Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jako stěhovaví ptáci. Čeští piloti odlétají na zimu za prací do ciziny

Z Česka odlétají na zimu za prací do ciziny stovky pilotů. Důvodem je slabá poptávka po létání, především chybějí cesty na dovolenou k moři. Travel Service a České aerolinie letos pošlou na zimu do ciziny více než sto letců, nejvíce ve své historii.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V48o49j22t86e75c38h 14P77á49n31i41k 17S51r97. 5721511244677

Odboráři Fialo - jděte se se svými názory vycpat! Za prací se musí chodit nebo jězdit. Jězdívali za ní naši stavaři do Kazachstánu, Ruska a na Ukrajinu, jězdívali za ní naši námořníci na námořních lodích, budete muset i Vy. Nebo o ni příjdete. A bude vymalováno!

0/0
26.10.2014 23:18

P58e26t29r 21P19a57c73k19a 4489199925311

Pan odborář: „Pak se už více vyplatí pracovat pro zahraničního dopravce. Například u Korean Air jsou piloti 16 dní v Koreji a pak mají 14 dní volno. A za úplně jiné peníze,“ Tak v čem je problém s propouštěním v ČSA? Šup piloti do Korean Air a letušky k Emirates - skoro na každém letu (a nejen Dubai Praha) je nějaká Češka.

+4/0
25.10.2014 22:17

J41a76r90o69s60l69a18v 25D15r72o27b41n37ý 6946368687657

je to o tom jestli to chcete dělat nebo ne. já osobně byl párkrát v zahraničí vyslaný firmou, někdě je to o přežití ( Japonsko ), někde si můžete i něco dopřát ( Francie ). Doma vám jde plat a venku na hotelu a s dietama většinou přežijete. Kdo je mladý tak si tam ve volných chvílích je schopen sehnat práci a zůstat tam, nám nad 50 se to asi už nevyplatí

0/0
25.10.2014 21:54

P11a23v87e24l 49N12e55d83ě37l39a 5636230664891

Ten odborář je dobrej :-). Stávkovat by měli, ale za to aby je ti odboráři opravdu zastupovali a ne posílali do pekel.

Kdy už to konečně pochopí ...

+1/−1
25.10.2014 20:55

M93i83r27o89s64l26a80v 46Z12i42k98m61u84n97d 7879823234313

A jak na tom byli námořníci v době, kdy fungovala "námořní plavba" ... Tam byly pracovní turnusy cca 6 měsíců ....

V době, kdy se nalétávala východní Asie = Barma, Vietnam, s TU 104, tak se létalo 1 - 2 x týdně a letadlo se předávalo štafetově, než posádka doletěla do Hanoje, tak se 2 - 3 x vystřídala a než se vrátila domů, uplynulo třeba 14 dní ...

Tohle jsou "výhody" a nevýhody těchto profesí ...

+2/0
25.10.2014 19:50

M14i52c46h95a15l 16M90i74l45l85e33r 9406532119482

kdyz CSA letala do Singapore, letalo se 1x tydne, tzn. kazda posadka zustavala v Singapore 1 tyden, nez nastoupila cestu domu. Spojeni trvalo kolem 18 hodin vcetne mezipristani v Athenach, Kahire a Bombaji. Od 1968 se letavalo s Il-62 (ktere soveti prevazne okopirovali z britskeho Vickers VC-10). CSA zacaly s timto letadlem letat v dubnu 1968, tehdy jako pronajem od Aeroflotu, ktery fungoval asi 18mesicu, nez CSA dostala vlastni Il-62.

Letadlo ovladala 5 clenna posadka, puvodne letala jedna ceska a jedna sovetska, dokud se Cesi zaletavali na novych letadlech pronajatych od Aeroflotu. To ale trvalo jeste nejake mesice po zaletani, bud ze soveti chteli, aby na palube letadla v livreji Aeroflotu byli neustale jejich lidi, nebo to melo neco spolecneho se situaci po srpnu 1968.

Ze se posadka menila 3x jeste neznamena, ze na palube byly 3 posadky. Proste se stridaly 2 posadky behem letu.

Ten odpocinkovy tyden v Singapore ale byl velmi prijemny, to mohu dosvedcit z vlastni zkusenosti. Jako cestujici s delsim cekanim na navazujici spojeni v Singapore (36hodin- tehdy ze Singapore neletaly prime lety do HongKongu kazdy den, natoz nekolikrat denne ) jsem stravil ve stejnem hotelu 2 noci a jeden den. Samozrejme, ze CSA neplatila posadkam ( a tudiz ani svym cestujicicm) jeden z luxusnich hotelu, ale levny hotel"moteloveho" stylu: nizsi budovy s jednoduse zarizenymi pokoji, z nich jedna byla s restauraci a krytou terasou, rozestavene kolem tropicke zahrady a plavecky bazen rozumne velikosti uprostred.

Tehdy automaticky platilo, ze pokud cestujici ma navazujici spojeni casove hodne oddelene a potrebuje prenocovani v miste, stara se o to spolecne priletajici a odletajici aerolinka, daji mu ubytovani a poukazky na stravu. (V mem pripade CSA a tehdejsi Malaysia Singapore Airlines, pozdeji rozdelena na Malaysia Airlines a Singapore Airlines.)

+1/0
26.10.2014 5:38

M81i33c56h20a15l 71M52i84l64l21e54r 9256862269562

PS. tento let nepresunoval posadky stafetove, jako se to dela dnes, ale cela posadka pilotu a letusek letela z Prahy az do Singapore a o tyden pozdeji zpet.

0/0
26.10.2014 5:40

P94e53t26r 42H18l23a53v97á77č20e97k 7899794945226

Možná je Il-62 podobný VC 10 nicméně bych neřekl že byl z větší části okopírovaný. Ilyušin byl prodal mnohem více kusů než Vickers a to bych řekl mluví za vše :-)

0/0
26.10.2014 10:41

P71e88t96r 23M12a74r41e72č17e59k 1613671809838

Opravdu to mluví za vše  ?  Že ho vnucoval svým vazalským státům ? Nechte té ruské reklamy alespoň tady .. :-)

+1/−1
26.10.2014 12:01

M60i90c14h57a87l 89M79i23l21l92e34r 9386342779982

promin, ale tva logika znacne kulha. Ze soveti prodali mnohem vice kusu Il-62 nez bylo prodano Vickersu nicim nepopira skutecnost, ze IL-62 byl okopirovany. Dokonce mi to rekla tenkrat jedna z letusek. Videli jsme behem mezipristani VC-10 na plose kahirskeho letiste, jeden ze spolucestujicich na to poukazal a letuska to pozdeji potvrdila. Bylo jasne, ze to ma od posadky.

Vyssi prodej Il-62  pouze dokazuje, ze kdyz soveti neco vyrobili, muselo se to vyrabet ve vetsi serii aby se to vyplatilo ekonomicky a samozrejme, jak rekl uz kolega nahore, muselo se to take prodat vazalum v bratrskysh statech. To by bylo, aby si jejich aerolinky dovolily letat s necim nesovetskym!

Zrejme ani nevis, ze v dobe prazskeho jara 1968, kdy CSA mely volnejsi ruku ve vyberu pristich letadel, vedly velmi vazne obchodni hovory prave s Brity o koupi VC-10. Samozrejme, ze po okupaci s tim bylo utrum a Il-62 pro dalkove spoje zbyla pro CSA jako jedina moznost. Podobne tak soveti udelali obchodni natlak na dalsi komunisticke staty, ktere jednaly o koupi VC-10, Rumunsko a Cinu. Ve vsech 3 pripadech z koupe seslo a rusaci jim prodali svuj Il-62. Zrejme - zvlast Cinanum- nabidli lepsi financni podminky.

VC-10 byl vyroben predevsim pro pouziti na delsich spojich do zemi s horkym klimatem (Afrika, Asie), nebo vyse polozenymi letisti, tzv. "hot & high". VB a jeji aerolinka BOAC (dnes British Airways) mela techto linek hodne, vzhledem k mnozstvi a geograficke poloze statu byvaleho Britskeho Imperia. Nevyhodou, ktera nakonec ukoncila vyrobu VC-10, byla velka spotreba paliva, protoze po Yom kipurske valce v 1973 prisla svetova ropna krize a svet si zacal vic uvedomovat nutnost snizeni mnozstvi paliva pro ucely transportu.

0/0
26.10.2014 13:29

M17i81r71o88s51l49a64v 27Z72i23k81m63u79n18d 7829553544713

V Tu 104 bylo docela málo míst, takže tam prostor pro "odpočinek" další posádky nebyl. Součástí posádky byl i mechanik, protože v té době na sovětské letadlo nemohl nikdo dělat servis nebo prohlídku ...

Já si "jako dítě" pamatuji, jak jsme v roce 1962 !!!! na příbuzné čekali v Praze 3 dny, protože na letadle došlo "někde" v technické závadě a muselo tam odletět s náhradní součástkou a techniky další letadlo, aby to původní mohli opravit ..

Prostě taková byla doba ...

0/0
26.10.2014 18:13

R23e27n29é 92Z41a90c14h 9427570775147

Odloučení pilotů od rodiny není tak hrozné, jak vypadá z tohoto článku. Pro pilota je rodinou posádka letadla s letuškami a málokterý pilot nemá v posádce svou letušku. Těm je jedno, jestli slouží u nás, v Kanadě anebo Karibiku, protože jsou tam přesunováni spolu, ale když na to přijde někde řeč, tak nejvíc křičí, jak jsou odloučeni od rodin.

+2/−3
25.10.2014 16:25

R63o72m10a76n 89P77o39l44á95č73e40k 5446169365

Asi tak. Stejně většina dnešních vztahů je právě ze zaměstnání...

0/0
25.10.2014 16:29

J98a14r37o46s78l65a21v 60D79r23o50b79n84ý 6186908867227

jenže v článku je napsáno že bez českých letušek, tak si budou nuset nabrknout nějakou kanadskou. Ale z těma 22 t CZK měsíčně to asi nebude jednoduché, když ona ty prachy má za týden

+2/0
25.10.2014 17:39

M84i48r41o98s16l18a15v 65M75e41t78e31l54k62a 5951830774424

22? Nechybí Vám tam nula?

+1/0
25.10.2014 17:55

J52a49r67o19s17l38a12v 92D85r36o19b92n30ý 6526188607557

asi nechybí, někde dole pode mnou je to napsáno - nástupní plat pilota u TS je údajně 22000 CZK - takže asi hrubého :-)

+2/0
25.10.2014 17:59

M95i74r36o91s95l32a80v 12M34e41t39e34l60k53a 5951170744474

nesmíte zase věřit všemu co se píše.Nějak se nemluví o příplatcích,v podstatě to samé,jako když si učitelka stěžuje,že má 20 tis.Kč,ale už nedodá,že za 3 hodiny denně.Pardon,ještě má na každou hodinu placenou přípravu;-D,ona ji po X letech nutně potřebuje,snad jedině v dějepisu,tam se to mění pořád.8-o

+3/−2
25.10.2014 18:03

J47a54r75o40s12l96a23v 32D77r55o82b20n35ý 6226938167107

tak ten pilot to má taky jen pár minut. Stačí vzlétnout, pak autopilot a na konci zase přepnout na růčo. K tomu bydlení zadarmo a jestli TS platí diety tak asi 40 nebo 50 dolarů na den. A jestli se tomu věnuje celý den nebo jen těch pár minut na výši platu nehraje roli

+3/−1
25.10.2014 18:15

R19o50b50e56r26t 86F16ü82r95s72t 9674345824232

hezká představa... Nechtěl bych, abych s vámi někdy letěl....:-(

+1/0
25.10.2014 21:12

J85a55r15o70s16l79a64v 72D39r78o72b53n34ý 6296238167267

to byla nadsázka, ale ke srovnání s učitelkou mě nic jiného nenapadlo. A na výši platu to opravdu nemá vliv, protože to berou měsíčně a ne od hodiny

0/0
25.10.2014 21:41

A40l53e53x85a65n34d90r 30K67o69s57t15k33a 8542978946424

To je sice fajn, že ta učitelka UČÍ 3 hodiny, ale nějak vedle toho žádný vedlejšák nestihne. Nebo je pak kvalita výuky podle toho.. Takže je nutné jí zaplatit pracovní dobu celou.. A krom toho opokud není jen účea, ale opravdu se tomu trochu věnuje, tak to rozhodně neznamená, že pracuje 3*45 minut a konec.

+2/0
25.10.2014 19:50

R95o64m30a51n 87P36o45l46á21č71e83k 5716619855

Většina to má opravdu 3x45 minut... Pokud to děláte pár let, tak pořád děláte to samé... Nejvíc asi čeština, dějepis. Tam je to nejvýraznější.

0/−2
25.10.2014 19:54

M69i89c55h37a79l 38M36i30l30l23e49r 9486202169662

vis o tom houbelecRv

+1/0
26.10.2014 5:43

R16o33b73e58r90t 33F57ü85r74s52t 9274185494542

no - přál bych vám to za ty peníze.... Nicméně furt platí poučka - kde nejsou peníze, berou práci nezkušení, ti zkušení se s tím snaží něco udělat a proto se jich firmy zbavují...:-( Aby jste se pak při cestě na dovolenou nedivil, kdo to s vámi fláknul o runway, nebo raději letěl jinam, než kam jste chtěl...:-(

0/0
25.10.2014 20:55

M62i16r57o15s82l86a25v 76M27e28t65e15l75k44a 5161110484264

Pane jo a ještě hrubého.Hmmmmmmmmm.;-D

0/0
25.10.2014 18:04

R38o78b15e47r19t 23F69ü62r22s14t 9804845614302

bohužel nechybí..:-(

0/0
25.10.2014 20:51

M85a75r66t17i91n 42K36u28l51i38š 4156556916856

Vtip je v tom, ze se ven nevysilaji zdaleka jen mladi piloti. Chodi to takhle: Prijde firma a rekne "Pane pilot, rozlucte se s rodinou, za dva tydny pujdete na pul roku do Kanady. Nelibi? Pak vas vyhodime z firmy uplne."

No a tak pilot jde. Bydli na ubytovne, dostava svuj cesky plat, daleko od rodiny, v zemi, kde jsou ceny az desetkrat vyssi nez je nasinec zvykly.

Kanadska firma pochopitelne ale plati za zamestnance plnou kanadskou cenu. No a kdo shrabne ten rozdil? Prece CSA, resp. travel service. Pro firmu to je bez ironie terno, zbavit se nepotrebnych zamestnancu a dostat za ne zaplaceno nekolikanasobek jeho platu jako bonus. :)

+4/−3
25.10.2014 13:59

P13a11v78e70l 48V24e96t43e44š30n74í21k 7955428655457

To je normální všude na světě.

Když není práce na místě, pošlou Vás tam, kde práce je. Ale když to udělají, tak dostanete diety (dokonce na to pamatuje zákoník práce). Ubytování dostanete. Zvyknete si a ještě ve finále vyděláte.

No a že by byly v Kanadě 10x vyšší ceny než u nás? Nevím, nevím...

+13/0
25.10.2014 14:12

R28o10m76a98n 18P16o88l19á37č75e41k 5626319835

Jenže piloti jsou jako kamionáci... Když se dám na dráhu profipilota tak musím počítat, že můžu být pořád pryč a prostě někdy nevyjdou jenom koupáky na Mallrocu, kde udělám dvě kolečka a jdu domu...

+2/0
25.10.2014 16:26

R15o98b34e16r80t 60F50ü25r36s51t 9204575974162

a chtěl byste mít při nákladech na takovouhle pilotní licenci (cca 20x dražší než na kamion) plat nižší, než kamioňák? :-(

0/−1
25.10.2014 21:17

K52a40r42e72l 89F55a66j56t 5448792641963

No tak s tím několikanásobkem platu bych byl opatrnej ...

+1/0
25.10.2014 16:27

P21e68t42r 71R81o43h22á59n24e75k 1853889607146

čsa 100 000 lufthansa 400 000 kanada nevim, ale asi to bude podobný jako v německu ne-li vyšší. takže 4x už je několikanásobek :)

0/0
25.10.2014 16:38

R93o12m72a35n 87P60o17l82á65č96e43k 5686729745

Ale tak ono stačí porovnat průměrnou mzdu v ČR a SRN. Pak ten poměr bude cca sedět.;-)

+1/0
25.10.2014 16:40

P27e58t63r 53B50o83c48e81k 7826632680753

Až 350 tis u ČSA !!!!!! https://www.youtube.com/watch?v=bAqcomb_aN0

+1/0
25.10.2014 21:19

P44e47t90r 76R53o52h21á85n61e63k 1823199907146

včera bylo srovnání ve zprávách na čt a tam to bylo jak jsem napsal já, tak nevim.

0/0
25.10.2014 21:57

J88a38r12o45s38l23a70v 47D42r65o21b41n48ý 6756648227297

s 5000 USD měsíčně se ve Státech dá žít nádherně

0/0
25.10.2014 22:11

J19i65ř22í 25K68o90c88u52r90e56k 6855224625748

To jo, běžné auto pořídíte za 4 výplaty a nebude to Fabie, ale VW Jetta a ješte vám zbyte. Nebo si přihodíte 1000 USD z 5. výplaty na Passata.

0/0
26.10.2014 20:23

J54a61k46u94b 20Š78a46f35a55n15d95a 7155347651211

Když za Tvrdíka a spol zvedali pilotům platy, psalo se že mají více než v německu. 100t není průměrný plat. Teda pokud se už nepovedlo vedení ty platy snížit.

+1/0
25.10.2014 22:20

M13i45r30o48s43l73a53v 78M87e29t46e23l91k46a 5661830344784

Pan Kuliš je zřejmě pilot,když nám tu tak zasvěceně mudruje,nebo pracuje v JZD,kde mu předseda řekne,Martine,zítra jdeš pomoct statku co je 30 km vedle a jelikož ti traktor jezdí pomalu,zůstaneš tam bydlet.I za tento případ dostane Karel českou dietu,nemluvím už o dietě kanadské,nebo státu,kam piloti létají.Takže asi trošku mimo mísu.

+1/−1
25.10.2014 17:59

M90a65r79t12i80n 54H43o82d82í19k 2165285638657

No tak v Kanadě jsou ceny průměrně tak 1,5 násobek toho, co tady. Dost věcí je tam spíše levnější, ale ubytování je dražší. jestliže ale bydlí na ubytovně (kterou mu zajištuje zaměstnavatel), tak ho to moc trápit nemusí. Běžný český plat, trochu směšné - pokud vím, piloti mají kolem 100tis. Kam se na to hrabou třeba doktoři se svými průměrnými 40-45tis. To jsou české poměry. Na západě je to alespoň fifty fifty nebo o něco lépe ve prospěch doktorů, ale tobychom nesměli žít v českém socialismu. Jinak souhlas s tím odloučením od rodiny, to je dost mizérie.

0/0
25.10.2014 22:42

P32e41t86r 21M65a73r29e10č10e82k 1573741729648

Nezapomínáte na diety ? :-) A co odlučné ?

0/0
26.10.2014 12:04

M53a87r88t30i70n36a 43M10o41u11d63r75á 7150603896439

Nádherná fotka letadla R^

+2/0
25.10.2014 13:45

H71a68n65a 79K90r60i58v54a28n60e59k 2891645952533

globalizace.

0/0
25.10.2014 13:40

P15a80v77e38l 94V30e85t57e37š32n32í98k 7855568885677

Přesně tak. Nevím proč jsme si na to u nás ještě nezvykli.

U nás v práci (informační technologie) už docela funguje, že když není práce na místě, tak nás prostě firma půjčí tam, kde práce je. Já jsem takhle fungoval dobu v Německu, kolegyně zase v Dánsku (pořád za český plat - ale zajistili bydlení a ve výsledku to nebylo na peníze zlé). A na dojíždění si nakonec zvyknete.

Ale stejně to funguje obráceně. Když u nás prodají projekt na který nejsou lidi, tak se hledají lidi z Polska, z Litvy či z Indie. A už jsme si na to zvykli a funguje to.

Nechápu tady ten brekot ze všech vrstev (ať už ředitele, uklízečky, zdravotní sestry či doktora), že v Německu dostanou 5x tolik - a na druhé straně to zděšení, když je tam firma nakonec pošle.

Ale ať to funguje na obě strany (jako u nás v IT). Když je málo třeba doktorů - proč neumožnit těm zahraničním, kteří by chtěli pracovat u nás? Mě by nevadilo, kdyby letadlo pilotoval třeba Kanaďan, můj obvodní doktor byl třeba z Izraele, na chirurgii by mi operoval koleno někdo z Vietnamu a zdravotní sestřička by byla třeba z Bahrajnu. Když se s nimi budu schopný dorozumět, tak proč ne? Lepší než takový arogantní našinec, který pošle bez vyšetření domů člověka který skoro nemůže dýchat s tím "že mu nic není".

+6/0
25.10.2014 14:07

H68a20n66a 20K87r19i91v73a91n38e43k 2121205762533

vsak jo. ja jsem take IT (nyni v penzi), take jsem jezdila po Evrope, kolegove v USA, Kanade...

+1/0
25.10.2014 14:20

I44v44a 56K57r94i36s31t94o22f85o21v37á 7575673612722

A je to dobře nebo špatně? Vždyť jsou Češi neustále peskováni (hlavně v diskusích;-)), že se jim nechce za prací stěhovat a dojíždět. :-P

0/0
25.10.2014 13:23

J96a39n 91L89a79k97o85m64ý 7941875145464

Předpokládám, že to dělají dobrovolně. Ten co si hraje na odboráře, by se měl podívat jak to funguje třeba u Ryanairu a za kolik tam lítají. A přitom lítají a drží pusu

+2/−2
25.10.2014 13:25

M65a86r83t46i59n 78K86u63l38i98š 4926416466246

Nedelaji to dobrovolne, predpokladate spatne.

0/−2
25.10.2014 13:59

M53a34r76t80i44n 15V40a64n45ě71k 9274857722453

Nikdy jsem si nevšiml ani se ke mně nedostala informace o tom, že by v kokpitu strojů Ryanairu byli piloti drženi násilím s pistolí u hlavy. Mám pocit, pane odboráři, že lžete.

+4/−2
25.10.2014 14:27

J58i91ř61í 16K32o84c38u35r11e73k 6765784795968

Jo, oboráři mají často poředstavu o tom, že kapitalista poslal do domu ozbrojence, ti vyháli chlapa, předali mu papír: podepiš. Načež ho v práci obehnali plotem a hlídka se samopalem mu nedovolila odejít domů. Moment, to vlastně popisuju pracovní tábor zřízený těmi veskrze lidulmilnými socialisty...

+1/0
26.10.2014 20:29





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.