Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stát chce soukromníkům nabídnout šest rychlíkových tratí

Ministr dopravy Antonín Prachař představí vládě na středečním zasedání harmonogram otevírání železničního trhu konkurenčním dopravcům. O první dálkovou trať by se mělo začít soutěžit už letos na podzim. Celkem úřad do konce roku 2020 hodlá nabídnout v soutěžích šest rychlíkových tras.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T95o81m66a48s 18N95o70v15o43t19n22y 3281316968439

Kterej pohůnek z ČD bydlí v těch Luhačovicích, že je nutné tam pořád posílat ty hnusné koženky zvané "rychlíky", ve kterých jezdí pět a půl člověka? To je naprosto ukázkové plýtvání penězi, už ta lokálka je docela zbytečná, natož delší vlak.

0/−1
10.9.2014 0:52

P26a19v91e26l 78K69e14l42n96a75r 7239240160

Švycarsko: jestli berete, že je trať soukromá když ji z více jak 50 proc vlastní kanton (u nás kraj) tak to jo. Minimum tratí ve Švajcu je úplně "soukromých". Dle máho je fuk jetli kanton nebo stát.

+2/0
9.9.2014 7:44

M10i64r85o48s15l92a44v 72Z28i60k51m65u12n52d 7239803534123

Ve Švýcarsku jsou všechny železniční společnosti v soukromoprávním režimu, jedná se o akciové společnosti, jejichž akcie vlastní jednak jednotlivci, jednak obce, dále kantony, konfederace a případně jiné železniční společnosti, zpravidla SBB.

SBB na valné hromadě zpravidla zastupují konfederaci, takže mají více než 50 % hlasovacích práv ...

SBB jsou akciovou společností na základě zvláštního zákona, podobně jako ČD a.s., DB AG a řada dalších evropských železničních podniků.

0/0
9.9.2014 16:37

V92í31t 88J43ů25z46a 8152426421918

To je legrace, nebo provokace?

0/−1
8.9.2014 23:03

L49e69o71š 93S80t63a14n77ě32k 4734221375

No provozovat rychlíky na jednokolejné trati, kde vám jeden zpožděný vlak rozhodí při křižování ve stanicích další 4 spoje, co jedou proti němu, to bude opravdu terno, o který se soukromníci poperou....

0/0
8.9.2014 21:58

J27o90s60e52f 73T29r91ö27g65l 8489492426716

Jednokolejek je většina tratí. Rozpad jízdního řádu záleží na možnosti překládat křižování a na adekvátní rezervě. Obojí je na těchto rychlíkových trasách celkem použitelné, což je vidět i ze slušné dochvilnosti těchto rychlíků. Navíc lze předpokládat, že soukromníci nabídnou poněkud dynamičtější vozidla moderní motoráky), než teď nasazují ČD. Takové soupravy 843+043+943 (na trase Liberec-Pardubice) zrovna svižností rozjezdů neoplývají...

Nereprezentativní příklad ze dneška. Na zmiňované trase Pce-Lib se teď pohybují dva rychlíky, jeden má +8, duhý +7, což je vzhledem k denní době (zpoždění stoupají od rána do večera, večer se déle čeká na přípoje) a výluce Pce-HK není tragické.

+1/−1
8.9.2014 22:57

M60i52r32o57s88l56a83v 48Z47i44k57m78u88n64d 7689273454663

Jiní dopravci možná nabídnou rozjezdově svižnější vozidla, ale na jednokolejné trati se musí počítat při sestavě jízdního řádu s křižováním, takže sice zkrátíte dvě minuty na jízdní době (možná), ale stejně budete muset čekat na protivlak ... Například na kapacitní náhradu 843+043+943 budete potřebovat dvě německé soupravy řady 642 (Desiro), což bude znamenat mnohem větší spotřebu nafty než  u jedné 843. Tahle souprava bude disponovat trakčním výkonem 4x275 kW / 315 kW / 360 kW podle typu ...naproti  výkonu 600 kW u 843 ...

+1/0
9.9.2014 17:00

J96o55s66e25f 10T88r26ö97g74l 8889452476386

Vozidlo s vyšším měrným výkonem (tj. poměrem výkon/hmotnost) má větší šanci zkrátit pravidelné jízdní doby a stabilizovt tak jízdní řád i v případě, že se nějaké to křižování mírně zpozdí resp. minimalizovat takové zpoždění.

Spotřeba dieslové soupravy záleží převážně na hmotnosti, ne na výkonu. Dvě Desira mají asi 170 tun, souprava 843+043+943 asi 130. Takže ano, budou mít vyšší spotřebu, ale zase uvezou ve špičce více lidí (nebo mimo špičku bude stačit jedna).

0/0
10.9.2014 6:30
Foto

O30n81d51r85e15j 45K51u43r41c 9896812945128

No, tak to urcite. Bejt soukromnikem, tak jdu drsne proti tem podelanym CD s jejich rozpadajicima se vlakama bez sluzeb... Takhle si socka koupi jizdenku u CD a bude chtit vyuzivat sluzeb Leo, nebo RJ? 8-o

0/−10
8.9.2014 20:38

R20a78d35e78k 49J38a35n45a76t73a 9305336834472

Tak někdo s uvažováním pětiletého dítěte (a notně zpracovaného marketingem) nám tady chyběl.

Uznávání jízdních dokladů opravdu neznamená, že jeden subjekt inkasuje tržby a druhý vozí cestující zadarmo.

+10/0
8.9.2014 20:42
Foto

O12n55d92r73e87j 29K92u11r14c 9666142565278

Mohl bych poprosit o nejake objasneni, jak to tedy funguje? Nejak si to, jako petilete dite, nedovedu predstavit.:-(

0/−5
8.9.2014 20:50

R68a96d90e94k 42J42a30n79a55t45a 9645546144712

Tržby dostane ten, kdo cestujícího sveze, na lince, kde jezdí více dopravců se dělí podle určitého klíče (nejčastěji statistickým rozpočtem podle průzkumů obsazenosti nebo údajů z počítačů průvodčích), ať jízdenku prodal kterýkoliv dopravce. Prodávajícímu zůstane maximálně nějaká drobná provize. Fungují tak mezinárodní jízdenky, funguje tak PID, atd.

A dále, tady se jedná soutěže na dotované rychlíky. Tady by ani Leo nebo Regiojet (v případě výhry v soutěži) neblbnuli se stewardkama a jinýma "službama". Dílem proto, že to nebude mít smysl (není s kým se prát o cestující, na dané lince by ČD prostě vystřídali). Dílem proto, že na to nezbudou peníze, to bude byznys s velmi malou marží.

+5/0
8.9.2014 21:02
Foto

O75n55d58r11e19j 98K28u19r14c 9536872985168

Takze by to fungovalo neco jako codeshare u aerolinek?

0/0
8.9.2014 21:15

R55a38d77e46k 98J52a36n71a78t48a 9855646254372

Tohle je složitější. Zatímco u codesbare se už v okamžiku rezervace ví, s kým pasažér poletí, tady si nejdřív koupí jízdenku a pak se teprve rozhodne, kdy a s kým pojede.

+1/0
9.9.2014 8:37

J80o38s78e12f 20T45r23ö57g70l 8199262456616

Třeba jako v Pražské MHD. Na většině linek Vás sice veze Dopravní podnik hl.m. Prahy, ale na řadě hlavně okrajových i jiní dopravci. Lístek platí všude stejný, můžete přestupovat a v zásadě ani nemusíte vědět, že Vás veze jiný dopravce.

Stejně se jedná o dotované linky, tj. stát bude dopravcům doplácet prokazatelnou ztrátu mezi náklady a tržbami včetně přiměřeného zisku. Tak si samozřejmě může nadiktovat i tarif, dopravce na tom tratit nebude.

+1/0
8.9.2014 23:01

H25a58n19a 17Š95m44a16l64i40n79s70k48á 1900707379957

Pořád jen Ostrava,Olomouc,Ústí- a co takhle jednou konečně České Budějovice

0/0
8.9.2014 20:01

V17a71c46l92a71v 47K80u34b51i77s 5631911969667

To si budes muset pockat az se ten koridor dostavi. Myslim ze je to posledni trat z hlavnich koridoru co neni dostavena. Az se dostavi tak Jancura tam hned posle vlaky a chce zajizdet az do Lince. Ostatni rychlikovy trati nemaji moc smysl, protoze na Trati Budejovice Plzen je to spis na osobni vlaky a ten zbytek by se soukromnikum nevyplatil. Oni potrebuji mit depo pro vic trati, takze budou sousedit o trati s navaznosti na Prahu nebo o trati v jedne lokalite a v tomhle smeru dokud nebude trat Praha Budejovice nebo Praha Plzen s rychlikem na Budejovice tak to nepujde.

0/0
8.9.2014 22:00

J67i29r63k89a 21D22v69o40ř89á29k 4195710493588

A proč České Budějovice, které se navzdory celkem velkému počtu obyvatel chovají jako vesnická díra a které nejsou schopné zorganizovat efektivně ani regionální dopravu přes den, natož večer? Škoda do nich něco investovat.

0/0
9.9.2014 15:54
Foto

A17l63a29n 74Ř85e61p63k46a 4785516

No pokud to uznávání jízdenek ČD u konkurence bude fungovat, tak bych proti nebyl. Ale včetně in-karet a síťových jízdenek (třeba takové pod původním jménem SONE+ je velmi oblíbené na výlety a rozbít ho kvůli konkurenci by byl hřích!). 

 Pak ještě okamžitě dořešit a převést na SŽDC nádražní budovy, aby ČD neměly zbytečné náklady navíc proti soukromým dopravcům.

+4/0
8.9.2014 19:44

V89a76c77l83a65v 27K79u24b66i73s 5211501839107

Ono to tak uz je In-Karta se uznava bezne. Jinak to uznavani bude fungovat na principu velkoobchodnich cen. Pokedete treba z Brna do Varu pres Prahu a v Praze nebo Usti prestoupite z CD na soukromnika a CD za to zaplati velkoobchodni cenu a rozdil si necha v kapse.

0/−1
8.9.2014 22:04

M58i24r36o75s80l26a82v 98Z97i31k26m87u58n88d 7159453124313

I In-Karta s aplikací IN100 ?

0/0
9.9.2014 17:01

J50a21k10u43b 44K84o74r71e49c 6944150741463

Bude sranda, až tu bude plno soukromých dopravců, kteří si navzájem nebudou uznávat jízdenky.

+2/−1
8.9.2014 19:15

V66a78c28l25a71v 34K86u65b61i67s 5891781569667

Vzhledem k tomu ze regulace funguje a v cene licence je tato podminka tak ocekavam ze by to nemel byt problem. Stat se to muze jen u trati Praha - Ostrava kde toto podminene neni.

0/0
8.9.2014 22:06

P76a68v89e18l 31Ř70a89p10e71k 7102256799505

"Jde o trasy mezinárodních expresů z hlavního města na Slovensko přes Ostravu i Luhačovice"

Jak se dostane expres z Prahy na Slovensko přes Luhačovice, je mi opravdu záhadou.

+11/0
8.9.2014 17:54

P11e18t76r 87S93u32c83h59ý 1198409734436

v Luhačovicích jsem byl naposledy ve středu, a ještě tam koleje končily, že by tam za 5 dní udělali železniční trať? hmmm...

+7/0
8.9.2014 18:15
Foto

D21a24v64i87d 52K19r63á86s27e97n13s58k85ý 7837140567

No jasně, u nás se staví závratným tempem!! Z Luhačovic se to prokope do Vizovic, a pak po Baťově dráze na Lideč!!

+1/0
8.9.2014 18:46

J98a91r82e85k 56K84a78l95i56v71o17d66a 7386263731196

No co, když se pořádně rozjedete...

+1/0
8.9.2014 19:37
Foto

T55o34m21a28s 89C61a91b32a13k 8155275124209

Presne :) ta trat tam ma na konci takove veeelike nárazníky.. ale třeba to nebude takovy problém, tady v tom Kocourkove uz clovek nevi :)

+1/0
8.9.2014 18:51

M28a37r92t12i22n 74V51š37e38t18u13l72a 2231179255205

To je klamavá reklama, asi před 20 lety měli přímo v jízdním řádu: "V neděli a vesvátek přímým vlakem z Horní Bečvy až do Brna"  :-)

0/0
9.9.2014 8:49

M40a73r42e21k 73V57y32m55a86z37a47l 5988596812500

Jak se píše o povinnosti uznávat jízdné ČD, nevím jestli boudou mít o takový systém soukromnící zájem. Osobně si myslím, že je to jen a jen správné řešení. Jako ve Švýcarsku. Jedete třeba po pěti různých železnicích, ale jízdenka Vám platí na všechny spoje. A to je podle mne rozdíl před tím co tu máme dnes. Džungli v podobě osočování se všech stran z vzájemného nekalého úmyslu.Mám na mysli trať Pha - Ova. Pokud se záměr ministra dopravy povede, klobouk dolů.[>-]R^R^R^

+4/−1
8.9.2014 17:07

S66t76a84n37i44s24l64a26v 50M32o81k27r25ý 8177552756532

Na druhou stranu, proc by to potom ten soukromy dopravce provozoval? Musel by dostavat stejne kompenzace.

0/0
8.9.2014 17:20

R76a22d72e40k 83J89a46n70a15t47a 9255836364512

Bude dostávat takové kompenzace, jaké si vysoutěží (jelikož se soutěží kompenzacem tak, vyhraje nejnižší nabídka) a podmínka uznávání daného jízdného je v podmínkách té soutěže. Kde je problém?

+2/0
8.9.2014 18:06

P77e55t66r 45M95a37r78š79o95u75n 5575908886916

Proc by to soukromnik provozoval? Protoze sam tvrdí ze to umi levněji ;)

No, vazne, asi stejne jako nejaky důvod maji ve švýcarsku. On to totiž stát objednává,takze za to zaplatí. Jak se tim kdo naloží je jeho věc. Kraje taky objednávají dopravu za tolik abych tolik abych vic nedají (ani CD ikdyz si to mnozí mysli) A Bez toho uznavani je to privatizovani k ničemu. Smyslem železnice je i ona sitovost. A ne ze budete každou zastávku kupovat jinej listek.

+1/−1
8.9.2014 18:10

J39i16ř47í 41K60o92c32u47r19e20k 6815864485668

Ministerstvo dopravy jen chce zjistit, zda by to někdo jiný nedokázal jezdit levněji anebo lépe než ČD. A jaké kompenzace platit, to je oč tu běží.

+1/−1
8.9.2014 18:11

M38a76r48t41i24n 79Č14a70p57e70k 6580481747954

V Británii to funguje taky tak, cestující si koupí jízdenku a je jedno s jakým dopravcem pojede. Ať je to Virgin, National Expres, First Great Western nebo někdo jiný. Tam dokonce dopravce soutěží nejenom o to, kdo bude chtít nižší dotace, ale i to, kdo nabídne vyšší cenu za daný soubor tratí a nasype do jejich rozvoje ze svého více peněz a to jak do vozidel ve spolupráci se společnostmi na jejich pronájem (např. Angel Trains), tak i do infrastruktury ve spolupráci s jejím správcem.

0/0
8.9.2014 19:09

J25o95s82e92f 10T54r40ö98g98l 8829322436296

Hluboce se mýlíte. Právě dotovaná doprava je nejlepší, protože zisk máte jako dopravce prakticky zajištěn a přijít o nějmůžete jen vlastními chybami.

Princip je ten, že stát bude soutěžit trasy, kde se nevyplatí jezdit za tržní jízdné. Zavazuje se vykompenzovat dopravcům rozdíl mezi náklady a tržbami z jízdného a to včetně přiměřeného zisku. V takovém případě má dopravce zisk jistý bez ohledu na to, zda veze plný vlak nebo jednoho důchodce. Soutěží se jen o to, kdo nabídne nižší náklady a tedy v konečném důsledku pro stát nižší kompenzaci.

0/0
8.9.2014 23:09

T39o46m56á62š 18L88u21d50v29í36k 5250768193876

Jen aby to naopak nebyla hlavni brzda otevirani trati. Bez smluv s CD se soukromnici na trate nedostanou.

+1/0
8.9.2014 18:06

R68a57d75e81k 22J27a35n31a22t37a 9885866934362

Tak pokud to bude opravdu kvalitně připraveno, tak to bude mít legislativní rámec. Jezdíš pro stát = uznávej společný tarif. A to pak bude platit i pro ČD.

0/0
8.9.2014 18:10

T39o76m64á18š 79L59u73d34v11í17k 5500588633546

No prave, kvalitne pripraveno.... vzpomnel jsem si na liberalizaci mobilnich telekomunikaci.

0/0
8.9.2014 18:59
Foto

A95l69a66n 25Ř90e65p70k50a 4335116

Já myslím, že ČD se umí s konkurenci dohodnout, už tu pár soukromých společností jezdí a dokonce si i uznávají jízdenky (i když ne z e-shopu). Problém je hlavně s dvěma firmami, jejíž ředitelé neustále remcají a kopou do drah- víme které dvě společnosti mám na mysli :D S těmi se dohodnout bude oříšek, i když si na dané trase konkurovat třeba nebudou.

+4/0
8.9.2014 19:48

T20o26m92a18s 33N29o73v30o93t84n21y 3511716168969

Máš recht, RJ se dohodnout chtěl, ČD ne. Tož asi tak.

0/−2
10.9.2014 0:57
Foto

A58l23a44n 55Ř67e40p62k63a 4805346

A divíte se? Já bych se taky nechtěl dohodnout s někým, kdo do mě furt kope a hází špínu :-P A vůbec, já mám zas info, že dráhy se chtěly dohodnout na uznávání jízdenek, tak nevím teda :D

+2/0
10.9.2014 12:45

M52a69r72e94k 37Š64i88m53o63n 2974637668648

Tohle se ve švýcarsku řeší tak, že ten systém ví, komu prodal jakou jízdenku a tomu ji dobropisuje. Na konci měsíce se to vyrovná.

+1/0
8.9.2014 19:01





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.