Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Ropný kartel těžbu ropy neomezil, ceny černého zlata dál padají

Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) svou těžbu ani přes letošní prudký pokles cen omezovat nebude. Po zasedání ropného kartelu ve Vídni to oznámili zástupci jeho členských zemí. Ceny ropy ztratily od června kvůli přetlaku nabídky na světovém trhu asi třetinu hodnoty a rozhodnutí bude podle analytiků znamenat další propad.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J87a47n 56K86v46a83p57i40l 7291841673

Oklahoma 14kc za litr.

0/0
28.11.2014 17:49

M65a62r84t12i40n 85R41o20h44á23č 6389206326537

V Oklahomě kupujete za koruny? ;-)

0/0
1.12.2014 1:18

J49a38r58a 56R49a45n68k 1851706629851

U mne v Kanade za 18.-- Kc, kanadsky dolar sel o desetnik dolu;-)

0/0
4.12.2014 0:33

S30t66a16n89i93s24l79a17v 44H36o56r70á53č73e54k 3745686304

takže 0,5 USD?

0/0
1.12.2014 15:22

L58u36b33o42m95í54r 98K82a79m48e98n79s90k32ý 3260428643736

Krásná ukázka fungování trhu.Těžba z břidlic se rozběhla díky vysokým cenám ropy a vyplatí se jen při jejich zachování. Nicméně pokud bude těžba z břidlic pokračovat, vysoké ceny být zachovány nemůžou a spadnou pod úroven, kdy se z břidlic těžit nevyplatí.  Po výpadku této ropy cena zase poroste na úroveň, která tuhle těžbu opět umožní. Tenhle mechanismus by dlouhodobě dokázal ceny ropy držet na vcelku stabilní úrovni. Ovšem pak přijdou regulátoři trhu a dotace..

0/0
28.11.2014 16:03

J14a54r28a 24R40a25n19k 1221816869131

http://www.bloomberg.com/news/2014-09-30/u-s-gas-boom-turns-global-as-lng-exports-set-to-shake-up-market.html

0/0
4.12.2014 0:34

P75a89v92e26l 49H13o58l73u86b 1699604904214

teď sleduji čt24, kde se ptají jednoho ekonoma na vývoj ceny ropy a paliv(nafta, benzin) u nás. Ale na otázku redaktorky nebyl on a ani jiná ekonomická redaktorka odpovědět, a to, proč když jdou ceny ropy nahoru, tak jdou okamžitě na horu i ceny paliv, ale opačně to tak není. Ano, chápu to, jako ekonomický  a obchodní tah. Ale antimonopolní(státní) úřad by měl zasáhnout, jako zneužití dominantního postavení.  Byt si vymaluji sám, chleba si také upeču sám, i ten nábytek dokážu , ale vyrobit palivo nedokážu. Prostě jen nenažranost pumpařů a státu z daní z ceny paliv......

0/0
27.11.2014 21:20

J43i40n17d64ř45i33c54h 20M18i79t70t24e11r 6441950173333

Klidně vám na to odpovím . Je to jednoduché. Pumpaři chtějí vydělat víc peněz. Proto, když nákupní cena benzínu vzroste, reagují okamžitě, když klesne, ceny nechají vysoké a zlevňují jen neochotně pod tlakem konkurence, případně drží velmi podobné ceny v regionu. Na to je přece zbytečné se ptát, lidi mají rádi peníze a pumpeři nejsou vyjímkou. A dominantní postavení je , když někdo ovládá významnou část trhu. Myslím, že je to 40% a víc. Tady je hodně firem a 40% nikdo nemá.

+1/0
28.11.2014 0:15

J83i72ř21í 78Š14v58a15g62r 3508280675676

Benzín nevyrábí pumpaři, tam je spousta mezičlánků.

Máte rafinérku a domluvíte si nákup ropy jen na 1 měsíc dopředu za dnešní cenu: 120USD/barel (ač veškerá konurence dělá smlouvy na 3 měs), ale co když cena příští měsíc vzroste na 160 USD (jako po hurikánu Katrina vzrostla cena ropy skoro dvojnásob během 3 dnů). Ale konkurence si přeci domluvila smlouvy na odběr u těžařů za 120USD/barel po dobu 3 měsíců. Jen Vy pouze na jeden měsíc. Konkurence má jistou cenu na 3 měsíce. To oni budou po měsíci o třetinu levnější než Vy, jelikož odebírají ropu za starou cenu a mohou tedy prodávat benzín levněji než Vy. Pokud Vy budete chtít prodávat benzín čerpačkám za podobnou cenu jako oni, budete v mínusu.

S čerpačkou máte smlouvu jen na jeden měsíc jako všechny rafinérky, takže pokud jim pro vaše nevýhodné smlouvy budete i druhý měsíc nabízet benzín za 20Kč, ale konkurence za 15Kč, nebudou se bát a otočí se k Vám zády. 

Vy jste krachnul.

Jenže žádná rafinérka nebude riskovat jen měsíční kontrakt a bankrot. PRoto všichni jedou na adekvátní 3 měsíce, tedy ani málo a ani moc.

0/0
28.11.2014 1:13

J76i14n52d63ř17i79c98h 18M53i76t57t42e91r 6661190323113

Mám VŠCHT a diplomovou práci jsem psal na řízení rektifikační kolony. Já vím jak se vyrábí benzín. Detaily o obchodování rafinerii, distributorů a pumpařů neznám, ale pumpaři mají rádi peníze. Na to trvám Není to nic špatného. Bez nich nepřežijí.

+1/0
28.11.2014 1:23

J48i68ř61í 65Š63v85a86g78r 3418390805116

Jenže ti čerpadláři mají z litru tak 3 koruny. Z toho musí zaplatit pozemek, výstavbu, energie, zaměstnance a víte kolik stojí licence a povolení?

Proč tu všechny zahraniční čerpačky končí?

0/0
28.11.2014 1:27

J11i93n15d86ř52i40c75h 27M60i93t63t96e98r 6781160253783

Asi si zase nerozumíme.Já jsem se službami čerpacích stanic spokojen, Je jich tady dost a nemusím se nervovat jako třeba v Německu, že mi dojde na dálnici benzín. Jejich marže se mi zdá přiměřená a právě fiktivním příkladem s nulovou cenou ropy jsem chtěl poukázat, že největší žábou na prameni je stát.

0/0
28.11.2014 1:32

J86i46ř48í 82Š61v12a59g15r 3118230275656

Nikde jsem nenarážel na Vaší nespokojenost. Šlo mi jen o to, že vlastní cena ropy je v ceně benzínu zanedbatelná položka a že pokud v pondělí ropa zlevnila na burze v USA o 20%, nelze očekávat zlevnění benzínu v ČR do pátku o 20%.

Jak i tady stěžuje velká většina diskutujících.

+1/0
28.11.2014 1:37

J83i75n49d27ř16i52c82h 52M54i49t35t42e15r 6491530143643

Právě proto, že je to zanedbatelná položka jsem použil FIKTIVNÍ příklad s nulovou cenou ropy, kde je hezky vidět malý vliv ceny ropy na cenu benzínu.  A můžeme začít znova s vaší námitkou, že cena ropy nikdy nebude 0. Takže pokud cena ropy dělá 20% v ceně produktu a zlevnila by o 50%, pak je odpovídající slevnění produktu o 10%.

0/0
28.11.2014 1:45

J65i83ř78í 71Š98v54a91g42r 3288490905546

Ano, ale otázka kolik, když nula je u tohoto článku trochu zbytečná. Jelikož většina diskuze pod tímto článkem byla na téma - včera nižší cena ropy na burze a u nás v OMV je pořád stejná.

Jdu spát, hezký večer.

0/0
28.11.2014 1:50

J80i50n27d58ř60i76c27h 23M78i92t36t32e71r 6331460213153

Pro příklad je právě nula nejlepší., protože někteří lidi si myslí , že kdyby ropa stála 0 tak by byl benzín zadarmo. Proto je uváděná hypotetická cena nula naprosto nenehraditená a nezastupitelná. Lepší příklad už zvolit nelze. A přišel jsem na to, že cena ropy může být 0. A prodávám ji já. Takže nabízím nulovou cenu, za omezené množství jeden litr. Protože ropa je pro normálního občana těžko využitelná, může si ji koupit ve formě Natural 95 za cenu 25 Kč/l. Cena zahrnuje cenu ropy=0 + daně, náklady rafinerií, distribuci a pumpařů =25 Kč/l. Přijeďte, mám jen jeden litr.

0/0
28.11.2014 9:06

S77t21a57n54i50s44l38a47v 93H84o31r57á84č86e12k 3915966734

bejvávalo...ted 10kč příteli.

0/0
1.12.2014 15:19

J98i17ř83í 53Š72v36a90g85r 3728560565986

Stejně to platí u zlevňování. Jsou smlouvy, nikdo nebude prodávat pod cenou to, co nakoupil za plnou cenu, jelikož spekulanti v NY ovlivnili odpoledne cenu. Proto neznamená, že když v pondělí cena ropy na burze v USA klesla o 20%, v pátek klesne cena benzínu u Agip v ČR o 20%. 

Zvlášť, když vlastní cena ropy má podíl na ceně benzínu asi tak 20%.

0/0
28.11.2014 1:18

J74i17n80d36ř50i37c42h 10M39i15t87t20e66r 6901950653923

Pak by ale měli prodávat za levno, to co mají levně nakoupené. Pokud cena stoupne o 20% a já mám nakoupeno na měsíc dopředu, měl bych prodávat za levno. Proč bych to ale dělal, když sousední pumpa má vyprodáno za týden a musí zdražit ? Vydělat chce každý a tak se snaží.

0/0
28.11.2014 1:28

J16i33ř40í 73Š58v47a13g30r 3338480315636

Protože jak jsem psal, tak průměrná mzda v roce 2005 byla 18tis a dnes je 26tis.

Pokud by to bylo podle Vašeho předpokladu, byl by litr benzínu stále za 0,60.

0/0
28.11.2014 1:32

J64á71n 80B90a93r19d23i76o57v46s74k58ý 6965449929293

Ropa je něco jako malý zázrak. Vznikal miliony let a dá se z nej udelat tolik věci. Neda se vyrobit. Skoda ze ho takhle palime do vzduchu.

0/0
27.11.2014 20:12

M73a85r80t39i34n 91B66a33r25t34e25k 5697761151263

Dá se vyrobit třeba rafinací uhlí, ale je to docela drahá záležitost a vyplatí se to pouze v době silného nedostatku.

0/0
27.11.2014 21:49

J87i20n46d73ř42i16c28h 72M81i82t88t44e69r 6581800763243

Dá se vyrobit, ale je to dražší, než ji těžit ze země. Hydrogenace uhlí, nebo Fischer-Tropschův proces.

0/0
27.11.2014 23:27

S53t83a56n47i66s91l38a72v 15H57o75r68á92č53e98k 3515296854

Protože veškerý vývoj např.elektromobiů které mohly dnes jezdit všude a běžně je prakticky ropnou lobby zakázán nebo držen pod pokličkou, co by to udělalo s cenou ropy si snad každý umí představit..

0/0
1.12.2014 15:22

V48o59j69t60a 22S54u22k 3987565457561

Bude snad jeste lepe.Gallon v USA $2.55 a nafta $3.20. Nahrabano maji tak se snad uskrovni nyni.!!

0/0
27.11.2014 17:42

M96i73c43h57a11l 25H91o58l78e31k 4289185119

Dekuji OPEC :)) aspon se rus trochu vice ekonomicky zapoti.

+5/0
27.11.2014 17:36

S37l58a52v14o88m38í88r 91Š49t71ě42p27á53n 1928714122344

Máme sice hodně benzinek, ale konkurence tu pořád nění, stále evidentně fungují dohody a úřady které by to měly potírat spí.....

+4/0
27.11.2014 16:11

P67a44v91e25l 17K82u41r21f91ü38r16s92t 3508643295519

také máte poměrně hodně možností, i když se s tou cenou moc čarovat nedá.. i tak seženete benzín za 31 mezi poli, nebo za 39,90 na shellce u hranic

0/0
27.11.2014 17:25

P63a11v18e20l 27H55o63l56u12b 1119394564314

Nespí, pěkně s pumpaři spolupracují, bohužel:-/

0/0
27.11.2014 21:16

B30o56r53i63s 82O25n84d29e74r21k91a 1954108819984

Ale zajímavé, jak se Saúdové s Iránem ničeho nechtějí společně zúčastnit, ale když jde o prachy, 2 ministři už mají dohodu na stole. No každopádně, jen ať padá. Akorát na pumpách to moc poznat nejde...

+3/0
27.11.2014 14:03

J98i17ř22í 74Š83v70a18g10r 3268570275466

To bude tím, že z těch 35 Kč jde 20 státu a z těch zbylých 15Kč se platí výroba benzínu z ropy, skladování, rozvoz a i prodejce chce něco vydělat. 

Barel ropy má nějakých 160L, nějaký odpad při výrobě, takže je cena benzínu (bez započtení nákladů na výrobu) nějakých 5kč/litr? Asi.

Když barel ropy zlevní o 20%, nelze očekávat, že cena benzínu spadne o 20%.

Jelikož náklady na vlastní ropu jsou v ceně benzínu někde dole.

+2/0
27.11.2014 14:31

B60o60r80i40s 80O44n16d85e46r96k11a 1464368839124

Takže i kdyby se ropa prodávala za dolar, v praxi to nepoznáme?

0/0
27.11.2014 14:35

J87i89ř25í 23Š27v72a64g57r 3948870645716

To asi jo, ale pořád je tu minimální spotřební daň stanovená EU.

0/0
27.11.2014 14:47

J60i22n55d37ř15i65c78h 33M68i92t80t21e61r 6921950623123

Poznáme, benzín by byl kolem 25 Kč. 12.84 spotřebka, 3 Kč marže pumpařů, 5 Kč rafinerie a distribuce + 20% DPH.

0/0
27.11.2014 16:28

J15i75ř48í 10Š67v29a19g10r 3438980725956

Je to demagogická otázka :D 

Kdo by prodával litr ropy za 13 haléřů? Zaplatilo by 13 haléřů vůbec náklady na těžbu?

0/0
27.11.2014 22:21

J12i84n51d26ř71i54c73h 89M68i94t80t57e59r 6421930193143

Otázka je to hypotetická nikoliv demagogická.

Demagogie (z řeckého δημος, démos = „lid“ + αγωγος agógos = „vůdce“) je v moderní době působivé a klamné řečnické vystupování, využívané k získání vlivu, politické podpory a moci. Místo věcného zdůvodňování působí hlavně na předsudky a emoce posluchačů, k čemuž slouží polopravdy, překroucené argumenty, logické klamy, falešné sliby, vyvolávání strachu a podobně. Zdroj. Wiki

0/0
27.11.2014 23:24

J61i33ř76í 11Š55v88a22g25r 3718920915456

Jo, vím co to znamená. A?

0/0
27.11.2014 23:34

J36i71n65d15ř36i66c18h 38M94i88t48t31e72r 6421200933903

Pokud to víte, tím je to horší. Tato otázka byla hypotetická, je to jen teorie, co by se stalo, pokud by ropa měla cenu 0. Stejně například jako se uvažuje, co by se stalo s člověkem, který spadl do černé díry (myslím tu ve vesmíru).

0/0
27.11.2014 23:56

J49i34ř34í 10Š95v81a74g94r 3938560955386

Ale cena ropy nikdy nebude 0. Nikdy se sama od sebe nezjeví v nádržích v rafinérii. Proč tu vše demagogicky obracíte? Jen pro pocit?

0/0
28.11.2014 0:01

J10i10n61d80ř53i42c33h 24M51i32t75t85e79r 6181710843543

Ano cena ropy nebude 0 nikdy. Přesto je pro illustraci dobré si otázku kolik by stál litr benzínu při nulové ceně ropy položit. Nic neobracím , pouze se vám snažím naznačit, že ptát se je užitečné. Není hloupá otázka. Opravdu nemohu uvažovat o ceně ropy 0 , i když vím že je to nereálné ?

0/0
28.11.2014 0:10

J38i23ř78í 28Š34v31a67g66r 3458400885896

Kolik bude cena benzínu, pokud ropa bude za 0? ,,Cena benzínu'' bude nesmyslné slovní spojení, jelikož benzín nebude, protože nikdo nebude těžit ropu za 0.

Jinak, pokud se nepletu, tak jste si sám odpověděl v předchozím příspěvku. Rafinérie si vezme 3 Kč, dopravce 0,50, prodejce 3 Kč.... Náklady na výstavbu rafinérie, jedna licence, druhá licence, prodejny, amortizace... spotřební daň, DPH, DPH, DPH....

Kdo chce, ať si to spočítá, ale zjistí, že cena ropy je to poslední co ovlivňuje cenu benzínu.

0/0
28.11.2014 0:29

J19i42n19d22ř10i93c88h 85M49i28t10t85e79r 6481260573473

Opravdu tomu nerozumíte, nebo si děláte legraci ? Nebavíme se o realitě ale fikci. Když jsem byl na VŠ měli jsme ve fyzice teorii relativity. Vyučují cí nám dával příklad : Nástupištěm, které je dlouhé 600 000 km, projíždí vlak rychlostí 300 000 km/s. .... Všichni věděli, že takové nástupiště neexistuje a vlak jedoucí touto rychlostí taky ne. Nenašel se ani jeden idiot, který by namítal, že je to nemožné. Vy byste tuto námitku bezpochyby vznesl.

0/0
28.11.2014 0:34

J30i86ř20í 89Š50v65a43g26r 3208750775926

Asi jiná škola. Ale díky za kompliment.

0/0
28.11.2014 1:29

J23i18n11d44ř34i41c89h 66M73i79t23t82e98r 6141200233913

Myslím, že jsem byl velmi, velmi trpělivý.

0/0
28.11.2014 1:33

J48a84r14o20s29l24a52v 78M10e68d75u75n94a 6882288207910

crude je už zas pod 74 a půjde dolů..... to bude muset Putin v Rusku asi napadnout něco většího než jen Ukrajinu.... jak to tak vidím, nezbývá mu už nic jiného, než to začít s Čínou, dokud má trochu navrch

0/0
27.11.2014 13:40

A36n19d97r51e54j 17K36r90i73ž50a72n 6360906455544

blazen

0/0
27.11.2014 14:35

L29u34b71o90š 73H82o93l92í57k 5647330712230

Tak marně přemýšlím, jestli je to dobrá, nebo špatná zpráva.

Jsem přesvědčen, že zásoby ropy opravdu nejsou nekonečné, ale hledat její náhradu se vyplatí jenom když nebude moc levná (náhradou myslím skutečnou náhradu, ne biopaliva, kde na litr biopaliv spotřebujeme skoro dva litry nafty)...

Nejhorší scénář co nás asi může potkat je tak levná nafta, že se nevyplatí hledat a náročně těžit zatím "složitá" ložiska, o alternativních zdrojích energie nemluvě...

+1/0
27.11.2014 12:55

V78a89c94l72a16v 77W10a24n49d92e76r77e28r 8548736799512

A z jakeho duvodu bychom museli hned prechazet na bio? Tohle jsem nikdy nepochopil. Tu nesmyslnou paniku vyvolavanou kartely co chteji neco prodat. Pred 50 lety se rikalo totez, ze ropa dojde za 30 let a neni to pravda. Za to za 50 let se natolik rozvinuly nove technologie, ktere dnes pouzivame...pocitace, fotovoltaika, vetrne elektrarny, za dalsich 50 let ropa stale bude, ale my se opet posuneme dal a mozna budou elektromobily a ja nevim co...je to normalni vyvoj, kdy lide hledaji ekonomicke cety bez vlad a narizeni. Jestli bude ci nebude ropa je uplne jedno. Bude se zase jezdit na drevoplyn nebo na neco jineho. Nechapu tu paniku a zasevani milionu hektaru bio palivy a niceni prirozeneho prostredi , zdrazovani potravin a znasilnovani normalniho vyvoje....

+1/0
27.11.2014 13:30
Foto

V18o33j31t55ě70c27h 37P46a19v41l26í49k 5854311444228

No a právě proto Evropská unie stanovuje minimální spotřební daň na benzín a naftu. Alternativní zroje energie pak vypadají v porovnání lépe a má smysl do jejich vývoje investovat. Pokud by ropa šla dlouhodobě dolů, jsem si jist, že daň by šla nahoru.

0/0
28.11.2014 7:18
Foto

O11n94d59r76a 63L83á66s54k15a 4832782239945

Je to dobrá zpráva, dá se říci, že cena konečně odpovídá realitě a ne přání spekulantů. Přesto se mi moc líbí jak Saudská Arábie hraje opět podle pravidel USA i přes to, že klesající cena ropy ji významně ovlivní (negativně)  R^

+1/−1
27.11.2014 12:33





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.