Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jako stěhovaví ptáci. Čeští piloti odlétají na zimu za prací do ciziny

Z Česka odlétají na zimu za prací do ciziny stovky pilotů. Důvodem je slabá poptávka po létání, především chybějí cesty na dovolenou k moři. Travel Service a České aerolinie letos pošlou na zimu do ciziny více než sto letců, nejvíce ve své historii.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V72o71j74t57e75c74h 45P38á41n75i79k 77S31r64. 5371771854297

Odboráři Fialo - jděte se se svými názory vycpat! Za prací se musí chodit nebo jězdit. Jězdívali za ní naši stavaři do Kazachstánu, Ruska a na Ukrajinu, jězdívali za ní naši námořníci na námořních lodích, budete muset i Vy. Nebo o ni příjdete. A bude vymalováno!

0/0
26.10.2014 23:18

P15e63t83r 92P84a58c85k16a 4179579935101

Pan odborář: „Pak se už více vyplatí pracovat pro zahraničního dopravce. Například u Korean Air jsou piloti 16 dní v Koreji a pak mají 14 dní volno. A za úplně jiné peníze,“ Tak v čem je problém s propouštěním v ČSA? Šup piloti do Korean Air a letušky k Emirates - skoro na každém letu (a nejen Dubai Praha) je nějaká Češka.

+4/0
25.10.2014 22:17

J51a41r95o84s93l41a34v 86D13r62o42b69n35ý 6246118437787

je to o tom jestli to chcete dělat nebo ne. já osobně byl párkrát v zahraničí vyslaný firmou, někdě je to o přežití ( Japonsko ), někde si můžete i něco dopřát ( Francie ). Doma vám jde plat a venku na hotelu a s dietama většinou přežijete. Kdo je mladý tak si tam ve volných chvílích je schopen sehnat práci a zůstat tam, nám nad 50 se to asi už nevyplatí

0/0
25.10.2014 21:54

P30a89v31e70l 54N65e77d70ě77l98a 5336420494521

Ten odborář je dobrej :-). Stávkovat by měli, ale za to aby je ti odboráři opravdu zastupovali a ne posílali do pekel.

Kdy už to konečně pochopí ...

+1/−1
25.10.2014 20:55

M46i43r55o90s28l11a94v 17Z59i14k13m30u15n72d 7939363244603

A jak na tom byli námořníci v době, kdy fungovala "námořní plavba" ... Tam byly pracovní turnusy cca 6 měsíců ....

V době, kdy se nalétávala východní Asie = Barma, Vietnam, s TU 104, tak se létalo 1 - 2 x týdně a letadlo se předávalo štafetově, než posádka doletěla do Hanoje, tak se 2 - 3 x vystřídala a než se vrátila domů, uplynulo třeba 14 dní ...

Tohle jsou "výhody" a nevýhody těchto profesí ...

+2/0
25.10.2014 19:50

M31i95c33h18a91l 52M47i59l85l43e68r 9116672349202

kdyz CSA letala do Singapore, letalo se 1x tydne, tzn. kazda posadka zustavala v Singapore 1 tyden, nez nastoupila cestu domu. Spojeni trvalo kolem 18 hodin vcetne mezipristani v Athenach, Kahire a Bombaji. Od 1968 se letavalo s Il-62 (ktere soveti prevazne okopirovali z britskeho Vickers VC-10). CSA zacaly s timto letadlem letat v dubnu 1968, tehdy jako pronajem od Aeroflotu, ktery fungoval asi 18mesicu, nez CSA dostala vlastni Il-62.

Letadlo ovladala 5 clenna posadka, puvodne letala jedna ceska a jedna sovetska, dokud se Cesi zaletavali na novych letadlech pronajatych od Aeroflotu. To ale trvalo jeste nejake mesice po zaletani, bud ze soveti chteli, aby na palube letadla v livreji Aeroflotu byli neustale jejich lidi, nebo to melo neco spolecneho se situaci po srpnu 1968.

Ze se posadka menila 3x jeste neznamena, ze na palube byly 3 posadky. Proste se stridaly 2 posadky behem letu.

Ten odpocinkovy tyden v Singapore ale byl velmi prijemny, to mohu dosvedcit z vlastni zkusenosti. Jako cestujici s delsim cekanim na navazujici spojeni v Singapore (36hodin- tehdy ze Singapore neletaly prime lety do HongKongu kazdy den, natoz nekolikrat denne ) jsem stravil ve stejnem hotelu 2 noci a jeden den. Samozrejme, ze CSA neplatila posadkam ( a tudiz ani svym cestujicicm) jeden z luxusnich hotelu, ale levny hotel"moteloveho" stylu: nizsi budovy s jednoduse zarizenymi pokoji, z nich jedna byla s restauraci a krytou terasou, rozestavene kolem tropicke zahrady a plavecky bazen rozumne velikosti uprostred.

Tehdy automaticky platilo, ze pokud cestujici ma navazujici spojeni casove hodne oddelene a potrebuje prenocovani v miste, stara se o to spolecne priletajici a odletajici aerolinka, daji mu ubytovani a poukazky na stravu. (V mem pripade CSA a tehdejsi Malaysia Singapore Airlines, pozdeji rozdelena na Malaysia Airlines a Singapore Airlines.)

+1/0
26.10.2014 5:38

M31i21c80h38a16l 35M62i16l19l13e85r 9546492819752

PS. tento let nepresunoval posadky stafetove, jako se to dela dnes, ale cela posadka pilotu a letusek letela z Prahy az do Singapore a o tyden pozdeji zpet.

0/0
26.10.2014 5:40

P14e57t64r 34H82l48a29v19á67č94e48k 7619124725206

Možná je Il-62 podobný VC 10 nicméně bych neřekl že byl z větší části okopírovaný. Ilyušin byl prodal mnohem více kusů než Vickers a to bych řekl mluví za vše :-)

0/0
26.10.2014 10:41

P67e96t37r 80M37a87r88e39č68e94k 1423121619478

Opravdu to mluví za vše  ?  Že ho vnucoval svým vazalským státům ? Nechte té ruské reklamy alespoň tady .. :-)

+1/−1
26.10.2014 12:01

M60i70c11h61a66l 55M54i57l52l83e83r 9116792579452

promin, ale tva logika znacne kulha. Ze soveti prodali mnohem vice kusu Il-62 nez bylo prodano Vickersu nicim nepopira skutecnost, ze IL-62 byl okopirovany. Dokonce mi to rekla tenkrat jedna z letusek. Videli jsme behem mezipristani VC-10 na plose kahirskeho letiste, jeden ze spolucestujicich na to poukazal a letuska to pozdeji potvrdila. Bylo jasne, ze to ma od posadky.

Vyssi prodej Il-62  pouze dokazuje, ze kdyz soveti neco vyrobili, muselo se to vyrabet ve vetsi serii aby se to vyplatilo ekonomicky a samozrejme, jak rekl uz kolega nahore, muselo se to take prodat vazalum v bratrskysh statech. To by bylo, aby si jejich aerolinky dovolily letat s necim nesovetskym!

Zrejme ani nevis, ze v dobe prazskeho jara 1968, kdy CSA mely volnejsi ruku ve vyberu pristich letadel, vedly velmi vazne obchodni hovory prave s Brity o koupi VC-10. Samozrejme, ze po okupaci s tim bylo utrum a Il-62 pro dalkove spoje zbyla pro CSA jako jedina moznost. Podobne tak soveti udelali obchodni natlak na dalsi komunisticke staty, ktere jednaly o koupi VC-10, Rumunsko a Cinu. Ve vsech 3 pripadech z koupe seslo a rusaci jim prodali svuj Il-62. Zrejme - zvlast Cinanum- nabidli lepsi financni podminky.

VC-10 byl vyroben predevsim pro pouziti na delsich spojich do zemi s horkym klimatem (Afrika, Asie), nebo vyse polozenymi letisti, tzv. "hot & high". VB a jeji aerolinka BOAC (dnes British Airways) mela techto linek hodne, vzhledem k mnozstvi a geograficke poloze statu byvaleho Britskeho Imperia. Nevyhodou, ktera nakonec ukoncila vyrobu VC-10, byla velka spotreba paliva, protoze po Yom kipurske valce v 1973 prisla svetova ropna krize a svet si zacal vic uvedomovat nutnost snizeni mnozstvi paliva pro ucely transportu.

0/0
26.10.2014 13:29

M42i25r10o14s42l60a39v 51Z96i27k52m19u14n62d 7819853624623

V Tu 104 bylo docela málo míst, takže tam prostor pro "odpočinek" další posádky nebyl. Součástí posádky byl i mechanik, protože v té době na sovětské letadlo nemohl nikdo dělat servis nebo prohlídku ...

Já si "jako dítě" pamatuji, jak jsme v roce 1962 !!!! na příbuzné čekali v Praze 3 dny, protože na letadle došlo "někde" v technické závadě a muselo tam odletět s náhradní součástkou a techniky další letadlo, aby to původní mohli opravit ..

Prostě taková byla doba ...

0/0
26.10.2014 18:13

R47e94n76é 27Z71a39c92h 9327630215807

Odloučení pilotů od rodiny není tak hrozné, jak vypadá z tohoto článku. Pro pilota je rodinou posádka letadla s letuškami a málokterý pilot nemá v posádce svou letušku. Těm je jedno, jestli slouží u nás, v Kanadě anebo Karibiku, protože jsou tam přesunováni spolu, ale když na to přijde někde řeč, tak nejvíc křičí, jak jsou odloučeni od rodin.

+2/−3
25.10.2014 16:25

R32o55m37a10n 27P96o25l58á51č43e97k 5886249985

Asi tak. Stejně většina dnešních vztahů je právě ze zaměstnání...

0/0
25.10.2014 16:29

J14a42r17o61s74l65a22v 70D86r35o80b31n44ý 6776588147607

jenže v článku je napsáno že bez českých letušek, tak si budou nuset nabrknout nějakou kanadskou. Ale z těma 22 t CZK měsíčně to asi nebude jednoduché, když ona ty prachy má za týden

+2/0
25.10.2014 17:39

M21i54r81o67s10l75a15v 72M66e86t58e29l16k84a 5291200154104

22? Nechybí Vám tam nula?

+1/0
25.10.2014 17:55

J52a67r50o42s75l12a72v 50D76r87o72b24n56ý 6586758377347

asi nechybí, někde dole pode mnou je to napsáno - nástupní plat pilota u TS je údajně 22000 CZK - takže asi hrubého :-)

+2/0
25.10.2014 17:59

M32i36r49o83s36l31a42v 64M60e21t27e28l83k48a 5541410144174

nesmíte zase věřit všemu co se píše.Nějak se nemluví o příplatcích,v podstatě to samé,jako když si učitelka stěžuje,že má 20 tis.Kč,ale už nedodá,že za 3 hodiny denně.Pardon,ještě má na každou hodinu placenou přípravu;-D,ona ji po X letech nutně potřebuje,snad jedině v dějepisu,tam se to mění pořád.8-o

+3/−2
25.10.2014 18:03

J37a71r48o39s35l19a33v 47D80r50o39b47n73ý 6926838527647

tak ten pilot to má taky jen pár minut. Stačí vzlétnout, pak autopilot a na konci zase přepnout na růčo. K tomu bydlení zadarmo a jestli TS platí diety tak asi 40 nebo 50 dolarů na den. A jestli se tomu věnuje celý den nebo jen těch pár minut na výši platu nehraje roli

+3/−1
25.10.2014 18:15

R59o92b81e34r82t 12F86ü43r96s64t 9234155494422

hezká představa... Nechtěl bych, abych s vámi někdy letěl....:-(

+1/0
25.10.2014 21:12

J88a47r35o37s55l82a91v 88D74r90o51b78n76ý 6146678387927

to byla nadsázka, ale ke srovnání s učitelkou mě nic jiného nenapadlo. A na výši platu to opravdu nemá vliv, protože to berou měsíčně a ne od hodiny

0/0
25.10.2014 21:41

A44l81e60x20a44n48d93r 31K31o15s50t87k82a 8942918976574

To je sice fajn, že ta učitelka UČÍ 3 hodiny, ale nějak vedle toho žádný vedlejšák nestihne. Nebo je pak kvalita výuky podle toho.. Takže je nutné jí zaplatit pracovní dobu celou.. A krom toho opokud není jen účea, ale opravdu se tomu trochu věnuje, tak to rozhodně neznamená, že pracuje 3*45 minut a konec.

+2/0
25.10.2014 19:50

R49o71m82a50n 14P74o59l91á63č88e88k 5116509765

Většina to má opravdu 3x45 minut... Pokud to děláte pár let, tak pořád děláte to samé... Nejvíc asi čeština, dějepis. Tam je to nejvýraznější.

0/−2
25.10.2014 19:54

M98i58c70h90a82l 43M91i11l63l39e45r 9576342519272

vis o tom houbelecRv

+1/0
26.10.2014 5:43

R90o49b46e14r27t 22F13ü49r13s43t 9414835204842

no - přál bych vám to za ty peníze.... Nicméně furt platí poučka - kde nejsou peníze, berou práci nezkušení, ti zkušení se s tím snaží něco udělat a proto se jich firmy zbavují...:-( Aby jste se pak při cestě na dovolenou nedivil, kdo to s vámi fláknul o runway, nebo raději letěl jinam, než kam jste chtěl...:-(

0/0
25.10.2014 20:55

M77i12r48o87s23l48a33v 53M58e43t72e16l32k79a 5431140104574

Pane jo a ještě hrubého.Hmmmmmmmmm.;-D

0/0
25.10.2014 18:04

R47o87b23e84r55t 69F65ü65r24s80t 9684525944302

bohužel nechybí..:-(

0/0
25.10.2014 20:51

M52a76r20t79i12n 83K28u29l46i57š 4456456566796

Vtip je v tom, ze se ven nevysilaji zdaleka jen mladi piloti. Chodi to takhle: Prijde firma a rekne "Pane pilot, rozlucte se s rodinou, za dva tydny pujdete na pul roku do Kanady. Nelibi? Pak vas vyhodime z firmy uplne."

No a tak pilot jde. Bydli na ubytovne, dostava svuj cesky plat, daleko od rodiny, v zemi, kde jsou ceny az desetkrat vyssi nez je nasinec zvykly.

Kanadska firma pochopitelne ale plati za zamestnance plnou kanadskou cenu. No a kdo shrabne ten rozdil? Prece CSA, resp. travel service. Pro firmu to je bez ironie terno, zbavit se nepotrebnych zamestnancu a dostat za ne zaplaceno nekolikanasobek jeho platu jako bonus. :)

+4/−3
25.10.2014 13:59

P33a88v64e57l 73V74e27t95e14š18n58í53k 7665698715237

To je normální všude na světě.

Když není práce na místě, pošlou Vás tam, kde práce je. Ale když to udělají, tak dostanete diety (dokonce na to pamatuje zákoník práce). Ubytování dostanete. Zvyknete si a ještě ve finále vyděláte.

No a že by byly v Kanadě 10x vyšší ceny než u nás? Nevím, nevím...

+13/0
25.10.2014 14:12

R72o56m58a53n 85P85o31l96á67č53e77k 5236989585

Jenže piloti jsou jako kamionáci... Když se dám na dráhu profipilota tak musím počítat, že můžu být pořád pryč a prostě někdy nevyjdou jenom koupáky na Mallrocu, kde udělám dvě kolečka a jdu domu...

+2/0
25.10.2014 16:26

R37o81b93e48r69t 19F71ü19r98s37t 9594805634462

a chtěl byste mít při nákladech na takovouhle pilotní licenci (cca 20x dražší než na kamion) plat nižší, než kamioňák? :-(

0/−1
25.10.2014 21:17

K32a52r39e41l 42F24a60j77t 5918782651343

No tak s tím několikanásobkem platu bych byl opatrnej ...

+1/0
25.10.2014 16:27

P39e36t75r 78R36o57h86á42n98e59k 1253169887186

čsa 100 000 lufthansa 400 000 kanada nevim, ale asi to bude podobný jako v německu ne-li vyšší. takže 4x už je několikanásobek :)

0/0
25.10.2014 16:38

R75o49m14a28n 22P53o70l70á29č74e74k 5216879685

Ale tak ono stačí porovnat průměrnou mzdu v ČR a SRN. Pak ten poměr bude cca sedět.;-)

+1/0
25.10.2014 16:40

P32e61t12r 67B89o82c76e72k 7596832310703

Až 350 tis u ČSA !!!!!! https://www.youtube.com/watch?v=bAqcomb_aN0

+1/0
25.10.2014 21:19

P72e86t96r 28R33o27h87á71n52e40k 1123279677776

včera bylo srovnání ve zprávách na čt a tam to bylo jak jsem napsal já, tak nevim.

0/0
25.10.2014 21:57

J64a17r74o72s20l45a74v 19D69r48o74b93n44ý 6256308787317

s 5000 USD měsíčně se ve Státech dá žít nádherně

0/0
25.10.2014 22:11

J80i11ř33í 81K27o39c27u57r17e42k 6325614565878

To jo, běžné auto pořídíte za 4 výplaty a nebude to Fabie, ale VW Jetta a ješte vám zbyte. Nebo si přihodíte 1000 USD z 5. výplaty na Passata.

0/0
26.10.2014 20:23

J91a32k24u72b 17Š33a83f89a85n55d51a 7185757471321

Když za Tvrdíka a spol zvedali pilotům platy, psalo se že mají více než v německu. 100t není průměrný plat. Teda pokud se už nepovedlo vedení ty platy snížit.

+1/0
25.10.2014 22:20

M93i16r53o23s23l53a19v 34M54e13t59e85l80k87a 5301120124454

Pan Kuliš je zřejmě pilot,když nám tu tak zasvěceně mudruje,nebo pracuje v JZD,kde mu předseda řekne,Martine,zítra jdeš pomoct statku co je 30 km vedle a jelikož ti traktor jezdí pomalu,zůstaneš tam bydlet.I za tento případ dostane Karel českou dietu,nemluvím už o dietě kanadské,nebo státu,kam piloti létají.Takže asi trošku mimo mísu.

+1/−1
25.10.2014 17:59

M64a84r17t88i72n 22H12o83d58í17k 2275375148257

No tak v Kanadě jsou ceny průměrně tak 1,5 násobek toho, co tady. Dost věcí je tam spíše levnější, ale ubytování je dražší. jestliže ale bydlí na ubytovně (kterou mu zajištuje zaměstnavatel), tak ho to moc trápit nemusí. Běžný český plat, trochu směšné - pokud vím, piloti mají kolem 100tis. Kam se na to hrabou třeba doktoři se svými průměrnými 40-45tis. To jsou české poměry. Na západě je to alespoň fifty fifty nebo o něco lépe ve prospěch doktorů, ale tobychom nesměli žít v českém socialismu. Jinak souhlas s tím odloučením od rodiny, to je dost mizérie.

0/0
25.10.2014 22:42

P72e47t82r 87M29a11r70e17č13e11k 1223691709688

Nezapomínáte na diety ? :-) A co odlučné ?

0/0
26.10.2014 12:04

M97a81r96t81i39n15a 91M88o25u75d77r48á 7960503166369

Nádherná fotka letadla R^

+2/0
25.10.2014 13:45

H45a34n11a 88K77r76i86v18a42n41e76k 2651135202163

globalizace.

0/0
25.10.2014 13:40

P42a16v20e94l 42V40e48t88e17š74n66í20k 7465638285227

Přesně tak. Nevím proč jsme si na to u nás ještě nezvykli.

U nás v práci (informační technologie) už docela funguje, že když není práce na místě, tak nás prostě firma půjčí tam, kde práce je. Já jsem takhle fungoval dobu v Německu, kolegyně zase v Dánsku (pořád za český plat - ale zajistili bydlení a ve výsledku to nebylo na peníze zlé). A na dojíždění si nakonec zvyknete.

Ale stejně to funguje obráceně. Když u nás prodají projekt na který nejsou lidi, tak se hledají lidi z Polska, z Litvy či z Indie. A už jsme si na to zvykli a funguje to.

Nechápu tady ten brekot ze všech vrstev (ať už ředitele, uklízečky, zdravotní sestry či doktora), že v Německu dostanou 5x tolik - a na druhé straně to zděšení, když je tam firma nakonec pošle.

Ale ať to funguje na obě strany (jako u nás v IT). Když je málo třeba doktorů - proč neumožnit těm zahraničním, kteří by chtěli pracovat u nás? Mě by nevadilo, kdyby letadlo pilotoval třeba Kanaďan, můj obvodní doktor byl třeba z Izraele, na chirurgii by mi operoval koleno někdo z Vietnamu a zdravotní sestřička by byla třeba z Bahrajnu. Když se s nimi budu schopný dorozumět, tak proč ne? Lepší než takový arogantní našinec, který pošle bez vyšetření domů člověka který skoro nemůže dýchat s tím "že mu nic není".

+6/0
25.10.2014 14:07

H91a39n25a 91K78r37i92v12a93n70e89k 2481335942963

vsak jo. ja jsem take IT (nyni v penzi), take jsem jezdila po Evrope, kolegove v USA, Kanade...

+1/0
25.10.2014 14:20

I55v83a 37K88r41i32s83t94o89f81o16v87á 7955483612932

A je to dobře nebo špatně? Vždyť jsou Češi neustále peskováni (hlavně v diskusích;-)), že se jim nechce za prací stěhovat a dojíždět. :-P

0/0
25.10.2014 13:23

J38a14n 47L74a71k42o30m66ý 7191215235484

Předpokládám, že to dělají dobrovolně. Ten co si hraje na odboráře, by se měl podívat jak to funguje třeba u Ryanairu a za kolik tam lítají. A přitom lítají a drží pusu

+2/−2
25.10.2014 13:25

M58a13r59t56i84n 89K71u30l64i56š 4396266536776

Nedelaji to dobrovolne, predpokladate spatne.

0/−2
25.10.2014 13:59

M30a62r74t89i28n 40V61a50n32ě39k 9224807572963

Nikdy jsem si nevšiml ani se ke mně nedostala informace o tom, že by v kokpitu strojů Ryanairu byli piloti drženi násilím s pistolí u hlavy. Mám pocit, pane odboráři, že lžete.

+4/−2
25.10.2014 14:27

J80i76ř41í 56K41o22c73u35r34e75k 6715524695408

Jo, oboráři mají často poředstavu o tom, že kapitalista poslal do domu ozbrojence, ti vyháli chlapa, předali mu papír: podepiš. Načež ho v práci obehnali plotem a hlídka se samopalem mu nedovolila odejít domů. Moment, to vlastně popisuju pracovní tábor zřízený těmi veskrze lidulmilnými socialisty...

+1/0
26.10.2014 20:29







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.