Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vlaky útočí na autobusy. Jízdenky mezi Prahou a Košicemi dál zlevňují

Cestování vlakem na Slovensko výrazně zlevňuje. Cenovou válku tří dopravců potvrdil v úterý zveřejněným ceníkem Leo Express, který nabídne ceny na úrovni mezi RegioJetem a Českými drahami. Dopravci chtějí soupeřit i nabídkou jídel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J83i44ř54í 53Š20r67á59m11e18k 3548117349301

To je prima. Za dvě stovky pojedu vlakem z Prahy do Liberce a nebo (skoro) až do Košic. Není v tom maličko nepoměr?

+2/−1
25.11.2014 21:38

R24a44d50e72k 31J87a90n29a91t79a 9435666244502

Není.

Za prvé - mluvíte o různých nabídkách (akční promo cena versus plná cena dostupná kdykoliv komukoliv).

Za druhé - jedná se o linky s diametrálně rozdílnou efektivitou provozu a poptávkou po přepravě.

+1/0
25.11.2014 22:06

R92a93d94e62k 51J21a98n72a35t66a 9225176384542

A za třetí - Praha-Liberec je vnitrostátní jízdenka, ze které se odvádí DPH. Mezinárodní jízdenky jsou od DPH osvobozeny.

+1/0
25.11.2014 22:21
Foto

J74i51ř41í 86Š44r22á82m27e88k 3648547209271

Nemohu porovnat promo akci Pha-Lb, protože žádná neexistuje. Vycházím z dostupných cen (nejsem tele, které by si koupilo jízdenku za 200, kdyby byla možnost jet za padesát). A Vy si myslíte, že takto nastavená cenová politika přiláká další cestující? Když navíc beru v potaz "kvalitu" vozového parku a dobu jízdy. V to snad nevěří vůbec nikdo. Mluvím o trase Pha-Lbc, samozřejmě.

0/−1
25.11.2014 22:28

R65a60d87i44m 89Š28o65l89c 1675905715764

Ale existuje. Zrovna na zítra máte akční jízdenku bez inkarty za 120 a s inkartou za 110, ale je pravda jet Praha - Liberec vlakem je pro fajnšmekry, tam by na koleje ani žádná konkurence nešla, proto ani žádný přímý vlak nejezdí.

+1/0
25.11.2014 22:39

R73a52d52e41k 26J74a69n64a38t83a 9225866594372

1) existuje tzv. "včasná jízdenka" za 120 Kč (kterou navzdory názvu e-shop většinou prodává i v den odjezdu).

2) relace Praha-Liberec nepřiláká téměř žádné další cestující bez ohledu na cenovou politiku. Zkuste přijít na to proč.

+1/0
25.11.2014 22:54
Foto

J82i32ř15í 21Š92r92á64m80e22k 3848407959851

Že by 150 let bez modernizace trati a prastaré motoráky, které tu jezdí? O souběžné dálnici nemluvme, to je i jinde.

+1/0
26.11.2014 0:25

R37a89d16e60k 68J19a70n69a40t84a 9725886844542

Bingo! Opravíte tedy tvrzení ze svého úvodního příspěvku?

+1/0
26.11.2014 8:54

R87a81d48i10m 84Š62o56l81c 1675615795784

Netuším proč si vymýšlíte. Pokud jedete vlakem Praha - Liberec, tak s přestupem v Turnově jedete vesměs modernizovanými motoráky či vozy. A žádná koženka. A to že Liberec je po kolejích "odříznut" od hlavního města je spíš problémem dopravní politiky státu. Ostatně jediný Liberecký kraj je dokonce i bez elektrické trakce. Ale třeba se někdy dočkáme léta slibované rychlé tratě přes Milovice...

+1/0
26.11.2014 9:15
Foto

J83i19ř71í 39Š56r85á78m82e36k 3478767609281

Vlakem z Prahy do Liberce jezdí jen nadšenci a ti, kteří to mají zadarmo. Nezlobte se, ale vozy z konce šedesátých let (pravda, modernizované), které jezdí jako rychlíky mezi Prahou a Turnovem (a dál do Tanvaldu), skutečně za výkřik moderny nepovažuji. Ano, uznávám, existují i horší. A z Turnova do Liberce 843, které jsou podstatně novější a ve slušném stavu, ale do kopce jim to bohužel moc nejde. Také chápu, že v tomto případě není vina na straně dopravce, ale na straně totálně zanedbané infrastruktury. Nejde jen o odříznutí Liberce od Prahy, ale od světa v jakémkoli směru. A iluze o vybudování 5.koridoru jsem už dávno ztratil

+1/0
26.11.2014 9:34

R47a42d31i18m 47Š75o97l73c 1835555435394

No mně se ta modernizace líbí. Jo přednost mají právě ty nové elektrické soupravy. A Liberec je fakt odříznutý. Naposledy v roce 1993 jel R 685 Liptov Liberec - Košice a pak už nic ;-)

0/0
26.11.2014 9:43
Foto

J80i88ř35í 61Š97r11á37m85e20k 3118277499151

Nějaký čas ještě jezdily rychlíky do Chomutova a také do Brna (sice velmi sporadicky, ale jezdily). Proč třeba nejezdí rychlý spoj z Lb do Kolína? A řeči o objednaných či neobjednaných spojích protentokrát nechme stranou

+1/0
26.11.2014 10:04

J86a81n 43J94e54m39e29l28k57a 1705450

Chtělo by to prostě udělat pořádnou příměstskou elektrifikovanou trať na Boleslav a Kladno. Ale bohužel radši nejspíš nacpou všechny peníze do vrt Praha Brno, přesunu Brněnského nádraží, demolic funkčních nádraží jako Havířov, staveb podchodů na pomalých tratích. Investic do malých nádraží, které následně po zavedení prodejních automatů a vyhození personálu stejně nakonec zavřou.

0/−1
26.11.2014 10:16
Foto

J42i72ř65í 71Š40r45á53m80e25k 3328797389251

Pořádná příměstská trať z Prahy na Boleslav či Kladno tristní situaci na železnici v Lbc kraji nevyřeší. I jinde žijí lidé, ktrří se potřebují někam dostat.

+1/0
26.11.2014 10:27

J19a55n 20J16e30m35e92l85k12a 1215470

Tak když nejsou peníze na Pra-Lib, bylo by fajn je najít alespoň na Pra-Boleslav. Boleslav si zasloužila dobré spojení, když je tam největší firma v zemi.

0/0
26.11.2014 11:01

J74a56n 46J34e81m17e52l28k90a 1505880

Takže co nám přinesla konkurence u této trati?

Snížení doby Ostrava - Žilina z 1:50 na 1:31 - 1:36 bez jakýchkoliv investic do infrastrukutry. Tedy 17 -12%. Naštěstí předtím SŽDC udělala úpravy, takže jízdní doba je nyní velmi konkurenceschopná s autem (není tam dálnice). Což je super.

Odpadly zákaznické kartičky národních dopravců, příplatky a cenová džungle.

Snížila se cena na normální cenu.

Začaly jezdit normální vlaky.

Takže konečně poprvé začíná být mezinárodní vlak konkurence schopný.

Bohužel pro je to spíš pro Slováky, protože na výlety to jezdí dost ve špatných časech.

0/−1
25.11.2014 20:43

R71a47d63e25k 16J79a78n69a28t96a 9685656224952

Zda jsou "normálnější vlaky" EC/Ex vozy, Pendolíno nebo Stadler, to je věc názoru, ale že se na začátku příspěvku pokoušíte prorazit s bludy, je jasno:

Na trati Ostrava-Žilina totiž proběhlo v posledních letech několik významných staveb, včetně náročné opravy Jablunkovských tunelů:

"Optimalizace trati st. hr. SR – Mosty u Jablunkova – Bystřice n. Olší" (dokončení 2013)

"Optimalizace trati Bystřice n. Olší – Český Těšín" (dokončení 2013)

"Žilina (mimo) - Krásno nad Kysucou (vrátane)" (dokončení 2012)

Takže zkrácení jízdní doby se dalo čekat, ostatně i proto se ty stavby dělaly.

+1/0
25.11.2014 22:18

J56a20n 35J85e78m15e53l10k45a 1585820

Letos jezdí čd za 1:50 (protože z nějakého důvodu stojí 10 minut v Bohumíně) , Regio za 1:36, Leo 1:34 tuším , a Pendolíno bude jezdit za 1:31. Takže je to velmi podstatné zkrácení bez dalších peněz do infrastruktury. Ty investice tam byly před tím a je to dobře, že se udělaly.  Proti tomu, co tam jezdilo třeba před 5, 10 lety jsou to zlaté vlaky..

0/0
26.11.2014 10:10

R92a56d42e35k 91J62a84n63a73t22a 9535656944372

Znovu opakuju - to zrychlení je díky těm opravám - díky penězum do infrastruktury. Zřejmě si to představujete tak, že když odejde poslední dělník, tak se okamžitě jízdní doba zkrátí. Ale ono to tak není. Za prvé jsou nějaké lhůty přípravy jízdního řádu a termíny změn, zmeny souvisí i se změnaymi regionální dorpavy, která je kolem Ostravy docela hustá. Za druhé tam je nějaký zkušební provoz, kdy se po té stavbě ještě nejezdí plnou plánovanou rychlostí. Zvlášť významné je to u tunelů.

O vlacích toho moc nevíte, ale snad jste si toho všimnul alespoň na dálnici - u nově postavených tunelů i mostů bývá po nějakou dobu nižší rychlost.

+1/0
26.11.2014 12:09

J76a87n 79J22e85m59e41l91k14a 1715830

Letos regio 1:36, příští rok 1:36. ČD letos 1:50, příští rok 1:40. ejhle.

0/0
30.11.2014 22:58

M14a41r15t68i98n 20Š35t50r35o39s 4299427710558

Jančua nasadil nejnižší ceny, a zase to bude on, kdo bude nadávat, že ČD jezdí pod náklady :-)

+1/0
25.11.2014 19:31

M60i73r34o48s57l72a68v 70Z13i88k34m29u27n10d 7519703514353

ČD budou sice nejrychlejší, ale nejméně pohodlným vozidlem, které má daleko ke komfortu současných slovenských vozů, ale i žlutých ojetin, s nejmenším prostorem pro zavazadla - na rozdíl od žluté ojetiny nemá dostatek prostoru na kufry, krosny, lyže.

Časová poloha v 6,35 z Prahy je taky "geniální", zásadní absence přípojů ....

Žlutá konkurence jede v 7,48 ...

0/−3
25.11.2014 18:26
Foto

A90l83a59n 42Ř17e83p66k83a 4115356

Jestli je Pendolino nejméně komfortní, tak co je v tom případě ta černá tramvaj od LEO Expressu? :-P

+1/0
25.11.2014 19:24

P52a87v84e40l 40M46a44t18o98u42š43e38k 5250447798924

Upřímně nechápu, jak může někdo mezi např. Prahou a Košicemi, hlavně přes noc, dát dobrovolně přednost autobusu před vlakem.

+5/0
25.11.2014 16:00

R34a98d64e86k 92J51a86n95a28t66a 9495816724702

Například proto, že o nočních vlacích téměř nic neví, přestože jezdí odpradávna.

Viz tento článek. Spousta řečí o denních vlacích, o nočních jen zmínka že se jeden ruší, beze zmínky, že přitom dva vlaky zůstanou (a to zrovna ty s lepšími vozy).

+2/−1
25.11.2014 18:20

P42a19v61e95l 80M40a41t68o20u34š17e27k 5900517268144

Samozřejmě, je to věc reklamy. Češi jsou bohužel čím dál tupějším stádem, které musí mít vše naservírováno až pod nos. Čímž si je soukromníci získávají. Přitom trasa Praha - Poprad - Košice je na železnici snad nejtradičnějším vozebním ramenem v rámci bývalého Československa. Že i zde převládly autobusy, to už je opravdu na pováženou.

+1/0
26.11.2014 8:50

R90a49d85e90k 76J35a96n62a97t11a 9105876224732

Oni ty autobusy nepřevládly, to je taky jen mediální realita. Vlaky jsou zde i dnes dlouhé a obsazené. Jen mladí redaktoři co si bez reklamy dopravní prostředek nevyberou, šíří tskový dojem ;)

+1/0
26.11.2014 8:58

F95r62a44n37t98i33š75e29k 63V49a61n64ě87k 1407794757597

A co bezpečnostní agentura vlastně vyřeší? Nic. Je to jen psychologie pro lidi, protože nemá žádné právní pravomoce a naštěstí je nemá, protože mnoho jejich jedinců má IQ tykve. A když si většina výtržníků dělá srandu i z policie, tak natož z nějaké agentury, takže se stejně bude muset čekat na příjezd policie. Na Slovensku si aspoň narozdíl od nás aspoň železniční policii nezrušili a mají služebny na každém větším nádraží.

+1/−3
25.11.2014 15:25

M45i79l24a74n 10Š94v81a93g17r22o98v97s79k39ý 9522569455378

Ta agentura má tu pravomoc, že když ti dají po hubě a ty ji budeš chtít vrátit, tak ti chytí ruce aby se konflikt nestupňoval. ;-D

+1/0
25.11.2014 16:40

R53o82m62a51n 91P37o70l84á46č38e21k 5466659815

Zažil jsem španělskou verzi těchto ochranek, dokonce spadali přímo pod RENFE a vypadali docela ostře. Měli pouta, teleskopy atd.

0/0
25.11.2014 19:56

P32e50t63r 18T97v97r95d66ý 5614437915215

a kdo myslíš bude dělat problémy? Potencionální český návštěvník Tater, nebo slováci jedoucí do Prahy za prací?

0/0
25.11.2014 17:45

R31o82m19a19n 18P52o12l36á92č95e92k 5876859135

No ožralá parta studentů taky stojí za to... V Liberci dokázala podobná parta budoucích "právníků" jednu tramvaj docela zřídit...

+1/0
25.11.2014 19:57

B24r57o52n81i69s55l26a74v 38G75a44b58r47y41š 6855304290

Jsem na Leoše zvědavý, jestli i potom bude brečet, že přes tak nízké jízdné prodělává.

+6/0
25.11.2014 13:47
Foto

A59l79a60n 49Ř12e37p29k12a 4935626

Tak určitě, Jančura už začal, i když zatím jen kvůli tomu, že ho ZSSK nechce pustit v Košicích do svých pokladen ;-D

+2/−1
25.11.2014 19:25

L55u38m54i69r 29N21o93v80a18k 8181613326658

kdo chce opravdu vydělat, přidá spoj do Košic v době vánoční... je to vyprodaný měsíc předem a nevypadá to, že by ti dravci na trhu chtěli přihodit spoj... ale oni vlastně mezi sebou válčí pomocí halušek :)

+2/0
25.11.2014 11:35

J43i73ř59í 14P70r49ů71š76a 7435172345629

Když oni dopravci už jaksi nemají kde brát. Nejsou lokomotivy, nejsou vozy a pořizovat jedno nebo druhé aby se to využilo pár dní v roce se jaksi nevyplatí.

+4/−1
25.11.2014 11:37

J30a33n 78Č74e91k70a46l 7839155244464

A to si jako kvůli jednomu či dvěma spojům koupíte novou soupravu a najmete a zaškolíte nové lidi, které po Novém roce zase vyhodíte?

+3/0
25.11.2014 11:51

P54e52t88r 91N16e66c76h36a21n86i40c67k87ý 7843816568720

Projeví se absence Excelsioru, Bohemia bude narvaná až po střechu. Jedinou šancí pro dopravce je obrat soupravu navíc (přes noc nebo přes den v případě Leoše).

+4/0
25.11.2014 12:18

Ř60e19h15o92ř 32V68l63a35s77á36k 2844104641786

Tenhle problém chápu, ale České dráhy by při své velikosti už mohly mít nějaké rezervní soupravy.

Koneckonců, pokud je to opravdu tak zlé (vyprodáno měsíc předem), tak mohou vypravit i historický vlak pro nadšence ;-D

Akorát je otázka, zda je v grafikonech ještě místo na nostalogický parní rychlík Praha-Košice. ;-D

+3/−1
25.11.2014 12:44

M77a13r58t21i91n 88N36o84v79o51t23n84ý 3876656941394

ČD rezervní soupravy samozřejmě mají. A ve špičkách a před Vánocemi je samozřejmě nasazují.

+3/0
25.11.2014 12:58

P16a67v30e28l 63M71a13t61o17u55š71e71k 5330397618594

Rezervy mají, ale jednak málo a jednak dost mizerné.

+1/−1
25.11.2014 16:05

R28o82m34a33n 35P50o19l82á75č69e82k 5956569295

Tak se podívejte na soupravy víkend před Vánoci na hlavním nádraží v každém větším městě... Standardní délku jich moc mít nebude.;-)

+1/0
25.11.2014 19:59

P57a83v94e48l 87M36a29t39o17u78š89e55k 5360167488744

Jenže já mám na mysli rezervy v řádu celých souprav, ne pár vozů na pár rychlících. Není tak dávno, co se vypravovaly posilové spoje. Dnes si o nich může každý nechat jen zdát, resp. de facto "posilové" spoje jezdí naopak i ve dnech, kdy jsou takřka zbytečné (o pár řádek níže vysvětluji). Standardní délka vlaku v relaci např. Praha - Olomou a dále, tj. pět až šest vozů, z tohojeden jídelák, je dost směšná. Teprve ty víkendové (vánoční, ...) posílené soupravy mají jakous takous kapacitu, a tedy i hospodárnost. K těm "posilovým" vlakům: u nás se stalo standardem nahrazování dřívějších dlouhých souprav kratičkými vláčky jezdícími v krátkých, často až nesmyslně krátkých intervalech. Nemyslím si, že je to šťastné řešení. Pominu-li omezenou kapacitu tratě a z toho plynoucí častá zpoždění, vede takové opatření mj. k výraznému snížení efektivity provozu. Snad právě kromě pátků a nedělí, kdy takové četné spoje snad mají opodstatnění (i v těchto dnech byl ale dával přednost menšímu počtu delších vlaků), jezdí spousta takových vlaků nejen krátkých, ale ještě navíc velmi sporadicky obsazených (odpozorováno z každodenních denních cest v úseku Praha - Kolín, v němž ještě jezdí uvedené vlaky ještě relativně obsazené, dál už je to úplná slabota).

0/−1
26.11.2014 9:07

J12a65n 23S12ů71r67a 4105393553152

Rezervní soupravy jsou pronajaty na Slovensko:)

+4/−3
25.11.2014 14:00

P15a75v50e76l 15M34a62t87o38u89š37e54k 5850427738184

Pro zajímavost: parním rychlíkem mezi Košicemi a Prahou bylo možné se před několika lety svézt a některým lidem možná připadá neskutečné, že by leckdo ani nepoznal, že je táhne něco jiného než elektrika. Rozdíl v rychlosti byl (až na úseky s rychlostí 160 km/h, kterých není zase až tak mnoho) nevelký.

+1/−1
25.11.2014 16:04

T35o80m40á75š 98S74e65d58m10i56h88r90a44d86s60k69ý 7664749157959

Čekám, kdy v zoufalém boji o zákazníka začne někdo z nich zajíždět až do Užhorodu. Jen ten jiný rozchod by asi byl pro většinu dopravců problém. ;-D

+4/0
25.11.2014 11:33

P29e38t28r 85B69e54z55s97t43a27r73o32s36t20i 2769696303281

Jen do Copu, dal by to nedojelo, ale za pomoci dieselu se mozna jeste da projet az do Rumunska...

0/0
25.11.2014 11:39

J85a34n 51Č19e61k35a94l 7709485404604

Nějaké stavební práce by potřeba byly, ale nezapomínejte, že elektrifikovaná trať s rozchodem 1435mm z Maťovců do Užhorodu stále existuje...

+4/0
25.11.2014 11:52

R71o29m66a61n 38S26t77o18n55e85k 1349453439341

myslím že to nebude problém, na Činsko-Ruské hranici vymění podvozek a jedou dále R^:-)

0/0
25.11.2014 12:21

Ř71e14h31o52ř 89V57l43a45s38á80k 2344464191766

Zrezivělé čtyřstopé osmisedačkové dodávce s deseti osobami, jejíž cestu částečně zaplatí pašované cigarety, bude těžké cenově konkurovat.

(přeháním, fabuluji, jen naznačuji směr úvah).

0/0
25.11.2014 12:51





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.