Diskuze

Dráhy splatily pendolina, své nejdražší a nejrychlejší vlaky

České dráhy se po téměř dvaceti letech zbavily úvěru na jejich zřejmě nejkontroverznější nákup v historii. V úterý odeslaly konsorciu bank vedeného ČSOB poslední splátku úvěru ve výši přes 110 milionů euro (podle současného kurzu 3 miliardy a 25 milionů korun), které si dopravce vzal v lednu 1996 na nákup sedmi pendolin.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Pravidelně cestuji rychlíkem z Prahy do Žďáru nad Sázavou. Nedávno jsem využil LIdl akce a projel se do Olmiku ECčkem a zpátky SCčkem (Pendolinem). Je jasné, že oproti normálnímu rychlíku mají výhodu v modernosti i pohodlí. Shrňme fakta:

Pha - ZR:    R,   169 km, 2,5 hod, 233,- Kč

Pha - Olm:  EC, 250 km, 2,5 hod, 220,- Kč

Pha - Olm:  SC, 250 km, 2,2 hod, 255,- Kč (včetně rezervace)

Vše je to od ČD.

A teď mi řekněte, na co si stěžujete? Cesta rychlíkem je tortura oproti pohodlí EC, natož SC. Btw, uspořádání 2+1 je naprosto vyhovující. O neexistujícím servisu pro cestující v rychlíku radši nemluvím. Přesto všechno je jízdenka do ZR jednoznačně kilometrově dražší. A to možná i navzdory tomu, že mašina nejspíše nebude mít takové energetické nároky (nejezdí 160 km/h), nicméně záleží také na efektivitě mašiny. Tuto teorii by mi mohl nějaký mašinfíra potvrdit / vyvrátit.

Zřejmě je to tak drahé proto, že někdo musí doplácet ztrátové jízdné konkurečního boje Pha-Ova.

Takže tady někteří, prosím, nebrečte.

2 0
možnosti

Klíč k této "záhadě" najdete ve vlastním příspěvku: "169 km, 2,5 hod" vs "250 km, 2,5 hod". Kratší jízdní doba znamená, že potřebujete méně souprav i personálu pro daný interval. Zároveň to znamená vyšší aktraktivitu pro cestující a tedy i více cestujících. Obojí snižuje náklady přepočtené 1 na cestujícícho.

1 0
možnosti

To je kseftik, pujcit si +- 3 miliardy a splacet to 20 let po 500 milionech rocne. Krasa. :-/

4 1
možnosti

T53o55m 88J94u13r24e85č50k54a

26. 11. 2014 17:48

"podle současného kurzu" Tehdy na tom byla koruna diametrálně jinak. Také nikde není psáno, že se to těch 18 (ne 20) let splácelo každoročně půlmiliardou, když vlaky byly dodány až před 10 lety.

4 0
možnosti

J33o49s26e87f 55U15l72m18a16n

26. 11. 2014 17:05

Ty polské Pendolina vypadají super. Uvažuje se o něčem takovém u nás?

1 12
možnosti

Nejsou naklápěcí = žádná přidaná hodnota proti klasice při vysoké pořizovací ceně. V Polsku se za bolševika postavila CMK na 200 km/h, rekonstruovatelná na 250 km/h bez naklápění. Český bolševik měl nějakou modernizaci na háku.

Navíc - kolik se bude v Polsku doopravdy jezdit se neví.

V klasice na 160/200 km/h je v současné době nejlepší poměr cena x užitná hodnota u soupravy rakouských ojetin s moderní lokomotivou (Částečně cesta ČD i RJ). A na elitní výkony pendolina a railjety. Ostaní je mrhání penězi, pokud nebudou rychlejší tratě.

12 0
možnosti
Foto

Tak po tolika letech provozu by mohl začít jezdit i k nám do ČB. Než zrezne a vyřadí ho.

2 2
možnosti

J32a59n 29J15e44m10e37l67k41a

26. 11. 2014 16:30

Kdyby chtěli opravdu využít naklápění, měli by to poslat i na Brno..Tam je to klikaté až až..

3 1
možnosti

Po D1 to neumí a po kolejích je o 60 km delší, tudíž málo konkurenceschopné.

Za infrastrukturu provozuje stát a rozhoduje tudíž o tom, kde bude a kde nebude vlak schopen konkurovat silnici. Hra na konkurenci na železnici je v podstatě jen šaškárna.

Naklápět na Brno chcete jen pro radost? Na Ostravě si na sebe to pendolino s odřenejma ušima vydělá, protože je schopno konkurovat silniční dopravě.

1 2
možnosti

pendolino neni nic luxusniho, akorat je nejrychlejsi.

3 5
možnosti

"V úterý odeslaly konsorciu bank vedeného ČSOB".. snad vedenému ČSOB, ne?

2 0
možnosti

Zlatý Regiojet...

4 25
možnosti

za a je zluty a za b nejvic zpozdeny :-P

13 1
možnosti

Jen pro upřesnění:

1. Miliardová záloha, vytunelovaná z ČKD Praha je problém obecného českého tunelářství, nikoliv specifikum pendolin či ČD.

A proč za to nikdo z mafie kolem ČKD nesedí?

2. Přepočet ceny na sedačku vypadá nevýhodně kvůli jejich uspořádání 1+2 i ve druhé třídě. Rekonstrukcí na 2+2 by se ukazatel o čtvrtinu zlepšil, aradizací nebo stadlerizací roztečí sedaček pak i o víc:-)

3. Cena železničních vozidel od devadesátých let prudce spadla, proto byl nákup Railjetů o tolik levnější. Navíc v době nákupu Pendolin stálo Euro hóóódně přes 30 Kč. Cena pendolina byla tehdy srovnatelná  cenou moderní soupravy (Siemens Zličín 80 mil. Kč/vůz) s novou moderní lokomotivou (cca 200 mil. Kč/ks). Pendolino mělo přidanou hodnotu naklápění.

4. Pendolina neměla technické překážky provozu v Německu a Rakousku. Umělé administrativní překážky byly tvořeny z důvodu obchodních zájmů především DB, které se dlouhodobě snaží

a) expandovat na východ a zarazit průnik opačným směrem

b) vozit tranzit (Hamburg) - Berlin - Vídeň oklikou po svém území.

Nákup pendolin byl kontroverzní, ale ve své době logický a cenově přiměřený.

32 2
možnosti

J82a10n 17Č33e19k14a89l

26. 11. 2014 15:02

Pendolino je vzhledem k rozměrům skříně už takhle stísněné, a při 2+2 by to bylo ještě horší...

9 0
možnosti