Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Soukromníci se bojí o vlaky. Nový zákon je může z tratí vyhnat

Konkurence na trati mezi Prahou a Ostravou srazila ceny a zlepšila komfort ve vlacích. Novela drážního zákona ji může zásadně omezit, obávají se soukromí dopravci. Ministerstvo dopravy navrhuje úřadům novou pravomoc, která jim může provoz zakázat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J76a23n 55S38a93l85a83k 1816904659709

Hrozne me dojimaji diskuteri kteri pevne veri tomu, ze kdyby stat nedotoval verejnou dopravu, lidi by se nedokazali rano dostat do prace a o vikendu na chatu.

0/0
7.11.2014 14:41

M90i42r69o86s89l89a60v 18Z47i73k60m10u79n50d 7489193384943

Stát nic nedotuje ... pokud si kupujete rohlíky, dotujete snad pekaře. Stát / kraj si objednal dopravu proto, aby se lidé co nemají auta, protože si na ně nemohou vydělat, mohli dostat do práce, do školy, protože desetileté dítě nemůže řídit auto ...

0/0
7.11.2014 18:06

M71i53r75e68k 77Z40á10v95o46d47n25ý 7172447460918

Na jednotlivé tratě by měla být vypisována transparentní výběrová řízený s jasně definovanými kritérii. Na druhou stranu je dobře, že se má železniční doprava regulovat, protože současná podoba je jednoduše bordel.

0/0
7.11.2014 9:04

J61a98n 13J62e24m86e76l28k49a 1235230

Zajimavý příklad MHD Ostrava: 7 km s mhd 20 Kč. S dotacema  60 Kč (za 7 km!!!). Diselové auto 15Kč. A to je to úsporná elektrická tramvaj. Koupená komunisty. Nebo mají dotace z EU na pořízení nových. Kde je smysl nebo nějaká motivace jezdit a používat MHD.

+1/−4
6.11.2014 8:22

M67a83r60t65i49n 19N24o13v60o64t73n54ý 3936536791554

To snad jedině pokud jste to auto ukradl. Za 7km počítejte spíše 45 - 50 Kč.

+5/0
6.11.2014 9:20

J52a68n 56J47e70m96e84l92k73a 1305680

Tak ta otázka nestojí, to auto stojí v garáži tak jako tak.

0/−7
6.11.2014 9:33

M25a80r14t68i25n 12N38o30v84o91t84n81ý 3506616491914

Ok, pomaleji. To auto jste musel někdy koupit a kromě nafty do něj lijete olej atd. Musíte s ním občas do servisu, na STK, musíte kupovat pneumatiky. Naproti tomu abych využil MHD, tak není podmínkou, abych měl doma v garáži tramvaj.

+5/0
6.11.2014 9:46

J21a16n 56J44e16m75e26l79k42a 1565480

Ok trochu jinak. To jestli pojedu tramvají nebo mhd žádná z Vámi výše uvedených položek na rozhodování vliv nemá. Auto stojí v garáží pro jiné účely, pojistky atd atd má zaplacené. A znova. Pojedu MHD 30 min za 20Kč nebo autem za 15 min za 15Kč.

0/−2
6.11.2014 9:56

J92a97n 68J78e61m79e92l21k74a 1405780

Sorry tramvají nebo autem.

0/0
6.11.2014 9:57

M80a68r22t13i28n 15N60o57v50o90t36n89ý 3186766931864

Já vám pouze chci říci, že náklady na jízdu 7 km autem nejsou 15,- Kč. A můžete si to obelhávat jak chcete.

+2/0
6.11.2014 10:01

J22a75n 87J16e10m46e50l58k36a 1735270

A já se vám zase snažím říct, že nastavení ceny mhd za lístky není v  Ostravě  příliš konkurenceschopné. A cena s dotací více než překvapivá.

0/0
6.11.2014 14:39

O54l12d68ř91i37c88h 92J11a95n85e65č84e88k 8889336783541

ok má být podle Vás MHD zadarmo aby to konkurenceschopné bylo? nebo má dopravní podnik cestujícím dokonce platit, aby jim vynahradil ten diskomfort a zdržení?

0/0
6.11.2014 14:49

J15a84n 91J90e55m78e56l70k26a 1135150

Ne. Ale aspon o 20 - 30% levnejsi nez auto s 1 osobou. Aby to melo nejaky motivacni charakter. Stejne do toho uz tak cpe stat hodne penez.

0/0
6.11.2014 18:50

J63a24n 20N43o35v76á70k 9635498944495

Spousta dílů na autě má životnost podle najetých km (olej, gumy, vstřiky, čepy, tlumiče, brzdy...) takže náklady na ně je potřeba rozpočítat i do těch 7 km, ne jen palivo.

Počítejte stejnou částku jakou jsou paušální náhrady za služební jízdy soukromým vozidlem (palivo + 3,70/km) - tedy pro tu vaši trasu 15+26=41Kč.

Takže volba je autem za celkové náklady 41 Kč nebo dotovanou MHD za 20 Kč.

+3/0
6.11.2014 10:45

J34a33n 86J14e63m42e31l81k30a 1185540

3,7 Kč ne.  Auto má intervaly servisu 2 roky a 30 000km. Životnost 250 tkm. Má rezervy u normálního uživatele. Takže to pro mě není moc argument.  Pouze pneumatiky. To jsou desetníky. A tlumiče. A důležitá je  cena mhd s dotacema 60 Kč. Stejně ji zaplatíme v daních. Což mi přijde neuvěřitelné.

0/0
6.11.2014 12:24

O94l78d79ř12i11c51h 95J15a77n27e54č66e33k 8349326263891

Nikoliv. zdaleka ne jen pneumatiky. musíte počítat i olej, celkové opotřebení motoru, baterie atp. - přitom není pravda, že "spousta dílů má životnost podle najetých km" - skutečnost je pro Vás ještě horší, protože krátké jízdy po městě opotřebovávají auto nesrovnatelně více než dlouhé plynulé. obzvláště pro dieselový motor! 100 jízdami po 7 km ho prostě opotřebujete mnohonásobně více než jednou 700km jízdou s krátkými zastávkami (při nichž motor nestihne moc vychladnout).

Naopak hrazení hromadné dopravy z veřejných peněz mi přijde zcela správné (a mj. za výrok ve smyslu "ceny jízdného v MHD chceme postupně dostat na tržní úroveň" už nikdy nebudu volit Svobodné) - chcete snad každou dospělou osobu nutit, aby měla vlastní auto? a co nezletilí???!! a takoví by pak již museli počítat minimálně 6 Kč za kilometr, protože jim to auto nestojí v garáži pro jiné účely. a asi ještě více, když by jím najeli jen pár tisíc km ročně.

A dovedete si představit, jak by to na silnicích vypadalo? Asi byste si to rychle rozmyslel, až byste zjistil, že vlastně najednou nemáte kde zaparkovat anebo jen za 50Kč/hod Rv

+1/0
6.11.2014 14:47
Foto

J49a63n 10Č91e49r51m51á70k 4199348705117

však pan Mládek se už před volbami "ukecl" celkem jasně, že? 

A ČSSD znovu bez výběrového řízení přidělila na dlouhé roky krajské "koleje"  ČD!...

A teď by tu ČSSD měla parazity trpět, když už si to s NEZÁVISLÝMI oranžovými odbory tak krásně bratrsky rozdělily?

+3/0
6.11.2014 4:49

M61a71t23ě38j 56P59l26u96h25a70ř 6275182434465

To je správné. Konkurence na tratích, kde jezdí státem dotované (ztrátové) vlaky nepatří. Ve finále to jen a jen zhorší služby a dopravní obslužnost. Už nyní je paušálně vidět nevýhodnost konkurenčního prostředí a otevření tratě Praha-Ostrava v podobě rušení nočních a okrajových spojů. Ale kdo chce kam, c*uj s ním. R^

0/−7
5.11.2014 23:21

J50o63h50a80n 39Z78i47n45g70e17l 2771365636271

Stát nemá co dotovat dopravu. Má případně přispět konkrétním sociálním případům na dopravu.

+3/−4
6.11.2014 7:13

V92i53k15t13o26r 19N72á17r34o10ž28n32ý 3559652558

Kdyby stát přestal zítra dotovat dopravu , tak pozítří celý stát zdechne...

Co by se třeba dělo v Praze , kdyby zítra nevyjel žádný městský autobus , tramvaj či metro ?

+6/0
6.11.2014 7:39

J98a87k11u89b 78P55r33o65k14e39š 6553758962543

Tak naposledy když se to stalo, tak se mi do práce jelo lepe jak kdy před tím. :-)

0/0
6.11.2014 13:10

J30a83k51u55b 98P86r51o62k91e17š 6243238932963

Jinak ještě dodám, že ve chvíli kdy zrušíte dotace tak MHD nepřestane existovat. Představte sí že v praze fungovala MHD ještě před tím než nějakého chytráka napadlo ji začít regulovat a dotovat. MHD by jezdila tam kde má smysl, protože je vytížena a nejezdila by tam kde poloprázdné autobusy jen překáží a blokují ostatní dopravu protože porušují dopravní předpysi aby stihli hloupš nastavený jízdní řád, protože někoho v ROPIDu nenapadlo, že ve špičce bude cesta mezi zastávkami trvat jinak dlouho než v noci.

+1/−2
6.11.2014 13:15

O93l80d51ř76i57c66h 25J83a21n31e34č71e26k 8559606823411

v době, kdy MHD fungovala bez dotací, byla úplně jiná socioekonomická situace. především měl jen málokdo auto a tak ta nedotovaná MHD byla jedinou možností, jak se někam dostat.

navíc si troufám tvrdit, že stavba a provoz MHD byly za Křižíka vůči dnešní době relativně levné, naopak auta velmi drahá.

+1/0
6.11.2014 14:55

J67a27k17u47b 57P64r40o47k50e42š 6153908172183

To máte samozřejmě pravdu, jenže zde zase hrají roli další zásahy státu. Za prvé teď jezdí MHD i v dobu a na místa, kde by se mnohonásobně vyplatilo obsloužit je např. pouze taxislužbou, než tam vypravovat autobus, na kterém se prodělají tisíce. To je jednodušší přispět těm několika lidem kteří ten spoj využijí na toho taxika. Nemluvě o tom kdyby přestali dělat komplikace službám jako je UBER, je to cesta k car poolingu, který je imho o mnoho efektivnější než současný koncept MHD.

Za druhé je tu pak situace, kdy stát dotuje různě některé druhy komunikací, což vyvolává iracionalitu na trhu z dopravou. Pokud by silnice, železniční cesty dostali do správy různé firmy (nejlépe i s výstavbou) stav by se zase vyrovnal. Je trochu nelogické aby stejná cesta v MHD vycházela dráž než IAD když se fixní náklady rozpočítávají na 60 lidí. Což se díky dnešnímu dotačnímu systému děje. Když lístek na MHD dnes v četně dotace v Praze vychází na bez mála 80kč.

0/−1
6.11.2014 15:11

R36a77d75e97k 88J54a43n53a72t81a 9135386894712

"Když lístek na MHD dnes v četně dotace v Praze vychází na bez mála 80kč."

To nevím, jak jste vypočítal. Nemůužete počítat jednotlivou jízdenku, když průměrné jízdné za jednu cetsu je mnohem nižší. Když má člověk roční, jede 220x do práce, 220x z práce a dejme tomu 200x ve volném čase, tak ho jedna jízda vyjde na necelých 8 Kč. Pokud by každý platil jednotlivou jízdenku, tak dotace nejsou třeba.

+1/0
6.11.2014 19:29

J67a28k34u55b 53P59r58o81k56e55š 6613758602693

Máte pravdu, dohledal sem si to na stránkách DP a vychází to na 5,8Kc na přepravenou osobu v četně dotace, bez dopravních staveb, které hradí město zvlášť.

Zajímavé na tom je, že na vašich 440 cest ročně by Vám stačilo 2560Kč. Kdyby zavedly standardní nástupní paušál 7kč tak má DPP vystaráno i bez dotací a ve výsledku na tom vydělají všichni.

0/0
6.11.2014 21:09

R48a39d46e17k 22J41a78n38a71t82a 9785796134772

Tak nízko jim ty rozpočtené náklady vychází proto, že zřejmě počítají úplně všechny cesty, i těch co cestují zdarma, a ještě každý spoj zvlášť.

Třeba já jedu do práce třemi spoji. Takže bych nevydělal na tom platit 3krát 7 Kč a odpoledne zas ....

0/0
6.11.2014 21:19

J54a49k28u33b 19P85r87o91k59e58š 6443558422753

No meli tam cca 2mld osob/rok pri vybranem jizdnem cca 4mld a dotaci zhruba stejne vysi.

Je to tedy cca 2000 na jednoho obcana Phy, pokud bych zanedbal turisty a predpokladal prumerneho Prazana ze cestuje jako vy, tedy 640 rocne tak jsme na nakladech cca 18Kc. Takze realna cena rocni jizdenky by mela byt okolo 11000Kc - to co preplati turiste a jednorazovi cestujici do 24 resp 32 korun.

0/0
7.11.2014 10:56

M18i37r68e52k 46Z30á21v92o52d40n55ý 7212917640508

To jsou zase řeši jako vyšité ze slovníku SSO. Víte Vy vůbec, co znamená VHD? Tam nejde o nějakou vytíženost, ale o to, aby se lidé z místa A mohli dostat do místa B i přesto, že nemají auto či jiný způsob dopravy. To nemá absolutně nic společného se ziskem. Navíc "Tak naposledy když se to stalo, tak se mi do práce jelo lepe jak kdy před tím. :-)" je naprosto nesmyslný hlod, protože buď zůstali ti lidé doma (ale to by bylo samozřejmě výjimečné), nebo jeli autem. A pochybuji, že 60 aut místo 1 autobusu dělalo dopravě zase tak dobře.

+1/0
7.11.2014 9:12

J78a15k35u36b 48P94r67o63k11e26š 6253248152633

Vzdy a vsude jde o efektivitu, mesto nebo stat tedy mi vsichni mame omezene mnozstvi zdroju. Pokud nekde zbytecne jezdi prazdny autobus, pak jinde schazeji penize na skolku, nebo ucitele, nebo treba na leceni.

0/0
7.11.2014 10:37

M38i79r53o88s42l17a59v 89Z35i48k56m65u62n84d 7769533144603

Stát nic nedotuje, stát si objednává dopravu, tak jako to dělají kraje, tak jako se to dělá v Rakousku, Německu (v obou spolkové země), Švýcarsku (kantony) a v zásadě v celé Evropě. Proto se oddělila Carga v celé Evropě od osobní dopravy ...

0/0
7.11.2014 18:04

O60l52d63ř89i80c53h 25J59a92n31e15č23e65k 8759326593451

Je to přesně opačně: na tratě, po nichž jezdí soukromníci bez dotací (protože ti to přeci nebudou dělat, když nebudou věřit v zisk), nepatří dotované vlaky. Proč by tam stát měl někoho dotovat, když je tam jiný ochoten jezdit bez dotací? 8-o

+1/0
6.11.2014 14:51

J79a64n 84J52e17m83e25l30k57a 1815440

Takže jim nestačí to, že mají na rozdíl od konkurence dotované vlaky? Přece proti dotaci se bojuje velmi obtížně. Kde jsou dotace, tam těžko bude jezdit někdo jiný. Mě by zajímalo, kdo to vymýšlí..  Asi něco jako povinné měření tepla v domech. Sice máme pro teplárensky lobistickou vyhlášku rozúčtování tepla, kterou chtějí ještě zhoršit. Kdy šetřit se moc nevyplácí, zbylé úspory pak sežere cejchování a servis měřičů a tím i měřiče ztrácí částečně smysl. Proto je někteří odmítali. A jaká byla reakce?  Ale co. Protlačíme to povinností měřičů ze zákona. Teplárny se nažerou. Prodejci měřáků a servis se taky nažere..

+1/−4
5.11.2014 21:59

J44i17ř20í 46E36r44b69e88n 1133444586487

Ale jděte. Dokud jsme neměli měřáky, platili jsme jako mourovatí a sousedům nebylo trapné mít i při -10 °C celý den otevřenou větračku nad zapnutým radiátorem (snímek z termokamery byl strašidelný).

Po osazení meřáků, které nás přišly na cca 200 Kč/ks s platností kalibrace 10 let a s dálkovým odečtem 10 Kč/ks jednou ročně, jsme pořád řádově několik tisíc korun v plusu. A to máme v paneláku 22-23 °C v obytných místnostech a 20 °C v ložnici, takže nijak přehnaně nešetříme...

+3/0
5.11.2014 22:18

J74a75n 41J37e39m89e67l91k80a 1205760

já vím o 4.r, 2200 za servis. Plus cena rozúčtování.

0/0
6.11.2014 7:43

J92i38ř82í 13E78r17b29e82n 1693174886257

A jinak: ČD vlaky dotované nemají. Kraje jim platí za objednanou dopravu, a tu si může objednat u kohokoliv. Víte, kolika milionky ročně si z téhož měšce namastí kapsičky autobusoví dopravci?

+5/0
5.11.2014 22:20

J33a42n 11J77e17m37e56l83k13a 1525350

A co je to jiného než dotace státu:-) 1+2.. 1Kč zákazník 2 Kč stát.

0/−3
6.11.2014 7:40

R94a83d25e13k 15J52a64n53a60t40a 9375136264532

To ale není dotace v pravém slova smyslu ("tady máte peníze a jezděte si jak chcete"). Je to státní zakázka jako každá jiná ("objednáváme tuto linku na této pomalé trati za toto jízdné"). A ty parametry jsou takové že by to bez zaplacení nejezdil nikdo.

Co tomu chybí jsou výběrová řízení. Ale na samotném faktu "dotací" není nic špatného. Je to veřejná služba jako jsou třeba chodníky, hřiště atd. O firmách které je staví a provozují taky nikdo neříká že jsou dotované.

+3/0
6.11.2014 8:35

J73a62n 10J86e21m26e46l96k67a 1135800

No jí si od těch výběrových řízení moc neslibuji. Dopravce vyhraje, pak bude mít 15 let nohy na stole. Kvalita zas půjde dolů. Někde dotace musí být.  Ale měly by je rozdělovat sždc za prodané jízdenky všem dopravcům, podle toho kdo přepraví. Ale spíš to, že chtějí zakazovat někomu  podnikat. To je Eurokomunismus. Když to neumím, zakážu to ostatním zákonem. Myslím, že se příliš inspirují Německem. Německo je odstrašující příklad - vlaky 4Kč/km.  Aby se někdo bez dotací uživil, tam kde jezdí někdo s dotacema - musí být hodně dobrý a najít invenční produkt.  A pak to ukazuje, že ten druhý, dotační, nabízí hodně mizerný produkt.

+1/0
6.11.2014 9:31

M54a85t25ě65j 85V35o61n88d32ř40i48č34k55a 4884540668896

Nový zákon rozhodně není v pořádku a nespokojenost soukromých dopravců je na místě. Nicméně Leoš Novotný se do toho trochu položil. "...státních drah, které neví, jak reagovat na ohromný odliv pasažérů. Místo toho, aby prázdná Pendolina a jiné vlaky zrušili, chtějí mít právo regulovat levnější a lepší služby soukromé konkurence"

Ohromný odliv pasažérů? V posledních letech se počet cestujících ČD zvyšuje, v posledních deseti letech můžeme možná říct, že vývoj počtu pasažérů stagnuje, rozhodně se však nedá mluvit o ohromném odlivu.

Lepší služby konkurence? To si docela věří...

A s těmi prázdnými Pendoliny to rozhodně také není tak horké, ono totiž jeho příchod skutečně tak na lopatky ČD nepoložil.

+6/−1
5.11.2014 21:21

J44i51ř70í 41E23r66b90e89n 1593264986717

To mě taky praštilo do očí a hned jsem začal hledat data. Zatím jsem našel 41,4 milionu cestujících u ČD za první čtvrtletí 2014, což je +1,4 % oproti stejnému období 2013. To na masivní úbytek cestujících moc nevypadá :-)

+4/−1
5.11.2014 21:55

O79l18d68ř58i27c78h 89J74a30n30e91č13e56k 8379986173711

jenže Leoš nemluví o počtu cestujících na regionálních tratích v západních Čechách apod. - on měl na mysli výlučně počet cestujících ČD na lince Praha - Ostrava (příp. ještě Praha - Staré Město), který v celkovém počtu cestujících ČD tvoří téměř nepatrný zlomek.

ano LE úbytek cestujících ve vlacích ČD do Ostravy těžko mohl způsobit, když už, tak to byl Regiojet

0/0
6.11.2014 14:59

K64r45y50š83t33o39f 75L23a30n38í85k 1529850765655

jj, Leosek se boji, aby nemusel zrusit ty sve tramvaje, na kterych uz prodelal kalhoty.

+1/0
6.11.2014 10:35

D13a71v52i49d 72M13a34t95ě51j19ů 2625452437978

A jeste pro zajimavost - jizdenka na vlak Schiphol - Amsterdam Centraal - Schiphol (zpatecni, celkem tedy asi 25 km, jedna mezizastavka), stoji pro dva 18 Eur, tedy asi 500 Kc. A to je vytizena a tedy lukrativni trasa. Jj, prachy na rostouci dotace a socialni davky se holt nekde sebrat musi, u nas k tomu take milovymi kroky smerujeme :-(

+1/−1
5.11.2014 20:57

K76a76r25e17l 66N29e49d85o50p50i32l 7268726509234

To se tady zase vyrojilo ajzponaku. Jejich zaslepenost je hrozna.

+1/−3
5.11.2014 20:34

J86i12ř77í 80E28r98b31e40n 1563964186297

Zaslepenost se projevuje spíš u opačné strany.

Vláčkaři musejí argumentovat konkrétními fakty a čísly, zatímco antivláčkaři hrají na city a plkají obecné líbivé fráze o státním rypáku, tržním hospodářství a "nech odpadne, čo je kolísavé"...

+8/0
5.11.2014 21:58

J11o51s17e55f 23H68ř56e11b88í10č12e44k 7536493390312

To je hrozné.

+1/0
5.11.2014 19:35

J39o61s69e35f 53H76o52n87e31š 7871462880563

Jenom čekám,kdy se bude znárodňovat.Nebo Česko dlouho neplatilo arbitráž.tak jen tak dále

+2/0
5.11.2014 19:19

R74o73m10a20n 15P80o38l49á61č32e24k 5386959725

To nehrozí. Stejně RJ ani Leo soupravy nevlastní, takže není co znárodnit ;-D

+1/0
5.11.2014 19:26

J57o80s47e29f 57H72o77n63e14š 7181862400643

To není rozhodující.Soupravy někdo musí splácet.Pokud zákonem zakážete jezdit,zcela určitě stát zaplatí x MLD z prohrané arbitráže

0/0
6.11.2014 6:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.