Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dráhy splatily pendolina, své nejdražší a nejrychlejší vlaky

České dráhy se po téměř dvaceti letech zbavily úvěru na jejich zřejmě nejkontroverznější nákup v historii. V úterý odeslaly konsorciu bank vedeného ČSOB poslední splátku úvěru ve výši přes 110 milionů euro (podle současného kurzu 3 miliardy a 25 milionů korun), které si dopravce vzal v lednu 1996 na nákup sedmi pendolin.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P26a86v57e36l 16H79a89l58b39i37c67h 6359682186389

Pravidelně cestuji rychlíkem z Prahy do Žďáru nad Sázavou. Nedávno jsem využil LIdl akce a projel se do Olmiku ECčkem a zpátky SCčkem (Pendolinem). Je jasné, že oproti normálnímu rychlíku mají výhodu v modernosti i pohodlí. Shrňme fakta:

Pha - ZR:    R,   169 km, 2,5 hod, 233,- Kč

Pha - Olm:  EC, 250 km, 2,5 hod, 220,- Kč

Pha - Olm:  SC, 250 km, 2,2 hod, 255,- Kč (včetně rezervace)

Vše je to od ČD.

A teď mi řekněte, na co si stěžujete? Cesta rychlíkem je tortura oproti pohodlí EC, natož SC. Btw, uspořádání 2+1 je naprosto vyhovující. O neexistujícím servisu pro cestující v rychlíku radši nemluvím. Přesto všechno je jízdenka do ZR jednoznačně kilometrově dražší. A to možná i navzdory tomu, že mašina nejspíše nebude mít takové energetické nároky (nejezdí 160 km/h), nicméně záleží také na efektivitě mašiny. Tuto teorii by mi mohl nějaký mašinfíra potvrdit / vyvrátit.

Zřejmě je to tak drahé proto, že někdo musí doplácet ztrátové jízdné konkurečního boje Pha-Ova.

Takže tady někteří, prosím, nebrečte.

+2/0
27.11.2014 10:33

R32a57d58e94k 78J60a92n49a11t82a 9485256504362

Klíč k této "záhadě" najdete ve vlastním příspěvku: "169 km, 2,5 hod" vs "250 km, 2,5 hod". Kratší jízdní doba znamená, že potřebujete méně souprav i personálu pro daný interval. Zároveň to znamená vyšší aktraktivitu pro cestující a tedy i více cestujících. Obojí snižuje náklady přepočtené 1 na cestujícícho.

+1/0
27.11.2014 12:14

P66a56v96e98l 86H30a53l95b58i58c21h 6129652246469

nerozumím argumentu "Kratší jízdní doba znamená, že potřebujete méně souprav i personálu pro daný interval." Kratší jízdní doba znamená, že tam bude dříve, nic víc. Důvodem je spíše ta větší atraktivita i to, že vlaky odjíždějí víceméně po 15 minutách, což dělá 4x více spojů a tedy mnohonásobně více cestujících. Ale zároveň potřebujete 4 násobně souprav a personálu.

Add atraktivita - nedivím se, že do Ovy, Olm jezdí tolik lidí vlakem. je to rychlé a pohodlné. Nicméně jsem toho názoru, že zanedbaná péče na spojích Pha-H. Brod-Brno odrazuje i ty, kteří by radši vlakem. To cestování na této trase je opravdu příšerné, vlak po kolejích doslova skáče, takže když jsem ještě neměl SSD, nemohl jsem cestou pracovat. Nějaká zásuvka? Našel jsem v celém vlaku jen jednu - na záchodě. A kultura cestování je jen dalším prvkem v řetězu "Nechci tím jet - ČD má málo cestujících - zdraží - teď se mi to dokonce ani nevyplatí a už tuplem tím nejedu - ČD má málo cestujících - atd.

0/0
27.11.2014 13:00

R26a29d94e21k 16J84a12n65a70t77a 9665336464552

Vysvětlím: některé náklady (dokonce většina nákladů) nenabíhají s ujetými kilometry, ale s časem (soupravy něco stály, něco stojí údržba, pravidelné revize, každodenní úklid, toto jsou fixní náklady bez ohledu na ujeté km). Rovněž zaměstnance va našich zeměpisných šířkách obvykle platíme od hodiny, ne od ujetých kilometrů. A co se děje na pomalé tratI? Za jednotku času ujedete méně kilometrů. Proto náklady rozpočtené na kilometr budou vyšší. Kratší jízdní doba znamená, že na stejný interval stačí méně souprav. Například dnes vlak Praha-Brno jezdí každou hodinu a trvá to 2:40. I když budeme počítat velmi rychlý obrat 20 minut, tak potřebujeme 6 souprav. Pokud by jízdní doba byla 1:00, a obrat dáte 30 minut, tak vám na převezení stejného počtu lidí stačí soupravy 3 a ještě máte větší rezervu.

Ke konci příspěvku jste správně dospěl k závěru, že vinna je kvalita trati. A pokud jde kvalitu vozů. Ano, do HB jezdí vozy horší. Ale když se nad tím zamyslíte, i to más svou logiku. Pokud máte vozy horší a vozy lepší, necháte ty lepší jezdít po pomalé trati, když na rychlejší trati stihnou za den "potěšit" více cestujících (at tím přinést vyšší tržby i více zlepšit pověst firmy?)

0/0
27.11.2014 17:28

O52n67d63r48e32j 71P79o70d36z81i87m84e35k 8973982837765

Koukám, že v tom máte trochu zmatek:

1. "...tortura oproti pohodlí EC, natož SC." - Z tohoto vyplývá, že SC (pendolino) je pohodlnější než EC. To bych si dovolil s Vámi nesouhlasit. Pendolina má naklápěcí skříně a proto je užší a uvnitř stístněnější než klasické vagony. Uspořádání 2+1 je tedy nutností, jinak by z toho byl normální dobytčák.

2. To jízdenka na Ostravu je levnější díky konkurwnčnímu boji dopravců na nedotované trati, s provozními náklady na km to nemá nic společného - btw. ČD ještě donedávna nebyly schopné tyto náklady podrobně rozklíčovat.

0/−2
28.11.2014 14:06

D93a78v13e 83Ř63e52h14á44k 8518645895353

2+1 není nutnost, projeďte se klidně jakýmkoliv jiným Pendolinem po Evropě ve druhé třídě (Itálie, Slovinsko, Španělsko, teď od prosince i Polsko....) všude standartní 2+2, takže české pendolino je NADSTANDARTEM v celé Evropě!! Neznám jiný vlak, kde by měli ve druhé třídě takovéto řazení :-P:-P

0/0
30.11.2014 1:54

A30n30t96o16n49i16n 90K56u62l43h51a65n55e92k 5236330317584

To je kseftik, pujcit si +- 3 miliardy a splacet to 20 let po 500 milionech rocne. Krasa. :-/

+4/−1
26.11.2014 17:45

T14o66m 86J11u71r53e43č71k88a 6245592145805

"podle současného kurzu" Tehdy na tom byla koruna diametrálně jinak. Také nikde není psáno, že se to těch 18 (ne 20) let splácelo každoročně půlmiliardou, když vlaky byly dodány až před 10 lety.

+4/0
26.11.2014 17:48

J16o89s44e15f 60U89l77m85a91n 8170360248595

Ty polské Pendolina vypadají super. Uvažuje se o něčem takovém u nás?

+1/−12
26.11.2014 17:05

R36a46d38k69o 39K80ř22i91v60á33n47e29k 7570533725770

Nejsou naklápěcí = žádná přidaná hodnota proti klasice při vysoké pořizovací ceně. V Polsku se za bolševika postavila CMK na 200 km/h, rekonstruovatelná na 250 km/h bez naklápění. Český bolševik měl nějakou modernizaci na háku.

Navíc - kolik se bude v Polsku doopravdy jezdit se neví.

V klasice na 160/200 km/h je v současné době nejlepší poměr cena x užitná hodnota u soupravy rakouských ojetin s moderní lokomotivou (Částečně cesta ČD i RJ). A na elitní výkony pendolina a railjety. Ostaní je mrhání penězi, pokud nebudou rychlejší tratě.

+12/0
26.11.2014 17:17

J26o76s96e57f 62U44l75m21a87n 8620420538725

ok. a kdy reálně můžeme očekávat rychlost 200 km/h třeba na trase Praha - Ostrava?

0/0
26.11.2014 17:34

R21a58d60e85k 21J26a96n42a29t84a 9775906874552

200 ma mozna smysl mezi Pardubicemi a Chocni, mozna kousek pred Olomoucem a mezi Hranicemi a Ostravou. Tam to lze udelat bez vysokych nakladu.

Jinde by ale musela trat vyznamne pretrasovat za velke penize. Takze lepe vyjde postavit VRT, tak je projednano s EU, pres Brno (jizdni doba Praha-Ostrava cca 2h).

+10/−1
26.11.2014 17:44

K65r95y84š13t46o14f 17L74a40n38í65k 1969900705265

Olomoucí

+1/0
26.11.2014 18:29

J76a47n 68J29e48m74e86l42k45a 1365740

Je tam dost rovných úseků..

0/0
26.11.2014 19:35

J44a96n 90J28e65m73e88l19k24a 1125590

A když jsou schopni opravit Brno - Přerov jen za 30 mld na 200Km/h  a tam ta trať je špatná se špatným terénem. Tak narovnat pár oblouků a udělat pár bypassů vesnic za Kolínem by mohlo být ještě levnější na Km. A VRT Praha - Kolín je stejně plánovaná ne.. Tak proč tím nezačít. A Praha Ostrava za 2 hodiny.. nevím..

0/−2
26.11.2014 21:57

R94a48d64e45k 27J31a30n24a34t36a 9265466184402

"Tak narovnat pár oblouků a udělat pár bypassů vesnic za Kolínem"

Čeho tím dosáhnete? Měly by to všechny nevýhody úpravy stávající trati - opravou a provozu budete několik let štváte cestující i dopravce, opravami za provozu zvýšíte i náklady, nevyřeší to kapacitní problémy, i po stavbě budete mít stále jen dvojkolejku.

"mohlo být ještě levnější na Km."

já už nevím, jak vám to mám vysvětlil. Peněz ve fondech EU je DOST (včera iDNes psala až o 650 miliardách Kč). Není třeba šetřit. Co je ale potřeba, je dobrá připravenost projektů (abyste vůbec měl co předložit) a hlavně efektivita těch investic. U každého projektu pro EU se počítá, co to přinese, a pokud to není dost, tak to dotace nedostane. Pokud za ty milardy zrychlíte o pár minut tak to moc lidí nenaláká (a kvůli vyšší rychlost omezíte kapacitu tratě místo abyste ji zvýšil), tak vám ta kritéria nevyjdou. Ovšem radikální zrychlení Praha-Brno ze 2:30 na 1:00 (a zroveň uvolnění stávající trati pro více nákladní dopravy) z toho hodnocení vypadne mnohem lépe.

"A VRT Praha - Kolín je stejně plánovaná ne"

Není. Plánovaná VRT směr Wroclaw by měla vést severněji, spíše na Poděbrady, podél D11, a ani se nejedná o prioritní směr (v Polsku obecně chcípnul pes).

http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/rychla-spojeni-ministerstva-dopravy/

+8/0
26.11.2014 22:10

J32a68n 17J90e19m52e66l19k39a 1725770

Nevyřeší kapacitní problémy? Cargo a osobní může jet po staré. A současné množství na Ostravu věčně jezdit nebude. A na trati bude míň vlaků díky rychlosti ne. Peněz je dost - připadá mi to jako klasický EU případ. Hlavně ty peníze utraťme a nedívejme se na smysl bez dotace. Jako soukromé hotely, Welness atd. atd. Tohle je teda trochu lepší. Přitom by chtěla elektrifikovat a zrychlit spousta příměstských tratí. Zlín, Kladno, Boleslav atd. atd. To jediné zatím přináší s Elefanty a 

Pantery ČD nové zákazníky. Vypočtěme si cenu jízdenky bez dotace - stavba,vlaky,provoz, údržba. Poplatky sždc, zisk pouze z osobní dopravy - jen údržba mostů.V ten moment by se polovina Čechů vrátila k autobusu, autu. Jako v Německu, Francii.. Zase tvrdím, že vlaky mají jezdit, kde jsou lidi. Tedy na Hradec,Pardubice, Kolín, atd a ne na Vysočinu. Vlak nemá fyzicky problém objet 50 km navíc. Elektřina je levná. Navic vzniká zajimavá alternativa Pardubice Brno.To proč to dnes na Brno nefunguje je rychlost stávající tratě a soupravy a služby co na ní jsou. A vrt přes Vysočinu má ještě jeden zádrhel. Musíte ji postavit celou jinak asi nemá smysl. Takže pokud v půlce dojdou prachy.. K tomu riziko navýšení ceny stavby. Že to zrvrtají jako horkskou dráhu d47. A ČR možná bude muset nyní s Putinem investovat i jinde.

+1/−1
27.11.2014 8:13

R48a19d10e32k 12J60a12n79a26t52a 9295646124562

"Cargo a osobní může jet po staré."

Po jaké staré? Navrhoval jste přece "narovnat pár oblouků a udělat pár bypassů". Tím vám žádná nová a straá trať nevznikne.

"A na trati bude míň vlaků díky rychlosti ne"

Naopak, vyšší rychlost některých vlaků (přičemž osobní zastávkové a nákladní jezdí stále pomalu) znamená vyšší nároku na kapacitu. Jde totiž hlavne o ten ROZDÍL rychlostí.

"Hlavně ty peníze utraťme a nedívejme se na smysl bez dotace."

Ono to ale smysl dává, ostatně VRT se nestaví jen v EU. Buďme rádi, že EU alespoň do něčeho naše přiblblé politiky takto tlačí, jinak by neinvestovali vůbec a vše rozkradli bez efektu.

"V ten moment by se polovina Čechů vrátila k autobusu, autu. Jako v Německu, Francii."

Kdo se vrací k autobusu? Tam kde byla postavena VRT, tak vlak typicky přebírá velkou čás přepravy. Například Brusel-Paříž (předtím cca 10%, nyní cca 50%).

"A vrt přes Vysočinu má ještě jeden zádrhel. Musíte ji postavit celou jinak asi nemá smysl."

Mají smysl i etapy. Například pokud by se začalo do Prahy. Praha-Benešov okamžitě po dokončení urychlí expresní vrrsvu na ČB a zároveň umožní častější a rychlejší příměstskou dopravu na stávající trati (nyní se tam tlučou Os a R). Praha-Jihlava pak způsobí zkrácení jízdní doby z Prahy prakticky kamkoliv na Vysočině a i do toho Brna (do Brna by vlak pokračoval po současné trati).

+1/0
27.11.2014 12:29

J64a22n 31J12e48m28e59l82k87a 1425150

Já říkám VRT Praha Kolín, pokud se neví co s penězi jak tvrdíte, tak klidně i do Pardubic. Může být i po úsecích. Srovnávat Paříž a ráj Euro úředníků Brusel není asi zcela vhodné. Mají trochu jiné platy. Navíc ve Francii je brutálně vysoké mýtné na dálnicích, což VRT trochu nahrává. Ten Váš supervlak na 350 si nedovedu představit, jak by dál pokračoval v půlce po  stávajícíh tratích :-)

0/0
27.11.2014 20:44

R91a84d19e91k 67J78a21n30a90t32a 9745236664902

"Mají trochu jiné platy. "

Hlavním konkurentem pro železnici je osobní auto. Benzín stojí všude stejně. S platy to přiliš nesouvisí, to ovlivňuje spíš to, kolikrát si tu cestou mohou dovolit, ne jaký prostředek zvolí. A mimochodem VRT má dnes už i Turecko či Uzbekistán, za 2 roky i Maroko. Otázka "můžem si to dovolit" zde prostě nedává smysl, protože VRT je levnější nejen než ježdění po dálnicích, ale i než klasická trať. Spíš bych se ptal, zda si můžeme dovolit tolik jezdit auty.

"Navíc ve Francii je brutálně vysoké mýtné na dálnicích"

No a? To že u nás dnes erár platí za řidiče aut náklady na dálnice (což je politické rozhodnutí dané hlavně tím, že politici jsou de facto socky a chtějí sami jezdit zadarmo), znamená, že nemáme stavět VRT?

"si nedovedu představit, jak by dál pokračoval v půlce po  stávajícíh tratích :-) "

V Japonsku nebo Španělsku to nejde (tam má klaiskcá síť jiných rozchod než VRT). Ale naše tratě by měly stejný rozchod (stejně jako v Německa nebo Francie). A stejně se to už dnes dělá v Něměcku nebo Francii, by vlaky jezdily kus trasy po VRT a kus trasy po klasikcé trati. Například Brno-Plzeň-Praha. Nebo

0/0
27.11.2014 22:36

L87a12d14i14s44l53a39v 44H17r89ů53z27a 8641316660276

"politici jsou de facto socky a chtějí sami jezdit zadarmo"

Když jedete vlakem, tak tedy jedete také zadarmo?

0/0
28.11.2014 0:01

R30a42d95e30k 33J66a20n72a43t76a 9525916404792

"Zase tvrdím, že vlaky mají jezdit, kde jsou lidi. Tedy na Hradec,Pardubice, Kolín, atd a ne na Vysočinu."

Proč tedy tamtudy podle vás vede ta dálnice? Není to náhodou proto, že je důležité kam vede, ne kudy? Nejde jen o Praha-Brno. Je to spojení (Německo+Plzeň+Ústí+Praha .... Brno+jih Moravy+Vídeň+Slovensko)

"Vlak nemá fyzicky problém objet 50 km navíc. Elektřina je levná."

Nejde o elektřinu, ale o čas, který dopravu prodražuje (potřebujete více souprav) a činí méně atraktivní (budou tím jezdit akorát socky, ostatní pojedou autem, takže nutnost podbízení se cenou a nižší tržby).

"s Putinem"

a doma jinak všichni zdrávi?

+1/0
27.11.2014 12:29

J72a14n 91J91e10m39e11l76k82a 1615290

Je třeba vysvětlit taky občanům Pardubického a Hradeckého kraje, že jim tam nebudou jezdit ty pohodlné EC, SC, Regio, Leo na Prahu, Olomouc a Brno. V Kolíně rychlíky nebudou tak často atd atd. V Olomouci vysvětlit, že budou muset přestupovat v Přerově a že si připlatí. Ostrava si taky ze začátku moc nepomůže, jestli si vůbec pomůže. Kdo ví, jestli nebude na Ostravu přestup. Cestující na Polsko si taky nepomohou. Jediný kdo si pomůže je Brno, případně  Vídeň, Bratislava, ale tam by šlo zrychlit levněji za Brnem. Jestli si myslíte, že při současném stavu nedojde k navýšení rozpočtu obrany, jste naivní. A rozpočet není nafukovací.

0/0
27.11.2014 21:04

R57a77d28e47k 49J23a89n62a72t11a 9425276464662

Ano, nebude tam jezdit expresní vlak každých 20 minut. Bude tam ovšem jezdit tolik vlaků kolik si ta města zaslouží. Plzeň nebo ČB taky nemají vlak do Prahy každých 20 minut. V Kolíně bude vlaků dokonce přesně stejně, protože "rychlíky" jsou zrychlená regionálni vrstva, ty VRT neovlivní.

"Ostrava si taky ze začátku moc nepomůže, jestli si vůbec pomůže. Kdo ví, jestli nebude na Ostravu přestup."

Proč by měl být na Ostravu přestup? Nejvyšší vrstva vlaků prostě bude do Ostravy jezdit horem, dokud to bude rychlejší tamtudy. Až to bude rychlejší spojdem, začne jezdit spodem.

"Jediný kdo si pomůže je Brno"

Pomůže si téměř celý východ a západ ČR. Téměř kterákoliv trasa z východ na západ zrychlí.

"Jestli si myslíte, že při současném stavu nedojde k navýšení rozpočtu obrany, jste naivní. "

vy už to nehulte. a pokud vám média opravdu tam vymyla mozek, tak vězte, že právě případné omezení dodávek energií z Ruska je argumentem spíš pro investice do železnic. Protože ty znamenají úsporu energie.

0/0
27.11.2014 22:46

J30a91n 41J69e66m10e47l13k37a 1275490

A neni taky dulezita normalne trochu navratnost? Vrt v cr by mela byt maximalne vyuzita. A v okoli Kolina i Pardubic je asi i hodne dennich zakazniku. Ne jen tydenich. A budeme je objizdet? Kolik je jich na Vysocine + slozitejsi drazsi trat.

0/0
29.11.2014 8:16

O35n72d30r36e25j 52P58o44d10z75i88m91e34k 8933632627385

Pane Jemelko, přečetl jste si někdy po sobě svůj text? Mám dojem, že ne, jinak byste takovou slátaninu nemohl odeslat. Vždyť to, co píšete, je nelogické a odporuje si sobě navzájem.

0/0
28.11.2014 14:09

J66a77n 40J86e55m34e78l47k69a 1175260

Můžete být konkrétnější - co si odporuje?

0/0
28.11.2014 15:28

J60a81n 53J49e11m97e24l49k68a 1365560

Čeho tím dosáhneme, že 2/3  republiky a Slovensko bude mít o půl hodiny kratší jízdu. A Brno se dostane na 2 hodiny a bude konkurence schopné.

+1/0
27.11.2014 8:59

R58a82d82e46k 90J41a10n16a75t12a 9475186464592

2 hodiny jsou konkurenceschopná možná tak autobusu, kterým jezdí pár socek. Naprostá většina jezdí do Brna autem a to s 2h jízdní dobou neporazíte (kvůli tomu, že auto jezdí door-to-door).

Navíc znovu opakuju - VRT provoz je efektivnější, protože soupravy jsou dražší jen o 25%, ale jezdí 2-3x rychleji a navcí vyberet více na tržbách protože přilákáte na koleje i bohatší lidi (kteří dnes nemají problém vypláznout 500 Kč na benzínu + 750 Kč na fixech).

0/0
27.11.2014 12:34

J85a62n 79J47e51m87e55l45k41a 1825280

pod 2 hodiny autem- ono to není zas tak žhavé s těma zácpama před Prahou a v Praze. Proč jezdí Ostraváci vlakem je to 1. levné 2. pohodlné a bez stresů a čas je srovnatelný s autem. U Brna byl problém, že to bylo spíš 3 hodiny proti 2ma a že tam jezdily dřív drahé plečky bez wifi a servisu. Takže 2 hodiny s Railjetem by byly konkurence schopné. Jsou lidi, kteří pokud nemusí vlakem nepojedou..

0/0
27.11.2014 21:13

R31a48d89e36k 78J23a92n11a19t29a 9565136184432

"pod 2 hodiny autem"

Opět jste to nepochopil. To jsem nepsal. Psal jsem že železnice za 2 hodiny bude (vzhledem k tomu, že je třeba dojet na nádraží a k nádraží, což je zde cca +45 minut) časově nekonkurenceschopná vůči autům a tak ji bude volit jen ten, kdo má do kapsy hluboko, což má vliv na tržby na oskm.

"jezdily dřív drahé plečky bez wifi a servisu."

Dnes jezdí už několik let EC za dobrou cenu. Přesto lidi jezdí autem. Lidi ve větší míře dostanete z aut jen tehdy pokud bude vlak včetně MHD alespoň o něco rychlejší než auto.

0/0
27.11.2014 22:51

J47a47n 62J41e23m23e72l17k88a 1245450

Ja jsem to pochopil dobre. To by pak podle vas ovsem nemusela fungovat casto ani Praha Ostrava. Ale funguje. Znova je to polovicni cena benzinu a lepsi pohodli za porovnatelny cas. Kdyz jste zminil door-to-door. Pak tento cas kazi cd nebo szdc svymi zakazovymi znackami vjezdu na volne parkovaci plochy. Pak neni kde parkovat nebo za velke penize.

0/0
28.11.2014 21:43

R44a11d27e48k 11J23a51n10a27t68a 9915196794952

Tak I relaci Praha-Ostrava hodně lidí jezdí autem. Železnice má cca 40%. Ostatní formy dopravy jsou zanedbatelné.

Když se podíváme na čas jízdy autem Praha-Ostrava (viamichelin.com) ukáže to 4h. Vlak má 3h. To je hodina rozdílu. Takže i se započítáním MHD je vlak rychlejší.

Ale vy si myslíte, že lidi přelezou z auta do vlaku na trase Praha-Brno kvůli rozdílu půlhodinovému (pod 1:30 se při trase přes Třebovou nedostanate). A pak je tu ještě argument systémové jízdní doby, která při jízdí době cca 1:00 umožní dobré připoje v Praze i Brně. Osu v celou v hlavních uzlech se snaží dosáhnout, každá země, která má rozumné dorpavní plánování: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Knotensystem_Schweiz_mit_Bahn2000_2.Etappe_2030.png

0/0
28.11.2014 22:50

J87a53n 16J36e40m39e58l70k14a 1135500

Jste vzal asi zamerne nejhorsi udaj. Na mapy.cz je 3:30. A myslim, ze za normalnich podminek (bez hromady uzavirek na O.-Brno a d1, ktery je vyjimecny ) to celkem sedi. Nekteri to jezdi i za 3:15. Regio jezdi za 3 25 a jezdi tim hromada zakazniku. Takze to neni s Brnem zcela nesrovnatelne. Nekdo potrebuje v Praze jezdit po okoli a vlakem nepojede. Tak to je a bude. Protoze dotovane autobusy jsou casto nepouzitelne

0/0
29.11.2014 8:07

R91a13d28e68k 54J23a59n75a89t43a 9225746624182

" Na mapy.cz je 3:30. A myslim, ze za normalnich podminek (bez hromady uzavirek na O.-Brno a d1, ktery je vyjimecny ) to celkem sedi."

A to je právě to, proč maljí mapy.cz nereálné údaje. Mají přiliš primitivní algoritmus. Řeknou si dálnice, aha, tak 130. Ale tak to není, jak sám píšete, vždycky se někde něco opravuje. Kromě toho, na takto dlouhé cestě si spousta řidičů dá po cestě přestávku, které ve vlaku není. Takovou přestávku nezapočítávají žádně vyhledávače silničních tras.

0/0
29.11.2014 12:20

J16a15r13e89k 74K54a37l82i44v34o68d65a 7806583831856

Ovšem problémem budou přejezdy...

+2/0
27.11.2014 0:15

P73e96t23r 96N18e19c33h40a72n54i42c43k88ý 7613756788530

V Polské rovině, kde jen natáhnete trať rovně se staví opravdu jinak

+5/0
26.11.2014 19:58

D27a34n 34M55a79c38h58o22l18d68a 8927982884422

nehlede ze teto rychlodrahy snad meji jen 200 km. Coz je hodne malo i na CR, natoz nekolikanasobne vetsi Polsko

+1/0
26.11.2014 20:11

P10e90t13r 69N24e60c64h98a95n81i71c27k29ý 7213936938810

už ji mají o něco víc a nějakou rozdvojku na Krakow a Katowice, ale jinak má Polsko dráhy snad v ještě horším stavu než my, na některých železnicích by se daly točit industriální horory

+5/0
26.11.2014 20:18

J58a89r22e62k 34K59a40l92i67v64o84d10a 7496403411836

Tak poláci od včerejška 200 km-h. Máme co dělat.

0/0
29.11.2014 15:10

M22i42l52a84n 91W61e27l87s28e37r 5522828618191

Tak po tolika letech provozu by mohl začít jezdit i k nám do ČB. Než zrezne a vyřadí ho.

+2/−2
26.11.2014 16:47

J46a28n 24J86e43m19e75l78k75a 1405720

Kdyby chtěli opravdu využít naklápění, měli by to poslat i na Brno..Tam je to klikaté až až..

+3/−1
26.11.2014 16:30

R75a55d95k79o 98K56ř51i39v43á17n78e50k 7180893955720

Po D1 to neumí a po kolejích je o 60 km delší, tudíž málo konkurenceschopné.

Za infrastrukturu provozuje stát a rozhoduje tudíž o tom, kde bude a kde nebude vlak schopen konkurovat silnici. Hra na konkurenci na železnici je v podstatě jen šaškárna.

Naklápět na Brno chcete jen pro radost? Na Ostravě si na sebe to pendolino s odřenejma ušima vydělá, protože je schopno konkurovat silniční dopravě.

+1/−2
26.11.2014 16:49

J33a44n 96J16e56m41e58l27k66a 1845620

Už hodně lidí pochopilo, že po D1 při rekonstrukci to není zas tak super. Autobusy už taky jezdí za 2:30. Naklápění by ušetřilo cca 7 minut + kdyby ořezali vatu 5 minut - je to konkurence schopné a v klidu bez stresů v autě. A kdyby se dělaly úseky kolem Pardubic a Kolína ne na 160 ale rovnou na 200 nebyl by problém. Chtělo by to předělat na 230 i dnes - jak to dělají postupně Rakušáci.

+4/−1
26.11.2014 17:03
Foto

J95a32k17u42b 66V21a22š25k15o 1308184292793

Kdyby, kdyby, ......

+2/0
26.11.2014 17:22

J11a53n 27J11e66m76e16l95k46a 1455520

No ořezat vatu lze. To je vidět z nástupu konkurence.. A opravit Kolín a Hradec je podle mě reálnější než stavět vrt přes Vysočinu za těžké peníze, navíc když s ní tady nikdo nemá zkušennosti.

+1/−5
26.11.2014 17:30

R44a77d34e25k 44J96a77n22a23t92a 9545176364742

Se stavbou VRT nase stavebni firmy zkusenosti maji. Ony totiz patri vesmes do nadnarodnich skupin a v Evrope a ve svete se trate stavi o sto sest.

Financovani neni VUBEC problem. EU proplaci az 85%, VRT jsou prioritou EU. A my msme naopak problem, ze penize nevycerpame.

+4/0
26.11.2014 17:48

J22a39n 95J73e90m51e25l24k26a 1155130

EU peníze jsou taky peníze- daňových poplatníků. A víme jak to je s kvalitou českých dálnic. Ps taky je staví "jako" nadnároní slavné společnosti. O 30 % dráž než v Německu s poloviční kvalitou.

+1/−4
26.11.2014 18:22

R23a56d59e89k 78J65a58n85a64t96a 9875866954802

Ty peníze do EU odvedeme tak jako tak. Určené na VRT jsou. Takže pak už jde jen o to , zda si za ně VRT postavíme i my nebo jen Španělé, Francouzi ...

+5/0
26.11.2014 18:33

J18a51n 94J15e86m55e45l90k36a 1545460

To je pravda. Ale reálně na to ČR ze svých daní nemá. A EU na tom taky není růžově.

0/0
26.11.2014 20:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.