Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dráhy splatily pendolina, své nejdražší a nejrychlejší vlaky

České dráhy se po téměř dvaceti letech zbavily úvěru na jejich zřejmě nejkontroverznější nákup v historii. V úterý odeslaly konsorciu bank vedeného ČSOB poslední splátku úvěru ve výši přes 110 milionů euro (podle současného kurzu 3 miliardy a 25 milionů korun), které si dopravce vzal v lednu 1996 na nákup sedmi pendolin.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P88a69v91e65l 91H92a11l72b50i85c59h 6509232196809

Pravidelně cestuji rychlíkem z Prahy do Žďáru nad Sázavou. Nedávno jsem využil LIdl akce a projel se do Olmiku ECčkem a zpátky SCčkem (Pendolinem). Je jasné, že oproti normálnímu rychlíku mají výhodu v modernosti i pohodlí. Shrňme fakta:

Pha - ZR:    R,   169 km, 2,5 hod, 233,- Kč

Pha - Olm:  EC, 250 km, 2,5 hod, 220,- Kč

Pha - Olm:  SC, 250 km, 2,2 hod, 255,- Kč (včetně rezervace)

Vše je to od ČD.

A teď mi řekněte, na co si stěžujete? Cesta rychlíkem je tortura oproti pohodlí EC, natož SC. Btw, uspořádání 2+1 je naprosto vyhovující. O neexistujícím servisu pro cestující v rychlíku radši nemluvím. Přesto všechno je jízdenka do ZR jednoznačně kilometrově dražší. A to možná i navzdory tomu, že mašina nejspíše nebude mít takové energetické nároky (nejezdí 160 km/h), nicméně záleží také na efektivitě mašiny. Tuto teorii by mi mohl nějaký mašinfíra potvrdit / vyvrátit.

Zřejmě je to tak drahé proto, že někdo musí doplácet ztrátové jízdné konkurečního boje Pha-Ova.

Takže tady někteří, prosím, nebrečte.

+2/0
27.11.2014 10:33

R24a73d98e80k 44J70a30n53a52t17a 9335466794472

Klíč k této "záhadě" najdete ve vlastním příspěvku: "169 km, 2,5 hod" vs "250 km, 2,5 hod". Kratší jízdní doba znamená, že potřebujete méně souprav i personálu pro daný interval. Zároveň to znamená vyšší aktraktivitu pro cestující a tedy i více cestujících. Obojí snižuje náklady přepočtené 1 na cestujícícho.

+1/0
27.11.2014 12:14

P73a59v36e71l 85H50a41l74b20i41c96h 6789232376249

nerozumím argumentu "Kratší jízdní doba znamená, že potřebujete méně souprav i personálu pro daný interval." Kratší jízdní doba znamená, že tam bude dříve, nic víc. Důvodem je spíše ta větší atraktivita i to, že vlaky odjíždějí víceméně po 15 minutách, což dělá 4x více spojů a tedy mnohonásobně více cestujících. Ale zároveň potřebujete 4 násobně souprav a personálu.

Add atraktivita - nedivím se, že do Ovy, Olm jezdí tolik lidí vlakem. je to rychlé a pohodlné. Nicméně jsem toho názoru, že zanedbaná péče na spojích Pha-H. Brod-Brno odrazuje i ty, kteří by radši vlakem. To cestování na této trase je opravdu příšerné, vlak po kolejích doslova skáče, takže když jsem ještě neměl SSD, nemohl jsem cestou pracovat. Nějaká zásuvka? Našel jsem v celém vlaku jen jednu - na záchodě. A kultura cestování je jen dalším prvkem v řetězu "Nechci tím jet - ČD má málo cestujících - zdraží - teď se mi to dokonce ani nevyplatí a už tuplem tím nejedu - ČD má málo cestujících - atd.

0/0
27.11.2014 13:00

R29a76d27e22k 92J51a25n21a26t43a 9555626764542

Vysvětlím: některé náklady (dokonce většina nákladů) nenabíhají s ujetými kilometry, ale s časem (soupravy něco stály, něco stojí údržba, pravidelné revize, každodenní úklid, toto jsou fixní náklady bez ohledu na ujeté km). Rovněž zaměstnance va našich zeměpisných šířkách obvykle platíme od hodiny, ne od ujetých kilometrů. A co se děje na pomalé tratI? Za jednotku času ujedete méně kilometrů. Proto náklady rozpočtené na kilometr budou vyšší. Kratší jízdní doba znamená, že na stejný interval stačí méně souprav. Například dnes vlak Praha-Brno jezdí každou hodinu a trvá to 2:40. I když budeme počítat velmi rychlý obrat 20 minut, tak potřebujeme 6 souprav. Pokud by jízdní doba byla 1:00, a obrat dáte 30 minut, tak vám na převezení stejného počtu lidí stačí soupravy 3 a ještě máte větší rezervu.

Ke konci příspěvku jste správně dospěl k závěru, že vinna je kvalita trati. A pokud jde kvalitu vozů. Ano, do HB jezdí vozy horší. Ale když se nad tím zamyslíte, i to más svou logiku. Pokud máte vozy horší a vozy lepší, necháte ty lepší jezdít po pomalé trati, když na rychlejší trati stihnou za den "potěšit" více cestujících (at tím přinést vyšší tržby i více zlepšit pověst firmy?)

0/0
27.11.2014 17:28

O26n93d21r38e30j 59P86o53d75z62i68m52e89k 8113682987125

Koukám, že v tom máte trochu zmatek:

1. "...tortura oproti pohodlí EC, natož SC." - Z tohoto vyplývá, že SC (pendolino) je pohodlnější než EC. To bych si dovolil s Vámi nesouhlasit. Pendolina má naklápěcí skříně a proto je užší a uvnitř stístněnější než klasické vagony. Uspořádání 2+1 je tedy nutností, jinak by z toho byl normální dobytčák.

2. To jízdenka na Ostravu je levnější díky konkurwnčnímu boji dopravců na nedotované trati, s provozními náklady na km to nemá nic společného - btw. ČD ještě donedávna nebyly schopné tyto náklady podrobně rozklíčovat.

0/−2
28.11.2014 14:06

D14a18v89e 69Ř76e17h29á30k 8438575485193

2+1 není nutnost, projeďte se klidně jakýmkoliv jiným Pendolinem po Evropě ve druhé třídě (Itálie, Slovinsko, Španělsko, teď od prosince i Polsko....) všude standartní 2+2, takže české pendolino je NADSTANDARTEM v celé Evropě!! Neznám jiný vlak, kde by měli ve druhé třídě takovéto řazení :-P:-P

0/0
30.11.2014 1:54

A38n39t87o64n29i92n 46K85u49l91h77a36n74e10k 5646530507604

To je kseftik, pujcit si +- 3 miliardy a splacet to 20 let po 500 milionech rocne. Krasa. :-/

+4/−1
26.11.2014 17:45

T23o51m 26J40u51r53e86č84k49a 6865902185865

"podle současného kurzu" Tehdy na tom byla koruna diametrálně jinak. Také nikde není psáno, že se to těch 18 (ne 20) let splácelo každoročně půlmiliardou, když vlaky byly dodány až před 10 lety.

+4/0
26.11.2014 17:48

J11o48s43e47f 32U79l87m70a18n 8310230618225

Ty polské Pendolina vypadají super. Uvažuje se o něčem takovém u nás?

+1/−12
26.11.2014 17:05

R40a62d93k75o 51K75ř79i81v43á95n92e96k 7870443765440

Nejsou naklápěcí = žádná přidaná hodnota proti klasice při vysoké pořizovací ceně. V Polsku se za bolševika postavila CMK na 200 km/h, rekonstruovatelná na 250 km/h bez naklápění. Český bolševik měl nějakou modernizaci na háku.

Navíc - kolik se bude v Polsku doopravdy jezdit se neví.

V klasice na 160/200 km/h je v současné době nejlepší poměr cena x užitná hodnota u soupravy rakouských ojetin s moderní lokomotivou (Částečně cesta ČD i RJ). A na elitní výkony pendolina a railjety. Ostaní je mrhání penězi, pokud nebudou rychlejší tratě.

+12/0
26.11.2014 17:17

J52o59s93e41f 14U75l87m41a62n 8420720628895

ok. a kdy reálně můžeme očekávat rychlost 200 km/h třeba na trase Praha - Ostrava?

0/0
26.11.2014 17:34

R13a78d39e23k 34J89a73n44a25t37a 9145666514502

200 ma mozna smysl mezi Pardubicemi a Chocni, mozna kousek pred Olomoucem a mezi Hranicemi a Ostravou. Tam to lze udelat bez vysokych nakladu.

Jinde by ale musela trat vyznamne pretrasovat za velke penize. Takze lepe vyjde postavit VRT, tak je projednano s EU, pres Brno (jizdni doba Praha-Ostrava cca 2h).

+10/−1
26.11.2014 17:44

K50r44y45š20t35o64f 71L29a29n17í63k 1739620235195

Olomoucí

+1/0
26.11.2014 18:29

J27a90n 38J75e88m27e57l30k52a 1545780

Je tam dost rovných úseků..

0/0
26.11.2014 19:35

J77a13n 98J18e46m89e21l96k36a 1525630

A když jsou schopni opravit Brno - Přerov jen za 30 mld na 200Km/h  a tam ta trať je špatná se špatným terénem. Tak narovnat pár oblouků a udělat pár bypassů vesnic za Kolínem by mohlo být ještě levnější na Km. A VRT Praha - Kolín je stejně plánovaná ne.. Tak proč tím nezačít. A Praha Ostrava za 2 hodiny.. nevím..

0/−2
26.11.2014 21:57

R49a57d82e59k 31J59a59n37a60t34a 9225206234382

"Tak narovnat pár oblouků a udělat pár bypassů vesnic za Kolínem"

Čeho tím dosáhnete? Měly by to všechny nevýhody úpravy stávající trati - opravou a provozu budete několik let štváte cestující i dopravce, opravami za provozu zvýšíte i náklady, nevyřeší to kapacitní problémy, i po stavbě budete mít stále jen dvojkolejku.

"mohlo být ještě levnější na Km."

já už nevím, jak vám to mám vysvětlil. Peněz ve fondech EU je DOST (včera iDNes psala až o 650 miliardách Kč). Není třeba šetřit. Co je ale potřeba, je dobrá připravenost projektů (abyste vůbec měl co předložit) a hlavně efektivita těch investic. U každého projektu pro EU se počítá, co to přinese, a pokud to není dost, tak to dotace nedostane. Pokud za ty milardy zrychlíte o pár minut tak to moc lidí nenaláká (a kvůli vyšší rychlost omezíte kapacitu tratě místo abyste ji zvýšil), tak vám ta kritéria nevyjdou. Ovšem radikální zrychlení Praha-Brno ze 2:30 na 1:00 (a zroveň uvolnění stávající trati pro více nákladní dopravy) z toho hodnocení vypadne mnohem lépe.

"A VRT Praha - Kolín je stejně plánovaná ne"

Není. Plánovaná VRT směr Wroclaw by měla vést severněji, spíše na Poděbrady, podél D11, a ani se nejedná o prioritní směr (v Polsku obecně chcípnul pes).

http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/rychla-spojeni-ministerstva-dopravy/

+8/0
26.11.2014 22:10

J74a60n 33J85e25m66e80l85k56a 1515250

Nevyřeší kapacitní problémy? Cargo a osobní může jet po staré. A současné množství na Ostravu věčně jezdit nebude. A na trati bude míň vlaků díky rychlosti ne. Peněz je dost - připadá mi to jako klasický EU případ. Hlavně ty peníze utraťme a nedívejme se na smysl bez dotace. Jako soukromé hotely, Welness atd. atd. Tohle je teda trochu lepší. Přitom by chtěla elektrifikovat a zrychlit spousta příměstských tratí. Zlín, Kladno, Boleslav atd. atd. To jediné zatím přináší s Elefanty a 

Pantery ČD nové zákazníky. Vypočtěme si cenu jízdenky bez dotace - stavba,vlaky,provoz, údržba. Poplatky sždc, zisk pouze z osobní dopravy - jen údržba mostů.V ten moment by se polovina Čechů vrátila k autobusu, autu. Jako v Německu, Francii.. Zase tvrdím, že vlaky mají jezdit, kde jsou lidi. Tedy na Hradec,Pardubice, Kolín, atd a ne na Vysočinu. Vlak nemá fyzicky problém objet 50 km navíc. Elektřina je levná. Navic vzniká zajimavá alternativa Pardubice Brno.To proč to dnes na Brno nefunguje je rychlost stávající tratě a soupravy a služby co na ní jsou. A vrt přes Vysočinu má ještě jeden zádrhel. Musíte ji postavit celou jinak asi nemá smysl. Takže pokud v půlce dojdou prachy.. K tomu riziko navýšení ceny stavby. Že to zrvrtají jako horkskou dráhu d47. A ČR možná bude muset nyní s Putinem investovat i jinde.

+1/−1
27.11.2014 8:13

R17a54d37e71k 11J22a74n73a37t87a 9285166674352

"Cargo a osobní může jet po staré."

Po jaké staré? Navrhoval jste přece "narovnat pár oblouků a udělat pár bypassů". Tím vám žádná nová a straá trať nevznikne.

"A na trati bude míň vlaků díky rychlosti ne"

Naopak, vyšší rychlost některých vlaků (přičemž osobní zastávkové a nákladní jezdí stále pomalu) znamená vyšší nároku na kapacitu. Jde totiž hlavne o ten ROZDÍL rychlostí.

"Hlavně ty peníze utraťme a nedívejme se na smysl bez dotace."

Ono to ale smysl dává, ostatně VRT se nestaví jen v EU. Buďme rádi, že EU alespoň do něčeho naše přiblblé politiky takto tlačí, jinak by neinvestovali vůbec a vše rozkradli bez efektu.

"V ten moment by se polovina Čechů vrátila k autobusu, autu. Jako v Německu, Francii."

Kdo se vrací k autobusu? Tam kde byla postavena VRT, tak vlak typicky přebírá velkou čás přepravy. Například Brusel-Paříž (předtím cca 10%, nyní cca 50%).

"A vrt přes Vysočinu má ještě jeden zádrhel. Musíte ji postavit celou jinak asi nemá smysl."

Mají smysl i etapy. Například pokud by se začalo do Prahy. Praha-Benešov okamžitě po dokončení urychlí expresní vrrsvu na ČB a zároveň umožní častější a rychlejší příměstskou dopravu na stávající trati (nyní se tam tlučou Os a R). Praha-Jihlava pak způsobí zkrácení jízdní doby z Prahy prakticky kamkoliv na Vysočině a i do toho Brna (do Brna by vlak pokračoval po současné trati).

+1/0
27.11.2014 12:29

J92a26n 27J89e64m92e85l78k70a 1395870

Já říkám VRT Praha Kolín, pokud se neví co s penězi jak tvrdíte, tak klidně i do Pardubic. Může být i po úsecích. Srovnávat Paříž a ráj Euro úředníků Brusel není asi zcela vhodné. Mají trochu jiné platy. Navíc ve Francii je brutálně vysoké mýtné na dálnicích, což VRT trochu nahrává. Ten Váš supervlak na 350 si nedovedu představit, jak by dál pokračoval v půlce po  stávajícíh tratích :-)

0/0
27.11.2014 20:44

R20a21d84e81k 63J11a41n43a24t14a 9325646584222

"Mají trochu jiné platy. "

Hlavním konkurentem pro železnici je osobní auto. Benzín stojí všude stejně. S platy to přiliš nesouvisí, to ovlivňuje spíš to, kolikrát si tu cestou mohou dovolit, ne jaký prostředek zvolí. A mimochodem VRT má dnes už i Turecko či Uzbekistán, za 2 roky i Maroko. Otázka "můžem si to dovolit" zde prostě nedává smysl, protože VRT je levnější nejen než ježdění po dálnicích, ale i než klasická trať. Spíš bych se ptal, zda si můžeme dovolit tolik jezdit auty.

"Navíc ve Francii je brutálně vysoké mýtné na dálnicích"

No a? To že u nás dnes erár platí za řidiče aut náklady na dálnice (což je politické rozhodnutí dané hlavně tím, že politici jsou de facto socky a chtějí sami jezdit zadarmo), znamená, že nemáme stavět VRT?

"si nedovedu představit, jak by dál pokračoval v půlce po  stávajícíh tratích :-) "

V Japonsku nebo Španělsku to nejde (tam má klaiskcá síť jiných rozchod než VRT). Ale naše tratě by měly stejný rozchod (stejně jako v Německa nebo Francie). A stejně se to už dnes dělá v Něměcku nebo Francii, by vlaky jezdily kus trasy po VRT a kus trasy po klasikcé trati. Například Brno-Plzeň-Praha. Nebo

0/0
27.11.2014 22:36

L45a85d50i56s54l64a59v 53H73r63ů67z65a 8851326300756

"politici jsou de facto socky a chtějí sami jezdit zadarmo"

Když jedete vlakem, tak tedy jedete také zadarmo?

0/0
28.11.2014 0:01

R65a41d22e11k 63J88a54n34a27t74a 9335216664692

"Zase tvrdím, že vlaky mají jezdit, kde jsou lidi. Tedy na Hradec,Pardubice, Kolín, atd a ne na Vysočinu."

Proč tedy tamtudy podle vás vede ta dálnice? Není to náhodou proto, že je důležité kam vede, ne kudy? Nejde jen o Praha-Brno. Je to spojení (Německo+Plzeň+Ústí+Praha .... Brno+jih Moravy+Vídeň+Slovensko)

"Vlak nemá fyzicky problém objet 50 km navíc. Elektřina je levná."

Nejde o elektřinu, ale o čas, který dopravu prodražuje (potřebujete více souprav) a činí méně atraktivní (budou tím jezdit akorát socky, ostatní pojedou autem, takže nutnost podbízení se cenou a nižší tržby).

"s Putinem"

a doma jinak všichni zdrávi?

+1/0
27.11.2014 12:29

J61a68n 76J27e56m10e38l24k84a 1325590

Je třeba vysvětlit taky občanům Pardubického a Hradeckého kraje, že jim tam nebudou jezdit ty pohodlné EC, SC, Regio, Leo na Prahu, Olomouc a Brno. V Kolíně rychlíky nebudou tak často atd atd. V Olomouci vysvětlit, že budou muset přestupovat v Přerově a že si připlatí. Ostrava si taky ze začátku moc nepomůže, jestli si vůbec pomůže. Kdo ví, jestli nebude na Ostravu přestup. Cestující na Polsko si taky nepomohou. Jediný kdo si pomůže je Brno, případně  Vídeň, Bratislava, ale tam by šlo zrychlit levněji za Brnem. Jestli si myslíte, že při současném stavu nedojde k navýšení rozpočtu obrany, jste naivní. A rozpočet není nafukovací.

0/0
27.11.2014 21:04

R66a20d27e94k 44J54a21n93a38t66a 9325456214822

Ano, nebude tam jezdit expresní vlak každých 20 minut. Bude tam ovšem jezdit tolik vlaků kolik si ta města zaslouží. Plzeň nebo ČB taky nemají vlak do Prahy každých 20 minut. V Kolíně bude vlaků dokonce přesně stejně, protože "rychlíky" jsou zrychlená regionálni vrstva, ty VRT neovlivní.

"Ostrava si taky ze začátku moc nepomůže, jestli si vůbec pomůže. Kdo ví, jestli nebude na Ostravu přestup."

Proč by měl být na Ostravu přestup? Nejvyšší vrstva vlaků prostě bude do Ostravy jezdit horem, dokud to bude rychlejší tamtudy. Až to bude rychlejší spojdem, začne jezdit spodem.

"Jediný kdo si pomůže je Brno"

Pomůže si téměř celý východ a západ ČR. Téměř kterákoliv trasa z východ na západ zrychlí.

"Jestli si myslíte, že při současném stavu nedojde k navýšení rozpočtu obrany, jste naivní. "

vy už to nehulte. a pokud vám média opravdu tam vymyla mozek, tak vězte, že právě případné omezení dodávek energií z Ruska je argumentem spíš pro investice do železnic. Protože ty znamenají úsporu energie.

0/0
27.11.2014 22:46

J56a40n 25J39e78m40e48l86k13a 1125980

A neni taky dulezita normalne trochu navratnost? Vrt v cr by mela byt maximalne vyuzita. A v okoli Kolina i Pardubic je asi i hodne dennich zakazniku. Ne jen tydenich. A budeme je objizdet? Kolik je jich na Vysocine + slozitejsi drazsi trat.

0/0
29.11.2014 8:16

O88n67d74r30e46j 50P56o88d50z95i77m36e38k 8813292227275

Pane Jemelko, přečetl jste si někdy po sobě svůj text? Mám dojem, že ne, jinak byste takovou slátaninu nemohl odeslat. Vždyť to, co píšete, je nelogické a odporuje si sobě navzájem.

0/0
28.11.2014 14:09

J38a13n 38J32e65m44e10l68k23a 1845150

Můžete být konkrétnější - co si odporuje?

0/0
28.11.2014 15:28

J91a20n 79J17e25m95e54l85k45a 1725910

Čeho tím dosáhneme, že 2/3  republiky a Slovensko bude mít o půl hodiny kratší jízdu. A Brno se dostane na 2 hodiny a bude konkurence schopné.

+1/0
27.11.2014 8:59

R25a75d56e69k 86J77a14n85a56t59a 9285316584102

2 hodiny jsou konkurenceschopná možná tak autobusu, kterým jezdí pár socek. Naprostá většina jezdí do Brna autem a to s 2h jízdní dobou neporazíte (kvůli tomu, že auto jezdí door-to-door).

Navíc znovu opakuju - VRT provoz je efektivnější, protože soupravy jsou dražší jen o 25%, ale jezdí 2-3x rychleji a navcí vyberet více na tržbách protože přilákáte na koleje i bohatší lidi (kteří dnes nemají problém vypláznout 500 Kč na benzínu + 750 Kč na fixech).

0/0
27.11.2014 12:34

J73a75n 33J33e74m60e32l65k51a 1965400

pod 2 hodiny autem- ono to není zas tak žhavé s těma zácpama před Prahou a v Praze. Proč jezdí Ostraváci vlakem je to 1. levné 2. pohodlné a bez stresů a čas je srovnatelný s autem. U Brna byl problém, že to bylo spíš 3 hodiny proti 2ma a že tam jezdily dřív drahé plečky bez wifi a servisu. Takže 2 hodiny s Railjetem by byly konkurence schopné. Jsou lidi, kteří pokud nemusí vlakem nepojedou..

0/0
27.11.2014 21:13

R26a70d21e42k 36J42a76n53a46t87a 9625756944562

"pod 2 hodiny autem"

Opět jste to nepochopil. To jsem nepsal. Psal jsem že železnice za 2 hodiny bude (vzhledem k tomu, že je třeba dojet na nádraží a k nádraží, což je zde cca +45 minut) časově nekonkurenceschopná vůči autům a tak ji bude volit jen ten, kdo má do kapsy hluboko, což má vliv na tržby na oskm.

"jezdily dřív drahé plečky bez wifi a servisu."

Dnes jezdí už několik let EC za dobrou cenu. Přesto lidi jezdí autem. Lidi ve větší míře dostanete z aut jen tehdy pokud bude vlak včetně MHD alespoň o něco rychlejší než auto.

0/0
27.11.2014 22:51

J31a63n 36J38e55m73e88l30k16a 1505290

Ja jsem to pochopil dobre. To by pak podle vas ovsem nemusela fungovat casto ani Praha Ostrava. Ale funguje. Znova je to polovicni cena benzinu a lepsi pohodli za porovnatelny cas. Kdyz jste zminil door-to-door. Pak tento cas kazi cd nebo szdc svymi zakazovymi znackami vjezdu na volne parkovaci plochy. Pak neni kde parkovat nebo za velke penize.

0/0
28.11.2014 21:43

R31a61d69e22k 68J59a34n58a39t70a 9175926534292

Tak I relaci Praha-Ostrava hodně lidí jezdí autem. Železnice má cca 40%. Ostatní formy dopravy jsou zanedbatelné.

Když se podíváme na čas jízdy autem Praha-Ostrava (viamichelin.com) ukáže to 4h. Vlak má 3h. To je hodina rozdílu. Takže i se započítáním MHD je vlak rychlejší.

Ale vy si myslíte, že lidi přelezou z auta do vlaku na trase Praha-Brno kvůli rozdílu půlhodinovému (pod 1:30 se při trase přes Třebovou nedostanate). A pak je tu ještě argument systémové jízdní doby, která při jízdí době cca 1:00 umožní dobré připoje v Praze i Brně. Osu v celou v hlavních uzlech se snaží dosáhnout, každá země, která má rozumné dorpavní plánování: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Knotensystem_Schweiz_mit_Bahn2000_2.Etappe_2030.png

0/0
28.11.2014 22:50

J26a50n 77J22e22m21e10l37k76a 1535950

Jste vzal asi zamerne nejhorsi udaj. Na mapy.cz je 3:30. A myslim, ze za normalnich podminek (bez hromady uzavirek na O.-Brno a d1, ktery je vyjimecny ) to celkem sedi. Nekteri to jezdi i za 3:15. Regio jezdi za 3 25 a jezdi tim hromada zakazniku. Takze to neni s Brnem zcela nesrovnatelne. Nekdo potrebuje v Praze jezdit po okoli a vlakem nepojede. Tak to je a bude. Protoze dotovane autobusy jsou casto nepouzitelne

0/0
29.11.2014 8:07

R95a37d95e33k 50J94a63n69a22t15a 9795176404762

" Na mapy.cz je 3:30. A myslim, ze za normalnich podminek (bez hromady uzavirek na O.-Brno a d1, ktery je vyjimecny ) to celkem sedi."

A to je právě to, proč maljí mapy.cz nereálné údaje. Mají přiliš primitivní algoritmus. Řeknou si dálnice, aha, tak 130. Ale tak to není, jak sám píšete, vždycky se někde něco opravuje. Kromě toho, na takto dlouhé cestě si spousta řidičů dá po cestě přestávku, které ve vlaku není. Takovou přestávku nezapočítávají žádně vyhledávače silničních tras.

0/0
29.11.2014 12:20

J37a26r65e85k 24K70a81l18i38v32o21d18a 7936393281926

Ovšem problémem budou přejezdy...

+2/0
27.11.2014 0:15

P84e26t26r 71N31e38c34h87a74n52i33c40k24ý 7453436468440

V Polské rovině, kde jen natáhnete trať rovně se staví opravdu jinak

+5/0
26.11.2014 19:58

D83a82n 83M70a89c38h35o23l28d66a 8117392854692

nehlede ze teto rychlodrahy snad meji jen 200 km. Coz je hodne malo i na CR, natoz nekolikanasobne vetsi Polsko

+1/0
26.11.2014 20:11

P39e93t21r 94N89e24c14h16a98n90i77c20k70ý 7473516938910

už ji mají o něco víc a nějakou rozdvojku na Krakow a Katowice, ale jinak má Polsko dráhy snad v ještě horším stavu než my, na některých železnicích by se daly točit industriální horory

+5/0
26.11.2014 20:18

J87a73r73e19k 56K44a32l94i86v89o58d13a 7706333581886

Tak poláci od včerejška 200 km-h. Máme co dělat.

0/0
29.11.2014 15:10

M81i92l46a12n 50W52e31l39s77e83r 5912928788671

Tak po tolika letech provozu by mohl začít jezdit i k nám do ČB. Než zrezne a vyřadí ho.

+2/−2
26.11.2014 16:47

J87a71n 34J74e22m64e21l59k82a 1585880

Kdyby chtěli opravdu využít naklápění, měli by to poslat i na Brno..Tam je to klikaté až až..

+3/−1
26.11.2014 16:30

R98a13d33k55o 12K37ř67i28v31á88n53e15k 7900503445520

Po D1 to neumí a po kolejích je o 60 km delší, tudíž málo konkurenceschopné.

Za infrastrukturu provozuje stát a rozhoduje tudíž o tom, kde bude a kde nebude vlak schopen konkurovat silnici. Hra na konkurenci na železnici je v podstatě jen šaškárna.

Naklápět na Brno chcete jen pro radost? Na Ostravě si na sebe to pendolino s odřenejma ušima vydělá, protože je schopno konkurovat silniční dopravě.

+1/−2
26.11.2014 16:49

J43a41n 72J52e38m26e29l12k86a 1785950

Už hodně lidí pochopilo, že po D1 při rekonstrukci to není zas tak super. Autobusy už taky jezdí za 2:30. Naklápění by ušetřilo cca 7 minut + kdyby ořezali vatu 5 minut - je to konkurence schopné a v klidu bez stresů v autě. A kdyby se dělaly úseky kolem Pardubic a Kolína ne na 160 ale rovnou na 200 nebyl by problém. Chtělo by to předělat na 230 i dnes - jak to dělají postupně Rakušáci.

+4/−1
26.11.2014 17:03
Foto

J21a93k76u31b 19V86a23š50k49o 1968824742553

Kdyby, kdyby, ......

+2/0
26.11.2014 17:22

J74a57n 77J43e66m42e33l76k22a 1765270

No ořezat vatu lze. To je vidět z nástupu konkurence.. A opravit Kolín a Hradec je podle mě reálnější než stavět vrt přes Vysočinu za těžké peníze, navíc když s ní tady nikdo nemá zkušennosti.

+1/−5
26.11.2014 17:30

R20a16d59e82k 83J31a68n33a41t56a 9345536664432

Se stavbou VRT nase stavebni firmy zkusenosti maji. Ony totiz patri vesmes do nadnarodnich skupin a v Evrope a ve svete se trate stavi o sto sest.

Financovani neni VUBEC problem. EU proplaci az 85%, VRT jsou prioritou EU. A my msme naopak problem, ze penize nevycerpame.

+4/0
26.11.2014 17:48

J27a77n 98J94e54m60e66l26k28a 1635680

EU peníze jsou taky peníze- daňových poplatníků. A víme jak to je s kvalitou českých dálnic. Ps taky je staví "jako" nadnároní slavné společnosti. O 30 % dráž než v Německu s poloviční kvalitou.

+1/−4
26.11.2014 18:22

R50a68d30e46k 72J43a81n98a13t98a 9795626674652

Ty peníze do EU odvedeme tak jako tak. Určené na VRT jsou. Takže pak už jde jen o to , zda si za ně VRT postavíme i my nebo jen Španělé, Francouzi ...

+5/0
26.11.2014 18:33

J75a24n 51J23e76m49e13l20k10a 1485630

To je pravda. Ale reálně na to ČR ze svých daní nemá. A EU na tom taky není růžově.

0/0
26.11.2014 20:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.