Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Praha řeší náhradu za „žabotlamy“. Zvažuje nákup příměstských panterů

Pražský organizátor veřejné dopravy Ropid začal vymýšlet, jaké vlaky by mohly nahradit půl století staré pantografové jednotky na příměstských tratích. Vlaky, železniční veřejností přezdívané žabotlamy, totiž už dávno neodpovídají požadavkům na cestování ve 21. století. Současně s Dráhami chystá i rekonstrukci patrových vozů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R92o93b61e79r31t 89H21o51m27o90l86k63a 2510332572191

Za mě snad raději žabotlamy a Bmto. Nikdo vás neruší hlasitým překřikováním do mobilu, nemusíte poslouchat stupidní hovory o manikúře apod. Ale to je vedlejší. V žabotlamu se mi nikdy nestalo, že by nefungovala klimatizace. Takhle jsme nastoupili v Řevnicích do vlaku sestaveného ze dvou spřažených CityElefantů - a ve vagonu bylo 39°C a nedýchatelný vzduch. Prošel průvodčí a omlouval se, že je tam porucha klimatizace, ale že ve druhé jednotce funguje. Super, přesunuli jsme se na další zastávce. A ejhle, ve vagonu bylo 16°C. Venku bylo příjemné letní odpoledne, teplota 23°C. Tak blbě mi už dlouho nebylo...

0/0
18.11.2014 8:46

J90o64s91e73f 25T28r10ö86g58l 8119942316606

V příměstské dopravě by se daly ještě úspory najít. Např. ježdění CityElefntů z Prahy až do Ústí je pusté plýtvání, vlak se naplní jen mezi Prahou a Kralupy, z Vraňan do Lovosic veze v podstatě jen vzduch, z Lovosic do ÚL se zase jakž takž naplní, ale i tady by stačila méně kapaciní jednotka.

Dále by se na některých tratích dalo uvažovat o zrychleném pásmovém provozu. Např. na trati na Kolín by stačilo točit všudezastavující vlaky v 15-minutovém intervalu jen mezi Prahou a Poříčany. Pro cesty dále by se dala udělat méně-kapacitní "zrychlenka", která by většinu zastávek až do Poříčan projela a dále zastavovala všude. Na zrychlenku by stačilo méněkapacitní vozidlo (sólo CityElefant, přezdívaný též ešus) a navíc by se častěji otočilo, dvoješus by stačil jen do těch Poíčan. V sumě by se soupravy ušetřily.

+1/0
17.11.2014 0:19

R46a27d61e11k 48J25a76n80a60t16a 9765946974542

"na trati na Kolín by stačilo točit všudezastavující vlaky v 15-minutovém intervalu jen mezi Prahou a Poříčany"

těžko. ostatní (dálkové) vlaky by kvůli takovým osobákům neprojely nebo byly zdržovány. holt tu nemáme čtyř a vícekolejné tratě jeko v Německu. Ale daly by se zavés spěšňáky Praha-Kolín, které by stavěly jen naprosto minimálně. To by zabránilo přeplňování EC a R mezi Prahou a Kolínem.

+1/0
17.11.2014 13:08

H97a61n12a 77B16í22z86o77v69á 1812796982744

Panťáky mají oproti elefantům jednu obrovskou výhodu: je v nich takový randál, že je zaručeno, že nebudete celou cestu rušeni nevychovanci, kteří bez kapky studu nutí celý vagon lidí poslouchat jejich stupidní telefonní hovory, kterými si krátí dlouhou chvíli.

+10/0
14.11.2014 16:17

F92r74a30n29t93i88š90e80k 73K34u62l13d17a80n 5376397584244

Vždycky a jenom Panťák. Tyhle novotvary si vymýšlejí jenom ladí, aby se odlišili. Je teda fakt že jsem na stejné vozidlo slyšel i přezdívku porno....

0/−9
14.11.2014 15:26

A77l27e73x11a34n56d33r 88K19o73s67t56k79a 8302488506824

Nemyslíte náhodou šukafon? Ale to je "trošičku" jiný vláček.

+3/0
14.11.2014 17:16

J16o39s85e82f 15T16r72ö33g37l 8489742986416

Já myslím, že ne. Když si vzpomenete, jak to hází na nezrekonstruovaných tratích, tak by se tu daly podobné aktivity realizovat téměř bez námahy :-)

0/0
17.11.2014 0:03

T58o47m21á67š 12K81n11a90i49f73l 6953150797270

žabotlam není žádný novotvar :-D

+6/0
14.11.2014 23:46

R22a27d54e41k 63J66a96n31a98t72a 9415726204102

Žabotlam je přezdívka hodně letitá.

+2/0
15.11.2014 17:02

I77v96a17n 58M89a76r24e30k 6454228282

Moje sestra se po pěti letech rozhodla navštívit letos na "Dušičky" rodnou Moravu.Den předem si zakoupila lístek i s místenkou na rychlík z Prahy do Luhačovic. Na druhý optimisticky nasedla v Kralupech do Žabotlamu ale ten na následující zastávce definitivně vykapal,navíc si mašinfíra při pokusu o opravu tohoto stroje zlomil palec ,takže nakonec sice přibyla do svého rodného městečka ale se čtyřhodinovým spožděním ! ! ! 8-o

+1/−1
14.11.2014 14:44

M66i49l91a65n 65K89a77d34l88e60c 8161812170204

Žabotlam je kult. Ale k denním ježdění to opravdu není. Přeci jenom, dnes už cestující požadují vyšší komfort, než má dobytek transportovaný na porážku ......

+6/−1
14.11.2014 14:20

H41a44n36a 48B47í35z38o70v10á 1232516662474

Jako dobytek na porážku si připadám v přeplněných vagonech a je úplně jedno, jak jsou staré.

+3/−1
14.11.2014 16:13

J25o13s12e90f 81K42u22b95e26š 9155645429814

Ve špičce těžko pokryjete poptávku tak, aby si každý sedl nebo měl dokonce "volnou dvojku". Na to nemáme ani tratě, které by dovolili krátký interval, ani vlaky - hodně by jich pak bylo využitelných jen ve špičce...

0/0
16.11.2014 10:02

J63o47s31e48f 70K24u98b47e57š 9425865819964

Mluvím samozřejmě o příměstské dopravě.

0/0
16.11.2014 10:03

O85n88d94ř48e77j 24M98a52r61e31k 9852680347499

Pro příměstskou dopravu by byly potřeba spíš nějaké lehké a svižné motoráky, do kterých se rychle a snadno nastoupí a které budou laciné a jednoduché na údržbu.

+1/−16
14.11.2014 12:45
Foto

P93a24v24e39l 71F15r65u71m90e49r60t 5517364667988

Jo určitě, na hlavní elektrifikované trati provozovat naftové motoráky by byla fakt výhra. Nehledě na to, aby pobrali ranní masy cestujících ,tak by těch motoráků muselo jet za sebou aspoň 10. ;-D

Jinak do elefantů s jejich širokými nízkopodlažními vstupy se vám špatně a pomalu nastupuje? Co byste chtěl, aby vás tam nanášeli na lopatě? ;-D A akcelerace elektrických jednotek se vám zdá taky malá? O ekologii nemluvě.

+17/0
14.11.2014 13:26

O66n69d24ř19e84j 55M32a10r77e36k 9502430397119

Třeba Beroun - Praha přes Rudnou je elektrifikovaný? Odkdy? Kladno - Praha?

0/−4
14.11.2014 13:52

M26a44r78t46i74n 15Š32p42á13d 4252769401246

Nejsou, stejně jako Neratovice - Praha. O to ale nejde - tam, kde je elektrická trakce (a o tom se tu převážně bavíme, protože pantografy ji mají), v okolí Prahy nemá jiný než elektrický provoz smysl.

+7/0
14.11.2014 13:57

J97i55r86k36a 86D42v52o93ř60á70k 4595480923708

Pak nemáte psát "pro příměstskou dopravu" ale "pro méně významné linky příměstské dopravy". A hned by bylo vidět, že je to trochu mimo téma.

+5/0
14.11.2014 14:31

M23i46r12o30s70l35a69v 73Z14i81k15m61u60n76d 7349663984423

Jednoduché na údržbu byly motorové vozy řady M 262.0 přeznačené na řadu 830, 831 ... tam nebyla žádná citlivá elektronika a k opravě stačil  kus drátu nebo sirka

0/0
14.11.2014 14:25

J53i41r34k54a 89D10v62o10ř85á16k 4645730293968

Nejjednodušší na údržbu je dřevěný povoz.

+2/0
14.11.2014 14:32

P81e43t19r 94F10r93a15n15c 9537331518158

Přesně to splňovaly před 50-ti léty přesně ty žabotlamy. Ale doba samozřejmě pokročila. A provozovat na elektifikovaných tratích motoráky je poněkud divné.

0/0
15.11.2014 7:42

J30o35s80e75f 69N92o71v27á94k 6613460682569

"Neodpovídají požadavkům cestování 21.století". A to prosím v jakém parametru? Jezdí, odvezou, dovezou, lidí není víc, než za totáče, jezdí spoje častěji. Proč prostě nenapsat, že je potřeba utratit peníze. Nebo, že lidi jsou rozežraní a chtějí jezdit v novém. Pokud je to rozbité a nejde to opravit, tak prosím. Ale jen proto, že někdo řekne, že "neodpovídá standartům 21.století", to je Zemanovina

+5/−23
14.11.2014 12:18

P12a66v70e48l 62S18l39a62d17o78v27n66í38k 6667143367486

Kdy jste s tím panťákem jel naposledy? Já se s ním najezdil léta. A když na mou trasu místo nich nasadili Elefanty, tak to byla pro mě jako změna ze 3. třídy (ty lavice panťáku byly opravdu tvrdé jak prkno) do 1. Standardem 21. století by mělo být, jestli tyto vlaky ještě opravdu jezdí a musí jezdit, aby dráhy na ně nabídly cestujícím slevu.

+6/−1
14.11.2014 13:01

B86l10a12ž83e78j 37M29o20t46y71č11k11a 8127307965500

já sem vněm vždy stál, protože jsem se s nikým nechtěl kopat kolenem.

+2/0
14.11.2014 13:09

M48a96r36t44i65n 90Š24p21á52d 4232559631186

Žabáci jsou prostě legenda. Třeba to zhasnutí světel na 10-30 vteřin, pokaždé když musí stáhnout sběrač. V krátkém úseku mezi Masnou a Roztokami běžně 4x. To se Vám v jiném typu vlaku nestane. Mimo jiné. ;-D

+7/0
14.11.2014 13:12

J40i35r66k89a 56D73v46o65ř72á33k 4395500383268

Klimatizace, zásuvky, Wifi, nerekonstruovatelnost, trojnásobně překročená původně plánovaná životnost, v zimě profukování studeného vzduchu (a sněžení) kolem oken z podstaty konstrukce, obtížně dostupné WC atd. atd. Před půl stoletím byly skvělé, ale dnes už ne.

+9/−1
14.11.2014 14:37

M46a37r60t15i58n 29Š26p89á69d 4762919821956

Už ani nepamatuju, kdy naposledy mně tekla v žabotlamu na WC voda. :-)

+1/0
14.11.2014 14:41

J84i90r40k64a 81D65v11o15ř45á44k 4215540553598

To by se dalo chápat v kategorii nedostatečná provozní údržba. Pravda bude ale obávám se jinde.

+2/0
14.11.2014 16:02

J84o75s72e96f 92P36o73ž77i82v91i18l 8954436917500

Já teda nevim, ale pro mě to byl vždycky panťák...

+6/0
14.11.2014 12:10

O65l89d97ř73i77c61h 74J41a68n57e84č36e20k 8119926493591

dvoupatrové vozy jsou v příměstské dopravě fajn - určitě lepších 5 dvoupatrových vagonů než 10 normálních - takový vlak je už moc dlouhý (tak dlouhá nástupiště v S-kových stanicích nejspíš vůbec nejsou)

+7/−2
14.11.2014 11:14

J12i69r41k24a 95D79v97o55ř31á16k 4175480563848

Máte v úvaze zásadní chybu. Co se vejde do 5 dvoupodlažních (ne dvoupatrových) vozů vůbec nepotřebuje 10 normálních.

Míst k sezení ve 3vozovém dvoupodlažním elefantu: 310.

Míst k sezení ve 4vozovém jednopodlažním žabotlamu: 294-300.

0/0
14.11.2014 16:17

J31i19r64k79a 53D23v80o77ř97á19k 4435140493178

Ještě: 3vozovka jednopodlažního RegioPantera, ze kterého se zřejmě bude vycházet, má 241 míst k sezení. Takže "patro navíc" přinese jen kolem 70 míst pokud jde o tyhle konkrétní vlaky.

0/0
14.11.2014 17:07

O10l62d76ř88i52c57h 93J73a60n35e68č20e98k 8279556543661

ano je fakt, příliš jsem to zjednodušil, ale dvoupatrovky jsou prostě někdy jediné rozumné řešení. třeba mezi Vídní a Wiener Neustadt mohou mít vlaky kvůli nástupištím maximálně 6 vozů, jezdí tam dvoupatrovky, víc vlaků se ve špičce na trať nevejde a stejně jsou narvané. když jsem ještě žil v Praze, potkával jsem zdvojené elefanty a pochybuju, že by bývalo šlo nahradit je třeba zdvojeným žabotlamem třeba o 9 vozech - prostě kvůli délce

+1/0
14.11.2014 20:05

J91o21s71e62f 27T55r30ö49g36l 8779342706316

Zdvojené žabotlamy jezdily dříve leckde.

0/0
17.11.2014 0:08

S79v91a39t89o54p68l39u27k 95S97i90l57n57ý 4382206439238

Rekonstrukci Bmto vítám. Na druhou stranu některé nejstarší CityElefanty by tu rekonstrukci pomalu chtěly taky. Především interiéru.

+7/0
14.11.2014 10:23

J62o32s53e52f 51K91u76b54e82š 9175555499264

To je pravda... Elefanty do čísla cca 20 už jsou opravdu "dobité"...

0/0
16.11.2014 10:06

J78i68n13d39ř54i76c79h 18H72a86n24z49a95l23í80k 9153686266206

ja nikdy neslysel ten nazev "zabotlama", ale vzdycky kdyz jsem tim jel tak jsem si rikal ze to je fakt pitomej vlak. tvrdej, jizda jak na prkne

+2/−3
14.11.2014 10:08

S15v22a25t11o26p78l38u98k 61S45i71l61n82ý 4772796289318

Já v něm projezdil celé mládí a tak jsem si na ně zvykl, že mi to ani nepřijde. A když si dal člověk pod hlavu třeba svetr, tak se v nich i dobře spalo ;-)

+6/0
14.11.2014 10:24

J54i28ř83í 43E62r15b89e44n 1383134546787

Tornádo je snad ještě horší, navíc mu často odcházela ložiska a při rychlosti nad 60 km/h nebylo v oddílu u náprav slyšet vlastního slova...

+2/0
14.11.2014 10:42

M95a48r24t89i45n 43Š13p63á66d 4852599261766

Podle mě je tornádo podstatně horší, zejména pro kolaře, kočárkáře, lidi s hůlkou... taky nástup a výstup je pomalejší.

+2/0
14.11.2014 13:24

J27i71r10k35a 40D71v26o93ř59á60k 4495420763528

Tornádo není nízkopodlažní přestože je pozdější. Na žabotlamu našli nějakou nevýhodu, kterou nechtěli opakovat a nebyl čas vymyslet to lépe. Škoda...

+1/0
14.11.2014 16:08

M16a34r66t86i75n 82R30u65z96i57c70k47a 1432758646637

Taky je skoro 50 let starej, a porad jeste jezdi i kdyz je uz oddelanej...

+1/0
14.11.2014 11:53

J67i68r66k65a 44D43v89o19ř96á40k 4385830453878

Škrtněte si "skoro". První série (7 jednotek) dokončená 1964, první nepříliš šikovný prototyp (řada 450) 1959.

+3/0
14.11.2014 16:45

M73i56r68o90s96l38a10v 97B83á42r56t60a 8744510630917

Já si myslím, že lidem je cekem jedno, čím jezdí. Důležitější je, aby vlaky jezdily často a bez zpoždění. Peníze na nové vlaky by se spíš měly vydávat na posílení veřejné dopravy - myslím tím i autobusovou dopravu a MHD (i když posílení MHD se týká jen měst a jde to z jiných rozpočtů).

+4/−4
14.11.2014 10:07

V37i50k39t95o91r 80N74á20r17o72ž44n56ý 3889442548

Myslím , že lidem už není jedno v čem jezdí.

Doba , kdy byli nadšení za vlak jedoucí dle jízdního řádu je dávno pryč....

+10/0
14.11.2014 10:11

M45a30r19t82i23n 78K51y77p35r 2622695834344

Přesně. Když kolegyni do práce přiveze místo 471 stará 460, tak si všem vždycky postěžuje, co ji zase ČD provedly.;-D

+3/0
14.11.2014 14:39

O19l82d68ř47i55c15h 13J87a53n49e95č92e81k 8579826333921

není. vím to z vlastní zkušenosti ;-)

+1/0
14.11.2014 11:09

P53a18v49e87l 20S40l65a67d49o23v84n71í14k 6427323957506

S přesností souhlas. Ale u těchto starých panťáků záleží na tom, jak dlouho s nimi jedete. Jestli 20 minut, pak je to celkem jedno, ale delší čas už začíná vadit, když víte, že dráhy mají za stejnou cenu jízdného k dispozici lepší vozy.

+1/0
14.11.2014 13:04

J10i33r14k96a 10D83v41o66ř90á79k 4225890413318

Není to tak. Ukazuje se, že když se místo starého vlaku nasadí moderní, časem počet cestujících vzroste o desítky procent.

0/0
14.11.2014 16:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.