Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Lidé i firmy zbytečně vyhazují jídlo, změnit to může „nulová daň“

Na každého Čecha připadá 69 kilogramů vyhozených potravin za rok. Část jídla, které likvidují lidé, producenti i řetězce, by přitom nemusela končit v koši. Změnit to může i změna metodiky, která by minimalizovala odvod DPH. Někdy totiž firmy potraviny raději vyhodí, než aby si snížily zisk.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K24a13r85e31l 56N75e77č83a20s 5333409540130

Není daleko doba,kdy  zbytky budou pro drtivou většinu obyvatel velmi vyhledávaný artikl.:-):-(

0/0
14.9.2014 19:53
Foto

I41v28o 13L52a84d87e17n93b47e43r29g68e27r 3933373157356

Kecají a jen dávají falešnou naději. Fakticky to řešit nechtějí a slevovat pro úspory určitě nehodlají. V okolních a vyspělejších státech je to stejné jako u nás . . . [>-]

0/0
10.9.2014 20:39

I67l55o54n84a 25S81c25h12e33j39b73a96l50o66v46á 8192935442897

A co takhle vykašlat se na Kaufland a jít si koupit půlku chleba přímo k pekaři? :-)

+1/−2
10.9.2014 12:26
Foto

J40a28n 89Č73e55r33m76á69k 4659628385817

přesně tak. I když nevím, zda zrovna o tom je článek... 

ale třeba já to tak dělám už několik let... Do kauflandu chodím minimálně, a potravin kupuji přímo u zdroje. Tedy, pokud to lze, samozřejmě... 

A mohu vřele doporučit. U některého z rolníků koupíte zboží čerstvé, české, vyrostlé nedaleko, dávající práci lidem z vašeho okolí a za dobrou cenu... Často levněji či srovnatelnou, jako v onom Kauflandu... :-)

0/0
10.9.2014 12:38

K49a77r83e64l 84D98r28d26a 6463865507609

To si může dovolit důchodce. Já jsem závislí na tom, abych nakoupil v čase cca 19-22 hodin cestou z centra. Což soukromníci nejsou.

  A pak, v Praze mám zkušenost s trhovci spíš negativní. Praha láká zlatokopy. Vcelku mě nebaví "soukromníci", kterým podvod kouká z očí a já jsem za kavku. To snad raději obchodní řetězec, kde se parta na place snaží o výsledek. ;-)

  Je fakt, že v Itálii pečivo od pekaře mizelo doma raz dva. Zatímco hypermarkety měly kvalitu pečiva jak u nás, nic moc. Ale v Praze jsem dlouho nepotkal "soukromého pekaře", kam bych se chtěl vrátit. Tady jsou všude jen "soukromníci" prodávající pečivo, které jim vozí pekárna, co nečapla kšeft s obchodními řetězci a kvalita je stále někde na úrovni "od desíti k pěti". Je jedno, zda jdu do Alberta nebo sem. :-P

+2/−1
10.9.2014 13:23

K57a43r96e95l 75D81r59d33a 6583475747179

Zdravím tímto třeba italskou pekárnu na Smíchově. Ale, fakt nezvládám jezdit sem pro právě upečené pečivo přes celou Prahu. ;-)

+1/0
10.9.2014 13:28

M77a80r98i60a48n 21B58l48a94ž57k33o 8284667127

To proto že nejsi důchodce.Kdyby jsi byl tak na tu pekárnu nemáš a žereš to svinstvo z hypky;-(

0/0
11.9.2014 0:43

J61a19n74a 28M53a52x76o38v26á 7225368798937

Souhlasím, italská pekárna na Smíchově má skvělé pečivo a i mnoho jiných dobrot. S cenou to ale pro důchodce  je víceméně nedostupné, a nejen pro ně.;-(

0/0
11.9.2014 9:10

K83a13r15e32l 12D13r75d86a 6143105677779

Jak nedostupné? Mají tady normální průměrné ceny EU. ;-D

0/0
11.9.2014 12:51

K35a38r11e65l 98D20r77d39a 6733305497579

(Při porovnání s MCD či KFC, to jde. Při ohledu na ceny z Alberta, je to opravdu jinde.)

0/0
11.9.2014 12:53

J39a93r31o39m48í64r 86K33r67á26l 4730459884349

Jaký je rozdíl v tom, koupit kvalitní pečivo, které vydrži jedlé, dokud se nesní, anebo za polovinu to, kterého se půlka vyhodí ?  Snad jen v tom, že si ten důchodce myslí, jak "ušetřil".

0/0
11.9.2014 6:00

K31a25r89e24l 57D18r17d50a 6283235757719

Neumím posoudit kvalitu pečiva. Nyní se třeba čaruje s chemií a chléb je plný vody. Je tedy dlouho "čerstvý", ale pochybuji, že lze mluvit o kvalitě. Současnou Šumavu lze směle zařadit mezi odpadky. Pokud jde o trvanlivost, plíseň chytí i vodnatá chemická Šumava. Neznám pečivo, co vydrží víc jak cca 2-3 dny. (Znám ale lidi, co užívají pečivo z mrazáku nebo domácí pekárnu.)

  Obchody mají uvádět složení pečiva. Nikdy jsem to neviděl. Počítám, že to co mi chutná, je prohnané E621 či něčím podobným. Celozrnný chléb, co jsem objevil nedávno, a co mi chutná, Albert vyřadil z prodeje, protože ho zákazníci za 34 Kč nekupují. Chodím pro něj do Billy, kde je za 40 Kč.

  Důchodci u nás v rodině jedou Šumavu a bílé rohlíky, tak jak byli uvyklí celý život. Dík nízké ceně jde kvalita stále dolu. Což poškozuje přesně tento druh zákazníků. Celozrnné a rozpékané pečivo jim zpravidla nechutná. Je třeba mu přijít na chuť a naučit se ho používat. Pak je problém, že to které právě chcete, pokaždé neseženete. Je v tom rozpékaném pečivu chaos.  

  Co z toho, co je na trhu, lze považovat u nás za kvalitní pečivo?

0/0
11.9.2014 6:54

T26o12m58á50š 30S62k62á57l91a 6188807

no dobře, to je dobré pro mě, ale než objedu celé město a 20km okolí, aby člověk nakoupil "u zdroje", tak projedu tolik benzínu, že zase začnou řvát ekologové. A co teď? :)

0/0
10.9.2014 15:38
Foto

P46a48v48e23l 43P19o18k63o64r76n73ý 2876614490582

To by bylo zajímavé, kdyby třeba v kostele byly 2 kasičky, jedna na dar a druhá na daň z něho.

+2/0
10.9.2014 9:22

K72a40r49e88l 75D17r63d75a 6473845737279

České řetězce nás nutí jet podle akcí. Jen při nich máme (jako naše domácnost) pocit, že nakupujeme potraviny za odpovídající, a ne za přemrštěnou a amorální cenu. Vede to k tomu, že nakupujeme do rezervy a často to neodhadneme. Aneb, nechci tu slevu zadarmo. Nakupujeme levnějšího zboží víc než potřebujeme, polovinu pak doma vyhodíme. :-P

  Obranu neznám. Akce fungují jak mají. Zkoušíme se poučit z chyb a nekupovat, co posledně prošlo popelnicí. Ale je to těžké. Někdy se po něčem doma jen zapráší, někdy to samé leží v lednici měsíc bez povšimnutí. Akce rozhodně nekopírují potřeby a nálady strávníků, ale naopak. Smyslem obchodu a jeho akcí je prodat výhodně v době, kdy je zájem zákazníků přirozeně nízký. Akce obchodů tedy potírají přirozené chování a potřeby lidí.

  Jak nakoupit rozumně? Jediným řešením je snad pravidelný jídelníček, kdy se v pondělí snídá chléb s džemem, v úterý tvarohová pomazánka, ve středu šunka a ve čtvrtek taveňák... Ale kdo by si dokázal život takto organizovat?

  Beru vyhazování potravin jako daň za tolerovanou manipulaci občanů obchody. Je to vlastně daň za demokracii. Aneb demokracie stojí na bordelu ve všem a na znehodnocování hodnot. To je tedy zjištění. ;-D

0/−1
10.9.2014 9:21

S95t21e82p41a42n 22T43o53t75h 8188949735418

;-D;-D;-D;-D

To fakt myslis vazne????

Retezce te NUTI?? Premrstenyma cenama???

To je hodne slusnej blabol.

0/−1
10.9.2014 12:18

K19a58r20e94l 51D23r95d11a 6713895317189

Pěkný blábol máte spíš mezi ušima. Tohle je reakce na "přílišné nakupování" a na 42% vyhazovaných potravin z domácností. Což se snažím vysvětlit dle mých zkušeností.

  "Cena přiměřená" je dokonce pojem podložený zákonem o veřejných zakázkách. Každý by se měl v zásadě chovat tak, aby nakupoval za cenu přiměřenou. (Což třeba u kávy 150 Kč není. Když je v akci za 75 Kč a konkurenční káva obdobné kvality stojí celoročně 80 Kč.)

  Na "hraní s cenou", tedy předražování zboží a akčních cenách, je postaven princip akcí, který ovládá český trh s potravinami. Je to princip manipulace, který opravdu vnucuje chování zákazníkům. Přidruženým efektem je pak vyhazování potravin domácnostmi. Což popisuji.

  A pokud jde o znehodnocování hodnot, i stravovací návyky mají svoji cenu a pokud něco cenného obchodní řetězce ničí, je to právě naše přirozené chování.

0/−1
10.9.2014 13:01

T13o42m72á82š 71S11k38á68l90a 6228527

děláte závěry z nepodložených předpokladů. U mě to tak neplatí. A u lidí, kteří hledí na akce, které znám, problém nákupu přebytků nesouvisí ani tak moc s cenami, jako prostě s rozežraností, kdy toho koupíte víc, protože nevíte na co budete mít druhý den chuť.

0/0
10.9.2014 15:33

K81a45r41e74l 28D95r81d64a 6453755577659

Aby mé názory byly podložené, musel by to "vyzkoumat" vědecký tým. To, že jsou akce u nás obecným problémem, se ví. To, že akční zboží mizí z regálů závratnou rychlostí, si nelze nevšimnout. Důkaz, akce fungují. Usuzuji, že to má vliv na vyhazování, Vy uvažujete "nenažranost". Obojí je spekulace.

0/0
10.9.2014 17:29

T58a52d80e94á70š 76V26y34s31k60o32č38i79l 4697697148161

To se bude krásně oje.bá.VAT

0/0
10.9.2014 7:59

P65a14v49e96l 16S38t58u20d47e77n14y 3886358850424

Taky se mi to zda trochu moc. Sice mi jeden priklad napada. 

Jdete do obchodu a koupite v akci sestikilovy meloun ( mensi nemaji). Vase rodina sni tri kila a zbytek vyhodi. A uz dalsi tri tydny nemusite nic vyhazovat mate splneno. Navic protoze ten meloun byl v akci za 4,90 za kilo tak tech 15 kacek vas nijak neboli.

+1/−1
10.9.2014 7:36

P55a75t24r39i90k 15S66v90o74b86o31d31a 3229121946575

Z toho už jsme se vyléčili. Radši ukrojená osminka po 9.90. Aspoň vidím, co budu jíst.

+1/0
10.9.2014 9:21

M35i77r57o78s70l17a68v 51J24u31r84č33e98k21a 8458955735899

Ne všude prodávají půlky a osminky... Např. v Kauflandu lze koupit jen celý meloun. Stejně tak chleba - pečou výborný, mají ho čerstvý, ale nedá se ho koupit půlka. Takže koupíme celý, který samozřejmě nesníme a kus vyhodíme. Cenově to vyjde nastejno, jako když si jinde koupíme tu půlku (navíc leckdy nepříliš chutnou), ale to plýtvání tady je. Vinou prodejce, řekl bych.

0/0
10.9.2014 11:21

J82o14s54e40f 22Z11a98h22á73l19k84a 4173469178526

Pekárnu Kaufland neznám. Chtěl jste možná napsat čerstvě rozpečený ...

0/0
10.9.2014 17:37

M30i78r20o76s17l70a47v 17J72u25r69č30e42k91a 8638515355569

Nechtěl...

0/0
10.9.2014 17:42

T31o29m89a12s 93N65o56v79o57t43n58y 3661166838769

Kde v Kauflandu PEČOU chleba a jen nerozmrazují/nedopékají?

0/0
11.9.2014 1:13

M80i77r41o34s28l66a29v 45J95u81r24č52e79k65a 8308205665589

Pracovní postupy pekáren neřeším.

0/0
11.9.2014 8:50

T59o24m87á61š 27S84k54á30l36a 6228147

no, na melounech to podle mě nebude. Nejvíc zatížené budou potraviny denní spotřeby. Jako pečivo, jogurty, salámy.

0/0
10.9.2014 15:36

J57o15s18e84f 52Z61a23h31á27l17k89a 4123829928296

S plýtváním v domácnostech souvisí i reklama. Naprostá většina je směrována na kvantitu (kup dvě, vyhraješ ...). A s tím souvisí i záplava letákových "akcí". Lidé mají potom podvědomě tendenci syslit, kupovat XXL balení. Jenže jde o potraviny, které mají omezenou trvanlivost. A pokud ne, jsou zase dopované chemií, aby dlouho vydržely. Z tohoto pohledu může být nulová daň pro výrobce a obchodní řetězce kontraproduktivní.

+3/−1
10.9.2014 6:14

J79a22n 75D23r37á32b91e17k 6568697888290

xxxl balení, která mají o něco menší gramáž než obyčejné balení před rokem a bylo levnější....

+1/0
10.9.2014 10:02

D60a56v79i96d 39K16r41á48l 1759166679378

69 kilo ročně? tak to někdo vyhazuje za mne

+5/0
10.9.2014 5:12

M14i16l87o49s51l68a22v 14U67r97b14a41n 4548239830803

Řetězce.

0/0
10.9.2014 11:05

T65o97m60á25š 62T41a62t74í46č19e60k 5940512540538

Sakra, nad nadpisem mně poskočilo srdce radostí, že když budu nosit plesnivé chleba a zkyslou polívku na berňák, že mně vyměří daně ve výši 0 %. Ale než vyplundruju archív, tak si to raději přečtu... :-(

0/0
10.9.2014 3:31

P73e54t48r 19N31o43v52o64t87n56y 3849612619512

Lidé i firmy ne. EU.

+1/−2
10.9.2014 2:35

P47e52t26r 32N59o82v77o54t52n73y 3719522239122

"Podle ministerstva financí je nutné držet se legislativy ČR i EU při uplatňování DPH, to znamená žádné výjimky." To by EU zchudla, kdyby se žrádlo na hrane zivotnosti rozdalo zadarmo?

+3/0
10.9.2014 1:18
Foto

P42a18v27e61l 22P54o40k86o16r13n62ý 2466234420722

Ano.R^

0/0
10.9.2014 9:20

J67i77ř79í 10L32i97n66h44a71r90t 3715744281116

V Česku nefunguje tolik zákonů, takže nechápu, proč by právě zákon o prodeji (darování) procházejících potravin měl správně fungovat..

Nevím jak jiní, ale při současných cenách potravin (většinou vyšších než v zahraničí v poměru k příjmu obyvatel) si nemůžeme dovolit cokoliv vyhazovat.. Tudíž bezhlavě nakupovat..

+2/−1
10.9.2014 0:40

M73a47r77i30a49n 32B79l38a32ž48k17o 8204607467

Jiří : konečně rozumně napsané. Když zaplatím nájem za byt který jsem si nesměl koupit a byl předán podvodem. Za léky které potřebuji protože jsem celý život pracoval a za co mám žebračenku a ne důchod. Tak mi nezbývá nežli koupě u rákosníka a akce v hypke.A věřte že nevyhodím nic,né to starý chleba který si můžu nadrobit do zásmažkové polévky.;-€

0/0
11.9.2014 1:00

J22i69ř23í 69L45i80n83h95a91r52t 3895144741726

Přiznám se, bez džihádistického mučení, že moc positivních odpovědí na mé provokace nedostávám..

Prasata vyrábějí a prodávají nám bez skrupulí jiné zboží, než sobě..

Když si dále od hranic prasat s ČR koupíte Ariel, opravdu pere..

Když si dále od hranic prasat s ČR koupíte v Penny šampíčko (10x6 lahbví).. je v jiné láhvi než v Penny v ČR, má jinou etiketu než v Penny ČR a není hnusné a je levnější než v Penny v ČR..

Vždycky pro ně budeme jen východní zběř..

A ministr jídla a pití..

0/0
11.9.2014 2:46

P54a69v50e78l 22S84ý41k65o83r26a 7727192927391

Já jsem celý článek nepochopil. Může mi to někdo vysvětliti ? ?

0/0
10.9.2014 0:22

J54o40s91e22f 47Š30e31m12e77l12í38k 7479271770547

Vy tady nejste od toho, abyste něco chápal. Vy jste tu proto, abyste klikal všude možně a Lupa z toho měla peníze za reklamu.

+2/0
10.9.2014 0:27

P34a39v45e56l 16S82ý62k97o38r97a 7747142567841

Jsemť já snad tupý klikač ?

0/0
10.9.2014 0:34

O96n95d35r87e54j 50F60l59i77d65r 3545510528917

Jednoduse - pokud v obchode konci trvanlivost mrkve (cerstva mrkev nevydrzi vecne) tak se muze budto vyhodit nebo darovat. Pokud se daruje treba do zoo pro krmeni zvirat, musi z ni byt odvedena DPH.

Pokud daruje firma tunu mrkve v cene rekneme 30000,- Kc, musi odvest statu 15%, tj.4500,- Kc. Pokud se rekne, ze hodnota darovane tuny mrkve byla 30,- Kc, bude firma odvadet statu pouze 4,50 Kc na DPH. Cele je to o tom, jakou cenu ma prosla mrkev, jestli stejnou jako neprosla mrkev nebo jinou.

+2/0
10.9.2014 1:03

J47a49r73o67m62í20r 59K85r37á61l 4850559914419

FÚ Vám DPH dopočítá z nákupní ceny plus běžná marže.  Stejně, jako když Vás vykradou.  To také chce DPH z ukradeného zboží.

0/0
10.9.2014 6:50

T63o23m71á25š 73S27k79á16l13a 6588717

jenže vy si nemůžete říct, že to prodáte tak levně. Resp. můžete (i zadarmo), ale DPH zaplatíte vždy z plné ceny před slevou. Tak to dnes je. Takže obchod mrkev raději vyhodí, než daruje a tím ušetří. Tohle chtějí změnit.

+1/0
10.9.2014 15:46

T36o92m74a60s 78N12o64v40o69t60n87y 3331176518469

Může, naprosto v pohodě.

0/0
11.9.2014 1:15

T35o20m67a72s 11N98o58v28o95t64n93y 3391766348219

Proč by proboha výrobci posílali potraviny s končícím datem spotřeby do nějakých potravinových bank a na pomoc (kdo v ČR nemá aspoň na nějaké základní jídlo, že ho potřebuje od sociálky???), když to můžou střelit ve velkém bez nějakých opletaček s DPH normálně do sítí tzv. zlevněnek, levných potravin atd.,kde se o to kupující rádi i poperou? Mléčné výrobky za pakatel, zboží s minimální trvanlivostí se v klidu prodává i pár měsíců legálně po tomto datu, je-li nezávadné, tito prodejci sem vozí skoroprošlé potraviny a nadměrné zásoby z celé Evropy, takže paradoxně v těchto obchodech lze někdy koupit kvalitnější zboží než někde v Albertu, akorát je to někde okolo té minimální doby trvanlivosti...

O tom, že vybírat DPH z darovaných potravin je prasárna, se samozřejmě nepřu. Možná i právě proto se radši pošle na jednu fakturu někam k přeprodejcům...

+3/0
10.9.2014 0:18

P41a46v24e95l 35S26ý83k35o58r59a 7317242317801

Lidé budou vyhazovat méně potravin po zavedení nulové daně ? [>-]

0/−1
10.9.2014 0:05

V75o88j64t73ě37c91h 68R47ů39ž57e71k 1777742784952

NE, firmy, teď totiž musí zaplatit daň i za to, co darují třeba na charitu.

0/0
10.9.2014 0:09

P83a72v86e16l 57S29ý51k19o20r25a 7297502847181

Pokud firma "prodá" za korunu, tedy 1 Kč třeba tunu jogurtů, kterým končí trvanlivost třeba  za 2 dny, neplatí DPH již dnes.

A je to pro firmu pořád výhodnější, než platit skládku.  [>-]

0/0
10.9.2014 0:20





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.