Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Z evropských kolejí mizí noční vlaky, vytlačují je levné letecké spoje

Dlouhé noční jízdy vlakem v lůžkových vozech vycházejí v Evropě z módy. A úbytek nočních spojů se nevyhýbá ani Česku. Od prosince si už přímým vlakem nezajedete z Prahy do Kodaně nebo do Amsterdamu. Za poklesem zájmu cestujících je více důvodů. Tím hlavním je nabídka levných letenek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

E21v87a 17R17o98s65o30v26á 8339928598601

je to škoda, neznám pohodlnější způsob cestování. A udělali mi to zrovna teď naschvál, když jsem chtěla jet nočním vlakem do Kodaně :(

0/0
2.10.2014 22:08

T47o38m69á22š 88N59o46v30á15k 2278246963854

Tak ono ani nic lepšího nezbývá. Klientela podobných vlaků byla přinejmenším zvláštní a spíš odpuzující. Zajímavé to bylo a bude hlavně pro skupinky, které zaberou celý oddíl. Pak je to naopak opravdu fajn cesta :-) Ale na individuální cestování příšernost...

0/−2
20.8.2014 14:03

O33l97d42ř79i89c25h 40J74a59n75e89č32e30k 8899856253101

Tak ono je to hlavně o kultuře cestování v té které zemi a o tom, kdo těmi vlaky jezdí. Noční vlaky v Rakousku jsou super. I na individuální cestování. Ale člověk přeci jen znejistí už jen při faktu, že na noční vlak Graz - Zürich někde cestou připojují vagony od Bělehradu...

0/−1
20.8.2014 18:04

T84o48m59á67š 33N80o29v41á61k 2618436843154

Třeba v Německu to bylo super. Z Prahy do Berlína uřvaný pár. V Berlíně do kupé přišla skupina 150 kg arabáků v těch dlouhých pos*ávačkách s fajn odéremea hromadou kufrů. Ok, přesun do poloprázdného velkoprostoru připojeného z Varašavy. Polští gastarbateiři v klidu spali a do toho přišla skupina postarších ožralých uřvaných němců a usnuli po dvou hodinách. Jediné plus bylo, že německá vlakvedoucí zapla tlumené osvětlení, fajn cesta.

0/0
20.8.2014 18:15

P69a92v19e23l 42M32a82t53o12u44š29e16k 5860617788884

V autobuse a v letadle, zejména při akčních cenách, je záruka, že spolucestující budou snesitelnější?

0/0
21.8.2014 10:14

T68o69m59a15s 15A42u74g46u28s98t27y23n 6487386631960

díval jsem na cenu vlaku do popradu a srovnal s naklady na cestu autem. i s amortizaci je to pro jednoho levnejsi autem. pak je to tezky. (ja teda i tak radsi vlak)

0/0
20.8.2014 13:11

A88l54e15x95a22n16d56r 63K41o55s81t14k39a 5609456289496

Dopravci jaksi vychází z logiky, že při jízdence za 100 jede 100 lidí, tržba je 10000, tak při jízdence za 120 bude tržba 12000. Jenže ona bebude, protože pojede 80 lidí, zbylých 20 si zařídí dopravu jinde a jinak. Plus jako bonus bude všech 100, ještě nedávno spokojených cestujících řádně naštváno.

0/0
20.8.2014 13:33

T51o91m90á82š 79N10o37v27á72k 2938426143694

Vlakem má smysl jet přes den. Už to dávno není noční relace. Ceny jsou dost normální na tu vzdálenost. 568 Kč za nákup pár dnů v předstihu. Praha - Poprad po silnici je 550 Kč a vynásobit 6 Kč/km u "normálního" auta jako běžné náklady.

0/−2
20.8.2014 13:36

R15a73d79e31k 26J42a55n82a75t61a 9225956734582

Mně e-shop ČD ukazuje cenu Praha-Poprad 738 Kč v noci v lehátku, nebo 568 Kč v dne ECčkem. Jaké že auto jezdí takto levně?

+1/0
20.8.2014 14:50

V60á70c16l66a62v 98P73o95u45s71t24k19a 3530771772

Když pojedete čtyři.... a zpátky....

0/−1
20.8.2014 14:55

T49o22m24á58š 70N50o17v33á18k 2438136713664

568 * 4 je 2 300 Kč. 550 km * 6 kč (cestovní náhrada) je nějakých 3 300 Kč s tím, že budete mít po 7 hodinách řízení opravdu dost... Já teda výhodu auta v cestě do Popradu moc nevidím.

+1/0
20.8.2014 15:06

V74á40c77l85a16v 50P76o56u65s36t78k15a 3950181372

Proč do toho počítáte náhrady?

0/0
20.8.2014 16:12

T17o17m16á87š 77N14o36v48á97k 2468126183524

Protože jaksi odpovídají reálným nákladům na amortizaci a provoz normálního auta???

+2/0
20.8.2014 16:14

R46a97d33e59k 36J16a30n14a92t37a 9135136104312

Tomáš Augustin psal "pro jednoho". Ale ani ve čtyřech vám to nevyjde, pokud počítáte veškeré náklady na auto. Navíc ve čtyřech se v autě moc dobře nevyspíte. Řidič vůbec, spolucestující špatně.

0/0
20.8.2014 17:06

T83o84m45a53s 74A41u78g25u10s36t25y93n 6617486911790

nepočítal jsem z prahy, ale z Pardubic. Z Prahy jsou speciální slevy, takže je to paradoxně z Pardubic podstatně dražší. Cenu Vám to na e-shopu ani neukáže, musíte o ni napsat na infolinku. Kalkulace 1241,- Kč plus lůžko/lehátko, podle toho jaké zvolíte, nejlevnější za 6 euro.

U auta samozřejmě počítám s tím, že mi stojí před barákem, tak do něj můžu nasednout a nemusím ho kupovat. Spravedlivé by bylo tam nákup započítat, ale nikdo takto asi nepřemýšlí...

Mimoto i Pardubice mám 80 km daleko, kam musím nějak dojet a vlakem bych to měl ještě na pár stovek (koleje vedou pěknou oklikou atd) a hodin...

(ale jak píšu, já mám raději vlak, spíše poukazuju na uvažování běžného spotřebitele)

0/−1
20.8.2014 17:28

R49a14d42e34k 19J66a13n29a78t88a 9865336244782

Z Pardubic je taky speciální sleva, Pardubice-Poprad 483 Kč, v noci včetně lehátka 653 Kč. e-shop ČD to prodává, račte vyzkoušet.

+1/0
20.8.2014 17:33

T13o83m76a81s 51A63u62g92u36s75t72y30n 6977956431410

na eshopu jsem hledal, ale cenu mi to neukazovalo, jen informaci, at pro zjisteni ceny kontektuji uvedene info. Pak teda nechapu, proc mi na tom infu dali vyse uvedenou informaci... maji tam asi dost neporadek... :-(

0/0
21.8.2014 7:31

R53a81d22e23k 87J98a70n75a21t27a 9805256734842

Pak jste asi nebyl v e-shopu, ale na titulní straně stránek ČD, tam je jen modifikovaný IDOS.

e-shop je na http://www.cd.cz/eshop/, nebo z titulní strany odkaz "eShop".

0/0
21.8.2014 7:50

T54o55m11a30s 33A41u27g79u96s37t27y55n 6767656601870

mimochodem cena je s IN25

0/0
20.8.2014 17:34

P68a17v84e47l 44M15a20t10o90u14š23e10k 5690347818464

Konkrétně mezi Českem a Slovenskem sice ubývá nočních vlaků pro údajný nezájem ze strany cestujících, avšak nočních autobusů, v nichž je cestování daleko méně komfortní, neubývá, spíše naopak. V tomto případě jistě nejsou na vině levné letenky, ale podbízivá reklama autobusových dopravců, kterým se podařilo zdánlivě nemožné - vytlačit vlaky z jejich snad nejtradičnější trasy v rámci bývalého Československa a přesunout velkou část cestujících do svých autobusů. Skoro mám dojem, že české i slovenské železnice záměrně přenechávají své cestující autobusové konkurenci. V rámci Evropy nemám dojem, že by noční vlaky jezdily nevytížené, zejména na území Německa. Ještě dlužno podotknout, že i u letenek obvykle platí, že těch levných je omezený počet, podobně jako u vlakových jízdenek. Osobně raději strávím 10 hodin na lehátku nebo lůžku a vyspím se, než abych ráno vstával ve 2 hodiny, abych stihl první letadlo do požadovaného místa, nebo abych do téhož místa dorazil ve 23 h večer. Jak autor víceméně správně uvádí, vše je hlavně otázkou módy.

+3/0
20.8.2014 12:17

O29l50d31ř26i29c76h 71J12a24n73e84č83e94k 8429316143251

V případě nočních spojů do Košic jde myslím hlavně o bezpečnost - vzhledem k tomu, co tím hlavně cestuje za lidi, si do toho troufne málokdo. V busu jsou řidič a stevardka vždy na blízku.

Propad téhle linky samozřejmě s levnými letenkami nic společného nemá - prostě jednak od konce 80. let ten počet cestujících velmi poklesl, druhak se z výše popsaných důvodů část přesunula do busů... a nejspíš i tady hraje značnou roli modernizace tratí - dnes už se ta štreka dá rozumně urazit denním spojem, to bylo před 15 lety asi těžko myslitelné. A přitom se dá čekat, že nové 'konkurenční' spoje budou ještě výrazně rychlejší než těch současných 8:20 hodin.

0/−1
20.8.2014 12:45

R33a58d73e39k 36J50a48n45a10t39a 9295276264192

Spíš než skutečná nebezpečnost vadí spíš "pověst nebezpečnosti" (kterou přiživují i média). Lehátkové a lůžkové vozy mají zevnitř na dveřích kupé dva nezávislé zámky, v každém voze je průvodce (mmch. to je rozdíl oproti CNL, u nich má průvodce na starosti třebas dva vozy). Jel jsem mnohokrát a problém nebyl.

Ten může být ve vozech k sezení, ale třeba EN Slovakia ani žádné vozy k sezení neveze ...

+2/0
20.8.2014 13:06

T71o55m79á36š 35N44o43v68á90k 2448826333694

To je samozřejmě nesmysl. Většina populace má zafixované slovenské vlaky jako opravdu otřesné, což tak opravdu bylo do revoluce v 89.

Dneska spíš hrozí poslouchat celonoční chrápání nějakého pupkatého dělníka a cítit jeho silný cigaretový odér.

0/0
20.8.2014 13:50

P30a35v15e58l 81M18a84t46o75u18š16e91k 5100817808284

Kde je větší pravděpodobnost ukradení zavazadla? V kupé, kde je mám víceméně stále aspoň částečně pod kontrolou, nebo v zavazadlovém prostoru autobusu, který řidič může otevřít takřka komukoli libovolněkrát za cestu?

+1/0
20.8.2014 13:25

T47o52m83á96š 64N22o38v24á15k 2958696803634

V zavazadlovém prostoru je zavazadlo označené a vydává se oproti předložení dokladu o jeho uložení.

0/0
20.8.2014 13:38

P66a38v56e13l 79M28a19t94o79u47š19e41k 5710957468734

S tím jsem se tedy opravdu dosud nesetkal, ale nechci to vylučovat. Pravda, že necestuji se SA. Nicméně, myslíte, že když někdo nastupuje do autobusu třeba ve 23 h nebo vystupuje ve 4 h ráno, má řidič dokonale pod kontrolou, co se v zavazadlovém prostoru odehrává?

+1/0
20.8.2014 14:50

T43o34m62á61š 50N53o91v97á35k 2158176953894

Eurolines... Většina mezinárodních dopravců. Myslím ale, že to je opravdu to nejmenší. Stejně se nic veřejnou dopravou nic cenného nepřeváží a dopravci mají náhodně vybraných 2 přepravních podmínek odpovědnost do 10 000 Kč, což není problém u naprosté většiny zavazadel. Nikdy jsem neslyšel o odcizení zavazadla v takovém případě.

0/0
20.8.2014 15:04

E52v84a 48R13o82s18o79v58á 8889308638711

jo, u Eurolines mi vždy dali lístek ke kufru. Vtip je v tom, že ho při vyzvednutí kufru nikdy nikdo nekontroloval...

0/0
2.10.2014 22:12

T32o66m15á73š 65N91o26v90á50k 2718706163294

Ano, je to hrozně módní letět letadlem a ne spát v 6 nebo ve třech lidech na miniaturním prostoru hostelového typu za zvuků přišerného chrápání a jiných pachů třeba východoslovenských občanů...

0/−1
20.8.2014 13:45

P23a22v45e58l 76M73a20t22o15u37š61e70k 5370887868664

Spacími vozy jsem cestoval mnohokrát v mnoha zemích včetně Ruska, Ukrajiny nebo Indie a to, co popisujete, je spíše výjimkou.

+1/0
20.8.2014 15:12

T24o53m14á97š 89N27o86v86á33k 2688236903144

Jenže Ukrajina nebo Rusko není západní Evropa nebo Slovensko - ČR. Jablka a hrušky...

0/−1
20.8.2014 15:17

P48a79v23e41l 83M68a94t43o10u21š56e53k 5580277388524

Aha, já myslel, že Rusko a Ukrajina jsou v českých očích něčím méněcenným, a ono je to, koukám, naopak! Nicméně jsem mnohokrát cestoval nočními vlaky i po západní Evropě a samozřejmě mezi Českem a Slovenskem (patrně nejčastěji) a s vámi popisovaným stavem jsem se setkal opravdu jen výjimečně, pokud vůbec.

0/0
21.8.2014 10:18

M13i38c12h39a34l 36K27r66č17á38l 6948358576342

Místo nočních vlaků by mohli udělat auto vlak Praha -Brno. Pokud by nestála jízdenka víc než náklady na auto, byl by plný.

0/−2
20.8.2014 11:14

P18a60v28e18l 65N56o47v39á52k 7291906329233

Nesmysl, časově zhruba stejne , ale nakládka vykládka už nějaký čas zabere navíc jste vázány na určitý čas...

+2/0
20.8.2014 11:18

O42l56d54ř41i10c57h 43J30a40n20e61č79e22k 8619556333551

ta nakládka a vykládka by cestovní dobu zdvojnásobily...

0/0
20.8.2014 12:46

R73a69d84e75k 13J94a34n50a60t81a 9145736844822

1) nesmysl

2) ani to nesouvisí s článkem, článek je o zkrácení části spojů CNL mimo naše uzemí, provozovaných DB

+1/0
20.8.2014 12:01

J47a11r23o84m20í62r 96K94r77á23l 4130769494669

Na ten kousek ?  Tohle se vyplatí od nějakých 700 km výš.

+1/0
20.8.2014 12:39

O37l53d93ř90i15c96h 55J31a47n46e38č60e30k 8909486753391

to si jako myslíte, že nějaký železniční dopravce přepraví auto i s řidičem za 350 Kč a spolucestující zdarma??? (protože Čech si řekne 'potřebuju cca. 10 litrů nafty takže mě ta cesta stojí 350') to by byl těžce ztrátový byznys...

+1/0
20.8.2014 12:48
Foto

P56a54t36r23i78k 98C76h45r70z 4578779912709

Vlaková doprava se neumí přízpůsobit moderní době. Teoreticky by neměla mít konkurenci na trasy cca mezi 200 a 1000 kilometry, prakticky ji z kratších tras vytlačují autobusy a z těch delších letadla.

V cenících vlakové dopravy aby se prase vyznalo, na spoustu vlaků nejde koupit jízdenku on-line, ne vždy máte zajištěno místo k sezení, v nočních spojích navíc hrozí riziko okradení.

Vlakoví dopravci by se měli poučit z dálkové autobusové dopravy, která nabízí často vyšší komfort a jednodušší cenovou politiku.

0/−2
20.8.2014 11:00

T72o36m55á66š 22N17o86v23á67k 2878366263634

Vagón stojí klidně 60 000 000 Kč... Dopravní cesta je v hrozném stavu, třeba do Budapešti se jede celkem přes 3 státy. V každém jiný personál a podobně. Dneska je na většině relací v zahraniční dopravě v převaze autobus.

Železniční doprava je těžce svázaná hromadou úmluv, odborářských pravidel, kompatibilitou. To nikdo nikdy nezmění.

0/−1
20.8.2014 11:06
Foto

P75a56t58r41i16k 56C11h83r56z 4318229522589

Však jsem psal, že se vlaková doprava neumí přizpůsobit době. Buď se ty úmluvy a pravidla změní, nebo zkrátka zanikne (a nebo jak je v EU zvykem, budeme tuhle neefektivní dopravu dotova :( ).

0/−2
20.8.2014 11:09

R54a27d54e44k 48J76a38n75a73t12a 9155626774412

Zrovna do Budapešti je vlak konkurenceschopný (rychlejší než bus) a využívaný (včetně toho jednoho nočního). Cena v e-shopu za Praha-Budapest je 568 Kč a většinou je dostupná, rozhodně to není jako akční ceny DB "29 EUR apod.", které jsou často jen reklama.

+2/0
20.8.2014 12:03

T87o26m88á66š 10N96o24v32á29k 2868386513314

To ano, pár dnů v předstihu bez problémů. Ale často nic moc vozy, velká zpoždění... Taky jezdí přes slovensko maďarskou hranici prakticky prázdné.

0/−2
20.8.2014 12:06

P89a86v25e14l 42M24a63t61o68u67š32e48k 5590867878114

Akční ceny DB "29 Eur" nejsou jen reklama. Jen je nelze očekávat dva dny před odjezdem...

+1/0
20.8.2014 12:20

R53a52d78e37k 24J22a67n66a63t22a 9555436314962

Na mnohých trasách u DB takovou cenu uvidíte třeba až za 2 měsíce. Kdežto tu "včasnou jízdenku evropa" do Budapešti nesrovnatelně častěji.

+1/0
20.8.2014 12:26

P67a15v96e54l 48M88a57t97o72u48š24e78k 5280577658284

Kdo trochu umí pracovat s vyhledávačem DB, je schopen se dostat přes celé Německo i za jeho hranice i s několika plánovanými pobyty v různých místech při včasném nákupu prakticky odkudkoli kamkoli, i mimo nejkratší trasy, za 39 Euro na osobu, přičemž při vyšším počtu cestujících bývá cena na osobu ještě výrazně nižší. Něco podobného ČD, pokud vím, nenabízejí.

0/−1
20.8.2014 13:31

T49o19m36á30š 74N44o59v23á17k 2768286583494

Jenže zapomínáte, že běžná cesta není šotovýlet, ale dojíždění do práce, školy, v Německu v ICE jsou hodně pracovní cesty... Nemůžete si vybírat a kombinovat.

+1/0
20.8.2014 13:39

P29a67v29e40l 70M10a26t50o15u48š97e53k 5550787408234

Samozřejmě mám na mysli víceméně náhodné, jednorázové cesty, kdy např. z jakýchkoli důvodů potřebuji navštívím během jednoho až dvou dnů např. Bamberg, Fuldu a Berlín. Namátkou se tam lze dostat i na oněch 29 Euro/os.. Samozřejmě takové ceny nejsou zaručeny v kteroukoli denní dobu. Ale taková pravidla platí i u letenek. Pro pravidelné dojíždění za prací nebo do školy jistě existují i jiné, výhodnější nabídky.

+1/0
20.8.2014 15:04

T45o93m19á11š 45N72o45v17á10k 2328326553824

Stále se ale bavíme o okrajové šoto záležitosti. Těžko někdo "normální" může hledat podobnou kombinaci :-)

+1/0
20.8.2014 15:11

P47a70v69e98l 57M53a79t93o47u56š57e48k 5760447698374

Nevím, co máte na mysli předložkou či předponou "šoto", nicméně zároveň nevím, proč by běžný občan nemohl mít ať už jakoukoli potřebu či chuť navštívit uvedená či libovolná jiná místa. Třeba chce ochutnat místní piva, pobavit se s místními faráři, políbit své tři milenky, někomu něco předat nebo jen porovnat atmosféru různých míst. To už se tady můžeme bavit o smyslu cestování jako takového (já jsem třeba přesvědčen, že spousta cest je v době dnešních komunikačních prostředků zcela zbytečná; a jde právě hlavně o ty služební cesty). Samozřejmě pokud takovou potřebu nebo touhu dotyčný nemá, může použít nejrychlejší spoj a není o čem diskutovat. Nebo nemusí cestovat vůbec a udělá patrně nejlépe. Pokud ji ovšem má, málokterý dopravce mu dokáže vyjít vstříc tak, jako DB. Nic víc jsem svým příspěvkem nechtěl sdělit a tímto bych tuto debatu považoval za uzavřenou.

0/0
20.8.2014 15:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.