Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jako stěhovaví ptáci. Čeští piloti odlétají na zimu za prací do ciziny

Z Česka odlétají na zimu za prací do ciziny stovky pilotů. Důvodem je slabá poptávka po létání, především chybějí cesty na dovolenou k moři. Travel Service a České aerolinie letos pošlou na zimu do ciziny více než sto letců, nejvíce ve své historii.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V81o47j50t51e48c90h 86P48á17n55i12k 82S20r80. 5191641904437

Odboráři Fialo - jděte se se svými názory vycpat! Za prací se musí chodit nebo jězdit. Jězdívali za ní naši stavaři do Kazachstánu, Ruska a na Ukrajinu, jězdívali za ní naši námořníci na námořních lodích, budete muset i Vy. Nebo o ni příjdete. A bude vymalováno!

0/0
26.10.2014 23:18

P71e32t52r 75P10a22c10k97a 4899349725951

Pan odborář: „Pak se už více vyplatí pracovat pro zahraničního dopravce. Například u Korean Air jsou piloti 16 dní v Koreji a pak mají 14 dní volno. A za úplně jiné peníze,“ Tak v čem je problém s propouštěním v ČSA? Šup piloti do Korean Air a letušky k Emirates - skoro na každém letu (a nejen Dubai Praha) je nějaká Češka.

+4/0
25.10.2014 22:17

J51a63r75o97s74l51a47v 51D88r60o32b36n89ý 6746828237487

je to o tom jestli to chcete dělat nebo ne. já osobně byl párkrát v zahraničí vyslaný firmou, někdě je to o přežití ( Japonsko ), někde si můžete i něco dopřát ( Francie ). Doma vám jde plat a venku na hotelu a s dietama většinou přežijete. Kdo je mladý tak si tam ve volných chvílích je schopen sehnat práci a zůstat tam, nám nad 50 se to asi už nevyplatí

0/0
25.10.2014 21:54

P81a80v35e45l 83N60e66d56ě39l70a 5506380484911

Ten odborář je dobrej :-). Stávkovat by měli, ale za to aby je ti odboráři opravdu zastupovali a ne posílali do pekel.

Kdy už to konečně pochopí ...

+1/−1
25.10.2014 20:55

M95i23r44o58s59l29a43v 81Z43i22k53m90u82n71d 7309493194463

A jak na tom byli námořníci v době, kdy fungovala "námořní plavba" ... Tam byly pracovní turnusy cca 6 měsíců ....

V době, kdy se nalétávala východní Asie = Barma, Vietnam, s TU 104, tak se létalo 1 - 2 x týdně a letadlo se předávalo štafetově, než posádka doletěla do Hanoje, tak se 2 - 3 x vystřídala a než se vrátila domů, uplynulo třeba 14 dní ...

Tohle jsou "výhody" a nevýhody těchto profesí ...

+2/0
25.10.2014 19:50

M26i84c51h52a90l 69M16i78l25l41e27r 9226762119592

kdyz CSA letala do Singapore, letalo se 1x tydne, tzn. kazda posadka zustavala v Singapore 1 tyden, nez nastoupila cestu domu. Spojeni trvalo kolem 18 hodin vcetne mezipristani v Athenach, Kahire a Bombaji. Od 1968 se letavalo s Il-62 (ktere soveti prevazne okopirovali z britskeho Vickers VC-10). CSA zacaly s timto letadlem letat v dubnu 1968, tehdy jako pronajem od Aeroflotu, ktery fungoval asi 18mesicu, nez CSA dostala vlastni Il-62.

Letadlo ovladala 5 clenna posadka, puvodne letala jedna ceska a jedna sovetska, dokud se Cesi zaletavali na novych letadlech pronajatych od Aeroflotu. To ale trvalo jeste nejake mesice po zaletani, bud ze soveti chteli, aby na palube letadla v livreji Aeroflotu byli neustale jejich lidi, nebo to melo neco spolecneho se situaci po srpnu 1968.

Ze se posadka menila 3x jeste neznamena, ze na palube byly 3 posadky. Proste se stridaly 2 posadky behem letu.

Ten odpocinkovy tyden v Singapore ale byl velmi prijemny, to mohu dosvedcit z vlastni zkusenosti. Jako cestujici s delsim cekanim na navazujici spojeni v Singapore (36hodin- tehdy ze Singapore neletaly prime lety do HongKongu kazdy den, natoz nekolikrat denne ) jsem stravil ve stejnem hotelu 2 noci a jeden den. Samozrejme, ze CSA neplatila posadkam ( a tudiz ani svym cestujicicm) jeden z luxusnich hotelu, ale levny hotel"moteloveho" stylu: nizsi budovy s jednoduse zarizenymi pokoji, z nich jedna byla s restauraci a krytou terasou, rozestavene kolem tropicke zahrady a plavecky bazen rozumne velikosti uprostred.

Tehdy automaticky platilo, ze pokud cestujici ma navazujici spojeni casove hodne oddelene a potrebuje prenocovani v miste, stara se o to spolecne priletajici a odletajici aerolinka, daji mu ubytovani a poukazky na stravu. (V mem pripade CSA a tehdejsi Malaysia Singapore Airlines, pozdeji rozdelena na Malaysia Airlines a Singapore Airlines.)

+1/0
26.10.2014 5:38

M22i39c40h76a40l 33M63i29l48l98e90r 9326402699832

PS. tento let nepresunoval posadky stafetove, jako se to dela dnes, ale cela posadka pilotu a letusek letela z Prahy az do Singapore a o tyden pozdeji zpet.

0/0
26.10.2014 5:40

P84e19t31r 41H91l32a17v54á70č52e88k 7529494285496

Možná je Il-62 podobný VC 10 nicméně bych neřekl že byl z větší části okopírovaný. Ilyušin byl prodal mnohem více kusů než Vickers a to bych řekl mluví za vše :-)

0/0
26.10.2014 10:41

P26e10t75r 89M32a58r89e18č41e15k 1913311319138

Opravdu to mluví za vše  ?  Že ho vnucoval svým vazalským státům ? Nechte té ruské reklamy alespoň tady .. :-)

+1/−1
26.10.2014 12:01

M91i78c83h47a55l 57M41i13l54l68e67r 9896322849162

promin, ale tva logika znacne kulha. Ze soveti prodali mnohem vice kusu Il-62 nez bylo prodano Vickersu nicim nepopira skutecnost, ze IL-62 byl okopirovany. Dokonce mi to rekla tenkrat jedna z letusek. Videli jsme behem mezipristani VC-10 na plose kahirskeho letiste, jeden ze spolucestujicich na to poukazal a letuska to pozdeji potvrdila. Bylo jasne, ze to ma od posadky.

Vyssi prodej Il-62  pouze dokazuje, ze kdyz soveti neco vyrobili, muselo se to vyrabet ve vetsi serii aby se to vyplatilo ekonomicky a samozrejme, jak rekl uz kolega nahore, muselo se to take prodat vazalum v bratrskysh statech. To by bylo, aby si jejich aerolinky dovolily letat s necim nesovetskym!

Zrejme ani nevis, ze v dobe prazskeho jara 1968, kdy CSA mely volnejsi ruku ve vyberu pristich letadel, vedly velmi vazne obchodni hovory prave s Brity o koupi VC-10. Samozrejme, ze po okupaci s tim bylo utrum a Il-62 pro dalkove spoje zbyla pro CSA jako jedina moznost. Podobne tak soveti udelali obchodni natlak na dalsi komunisticke staty, ktere jednaly o koupi VC-10, Rumunsko a Cinu. Ve vsech 3 pripadech z koupe seslo a rusaci jim prodali svuj Il-62. Zrejme - zvlast Cinanum- nabidli lepsi financni podminky.

VC-10 byl vyroben predevsim pro pouziti na delsich spojich do zemi s horkym klimatem (Afrika, Asie), nebo vyse polozenymi letisti, tzv. "hot & high". VB a jeji aerolinka BOAC (dnes British Airways) mela techto linek hodne, vzhledem k mnozstvi a geograficke poloze statu byvaleho Britskeho Imperia. Nevyhodou, ktera nakonec ukoncila vyrobu VC-10, byla velka spotreba paliva, protoze po Yom kipurske valce v 1973 prisla svetova ropna krize a svet si zacal vic uvedomovat nutnost snizeni mnozstvi paliva pro ucely transportu.

0/0
26.10.2014 13:29

M87i44r20o78s30l58a73v 32Z63i78k60m35u28n22d 7989863394853

V Tu 104 bylo docela málo míst, takže tam prostor pro "odpočinek" další posádky nebyl. Součástí posádky byl i mechanik, protože v té době na sovětské letadlo nemohl nikdo dělat servis nebo prohlídku ...

Já si "jako dítě" pamatuji, jak jsme v roce 1962 !!!! na příbuzné čekali v Praze 3 dny, protože na letadle došlo "někde" v technické závadě a muselo tam odletět s náhradní součástkou a techniky další letadlo, aby to původní mohli opravit ..

Prostě taková byla doba ...

0/0
26.10.2014 18:13

R32e66n59é 19Z67a12c72h 9907840955317

Odloučení pilotů od rodiny není tak hrozné, jak vypadá z tohoto článku. Pro pilota je rodinou posádka letadla s letuškami a málokterý pilot nemá v posádce svou letušku. Těm je jedno, jestli slouží u nás, v Kanadě anebo Karibiku, protože jsou tam přesunováni spolu, ale když na to přijde někde řeč, tak nejvíc křičí, jak jsou odloučeni od rodin.

+2/−3
25.10.2014 16:25

R30o64m68a67n 33P35o26l56á20č52e82k 5436149615

Asi tak. Stejně většina dnešních vztahů je právě ze zaměstnání...

0/0
25.10.2014 16:29

J83a75r95o15s83l42a68v 80D59r46o62b48n38ý 6346518767567

jenže v článku je napsáno že bez českých letušek, tak si budou nuset nabrknout nějakou kanadskou. Ale z těma 22 t CZK měsíčně to asi nebude jednoduché, když ona ty prachy má za týden

+2/0
25.10.2014 17:39

M66i88r35o42s58l95a66v 60M88e73t69e81l74k79a 5821260154164

22? Nechybí Vám tam nula?

+1/0
25.10.2014 17:55

J27a96r93o78s22l88a60v 82D19r31o69b85n87ý 6316678747357

asi nechybí, někde dole pode mnou je to napsáno - nástupní plat pilota u TS je údajně 22000 CZK - takže asi hrubého :-)

+2/0
25.10.2014 17:59

M75i24r35o50s26l10a48v 33M52e94t20e76l70k81a 5641210294454

nesmíte zase věřit všemu co se píše.Nějak se nemluví o příplatcích,v podstatě to samé,jako když si učitelka stěžuje,že má 20 tis.Kč,ale už nedodá,že za 3 hodiny denně.Pardon,ještě má na každou hodinu placenou přípravu;-D,ona ji po X letech nutně potřebuje,snad jedině v dějepisu,tam se to mění pořád.8-o

+3/−2
25.10.2014 18:03

J58a59r71o19s23l53a96v 22D56r39o28b86n80ý 6596168157577

tak ten pilot to má taky jen pár minut. Stačí vzlétnout, pak autopilot a na konci zase přepnout na růčo. K tomu bydlení zadarmo a jestli TS platí diety tak asi 40 nebo 50 dolarů na den. A jestli se tomu věnuje celý den nebo jen těch pár minut na výši platu nehraje roli

+3/−1
25.10.2014 18:15

R50o89b79e76r79t 93F40ü87r45s65t 9724415594872

hezká představa... Nechtěl bych, abych s vámi někdy letěl....:-(

+1/0
25.10.2014 21:12

J31a76r12o32s25l74a13v 14D22r96o29b86n90ý 6926348187397

to byla nadsázka, ale ke srovnání s učitelkou mě nic jiného nenapadlo. A na výši platu to opravdu nemá vliv, protože to berou měsíčně a ne od hodiny

0/0
25.10.2014 21:41

A27l63e76x17a70n38d64r 81K79o77s78t34k18a 8412498256784

To je sice fajn, že ta učitelka UČÍ 3 hodiny, ale nějak vedle toho žádný vedlejšák nestihne. Nebo je pak kvalita výuky podle toho.. Takže je nutné jí zaplatit pracovní dobu celou.. A krom toho opokud není jen účea, ale opravdu se tomu trochu věnuje, tak to rozhodně neznamená, že pracuje 3*45 minut a konec.

+2/0
25.10.2014 19:50

R40o65m14a57n 83P88o81l46á84č66e78k 5606169485

Většina to má opravdu 3x45 minut... Pokud to děláte pár let, tak pořád děláte to samé... Nejvíc asi čeština, dějepis. Tam je to nejvýraznější.

0/−2
25.10.2014 19:54

M93i21c57h43a24l 94M21i23l15l72e66r 9436942359352

vis o tom houbelecRv

+1/0
26.10.2014 5:43

R87o88b86e47r75t 24F93ü51r34s68t 9794875354332

no - přál bych vám to za ty peníze.... Nicméně furt platí poučka - kde nejsou peníze, berou práci nezkušení, ti zkušení se s tím snaží něco udělat a proto se jich firmy zbavují...:-( Aby jste se pak při cestě na dovolenou nedivil, kdo to s vámi fláknul o runway, nebo raději letěl jinam, než kam jste chtěl...:-(

0/0
25.10.2014 20:55

M52i97r12o29s70l39a39v 96M83e16t10e82l28k51a 5971830274544

Pane jo a ještě hrubého.Hmmmmmmmmm.;-D

0/0
25.10.2014 18:04

R85o21b59e78r89t 72F68ü72r79s26t 9154185544252

bohužel nechybí..:-(

0/0
25.10.2014 20:51

M32a87r81t29i68n 40K75u63l95i57š 4916136406746

Vtip je v tom, ze se ven nevysilaji zdaleka jen mladi piloti. Chodi to takhle: Prijde firma a rekne "Pane pilot, rozlucte se s rodinou, za dva tydny pujdete na pul roku do Kanady. Nelibi? Pak vas vyhodime z firmy uplne."

No a tak pilot jde. Bydli na ubytovne, dostava svuj cesky plat, daleko od rodiny, v zemi, kde jsou ceny az desetkrat vyssi nez je nasinec zvykly.

Kanadska firma pochopitelne ale plati za zamestnance plnou kanadskou cenu. No a kdo shrabne ten rozdil? Prece CSA, resp. travel service. Pro firmu to je bez ironie terno, zbavit se nepotrebnych zamestnancu a dostat za ne zaplaceno nekolikanasobek jeho platu jako bonus. :)

+4/−3
25.10.2014 13:59

P40a74v98e35l 83V61e42t48e21š92n28í22k 7565128655587

To je normální všude na světě.

Když není práce na místě, pošlou Vás tam, kde práce je. Ale když to udělají, tak dostanete diety (dokonce na to pamatuje zákoník práce). Ubytování dostanete. Zvyknete si a ještě ve finále vyděláte.

No a že by byly v Kanadě 10x vyšší ceny než u nás? Nevím, nevím...

+13/0
25.10.2014 14:12

R79o77m96a55n 67P94o63l26á63č57e23k 5206579625

Jenže piloti jsou jako kamionáci... Když se dám na dráhu profipilota tak musím počítat, že můžu být pořád pryč a prostě někdy nevyjdou jenom koupáky na Mallrocu, kde udělám dvě kolečka a jdu domu...

+2/0
25.10.2014 16:26

R30o97b68e37r97t 49F51ü15r82s69t 9624895494692

a chtěl byste mít při nákladech na takovouhle pilotní licenci (cca 20x dražší než na kamion) plat nižší, než kamioňák? :-(

0/−1
25.10.2014 21:17

K35a49r28e29l 61F39a98j21t 5348432281723

No tak s tím několikanásobkem platu bych byl opatrnej ...

+1/0
25.10.2014 16:27

P78e45t19r 30R14o28h37á63n39e96k 1233869737676

čsa 100 000 lufthansa 400 000 kanada nevim, ale asi to bude podobný jako v německu ne-li vyšší. takže 4x už je několikanásobek :)

0/0
25.10.2014 16:38

R19o37m72a24n 84P14o15l23á55č38e18k 5946909955

Ale tak ono stačí porovnat průměrnou mzdu v ČR a SRN. Pak ten poměr bude cca sedět.;-)

+1/0
25.10.2014 16:40

P33e31t85r 44B93o78c76e72k 7696732490583

Až 350 tis u ČSA !!!!!! https://www.youtube.com/watch?v=bAqcomb_aN0

+1/0
25.10.2014 21:19

P70e21t16r 95R51o14h41á86n70e89k 1833619297436

včera bylo srovnání ve zprávách na čt a tam to bylo jak jsem napsal já, tak nevim.

0/0
25.10.2014 21:57

J68a72r31o62s90l94a33v 46D67r16o75b37n51ý 6796888417647

s 5000 USD měsíčně se ve Státech dá žít nádherně

0/0
25.10.2014 22:11

J12i49ř45í 54K43o11c49u42r65e89k 6585184615418

To jo, běžné auto pořídíte za 4 výplaty a nebude to Fabie, ale VW Jetta a ješte vám zbyte. Nebo si přihodíte 1000 USD z 5. výplaty na Passata.

0/0
26.10.2014 20:23

J11a82k73u45b 18Š98a47f21a57n63d47a 7745487881751

Když za Tvrdíka a spol zvedali pilotům platy, psalo se že mají více než v německu. 100t není průměrný plat. Teda pokud se už nepovedlo vedení ty platy snížit.

+1/0
25.10.2014 22:20

M76i89r16o81s57l29a58v 78M97e23t39e29l22k58a 5391420864584

Pan Kuliš je zřejmě pilot,když nám tu tak zasvěceně mudruje,nebo pracuje v JZD,kde mu předseda řekne,Martine,zítra jdeš pomoct statku co je 30 km vedle a jelikož ti traktor jezdí pomalu,zůstaneš tam bydlet.I za tento případ dostane Karel českou dietu,nemluvím už o dietě kanadské,nebo státu,kam piloti létají.Takže asi trošku mimo mísu.

+1/−1
25.10.2014 17:59

M53a44r35t68i16n 53H33o65d64í38k 2865905948367

No tak v Kanadě jsou ceny průměrně tak 1,5 násobek toho, co tady. Dost věcí je tam spíše levnější, ale ubytování je dražší. jestliže ale bydlí na ubytovně (kterou mu zajištuje zaměstnavatel), tak ho to moc trápit nemusí. Běžný český plat, trochu směšné - pokud vím, piloti mají kolem 100tis. Kam se na to hrabou třeba doktoři se svými průměrnými 40-45tis. To jsou české poměry. Na západě je to alespoň fifty fifty nebo o něco lépe ve prospěch doktorů, ale tobychom nesměli žít v českém socialismu. Jinak souhlas s tím odloučením od rodiny, to je dost mizérie.

0/0
25.10.2014 22:42

P11e52t89r 23M68a12r79e82č81e33k 1943461939688

Nezapomínáte na diety ? :-) A co odlučné ?

0/0
26.10.2014 12:04

M28a97r97t33i15n87a 88M45o40u50d30r10á 7380333626939

Nádherná fotka letadla R^

+2/0
25.10.2014 13:45

H49a20n32a 44K92r21i16v49a28n28e55k 2731605522443

globalizace.

0/0
25.10.2014 13:40

P20a16v39e95l 45V40e87t66e89š48n21í16k 7585728475117

Přesně tak. Nevím proč jsme si na to u nás ještě nezvykli.

U nás v práci (informační technologie) už docela funguje, že když není práce na místě, tak nás prostě firma půjčí tam, kde práce je. Já jsem takhle fungoval dobu v Německu, kolegyně zase v Dánsku (pořád za český plat - ale zajistili bydlení a ve výsledku to nebylo na peníze zlé). A na dojíždění si nakonec zvyknete.

Ale stejně to funguje obráceně. Když u nás prodají projekt na který nejsou lidi, tak se hledají lidi z Polska, z Litvy či z Indie. A už jsme si na to zvykli a funguje to.

Nechápu tady ten brekot ze všech vrstev (ať už ředitele, uklízečky, zdravotní sestry či doktora), že v Německu dostanou 5x tolik - a na druhé straně to zděšení, když je tam firma nakonec pošle.

Ale ať to funguje na obě strany (jako u nás v IT). Když je málo třeba doktorů - proč neumožnit těm zahraničním, kteří by chtěli pracovat u nás? Mě by nevadilo, kdyby letadlo pilotoval třeba Kanaďan, můj obvodní doktor byl třeba z Izraele, na chirurgii by mi operoval koleno někdo z Vietnamu a zdravotní sestřička by byla třeba z Bahrajnu. Když se s nimi budu schopný dorozumět, tak proč ne? Lepší než takový arogantní našinec, který pošle bez vyšetření domů člověka který skoro nemůže dýchat s tím "že mu nic není".

+6/0
25.10.2014 14:07

H50a59n29a 39K54r36i70v34a34n86e91k 2831855682423

vsak jo. ja jsem take IT (nyni v penzi), take jsem jezdila po Evrope, kolegove v USA, Kanade...

+1/0
25.10.2014 14:20

I71v79a 96K84r88i32s92t66o57f19o32v65á 7535543982102

A je to dobře nebo špatně? Vždyť jsou Češi neustále peskováni (hlavně v diskusích;-)), že se jim nechce za prací stěhovat a dojíždět. :-P

0/0
25.10.2014 13:23

J89a55n 79L54a32k11o33m15ý 7651795685704

Předpokládám, že to dělají dobrovolně. Ten co si hraje na odboráře, by se měl podívat jak to funguje třeba u Ryanairu a za kolik tam lítají. A přitom lítají a drží pusu

+2/−2
25.10.2014 13:25

M21a52r95t82i13n 78K77u44l78i74š 4616216286656

Nedelaji to dobrovolne, predpokladate spatne.

0/−2
25.10.2014 13:59

M61a80r44t13i15n 79V79a87n91ě92k 9404877872493

Nikdy jsem si nevšiml ani se ke mně nedostala informace o tom, že by v kokpitu strojů Ryanairu byli piloti drženi násilím s pistolí u hlavy. Mám pocit, pane odboráři, že lžete.

+4/−2
25.10.2014 14:27

J77i73ř79í 33K51o34c94u46r66e35k 6815504745308

Jo, oboráři mají často poředstavu o tom, že kapitalista poslal do domu ozbrojence, ti vyháli chlapa, předali mu papír: podepiš. Načež ho v práci obehnali plotem a hlídka se samopalem mu nedovolila odejít domů. Moment, to vlastně popisuju pracovní tábor zřízený těmi veskrze lidulmilnými socialisty...

+1/0
26.10.2014 20:29







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.