Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vlaky útočí na autobusy. Jízdenky mezi Prahou a Košicemi dál zlevňují

Cestování vlakem na Slovensko výrazně zlevňuje. Cenovou válku tří dopravců potvrdil v úterý zveřejněným ceníkem Leo Express, který nabídne ceny na úrovni mezi RegioJetem a Českými drahami. Dopravci chtějí soupeřit i nabídkou jídel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J27i48ř94í 97Š47r97á51m69e23k 3788357889531

To je prima. Za dvě stovky pojedu vlakem z Prahy do Liberce a nebo (skoro) až do Košic. Není v tom maličko nepoměr?

+2/−1
25.11.2014 21:38

R94a40d92e48k 35J22a46n70a83t58a 9325706724772

Není.

Za prvé - mluvíte o různých nabídkách (akční promo cena versus plná cena dostupná kdykoliv komukoliv).

Za druhé - jedná se o linky s diametrálně rozdílnou efektivitou provozu a poptávkou po přepravě.

+1/0
25.11.2014 22:06

R82a45d33e39k 16J55a56n58a48t62a 9435356464952

A za třetí - Praha-Liberec je vnitrostátní jízdenka, ze které se odvádí DPH. Mezinárodní jízdenky jsou od DPH osvobozeny.

+1/0
25.11.2014 22:21
Foto

J69i33ř47í 58Š65r21á92m51e49k 3458187779311

Nemohu porovnat promo akci Pha-Lb, protože žádná neexistuje. Vycházím z dostupných cen (nejsem tele, které by si koupilo jízdenku za 200, kdyby byla možnost jet za padesát). A Vy si myslíte, že takto nastavená cenová politika přiláká další cestující? Když navíc beru v potaz "kvalitu" vozového parku a dobu jízdy. V to snad nevěří vůbec nikdo. Mluvím o trase Pha-Lbc, samozřejmě.

0/−1
25.11.2014 22:28

R74a43d88i72m 36Š74o30l67c 1345895495284

Ale existuje. Zrovna na zítra máte akční jízdenku bez inkarty za 120 a s inkartou za 110, ale je pravda jet Praha - Liberec vlakem je pro fajnšmekry, tam by na koleje ani žádná konkurence nešla, proto ani žádný přímý vlak nejezdí.

+1/0
25.11.2014 22:39

R43a96d46e91k 39J15a10n75a49t10a 9595216734152

1) existuje tzv. "včasná jízdenka" za 120 Kč (kterou navzdory názvu e-shop většinou prodává i v den odjezdu).

2) relace Praha-Liberec nepřiláká téměř žádné další cestující bez ohledu na cenovou politiku. Zkuste přijít na to proč.

+1/0
25.11.2014 22:54
Foto

J61i84ř41í 94Š87r30á37m33e80k 3248587899171

Že by 150 let bez modernizace trati a prastaré motoráky, které tu jezdí? O souběžné dálnici nemluvme, to je i jinde.

+1/0
26.11.2014 0:25

R60a26d38e45k 42J96a39n31a23t56a 9585206404172

Bingo! Opravíte tedy tvrzení ze svého úvodního příspěvku?

+1/0
26.11.2014 8:54

R12a81d73i82m 77Š98o30l22c 1445365395124

Netuším proč si vymýšlíte. Pokud jedete vlakem Praha - Liberec, tak s přestupem v Turnově jedete vesměs modernizovanými motoráky či vozy. A žádná koženka. A to že Liberec je po kolejích "odříznut" od hlavního města je spíš problémem dopravní politiky státu. Ostatně jediný Liberecký kraj je dokonce i bez elektrické trakce. Ale třeba se někdy dočkáme léta slibované rychlé tratě přes Milovice...

+1/0
26.11.2014 9:15
Foto

J28i90ř20í 25Š31r43á48m96e49k 3598217649271

Vlakem z Prahy do Liberce jezdí jen nadšenci a ti, kteří to mají zadarmo. Nezlobte se, ale vozy z konce šedesátých let (pravda, modernizované), které jezdí jako rychlíky mezi Prahou a Turnovem (a dál do Tanvaldu), skutečně za výkřik moderny nepovažuji. Ano, uznávám, existují i horší. A z Turnova do Liberce 843, které jsou podstatně novější a ve slušném stavu, ale do kopce jim to bohužel moc nejde. Také chápu, že v tomto případě není vina na straně dopravce, ale na straně totálně zanedbané infrastruktury. Nejde jen o odříznutí Liberce od Prahy, ale od světa v jakémkoli směru. A iluze o vybudování 5.koridoru jsem už dávno ztratil

+1/0
26.11.2014 9:34

R23a43d82i47m 38Š81o83l56c 1235345515174

No mně se ta modernizace líbí. Jo přednost mají právě ty nové elektrické soupravy. A Liberec je fakt odříznutý. Naposledy v roce 1993 jel R 685 Liptov Liberec - Košice a pak už nic ;-)

0/0
26.11.2014 9:43
Foto

J41i79ř90í 85Š47r80á11m16e40k 3778487219961

Nějaký čas ještě jezdily rychlíky do Chomutova a také do Brna (sice velmi sporadicky, ale jezdily). Proč třeba nejezdí rychlý spoj z Lb do Kolína? A řeči o objednaných či neobjednaných spojích protentokrát nechme stranou

+1/0
26.11.2014 10:04

J34a25n 70J42e67m52e69l19k65a 1645640

Chtělo by to prostě udělat pořádnou příměstskou elektrifikovanou trať na Boleslav a Kladno. Ale bohužel radši nejspíš nacpou všechny peníze do vrt Praha Brno, přesunu Brněnského nádraží, demolic funkčních nádraží jako Havířov, staveb podchodů na pomalých tratích. Investic do malých nádraží, které následně po zavedení prodejních automatů a vyhození personálu stejně nakonec zavřou.

0/−1
26.11.2014 10:16
Foto

J47i74ř16í 54Š54r54á15m65e67k 3188887629571

Pořádná příměstská trať z Prahy na Boleslav či Kladno tristní situaci na železnici v Lbc kraji nevyřeší. I jinde žijí lidé, ktrří se potřebují někam dostat.

+1/0
26.11.2014 10:27

J21a12n 77J19e58m85e44l94k70a 1495130

Tak když nejsou peníze na Pra-Lib, bylo by fajn je najít alespoň na Pra-Boleslav. Boleslav si zasloužila dobré spojení, když je tam největší firma v zemi.

0/0
26.11.2014 11:01

J66a22n 24J55e81m80e96l75k25a 1355480

Takže co nám přinesla konkurence u této trati?

Snížení doby Ostrava - Žilina z 1:50 na 1:31 - 1:36 bez jakýchkoliv investic do infrastrukutry. Tedy 17 -12%. Naštěstí předtím SŽDC udělala úpravy, takže jízdní doba je nyní velmi konkurenceschopná s autem (není tam dálnice). Což je super.

Odpadly zákaznické kartičky národních dopravců, příplatky a cenová džungle.

Snížila se cena na normální cenu.

Začaly jezdit normální vlaky.

Takže konečně poprvé začíná být mezinárodní vlak konkurence schopný.

Bohužel pro je to spíš pro Slováky, protože na výlety to jezdí dost ve špatných časech.

0/−1
25.11.2014 20:43

R71a73d56e60k 84J72a82n53a88t45a 9615236314642

Zda jsou "normálnější vlaky" EC/Ex vozy, Pendolíno nebo Stadler, to je věc názoru, ale že se na začátku příspěvku pokoušíte prorazit s bludy, je jasno:

Na trati Ostrava-Žilina totiž proběhlo v posledních letech několik významných staveb, včetně náročné opravy Jablunkovských tunelů:

"Optimalizace trati st. hr. SR – Mosty u Jablunkova – Bystřice n. Olší" (dokončení 2013)

"Optimalizace trati Bystřice n. Olší – Český Těšín" (dokončení 2013)

"Žilina (mimo) - Krásno nad Kysucou (vrátane)" (dokončení 2012)

Takže zkrácení jízdní doby se dalo čekat, ostatně i proto se ty stavby dělaly.

+1/0
25.11.2014 22:18

J73a59n 59J78e29m69e75l34k13a 1875410

Letos jezdí čd za 1:50 (protože z nějakého důvodu stojí 10 minut v Bohumíně) , Regio za 1:36, Leo 1:34 tuším , a Pendolíno bude jezdit za 1:31. Takže je to velmi podstatné zkrácení bez dalších peněz do infrastruktury. Ty investice tam byly před tím a je to dobře, že se udělaly.  Proti tomu, co tam jezdilo třeba před 5, 10 lety jsou to zlaté vlaky..

0/0
26.11.2014 10:10

R40a58d82e85k 20J23a47n32a71t39a 9145626964102

Znovu opakuju - to zrychlení je díky těm opravám - díky penězum do infrastruktury. Zřejmě si to představujete tak, že když odejde poslední dělník, tak se okamžitě jízdní doba zkrátí. Ale ono to tak není. Za prvé jsou nějaké lhůty přípravy jízdního řádu a termíny změn, zmeny souvisí i se změnaymi regionální dorpavy, která je kolem Ostravy docela hustá. Za druhé tam je nějaký zkušební provoz, kdy se po té stavbě ještě nejezdí plnou plánovanou rychlostí. Zvlášť významné je to u tunelů.

O vlacích toho moc nevíte, ale snad jste si toho všimnul alespoň na dálnici - u nově postavených tunelů i mostů bývá po nějakou dobu nižší rychlost.

+1/0
26.11.2014 12:09

J71a22n 27J60e66m14e98l92k89a 1185310

Letos regio 1:36, příští rok 1:36. ČD letos 1:50, příští rok 1:40. ejhle.

0/0
30.11.2014 22:58

M46a95r94t65i72n 47Š70t68r28o54s 4239987660778

Jančua nasadil nejnižší ceny, a zase to bude on, kdo bude nadávat, že ČD jezdí pod náklady :-)

+1/0
25.11.2014 19:31

M31i23r89o58s35l69a96v 62Z77i56k57m57u72n45d 7829423474683

ČD budou sice nejrychlejší, ale nejméně pohodlným vozidlem, které má daleko ke komfortu současných slovenských vozů, ale i žlutých ojetin, s nejmenším prostorem pro zavazadla - na rozdíl od žluté ojetiny nemá dostatek prostoru na kufry, krosny, lyže.

Časová poloha v 6,35 z Prahy je taky "geniální", zásadní absence přípojů ....

Žlutá konkurence jede v 7,48 ...

0/−3
25.11.2014 18:26
Foto

A74l64a73n 27Ř51e65p98k90a 4425936

Jestli je Pendolino nejméně komfortní, tak co je v tom případě ta černá tramvaj od LEO Expressu? :-P

+1/0
25.11.2014 19:24

P77a54v58e22l 60M82a45t90o18u43š64e47k 5330837278484

Upřímně nechápu, jak může někdo mezi např. Prahou a Košicemi, hlavně přes noc, dát dobrovolně přednost autobusu před vlakem.

+5/0
25.11.2014 16:00

R18a24d73e34k 84J85a17n54a34t11a 9145146714342

Například proto, že o nočních vlacích téměř nic neví, přestože jezdí odpradávna.

Viz tento článek. Spousta řečí o denních vlacích, o nočních jen zmínka že se jeden ruší, beze zmínky, že přitom dva vlaky zůstanou (a to zrovna ty s lepšími vozy).

+2/−1
25.11.2014 18:20

P59a43v36e12l 83M33a97t44o96u89š10e91k 5330137138364

Samozřejmě, je to věc reklamy. Češi jsou bohužel čím dál tupějším stádem, které musí mít vše naservírováno až pod nos. Čímž si je soukromníci získávají. Přitom trasa Praha - Poprad - Košice je na železnici snad nejtradičnějším vozebním ramenem v rámci bývalého Československa. Že i zde převládly autobusy, to už je opravdu na pováženou.

+1/0
26.11.2014 8:50

R41a88d98e13k 57J84a27n17a18t91a 9465146874582

Oni ty autobusy nepřevládly, to je taky jen mediální realita. Vlaky jsou zde i dnes dlouhé a obsazené. Jen mladí redaktoři co si bez reklamy dopravní prostředek nevyberou, šíří tskový dojem ;)

+1/0
26.11.2014 8:58

F78r40a29n83t83i30š21e30k 98V93a49n72ě26k 1837344927627

A co bezpečnostní agentura vlastně vyřeší? Nic. Je to jen psychologie pro lidi, protože nemá žádné právní pravomoce a naštěstí je nemá, protože mnoho jejich jedinců má IQ tykve. A když si většina výtržníků dělá srandu i z policie, tak natož z nějaké agentury, takže se stejně bude muset čekat na příjezd policie. Na Slovensku si aspoň narozdíl od nás aspoň železniční policii nezrušili a mají služebny na každém větším nádraží.

+1/−3
25.11.2014 15:25

M14i50l96a69n 24Š15v67a75g73r26o28v93s91k85ý 9932569475218

Ta agentura má tu pravomoc, že když ti dají po hubě a ty ji budeš chtít vrátit, tak ti chytí ruce aby se konflikt nestupňoval. ;-D

+1/0
25.11.2014 16:40

R68o71m48a29n 82P25o20l88á14č62e83k 5676429825

Zažil jsem španělskou verzi těchto ochranek, dokonce spadali přímo pod RENFE a vypadali docela ostře. Měli pouta, teleskopy atd.

0/0
25.11.2014 19:56

P24e39t42r 63T89v88r63d35ý 5604177195145

a kdo myslíš bude dělat problémy? Potencionální český návštěvník Tater, nebo slováci jedoucí do Prahy za prací?

0/0
25.11.2014 17:45

R91o36m17a18n 55P25o77l72á65č30e23k 5836679805

No ožralá parta studentů taky stojí za to... V Liberci dokázala podobná parta budoucích "právníků" jednu tramvaj docela zřídit...

+1/0
25.11.2014 19:57
Foto

B59r34o10n14i91s16l82a45v 78G62a52b40r66y58š 2562439211

Jsem na Leoše zvědavý, jestli i potom bude brečet, že přes tak nízké jízdné prodělává.

+6/0
25.11.2014 13:47
Foto

A40l20a77n 33Ř83e81p95k17a 4675886

Tak určitě, Jančura už začal, i když zatím jen kvůli tomu, že ho ZSSK nechce pustit v Košicích do svých pokladen ;-D

+2/−1
25.11.2014 19:25

L69u26m92i25r 58N95o18v39a39k 8351553256138

kdo chce opravdu vydělat, přidá spoj do Košic v době vánoční... je to vyprodaný měsíc předem a nevypadá to, že by ti dravci na trhu chtěli přihodit spoj... ale oni vlastně mezi sebou válčí pomocí halušek :)

+2/0
25.11.2014 11:35

J31i56ř56í 54P65r24ů58š28a 7265322195819

Když oni dopravci už jaksi nemají kde brát. Nejsou lokomotivy, nejsou vozy a pořizovat jedno nebo druhé aby se to využilo pár dní v roce se jaksi nevyplatí.

+4/−1
25.11.2014 11:37

J73a88n 57Č74e52k13a96l 7339265224284

A to si jako kvůli jednomu či dvěma spojům koupíte novou soupravu a najmete a zaškolíte nové lidi, které po Novém roce zase vyhodíte?

+3/0
25.11.2014 11:51

P84e46t92r 44N57e29c26h17a64n25i17c56k76ý 7363376408920

Projeví se absence Excelsioru, Bohemia bude narvaná až po střechu. Jedinou šancí pro dopravce je obrat soupravu navíc (přes noc nebo přes den v případě Leoše).

+4/0
25.11.2014 12:18

Ř19e70h53o93ř 83V43l84a16s59á63k 2864314581916

Tenhle problém chápu, ale České dráhy by při své velikosti už mohly mít nějaké rezervní soupravy.

Koneckonců, pokud je to opravdu tak zlé (vyprodáno měsíc předem), tak mohou vypravit i historický vlak pro nadšence ;-D

Akorát je otázka, zda je v grafikonech ještě místo na nostalogický parní rychlík Praha-Košice. ;-D

+3/−1
25.11.2014 12:44

M85a18r37t70i17n 71N79o10v98o98t24n53ý 3666656411804

ČD rezervní soupravy samozřejmě mají. A ve špičkách a před Vánocemi je samozřejmě nasazují.

+3/0
25.11.2014 12:58

P48a24v72e13l 24M55a68t33o11u13š18e37k 5960657388854

Rezervy mají, ale jednak málo a jednak dost mizerné.

+1/−1
25.11.2014 16:05

R15o33m30a48n 48P65o29l68á22č18e70k 5536799395

Tak se podívejte na soupravy víkend před Vánoci na hlavním nádraží v každém větším městě... Standardní délku jich moc mít nebude.;-)

+1/0
25.11.2014 19:59

P76a28v73e78l 24M71a58t54o77u40š48e13k 5680147628514

Jenže já mám na mysli rezervy v řádu celých souprav, ne pár vozů na pár rychlících. Není tak dávno, co se vypravovaly posilové spoje. Dnes si o nich může každý nechat jen zdát, resp. de facto "posilové" spoje jezdí naopak i ve dnech, kdy jsou takřka zbytečné (o pár řádek níže vysvětluji). Standardní délka vlaku v relaci např. Praha - Olomou a dále, tj. pět až šest vozů, z tohojeden jídelák, je dost směšná. Teprve ty víkendové (vánoční, ...) posílené soupravy mají jakous takous kapacitu, a tedy i hospodárnost. K těm "posilovým" vlakům: u nás se stalo standardem nahrazování dřívějších dlouhých souprav kratičkými vláčky jezdícími v krátkých, často až nesmyslně krátkých intervalech. Nemyslím si, že je to šťastné řešení. Pominu-li omezenou kapacitu tratě a z toho plynoucí častá zpoždění, vede takové opatření mj. k výraznému snížení efektivity provozu. Snad právě kromě pátků a nedělí, kdy takové četné spoje snad mají opodstatnění (i v těchto dnech byl ale dával přednost menšímu počtu delších vlaků), jezdí spousta takových vlaků nejen krátkých, ale ještě navíc velmi sporadicky obsazených (odpozorováno z každodenních denních cest v úseku Praha - Kolín, v němž ještě jezdí uvedené vlaky ještě relativně obsazené, dál už je to úplná slabota).

0/−1
26.11.2014 9:07

J13a42n 69S37ů47r43a 4455923413822

Rezervní soupravy jsou pronajaty na Slovensko:)

+4/−3
25.11.2014 14:00

P94a14v90e16l 83M24a53t71o36u88š63e28k 5500667378604

Pro zajímavost: parním rychlíkem mezi Košicemi a Prahou bylo možné se před několika lety svézt a některým lidem možná připadá neskutečné, že by leckdo ani nepoznal, že je táhne něco jiného než elektrika. Rozdíl v rychlosti byl (až na úseky s rychlostí 160 km/h, kterých není zase až tak mnoho) nevelký.

+1/−1
25.11.2014 16:04

T55o88m98á44š 95S25e15d70m15i37h83r51a90d43s82k80ý 7464419767539

Čekám, kdy v zoufalém boji o zákazníka začne někdo z nich zajíždět až do Užhorodu. Jen ten jiný rozchod by asi byl pro většinu dopravců problém. ;-D

+4/0
25.11.2014 11:33

P63e70t56r 34B59e96z76s73t87a83r91o13s10t86i 2879556923961

Jen do Copu, dal by to nedojelo, ale za pomoci dieselu se mozna jeste da projet az do Rumunska...

0/0
25.11.2014 11:39

J85a79n 98Č29e10k55a40l 7119795924164

Nějaké stavební práce by potřeba byly, ale nezapomínejte, že elektrifikovaná trať s rozchodem 1435mm z Maťovců do Užhorodu stále existuje...

+4/0
25.11.2014 11:52

R82o81m18a89n 82S95t83o42n74e84k 1979473409811

myslím že to nebude problém, na Činsko-Ruské hranici vymění podvozek a jedou dále R^:-)

0/0
25.11.2014 12:21

Ř30e45h80o50ř 14V55l36a86s49á55k 2964544431706

Zrezivělé čtyřstopé osmisedačkové dodávce s deseti osobami, jejíž cestu částečně zaplatí pašované cigarety, bude těžké cenově konkurovat.

(přeháním, fabuluji, jen naznačuji směr úvah).

0/0
25.11.2014 12:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.