Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Soukromníci se bojí o vlaky. Nový zákon je může z tratí vyhnat

Konkurence na trati mezi Prahou a Ostravou srazila ceny a zlepšila komfort ve vlacích. Novela drážního zákona ji může zásadně omezit, obávají se soukromí dopravci. Ministerstvo dopravy navrhuje úřadům novou pravomoc, která jim může provoz zakázat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J37a50n 88S28a37l55a62k 1806894209569

Hrozne me dojimaji diskuteri kteri pevne veri tomu, ze kdyby stat nedotoval verejnou dopravu, lidi by se nedokazali rano dostat do prace a o vikendu na chatu.

0/0
7.11.2014 14:41

M84i58r13o18s21l15a51v 57Z47i16k21m51u87n38d 7129103654293

Stát nic nedotuje ... pokud si kupujete rohlíky, dotujete snad pekaře. Stát / kraj si objednal dopravu proto, aby se lidé co nemají auta, protože si na ně nemohou vydělat, mohli dostat do práce, do školy, protože desetileté dítě nemůže řídit auto ...

0/0
7.11.2014 18:06

M36i65r63e11k 93Z69á78v21o65d25n25ý 7622957470988

Na jednotlivé tratě by měla být vypisována transparentní výběrová řízený s jasně definovanými kritérii. Na druhou stranu je dobře, že se má železniční doprava regulovat, protože současná podoba je jednoduše bordel.

0/0
7.11.2014 9:04

J74a28n 52J20e20m97e56l24k37a 1265610

Zajimavý příklad MHD Ostrava: 7 km s mhd 20 Kč. S dotacema  60 Kč (za 7 km!!!). Diselové auto 15Kč. A to je to úsporná elektrická tramvaj. Koupená komunisty. Nebo mají dotace z EU na pořízení nových. Kde je smysl nebo nějaká motivace jezdit a používat MHD.

+1/−4
6.11.2014 8:22

M92a76r19t51i61n 61N54o58v12o36t74n17ý 3506766881114

To snad jedině pokud jste to auto ukradl. Za 7km počítejte spíše 45 - 50 Kč.

+5/0
6.11.2014 9:20

J42a29n 39J24e46m11e79l43k54a 1975940

Tak ta otázka nestojí, to auto stojí v garáži tak jako tak.

0/−7
6.11.2014 9:33

M21a53r75t64i65n 21N84o27v37o37t13n30ý 3366256661614

Ok, pomaleji. To auto jste musel někdy koupit a kromě nafty do něj lijete olej atd. Musíte s ním občas do servisu, na STK, musíte kupovat pneumatiky. Naproti tomu abych využil MHD, tak není podmínkou, abych měl doma v garáži tramvaj.

+5/0
6.11.2014 9:46

J22a79n 10J66e46m26e45l67k14a 1155420

Ok trochu jinak. To jestli pojedu tramvají nebo mhd žádná z Vámi výše uvedených položek na rozhodování vliv nemá. Auto stojí v garáží pro jiné účely, pojistky atd atd má zaplacené. A znova. Pojedu MHD 30 min za 20Kč nebo autem za 15 min za 15Kč.

0/−2
6.11.2014 9:56

J75a95n 47J48e12m37e57l98k14a 1325960

Sorry tramvají nebo autem.

0/0
6.11.2014 9:57

M77a45r86t24i50n 33N39o97v12o97t78n48ý 3676626531414

Já vám pouze chci říci, že náklady na jízdu 7 km autem nejsou 15,- Kč. A můžete si to obelhávat jak chcete.

+2/0
6.11.2014 10:01

J62a38n 24J12e64m79e31l75k21a 1375150

A já se vám zase snažím říct, že nastavení ceny mhd za lístky není v  Ostravě  příliš konkurenceschopné. A cena s dotací více než překvapivá.

0/0
6.11.2014 14:39

O12l43d95ř56i79c85h 57J95a98n14e94č24e46k 8289666773921

ok má být podle Vás MHD zadarmo aby to konkurenceschopné bylo? nebo má dopravní podnik cestujícím dokonce platit, aby jim vynahradil ten diskomfort a zdržení?

0/0
6.11.2014 14:49

J96a11n 37J24e75m98e10l77k60a 1795460

Ne. Ale aspon o 20 - 30% levnejsi nez auto s 1 osobou. Aby to melo nejaky motivacni charakter. Stejne do toho uz tak cpe stat hodne penez.

0/0
6.11.2014 18:50

J36a34n 67N44o72v84á98k 9435918704335

Spousta dílů na autě má životnost podle najetých km (olej, gumy, vstřiky, čepy, tlumiče, brzdy...) takže náklady na ně je potřeba rozpočítat i do těch 7 km, ne jen palivo.

Počítejte stejnou částku jakou jsou paušální náhrady za služební jízdy soukromým vozidlem (palivo + 3,70/km) - tedy pro tu vaši trasu 15+26=41Kč.

Takže volba je autem za celkové náklady 41 Kč nebo dotovanou MHD za 20 Kč.

+3/0
6.11.2014 10:45

J81a42n 37J82e76m83e61l15k35a 1675800

3,7 Kč ne.  Auto má intervaly servisu 2 roky a 30 000km. Životnost 250 tkm. Má rezervy u normálního uživatele. Takže to pro mě není moc argument.  Pouze pneumatiky. To jsou desetníky. A tlumiče. A důležitá je  cena mhd s dotacema 60 Kč. Stejně ji zaplatíme v daních. Což mi přijde neuvěřitelné.

0/0
6.11.2014 12:24

O84l22d72ř45i19c72h 42J22a91n31e88č30e50k 8619576753831

Nikoliv. zdaleka ne jen pneumatiky. musíte počítat i olej, celkové opotřebení motoru, baterie atp. - přitom není pravda, že "spousta dílů má životnost podle najetých km" - skutečnost je pro Vás ještě horší, protože krátké jízdy po městě opotřebovávají auto nesrovnatelně více než dlouhé plynulé. obzvláště pro dieselový motor! 100 jízdami po 7 km ho prostě opotřebujete mnohonásobně více než jednou 700km jízdou s krátkými zastávkami (při nichž motor nestihne moc vychladnout).

Naopak hrazení hromadné dopravy z veřejných peněz mi přijde zcela správné (a mj. za výrok ve smyslu "ceny jízdného v MHD chceme postupně dostat na tržní úroveň" už nikdy nebudu volit Svobodné) - chcete snad každou dospělou osobu nutit, aby měla vlastní auto? a co nezletilí???!! a takoví by pak již museli počítat minimálně 6 Kč za kilometr, protože jim to auto nestojí v garáži pro jiné účely. a asi ještě více, když by jím najeli jen pár tisíc km ročně.

A dovedete si představit, jak by to na silnicích vypadalo? Asi byste si to rychle rozmyslel, až byste zjistil, že vlastně najednou nemáte kde zaparkovat anebo jen za 50Kč/hod Rv

+1/0
6.11.2014 14:47
Foto

J74a80n 79Č62e48r91m50á32k 4899678655127

však pan Mládek se už před volbami "ukecl" celkem jasně, že? 

A ČSSD znovu bez výběrového řízení přidělila na dlouhé roky krajské "koleje"  ČD!...

A teď by tu ČSSD měla parazity trpět, když už si to s NEZÁVISLÝMI oranžovými odbory tak krásně bratrsky rozdělily?

+3/0
6.11.2014 4:49

M55a50t45ě90j 24P88l63u28h23a87ř 6415852684605

To je správné. Konkurence na tratích, kde jezdí státem dotované (ztrátové) vlaky nepatří. Ve finále to jen a jen zhorší služby a dopravní obslužnost. Už nyní je paušálně vidět nevýhodnost konkurenčního prostředí a otevření tratě Praha-Ostrava v podobě rušení nočních a okrajových spojů. Ale kdo chce kam, c*uj s ním. R^

0/−7
5.11.2014 23:21

J56o92h21a85n 30Z29i18n77g40e53l 2861285456301

Stát nemá co dotovat dopravu. Má případně přispět konkrétním sociálním případům na dopravu.

+3/−4
6.11.2014 7:13

V20i91k13t94o53r 43N95á10r69o36ž18n57ý 3239742498

Kdyby stát přestal zítra dotovat dopravu , tak pozítří celý stát zdechne...

Co by se třeba dělo v Praze , kdyby zítra nevyjel žádný městský autobus , tramvaj či metro ?

+6/0
6.11.2014 7:39

J24a66k40u26b 69P70r60o35k41e28š 6593608692263

Tak naposledy když se to stalo, tak se mi do práce jelo lepe jak kdy před tím. :-)

0/0
6.11.2014 13:10

J54a69k77u41b 53P14r87o55k27e39š 6753988462373

Jinak ještě dodám, že ve chvíli kdy zrušíte dotace tak MHD nepřestane existovat. Představte sí že v praze fungovala MHD ještě před tím než nějakého chytráka napadlo ji začít regulovat a dotovat. MHD by jezdila tam kde má smysl, protože je vytížena a nejezdila by tam kde poloprázdné autobusy jen překáží a blokují ostatní dopravu protože porušují dopravní předpysi aby stihli hloupš nastavený jízdní řád, protože někoho v ROPIDu nenapadlo, že ve špičce bude cesta mezi zastávkami trvat jinak dlouho než v noci.

+1/−2
6.11.2014 13:15

O90l18d87ř81i24c65h 71J70a77n29e83č98e14k 8729256693311

v době, kdy MHD fungovala bez dotací, byla úplně jiná socioekonomická situace. především měl jen málokdo auto a tak ta nedotovaná MHD byla jedinou možností, jak se někam dostat.

navíc si troufám tvrdit, že stavba a provoz MHD byly za Křižíka vůči dnešní době relativně levné, naopak auta velmi drahá.

+1/0
6.11.2014 14:55

J10a39k71u71b 51P16r14o31k65e29š 6823368582443

To máte samozřejmě pravdu, jenže zde zase hrají roli další zásahy státu. Za prvé teď jezdí MHD i v dobu a na místa, kde by se mnohonásobně vyplatilo obsloužit je např. pouze taxislužbou, než tam vypravovat autobus, na kterém se prodělají tisíce. To je jednodušší přispět těm několika lidem kteří ten spoj využijí na toho taxika. Nemluvě o tom kdyby přestali dělat komplikace službám jako je UBER, je to cesta k car poolingu, který je imho o mnoho efektivnější než současný koncept MHD.

Za druhé je tu pak situace, kdy stát dotuje různě některé druhy komunikací, což vyvolává iracionalitu na trhu z dopravou. Pokud by silnice, železniční cesty dostali do správy různé firmy (nejlépe i s výstavbou) stav by se zase vyrovnal. Je trochu nelogické aby stejná cesta v MHD vycházela dráž než IAD když se fixní náklady rozpočítávají na 60 lidí. Což se díky dnešnímu dotačnímu systému děje. Když lístek na MHD dnes v četně dotace v Praze vychází na bez mála 80kč.

0/−1
6.11.2014 15:11

R38a94d11e82k 23J43a64n35a82t91a 9585576534102

"Když lístek na MHD dnes v četně dotace v Praze vychází na bez mála 80kč."

To nevím, jak jste vypočítal. Nemůužete počítat jednotlivou jízdenku, když průměrné jízdné za jednu cetsu je mnohem nižší. Když má člověk roční, jede 220x do práce, 220x z práce a dejme tomu 200x ve volném čase, tak ho jedna jízda vyjde na necelých 8 Kč. Pokud by každý platil jednotlivou jízdenku, tak dotace nejsou třeba.

+1/0
6.11.2014 19:29

J25a39k57u18b 74P69r73o64k48e12š 6833608582463

Máte pravdu, dohledal sem si to na stránkách DP a vychází to na 5,8Kc na přepravenou osobu v četně dotace, bez dopravních staveb, které hradí město zvlášť.

Zajímavé na tom je, že na vašich 440 cest ročně by Vám stačilo 2560Kč. Kdyby zavedly standardní nástupní paušál 7kč tak má DPP vystaráno i bez dotací a ve výsledku na tom vydělají všichni.

0/0
6.11.2014 21:09

R98a18d94e37k 76J88a54n37a82t92a 9425456654772

Tak nízko jim ty rozpočtené náklady vychází proto, že zřejmě počítají úplně všechny cesty, i těch co cestují zdarma, a ještě každý spoj zvlášť.

Třeba já jedu do práce třemi spoji. Takže bych nevydělal na tom platit 3krát 7 Kč a odpoledne zas ....

0/0
6.11.2014 21:19

J25a77k27u12b 31P24r86o55k80e55š 6983488852813

No meli tam cca 2mld osob/rok pri vybranem jizdnem cca 4mld a dotaci zhruba stejne vysi.

Je to tedy cca 2000 na jednoho obcana Phy, pokud bych zanedbal turisty a predpokladal prumerneho Prazana ze cestuje jako vy, tedy 640 rocne tak jsme na nakladech cca 18Kc. Takze realna cena rocni jizdenky by mela byt okolo 11000Kc - to co preplati turiste a jednorazovi cestujici do 24 resp 32 korun.

0/0
7.11.2014 10:56

M49i98r41e66k 36Z16á50v60o76d30n95ý 7662537700788

To jsou zase řeši jako vyšité ze slovníku SSO. Víte Vy vůbec, co znamená VHD? Tam nejde o nějakou vytíženost, ale o to, aby se lidé z místa A mohli dostat do místa B i přesto, že nemají auto či jiný způsob dopravy. To nemá absolutně nic společného se ziskem. Navíc "Tak naposledy když se to stalo, tak se mi do práce jelo lepe jak kdy před tím. :-)" je naprosto nesmyslný hlod, protože buď zůstali ti lidé doma (ale to by bylo samozřejmě výjimečné), nebo jeli autem. A pochybuji, že 60 aut místo 1 autobusu dělalo dopravě zase tak dobře.

+1/0
7.11.2014 9:12

J63a80k82u93b 40P19r90o32k66e92š 6363628252603

Vzdy a vsude jde o efektivitu, mesto nebo stat tedy mi vsichni mame omezene mnozstvi zdroju. Pokud nekde zbytecne jezdi prazdny autobus, pak jinde schazeji penize na skolku, nebo ucitele, nebo treba na leceni.

0/0
7.11.2014 10:37

M41i73r15o48s11l88a42v 81Z58i61k17m42u33n40d 7849853924883

Stát nic nedotuje, stát si objednává dopravu, tak jako to dělají kraje, tak jako se to dělá v Rakousku, Německu (v obou spolkové země), Švýcarsku (kantony) a v zásadě v celé Evropě. Proto se oddělila Carga v celé Evropě od osobní dopravy ...

0/0
7.11.2014 18:04

O83l18d93ř36i61c61h 57J76a59n49e35č93e87k 8269326393861

Je to přesně opačně: na tratě, po nichž jezdí soukromníci bez dotací (protože ti to přeci nebudou dělat, když nebudou věřit v zisk), nepatří dotované vlaky. Proč by tam stát měl někoho dotovat, když je tam jiný ochoten jezdit bez dotací? 8-o

+1/0
6.11.2014 14:51

J17a90n 57J57e45m85e73l20k54a 1255520

Takže jim nestačí to, že mají na rozdíl od konkurence dotované vlaky? Přece proti dotaci se bojuje velmi obtížně. Kde jsou dotace, tam těžko bude jezdit někdo jiný. Mě by zajímalo, kdo to vymýšlí..  Asi něco jako povinné měření tepla v domech. Sice máme pro teplárensky lobistickou vyhlášku rozúčtování tepla, kterou chtějí ještě zhoršit. Kdy šetřit se moc nevyplácí, zbylé úspory pak sežere cejchování a servis měřičů a tím i měřiče ztrácí částečně smysl. Proto je někteří odmítali. A jaká byla reakce?  Ale co. Protlačíme to povinností měřičů ze zákona. Teplárny se nažerou. Prodejci měřáků a servis se taky nažere..

+1/−4
5.11.2014 21:59

J26i38ř55í 38E35r96b41e39n 1643634356257

Ale jděte. Dokud jsme neměli měřáky, platili jsme jako mourovatí a sousedům nebylo trapné mít i při -10 °C celý den otevřenou větračku nad zapnutým radiátorem (snímek z termokamery byl strašidelný).

Po osazení meřáků, které nás přišly na cca 200 Kč/ks s platností kalibrace 10 let a s dálkovým odečtem 10 Kč/ks jednou ročně, jsme pořád řádově několik tisíc korun v plusu. A to máme v paneláku 22-23 °C v obytných místnostech a 20 °C v ložnici, takže nijak přehnaně nešetříme...

+3/0
5.11.2014 22:18

J12a39n 47J32e29m25e16l46k15a 1335110

já vím o 4.r, 2200 za servis. Plus cena rozúčtování.

0/0
6.11.2014 7:43

J33i90ř88í 38E67r29b41e17n 1403454846577

A jinak: ČD vlaky dotované nemají. Kraje jim platí za objednanou dopravu, a tu si může objednat u kohokoliv. Víte, kolika milionky ročně si z téhož měšce namastí kapsičky autobusoví dopravci?

+5/0
5.11.2014 22:20

J19a29n 40J39e75m27e80l71k85a 1325920

A co je to jiného než dotace státu:-) 1+2.. 1Kč zákazník 2 Kč stát.

0/−3
6.11.2014 7:40

R37a61d38e62k 78J92a15n73a73t95a 9575816974402

To ale není dotace v pravém slova smyslu ("tady máte peníze a jezděte si jak chcete"). Je to státní zakázka jako každá jiná ("objednáváme tuto linku na této pomalé trati za toto jízdné"). A ty parametry jsou takové že by to bez zaplacení nejezdil nikdo.

Co tomu chybí jsou výběrová řízení. Ale na samotném faktu "dotací" není nic špatného. Je to veřejná služba jako jsou třeba chodníky, hřiště atd. O firmách které je staví a provozují taky nikdo neříká že jsou dotované.

+3/0
6.11.2014 8:35

J83a40n 58J62e91m45e16l72k89a 1525870

No jí si od těch výběrových řízení moc neslibuji. Dopravce vyhraje, pak bude mít 15 let nohy na stole. Kvalita zas půjde dolů. Někde dotace musí být.  Ale měly by je rozdělovat sždc za prodané jízdenky všem dopravcům, podle toho kdo přepraví. Ale spíš to, že chtějí zakazovat někomu  podnikat. To je Eurokomunismus. Když to neumím, zakážu to ostatním zákonem. Myslím, že se příliš inspirují Německem. Německo je odstrašující příklad - vlaky 4Kč/km.  Aby se někdo bez dotací uživil, tam kde jezdí někdo s dotacema - musí být hodně dobrý a najít invenční produkt.  A pak to ukazuje, že ten druhý, dotační, nabízí hodně mizerný produkt.

+1/0
6.11.2014 9:31

M18a57t72ě17j 66V80o96n48d79ř77i17č31k78a 4894160248296

Nový zákon rozhodně není v pořádku a nespokojenost soukromých dopravců je na místě. Nicméně Leoš Novotný se do toho trochu položil. "...státních drah, které neví, jak reagovat na ohromný odliv pasažérů. Místo toho, aby prázdná Pendolina a jiné vlaky zrušili, chtějí mít právo regulovat levnější a lepší služby soukromé konkurence"

Ohromný odliv pasažérů? V posledních letech se počet cestujících ČD zvyšuje, v posledních deseti letech můžeme možná říct, že vývoj počtu pasažérů stagnuje, rozhodně se však nedá mluvit o ohromném odlivu.

Lepší služby konkurence? To si docela věří...

A s těmi prázdnými Pendoliny to rozhodně také není tak horké, ono totiž jeho příchod skutečně tak na lopatky ČD nepoložil.

+6/−1
5.11.2014 21:21

J34i60ř47í 41E98r83b43e50n 1233324396577

To mě taky praštilo do očí a hned jsem začal hledat data. Zatím jsem našel 41,4 milionu cestujících u ČD za první čtvrtletí 2014, což je +1,4 % oproti stejnému období 2013. To na masivní úbytek cestujících moc nevypadá :-)

+4/−1
5.11.2014 21:55

O30l88d47ř19i90c83h 56J10a66n39e75č83e58k 8609226753181

jenže Leoš nemluví o počtu cestujících na regionálních tratích v západních Čechách apod. - on měl na mysli výlučně počet cestujících ČD na lince Praha - Ostrava (příp. ještě Praha - Staré Město), který v celkovém počtu cestujících ČD tvoří téměř nepatrný zlomek.

ano LE úbytek cestujících ve vlacích ČD do Ostravy těžko mohl způsobit, když už, tak to byl Regiojet

0/0
6.11.2014 14:59

K78r72y84š30t85o47f 38L14a55n19í73k 1399660535585

jj, Leosek se boji, aby nemusel zrusit ty sve tramvaje, na kterych uz prodelal kalhoty.

+1/0
6.11.2014 10:35
Foto

D66a90v58i88d 68M21a87t15ě59j23ů 2625942847628

A jeste pro zajimavost - jizdenka na vlak Schiphol - Amsterdam Centraal - Schiphol (zpatecni, celkem tedy asi 25 km, jedna mezizastavka), stoji pro dva 18 Eur, tedy asi 500 Kc. A to je vytizena a tedy lukrativni trasa. Jj, prachy na rostouci dotace a socialni davky se holt nekde sebrat musi, u nas k tomu take milovymi kroky smerujeme :-(

+1/−1
5.11.2014 20:57

K81a48r70e66l 41N43e59d54o36p43i50l 7188156449734

To se tady zase vyrojilo ajzponaku. Jejich zaslepenost je hrozna.

+1/−3
5.11.2014 20:34

J82i70ř98í 84E27r27b67e11n 1333164956907

Zaslepenost se projevuje spíš u opačné strany.

Vláčkaři musejí argumentovat konkrétními fakty a čísly, zatímco antivláčkaři hrají na city a plkají obecné líbivé fráze o státním rypáku, tržním hospodářství a "nech odpadne, čo je kolísavé"...

+8/0
5.11.2014 21:58

J66o35s17e32f 52H53ř50e72b70í12č71e34k 7206973220642

To je hrozné.

+1/0
5.11.2014 19:35

J24o48s60e16f 52H40o75n52e63š 7191662450243

Jenom čekám,kdy se bude znárodňovat.Nebo Česko dlouho neplatilo arbitráž.tak jen tak dále

+2/0
5.11.2014 19:19

R59o45m51a91n 28P28o20l96á63č63e71k 5136799975

To nehrozí. Stejně RJ ani Leo soupravy nevlastní, takže není co znárodnit ;-D

+1/0
5.11.2014 19:26

J73o74s28e14f 13H86o83n55e88š 7481352580643

To není rozhodující.Soupravy někdo musí splácet.Pokud zákonem zakážete jezdit,zcela určitě stát zaplatí x MLD z prohrané arbitráže

0/0
6.11.2014 6:34





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.