Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Potravináři míchají pojmy, marže jsou jen 20 procent, brání se řetězce

Podle obchodních řetězců míchají výrobci potravin ekonomické pojmy, když mluví o více než stoprocentních maržích na prodejnách. Marže v maloobchodě se totiž podle nich pohybuje jen mezi 20 až 23 procenty.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P23e67t32r 19H51e59l95l92e72r 5813546504594

Je zajímavé, že když by obchodníci měli tak snadné zisky, jak to že polovička řetězců je u nás ve ztrátě?

0/0
29.9.2014 10:21

P30e94t81r 60H92e10l96l82e32r 5543256454794

Jenom doplním, pokud by se vydělávalo víc na prodeji než na výrobě, co by asi tak vlastnil náš dokonalý ministr financí?

+1/0
29.9.2014 10:22

T72o84m67á64š 90S23k16á72l71a 6298827

tomuhle nerozumím. Co má s tímto společného ministr? A do státního rozpočtu se odvádí daně z celého řetězu.

0/0
29.9.2014 13:05

T17o34m90á20š 30S25k84á46l79a 6718137

Z článku: "Obchodníci však také upozorňují, že marže se nerovná zisk."

("když by" => "kdyby")

0/0
29.9.2014 13:03

J13o85s57e85f 82L13e79b74d84u25š74k33a 4472953743825

Problém je, že se zde motají dohromady pojmy jako marže a obchodní přirážka. Každý je počítá z jiného základu, přičemž se jedná vždy o jednoznačný pojem. Navíc, každý obchodník musí do obchodní přirážky zahrnout ztráty. A to ať ztráty přirozené, např. vysycháním, kdy koupí kilo brambor, ale než je prodá, tak mají méně než kilo, ztráty vznikající poškozením zboží, u těch brambor např. hnilobou, ztráty vzniklé neprodaným zbožím, ztráty krádežemi. Dále náklady na provoz a zisk. Takže lze uvažovat, že u některých výrobků obchodní přirážka 100% není nic moc.

+1/0
28.9.2014 8:47

P61a86t30r16i21k 56Š81e32b34e59s58t19a 4713402686385

Jak se hezkdy dá hrát s čísly... aneb nevěřím statistikám, které jsem si sám (nikoli nezfalšoval) ale správně nevyložil.

Příklad:

nákupní cena: 100 Kč

PŘIRÁŽKA: 20% (zde shodně i 20 Kč)

prodejní cena: 120 Kč

MARŽE: 16,67% (tedy 20 Kč ze 120 Kč)

.

Voalá jako kouzelník jsem vykouzlil či nechal zmizet, 3,33% jenom při hře s čísly ;-)

.

Ekonomie je prostě pavěda....

+3/−4
27.9.2014 15:09

M43a43r49t90i33n 56K98a25r84á97s33e69k 9198453638538

Aritmeticky prumer vychazi jinak nez geometricky prumer- je podle stejne logiky teda matematika taky paveda?

+4/0
27.9.2014 16:49

V83l68a48d74a 92S30i31m58o25n31i30k 3379403903325

Tohle není žádná ekonomie, ale kupecké počty

+1/0
27.9.2014 19:28

M38a66r79e23k 21O89p 9749113360713

to neni hra s cisli, nybrz jasne definovane pojmy

to, ze je neznate a nerozumite jim a jejich pouzivanim je jen Vas problem, ackoliv ot muze dehonestovat dle libosti

+3/0
27.9.2014 22:35

M84a92r75t34i46n 15J62i75r26o53u50s87e67k 7796125915828

Ano. Takto vyjádřená přirážka 20% k nákupu je prostě pavěda. Tím víc, když přirážka 1000% je marže 90%.

0/−1
28.9.2014 2:42

E46d65u26a34r44d 37B34l62a50z85e35k 1213100375195

zalezi proste na tom vychaziteli ze 100kc nebo ze 120kc.

Podobne tato uvaha: ;-Osuma dani ze mzdy z pohledu zamestnavatele je cca 50% tedy z 20.000vyplati cisteho 10.000. 

 Z pohledu zamestnancu, kteri ani netusi mnozi kolik maj hrubeho a kolik dani jim sebere stat aby meli navstevu lekare "zadarmo"..., kdy vi pouze ze ma 10.000 k vejplate (vyplata od slova vyplacet, je cisteho , mzda je zpravidla mysleno hrubeho) je odvod take 10.000 cili defacto 100%! 

 Nechal jsem tedy zmizet 50%? ;-)8-o8-o...

+1/0
28.9.2014 8:57

R63o49m98a98n 21Č29e17c81h21u79r19a 6982659587639

Ano, jsi jednoduše génius... R^ Anebo spíš jen jednoduchý... :-)

0/0
28.9.2014 23:14

M61a57r27e62k 29H65r33u57b57y 6387822141538

V realu ten priklad je spis: prodejni cena 200, nakupni 100, minus zalistovaci poplatek, minus regalne, minus prispevek na uvedeni v letaku, minus prispevek na smlouy, atd...;-):-P

0/0
28.9.2014 22:53

J34a38n 68B14a85r14t53o28š 6115577313409

Jen si to otevřeně přiznejte, že bez řetězců by jsme byli všichni v háji.  Jestli nyní špatně vycházíte s výplatou či důchodem, bez řetězců by jste se nedopočítali již vůbec. Trávili by jste svůj volný čas jen obcházením celého města, aby jste dali dohromady jeden nákup.  Je mi jedno, jaká je struktura nákladů, jaké jsou výnosy, marže, zisk, rabat... je mi docela jedno, jaký plat bere prodavačka, logistik anebo nákupčí, pro mě je rozhodující, že přijdu, nakoupím si zboži v kvalitě kterou mám možnost si vybrat a zaplatim za zboží cenu, kterou jsem za ni ochoten zaplatit.  Nikdo mě nenutí kupovat zboží ve špatné kvalitě a nikdo mě nenutí kupovat zboží za nepřiměřené ceny. Veškerá volba je moje, co si vyberu a zdali jsem ochoten akceptovat poptávanou cenu.

+3/−3
27.9.2014 12:34

P59a98t94r32i43k 88Š75e23b67e63s16t56a 4183762876305

mno bez řetězce jsem zaběhl do sámošky... do řeznictví...do zelinářství... do cukrárny... a do obchodu s názvem "nápoje". Vše bylo v naší ulici...

+2/−1
27.9.2014 14:57

J40a98n 91B78a20r67t20o42š 6865137443409

Ty obchůdky tam již dávno nejsou, proč asi? Protože byly malinké, měly úzký sortiment, neměly parkoviště a hlavně byly velmi, velmi předražené.  První moderní prodejna v okolí znamenala pro ně definitvní konec. Jak je možné, že je lidé jako Vy nechaly padnout, když byly tak skvělé?  R^;-D;-D;-D

0/0
27.9.2014 16:30

T41o24m49a42s 79N51o67v62o22t50n88y 3191806608579

Proti Albertu nebo Bille jsou levné nebo srovnatelné i tyhle malé obchody. Ve velkých městech jich je pořád dost. Na menších je to bída.

+1/−1
27.9.2014 18:18

J35i66ř25í 96H82u68d49e91c 4222161179152

Nesmysl.., ty obchůdky tam nejsou proto, že by byla předražené nebo malé, ale protože např. řezník prodávající špekáčky s obsahem 90%  masa za 100,- kg není lidem dost dobrej a radši si koupí v marketu špekáčky s obsahem 25% masa za 50,-kg...

+1/−1
27.9.2014 19:40

M86a25r65t19i76n 83J64i81r46o45u65s83e48k 7176175845298

Za 50,- se nedají vyrobit špekáčky. Možná nějaké opékáčky se separátem.

0/0
28.9.2014 2:45

E19d59u48a75r93d 48B96l52a81z43e23k 1963300185855

no sak! ;-) Tak to i myslel ;-)

0/0
28.9.2014 9:00

M77a37r74e61k 47H14r34u59b33y 6467382311528

spekacky za 2€ v Nemecku docela v pohode koupite, a dokonce je nich i maso. Ale tam na tom ti obchodnici zas tolik nevydelaj ;-)

0/0
28.9.2014 22:55

T52o47m20á54š 55S71k68á42l73a 6678177

jenže realita ukazuje něco jiného. Když soukromý řezník vyrobí opravdové špekáčky, tak se k němu slezou lidi ze širokého okolí. Ano, ne všichni. Ale dost. A ironie je, že stojí 80,- což je méně než za "výběrové" z marketu, které se ale jíst nedají. A jediné co mě trochu štve, že tam jsou fronty jako za socíku, místo aby se takové prodávaly za stejnou cenu všude. Ale fakt, že to jde, staví všechny "obchodníky" s jejich, že to levněji nejde do trochu jiného světla.

0/0
29.9.2014 14:40

T78o77m39a49s 23N73o49v82o31t77n65y 3791436248269

Neobcházeli, bylo by dost obchodů jako dříve. A taky otevřených o víkendech i svátcích. Akorát by holt nebyly s tak velkou prodejní plochou. A na výběr zdaleko v obchodě každý nemá. Ne každý bydlí ve větším městě, kde je těch marketů zastoupených v rozumné vzdálenosti 4-5 provozovatelů.

0/0
27.9.2014 18:17

L94i61b30o36r 60H31l51u74b76u41č28e28k 4100270347237

...jen malá připomínka - proč potom "farmáři" (čili producenti) prodávají na trzích za stejnou nebo vyšší cenu než řetězce...??...podle zdejších debatujících ekonomů by jejich výrobky měly být minimálně o polovinu levnější....a některé i zadarmo...!!

+3/0
27.9.2014 9:08

J47a40r62o45m41í69r 88K11r92á83l 4790249664469

Protože si tím zpravidla kompenzují vynucené nízké ceny dodávek do těch řetězců.

0/−3
27.9.2014 10:32

L38i45b44o97r 33H30l22u52b93u15č82e84k 4310410667717

...aha...a kolik farmářů  - třeba z vašeho okolí - dodává do řetězců...??...já tedy o žádném nevím...

0/0
27.9.2014 10:41

J83a95r25o31m36í84r 31K30r22á21l 4480769114699

Dva, o kterých vím.  A také vím, jak jim řetězce diktují ceny.  Často na úrovni výrobních nákladů.

0/0
27.9.2014 10:50
Foto

R38a32d98e51k 43P67o78l65i33c30k60ý 6931453571614

Tak proč jim dodávají???

pokud se jim to nevyplatí neměli by to dělat.

od zemědělců už slyšíme 20 let, že jsou likvidační ceny, že vyrábí pod náklady...

přesto pořád fungují / i když ne všichni tak ti schopní ano/ a často jsou na tom finančně velmi dobře.

+4/0
27.9.2014 11:08

J55a47r57o43m31í10r 82K97r44á20l 4530239244859

Protože je lepší dodávat i za výrobní náklady a mít zajištěný odbyt, než nejistota.  Vy toho o podnikání v zemědělství asi moc nevíte.  To není jako zavřít nějaký butik, když se nedaří.

0/−7
27.9.2014 11:15
Foto

R44a38d82e20k 13P73o77l13i49c56k29ý 6481903121704

Naopak o zemědělství toho vím docela dost

Nicméně pro jakékoliv podnikání platí, že pokud delší dobu neprodukuje zisk / a´t už přímý nebo nepřímý-zhodnocování firmy/ pak je nesmysl toto podnikání provozovat.

A řekněte mi včem se to liší od toho butiku?

+7/0
27.9.2014 11:54

J92a65r94o14m40í97r 51K85r44á29l 4890629854149

Pokud to nevíte, tak opravdu asi netušíte, co je to podnikat v zemědělství.

+1/−5
27.9.2014 14:30
Foto

R29a78d86e17k 39P82o31l50i30c85k89ý 6971413161824

Ale vím to naprosto přesně-podnikat v zemědělství je totéž jako podnikat v jakémkoliv jiném oboru.

Znám hezkou definici principu podnikání z jednoho českého filmu

Levně koupit, draze prodat a pozdržet platbu;-)

0/0
27.9.2014 14:41

T20o57m26á35š 36S95k19á61l75a 6728667

zemědělství stojí podobně jako zdravotnictví či školství trochu mimo běžné spotřebitelské podnikání. U všech můžete aplikovat normální tržní principy. Ale každé se tím dostane sice do ekonomicky správného, leč nežádoucího stavu. 

Problém zemědělství spočívá v kolísání výroby a zároveň v nutnosti stabilních výstupů. Na rozdíl od jiné výroby, kde nedostatek zaplácnete vyššími cenami, novými dodavateli, kteří se vynoří, atd. Zemědělství takto nefunguje. Když budete mít jídla málo, nemůžete otevřít novou fabriku. Když přestanete "podnikat", nemůžete po dvou letech prostě začít znovu. Stát (a my) z dobrých důvodů chce mít zemědělství produkující přebytky. Je to pojistka pro případ, který nikdo nechce aby nastal. Proto dotace. Proto je speciálně v zemědělství přebytek nabídky a nízké ceny. Což je důvod, proč marketu mohou držet zemědělce pod krkem. A zároveň podporuje neefektivitu v tomto oboru (jako každé dotace). Ale kdyby se vyrábělo ekonomicky "tak akorát", tak budou ceny pro koncové uživatele nepřiměřeně kolísat podle úrody. A tohle ve společnosti (libovolné) u zrovna u jídla nechcete. 

To jsou reálné příčiny. Můžete polemizovat nad politikou takových rozhodnutí, ale těžko srovnávat zemědělství s jinými obory.

0/−1
29.9.2014 14:56
Foto

R12a32d54e16k 69P33o46l43i48c71k92ý 6731333251824

Zemědělství funguje naprosto stejnými principy jako jiné odvětví, stéjně jako u jiných odvětví můžete přestat a časem opět začít.

Nepotřebujeme mít zemědělství produkující přebytky-kde jste na to přišel?

Proč by neměly kolísat ceny potravin? /navíc kolísají i teď např. podle sezóny/

Podnikání v zemědělství se od jiných oborů principialně neliší!!

0/0
29.9.2014 16:18

T41o28m33a31s 83N49o82v31o84t30n91y 3581856138519

Pan Polický je odborník na úplně všechno. Sice má tu realitu tak trochu (úplně) mimo, jak v diskuzích pravidelně prokazuje, ale to mu nebrání tu trousit odborné termity.;-)

0/−1
27.9.2014 18:20

E22d65u28a60r42d 90B50l25a91z10e93k 1973950875115

skorovsichni!!! Nejde jen o zeleninu co se muze prodat z pole rovnou i do obohodu cili primo ten zemedelec spise velke agropodniky! (farmazi v CR skoro nejsou!) ale i o vyrobky co se zpracovavaj tedy vetsina zemedelcu dodava do markecu nejen v CR ale neprimo! Zkrze zpracovatele -vyrobce on napr. jogurt primo na poli neroste;-) A i maso musi bourat specializovana jatka ne chivatel prece nedoda do marketu zive ovce..., vy hloupa zaujata a slepa ovce...

0/0
28.9.2014 9:06

L63i16b26o94r 87H94l62u77b57u66č24e54k 4740440227937

...milý "chytrý" pane Blažku, měl jsem na mysli spíše drobné farmáře, kteří nejčastěji prodávají na farmářských trzích, ne nějaká přerostlá JZD...ale sám jste vlastně napsal, že do "řetězců" dodávají ti velcí, takže vaše reakce je naprosto mimo mísu, pane profesore...

0/0
28.9.2014 11:43
Foto

R12a65d57e70k 64P66o69l59i66c45k86ý 6591773231724

je zvláštní jak tady většina nadává na řetězce kvůli jejich cenové politice přestože

1/ sami v nich nakupují

2/ řetězce mívají nižší ceny než malé obchody

3/ jsou to právě řetězce, které tlačí konkurencí ceny dolů i v malých obchodech

To prostě hlava nebere8-o

Přitom boj proti řetězcům je jednoduchý a jediný možný tím, že tam nepůjdeme nakoupit

+4/−1
27.9.2014 8:45

Z73d19e98n41ě98k 23O33r38š95u58l87í69k 1935270467742

neblábol.proč potom mají ve špáru mlíko za 36 kaček za litr?to mi prozraď.tak drahý mlíko jsem neviděl ani v německu ani v rakousku.jo to mlíko je z olmy.proč mají srágory z olmy ve špáru za 15 kaček/rádoby jogurty/a zott je o 4 kačky levnější. a tak můžem pokračovat.a to nepíšu o tescu kde mají na ceny asi papouška kterej jim ráno asi tahá ceny z kloubouku.a to je jen malá ukázka.jablka začínají na cenách kolem 25 kaček.kde jsou ta levná jablka od českých producentů.řetězce dělají z lidí blbce.budvar 16% stál před dvěma měsíci 22 kaček nyní 26...

0/−7
27.9.2014 10:50
Foto

R79a79d15e90k 41P48o27l45i95c46k65ý 6371523181124

Na vaše příspěvky vůbec nemá cenu reagovat-vy jste totiž zcela mimo realitu

Těžko lze hodnotit nějaké ceny když nejste schopen rozpoznat, že mléko má různé kvality / tučnost, čerstvost, bio.../-zcela jistě se nejednalo za 36 o běžné polotučné trvanlivé kravské mléko-podobně je to i s jogurty, jablky....

Mimochodem jediné co proti tomu lze dělat je to za ty podle vás přemrštěné ceny nekupovat-nikdo vás k tomu nenutí

+4/0
27.9.2014 11:03

Z10d44e93n50ě45k 75O13r22š80u78l36í60k 1215760957742

;-Dpolický nezklame..takže cen aza 36 kaček je normální.v němcích či rakousích dostanu pomalu jen plnotučný mlíko tak o 8 kaček levnější než je z maddety či tatry polotučný....já neříkám že jej kupuji.ale vám to připadá zcela normální.vy jste fakt odborník na zemědělství a obchody jak noha..a jinak bylo obyčejný krabicový 3,5%-co ještě polický...;-D

0/−4
27.9.2014 12:24
Foto

R41a30d69e16k 78P71o31l40i34c90k62ý 6441623561944

Lžete-těžko by někdo běžné plnotučné trvanlivé mléko prodával za 36 KČ- brzy by zbankrotoval

+1/0
27.9.2014 12:28

J85a87n 55K86u35t10m76a11n 9974769670

Ty si komik, chlape;-D;-D;-D;-D;-D;-D

+1/0
27.9.2014 18:11

T34o21m14a87s 15N68o10v70o34t17n82y 3111336378229

Zott je levnější protože to vesměs tahá z polské produkce (ale ne všechno, něco mají i "D") a Olma je drahá, protože co to koupil Babiš, tak to prostě tlačí nahoru a kvalitu dolů. Takový Florian změnil za poslední cca 4-5 let už asi 2x recepturu směrem dolů a cenu už skoro zdvojnásobil. Dalším krokem bude snížení gramáže na 125g, myslím že na jaře to bude. Cena samozřejmě dolů nepůjde.

0/0
27.9.2014 18:22

M62i25l53o23š 67S58e33t83í50k 3729649884700

To máte pravdu, doby, kdy byl Florian "mňam" jsou už pryč :-(

0/0
29.9.2014 12:04

V74á63c28l70a38v 21P47l20a35v46e85c 2929449909320

Dělal jsem v Penny a vím kolik se denně vyhazuje výrobků do odpisů ( ještě kvalitní hovězí maso, uzený losos aj.), měsíčně to dělá desítky tisíc, to přece někdo musí zaplatit-zákazník.

0/−2
27.9.2014 8:29
Foto

R86a13d85e32k 59P22o46l61i57c84k19ý 6181113371634

Jistě a jak si představujete prodej bez zbytků-na objednávky minimálně 1-2 týdny dopředu aby si podle objednávky výrobce objednal surovinu nebo třeba objednávky rok dopředu aby zemědělci věděli kolik čeho nasadit?

Pokud nebudou mít zbytky řetězce, budou je mít zpracovatelé nebo zemědělci-v každém případě to zaplatí zákazník

+3/−2
27.9.2014 8:34

T25o50m79á38š 94S69k87á21l72a 6218897

statistika, v tomhle funguje překvapivě dobře. Takže nepoužívejte důvody jaké uvádíte, když skutečné důvody vyhazování jsou: "koupilo se to levně a prostě o to není zájem" a u spotřebáku "musíme to mít skoro až do zavírací doby. Když nebude v 19:00 chleba, příště ti lidé nepřijdou už vůbec". 

  Co je legrační, že se toho vyhazuje opravdu tuny. Známý pracoval pro městské služby a pravidelně nás zásoboval prakticky vším. Od jarů, šampónů, přes hrnce, baterky, příbory. Hloupých houbiček na nádobí máme celé balení, což je asi 2000 kusů. Jako život na smetišti se v konzumní době dost podceňuje :) 

  A nic z toho nesouvisí s nějakou objednávkou u zemědělců :)

0/0
29.9.2014 15:15
Foto

R12a37d77e67k 29P32o67l11i96c47k85ý 6411383571384

Tady se píš ale o potravinách-kde co váš známy našel  nebo ukradl netuším-nicméně zboží, které nemá datum spotřeby se nevyhazuje pokud nemá nějaký jiný problém-např. špatnou kvalitu.

A ne statistika v tomhle opravdu bůhvíjak dobře nefunguje-a ano souvisí to i s tím, že zákazníci chtějí mít pečivo i v 19 hodin-to je právě to, že nikdo předem netuší kolik se toho potom do té 0-2hodiny prodá

0/0
29.9.2014 16:13

J11a70r85o29m13í46r 81K71r31á44l 4230169944619

Desítky tisíc měsíčně ?  Nechtěl jste napsat denně ?

0/0
27.9.2014 10:33





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.