Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Škoda začne vyrábět hybridní auta, žádá úřady o rozšíření závodu

Automobilka Škoda Auto poprvé oficiálně potvrdila, že chystá výrobu aut, která budou jezdit částečně na elektřinu. Prvním vozem s hybridním pohonem má být podle informací MF DNES v roce 2016 superb, hybridní octavia pak dorazí o rok později. Kvůli výrobě se rozšíří závod v Mladé Boleslavi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L36u26b45o14š 51H69o47l41í57k 5167220972150

Plug-in hybrid je skutečně něco pro zlepšení prostředí - představa, že z města vyjedu čistě na elektřinu, po dálnici funguji jako hybrid (co nejstabilnější výkon spalovacího motoru, při požadavku na vyšší výkon si "docucnu" z baterie a rekuperací při brzdění nebo při cestě z kopce to tam vrátím) v cílovém městě zas čistě na elektřinu, kterou tam dobiju... Prostě ideální.

Bohužel, cena zařízení, životnost baterií, minimum dobíjecích stanic jsou silné argumenty proti - věřím že jen zatím. Taky je otázkou, zda elektřinu pro dobíjení doma nebo v nabíjecích stanicích z dotované fotovoltaiky nebo špinavého uhlí

+1/0
15.11.2014 18:29

J62i46ř97í 43Š61v59e75c 6263972755316

kdo z čecháčků si koupí hybridní šádovku? Nehledě na to, že hybrid je k ničemu. Je málo stanic kde nabíjet, niv to nevydrží a hlavně jsou i dost drahé.

0/−3
14.11.2014 14:10

E67m78i67l 42P53l34í70h56a81l 7564499851111

Jedine, co ma smysl je rekuperovat ztratove energie primo ve vozidle. Hlavne z brzdeni. Tuto uchovat v kondenzatoru/kersu a pouzit pro rozjezd. Nejhorsi pro spotrebu jsou rozjedrozjedy, prudke zzmeny rychlosti a provoz motoru ve vysokych otackach. Kdyz se k tomu prida rozumny styl jizdy, da se jezdit usporne. Mam motor se 120 konmi a prumer za posledni rok 4.3. Jezdim mirne nad limity.

+2/−1
13.11.2014 13:26

J10i28n79d97ř42i36c97h 56Š43k20o40p57e51k 4435121680275

jenže musíš vzít v úvahu fakt, že čím větší motor, tím méně u něj ovlivňuje spotřebu profil silnice a částečně i styl jízdy.

Protože takový přeplňovaný 3 válec o závratném objemu 1 l má sice díky turbu výkon, ale jede na hranici svých možností, čemuž odpovídá i spotřeba vč. životnosti.

Plnohodnotný motor s objemem několika litrů má výkonovou rezervu, při běžném provozu jeden na zlomek svých možností, což se pozitivně projevuje i na spotřebě.

0/0
13.11.2014 17:59

J17i67ř83í 91Š79v79e23c 6643842185306

přesně jak píše p. Škopek. Je sice krásný (ikdyž mě to přijde hnusné) mít malý motor, ale daň za nějaké malé půl litrové kožátko je pak turbo a honení ve vyšších otáčkách. Takže kvalitou je to slušně řečeno v...

Rekuperace v osobním autě podle mne ani nejde, není to kam dát. Blbý EU furt tlačí na emise, takže se stále snižuje hmotnost aut. Sice možná ušetříte na 1l na 100km, ale ve finále vám odejde motor po 200tis. Rozumný styl jízdy? To by mě zajímalo co to je? Ve městě 51, mimo 55 a na závratná rychlost dálníci 78?

Já mám 445 koní a za 5 let co mám auto je spotřeba kolem 17l a jezdím hodně nad limity :-D

0/0
14.11.2014 14:19

L21u97k86á82š 48V64a16ň63u13r41a 1165674273793

Hybridní pohon by měl smysl v případě, že by se místo baterií používaly velkokapacitní kondenzátory. Nebo baterie, které půjdou rychle dobít.

0/0
13.11.2014 12:43

L34u76k98á24š 46K65m86e63n12t 5769357314250

Njn ... ale vemte si, že zásadním problémem baterie dneška je malá hustota energie na 1kg hmotnosti. A teď si vemte kondenzátory. Ty sice jsou efektivnější v rychlém ukládání a zase rychlém výdeji energie, ale hustotu energie mají proti bateriím poloviční. Takže prostě na stejnou kapacitu zaberou 2x tolik místa co baterie a auto bude ještě těžší. Což je také problém, protože hmotnost má zásadní vliv na všechny jízdní vlastnosti.

+1/−1
13.11.2014 13:14

L90u97k67á10š 54V53a59ň90u36r56a 1365254443753

Je to čisto o tom, aby došlo k pokroku ve vývoji kondenzátorů. Ale v poslední době bylo publikováno několik objevů, které by pomohli tuto problematiku řešit. Ono v podstatě není u hybridu nutné energii držet dlouho, ale rychle nabít, rychle vybít. Prostě jen překlenout rozjezdy a využít brzdění.

0/0
13.11.2014 13:21

L83u87k92á39š 68K68m55e23n92t 5589627184810

Ona je pak ale otázka, zda chcete tu baterku/kondenzátor v tom autě vozit jenom kvůli tomu, abyste si uložil energii vzniklou při brzdění. Jde o to, že ty baterie a elektromotor něco váží a zda je to pak skutečně efektivní vozit v autě 100kg navíc jenom kvůli uložení energie z brzd. Protože těch 100kg navíc poznáte na jízdních vlastnostech a úsporu paliva pocítíte jen při popojíždění po městě. 

Čili jako technologie se to hodí do malého auta s čistě městským využitím, ale to si zase nikdo nekoupí, když bude stát jako slušně vybavený vůz střední třídy. Navíc má takové auto omezený prostor pro uložení bateriíí. Hybrid reálně uspoří 2 litry paliva na 100km při jízdě výhradně po městě. Za jak dlouho se zaplatí, kdy cenu vozu posune někam úplně do jiné kategorie a navíc bude mít díky vyšší hmotnosti horší jízdní vlastnosti.

0/0
13.11.2014 14:48

T97o94m16á88š 24Z47e19m62a13n 3225148594415

U kondenzátoru bohatě stačí když bude dodávat energii pár vtěřin při rozjezdu a naakumuluje ji při brždění.

0/0
13.11.2014 22:53

L12u44k57á91š 20V31a16ň96u27r17a 1875824763673

Hybridy jsou problém, většinou je jejich cena tak šílená, že se nikdy nevrátí. Proto se hybridy staví jako velká a drahá auta. Lepší jsou čisté elektromobily do města, malá a lehká auta. Rozumné řešení je doplnění o plynovou turbínu s generátorem elektřiny. Takže ve městě na elektriku a mimo město s podporou turbíny.

0/0
13.11.2014 12:40

M17a18r98t71i92n 65D38u21f80e73k 3522247208844

Možná máte pravdu s velkými a drahými auty, nicméně Prius, Auris, Accord bychom museli chápat jako výjimky

0/0
13.11.2014 17:38

L43u81k52á44š 46K58m47e49n26t 5759507734340

Celá tahle snaha EU ve skutečnosti produkuje mnohem víc škodlivin než kdyby EU nic nedělala. 

Vemte si jenom, jak se za posledních 15 let veškerá výroba přesunula do Číny, protože v EU se nedá nic vyrábět se rozumnými náklady. V EU se v podstatě kromě aut skoro nic nevyrábí. Všechno se sem vozí námořní dopravou. Zkuste si někdy zjistit, na co ty lodě jezdí. Je to ten nejhorší odpad ze zpracování ropy a jeho pálením vzniká neskutečný bordel. Většina lodí dokonce musí mít dvě nádrže, protože nesmí toto palivo používat, když jsou v přístavu. 

Dalším výsledkem nesmyslných restrikcí EU je nárůst prodejů dieselových aut. Diesely v takové míře jako v EU nenajdete nikde na světě. Všude jinde je to okrajová záležitost pro dodávky a náklaďáky. Tady tvoří už prakticky polovinu prodejů. Přitom spalováním nafty opět vzniká neskutečný bordel, ale mají nižší spotřebu a menší produkci CO2, tak jsou fajn že. To že produkují nebezpečný jemný prach a řadu rakovinotvorných látek, to nikoho nezajímá. Ono totiž kdyby měly mít diesely povinně filtr pevných částic už před 20 lety, tak by se zase špatně prodávaly že. Ostatně taky nikdo moc nehlásá, že pálením biolihu vzniká opět nebezpečný přízemní ozón a na jeho výrobu se nenávratně vypálil kus pralesa a hektary půdy postupně proměnily v poušť. 

EU produkuje pouze nesmysly a paskvily a ono se není čemu divit. Do EK posíláme politiky, kterým jde především o teplou trafiku. Do EP posíláme poslance, kterých se doma chceme na domácí politické scéně zbavit nebo se už nevejdou do senátu. A jako prezidenta EU nám byl zvolen úředník, kterého nikdo nezná a v podstatě ho nikdo nepotřebuje. 

RVHP to je hadr proti EU.

+13/−4
13.11.2014 11:00

M15i40l86o97š 89S51e54t52í33k 3919409404170

R^ Není co dodat.

0/0
13.11.2014 11:55

D26r90a59h24o20m66í85r 68S48t78r67o71u17h35a93l 4825138672844

Pravda je, že jsem slyšel, že 50% světové spotřeby ropných paliv má na svědomí 10 největších lodí.

Co se ale týče alternativních paliv... Naturalu evidentně není dost pro všechny. Proto se rozšířila nafta. A není to jen klasická kapitalistická poučka, že při nedostatku se zvýší cena. Kdyby se nafta nepoužívala, tak bychom měli cenu benzínu klidně přes šedesát korun za litr i víc. Však vidíte, že navzdory vysokým cenám aut přibývá.

Ale není to jen o tom. Ty prachy by šly do kapes především Rusku a Arabům. Už teď se jim sype ostošest a jak se zdá, ropa jim nějak nedochází. Je tedy jedno, jestli se vymlouváme na ekologii, nebo na ropný peak, či geopolitickou situaci. Hledat alternativy je vždy dobrá cesta. Pokud obhajujete jenom jednu jedinou cestu, navíc extrémě zastaralou, stáváte se zpátečníkem a dogmatistou a to snad nechcete.

Ten vtip je v tom, že kdyby nedošlo ke globálnímu rozšíření dieslových motorů u osobních automobilů, všichni by na nějaké filtry kvůli náklaďákům kašlali. Stejně když nebudou elektromobily, bude se kašlat na připojovací místa. Když ale elektromobily budeme mít, dojde k posílení stability elektrické sítě, protože se stabilizuje odběr v noci. Tím pádem bude moci zlevnit odběr ve dne. Dokážu si představit ty Němce, jak spěchají se svým autem ke stojanu, protože jim mobilní aplikace řekla, že je levnější proud kvůli silnému větru :-).

+1/0
13.11.2014 15:01

J93a75n 86N65o37v49á59k 6834794766273

Aha mýtus se dále mění. Ještě nedávno se tenhle argument používal pro emise CO2. Ve skutečnposti se jednalo o emise SO2 (v benzínu a naftě je síry minimum, v mazutu celkem dost). Tenhle problém vyřešila jedna technická mezinárodní dohoda o kvalitě lodních paliv, která efektivně snížila emise SO2 na desetinu. Síra se dá celkem lehce dostat pryč a dále zpeněžit na chemickou výrobu.

0/0
13.11.2014 17:00

J89a91n 30N36o90v60á80k 6774954826113

Průměrné osobní auto 96% času někde stojí. Není technický problém, aby po tu dobu bylo v zásuvce. V Berlíně se aktuálně buduje systém 1 kandelábr - 1 zásuvka.

+1/0
13.11.2014 17:02

J26i78ř45í 14Š94v31e66c 6593762465366

souhlasím s Vámi. Bohužel Eu zničila klasické atmosférické motory, ale už nevidí že přepravní lodě a vlastní přeprava materiálu výrobků znečistí planetu mnohonásobně více než auta v EU. Ale lepší je prudit občany. EU je neuvěřitelně slepá.

+1/0
14.11.2014 14:22

J12a89r56o42s21l82a95v 29K73a65d41l56e27c 5861939212521

Myslím, že je to krok zpět, chtělo by to elektroautomobily.

0/0
13.11.2014 11:00

M92a65r33t32i79n 98D54u29f15e60k 3132337808884

to je co?

0/0
13.11.2014 17:53

M29i84c78h19a33l 16T27o94m48i30n78s94k16ý 9151365527484

4,4kWh baterka Priusu nestačí ani na ujetí 10km.

Ale stačí na to aby výrobce naměřil ty správné spotřeby paliva a emise.

Dostal EURO7

A nalákal zákazníka na nižší potřebu. Za cenu drahé technologie a baterií.

+6/0
13.11.2014 10:40

P71a98v86e60l 31Ř26a30p51e86k 7332606319625

Směšné. Hybridní pohon vůbec nic neřeší!!! Je to komplikovaná záležitost s prakticky nulovým přínosem a spoustou nevyřešených otázek, včetně ekologické zátěže od výroby a likvidace akumulátorů.

Je potřeba přehodnotit celý systém. Masový automobilismus je socialistický výtvor, který se tak rozmohl jenom proto, že každý jeho účastník přenáší na všechny okolo podstatnou část nákladů na přepravu.

Masový automobilismus v dnešním pojetí je Potěmkinovou vesnicí naší pseudoekonomiky, a tyhle snahy o hybridní cosi to jen potvrzují.

+1/−9
13.11.2014 10:32

J21a50n 63S41a35l39o32m48o73n 4429560851605

Eh? S tím socialistickým výtvorem ve formě masového automobilismu jste tak nějak těžce mimo mísu. Socialismus totiž prosazoval masovou hromadnou dopravu oproti té individuální. Individuální se naopak snažil relativně potlačit (například vysokou cenou automobilů). Masový automobilismus vznikl v USA díky velice levné ceně benzínu a díky velice levné ceně na lince montovaného Fordu T, to nemá se socialismem absolutně nic společného. :-)

+8/0
13.11.2014 10:41

P95a78v41e37l 55Ř42a54p38e86k 7122396129955

Mimo je v první řadě ten, kdo srovnává situaci v USA před 100 lety a situaci u nás dnes. Hlavní rozdíl je totiž ve velikosti prostoru, který je k dispozici, a v osídlení. To, co tehdy bylo v USA výhodné, nás dnes tady ekonomicky, morálně a v neposlední řadě i zdravotně ruinuje. Aut je moc, a moc jich je proto, že stát automobilismus územně zvýhodňuje, a to obrovskou měrou.

+1/−2
13.11.2014 10:49

J33a56n 56S22a64l62o63m22o90n 4569560421725

Kde to prosímvás srovnávám? Vy někde vidíte srovnání? Já jsem jen popsal jak masový automobilismus vznikl a nesrovnávám ho s dneškem. Celkem s vámi i souhlasím, že to má veliký ekologický dopad a dopady na zdraví, ale to je věc naprosto jiná než to očem já jsem psal.

+3/0
13.11.2014 10:52
Foto

J78i66t87k74a 29M55a33c75h82o75v22á 7107306316297

Nebýt spotřební daně z paliv, tak nevím, z čeho by stát financoval veřejnou dopravu...

+1/0
13.11.2014 13:58

J65i87n92d17ř29i69c75h 68L35u81k85á98š 8527861270225

Masový automobilismus je socialistický výtvor, to myslíte vážně? Právě socialistické země preferovaly hromadnou dopravu, automobil totiž dává člověku svobodu.

+4/0
13.11.2014 10:45

P52a62v35e86l 31Ř62a13p36e26k 7122746119375

To doufám nemyslíte vážně, ten nesmysl o svobodě. Co je svobodného na systému, který je financován z uloupených peněz (daní), který je násilím šířen, dokonce za použití vyvlastňování, a který obyvatelům kolem silnic nekompenzuje újmu způsobenou následky hustého provozu?

Na hromadné dopravě principiálně není nic socialistického. Než vlády de facto znárodnily veškerou dopravu, byla hromadná doprava soukromá.

+2/−4
13.11.2014 10:51

J89a34r71o54s44l51a24v 87F31r59a86n79t23i10š57e17k 12B69r49ü95m54m59e95r 1931156263900

Nesmysl. Daně z paliv, a automobilové daně, alespoň v Evropě, jsou mnohem vyšší, než stojí výstavba a udržování silniční sítě. Navíc tu silniční síť potřebujete tak jako tak, i kdyby neexistovala žádná soukromá auta.

+4/0
13.11.2014 10:55

P85a64v26e93l 97Ř30a34p82e67k 7972776919105

Vy zcela pomýleně považujete daně zaplacené v souvislosti s automobilismem za hodnotu, kterou automobilismus vytvořil, zatímco ve skutečnosti je to naopak, je to hodnota, která byla spotřebována. Vysoké daně jsou argumentem PROTI a nikoli PRO.

+1/−1
13.11.2014 11:00

J46a97r52o15s28l84a60v 22F17r81a65n15t80i94š20e98k 47B16r38ü49m53m92e63r 1471916883110

Jenže jsou to daně vydané relativně dobrovolně.

0/0
13.11.2014 11:05

M30a10r20t19i59n 64K31a20r92á47s88e21k 9498213198908

Ne, jde o to, ze automobilismus formou dani plati za svoji existenci vice, nez kolik dostava formou vystavby cest, vykupu pozemku apod - tim padem neni dotovan, ale naopak dotuje ostatni cinnosti....

+1/0
13.11.2014 16:48

M53a27r56t91i91n 83K39a73r44á40s10e20k 9458763518948

A co se tyce hodnoty vyvorene automobilismem - sam o sobe hodnotu nevytvari, ale setri cas, ktery pak lide vyuzivaji pro tvorbu hodnot - diky tomu ze jezdim autem usetrim minimalne 2 hodiny denne oproti hormadne doprave a tak je realne pracovat v sezone deledobeji 10 hodin denne - kdybych mel byt v praci 10  hodin + hodina obed + 3 hodiny cestovani MHD tak za tyden padnu unavou, kdyz stravim o dve hodiny mene cestovanim tak je to unosne...

+2/0
13.11.2014 16:51

M19a35r94e90k 95M87a28l26ý 1692558981890

Tak ať je zase hromadná doprava soukromá a tím myslím i MHD např. v Praze. A uvidíme, kolik bude stát jízdenka, pokud nebude dotováná z městského rozpočtu, to znamená i z peněz uloupených občanům, kteří tento druh dopravy nevyužívají.

0/0
13.11.2014 10:55

J56a61r20o92s61l10a78v 17F28r54a69n30t88i73š41e17k 69B21r84ü97m55m91e32r 1311936493440

Zde bych byl opatrný, kolik by stála jízdenka. Když se skoro polovina nákladů rozkrade, tak by to reálně nemuselo být dražší.

+1/0
13.11.2014 10:59

M54i37c98h39a81l 90C77h72a64l32u80p65a 6748560629303

Kolik se rozkrade nevím, ale v Praze se MHD dotuje docela slušnou částkou (bylo to určitě přes miliardu), tolik se na jízdném nikdy nevybere. A pokud by se zdražilo jízdné, tak bude jezdit ještě méně lidí. MHD je ztrátová snad všude, ale "zaplatí" se to jinak (třeba menší zácpy v ulicích a tím znečištění vzduchu).

0/0
22.11.2014 18:00

J76a28n 35S78a20l89o71m33o46n 4339150491215

Hromadná doprava je z principu sociální právě proto, že je hromadná, kdežto automobilismus je z principu individuální protože přepravuje převážně jednotlivce. Poučte se někde o tom co to je sociální a individuální než začnete dštít síru na diskuzích. :-)

Mimoto vám určitě vadí, že tím že prosazujete hromadnou dopravu (což je chválihodné a já jsem s vámi v tom zajedno) prosazujete cosi "sociálního" ne-li přímo "socialistického". ;-D

+2/0
13.11.2014 10:56

P17a82v92e31l 28Ř86a39p55e88k 7472496329985

V pojízdné popelnici se cítíte svobodný jen proto, že všem okolo kus z jejich svobody ukrajujete !!!!!!

+1/−2
13.11.2014 10:54

J84a53r49o43s66l71a76v 81F41r59a70n12t20i48š86e87k 32B97r97ü56m53m77e92r 1351766373160

Neměl byste to tolik kouřit.

+2/0
13.11.2014 10:55

J39a31n 91S73a85l44o53m28o93n 4519140731435

Začínám z vás mít pocit, že nejen že nemáte auto, ale vy nemáte ani řidičák a asi ho ani mít nemůžete a tak prostě a jednoduše závidíte.

Kdežto já řidičák mám a auto jsem kdysi míval také, už ho nechci a nemám a jsem zatím spokojen s hromadnou dopravou. :-)

0/0
13.11.2014 10:58

J47o10s67e94f 15B97a30l88o81u11n 4210536235551

Tak je to určitě skvělá zpráva,ještě by mohl stát,jako kompenzaci za solární tunel,nařídit aby u každého solárního parku vyrostla dobíjecí stanice a dobíjela vozy za výrobní cenu proudu bez marží a příplatků ;-)

+1/0
13.11.2014 10:29

T70o77m23á27š 51F92i85j41a38l23a 4642293963460

V době, kdy je zájem o hybridy celkem na vzestupu, i když velmi pozvolném, je to velmi dobrá zpráva§

Škodovka nebude pozadu a to je dobře.

+2/−2
13.11.2014 10:18

Z14d48e86n64ě12k 91J57o33n87á20š 9341649826920

A ohledně ekologické stopy, doporučuji například tento článek http://science.howstuffworks.com/science-vs-myth/everyday-myths/does-hybrid-car-production-waste-offset-hybrid-benefits.htm

Pokud tedy někdo z vás umí anglicky, překládat to nebudu.

0/0
13.11.2014 10:12

Z83d59e24n59ě67k 92J59o41n61á23š 9901199246500

Baterie v Priusu, V ČR ještě nebylo zapotřebí žádnou měnit. Výměna případně stojí baterie 28 000,- Kč. 

Než tu začnete plácat nesmysly, přečtěte si o tom něco!!

+6/0
13.11.2014 10:07

M63i62c56h27a43l 27T95o34m76i33n42s88k89ý 9871845397674

Nevím, neznám konkrétní čísla.

Ale Prius je hybrid, není to elektromobil. Baterka tam slouží k rozjezdu.

0/−3
13.11.2014 10:09

Z36d42e28n48ě77k 81J12o15n16á37š 9891979326110

a není článek snad o hybridech?

+4/0
13.11.2014 10:11

M55i73c24h16a90l 85T56o41m50i13n92s71k39ý 9291985657274

ale diskutujete o elektromobilech.

Baterka do Priusu má jen 4,4KWh. Což je úplný prd za 28 tisíc Kč. Téměř nic se neušetří.

Navíc úspora hybridu je vylhaná. Předpokládá se totiž že vyjíždíte s nabitou baterií. Která se ovšem vybije hned prvních 10km jízdy.

+2/0
13.11.2014 10:33

M23i22c44h19a16l 18T44o36m72i57n94s42k70ý 9321205707414

ale těch 10km jízdy stačí na to aby výrobce auto otestoval na spotřebu a nalákal na ní zákazníky.

+1/0
13.11.2014 10:36

M55a42r58e46k 80M46a95l96ý 1232288821600

Tak si přečtěte reálný test spotřeby třeba hybridního Lexusu RX 450h:

http://www.tipcar.cz/lexus-rx-450h-v-kolonach-nulova-spotreba-4228.html

Myslím, že naměřená spotřeba je oproti benzínu podstatně nižší (myšleno auto stejné velikosti a výkonu) a je zhruba na úrovni dieselového pohonu.

+1/0
13.11.2014 11:01

J68a88r70o95s31l80a63v 95F38r96a78n81t44i68š75e84k 10B93r70ü43m34m58e81r 1131676133930

No na úrovni dieselu. To se mají čím chlubit.

0/0
13.11.2014 11:06







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.