Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Z evropských kolejí mizí noční vlaky, vytlačují je levné letecké spoje

Dlouhé noční jízdy vlakem v lůžkových vozech vycházejí v Evropě z módy. A úbytek nočních spojů se nevyhýbá ani Česku. Od prosince si už přímým vlakem nezajedete z Prahy do Kodaně nebo do Amsterdamu. Za poklesem zájmu cestujících je více důvodů. Tím hlavním je nabídka levných letenek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

E11v34a 87R57o85s71o12v30á 8129898738241

je to škoda, neznám pohodlnější způsob cestování. A udělali mi to zrovna teď naschvál, když jsem chtěla jet nočním vlakem do Kodaně :(

0/0
2.10.2014 22:08

T70o14m36á29š 97N48o27v55á81k 2588616163454

Tak ono ani nic lepšího nezbývá. Klientela podobných vlaků byla přinejmenším zvláštní a spíš odpuzující. Zajímavé to bylo a bude hlavně pro skupinky, které zaberou celý oddíl. Pak je to naopak opravdu fajn cesta :-) Ale na individuální cestování příšernost...

0/−2
20.8.2014 14:03

O71l47d64ř92i46c29h 94J62a22n47e67č79e16k 8259796773371

Tak ono je to hlavně o kultuře cestování v té které zemi a o tom, kdo těmi vlaky jezdí. Noční vlaky v Rakousku jsou super. I na individuální cestování. Ale člověk přeci jen znejistí už jen při faktu, že na noční vlak Graz - Zürich někde cestou připojují vagony od Bělehradu...

0/−1
20.8.2014 18:04

T94o94m37á97š 57N77o18v78á60k 2888816253114

Třeba v Německu to bylo super. Z Prahy do Berlína uřvaný pár. V Berlíně do kupé přišla skupina 150 kg arabáků v těch dlouhých pos*ávačkách s fajn odéremea hromadou kufrů. Ok, přesun do poloprázdného velkoprostoru připojeného z Varašavy. Polští gastarbateiři v klidu spali a do toho přišla skupina postarších ožralých uřvaných němců a usnuli po dvou hodinách. Jediné plus bylo, že německá vlakvedoucí zapla tlumené osvětlení, fajn cesta.

0/0
20.8.2014 18:15

P51a38v95e78l 36M40a81t47o96u36š93e75k 5510237808404

V autobuse a v letadle, zejména při akčních cenách, je záruka, že spolucestující budou snesitelnější?

0/0
21.8.2014 10:14

T39o12m79a34s 21A50u44g49u17s25t38y50n 6437736401310

díval jsem na cenu vlaku do popradu a srovnal s naklady na cestu autem. i s amortizaci je to pro jednoho levnejsi autem. pak je to tezky. (ja teda i tak radsi vlak)

0/0
20.8.2014 13:11

A65l34e63x86a83n97d10r 64K22o88s10t30k82a 5419376479186

Dopravci jaksi vychází z logiky, že při jízdence za 100 jede 100 lidí, tržba je 10000, tak při jízdence za 120 bude tržba 12000. Jenže ona bebude, protože pojede 80 lidí, zbylých 20 si zařídí dopravu jinde a jinak. Plus jako bonus bude všech 100, ještě nedávno spokojených cestujících řádně naštváno.

0/0
20.8.2014 13:33

T51o56m88á24š 49N57o70v67á85k 2958416403814

Vlakem má smysl jet přes den. Už to dávno není noční relace. Ceny jsou dost normální na tu vzdálenost. 568 Kč za nákup pár dnů v předstihu. Praha - Poprad po silnici je 550 Kč a vynásobit 6 Kč/km u "normálního" auta jako běžné náklady.

0/−2
20.8.2014 13:36

R97a53d42e76k 82J58a73n43a56t52a 9275816334562

Mně e-shop ČD ukazuje cenu Praha-Poprad 738 Kč v noci v lehátku, nebo 568 Kč v dne ECčkem. Jaké že auto jezdí takto levně?

+1/0
20.8.2014 14:50

V37á54c48l85a41v 95P22o94u65s88t73k75a 3200241382

Když pojedete čtyři.... a zpátky....

0/−1
20.8.2014 14:55

T23o40m24á67š 80N57o28v31á39k 2988596633584

568 * 4 je 2 300 Kč. 550 km * 6 kč (cestovní náhrada) je nějakých 3 300 Kč s tím, že budete mít po 7 hodinách řízení opravdu dost... Já teda výhodu auta v cestě do Popradu moc nevidím.

+1/0
20.8.2014 15:06

V76á23c42l70a32v 75P46o21u57s50t91k53a 3490111402

Proč do toho počítáte náhrady?

0/0
20.8.2014 16:12

T46o21m93á83š 96N32o42v24á14k 2508196873564

Protože jaksi odpovídají reálným nákladům na amortizaci a provoz normálního auta???

+2/0
20.8.2014 16:14

R95a30d64e12k 96J62a41n16a21t59a 9435486914612

Tomáš Augustin psal "pro jednoho". Ale ani ve čtyřech vám to nevyjde, pokud počítáte veškeré náklady na auto. Navíc ve čtyřech se v autě moc dobře nevyspíte. Řidič vůbec, spolucestující špatně.

0/0
20.8.2014 17:06

T75o28m65a27s 87A14u77g29u97s61t47y69n 6737796891980

nepočítal jsem z prahy, ale z Pardubic. Z Prahy jsou speciální slevy, takže je to paradoxně z Pardubic podstatně dražší. Cenu Vám to na e-shopu ani neukáže, musíte o ni napsat na infolinku. Kalkulace 1241,- Kč plus lůžko/lehátko, podle toho jaké zvolíte, nejlevnější za 6 euro.

U auta samozřejmě počítám s tím, že mi stojí před barákem, tak do něj můžu nasednout a nemusím ho kupovat. Spravedlivé by bylo tam nákup započítat, ale nikdo takto asi nepřemýšlí...

Mimoto i Pardubice mám 80 km daleko, kam musím nějak dojet a vlakem bych to měl ještě na pár stovek (koleje vedou pěknou oklikou atd) a hodin...

(ale jak píšu, já mám raději vlak, spíše poukazuju na uvažování běžného spotřebitele)

0/−1
20.8.2014 17:28

R56a27d35e37k 33J11a53n71a88t47a 9145776154152

Z Pardubic je taky speciální sleva, Pardubice-Poprad 483 Kč, v noci včetně lehátka 653 Kč. e-shop ČD to prodává, račte vyzkoušet.

+1/0
20.8.2014 17:33

T82o33m62a83s 49A62u38g31u52s70t68y91n 6517446131440

na eshopu jsem hledal, ale cenu mi to neukazovalo, jen informaci, at pro zjisteni ceny kontektuji uvedene info. Pak teda nechapu, proc mi na tom infu dali vyse uvedenou informaci... maji tam asi dost neporadek... :-(

0/0
21.8.2014 7:31

R24a70d42e41k 69J43a91n73a36t47a 9945646724252

Pak jste asi nebyl v e-shopu, ale na titulní straně stránek ČD, tam je jen modifikovaný IDOS.

e-shop je na http://www.cd.cz/eshop/, nebo z titulní strany odkaz "eShop".

0/0
21.8.2014 7:50

T24o40m25a30s 56A42u86g49u26s16t58y92n 6887136831620

mimochodem cena je s IN25

0/0
20.8.2014 17:34

P41a61v29e53l 43M69a62t44o71u50š63e29k 5910757358894

Konkrétně mezi Českem a Slovenskem sice ubývá nočních vlaků pro údajný nezájem ze strany cestujících, avšak nočních autobusů, v nichž je cestování daleko méně komfortní, neubývá, spíše naopak. V tomto případě jistě nejsou na vině levné letenky, ale podbízivá reklama autobusových dopravců, kterým se podařilo zdánlivě nemožné - vytlačit vlaky z jejich snad nejtradičnější trasy v rámci bývalého Československa a přesunout velkou část cestujících do svých autobusů. Skoro mám dojem, že české i slovenské železnice záměrně přenechávají své cestující autobusové konkurenci. V rámci Evropy nemám dojem, že by noční vlaky jezdily nevytížené, zejména na území Německa. Ještě dlužno podotknout, že i u letenek obvykle platí, že těch levných je omezený počet, podobně jako u vlakových jízdenek. Osobně raději strávím 10 hodin na lehátku nebo lůžku a vyspím se, než abych ráno vstával ve 2 hodiny, abych stihl první letadlo do požadovaného místa, nebo abych do téhož místa dorazil ve 23 h večer. Jak autor víceméně správně uvádí, vše je hlavně otázkou módy.

+3/0
20.8.2014 12:17

O36l87d96ř52i77c20h 29J82a87n81e83č91e25k 8639846973831

V případě nočních spojů do Košic jde myslím hlavně o bezpečnost - vzhledem k tomu, co tím hlavně cestuje za lidi, si do toho troufne málokdo. V busu jsou řidič a stevardka vždy na blízku.

Propad téhle linky samozřejmě s levnými letenkami nic společného nemá - prostě jednak od konce 80. let ten počet cestujících velmi poklesl, druhak se z výše popsaných důvodů část přesunula do busů... a nejspíš i tady hraje značnou roli modernizace tratí - dnes už se ta štreka dá rozumně urazit denním spojem, to bylo před 15 lety asi těžko myslitelné. A přitom se dá čekat, že nové 'konkurenční' spoje budou ještě výrazně rychlejší než těch současných 8:20 hodin.

0/−1
20.8.2014 12:45

R33a63d42e32k 21J95a69n96a55t67a 9225696454852

Spíš než skutečná nebezpečnost vadí spíš "pověst nebezpečnosti" (kterou přiživují i média). Lehátkové a lůžkové vozy mají zevnitř na dveřích kupé dva nezávislé zámky, v každém voze je průvodce (mmch. to je rozdíl oproti CNL, u nich má průvodce na starosti třebas dva vozy). Jel jsem mnohokrát a problém nebyl.

Ten může být ve vozech k sezení, ale třeba EN Slovakia ani žádné vozy k sezení neveze ...

+2/0
20.8.2014 13:06

T96o23m82á66š 98N75o95v64á88k 2828186343604

To je samozřejmě nesmysl. Většina populace má zafixované slovenské vlaky jako opravdu otřesné, což tak opravdu bylo do revoluce v 89.

Dneska spíš hrozí poslouchat celonoční chrápání nějakého pupkatého dělníka a cítit jeho silný cigaretový odér.

0/0
20.8.2014 13:50

P80a80v60e79l 35M10a44t93o90u12š35e92k 5640857568174

Kde je větší pravděpodobnost ukradení zavazadla? V kupé, kde je mám víceméně stále aspoň částečně pod kontrolou, nebo v zavazadlovém prostoru autobusu, který řidič může otevřít takřka komukoli libovolněkrát za cestu?

+1/0
20.8.2014 13:25

T23o73m24á75š 21N47o16v27á49k 2118406843564

V zavazadlovém prostoru je zavazadlo označené a vydává se oproti předložení dokladu o jeho uložení.

0/0
20.8.2014 13:38

P67a77v43e37l 86M45a45t73o86u60š89e20k 5840627288904

S tím jsem se tedy opravdu dosud nesetkal, ale nechci to vylučovat. Pravda, že necestuji se SA. Nicméně, myslíte, že když někdo nastupuje do autobusu třeba ve 23 h nebo vystupuje ve 4 h ráno, má řidič dokonale pod kontrolou, co se v zavazadlovém prostoru odehrává?

+1/0
20.8.2014 14:50

T64o73m82á40š 77N42o75v93á59k 2458156683224

Eurolines... Většina mezinárodních dopravců. Myslím ale, že to je opravdu to nejmenší. Stejně se nic veřejnou dopravou nic cenného nepřeváží a dopravci mají náhodně vybraných 2 přepravních podmínek odpovědnost do 10 000 Kč, což není problém u naprosté většiny zavazadel. Nikdy jsem neslyšel o odcizení zavazadla v takovém případě.

0/0
20.8.2014 15:04

E73v17a 60R42o63s16o55v67á 8259318588681

jo, u Eurolines mi vždy dali lístek ke kufru. Vtip je v tom, že ho při vyzvednutí kufru nikdy nikdo nekontroloval...

0/0
2.10.2014 22:12

T70o76m10á37š 24N31o37v30á64k 2308196743204

Ano, je to hrozně módní letět letadlem a ne spát v 6 nebo ve třech lidech na miniaturním prostoru hostelového typu za zvuků přišerného chrápání a jiných pachů třeba východoslovenských občanů...

0/−1
20.8.2014 13:45

P73a36v98e10l 60M91a85t10o68u27š48e25k 5120347298644

Spacími vozy jsem cestoval mnohokrát v mnoha zemích včetně Ruska, Ukrajiny nebo Indie a to, co popisujete, je spíše výjimkou.

+1/0
20.8.2014 15:12

T84o18m15á66š 19N28o73v14á27k 2598186893474

Jenže Ukrajina nebo Rusko není západní Evropa nebo Slovensko - ČR. Jablka a hrušky...

0/−1
20.8.2014 15:17

P84a53v51e39l 32M87a94t81o40u25š30e96k 5750847768404

Aha, já myslel, že Rusko a Ukrajina jsou v českých očích něčím méněcenným, a ono je to, koukám, naopak! Nicméně jsem mnohokrát cestoval nočními vlaky i po západní Evropě a samozřejmě mezi Českem a Slovenskem (patrně nejčastěji) a s vámi popisovaným stavem jsem se setkal opravdu jen výjimečně, pokud vůbec.

0/0
21.8.2014 10:18

M19i75c15h35a94l 45K64r34č66á15l 6168268796362

Místo nočních vlaků by mohli udělat auto vlak Praha -Brno. Pokud by nestála jízdenka víc než náklady na auto, byl by plný.

0/−2
20.8.2014 11:14

P56a74v36e90l 78N78o62v71á59k 7941956769883

Nesmysl, časově zhruba stejne , ale nakládka vykládka už nějaký čas zabere navíc jste vázány na určitý čas...

+2/0
20.8.2014 11:18

O36l73d50ř88i31c96h 29J49a28n97e24č41e59k 8579166733971

ta nakládka a vykládka by cestovní dobu zdvojnásobily...

0/0
20.8.2014 12:46

R31a89d74e24k 44J92a50n11a58t84a 9615396224432

1) nesmysl

2) ani to nesouvisí s článkem, článek je o zkrácení části spojů CNL mimo naše uzemí, provozovaných DB

+1/0
20.8.2014 12:01

J74a10r48o87m44í39r 40K64r37á58l 4390369354179

Na ten kousek ?  Tohle se vyplatí od nějakých 700 km výš.

+1/0
20.8.2014 12:39

O92l63d46ř13i24c53h 30J97a55n98e60č59e16k 8949806943701

to si jako myslíte, že nějaký železniční dopravce přepraví auto i s řidičem za 350 Kč a spolucestující zdarma??? (protože Čech si řekne 'potřebuju cca. 10 litrů nafty takže mě ta cesta stojí 350') to by byl těžce ztrátový byznys...

+1/0
20.8.2014 12:48
Foto

P63a66t67r11i97k 83C56h66r84z 4628909592209

Vlaková doprava se neumí přízpůsobit moderní době. Teoreticky by neměla mít konkurenci na trasy cca mezi 200 a 1000 kilometry, prakticky ji z kratších tras vytlačují autobusy a z těch delších letadla.

V cenících vlakové dopravy aby se prase vyznalo, na spoustu vlaků nejde koupit jízdenku on-line, ne vždy máte zajištěno místo k sezení, v nočních spojích navíc hrozí riziko okradení.

Vlakoví dopravci by se měli poučit z dálkové autobusové dopravy, která nabízí často vyšší komfort a jednodušší cenovou politiku.

0/−2
20.8.2014 11:00

T85o85m62á23š 75N50o91v96á91k 2188296313784

Vagón stojí klidně 60 000 000 Kč... Dopravní cesta je v hrozném stavu, třeba do Budapešti se jede celkem přes 3 státy. V každém jiný personál a podobně. Dneska je na většině relací v zahraniční dopravě v převaze autobus.

Železniční doprava je těžce svázaná hromadou úmluv, odborářských pravidel, kompatibilitou. To nikdo nikdy nezmění.

0/−1
20.8.2014 11:06
Foto

P50a42t45r77i79k 58C41h77r43z 4658709502349

Však jsem psal, že se vlaková doprava neumí přizpůsobit době. Buď se ty úmluvy a pravidla změní, nebo zkrátka zanikne (a nebo jak je v EU zvykem, budeme tuhle neefektivní dopravu dotova :( ).

0/−2
20.8.2014 11:09

R62a48d28e66k 85J44a44n63a48t50a 9735296414662

Zrovna do Budapešti je vlak konkurenceschopný (rychlejší než bus) a využívaný (včetně toho jednoho nočního). Cena v e-shopu za Praha-Budapest je 568 Kč a většinou je dostupná, rozhodně to není jako akční ceny DB "29 EUR apod.", které jsou často jen reklama.

+2/0
20.8.2014 12:03

T29o29m70á68š 75N91o78v62á76k 2268526273224

To ano, pár dnů v předstihu bez problémů. Ale často nic moc vozy, velká zpoždění... Taky jezdí přes slovensko maďarskou hranici prakticky prázdné.

0/−2
20.8.2014 12:06

P79a60v54e18l 29M57a14t10o67u44š53e89k 5610457448164

Akční ceny DB "29 Eur" nejsou jen reklama. Jen je nelze očekávat dva dny před odjezdem...

+1/0
20.8.2014 12:20

R77a96d36e15k 38J98a20n23a45t98a 9815576694682

Na mnohých trasách u DB takovou cenu uvidíte třeba až za 2 měsíce. Kdežto tu "včasnou jízdenku evropa" do Budapešti nesrovnatelně častěji.

+1/0
20.8.2014 12:26

P65a88v68e90l 26M51a68t89o29u21š22e19k 5240287138344

Kdo trochu umí pracovat s vyhledávačem DB, je schopen se dostat přes celé Německo i za jeho hranice i s několika plánovanými pobyty v různých místech při včasném nákupu prakticky odkudkoli kamkoli, i mimo nejkratší trasy, za 39 Euro na osobu, přičemž při vyšším počtu cestujících bývá cena na osobu ještě výrazně nižší. Něco podobného ČD, pokud vím, nenabízejí.

0/−1
20.8.2014 13:31

T31o12m27á27š 42N20o74v30á85k 2738316543964

Jenže zapomínáte, že běžná cesta není šotovýlet, ale dojíždění do práce, školy, v Německu v ICE jsou hodně pracovní cesty... Nemůžete si vybírat a kombinovat.

+1/0
20.8.2014 13:39

P15a21v15e28l 19M73a83t34o71u75š52e88k 5350387468854

Samozřejmě mám na mysli víceméně náhodné, jednorázové cesty, kdy např. z jakýchkoli důvodů potřebuji navštívím během jednoho až dvou dnů např. Bamberg, Fuldu a Berlín. Namátkou se tam lze dostat i na oněch 29 Euro/os.. Samozřejmě takové ceny nejsou zaručeny v kteroukoli denní dobu. Ale taková pravidla platí i u letenek. Pro pravidelné dojíždění za prací nebo do školy jistě existují i jiné, výhodnější nabídky.

+1/0
20.8.2014 15:04

T27o86m11á98š 26N95o57v36á67k 2518476563584

Stále se ale bavíme o okrajové šoto záležitosti. Těžko někdo "normální" může hledat podobnou kombinaci :-)

+1/0
20.8.2014 15:11

P26a95v65e93l 67M73a23t17o96u19š10e92k 5590467768544

Nevím, co máte na mysli předložkou či předponou "šoto", nicméně zároveň nevím, proč by běžný občan nemohl mít ať už jakoukoli potřebu či chuť navštívit uvedená či libovolná jiná místa. Třeba chce ochutnat místní piva, pobavit se s místními faráři, políbit své tři milenky, někomu něco předat nebo jen porovnat atmosféru různých míst. To už se tady můžeme bavit o smyslu cestování jako takového (já jsem třeba přesvědčen, že spousta cest je v době dnešních komunikačních prostředků zcela zbytečná; a jde právě hlavně o ty služební cesty). Samozřejmě pokud takovou potřebu nebo touhu dotyčný nemá, může použít nejrychlejší spoj a není o čem diskutovat. Nebo nemusí cestovat vůbec a udělá patrně nejlépe. Pokud ji ovšem má, málokterý dopravce mu dokáže vyjít vstříc tak, jako DB. Nic víc jsem svým příspěvkem nechtěl sdělit a tímto bych tuto debatu považoval za uzavřenou.

0/0
20.8.2014 15:26





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.