Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Škoda začne vyrábět hybridní auta, žádá úřady o rozšíření závodu

Automobilka Škoda Auto poprvé oficiálně potvrdila, že chystá výrobu aut, která budou jezdit částečně na elektřinu. Prvním vozem s hybridním pohonem má být podle informací MF DNES v roce 2016 superb, hybridní octavia pak dorazí o rok později. Kvůli výrobě se rozšíří závod v Mladé Boleslavi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L25u17b16o33š 66H83o94l15í75k 5807570852180

Plug-in hybrid je skutečně něco pro zlepšení prostředí - představa, že z města vyjedu čistě na elektřinu, po dálnici funguji jako hybrid (co nejstabilnější výkon spalovacího motoru, při požadavku na vyšší výkon si "docucnu" z baterie a rekuperací při brzdění nebo při cestě z kopce to tam vrátím) v cílovém městě zas čistě na elektřinu, kterou tam dobiju... Prostě ideální.

Bohužel, cena zařízení, životnost baterií, minimum dobíjecích stanic jsou silné argumenty proti - věřím že jen zatím. Taky je otázkou, zda elektřinu pro dobíjení doma nebo v nabíjecích stanicích z dotované fotovoltaiky nebo špinavého uhlí

+1/0
15.11.2014 18:29

J65i79ř51í 98Š63v53e46c 6833142715286

kdo z čecháčků si koupí hybridní šádovku? Nehledě na to, že hybrid je k ničemu. Je málo stanic kde nabíjet, niv to nevydrží a hlavně jsou i dost drahé.

0/−3
14.11.2014 14:10

E78m55i24l 82P12l11í34h94a54l 7374239491891

Jedine, co ma smysl je rekuperovat ztratove energie primo ve vozidle. Hlavne z brzdeni. Tuto uchovat v kondenzatoru/kersu a pouzit pro rozjezd. Nejhorsi pro spotrebu jsou rozjedrozjedy, prudke zzmeny rychlosti a provoz motoru ve vysokych otackach. Kdyz se k tomu prida rozumny styl jizdy, da se jezdit usporne. Mam motor se 120 konmi a prumer za posledni rok 4.3. Jezdim mirne nad limity.

+2/−1
13.11.2014 13:26

J76i67n37d64ř23i10c86h 80Š73k85o86p26e13k 4465491480375

jenže musíš vzít v úvahu fakt, že čím větší motor, tím méně u něj ovlivňuje spotřebu profil silnice a částečně i styl jízdy.

Protože takový přeplňovaný 3 válec o závratném objemu 1 l má sice díky turbu výkon, ale jede na hranici svých možností, čemuž odpovídá i spotřeba vč. životnosti.

Plnohodnotný motor s objemem několika litrů má výkonovou rezervu, při běžném provozu jeden na zlomek svých možností, což se pozitivně projevuje i na spotřebě.

0/0
13.11.2014 17:59

J80i42ř14í 14Š98v71e38c 6673912365906

přesně jak píše p. Škopek. Je sice krásný (ikdyž mě to přijde hnusné) mít malý motor, ale daň za nějaké malé půl litrové kožátko je pak turbo a honení ve vyšších otáčkách. Takže kvalitou je to slušně řečeno v...

Rekuperace v osobním autě podle mne ani nejde, není to kam dát. Blbý EU furt tlačí na emise, takže se stále snižuje hmotnost aut. Sice možná ušetříte na 1l na 100km, ale ve finále vám odejde motor po 200tis. Rozumný styl jízdy? To by mě zajímalo co to je? Ve městě 51, mimo 55 a na závratná rychlost dálníci 78?

Já mám 445 koní a za 5 let co mám auto je spotřeba kolem 17l a jezdím hodně nad limity :-D

0/0
14.11.2014 14:19

L79u28k80á11š 66V50a21ň81u79r60a 1965874683803

Hybridní pohon by měl smysl v případě, že by se místo baterií používaly velkokapacitní kondenzátory. Nebo baterie, které půjdou rychle dobít.

0/0
13.11.2014 12:43

L39u16k85á11š 69K95m29e95n82t 5979557574630

Njn ... ale vemte si, že zásadním problémem baterie dneška je malá hustota energie na 1kg hmotnosti. A teď si vemte kondenzátory. Ty sice jsou efektivnější v rychlém ukládání a zase rychlém výdeji energie, ale hustotu energie mají proti bateriím poloviční. Takže prostě na stejnou kapacitu zaberou 2x tolik místa co baterie a auto bude ještě těžší. Což je také problém, protože hmotnost má zásadní vliv na všechny jízdní vlastnosti.

+1/−1
13.11.2014 13:14

L85u87k18á82š 22V43a45ň69u90r15a 1355284243773

Je to čisto o tom, aby došlo k pokroku ve vývoji kondenzátorů. Ale v poslední době bylo publikováno několik objevů, které by pomohli tuto problematiku řešit. Ono v podstatě není u hybridu nutné energii držet dlouho, ale rychle nabít, rychle vybít. Prostě jen překlenout rozjezdy a využít brzdění.

0/0
13.11.2014 13:21

L67u19k31á94š 40K44m17e78n74t 5559687454770

Ona je pak ale otázka, zda chcete tu baterku/kondenzátor v tom autě vozit jenom kvůli tomu, abyste si uložil energii vzniklou při brzdění. Jde o to, že ty baterie a elektromotor něco váží a zda je to pak skutečně efektivní vozit v autě 100kg navíc jenom kvůli uložení energie z brzd. Protože těch 100kg navíc poznáte na jízdních vlastnostech a úsporu paliva pocítíte jen při popojíždění po městě. 

Čili jako technologie se to hodí do malého auta s čistě městským využitím, ale to si zase nikdo nekoupí, když bude stát jako slušně vybavený vůz střední třídy. Navíc má takové auto omezený prostor pro uložení bateriíí. Hybrid reálně uspoří 2 litry paliva na 100km při jízdě výhradně po městě. Za jak dlouho se zaplatí, kdy cenu vozu posune někam úplně do jiné kategorie a navíc bude mít díky vyšší hmotnosti horší jízdní vlastnosti.

0/0
13.11.2014 14:48

T36o92m39á71š 27Z53e17m74a22n 3875548704685

U kondenzátoru bohatě stačí když bude dodávat energii pár vtěřin při rozjezdu a naakumuluje ji při brždění.

0/0
13.11.2014 22:53

L53u12k70á96š 64V16a38ň61u22r27a 1175514853223

Hybridy jsou problém, většinou je jejich cena tak šílená, že se nikdy nevrátí. Proto se hybridy staví jako velká a drahá auta. Lepší jsou čisté elektromobily do města, malá a lehká auta. Rozumné řešení je doplnění o plynovou turbínu s generátorem elektřiny. Takže ve městě na elektriku a mimo město s podporou turbíny.

0/0
13.11.2014 12:40

M85a58r93t77i20n 94D88u38f93e78k 3262807568554

Možná máte pravdu s velkými a drahými auty, nicméně Prius, Auris, Accord bychom museli chápat jako výjimky

0/0
13.11.2014 17:38

L34u65k48á33š 40K34m15e55n65t 5579487264580

Celá tahle snaha EU ve skutečnosti produkuje mnohem víc škodlivin než kdyby EU nic nedělala. 

Vemte si jenom, jak se za posledních 15 let veškerá výroba přesunula do Číny, protože v EU se nedá nic vyrábět se rozumnými náklady. V EU se v podstatě kromě aut skoro nic nevyrábí. Všechno se sem vozí námořní dopravou. Zkuste si někdy zjistit, na co ty lodě jezdí. Je to ten nejhorší odpad ze zpracování ropy a jeho pálením vzniká neskutečný bordel. Většina lodí dokonce musí mít dvě nádrže, protože nesmí toto palivo používat, když jsou v přístavu. 

Dalším výsledkem nesmyslných restrikcí EU je nárůst prodejů dieselových aut. Diesely v takové míře jako v EU nenajdete nikde na světě. Všude jinde je to okrajová záležitost pro dodávky a náklaďáky. Tady tvoří už prakticky polovinu prodejů. Přitom spalováním nafty opět vzniká neskutečný bordel, ale mají nižší spotřebu a menší produkci CO2, tak jsou fajn že. To že produkují nebezpečný jemný prach a řadu rakovinotvorných látek, to nikoho nezajímá. Ono totiž kdyby měly mít diesely povinně filtr pevných částic už před 20 lety, tak by se zase špatně prodávaly že. Ostatně taky nikdo moc nehlásá, že pálením biolihu vzniká opět nebezpečný přízemní ozón a na jeho výrobu se nenávratně vypálil kus pralesa a hektary půdy postupně proměnily v poušť. 

EU produkuje pouze nesmysly a paskvily a ono se není čemu divit. Do EK posíláme politiky, kterým jde především o teplou trafiku. Do EP posíláme poslance, kterých se doma chceme na domácí politické scéně zbavit nebo se už nevejdou do senátu. A jako prezidenta EU nám byl zvolen úředník, kterého nikdo nezná a v podstatě ho nikdo nepotřebuje. 

RVHP to je hadr proti EU.

+13/−4
13.11.2014 11:00

M65i50l43o45š 93S16e58t27í46k 3289199374890

R^ Není co dodat.

0/0
13.11.2014 11:55

D21r97a77h15o58m40í75r 14S55t65r60o58u13h68a62l 4295178602424

Pravda je, že jsem slyšel, že 50% světové spotřeby ropných paliv má na svědomí 10 největších lodí.

Co se ale týče alternativních paliv... Naturalu evidentně není dost pro všechny. Proto se rozšířila nafta. A není to jen klasická kapitalistická poučka, že při nedostatku se zvýší cena. Kdyby se nafta nepoužívala, tak bychom měli cenu benzínu klidně přes šedesát korun za litr i víc. Však vidíte, že navzdory vysokým cenám aut přibývá.

Ale není to jen o tom. Ty prachy by šly do kapes především Rusku a Arabům. Už teď se jim sype ostošest a jak se zdá, ropa jim nějak nedochází. Je tedy jedno, jestli se vymlouváme na ekologii, nebo na ropný peak, či geopolitickou situaci. Hledat alternativy je vždy dobrá cesta. Pokud obhajujete jenom jednu jedinou cestu, navíc extrémě zastaralou, stáváte se zpátečníkem a dogmatistou a to snad nechcete.

Ten vtip je v tom, že kdyby nedošlo ke globálnímu rozšíření dieslových motorů u osobních automobilů, všichni by na nějaké filtry kvůli náklaďákům kašlali. Stejně když nebudou elektromobily, bude se kašlat na připojovací místa. Když ale elektromobily budeme mít, dojde k posílení stability elektrické sítě, protože se stabilizuje odběr v noci. Tím pádem bude moci zlevnit odběr ve dne. Dokážu si představit ty Němce, jak spěchají se svým autem ke stojanu, protože jim mobilní aplikace řekla, že je levnější proud kvůli silnému větru :-).

+1/0
13.11.2014 15:01

J26a87n 40N21o57v60á17k 6524664436353

Aha mýtus se dále mění. Ještě nedávno se tenhle argument používal pro emise CO2. Ve skutečnposti se jednalo o emise SO2 (v benzínu a naftě je síry minimum, v mazutu celkem dost). Tenhle problém vyřešila jedna technická mezinárodní dohoda o kvalitě lodních paliv, která efektivně snížila emise SO2 na desetinu. Síra se dá celkem lehce dostat pryč a dále zpeněžit na chemickou výrobu.

0/0
13.11.2014 17:00

J42a74n 98N57o11v98á98k 6964884236883

Průměrné osobní auto 96% času někde stojí. Není technický problém, aby po tu dobu bylo v zásuvce. V Berlíně se aktuálně buduje systém 1 kandelábr - 1 zásuvka.

+1/0
13.11.2014 17:02

J12i30ř35í 84Š60v88e69c 6863342695586

souhlasím s Vámi. Bohužel Eu zničila klasické atmosférické motory, ale už nevidí že přepravní lodě a vlastní přeprava materiálu výrobků znečistí planetu mnohonásobně více než auta v EU. Ale lepší je prudit občany. EU je neuvěřitelně slepá.

+1/0
14.11.2014 14:22

J30a46r54o64s52l28a25v 65K76a55d54l66e60c 5611239552721

Myslím, že je to krok zpět, chtělo by to elektroautomobily.

0/0
13.11.2014 11:00

M27a86r34t57i65n 98D69u34f32e89k 3572317298874

to je co?

0/0
13.11.2014 17:53

M70i44c24h58a43l 80T54o54m42i45n37s98k43ý 9381135487594

4,4kWh baterka Priusu nestačí ani na ujetí 10km.

Ale stačí na to aby výrobce naměřil ty správné spotřeby paliva a emise.

Dostal EURO7

A nalákal zákazníka na nižší potřebu. Za cenu drahé technologie a baterií.

+6/0
13.11.2014 10:40

P12a33v70e26l 10Ř47a68p72e24k 7342756809835

Směšné. Hybridní pohon vůbec nic neřeší!!! Je to komplikovaná záležitost s prakticky nulovým přínosem a spoustou nevyřešených otázek, včetně ekologické zátěže od výroby a likvidace akumulátorů.

Je potřeba přehodnotit celý systém. Masový automobilismus je socialistický výtvor, který se tak rozmohl jenom proto, že každý jeho účastník přenáší na všechny okolo podstatnou část nákladů na přepravu.

Masový automobilismus v dnešním pojetí je Potěmkinovou vesnicí naší pseudoekonomiky, a tyhle snahy o hybridní cosi to jen potvrzují.

+1/−9
13.11.2014 10:32

J11a16n 42S74a10l21o27m25o85n 4559390871825

Eh? S tím socialistickým výtvorem ve formě masového automobilismu jste tak nějak těžce mimo mísu. Socialismus totiž prosazoval masovou hromadnou dopravu oproti té individuální. Individuální se naopak snažil relativně potlačit (například vysokou cenou automobilů). Masový automobilismus vznikl v USA díky velice levné ceně benzínu a díky velice levné ceně na lince montovaného Fordu T, to nemá se socialismem absolutně nic společného. :-)

+8/0
13.11.2014 10:41

P84a97v62e74l 97Ř17a31p52e87k 7582146639945

Mimo je v první řadě ten, kdo srovnává situaci v USA před 100 lety a situaci u nás dnes. Hlavní rozdíl je totiž ve velikosti prostoru, který je k dispozici, a v osídlení. To, co tehdy bylo v USA výhodné, nás dnes tady ekonomicky, morálně a v neposlední řadě i zdravotně ruinuje. Aut je moc, a moc jich je proto, že stát automobilismus územně zvýhodňuje, a to obrovskou měrou.

+1/−2
13.11.2014 10:49

J62a39n 57S36a47l78o53m31o27n 4219230861985

Kde to prosímvás srovnávám? Vy někde vidíte srovnání? Já jsem jen popsal jak masový automobilismus vznikl a nesrovnávám ho s dneškem. Celkem s vámi i souhlasím, že to má veliký ekologický dopad a dopady na zdraví, ale to je věc naprosto jiná než to očem já jsem psal.

+3/0
13.11.2014 10:52
Foto

J25i65t73k14a 69M94a28c92h25o26v83á 7657296226847

Nebýt spotřební daně z paliv, tak nevím, z čeho by stát financoval veřejnou dopravu...

+1/0
13.11.2014 13:58

J30i70n58d16ř36i30c66h 95L96u74k42á51š 8877671290335

Masový automobilismus je socialistický výtvor, to myslíte vážně? Právě socialistické země preferovaly hromadnou dopravu, automobil totiž dává člověku svobodu.

+4/0
13.11.2014 10:45

P57a15v12e87l 38Ř36a71p73e48k 7432826779195

To doufám nemyslíte vážně, ten nesmysl o svobodě. Co je svobodného na systému, který je financován z uloupených peněz (daní), který je násilím šířen, dokonce za použití vyvlastňování, a který obyvatelům kolem silnic nekompenzuje újmu způsobenou následky hustého provozu?

Na hromadné dopravě principiálně není nic socialistického. Než vlády de facto znárodnily veškerou dopravu, byla hromadná doprava soukromá.

+2/−4
13.11.2014 10:51

J85a76r41o52s33l63a31v 23F47r54a57n36t96i53š80e22k 89B25r14ü85m88m22e90r 1791776113520

Nesmysl. Daně z paliv, a automobilové daně, alespoň v Evropě, jsou mnohem vyšší, než stojí výstavba a udržování silniční sítě. Navíc tu silniční síť potřebujete tak jako tak, i kdyby neexistovala žádná soukromá auta.

+4/0
13.11.2014 10:55

P61a72v38e94l 76Ř43a41p75e61k 7942966409415

Vy zcela pomýleně považujete daně zaplacené v souvislosti s automobilismem za hodnotu, kterou automobilismus vytvořil, zatímco ve skutečnosti je to naopak, je to hodnota, která byla spotřebována. Vysoké daně jsou argumentem PROTI a nikoli PRO.

+1/−1
13.11.2014 11:00

J31a78r76o91s21l72a34v 50F81r61a57n62t15i75š66e34k 14B12r57ü55m30m88e46r 1851596603940

Jenže jsou to daně vydané relativně dobrovolně.

0/0
13.11.2014 11:05

M65a32r11t44i96n 13K41a61r48á39s38e32k 9248953758948

Ne, jde o to, ze automobilismus formou dani plati za svoji existenci vice, nez kolik dostava formou vystavby cest, vykupu pozemku apod - tim padem neni dotovan, ale naopak dotuje ostatni cinnosti....

+1/0
13.11.2014 16:48

M48a33r91t29i86n 21K85a24r18á47s79e45k 9658563748578

A co se tyce hodnoty vyvorene automobilismem - sam o sobe hodnotu nevytvari, ale setri cas, ktery pak lide vyuzivaji pro tvorbu hodnot - diky tomu ze jezdim autem usetrim minimalne 2 hodiny denne oproti hormadne doprave a tak je realne pracovat v sezone deledobeji 10 hodin denne - kdybych mel byt v praci 10  hodin + hodina obed + 3 hodiny cestovani MHD tak za tyden padnu unavou, kdyz stravim o dve hodiny mene cestovanim tak je to unosne...

+2/0
13.11.2014 16:51

M24a68r92e87k 43M32a28l40ý 1892788891380

Tak ať je zase hromadná doprava soukromá a tím myslím i MHD např. v Praze. A uvidíme, kolik bude stát jízdenka, pokud nebude dotováná z městského rozpočtu, to znamená i z peněz uloupených občanům, kteří tento druh dopravy nevyužívají.

0/0
13.11.2014 10:55

J65a78r65o36s43l77a60v 70F50r22a25n30t65i54š69e49k 88B71r68ü60m95m16e13r 1831166963140

Zde bych byl opatrný, kolik by stála jízdenka. Když se skoro polovina nákladů rozkrade, tak by to reálně nemuselo být dražší.

+1/0
13.11.2014 10:59

M19i67c23h62a60l 77C17h63a47l96u66p30a 6458890299863

Kolik se rozkrade nevím, ale v Praze se MHD dotuje docela slušnou částkou (bylo to určitě přes miliardu), tolik se na jízdném nikdy nevybere. A pokud by se zdražilo jízdné, tak bude jezdit ještě méně lidí. MHD je ztrátová snad všude, ale "zaplatí" se to jinak (třeba menší zácpy v ulicích a tím znečištění vzduchu).

0/0
22.11.2014 18:00

J73a78n 30S29a82l36o22m36o15n 4719920341565

Hromadná doprava je z principu sociální právě proto, že je hromadná, kdežto automobilismus je z principu individuální protože přepravuje převážně jednotlivce. Poučte se někde o tom co to je sociální a individuální než začnete dštít síru na diskuzích. :-)

Mimoto vám určitě vadí, že tím že prosazujete hromadnou dopravu (což je chválihodné a já jsem s vámi v tom zajedno) prosazujete cosi "sociálního" ne-li přímo "socialistického". ;-D

+2/0
13.11.2014 10:56

P20a52v72e82l 10Ř52a17p13e25k 7572986309645

V pojízdné popelnici se cítíte svobodný jen proto, že všem okolo kus z jejich svobody ukrajujete !!!!!!

+1/−2
13.11.2014 10:54

J49a62r25o91s47l40a22v 79F90r57a11n34t21i83š21e12k 20B86r93ü17m20m39e92r 1501716453680

Neměl byste to tolik kouřit.

+2/0
13.11.2014 10:55

J64a46n 21S63a37l80o51m23o42n 4459560691675

Začínám z vás mít pocit, že nejen že nemáte auto, ale vy nemáte ani řidičák a asi ho ani mít nemůžete a tak prostě a jednoduše závidíte.

Kdežto já řidičák mám a auto jsem kdysi míval také, už ho nechci a nemám a jsem zatím spokojen s hromadnou dopravou. :-)

0/0
13.11.2014 10:58

J22o71s98e50f 62B94a15l45o96u72n 4310166365841

Tak je to určitě skvělá zpráva,ještě by mohl stát,jako kompenzaci za solární tunel,nařídit aby u každého solárního parku vyrostla dobíjecí stanice a dobíjela vozy za výrobní cenu proudu bez marží a příplatků ;-)

+1/0
13.11.2014 10:29

T94o84m25á14š 38F20i59j70a65l57a 4222533643530

V době, kdy je zájem o hybridy celkem na vzestupu, i když velmi pozvolném, je to velmi dobrá zpráva§

Škodovka nebude pozadu a to je dobře.

+2/−2
13.11.2014 10:18

Z70d48e12n69ě34k 98J11o74n41á30š 9281649186830

A ohledně ekologické stopy, doporučuji například tento článek http://science.howstuffworks.com/science-vs-myth/everyday-myths/does-hybrid-car-production-waste-offset-hybrid-benefits.htm

Pokud tedy někdo z vás umí anglicky, překládat to nebudu.

0/0
13.11.2014 10:12

Z69d61e94n59ě97k 69J90o51n75á86š 9441259126680

Baterie v Priusu, V ČR ještě nebylo zapotřebí žádnou měnit. Výměna případně stojí baterie 28 000,- Kč. 

Než tu začnete plácat nesmysly, přečtěte si o tom něco!!

+6/0
13.11.2014 10:07

M10i59c47h91a70l 16T43o32m41i11n87s71k75ý 9201255627184

Nevím, neznám konkrétní čísla.

Ale Prius je hybrid, není to elektromobil. Baterka tam slouží k rozjezdu.

0/−3
13.11.2014 10:09

Z78d21e89n79ě24k 81J35o19n48á50š 9121489526310

a není článek snad o hybridech?

+4/0
13.11.2014 10:11

M41i38c94h40a19l 88T26o76m46i17n58s46k41ý 9501295587114

ale diskutujete o elektromobilech.

Baterka do Priusu má jen 4,4KWh. Což je úplný prd za 28 tisíc Kč. Téměř nic se neušetří.

Navíc úspora hybridu je vylhaná. Předpokládá se totiž že vyjíždíte s nabitou baterií. Která se ovšem vybije hned prvních 10km jízdy.

+2/0
13.11.2014 10:33

M71i61c14h19a16l 63T28o97m21i94n69s38k77ý 9481915317224

ale těch 10km jízdy stačí na to aby výrobce auto otestoval na spotřebu a nalákal na ní zákazníky.

+1/0
13.11.2014 10:36

M70a93r39e13k 65M26a75l37ý 1902408771510

Tak si přečtěte reálný test spotřeby třeba hybridního Lexusu RX 450h:

http://www.tipcar.cz/lexus-rx-450h-v-kolonach-nulova-spotreba-4228.html

Myslím, že naměřená spotřeba je oproti benzínu podstatně nižší (myšleno auto stejné velikosti a výkonu) a je zhruba na úrovni dieselového pohonu.

+1/0
13.11.2014 11:01

J30a30r10o41s85l83a50v 40F36r70a98n26t90i27š66e13k 16B52r77ü55m79m25e74r 1901666693930

No na úrovni dieselu. To se mají čím chlubit.

0/0
13.11.2014 11:06







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.