Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Praha řeší náhradu za „žabotlamy“. Zvažuje nákup příměstských panterů

Pražský organizátor veřejné dopravy Ropid začal vymýšlet, jaké vlaky by mohly nahradit půl století staré pantografové jednotky na příměstských tratích. Vlaky, železniční veřejností přezdívané žabotlamy, totiž už dávno neodpovídají požadavkům na cestování ve 21. století. Současně s Dráhami chystá i rekonstrukci patrových vozů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R52o54b43e25r53t 93H50o37m52o57l90k77a 2190482952551

Za mě snad raději žabotlamy a Bmto. Nikdo vás neruší hlasitým překřikováním do mobilu, nemusíte poslouchat stupidní hovory o manikúře apod. Ale to je vedlejší. V žabotlamu se mi nikdy nestalo, že by nefungovala klimatizace. Takhle jsme nastoupili v Řevnicích do vlaku sestaveného ze dvou spřažených CityElefantů - a ve vagonu bylo 39°C a nedýchatelný vzduch. Prošel průvodčí a omlouval se, že je tam porucha klimatizace, ale že ve druhé jednotce funguje. Super, přesunuli jsme se na další zastávce. A ejhle, ve vagonu bylo 16°C. Venku bylo příjemné letní odpoledne, teplota 23°C. Tak blbě mi už dlouho nebylo...

0/0
18.11.2014 8:46

J56o54s26e31f 66T39r19ö36g78l 8519932196536

V příměstské dopravě by se daly ještě úspory najít. Např. ježdění CityElefntů z Prahy až do Ústí je pusté plýtvání, vlak se naplní jen mezi Prahou a Kralupy, z Vraňan do Lovosic veze v podstatě jen vzduch, z Lovosic do ÚL se zase jakž takž naplní, ale i tady by stačila méně kapaciní jednotka.

Dále by se na některých tratích dalo uvažovat o zrychleném pásmovém provozu. Např. na trati na Kolín by stačilo točit všudezastavující vlaky v 15-minutovém intervalu jen mezi Prahou a Poříčany. Pro cesty dále by se dala udělat méně-kapacitní "zrychlenka", která by většinu zastávek až do Poříčan projela a dále zastavovala všude. Na zrychlenku by stačilo méněkapacitní vozidlo (sólo CityElefant, přezdívaný též ešus) a navíc by se častěji otočilo, dvoješus by stačil jen do těch Poíčan. V sumě by se soupravy ušetřily.

+1/0
17.11.2014 0:19

R31a92d19e42k 54J74a18n90a81t17a 9575256344292

"na trati na Kolín by stačilo točit všudezastavující vlaky v 15-minutovém intervalu jen mezi Prahou a Poříčany"

těžko. ostatní (dálkové) vlaky by kvůli takovým osobákům neprojely nebo byly zdržovány. holt tu nemáme čtyř a vícekolejné tratě jeko v Německu. Ale daly by se zavés spěšňáky Praha-Kolín, které by stavěly jen naprosto minimálně. To by zabránilo přeplňování EC a R mezi Prahou a Kolínem.

+1/0
17.11.2014 13:08

H80a36n53a 78B15í80z90o51v79á 1882776812224

Panťáky mají oproti elefantům jednu obrovskou výhodu: je v nich takový randál, že je zaručeno, že nebudete celou cestu rušeni nevychovanci, kteří bez kapky studu nutí celý vagon lidí poslouchat jejich stupidní telefonní hovory, kterými si krátí dlouhou chvíli.

+10/0
14.11.2014 16:17

F45r16a45n11t98i41š82e31k 63K80u45l63d72a87n 5646737464684

Vždycky a jenom Panťák. Tyhle novotvary si vymýšlejí jenom ladí, aby se odlišili. Je teda fakt že jsem na stejné vozidlo slyšel i přezdívku porno....

0/−9
14.11.2014 15:26

A16l41e20x38a10n34d72r 88K38o61s79t23k29a 8632728626714

Nemyslíte náhodou šukafon? Ale to je "trošičku" jiný vláček.

+3/0
14.11.2014 17:16

J83o46s15e57f 82T50r97ö27g54l 8189242416916

Já myslím, že ne. Když si vzpomenete, jak to hází na nezrekonstruovaných tratích, tak by se tu daly podobné aktivity realizovat téměř bez námahy :-)

0/0
17.11.2014 0:03

T36o76m43á30š 71K49n12a16i16f20l 6383200137310

žabotlam není žádný novotvar :-D

+6/0
14.11.2014 23:46

R51a50d61e80k 90J20a25n79a37t41a 9205326904212

Žabotlam je přezdívka hodně letitá.

+2/0
15.11.2014 17:02

I21v54a26n 57M57a45r34e13k 6784978912

Moje sestra se po pěti letech rozhodla navštívit letos na "Dušičky" rodnou Moravu.Den předem si zakoupila lístek i s místenkou na rychlík z Prahy do Luhačovic. Na druhý optimisticky nasedla v Kralupech do Žabotlamu ale ten na následující zastávce definitivně vykapal,navíc si mašinfíra při pokusu o opravu tohoto stroje zlomil palec ,takže nakonec sice přibyla do svého rodného městečka ale se čtyřhodinovým spožděním ! ! ! 8-o

+1/−1
14.11.2014 14:44

M32i60l65a77n 35K76a47d78l29e56c 8751922360334

Žabotlam je kult. Ale k denním ježdění to opravdu není. Přeci jenom, dnes už cestující požadují vyšší komfort, než má dobytek transportovaný na porážku ......

+6/−1
14.11.2014 14:20

H31a76n56a 48B12í20z49o58v89á 1942606932794

Jako dobytek na porážku si připadám v přeplněných vagonech a je úplně jedno, jak jsou staré.

+3/−1
14.11.2014 16:13

J62o67s95e48f 70K62u88b67e58š 9595125129644

Ve špičce těžko pokryjete poptávku tak, aby si každý sedl nebo měl dokonce "volnou dvojku". Na to nemáme ani tratě, které by dovolili krátký interval, ani vlaky - hodně by jich pak bylo využitelných jen ve špičce...

0/0
16.11.2014 10:02

J72o52s70e64f 44K61u89b34e35š 9675775639764

Mluvím samozřejmě o příměstské dopravě.

0/0
16.11.2014 10:03

O87n51d73ř69e69j 26M41a95r84e20k 9332170157409

Pro příměstskou dopravu by byly potřeba spíš nějaké lehké a svižné motoráky, do kterých se rychle a snadno nastoupí a které budou laciné a jednoduché na údržbu.

+1/−16
14.11.2014 12:45
Foto

P46a64v71e27l 53F45r46u46m95e86r34t 5607974147558

Jo určitě, na hlavní elektrifikované trati provozovat naftové motoráky by byla fakt výhra. Nehledě na to, aby pobrali ranní masy cestujících ,tak by těch motoráků muselo jet za sebou aspoň 10. ;-D

Jinak do elefantů s jejich širokými nízkopodlažními vstupy se vám špatně a pomalu nastupuje? Co byste chtěl, aby vás tam nanášeli na lopatě? ;-D A akcelerace elektrických jednotek se vám zdá taky malá? O ekologii nemluvě.

+17/0
14.11.2014 13:26

O36n10d27ř83e92j 73M46a93r88e88k 9842700677879

Třeba Beroun - Praha přes Rudnou je elektrifikovaný? Odkdy? Kladno - Praha?

0/−4
14.11.2014 13:52

M41a47r56t38i31n 52Š68p63á49d 4342289401506

Nejsou, stejně jako Neratovice - Praha. O to ale nejde - tam, kde je elektrická trakce (a o tom se tu převážně bavíme, protože pantografy ji mají), v okolí Prahy nemá jiný než elektrický provoz smysl.

+7/0
14.11.2014 13:57

J55i85r44k19a 27D37v49o58ř20á15k 4335220653108

Pak nemáte psát "pro příměstskou dopravu" ale "pro méně významné linky příměstské dopravy". A hned by bylo vidět, že je to trochu mimo téma.

+5/0
14.11.2014 14:31

M70i82r38o67s74l77a58v 63Z48i76k31m76u60n86d 7719593924643

Jednoduché na údržbu byly motorové vozy řady M 262.0 přeznačené na řadu 830, 831 ... tam nebyla žádná citlivá elektronika a k opravě stačil  kus drátu nebo sirka

0/0
14.11.2014 14:25

J62i32r90k17a 53D78v66o43ř28á39k 4315420333258

Nejjednodušší na údržbu je dřevěný povoz.

+2/0
14.11.2014 14:32

P64e52t96r 80F21r65a53n61c 9917901478678

Přesně to splňovaly před 50-ti léty přesně ty žabotlamy. Ale doba samozřejmě pokročila. A provozovat na elektifikovaných tratích motoráky je poněkud divné.

0/0
15.11.2014 7:42

J86o50s75e61f 85N59o22v67á59k 6433180632389

"Neodpovídají požadavkům cestování 21.století". A to prosím v jakém parametru? Jezdí, odvezou, dovezou, lidí není víc, než za totáče, jezdí spoje častěji. Proč prostě nenapsat, že je potřeba utratit peníze. Nebo, že lidi jsou rozežraní a chtějí jezdit v novém. Pokud je to rozbité a nejde to opravit, tak prosím. Ale jen proto, že někdo řekne, že "neodpovídá standartům 21.století", to je Zemanovina

+5/−23
14.11.2014 12:18

P58a11v40e59l 29S42l16a53d15o22v18n89í90k 6487363217116

Kdy jste s tím panťákem jel naposledy? Já se s ním najezdil léta. A když na mou trasu místo nich nasadili Elefanty, tak to byla pro mě jako změna ze 3. třídy (ty lavice panťáku byly opravdu tvrdé jak prkno) do 1. Standardem 21. století by mělo být, jestli tyto vlaky ještě opravdu jezdí a musí jezdit, aby dráhy na ně nabídly cestujícím slevu.

+6/−1
14.11.2014 13:01

B40l98a68ž85e91j 26M67o65t52y70č30k64a 8657317435420

já sem vněm vždy stál, protože jsem se s nikým nechtěl kopat kolenem.

+2/0
14.11.2014 13:09

M51a61r64t22i11n 71Š58p41á23d 4812379661716

Žabáci jsou prostě legenda. Třeba to zhasnutí světel na 10-30 vteřin, pokaždé když musí stáhnout sběrač. V krátkém úseku mezi Masnou a Roztokami běžně 4x. To se Vám v jiném typu vlaku nestane. Mimo jiné. ;-D

+7/0
14.11.2014 13:12

J94i21r84k55a 58D12v19o93ř52á66k 4835720923768

Klimatizace, zásuvky, Wifi, nerekonstruovatelnost, trojnásobně překročená původně plánovaná životnost, v zimě profukování studeného vzduchu (a sněžení) kolem oken z podstaty konstrukce, obtížně dostupné WC atd. atd. Před půl stoletím byly skvělé, ale dnes už ne.

+9/−1
14.11.2014 14:37

M71a85r87t49i90n 74Š56p49á85d 4712989981686

Už ani nepamatuju, kdy naposledy mně tekla v žabotlamu na WC voda. :-)

+1/0
14.11.2014 14:41

J49i37r71k19a 87D10v93o57ř58á44k 4195170283338

To by se dalo chápat v kategorii nedostatečná provozní údržba. Pravda bude ale obávám se jinde.

+2/0
14.11.2014 16:02

J48o97s94e80f 48P18o94ž86i55v35i41l 8464916247550

Já teda nevim, ale pro mě to byl vždycky panťák...

+6/0
14.11.2014 12:10

O34l23d56ř58i43c68h 66J80a56n94e72č97e28k 8229506783411

dvoupatrové vozy jsou v příměstské dopravě fajn - určitě lepších 5 dvoupatrových vagonů než 10 normálních - takový vlak je už moc dlouhý (tak dlouhá nástupiště v S-kových stanicích nejspíš vůbec nejsou)

+7/−2
14.11.2014 11:14

J71i50r18k50a 90D90v59o89ř73á62k 4815460773518

Máte v úvaze zásadní chybu. Co se vejde do 5 dvoupodlažních (ne dvoupatrových) vozů vůbec nepotřebuje 10 normálních.

Míst k sezení ve 3vozovém dvoupodlažním elefantu: 310.

Míst k sezení ve 4vozovém jednopodlažním žabotlamu: 294-300.

0/0
14.11.2014 16:17

J17i79r12k34a 31D61v57o84ř63á80k 4275470843748

Ještě: 3vozovka jednopodlažního RegioPantera, ze kterého se zřejmě bude vycházet, má 241 míst k sezení. Takže "patro navíc" přinese jen kolem 70 míst pokud jde o tyhle konkrétní vlaky.

0/0
14.11.2014 17:07

O19l75d74ř14i55c98h 74J50a16n14e43č32e95k 8689686163831

ano je fakt, příliš jsem to zjednodušil, ale dvoupatrovky jsou prostě někdy jediné rozumné řešení. třeba mezi Vídní a Wiener Neustadt mohou mít vlaky kvůli nástupištím maximálně 6 vozů, jezdí tam dvoupatrovky, víc vlaků se ve špičce na trať nevejde a stejně jsou narvané. když jsem ještě žil v Praze, potkával jsem zdvojené elefanty a pochybuju, že by bývalo šlo nahradit je třeba zdvojeným žabotlamem třeba o 9 vozech - prostě kvůli délce

+1/0
14.11.2014 20:05

J44o78s53e64f 28T26r87ö29g26l 8839852856366

Zdvojené žabotlamy jezdily dříve leckde.

0/0
17.11.2014 0:08

S33v52a15t84o79p96l87u76k 89S77i76l65n73ý 4962896979658

Rekonstrukci Bmto vítám. Na druhou stranu některé nejstarší CityElefanty by tu rekonstrukci pomalu chtěly taky. Především interiéru.

+7/0
14.11.2014 10:23

J88o25s57e96f 81K68u40b19e90š 9595865839384

To je pravda... Elefanty do čísla cca 20 už jsou opravdu "dobité"...

0/0
16.11.2014 10:06

J25i87n63d78ř79i90c26h 21H87a71n28z16a53l10í76k 9983546286966

ja nikdy neslysel ten nazev "zabotlama", ale vzdycky kdyz jsem tim jel tak jsem si rikal ze to je fakt pitomej vlak. tvrdej, jizda jak na prkne

+2/−3
14.11.2014 10:08

S30v60a94t70o38p39l50u82k 73S74i88l47n11ý 4912606629888

Já v něm projezdil celé mládí a tak jsem si na ně zvykl, že mi to ani nepřijde. A když si dal člověk pod hlavu třeba svetr, tak se v nich i dobře spalo ;-)

+6/0
14.11.2014 10:24

J11i93ř26í 97E81r54b11e53n 1393894386677

Tornádo je snad ještě horší, navíc mu často odcházela ložiska a při rychlosti nad 60 km/h nebylo v oddílu u náprav slyšet vlastního slova...

+2/0
14.11.2014 10:42

M63a20r45t41i88n 63Š77p29á26d 4352489391186

Podle mě je tornádo podstatně horší, zejména pro kolaře, kočárkáře, lidi s hůlkou... taky nástup a výstup je pomalejší.

+2/0
14.11.2014 13:24

J51i46r97k33a 26D24v91o47ř87á96k 4595110983488

Tornádo není nízkopodlažní přestože je pozdější. Na žabotlamu našli nějakou nevýhodu, kterou nechtěli opakovat a nebyl čas vymyslet to lépe. Škoda...

+1/0
14.11.2014 16:08

M15a93r26t98i49n 21R24u20z63i53c15k21a 1382818426717

Taky je skoro 50 let starej, a porad jeste jezdi i kdyz je uz oddelanej...

+1/0
14.11.2014 11:53

J75i54r86k89a 39D17v12o29ř22á75k 4465290753238

Škrtněte si "skoro". První série (7 jednotek) dokončená 1964, první nepříliš šikovný prototyp (řada 450) 1959.

+3/0
14.11.2014 16:45

M84i40r89o24s72l35a10v 35B98á27r92t41a 8824540270157

Já si myslím, že lidem je cekem jedno, čím jezdí. Důležitější je, aby vlaky jezdily často a bez zpoždění. Peníze na nové vlaky by se spíš měly vydávat na posílení veřejné dopravy - myslím tím i autobusovou dopravu a MHD (i když posílení MHD se týká jen měst a jde to z jiných rozpočtů).

+4/−4
14.11.2014 10:07

V84i19k15t25o31r 15N23á18r18o96ž90n95ý 3869732748

Myslím , že lidem už není jedno v čem jezdí.

Doba , kdy byli nadšení za vlak jedoucí dle jízdního řádu je dávno pryč....

+10/0
14.11.2014 10:11

M93a43r49t67i74n 31K23y19p16r 2702495554684

Přesně. Když kolegyni do práce přiveze místo 471 stará 460, tak si všem vždycky postěžuje, co ji zase ČD provedly.;-D

+3/0
14.11.2014 14:39

O96l97d34ř57i11c17h 89J36a24n59e91č79e26k 8809166743431

není. vím to z vlastní zkušenosti ;-)

+1/0
14.11.2014 11:09

P13a48v35e52l 97S96l42a86d52o82v70n98í97k 6547803597536

S přesností souhlas. Ale u těchto starých panťáků záleží na tom, jak dlouho s nimi jedete. Jestli 20 minut, pak je to celkem jedno, ale delší čas už začíná vadit, když víte, že dráhy mají za stejnou cenu jízdného k dispozici lepší vozy.

+1/0
14.11.2014 13:04

J21i20r71k43a 93D79v82o47ř79á83k 4575860583508

Není to tak. Ukazuje se, že když se místo starého vlaku nasadí moderní, časem počet cestujících vzroste o desítky procent.

0/0
14.11.2014 16:11





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.