Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Student Agency zaplatí pět milionů. Zneužila svůj monopol

Autobusový dopravce Student Agency zneužil svého dominantního postavení na autobusové lince Praha-Brno, a musí tak zaplatit pokutu 5,154 milionu korun. Krajský soud v Brně tak svým rozsudkem potvrdil rozhodnutí antimonopolního úřadu z roku 2011.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J91a84n 88Z66b77o80ř72i30l 3889227209

Docela mě teda zajímá výsledek u ČD, když slevnily na trase Ostrava - Praha jak RegioJet vyjel s vlaky... ( podle mě by teda ČD taky dostaly pokutu za využití monopolu )

0/0
1.10.2014 10:08

P98e60t89r 29N23e49c41h63a74n48i88c91k68ý 7953266318190

Nešly ale pod cenu nijak výrazně (prakticky vůbec nešli pod cenu RJ)

0/0
2.10.2014 14:29

L36i11b73o20r 14Z96a91v16ř15e52l 8779296821872

Konečně dobrá zpráva? Jen tak dál a houšť na něho !!

0/−1
29.9.2014 5:09

A72l66e54n98a 23F48u78s96z28t64e92i23o78v53á 1959967979803

Proč musel Krajský soud v Brně změnit svůj postoj ?

STUDENT AGENCY  je velmi oblíbená forma dopravy, proto ji budeme sankcionovat a persekuovat ? Tak jen tak dál, páni demokraté a příznivci konkurence na trhu !!

Agency obstála tedy proč ? A proč neobstáli ti druzí ? To si tu něco nalháváme ? Chceme na trhu konkurenci, ale když v ní někdo obstojí, tak to zničíme ??? Pokřivená rozhodnutí odpovídají pokřivenému jednání všech řídících složek v ČR, JAK JINAK ?

+1/−8
26.9.2014 11:36

M63a50r20t62i21n 45N87o55v92o37t17n43ý 3886856551644

Projděte si tuto diskusi. Bylo to v ní několikrát vysvětleno, v čem bylo problematické a nezákonné jednání firmy SA.

+3/0
26.9.2014 11:57

P11a28v11e51l 26K18r70á57l 5140549554218

Krajský soud musel změnit postoj, protože je vázán právním názorem nadřízeného soudu. Takhle běžně funguje soudní systém. Sankcionována je SA za to, že využila svého silného postavení, aby snížením ceny odstranila z trhu konkurenci. Snížení ceny přitom mělo být pod náklady, tedy nešlo o souboj efektivity obou dopravců, který je žádoucí, ale o to, kdo má větší rezervy a vydrží své podnikání déle dotovat. SA obstála hlavně proto, že její autobusy nejsou primárně určené k výdělku. Hlavní příjmy tvoří prodej letenek, autobusy jsou spíše jen reklamou na tuto službu a proto SA úplně stačí, pokud se zaplatí jejich provoz.

+5/0
26.9.2014 11:59

P83a22v61e19l 55K78r48á28l 5460629144438

Tady je zase expertů, kteřá mají jasno, že ceny ČD jsou podnákladové ;-D A teď upřímně - přihlaste se vy, kteří máte přístup ke všem relevantním podkladům a skutečně jste tu podnákladovost spočítali.

+2/0
26.9.2014 11:34
Foto

V62l34a92d84a 68V20a31n13e37k 9333886944778

Skutečné,náklady by mohli dokladovat nejchytřejší odboráři ;-D

0/−1
26.9.2014 15:45

J96a38k47u42b 49P14r17o90k42e43š 6183248552343

Me je srdecne jedno, kdo jezdi pod naklady a kdo ne, ale stve me ze CD kazdorocne s natazenou rukou zada o kompenzace. Proc v historii mohla byt hromadna doprava vydelecna (jak mestska tak mimomestska) a dneska se do toho sypou penize ze statni kasy horem dolem a porad jen regulujeme a regulujeme.

+1/−3
26.9.2014 16:41

R43a16d16e45k 63J65a96n18a62t82a 9775716444432

"CD kazdorocne s natazenou rukou zada o kompenzace"

Takto to rozhodně není. Doprava je státem a kraji objednána předem, cena dohodnuta předem.

"Proc v historii mohla byt hromadna doprava vydelecna"

To jako kdy? Myslim, ze takovych obdobi bylo velmi malo. Nejakym zpusobem je a bylo dotovane temer vsechno, at uz primo, nebo neprimo - danovymi ulevami ci dopravni cestou zdarma.

0/0
26.9.2014 16:56

M34a17r55t88i71n 23Č76a81p19e80k 6130231987364

Hromadná doprava byla kdysi výdělečná, protože neexistovala žádná jiná využitelná alternativa - mohl jsi jít pěšky, jet povozem nebo hromadnou. Stačí se podívat na vývoj vozových tříd na železnici - mezi válkami byly 1., 2. a 3. třída, dnes pokračují přeznačené tehdejší 2. a 3. - cestující tehdejší 1. třídy (dnes business class) přesedlali na limuzíny a soukromá letadla.

0/0
27.9.2014 9:50

P71a91v58e75l 53M64e95j69s30t26r53i40k 2224983307836

Pokud se nemylim tak SA tehdy snizila cenu na uroven konkurence, aby neprisla o zakazniky a nesla s cenou pod ne, takze tohle rozhodnuti soudu mi prijde krapet nesmyslne, byt to jiste konkurenci na dane trase urcite neprospelo (proc jezdit s nekym jinym kdyz mam uz proverene sluzby za stejnou cenu). Akorat ted rozhodnuti NSS nahrava Jancurovi v jeho soudu s CD a jeho cenovou politikou, ktera je jeste horsi a jde pod nakladove ceny dlouhodobe z duvodu vytlaceni konkurence, ktere nemuzou konkurovat kvalitou a toci se tam spise stovky milionu nez jednotky. Nejhorsi je ze to pak zaplati vsichni obyvatele CR z dani a ne jen ti kteri z toho profituji a uz vubec ti kteri jsou za to odpovedniRv

+2/−1
26.9.2014 11:18

R59a70d42e71k 56J18a35n61a35t82a 9205656344962

"s CD a jeho cenovou politikou, ktera je jeste horsi "

Co je přesně na cenové politice ČD "horší"? Znáte vůbec ceny? Víte o čem mluvíte? Ona totiž ta výrazně podnákladová cenová válka (některé ceny až kolem 100 Kč za Praha-Ostrava) se odehrává mezi LeoExpresem a RegioJetem, ČD takto nízké ceny nemají a nikdy neměly.

+2/−1
26.9.2014 12:43

P63a59v51e96l 81M89e89j28s94t89r78i37k 2474353717286

Ano vim o cem mluvim. Cd snizila drasticky cenu po prichodu konkurence na tuto linku a nasadily na ni Pendolina - nejmodernejsi soupravy v jejich vozovem parku. Horsi je ze ted tuto linku provozuji se ztratou a dotuji ji z dotaci od statu na jine linky potazmo z penez vsech a to je o to horsi, protoze Jancura si to hradi ze svych zisku z podnikani, stejne tak jako Leo express. navic tyhle akce za 100 jsou naprosto extremni vyjimky a ne bezne jizdne u kterehokoliv dopravce. CD do toho jit nemuzou protoze pak uz by to bilo do oci prilis a nemely by zadnou vymluvu.

0/−1
26.9.2014 13:33

T82o64m 81J88u96r53e51č65k63a 6255822325245

Pendolina jezdí do Ostravy už od roku 2004, dávno před tím, než přišel nějaký Jančura nebo Novotný, tak prosím nelžete.

+3/−1
26.9.2014 15:38

P29a88v79e69l 11M48e92j68s52t47r81i77k 2794873367636

To sice jezdila, ale byla puvodne urcena pro uplne jinou trasu a po prichodu konkurence v roce 2011 nakonec vsechna stazena jen na tuto jednu linku, takze si nechte sve reci o lahni a neuvadejte ostatni v omyl.

+2/−1
26.9.2014 17:41

T63o37m11a51s 17N66o16v10o41t27n74y 3161946808719

A teď ještě napiště, za kolik jezdila Pendolina tenkrát a za kolik jezdí po nástupu konkurence. Jezdilo jich předtím samozřejmě míň na Ostravu, protože část jezdila i do Vídně. Pak se tam, jistě zcela náhodou a nezávisle na konkurenci, přesunula všechna. Stejně tak jako najednou byly i u ČD "vlakušky", voda, noviny atd.

0/0
27.9.2014 0:44

T43o39m52a38s 12N94o79v50o13t83n98y 3281816478139

Patří o příspěvek výše, ne na Vás

0/0
27.9.2014 0:45

R86a64d27e57k 12J53a21n32a73t69a 9695306284612

Tehdy jezdila (s inkartou, kterou měl každý) za 320 Kč + 86 Kč místenka. Dnes typicky cestující (inkartu už většinou nemá, protože se zde už tolik nevyplácí) zaplatí 295 Kč + přípatek, který je 35 Kč až nějakých 200 Kč podle zaplněnosti vlaku. Ano, je to o trošku míň. Ale nezapomeňte, že provoz Pendolín je dnes efektivnější. Jednak už jsou splacená, pak jsou taky dávno vychytané dětské nemoci ("cdromy" :)), takže je to spolehlivý stroj a užívá se méně záloh (myslím, že stojí 1 jednotka ze 7, tehdy to bylo 2 ze 7). Pak je v nich také více 2. třídy a proto se vybere tržeb více, ty dva vozy 1. třídy jezdily prázné.

Do Vídně nepřestala jezdit proto, že "byly potřeba" na Ostravě, ale právě naopak. Na Ostravu je upíchli proto, že je Rakušáci ve Vídni nechtěli (malá kapacita, málo místa na zavazadla, prostě italský vlak :)). Pokud by to šlo ČD by s nima rádi do (bohatého) zahraničí jezdili pořád, protože mezinorodní jízdné je lepší kšeft než cenová válka na Ostravě.

+1/−1
27.9.2014 11:09

R56a65d19e80k 38J53a96n21a34t35a 9155716664622

Muzete uvest priklad toho "drastickeho" snizeni cen? Ja si vsimnul akorat toho, ze po te, co Regiojet vyjel se zakladni cenou 290 Kc, CD zavedly stejnou cenu. Regiojet rovnez zavedl akcni cenu 230 Kc, ale tu CD nemusely zavadet, tu uz mely v te dobe taky pod jmenem Sporotiket.

Za "drastickych" povazuju treba Leosovych 99 Kc.

+1/0
26.9.2014 17:06

P32a10v22e44l 36M13e60j93s17t77r92i41k 2844403167386

To ze pred zavedenim konkurence staly jizdenky do Ostravy pres 400 kc. Zkuste si koupit jizdenku ne primo z prahy ale treba z Kolina a jste na uplne jinych cenach odpovidajich puvodni cenove politice. To ze Leos jezdi za nesmyslnych 99,- a doufa v proplaceni od statu na zaklade zalob na CD je druha vec a stve me ze mu to mozna projde.

0/0
26.9.2014 17:37

R35a20d29e84k 31J51a62n71a65t73a 9905886524922

Podivejte, pro ekonomiku linky (tj. zda je linka ztratova nebo ne) neni dulezite, kolik stoji nejaka nejdrazsi jizdenka, ale kolik je prumerna trzba.

Za tech 400 Kc ci vice jezdilo akorat par lidi na sluzebce. Naprosta vetsina lidi mela inkartu (sleva 25%, inkarta stala 600 kc na tri roky, to se vyplatilo okamzite!) nebo alespon jeli ve dvou (take sleva 25%, to uz dnes neni, skupinova sleva byla omezena).

Dalo by se rict, ze se cenovy rozptyl jizdneho snizil. Nektere nabidky (nejvyssi obycejne jizdne) se zlevnily, ale jine (jizdne pro duchodce, skupiny, SONE, CDNET, Kilometricka banka) naopak zdrazily. Takze prumer muze byt klidne stale stejny.

+2/0
26.9.2014 17:45

P32e95t81r 54N68e51c68h57a84n90i57c95k71ý 7123136448220

Tehdy existovaly eLišky za 120 a 160kč, jenže je dráhy zatrhly, protože je začali lidé používat (dokonce jsem jel Praha-Brno za 38kč dávno před nějakou konkurencí na OVĚ), existoval CDNET pro 5 lidí za 900kč, skupinová sleva byla 25%+25%+50%+..., zpáteční sleva byla mnoohem výhodnější než dnes, SONE stálo 360kč pro dva lidi, existovaly Regionety a osobáková verze SONE. IN-JUNIOR se slevou 50% stálo 600kč na rok + letní stál jen 100kč, to měl každý mlaďoch. Kilometrická banka byla za 1200kč na 2000km (ted 2200?). Jediný kdo jezdil draze byl ten Ostravák co přišel v Praze k pokladně a řekl "jizdenku py*o".

+1/0
2.10.2014 14:37

T21o80m28a95s 79N61o46v76o10t58n58y 3721706398689

ČD ceny nesnížily po příchodu konkurence?

0/0
26.9.2014 14:45

R14a63d84e69k 44J13a84n46a85t65a 9615446934722

Snizily, ale ne zase o tolik. Bezna cena v expresu byvala cca 320 Kc (ano s inkartou, ale tu mel takrka kazdy). Dnes je bezna cena cca 260 Kc (s inkartou, ale inkarta je dnes drazsi!), 290 bez ni. Priplatek za pendolino byval konstantne 86 pozdeji 100 Kc (ano s inkartou, ale tu mel takrka kazdy). Dneska je dynamicky cca 35 - 200 Kc.

Plus samozrejme nejaky ty akcni cenu ("elisky" ci "sporotikety") v rozmezi 140-230, ty byly driv a jsou i ted, ale pocet je omezen, dnes i predtim.

Ovsem ja nerikal, ze CD cenu vubec nesnizily. Oponoval jsem nazoru,.ze "cenova politika CD je jeste horsi" nez probiranych 50 Kc za Praha-Brno. A to proste neni pravda.

0/0
26.9.2014 17:02

T54o89m68a62s 38N77o77v71o73t35n25y 3301186908509

Pokud se ale operuje in-kartou, pak by taky mělo zaznít, že těch 50 Kč bylo jen na "in kartu" SA (kreditovku), čili to nebyla cena pro všechny cestující, ale jen pro své stálé zákazníky, právě proto aby mu neutekli k Asianě. Zajímalo by mě, zda se i tímto úřad zabýval, přiznám se, že nevím (ano, kreditovku měl asi taky skoro každý, kdy je vlastně zadarmo). Stejně tak proč tam není zahrnut i vlak do srovnání kdo je dominant a kdo ne. Paradoxně to ale může být pro Jančuru přijatelná cena těch 5m vzhledem ke sporům s ČD. Uvidíme.

0/0
27.9.2014 0:49

A19l97e22š 30W28o36l67k48e27r 6749769184949

Konzistence rozhodnutí soudů mě nepřestává fascinovat 8-o

0/0
26.9.2014 7:32
Foto

T80o20m23á98š 11S82m36o13l67í13k 3171102906353

Kartel je kartel ...

0/0
26.9.2014 6:21

J90a20n 44P28š82e75n55i45č56k62a 2310738543272

A kde priblizne vidis kartel?

0/0
26.9.2014 13:44
Foto

T32o30m45á63š 10S68m76o92l25í11k 3301162186243

Všude kam se podívám.

0/0
26.9.2014 13:49

J16a40n 19P22š27e45n41i57č16k40a 2580348283352

Aha,  takze jsi mimo tema clanku.

0/−1
26.9.2014 13:50

J73a66r46o79s19l81a84v 45N81e71h46o89n65s23k27ý 3280262611

Jak je možne.Že při přepravě z bodu A do bodu B u jedne společnosti zaplatíte více jak 100 kč a modlíte se abystesi sedli ve starem atobusu,a vdruhem zaplatíte pod 100 kč a ktomu vam poskytuji služby typu freewifi,piti po dobu jizdy zdarma,noviny i vece se tam najde.Tak kde je vtomle statě chyba??

+5/0
26.9.2014 6:20

M69a47r30e50k 32H21r60u36b81y 6897712381338

Tomu se rika trh, a stat by v tom nemel figurovat nijak ;-):-P

+2/0
26.9.2014 10:58
Foto

V51l44a57d67a 50V44a83n36e97k 9423306934368

Nebýt soukromých dopravců,tak cestujeme stále jak "ve století páry " špinavými starými vlaky a autobusy s líným personálem,většinou odborářem,který vyhrožuje,že když mu nezvýšíte za tu "hrůzu " mzdu,bude stávkovat a cestující(SVÉ zákazniky) si bere jako rukojmí :-P!!

+8/−5
26.9.2014 5:48

J50i80n55d74ř44i88c21h 41Š72k58o87p52e26k 4235671570545

;-D no jasně, bez Jančury by ČSAS nikdy nezakoupili jediný nový autobus ;-D;-D;-D

+4/0
26.9.2014 7:07

D13a54g20m43a23r 47N31o64v58o76t81n77á 4431480878293

Cesta do Harrachova klasickou Karosou, kde jsou nízká sedadla a řidič byl nepříjemný a za uložení kufru si naúčtoval 10 Kč - ten jsme musely uložit samy a cesta kamkoliv se Student Agency, kde se za zavazadlo nic neplatí a sedíte si pohodně - to je sakra rozdíl.  Chápu, že ceny neurčuje řidič, ale služby dopravců mimo SA jsou nedostatečné. Asi by se to chtělo nad sebou zamyslet .....

+2/−2
26.9.2014 7:12

J37i84n20d55ř35i25c37h 48Š21k19o70p98e79k 4965271690675

zamyslet se nad sebou ? Proč ?? Že se mi zdá jako kravina, že bez jančury by ČSAD nový busy nikdy nekoupily ?

+1/−1
26.9.2014 7:22

J50a86k26u49b 26P16r67o17k52e78š 6393448592933

No nejspis az po tom co by se ty stare Karosy rozpadly i s cestujicimi. Prichod SA na linku Praha-Jihlava-Brno bylo jako zjeveni z jineho sveta. Clovek do autobusu nemusel nastupovat pomalu v overalu, aby se o neco nahodou neotrel. Autobusy jezdili v pohode na cas, nic z nich neupadavalo, vybaveni uvnitr bylo funkcni, samozrejmosti byla toaleta.

Videoprojekce hodnotit nebudu, protoze sem se naucil nenavidet nektere filmy, ktere byly evergreenem na dane trase. Na druhou stranu noviny byl dobry napad i kdyby byli za priplatek tak se hodili, kdyz clovek zapomel vlastni cteni. Srovnatelnou uroven sluzeb mela jen nejaka spolecnost, ktera z Brna pokracovala na Slovensko, ale ti brali prednostne zakazniky na celou trasu, coz je pochopitelne.

0/0
26.9.2014 16:52

R24a48d64e95k 84J82a47n97a76t39a 9825936114372

Spíš byste se měla zamyslet vy nad rozdílem v přepravních proudech do Harrachova (díra, velké výkyvy, horší silnice) a Libercem (krajské město, stálá poptávka, dálnice).

Ty linky mají zcela jiné ekonomické podmínky a jdou i důvodem, proč SA do Harrachova nejezdí.

+1/0
26.9.2014 10:52
Foto

V60l64a78d78a 63V17a74n96e10k 9133876674138

Možná koupil ! Ale "kultůra " cestování s protivnými řidiči by byla stejná Rv;-)

+1/0
26.9.2014 10:30

T87o27m71a57s 18N76o59v75o83t40n42y 3301836848139

Tak tobě to může být jedno, ne? Se svým i30 kočárem se dostaneš všude a až se začne po pár desítkách tisíc rozpadat, tak máš "neomezenou" záruku, ne?

0/0
26.9.2014 14:46
Foto

V88l48a19d43a 22V65a79n91e23k 9603646944868

Je pravda,že vlakem jsem dlouho nejel !8 let co jezdím Hyundai,si užívám výbavu,pohodlí a bezporuchový provoz  ;-D !Ale to trouba který nikdy s žádným hyundaiem nejel asi nepochopí;-)

0/0
26.9.2014 15:44

T49o51m63a92s 96N24o43v20o59t67n34y 3841346778839

Ale jel, proto raději pojedu i tím vlakem než zase mít iNěco vysavač u kterého člověk neví, kdy mu zmizí servis úplně podle toho jak se Vošický vyspí nebo jestli se zase nerozpadne půlka auta po 50tis najetých km jako u Getze. Pravda, ten nebyl český, tak to se asi nepočítá. Výbava pohodlí není o nic lepší než u jiných značek, prostě nic než průměr a bezporuchový provoz jsem zažil. A firemní flotila se hodně rychle vrátila zpět ke kvalitní značce, Getz odpadávající jeden po druhým stačil. Až najedeš ročně desítky tisíc pak napiš, jak na tom bude kvalita zpracování a opotřebení dílů, které u jiných značek vydrží dvojnásobek kilometrů. A hlavně že ta neomezená záruka není tak neomezená jak si myslíš ;-D

0/0
27.9.2014 0:55

R80a47d45e43k 32D89o93n21á63t 5786341901314

Bravo! Jízdenky teď budou jistě mnohem levnější :-).

0/0
26.9.2014 0:43

J47a78n 44F57i21s63c88h44e88r 9784375860

Jančura (vlastník SA) si také stěžuje na konkurenci a obviňuje ji z dumpingových cen kvůli tomu, aby klesla cena jízdného?

+3/0
26.9.2014 5:30

M69a68r77t88i51n 18D36y41t11r18y42c22h 7294614638591

Nikoli, jízdenky teď budou dražší, protože ostatní nemůžou jezdit za levno a SA ubudou klienti.

0/0
26.9.2014 8:26
Foto

J56a51n 39R28ů88ž52i88č21k87a 7882372225247

Jasně. Měli jezdit draho, zkrachovat a pak se nechat dotovat.

+5/−3
25.9.2014 23:11

L93i45b58o66r 16V45e29n35g43l73á36ř 4254635882464

nesmysl tahle pokuta

+1/−4
25.9.2014 22:22
Foto

T69o11a44n 91L12e 34N83g42o37c 3966680795258

Pokud dobře pochopím, tak pak cena se vrátila k předchozí ceně, takže tady žádný problém nevidím (i když potlačil konkurence). Vidím zneužití monopolního postavení když po vytlačení konkurence z trhu zvedne cenu místo k původnímu ještě dráž. Nemyslím že tím monopolní úřad chce pomoct menších firem, nebo obhájit zájmu občanů atd, ale monopolní úřad se chce sebe zviditelnit a že její existence je k něčemu [to je můj pocit, bez argumentu].

ČD zneužívá dominantní postavení, cena je vysoká. Zároveň PRODĚLÁVÁ. Co s ním?

+6/−8
25.9.2014 21:29
Foto

A88l77a62n 28Ř98e29p86k23a 4955626

Kde ČD zneužívá dominantní postavení? A ceny zase tak vysoké nejsou, spíš naopak.. oproti třeba Německu jezdíme vlakem velice levně :-)

+8/−2
25.9.2014 22:57





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.