Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stát chce soukromníkům nabídnout šest rychlíkových tratí

Ministr dopravy Antonín Prachař představí vládě na středečním zasedání harmonogram otevírání železničního trhu konkurenčním dopravcům. O první dálkovou trať by se mělo začít soutěžit už letos na podzim. Celkem úřad do konce roku 2020 hodlá nabídnout v soutěžích šest rychlíkových tras.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T46o59m28a43s 61N31o77v11o19t46n53y 3211986648489

Kterej pohůnek z ČD bydlí v těch Luhačovicích, že je nutné tam pořád posílat ty hnusné koženky zvané "rychlíky", ve kterých jezdí pět a půl člověka? To je naprosto ukázkové plýtvání penězi, už ta lokálka je docela zbytečná, natož delší vlak.

0/−1
10.9.2014 0:52

P35a21v79e98l 10K37e21l71n42a14r 7399980870

Švycarsko: jestli berete, že je trať soukromá když ji z více jak 50 proc vlastní kanton (u nás kraj) tak to jo. Minimum tratí ve Švajcu je úplně "soukromých". Dle máho je fuk jetli kanton nebo stát.

+2/0
9.9.2014 7:44

M63i18r57o89s79l39a95v 28Z67i58k11m61u25n95d 7239443954573

Ve Švýcarsku jsou všechny železniční společnosti v soukromoprávním režimu, jedná se o akciové společnosti, jejichž akcie vlastní jednak jednotlivci, jednak obce, dále kantony, konfederace a případně jiné železniční společnosti, zpravidla SBB.

SBB na valné hromadě zpravidla zastupují konfederaci, takže mají více než 50 % hlasovacích práv ...

SBB jsou akciovou společností na základě zvláštního zákona, podobně jako ČD a.s., DB AG a řada dalších evropských železničních podniků.

0/0
9.9.2014 16:37

V90í74t 16J56ů27z91a 8692546811358

To je legrace, nebo provokace?

0/−1
8.9.2014 23:03

L86e84o38š 31S31t88a47n11ě87k 4634411695

No provozovat rychlíky na jednokolejné trati, kde vám jeden zpožděný vlak rozhodí při křižování ve stanicích další 4 spoje, co jedou proti němu, to bude opravdu terno, o který se soukromníci poperou....

0/0
8.9.2014 21:58

J67o29s67e61f 78T47r84ö41g96l 8379452566486

Jednokolejek je většina tratí. Rozpad jízdního řádu záleží na možnosti překládat křižování a na adekvátní rezervě. Obojí je na těchto rychlíkových trasách celkem použitelné, což je vidět i ze slušné dochvilnosti těchto rychlíků. Navíc lze předpokládat, že soukromníci nabídnou poněkud dynamičtější vozidla moderní motoráky), než teď nasazují ČD. Takové soupravy 843+043+943 (na trase Liberec-Pardubice) zrovna svižností rozjezdů neoplývají...

Nereprezentativní příklad ze dneška. Na zmiňované trase Pce-Lib se teď pohybují dva rychlíky, jeden má +8, duhý +7, což je vzhledem k denní době (zpoždění stoupají od rána do večera, večer se déle čeká na přípoje) a výluce Pce-HK není tragické.

+1/−1
8.9.2014 22:57

M33i81r16o90s64l29a34v 57Z70i40k81m29u78n39d 7359583224553

Jiní dopravci možná nabídnou rozjezdově svižnější vozidla, ale na jednokolejné trati se musí počítat při sestavě jízdního řádu s křižováním, takže sice zkrátíte dvě minuty na jízdní době (možná), ale stejně budete muset čekat na protivlak ... Například na kapacitní náhradu 843+043+943 budete potřebovat dvě německé soupravy řady 642 (Desiro), což bude znamenat mnohem větší spotřebu nafty než  u jedné 843. Tahle souprava bude disponovat trakčním výkonem 4x275 kW / 315 kW / 360 kW podle typu ...naproti  výkonu 600 kW u 843 ...

+1/0
9.9.2014 17:00

J41o26s31e16f 85T88r64ö23g31l 8699492376596

Vozidlo s vyšším měrným výkonem (tj. poměrem výkon/hmotnost) má větší šanci zkrátit pravidelné jízdní doby a stabilizovt tak jízdní řád i v případě, že se nějaké to křižování mírně zpozdí resp. minimalizovat takové zpoždění.

Spotřeba dieslové soupravy záleží převážně na hmotnosti, ne na výkonu. Dvě Desira mají asi 170 tun, souprava 843+043+943 asi 130. Takže ano, budou mít vyšší spotřebu, ale zase uvezou ve špičce více lidí (nebo mimo špičku bude stačit jedna).

0/0
10.9.2014 6:30

O49n81d82r97e17j 40K20u32r44c 9166222965878

No, tak to urcite. Bejt soukromnikem, tak jdu drsne proti tem podelanym CD s jejich rozpadajicima se vlakama bez sluzeb... Takhle si socka koupi jizdenku u CD a bude chtit vyuzivat sluzeb Leo, nebo RJ? 8-o

0/−10
8.9.2014 20:38

R84a42d10e18k 58J82a84n80a13t40a 9265266954272

Tak někdo s uvažováním pětiletého dítěte (a notně zpracovaného marketingem) nám tady chyběl.

Uznávání jízdních dokladů opravdu neznamená, že jeden subjekt inkasuje tržby a druhý vozí cestující zadarmo.

+10/0
8.9.2014 20:42

O35n51d96r63e17j 43K80u41r47c 9946412285278

Mohl bych poprosit o nejake objasneni, jak to tedy funguje? Nejak si to, jako petilete dite, nedovedu predstavit.:-(

0/−5
8.9.2014 20:50

R12a33d96e19k 19J19a96n13a32t23a 9235216664512

Tržby dostane ten, kdo cestujícího sveze, na lince, kde jezdí více dopravců se dělí podle určitého klíče (nejčastěji statistickým rozpočtem podle průzkumů obsazenosti nebo údajů z počítačů průvodčích), ať jízdenku prodal kterýkoliv dopravce. Prodávajícímu zůstane maximálně nějaká drobná provize. Fungují tak mezinárodní jízdenky, funguje tak PID, atd.

A dále, tady se jedná soutěže na dotované rychlíky. Tady by ani Leo nebo Regiojet (v případě výhry v soutěži) neblbnuli se stewardkama a jinýma "službama". Dílem proto, že to nebude mít smysl (není s kým se prát o cestující, na dané lince by ČD prostě vystřídali). Dílem proto, že na to nezbudou peníze, to bude byznys s velmi malou marží.

+5/0
8.9.2014 21:02

O77n45d51r65e80j 20K22u83r80c 9466512145628

Takze by to fungovalo neco jako codeshare u aerolinek?

0/0
8.9.2014 21:15

R17a53d93e14k 75J39a64n82a57t16a 9305176174972

Tohle je složitější. Zatímco u codesbare se už v okamžiku rezervace ví, s kým pasažér poletí, tady si nejdřív koupí jízdenku a pak se teprve rozhodne, kdy a s kým pojede.

+1/0
9.9.2014 8:37

J24o13s38e82f 52T49r90ö12g95l 8959392596176

Třeba jako v Pražské MHD. Na většině linek Vás sice veze Dopravní podnik hl.m. Prahy, ale na řadě hlavně okrajových i jiní dopravci. Lístek platí všude stejný, můžete přestupovat a v zásadě ani nemusíte vědět, že Vás veze jiný dopravce.

Stejně se jedná o dotované linky, tj. stát bude dopravcům doplácet prokazatelnou ztrátu mezi náklady a tržbami včetně přiměřeného zisku. Tak si samozřejmě může nadiktovat i tarif, dopravce na tom tratit nebude.

+1/0
8.9.2014 23:01

H14a27n52a 60Š67m14a55l89i59n37s19k47á 1800117689307

Pořád jen Ostrava,Olomouc,Ústí- a co takhle jednou konečně České Budějovice

0/0
8.9.2014 20:01

V38a30c58l73a22v 97K79u51b62i97s 5631711149567

To si budes muset pockat az se ten koridor dostavi. Myslim ze je to posledni trat z hlavnich koridoru co neni dostavena. Az se dostavi tak Jancura tam hned posle vlaky a chce zajizdet az do Lince. Ostatni rychlikovy trati nemaji moc smysl, protoze na Trati Budejovice Plzen je to spis na osobni vlaky a ten zbytek by se soukromnikum nevyplatil. Oni potrebuji mit depo pro vic trati, takze budou sousedit o trati s navaznosti na Prahu nebo o trati v jedne lokalite a v tomhle smeru dokud nebude trat Praha Budejovice nebo Praha Plzen s rychlikem na Budejovice tak to nepujde.

0/0
8.9.2014 22:00

J74i26r32k59a 64D14v55o62ř13á60k 4175630753298

A proč České Budějovice, které se navzdory celkem velkému počtu obyvatel chovají jako vesnická díra a které nejsou schopné zorganizovat efektivně ani regionální dopravu přes den, natož večer? Škoda do nich něco investovat.

0/0
9.9.2014 15:54

A45l70a47n 32Ř81e66p74k79a 4845946

No pokud to uznávání jízdenek ČD u konkurence bude fungovat, tak bych proti nebyl. Ale včetně in-karet a síťových jízdenek (třeba takové pod původním jménem SONE+ je velmi oblíbené na výlety a rozbít ho kvůli konkurenci by byl hřích!). 

 Pak ještě okamžitě dořešit a převést na SŽDC nádražní budovy, aby ČD neměly zbytečné náklady navíc proti soukromým dopravcům.

+4/0
8.9.2014 19:44

V15a46c10l96a68v 49K83u85b12i38s 5431301589517

Ono to tak uz je In-Karta se uznava bezne. Jinak to uznavani bude fungovat na principu velkoobchodnich cen. Pokedete treba z Brna do Varu pres Prahu a v Praze nebo Usti prestoupite z CD na soukromnika a CD za to zaplati velkoobchodni cenu a rozdil si necha v kapse.

0/−1
8.9.2014 22:04

M13i25r82o67s55l23a14v 44Z14i32k26m37u25n48d 7319883334933

I In-Karta s aplikací IN100 ?

0/0
9.9.2014 17:01

J40a36k53u27b 14K58o92r62e76c 6314600461843

Bude sranda, až tu bude plno soukromých dopravců, kteří si navzájem nebudou uznávat jízdenky.

+2/−1
8.9.2014 19:15

V24a22c95l29a65v 83K17u34b71i90s 5701421769797

Vzhledem k tomu ze regulace funguje a v cene licence je tato podminka tak ocekavam ze by to nemel byt problem. Stat se to muze jen u trati Praha - Ostrava kde toto podminene neni.

0/0
8.9.2014 22:06

P41a33v45e63l 23Ř15a49p89e32k 7962846209345

"Jde o trasy mezinárodních expresů z hlavního města na Slovensko přes Ostravu i Luhačovice"

Jak se dostane expres z Prahy na Slovensko přes Luhačovice, je mi opravdu záhadou.

+11/0
8.9.2014 17:54

P73e91t45r 81S82u66c47h11ý 1258299294656

v Luhačovicích jsem byl naposledy ve středu, a ještě tam koleje končily, že by tam za 5 dní udělali železniční trať? hmmm...

+7/0
8.9.2014 18:15
Foto

D15a25v68i67d 45K82r84á37s77e61n38s41k66ý 7477410447

No jasně, u nás se staví závratným tempem!! Z Luhačovic se to prokope do Vizovic, a pak po Baťově dráze na Lideč!!

+1/0
8.9.2014 18:46

J34a88r98e43k 54K59a43l42i35v18o86d74a 7386773251146

No co, když se pořádně rozjedete...

+1/0
8.9.2014 19:37
Foto

T25o97m17a88s 80C31a86b24a10k 8825555214629

Presne :) ta trat tam ma na konci takove veeelike nárazníky.. ale třeba to nebude takovy problém, tady v tom Kocourkove uz clovek nevi :)

+1/0
8.9.2014 18:51

M14a24r45t35i12n 76V35š29e84t20u55l81a 2351419365945

To je klamavá reklama, asi před 20 lety měli přímo v jízdním řádu: "V neděli a vesvátek přímým vlakem z Horní Bečvy až do Brna"  :-)

0/0
9.9.2014 8:49

M19a97r10e45k 34V25y68m40a52z63a13l 5128846432710

Jak se píše o povinnosti uznávat jízdné ČD, nevím jestli boudou mít o takový systém soukromnící zájem. Osobně si myslím, že je to jen a jen správné řešení. Jako ve Švýcarsku. Jedete třeba po pěti různých železnicích, ale jízdenka Vám platí na všechny spoje. A to je podle mne rozdíl před tím co tu máme dnes. Džungli v podobě osočování se všech stran z vzájemného nekalého úmyslu.Mám na mysli trať Pha - Ova. Pokud se záměr ministra dopravy povede, klobouk dolů.[>-]R^R^R^

+4/−1
8.9.2014 17:07

S13t32a78n31i92s51l49a35v 11M89o83k40r86ý 8617162546882

Na druhou stranu, proc by to potom ten soukromy dopravce provozoval? Musel by dostavat stejne kompenzace.

0/0
8.9.2014 17:20

R59a28d89e83k 55J74a38n88a55t14a 9815486724322

Bude dostávat takové kompenzace, jaké si vysoutěží (jelikož se soutěží kompenzacem tak, vyhraje nejnižší nabídka) a podmínka uznávání daného jízdného je v podmínkách té soutěže. Kde je problém?

+2/0
8.9.2014 18:06

P44e50t48r 51M59a56r20š43o52u69n 5725978556496

Proc by to soukromnik provozoval? Protoze sam tvrdí ze to umi levněji ;)

No, vazne, asi stejne jako nejaky důvod maji ve švýcarsku. On to totiž stát objednává,takze za to zaplatí. Jak se tim kdo naloží je jeho věc. Kraje taky objednávají dopravu za tolik abych tolik abych vic nedají (ani CD ikdyz si to mnozí mysli) A Bez toho uznavani je to privatizovani k ničemu. Smyslem železnice je i ona sitovost. A ne ze budete každou zastávku kupovat jinej listek.

+1/−1
8.9.2014 18:10

J83i81ř77í 45K19o23c52u65r53e87k 6575564495418

Ministerstvo dopravy jen chce zjistit, zda by to někdo jiný nedokázal jezdit levněji anebo lépe než ČD. A jaké kompenzace platit, to je oč tu běží.

+1/−1
8.9.2014 18:11

M47a46r67t86i37n 67Č48a89p48e19k 6560961787254

V Británii to funguje taky tak, cestující si koupí jízdenku a je jedno s jakým dopravcem pojede. Ať je to Virgin, National Expres, First Great Western nebo někdo jiný. Tam dokonce dopravce soutěží nejenom o to, kdo bude chtít nižší dotace, ale i to, kdo nabídne vyšší cenu za daný soubor tratí a nasype do jejich rozvoje ze svého více peněz a to jak do vozidel ve spolupráci se společnostmi na jejich pronájem (např. Angel Trains), tak i do infrastruktury ve spolupráci s jejím správcem.

0/0
8.9.2014 19:09

J75o29s21e56f 29T88r14ö73g35l 8459392596786

Hluboce se mýlíte. Právě dotovaná doprava je nejlepší, protože zisk máte jako dopravce prakticky zajištěn a přijít o nějmůžete jen vlastními chybami.

Princip je ten, že stát bude soutěžit trasy, kde se nevyplatí jezdit za tržní jízdné. Zavazuje se vykompenzovat dopravcům rozdíl mezi náklady a tržbami z jízdného a to včetně přiměřeného zisku. V takovém případě má dopravce zisk jistý bez ohledu na to, zda veze plný vlak nebo jednoho důchodce. Soutěží se jen o to, kdo nabídne nižší náklady a tedy v konečném důsledku pro stát nižší kompenzaci.

0/0
8.9.2014 23:09

T77o96m60á93š 12L17u77d95v15í12k 5840708873106

Jen aby to naopak nebyla hlavni brzda otevirani trati. Bez smluv s CD se soukromnici na trate nedostanou.

+1/0
8.9.2014 18:06

R93a43d68e88k 21J44a36n89a33t76a 9105376604362

Tak pokud to bude opravdu kvalitně připraveno, tak to bude mít legislativní rámec. Jezdíš pro stát = uznávej společný tarif. A to pak bude platit i pro ČD.

0/0
8.9.2014 18:10

T73o20m31á56š 77L87u70d91v86í24k 5530898103296

No prave, kvalitne pripraveno.... vzpomnel jsem si na liberalizaci mobilnich telekomunikaci.

0/0
8.9.2014 18:59

A27l35a85n 41Ř87e20p39k66a 4555276

Já myslím, že ČD se umí s konkurenci dohodnout, už tu pár soukromých společností jezdí a dokonce si i uznávají jízdenky (i když ne z e-shopu). Problém je hlavně s dvěma firmami, jejíž ředitelé neustále remcají a kopou do drah- víme které dvě společnosti mám na mysli :D S těmi se dohodnout bude oříšek, i když si na dané trase konkurovat třeba nebudou.

+4/0
8.9.2014 19:48

T24o52m87a72s 83N93o74v55o50t32n93y 3791386918109

Máš recht, RJ se dohodnout chtěl, ČD ne. Tož asi tak.

0/−2
10.9.2014 0:57

A39l11a55n 53Ř45e31p43k16a 4295156

A divíte se? Já bych se taky nechtěl dohodnout s někým, kdo do mě furt kope a hází špínu :-P A vůbec, já mám zas info, že dráhy se chtěly dohodnout na uznávání jízdenek, tak nevím teda :D

+2/0
10.9.2014 12:45

M50a23r95e71k 26Š43i53m74o38n 2624447818298

Tohle se ve švýcarsku řeší tak, že ten systém ví, komu prodal jakou jízdenku a tomu ji dobropisuje. Na konci měsíce se to vyrovná.

+1/0
8.9.2014 19:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.