Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Soukromníci se bojí o vlaky. Nový zákon je může z tratí vyhnat

Konkurence na trati mezi Prahou a Ostravou srazila ceny a zlepšila komfort ve vlacích. Novela drážního zákona ji může zásadně omezit, obávají se soukromí dopravci. Ministerstvo dopravy navrhuje úřadům novou pravomoc, která jim může provoz zakázat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J36a89n 61S77a59l34a30k 1146904229239

Hrozne me dojimaji diskuteri kteri pevne veri tomu, ze kdyby stat nedotoval verejnou dopravu, lidi by se nedokazali rano dostat do prace a o vikendu na chatu.

0/0
7.11.2014 14:41

M66i60r32o62s66l16a55v 76Z74i42k87m30u10n97d 7259763514303

Stát nic nedotuje ... pokud si kupujete rohlíky, dotujete snad pekaře. Stát / kraj si objednal dopravu proto, aby se lidé co nemají auta, protože si na ně nemohou vydělat, mohli dostat do práce, do školy, protože desetileté dítě nemůže řídit auto ...

0/0
7.11.2014 18:06

M85i11r76e41k 70Z23á48v77o68d97n88ý 7642777300118

Na jednotlivé tratě by měla být vypisována transparentní výběrová řízený s jasně definovanými kritérii. Na druhou stranu je dobře, že se má železniční doprava regulovat, protože současná podoba je jednoduše bordel.

0/0
7.11.2014 9:04

J30a20n 13J37e73m16e60l78k28a 1655920

Zajimavý příklad MHD Ostrava: 7 km s mhd 20 Kč. S dotacema  60 Kč (za 7 km!!!). Diselové auto 15Kč. A to je to úsporná elektrická tramvaj. Koupená komunisty. Nebo mají dotace z EU na pořízení nových. Kde je smysl nebo nějaká motivace jezdit a používat MHD.

+1/−4
6.11.2014 8:22

M48a69r60t78i43n 56N78o83v14o21t45n34ý 3896196241884

To snad jedině pokud jste to auto ukradl. Za 7km počítejte spíše 45 - 50 Kč.

+5/0
6.11.2014 9:20

J47a56n 87J19e64m67e29l79k86a 1225480

Tak ta otázka nestojí, to auto stojí v garáži tak jako tak.

0/−7
6.11.2014 9:33

M76a23r34t31i58n 75N76o73v78o27t88n63ý 3416856931254

Ok, pomaleji. To auto jste musel někdy koupit a kromě nafty do něj lijete olej atd. Musíte s ním občas do servisu, na STK, musíte kupovat pneumatiky. Naproti tomu abych využil MHD, tak není podmínkou, abych měl doma v garáži tramvaj.

+5/0
6.11.2014 9:46

J89a83n 85J22e28m58e27l23k32a 1395550

Ok trochu jinak. To jestli pojedu tramvají nebo mhd žádná z Vámi výše uvedených položek na rozhodování vliv nemá. Auto stojí v garáží pro jiné účely, pojistky atd atd má zaplacené. A znova. Pojedu MHD 30 min za 20Kč nebo autem za 15 min za 15Kč.

0/−2
6.11.2014 9:56

J38a80n 50J80e91m31e18l11k69a 1785890

Sorry tramvají nebo autem.

0/0
6.11.2014 9:57

M85a58r23t44i45n 71N57o92v56o32t69n51ý 3386946101984

Já vám pouze chci říci, že náklady na jízdu 7 km autem nejsou 15,- Kč. A můžete si to obelhávat jak chcete.

+2/0
6.11.2014 10:01

J29a27n 95J21e98m28e29l47k92a 1375450

A já se vám zase snažím říct, že nastavení ceny mhd za lístky není v  Ostravě  příliš konkurenceschopné. A cena s dotací více než překvapivá.

0/0
6.11.2014 14:39

O96l41d32ř84i33c45h 98J97a37n98e83č23e55k 8659386823331

ok má být podle Vás MHD zadarmo aby to konkurenceschopné bylo? nebo má dopravní podnik cestujícím dokonce platit, aby jim vynahradil ten diskomfort a zdržení?

0/0
6.11.2014 14:49

J67a38n 21J84e90m32e87l82k73a 1675900

Ne. Ale aspon o 20 - 30% levnejsi nez auto s 1 osobou. Aby to melo nejaky motivacni charakter. Stejne do toho uz tak cpe stat hodne penez.

0/0
6.11.2014 18:50

J67a38n 74N50o17v35á60k 9605338474465

Spousta dílů na autě má životnost podle najetých km (olej, gumy, vstřiky, čepy, tlumiče, brzdy...) takže náklady na ně je potřeba rozpočítat i do těch 7 km, ne jen palivo.

Počítejte stejnou částku jakou jsou paušální náhrady za služební jízdy soukromým vozidlem (palivo + 3,70/km) - tedy pro tu vaši trasu 15+26=41Kč.

Takže volba je autem za celkové náklady 41 Kč nebo dotovanou MHD za 20 Kč.

+3/0
6.11.2014 10:45

J15a39n 96J72e10m45e14l49k55a 1695450

3,7 Kč ne.  Auto má intervaly servisu 2 roky a 30 000km. Životnost 250 tkm. Má rezervy u normálního uživatele. Takže to pro mě není moc argument.  Pouze pneumatiky. To jsou desetníky. A tlumiče. A důležitá je  cena mhd s dotacema 60 Kč. Stejně ji zaplatíme v daních. Což mi přijde neuvěřitelné.

0/0
6.11.2014 12:24

O95l78d64ř26i60c16h 19J44a11n59e77č18e39k 8979346423161

Nikoliv. zdaleka ne jen pneumatiky. musíte počítat i olej, celkové opotřebení motoru, baterie atp. - přitom není pravda, že "spousta dílů má životnost podle najetých km" - skutečnost je pro Vás ještě horší, protože krátké jízdy po městě opotřebovávají auto nesrovnatelně více než dlouhé plynulé. obzvláště pro dieselový motor! 100 jízdami po 7 km ho prostě opotřebujete mnohonásobně více než jednou 700km jízdou s krátkými zastávkami (při nichž motor nestihne moc vychladnout).

Naopak hrazení hromadné dopravy z veřejných peněz mi přijde zcela správné (a mj. za výrok ve smyslu "ceny jízdného v MHD chceme postupně dostat na tržní úroveň" už nikdy nebudu volit Svobodné) - chcete snad každou dospělou osobu nutit, aby měla vlastní auto? a co nezletilí???!! a takoví by pak již museli počítat minimálně 6 Kč za kilometr, protože jim to auto nestojí v garáži pro jiné účely. a asi ještě více, když by jím najeli jen pár tisíc km ročně.

A dovedete si představit, jak by to na silnicích vypadalo? Asi byste si to rychle rozmyslel, až byste zjistil, že vlastně najednou nemáte kde zaparkovat anebo jen za 50Kč/hod Rv

+1/0
6.11.2014 14:47
Foto

J30a15n 76Č58e84r31m32á81k 4879278315517

však pan Mládek se už před volbami "ukecl" celkem jasně, že? 

A ČSSD znovu bez výběrového řízení přidělila na dlouhé roky krajské "koleje"  ČD!...

A teď by tu ČSSD měla parazity trpět, když už si to s NEZÁVISLÝMI oranžovými odbory tak krásně bratrsky rozdělily?

+3/0
6.11.2014 4:49

M78a33t22ě30j 31P42l94u85h90a73ř 6535512884455

To je správné. Konkurence na tratích, kde jezdí státem dotované (ztrátové) vlaky nepatří. Ve finále to jen a jen zhorší služby a dopravní obslužnost. Už nyní je paušálně vidět nevýhodnost konkurenčního prostředí a otevření tratě Praha-Ostrava v podobě rušení nočních a okrajových spojů. Ale kdo chce kam, c*uj s ním. R^

0/−7
5.11.2014 23:21

J85o37h30a66n 73Z75i12n97g28e50l 2911865206561

Stát nemá co dotovat dopravu. Má případně přispět konkrétním sociálním případům na dopravu.

+3/−4
6.11.2014 7:13

V38i56k24t55o60r 35N68á49r45o93ž61n30ý 3539552498

Kdyby stát přestal zítra dotovat dopravu , tak pozítří celý stát zdechne...

Co by se třeba dělo v Praze , kdyby zítra nevyjel žádný městský autobus , tramvaj či metro ?

+6/0
6.11.2014 7:39

J66a27k70u21b 47P81r50o43k40e52š 6513308932593

Tak naposledy když se to stalo, tak se mi do práce jelo lepe jak kdy před tím. :-)

0/0
6.11.2014 13:10

J83a32k29u71b 44P19r93o96k41e80š 6703278602363

Jinak ještě dodám, že ve chvíli kdy zrušíte dotace tak MHD nepřestane existovat. Představte sí že v praze fungovala MHD ještě před tím než nějakého chytráka napadlo ji začít regulovat a dotovat. MHD by jezdila tam kde má smysl, protože je vytížena a nejezdila by tam kde poloprázdné autobusy jen překáží a blokují ostatní dopravu protože porušují dopravní předpysi aby stihli hloupš nastavený jízdní řád, protože někoho v ROPIDu nenapadlo, že ve špičce bude cesta mezi zastávkami trvat jinak dlouho než v noci.

+1/−2
6.11.2014 13:15

O15l74d60ř31i33c53h 70J39a76n81e84č74e55k 8519266283941

v době, kdy MHD fungovala bez dotací, byla úplně jiná socioekonomická situace. především měl jen málokdo auto a tak ta nedotovaná MHD byla jedinou možností, jak se někam dostat.

navíc si troufám tvrdit, že stavba a provoz MHD byly za Křižíka vůči dnešní době relativně levné, naopak auta velmi drahá.

+1/0
6.11.2014 14:55

J94a54k44u36b 24P61r78o98k31e57š 6543878222883

To máte samozřejmě pravdu, jenže zde zase hrají roli další zásahy státu. Za prvé teď jezdí MHD i v dobu a na místa, kde by se mnohonásobně vyplatilo obsloužit je např. pouze taxislužbou, než tam vypravovat autobus, na kterém se prodělají tisíce. To je jednodušší přispět těm několika lidem kteří ten spoj využijí na toho taxika. Nemluvě o tom kdyby přestali dělat komplikace službám jako je UBER, je to cesta k car poolingu, který je imho o mnoho efektivnější než současný koncept MHD.

Za druhé je tu pak situace, kdy stát dotuje různě některé druhy komunikací, což vyvolává iracionalitu na trhu z dopravou. Pokud by silnice, železniční cesty dostali do správy různé firmy (nejlépe i s výstavbou) stav by se zase vyrovnal. Je trochu nelogické aby stejná cesta v MHD vycházela dráž než IAD když se fixní náklady rozpočítávají na 60 lidí. Což se díky dnešnímu dotačnímu systému děje. Když lístek na MHD dnes v četně dotace v Praze vychází na bez mála 80kč.

0/−1
6.11.2014 15:11

R55a82d63e96k 91J92a71n47a27t65a 9535556474852

"Když lístek na MHD dnes v četně dotace v Praze vychází na bez mála 80kč."

To nevím, jak jste vypočítal. Nemůužete počítat jednotlivou jízdenku, když průměrné jízdné za jednu cetsu je mnohem nižší. Když má člověk roční, jede 220x do práce, 220x z práce a dejme tomu 200x ve volném čase, tak ho jedna jízda vyjde na necelých 8 Kč. Pokud by každý platil jednotlivou jízdenku, tak dotace nejsou třeba.

+1/0
6.11.2014 19:29

J69a62k51u80b 23P84r74o71k26e98š 6903228802323

Máte pravdu, dohledal sem si to na stránkách DP a vychází to na 5,8Kc na přepravenou osobu v četně dotace, bez dopravních staveb, které hradí město zvlášť.

Zajímavé na tom je, že na vašich 440 cest ročně by Vám stačilo 2560Kč. Kdyby zavedly standardní nástupní paušál 7kč tak má DPP vystaráno i bez dotací a ve výsledku na tom vydělají všichni.

0/0
6.11.2014 21:09

R11a95d26e51k 63J91a39n90a91t53a 9335356334572

Tak nízko jim ty rozpočtené náklady vychází proto, že zřejmě počítají úplně všechny cesty, i těch co cestují zdarma, a ještě každý spoj zvlášť.

Třeba já jedu do práce třemi spoji. Takže bych nevydělal na tom platit 3krát 7 Kč a odpoledne zas ....

0/0
6.11.2014 21:19

J36a77k81u67b 24P92r39o67k16e72š 6743378242823

No meli tam cca 2mld osob/rok pri vybranem jizdnem cca 4mld a dotaci zhruba stejne vysi.

Je to tedy cca 2000 na jednoho obcana Phy, pokud bych zanedbal turisty a predpokladal prumerneho Prazana ze cestuje jako vy, tedy 640 rocne tak jsme na nakladech cca 18Kc. Takze realna cena rocni jizdenky by mela byt okolo 11000Kc - to co preplati turiste a jednorazovi cestujici do 24 resp 32 korun.

0/0
7.11.2014 10:56

M66i63r16e78k 21Z48á45v31o49d12n91ý 7542567770708

To jsou zase řeši jako vyšité ze slovníku SSO. Víte Vy vůbec, co znamená VHD? Tam nejde o nějakou vytíženost, ale o to, aby se lidé z místa A mohli dostat do místa B i přesto, že nemají auto či jiný způsob dopravy. To nemá absolutně nic společného se ziskem. Navíc "Tak naposledy když se to stalo, tak se mi do práce jelo lepe jak kdy před tím. :-)" je naprosto nesmyslný hlod, protože buď zůstali ti lidé doma (ale to by bylo samozřejmě výjimečné), nebo jeli autem. A pochybuji, že 60 aut místo 1 autobusu dělalo dopravě zase tak dobře.

+1/0
7.11.2014 9:12

J96a56k86u60b 27P44r47o26k32e96š 6873928422883

Vzdy a vsude jde o efektivitu, mesto nebo stat tedy mi vsichni mame omezene mnozstvi zdroju. Pokud nekde zbytecne jezdi prazdny autobus, pak jinde schazeji penize na skolku, nebo ucitele, nebo treba na leceni.

0/0
7.11.2014 10:37

M52i76r36o77s55l34a37v 47Z54i23k84m21u15n38d 7799753694453

Stát nic nedotuje, stát si objednává dopravu, tak jako to dělají kraje, tak jako se to dělá v Rakousku, Německu (v obou spolkové země), Švýcarsku (kantony) a v zásadě v celé Evropě. Proto se oddělila Carga v celé Evropě od osobní dopravy ...

0/0
7.11.2014 18:04

O60l96d18ř26i86c75h 96J48a28n47e82č80e33k 8559126413951

Je to přesně opačně: na tratě, po nichž jezdí soukromníci bez dotací (protože ti to přeci nebudou dělat, když nebudou věřit v zisk), nepatří dotované vlaky. Proč by tam stát měl někoho dotovat, když je tam jiný ochoten jezdit bez dotací? 8-o

+1/0
6.11.2014 14:51

J35a64n 76J10e52m42e59l11k73a 1755150

Takže jim nestačí to, že mají na rozdíl od konkurence dotované vlaky? Přece proti dotaci se bojuje velmi obtížně. Kde jsou dotace, tam těžko bude jezdit někdo jiný. Mě by zajímalo, kdo to vymýšlí..  Asi něco jako povinné měření tepla v domech. Sice máme pro teplárensky lobistickou vyhlášku rozúčtování tepla, kterou chtějí ještě zhoršit. Kdy šetřit se moc nevyplácí, zbylé úspory pak sežere cejchování a servis měřičů a tím i měřiče ztrácí částečně smysl. Proto je někteří odmítali. A jaká byla reakce?  Ale co. Protlačíme to povinností měřičů ze zákona. Teplárny se nažerou. Prodejci měřáků a servis se taky nažere..

+1/−4
5.11.2014 21:59

J39i19ř46í 55E37r51b41e45n 1803364886607

Ale jděte. Dokud jsme neměli měřáky, platili jsme jako mourovatí a sousedům nebylo trapné mít i při -10 °C celý den otevřenou větračku nad zapnutým radiátorem (snímek z termokamery byl strašidelný).

Po osazení meřáků, které nás přišly na cca 200 Kč/ks s platností kalibrace 10 let a s dálkovým odečtem 10 Kč/ks jednou ročně, jsme pořád řádově několik tisíc korun v plusu. A to máme v paneláku 22-23 °C v obytných místnostech a 20 °C v ložnici, takže nijak přehnaně nešetříme...

+3/0
5.11.2014 22:18

J80a17n 16J89e63m73e89l38k18a 1725410

já vím o 4.r, 2200 za servis. Plus cena rozúčtování.

0/0
6.11.2014 7:43

J54i21ř92í 44E18r64b58e24n 1233984906187

A jinak: ČD vlaky dotované nemají. Kraje jim platí za objednanou dopravu, a tu si může objednat u kohokoliv. Víte, kolika milionky ročně si z téhož měšce namastí kapsičky autobusoví dopravci?

+5/0
5.11.2014 22:20

J19a11n 37J52e80m24e66l60k69a 1455140

A co je to jiného než dotace státu:-) 1+2.. 1Kč zákazník 2 Kč stát.

0/−3
6.11.2014 7:40

R94a92d46e52k 94J37a82n47a96t65a 9765906444442

To ale není dotace v pravém slova smyslu ("tady máte peníze a jezděte si jak chcete"). Je to státní zakázka jako každá jiná ("objednáváme tuto linku na této pomalé trati za toto jízdné"). A ty parametry jsou takové že by to bez zaplacení nejezdil nikdo.

Co tomu chybí jsou výběrová řízení. Ale na samotném faktu "dotací" není nic špatného. Je to veřejná služba jako jsou třeba chodníky, hřiště atd. O firmách které je staví a provozují taky nikdo neříká že jsou dotované.

+3/0
6.11.2014 8:35

J16a32n 79J32e22m75e60l88k97a 1955880

No jí si od těch výběrových řízení moc neslibuji. Dopravce vyhraje, pak bude mít 15 let nohy na stole. Kvalita zas půjde dolů. Někde dotace musí být.  Ale měly by je rozdělovat sždc za prodané jízdenky všem dopravcům, podle toho kdo přepraví. Ale spíš to, že chtějí zakazovat někomu  podnikat. To je Eurokomunismus. Když to neumím, zakážu to ostatním zákonem. Myslím, že se příliš inspirují Německem. Německo je odstrašující příklad - vlaky 4Kč/km.  Aby se někdo bez dotací uživil, tam kde jezdí někdo s dotacema - musí být hodně dobrý a najít invenční produkt.  A pak to ukazuje, že ten druhý, dotační, nabízí hodně mizerný produkt.

+1/0
6.11.2014 9:31

M36a30t18ě24j 50V21o70n18d16ř96i51č71k22a 4624850398616

Nový zákon rozhodně není v pořádku a nespokojenost soukromých dopravců je na místě. Nicméně Leoš Novotný se do toho trochu položil. "...státních drah, které neví, jak reagovat na ohromný odliv pasažérů. Místo toho, aby prázdná Pendolina a jiné vlaky zrušili, chtějí mít právo regulovat levnější a lepší služby soukromé konkurence"

Ohromný odliv pasažérů? V posledních letech se počet cestujících ČD zvyšuje, v posledních deseti letech můžeme možná říct, že vývoj počtu pasažérů stagnuje, rozhodně se však nedá mluvit o ohromném odlivu.

Lepší služby konkurence? To si docela věří...

A s těmi prázdnými Pendoliny to rozhodně také není tak horké, ono totiž jeho příchod skutečně tak na lopatky ČD nepoložil.

+6/−1
5.11.2014 21:21

J93i51ř41í 19E91r18b73e90n 1853384576697

To mě taky praštilo do očí a hned jsem začal hledat data. Zatím jsem našel 41,4 milionu cestujících u ČD za první čtvrtletí 2014, což je +1,4 % oproti stejnému období 2013. To na masivní úbytek cestujících moc nevypadá :-)

+4/−1
5.11.2014 21:55

O52l16d94ř49i62c67h 17J74a32n55e54č16e82k 8389476643601

jenže Leoš nemluví o počtu cestujících na regionálních tratích v západních Čechách apod. - on měl na mysli výlučně počet cestujících ČD na lince Praha - Ostrava (příp. ještě Praha - Staré Město), který v celkovém počtu cestujících ČD tvoří téměř nepatrný zlomek.

ano LE úbytek cestujících ve vlacích ČD do Ostravy těžko mohl způsobit, když už, tak to byl Regiojet

0/0
6.11.2014 14:59

K67r68y35š45t98o93f 55L64a79n44í22k 1449320645825

jj, Leosek se boji, aby nemusel zrusit ty sve tramvaje, na kterych uz prodelal kalhoty.

+1/0
6.11.2014 10:35
Foto

D22a48v62i89d 55M32a58t93ě77j64ů 2385482967358

A jeste pro zajimavost - jizdenka na vlak Schiphol - Amsterdam Centraal - Schiphol (zpatecni, celkem tedy asi 25 km, jedna mezizastavka), stoji pro dva 18 Eur, tedy asi 500 Kc. A to je vytizena a tedy lukrativni trasa. Jj, prachy na rostouci dotace a socialni davky se holt nekde sebrat musi, u nas k tomu take milovymi kroky smerujeme :-(

+1/−1
5.11.2014 20:57

K36a63r70e18l 40N28e68d32o33p52i21l 7488836829334

To se tady zase vyrojilo ajzponaku. Jejich zaslepenost je hrozna.

+1/−3
5.11.2014 20:34

J94i39ř98í 90E70r92b43e74n 1563194386197

Zaslepenost se projevuje spíš u opačné strany.

Vláčkaři musejí argumentovat konkrétními fakty a čísly, zatímco antivláčkaři hrají na city a plkají obecné líbivé fráze o státním rypáku, tržním hospodářství a "nech odpadne, čo je kolísavé"...

+8/0
5.11.2014 21:58

J73o56s80e70f 55H57ř39e52b80í50č35e91k 7456233890242

To je hrozné.

+1/0
5.11.2014 19:35

J19o78s16e47f 74H70o82n34e38š 7571362410913

Jenom čekám,kdy se bude znárodňovat.Nebo Česko dlouho neplatilo arbitráž.tak jen tak dále

+2/0
5.11.2014 19:19

R87o23m98a12n 18P94o74l51á81č65e90k 5546399525

To nehrozí. Stejně RJ ani Leo soupravy nevlastní, takže není co znárodnit ;-D

+1/0
5.11.2014 19:26

J53o13s17e54f 56H12o28n64e76š 7121902430133

To není rozhodující.Soupravy někdo musí splácet.Pokud zákonem zakážete jezdit,zcela určitě stát zaplatí x MLD z prohrané arbitráže

0/0
6.11.2014 6:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.