Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Z evropských kolejí mizí noční vlaky, vytlačují je levné letecké spoje

Dlouhé noční jízdy vlakem v lůžkových vozech vycházejí v Evropě z módy. A úbytek nočních spojů se nevyhýbá ani Česku. Od prosince si už přímým vlakem nezajedete z Prahy do Kodaně nebo do Amsterdamu. Za poklesem zájmu cestujících je více důvodů. Tím hlavním je nabídka levných letenek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

E69v60a 82R98o73s97o39v23á 8629418748441

je to škoda, neznám pohodlnější způsob cestování. A udělali mi to zrovna teď naschvál, když jsem chtěla jet nočním vlakem do Kodaně :(

0/0
2.10.2014 22:08

T59o65m82á44š 46N88o14v33á10k 2778866613464

Tak ono ani nic lepšího nezbývá. Klientela podobných vlaků byla přinejmenším zvláštní a spíš odpuzující. Zajímavé to bylo a bude hlavně pro skupinky, které zaberou celý oddíl. Pak je to naopak opravdu fajn cesta :-) Ale na individuální cestování příšernost...

0/−2
20.8.2014 14:03

O47l22d22ř39i43c84h 65J72a74n59e72č79e26k 8789846253511

Tak ono je to hlavně o kultuře cestování v té které zemi a o tom, kdo těmi vlaky jezdí. Noční vlaky v Rakousku jsou super. I na individuální cestování. Ale člověk přeci jen znejistí už jen při faktu, že na noční vlak Graz - Zürich někde cestou připojují vagony od Bělehradu...

0/−1
20.8.2014 18:04

T69o26m32á84š 49N56o76v13á56k 2988386713224

Třeba v Německu to bylo super. Z Prahy do Berlína uřvaný pár. V Berlíně do kupé přišla skupina 150 kg arabáků v těch dlouhých pos*ávačkách s fajn odéremea hromadou kufrů. Ok, přesun do poloprázdného velkoprostoru připojeného z Varašavy. Polští gastarbateiři v klidu spali a do toho přišla skupina postarších ožralých uřvaných němců a usnuli po dvou hodinách. Jediné plus bylo, že německá vlakvedoucí zapla tlumené osvětlení, fajn cesta.

0/0
20.8.2014 18:15

P90a72v30e61l 35M84a26t82o28u55š19e71k 5830157198634

V autobuse a v letadle, zejména při akčních cenách, je záruka, že spolucestující budou snesitelnější?

0/0
21.8.2014 10:14

T29o19m28a18s 58A18u70g38u61s96t64y44n 6357866851360

díval jsem na cenu vlaku do popradu a srovnal s naklady na cestu autem. i s amortizaci je to pro jednoho levnejsi autem. pak je to tezky. (ja teda i tak radsi vlak)

0/0
20.8.2014 13:11

A11l62e68x98a58n63d52r 10K97o68s50t69k23a 5239656519676

Dopravci jaksi vychází z logiky, že při jízdence za 100 jede 100 lidí, tržba je 10000, tak při jízdence za 120 bude tržba 12000. Jenže ona bebude, protože pojede 80 lidí, zbylých 20 si zařídí dopravu jinde a jinak. Plus jako bonus bude všech 100, ještě nedávno spokojených cestujících řádně naštváno.

0/0
20.8.2014 13:33

T48o36m89á19š 62N62o81v12á91k 2108386293804

Vlakem má smysl jet přes den. Už to dávno není noční relace. Ceny jsou dost normální na tu vzdálenost. 568 Kč za nákup pár dnů v předstihu. Praha - Poprad po silnici je 550 Kč a vynásobit 6 Kč/km u "normálního" auta jako běžné náklady.

0/−2
20.8.2014 13:36

R56a41d69e82k 70J31a46n20a14t64a 9665286194882

Mně e-shop ČD ukazuje cenu Praha-Poprad 738 Kč v noci v lehátku, nebo 568 Kč v dne ECčkem. Jaké že auto jezdí takto levně?

+1/0
20.8.2014 14:50

V67á10c24l47a41v 23P76o85u59s94t26k47a 3980851952

Když pojedete čtyři.... a zpátky....

0/−1
20.8.2014 14:55

T66o62m23á79š 26N21o18v10á40k 2518436143564

568 * 4 je 2 300 Kč. 550 km * 6 kč (cestovní náhrada) je nějakých 3 300 Kč s tím, že budete mít po 7 hodinách řízení opravdu dost... Já teda výhodu auta v cestě do Popradu moc nevidím.

+1/0
20.8.2014 15:06

V44á71c32l90a53v 72P24o11u76s62t96k16a 3140691812

Proč do toho počítáte náhrady?

0/0
20.8.2014 16:12

T73o65m33á31š 59N23o47v12á52k 2478916773594

Protože jaksi odpovídají reálným nákladům na amortizaci a provoz normálního auta???

+2/0
20.8.2014 16:14

R10a83d94e96k 19J30a51n87a72t35a 9935356714942

Tomáš Augustin psal "pro jednoho". Ale ani ve čtyřech vám to nevyjde, pokud počítáte veškeré náklady na auto. Navíc ve čtyřech se v autě moc dobře nevyspíte. Řidič vůbec, spolucestující špatně.

0/0
20.8.2014 17:06

T88o10m26a73s 22A50u35g35u73s28t22y53n 6427956691790

nepočítal jsem z prahy, ale z Pardubic. Z Prahy jsou speciální slevy, takže je to paradoxně z Pardubic podstatně dražší. Cenu Vám to na e-shopu ani neukáže, musíte o ni napsat na infolinku. Kalkulace 1241,- Kč plus lůžko/lehátko, podle toho jaké zvolíte, nejlevnější za 6 euro.

U auta samozřejmě počítám s tím, že mi stojí před barákem, tak do něj můžu nasednout a nemusím ho kupovat. Spravedlivé by bylo tam nákup započítat, ale nikdo takto asi nepřemýšlí...

Mimoto i Pardubice mám 80 km daleko, kam musím nějak dojet a vlakem bych to měl ještě na pár stovek (koleje vedou pěknou oklikou atd) a hodin...

(ale jak píšu, já mám raději vlak, spíše poukazuju na uvažování běžného spotřebitele)

0/−1
20.8.2014 17:28

R52a60d94e63k 10J91a66n10a95t82a 9275936114402

Z Pardubic je taky speciální sleva, Pardubice-Poprad 483 Kč, v noci včetně lehátka 653 Kč. e-shop ČD to prodává, račte vyzkoušet.

+1/0
20.8.2014 17:33

T38o94m87a28s 58A11u35g73u79s36t33y74n 6207766841640

na eshopu jsem hledal, ale cenu mi to neukazovalo, jen informaci, at pro zjisteni ceny kontektuji uvedene info. Pak teda nechapu, proc mi na tom infu dali vyse uvedenou informaci... maji tam asi dost neporadek... :-(

0/0
21.8.2014 7:31

R86a55d27e91k 81J42a40n17a94t95a 9435266764382

Pak jste asi nebyl v e-shopu, ale na titulní straně stránek ČD, tam je jen modifikovaný IDOS.

e-shop je na http://www.cd.cz/eshop/, nebo z titulní strany odkaz "eShop".

0/0
21.8.2014 7:50

T32o41m33a43s 89A26u65g24u47s67t53y77n 6807686401350

mimochodem cena je s IN25

0/0
20.8.2014 17:34

P81a89v24e41l 95M71a75t19o57u94š64e79k 5330617668194

Konkrétně mezi Českem a Slovenskem sice ubývá nočních vlaků pro údajný nezájem ze strany cestujících, avšak nočních autobusů, v nichž je cestování daleko méně komfortní, neubývá, spíše naopak. V tomto případě jistě nejsou na vině levné letenky, ale podbízivá reklama autobusových dopravců, kterým se podařilo zdánlivě nemožné - vytlačit vlaky z jejich snad nejtradičnější trasy v rámci bývalého Československa a přesunout velkou část cestujících do svých autobusů. Skoro mám dojem, že české i slovenské železnice záměrně přenechávají své cestující autobusové konkurenci. V rámci Evropy nemám dojem, že by noční vlaky jezdily nevytížené, zejména na území Německa. Ještě dlužno podotknout, že i u letenek obvykle platí, že těch levných je omezený počet, podobně jako u vlakových jízdenek. Osobně raději strávím 10 hodin na lehátku nebo lůžku a vyspím se, než abych ráno vstával ve 2 hodiny, abych stihl první letadlo do požadovaného místa, nebo abych do téhož místa dorazil ve 23 h večer. Jak autor víceméně správně uvádí, vše je hlavně otázkou módy.

+3/0
20.8.2014 12:17

O96l50d13ř91i50c75h 85J68a98n71e17č59e47k 8139616713761

V případě nočních spojů do Košic jde myslím hlavně o bezpečnost - vzhledem k tomu, co tím hlavně cestuje za lidi, si do toho troufne málokdo. V busu jsou řidič a stevardka vždy na blízku.

Propad téhle linky samozřejmě s levnými letenkami nic společného nemá - prostě jednak od konce 80. let ten počet cestujících velmi poklesl, druhak se z výše popsaných důvodů část přesunula do busů... a nejspíš i tady hraje značnou roli modernizace tratí - dnes už se ta štreka dá rozumně urazit denním spojem, to bylo před 15 lety asi těžko myslitelné. A přitom se dá čekat, že nové 'konkurenční' spoje budou ještě výrazně rychlejší než těch současných 8:20 hodin.

0/−1
20.8.2014 12:45

R69a23d53e11k 45J42a59n64a24t84a 9935606844902

Spíš než skutečná nebezpečnost vadí spíš "pověst nebezpečnosti" (kterou přiživují i média). Lehátkové a lůžkové vozy mají zevnitř na dveřích kupé dva nezávislé zámky, v každém voze je průvodce (mmch. to je rozdíl oproti CNL, u nich má průvodce na starosti třebas dva vozy). Jel jsem mnohokrát a problém nebyl.

Ten může být ve vozech k sezení, ale třeba EN Slovakia ani žádné vozy k sezení neveze ...

+2/0
20.8.2014 13:06

T84o11m44á80š 40N64o48v83á15k 2138556423344

To je samozřejmě nesmysl. Většina populace má zafixované slovenské vlaky jako opravdu otřesné, což tak opravdu bylo do revoluce v 89.

Dneska spíš hrozí poslouchat celonoční chrápání nějakého pupkatého dělníka a cítit jeho silný cigaretový odér.

0/0
20.8.2014 13:50

P64a26v70e53l 43M92a13t62o48u23š17e60k 5180527368354

Kde je větší pravděpodobnost ukradení zavazadla? V kupé, kde je mám víceméně stále aspoň částečně pod kontrolou, nebo v zavazadlovém prostoru autobusu, který řidič může otevřít takřka komukoli libovolněkrát za cestu?

+1/0
20.8.2014 13:25

T90o91m17á23š 79N32o57v13á32k 2318166373844

V zavazadlovém prostoru je zavazadlo označené a vydává se oproti předložení dokladu o jeho uložení.

0/0
20.8.2014 13:38

P18a50v54e13l 17M94a48t53o41u59š66e81k 5370467878364

S tím jsem se tedy opravdu dosud nesetkal, ale nechci to vylučovat. Pravda, že necestuji se SA. Nicméně, myslíte, že když někdo nastupuje do autobusu třeba ve 23 h nebo vystupuje ve 4 h ráno, má řidič dokonale pod kontrolou, co se v zavazadlovém prostoru odehrává?

+1/0
20.8.2014 14:50

T29o31m21á21š 57N24o20v47á28k 2538426673674

Eurolines... Většina mezinárodních dopravců. Myslím ale, že to je opravdu to nejmenší. Stejně se nic veřejnou dopravou nic cenného nepřeváží a dopravci mají náhodně vybraných 2 přepravních podmínek odpovědnost do 10 000 Kč, což není problém u naprosté většiny zavazadel. Nikdy jsem neslyšel o odcizení zavazadla v takovém případě.

0/0
20.8.2014 15:04

E31v21a 86R74o77s39o71v61á 8579108578871

jo, u Eurolines mi vždy dali lístek ke kufru. Vtip je v tom, že ho při vyzvednutí kufru nikdy nikdo nekontroloval...

0/0
2.10.2014 22:12

T81o58m42á50š 41N51o84v69á75k 2128986933254

Ano, je to hrozně módní letět letadlem a ne spát v 6 nebo ve třech lidech na miniaturním prostoru hostelového typu za zvuků přišerného chrápání a jiných pachů třeba východoslovenských občanů...

0/−1
20.8.2014 13:45

P36a92v40e17l 83M63a62t79o84u19š47e79k 5160597168254

Spacími vozy jsem cestoval mnohokrát v mnoha zemích včetně Ruska, Ukrajiny nebo Indie a to, co popisujete, je spíše výjimkou.

+1/0
20.8.2014 15:12

T73o71m31á63š 33N75o64v77á96k 2868116563974

Jenže Ukrajina nebo Rusko není západní Evropa nebo Slovensko - ČR. Jablka a hrušky...

0/−1
20.8.2014 15:17

P90a29v22e91l 59M50a46t41o54u72š45e93k 5170957488934

Aha, já myslel, že Rusko a Ukrajina jsou v českých očích něčím méněcenným, a ono je to, koukám, naopak! Nicméně jsem mnohokrát cestoval nočními vlaky i po západní Evropě a samozřejmě mezi Českem a Slovenskem (patrně nejčastěji) a s vámi popisovaným stavem jsem se setkal opravdu jen výjimečně, pokud vůbec.

0/0
21.8.2014 10:18

M69i35c91h78a53l 12K39r76č40á91l 6608378616192

Místo nočních vlaků by mohli udělat auto vlak Praha -Brno. Pokud by nestála jízdenka víc než náklady na auto, byl by plný.

0/−2
20.8.2014 11:14

P96a61v15e81l 92N89o35v87á56k 7181686839283

Nesmysl, časově zhruba stejne , ale nakládka vykládka už nějaký čas zabere navíc jste vázány na určitý čas...

+2/0
20.8.2014 11:18

O97l85d68ř25i78c26h 83J37a60n18e77č53e88k 8889446603661

ta nakládka a vykládka by cestovní dobu zdvojnásobily...

0/0
20.8.2014 12:46

R89a18d78e45k 75J82a87n35a12t58a 9675806784832

1) nesmysl

2) ani to nesouvisí s článkem, článek je o zkrácení části spojů CNL mimo naše uzemí, provozovaných DB

+1/0
20.8.2014 12:01

J19a69r82o41m90í70r 75K80r21á77l 4810469524379

Na ten kousek ?  Tohle se vyplatí od nějakých 700 km výš.

+1/0
20.8.2014 12:39

O38l13d10ř90i36c88h 27J60a14n82e32č12e80k 8899756663251

to si jako myslíte, že nějaký železniční dopravce přepraví auto i s řidičem za 350 Kč a spolucestující zdarma??? (protože Čech si řekne 'potřebuju cca. 10 litrů nafty takže mě ta cesta stojí 350') to by byl těžce ztrátový byznys...

+1/0
20.8.2014 12:48
Foto

P55a81t34r67i82k 16C57h52r89z 4898199962109

Vlaková doprava se neumí přízpůsobit moderní době. Teoreticky by neměla mít konkurenci na trasy cca mezi 200 a 1000 kilometry, prakticky ji z kratších tras vytlačují autobusy a z těch delších letadla.

V cenících vlakové dopravy aby se prase vyznalo, na spoustu vlaků nejde koupit jízdenku on-line, ne vždy máte zajištěno místo k sezení, v nočních spojích navíc hrozí riziko okradení.

Vlakoví dopravci by se měli poučit z dálkové autobusové dopravy, která nabízí často vyšší komfort a jednodušší cenovou politiku.

0/−2
20.8.2014 11:00

T63o39m40á60š 95N98o57v76á54k 2888656583654

Vagón stojí klidně 60 000 000 Kč... Dopravní cesta je v hrozném stavu, třeba do Budapešti se jede celkem přes 3 státy. V každém jiný personál a podobně. Dneska je na většině relací v zahraniční dopravě v převaze autobus.

Železniční doprava je těžce svázaná hromadou úmluv, odborářských pravidel, kompatibilitou. To nikdo nikdy nezmění.

0/−1
20.8.2014 11:06
Foto

P10a18t88r89i84k 14C54h62r35z 4638279682549

Však jsem psal, že se vlaková doprava neumí přizpůsobit době. Buď se ty úmluvy a pravidla změní, nebo zkrátka zanikne (a nebo jak je v EU zvykem, budeme tuhle neefektivní dopravu dotova :( ).

0/−2
20.8.2014 11:09

R96a52d47e46k 97J18a63n13a28t92a 9705296924762

Zrovna do Budapešti je vlak konkurenceschopný (rychlejší než bus) a využívaný (včetně toho jednoho nočního). Cena v e-shopu za Praha-Budapest je 568 Kč a většinou je dostupná, rozhodně to není jako akční ceny DB "29 EUR apod.", které jsou často jen reklama.

+2/0
20.8.2014 12:03

T18o48m11á91š 68N19o27v16á48k 2638106143144

To ano, pár dnů v předstihu bez problémů. Ale často nic moc vozy, velká zpoždění... Taky jezdí přes slovensko maďarskou hranici prakticky prázdné.

0/−2
20.8.2014 12:06

P51a47v37e74l 22M90a51t12o15u38š18e89k 5560937618804

Akční ceny DB "29 Eur" nejsou jen reklama. Jen je nelze očekávat dva dny před odjezdem...

+1/0
20.8.2014 12:20

R25a27d69e91k 36J45a23n34a70t57a 9595376894142

Na mnohých trasách u DB takovou cenu uvidíte třeba až za 2 měsíce. Kdežto tu "včasnou jízdenku evropa" do Budapešti nesrovnatelně častěji.

+1/0
20.8.2014 12:26

P83a45v92e13l 21M65a90t27o58u38š51e74k 5130197928124

Kdo trochu umí pracovat s vyhledávačem DB, je schopen se dostat přes celé Německo i za jeho hranice i s několika plánovanými pobyty v různých místech při včasném nákupu prakticky odkudkoli kamkoli, i mimo nejkratší trasy, za 39 Euro na osobu, přičemž při vyšším počtu cestujících bývá cena na osobu ještě výrazně nižší. Něco podobného ČD, pokud vím, nenabízejí.

0/−1
20.8.2014 13:31

T22o24m65á35š 32N45o39v22á77k 2168336133144

Jenže zapomínáte, že běžná cesta není šotovýlet, ale dojíždění do práce, školy, v Německu v ICE jsou hodně pracovní cesty... Nemůžete si vybírat a kombinovat.

+1/0
20.8.2014 13:39

P63a41v23e21l 11M54a71t96o52u82š94e88k 5970687418494

Samozřejmě mám na mysli víceméně náhodné, jednorázové cesty, kdy např. z jakýchkoli důvodů potřebuji navštívím během jednoho až dvou dnů např. Bamberg, Fuldu a Berlín. Namátkou se tam lze dostat i na oněch 29 Euro/os.. Samozřejmě takové ceny nejsou zaručeny v kteroukoli denní dobu. Ale taková pravidla platí i u letenek. Pro pravidelné dojíždění za prací nebo do školy jistě existují i jiné, výhodnější nabídky.

+1/0
20.8.2014 15:04

T61o42m13á41š 68N45o44v70á64k 2808476163794

Stále se ale bavíme o okrajové šoto záležitosti. Těžko někdo "normální" může hledat podobnou kombinaci :-)

+1/0
20.8.2014 15:11

P35a15v41e86l 23M94a96t37o63u11š64e31k 5140687418694

Nevím, co máte na mysli předložkou či předponou "šoto", nicméně zároveň nevím, proč by běžný občan nemohl mít ať už jakoukoli potřebu či chuť navštívit uvedená či libovolná jiná místa. Třeba chce ochutnat místní piva, pobavit se s místními faráři, políbit své tři milenky, někomu něco předat nebo jen porovnat atmosféru různých míst. To už se tady můžeme bavit o smyslu cestování jako takového (já jsem třeba přesvědčen, že spousta cest je v době dnešních komunikačních prostředků zcela zbytečná; a jde právě hlavně o ty služební cesty). Samozřejmě pokud takovou potřebu nebo touhu dotyčný nemá, může použít nejrychlejší spoj a není o čem diskutovat. Nebo nemusí cestovat vůbec a udělá patrně nejlépe. Pokud ji ovšem má, málokterý dopravce mu dokáže vyjít vstříc tak, jako DB. Nic víc jsem svým příspěvkem nechtěl sdělit a tímto bych tuto debatu považoval za uzavřenou.

0/0
20.8.2014 15:26







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.