Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát chce soukromníkům nabídnout šest rychlíkových tratí

Ministr dopravy Antonín Prachař představí vládě na středečním zasedání harmonogram otevírání železničního trhu konkurenčním dopravcům. O první dálkovou trať by se mělo začít soutěžit už letos na podzim. Celkem úřad do konce roku 2020 hodlá nabídnout v soutěžích šest rychlíkových tras.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T35o91m53a33s 21N81o81v69o82t68n72y 3861686128949

Kterej pohůnek z ČD bydlí v těch Luhačovicích, že je nutné tam pořád posílat ty hnusné koženky zvané "rychlíky", ve kterých jezdí pět a půl člověka? To je naprosto ukázkové plýtvání penězi, už ta lokálka je docela zbytečná, natož delší vlak.

0/−1
10.9.2014 0:52

P20a16v53e81l 13K91e12l42n45a97r 7319780120

Švycarsko: jestli berete, že je trať soukromá když ji z více jak 50 proc vlastní kanton (u nás kraj) tak to jo. Minimum tratí ve Švajcu je úplně "soukromých". Dle máho je fuk jetli kanton nebo stát.

+2/0
9.9.2014 7:44

M86i88r91o60s92l89a38v 75Z29i48k42m26u66n52d 7419623574313

Ve Švýcarsku jsou všechny železniční společnosti v soukromoprávním režimu, jedná se o akciové společnosti, jejichž akcie vlastní jednak jednotlivci, jednak obce, dále kantony, konfederace a případně jiné železniční společnosti, zpravidla SBB.

SBB na valné hromadě zpravidla zastupují konfederaci, takže mají více než 50 % hlasovacích práv ...

SBB jsou akciovou společností na základě zvláštního zákona, podobně jako ČD a.s., DB AG a řada dalších evropských železničních podniků.

0/0
9.9.2014 16:37

V80í24t 83J38ů15z43a 8672136581138

To je legrace, nebo provokace?

0/−1
8.9.2014 23:03

L22e50o45š 31S88t31a75n91ě40k 4964661305

No provozovat rychlíky na jednokolejné trati, kde vám jeden zpožděný vlak rozhodí při křižování ve stanicích další 4 spoje, co jedou proti němu, to bude opravdu terno, o který se soukromníci poperou....

0/0
8.9.2014 21:58

J68o77s52e63f 22T28r54ö69g30l 8279602696266

Jednokolejek je většina tratí. Rozpad jízdního řádu záleží na možnosti překládat křižování a na adekvátní rezervě. Obojí je na těchto rychlíkových trasách celkem použitelné, což je vidět i ze slušné dochvilnosti těchto rychlíků. Navíc lze předpokládat, že soukromníci nabídnou poněkud dynamičtější vozidla moderní motoráky), než teď nasazují ČD. Takové soupravy 843+043+943 (na trase Liberec-Pardubice) zrovna svižností rozjezdů neoplývají...

Nereprezentativní příklad ze dneška. Na zmiňované trase Pce-Lib se teď pohybují dva rychlíky, jeden má +8, duhý +7, což je vzhledem k denní době (zpoždění stoupají od rána do večera, večer se déle čeká na přípoje) a výluce Pce-HK není tragické.

+1/−1
8.9.2014 22:57

M45i44r82o40s88l47a51v 54Z16i85k97m72u50n85d 7699843214933

Jiní dopravci možná nabídnou rozjezdově svižnější vozidla, ale na jednokolejné trati se musí počítat při sestavě jízdního řádu s křižováním, takže sice zkrátíte dvě minuty na jízdní době (možná), ale stejně budete muset čekat na protivlak ... Například na kapacitní náhradu 843+043+943 budete potřebovat dvě německé soupravy řady 642 (Desiro), což bude znamenat mnohem větší spotřebu nafty než  u jedné 843. Tahle souprava bude disponovat trakčním výkonem 4x275 kW / 315 kW / 360 kW podle typu ...naproti  výkonu 600 kW u 843 ...

+1/0
9.9.2014 17:00

J79o78s27e12f 65T83r44ö22g49l 8529882866766

Vozidlo s vyšším měrným výkonem (tj. poměrem výkon/hmotnost) má větší šanci zkrátit pravidelné jízdní doby a stabilizovt tak jízdní řád i v případě, že se nějaké to křižování mírně zpozdí resp. minimalizovat takové zpoždění.

Spotřeba dieslové soupravy záleží převážně na hmotnosti, ne na výkonu. Dvě Desira mají asi 170 tun, souprava 843+043+943 asi 130. Takže ano, budou mít vyšší spotřebu, ale zase uvezou ve špičce více lidí (nebo mimo špičku bude stačit jedna).

0/0
10.9.2014 6:30

O15n61d90r10e82j 33K47u33r20c 9686572285908

No, tak to urcite. Bejt soukromnikem, tak jdu drsne proti tem podelanym CD s jejich rozpadajicima se vlakama bez sluzeb... Takhle si socka koupi jizdenku u CD a bude chtit vyuzivat sluzeb Leo, nebo RJ? 8-o

0/−10
8.9.2014 20:38

R82a78d10e34k 73J90a12n25a94t85a 9805326944402

Tak někdo s uvažováním pětiletého dítěte (a notně zpracovaného marketingem) nám tady chyběl.

Uznávání jízdních dokladů opravdu neznamená, že jeden subjekt inkasuje tržby a druhý vozí cestující zadarmo.

+10/0
8.9.2014 20:42

O51n11d69r45e91j 25K85u25r48c 9126622585258

Mohl bych poprosit o nejake objasneni, jak to tedy funguje? Nejak si to, jako petilete dite, nedovedu predstavit.:-(

0/−5
8.9.2014 20:50

R63a75d88e95k 48J12a40n19a53t20a 9345576124152

Tržby dostane ten, kdo cestujícího sveze, na lince, kde jezdí více dopravců se dělí podle určitého klíče (nejčastěji statistickým rozpočtem podle průzkumů obsazenosti nebo údajů z počítačů průvodčích), ať jízdenku prodal kterýkoliv dopravce. Prodávajícímu zůstane maximálně nějaká drobná provize. Fungují tak mezinárodní jízdenky, funguje tak PID, atd.

A dále, tady se jedná soutěže na dotované rychlíky. Tady by ani Leo nebo Regiojet (v případě výhry v soutěži) neblbnuli se stewardkama a jinýma "službama". Dílem proto, že to nebude mít smysl (není s kým se prát o cestující, na dané lince by ČD prostě vystřídali). Dílem proto, že na to nezbudou peníze, to bude byznys s velmi malou marží.

+5/0
8.9.2014 21:02

O54n20d31r49e97j 22K86u55r17c 9346532185258

Takze by to fungovalo neco jako codeshare u aerolinek?

0/0
8.9.2014 21:15

R38a33d62e45k 58J84a93n63a22t63a 9755366224702

Tohle je složitější. Zatímco u codesbare se už v okamžiku rezervace ví, s kým pasažér poletí, tady si nejdřív koupí jízdenku a pak se teprve rozhodne, kdy a s kým pojede.

+1/0
9.9.2014 8:37

J82o48s94e25f 35T70r74ö86g12l 8619562546346

Třeba jako v Pražské MHD. Na většině linek Vás sice veze Dopravní podnik hl.m. Prahy, ale na řadě hlavně okrajových i jiní dopravci. Lístek platí všude stejný, můžete přestupovat a v zásadě ani nemusíte vědět, že Vás veze jiný dopravce.

Stejně se jedná o dotované linky, tj. stát bude dopravcům doplácet prokazatelnou ztrátu mezi náklady a tržbami včetně přiměřeného zisku. Tak si samozřejmě může nadiktovat i tarif, dopravce na tom tratit nebude.

+1/0
8.9.2014 23:01

H71a55n59a 59Š71m85a66l81i34n59s55k21á 1920367789427

Pořád jen Ostrava,Olomouc,Ústí- a co takhle jednou konečně České Budějovice

0/0
8.9.2014 20:01

V48a47c11l12a96v 60K83u41b47i50s 5561681829987

To si budes muset pockat az se ten koridor dostavi. Myslim ze je to posledni trat z hlavnich koridoru co neni dostavena. Az se dostavi tak Jancura tam hned posle vlaky a chce zajizdet az do Lince. Ostatni rychlikovy trati nemaji moc smysl, protoze na Trati Budejovice Plzen je to spis na osobni vlaky a ten zbytek by se soukromnikum nevyplatil. Oni potrebuji mit depo pro vic trati, takze budou sousedit o trati s navaznosti na Prahu nebo o trati v jedne lokalite a v tomhle smeru dokud nebude trat Praha Budejovice nebo Praha Plzen s rychlikem na Budejovice tak to nepujde.

0/0
8.9.2014 22:00

J89i89r97k34a 31D76v55o80ř51á76k 4655590893218

A proč České Budějovice, které se navzdory celkem velkému počtu obyvatel chovají jako vesnická díra a které nejsou schopné zorganizovat efektivně ani regionální dopravu přes den, natož večer? Škoda do nich něco investovat.

0/0
9.9.2014 15:54
Foto

A26l81a86n 32Ř73e83p14k10a 4715226

No pokud to uznávání jízdenek ČD u konkurence bude fungovat, tak bych proti nebyl. Ale včetně in-karet a síťových jízdenek (třeba takové pod původním jménem SONE+ je velmi oblíbené na výlety a rozbít ho kvůli konkurenci by byl hřích!). 

 Pak ještě okamžitě dořešit a převést na SŽDC nádražní budovy, aby ČD neměly zbytečné náklady navíc proti soukromým dopravcům.

+4/0
8.9.2014 19:44

V86a30c98l90a76v 72K94u75b83i98s 5371771659217

Ono to tak uz je In-Karta se uznava bezne. Jinak to uznavani bude fungovat na principu velkoobchodnich cen. Pokedete treba z Brna do Varu pres Prahu a v Praze nebo Usti prestoupite z CD na soukromnika a CD za to zaplati velkoobchodni cenu a rozdil si necha v kapse.

0/−1
8.9.2014 22:04

M84i12r75o88s57l88a85v 24Z73i60k67m62u46n55d 7959703224693

I In-Karta s aplikací IN100 ?

0/0
9.9.2014 17:01

J90a17k57u58b 81K78o96r51e49c 6864930771363

Bude sranda, až tu bude plno soukromých dopravců, kteří si navzájem nebudou uznávat jízdenky.

+2/−1
8.9.2014 19:15

V24a15c96l74a84v 97K89u35b20i54s 5331831529937

Vzhledem k tomu ze regulace funguje a v cene licence je tato podminka tak ocekavam ze by to nemel byt problem. Stat se to muze jen u trati Praha - Ostrava kde toto podminene neni.

0/0
8.9.2014 22:06

P15a60v35e84l 75Ř51a77p95e85k 7242426629885

"Jde o trasy mezinárodních expresů z hlavního města na Slovensko přes Ostravu i Luhačovice"

Jak se dostane expres z Prahy na Slovensko přes Luhačovice, je mi opravdu záhadou.

+11/0
8.9.2014 17:54

P94e79t61r 71S18u76c85h81ý 1648559304856

v Luhačovicích jsem byl naposledy ve středu, a ještě tam koleje končily, že by tam za 5 dní udělali železniční trať? hmmm...

+7/0
8.9.2014 18:15
Foto

D25a87v84i47d 23K51r96á55s92e30n10s70k89ý 7177620927

No jasně, u nás se staví závratným tempem!! Z Luhačovic se to prokope do Vizovic, a pak po Baťově dráze na Lideč!!

+1/0
8.9.2014 18:46

J61a26r12e94k 32K35a80l58i34v71o67d37a 7326183891716

No co, když se pořádně rozjedete...

+1/0
8.9.2014 19:37
Foto

T49o47m62a98s 80C50a91b92a42k 8905975864269

Presne :) ta trat tam ma na konci takove veeelike nárazníky.. ale třeba to nebude takovy problém, tady v tom Kocourkove uz clovek nevi :)

+1/0
8.9.2014 18:51

M67a19r91t73i89n 58V38š74e70t60u52l29a 2571259155615

To je klamavá reklama, asi před 20 lety měli přímo v jízdním řádu: "V neděli a vesvátek přímým vlakem z Horní Bečvy až do Brna"  :-)

0/0
9.9.2014 8:49

M35a15r55e67k 10V89y49m25a68z60a69l 5278246772640

Jak se píše o povinnosti uznávat jízdné ČD, nevím jestli boudou mít o takový systém soukromnící zájem. Osobně si myslím, že je to jen a jen správné řešení. Jako ve Švýcarsku. Jedete třeba po pěti různých železnicích, ale jízdenka Vám platí na všechny spoje. A to je podle mne rozdíl před tím co tu máme dnes. Džungli v podobě osočování se všech stran z vzájemného nekalého úmyslu.Mám na mysli trať Pha - Ova. Pokud se záměr ministra dopravy povede, klobouk dolů.[>-]R^R^R^

+4/−1
8.9.2014 17:07

S25t88a84n43i23s39l62a60v 56M46o51k91r31ý 8577472546442

Na druhou stranu, proc by to potom ten soukromy dopravce provozoval? Musel by dostavat stejne kompenzace.

0/0
8.9.2014 17:20

R46a35d42e11k 58J71a56n17a49t73a 9585226934222

Bude dostávat takové kompenzace, jaké si vysoutěží (jelikož se soutěží kompenzacem tak, vyhraje nejnižší nabídka) a podmínka uznávání daného jízdného je v podmínkách té soutěže. Kde je problém?

+2/0
8.9.2014 18:06

P84e85t27r 39M89a94r63š57o24u82n 5235338196626

Proc by to soukromnik provozoval? Protoze sam tvrdí ze to umi levněji ;)

No, vazne, asi stejne jako nejaky důvod maji ve švýcarsku. On to totiž stát objednává,takze za to zaplatí. Jak se tim kdo naloží je jeho věc. Kraje taky objednávají dopravu za tolik abych tolik abych vic nedají (ani CD ikdyz si to mnozí mysli) A Bez toho uznavani je to privatizovani k ničemu. Smyslem železnice je i ona sitovost. A ne ze budete každou zastávku kupovat jinej listek.

+1/−1
8.9.2014 18:10

J44i14ř77í 43K27o67c68u52r30e56k 6755254355318

Ministerstvo dopravy jen chce zjistit, zda by to někdo jiný nedokázal jezdit levněji anebo lépe než ČD. A jaké kompenzace platit, to je oč tu běží.

+1/−1
8.9.2014 18:11

M28a26r76t74i39n 17Č60a96p67e98k 6320711317224

V Británii to funguje taky tak, cestující si koupí jízdenku a je jedno s jakým dopravcem pojede. Ať je to Virgin, National Expres, First Great Western nebo někdo jiný. Tam dokonce dopravce soutěží nejenom o to, kdo bude chtít nižší dotace, ale i to, kdo nabídne vyšší cenu za daný soubor tratí a nasype do jejich rozvoje ze svého více peněz a to jak do vozidel ve spolupráci se společnostmi na jejich pronájem (např. Angel Trains), tak i do infrastruktury ve spolupráci s jejím správcem.

0/0
8.9.2014 19:09

J25o79s66e54f 92T23r88ö80g14l 8169902476466

Hluboce se mýlíte. Právě dotovaná doprava je nejlepší, protože zisk máte jako dopravce prakticky zajištěn a přijít o nějmůžete jen vlastními chybami.

Princip je ten, že stát bude soutěžit trasy, kde se nevyplatí jezdit za tržní jízdné. Zavazuje se vykompenzovat dopravcům rozdíl mezi náklady a tržbami z jízdného a to včetně přiměřeného zisku. V takovém případě má dopravce zisk jistý bez ohledu na to, zda veze plný vlak nebo jednoho důchodce. Soutěží se jen o to, kdo nabídne nižší náklady a tedy v konečném důsledku pro stát nižší kompenzaci.

0/0
8.9.2014 23:09

T69o60m95á21š 73L28u87d28v17í31k 5260658203396

Jen aby to naopak nebyla hlavni brzda otevirani trati. Bez smluv s CD se soukromnici na trate nedostanou.

+1/0
8.9.2014 18:06

R72a81d65e27k 47J11a23n58a17t66a 9935206284392

Tak pokud to bude opravdu kvalitně připraveno, tak to bude mít legislativní rámec. Jezdíš pro stát = uznávej společný tarif. A to pak bude platit i pro ČD.

0/0
8.9.2014 18:10

T80o78m16á24š 42L95u86d77v78í79k 5250498153556

No prave, kvalitne pripraveno.... vzpomnel jsem si na liberalizaci mobilnich telekomunikaci.

0/0
8.9.2014 18:59
Foto

A15l49a93n 72Ř37e94p51k79a 4905576

Já myslím, že ČD se umí s konkurenci dohodnout, už tu pár soukromých společností jezdí a dokonce si i uznávají jízdenky (i když ne z e-shopu). Problém je hlavně s dvěma firmami, jejíž ředitelé neustále remcají a kopou do drah- víme které dvě společnosti mám na mysli :D S těmi se dohodnout bude oříšek, i když si na dané trase konkurovat třeba nebudou.

+4/0
8.9.2014 19:48

T83o79m51a59s 41N65o40v93o21t73n84y 3201446478869

Máš recht, RJ se dohodnout chtěl, ČD ne. Tož asi tak.

0/−2
10.9.2014 0:57
Foto

A39l23a32n 75Ř19e22p96k16a 4505316

A divíte se? Já bych se taky nechtěl dohodnout s někým, kdo do mě furt kope a hází špínu :-P A vůbec, já mám zas info, že dráhy se chtěly dohodnout na uznávání jízdenek, tak nevím teda :D

+2/0
10.9.2014 12:45

M21a25r23e29k 69Š55i10m36o56n 2814767658918

Tohle se ve švýcarsku řeší tak, že ten systém ví, komu prodal jakou jízdenku a tomu ji dobropisuje. Na konci měsíce se to vyrovná.

+1/0
8.9.2014 19:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.