N90á13r43o27ž94n88ý 3469752128

Železnice může velice dobře fungovat i s ČD.. Chce to si jen nastavit nějaká pravidla a podmínky a tvrdě pod hrozbou pokut si vynucovat jejich dodržování...

+5/0
31.7.2014 10:24

Z55d36e90n78ě30k 64J63o52n85á67š 9731589706440

No prvně by zaměstnanci ČD měli přistupovat k lidem jako zákazníkům a ne, že je otravují, což se mnohdy ještě děje. Za další, by to fakt chtělo lepší soupravy a lépe využívat tratě. Jsou i naklápěcí jednotky s dieslem a těmi by šlo výrazně zrychlit i jiné tratě. Viz bavorské pendolino.

+2/−1
31.7.2014 10:33

V22i54k30t94o11r 57N26á49r87o32ž76n82ý 3879182688

Troufnu si říci , že v chování zaměstnanců ČD došlo za poslední léta v posunu k lepšímu ...

Co se týče těch pendolin , je otázka , zda na to máme tratě .České pendolino , pokud poede mimo koridor , také nemůže klopit...

+6/0
31.7.2014 10:37

Z95d58e38n89ě49k 17J35o31n54á49š 9331949296880

Zlepšení chování potvrzuji. Faktem je, ani v luxusním autě se nám nepojede dobře po staré a děravé silnici. Zlepšení tratí je prerekvizita, kterou je nutné splnit. Nic méně, ČD na koridorech jezdí se starými vlaky.

+6/0
31.7.2014 10:44

M57i35r73o15s45l68a68v 33Z54i34k30m81u59n34d 7439623804753

Viz bavorské pendolino - s vypnutým naklápěním - aby se ušetřilo na údržbě naklápěcího mechanismu ... nehledě na to, že to "bavorské" jezdí na dvojkolejné, poměrně rovinaté trati, zatímco motorizované trati jsou povětšinou jednokolejky s obtížnými sklonovými poměry, kde cestovní dobu ovlivňuje křižování ...

+1/0
31.7.2014 12:12

M41i74r13o78s65l88a74v 84P82a63v80l87í75č36e70k 7983640375574

V tomhle máte mnohdy bohužel pravdu (chování zaměstnanců) ale ono je to mnohdy i naopak a já se nedivím že jim občas ujedou nervy.

+2/0
31.7.2014 20:47

O92l39d82ř94i90c23h 68J30a25n61e11č10e72k 8899976603651

Pokud ČD nebyly schopny za 20 let dostat vozový park do odpovídajícího stavu, tak považuji vůči cestujícím za korektní docílit odpovídající kvality cestou soutěží a částečnou náhradou ČD soukromníky.

Ano je pravda že tato neschopnost ČD není jejich vina - jejich vozový park byl desítky let podfinancovaný a jejich přístup ke standardnímu tržnímu financování téměř nulový. Nicméně proč by to měl odnášet cestující - když soukromník by ke standardnímu tržnímu financování přístup měl?

Jinak ale máte pravdu - třeba rakouské státní dráhy mají jistě k dokonalosti hodně daleko, ale nikdo si moc nestěžuje, protože z pohledu cestujících velký prostor pro zlepšení není. Jestli by někomu soutěže prospěly, tak asi spíš veřejným rozpočtům - pokud by soukromník dokázal stejnou službu poskytovat efektivněji než státní moloch.

0/−5
31.7.2014 10:36

A17l81a92n 97Ř11e66p13k79a 4585686

A než začal remcat Jančura měl někdo o českou železnici, mimo ČD vůbec zájem? Nebyly dlouhodobé smlouvy a bez těch těžko banka půjčí někomu na nové vlaky. Základní kámen úrazu. Vše stojí na státu, který na železnici dlouho roky házel bobek.

+5/−1
31.7.2014 10:41

O50l66d11ř70i58c16h 90J81a20n14e27č19e48k 8819936833711

Však říkám že stav vozového parku ČD není až tak jejich vina.

Ale dlouhodobé smlouvy samy o sobě nic nevyřeší - viz řeči o tom (byl to šéf ČD nebo ministr dopravy??) že ČD už jsou předlužené a další vlaky na úvěr kupovat nemohou.

Znovu: pokud ČD ani s dlouhodobými smlouvamy nejsou schopny zajistit odpovídající kvalitu, proč by na tom měl být bit cestující? Proč by ty dlouhodobé smlouvy nemohly být soutěženy?

To si piště, že kdyby býval stát vypsal soutěže na dlouhodobé smlouvy před 15 lety, zájemců by bylo dost...

+1/−1
31.7.2014 10:55

T24o43m64a35s 74N36o97v18o66t75n90y 3851576888959

Na druhou stranu, ten vlak může být supermoderní, ale když jede 3 hodiny a autem nebo busem je to lehce přes hodinku, tak stejně ty lidi tam nikdo nedostane.

+1/−2
31.7.2014 11:36

O88l55d64ř50i66c92h 59J43a71n28e49č53e74k 8359716883801

to ale nemá nic společného s tím, kdo ho má provozovat.

to se přesouváte do roviny jestli vůbec má smysl ho objednávat.

+1/0
31.7.2014 12:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.