Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Praha řeší náhradu za „žabotlamy“. Zvažuje nákup příměstských panterů

Pražský organizátor veřejné dopravy Ropid začal vymýšlet, jaké vlaky by mohly nahradit půl století staré pantografové jednotky na příměstských tratích. Vlaky, železniční veřejností přezdívané žabotlamy, totiž už dávno neodpovídají požadavkům na cestování ve 21. století. Současně s Dráhami chystá i rekonstrukci patrových vozů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R50o23b90e48r68t 78H72o54m57o17l22k32a 2490362432781

Za mě snad raději žabotlamy a Bmto. Nikdo vás neruší hlasitým překřikováním do mobilu, nemusíte poslouchat stupidní hovory o manikúře apod. Ale to je vedlejší. V žabotlamu se mi nikdy nestalo, že by nefungovala klimatizace. Takhle jsme nastoupili v Řevnicích do vlaku sestaveného ze dvou spřažených CityElefantů - a ve vagonu bylo 39°C a nedýchatelný vzduch. Prošel průvodčí a omlouval se, že je tam porucha klimatizace, ale že ve druhé jednotce funguje. Super, přesunuli jsme se na další zastávce. A ejhle, ve vagonu bylo 16°C. Venku bylo příjemné letní odpoledne, teplota 23°C. Tak blbě mi už dlouho nebylo...

0/0
18.11.2014 8:46

J16o51s58e60f 80T13r94ö15g69l 8829282616796

V příměstské dopravě by se daly ještě úspory najít. Např. ježdění CityElefntů z Prahy až do Ústí je pusté plýtvání, vlak se naplní jen mezi Prahou a Kralupy, z Vraňan do Lovosic veze v podstatě jen vzduch, z Lovosic do ÚL se zase jakž takž naplní, ale i tady by stačila méně kapaciní jednotka.

Dále by se na některých tratích dalo uvažovat o zrychleném pásmovém provozu. Např. na trati na Kolín by stačilo točit všudezastavující vlaky v 15-minutovém intervalu jen mezi Prahou a Poříčany. Pro cesty dále by se dala udělat méně-kapacitní "zrychlenka", která by většinu zastávek až do Poříčan projela a dále zastavovala všude. Na zrychlenku by stačilo méněkapacitní vozidlo (sólo CityElefant, přezdívaný též ešus) a navíc by se častěji otočilo, dvoješus by stačil jen do těch Poíčan. V sumě by se soupravy ušetřily.

+1/0
17.11.2014 0:19

R32a53d15e59k 89J45a52n93a70t79a 9575766354612

"na trati na Kolín by stačilo točit všudezastavující vlaky v 15-minutovém intervalu jen mezi Prahou a Poříčany"

těžko. ostatní (dálkové) vlaky by kvůli takovým osobákům neprojely nebo byly zdržovány. holt tu nemáme čtyř a vícekolejné tratě jeko v Německu. Ale daly by se zavés spěšňáky Praha-Kolín, které by stavěly jen naprosto minimálně. To by zabránilo přeplňování EC a R mezi Prahou a Kolínem.

+1/0
17.11.2014 13:08

H13a11n22a 74B71í23z61o21v61á 1542196352974

Panťáky mají oproti elefantům jednu obrovskou výhodu: je v nich takový randál, že je zaručeno, že nebudete celou cestu rušeni nevychovanci, kteří bez kapky studu nutí celý vagon lidí poslouchat jejich stupidní telefonní hovory, kterými si krátí dlouhou chvíli.

+10/0
14.11.2014 16:17

F63r40a67n65t83i67š83e74k 87K59u52l27d81a37n 5286267154154

Vždycky a jenom Panťák. Tyhle novotvary si vymýšlejí jenom ladí, aby se odlišili. Je teda fakt že jsem na stejné vozidlo slyšel i přezdívku porno....

0/−9
14.11.2014 15:26

A66l19e32x46a38n43d30r 25K60o66s56t80k91a 8962778836964

Nemyslíte náhodou šukafon? Ale to je "trošičku" jiný vláček.

+3/0
14.11.2014 17:16

J83o45s80e92f 45T67r94ö29g42l 8389982836636

Já myslím, že ne. Když si vzpomenete, jak to hází na nezrekonstruovaných tratích, tak by se tu daly podobné aktivity realizovat téměř bez námahy :-)

0/0
17.11.2014 0:03

T19o93m78á27š 89K18n92a58i73f57l 6423460397490

žabotlam není žádný novotvar :-D

+6/0
14.11.2014 23:46

R53a72d97e84k 69J11a45n30a47t31a 9185816734502

Žabotlam je přezdívka hodně letitá.

+2/0
15.11.2014 17:02

I52v91a75n 34M94a28r38e57k 6964378872

Moje sestra se po pěti letech rozhodla navštívit letos na "Dušičky" rodnou Moravu.Den předem si zakoupila lístek i s místenkou na rychlík z Prahy do Luhačovic. Na druhý optimisticky nasedla v Kralupech do Žabotlamu ale ten na následující zastávce definitivně vykapal,navíc si mašinfíra při pokusu o opravu tohoto stroje zlomil palec ,takže nakonec sice přibyla do svého rodného městečka ale se čtyřhodinovým spožděním ! ! ! 8-o

+1/−1
14.11.2014 14:44

M83i15l79a92n 36K87a44d70l19e62c 8811122880544

Žabotlam je kult. Ale k denním ježdění to opravdu není. Přeci jenom, dnes už cestující požadují vyšší komfort, než má dobytek transportovaný na porážku ......

+6/−1
14.11.2014 14:20

H20a65n34a 33B76í80z68o70v71á 1492916832914

Jako dobytek na porážku si připadám v přeplněných vagonech a je úplně jedno, jak jsou staré.

+3/−1
14.11.2014 16:13

J93o46s72e29f 76K78u55b22e13š 9175425639254

Ve špičce těžko pokryjete poptávku tak, aby si každý sedl nebo měl dokonce "volnou dvojku". Na to nemáme ani tratě, které by dovolili krátký interval, ani vlaky - hodně by jich pak bylo využitelných jen ve špičce...

0/0
16.11.2014 10:02

J46o61s18e31f 65K71u23b26e49š 9125855719634

Mluvím samozřejmě o příměstské dopravě.

0/0
16.11.2014 10:03

O36n16d55ř21e12j 46M39a84r25e17k 9562620627169

Pro příměstskou dopravu by byly potřeba spíš nějaké lehké a svižné motoráky, do kterých se rychle a snadno nastoupí a které budou laciné a jednoduché na údržbu.

+1/−16
14.11.2014 12:45
Foto

P19a27v45e78l 13F87r39u65m80e45r23t 5527404117358

Jo určitě, na hlavní elektrifikované trati provozovat naftové motoráky by byla fakt výhra. Nehledě na to, aby pobrali ranní masy cestujících ,tak by těch motoráků muselo jet za sebou aspoň 10. ;-D

Jinak do elefantů s jejich širokými nízkopodlažními vstupy se vám špatně a pomalu nastupuje? Co byste chtěl, aby vás tam nanášeli na lopatě? ;-D A akcelerace elektrických jednotek se vám zdá taky malá? O ekologii nemluvě.

+17/0
14.11.2014 13:26

O34n75d51ř85e85j 48M63a34r95e58k 9702810757869

Třeba Beroun - Praha přes Rudnou je elektrifikovaný? Odkdy? Kladno - Praha?

0/−4
14.11.2014 13:52

M40a12r49t18i78n 79Š32p70á11d 4552379571136

Nejsou, stejně jako Neratovice - Praha. O to ale nejde - tam, kde je elektrická trakce (a o tom se tu převážně bavíme, protože pantografy ji mají), v okolí Prahy nemá jiný než elektrický provoz smysl.

+7/0
14.11.2014 13:57

J67i81r46k65a 93D71v72o75ř54á37k 4125810423748

Pak nemáte psát "pro příměstskou dopravu" ale "pro méně významné linky příměstské dopravy". A hned by bylo vidět, že je to trochu mimo téma.

+5/0
14.11.2014 14:31

M59i92r63o33s15l68a31v 73Z40i75k52m70u32n21d 7269963714623

Jednoduché na údržbu byly motorové vozy řady M 262.0 přeznačené na řadu 830, 831 ... tam nebyla žádná citlivá elektronika a k opravě stačil  kus drátu nebo sirka

0/0
14.11.2014 14:25

J24i47r18k95a 48D54v13o10ř39á31k 4465400753418

Nejjednodušší na údržbu je dřevěný povoz.

+2/0
14.11.2014 14:32

P33e52t30r 88F68r80a77n64c 9497431768768

Přesně to splňovaly před 50-ti léty přesně ty žabotlamy. Ale doba samozřejmě pokročila. A provozovat na elektifikovaných tratích motoráky je poněkud divné.

0/0
15.11.2014 7:42

J43o29s40e96f 32N83o14v89á64k 6443130952779

"Neodpovídají požadavkům cestování 21.století". A to prosím v jakém parametru? Jezdí, odvezou, dovezou, lidí není víc, než za totáče, jezdí spoje častěji. Proč prostě nenapsat, že je potřeba utratit peníze. Nebo, že lidi jsou rozežraní a chtějí jezdit v novém. Pokud je to rozbité a nejde to opravit, tak prosím. Ale jen proto, že někdo řekne, že "neodpovídá standartům 21.století", to je Zemanovina

+5/−23
14.11.2014 12:18

P26a25v18e29l 75S70l40a45d31o33v91n44í83k 6727283427346

Kdy jste s tím panťákem jel naposledy? Já se s ním najezdil léta. A když na mou trasu místo nich nasadili Elefanty, tak to byla pro mě jako změna ze 3. třídy (ty lavice panťáku byly opravdu tvrdé jak prkno) do 1. Standardem 21. století by mělo být, jestli tyto vlaky ještě opravdu jezdí a musí jezdit, aby dráhy na ně nabídly cestujícím slevu.

+6/−1
14.11.2014 13:01

B78l36a28ž83e15j 68M32o62t86y27č98k78a 8197497475390

já sem vněm vždy stál, protože jsem se s nikým nechtěl kopat kolenem.

+2/0
14.11.2014 13:09

M33a33r77t80i85n 33Š28p67á56d 4672579981606

Žabáci jsou prostě legenda. Třeba to zhasnutí světel na 10-30 vteřin, pokaždé když musí stáhnout sběrač. V krátkém úseku mezi Masnou a Roztokami běžně 4x. To se Vám v jiném typu vlaku nestane. Mimo jiné. ;-D

+7/0
14.11.2014 13:12

J10i59r22k54a 80D71v83o63ř53á47k 4875880453708

Klimatizace, zásuvky, Wifi, nerekonstruovatelnost, trojnásobně překročená původně plánovaná životnost, v zimě profukování studeného vzduchu (a sněžení) kolem oken z podstaty konstrukce, obtížně dostupné WC atd. atd. Před půl stoletím byly skvělé, ale dnes už ne.

+9/−1
14.11.2014 14:37

M12a17r82t43i16n 92Š65p74á32d 4792129101546

Už ani nepamatuju, kdy naposledy mně tekla v žabotlamu na WC voda. :-)

+1/0
14.11.2014 14:41

J58i47r97k81a 50D63v15o29ř68á98k 4275180893358

To by se dalo chápat v kategorii nedostatečná provozní údržba. Pravda bude ale obávám se jinde.

+2/0
14.11.2014 16:02

J84o52s60e92f 27P42o85ž39i78v21i95l 8544906777650

Já teda nevim, ale pro mě to byl vždycky panťák...

+6/0
14.11.2014 12:10

O52l28d88ř16i48c13h 60J52a91n38e51č47e87k 8619526763241

dvoupatrové vozy jsou v příměstské dopravě fajn - určitě lepších 5 dvoupatrových vagonů než 10 normálních - takový vlak je už moc dlouhý (tak dlouhá nástupiště v S-kových stanicích nejspíš vůbec nejsou)

+7/−2
14.11.2014 11:14

J46i92r47k65a 42D54v27o57ř93á65k 4305650953208

Máte v úvaze zásadní chybu. Co se vejde do 5 dvoupodlažních (ne dvoupatrových) vozů vůbec nepotřebuje 10 normálních.

Míst k sezení ve 3vozovém dvoupodlažním elefantu: 310.

Míst k sezení ve 4vozovém jednopodlažním žabotlamu: 294-300.

0/0
14.11.2014 16:17

J84i93r32k23a 18D49v51o47ř16á94k 4465220883658

Ještě: 3vozovka jednopodlažního RegioPantera, ze kterého se zřejmě bude vycházet, má 241 míst k sezení. Takže "patro navíc" přinese jen kolem 70 míst pokud jde o tyhle konkrétní vlaky.

0/0
14.11.2014 17:07

O88l92d11ř36i73c18h 92J48a10n51e15č35e50k 8499156583431

ano je fakt, příliš jsem to zjednodušil, ale dvoupatrovky jsou prostě někdy jediné rozumné řešení. třeba mezi Vídní a Wiener Neustadt mohou mít vlaky kvůli nástupištím maximálně 6 vozů, jezdí tam dvoupatrovky, víc vlaků se ve špičce na trať nevejde a stejně jsou narvané. když jsem ještě žil v Praze, potkával jsem zdvojené elefanty a pochybuju, že by bývalo šlo nahradit je třeba zdvojeným žabotlamem třeba o 9 vozech - prostě kvůli délce

+1/0
14.11.2014 20:05

J94o96s72e31f 81T91r51ö67g82l 8909332836976

Zdvojené žabotlamy jezdily dříve leckde.

0/0
17.11.2014 0:08

S23v94a47t31o20p80l76u63k 75S12i19l57n29ý 4242306699488

Rekonstrukci Bmto vítám. Na druhou stranu některé nejstarší CityElefanty by tu rekonstrukci pomalu chtěly taky. Především interiéru.

+7/0
14.11.2014 10:23

J10o41s79e54f 95K16u39b31e92š 9945375159914

To je pravda... Elefanty do čísla cca 20 už jsou opravdu "dobité"...

0/0
16.11.2014 10:06

J26i51n79d26ř59i81c51h 51H36a20n21z21a83l26í95k 9663156886426

ja nikdy neslysel ten nazev "zabotlama", ale vzdycky kdyz jsem tim jel tak jsem si rikal ze to je fakt pitomej vlak. tvrdej, jizda jak na prkne

+2/−3
14.11.2014 10:08

S19v63a76t12o24p59l23u62k 66S75i24l74n46ý 4422816169808

Já v něm projezdil celé mládí a tak jsem si na ně zvykl, že mi to ani nepřijde. A když si dal člověk pod hlavu třeba svetr, tak se v nich i dobře spalo ;-)

+6/0
14.11.2014 10:24

J52i37ř97í 77E88r31b49e58n 1383134696947

Tornádo je snad ještě horší, navíc mu často odcházela ložiska a při rychlosti nad 60 km/h nebylo v oddílu u náprav slyšet vlastního slova...

+2/0
14.11.2014 10:42

M28a19r18t78i41n 47Š85p36á19d 4702629821786

Podle mě je tornádo podstatně horší, zejména pro kolaře, kočárkáře, lidi s hůlkou... taky nástup a výstup je pomalejší.

+2/0
14.11.2014 13:24

J36i91r22k56a 53D44v69o50ř58á34k 4325820603658

Tornádo není nízkopodlažní přestože je pozdější. Na žabotlamu našli nějakou nevýhodu, kterou nechtěli opakovat a nebyl čas vymyslet to lépe. Škoda...

+1/0
14.11.2014 16:08

M35a78r33t35i37n 73R13u37z72i54c78k28a 1322728366487

Taky je skoro 50 let starej, a porad jeste jezdi i kdyz je uz oddelanej...

+1/0
14.11.2014 11:53

J50i70r68k27a 67D65v79o12ř20á56k 4485730733488

Škrtněte si "skoro". První série (7 jednotek) dokončená 1964, první nepříliš šikovný prototyp (řada 450) 1959.

+3/0
14.11.2014 16:45

M90i86r27o21s23l40a61v 34B11á56r17t94a 8584120320657

Já si myslím, že lidem je cekem jedno, čím jezdí. Důležitější je, aby vlaky jezdily často a bez zpoždění. Peníze na nové vlaky by se spíš měly vydávat na posílení veřejné dopravy - myslím tím i autobusovou dopravu a MHD (i když posílení MHD se týká jen měst a jde to z jiných rozpočtů).

+4/−4
14.11.2014 10:07

V70i29k76t85o57r 55N50á37r90o98ž21n37ý 3439812948

Myslím , že lidem už není jedno v čem jezdí.

Doba , kdy byli nadšení za vlak jedoucí dle jízdního řádu je dávno pryč....

+10/0
14.11.2014 10:11

M55a66r56t49i77n 67K27y42p55r 2322115984934

Přesně. Když kolegyni do práce přiveze místo 471 stará 460, tak si všem vždycky postěžuje, co ji zase ČD provedly.;-D

+3/0
14.11.2014 14:39

O73l49d79ř58i66c31h 66J58a39n42e74č18e10k 8229866713971

není. vím to z vlastní zkušenosti ;-)

+1/0
14.11.2014 11:09

P87a31v30e14l 19S90l77a65d46o45v34n38í39k 6267263787726

S přesností souhlas. Ale u těchto starých panťáků záleží na tom, jak dlouho s nimi jedete. Jestli 20 minut, pak je to celkem jedno, ale delší čas už začíná vadit, když víte, že dráhy mají za stejnou cenu jízdného k dispozici lepší vozy.

+1/0
14.11.2014 13:04

J20i90r78k41a 60D79v48o87ř87á44k 4885900473348

Není to tak. Ukazuje se, že když se místo starého vlaku nasadí moderní, časem počet cestujících vzroste o desítky procent.

0/0
14.11.2014 16:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.