Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Student Agency zaplatí pět milionů. Zneužila svůj monopol

Autobusový dopravce Student Agency zneužil svého dominantního postavení na autobusové lince Praha-Brno, a musí tak zaplatit pokutu 5,154 milionu korun. Krajský soud v Brně tak svým rozsudkem potvrdil rozhodnutí antimonopolního úřadu z roku 2011.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J64a15n 92Z70b77o38ř27i17l 3629587809

Docela mě teda zajímá výsledek u ČD, když slevnily na trase Ostrava - Praha jak RegioJet vyjel s vlaky... ( podle mě by teda ČD taky dostaly pokutu za využití monopolu )

0/0
1.10.2014 10:08

P97e54t44r 19N57e25c26h66a79n47i63c70k81ý 7643606908710

Nešly ale pod cenu nijak výrazně (prakticky vůbec nešli pod cenu RJ)

0/0
2.10.2014 14:29

L32i29b36o32r 95Z61a72v72ř23e56l 8169986351212

Konečně dobrá zpráva? Jen tak dál a houšť na něho !!

0/−1
29.9.2014 5:09

A36l23e72n31a 78F84u23s71z92t51e87i86o94v26á 1519327889223

Proč musel Krajský soud v Brně změnit svůj postoj ?

STUDENT AGENCY  je velmi oblíbená forma dopravy, proto ji budeme sankcionovat a persekuovat ? Tak jen tak dál, páni demokraté a příznivci konkurence na trhu !!

Agency obstála tedy proč ? A proč neobstáli ti druzí ? To si tu něco nalháváme ? Chceme na trhu konkurenci, ale když v ní někdo obstojí, tak to zničíme ??? Pokřivená rozhodnutí odpovídají pokřivenému jednání všech řídících složek v ČR, JAK JINAK ?

+1/−8
26.9.2014 11:36

M76a36r44t40i38n 53N75o58v81o46t83n12ý 3686596801224

Projděte si tuto diskusi. Bylo to v ní několikrát vysvětleno, v čem bylo problematické a nezákonné jednání firmy SA.

+3/0
26.9.2014 11:57

P52a43v67e91l 38K22r86á18l 5570439794178

Krajský soud musel změnit postoj, protože je vázán právním názorem nadřízeného soudu. Takhle běžně funguje soudní systém. Sankcionována je SA za to, že využila svého silného postavení, aby snížením ceny odstranila z trhu konkurenci. Snížení ceny přitom mělo být pod náklady, tedy nešlo o souboj efektivity obou dopravců, který je žádoucí, ale o to, kdo má větší rezervy a vydrží své podnikání déle dotovat. SA obstála hlavně proto, že její autobusy nejsou primárně určené k výdělku. Hlavní příjmy tvoří prodej letenek, autobusy jsou spíše jen reklamou na tuto službu a proto SA úplně stačí, pokud se zaplatí jejich provoz.

+5/0
26.9.2014 11:59

P73a77v56e71l 34K27r85á57l 5840909824448

Tady je zase expertů, kteřá mají jasno, že ceny ČD jsou podnákladové ;-D A teď upřímně - přihlaste se vy, kteří máte přístup ke všem relevantním podkladům a skutečně jste tu podnákladovost spočítali.

+2/0
26.9.2014 11:34
Foto

V77l12a36d40a 35V18a49n28e37k 9243136984878

Skutečné,náklady by mohli dokladovat nejchytřejší odboráři ;-D

0/−1
26.9.2014 15:45

J30a30k48u23b 57P31r79o20k95e50š 6183688372403

Me je srdecne jedno, kdo jezdi pod naklady a kdo ne, ale stve me ze CD kazdorocne s natazenou rukou zada o kompenzace. Proc v historii mohla byt hromadna doprava vydelecna (jak mestska tak mimomestska) a dneska se do toho sypou penize ze statni kasy horem dolem a porad jen regulujeme a regulujeme.

+1/−3
26.9.2014 16:41

R44a41d93e64k 67J51a84n57a60t19a 9605776324352

"CD kazdorocne s natazenou rukou zada o kompenzace"

Takto to rozhodně není. Doprava je státem a kraji objednána předem, cena dohodnuta předem.

"Proc v historii mohla byt hromadna doprava vydelecna"

To jako kdy? Myslim, ze takovych obdobi bylo velmi malo. Nejakym zpusobem je a bylo dotovane temer vsechno, at uz primo, nebo neprimo - danovymi ulevami ci dopravni cestou zdarma.

0/0
26.9.2014 16:56

M39a88r46t62i52n 71Č45a96p64e19k 6700431607634

Hromadná doprava byla kdysi výdělečná, protože neexistovala žádná jiná využitelná alternativa - mohl jsi jít pěšky, jet povozem nebo hromadnou. Stačí se podívat na vývoj vozových tříd na železnici - mezi válkami byly 1., 2. a 3. třída, dnes pokračují přeznačené tehdejší 2. a 3. - cestující tehdejší 1. třídy (dnes business class) přesedlali na limuzíny a soukromá letadla.

0/0
27.9.2014 9:50

P66a16v84e32l 65M79e19j83s94t29r48i41k 2454443727866

Pokud se nemylim tak SA tehdy snizila cenu na uroven konkurence, aby neprisla o zakazniky a nesla s cenou pod ne, takze tohle rozhodnuti soudu mi prijde krapet nesmyslne, byt to jiste konkurenci na dane trase urcite neprospelo (proc jezdit s nekym jinym kdyz mam uz proverene sluzby za stejnou cenu). Akorat ted rozhodnuti NSS nahrava Jancurovi v jeho soudu s CD a jeho cenovou politikou, ktera je jeste horsi a jde pod nakladove ceny dlouhodobe z duvodu vytlaceni konkurence, ktere nemuzou konkurovat kvalitou a toci se tam spise stovky milionu nez jednotky. Nejhorsi je ze to pak zaplati vsichni obyvatele CR z dani a ne jen ti kteri z toho profituji a uz vubec ti kteri jsou za to odpovedniRv

+2/−1
26.9.2014 11:18

R14a96d52e57k 83J65a61n70a15t84a 9675976444382

"s CD a jeho cenovou politikou, ktera je jeste horsi "

Co je přesně na cenové politice ČD "horší"? Znáte vůbec ceny? Víte o čem mluvíte? Ona totiž ta výrazně podnákladová cenová válka (některé ceny až kolem 100 Kč za Praha-Ostrava) se odehrává mezi LeoExpresem a RegioJetem, ČD takto nízké ceny nemají a nikdy neměly.

+2/−1
26.9.2014 12:43

P55a95v18e33l 92M92e12j74s55t65r54i30k 2144503437146

Ano vim o cem mluvim. Cd snizila drasticky cenu po prichodu konkurence na tuto linku a nasadily na ni Pendolina - nejmodernejsi soupravy v jejich vozovem parku. Horsi je ze ted tuto linku provozuji se ztratou a dotuji ji z dotaci od statu na jine linky potazmo z penez vsech a to je o to horsi, protoze Jancura si to hradi ze svych zisku z podnikani, stejne tak jako Leo express. navic tyhle akce za 100 jsou naprosto extremni vyjimky a ne bezne jizdne u kterehokoliv dopravce. CD do toho jit nemuzou protoze pak uz by to bilo do oci prilis a nemely by zadnou vymluvu.

0/−1
26.9.2014 13:33

T40o98m 61J91u31r66e45č18k16a 6815502335605

Pendolina jezdí do Ostravy už od roku 2004, dávno před tím, než přišel nějaký Jančura nebo Novotný, tak prosím nelžete.

+3/−1
26.9.2014 15:38

P60a94v51e84l 60M89e92j44s37t20r78i92k 2114323967906

To sice jezdila, ale byla puvodne urcena pro uplne jinou trasu a po prichodu konkurence v roce 2011 nakonec vsechna stazena jen na tuto jednu linku, takze si nechte sve reci o lahni a neuvadejte ostatni v omyl.

+2/−1
26.9.2014 17:41

T45o56m29a71s 79N36o98v81o46t33n39y 3721256868219

A teď ještě napiště, za kolik jezdila Pendolina tenkrát a za kolik jezdí po nástupu konkurence. Jezdilo jich předtím samozřejmě míň na Ostravu, protože část jezdila i do Vídně. Pak se tam, jistě zcela náhodou a nezávisle na konkurenci, přesunula všechna. Stejně tak jako najednou byly i u ČD "vlakušky", voda, noviny atd.

0/0
27.9.2014 0:44

T61o50m93a15s 58N78o29v89o52t21n95y 3711516238389

Patří o příspěvek výše, ne na Vás

0/0
27.9.2014 0:45

R64a23d20e24k 52J15a76n40a87t24a 9245856784532

Tehdy jezdila (s inkartou, kterou měl každý) za 320 Kč + 86 Kč místenka. Dnes typicky cestující (inkartu už většinou nemá, protože se zde už tolik nevyplácí) zaplatí 295 Kč + přípatek, který je 35 Kč až nějakých 200 Kč podle zaplněnosti vlaku. Ano, je to o trošku míň. Ale nezapomeňte, že provoz Pendolín je dnes efektivnější. Jednak už jsou splacená, pak jsou taky dávno vychytané dětské nemoci ("cdromy" :)), takže je to spolehlivý stroj a užívá se méně záloh (myslím, že stojí 1 jednotka ze 7, tehdy to bylo 2 ze 7). Pak je v nich také více 2. třídy a proto se vybere tržeb více, ty dva vozy 1. třídy jezdily prázné.

Do Vídně nepřestala jezdit proto, že "byly potřeba" na Ostravě, ale právě naopak. Na Ostravu je upíchli proto, že je Rakušáci ve Vídni nechtěli (malá kapacita, málo místa na zavazadla, prostě italský vlak :)). Pokud by to šlo ČD by s nima rádi do (bohatého) zahraničí jezdili pořád, protože mezinorodní jízdné je lepší kšeft než cenová válka na Ostravě.

+1/−1
27.9.2014 11:09

R69a14d63e94k 91J81a49n80a13t85a 9795666374392

Muzete uvest priklad toho "drastickeho" snizeni cen? Ja si vsimnul akorat toho, ze po te, co Regiojet vyjel se zakladni cenou 290 Kc, CD zavedly stejnou cenu. Regiojet rovnez zavedl akcni cenu 230 Kc, ale tu CD nemusely zavadet, tu uz mely v te dobe taky pod jmenem Sporotiket.

Za "drastickych" povazuju treba Leosovych 99 Kc.

+1/0
26.9.2014 17:06

P68a40v36e40l 32M93e74j58s15t71r67i56k 2734623267446

To ze pred zavedenim konkurence staly jizdenky do Ostravy pres 400 kc. Zkuste si koupit jizdenku ne primo z prahy ale treba z Kolina a jste na uplne jinych cenach odpovidajich puvodni cenove politice. To ze Leos jezdi za nesmyslnych 99,- a doufa v proplaceni od statu na zaklade zalob na CD je druha vec a stve me ze mu to mozna projde.

0/0
26.9.2014 17:37

R63a42d21e97k 50J90a17n55a31t56a 9255416164382

Podivejte, pro ekonomiku linky (tj. zda je linka ztratova nebo ne) neni dulezite, kolik stoji nejaka nejdrazsi jizdenka, ale kolik je prumerna trzba.

Za tech 400 Kc ci vice jezdilo akorat par lidi na sluzebce. Naprosta vetsina lidi mela inkartu (sleva 25%, inkarta stala 600 kc na tri roky, to se vyplatilo okamzite!) nebo alespon jeli ve dvou (take sleva 25%, to uz dnes neni, skupinova sleva byla omezena).

Dalo by se rict, ze se cenovy rozptyl jizdneho snizil. Nektere nabidky (nejvyssi obycejne jizdne) se zlevnily, ale jine (jizdne pro duchodce, skupiny, SONE, CDNET, Kilometricka banka) naopak zdrazily. Takze prumer muze byt klidne stale stejny.

+2/0
26.9.2014 17:45

P71e47t49r 11N68e54c83h59a47n31i74c39k15ý 7883296238910

Tehdy existovaly eLišky za 120 a 160kč, jenže je dráhy zatrhly, protože je začali lidé používat (dokonce jsem jel Praha-Brno za 38kč dávno před nějakou konkurencí na OVĚ), existoval CDNET pro 5 lidí za 900kč, skupinová sleva byla 25%+25%+50%+..., zpáteční sleva byla mnoohem výhodnější než dnes, SONE stálo 360kč pro dva lidi, existovaly Regionety a osobáková verze SONE. IN-JUNIOR se slevou 50% stálo 600kč na rok + letní stál jen 100kč, to měl každý mlaďoch. Kilometrická banka byla za 1200kč na 2000km (ted 2200?). Jediný kdo jezdil draze byl ten Ostravák co přišel v Praze k pokladně a řekl "jizdenku py*o".

+1/0
2.10.2014 14:37

T16o49m69a45s 12N93o28v31o27t49n28y 3831116468599

ČD ceny nesnížily po příchodu konkurence?

0/0
26.9.2014 14:45

R26a97d43e95k 18J34a61n56a88t79a 9825726754752

Snizily, ale ne zase o tolik. Bezna cena v expresu byvala cca 320 Kc (ano s inkartou, ale tu mel takrka kazdy). Dnes je bezna cena cca 260 Kc (s inkartou, ale inkarta je dnes drazsi!), 290 bez ni. Priplatek za pendolino byval konstantne 86 pozdeji 100 Kc (ano s inkartou, ale tu mel takrka kazdy). Dneska je dynamicky cca 35 - 200 Kc.

Plus samozrejme nejaky ty akcni cenu ("elisky" ci "sporotikety") v rozmezi 140-230, ty byly driv a jsou i ted, ale pocet je omezen, dnes i predtim.

Ovsem ja nerikal, ze CD cenu vubec nesnizily. Oponoval jsem nazoru,.ze "cenova politika CD je jeste horsi" nez probiranych 50 Kc za Praha-Brno. A to proste neni pravda.

0/0
26.9.2014 17:02

T60o12m65a11s 43N32o35v66o68t35n45y 3541816478369

Pokud se ale operuje in-kartou, pak by taky mělo zaznít, že těch 50 Kč bylo jen na "in kartu" SA (kreditovku), čili to nebyla cena pro všechny cestující, ale jen pro své stálé zákazníky, právě proto aby mu neutekli k Asianě. Zajímalo by mě, zda se i tímto úřad zabýval, přiznám se, že nevím (ano, kreditovku měl asi taky skoro každý, kdy je vlastně zadarmo). Stejně tak proč tam není zahrnut i vlak do srovnání kdo je dominant a kdo ne. Paradoxně to ale může být pro Jančuru přijatelná cena těch 5m vzhledem ke sporům s ČD. Uvidíme.

0/0
27.9.2014 0:49

A43l40e63š 29W37o79l87k90e85r 6269839814879

Konzistence rozhodnutí soudů mě nepřestává fascinovat 8-o

0/0
26.9.2014 7:32
Foto

T22o56m31á21š 55S54m51o87l25í27k 3981132366903

Kartel je kartel ...

0/0
26.9.2014 6:21

J74a69n 71P79š78e19n61i45č51k18a 2560478793242

A kde priblizne vidis kartel?

0/0
26.9.2014 13:44
Foto

T74o25m26á48š 52S77m55o78l23í43k 3361922846543

Všude kam se podívám.

0/0
26.9.2014 13:49

J24a46n 30P33š52e95n59i21č56k21a 2120188133932

Aha,  takze jsi mimo tema clanku.

0/−1
26.9.2014 13:50

J84a68r46o97s13l18a11v 52N83e86h87o47n62s28k90ý 3580462521

Jak je možne.Že při přepravě z bodu A do bodu B u jedne společnosti zaplatíte více jak 100 kč a modlíte se abystesi sedli ve starem atobusu,a vdruhem zaplatíte pod 100 kč a ktomu vam poskytuji služby typu freewifi,piti po dobu jizdy zdarma,noviny i vece se tam najde.Tak kde je vtomle statě chyba??

+5/0
26.9.2014 6:20

M26a76r90e37k 71H36r23u36b28y 6247142691368

Tomu se rika trh, a stat by v tom nemel figurovat nijak ;-):-P

+2/0
26.9.2014 10:58
Foto

V50l68a51d83a 37V73a88n94e80k 9463236924468

Nebýt soukromých dopravců,tak cestujeme stále jak "ve století páry " špinavými starými vlaky a autobusy s líným personálem,většinou odborářem,který vyhrožuje,že když mu nezvýšíte za tu "hrůzu " mzdu,bude stávkovat a cestující(SVÉ zákazniky) si bere jako rukojmí :-P!!

+8/−5
26.9.2014 5:48

J46i64n57d96ř91i64c61h 65Š65k86o27p93e41k 4745701880805

;-D no jasně, bez Jančury by ČSAS nikdy nezakoupili jediný nový autobus ;-D;-D;-D

+4/0
26.9.2014 7:07

D82a37g78m26a60r 95N92o76v16o30t71n62á 4301940538233

Cesta do Harrachova klasickou Karosou, kde jsou nízká sedadla a řidič byl nepříjemný a za uložení kufru si naúčtoval 10 Kč - ten jsme musely uložit samy a cesta kamkoliv se Student Agency, kde se za zavazadlo nic neplatí a sedíte si pohodně - to je sakra rozdíl.  Chápu, že ceny neurčuje řidič, ale služby dopravců mimo SA jsou nedostatečné. Asi by se to chtělo nad sebou zamyslet .....

+2/−2
26.9.2014 7:12

J77i88n76d71ř69i27c22h 14Š74k84o13p64e66k 4425411240335

zamyslet se nad sebou ? Proč ?? Že se mi zdá jako kravina, že bez jančury by ČSAD nový busy nikdy nekoupily ?

+1/−1
26.9.2014 7:22

J90a65k40u65b 66P30r14o60k13e24š 6583418922133

No nejspis az po tom co by se ty stare Karosy rozpadly i s cestujicimi. Prichod SA na linku Praha-Jihlava-Brno bylo jako zjeveni z jineho sveta. Clovek do autobusu nemusel nastupovat pomalu v overalu, aby se o neco nahodou neotrel. Autobusy jezdili v pohode na cas, nic z nich neupadavalo, vybaveni uvnitr bylo funkcni, samozrejmosti byla toaleta.

Videoprojekce hodnotit nebudu, protoze sem se naucil nenavidet nektere filmy, ktere byly evergreenem na dane trase. Na druhou stranu noviny byl dobry napad i kdyby byli za priplatek tak se hodili, kdyz clovek zapomel vlastni cteni. Srovnatelnou uroven sluzeb mela jen nejaka spolecnost, ktera z Brna pokracovala na Slovensko, ale ti brali prednostne zakazniky na celou trasu, coz je pochopitelne.

0/0
26.9.2014 16:52

R65a31d50e27k 95J81a22n19a22t19a 9665216854212

Spíš byste se měla zamyslet vy nad rozdílem v přepravních proudech do Harrachova (díra, velké výkyvy, horší silnice) a Libercem (krajské město, stálá poptávka, dálnice).

Ty linky mají zcela jiné ekonomické podmínky a jdou i důvodem, proč SA do Harrachova nejezdí.

+1/0
26.9.2014 10:52
Foto

V89l22a48d86a 39V47a96n14e86k 9823226324558

Možná koupil ! Ale "kultůra " cestování s protivnými řidiči by byla stejná Rv;-)

+1/0
26.9.2014 10:30

T67o19m24a96s 54N42o91v98o97t45n91y 3241276518789

Tak tobě to může být jedno, ne? Se svým i30 kočárem se dostaneš všude a až se začne po pár desítkách tisíc rozpadat, tak máš "neomezenou" záruku, ne?

0/0
26.9.2014 14:46
Foto

V56l27a55d10a 18V27a49n23e12k 9203536624648

Je pravda,že vlakem jsem dlouho nejel !8 let co jezdím Hyundai,si užívám výbavu,pohodlí a bezporuchový provoz  ;-D !Ale to trouba který nikdy s žádným hyundaiem nejel asi nepochopí;-)

0/0
26.9.2014 15:44

T67o27m62a44s 83N58o66v50o13t94n68y 3651526288899

Ale jel, proto raději pojedu i tím vlakem než zase mít iNěco vysavač u kterého člověk neví, kdy mu zmizí servis úplně podle toho jak se Vošický vyspí nebo jestli se zase nerozpadne půlka auta po 50tis najetých km jako u Getze. Pravda, ten nebyl český, tak to se asi nepočítá. Výbava pohodlí není o nic lepší než u jiných značek, prostě nic než průměr a bezporuchový provoz jsem zažil. A firemní flotila se hodně rychle vrátila zpět ke kvalitní značce, Getz odpadávající jeden po druhým stačil. Až najedeš ročně desítky tisíc pak napiš, jak na tom bude kvalita zpracování a opotřebení dílů, které u jiných značek vydrží dvojnásobek kilometrů. A hlavně že ta neomezená záruka není tak neomezená jak si myslíš ;-D

0/0
27.9.2014 0:55

R23a13d94e25k 29D55o34n40á65t 5666321461494

Bravo! Jízdenky teď budou jistě mnohem levnější :-).

0/0
26.9.2014 0:43

J68a10n 93F44i88s38c44h39e27r 9394795430

Jančura (vlastník SA) si také stěžuje na konkurenci a obviňuje ji z dumpingových cen kvůli tomu, aby klesla cena jízdného?

+3/0
26.9.2014 5:30

M91a21r15t24i59n 40D51y74t30r32y87c16h 7584474448221

Nikoli, jízdenky teď budou dražší, protože ostatní nemůžou jezdit za levno a SA ubudou klienti.

0/0
26.9.2014 8:26
Foto

J91a31n 77R26ů36ž29i11č43k93a 7732312635897

Jasně. Měli jezdit draho, zkrachovat a pak se nechat dotovat.

+5/−3
25.9.2014 23:11

L55i83b84o65r 45V85e63n22g34l51á16ř 4904945732474

nesmysl tahle pokuta

+1/−4
25.9.2014 22:22
Foto

T77o16a37n 39L89e 98N27g35o17c 3116260655918

Pokud dobře pochopím, tak pak cena se vrátila k předchozí ceně, takže tady žádný problém nevidím (i když potlačil konkurence). Vidím zneužití monopolního postavení když po vytlačení konkurence z trhu zvedne cenu místo k původnímu ještě dráž. Nemyslím že tím monopolní úřad chce pomoct menších firem, nebo obhájit zájmu občanů atd, ale monopolní úřad se chce sebe zviditelnit a že její existence je k něčemu [to je můj pocit, bez argumentu].

ČD zneužívá dominantní postavení, cena je vysoká. Zároveň PRODĚLÁVÁ. Co s ním?

+6/−8
25.9.2014 21:29

A13l79a64n 65Ř30e20p40k75a 4145306

Kde ČD zneužívá dominantní postavení? A ceny zase tak vysoké nejsou, spíš naopak.. oproti třeba Německu jezdíme vlakem velice levně :-)

+8/−2
25.9.2014 22:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.