Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Student Agency zaplatí pět milionů. Zneužila svůj monopol

Autobusový dopravce Student Agency zneužil svého dominantního postavení na autobusové lince Praha-Brno, a musí tak zaplatit pokutu 5,154 milionu korun. Krajský soud v Brně tak svým rozsudkem potvrdil rozhodnutí antimonopolního úřadu z roku 2011.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J83a76n 37Z90b35o38ř91i17l 3929277819

Docela mě teda zajímá výsledek u ČD, když slevnily na trase Ostrava - Praha jak RegioJet vyjel s vlaky... ( podle mě by teda ČD taky dostaly pokutu za využití monopolu )

0/0
1.10.2014 10:08

P47e10t13r 40N40e23c52h59a80n91i19c63k86ý 7873296938260

Nešly ale pod cenu nijak výrazně (prakticky vůbec nešli pod cenu RJ)

0/0
2.10.2014 14:29

L17i12b59o54r 87Z61a92v98ř74e80l 8889976261432

Konečně dobrá zpráva? Jen tak dál a houšť na něho !!

0/−1
29.9.2014 5:09

A43l82e72n58a 72F44u38s30z15t54e23i56o77v64á 1819217839323

Proč musel Krajský soud v Brně změnit svůj postoj ?

STUDENT AGENCY  je velmi oblíbená forma dopravy, proto ji budeme sankcionovat a persekuovat ? Tak jen tak dál, páni demokraté a příznivci konkurence na trhu !!

Agency obstála tedy proč ? A proč neobstáli ti druzí ? To si tu něco nalháváme ? Chceme na trhu konkurenci, ale když v ní někdo obstojí, tak to zničíme ??? Pokřivená rozhodnutí odpovídají pokřivenému jednání všech řídících složek v ČR, JAK JINAK ?

+1/−8
26.9.2014 11:36

M77a46r29t41i33n 81N71o28v23o41t24n79ý 3196766171434

Projděte si tuto diskusi. Bylo to v ní několikrát vysvětleno, v čem bylo problematické a nezákonné jednání firmy SA.

+3/0
26.9.2014 11:57

P45a29v57e67l 24K48r12á60l 5340949714758

Krajský soud musel změnit postoj, protože je vázán právním názorem nadřízeného soudu. Takhle běžně funguje soudní systém. Sankcionována je SA za to, že využila svého silného postavení, aby snížením ceny odstranila z trhu konkurenci. Snížení ceny přitom mělo být pod náklady, tedy nešlo o souboj efektivity obou dopravců, který je žádoucí, ale o to, kdo má větší rezervy a vydrží své podnikání déle dotovat. SA obstála hlavně proto, že její autobusy nejsou primárně určené k výdělku. Hlavní příjmy tvoří prodej letenek, autobusy jsou spíše jen reklamou na tuto službu a proto SA úplně stačí, pokud se zaplatí jejich provoz.

+5/0
26.9.2014 11:59

P77a70v30e38l 61K57r74á43l 5710249684418

Tady je zase expertů, kteřá mají jasno, že ceny ČD jsou podnákladové ;-D A teď upřímně - přihlaste se vy, kteří máte přístup ke všem relevantním podkladům a skutečně jste tu podnákladovost spočítali.

+2/0
26.9.2014 11:34
Foto

V43l92a34d61a 22V70a18n93e97k 9193496434198

Skutečné,náklady by mohli dokladovat nejchytřejší odboráři ;-D

0/−1
26.9.2014 15:45

J32a97k81u73b 52P62r62o61k42e66š 6643668802183

Me je srdecne jedno, kdo jezdi pod naklady a kdo ne, ale stve me ze CD kazdorocne s natazenou rukou zada o kompenzace. Proc v historii mohla byt hromadna doprava vydelecna (jak mestska tak mimomestska) a dneska se do toho sypou penize ze statni kasy horem dolem a porad jen regulujeme a regulujeme.

+1/−3
26.9.2014 16:41

R94a18d75e98k 52J93a95n54a52t40a 9185616244542

"CD kazdorocne s natazenou rukou zada o kompenzace"

Takto to rozhodně není. Doprava je státem a kraji objednána předem, cena dohodnuta předem.

"Proc v historii mohla byt hromadna doprava vydelecna"

To jako kdy? Myslim, ze takovych obdobi bylo velmi malo. Nejakym zpusobem je a bylo dotovane temer vsechno, at uz primo, nebo neprimo - danovymi ulevami ci dopravni cestou zdarma.

0/0
26.9.2014 16:56

M38a66r54t71i48n 64Č18a93p22e80k 6380571137734

Hromadná doprava byla kdysi výdělečná, protože neexistovala žádná jiná využitelná alternativa - mohl jsi jít pěšky, jet povozem nebo hromadnou. Stačí se podívat na vývoj vozových tříd na železnici - mezi válkami byly 1., 2. a 3. třída, dnes pokračují přeznačené tehdejší 2. a 3. - cestující tehdejší 1. třídy (dnes business class) přesedlali na limuzíny a soukromá letadla.

0/0
27.9.2014 9:50

P62a83v39e52l 46M71e65j98s12t64r96i13k 2114693837366

Pokud se nemylim tak SA tehdy snizila cenu na uroven konkurence, aby neprisla o zakazniky a nesla s cenou pod ne, takze tohle rozhodnuti soudu mi prijde krapet nesmyslne, byt to jiste konkurenci na dane trase urcite neprospelo (proc jezdit s nekym jinym kdyz mam uz proverene sluzby za stejnou cenu). Akorat ted rozhodnuti NSS nahrava Jancurovi v jeho soudu s CD a jeho cenovou politikou, ktera je jeste horsi a jde pod nakladove ceny dlouhodobe z duvodu vytlaceni konkurence, ktere nemuzou konkurovat kvalitou a toci se tam spise stovky milionu nez jednotky. Nejhorsi je ze to pak zaplati vsichni obyvatele CR z dani a ne jen ti kteri z toho profituji a uz vubec ti kteri jsou za to odpovedniRv

+2/−1
26.9.2014 11:18

R44a85d18e89k 23J77a57n70a54t98a 9785476144112

"s CD a jeho cenovou politikou, ktera je jeste horsi "

Co je přesně na cenové politice ČD "horší"? Znáte vůbec ceny? Víte o čem mluvíte? Ona totiž ta výrazně podnákladová cenová válka (některé ceny až kolem 100 Kč za Praha-Ostrava) se odehrává mezi LeoExpresem a RegioJetem, ČD takto nízké ceny nemají a nikdy neměly.

+2/−1
26.9.2014 12:43

P46a67v64e52l 18M79e73j18s59t58r57i35k 2644843867216

Ano vim o cem mluvim. Cd snizila drasticky cenu po prichodu konkurence na tuto linku a nasadily na ni Pendolina - nejmodernejsi soupravy v jejich vozovem parku. Horsi je ze ted tuto linku provozuji se ztratou a dotuji ji z dotaci od statu na jine linky potazmo z penez vsech a to je o to horsi, protoze Jancura si to hradi ze svych zisku z podnikani, stejne tak jako Leo express. navic tyhle akce za 100 jsou naprosto extremni vyjimky a ne bezne jizdne u kterehokoliv dopravce. CD do toho jit nemuzou protoze pak uz by to bilo do oci prilis a nemely by zadnou vymluvu.

0/−1
26.9.2014 13:33

T29o31m 85J31u67r59e98č42k29a 6625142915475

Pendolina jezdí do Ostravy už od roku 2004, dávno před tím, než přišel nějaký Jančura nebo Novotný, tak prosím nelžete.

+3/−1
26.9.2014 15:38

P45a35v96e44l 58M55e26j38s91t19r34i78k 2194303327126

To sice jezdila, ale byla puvodne urcena pro uplne jinou trasu a po prichodu konkurence v roce 2011 nakonec vsechna stazena jen na tuto jednu linku, takze si nechte sve reci o lahni a neuvadejte ostatni v omyl.

+2/−1
26.9.2014 17:41

T11o58m35a83s 33N40o29v47o71t80n82y 3631726148729

A teď ještě napiště, za kolik jezdila Pendolina tenkrát a za kolik jezdí po nástupu konkurence. Jezdilo jich předtím samozřejmě míň na Ostravu, protože část jezdila i do Vídně. Pak se tam, jistě zcela náhodou a nezávisle na konkurenci, přesunula všechna. Stejně tak jako najednou byly i u ČD "vlakušky", voda, noviny atd.

0/0
27.9.2014 0:44

T54o76m72a11s 13N40o96v72o74t62n41y 3201106638289

Patří o příspěvek výše, ne na Vás

0/0
27.9.2014 0:45

R65a11d72e58k 95J31a84n53a75t63a 9515436714532

Tehdy jezdila (s inkartou, kterou měl každý) za 320 Kč + 86 Kč místenka. Dnes typicky cestující (inkartu už většinou nemá, protože se zde už tolik nevyplácí) zaplatí 295 Kč + přípatek, který je 35 Kč až nějakých 200 Kč podle zaplněnosti vlaku. Ano, je to o trošku míň. Ale nezapomeňte, že provoz Pendolín je dnes efektivnější. Jednak už jsou splacená, pak jsou taky dávno vychytané dětské nemoci ("cdromy" :)), takže je to spolehlivý stroj a užívá se méně záloh (myslím, že stojí 1 jednotka ze 7, tehdy to bylo 2 ze 7). Pak je v nich také více 2. třídy a proto se vybere tržeb více, ty dva vozy 1. třídy jezdily prázné.

Do Vídně nepřestala jezdit proto, že "byly potřeba" na Ostravě, ale právě naopak. Na Ostravu je upíchli proto, že je Rakušáci ve Vídni nechtěli (malá kapacita, málo místa na zavazadla, prostě italský vlak :)). Pokud by to šlo ČD by s nima rádi do (bohatého) zahraničí jezdili pořád, protože mezinorodní jízdné je lepší kšeft než cenová válka na Ostravě.

+1/−1
27.9.2014 11:09

R82a71d61e29k 18J31a47n21a57t57a 9495696484342

Muzete uvest priklad toho "drastickeho" snizeni cen? Ja si vsimnul akorat toho, ze po te, co Regiojet vyjel se zakladni cenou 290 Kc, CD zavedly stejnou cenu. Regiojet rovnez zavedl akcni cenu 230 Kc, ale tu CD nemusely zavadet, tu uz mely v te dobe taky pod jmenem Sporotiket.

Za "drastickych" povazuju treba Leosovych 99 Kc.

+1/0
26.9.2014 17:06

P29a14v74e27l 74M23e84j60s77t29r38i18k 2134423117566

To ze pred zavedenim konkurence staly jizdenky do Ostravy pres 400 kc. Zkuste si koupit jizdenku ne primo z prahy ale treba z Kolina a jste na uplne jinych cenach odpovidajich puvodni cenove politice. To ze Leos jezdi za nesmyslnych 99,- a doufa v proplaceni od statu na zaklade zalob na CD je druha vec a stve me ze mu to mozna projde.

0/0
26.9.2014 17:37

R29a68d45e53k 65J40a92n97a52t15a 9775956624472

Podivejte, pro ekonomiku linky (tj. zda je linka ztratova nebo ne) neni dulezite, kolik stoji nejaka nejdrazsi jizdenka, ale kolik je prumerna trzba.

Za tech 400 Kc ci vice jezdilo akorat par lidi na sluzebce. Naprosta vetsina lidi mela inkartu (sleva 25%, inkarta stala 600 kc na tri roky, to se vyplatilo okamzite!) nebo alespon jeli ve dvou (take sleva 25%, to uz dnes neni, skupinova sleva byla omezena).

Dalo by se rict, ze se cenovy rozptyl jizdneho snizil. Nektere nabidky (nejvyssi obycejne jizdne) se zlevnily, ale jine (jizdne pro duchodce, skupiny, SONE, CDNET, Kilometricka banka) naopak zdrazily. Takze prumer muze byt klidne stale stejny.

+2/0
26.9.2014 17:45

P38e90t56r 67N77e62c77h89a65n52i25c74k67ý 7283276618120

Tehdy existovaly eLišky za 120 a 160kč, jenže je dráhy zatrhly, protože je začali lidé používat (dokonce jsem jel Praha-Brno za 38kč dávno před nějakou konkurencí na OVĚ), existoval CDNET pro 5 lidí za 900kč, skupinová sleva byla 25%+25%+50%+..., zpáteční sleva byla mnoohem výhodnější než dnes, SONE stálo 360kč pro dva lidi, existovaly Regionety a osobáková verze SONE. IN-JUNIOR se slevou 50% stálo 600kč na rok + letní stál jen 100kč, to měl každý mlaďoch. Kilometrická banka byla za 1200kč na 2000km (ted 2200?). Jediný kdo jezdil draze byl ten Ostravák co přišel v Praze k pokladně a řekl "jizdenku py*o".

+1/0
2.10.2014 14:37

T78o75m14a90s 18N75o50v81o23t35n77y 3641366838929

ČD ceny nesnížily po příchodu konkurence?

0/0
26.9.2014 14:45

R14a20d50e75k 39J22a76n57a40t54a 9105266354142

Snizily, ale ne zase o tolik. Bezna cena v expresu byvala cca 320 Kc (ano s inkartou, ale tu mel takrka kazdy). Dnes je bezna cena cca 260 Kc (s inkartou, ale inkarta je dnes drazsi!), 290 bez ni. Priplatek za pendolino byval konstantne 86 pozdeji 100 Kc (ano s inkartou, ale tu mel takrka kazdy). Dneska je dynamicky cca 35 - 200 Kc.

Plus samozrejme nejaky ty akcni cenu ("elisky" ci "sporotikety") v rozmezi 140-230, ty byly driv a jsou i ted, ale pocet je omezen, dnes i predtim.

Ovsem ja nerikal, ze CD cenu vubec nesnizily. Oponoval jsem nazoru,.ze "cenova politika CD je jeste horsi" nez probiranych 50 Kc za Praha-Brno. A to proste neni pravda.

0/0
26.9.2014 17:02

T38o24m31a48s 24N69o30v22o65t24n65y 3781126518779

Pokud se ale operuje in-kartou, pak by taky mělo zaznít, že těch 50 Kč bylo jen na "in kartu" SA (kreditovku), čili to nebyla cena pro všechny cestující, ale jen pro své stálé zákazníky, právě proto aby mu neutekli k Asianě. Zajímalo by mě, zda se i tímto úřad zabýval, přiznám se, že nevím (ano, kreditovku měl asi taky skoro každý, kdy je vlastně zadarmo). Stejně tak proč tam není zahrnut i vlak do srovnání kdo je dominant a kdo ne. Paradoxně to ale může být pro Jančuru přijatelná cena těch 5m vzhledem ke sporům s ČD. Uvidíme.

0/0
27.9.2014 0:49

A84l85e55š 12W49o44l55k50e69r 6309569774589

Konzistence rozhodnutí soudů mě nepřestává fascinovat 8-o

0/0
26.9.2014 7:32
Foto

T77o85m79á61š 28S43m98o65l56í52k 3701692376353

Kartel je kartel ...

0/0
26.9.2014 6:21

J17a97n 96P54š36e31n55i90č20k54a 2750658833802

A kde priblizne vidis kartel?

0/0
26.9.2014 13:44
Foto

T45o71m69á37š 88S68m92o31l25í98k 3311592806173

Všude kam se podívám.

0/0
26.9.2014 13:49

J56a59n 47P13š51e88n29i29č23k38a 2460338823222

Aha,  takze jsi mimo tema clanku.

0/−1
26.9.2014 13:50

J12a97r25o55s73l70a75v 87N58e48h54o38n13s56k27ý 3890972751

Jak je možne.Že při přepravě z bodu A do bodu B u jedne společnosti zaplatíte více jak 100 kč a modlíte se abystesi sedli ve starem atobusu,a vdruhem zaplatíte pod 100 kč a ktomu vam poskytuji služby typu freewifi,piti po dobu jizdy zdarma,noviny i vece se tam najde.Tak kde je vtomle statě chyba??

+5/0
26.9.2014 6:20

M82a52r49e31k 34H55r51u54b44y 6217882561358

Tomu se rika trh, a stat by v tom nemel figurovat nijak ;-):-P

+2/0
26.9.2014 10:58
Foto

V90l52a46d57a 53V32a42n11e41k 9623286564908

Nebýt soukromých dopravců,tak cestujeme stále jak "ve století páry " špinavými starými vlaky a autobusy s líným personálem,většinou odborářem,který vyhrožuje,že když mu nezvýšíte za tu "hrůzu " mzdu,bude stávkovat a cestující(SVÉ zákazniky) si bere jako rukojmí :-P!!

+8/−5
26.9.2014 5:48

J84i61n89d52ř45i70c88h 25Š97k36o70p57e63k 4145661260455

;-D no jasně, bez Jančury by ČSAS nikdy nezakoupili jediný nový autobus ;-D;-D;-D

+4/0
26.9.2014 7:07

D84a44g21m89a10r 15N70o54v85o36t79n29á 4911660868403

Cesta do Harrachova klasickou Karosou, kde jsou nízká sedadla a řidič byl nepříjemný a za uložení kufru si naúčtoval 10 Kč - ten jsme musely uložit samy a cesta kamkoliv se Student Agency, kde se za zavazadlo nic neplatí a sedíte si pohodně - to je sakra rozdíl.  Chápu, že ceny neurčuje řidič, ale služby dopravců mimo SA jsou nedostatečné. Asi by se to chtělo nad sebou zamyslet .....

+2/−2
26.9.2014 7:12

J81i20n79d64ř28i22c62h 84Š76k37o48p79e40k 4185471960885

zamyslet se nad sebou ? Proč ?? Že se mi zdá jako kravina, že bez jančury by ČSAD nový busy nikdy nekoupily ?

+1/−1
26.9.2014 7:22

J51a61k23u84b 45P98r34o20k33e53š 6143128842263

No nejspis az po tom co by se ty stare Karosy rozpadly i s cestujicimi. Prichod SA na linku Praha-Jihlava-Brno bylo jako zjeveni z jineho sveta. Clovek do autobusu nemusel nastupovat pomalu v overalu, aby se o neco nahodou neotrel. Autobusy jezdili v pohode na cas, nic z nich neupadavalo, vybaveni uvnitr bylo funkcni, samozrejmosti byla toaleta.

Videoprojekce hodnotit nebudu, protoze sem se naucil nenavidet nektere filmy, ktere byly evergreenem na dane trase. Na druhou stranu noviny byl dobry napad i kdyby byli za priplatek tak se hodili, kdyz clovek zapomel vlastni cteni. Srovnatelnou uroven sluzeb mela jen nejaka spolecnost, ktera z Brna pokracovala na Slovensko, ale ti brali prednostne zakazniky na celou trasu, coz je pochopitelne.

0/0
26.9.2014 16:52

R25a89d91e44k 90J13a41n67a57t95a 9405586914662

Spíš byste se měla zamyslet vy nad rozdílem v přepravních proudech do Harrachova (díra, velké výkyvy, horší silnice) a Libercem (krajské město, stálá poptávka, dálnice).

Ty linky mají zcela jiné ekonomické podmínky a jdou i důvodem, proč SA do Harrachova nejezdí.

+1/0
26.9.2014 10:52
Foto

V72l65a44d74a 65V43a55n67e62k 9293576664758

Možná koupil ! Ale "kultůra " cestování s protivnými řidiči by byla stejná Rv;-)

+1/0
26.9.2014 10:30

T62o43m94a46s 94N83o91v56o75t98n49y 3891116578919

Tak tobě to může být jedno, ne? Se svým i30 kočárem se dostaneš všude a až se začne po pár desítkách tisíc rozpadat, tak máš "neomezenou" záruku, ne?

0/0
26.9.2014 14:46
Foto

V68l55a22d79a 64V59a53n88e96k 9453496644688

Je pravda,že vlakem jsem dlouho nejel !8 let co jezdím Hyundai,si užívám výbavu,pohodlí a bezporuchový provoz  ;-D !Ale to trouba který nikdy s žádným hyundaiem nejel asi nepochopí;-)

0/0
26.9.2014 15:44

T58o24m39a10s 95N66o45v82o64t48n63y 3581516768719

Ale jel, proto raději pojedu i tím vlakem než zase mít iNěco vysavač u kterého člověk neví, kdy mu zmizí servis úplně podle toho jak se Vošický vyspí nebo jestli se zase nerozpadne půlka auta po 50tis najetých km jako u Getze. Pravda, ten nebyl český, tak to se asi nepočítá. Výbava pohodlí není o nic lepší než u jiných značek, prostě nic než průměr a bezporuchový provoz jsem zažil. A firemní flotila se hodně rychle vrátila zpět ke kvalitní značce, Getz odpadávající jeden po druhým stačil. Až najedeš ročně desítky tisíc pak napiš, jak na tom bude kvalita zpracování a opotřebení dílů, které u jiných značek vydrží dvojnásobek kilometrů. A hlavně že ta neomezená záruka není tak neomezená jak si myslíš ;-D

0/0
27.9.2014 0:55

R17a51d15e20k 31D75o13n13á75t 5676681391224

Bravo! Jízdenky teď budou jistě mnohem levnější :-).

0/0
26.9.2014 0:43

J78a36n 86F80i54s91c60h19e62r 9664345610

Jančura (vlastník SA) si také stěžuje na konkurenci a obviňuje ji z dumpingových cen kvůli tomu, aby klesla cena jízdného?

+3/0
26.9.2014 5:30

M93a42r26t77i50n 71D22y53t43r67y31c42h 7464884108881

Nikoli, jízdenky teď budou dražší, protože ostatní nemůžou jezdit za levno a SA ubudou klienti.

0/0
26.9.2014 8:26
Foto

J83a26n 30R68ů78ž64i38č71k87a 7542942845527

Jasně. Měli jezdit draho, zkrachovat a pak se nechat dotovat.

+5/−3
25.9.2014 23:11

L19i23b18o87r 41V80e13n89g58l41á10ř 4474965752894

nesmysl tahle pokuta

+1/−4
25.9.2014 22:22
Foto

T36o96a95n 37L71e 90N39g97o37c 3626730485468

Pokud dobře pochopím, tak pak cena se vrátila k předchozí ceně, takže tady žádný problém nevidím (i když potlačil konkurence). Vidím zneužití monopolního postavení když po vytlačení konkurence z trhu zvedne cenu místo k původnímu ještě dráž. Nemyslím že tím monopolní úřad chce pomoct menších firem, nebo obhájit zájmu občanů atd, ale monopolní úřad se chce sebe zviditelnit a že její existence je k něčemu [to je můj pocit, bez argumentu].

ČD zneužívá dominantní postavení, cena je vysoká. Zároveň PRODĚLÁVÁ. Co s ním?

+6/−8
25.9.2014 21:29
Foto

A41l35a40n 58Ř13e64p11k86a 4275526

Kde ČD zneužívá dominantní postavení? A ceny zase tak vysoké nejsou, spíš naopak.. oproti třeba Německu jezdíme vlakem velice levně :-)

+8/−2
25.9.2014 22:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.